[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Gunner schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:22:
[Afbeelding]

Voor het eerst een van de weinige Vattenfall-palen in Almere gebruikt. Daarna kwartiertje gewandeld naar het werk, is ook wel lekker. In de lunchpauze weer ophalen.
Ik dacht dat je de fiets verder pakte :P

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:13
Koldur schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:33:
Wat is de consensus voor PHEV rijders? Wij hebben net een KIA Ceed SW PHEV en de prijzen aan laadpalen zijn gewoon hoger per KM dan benzine op het moment.
Thuisladen is dan wel goedkoper en doe ik nu, maar snap het nut niet helemaal meer van het laden bij laadpalen, of mis ik iets? We hadden de auto besteld op het moment dat de prijzen nog gunstig waren, maar nu dus niet meer.
2 weken wachten tot de accijnskorting van de benzine af is?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-09 22:48

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Wat is de consensus voor PHEV rijders? Wij hebben net een KIA Ceed SW PHEV en de prijzen aan laadpalen zijn gewoon hoger per KM dan benzine op het moment.
Thuisladen is dan wel goedkoper en doe ik nu, maar snap het nut niet helemaal meer van het laden bij laadpalen, of mis ik iets? We hadden de auto besteld op het moment dat de prijzen nog gunstig waren, maar nu dus niet meer.
Ik verwacht dat de prijzen van benzine versus elektrisch om het even blijven (bij publiek opladen).

Voordelen van EV zijn voor jezelf een lagere “cost of ownership”: minder onderhoud, (voorlopig) geen of weinig motorrijtuigenbelasting en - indien van toepassing - minder bijtelling. Hoewel accu’s achteruitgaan, is de gebruiksduur langer dan bij benzine auto’s. Denk aan uitlaat, distributieriem, … . Daarnaast minder uitstoot (stikstofoxiden, koolmonoxide,…) bij rijden en - in totaal minder CO2 - uitstoot.

En, vinden wij zelf, het rijden is comfortabel.

Het eigelijke probleem lijkt me lokaal optimaliseren: bedrijven hebben geen incentive om naar de hele keten te kijken en willen op korte termijn (maximaal een par jaar) “winst” (in termen van geld) behalen. Gebruikers op korte termijn hun out-of-pocket uitgaven beperken. Overheden doen alsof een EV een auto met accu’s is, en zien nog niet dat het accu’s met een auto zijn: regel bij wet, dat we elektriciteit moeten kunnen opslaan en terugleveren. Ook zouden ze veel meer mogelijkheden moeten scheppen om auto te delen (mijn verzekering vertelde dat ik de auto alleen door familieleden mag laten gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Volgens mijn eigen berekeningen is EV rijden momenteel nog steeds wel een stuk goedkoper dan ICE (van een zelfde klasse). En reken ik puur op basis van verbruik en prijs per kWh en reken niet eens de korting op de MRB en het goedkopere onderhoud mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 19-06-2023 14:25 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Simply1337 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:17:
[...]
Ben je gestekerd en je hebt geen parkeerbelasting betaald, heb je alleen geen parkeerbelasting betaald en blijft je auto gewoon staan. [scan-auto / handhaving]

ga zeggen.. probeer het maar uit in amsterdam.
Ze kunnen natuurlijk een auto niet afslepen, welke verbonden is met een laadpaal _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:19
Krijg het gevoel dat sommigen mijn opmerking als aanval zien, dat is het allerminst, want thuis laden is erg lucratief met mijn auto, maar het is wel degelijk duurder dan benzine met mijn PHEV als ik bij een laadpaal laad.

Het rijdt zeker lekkerder dan puur ICE, daar ben ik heel tevreden over.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuurmanVanFrodo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-05 01:18
Zjanzjak schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:23:
Dus zal, en MOET, hij zijn gelijk halen.
Nou ja, er is onduidelijkheid en die is in de basis gecreëerd door de gemeenten. Je kunt net zo goed zeggen dat de BOA in kwestie het op de spits drijft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:54
Vandaag retour gekomen uit Noorwegen. Volledig bij Tesla geladen met 1 maand lidmaatschap. Omgerekend voor €0,327 per kwh geladen. Toch wel goed van Tesla, ik ben tevreden met deze prijs.

Gemakkelijk, altijd beschikbaar en op fijne locaties bij shoppingmalls. Ook handig dat ik met mijn trekhaakkoffer toch prima kon laden.

1x in de middle of nowhere gebruik moeten maken van een andere partij en 8 kwh geladen voor €0,69. Dat deed au, want de Tesla lader stond ernaast. Deze was alleen nog niet beschikbaar voor non-Tesla's.

Als ik weer op vakantie ga doe ik denk ik hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omslachtig012
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
Is het mogelijk om met je Tesla te laden bij super chargers via een laadpas? Vooralsnog zie ik enkel de mogelijkheid om een creditcard toe te voegen.

[ Voor 32% gewijzigd door Omslachtig012 op 19-06-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Omslachtig012 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:28:
Is het mogelijk om met je Tesla te laden bij super chargers via een laadpas? Vooralsnog zie ik enkel de mogelijkheid om een creditcard toe te voegen.
Nee, een Tesla laadpaal heeft geen kaartlezer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 21:27
BuurmanVanFrodo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:03:
[...]

En dan ga je het laten aankomen op een rechtzaak? Da's wel principieel hoor :D
Nee joh :D Gewoon bezwaar via gemeente

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:03
Zakelijke rijders moeten vaak x% elektrisch rijden met een PHEV. Ook als ze geen eigen laadpaal hebben op de oprit.

Privé rijders nemen uiteraard de goedkoopste manier van rijden, volkomen logisch dat je hem enkel als ICE gebruikt dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Gunner schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:24:
Volgens mijn eigen berekeningen is EV rijden momenteel nog steeds wel een stuk goedkoper dan ICE (van een zelfde klasse). En reken ik puur op basis van verbruik en prijs per kWh en reken niet eens de korting op de MRB en het goedkopere onderhoud mee.
Dan wil ik je berekening wel eens zien. Kun je die met ons delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dartlink schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:42:
Privé rijders nemen uiteraard de goedkoopste manier van rijden, volkomen logisch dat je hem enkel als ICE gebruikt dan :)
Helemaal niet eigenlijk. Ik heb er naar gekeken (Skoda Octavia iV) en die was (nieuw) bij aanschaf 5000 euro duurder dan de niet hybride-variant. Als je die niet eens oplaadt is dat een duur extraatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HenryP schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:03:
[...]

Gewoon. (Prijs per eenheid (liter of kwH) / aantal kilometers wat ik daarmee afleg gemiddeld) dan kom ik op op een prijs per kilometer. Dat kan ik voor zowel ICE als EV doen en dan geeft dat een beel van wat een kilometer kost.

Het is een vrij basale methode die vast niet helemaal juist is maar het geeft me een beeld. Weet wel dat ik, mede dankzij dit topic, ook veelal de goedkoopste aanbieder gebruik , en dat kan aardig schelen.

De mensen die roepen dat een ICE weer goedkoper is onderbouwen dat overigens ook zelden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
Gunner schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:57:
[...]

Helemaal niet eigenlijk. Ik heb er naar gekeken (Skoda Octavia iV) en die was (nieuw) bij aanschaf 5000 euro duurder dan de niet hybride-variant. Als je die niet eens oplaadt is dat een duur extraatje.
Zoals erbij werd verteld is de auto besteld ten tijde van lage stroomprijzen ;) dus dat geld is al uitgegeven. Waarom dan een duurdere "brandstof" gebruiken als de één goedkoper is dan de ander. Als de stroomprijs weer lager wordt kan hij makkelijk overschakelen naar stroom ipv benzine. Beetje flexibel zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dartlink schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:05:
[...]

