[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 08:33
frye schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:39:
Zit momenteel in Kroatië en zou graag mijn EV willen laden. Heb de Elen app thuis al gedownload en cc aan gehangen. Als ik wil laden moet ik eerst bevestigen met een fysiek KBC (België) bakje. Dit heb ik uiteraard niet bij. Iemand suggesties om het toch aan de praat te krijgen?
Misschien een ander VISA of Mastercard creditcard toevoegen als betaalkaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 14:31
Warpozio schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:34:
Beginners vraag.
We verlaten binnenkort voor het eerst het vaderland België met de ID4.
In België kan ik gratis opladen, in het buitenland is het voor eigen rekening.
Wat zijn de aan te raden stappen om in het buitenland (in eerste instantie NL en FR) een goedkope laadplek te zoeken?
Ik raad je aan dit topic grondig te lezen.
De nodige apps te installeren, een aantal passen te bestellen en vooral aan de hand van de locatie(s) waar je je gaat begeven. In Nederland kan het per regio nl verschillen waar je het goedkoopst laadt i.c.m. pas/app.

Zoek ook op wat trefwoorden in dit topic en je komt al een heel eind.
Er is namelijk helaas niet 1 eenduidig antwoord op je vraag, echt een kwestie van uitzoeken.

Qua Nederland zijn er hier genoeg die wel weten waar goedkoop te laden met welke pas in hun regio cq plaats.
En wellicht in Frankrijk ook een paar, maar misschien wat meer mensen in een ander topic;
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Als je wat specifieker bent qua locatie en wat je wilt laden (AC dan wel DC) dan wordt het antwoorden wellicht iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
frye schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:39:
Zit momenteel in Kroatië en zou graag mijn EV willen laden. Heb de Elen app thuis al gedownload en cc aan gehangen. Als ik wil laden moet ik eerst bevestigen met een fysiek KBC (België) bakje. Dit heb ik uiteraard niet bij. Iemand suggesties om het toch aan de praat te krijgen?
Inderdaad wellicht een ander CC proberen. Iedere laadsessie die je start via de Elen app moet je authorizeren. De wijze waarop hangt natuurlijk af van je kaart aanbieder.

En anders een uitje maken naar een dorp/stad in de buurt met een parkeerplein met laadpaal. Deze zijn veel al gratis. (in ieder geval vorig jaar bij een aantal kustplaatsen in Istrië).

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 15:12
Zjanzjak schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Ik raad je aan dit topic grondig te lezen.
De nodige apps te installeren, een aantal passen te bestellen en vooral aan de hand van de locatie(s) waar je je gaat begeven. In Nederland kan het per regio nl verschillen waar je het goedkoopst laadt i.c.m. pas/app.

Zoek ook op wat trefwoorden in dit topic en je komt al een heel eind.
Er is namelijk helaas niet 1 eenduidig antwoord op je vraag, echt een kwestie van uitzoeken.

Qua Nederland zijn er hier genoeg die wel weten waar goedkoop te laden met welke pas in hun regio cq plaats.
En wellicht in Frankrijk ook een paar, maar misschien wat meer mensen in een ander topic;
Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Als je wat specifieker bent qua locatie en wat je wilt laden (AC dan wel DC) dan wordt het antwoorden wellicht iets makkelijker.
En om heel kort door de bocht te gaan...

Tesla laders die open zijn voor andere merken zijn vrij goedkoop.
Freshmile is door de band genomen redelijk van prijs.
Maar ik zou zeker ook een Shell kaartje mee nemen omdat die op heel veel plaatsen werkt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:17
WOWZERZ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:58:
[...]

Inderdaad wellicht een ander CC proberen. Iedere laadsessie die je start via de Elen app moet je authorizeren. De wijze waarop hangt natuurlijk af van je kaart aanbieder.

En anders een uitje maken naar een dorp/stad in de buurt met een parkeerplein met laadpaal. Deze zijn veel al gratis. (in ieder geval vorig jaar bij een aantal kustplaatsen in Istrië).
Hmm helaas geen andere cc. Dan maar bij camping opladen. Alleen vragen ze 30 euro fixed prijs. Voor een model 3 sr+ best prijzig (50kw batterij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

frye schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:55:
[...]

Hmm helaas geen andere cc. Dan maar bij camping opladen. Alleen vragen ze 30 euro fixed prijs. Voor een model 3 sr+ best prijzig (50kw batterij)
Je zou een prepaid CC aan kunnen vragen via bijvoorbeeld Revolut, dan kun je wellicht binnen een paar dagen de CC al gebruiken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-09 15:00
SpongeRob schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:38:
[...]

Je zou een prepaid CC aan kunnen vragen via bijvoorbeeld Revolut, dan kun je wellicht binnen een paar dagen de CC al gebruiken.
Een prive cc is binnen een uur geregeld bij revolut

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

koboy

Heb een idee voor een icon

SpongeRob schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:38:
[...]

Hoe krijg je dan saldo op die prepaid CC? Met een creditcard? Probleem is voor zover ik begreep dat het bank-id-dinges nog thuis ligt, en er daardoor geen creditcard goedkeuringen gegeven kunnen worden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
koboy schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:50:
[...]

Hoe krijg je dan saldo op die prepaid CC? Met een creditcard? Probleem is voor zover ik begreep dat het bank-id-dinges nog thuis ligt, en er daardoor geen creditcard goedkeuringen gegeven kunnen worden.
Het is eigenlijk een debit-creditcard. Je opent een rekening bij Revolut en je krijgt automatisch een virtuele CC. Even wat geld overmaken aan de rekening en je bent good to go !

Ik heb er zelf ook een rekening lopen

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[...]

Je kunt gewoon vanaf je bankrekening geld overmaken naar de Revolut kaart.
Wellicht is voor de huidige CC ook geen KBC bakje (wat dat ook moge zijn) nodig wanneer er geld wordt overgemaakt naar een IBAN van hetzelfde land?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warpozio
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 19:10
Tommie12 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 16:24:
[...]

En om heel kort door de bocht te gaan...

Tesla laders die open zijn voor andere merken zijn vrij goedkoop.
Freshmile is door de band genomen redelijk van prijs.
Maar ik zou zeker ook een Shell kaartje mee nemen omdat die op heel veel plaatsen werkt.
Ik heb een aantal accounts (oa Shell)
Eerste uitstap is Den Haag, Ik heb genoeg juice om in 1 keer heen te gaan, maar waarschijnlijk te weinig om terug naar Gent te komen,
Tijd zat om op een trage lader te hangen...
Wat zijn de tips om een goedkope laadplek te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:19
Warpozio schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:28:
[...]

Ik heb een aantal accounts (oa Shell)
Eerste uitstap is Den Haag, Ik heb genoeg juice om in 1 keer heen te gaan, maar waarschijnlijk te weinig om terug naar Gent te komen,
Tijd zat om op een trage lader te hangen...
Wat zijn de tips om een goedkope laadplek te vinden?
Den Haag heeft eigenlijk alleen maar goedkope laadpalen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Zjanzjak schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 09:07:
[...]

[...]

Even hier op terugkomend;
Bij het laadpunt waar ik normaliter sta kreeg ik vanmorgen de boel niet aan de praat met mijn Freshmile-pas.
Wat ik ook probeerde, nada.
Aan het laadpunt zitten 2 aansluitingen, bij de rechter werkt het nu dus niet maar bij de linker..... dus wel. 8)7
Auto vak opgeschoven en de boel aangesloten en de boel gestart met de FM-pas.
De wegen van de FM-pas icm met bepaalde laadpunten zijn soms ondoorgrondelijk. :9

Volgende week maar weer eens zien hoe de wereld er dan voor staat hier in de garage.
Reactie van FM was eigenlijk samen te vatten in een paar worden: “oh ok, niet ons probleem, ga maar naar de operator, wij krijgen geen data”. So there’s that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Op Facebook postte ene Gideon Goudsmit het volgende commentaar op de pagina van Vereniging Elektrische Rijders (VER):
Gelukkig komen er meer 20/25 kw DC laadpalen bij met een vergelijkbaar tarief als ac laadpalen
Wat zou hij hiermee bedoelen? Ik heb zulke laadpalen nog nooit gezien.

Zo te zien staat daar niet alles op :-)

Wederom missen de Blue Corner paaltjes, en wat ook grappig is: de Allego snellader bij het Total (!!) tankstation Rijnkaai 39 staat er niet op. Desalniettemin, ik ga de app testen!

