Geldt dat ook voor snelladers? Dat zou wel handig zijn.
Geen ervaring mee, vermoed van niet.BuurmanVanFrodo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:01:
[...]
Check de kaart en kijk of je snellader er tussen staat.
https://www.bec.energy/en/charging-network/
Geldt voor alle (snel)laders die in de app te zien zijn. Ook Ionity. Fastned niet.BuurmanVanFrodo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:01:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 17-06-2023 11:11 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Weet iemand toevallig wat de idle fee is bij Allego? Geen zin in allerlei apps te moeten installeren voor dit soort informatie
Hangt van de concessie af. In principe geen idle fees behalve in Arnhem en een enkele verdwaalde semi-publieke lader. De rest van Nederland 'gewoon' zonder idle fees tenzij je laadpas aanbieder daar anders over denkt.CryptoNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:49:
Weet iemand toevallig wat de idle fee is bij Allego? Geen zin in allerlei apps te moeten installeren voor dit soort informatie
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
:strip_exif()/f/image/KLX9CiA1AdXLLGqds5JT6nvW.jpg?f=fotoalbum_large)
Bobbejaanland heeft slechts 10 oplaadpunten, maar geen een was bezet: pas toen ik in de Monorail zat, zag ik een BMW PHEV? Zijn auto aansluiten op de laadpaal. Zal wel een zakelijke rijder geweest zijn

Tarieven zijn ja ook van de pot gerukt: dan snap ik wel dat niemand daar gaat laden. Want als de tarieven te hoog zijn, krijg je dus dit effect..... laadpalen welke niet gebruikt worden

Er was overigens ook geen bewegwijzering naar deze laadpalen, dus dat helpt natuurlijk ook niet bepaald.
[ Voor 6% gewijzigd door Marco-Peters op 17-06-2023 12:42 ]
Het is allemaal zo shady in tegenstelling tot benzine tanken waar je direct ziet wat het kost. Hopelijk gaat dat snel veranderen.Hachy schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:27:
[...]
Hangt van de concessie af. In principe geen idle fees behalve in Arnhem en een enkele verdwaalde semi-publieke lader. De rest van Nederland 'gewoon' zonder idle fees tenzij je laadpas aanbieder daar anders over denkt.
Bobbejaanland trekt nu ook niet zo veel bezoekers die het nodig hebben om daar te laden.Marco-Peters schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:41:
[Afbeelding]
Bobbejaanland heeft slechts 10 oplaadpunten, maar geen een was bezet: pas toen ik in de Monorail zat, zag ik een BMW PHEV? Zijn auto aansluiten op de laadpaal. Zal wel een zakelijke rijder geweest zijn![]()
Tarieven zijn ja ook van de pot gerukt: dan snap ik wel dat niemand daar gaat laden. Want als de tarieven te hoog zijn, krijg je dus dit effect..... laadpalen welke niet gebruikt worden
Er was overigens ook geen bewegwijzering naar deze laadpalen, dus dat helpt natuurlijk ook niet bepaald.
Ik ben deze week 2 dagen in Amsterdam geweest, zo’n 180km van huis. Vertrokken met 99%, en terug thuis gekomen met 29%. Tja, dan heb ik geen laadpaal nodig.
Voor dei PhEV maakt laden ter plaatse wel een verschil, dat scheelt benzine.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ook met die laadtarieven? Het was € 0,67 en dan nog een starttarief? Zelf heb ik een halfuurtje gratis geladen, bij de Belgische Lidl. Nu het nog gaat.....Tommie12 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:49:
[...]
Voor dei PhEV maakt laden ter plaatse wel een verschil, dat scheelt benzine.
:strip_exif()/f/image/L16rWyV1jMecx4v6NmSTBb6k.jpg?f=fotoalbum_large)
Want alle bestickering om er betaalde snelladers van te maken zit er al op: dus dat was even slikken. Gelukkig vooralsnog niet betaald....
CryptoNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Het is allemaal zo shady in tegenstelling tot benzine tanken waar je direct ziet wat het kost. Hopelijk gaat dat snel veranderen.
Stel de chargeprice app eens in met de passen die je hebt en je bent een heel eind op weg.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Misschien is dit ook niet helemaal geweldig, maar het zorgt er in ieder geval voor dat mensen die het echt nodig hebben, wel een plek hebben. Dus wat dat betreft, als er een vast aantal aansluitingen is, lijkt het mij niet gek om de prijsstelling bij zo'n park zo te doen dat er altijd een plek is.Marco-Peters schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:41:
[Afbeelding]
Bobbejaanland heeft slechts 10 oplaadpunten, maar geen een was bezet: pas toen ik in de Monorail zat, zag ik een BMW PHEV? Zijn auto aansluiten op de laadpaal. Zal wel een zakelijke rijder geweest zijn![]()
Dat komt door het "ICE" denken. Voor de goedkoopste brandstof moest je op zoek naar een fysieke pomp, en die is vaak wat verder weg. Voor goedkoper laden moet je op zoek naar een goedkope aanbieder en dan kun je bijna bij elke lader terecht. Gewoon een kwestie van omdenken. En wil je duidelijkheid, neem een aanbieder met een vaste prijs.CryptoNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:47:
[...]
Het is allemaal zo shady in tegenstelling tot benzine tanken waar je direct ziet wat het kost. Hopelijk gaat dat snel veranderen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb het over openbare laadpalen. Daar kan makkelijk een digitaal bordje bij met wat het kost ( dagprijs) ipv mensen te dwingen 180 apps te installerenPeterZ(on) schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:35:
[...]
Dat komt door het "ICE" denken. Voor de goedkoopste brandstof moest je op zoek naar een fysieke pomp, en die is vaak wat verder weg. Voor goedkoper laden moet je op zoek naar een goedkope aanbieder en dan kun je bijna bij elke lader terecht. Gewoon een kwestie van omdenken. En wil je duidelijkheid, neem een aanbieder met een vaste prijs.
Ik heb het ook over openbare laadpalen. Maar denk jij dat het duidelijker wordt met 180 bordjes op een laadpaal en wie houd de prijzen daarvan actueel?CryptoNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:41:
[...]
Ik heb het over openbare laadpalen. Daar kan makkelijk een digitaal bordje bij met wat het kost ( dagprijs) ipv mensen te dwingen 180 apps te installeren
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Bij Shell zie je toch ook 1 benzineprijs? Allego paal is Allego tarief, Vattenfall paal is Vattenfall tarief etceteraPeterZ(on) schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:44:
[...]
Ik heb het ook over openbare laadpalen. Maar denk jij dat het duidelijker wordt met 180 bordjes op een laadpaal en wie houd de prijzen daarvan actueel?
We hebben hier al honderden pagina’s volgeschreven over precies wat jij nu zegt. Ja, die manier is duidelijker. Maar als je dan in een gebied woont met alleen dure Total-palen heb je pure pech. Nu kun je nog door een andere pas of app te gebruiken je tarief omlaag brengen.CryptoNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:46:
[...]
Bij Shell zie je toch ook 1 benzineprijs? Allego paal is Allego tarief, Vattenfall paal is Vattenfall tarief etcetera
Wil je dat niet? Vraag een Shell- of ANWB-pas aan en dan betaal je overal in Nederland hetzelfde tarief.
Pfff, jongens lees even terug in dit topic en vind deze discussie minstens 20x. Daar vind je alle argumenten voor en tegen...
1 app is voldoende hoor om het CPO tarief te achterhalen.CryptoNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:41:
[...]
Ik heb het over openbare laadpalen. Daar kan makkelijk een digitaal bordje bij met wat het kost ( dagprijs) ipv mensen te dwingen 180 apps te installeren
Kun je vervolgens alsnog kiezen of je dat wilt betalen door een pas te gebruiken die CPO doorberekent, of dat je liever goedkoper uit bent met een andere MSP.