Zoals erbij werd verteld is de auto besteld ten tijde van lage stroomprijzen ;)
Nou ja, Toen ik begon met EV rijden (eind 2021) kostte een kWh bij Shell Recharge (ik laad alleen publiek op) 36 cent.

Vanmorgen heb ik voor 34 cent AC opgeladen en dat had 26 kunnen zijn als ik een snellader had gepakt. Dat noem ik nog steeds laag :)

Verder heb ik geen kennis van hoe efficient een PHEV is vergeleken met full EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Zakelijke rijders moeten vaak x% elektrisch rijden met een PHEV. Ook als ze geen eigen laadpaal hebben op de oprit.

Het is door het hele hybride stuk best een lastig geval. Ook al laad je niet op met een snoer, de auto zal dat deels toch zelf doen, en die energie inzetten om in elk geval de ruwe kantjes van het benzine rijden er af te halen.
Kijk je naar het ICE deel van 106pk, dan komt de 1.0 met 120pk het dichtst in de buurt. Die doet WLTP 1:19. Gerekend met een benzine prijs van 2 euro kom je dan op 10 a 11 cent per km. Ik streep dan voor het gemak het ideale WLTP verbruik weg tegen het hybride stuk.
Wat is het werkelijke verbruik als je hem puur als EV gebruikt? Kia geeft hier geen cijfers voor, dus dat blijft schatten. Het zal in elk geval de 20kWh/100km niet halen verwacht ik, dus als je in Zuid Holland pas gebied of Vattenfall gebied zit ben je ruim goedkoper anders zal het er een beetje om hangen.

Zelf verwacht ik dat de publiek laden prijzen weer gaan dalen. Er zijn sterke signalen dat de huidige prijzen hoog zijn doordat overheden tijdens de dure tijd lage prijzen hadden onderhandeld. Als de verliezen een beetje goedgemaakt zijn verwacht ik normalere prijzen.

Helaas is de "standaard" goedkopere pas Freshmile niet handig voor je vanwege de 3,6kW maximale laadsnelheid en de per minuut component die ze rekenen. Verbruik je veel, kun je aan bundels denken van de concurrent van Enel waar ik de naam niet meer van weet.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Gunner schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:01:
[...]
De mensen die roepen dat een ICE weer goedkoper is onderbouwen dat overigens ook zelden
Klopt: die tanken altijd voor een tientje, alleen hebben niet in de gaten dat ze nu 6x per maand moeten tanken en voorheen 4x per maand. Ik komt met de EV uit op € 0,05 per km, maar omdat ik afentoe ook laad aan € 0,29 per kWh zal ik gemiddeld iets minder per km kwijt zijn.

Nu zit ik op € 0,031 per km en dat is met name, vanwege de gratis laadsessies die het gemiddelde omlaag halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
HenryP schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:03:
[...]

Je reageert niet op mij, maar ik kan je wel mijn berekening laten zien: Ik rijd momenteel een Mazda 6 Sportbreak. Langdurig gemiddelde is 6.8L/100km. De goedkoopste pomp in een straal van 10km vraagt 1.75/L Euro95. Ik ben dus 11,90/100km kwijt.

Ik ga over een tijdje over naar de Model Y LR, een grotere, zwaardere auto met een ruimere interieur en nog meer bagageruimte dan mijn stationwagen. Naar wat ik lees moet een verbruik van 20kWh/100km zeker mogelijk zijn bij het rijden op maximum geldende snelheid. Dan mag de stroomprijs dus 0,595 zijn om quitte te spelen. Alles wat lager is, is winst.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb ik trouwens iets gemist of zijn de total palen in MRA-E gebied (Purmerend) goedkoper geworden met de vattenfall pas?

Scheelt niet veel (iets meer dan 2ct), maar toch :)
Misschien heeft een andere pas aanbieder, ook zijn tarieven aangepast bij deze palen. Ben ik nog aan het checken, maar kost tijd met al die tig apps 8)7

En ja ik weet dat becharge waarschijnlijk goedkoper is, maar ik twijfel nog over de organisatie zelf.
Heb een revolute account moeten maken omdat mijn rabocard (mastercard) niet te koppelen was. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve79
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 18:14

Steve79

wie weet!?

Zijn er hier nog meer gebruikers van de ESB laadpas?
Ik gebruik m'n pas nu een kleine 2 maanden, en alle Laadsessies worden keurig bijgehouden op de website. (zover ik weet is er geen app)
Maar ik heb nog geen enkele rekening gehad, en er is dus ook niks van mijn creditcard afgeschreven.

Lekker goedkoop, maar verwacht toch wel eens een keer een rekening.
Iemand anders ervaring met ESB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

S4All schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:18:
Heb ik trouwens iets gemist of zijn de total palen in MRA-E gebied (Purmerend) goedkoper geworden met de vattenfall pas?
Klopt! :)
Had ik een paar dagen geleden ook gezien. (Oh gister :P )

Gunner in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:10

kaanmijo

Picobello B.V.

Zojuist een mail van onze Italiaanse vrienden van Enel dat m’n bundel is omgezet naar pay-per-use. Ik had afgelopen week een mail gestuurd dat ik nog 187kWh over had uit m’n bundeltje, en dat ik dat toch graag vergoed zie gaan worden. Meer mensen die mail gehad of een mail gestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

coelho schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Je reageert niet op mij, maar ik kan je wel mijn berekening laten zien: Ik rijd momenteel een Mazda 6 Sportbreak. Langdurig gemiddelde is 6.8L/100km. De goedkoopste pomp in een straal van 10km vraagt 1.75/L Euro95. Ik ben dus 11,90/100km kwijt.

Ik ga over een tijdje over naar de Model Y LR, een grotere, zwaardere auto met een ruimere interieur en nog meer bagageruimte dan mijn stationwagen. Naar wat ik lees moet een verbruik van 20kWh/100km zeker mogelijk zijn bij het rijden op maximum geldende snelheid. Dan mag de stroomprijs dus 0,595 zijn om quitte te spelen. Alles wat lager is, is winst.
20kWh/100km moet je lomp voor rijden hoor. Verschil met onze Ioniq 6 die ongeveer 14kWh/100km doet zal niet zo heel groot zijn.
Grotere velgen met bredere banden doen je wel de das om.....
150 op de autobahn, vol beladen, doet die van ons ongeveer 22kWh/100km. Viel me wel op dat ik alle Tesla's voorbij vloog.....

Daarbij, die €1,75 geld nog maar 2 weken, dan komt er 13 cent bovenop.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

kaanmijo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:25:
Zojuist een mail van onze Italiaanse vrienden van Enel dat m’n bundel is omgezet naar pay-per-use. Ik had afgelopen week een mail gestuurd dat ik nog 187kWh over had uit m’n bundeltje, en dat ik dat toch graag vergoed zie gaan worden. Meer mensen die mail gehad of een mail gestuurd?
Je had hem niet zelf omgezet naar pay per use?
Ik had dat wel gedaan na de herinnering per mail, en mijn halve bundel staat er nog steeds, geldig tot de 27ste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:25

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Ben sinds eind december (wel met MY RWD) ruim 17.000 kilometer verder met een alltime gemiddelde van 17,6 kWh /100km. Nu in de zomer is het eerder 14,5 kWh /100km. Noot: ik rij als het kan 120 overdag dus als je Vmax rijdt komt het nog veel positiever uit! 90% is snelweg. Denk dat de berekening nog wat positiever wordt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:10

kaanmijo

Picobello B.V.

koboy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:41:
[...]

Je had hem niet zelf omgezet naar pay per use?
Ik had dat wel gedaan na de herinnering per mail, en mijn halve bundel staat er nog steeds, geldig tot de 27ste.
Zeker wel, stond al een week “updating” bij. Geen idee waar dit opeens vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

[...]