[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 29-06-2023 22:32 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dommelsch93
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:08
Ben ik toch te pakken genomen... al wel eerder gelezen dat bij sommige laders niet alleen de elektriciteit maar ook de minuten aan de laadpaal gerekend worden.
Nu op vakantie in Colmar (Elzas) en half weg de avond was er een plaatsje vrij bij de laadpaal van Freshmile. Alleen de 22kW was beschikbaar en ik heb de auto 's nachts aan de lader laten staan. Uiteindelijk iets van 25 kW geladen (met Shell recharge kaart), kosten maar liefst €89,- .Puur minuten wat je betaald, vanmiddag even met dezelfde paal met 100kW, 22 kW geladen voor €5,80. Echt heel zuur, temeer omdat ik er al van gehoord had, maar nooit meer aan gedacht toen ik ging laden. Ter lering ende vermaak...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:32
TucanoItaly schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:27:
Op Facebook postte ene Gideon Goudsmit het volgende commentaar op de pagina van Vereniging Elektrische Rijders (VER): "Gelukkig komen er meer 20/25 kw DC laadpalen bij met een vergelijkbaar tarief als ac laadpalen".
Wat zou hij hiermee bedoelen? Ik heb zulke laadpalen nog nooit gezien.
...
Er staat sinds ruim een jaar ofzo een Ecotap DC30-lader bij het winkelcentrum Smaragdplein in Utrecht, naast drie gewone laadpalen. Echter als ik nu in de laadapps kijk zie ik hem niet meer staan, dus ik weet niet zeker of hij er nog steeds staat en wat hij dan kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eypuRAw_OZqG3bAOTK8nTig9Mmk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4p0OUB9noLcA05zbDkObT1vx.jpg?f=user_large

Op zich vind ik het een handig idee, om onder het boodschappen doen flink te kunnen bijladen zonder dat je je meteen moet haasten omdat je anders de snellader nodeloos bezet houdt als je EV al weer vol is.

Er zouden bij het Smaragdplein en winkelcentrum Lunetten ook nog echte snelladers geplaatst gaan worden, maar die zijn nog niet verder gekomen dan de (geplande) laadpalen-kaart van de gemeente Utrecht.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magatsu
  • Laatst online: 20-08 20:23
Zo te zien staat daar niet alles op :-)

Wederom missen de Blue Corner paaltjes, en wat ook grappig is: de Allego snellader bij het Total (!!) tankstation Rijnkaai 39 staat er niet op. Desalniettemin, ik ga de app testen!
I know, maar dit zijn wel de laders die door total gezet zijn in de stad antwerpen. Daar is ook afgesproken om het tarief op 0.39/KwH te houden. Beetje schandalig dat je 190 apps moet hebben staan wil je eigenlijk "gerust" kunnen laden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
[...]

Je kan gewoon met een normale overschrijving geld op je rekening zetten. Hou er rekening mee dat het naar het buitenland is dus als je bank geen swift betaling ondersteuning heeft het wel tot een dag of twee kan duren eer het zichtbaar is.

Vergeet ook niet volgend jaar de rekening (bij Revolut) aan te geven bij de belastingsdienst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 11:36:
Heeft er iemand ervaring met laden op een ferry?
We vertrekken woensdag met de StenaLine Scandinavica van Kiel naar Goteborg. Ik heb een laadplek gereserveerd voor €25, maar er is vrij weinig te vinden over additionele kosten. In de voorwaarden heeft men het wel over het verplicht gebruiken van de Chargenode app.

Moet je per kwh betalen? Ik las ergens dat er 3 oplaadplekken zijn voor 6 auto’s. Kun je de auto laten staan of moet ie worden verplaatst als ie vol is?

[Afbeelding]
Voor wie de oversteek ooit gaat doen, ik ben inmiddels aan de overkant. Geen gedoe met apps oid. Je krijgt een A4tje voor onder je voorruit dat het een elektrische auto is die oplaadt, daarnaast nog een keer de voorwaarden. Je moet als laatste de boot op samen met wat vrachtwagens, maar mag dan helemaal naar voren rijden. Daar zijn 6 lange laadkabels beschikbaar die iemand van de boot aangeeft. 11kw laden, volgende dag als eerste de boot weer af met een volle accu. Voor de €25 die het kost een no-brainer dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Zit er een enorme accu op zo'n boot? Anders voelt het een beetje krom dat je dan aan het laden bent met stroom uit zo'n beetje de allersmerigste stookolie die er uit een raffinaderij komt, maar uiteindelijk is dat misschien wel nodig om op een paar kritieke punten stroom aan te leveren om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
marcieking schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:12:
Zit er een enorme accu op zo'n boot? Anders voelt het een beetje krom dat je dan aan het laden bent met stroom uit zo'n beetje de allersmerigste stookolie die er uit een raffinaderij komt, maar uiteindelijk is dat misschien wel nodig om op een paar kritieke punten stroom aan te leveren om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken.
Tja, milieubewust is het niet, voor nu wel prettig. Anderzijds kun je ook denken dat die energie van de motoren anders toch wel verloren gaat. Ze zijn wel bezig met 2 elektrische schepen op nieuwe routes geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:36
Wesco schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:38:
Er zouden bij het Smaragdplein en winkelcentrum Lunetten ook nog echte snelladers geplaatst gaan worden, maar die zijn nog niet verder gekomen dan de (geplande) laadpalen-kaart van de gemeente Utrecht.
Bij het winkelcentrum Mereveldplein (De Meern) staat er ook al een tijdje een DC-laadpaal gepland volgens diezelfde laadpalen-kaart, maar ook daar blijft het vooralsnog bij een plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:08:
[...]

Voor wie de oversteek ooit gaat doen, ik ben inmiddels aan de overkant. Geen gedoe met apps oid. Je krijgt een A4tje voor onder je voorruit dat het een elektrische auto is die oplaadt, daarnaast nog een keer de voorwaarden. Je moet als laatste de boot op samen met wat vrachtwagens, maar mag dan helemaal naar voren rijden. Daar zijn 6 lange laadkabels beschikbaar die iemand van de boot aangeeft. 11kw laden, volgende dag als eerste de boot weer af met een volle accu. Voor de €25 die het kost een no-brainer dus.
Ik ga die verbinding (Kiel Gothenburg) ook nemen op 13 Juli. Ben er nog niet uit of ik wi laden. Dan moet ik die kost weer apart gaan declareren aan de leasemaatschappij.
Het plan is eigenlijk om goed op tijd aan te komen in Kiel, daar nog ergens aan de snellader nabij een supermarkt en met 70-80% de boot op.
Als dat niet lukt (door files bv), dan laden we wel even in Gothenburg als we daar aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
marcieking schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:12:
Dat is zeker en vast "dieselstroom". Die boten hebben echt geen grote batterij aan boord, wel hele dikke motoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:16:
[...]

Tja, milieubewust is het niet, voor nu wel prettig. Anderzijds kun je ook denken dat die energie van de motoren anders toch wel verloren gaat. Ze zijn wel bezig met 2 elektrische schepen op nieuwe routes geloof ik.
Dat zou je kunnen denkenn, maar dan heb je het wel fout. Die motoren verbruiken meer brandstof om naast de schroef ook de dynamo's aan te draaien. Je kunt daar misschien net als een hybride wel iets aan optimaliseren, en misschien valt het in het niet bij wat zo'n schip sowieso gebruikt, maar je krijgt geen stroom uit niets.

En nogmaals, op zich misschien geen slechte ontwikkeling als het voor de acceptatie van elektrisch rijden nodig is dat er op wat kritieke punten een iets minder milieuvriendelijke lader beschikbaar is.

[ Voor 13% gewijzigd door marcieking op 30-06-2023 09:40 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

magatsu schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:34:
[...]

Je kan gewoon met een normale overschrijving geld op je rekening zetten. Hou er rekening mee dat het naar het buitenland is dus als je bank geen swift betaling ondersteuning heeft het wel tot een dag of twee kan duren eer het zichtbaar is.

Vergeet ook niet volgend jaar de rekening (bij Revolut) aan te geven bij de belastingsdienst.
Een (Belgische!) bank die voor kleine creditcard betalingen via een app/internet een controle doet via een token apparaatje a la random reader, e-dentifier, etc verwacht ik niet van dat die overschrijvingen naar een buitenlandse rekening zonder dat ding gaat goedkeuren. Maar hopelijk krijgen we nog te horen hoe het is afgelopen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
koboy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Een (Belgische!) bank die voor kleine creditcard betalingen via een app/internet een controle doet via een token apparaatje a la random reader, e-dentifier, etc verwacht ik niet van dat die overschrijvingen naar een buitenlandse rekening zonder dat ding gaat goedkeuren. Maar hopelijk krijgen we nog te horen hoe het is afgelopen.
Het grappige is dat ik bij KBC zit en bij een kleine betaling om te bewijzen dat het mijn kaart is heb ik dat stomme bakje nodig. KBC heeft dan wel weer instant overschrijvingen en dergelijke. Bij revolut kan ik gewoon OK klikken en done. Ik heb geen bakje of iets nodig, konden ze dat hier maar doen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

marcieking schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:39:
[...]

Dat zou je kunnen denkenn, maar dan heb je het wel fout. Die motoren verbruiken meer brandstof om naast de schroef ook de dynamo's aan te draaien. Je kunt daar misschien net als een hybride wel iets aan optimaliseren, en misschien valt het in het niet bij wat zo'n schip sowieso gebruikt, maar je krijgt geen stroom uit niets.

