[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 217 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-06 22:57
Probeerde het cpo tarief te vinden in andere apps maar die zijn niet te vertrouwen ivm de disclaimer die ze hebben. Ik hoor het cpo tarief liever van de cpo zelf.

Denk toch dat een qr code (oid) op de laadpaal een verplichting moet worden. Maar liever weet ik het tarief voordat ik naar de laadpaal ga.

[ Voor 30% gewijzigd door Silversurfer1 op 03-07-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:29
Mackeessie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:03:
[...]

Klopt, Oostenrijk en Zwitserland is geen probleem, Italie zelf wel , en hoe zuidelijker je komt hoe slechter het wordt. Wij zaten net boven Pisa, een paar lokale paaltjes en gelukkig een Tesla Supercharger in Forti di Marmi.
Wij zaten dit voorjaar ook bij Pisa (Ioniq5) en hebben prima kunnen laden op de heen en terugweg. Ongeveer 0,47 €/kWh en totaal geen laadstress

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 10:20
Ben ik de enige die het echt ongeloofelijk vindt hoe MRA-e nog steeds torenhoge kwh prijzen rekent? Ze hadden toen gezegd dat het tijdelijk omhoog gaat gezien de hoge energieprijzen en dat men elk kwartaal zou evalueren. Nu zitten we in Q3 en er wordt nog steeds vrolijk 62ct gerekend per kwh. Geen concurrentie ook, hoe is dit legaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-05 23:12
kv83 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:44:
Ben ik de enige die het echt ongeloofelijk vindt hoe MRA-e nog steeds torenhoge kwh prijzen rekent? Ze hadden toen gezegd dat het tijdelijk omhoog gaat gezien de hoge energieprijzen en dat men elk kwartaal zou evalueren. Nu zitten we in Q3 en er wordt nog steeds vrolijk 62ct gerekend per kwh. Geen concurrentie ook, hoe is dit legaal?
Voor 2 euro per maand met de Bonnet app betaal je nu 50ct, ik zie dat Bonnet ook het LMS netwerk heeft toegevoegd ze rekenen nu 54ct en 49ct met de 10% boost (wellicht voor het dure Park n Charge wel interessant) en ze rekenen dus niet de beloofde CPO tarieven

[ Voor 4% gewijzigd door jaroen89 op 03-07-2023 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:34
oltk schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:16:
In De USA schuiven ze inmiddels geleidelijk aan van ccs naar de NACS (North American Charging Standard) van Tesla.

Weet iemand waarom, wat de voordelen zijn van NACS boven CCS en of dit in de EU ook consequenties zal gaan hebben?
Ik hoop dat er in de toekomst ook de NACS hier over komt waaien. Wellicht dat alle laadstations dan een NACS naar CCS2 adapter krijgen.

Want laten we eerlijk zijn, de huidige ccs2 is extreem lomp groot en zwaar. De NACS is gewoon fysiek een veel fijnere kabel. Qua technische specificaties zijn ze op dit moment gewoon gelijk, dus de keuze is logisch. Alleen dient er wel een goede oplossing te zijn qua adapter op alle huidige laad stations voor de huidige EV’s met CCS. Dit was hetzelfde gedoe met voertuigen die een Chademo poort hebben/hadden.

Plus nu overstappen is nog goed te doen, hoe later, hoe moeilijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41
slijkie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:41:
[...]

Ik hoop dat er in de toekomst ook de NACS hier over komt waaien. Wellicht dat alle laadstations dan een NACS naar CCS2 adapter krijgen.

Want laten we eerlijk zijn, de huidige ccs2 is extreem lomp groot en zwaar. De NACS is gewoon fysiek een veel fijnere kabel. Qua technische specificaties zijn ze op dit moment gewoon gelijk, dus de keuze is logisch. Alleen dient er wel een goede oplossing te zijn qua adapter op alle huidige laad stations voor de huidige EV’s met CCS. Dit was hetzelfde gedoe met voertuigen die een Chademo poort hebben/hadden.

Plus nu overstappen is nog goed te doen, hoe later, hoe moeilijker.
Gaat niet gebeuren.
De CCS2 staat nu gewoon in de wet hier.

Je vergeet ook 1 nadeel aan de NACS, en dat is dat je op AC enkel 1-Fasig kan laden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:19

Oekol

waka waka hey hey

NuEffeNiet schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:22:
[...]
Voor Tesla bezitters is dit op dit moment bijna altijd de goedkoopste en zeker de makkelijkste optie.
Goedkoopste check. Makkelijkste niet altijd. Fastned is ook in te stellen om hetzelfde te laden als bij een SuC. Hetgeen is: auto parkeren, stekker er in en gaan. Enige voordeel is dat je bij een SuC je klep kan openen met de laadkabel. Verder hoef je bij fastned ook geen laadpas te gebruiken, ideaal. Autocharge heet het bij Fastned. En wat het dan makkelijker maakt: altijd langs de snelweg dus minste tijd kwijt met laden. Op vakanties zijn de tesla superchargers weer veel chiller. Daar durven we onze kinderen te laten spelen, langs de snelweg niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Oekol op 03-07-2023 20:03 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26

koboy

Heb een idee voor een icon

Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:43:
[...]

Gaat niet gebeuren.

Je vergeet ook 1 nadeel aan de NACS, en dat is dat je op AC enkel 1-Fasig kan laden.
En AC (120V wisselstroom in de VS) en DC (tot 1000V gelijkstroom bij CCS2?) over dezelfde pinnen. Geeft erg gevaarlijke situaties bij een communicatie probleem....

Er is een reden dat de DC pinnen van CCS2 zo lomp zijn uitgevoerd.... Daarnaast is de kabel zo lomp door het grotere niveau van vloeistofkoeling dat gevraagd wordt naast de dikkere aders.

[ Voor 18% gewijzigd door koboy op 03-07-2023 20:06 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Tommie12 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 19:43:
[...]

Gaat niet gebeuren.

Ik zie dit niet als een bottleneck. Er zou een aanpassing gedaan kunnen worden aan de NACS. Plus er zijn andere mogelijkheden om (tot) 22kw te halen op AC.
In theory, NACS can deliver 22 kW on one phase, because it is rated to 277V AC and 80A. Power is voltage x current, and 277 x 80 = 22.16 kW. But to get the full 22kW would require stepping up the 230V delivered by the grid, and pulling 80A from a single phase, which is either over the limit of many residential supplies, or pushing the main breaker’s capacity.

There are technical solutions to this. The home charger (EVSE) could combine 3 phases of 26.6A into a single phase before delivering it through a NACS connector. The EVSE could also increase the voltage internally.
De wet is echter wel een probleem, net als USB-C. Nu geef je het monopolie aan 1 standaard, ookal is er een technisch veel betere oplossing, conclussie, het staat innovatie in de weg. Plus USB-C is zo ver door-ontwikkeld, dat een wet ‘redelijk’ is. CCS komt net kijken, is in technologisch opzicht nog een baby. Om dat direct vast te zetten is eigenlijk bizar. Stel je voor dat ze dit direct al hadden gedaan met Chademo?

Ben benieuwd hoeveel mensen hier al eens een Tesla hebben opgeladen in de VS, die kabel is (fysiek) echt 200x fijner dan de CCS1/2 stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
kv83 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 18:44:
Dat krijg je als je een monopoliepositie weggeeft voor 4 a 5 jaar. Bij mij in het dorp komen 21 nieuwe palen bij van, je raad het al, dezelfde provider. Die hebben echt iets van pakken wat je pakken kan. En ik geef ze geen ongelijk. En ja ik klaag niet alleen hier maar ook bij de gemeente, politiek en mra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

slijkie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:17:
[...]

Ik zie dit niet als een bottleneck. Er zou een aanpassing gedaan kunnen worden aan de NACS. Plus er zijn andere mogelijkheden om (tot) 22kw te halen op AC.

[...]

De wet is echter wel een probleem, net als USB-C. Nu geef je het monopolie aan 1 standaard, ookal is er een technisch veel betere oplossing, conclussie, het staat innovatie in de weg. Plus USB-C is zo ver door-ontwikkeld, dat een wet ‘redelijk’ is. CCS komt net kijken, is in technologisch opzicht nog een baby. Om dat direct vast te zetten is eigenlijk bizar. Stel je voor dat ze dit direct al hadden gedaan met Chademo?

Ben benieuwd hoeveel mensen hier al eens een Tesla hebben opgeladen in de VS, die kabel is (fysiek) echt 200x fijner dan de CCS1/2 stekkers.
Afgezien van het formaat van de stekker waar niet veel massa verschil in zal zitten: het grootste stuk wat de CCS2 zo lomp maakt is de dikke zware kabel. Hier liggen waarschijnlijk veiligheidseisen aan ten grondslag, die hier in Europa gelukkig een stuk strenger zijn. (Bijvoorbeeld: In de VS is er een grens aan hoeveelheid knaagdier uitwerpselen die in pindakaas mag zitten. In Europa mag het gewoon niet.)

Die lompe kabel zit je dus gewoon aan vast, heeft puur met de electrische eisen te maken, niets met de stekker. Ik til veel liever deze zware kabel met een pistool-achtige greep. Geeft de minste buigkracht op de pols. Er is een reden dat vanaf de jaren 50/60 er militair gezien overgestapt werd van een greep op de kolf (M1 garand, BAR) naar de pistoolgreep (FAL, M16). Daarnaast komt de kabel bij de CCS2 stekker vrij dicht langs de auto bijna recht naar beneden, wat een veel kleinere belasting voor het contra-deel geeft dan het licht schuin naar beneden van de NACS.

Zowel electrisch als mechanisch is de CCS2 superieur. NACS is mooier, geef ik toe, maar ook een stuk minder veilig.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-06 19:19
LT1970 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:43:
[...]

Wij zaten dit voorjaar ook bij Pisa (Ioniq5) en hebben prima kunnen laden op de heen en terugweg. Ongeveer 0,47 €/kWh en totaal geen laadstress
Welke pas gebruikte je daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Silversurfer1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:45:
[...]

Dat krijg je als je een monopoliepositie weggeeft voor 4 a 5 jaar. Bij mij in het dorp komen 21 nieuwe palen bij van, je raad het al, dezelfde provider. Die hebben echt iets van pakken wat je pakken kan. En ik geef ze geen ongelijk. En ja ik klaag niet alleen hier maar ook bij de gemeente, politiek en mra.
Dat krijg je bij een slecht uitgevoerde aanbesteding. Men had kunnen kiezen voor een opslag bovenop openbare marktprijzen, maar dat is niet gebeurd.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19:29
nietnormaal schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:35:
[...]