Beetje offtopic maar heb je daar een bron van? Ik heb daar nog nooit van gehoord, en ken alleen precies het tegenovergestelde. Een flink wagenpark aan Outlanders bij de Big 4 accountants en nooit eentje aan de laadlaal.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
marcieking schreef op maandag 19 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Beetje offtopic maar heb je daar een bron van? Ik heb daar nog nooit van gehoord, en ken alleen precies het tegenovergestelde. Een flink wagenpark aan Outlanders bij de Big 4 accountants en nooit eentje aan de laadlaal.
Bij zowel mijn vorige werkgever en mijn huidige staat iets dergelijks in de AVR. (die ik dus niet mag delen) Maar hoor het vaker om me heen. Maar geen harde data jammer genoeg :(

Juist door die outlanders a 4% bijtelling is die regel bij mijn oud werkgever er gekomen.

En aanname: ik denk dat zo'n regel ook een vinkje is voor duurzaam ondernemen voor de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Dat soort verhalen doen al lang de ronde, maar zijn maar beperkt op werkelijkheid gebaseerd.
Heb zelf ooit een Outlander afgeslagen bij één van de big4 omdat je er geen brandstofpas meer bij kreeg.
En ik zag mijzelf geen 45k km/jr rijden met zo'n ding zonder ook af en toe te tanken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:17
... Ik heb daar nog nooit van gehoord, en ken alleen precies het tegenovergestelde....
Als je vraagt om een bron van het tegenovergestelde, dan heb je hier toch echt wel zeker een bron van.

Kom maar op.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Over deze specifieke anekdote heb ik geen bron, dus als je dat niet gelooft dan staat dat je vrij.

Hieronder een onderzoek naar de doelmatigheid van de bijtellingkorting die begin vorig decennium gold. Daarin wordt een onderzoek van TNO aangehaald dat in het algemeen op een laadfrequentie van 1x per anderhalve dag uitkomt. Ik moet mijn PHEV 2x per werkdag (10x per week) laden want ik kom niet heen en terug. Dat is 1.5x per dag als ik het weekend oversla, dus 2x zo vaak als dat onderzoek als gemiddelde aanhoudt. Figuur IV.2 heeft de verdeling uit het onderzoek.

Ik heb verder echt nog nooit gehoord dat er echt vanuit het fleet management van een bedrijf gelet werd op het aantal laadbeurten. Ik zou het mooi en terecht vinden, maar ik herken het niet.

https://www.eerstekamer.n...autogerelateerde/document

[ Voor 5% gewijzigd door marcieking op 19-06-2023 22:46 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
[...]

20 kWh is eerder een gemiddeld winterverbruik. In de zomer is het gemiddeld rond de 15 kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:12
Gecko123 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 22:53:
[...]

20 kWh is eerder een gemiddeld winterverbruik. In de zomer is het gemiddeld rond de 15 kWh/100km.
Ik ben in mijn Mazda een 'vlotte' rijder op de snelweg, dwz dat mijn cruisecontrol daar waar de situatie het toelaat qua drukte op Vmax +15 staat. Ik weet of en hoe ik dat anders ga doen zodra ik elektrisch rijdt en ook niet hoeveel invloed dit gaat hebben op mijn verbruik.

Maar goed, door jouw opmerking en enkele anderen hierboven blijkt volgens mij wel dat elektrisch zelfs bij de huidige tarieven voordeliger is (laat staan wat de gratis KM betreft die ik op dit soort dagen ga rijden door de overcapaciteit op mijn zonnepanelen).

[ Voor 21% gewijzigd door coelho op 20-06-2023 00:49 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Meestermaas schreef op maandag 19 juni 2023 @ 14:53:
Vandaag retour gekomen uit Noorwegen. Volledig bij Tesla geladen met 1 maand lidmaatschap
Dat lidmaatschap zie ik ook in de app staan maar kun je dat per maand nemen?

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Gunner schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:15:
[...]

Nou ja, Toen ik begon met EV rijden (eind 2021) kostte een kWh bij Shell Recharge (ik laad alleen publiek op) 36 cent.

Vanmorgen heb ik voor 34 cent AC opgeladen en dat had 26 kunnen zijn als ik een snellader had gepakt. Dat noem ik nog steeds laag :)

Verder heb ik geen kennis van hoe efficient een PHEV is vergeleken met full EV.
Bizar, voor dergelijke prijzen zou ik zonder problemen aan een laadpaal laden. Ik heb ook een Shell druppel, maar daarbij zijn de prijzen bijj ons 0,55 en onze auto rijdt 1 op 19 ICE met nu prijzen van 1,80 en 3KWh op 16KM dan is het 1,51 benzine tegen 1,65 stroom voor eenzelfde rit.

Alsnog, laadt ik hem wanneer mogelijk thuis op, maar het is momenteel voor ons duurder bij een paal. Zelfs met de extra 13 cent, is het met benzine 1,62.

Sowieso zijn de prijzen van laadpalen erg ondoorzichtig, daar moet echt wetgeving voor komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Koldur op 20-06-2023 07:55 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:02
Koldur schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:51:
[...]

Bizar, voor dergelijke prijzen zou ik zonder problemen aan een laadpaal laden. Ik heb ook een Shell druppel, maar daarbij zijn de prijzen bijj ons 0,55 en onze auto rijdt 1 op 19 ICE met nu prijzen van 1,80 en 3KWh op 16KM dan is het 1,51 benzine tegen 1,65 stroom voor eenzelfde rit.
Nou ben je met 3kWh/16km (18.75kWh / 100km) wel een onzuinige rijder, denk ik. Met mijn auto (Hyundai Kona) haal ik 15kWh / 100km. Met mijn EV verbruik (en jouw prijzen) is elektrisch rijden goedkoper dan benzine. Het vergelijken van een zuinige benzine (1 op 19 is wel heel erg netjes) met een onzuinige EV is misschien wat oneerlijk. Daarnaast zou het misschien eerlijker zijn als je een Shell laadpas gebruikt, het te vergelijken met de Shell benzineprijzen: €1,979/liter.

Kijk ik bij mij thuis in de omgeving, dan zie ik voor benzine een prijs van €1,769 - dan kom ik bij een 1:19 verbruik voor 100km op €9,31;
Zelf heb ik een ESB laadpas en laad ik thuis op met €0,38/kWh (toegegeven, €5/maand abonnementskosten) en kom ik met 15kWh/100km op €5,70. En op m'n werk laad ik bij een openbare laadpaal voor €0,32/kWh, €4.80, met €0,31 startkosten.

Ofwel: benzine en elektrisch ontloopt elkaar niet enorm veel, er zit geen factor-10 tussen - maar, op z'n slechts is het ongeveer even duur en als je een beetje je best doet in het ondoorzichtige woud van laadpassen kan je best voordeliger uit zijn.

(@Steve79 ik heb dus een ESB laadpas, maar pas vorige week ontvangen, geactiveerd en pas 1 laadsessie gedaan. Vooralsnog geen kosten op m'n creditcard hiervan gezien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 12:17
MarkV6 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 07:37:
[...]

Dat lidmaatschap zie ik ook in de app staan maar kun je dat per maand nemen?
Jazeker. Even activeren voor je vakantie en meteen weer stopzetten. Dan heb je één maand je abonnement en de korting.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:36
Kom ik dan met een gemiddeld verbruik van 18-21 kWh in de zomer en 21-35 kWh in de winter. Maar goed ik blijf dan ook niet het vergelijkingsplaatje maken de hele tijd. Eenmaal de keuze gemaakt in de lease betekend 5 jaar lang niet terugkijken. EV rijden doen we toch niet alleen voor de centen hoop ik ?