En nogmaals, op zich misschien geen slechte ontwikkeling als het voor de acceptatie van elektrisch rijden nodig is dat er op wat kritieke punten een iets minder milieuvriendelijke lader beschikbaar is.
De aandrijving van de schroef is al heel lang losgekoppeld en elektrisch. Om voor een stabiel stroomnetwerk te komen aan boord zullen er ook accu's aanwezig zijn om pieken en dalen in de behoefte af te vlakken.
Het is dus heel erg grijze stroom aan boord, maar ik betwijfel in hoeverre dit als extra uitstoot te meten is.

N.B. steeds meer havens gaan dicht voor schepen die geen walstroom kunnen gebruiken en daardoor de stookolie motoren aan moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
koboy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:49:
[...]

De aandrijving van de schroef is al heel lang losgekoppeld en elektrisch. Om voor een stabiel stroomnetwerk te komen aan boord zullen er ook accu's aanwezig zijn om pieken en dalen in de behoefte af te vlakken.
Het is dus heel erg grijze stroom aan boord, maar ik betwijfel in hoeverre dit als extra uitstoot te meten is.

N.B. steeds meer havens gaan dicht voor schepen die geen walstroom kunnen gebruiken en daardoor de stookolie motoren aan moeten houden.
Tja, als je 200kWh in die auto's pompt, dan zal je daar toch ca 50l diesel voor moeten verstoken. Die energie komt niet uit de lucht vallen.
En ja, de verlichting en dergelijke zullen bij het aanmeren op walstroom werken, maar bij het afvaren gaat alles toch op de diesel (meestal zelfs zware stookolie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tommie12 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Tja, als je 200kWh in die auto's pompt, dan zal je daar toch ca 50l diesel voor moeten verstoken. Die energie komt niet uit de lucht vallen.
En ja, de verlichting en dergelijke zullen bij het aanmeren op walstroom werken, maar bij het afvaren gaat alles toch op de diesel (meestal zelfs zware stookolie).
Precies wat ik slzeg toch? Denk dat die 50 liter wat aan de ruime kant is, maar op de totale hoeveelheid stookolie en uitstoot van de trip valt dit weg in de meetfout.
Zou zelf geen gebruik maken van de dienst om andere redenen: laaste aan boord betekent dat het restaurant al vol zit als je wilt eten, eerste van boord is me te veel haasten in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
koboy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:16:
[...]

Precies wat ik slzeg toch? Denk dat die 50 liter wat aan de ruime kant is, maar op de totale hoeveelheid stookolie en uitstoot van de trip valt dit weg in de meetfout.
Zou zelf geen gebruik maken van de dienst om andere redenen: laaste aan boord betekent dat het restaurant al vol zit als je wilt eten, eerste van boord is me te veel haasten in de ochtend.
Tja, op de totale uitstoot van een stad is één electrische auto ook een meetfout.

Ik laad dan toch liever aan de wal, dat is geen groot nadeel, en die stroom is iets properder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tommie12 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Tja, op de totale uitstoot van een stad is één electrische auto ook een meetfout.

Ik laad dan toch liever aan de wal, dat is geen groot nadeel, en die stroom is iets properder.
Helemaal mee eens, en alle kleine beetjes! Maar mijn bedoeling was om deze dienst in perspectief te plaatsen. De rederij zal hier ongetwijfeld klanten mee trekken, en op de brandstof rekening en CO2 uitstoot rechten die gekocht moeten worden voor de trip valt die 50 liter voor 6 autos weg. Ik denk dat het bedoeld is voor auto's met een kleine accu of rijders die ABC/range anxiety fase zitten, want echt goedkoop is het nou ook niet, daarvoor moet je toch 40-50kWh gaan laden minimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Wesco schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:38:
[...]

Er staat sinds ruim een jaar ofzo een Ecotap DC30-lader bij het winkelcentrum Smaragdplein in Utrecht, naast drie gewone laadpalen. Echter als ik nu in de laadapps kijk zie ik hem niet meer staan, dus ik weet niet zeker of hij er nog steeds staat en wat hij dan kost.

[foto]

Op zich vind ik het een handig idee, om onder het boodschappen doen flink te kunnen bijladen zonder dat je je meteen moet haasten omdat je anders de snellader nodeloos bezet houdt als je EV al weer vol is.

Het is een redelijk vreemde situatie. Die ecotap-lader is ingesteld dat hij slechts 22 kW kan leveren. Mogelijk is dit bedoeld voor auto's met 1F laders en CCS. De prijs bij enkele apps te vinden en doet bij elke maatschappij iets anders. Omdat het onder de 30 kW is, wordt hij soms beprijsd als een AC-paal. Maar omdat er een DC-connector aan zit, zit het in andere apps weer als een DC-prijs. Ze staan ook aan de Apollodreef, Johan van Oldenbarneveltlaan, Elzas, Vaartscherijnstraat en nog wat meer locaties.

Overigens worden er momenteel ook 120 kW palen geplaatst. Er staan er nu in ieder geval drie online: Burchtpromenade (naast winkelcentrum Vleuterweide), Ella Fitzgeraldplein (WC Terwijde), Plantage (WC De Plantage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creokr
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:05
koboy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Je kan de app Bonsai gebruiken (net zoals Payconiq), maar je krijgt een virtuele debet mastercard.
Koppelbaar met Google Pay of Apple Pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 08:15

big_clarence

wat kan het schele

kaanmijo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:52:
[...]

Reactie van FM was eigenlijk samen te vatten in een paar worden: “oh ok, niet ons probleem, ga maar naar de operator, wij krijgen geen data”. So there’s that
Ik kreeg donderdag ook niets uit Freshmile bij Allego..,. andere passen werkten wel. Jammer, want mijn Ioniq5 58kwh laadde voor het eerst supersnel rond 170kw😭

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:29
Ennnn surpise surpise geen prijsverlaging van onze monopolisten van Total Energies per nieuwe kwartaal. Ach ja ze mogen de palen ook voor 4 a 5 jaar uitbaten dus waarom zouden ze. Ik geef ze geen ongelijk. De gemeente is zooo naïef. En Total blijft maar laadpalen binnenharken op gemeentegrond. Komen er weer 5 bij in onze gemeente. Enige waar ze naar luisteren is concurrentie. Maar die hebben ze dus niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Laatst online: 21:59
vraagje over multitankcard voor zowel NL als Europa.

Mijn laadpas is een MT-E pas, dus zowel te gebruiken in NL als Europa.
Nu had ik verwacht dat in NL ik de tarieven zou krijgen van de 'MultiTankCard Next' app (waar ik ook ingelogd ben met het nummer en pincode van de pas), maar de twee laadsessies die ik heb gehad zijn daar niet terug te vinden. De twee laadsessies zijn echter wel terug te vinden in de 'EU Laadpas' app, de tarieven in NL zijn daar alleen hoger.

Bijvoorbeeld gisteravond (Vechtstraat 71 Groningen) heb ik daardoor EUR 0,68 (incl btw) per kWh betaald, terwijl de MTC Next app een tarief geeft van of 0,51 of 0,53 (ex btw) dus ~0,63 per kWh.

Als ik de tarieven van de EU Laadpas app moet betalen is dit niet wat ik had verwacht en ga ik deze pas dus ook niet gebruiken in Nederland.

En wat zijn die dubbele tarieven eigenlijk in de MTC Next app? Zo voelt het alsof je een loterij hebt welk tarief je gaat betalen. of is het de bij een dubbele paal en als je alleen bent betaal je het lage tarief en als je de tweede bent het hogere tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Welke gemeente is dat?
Silversurfer1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:59:
Ennnn surpise surpise geen prijsverlaging van onze monopolisten van Total Energies per nieuwe kwartaal. Ach ja ze mogen de palen ook voor 4 a 5 jaar uitbaten dus waarom zouden ze. Ik geef ze geen ongelijk. De gemeente is zooo naïef. En Total blijft maar laadpalen binnenharken op gemeentegrond. Komen er weer 5 bij in onze gemeente. Enige waar ze naar luisteren is concurrentie. Maar die hebben ze dus niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
Castricum (hoort bij Mra-e groep)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
hsb85 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:15:

Nu had ik verwacht dat in NL ik de tarieven zou krijgen van de 'MultiTankCard Next' app (waar ik ook ingelogd ben met het nummer en pincode van de pas), maar de twee laadsessies die ik heb gehad zijn daar niet terug te vinden. De twee laadsessies zijn echter wel terug te vinden in de 'EU Laadpas' app, de tarieven in NL zijn daar alleen hoger.

Bijvoorbeeld gisteravond (Vechtstraat 71 Groningen) heb ik daardoor EUR 0,68 (incl btw) per kWh betaald, terwijl de MTC Next app een tarief geeft van of 0,51 of 0,53 (ex btw) dus ~0,63 per kWh.

Als ik de tarieven van de EU Laadpas app moet betalen is dit niet wat ik had verwacht en ga ik deze pas dus ook niet gebruiken in Nederland.