Welke pas gebruikte je daarvoor?
Wij gebruikten Freshmile (zonder abonnement). We rijden een Ioniq5 en doordat we ongeveer met 180 tot 218 kW laadden was dit de goedkoopste voor ons.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
koboy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:48:
[...]

Afgezien van het formaat van de stekker waar niet veel massa verschil in zal zitten: het grootste stuk wat de CCS2 zo lomp maakt is de dikke zware kabel. Hier liggen waarschijnlijk veiligheidseisen aan ten grondslag, die hier in Europa gelukkig een stuk strenger zijn. (Bijvoorbeeld: In de VS is er een grens aan hoeveelheid knaagdier uitwerpselen die in pindakaas mag zitten. In Europa mag het gewoon niet.)

Die lompe kabel zit je dus gewoon aan vast, heeft puur met de electrische eisen te maken, niets met de stekker. Ik til veel liever deze zware kabel met een pistool-achtige greep. Geeft de minste buigkracht op de pols. Er is een reden dat vanaf de jaren 50/60 er militair gezien overgestapt werd van een greep op de kolf (M1 garand, BAR) naar de pistoolgreep (FAL, M16). Daarnaast komt de kabel bij de CCS2 stekker vrij dicht langs de auto bijna recht naar beneden, wat een veel kleinere belasting voor het contra-deel geeft dan het licht schuin naar beneden van de NACS.

Zowel electrisch als mechanisch is de CCS2 superieur. NACS is mooier, geef ik toe, maar ook een stuk minder veilig.
Snap je punt, maar dit is puur als basis van gevoelens van mensen, ik kijk graag naar de feiten en data. Hoeveel incidenten zijn er geweest met de CSS connectoren en/kabels, hoeveel downtime? Hoeveel met de NCAS oftewel de huidige Tesla kabels in de VS. Als we dan die data kunnen vergelijken, kunnen we zien wat rendabel is. Mocht er 0,00001% incidenten zijn met CCS en 0,00002% met NCAS. Dan zou je kunnen kijken ‘wat voor incidenten’ en wat is de schade? Mij lijkt het dat er genoeg veiligheidsbuffers zijn buiten de kabel en connector om. Oftwel, zijn er triggers (problemen), slaat het af.

Dan. Zou je dus uiteindelijk kunnen kijken naar outages.

Al met al, van de YouTube kanalen die ik allemaal volg, over het topic ‘EV’ kan ik stellen dat (van mijn observaties, plus zelf laadstationen bezoeken) dat CCS DC laders vaker problemen hebben dan de Tesla laders. Tuurlijk kunnen dit aan andere dingen liggen dan de kabel/connectoren. Maar in het algemeen.

Mijn conclussie is dus; data is alles.

Kunnen we wel de tiepmiepjes gaan vertrouwen die de regeltjes en wetjes in in Europa erdoor drukken, maar dat zegt echt 0,0 over de feiten en data. We weten allemaal dat er ook hier in Europa, grote lobby-groepen actief zijn.

Als data aantoont dat de NCAS vele malen slechter/onveiliger/onbetrouwbaarder is, leg ik mij er absoluut bij neer dat wij het bij de CCS moeten houden. Maar tot die tijd, is het puur de vormfactor die gewoon overduidelijk beter is dan die van CCS.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

slijkie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:32:
[...]

Snap je punt, maar dit is puur als basis van gevoelens van mensen, ik kijk graag naar de feiten en data. Hoeveel incidenten zijn er geweest met de CSS connectoren en/kabels, hoeveel downtime? Hoeveel met de NCAS oftewel de huidige Tesla kabels in de VS. Als we dan die data kunnen vergelijken, kunnen we zien wat rendabel is. Mocht er 0,00001% incidenten zijn met CCS en 0,00002% met NCAS. Dan zou je kunnen kijken ‘wat voor incidenten’ en wat is de schade? Mij lijkt het dat er genoeg veiligheidsbuffers zijn buiten de kabel en connector om. Oftwel, zijn er triggers (problemen), slaat het af.

Dan. Zou je dus uiteindelijk kunnen kijken naar outages.

Al met al, van de YouTube kanalen die ik allemaal volg, over het topic ‘EV’ kan ik stellen dat (van mijn observaties, plus zelf laadstationen bezoeken) dat CCS DC laders vaker problemen hebben dan de Tesla laders. Tuurlijk kunnen dit aan andere dingen liggen dan de kabel/connectoren. Maar in het algemeen.

Mijn conclussie is dus; data is alles.

Kunnen we wel de tiepmiepjes gaan vertrouwen die de regeltjes en wetjes in in Europa erdoor drukken, maar dat zegt echt 0,0 over de feiten en data. We weten allemaal dat er ook hier in Europa, grote lobby-groepen actief zijn.

Als data aantoont dat de NCAS vele malen slechter/onveiliger/onbetrouwbaarder is, leg ik mij er absoluut bij neer dat wij het bij de CCS moeten houden. Maar tot die tijd, is het puur de vormfactor die gewoon overduidelijk beter is dan die van CCS.
Je kunt om data vragen, maar de situatie in de VS is dusdanig verschillend dat je die niet kunt vergelijken met de Europese. In de VS is het hele CCS1 stuk overgelaten aan allemaal kleine marktpartijen die voornamelijk (American style) voor de quick win gaan. Electrify America is als samenwerkingsverband (a la ionity hier) van de autofabrikanten daar een uitzondering op. Tesla moest als voorloper zelf de infra opzetten en heeft ook goed beseft dat deze moet werken, omdat ze alleen naar zichzelf konden wijzen.
Het hele CCS1 gebeuren is daar gewoon een puinhoop.

Daarnaast is er een mentaliteit verschil tussen de VS en Europa, en dat heeft niets met tiepmiepjes in Brussel te maken. (Hoewel dat aan het verschuiven is)
In de VS is het eerst doen, en als er bezwaren zijn vergiffenis vragen, lobbyen en je zin doordrijven.
Basis hier in Europa is om je zaken en ontwerpen op orde hebben, omdat als je betrapt wordt de tent kunt sluiten.
CCS2 is door het scheiden van de AC en HPC DC circuits veiliger by design. De krachten op de aansluiting heb ik het ook al over gehad. Dit is geen gevoel, maar gewoon feiten/natuurkunde. Is CCS2 een tikje over-engineered? Denk het wel, maar daardoor waarschijnlijk wel voorbereid op nog hogere spanningen en stroomsterktes dan nu in gebruik.

Nog een voorbeeldje van het mentaliteit verschil: je kunt goedkoper kip de supermarkt in krijgen door voor verpakken alle salmonella en andere bacteriële vervuiling te doden met een chloorbadje. Dit is de normale werkwijze in de VS. Hier in Europa mag dit niet, en moet je er dus voor zorgen dat in de hele keten (inclusief de kippenboer) volgens bepaalde hygiënische normen wordt gewerkt. Kost meer, maar ik ben blij dat ik in Europa woon.

Had Tesla vanaf het begin zijn aansluiting en infrastructuur (met vaak giga laadpleinen) opengezet voor de concurrentie, was er denk ik best een kans geweest dat wat nu NACS heet hier ook de standaard was geworden. Dat hebben ze (waarschijnlijk om concurrentie redenen) niet gedaan, en uiteindelijk is hier CCS2 de standaard geworden, wat gewoon een pragmatische combinatie is van de type2 AC stekker met zijn signalling lijnen, en 2 extra fors gescheiden DC pinnen. NB. Chademo is een zuivere DC aansluiting, waardoor een Nissan Leaf 2 stekkers heeft....
En je zegt ook dat Tesla superchargers zoveel probleemlozer werken..... Je rijd dus geen auto op het eGMP platform.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 13:28
Als de EU nu iets goed heeft gedaan dan is het wel de CCS stekker te verplichten.
In de US moet je de laadpaal ook op je juiste aansluiting selecteren. Daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken. Wat ze in de US wel beter hebben is dat je daar gaan laadpasjes hebt. Creditcard.
Voor de EU is de NASC niet zo handig is omdat het 1 fase is. Dus kan je met 3.5kW laden. Of als het opvoert naar 35A met 7.2kW maar dan gaat je vastrecht thuis nogal omhoog.
Het valt wel op dat de NASC geen aardpen heeft.
Het punt wat de youtubers maken over het formaat van de connector is vreemd. Ze hebben daar ook geen probleem om een 6" hamburger vast te houden.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MarkV6 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:37:
Als de EU nu iets goed heeft gedaan dan is het wel de CCS stekker te verplichten.
In de US moet je de laadpaal ook op je juiste aansluiting selecteren. Daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken. Wat ze in de US wel beter hebben is dat je daar gaan laadpasjes hebt. Creditcard.
Voor de EU is de NASC niet zo handig is omdat het 1 fase is. Dus kan je met 3.5kW laden. Of als het opvoert naar 35A met 7.2kW maar dan gaat je vastrecht thuis nogal omhoog.
Het valt wel op dat de NASC geen aardpen heeft.
Het punt wat de youtubers maken over het formaat van de connector is vreemd. Ze hebben daar ook geen probleem om een 6" hamburger vast te houden.
Er zit gelukkig wel een aardpen/ground in, de iets dikkere tussen de twee signaal lijnen onderin. Zonder deze zouden de signaal lijnen ook niet kunnen werken....

Van de creditcard heb je een punt qua gemak, maar het tarief zal echt niet op de paal staan dus ben je aan de goden overgeleverd.
Dan liever een pasje, waarvan ik weet dat ik of aan de goden ben overgeleverd (CPO tarief), of een vast tarief betaal.
Zie trouwens bij snelladers steeds meer betaalpas/creditcard op de paal zelf verschijnen.

[ Voor 15% gewijzigd door koboy op 04-07-2023 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@koboy
De nieuwe europese regels die binnen een paar jaar in voege gaan treden verplichten een betaling met kaart op snelladers.
Tesla zal daar ook nog iets moeten verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MarkV6 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:37:
...
Juist. Dat is het cruciale punt; duidelijkheid.

De kleine voordeeltjes van de ene boven de andere standaard valt in het niet bij de voordelen van het kiezen van één standaard. Net als bij een tankstation niet hoeven nadenken welk type connectors daar wel of niet beschikbaar zijn overschaduwd volledig hoe mooi een connector eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
marcieking schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:51:
[...]