Voor mij is het toch meer dan dat. Overigens is mijn afhankelijkheid van de grote providers sterk verminderd omdat ik ook gewoon thuis kan laden vanuit mijn zonnepanelen. Dus minimaal 60% van de tijd heb ik geen externe bron van energie nodig. Dat was met benzine natuurlijk heel anders.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:39
Steve79 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 18:38:
Zijn er hier nog meer gebruikers van de ESB laadpas?
Ik gebruik m'n pas nu een kleine 2 maanden, en alle Laadsessies worden keurig bijgehouden op de website. (zover ik weet is er geen app)
Maar ik heb nog geen enkele rekening gehad, en er is dus ook niks van mijn creditcard afgeschreven.

Lekker goedkoop, maar verwacht toch wel eens een keer een rekening.
Iemand anders ervaring met ESB?
Hier ook nog geen afschrijving, toch al best wat laadsessies in de app staan. Inclusief een paar met het foute tarief wat ondertussen rechtgezet is.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:26
koboy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:32:
[...]

20kWh/100km moet je lomp voor rijden hoor. Verschil met onze Ioniq 6 die ongeveer 14kWh/100km doet zal niet zo heel groot zijn.
Grotere velgen met bredere banden doen je wel de das om.....
150 op de autobahn, vol beladen, doet die van ons ongeveer 22kWh/100km. Viel me wel op dat ik alle Tesla's voorbij vloog.....

Daarbij, die €1,75 geld nog maar 2 weken, dan komt er 13 cent bovenop.....
quote: 20kWh/100km moet je lomp voor rijden hoor
nope, gewoon lekker doorrijden kom je hier op, of regelmatig kortere stukjes.
S'winters ga je er vlot overheen, dus je moet jaar gemiddeldes aanhouden.

quote: Ioniq 6 die ongeveer 14kWh/100km doet

Ook hier idem dito dus, wacht even tot het winter is, en wat kortere stukjes,
en dan spreken we elkaar weer :(:)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
vanaalten schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:17:
[...]

Nou ben je met 3kWh/16km (18.75kWh / 100km) wel een onzuinige rijder, denk ik. Met mijn auto (Hyundai Kona) haal ik 15kWh / 100km. Met mijn EV verbruik (en jouw prijzen) is elektrisch rijden goedkoper dan benzine. Het vergelijken van een zuinige benzine (1 op 19 is wel heel erg netjes) met een onzuinige EV is misschien wat oneerlijk. Daarnaast zou het misschien eerlijker zijn als je een Shell laadpas gebruikt, het te vergelijken met de Shell benzineprijzen: €1,979/liter.

Kijk ik bij mij thuis in de omgeving, dan zie ik voor benzine een prijs van €1,769 - dan kom ik bij een 1:19 verbruik voor 100km op €9,31;
Zelf heb ik een ESB laadpas en laad ik thuis op met €0,38/kWh (toegegeven, €5/maand abonnementskosten) en kom ik met 15kWh/100km op €5,70. En op m'n werk laad ik bij een openbare laadpaal voor €0,32/kWh, €4.80, met €0,31 startkosten.

Ofwel: benzine en elektrisch ontloopt elkaar niet enorm veel, er zit geen factor-10 tussen - maar, op z'n slechts is het ongeveer even duur en als je een beetje je best doet in het ondoorzichtige woud van laadpassen kan je best voordeliger uit zijn.

(@Steve79 ik heb dus een ESB laadpas, maar pas vorige week ontvangen, geactiveerd en pas 1 laadsessie gedaan. Vooralsnog geen kosten op m'n creditcard hiervan gezien.)
Dit is echt niet onzuinig gereden en het is een PHEV, blijkbaar zijn die minder zuinig dan een complete EV en waarschijnlijk door het gewicht. Dan nog, ging het de hele tijd om een PHEV.
Krijg het gevoel dat benzine het hier nooit mag "winnen".
Ik had het liever anders gezien, maar in mijn geval is het een feit, laadpaal is duurder dan benzine.

Shell is hier overigens ook 1,80 dus de vergelijking blijft goed. Dan nog, is het bij mij nergens lager dan 0,55 welke pas dan ook, dus is het een non argument. Ik kan als ik beter kijk zelfs voor 1,75 tanken, terwijl laden met welke dienst dan ook niet lager is dan 0,55

Gelukkig kan ik thuis wel laden en rijd ik vaak kortere stukken, maar laadpalen laat ik voorlopig links liggen. Ik ben nog steeds blij met de PHEV/hybride keuze, want dat zorgt voor het 1/19 verbruik, maar de laadtarieven van laadpalen zijn wel erg duur vergeleken de echte KWh prijs.
Als ik wel een lang stuk rijd, zal ik alleen niet opladen bij een paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

coelho schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 00:48:
[...]

Ik ben in mijn Mazda een 'vlotte' rijder op de snelweg, dwz dat mijn cruisecontrol daar waar de situatie het toelaat qua drukte op Vmax +15 staat. Ik weet of en hoe ik dat anders ga doen zodra ik elektrisch rijdt en ook niet hoeveel invloed dit gaat hebben op mijn verbruik.

Maar goed, door jouw opmerking en enkele anderen hierboven blijkt volgens mij wel dat elektrisch zelfs bij de huidige tarieven voordeliger is (laat staan wat de gratis KM betreft die ik op dit soort dagen ga rijden door de overcapaciteit op mijn zonnepanelen).
Electrisch rijden is voordeliger, tenzij je van een zuinige ICE overstapt op een onzuinige EV een maatje groter EN voor meer dan 60 cent moet laden.

Gezien je opmerking over het gewicht van je rechtervoet: ik weet niet wanneer het bij Tesla geïmplementeerd gaat worden, maar piepen als je te hardt rijdt wordt verplicht vanaf 2024. Kon geen exacte datum vinden dus het kan 1 januari zijn, maar ook modeljaar 2024.... Voor nieuwe modellen was het 1 juni vorig jaar.
Dat gepiep moet je elke keer starten opnieuw uitzetten, en afhankelijk van de implementatie kan het erg irritant zijn.
Ikzelf vind het meevallen in de Ioniq 6, maar ik rijd in de praktijk Vmax op de adaptieve cruise control.
Als ik het zo hoor val je onder de "standaard" leaserijders qua gedrag: praktijkverbruik.nl geeft 20kWh/100km geloof ik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Koldur schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:56:
[...]

Dit is echt niet onzuinig gereden en het is een PHEV, blijkbaar zijn die minder zuinig dan een complete EV en waarschijnlijk door het gewicht. Dan nog, ging het de hele tijd om een PHEV.
Krijg het gevoel dat benzine het hier nooit mag "winnen".
Ik had het liever anders gezien, maar in mijn geval is het een feit, laadpaal is duurder dan benzine.

Shell is hier overigens ook 1,80 dus de vergelijking blijft goed. Dan nog, is het bij mij nergens lager dan 0,55 welke pas dan ook, dus is het een non argument. Ik kan als ik beter kijk zelfs voor 1,75 tanken, terwijl laden met welke dienst dan ook niet lager is dan 0,55

Gelukkig kan ik thuis wel laden
en rijd ik vaak kortere stukken,
maar laadpalen laat ik voorlopig links liggen. Ik ben nog steeds blij met de PHEV/hybride keuze, want dat zorgt voor het 1/19 verbruik, maar de laadtarieven van laadpalen zijn wel erg duur vergeleken de echte KWh prijs.
Als ik wel een lang stuk rijd, zal ik alleen niet opladen bij een paal.
en rijd ik vaak kortere stukken
ahh, dat is HEEL belangrijk, kost écht veel extra energie.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Hansieo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:59:
[...]