En wat zijn die dubbele tarieven eigenlijk in de MTC Next app? Zo voelt het alsof je een loterij hebt welk tarief je gaat betalen. of is het de bij een dubbele paal en als je alleen bent betaal je het lage tarief en als je de tweede bent het hogere tarief?
Vaak staat er een disclaimer bij. Zoiets:

De tarieven van de Chargemap Pass kunnen afwijken van de tarieven van exploitanten. We berekenen ons tarief op basis van de inkoopprijs van de exploitant plus een redelijke vergoeding voor onze dienstverlening.

Maw zoek het maar uit 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Silversurfer1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:46:
[...]

Vaak staat er een disclaimer bij. Zoiets:

De tarieven van de Chargemap Pass kunnen afwijken van de tarieven van exploitanten. We berekenen ons tarief op basis van de inkoopprijs van de exploitant plus een redelijke vergoeding voor onze dienstverlening.

Maw zoek het maar uit 🤪
maar hoe kan je daar dan op vertrouwen of rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Rdestructo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 08:15:
Engie/50five

Op 21 Juni kreeg ik een mail van Engie/50five.
Er zal per 1 Juli 2023 een verhoging van 3ct worden doorgevoerd.

Niet duidelijk aan deze mail is of dit ook voor de Zuid Holland pas geldt.
Hier ga ik niet vanuit omdat er prijsafspraken voor zijn.

Ik denk alleen dat Engie/50five te laat is met het doorgeven van de verhoging, naar mijn mening moet dit een maand van te voren. Als ik het mis heb hoor ik dat ook graag.
@Rdestructo Even in de laadpaalapp gekeken en het lijkt er op dat ze *5 cent* verhoging hebben gedaan, niet 3 cent. Laadpaal in de buurt is met NLMAB €0,45/kWh en met de Engie/50five €0,50/kWh. Zelfs bij een laadpaal bij m'n werk: €0,36 t.o.v. €0,41/kWh.

Blij dat ik die NLMAB pas gisteren binnenkreeg, maar zal mij benieuwen wanneer die eenzelfde prijsverhoging doet. Want ook NLMAB lijkt weer aan 50five gekoppeld te zijn (de 'reply-to' van een verzendmail gaat naar 50five).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 20:32
Silversurfer1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:44:
[...]

Castricum (hoort bij Mra-e groep)
Dit speelt ook in Utrecht. En dan te bedenken dat de ambtenaren daar ook nog goed voor betaald krijgen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat zoiets kan. Het zou goed zijn als eens een onderzoeksjournalist zich daarin vastbijt. De gang van zaken is zo onbegrijpelijk, dat het eigenlijk onvoorstelbaar is.

Er werken tientallen mensen bij deze organisatie.

Overigens kan ik me in hun beleid over laadpaalkleven dan wel weer vinden.

https://www.mra-e.nl/vrag...orden/#laadpaal-en-beleid

[ Voor 17% gewijzigd door DDDikkiedik op 01-07-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 19:44
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door PlayerGoods op 01-07-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

nannoe schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 11:15:
Het is een redelijk vreemde situatie. Die ecotap-lader is ingesteld dat hij slechts 22 kW kan leveren.
Het is jammer dat het prijs-technisch een gedoe oplevert, maar als laadpaal vind ik het wel mooie dingen. Je hoeft niet je eigen kabel te pakken, ik vind dat erg gebruiksvriendelijk voor de toekomst, als er meer elektrische motoren in gebruik komen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
f
Bedoel je dit beleid dat zij in een FAQ beschrijven?
"Hoe zit het met laadpaalklevers?
De term ‘laadpaalklevers’ wordt gebruikt voor elektrische rijders die hun auto zogenaamd ‘te lang’ aan een laadpaal laten staan. De kleefkracht van de ‘laadpaalklever’ blijkt echter zeer beperkt. Minder dan 1% van de laadsessies zijn 48 uur of langer (HvA, 2019). De meeste elektrische rijders gedragen zich net als andere autobezitters. Het grootste deel van de laadsessies start in de avond als mensen thuiskomen (tussen 17.00 en 20.00 uur) en eindigt de volgende ochtend bij vertrek (tussen 6.00 en 9.00 uur).

Parkeren en laden gaan samen
Er zijn daarbij redenen om het laadpaalkleven juíst toe te juichen. Als je langer op een laadplek staat, is uitgesteld ‘slim’ laden mogelijk. Niet je elektrische auto laden zodra je de stekker aansluit, maar zoveel mogelijk in de daluren. Dan wordt het elektriciteitsnet minder belast, zijn de tarieven lager en kan worden geladen met duurzame zonne- en windenergie.

Het verlaten van een laadplek is dus niet altijd verstandig. Als een elektrische rijder aangemoedigd wordt zijn auto direct na het laden weg te halen, neemt hij ergens anders een schaarse parkeerplek in. En dat terwijl de laadplek daarna vaak leeg blijft. Een elektrische auto neemt dan in feite twee plekken in. Een boete (of: connectietarief) werkt daarom averechts.

Burenruzies voorkomen
Is het laadpaalkleven dan helemaal geen probleem? Natuurlijk spelen er onderlinge frustraties, zowel bij de elektrische rijder die een laadplek zoekt als bij de buurtgenoot die op fossiele brandstof rijdt en wil parkeren. Het veranderen van gewoonten kost tijd. Daar hoort een zekere ‘laadpaal-etiquette’ bij. Zeker nu het aantal elektrische auto’s in rap tempo toeneemt.
"

Is nogal buiten de realiteit wat mij betreft. Zolang er tekort laadpalen zijn kun je er m.i. niet zo mee omgaan.
Zij hanteren laadsessies langer dan 48u als norm voor laadpaalkleven. Terwijl de meeste auto's in een uur of 5 zijn volgeladen, of in elk geval genoeg voor volgende rit.
En dan niet erg vinden dat ondanks tekort laadpalen 1% er langer dan 48u staat 8)7 (en dit betreft dan verouderde gegevens uit een rapport uit 2019?). Ik ben wel benieuwd wat het percentage 1e hj 2023 is en dan van degenen die langer dan 10u staan.
Dat dan ook nog verbinden met "uitgesteld slim laden" dat wat mij betreft nog nauwelijks in de kinderschoenen staat en dus geen argument zolang de infrastructuur onvoldoende is en het nog geen gebruikelijke manier van laden is.

Beleid kabel over stoep spreekt mij ook totaal niet aan (en ben zelf geen belanghebbende)
[b]"Waarom is het in veel gemeenten niet toegestaan een kabel over de stoep te leggen?[/b]
Sommige e-rijders willen hun elektrische auto opladen op de openbare weg met een kabel vanaf het huis. Zo kan er een wirwar aan eigen kabels over de stoep ontstaan. Dit is niet wenselijk. Ze leveren bijvoorbeeld struikelgevaar op. De straten moeten toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. In de uitvoering van het VN Verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap adviseert de werkgroep Bereikbaarheid Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) dan ook om geen kabels, ook niet met een rubberen mat erover, te leggen op de trottoirs."

Een wirwar aan kabels, om te gillen toch? _/-\o_ verbindt er randvoorwaarden aan, ok, maar dit is van een andere planeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
vanaalten schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:15:
[...]
Blij dat ik die NLMAB pas gisteren binnenkreeg, maar zal mij benieuwen wanneer die eenzelfde prijsverhoging doet. Want ook NLMAB lijkt weer aan 50five gekoppeld te zijn (de 'reply-to' van een verzendmail gaat naar 50five).
NLMAB doet zelf niet zo veel. Die kijken wat het tarief is dat de paal (CPO) vraagt en vraagt zelf € 0,12 administratiekosten. Als het CPO-tarief omhoog gaat, gaat NLMAB automagisch mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:02
DDDikkiedik schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Dit speelt ook in Utrecht. En dan te bedenken dat de ambtenaren daar ook nog goed voor betaald krijgen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat zoiets kan. Het zou goed zijn als eens een onderzoeksjournalist zich daarin vastbijt. De gang van zaken is zo onbegrijpelijk, dat het eigenlijk onvoorstelbaar is.

Via inside begrijp ik dat de Utrechtse wethouder een vreselijke hekel heeft aan auto's en fietsen enorm promoot. Zelf ook een bakfiets heeft om de kinderen in te vervoeren. Of dat iets te maken heeft met dit pestbeleid op EV's weet ik natuurlijk niet, dat kan gewoon incompetentie zijn.

Een gold abbo bij fastned is denk ik voordeliger, al is altijd snelladen niet goed voor de EV battery begrijp ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

eltron schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:30:
f
[...]

Bedoel je dit beleid dat zij in een FAQ beschrijven?
"Hoe zit het met laadpaalklevers?
De term ‘laadpaalklevers’ wordt gebruikt voor elektrische rijders die hun auto zogenaamd ‘te lang’ aan een laadpaal laten staan. De kleefkracht van de ‘laadpaalklever’ blijkt echter zeer beperkt. Minder dan 1% van de laadsessies zijn 48 uur of langer (HvA, 2019). De meeste elektrische rijders gedragen zich net als andere autobezitters. Het grootste deel van de laadsessies start in de avond als mensen thuiskomen (tussen 17.00 en 20.00 uur) en eindigt de volgende ochtend bij vertrek (tussen 6.00 en 9.00 uur).

