Koldur schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:51:
[...]
Bizar, voor dergelijke prijzen zou ik zonder problemen aan een laadpaal laden. Ik heb ook een Shell druppel, maar daarbij zijn de prijzen bijj ons 0,55 en onze auto rijdt 1 op 19 ICE met nu prijzen van 1,80 en 3KWh op 16KM dan is het 1,51 benzine tegen 1,65 stroom voor eenzelfde rit.
Nou ben je met 3kWh/16km (18.75kWh / 100km) wel een onzuinige rijder, denk ik. Met mijn auto (Hyundai Kona) haal ik 15kWh / 100km. Met mijn EV verbruik (en jouw prijzen) is elektrisch rijden goedkoper dan benzine. Het vergelijken van een zuinige benzine (1 op 19 is wel heel erg netjes) met een onzuinige EV is misschien wat oneerlijk. Daarnaast zou het misschien eerlijker zijn als je een Shell laadpas gebruikt, het te vergelijken met de Shell benzineprijzen: €1,979/liter.
Kijk ik bij mij thuis in de omgeving, dan zie ik voor benzine een prijs van €1,769 - dan kom ik bij een 1:19 verbruik voor 100km op €9,31;
Zelf heb ik een ESB laadpas en laad ik thuis op met €0,38/kWh (toegegeven, €5/maand abonnementskosten) en kom ik met 15kWh/100km op €5,70. En op m'n werk laad ik bij een openbare laadpaal voor €0,32/kWh, €4.80, met €0,31 startkosten.
Ofwel: benzine en elektrisch ontloopt elkaar niet enorm veel, er zit geen factor-10 tussen - maar, op z'n slechts is het ongeveer even duur en als je een beetje je best doet in het ondoorzichtige woud van laadpassen kan je best voordeliger uit zijn.
(@
Steve79 ik heb dus een ESB laadpas, maar pas vorige week ontvangen, geactiveerd en pas 1 laadsessie gedaan. Vooralsnog geen kosten op m'n creditcard hiervan gezien.)