Ja, maar dat was al vanaf het begin bekend! ;) Mensen reageren heir erg selectief, is wel lastig een discussie voeren.
Ik ben helemaal voor al deze technieken, maar ook voor transparantie en objectiviteit zonder whataboutism.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hansieo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 08:53:
[...]

quote: 20kWh/100km moet je lomp voor rijden hoor
nope, gewoon lekker doorrijden kom je hier op, of regelmatig kortere stukjes.
S'winters ga je er vlot overheen, dus je moet jaar gemiddeldes aanhouden.

quote: Ioniq 6 die ongeveer 14kWh/100km doet

Ook hier idem dito dus, wacht even tot het winter is, en wat kortere stukjes,
en dan spreken we elkaar weer :(:)
Die korte stukjes zitten er ook al flink in hoor. Lange stukken Nederland gaat het richting 12.
Maar wij rijden ook niet als de standaard leaserijder "lekker door", maar nog redelijk zoals het ons op rijles is geleerd.
Verwacht in de winter richting 17kWh/100km te gaan, maar zal het laten weten.

Hoor uit de community dat de meer hypermilers nu richting 10/11kWh/100 km gaan, en dat de 20" met bredere banden 3kWh/100km extra kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:57
[...]
Ik rij met een Kona (dec 2020), en heb nog geen 16000km.
Beetje rond de kerktoren, en één rit naar Linz.
Rij zelden autoweg, duw de (stroom)pedaal vaak fors in bij optrekken (vind ik plezant oftewel lollig)
Maar hou me aan max snelheden, altijd in eco stand en zet airco en verwarming op alleen als echt nodig is.
Gemiddelde verbruik is 12,9Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0wleveL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-08 15:40
[...]

Ook een Mazda6 rijder hier. Ik ben ook een vlotte rijder en haal met mijn benzine uitvoering 7,11L/100km (na 120k km).
Sinds kort een Volvo XC60 Phev ernaast, daar nu één volledige tank op leeg gereden en kwam ik op 3,65L/100KM. Deze heeft een elektrisch bereik van 35km, veel van mijn (retour)ritjes houden bij 40km op en ik laad alleen thuis met zonnepanelen. Ik kom met deze combinatie op 7,5c per km. Ik ga er dan vanuit dat een kWh mij 10c kost.

Mijn ervaring is dat ik met de Volvo heel erg veel op de adaptive cruisecontrol rijd, op binnenwegen en zelfs in de bebouwde kom. Mijn rechtervoet is een heel stuk lichter geworden omdat het echt gewoon heel anders rijd.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zullen we weer terug naar de openbare laadpalen in plaats van discussies over PHEV/ICE vs EV?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
koboy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Die korte stukjes zitten er ook al flink in hoor. Lange stukken Nederland gaat het richting 12.
Maar wij rijden ook niet als de standaard leaserijder "lekker door", maar nog redelijk zoals het ons op rijles is geleerd.
Verwacht in de winter richting 17kWh/100km te gaan, maar zal het laten weten.

Hoor uit de community dat de meer hypermilers nu richting 10/11kWh/100 km gaan, en dat de 20" met bredere banden 3kWh/100km extra kost.
winter 17kWh/100? lijkt mij best laag. Om welke uitvoering gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Buske schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:37:
[...]

Ik rij met een Kona (dec 2020), en heb nog geen 16000km.
Beetje rond de kerktoren, en één rit naar Linz.
Rij zelden autoweg, duw de (stroom)pedaal vaak fors in bij optrekken (vind ik plezant oftewel lollig)
Maar hou me aan max snelheden, altijd in eco stand en zet airco en verwarming op alleen als echt nodig is.
Gemiddelde verbruik is 12,9Kwh
Heel netjes, maar de Kona mag je dus niet vergelijken met een AWD en 2x aantal kW-tjes...

maar dit is iets voor een ander topic..

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 20-06-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hansieo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:03:
[...]

winter 17kWh/100? lijkt mij best laag. Om welke uitvoering gaat het?
Connect (warmtepomp!), RWD, grote accu, 18".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
[...]
Ik ben even de discussie kwijt: maar ging het nou om PHEV'S of EV? Want een EV is juist het zuinigste bij korte stukjes rijden, vooral als je binnendoor rijdt.

Laatst zag ik dat mijn verbruik binnendoor onder de 10kWh per 100km lag, terwijl ik op de snelweg op een gemiddelde van 12.3kWh per 100km ongeveer zit. Wat ook uitmaakt is je bandenspanning....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:En nu graag de discussie weer terug naar 'Openbare laadpalen, laadpassen en providers' en niet (vaak ronduit onaardige) discussies omtrent verbruik, PHEV vs EV vs ICE etc. Daar zijn andere topics voor.

Het gaat hier nét even iets te vaak offtopic. Bij een volgende keer ga ik de bezem er doorheen halen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 20-06-2023 10:17 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-09 10:23
[...]

Tel bij die benzineprijs wel 13,8 eurocent op, want zoveel komt er vanaf 1 juli weer bij: https://www.maxvandaag.nl...ro-hoelang-blijft-dit-zo/

Sorry, was al gezegd en teveel off-topic. Wat wel on topic is: ik heb in die 20+ jaar dat ik benzine/diesel/LPG heb gereden nog nooit ergens gratis brandstof gekregen... echter kom ik toch geregeld op plekken waar ik gratis m'n auto vol kan laden.

[ Voor 11% gewijzigd door BaSsDruM op 20-06-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:13:
[...]
Ik ben even de discussie kwijt: maar ging het nou om PHEV'S of EV? Want een EV is juist het zuinigste bij korte stukjes rijden, vooral als je binnendoor rijdt.

Laatst zag ik dat mijn verbruik binnendoor onder de 10kWh per 100km lag, terwijl ik op de snelweg op een gemiddelde van 12.3kWh per 100km ongeveer zit. Wat ook uitmaakt is je bandenspanning....
12.3kWh/100km met een Leaf met niet echt de laagste CW waarde en op de snelweg... dat kan alleen met vrachtwagen-hangen. Of een meetfout.
BaSsDruM schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:20:
[...]
Tel bij die benzineprijs wel 13,8 eurocent op, want zoveel komt er vanaf 1 juli weer bij: https://www.maxvandaag.nl...ro-hoelang-blijft-dit-zo/

Sorry, was al gezegd en teveel off-topic. Wat wel on topic is: ik heb in die 20+ jaar dat ik benzine/diesel/LPG heb gereden nog nooit ergens gratis brandstof gekregen... echter kom ik toch geregeld op plekken waar ik gratis m'n auto vol kan laden.
True... maar het voelt nog een beetje als het wilde westen m.b.t. laadpalen. Van 0 to 85 cent/kWh 8)7
Ik vind dat met een simpel cheap monochroom één-regel display best de CPO prijs kan worden getoond op elke laadpaal. Dat de uiteindelijke prijs per kaart anders is doet er dan natuurlijk niet toe, dat is aan de kaarthouder om uit te zoeken (of een pas te nemen met CPO + tarief voor kosten).

[ Voor 45% gewijzigd door Bartjuh op 20-06-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Bartjuh schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:59:

Ik vind dat met een simpel cheap monochroom één-regel display best de CPO prijs kan worden getoond op elke laadpaal.
In Duitsland zie je regelmatig palen met een display. Niet met een prijs met met instructies hoe te laden. Daar zit ook een klep voor de kabel aansluiting zodat je eerst je pas er voor moet houden.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Vaste marktstroomtarieven zijn nu tijdelijk hoog maar het grote voordeel is dat een elektrische auto in de meeste gevallen kan opladen op goedkope marktmomenten dus wanneer de stroomprijs laag is bijvoorbeeld bij veel zon en wind. Dat kan met eigen zonnepanelen maar ook met een dynamisch contract. Bij een ICE zit je vast aan een benzineprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 10:23
kaanmijo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:25:
Bijzonder, ik heb 2 Enel accounts (waarvan 1 al op Pay per use staat, en 1 op Travel Flat 160kWh), maar nog geen enkele mail ontvangen, ook niet over aanpassingen van hun tarief structuur; alleen is niet meer mogelijk te wijzigen naar een andere flat rate bundel. Nota bene op 17 juni 2023 (dus na 15-6, waarop Enel per mail aan andere gebruikers zegt dat hun "commercial offerings" aangepast worden in "ons" land, en daarom de bundels opgezegd worden) is tot mijn stomme verbazing mijn Travel bundel verlengd en afgeschreven (Paypal). Staat ook keurig in de app, met renewal date 17/7.