Dat krijg je bij een slecht uitgevoerde aanbesteding. Men had kunnen kiezen voor een opslag bovenop openbare marktprijzen, maar dat is niet gebeurd.
Ja of een constructie zoals bij je thuis met een netbeheerder (laadpaalbeheerder) en een stroomleverancier. Nu is het beide in 1? Of? Ik weet het niet hoe dat zit. De constructie is heel wazig. Kwam er laatst achter dat er heel veel namen/merken/labels op een laadpaal kunnen staan. Bij die van mij om de bocht is dat Greenflux, Joulz, Pitpoint en Total. Maar moet wel toegeven dat er wel een goede qr code op staat. Scannen en je ziet het tarief (€0,63 per kWh en €0,30 startkosten 😱) Bij Allego lukte dat laatst niet 😱😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:11
Tommie12 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:23:
@koboy
De nieuwe europese regels die binnen een paar jaar in voege gaan treden verplichten een betaling met kaart op snelladers.
Tesla zal daar ook nog iets moeten verzinnen.
Denk dat het voor Tesla nog wel te doen is. Wat dacht je van alle AC paaltjes. Dat zijn er een stuk meer. Beetje onzin wet imfo.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:09
Inspired schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:45:
[...]
Denk dat het voor Tesla nog wel te doen is. Wat dacht je van alle AC paaltjes. Dat zijn er een stuk meer. Beetje onzin wet imfo.
Die wet geldt dacht ik niet voor (bestaande) AC laadpalen maar alleen voor snelladers?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Tommie12 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:23:
@koboy
Bij Fastned kun je in Duitsland al met bankpas betalen En met €0.62 is dat goedkoper als de pasjes die ik heb.
Volgens de Fastned website kun je overal met bankpas betalen. Ze doen dan een reservering van €40 net als bij tanken.

[ Voor 6% gewijzigd door MarkV6 op 04-07-2023 08:56 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
NASC of CCS lijkt me een discussie à la VHS en BETAMAX, geschiedenis herhaalt zich, je kunt eeuwig blijven discutèrent
Graag terug in topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Silversurfer1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:43:
[...]

Ja of een constructie zoals bij je thuis met een netbeheerder (laadpaalbeheerder) en een stroomleverancier. Nu is het beide in 1? Of? Ik weet het niet hoe dat zit. De constructie is heel wazig.
1: die structuur veranderen is niet meer aan een gemeente, dat wordt denk ik lastig. Dus om het erover te hebben is misschien een leuke mentale exercitie maar helpt niet
2: er is in zekere zin een splitsing. Er is een CPO (bijvoorbeeld Allego) die de rol van netbeheerder speelt (fysieke assets bouwen en beheren). Dan zijn er nog pasaanbieders die concurreren op prijs (ESB, Shell) die op prijs concurreren voor consumenten. Echt goed werkt het alleen nog niet omdat er weinig incentive lijkt te zijn om die prijzen echt scherp te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:48
bruneelm schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:58:
NASC of CCS lijkt me een discussie à la VHS en BETAMAX, geschiedenis herhaalt zich, je kunt eeuwig blijven discutèrent
Graag terug in topic
Vergeet Video 2000 niet :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:11
Wesco schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:52:
[...]

Die wet geldt dacht ik niet voor (bestaande) AC laadpalen maar alleen voor snelladers?
Volgens de richtlijn voor alle palen. Maar bij dan wel bij nieuwe/vernieuwing zie ik.

https://eur-lex.europa.eu....0005.02/DOC_1&format=PDF

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
marcieking schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:07:
[...]

1: die structuur veranderen is niet meer aan een gemeente, dat wordt denk ik lastig. Dus om het erover te hebben is misschien een leuke mentale exercitie maar helpt niet
2: er is in zekere zin een splitsing. Er is een CPO (bijvoorbeeld Allego) die de rol van netbeheerder speelt (fysieke assets bouwen en beheren). Dan zijn er nog pasaanbieders die concurreren op prijs (ESB, Shell) die op prijs concurreren voor consumenten. Echt goed werkt het alleen nog niet omdat er weinig incentive lijkt te zijn om die prijzen echt scherp te krijgen.
Ja daarvoor zijn we idd ver. Maar aan de andere kant, dit systeem werkt dus niet. Het is grond van de gemeente dus denk wel dat zij daar sturing aan kunnen / moeten geven. Dus over een paar jaar als de contracten aflopen kun je dat nog aanpassen. Ik denk dat dat echt moet omdat de constructie zoals ie nu is het elektrisch rijden gaat tegenhouden. Het moet open, duidelijk en transparant met genoeg concurrentie.

Nu zijn de meeste ev rijders nog zakelijk met een laadpas van de baas. Dus die kijken niet zo naar de tarieven. Neerzetten, pas erlangs en klaar. Maar de particuliere rijder zal echt meer naar de prijs gaan kijken.

Helaas stoot de gemeente steeds meer van dit soort taken van zich af. Werkt wel lekker makkelijk.

2. Weet je wie de stroom inkoopt? Dat lijkt mij uiteindelijk het meest prijsbepalend. Het plaatsen en onderhouden van de paal zijn de kosten niet. Net als de software. Dat zijn opstartkosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Silversurfer1 op 04-07-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheata
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-06 15:41
Zojuist gezien in de InCharge app, de prijs bij de Total paal in mijn buurt (Almere - MRA-e) is verlaagd naar €0,3509 zonder start kosten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

cheata schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:47:
Zojuist gezien in de InCharge app, de prijs bij de Total paal in mijn buurt (Almere - MRA-e) is verlaagd naar €0,3509 zonder start kosten :-)
wat de..... :o

Klopt ook nog. @Haay hier zat je op te wachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 04-07-2023 09:49 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:11
In Lelystad ook. Voor dat verschil (34 vs 35 cent) hoef je hem ook niet meer 1 kilometer verderop te parkeren bij een vattenfall paal.

Twijfel om de ESB pas dan nog aan te houden. Voor snelladen pak ik Freshmile en als de AC palen hier in de buurt allemaal 35 cent zijn heeft het geen zin om 5 euro per maand te betalen voor een 39 cent AC tarief via ESB.

[ Voor 22% gewijzigd door Headshot_NL op 04-07-2023 09:55 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
Kijk je wel goed? Of kijk ik niet goed? Ik zie alleen €0,35 startkosten en geen prijs per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Silversurfer1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:54:
[...]

Kijk je wel goed? Of kijk ik niet goed? Ik zie alleen €0,35 startkosten en geen prijs per kWh?
Goed opgemerkt inderdaad.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheata
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-06 15:41
[...]

Scherp, idd de start prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:53
Even een vraag van een vergeetachtige Belg...
Op dit moment ben ik op vakantie in Nederland (woon zelf in België).
Ik heb 2 laadpassen (een fysieke kaart en een 'druppel' sleutelhanger).
Die laatste heb ik niet bij me, enkel maar de eerste.
Ik merk echter net op dat enkel de sleutelhanger maar gebruikt kan worden bij andere providers, m'n gewone kaart helaas niet.
Kan je in Nederland eenvoudig ergens een 'wegwerp' laadpas zonder abonnement kopen in een winkel o.i.d.?
Vlak bij ons vakantiehuisje staat een laadpaal van "Blue Current".
Ik kan natuurlijk ook op de terugweg een snellaadstation zoeken (heb ook een Fastned account), maar dat wordt dan wel een beetje spannend qua bereik (heb momenteel nog 36% en we zitten in Texel).
De meeste laadpassen die ik vind, worden per post verstuurd, wat dus niet echt een optie is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Silversurfer1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:46:
[...]

Ja daarvoor zijn we idd ver. Maar aan de andere kant, dit systeem werkt dus niet. Het is grond van de gemeente dus denk wel dat zij daar sturing aan kunnen / moeten geven. Dus over een paar jaar als de contracten aflopen kun je dat nog aanpassen. Ik denk dat dat echt moet omdat de constructie zoals ie nu is het elektrisch rijden gaat tegenhouden. Het moet open, duidelijk en transparant met genoeg concurrentie.

Nu zijn de meeste ev rijders nog zakelijk met een laadpas van de baas. Dus die kijken niet zo naar de tarieven. Neerzetten, pas erlangs en klaar. Maar de particuliere rijder zal echt meer naar de prijs gaan kijken.

Helaas stoot de gemeente steeds meer van dit soort taken van zich af. Werkt wel lekker makkelijk.

2. Weet je wie de stroom inkoopt? Dat lijkt mij uiteindelijk het meest prijsbepalend. Het plaatsen en onderhouden van de paal zijn de kosten niet. Net als de software. Dat zijn opstartkosten.
De rol van de gemeentes is veel groter dan ze denken. De gedachte is dat ze door het aan de markt over te laten een concurrerende prijs krijgen, of dat je door lange termijn contracten met prijsafspraken tot een lage prijs kunt komen.
In de praktijk zie je dat in het lijstje dit de gemeente geselecteerde aanbieders 1 grote (hier Allego) staat, samen met een aantal kleine bedrijfjes. De andere optie is de situatie in mra gebied waar door het lange contact de prijs onderhandelingspositie zwak is.

De gemeentes vergeten alleen dat er nog een heel belangrijke knop is om concurrentie en reële prijzen aan te moedigen: het toestaan van een eigen aansluiting met kabelmat, -goot etc. Deze VPA hebben ze vaak verboden in de APV met argumenten die voortkomen uit angst voor aansprakelijkheid (ingegeven door de grote laadpaal boeren?). Wanneer een VPA wordt toegestaan is er direct concurrentie op prijs, en kan een groot deel van de consumenten de afweging maken tussen investeren in een eigen aansluiting of publiek laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Kluns schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:01:
Even een vraag van een vergeetachtige Belg...
Op dit moment ben ik op vakantie in Nederland (woon zelf in België).
Ik heb 2 laadpassen (een fysieke kaart en een 'druppel' sleutelhanger).
Die laatste heb ik niet bij me, enkel maar de eerste.
Ik merk echter net op dat enkel de sleutelhanger maar gebruikt kan worden bij andere providers, m'n gewone kaart helaas niet.
Kan je in Nederland eenvoudig ergens een 'wegwerp' laadpas zonder abonnement kopen in een winkel o.i.d.?
Vlak bij ons vakantiehuisje staat een laadpaal van "Blue Current".
Ik kan natuurlijk ook op de terugweg een snellaadstation zoeken (heb ook een Fastned account), maar dat wordt dan wel een beetje spannend qua bereik (heb momenteel nog 36% en we zitten in Texel).
De meeste laadpassen die ik vind, worden per post verstuurd, wat dus niet echt een optie is...
Kan je niet laden via de app?
Dan moet je de QR scannen op de paal, en via je telefoon de zaak starten.