Parkeren en laden gaan samen
Er zijn daarbij redenen om het laadpaalkleven juíst toe te juichen. Als je langer op een laadplek staat, is uitgesteld ‘slim’ laden mogelijk. Niet je elektrische auto laden zodra je de stekker aansluit, maar zoveel mogelijk in de daluren. Dan wordt het elektriciteitsnet minder belast, zijn de tarieven lager en kan worden geladen met duurzame zonne- en windenergie.

Het verlaten van een laadplek is dus niet altijd verstandig. Als een elektrische rijder aangemoedigd wordt zijn auto direct na het laden weg te halen, neemt hij ergens anders een schaarse parkeerplek in. En dat terwijl de laadplek daarna vaak leeg blijft. Een elektrische auto neemt dan in feite twee plekken in. Een boete (of: connectietarief) werkt daarom averechts.

Burenruzies voorkomen
Is het laadpaalkleven dan helemaal geen probleem? Natuurlijk spelen er onderlinge frustraties, zowel bij de elektrische rijder die een laadplek zoekt als bij de buurtgenoot die op fossiele brandstof rijdt en wil parkeren. Het veranderen van gewoonten kost tijd. Daar hoort een zekere ‘laadpaal-etiquette’ bij. Zeker nu het aantal elektrische auto’s in rap tempo toeneemt.
"

Is nogal buiten de realiteit wat mij betreft. Zolang er tekort laadpalen zijn kun je er m.i. niet zo mee omgaan.
Zij hanteren laadsessies langer dan 48u als norm voor laadpaalkleven. Terwijl de meeste auto's in een uur of 5 zijn volgeladen, of in elk geval genoeg voor volgende rit.
En dan niet erg vinden dat ondanks tekort laadpalen 1% er langer dan 48u staat 8)7
Dat dan ook nog verbinden met "uitgesteld slim laden" dat wat mij betreft nog nauwelijks in de kinderschoenen staat en dus geen argument zolang de infrastructuur onvoldoende is en het nog geen gebruikelijke manier van laden is.

Beleid kabel over stoep spreekt mij ook totaal niet aan (en ben zelf geen belanghebbende)
[b]"Waarom is het in veel gemeenten niet toegestaan een kabel over de stoep te leggen?[/b]
Sommige e-rijders willen hun elektrische auto opladen op de openbare weg met een kabel vanaf het huis. Zo kan er een wirwar aan eigen kabels over de stoep ontstaan. Dit is niet wenselijk. Ze leveren bijvoorbeeld struikelgevaar op. De straten moeten toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. In de uitvoering van het VN Verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap adviseert de werkgroep Bereikbaarheid Toegankelijkheid en Bruikbaarheid (BTB) dan ook om geen kabels, ook niet met een rubberen mat erover, te leggen op de trottoirs."

Een wirwar aan kabels, om te gillen toch? _/-\o_ verbindt er randvoorwaarden aan, ok, maar dit is van een andere planeet.
Zou er een verband zijn tussen gemeentes met een dure laadpaal aanbieder en een verbod op VPA's (kabels over de stoep al dan niet met mat/goot etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
hsb85 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:05:
[...]

maar hoe kan je daar dan op vertrouwen of rekening mee houden?
Tsja…. dat is het nu juist. Allemaal zeer ondoorzichtig en verwarrend. Dit houdt het elektrisch rijden echt tegen als je aangewezen bent op openbaar laden. Commercie heb ik echt niks op tegen. Brandstofprijzen zijn nu ook hoger geworden maar daar heb je tenminste nog keuze. Monopolie heeft niemand wat aan, alleen de monopolist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
oltk schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:33:
[...]

Via inside begrijp ik dat de Utrechtse wethouder een vreselijke hekel heeft aan auto's en fietsen enorm promoot. Zelf ook een bakfiets heeft om de kinderen in te vervoeren. Of dat iets te maken heeft met dit pestbeleid op EV's weet ik natuurlijk niet, dat kan gewoon incompetentie zijn.

Een gold abbo bij fastned is denk ik voordeliger, al is altijd snelladen niet goed voor de EV battery begrijp ik
Beetje goedkope stemmingmakerij, ondanks de disclaimer. Dit zal misschien over de PROVINCIE Utrecht gaan. In de GEMEENTE Utrecht zijn juist met alle MSP's afspaken gemaakt om de prijs op ca. 45 ct/kWh te houden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
oltk schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:33:
[...]

Wat zou je tegen evs hebben vraag je je dan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
DDDikkiedik schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Ben ook tegen laadpaalkleven al moeten ze dat niet overdrijven dat je snel je auto weg moet halen ook al is het 23:00 ‘s avonds oid.

Bottomline is dat er genoeg palen moeten staan. En anders betaal ik er wel een op gemeentegrond hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Silversurfer1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Tsja…. dat is het nu juist. Allemaal zeer ondoorzichtig en verwarrend. Dit houdt het elektrisch rijden echt tegen als je aangewezen bent op openbaar laden. Commercie heb ik echt niks op tegen. Brandstofprijzen zijn nu ook hoger geworden maar daar heb je tenminste nog keuze. Monopolie heeft niemand wat aan, alleen de monopolist.
ja eens, verschillende tarieven op verschillende plekken met verschillende passen vind ik geen probleem. zolang ik maar van te voren weet welk tarief het is. wanneer ik het niet weet ga ik het ook niet gebruiken.

Maar ik ben ook iemand die liever iets langer rijd maar constant dan kans te hebben op file of wachten op een rood verkeerslicht.

qua monopolie overigens, die hebben we met laden toch niet op dit moment?

mijn oorspronkelijke vraag ging ook over de Multitankcard tarieven. want met mijn MT-E pas krijg ik dus de EU laadpas app tarieven in plaats van de Multitankcard Next tarieven. zou ik dan eigenlijk twee passen moeten hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door hsb85 op 01-07-2023 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
Sandro! schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:32:
[...]

NLMAB doet zelf niet zo veel. Die kijken wat het tarief is dat de paal (CPO) vraagt en vraagt zelf € 0,12 administratiekosten. Als het CPO-tarief omhoog gaat, gaat NLMAB automagisch mee.
Datzelfde deed EV-Company ook, tot december 2022 - toen besloten ze om het aan te passen naar CPO+€0,015/kWh.

Per 1 juli besloot Engie/50five ook zo iets te doen: voorheen CPO (+ €0,31 starttarief ) en nu dus CPO+€0,05/kWh (en nog steeds €0,31 starttarief).

Natuurlijk is dat geen garantie dat NLMAB ook in prijs omhoog gaat, maar omdat Engie = 50five, en omdat NLMAB duidelijk een link met 50five heeft, zou het mij niet verbazen als NLMAB binnenkort ook omhoog gaat. Zeker omdat ze nu wel heel voordelig zijn t.o.v. andere aanbieders.

Hmmm, de link NLMAB-50five is wat sterker dan ik dacht:
https://www.50five.com/nl.../50five-neemt-nl-mab-over
Engie is eigenaar van 50five en heeft op 1 maart z'n laadpas-activiteiten in die 50five dochter gestopt; 50five is per 1 juni eigenaar van NLMAB. Ofwel, het lijkt mij een zekerheid dat de prijzen van NLMAB binnenkort gelijkgetrokken worden.

[ Voor 17% gewijzigd door vanaalten op 01-07-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:58

KingCrash

Angry Rabbit

pmiddeld schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Beetje goedkope stemmingmakerij, ondanks de disclaimer. Dit zal misschien over de PROVINCIE Utrecht gaan. In de GEMEENTE Utrecht zijn juist met alle MSP's afspaken gemaakt om de prijs op ca. 45 ct/kWh te houden.
Inderdaad een goede actie in Utrecht(na de blunder eind vorig jaar om de prijzen te laten stijgen).
Wethouder Lot (en haar beleid/besluiten) staat er verder inderdaad niet erg goed op in Utrecht.

Angry Rabbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
hsb85 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:29:
[...]

ja eens, verschillende tarieven op verschillende plekken met verschillende passen vind ik geen probleem. zolang ik maar van te voren weet welk tarief het is. wanneer ik het niet weet ga ik het ook niet gebruiken.

Maar ik ben ook iemand die liever iets langer rijd maar constant dan kans te hebben op file of wachten op een rood verkeerslicht.

qua monopolie overigens, die hebben we met laden toch niet op dit moment?

mijn oorspronkelijke vraag ging ook over de Multitankcard tarieven. want met mijn MT-E pas krijg ik dus de EU laadpas app tarieven in plaats van de Multitankcard Next tarieven. zou ik dan eigenlijk twee passen moeten hebben?
Bij mij in het dorp (regio) wel. Alleen maar Total.

MTC weet ik niet genoeg van. Alle pasaanbieders die het cpo tarief aanhouden zijn voor mij niet interessant. En er zijn nogal wat van dat soort pasaanbieders. Die bieden eigenlijk niks aan dan een pas, app en wat adiministratie. Kan elke software ontwikkelaar maken. Vandaar ook dat ze als paddestoelen uit de grond schieten. Die willen allemaal meeliften op de groei van evs maar feitelijk bieden ze niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Silversurfer1 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Bij mij in het dorp (regio) wel. Alleen maar Total.