Twijfel wat nu te doen met het abo :P (behalve het tegoed gewoon gebruiken, ik heb het oa nodig voor AC-laden)

[ Voor 6% gewijzigd door davidov2008 op 20-06-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Gecko123 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Vaste marktstroomtarieven zijn nu tijdelijk hoog maar het grote voordeel is dat een elektrische auto in de meeste gevallen kan opladen op goedkope marktmomenten dus wanneer de stroomprijs laag is bijvoorbeeld bij veel zon en wind. Dat kan met eigen zonnepanelen maar ook met een dynamisch contract. Bij een ICE zit je vast aan een benzineprijs.
Ben wel benieuwd naar dynamisch contract bij openbaar laden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
eltron schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:25:
[...]

Ben wel benieuwd naar dynamisch contract bij openbaar laden >:)
Is er inmiddels een laadpunt of laadpas aanbieder die dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 10:23
Gecko123 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Nee, was het maar waar. Laadpalen worden tegen vaste concessietarieven geexploiteerd door de laadpaal uitbater, vaak (meer)jaarscontracten. Elke laadpasaanbieder zal, ongeacht hun eigen commerciele tariefstructuur, uiteindelijk dit CPO tarief moeten betalen aan de exploitant. Je snapt, niemand gaat stroom voor 10ct aanbieden op een zonnige middag als ze er gewoon 60ct voor moeten afdragen. Daarom zijn iniatieven met "goedkoop" publiek laden zoals Bonnet en Enel X nooit een lang leven geschonken.

De exploitanten zullen dus zelf hiermee moeten komen (en er brood in zien; wrs. dus kleinere winstmarges), daarbij zullen de gemeenten hier vaak toestemming voor moeten geven. Die hebben juist altijd gepleit voor langdurig dezelfde tarieven door de hele stad, zodat de consument weet waar hij aan toe is. Nu dus: lekker altijd hoog tarief (x2 t.o.v. thuis, en x3 t.o.v. gunstig dynamisch) 8)7

Als er verandering komt, dan zal dat echt vanuit regelgeving moeten komen, bijv. tbv. stabiliteit stroomnet stimuleren van variabele tarieven aan de publieke laadpaal. Dat werkt maar tot op zekere hoogte natuurlijk; ik ben toevallig een paar dgn in de week vrij en kan dan mijn auto overdag opladen. Werk je fulltime dan kom je altijd savonds als het tarief hoog is, idem in het weekend, als de laadpaaldruk wrs hoog is. Dan moet je werkgever al een laadpaal op terrein hebben, maar dit zijn zelden publieke palen maar zijn vaak in eigendom van het bedrijf (die z'n eigen tarief kan bepalen).

[ Voor 3% gewijzigd door davidov2008 op 20-06-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Gecko123 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Jazeker wel, echter (nog) niet in Nederland. Portugal heeft het iig met Miio

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
MarkV6 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:31:
[...]

In Duitsland zie je regelmatig palen met een display. Niet met een prijs met met instructies hoe te laden. Daar zit ook een klep voor de kabel aansluiting zodat je eerst je pas er voor moet houden.
Ben pas door Duitsland gereden, Bij Aldi Sued (50kw palen) geladen.
Prijs hing netjes op + handleiding, en gewoon met kredietkaart aan 0,39+++.
Is niet snelladen, maar intussen tijd om mijn zelf gesmeerde boterhammetjes te eten.
Bij andere heb je op wandelafstand meestal wel een eettentje in de buurt.
Max 1,5 uur geduurd.
Op de kaart van Aldi, kan je zien welke laadpunten ook open zijn op zon en feestdagen van 08H00 tot 22H00.
Ik had wel de tijd ervoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 18:34

GG85

.......

GG85 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:50:
Voor de Freshmile snelladers: naast de A30 bij Gamma Barneveld zitten 4 150kW laders voor €0,21 kWh + €0,07 min

[Afbeelding]
Even getest en gaat als een tierelier icm Freshmile voor ~€0,255 cent/kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyTsW-wr57n8LGHhheacetoQJYg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KwX4Q5V2383mOzqhdP1QhEu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOHi5oo8oAPBwAZS_j4aKXwjzOY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lJwxP3W37eno68WlKMCe6DYR.png?f=fotoalbum_tile

Hier de Freshmile calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Buske schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Op de kaart van Aldi, kan je zien welke laadpunten ook open zijn op zon en feestdagen van 08H00 tot 22H00.
Ik had wel de tijd ervoor!
Oh zijn er daarvan ook open op zondagen en feestdagen? Ik dacht dat die laadpunten, alleen tijdens de openingsuren van de supermarkt open waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:27:
[...]

Oh zijn er daarvan ook open op zondagen en feestdagen? Ik dacht dat die laadpunten, alleen tijdens de openingsuren van de supermarkt open waren.
Vrij veel zelfs, was naar eentje toe gereden, alles behalve de palen stonden er 7(8)7 . Dan naar de volgende paar km verderop, werkte niet met mijn bankkaart, alleen met klantenkaart, kreeg ik te horen toen ik de hotline belde.
Bij de derde weer een paar km verder, deed alles het wel goed.
Als je de tijd hebt denk ik dat je niet veel goedkoper kan laden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Buske schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:52:
[...]

Vrij veel zelfs, was naar eentje toe gereden, alles behalve de palen stonden er 7(8)7 . Dan naar de volgende paar km verderop, werkte niet met mijn bankkaart, alleen met klantenkaart, kreeg ik te horen toen ik de hotline belde.
Bij de derde weer een paar km verder, deed alles het wel goed.
Als je de tijd hebt denk ik dat je niet veel goedkoper kan laden,
AC heb je geladen bij Aldi toch? Ik ga regelmatig bij een filiaal AC laden en weleens waar kun je in een korte tijd niet je accu volledig opladen. Echter het is ruim voldoende, om een beetje bij te laden tijdens het shoppen.

Bij Aldi Süd is het zo: filialen zonder snellader, die rekenen slechts € 0,29 per kWh. Dus ik heb daar weer 7.5kWh geladen in 1u40m. Bij Lidl kun je ook tegen deze tarieven laden. Maar daar haal ik slechts 3kw en bij Aldi-Süd is het 4.5kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:27
In De USA schuiven ze inmiddels geleidelijk aan van ccs naar de NACS (North American Charging Standard) van Tesla.

Weet iemand waarom, wat de voordelen zijn van NACS boven CCS en of dit in de EU ook consequenties zal gaan hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
oltk schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:16:
In De USA schuiven ze inmiddels geleidelijk aan van ccs naar de NACS (North American Charging Standard) van Tesla.

Weet iemand waarom, wat de voordelen zijn van NACS boven CCS en of dit in de EU ook consequenties zal gaan hebben?
Gaat hier nooit komen, want geen 3 fasen mogelijk.

Voordeel: de stekker is veel kleiner en gelijk voor AC en DC laden. De auto onderhandelt met de paal of die AC of DC is.

Wikipedia: North American Charging Standard

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 20-06-2023 20:20 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Een aantal partijen overwegen van CCS1 (let op, niet CCS2 die wij hebben) naar NACS over te stappen. De connector is kleiner, handzamer dan CCS1 maar in de VS ook veel logischer, Tesla heeft als enige een beetje fatsoenlijk netwerk en service, de rest is behoorlijk drama.