Is dit Numobi?
Ik heb ook een druppel die thuis en elders moet werken, en een kaart die enkel thuis werkt.

Ik begreep dat ze na een belltje er ook voor kunnen zorgen dat je kaart buitenshuis werkt (maar dat is numobi natuurlijk).

Ander kan je ook nog de app van Freshmile of Shell installeren, account maken en dan ook laden via scannen van QR.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 04-07-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
Gunner schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:00:
[...]

Goed opgemerkt inderdaad.
Misschien komt de kWh prijs nog. Of ze houden (ook) het cpo tarief aan a € 0,63 :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluns
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:53
Tommie12 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Kan je niet laden via de app?
Dan moet je de QR scannen op de paal, en via je telefoon de zaak starten.

Is dit Numobi?
Ik heb ook een druppel die thuis en elders moet werken, en een kaart die enkel thuis werkt.

Ik begreep dat ze na een belltje er ook voor kunnen zorgen dat je kaart buitenshuis werkt (maar dat is numobi natuurlijk).
Is inderdaad bij Numobi. Heb ze gebeld en ze gaan de kaart activeren voor andere netwerken. Een app van hen heb ik niet en de laadpaal bij ons huisje heeft wel een rfid lezer maar geen qr code… Bedankt voor het snelle antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kluns schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:37:
[...]

Is inderdaad bij Numobi. Heb ze gebeld en ze gaan de kaart activeren voor andere netwerken. Een app van hen heb ik niet en de laadpaal bij ons huisje heeft wel een rfid lezer maar geen qr code… Bedankt voor het snelle antwoord!
Je kan die app zo installeren hoor. Staat in de app store. Dan inloggen en je bent vertrokken.

Maar met de activatie van de kaart zal het wel lukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silversurfer1
koboy schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:02:
[...]

De rol van de gemeentes is veel groter dan ze denken. De gedachte is dat ze door het aan de markt over te laten een concurrerende prijs krijgen, of dat je door lange termijn contracten met prijsafspraken tot een lage prijs kunt komen.
In de praktijk zie je dat in het lijstje dit de gemeente geselecteerde aanbieders 1 grote (hier Allego) staat, samen met een aantal kleine bedrijfjes. De andere optie is de situatie in mra gebied waar door het lange contact de prijs onderhandelingspositie zwak is.

De gemeentes vergeten alleen dat er nog een heel belangrijke knop is om concurrentie en reële prijzen aan te moedigen: het toestaan van een eigen aansluiting met kabelmat, -goot etc. Deze VPA hebben ze vaak verboden in de APV met argumenten die voortkomen uit angst voor aansprakelijkheid (ingegeven door de grote laadpaal boeren?). Wanneer een VPA wordt toegestaan is er direct concurrentie op prijs, en kan een groot deel van de consumenten de afweging maken tussen investeren in een eigen aansluiting of publiek laden.
Ja precies dat. Waardeloos. Ik weet de oplossing ook niet helemaal moet ik zeggen maar dat het zo als het nu is (geen concurrentie en lange contracten) niet gaat werken is wel duidelijk. Ben blij dat ik straks thuis kan laden maar voor de doorbraak van de ev is dit killing. Probeer dit maar een keer uit te leggen op een verjaarspartijtje 8)7 'ja en dan hangt de prijs af welke pas je langs de paal haalt. en ja soms weet je niet wat je betaald (allego). etc'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:06
Helaas, blij met een dode mus... :'( Inderdaad €0,35 startkosten, en daarna neem ik aan gewoon CPO tarief. En als ik dan in E-Flux kijk zie ik nog gewoon het CPO tarief van €0,62 per kWh op die TotalE palen. :|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52
Ik heb MRA-E om een toelichting gevraagd over het beleid inzake vaststelling tarieven en ontving deze reactie:

MRA-Elektrisch werkt in samenwerking met gemeenten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht aan een laadnetwerk in de openbare ruimte. De laadpalen zijn voor e-rijders die afhankelijk zijn van parkeren in de openbare ruimte en niet beschikken over een parkeerplaats op eigen (VvE)terrein.

Er zijn momenteel veel vragen over de verschillende laadtarieven die gehanteerd worden door verschillende exploitanten. Wij kunnen alleen toelichten hoe de tarieven van de publieke laadpalen in onze drie provincies wordt bepaald. Hoe andere exploitanten hun prijs bepalen, is ons niet bekend maar heeft ongetwijfeld te maken met de geldende inkoopprijzen.

Verreweg de meeste laadpalen die via MRA-E in beheer zijn, zijn dat bij TotalEnergies. In de periode september 2020 tot december 2022 was de prijs € 0,34 cent per kWh. De energieprijzen zijn vanaf medio 2022 enorm gestegen en in het najaar van dat jaar heeft MRA-E nieuwe prijsafspraken gemaakt met TotalEnergies.

Er is een vaste formule bepaald om per kwartaal de maximale laadprijs vast te stellen. Deze maximumprijs is op het moment € 0,62 incl. btw. TotalEnergies kiest ervoor om deze maximumprijs ook te hanteren. In de formule worden de prijsindexen van verschillende kostencomponenten meegewogen. De inkoopprijs van energie in de voorliggende vier kwartalen is doorslaggevend. Door de indexen over vier kwartalen te middelen zorgen we dat de laadtarieven minder snel stijgen en dalen. Zo zorgen we dat de elektrisch rijder door de tijd heen met gelijkmatige prijzen te maken krijgt. Dit betekent dat prijsdalingen langer op zich kunnen laten wachten, maar dat geldt dan ook prijsstijgingen.

De samenwerkende overheden spreken maximale laadtarieven af met laadpaalexploitanten om zo te bewaken dat elektrisch rijden een aantrekkelijk alternatief is ten opzichte van rijden op benzine. Om dit voordeel vast te houden stelden MRA-Elektrisch en TotalEnergies daar bovenop ook een nieuw prijsplafond vast voor de laadprijs ter hoogte van de actuele benzineprijs, omgerekend naar kosten per kilometer.

De eerstvolgende indexatie staat gepland voor half juli.

Ik verwacht u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd, mocht u nog vragen hebben, dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,
MRA elektrisch

In tegenstelling tot wat ik hier eerder las, bestaat dus toch nog een kans dat de tarieven gaan veranderen op 15 juli :)

/EDIT: Nog even gevraagd of die indexatie ook op 15 juli in gaat, maar dat schijnt wel een paar weken te duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Prullenbak84 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:42:
[...]
Het ging mij er meer om, om aan te geven dat Allego blijkbaar op sommige plaatsen wel de prijzen laat zakken, en op andere plaatsen niet. Dit topic lijkt mij ook niet om per wijk te gaan verzamelen welke aanbieder hoeveel rekent. Daar zijn handige apps voor. Ik ga ook niet exact delen waar ik woon ;)
Publieke laadpalen maken vaak deel uit van een concessie voor een groter gebied (grotere gemeente of provincie(s)), en soms lopen er ook meerdere concessies parallel in een gebied. Per concessie(-periode) zijn er vaak afspraken over de te hanteren laadtarieven.

Dit speelde bijvoorbeeld bij de Allego-concessie in Overijssel en Gelderland waardoor je bij de lichtgrijze Allego-laadpalen een hoger (of lager) tarief betaalde dan bij de donkergrijze, zelfs als ze in dezelfde straat stonden.

Het gaat natuurlijk niet om je precieze privé-adres, maar door de plaats aan te geven kunnen mede-Tweakers misschien wel aangeven hoe het zit met de concessie(s) ter plekke.
Ik heb ook het idee dat @cgok meer in het algemeen zich afvroeg wat je nog meer kan doen, dan een kapotte paal melden. En gaat het niet specifiek om waar die paal in dit geval dan staat. Of wil jij de informatie "In boerenkoolstronkeradeel is een laadpaal stuk" uit dit topic halen?
Je kunt op verschillende plekken een melding van een kapotte laadpaal doen: bij de laadpaal-beheerder, bij je laadpas-aanbieder en/of bij de gemeente. Dat kan verschil maken of en hoe er iets mee gedaan wordt. Je laadpas-aanbieder kan bv. zelf niks doen aan een kapotte laadpaal, en zal in het beste geval je melding doorsturen, maar ik denk dat de kans groot is dat ze er gewoon niks mee doen.

De gemeente in principe hetzelfde verhaal, maar als zij veel klachten krijgen over kapotte laadpalen kunnen zij wel (eventueel via een samenwerkingverband als MRA-e) de concessiehouder/laadpaalbeheerder aanspreken.

Overigens is het probleem met kapotte laadpalen vaak dat ze gerepareerd moeten worden door dezelfde monteurs die ook de installatie van nieuwe palen doen, en hiervoor is een flink gebrek aan vakmensen zoals in meer sectoren. En er was soms ook een gebrek aan reserve-onderdelen, maar dat zou inmiddels denk ik wel verbeterd moeten zijn.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Niet online
Gunner schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Ik zie nu 0,49 euro staan in de Vattenfall app
En nu mis ik weer in de Vattenfall app bij de sommige palen het tarief per kwh, er staat dan wel het start tarief 8)7
Leuk gokken zo :o

bv:(Purmerend)
Bisschop Romerostraat 148 (greenflux) = 0.4961/kwh
Beethovenstraat 31 (greenflux) = 0.3509 START

Nou ja het zijn allemaal total palen en dus waarschijnlijk 0.4961/kwh zoals eerder deze week (waarschijnlijk)
Maar blijft vervelend dit, dit is toch niet uit te leggen :F

Update: Blijkbaar nu weer wel, lekkere app :P
Geeft wel aan hoe in de kinderschoenen het allemaal nog staat, zelf bij de grotere bedrijven als Vattenfall

[ Voor 11% gewijzigd door S4All op 04-07-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
connos schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:23:
Ik heb MRA-E om een toelichting gevraagd over het beleid inzake vaststelling tarieven en ontving deze reactie:

MRA-Elektrisch werkt in samenwerking met gemeenten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht aan een laadnetwerk in de openbare ruimte. De laadpalen zijn voor e-rijders die afhankelijk zijn van parkeren in de openbare ruimte en niet beschikken over een parkeerplaats op eigen (VvE)terrein.