MTC weet ik niet genoeg van. Alle pasaanbieders die het cpo tarief aanhouden zijn voor mij niet interessant. En er zijn nogal wat van dat soort pasaanbieders. Die bieden eigenlijk niks aan dan een pas, app en wat adiministratie. Kan elke software ontwikkelaar maken. Vandaar ook dat ze als paddestoelen uit de grond schieten. Die willen allemaal meeliften op de groei van evs maar feitelijk bieden ze niet veel.
Gelukkig kosten ze dan (in het algemeen) ook niet veel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:21
hsb85 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:15:

Die dubbele tarieven snap ik ook niks van die in die app.

Ik gebruik dus eigenlijk deze website. Maarja, die is alleen voor NL. https://www.mtc.nl/onze-d...ktrisch-laden/laadlocator

Alleen de kaart: https://www.charge-it-up.com/MTc

Die app is echt waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
krakendmodem schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:37:
[...]

Die dubbele tarieven snap ik ook niks van die in die app.

Ik gebruik dus eigenlijk deze website. Maarja, die is alleen voor NL. https://www.mtc.nl/onze-d...ktrisch-laden/laadlocator

Alleen de kaart: https://www.charge-it-up.com/MTc

Die app is echt waardeloos.
oh wat bizar, die kaart geeft zelfs een tarief van eur 0,37 ex btw. voor die laadpaal die ik eerder vertelde. ipv de ~0,52 volgens de next app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
hsb85 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:58:
[...]

oh wat bizar, die kaart geeft zelfs een tarief van eur 0,37 ex btw. voor die laadpaal die ik eerder vertelde. ipv de ~0,52 volgens de next app
Ik kan wel eens kijken op de Vechtstraat volgende week ;). M’n kantoor zit er namelijk vlakbij.

Nadeel is dat het zo enkele weken kan duren voordat de transactie zichtbaar is in die MTC app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
hsb85 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:58:
[...]

Het is 1 juli, vermoedelijk heeft Allego (eindelijk) de prijzen verlaagd. Ik zie die 0,37ex btw ook.

Stom, gisteren vergeten te checken wat de oude tarieven waren. Al was het volgens mij ook 0.53 ex btw uit m’n hoofd.

Allego heeft de prijzen in Drenthe en Groningen verlaagd. :).
Friesland helaas niet. Dus dat kan toch behoorlijk verschillen. Al heeft Total in Friesland een aanbesteding gegund gekregen om +-30 cent te laden. Alleen worden die krengen hier wel geplaatst maar niet aangesloten op het (overbelaste) energienet ;(

[ Voor 24% gewijzigd door krakendmodem op 01-07-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 14:49
krakendmodem schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Het is 1 juli, vermoedelijk heeft Allego (eindelijk) de prijzen verlaagd. Ik zie die 0,37ex btw ook.

Stom, gisteren vergeten te checken wat de oude tarieven waren. Al was het volgens mij ook 0.53 ex btw uit m’n hoofd.

Friesland helaas niet. Dus dat kan toch behoorlijk verschillen. Al heeft Total in Friesland een aanbesteding gegund gekregen om +-30 cent te laden. Alleen worden die krengen hier wel geplaatst maar niet aangesloten op het (overbelaste) energienet ;(
Sommigen hebben geluk blijkbaar, en sommigen niet. Total Energies heeft naar het zich laat zien voor het MRA-E gebied (NH, Flevoland en Utrecht) besloten het tarief met ingang van het nieuwe kwartaal niet aan te passen. Het was €0,62 / kWh, en het blijft €0,62 / kWh. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Haay schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:38:
[...]

Sommigen hebben geluk blijkbaar, en sommigen niet. Total Energies heeft naar het zich laat zien voor het MRA-E gebied (NH, Flevoland en Utrecht) besloten het tarief met ingang van het nieuwe kwartaal niet aan te passen. Het was €0,62 / kWh, en het blijft €0,62 / kWh. :(
TotalEnergies == Greenflux, toch? Van wat ik zo snel zie is alles in m'n buurt (De Meern, gemeente Utrecht) €0,45/kWh CPO tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Morgen tussen 12.00 en 16.00 met de dynamische prijzen krijg ik 0,42 ct per kWh(en daar is alle btw en kosten al vanaf getrokken. Dus wie nog een plek zoekt morgen 😁

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Brotuck schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:52:
Morgen tussen 12.00 en 16.00 met de dynamische prijzen krijg ik 0,42 ct per kWh(en daar is alle btw en kosten al vanaf getrokken. Dus wie nog een plek zoekt morgen 😁
0,42ct? Oké, je hoeft niet te betalen, maar om daarvoor nou te gaan laden...

Of bedoel je 42ct, a.k.a. 0,42 euro? :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
dreamscape schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:23:
[...]

0,42ct? Oké, je hoeft niet te betalen, maar om daarvoor nou te gaan laden...

Of bedoel je 42ct, a.k.a. 0,42 euro? :)
0,42 euro per kWh idd. Reken maar uit wat laden me opleverd..

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
krakendmodem schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Oh jammer, ik zie die nieuwe tarieven nu ook op meer plekken langs komen, alleen die ene laadpaad in mijn straat niet en de meerderheid van de Allego palen in de buurt ook niet, behalve een paar gek genoeg. Waarom dan niet alles gewoon verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 00:16
yannienl schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 21:06:
[...]

Greenflux/totalenergies dan zit jij waarschijnlijk in noord holland?
Ik gebruik elli city drive maar dat is met abonnement voor 5 euro per maand en dan 39 cent per kwh.
Alleen dat abonnement is niet meer te sluiten voor dat bedrag.

Becharge werkt ook op deze palen en kan je bundels sluiten.
Bijvoorbeeld 100kwh voor 38 euro, dat komt neer op 38 cent per kwh.

https://www.bec.energy/en/

Update
Vergeet ik erbij te zeggen, Becharge doet bundels maar dat kan net als de bundels van Enel X snel afgelopen zijn.
Andere goedkope opties weet ik voor nu even niet.
Ik had daar naar gekeken ook maar het nadeel van becharge is dat je een boetetarief krijgt vanaf het moment dat het laden voltooid is.. dus dan is die 38 cent al snel geen 38 cent meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
Haay schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:38:
[...]

Nouja. Geluk… sommige gebieden van Friesland is nergens een laadpaal van Total te bekennen. Of zeer klein aanbod. Allego heeft nog de meeste staan.

In het dorp waar ik woon zijn er uit m’n hoofd 4 laadlocaties. Waarvoor de meeste bewoners alsnog een flink stuk moeten lopen als ze willen laden. Ik heb hier vlakbij eentje staan. Een oude laadpaal van EVNetNL. (Volgens MTC 0.60 cent per kWh ex btw. Duur en vaak in storing) Dus daar doe ik niet eens meer de moeite voor. Ook al staat die 150 meter verderop. Ik laad dus vrijwel altijd op kantoor.

Ik zie de verschillen dus wel als ik regelmatig naar vrienden in Overijssel of Gelderland ga. Veel meer laadpalen dan hier. Ergens natuurlijk ook volkomen logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:02
pmiddeld schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Of het goedkoop is weet ik niet, wel dat bewoners rechtszaken hebben aangespannen omdat ze hun parkeerplaatsen (VaartseRijn) voor het huis kwijt dreigen te raken omdat het een fietspad moet worden ;)

Komt mij niet lekker binnen allemaal. En ik ben een groot voorstander van fietsen, maar niet als het gedwongen is., Misschien daarom mijn redelijk bozige reactie. Toch dank voor de reflectie :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
Bij mij in de straat staat een laadpaal van Vattenvall. Helaas Is hij al maanden stuk. Aantal keren melding gemaakt. Ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen om het te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:19
Hier in de wijk, dorp en omliggende dorpen, alle Allego-palen gewoon nog 57 cent.
Hoe wordt bepaald waar de prijzen wel aangepast worden en waar niet? Lijkt wel willekeur. Maar ik gok dat er gewoon gekeken is, waar men de palen toch wel bleef gebruiken na de laatste stijging(en) en die lekker hoog laten, nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Zonet niet kunnen laden bij BP PUlse op de Kruisweg in Hoofddorp, ze hebben daar twee laadplekken waar de paal tussen staat, de plekken omgeven door verkeerspalen, als je iets te ver naar achteren staat kan je deur niet eens open door zo'n paal.
Bovendien zijn de aansluitkabels slechts 1,5 meter lang, dus je moet als je laadpoort rechtsachter zit wel de linker plek gebruiken, de rechter is onbruikbaar omdat de kabel er dan niet eens komt, of je nu vooruit of achteruit inparkeert.

Helemaal lukt het niet als een mafketel met een ID.Buzz dwars voor de paal staat, zodanig dat beide plekken onbruikbaar zijn voor anderen. Het busje had prima achteruit tussen de paaltjes gepast nog, maar kennelijik was deze aso daar te beroerd voor.