US Overheid zit nog erg op CCS1 maar de markt wil door. Alle laderfabrikanten hebben al aangegeven gewoon NACS aan te bieden naast CCS1 als de vraag er komt. Subsidies voor laadinfra lijken alleen mogelijk als er ook CCS1 wordt geplaatst.

Geen consequenties voor alles buiten de VS en ook daar nog lang niet zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 20-06-2023 20:21 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Hachy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:21:
Een aantal partijen overwegen van CCS1 (let op, niet CCS2 die wij hebben) naar NACS over te stappen. De connector is kleiner, handzamer dan CCS1 maar in de VS ook veel logischer, Tesla heeft als enige een beetje fatsoenlijk netwerk en service, de rest is behoorlijk drama.

US Overheid zit nog erg op CCS1 maar de markt wil door. Alle laderfabrikanten hebben al aangegeven gewoon NACS aan te bieden naast CCS1 als de vraag er komt. Subsidies voor laadinfra lijken alleen mogelijk als er ook CCS1 wordt geplaatst.

Niet zeker ?

Ford en GM hebben al een deal. Revian is in de onderhandelingen. Lijkt me een gelopen wedstrijd daar

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
Marco-Peters schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:08:
[...]

AC heb je geladen bij Aldi toch? Ik ga regelmatig bij een filiaal AC laden en weleens waar kun je in een korte tijd niet je accu volledig opladen. Echter het is ruim voldoende, om een beetje bij te laden tijdens het shoppen.

Bij Aldi Süd is het zo: filialen zonder snellader, die rekenen slechts € 0,29 per kWh. Dus ik heb daar weer 7.5kWh geladen in 1u40m. Bij Lidl kun je ook tegen deze tarieven laden. Maar daar haal ik slechts 3kw en bij Aldi-Süd is het 4.5kw.
Sommige kan je inderdaad alleen AC laden voor € 0,29 kWh, maar er zijn er ook waar je 2 CCS en 1 AC palen hebt. https://tinyurl.com/3c3du95y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Hachy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:21:

Ok. Ik hoopte even dat NACS ook een optie zou hebben om stroom te kunnen terugleveren, en zo een auto te gebruiken als accu voor je zonnepanelen aan huis. Ik las vanochtend dat energiemaatschappijen nu al oproepen om overdag stroom te gebruiken (en dus ook de EV op te laden) om zo de overvloed aan zonne-energie te kunnen gebruiken. Ik neem aan dat dit dan ook handig is met openbare laadpalen zodat zonnepanelen in een wijk kunnen worden geloadbalanced met de laadpalen.

verder is dit redelijk offtopic :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-09 04:52
davidov2008 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Nee, was het maar waar. Laadpalen worden tegen vaste concessietarieven geexploiteerd door de laadpaal uitbater, vaak (meer)jaarscontracten. Elke laadpasaanbieder zal, ongeacht hun eigen commerciele tariefstructuur, uiteindelijk dit CPO tarief moeten betalen aan de exploitant. Je snapt, niemand gaat stroom voor 10ct aanbieden op een zonnige middag als ze er gewoon 60ct voor moeten afdragen. Daarom zijn iniatieven met "goedkoop" publiek laden zoals Bonnet en Enel X nooit een lang leven geschonken.

De exploitanten zullen dus zelf hiermee moeten komen (en er brood in zien; wrs. dus kleinere winstmarges), daarbij zullen de gemeenten hier vaak toestemming voor moeten geven. Die hebben juist altijd gepleit voor langdurig dezelfde tarieven door de hele stad, zodat de consument weet waar hij aan toe is. Nu dus: lekker altijd hoog tarief (x2 t.o.v. thuis, en x3 t.o.v. gunstig dynamisch) 8)7

Als er verandering komt, dan zal dat echt vanuit regelgeving moeten komen, bijv. tbv. stabiliteit stroomnet stimuleren van variabele tarieven aan de publieke laadpaal. Dat werkt maar tot op zekere hoogte natuurlijk; ik ben toevallig een paar dgn in de week vrij en kan dan mijn auto overdag opladen. Werk je fulltime dan kom je altijd savonds als het tarief hoog is, idem in het weekend, als de laadpaaldruk wrs hoog is. Dan moet je werkgever al een laadpaal op terrein hebben, maar dit zijn zelden publieke palen maar zijn vaak in eigendom van het bedrijf (die z'n eigen tarief kan bepalen).
Volgens mij klopt dat niet. Het Cpo tarief hier bij mij aan de paal (Greenflux) is €0,62 maar er zijn meerdere aanbieders waaronder Shell (€0,59) en Vattenfall (€0,49) die daaronder zitten. Nu schat ik het ondernemerschap wel zo hoog in bij deze partijen dat ze niet gaan bijbetalen. Dus wat is nu de constructie bij zo’n laadpaal? Ik heb het al eerder gevraagd hier maar blijkbaar weet niemand dat. Ik heb het ook bij Mra gevraagd maar nog geen antwoord. Volgens mij is het zo dat de cpo het plaatsen en onderhoud betaald en de pasaanbieder de stroom en passoftware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
gremsems schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:54:
Klopt het trouwens dat ondanks dat 1 juni het 1 en ander veranderd is bij Ionity en hun samenwerkingen met verschillende fabrikanten waardoor de prijzen omhoog gingen, er bij BMW/Mini niks veranderd is en je nogsteeds met een Ionity pakket voor 22c kan laden?
Vraag komt af en toe voorbij. 22 cent geldt alleen bij NL Ionity stations, in buitenland varieert het van 35 - 45 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Silversurfer1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:48:
[...]

Volgens mij klopt dat niet. Het Cpo tarief hier bij mij aan de paal (Greenflux) is €0,62 maar er zijn meerdere aanbieders waaronder Shell (€0,59) en Vattenfall (€0,49) die daaronder zitten. Nu schat ik het ondernemerschap wel zo hoog in bij deze partijen dat ze niet gaan bijbetalen. Dus wat is nu de constructie bij zo’n laadpaal? Ik heb het al eerder gevraagd hier maar blijkbaar weet niemand dat. Ik heb het ook bij Mra gevraagd maar nog geen antwoord. Volgens mij is het zo dat de cpo het plaatsen en onderhoud betaald en de pasaanbieder de stroom en passoftware.
Dat klopt wel. Dat kost Shell en Vattenfall dus geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Brotuck schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:33:
[...]

Niet zeker ?

Ford en GM hebben al een deal. Revian is in de onderhandelingen. Lijkt me een gelopen wedstrijd daar
Er wordt veel gekletst maar er is nog geen enkele niet-Tesla auto geproduceerd met NACS poort en dit gaat ook nog wel even duren. Kortom niets is zeker. Er zijn ook nog discussies over meerder chargeports op één voertuig, adapters en er zijn nog wel iets meer automerken.

Vergeet niet dat als biden geen cent bijlegt dat dit de OEM's veel eigen geld gaat kosten dus ik moet het nog zien hoor, Partijen bezig met CCS1 uitrol krijgen miljarden van Biden, in den beginne dacht men hier ook dat CCS2 het nooit van het overal aanwezige CHAdeMo zou gaan winnen en door slimme politiek liep dat ook heel anders. Kortom it aint over until the fat lady sings wat mij betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 20-06-2023 22:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Na de variabele tarieven van Tesla nu ook echte dynamische tarieven bij o.a. Jumbo via de Spirii app

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FzF7T0kWcAMWDGT?format=jpg&name=large

Dank voor de tip @fewips

[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 21-06-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcquito884
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-11-2023
In Groningen veel Allego palen dus balen van de Enel bundels..:( rond 0.58 normaal Met Enel 0.31..