Er zijn momenteel veel vragen over de verschillende laadtarieven die gehanteerd worden door verschillende exploitanten. Wij kunnen alleen toelichten hoe de tarieven van de publieke laadpalen in onze drie provincies wordt bepaald. Hoe andere exploitanten hun prijs bepalen, is ons niet bekend maar heeft ongetwijfeld te maken met de geldende inkoopprijzen.

Verreweg de meeste laadpalen die via MRA-E in beheer zijn, zijn dat bij TotalEnergies. In de periode september 2020 tot december 2022 was de prijs € 0,34 cent per kWh. De energieprijzen zijn vanaf medio 2022 enorm gestegen en in het najaar van dat jaar heeft MRA-E nieuwe prijsafspraken gemaakt met TotalEnergies.

Er is een vaste formule bepaald om per kwartaal de maximale laadprijs vast te stellen. Deze maximumprijs is op het moment € 0,62 incl. btw. TotalEnergies kiest ervoor om deze maximumprijs ook te hanteren. In de formule worden de prijsindexen van verschillende kostencomponenten meegewogen. De inkoopprijs van energie in de voorliggende vier kwartalen is doorslaggevend. Door de indexen over vier kwartalen te middelen zorgen we dat de laadtarieven minder snel stijgen en dalen. Zo zorgen we dat de elektrisch rijder door de tijd heen met gelijkmatige prijzen te maken krijgt. Dit betekent dat prijsdalingen langer op zich kunnen laten wachten, maar dat geldt dan ook prijsstijgingen.

De samenwerkende overheden spreken maximale laadtarieven af met laadpaalexploitanten om zo te bewaken dat elektrisch rijden een aantrekkelijk alternatief is ten opzichte van rijden op benzine. Om dit voordeel vast te houden stelden MRA-Elektrisch en TotalEnergies daar bovenop ook een nieuw prijsplafond vast voor de laadprijs ter hoogte van de actuele benzineprijs, omgerekend naar kosten per kilometer.

Ik verwacht u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd, mocht u nog vragen hebben, dan kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,
MRA elektrisch

In tegenstelling tot wat ik hier eerder las, bestaat dus toch nog een kans dat de tarieven gaan veranderen op 15 juli :)

/EDIT: Nog even gevraagd of die indexatie ook op 15 juli in gaat, maar dat schijnt wel een paar weken te duren.
Ik kreeg een vergelijkbaar antwoord. Ding blijft gek dat andere aanbieders wel lagere prijzen hanteren. Dus als er meer keuze was voor andere aanbieders had het minder een probleem geweest. Nu zit je vast aan 1 aanbieder die wellicht door verkeerde inkoop van stroom, te dure onderhoudsdienst of whatever hoge tarieven hanteert. Nu word er door de overheid een hand boven het hoofd gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Silversurfer1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Ik kreeg een vergelijkbaar antwoord. Ding blijft gek dat andere aanbieders wel lagere prijzen hanteren. Dus als er meer keuze was voor andere aanbieders had het minder een probleem geweest. Nu zit je vast aan 1 aanbieder die wellicht door verkeerde inkoop van stroom, te dure onderhoudsdienst of whatever hoge tarieven hanteert. Nu word er door de overheid een hand boven het hoofd gehouden.
Ik vind de uitleg erg mooi. Doorslaggevend is de inkoopprijs van energie hat afgelopen jaar. Bovenop het maximum dat uit deze indexatie formule komt is er nog een plafond dat opgesteld wordt in vergelijking met een benzine auto.

Waarom zijn anderen dan goedkoper? Dat zal voor een groot deel met toegang tot eigen (duurzame) bronnen te maken hebben: Vattenfall en Engie zijn hier sterk in.
Total is van oorsprong een olieboer die voor stroom ook handelshuis is gaan spelen. Shell is dat ook, maar beweegt zich ook in de richting van speler op de hernieuwbare energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:26
S4All schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:51:
[...]

En nu mis ik weer in de Vattenfall app bij de sommige palen het tarief per kwh, er staat dan wel het start tarief 8)7
Leuk gokken zo :o

bv:(Purmerend)
Bisschop Romerostraat 148 (greenflux) = 0.4961/kwh
Beethovenstraat 31 (greenflux) = 0.3509 START

Nou ja het zijn allemaal total palen en dus waarschijnlijk 0.4961/kwh zoals eerder deze week (waarschijnlijk)
Maar blijft vervelend dit, dit is toch niet uit te leggen :F
Ik zie in de (iOS) Vattenfall app (enkel) het kWh tarief, voor beide adressen 0.4961/kWh. Starttarief wordt er niet genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 29-05 21:47

Met vriendelijke groet,
MRA elektrisch

slecht geregeld dus, als je in tijden dat de stroomprijs zoals afgelopen zondag negatief is, toch 0,62 max tarief moet blijven betalen.
Momenteel ligt de stroomprijs structureel ver onder die 0,62 en ze mogen van mij best een nette marge maken en de investering terug verdienen etc. maar er zouden wel grenzen moeten zijn die momenteel een stuk lager dan 0,62 zouden moeten liggen.

En voor de helderheid, ik heb zelf het probleem niet omdat in ZH betere afspraken zijn gemaakt en ik gewoon voor de helft van die 0,62 kan laden (publiek voor 0,31).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:00
koboy schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:31:
[...]

Shell is dat ook, maar beweegt zich ook in de richting van speler op de hernieuwbare energie.
uhuh... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Die had ik even gemist vorige maand. Het gaat dus flink langzamer vanaf nu dan de beweging die een paar jaar geleden was ingezet.
N.B. de beweging van een paar jaar geleden kwam ook bijna geheel voort uit rechtszaken; in hoeverre het tempo echt omlaag kan, of door nieuwe rechtszaken wordt verhoogd zal de toekomst uitwijzen. Als zo ongeveer de grootste Europese olieboer heeft shell wat dit betreft wel een doelwit op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

eltron schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:03:
[...]

slecht geregeld dus, als je in tijden dat de stroomprijs zoals afgelopen zondag negatief is, toch 0,62 max tarief moet blijven betalen.
Momenteel ligt de stroomprijs structureel ver onder die 0,62 en ze mogen van mij best een nette marge maken en de investering terug verdienen etc. maar er zouden wel grenzen moeten zijn die momenteel een stuk lager dan 0,62 zouden moeten liggen.
Valt wel mee. De prijs die jij noemt is een uurprijs. Wat is de gemiddelde prijs geweest het afgelopen jaar prijsplafond NIET meegenomen?
En voor de helderheid, ik heb zelf het probleem niet omdat in ZH betere afspraken zijn gemaakt en ik gewoon voor de helft van die 0,62 kan laden (publiek voor 0,31).
Dat komt dus doordat ZH een deal heeft met Engie, die zelf (groene) productie tonnen Beit, en daardoor veel minder afhankelijk is van de energiemarkt.
En het is maar een stuk van ZH! O.a. Leiden/Leiderdorp valt er buiten, en heeft een dominante Allego met tarieven van bijna 60 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
koboy schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:03:
[...]

Die had ik even gemist vorige maand. Het gaat dus flink langzamer vanaf nu dan de beweging die een paar jaar geleden was ingezet.
N.B. de beweging van een paar jaar geleden kwam ook bijna geheel voort uit rechtszaken; in hoeverre het tempo echt omlaag kan, of door nieuwe rechtszaken wordt verhoogd zal de toekomst uitwijzen. Als zo ongeveer de grootste Europese olieboer heeft shell wat dit betreft wel een doelwit op zich.
Welnee joh. Die “beweging” bestond ook niet uit heel veel meer dan wat greenwashing-campagnes en een handjevol snelladers om te concurreren met Fastned.

Maar goed. Ik ga bijna klinken als die anti-overheid-ranter van laatst, hier. Dus we laten t hier maar even bij hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-05 16:02

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[i]

Verreweg de meeste laadpalen die via MRA-E in beheer zijn, zijn dat bij TotalEnergies. In de periode september 2020 tot december 2022 was de prijs € 0,34 cent per kWh. De energieprijzen zijn vanaf medio 2022 enorm gestegen en in het najaar van dat jaar heeft MRA-E nieuwe prijsafspraken gemaakt met TotalEnergies

Er is een vaste formule bepaald om per kwartaal de maximale laadprijs vast te stellen. Deze maximumprijs is op het moment € 0,62 incl. btw. TotalEnergies kiest ervoor om deze maximumprijs ook te hanteren.

….
Zijn die gemeentes er toch weer mooi ingetrapt. Krokodillentranen van de energiebedrijven. Ze hebben ongetwijfeld lange termijn contracten tegen veel lagere prijzen en maken gebruik van prijsstijgingen door speculanten van de “inkoopprijzen”. Dat zijn “spotprijzen”. Ze wentelen hun korte termijn fluctuaties en risico’s af op elektrisch laden.

Prijzen dalen op lange termijn altijd (in constante euro of dollar) volgens een dubbel logaritmische leercurve. Af en toe komt er een nieuwe technologie, die aanvankelijk duurder lijkt, maar na verloop van tijd de leercurve volgt. Kijk bijvoorbeeld naar de kosten van windmolens en de prijs van windenergie.

In Den Haag hebben we een langlopend contract voor 33ct/kWh (incl. BTW). Gaat die leverancier nu failliet?

De hele problematiek is het gevolg van het privatiseren van een collectieve voorziening, de fictie van marktwerking. Concurrentie maakte nog nooit iets goedkoper, samenwerken maakt dingen goedkoper.

De energie en klimaatcrises kunnen we niet oplossen op de wijze van werken die het veroorzaakte. Het betreft een systemische transformatie. Ieder bedrijf werkt voor de eigen winst in een nulsomspel: mijn winst is jouw verlies. De concurrentie ontstaat over de verdeling van de “winst”.

De overheid moet samenwerking stimuleren, een niet-nulsomspel, we maken met elkaar winst.

Ik heb het eerder gezegd: we hebben geen auto’s met accu’s, maar accu’s op wielen. De politiek moet verplichten dat de energievoorziening gebruik maakt van deze capaciteit en de gelegenheid bieden dat we kunnen terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Voor Amsterdam Sloterdijk heeft Eflux de prijzen verlaagd. Bij Equans € 0.30 en Greenflux € 0.39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
MarkV6 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:58:
Voor Amsterdam Sloterdijk heeft Eflux de prijzen verlaagd. Bij Equans € 0.30 en Greenflux € 0.39
Dat zou mooi zijn. Heb je al daarvoor geladen of geeft alleen de app dat aan? Want alleen in de app is geen garantie dat je ook die prijs betaald ivm de disclaimer die ze hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koboy

koboy

Jan Lelie schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:22:
[...]