BP zou zich eens achter de oren moeten krabben en die kabels langer maken, zodanig dat je achterut inparkerend zowel met een laadpoort linksachter als rechtsachter de kabel kunt aansluiten (er moet minstens anderhalve meter bij!), en als iemand zo debiel parkeert die meteen aanspreken en sommeren normaal te parkeren.

Overigens heb ik de laatste tijd daar ook regelmatig dat het laden niet start omdat de laadpas gewoon niet eens gezien wordt, maakt niet uit of ik de laaddruppel, de pas of de plugsurfing pas probeer. Als je dan dat nummer belt zien ze geen problemen en helpen je verder niet, zeggen gewoon "u moet de pas wel aanbieden voor de lezer". Ik heb dat ding er zowat doorheen gedrukt maar de lezer reageert dan niet, op geen enkele wijze, een paar dagen later weer wel.

Ik kom er niet graag, maar het ligt op de route, andere snelladers zijn vlakbij maar moet je via de A4 totaal toch 12 km voor omrijden. Nu dus maar gedaan.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
cgok schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:39:
Bij mij in de straat staat een laadpaal van Vattenvall. Helaas Is hij al maanden stuk. Aantal keren melding gemaakt. Ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen om het te laten repareren.
Ik denk gewoon een nieuwe aanvragen >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:32
cgok schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:39:
Prullenbak84 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:48:
Hier in de wijk, dorp en omliggende dorpen, alle Allego-palen gewoon nog 57 cent.
Hoe wordt bepaald waar de prijzen wel aangepast worden en waar niet?
...
Het zou handig zijn om bij dit soort posts, en ik zie het vaker, even concreet aan te geven over welke locatie(s) het gaat. Lezers weten niet over welke straat, wijk, dorp of stad het gaat, en kunnen zo ook niet gericht reageren.
Ook als je “meerdere keren melding hebt gedaan”, zet er dan bij voorkeur ook even bij waar en hoe. Dan kunnen we gerichter tips geven.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNap890
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-08 13:14
Gezien het uitvallen van Enel X als laadapp voor mijn vakantie met elektrische auto met caravan, oriënteer ik me even opnieuw.
Ik laad normaal gesproken altijd thuis, heb dan ook geen goedkoop snellaadabbonement.

Het lijkt erop dat een Tesla subscription op dit moment het beste is gezien de 'lage' kosten?

Ik rijd naar Italië op en neer en heb voor de rit zo'n 900KwH nodig.

Alternatieven:
Be Charge?
Ionity Passport (nog steeds redelijk duur, en lastig laden met caravan)

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben die wat kosten kunnen uitsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:05
SNap890 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 21:30:
Gezien het uitvallen van Enel X als laadapp voor mijn vakantie met elektrische auto met caravan, oriënteer ik me even opnieuw.
Ik laad normaal gesproken altijd thuis, heb dan ook geen goedkoop snellaadabbonement.

Het lijkt erop dat een Tesla subscription op dit moment het beste is gezien de 'lage' kosten?

Ik rijd naar Italië op en neer en heb voor de rit zo'n 900KwH nodig.

Alternatieven:
Be Charge?
Ionity Passport (nog steeds redelijk duur, en lastig laden met caravan)

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben die wat kosten kunnen uitsparen.
Shell Recharge. :)

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Voor de Renault Megane E-Tech bezitters die willen laden bij Tesla Breda, doe dit alleen als het niet te druk is.
Ze hebben de laadpunten net te ver van het stoepje geplaatst (of het stoepje te ver van de laadpunten, dat kan natuurlijk ook) zodat laden onmogelijk is. De kabel is nogal kort namelijk.
Tenzij.
Tenzij je dwars gaat staan, en dus 2 plaatsen bezet houdt.
Vanmiddag was het gelukkig totaal niet druk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 22:05
vanaalten schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:51:
[...]

TotalEnergies == Greenflux, toch? Van wat ik zo snel zie is alles in m'n buurt (De Meern, gemeente Utrecht) €0,45/kWh CPO tarief.
Klopt, diezelfde aanbieder is heel flink duurder(62ct) in mijn wijk.

Eerder had iemand van MRA-E me vertelt dat de prijzen vertraagd geïndexeerd werden en dus echt flink zouden gaan zakken. Dat was dus niet de waarheid helaas.

Hopelijk schiet de gemeente eens op met beleid over een laadkabel over de stoep. Dan kan ik voor de helft van de prijs laden, zoals de geluksvogels met een eigen oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Wesco schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:26:
[...]

[...]

Het zou handig zijn om bij dit soort posts, en ik zie het vaker, even concreet aan te geven over welke locatie(s) het gaat. Lezers weten niet over welke straat, wijk, dorp of stad het gaat, en kunnen zo ook niet gericht reageren.
Het ging mij er meer om, om aan te geven dat Allego blijkbaar op sommige plaatsen wel de prijzen laat zakken, en op andere plaatsen niet. Dit topic lijkt mij ook niet om per wijk te gaan verzamelen welke aanbieder hoeveel rekent. Daar zijn handige apps voor. Ik ga ook niet exact delen waar ik woon ;)

Ik heb ook het idee dat @cgok meer in het algemeen zich afvroeg wat je nog meer kan doen, dan een kapotte paal melden. En gaat het niet specifiek om waar die paal in dit geval dan staat. Of wil jij de informatie "In boerenkoolstronkeradeel is een laadpaal stuk" uit dit topic halen?

[ Voor 17% gewijzigd door Prullenbak84 op 03-07-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
1Mark schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:52:
[...]

Hopelijk schiet de gemeente eens op met beleid over een laadkabel over de stoep. Dan kan ik voor de helft van de prijs laden, zoals de geluksvogels met een eigen oprit.
Ik zou zeggen: zolang er geen of slecht beleid is, eventueel in overleg met je buren, gewoon doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 13:45
Nou, sinds een maandje ben ik ook EV-rijder (Ioniq 5). Ik moet zeggen dat het laadpalen- en -passen-landschap echt een oerwoud is. Inmiddels heb ik een mooie collectie pasjes/apps:
  • ANWB
  • Charge myHyundai (Ionity)
  • Shell Recharge
  • Fastned
  • Tango
  • E-Flux
  • Freshmile
  • Elli
Ik zou natuurlijk altijd de ANWB-pas kunnen trekken en iets anders proberen als die niet werkt, maar als echte Nederlander zou dat pijn aan m'n hart doen bij de gedachte dat ik soms ~2× meer betaal dan nodig. Om echt een goeie keus te maken heb je een hele 2-dimensionale matrix aan mogelijkheden, dus die ga ik niet ter plekke evalueren. Dus ik heb als gulden middenweg maar een flowchart gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csXoYTS9VGGlkwNY_ZHSmGfkyqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fA6fsiL5zXWQ5TLaaiOBqdCM.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ie vrij aardig is zo, ben benieuwd naar jullie feedback? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rembooooo op 03-07-2023 12:03 ]

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:14
Rembooooo schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:56:

Misschien Tesla Superchargers er nog bij zetten en afhankelijk van hoeveel je daar de komende maand van plan bent te gaan laden bepalen of een maand abonnement wel of niet voordeliger is. (voor Tesla bezitters is dit op dit moment bijna altijd de goedkoopste en zeker de makkelijkste optie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:59
Zjanzjak schreef op zondag 2 juli 2023 @ 23:19:
Voor de Renault Megane E-Tech bezitters die willen laden bij Tesla Breda, doe dit alleen als het niet te druk is.
Ze hebben de laadpunten net te ver van het stoepje geplaatst (of het stoepje te ver van de laadpunten, dat kan natuurlijk ook) zodat laden onmogelijk is. De kabel is nogal kort namelijk.
Tenzij.
Tenzij je dwars gaat staan, en dus 2 plaatsen bezet houdt.
Vanmiddag was het gelukkig totaal niet druk. ;)
Grappig hoe niet Tesla rijders klagen over de plaatsing van de Tesla laders.
Tesla heeft die laders geplaatst voor Tesla's, en geen rekening gehouden met andere merken elektrische auto's omdat die er heel lang gewoon niet waren. De kosten van de aanleg van de Tesla Superchargers waren verwerkt in de aankoopprijs van een Tesla. Dus dat het alleen goed past op Tesla's en bij elektrische auto's met het laadpunt linksachter is logisch. Het is heel dom van andere merken om maar op random plaatsen hun laadpunten te maken zonder eerst met andere merken te overleggen over het laden zelf. We maken een elektrische auto en je moet maar zien hoe je hem laadt.
Tesla heeft dit beter gedaan, auto's maken en tegelijk laadstations voor die auto's neerzetten.
Het is mooi dat Tesla zijn stations nu opent voor andere merken, tegen goede prijzen. Geniet daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:30

Bedankt voor je flowchart maar ik denk als die voor iedereen de ideale route kan aangeven, dat die dan erg onoverzichtelijk gaat worden. Zo heeft iedereen andere voorkeuren en uitgangspunten, dus als je van zo'n flowchart gebruik wil maken dan moet je die denk ik zelf maken aan de hand van je eigen voorkeuren.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Mackeessie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:43:
[...]