Oftewel CPO kun je met één app achterhalen en is dus feitelijk al prima geregeld (je hoeft niet eens bij de paal te staan om dat te zien). Voor de rest misschien wat keuzestress, maar als het je niet boeit kun je ook gewoon CPO betalen of een MSP met vast tarief voor AC gebruiken.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Waarom met een app? Dit kan toch ook gewoon zonder apps en dergelijke worden geregeld?eltron schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:50:
[...]
1 app is voldoende hoor om het CPO tarief te achterhalen.
Kun je vervolgens alsnog kiezen of je dat wilt betalen door een pas te gebruiken die CPO doorberekent, of dat je liever goedkoper uit bent met een andere MSP.
Oftewel CPO kun je met één app achterhalen en is dus feitelijk al prima geregeld (je hoeft niet eens bij de paal te staan om dat te zien). Voor de rest misschien wat keuzestress, maar als het je niet boeit kun je ook gewoon CPO betalen of een MSP met vast tarief voor AC gebruiken.
Ja joh, laten we zo'n paal als bij het benzinestation er naast zetten, liefst met een lamp er in zodat het goed zichtbaar is. Zijn de omwonenden heel blij mee!CryptoNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:37:
[...]
Waarom met een app? Dit kan toch ook gewoon zonder apps en dergelijke worden geregeld?
2 woorden: kosten en vandalisme. Of het nu stickers er op of een display is: het kost geld en dat zie je terug in het tarief. Vandalisme hoef ik hoop ik niet uit te leggen.
Hoe denk je dat tante Truus met een pas met vast AC tarief gaat reageren, als het tarief op de sticker anders is? Telefoontjes naar de klantenservice kosten ook geld, wat ook weer het tarief in gaat.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Weet iemand toevallig of de Elli pas werkt op een snellader van Ecotap?
met wat kostprijs en tarief verhogende investeringen kan het vast wel met een uithangbord er bij etc.CryptoNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 15:37:
[...]
Waarom met een app? Dit kan toch ook gewoon zonder apps en dergelijke worden geregeld?
maar dan kun je het nog steeds niet op afstand zien, wat met app wel kan en ook nu al voldoende inzicht geeft in CPO tarief.
Dus laten wij ons de ellende besparen en dit zo houden. Als ik wil weten wat het tarief is van een paal 200km verderop kan ik dat nu gewoon zien en dat wil ik graag zo houden, zonder allerlei kostprijs en tarief verhogende toeters en bellen.
Ja lol i.d.d.Hachy schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 16:11:
Lol, daar heb ik een keer een mockup voor gemaakt voor in een presentatie over prijstransparantie. Was niet mijn beste photoshop skill maar het gaat om het idee.
[Afbeelding]
Leuke mockup, maar aansluitend op jouw test van 25 passen moeten er dus nog een stuk of 4 van dit soort displays bij (x , wat is het momenteel 10-15.000 publieke palen?). En wie gaat dat aan het eind van de dag betalen? 1x raden.
Terwijl het nu gewoon in je app staat met nauwelijks kosten (en soms een foutje, maar dat zal je bij de displays ook hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 17-06-2023 17:44 ]
Dat is ook handig, maar ik wil als ik ergens langsrij ook gewoon zien wat ik moet afrekenen. Dat is bij benzine ook zo en daar zijn ook apps voor trouwens. Bij benzine kun je langsrijden of in een app kijken en bij elektrisch rijden enkel in een app kijken waardoor je altijd meerdere apps moet installeren, immers is er geen enkele app met alle laadpalen van heel Europa erin bij wijze van.eltron schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:34:
[...]
met wat kostprijs en tarief verhogende investeringen kan het vast wel met een uithangbord er bij etc.
maar dan kun je het nog steeds niet op afstand zien, wat met app wel kan en ook nu al voldoende inzicht geeft in CPO tarief.