Zijn die gemeentes er toch weer mooi ingetrapt. Krokodillentranen van de energiebedrijven. Ze hebben ongetwijfeld lange termijn contracten tegen veel lagere prijzen en maken gebruik van prijsstijgingen door speculanten van de “inkoopprijzen”. Dat zijn “spotprijzen”. Ze wentelen hun korte termijn fluctuaties en risico’s af op elektrisch laden.
De gemeentes zijn er in "getrapt" door een contract aan te gaan met een partij zonder eigen (duurzame) energiebronnen. Dit zal ongetwijfeld Europees aanbesteed zijn, en dan zit je aan regels vast die je (deels) zelf VOORAF vaststelt. Total zal daar wel met de beste papieren uitgekomen zijn. Het zou goed kunnen dat de nieuwe prijsstructuur die nu geldt het gevolg is van een escape clausule (bijvoorbeeld de prijs op de markt is zoveel keer de afgesproken langjarige prijs). Er is dan de keuze tussen een nieuwe prijs onderhandelen op een manier waardoor de concurrenten geen nieuwe aanbesteding kunnen afdwingen of de palen uitzetten en een nieuwe aanbesteding doen (ben je zo een half jaar verder).

Wat betreft het langjarig inkopen: heb je zelf geprobeerd het afgelopen jaar een nieuw energiecontract af te sluiten? Het kan pas net weer, en dan ben je ongeveer even duur uit als de variabele prijs nu.
Er is trouwens een relatie tussen spotprijzen (die ook verder in de toekomst kunnen liggen) en langjarige contracten: prijshistorie, prijsverwachting en een risico opslag. Een lange termijn energiecontract is een soort verzekering; dit is ook waardoor een dynamisch energie contract goedkoper is op lange termijn, maar je moet wel tegen onzekerheid kunnen.
Prijzen dalen op lange termijn altijd (in constante euro of dollar) volgens een dubbel logaritmische leercurve. Af en toe komt er een nieuwe technologie, die aanvankelijk duurder lijkt, maar na verloop van tijd de leercurve volgt. Kijk bijvoorbeeld naar de kosten van windmolens en de prijs van windenergie.

In Den Haag hebben we een langlopend contract voor 33ct/kWh (incl. BTW). Gaat die leverancier nu failliet?
Kan niet vinden wie de leverancier is van de palen in den Haag. De backend wordt door LMS gedaan, en de palen hebben een GDH nummer. Ik gok dat dit onder eigen beheer van de gemeente Den Haag valt. Wel staat op de site van de gemeente Den Haag dat deze volledig met groene stroom worden gedaan.
Als het inderdaad onder de gemeente zelf valt is dat de partij die subsidieert/de leveringscontracen heeft. Gemeentes kunnen niet failliet, alleen onder curatele van het rijk gezet worden.

Prijzen van de meeste goederen dalen inderdaad volgens een relatief vast patroon. Dit geldt voor televisies, stofzuigers etc.
Er zijn ook goederen die op langere termijn alleen in prijs stijgen (anders zou er ook geen inflatie zijn!). Voorbeeld hiervan is huizen.
Tot slot zijn er goederen waarvan de prijs afhankelijk is van geopolitieke en economische factoren. Voorbeelden hiervan zijn goud, energie, voedsel

Stellen dat alles op langere termijn goedkoper wordt is wat kort door de bocht.
De hele problematiek is het gevolg van het privatiseren van een collectieve voorziening, de fictie van marktwerking. Concurrentie maakte nog nooit iets goedkoper, samenwerken maakt dingen goedkoper.
Ja en nee. Het idee van marktwerking is mooi, maar helaas wordt er regelmatig eenzijdig samengewerkt, anders had de ACM niets te doen.
Alles samenwerken gaat ook niet werken; zonder financiële prikkel tot kwaliteit en prijs wordt het ook een puinhoop. Voorbeelden genoeg in Rusland, China....
De energie en klimaatcrises kunnen we niet oplossen op de wijze van werken die het veroorzaakte. Het betreft een systemische transformatie. Ieder bedrijf werkt voor de eigen winst in een nulsomspel: mijn winst is jouw verlies. De concurrentie ontstaat over de verdeling van de “winst”.

De overheid moet samenwerking stimuleren, een niet-nulsomspel, we maken met elkaar winst.
Sorry, maar dit snap ik niet. Wat de 1 uitgeeft maakt de ander (tijdelijk) rijker. Dit is het hele concept van geld. Wil je dit dan maar afschaffen?
De transformatie die er moet komen is weg van de wegwerp maatschappij; beseffen dat er gevolgen zijn aan het uitputten van bronnen, en ook aan het gebruik ervan. Dit natuurlijk bij alle betrokken partijen: consument, leverancier, financier, overheid etc.
Ik heb het eerder gezegd: we hebben geen auto’s met accu’s, maar accu’s op wielen. De politiek moet verplichten dat de energievoorziening gebruik maakt van deze capaciteit en de gelegenheid bieden dat we kunnen terugleveren.
Eens, maar ik heb nu 55k euro in een accu op wielen gestoken. De slijtage aan de accu veroorzaak ik nu alleen zelf. Als dat ding als buffer continu aan het net hangt, wie betaalt dan de extra slijtage aan de accu?
(Even afgezien van het feit dat dit niet kan door een verbod op VPA's in mijn gemeente)

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 05-07-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-06 23:17
Gisteren in Leeuwarden voor veel te veel geld geladen. Ook daar zijn de AC palen duur! Echter wilde ik niet onderweg stilstaan op de terugweg (was al erg laat met vrouw en kind).

Soms kom je er niet onderuit, maar ik kijk naar mijn gemiddelde prijs per kwh per jaar en het verbruik van mijn auto.

Als ik gemiddeld €0,35 betaal en 15 kwh/100km gebruik ben ik electrisch voor met €0,052 per km veel goedkoper uit dan met benzine. Bij een prijs van €1,80 de liter en 1op25 betaal ik nog steeds €0,072 per km.

Zoals je kan zien is deze berekening duidelijk in het voordeel van de ICE gemaakt. Echt reëel zijn deze cijfers niet, ik rij zuiniger elektrisch en 1 op 25 heb ik al heel lang niet meer gehaald met de Clio.

Laden voor €0,35 gemiddeld zou iedereen moeten lukken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Meestermaas schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:15:
Gisteren in Leeuwarden voor veel te veel geld geladen. Ook daar zijn de AC palen duur! Echter wilde ik niet onderweg stilstaan op de terugweg (was al erg laat met vrouw en kind).

Soms kom je er niet onderuit, maar ik kijk naar mijn gemiddelde prijs per kwh per jaar en het verbruik van mijn auto.

Als ik gemiddeld €0,35 betaal en 15 kwh/100km gebruik ben ik electrisch voor met €0,052 per km veel goedkoper uit dan met benzine. Bij een prijs van €1,80 de liter en 1op25 betaal ik nog steeds €0,072 per km.

Zoals je kan zien is deze berekening duidelijk in het voordeel van de ICE gemaakt. Echt reëel zijn deze cijfers niet, ik rij zuiniger elektrisch en 1 op 25 heb ik al heel lang niet meer gehaald met de Clio.
Dit soort berekeningen zijn er hier genoeg. En t zou voor iedereen anders uitpakken, maar dat Elektrisch rijden, als je puur naar "brandstof" kijkt, goedkoper is, lijkt wel duidelijk ja.
Nou, dat is niet gezegd. Ik kan hier in de wijde omtrek openbaar niet laden voor minder dan 57 cent. Het is dat ik met mijn zonnepanelen en brutale kabel over de stoep veel goedkoper laad, maar dat is voor lang niet iedereen een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:35

Friesland, Groningen en Drenthe zijn gemiddeld gezien duurder dan andere regio's. Vooral Friesland als je de Allego paaltjes opzoekt. De total energies palen moet je hebben, die zitten rond de 30 cent. Maar die kom je daar maar weinig tegen.

Als inwoner van Friesland is het dus altijd even mopperen om die tarieven. Vooral als het in Overijssel net over de grens bij Allego en Vattenfal fors goedkoper laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Ik prijs me met een ESB-pas redelijk gelukkig, en dat is €0,38...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron

Deze discussie hebben we hier al veel gehad. Mijn vraag is waarom elektrisch goedkoper moet zijn? Ik vind dat zelf wel mooi meegenomen, dus geen bezwaar tegen. Maar verder heb ik er ook bij ICE nooit onoverkomelijke bezwaren tegen gehad om meer te betalen voor betere auto. Binnen redelijke verhouding kwaliteit/prijs uiteraard. Dus ja de auto is wat duurder (maar restwaarde ook veel hoger) en de brandstof inmiddels ongeveer break even. So what, we rijden lachend de toekomst in, dat is toch ook wat waard?
En ja, het is een sport om niet teveel te betalen voor laden, maar voorlopig vind ik het belangrijker dat ik kan laden, dan hoeveel het kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
Nou gelukkig zijn ze op de hoogte dat monopolie weggeven niet de juiste manier is. Hier een antwoord van iemand uit de gemeente:

Hierom is er afgelopen maandag in de periodieke projectbijeenkomst een aantal zaken besproken over marktwerking en 1 enkele partij hebben. Het volgende is nog niet in detail uitgewerkt, maar in het kort kan ik wel iets positiefs meegeven hier over. Momenteel wordt er gewerkt aan nieuwe aanbestedingen en dus partijen gekozen die de bestaande palen gaan exploiteren (onderhouden en gebruiken). Ook qua stroomlevering en nieuwe aanleg.

Er wordt gesproken over; dat er mogelijk 3 partijen worden gekozen en die verdelen over het gebied, dus zo iets van verschillende tarieven kunnen bieden. Ook wordt er bij de aanbesteding een inschrijfprijs gevraagd en deze is de basis voor het tarief aan de laadpaal. Deze ligt dan dus vast voor de hele periode en moet de verschillende inschrijfpartijen dus aanmoedigen een lage prijs te geven. Dit alles is nog niet vastgelegd, maar wordt naar gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

eltron schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:53:
[...]