Gelukkig nog SHELL haha 🤪
0,28😃😃
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajHSeRZFk0ANxWpTXmBYE-WbuIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoj4hV1T0uyD8mQ3Dm3YMCev.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Ik ben nu in Denemarken toevallig dus direct even gekeken. Maar Spiri is lang niet de goedkoopste bij alle palen. Dus nog steeds zoeken naar de beste aanbieder..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2rPJVMp776UKlYk1Lu9dkXBvTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGs9GzfeXH5B3rrzpoB2URli.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUXIJtTTZFJSt-ck8AFKRyq0Ka0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXIOz4dzG04Gjvq7kqSie2H3.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
oltk schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:16:

zal hier nooit komen, downgrade voor Europa wegens geen ondersteuning voor 3f ac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Brotuck schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:33:
Ik ben nu in Denemarken toevallig dus direct even gekeken. Maar Spiri is lang niet de goedkoopste bij alle palen. Dus nog steeds zoeken naar de beste aanbieder..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb even op chargeprice gekeken voor die paal op nummer 10. Spiri staat er niet tussen, maar ook niet iets goedkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
oltk schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:38:
[...]

Ok. Ik hoopte even dat NACS ook een optie zou hebben om stroom te kunnen terugleveren, en zo een auto te gebruiken als accu voor je zonnepanelen aan huis. Ik las vanochtend dat energiemaatschappijen nu al oproepen om overdag stroom te gebruiken (en dus ook de EV op te laden) om zo de overvloed aan zonne-energie te kunnen gebruiken. Ik neem aan dat dit dan ook handig is met openbare laadpalen zodat zonnepanelen in een wijk kunnen worden geloadbalanced met de laadpalen.

verder is dit redelijk offtopic :9
dan moet je zeker geen NACS willen want Elon is anti v2x dus geen idee waarom je fan bent van een standaard waarvan de eigenaar anti die capaciteit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
koboy schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:13:
[...]

Heb even op chargeprice gekeken voor die paal op nummer 10. Spiri staat er niet tussen, maar ook niet iets goedkopers.
Het is een laadpaal van Clever en de screenshot is van hun app. Die andere (duurdere) is van Spiri.

Hij staat ook in de Elli app voor 2,75 dkk. Maar goed die hebben na 180 minuten een kleeftarief

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Brotuck schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Het is een laadpaal van Clever en de screenshot is van hun app. Die andere (duurdere) is van Spiri.

Hij staat ook in de Elli app voor 2,75 dkk. Maar goed die hebben na 180 minuten een kleeftarief
Op chargeprice begint het met 30 euro voor 51kWh, dus als meer dan die 4,19dkk.

Ben bang dat het elli wordt, en de sessies wat strategisch plannen. Die ik hier in Oostenrijk ook met een tarief van 4 euro per verbonden uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6

Tesla 2.90 DKK na 18:00 3.35 DKK in de buurt, Kolding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denemarken is dan ook in allerlei opzichten hartstikke duur, enige echte competitieve laders zijn die van Tesla, met abonnement in de daluren.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
fewips schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Denemarken is dan ook in allerlei opzichten hartstikke duur, enige echte competitieve laders zijn die van Tesla, met abonnement in de daluren.
Duur ? Echt wel !

De moeite waard ? Echt wel !

Men heeft hier als local wel veel gratis voorzieningen verder. Dus het systeem zit gewoon anders in elkaar.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Brotuck schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Duur ? Echt wel !

Men heeft hier als local wel veel gratis voorzieningen verder. Dus het systeem zit gewoon anders in elkaar.
Nog een weg gevonden met gratis laders: Grossglockner Hochalpenstrasse.
spoiler:
Het is wel een tolweg. €32 voor EV's, €40 voor andere auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dat is dan aardig duurder geworden.
Het was €36,50 voor brandstof en €26,50 voor EV in 2019:

https://goedkoperrijden.b...blog-slovenie-deel-6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
freegeek schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:14:
[...]

dan moet je zeker geen NACS willen want Elon is anti v2x dus geen idee waarom je fan bent van een standaard waarvan de eigenaar anti die capaciteit is
Waar zeg ik dat ik fan ben?? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Brotuck schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Duur ? Echt wel !

Dat begrijp ik (dat de local het goed heeft). Dat geldt in Zwitserland (of Zweden, Noorwegen) allemaal net zo goed. Velen zullen er simpelweg niet prettig kunnen reizen, een hostel is er al "onbetaalbaar" (maar dat is het in Amsterdam ook). Ik ben groot fan van de omgeving, en Tesla dankbaar dat het deze zomer betaalbaar is. Volgende zomer zien we dan wel weer ;-)

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:02
Even voor de zekerheid:
Komende zomer ga ik kamperen bij vakantiepark De Kuilart (De Kuilart 1, Koudum, NL). Daar hebben ze 22kW laadpalen van E-flux met als tarief:
€1,21 starttarief
€0,68 / kWh
€1,21 / uur

Ofwel, als ik een redelijk lege accu (zeg, 50kwH) wil laden met mijn auto (1-fase laden), staat 'ie een uur of 8 te laden: bijna 45 euro aan laadkosten.

Maar: dat is neem ik aan alleen als ik met E-flux pas zou laden, toch? Stel dat ik een Shell Recharge pas gebruik (€0,59/kWh), dan wordt het €1,21/uur niet aan bij doorberekend en betaal ik enkel 50 x 0,59 = €29,50 - toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:01
vanaalten schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:33:
Even voor de zekerheid:
Komende zomer ga ik kamperen bij vakantiepark De Kuilart (De Kuilart 1, Koudum, NL). Daar hebben ze 22kW laadpalen van E-flux met als tarief:
€1,21 starttarief
€0,68 / kWh
€1,21 / uur

Ofwel, als ik een redelijk lege accu (zeg, 50kwH) wil laden met mijn auto (1-fase laden), staat 'ie een uur of 8 te laden: bijna 45 euro aan laadkosten.

Maar: dat is neem ik aan alleen als ik met E-flux pas zou laden, toch? Stel dat ik een Shell Recharge pas gebruik (€0,59/kWh), dan wordt het €1,21/uur niet aan bij doorberekend en betaal ik enkel 50 x 0,59 = €29,50 - toch?
Wat een bedragen zeg ! Hoge prijs per kWh en dan ook nog per uur ernaast.. voel me dan toch redelijk uitgekleed onder het mom van "mensen met een laadpas van de zaak kijken hier toch niet naar"

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:12
vanaalten schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:33:
...
Met de Shell Recharge pas inderdaad alleen € 0,59 / kWh + € 0,35 transactiekosten per laadsessie.

Maar ook alle laadpassen die net als E-flux het CPO-tarief doorberekenen komen dus veel duurder uit hier, bv. Elbizz, EV Company, NL MAB etc.

Van het prijsverschil kun je dus elke keer wel een paar ijsjes betalen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 16:31
Met E-Flux afgelopen maand op Total Energy palen geladen in Friesland a €0,34 ex btw (€0,41 inc). Nog geen betere deal kunnen vinden. Freshmile kwam op €0,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-09 04:52
Hachy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:50:
[...]

Dat klopt wel. Dat kost Shell en Vattenfall dus geld.
Ik geloof daar niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik denk dat ze het voor lief nemen: zelf werk ik in de retail en mijn manager heeft mij eens uitgelegd, dat er producten in de winkel zijn. Welke bijna niemand koopt.... dit zijn zogenaamde service producten.

Misschien maken ze verlies wanneer jij je laadpas, bij die ene laadpaal gebruikt? Maar verdienen ze geld, op andere laadpalen en daardoor compenseert dit elkaar.
Pagina: 1 ... 69 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2