Dus laten wij ons de ellende besparen en dit zo houden. Als ik wil weten wat het tarief is van een paal 200km verderop kan ik dat nu gewoon zien en dat wil ik graag zo houden, zonder allerlei kostprijs en tarief verhogende toeters en bellen.
Bundel gekocht in de BeCharge app en zojuist de eerste keer geprobeerd te laten. In de app de sessie gestart, paal begint te knipperen en doe de kabel in de paal. Simsalabim: niks. Paal begint niet met laden. In de app kon ik de sessie niet stoppen, dus dat was fijn.
Met de BeCharge helpdesk gebeld (super behulpzaam, maar Engels is overduidelijk best lastig), maar ook zij konden niet de sessie in m’n app stoppen. Daar moesten ze blijkbaar de administratie voor mailen (??). Nu dus afwachten tot die sessie weer uit m’n app is, maar ik gok dat dat nog wel eens tot maandag kan gaan duren
Paal geeft ondertussen vrolijk aan dat ‘ie weer vrij is, dus nu maar een veel te dure Shell pas er tegenaan geklapt want ik zal toch moeten laden.
Met de BeCharge helpdesk gebeld (super behulpzaam, maar Engels is overduidelijk best lastig), maar ook zij konden niet de sessie in m’n app stoppen. Daar moesten ze blijkbaar de administratie voor mailen (??). Nu dus afwachten tot die sessie weer uit m’n app is, maar ik gok dat dat nog wel eens tot maandag kan gaan duren

Paal geeft ondertussen vrolijk aan dat ‘ie weer vrij is, dus nu maar een veel te dure Shell pas er tegenaan geklapt want ik zal toch moeten laden.
benzine is gewoon een verouderd concept.CryptoNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:51:
[...]
Dat is ook handig, maar ik wil als ik ergens langsrij ook gewoon zien wat ik moet afrekenen. Dat is bij benzine ook zo en daar zijn ook apps voor trouwens. Bij benzine kun je langsrijden of in een app kijken en bij elektrisch rijden enkel in een app kijken waardoor je altijd meerdere apps moet installeren, immers is er geen enkele app met alle laadpalen van heel Europa erin bij wijze van.
nog 10 max 20 jaar dan kun je dat in een museum gaan bekijken.
en ik heb er geen 10-15ct/kWh voor over om bij elke AC paal een display met mogelijk tig tarieven te zien.
(Daar kan je dan een halfuurtje op gaan studeren als je langs rijdt...?)
Als ik aankom bij een laadpaal dan weet ik vooraf dat die vrij is en wat het CPO tarief is en welke pas ik het best zou kunnen gebruiken om voordeliger uit te zijn. Geen behoefte aan verdere kostenstijgingen die op dit punt niets toevoegen.
Andersom ook doen, eerst alles aansluiten en auto opslot en dan pas in de app een sessie starten.kaanmijo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:57:
Bundel gekocht in de BeCharge app en zojuist de eerste keer geprobeerd te laten. In de app de sessie gestart, paal begint te knipperen en doe de kabel in de paal. Simsalabim: niks. Paal begint niet met laden. In de app kon ik de sessie niet stoppen, dus dat was fijn.
Met de BeCharge helpdesk gebeld (super behulpzaam, maar Engels is overduidelijk best lastig), maar ook zij konden niet de sessie in m’n app stoppen. Daar moesten ze blijkbaar de administratie voor mailen (??). Nu dus afwachten tot die sessie weer uit m’n app is, maar ik gok dat dat nog wel eens tot maandag kan gaan duren![]()
[edit]
Nu begin ik te twijfelen, heb pas dus doe ik het op die manier. Maar app was juist wel zo als jij doe geloof ik.
[ Voor 6% gewijzigd door hjs op 17-06-2023 18:52 ]
Ik dacht even langs te rijden bij zo’n lader. Ik probeerde in de BO Fuel&Charge app te kijken waar die laders zich bevinden maar kan ze niet vinden. Er zit een filter in de app; “show only BO and Aral stations” maar als je die aanzet dan verandert er niets op de kaart.