So what, we rijden lachend de toekomst in, dat is toch ook wat waard?
Vandaag ook voordeel van een EV.
Door het extra gewicht dat ook nog lekker laag zit was mijn E208 opvallend ongevoelig voor de harde wind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Silversurfer1 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:18:
...
Er wordt gesproken over; dat er mogelijk 3 partijen worden gekozen en die verdelen over het gebied, dus zo iets van verschillende tarieven kunnen bieden. Ook wordt er bij de aanbesteding een inschrijfprijs gevraagd en deze is de basis voor het tarief aan de laadpaal. Deze ligt dan dus vast voor de hele periode en moet de verschillende inschrijfpartijen dus aanmoedigen een lage prijs te geven. Dit alles is nog niet vastgelegd, maar wordt naar gekeken.
Ik weet niet over welke gemeente dit gaat, maar ik denk niet dat inschrijvende partijen zelf het risico gaan lopen van de onzekere electriciteitsprijzen over een concessieperiode.

Dus als er een vast laadtarief gevraagd wordt, dan zal men het verwachte kWh-volume over de concessieperiode op de termijnmarkt proberen in te kopen of het risico op een andere manier afdekken, en die prijs met een opslag voor beheer en onderhoud door te berekenen in het laadtarief.

Ik weet niet of dat tot een gunstig laadtarief aan de publieke laadpalen gaat leiden?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:54
Is er een site of laadpalen app waar je kunt filteren op prijs? Wil een laadpaal op mijn bedrijfspand openstellen en dit ook voor een concurrende prijs, anders kan ik die kwh`s die ik opwek ook voor weinig aan de stroomboer verkopen. Ik probeer er dus achter te komen waar de goedkoopste laadpalen op staan, dan kan ik daar het tarief in de buurt of er iets onder in stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Je kunt op https://dashboard.e-flux.io/my-map kijken wat de CPO tarieven zijn van de palen bij je in de buurt, en daar dan onder gaan zitten.
Een paar honderd meter lopen is voor veel mensen niet de moeite voor een paar cent verschil.

[ Voor 0% gewijzigd door jvhaarst op 06-07-2023 20:25 . Reden: typo ]

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

edit:
hier ging iets dubbel en mis

[ Voor 95% gewijzigd door koboy op 06-07-2023 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Wesco schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Ik weet niet over welke gemeente dit gaat, maar ik denk niet dat inschrijvende partijen zelf het risico gaan lopen van de onzekere electriciteitsprijzen over een concessieperiode.

Dus als er een vast laadtarief gevraagd wordt, dan zal men het verwachte kWh-volume over de concessieperiode op de termijnmarkt proberen in te kopen of het risico op een andere manier afdekken, en die prijs met een opslag voor beheer en onderhoud door te berekenen in het laadtarief.

Ik weet niet of dat tot een gunstig laadtarief aan de publieke laadpalen gaat leiden?
Of je trekt cowboys aan die laag inzetten en verder yolo-en. Als de prijzen dan weer de pan uit reizen, omdat de zaak in Oekraïne escaleert bijvoorbeeld, gaan deze clubs failliet en de laadpalen dus uit.
De afgelopen crisis is dit met een paar partijen op de energie markt gebeurd. Die hadden verplichtingen voor goedkope stroom die ze niet met konden nakomen en dus failliet gingen. Gevolg was dat hun klanten zwaar gedupeerd waren omdat ze alleen ergens anders terecht konden tegen de ook dat moment vreselijk hoge variabele tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-06 23:17
eltron schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Deze discussie hebben we hier al veel gehad. Mijn vraag is waarom elektrisch goedkoper moet zijn?
Omdat de stroom veel goedkoper is dan de benzine. Het prijsverschil tussen stroom thuis en stroom uit een laadpaal is te verantwoorden door de aanleg en onderhoudkosten, maar wat nog meer? Winst? Die is dan aanzienlijk bij deze leveranciers. Of zie ik iets over het hoofd?

Tevens wil de overheid stimuleren dat men electrisch gaat rijden. Daarvoor is het wel handiger als dit dus goedkoper is dan ICE. Als over enkele jaren het voordeel verdwijnt van de wegenbelasting dan moeten we het dus volledig hebben van dit prijsverschil en het verschil in onderhoud en afschrijving. Vooral over dat laatste maak ik me zorgen gezien de ontwikkeling van de nieuwprijs van de komende generatie elektrische auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Meestermaas schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 04:14:
[...]
Het prijsverschil tussen stroom thuis en stroom uit een laadpaal is te verantwoorden door de aanleg en onderhoudkosten, maar wat nog meer?
Dat is precies wat er niet klopt. Sinds 1 januari kan ik beter langs de weg laden als thuis. Nu is dat 7 cent lager maar in januari zelfs 53 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Er wordt gesproken over; dat er mogelijk 3 partijen worden gekozen en die verdelen over het gebied, dus zo iets van verschillende tarieven kunnen bieden.
Dan mag je wel een hele goede spreiding en dichtheid hebben, en dan alsnog koppeling met marktprijzen afspreken.

De palen hier in de buurt worden goed gebruikt. Ik kan meestal kiezen om bij de enige vrije plek van de 3 dichtstbijzijnde palen te staan, of het wordt flink lopen. Als je dan palen met wisselende prijzen hebt, betekent dat vooral dat mensen die laat thuis zijn van hun werk meer betalen, maar de palen komen wel vol. Wat is dan de incentive om een echt lage prijs aan te bieden? Als inkoop/kostprijs 30ct is, kun je beter 60ct vragen en de paal 50% benutten dan 40ct en 100% benutten.

Concurrentie binnen een aanbesteding is niet triviaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Een aanbesteding is wel een lastig iets. Moeizaam proces en je zit er ook als gemeente aan vast als er iets uit komt wat je eigenlijk niet wilt of niet handig had gedefinieerd in bestek en NVI.

en de verdeling over het gebied heb ik vraagtekens bij, als elk dan een andere wijk krijgt, heb je daarbinnen nog steeds een monopolie.
Ik zou zelf dan kiezen voor het systeem dat de laadpalen gelijkelijk worden verdeeld over de aanbieders zodat in elke wijk 3 aanbieders zijn met evenveel palen. Uiteraard zijn zij dan ook verplicht om in gelijke verhouding bij te plaatsen als er meer vraag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Meestermaas schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 04:14:
[...]

Omdat de stroom veel goedkoper is dan de benzine. Het prijsverschil tussen stroom thuis en stroom uit een laadpaal is te verantwoorden door de aanleg en onderhoudkosten, maar wat nog meer? Winst? Die is dan aanzienlijk bij deze leveranciers. Of zie ik iets over het hoofd?

Tevens wil de overheid stimuleren dat men electrisch gaat rijden. Daarvoor is het wel handiger als dit dus goedkoper is dan ICE. Als over enkele jaren het voordeel verdwijnt van de wegenbelasting dan moeten we het dus volledig hebben van dit prijsverschil en het verschil in onderhoud en afschrijving. Vooral over dat laatste maak ik me zorgen gezien de ontwikkeling van de nieuwprijs van de komende generatie elektrische auto's.
Ik ben het wel eens dat de marktwerking op het elektrisch laden nog niet goed gaat.

Mijn punt was dat ik het nooit erg heb gevonden als een betere auto duurder was. Mits prijs/kwaliteitverhouding acceptabel.
Als hij goedkoper is heb ik daar uiteraard ook geen bezwaar tegen. Maar dat is op de lange duur niet vol te houden. Dus wordt op afzienbare termijn de ICE gewoon verboden en zal de EV duurder zijn.
Geen probleem zolang we er per saldo beter van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
  • Laatst online: 17:06
En bedenk ook dat niet iedere EV rijder elke dag lange afstanden rijdt zodat de auto elke nacht aan de laadpaal moet. Er zijn zat mensen (en daar hoor ik ook bij) die de auto voornamelijk gebruiken voor verplaatsingen binnen de gemeente (boodschappen doen, 's avonds naar de bioscoop, etc) die je niet op de fiets wilt doen. Met af en toe een langere rit buiten de gemeente. Dan hoef je je EV gemiddeld één keer per week op te laden, en kun je dat vaak ook overdag en/of in het weekend plannen.

Dit geldt dan weer niet voor PHEV auto's die vanwege hun kleine batterij na elke rit wel weer moeten bijladen, neem ik aan (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-06 16:04

KingCrash

Angry Rabbit

Gemeente utrechts heuvelrug gaat in zee met MRA-E. Voor €0,62 kWh mag je daar je auto volladen .
Dat is een forse prijs, maar nog niets in vergelijking met Utrecht. Daar betaalde de elektronische rijder afgelopen winter al 73 cent per kWh.
Whataboutism... Ja het is duur,maar bij de buren was het nog veel duurder... :O
Positief is dan weer het gebruik mogen maken van kabelgoottegels . 1.5 mtr voor €400...

https://www.ad.nl/utrecht...osten-afrekenen~a4143f94/

Angry Rabbit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
Wesco schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Ik weet de oplossing ook niet maar een hele regio weggeven aan 1 aanbieder voor 4 a 5 jaar is niet de oplossing. Ik wil gewoon niet verplicht worden om bij 1 aanbieder te laden.

Waarom kan het niet zoals bij het gewone stroomnet? Een netwerkbeheerder (zoals bij stroomnet bv Liander) voor plaatsing en onderhoud en meerdere stroomleveranciers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silversurfer1
marcieking schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:34:
[...]

Dan mag je wel een hele goede spreiding en dichtheid hebben, en dan alsnog koppeling met marktprijzen afspreken.

De palen hier in de buurt worden goed gebruikt. Ik kan meestal kiezen om bij de enige vrije plek van de 3 dichtstbijzijnde palen te staan, of het wordt flink lopen. Als je dan palen met wisselende prijzen hebt, betekent dat vooral dat mensen die laat thuis zijn van hun werk meer betalen, maar de palen komen wel vol. Wat is dan de incentive om een echt lage prijs aan te bieden? Als inkoop/kostprijs 30ct is, kun je beter 60ct vragen en de paal 50% benutten dan 40ct en 100% benutten.

Concurrentie binnen een aanbesteding is niet triviaal.
Een belangrijke reden dat de laadpalen goed gebruikt worden is omdat veel ev rijders nu een laadpas van de baas krijgen en het ze niet veel interesseert wat het tarief is. De baas betaald wel. Maar als particulier let je wel beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Silversurfer1 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:48:
[...]

Een belangrijke reden dat de laadpalen goed gebruikt worden is omdat veel ev rijders nu een laadpas van de baas krijgen en het ze niet veel interesseert wat het tarief is. De baas betaald wel. Maar als particulier let je wel beter op.
Ja, dus zolang er genoeg zakelijke rijders zijn om de palen uiteindelijk redelijk vol te krijgen zal het een CPO worst wezen of particulieren graag bij hun paal gaan staan, dan wachten wel ze op de zakelijke rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-06 14:11
Dit jaar voor het eerste met de ID.5 naar Italie, heb me geprobeerd te verdiepen in de laatste tips. Toch zie ik dat alles zo snel veranderd dat ik het even dubbelcheck bij jullie.