Tesla heeft die laders geplaatst voor Tesla's, en geen rekening gehouden met andere merken elektrische auto's omdat die er heel lang gewoon niet waren. De kosten van de aanleg van de Tesla Superchargers waren verwerkt in de aankoopprijs van een Tesla. Dus dat het alleen goed past op Tesla's en bij elektrische auto's met het laadpunt linksachter is logisch. Het is heel dom van andere merken om maar op random plaatsen hun laadpunten te maken zonder eerst met andere merken te overleggen over het laden zelf. We maken een elektrische auto en je moet maar zien hoe je hem laadt.
Tesla heeft dit beter gedaan, auto's maken en tegelijk laadstations voor die auto's neerzetten.
Het is mooi dat Tesla zijn stations nu opent voor andere merken, tegen goede prijzen. Geniet daarvan.
The left side which is the right side :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Om echt een goeie keus te maken heb je een hele 2-dimensionale matrix aan mogelijkheden, dus die ga ik niet ter plekke evalueren.
In Duitsland/ Zwitserland zijn de meeste laadpunten die op de kaart in een app voorkomen geen openbare. Ze staan achter een slagboom of parkeergarage van een bedrijf of hotel.
Ik heb regelmatig foto's aan google maps toegevoegd omdat daar meestal ook niets staat.
Dus je flowchart begint met zoeken van een laadpaal. En hoe je weet of het een openbare is? Niet.
Google Street view help ook niet, dat hebben ze niet in DE.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:41
MarkV6 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:20:
[...]

In Duitsland/ Zwitserland zijn de meeste laadpunten die op de kaart in een app voorkomen geen openbare. Ze staan achter een slagboom of parkeergarage van een bedrijf of hotel.
Ik heb regelmatig foto's aan google maps toegevoegd omdat daar meestal ook niets staat.
Dus je flowchart begint met zoeken van een laadpaal. En hoe je weet of het een openbare is? Niet.
zoeken naar plaatjes via maingau/chargemap/&Charge is indd dan 1 van de weinige opties. Soms staat er indd op google wel een foto. Dit is waar de community echt mee zou kunnen helpen !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Mackeessie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:43:

Grappig hoe jij denkt dat ik klaag. :)
Ik klaag TOTAAL niet, sterker nog, moest een beetje lachen, ik ben namelijk het type: Het is zoals het is.
Wilde met de post alleen maar Megane eigenaren waarschuwen daar niet te gaan staan als het te druk is.
Zodat ze anderen niet in de weg staan.

Alvast bedankt dat je je woorden weer terug neemt en mij bedankt zodat er geen scheve gezichten ontstaan bij Tesla Breda door het anders te moeten parkeren.

Graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:30
MarkV6 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:20:
[...]

Nog niet, vanaf 22 juni zijn ze in Duitsland begonnen opnames te maken. Goeie zaak, want daar zat ik echt op te wachten en niet alleen voor laadpalen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84

Ik denk dat je het vooral jezelf veel te moeilijk maakt ;)

In mijn geval is het een stuk simpeler:
Bij Fastned heb k de app met autocharge (tot voor kort met maingau pas gekoppeld, maar dat is niet voordelig meer).
Bij de engie-palen in zuid holland heb ik sinds kort de zuid-holland-pas.
Zo'n beetje op alle andere plekken: Standaard e-flux en als die niet werkt Shell recharge.
In het buitenland zal het wel een combi van e-flux, Shell en Maingau worden.

En klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
PeterZ(on) schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:24:
[...]

Nog niet, vanaf 22 juni zijn ze in Duitsland begonnen opnames te maken. Goeie zaak, want daar zat ik echt op te wachten en niet alleen voor laadpalen. :)
offtopic, maar ze zijn daar ooit mee gestopt zag ik laatst, iedereen liet zijn huis blurren :) en nu zijn ze weer begonnen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
Zjanzjak schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:24:
[...]

Grappig hoe jij denkt dat ik klaag. :)
Ik klaag TOTAAL niet, sterker nog, moest een beetje lachen, ik ben namelijk het type: Het is zoals het is.
Wilde met de post alleen maar Megane eigenaren waarschuwen daar niet te gaan staan als het te druk is.
Zodat ze anderen niet in de weg staan.

Alvast bedankt dat je je woorden weer terug neemt en mij bedankt zodat er geen scheve gezichten ontstaan bij Tesla Breda door het anders te moeten parkeren.

Graag gedaan!
Niet klagen, iets met een stoepje...
Maar bedankt dat je andere Megane eigenaren waarschuwt. Het ging mij er om dat er vaak geklaagd wordt over de korte laadslang van de Tesla laders door mensen met een laadpunt op een andere plek op de auto. Geniet van het feit dat je kunt laden bij Tesla, zolang er voor de rest niet genoeg palen zijn voor andere merken. Ga maar eens naar Italië met een Audi Etron dat is geen feestje. Met een Tesla probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
Mackeessie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:06:
[...]

Maar bedankt dat je andere Megane eigenaren waarschuwt. Het ging mij er om dat er vaak geklaagd wordt over de korte laadslang van de Tesla laders door mensen met een laadpunt op een andere plek op de auto. Geniet van het feit dat je kunt laden bij Tesla, zolang er voor de rest niet genoeg palen zijn voor andere merken. Ga maar eens naar Italië met een Audi Etron dat is geen feestje. Met een Tesla probleemloos.
Tesla hoefde tot voor kort alleen rekening te houden met Tesla's. De openbare laadpalen met alle EV's. Wij niet-Tesla rijders danken godheid cq. idioot Elon M. op onze blote knietjes voor het openstellen van zijn laadpalen voor ons _/-\o_ . Maar aangezien hij dit hoogstwaarschijnlijk niet uit menslievendheid gedaan heeft zou hij het ook makkelijker moeten maken voor niet-Tesla's om netjes te laden. Wij zullen niet klagen, maar tot die tijd laden we er niet of juist wel en houden we desnoods twee plaatsen bezet.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak

Aha, enige nuance dan;

Was puur om de situatie uit te leggen waarom het zo is, en totaal niet om te klagen.

Dat klagen van anderen lees ik ook wel, moet er vaak om lachen, dus voor de rest totaal eens met je betoog.
Ik ben maar al te blij dat Tesla dit doet, en ook het gemak van het laden en hun uitmuntende app.
Maar zal alleen toch geen Tesla gaan rijden hierdoor. ;)

Voor de rest geniet ik van elk laadpunt van welke maatschappij dan ook, niet specifiek Tesla want hoe meer zielen, ehm palen, hoe meer vreugd. Als de prijs dan ook nog eens schappelijk is is het helemaal mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Is bijna Italië (Grossglockner) met een Ioniq 6 ook goed? Ging probleemloos zonder ook maar 1 met gebruik te maken van een Tesla supercharger. Heb steeds voor minder dan 40 cent per kWh geladen.....
Wel grappig om in Duitsland op de autobahn alle Tesla's voorbij te knallen. Blijkbaar moeten die zich drukker maken om de range >:)

Wat anders: weekje geleden riep hier iemand dat het aanvragen van een ESB pas misschien weer mogelijk zou zijn. Uiteraard dit geprobeerd en aanvragen lukt. Een weekje later helaas een mail dat ik buiten het werkgebied woon en dat het feest niet doorgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Laatst online: 22:14
Waarbij ik me afvroeg, gaat Tesla dat zo houden?
Nee! De v4 stalls hebben een 50% langere kabel. Nl plm 3 ipv 2 meter. En als zo wat foto's zie, staan de stalls ook wat gunstiger. Bereikbaarder voor verschillende auto's. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mackeessie
koboy schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:44:
[...]

Is bijna Italië (Grossglockner) met een Ioniq 6 ook goed? Ging probleemloos zonder ook maar 1 met gebruik te maken van een Tesla supercharger. Heb steeds voor minder dan 40 cent per kWh geladen.....
Wel grappig om in Duitsland op de autobahn alle Tesla's voorbij te knallen. Blijkbaar moeten die zich drukker maken om de range >:)

Wat anders: weekje geleden riep hier iemand dat het aanvragen van een ESB pas misschien weer mogelijk zou zijn. Uiteraard dit geprobeerd en aanvragen lukt. Een weekje later helaas een mail dat ik buiten het werkgebied woon en dat het feest niet doorgaat.
Klopt, Oostenrijk en Zwitserland is geen probleem, Italie zelf wel , en hoe zuidelijker je komt hoe slechter het wordt. Wij zaten net boven Pisa, een paar lokale paaltjes en gelukkig een Tesla Supercharger in Forti di Marmi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
Helemaal mooi. Kom ik bij een Allego paal. Zoek ik het (cpo) tarief op in Smoov (Allego) app. Staat er niet bij. Ik bellen (al lastig natuurlijk) zegt ie ‘ja je moet eerst aansluiten en dan zie je het tarief’ 🤪 Pffff. Word steeds gekker dat openbaar laden.
Pagina: 1 ... 72 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2