Ik ben van plan te navigeren met PUMP (of is ABRP beter?) en qua laadpassen heb ik Freshmile, Enel X, Shell Recharge en de Tesla app. Alleen ben ik er nog niet achter hoe ik het slimst hiermee kan gaan plannen...

Ik denk dat Freshmile met 0,3/kWh +0,3/min altijd de voordeligste zal zijn en nooit duurder? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 08:03
Ik ga over twee weken met de Polestar 2, ik gok alles op de Tesla app..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Haay schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:47:
En bedenk ook dat niet iedere EV rijder elke dag lange afstanden rijdt zodat de auto elke nacht aan de laadpaal moet. Er zijn zat mensen (en daar hoor ik ook bij) die de auto voornamelijk gebruiken voor verplaatsingen binnen de gemeente (boodschappen doen, 's avonds naar de bioscoop, etc) die je niet op de fiets wilt doen. Met af en toe een langere rit buiten de gemeente. Dan hoef je je EV gemiddeld één keer per week op te laden, en kun je dat vaak ook overdag en/of in het weekend plannen.

Dit geldt dan weer niet voor PHEV auto's die vanwege hun kleine batterij na elke rit wel weer moeten bijladen, neem ik aan (?).
Ik rij (werk)dagelijks van Zwaag naar Alkmaar (en terug).
En kan nu in de zomer ook toe met 1x in de week laden van de E-208.
(ik rij binnendoor via Bobeldijk/Spierdijk/Ursem/Oterleek en kom nauwelijks boven de 80 km/u uit, dat zal schelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 13:01
Ik ga morgen met de Tesla model 3 LR ergens in noord Spanje camperen. Ik heb op mijn laadpas van Athlon geen andere passen mee. Ik ga de ABPR gebruiken en die geeft eigenlijk alleen maar Tesla Superchargers aan. Met een aankomst van 70% soc moeten we 1u 25 superchargen onderweg geloof ik. Dit word onze eerste lange trip en misschien ben ik wat naïef door geen passen mee te nemen. Ik volg dit topic al een tijdje en alleen al het idee om per land/merk/type paal te moeten kijken welke pas en dergelijke vind ik al te veel gedoe voor een vakantie. We hebben ook niets geboekt, helemaal op de bonnefooi. Hoe het destination chargen in de steden gaat, ga ik wel zien. Geen stress, geen probleem om om te rijden om als nog via en SC op te laden en zeker geen haast. Oh en geen kinderen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17
Magnat schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:22:
Ik ga morgen met de Tesla model 3 LR ergens in noord Spanje camperen. Ik heb op mijn laadpas van Athlon geen andere passen mee. Ik ga de ABPR gebruiken en die geeft eigenlijk alleen maar Tesla Superchargers aan. Met een aankomst van 70% soc moeten we 1u 25 superchargen onderweg geloof ik. Dit word onze eerste lange trip en misschien ben ik wat naïef door geen passen mee te nemen. Ik volg dit topic al een tijdje en alleen al het idee om per land/merk/type paal te moeten kijken welke pas en dergelijke vind ik al te veel gedoe voor een vakantie. We hebben ook niets geboekt, helemaal op de bonnefooi. Hoe het destination chargen in de steden gaat, ga ik wel zien. Geen stress, geen probleem om om te rijden om als nog via en SC op te laden en zeker geen haast. Oh en geen kinderen mee.
komt vast goed, worst case moet je in een uitzondering situatie even een app installeren en cc koppelen ?
Ik zou wel in rij afstand van een SUC blijven als eindbestemming dan ;)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:08
Boinkie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:49:
Ik ga over twee weken met de Polestar 2, ik gok alles op de Tesla app..
Zou persoonlijk niet aanraden. Ik had in Duitsland geen bereik en dan heb je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
marcieking schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Ja, dus zolang er genoeg zakelijke rijders zijn om de palen uiteindelijk redelijk vol te krijgen zal het een CPO worst wezen of particulieren graag bij hun paal gaan staan, dan wachten wel ze op de zakelijke rijders.
Ja en precies daarom moet de overheid / politiek ingrijpen. Als die willen dat ev doorbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 17:59
Ik volg dit topic al een tijdje en alleen al het idee om per land/merk/type paal te moeten kijken welke pas en dergelijke vind ik al te veel gedoe voor een vakantie.
Ik ook hoor, ik snap natuurlijk wel 'de sport' om zo goedkoop mogelijk te zijn, maar "vroegah" ging ik op vakantie ook niet naar het goedkoopste tankstation op zoek.

Tips: met de Shell Recharge pas kan je binnen Europa bijna overal terecht. En is gratis om te hebben. Is wel handig.
Verder kom je met Tesla + Ionity een heel eind.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ik ga morgen met de Tesla model 3 LR ergens in noord Spanje camperen. Ik heb op mijn laadpas van Athlon geen andere passen mee. Ik ga de ABPR gebruiken en die geeft eigenlijk alleen maar Tesla Superchargers aan.
waarom rijd je niet op de navigatie van de Tesla? Dat lijkt me juist het grote voordeel aan zo'n auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

MarkV6 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 07:20:
[...]

Dat is precies wat er niet klopt. Sinds 1 januari kan ik beter langs de weg laden als thuis. Nu is dat 7 cent lager maar in januari zelfs 53 cent.
Ik weet niet waar je woont en op welke aanbieder je precies doelt, maar Vattenfall heeft een tijd geleden een concessie gewonnen voor Gelderland en Overijssel waarbij ze een vast tarief boden van 30ct (voor mensen met een Vattenfall laadpas). Omdat dit een concessie was voor meerdere jaren met vast tarief hebben ze die prijs de hele energiecrisis lang, tot op de dag van vandaag vastgehouden.

Ondertussen zie ik wel meer combinaties (bijv E-flux icm Allego) die energie voor 30ct kunnen bieden, maar dat is pas sinds kort.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Prullenbak84 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:26:
[...]

waarom rijd je niet op de navigatie van de Tesla? Dat lijkt me juist het grote voordeel aan zo'n auto.
Ik heb voor mijn trip naar Zweden ook wat geexperimenteerd vooraf...
Ik ga gewoon de Tesla navigatie gebruiken, en ook de Tesla laders.

Dat betekent wel dat ik de laadsessies achteraf ga moeten terugclaimen (Arval ligt dwars in België), maar dat is dan maar zo.
In elk geval, de prijzen van Tesla zijn een no-brainer nu. De enige reden om elders te laden zal af hangen van plaats en beschikbaarheid.
No stress, batterij leeg = laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ik gebruik de Chargemap app best vaak, al heb ik nooit gebruik gemaakt van hun pas óf betaalmogelijkheden.

Maar nu krijg ik een melding dat je via hen een ionity-subscription kan nemen. Voor 38,90 in t eerste kwartaal, krijg je ongeveer 18 cent korting bij ionity. Weet niet helemaal van de hoed en de rand, maar voor de vakantiegangers onder ons wellicht het uitzoeken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:36
Prullenbak84 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:04:
Ik gebruik de Chargemap app best vaak, al heb ik nooit gebruik gemaakt van hun pas óf betaalmogelijkheden.

Maar nu krijg ik een melding dat je via hen een ionity-subscription kan nemen. Voor 38,90 in t eerste kwartaal, krijg je ongeveer 18 cent korting bij ionity. Weet niet helemaal van de hoed en de rand, maar voor de vakantiegangers onder ons wellicht het uitzoeken waard.
Dan kun je beter Passport van Ionity zelf nemen, kost €11,99 p/mnd en is per maand opzegbaar en je hebt een korting van 20ct.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
PeterZ(on) schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:51:
[...]

Dan kun je beter Passport van Ionity zelf nemen, kost €11,99 p/mnd en is per maand opzegbaar en je hebt een korting van 20ct.
Goed punt. Dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 13:01
Prullenbak84 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:26:
[...]

De navigatie van Tesla is opzich wel prima. Met ABPR kan ik ook een eind SoC instellen en daarnaast is wat ik gelezen heb het forum hier, ABPR efficienter. Maar je kan ook een stop kiezen met een restaurant bij het laadpunt. Ik ga het zien.

Ik zal mijn ervaring om pasloos te gaan delen als ik weer terug ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:54

YJB

Voor wie in Finland terecht komt, snelladen (150kW) bij ABC: EUR 0.35 /kWh Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8VNn37_S3NARKRXCHl2GckUw6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlZs5vRbG4fiLiD9djvsUCqk.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen de ABC app dowloaden en je creditcard koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-06 16:14
Prullenbak84 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:04:

Ik ga BeCharge gebruiken voor Ionity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:03
Vighu schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:47:
Dit jaar voor het eerste met de ID.5 naar Italie, heb me geprobeerd te verdiepen in de laatste tips. Toch zie ik dat alles zo snel veranderd dat ik het even dubbelcheck bij jullie.

Ik ben van plan te navigeren met PUMP (of is ABRP beter?) en qua laadpassen heb ik Freshmile, Enel X, Shell Recharge en de Tesla app. Alleen ben ik er nog niet achter hoe ik het slimst hiermee kan gaan plannen...

Ik denk dat Freshmile met 0,3/kWh +0,3/min altijd de voordeligste zal zijn en nooit duurder? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik had daar iig genoeg aan de e-flux pas en vooral tesla laders. De meeste lokale palen waren van Enel en daar werkte e-flux (kosten 67ct/kWh geloof ik). Er waren wel heel veel publieke palen in Italië die er wel stonden, maar het gewoon niet deden. Als het schermpje bovenop de Enel palen op zwart staat, don't bother stopping ;-)

Ik zou met een ID ook even de ionity app regelen, de meeste supercharger locaties hadden ook ionity palen ernaast, als het druk/vol is bij Tesla krijgen Tesla's voorrang, dan is uitwijken naar de Ionity ernaast sneller.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 07-07-2023 09:46 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
RonJ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:44:
[...]

als het druk/vol is bij Tesla krijgen Tesla's voorrang…
Huh? Sinds wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Idd, hoe zouden ze het ook regelen?

Ze kunnen Tesla's wel bij andere laders langs sturen.

Pagina: 1 ... 73 ... 217 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2