Hoe heb jij die nieuwe laders gevonden?
[ Voor 4% gewijzigd door BuurmanVanFrodo op 17-06-2023 19:17 ]
Die app is er dus wel: chargeprice; krijg je de prijzen van alle passen in Europa te zien bij alle laadpalen.CryptoNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:51:
[...]
Dat is ook handig, maar ik wil als ik ergens langsrij ook gewoon zien wat ik moet afrekenen. Dat is bij benzine ook zo en daar zijn ook apps voor trouwens. Bij benzine kun je langsrijden of in een app kijken en bij elektrisch rijden enkel in een app kijken waardoor je altijd meerdere apps moet installeren, immers is er geen enkele app met alle laadpalen van heel Europa erin bij wijze van.
Als je aangeeft welke passen je hebt zet hij die prijzen bovenaan.
Dankzij chargeprice weet ik hoe ik voor 36 cent per kWh kan laden hier tegenover het hotel.
(In plaats van de 66 cent die het hotel voor de eigen lader rekent)
Het idee van Chargeprice is erg goed. Alleen lopen de prijzen vaak achter op de ondertussen al verhoogd prijzen. Zo kan ik volgens Chargeprice bijna overal met mijn Ionity Plus abonnement van Kia voor 29 cent laden. Helaas is dat dus niet zo. Ik heb zelf ook al prijzen doorgegeven maar daar werd niets mee gedaan.
Die 29 cent geldt toch nog steeds voor wie voor 1 juni het ionity plus abbo had afgesloten?Planet X schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:54:
Het idee van Chargeprice is erg goed. Alleen lopen de prijzen vaak achter op de ondertussen al verhoogd prijzen. Zo kan ik volgens Chargeprice bijna overal met mijn Ionity Plus abonnement van Kia voor 29 cent laden. Helaas is dat dus niet zo. Ik heb zelf ook al prijzen doorgegeven maar daar werd niets mee gedaan.
Zelf gezien dat de prijzen netjes mee omhoog gingen van Hyundai easy/flex.
Maar goed, er zal altijd ergens een prijs niet kloppen, doet hij voor benzine ook niet in de onderweg app van de anwb.
Zelfde hier,balen dat je de sessie niet kan stoppen. Had verkeerde paal gekozen en dan “hang” je.kaanmijo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 17:57:
Met de BeCharge helpdesk gebeld (super behulpzaam, maar Engels is overduidelijk best lastig), maar ook zij konden niet de sessie in m’n app stoppen. Daar moesten ze blijkbaar de administratie voor mailen (??). Nu dus afwachten tot die sessie weer uit m’n app is, maar ik gok dat dat nog wel eens tot maandag kan gaan duren![]()
had ik ook recent, maar na een minuut de melding failure en kon ik opnieuw beginnen. Wel de app even een "harde" refresh gedaan. Dat werkte bij enelx ook vaak om je saldo te verversen.Allie74 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:51:
[...]
Zelfde hier,balen dat je de sessie niet kan stoppen. Had verkeerde paal gekozen en dan “hang” je.
Verder is dit de procedure die bij laden met een app altijd werkt en ook recent met becharge:
AC laden
eerst alles aansluiten en dan pas laden starten in app
DC laden
niks aansluiten, laden starten en op display wachten tot deze aangifte dat je de auto moet aansluiten.
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Eerst alles aansluiten zal ik volgende keer ook proberen. App al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar helaas.Kird03 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:42:
[...]
had ik ook recent, maar na een minuut de melding failure en kon ik opnieuw beginnen. Wel de app even een "harde" refresh gedaan. Dat werkte bij enelx ook vaak om je saldo te verversen.
Verder is dit de procedure die bij laden met een app altijd werkt en ook recent met becharge:
AC laden
DC laden
niks aansluiten, laden starten en op display wachten tot deze aangifte dat je de auto moet aansluiten.
Tweede en tevens laatste update voor de geïnteresseerdenTherapy777 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:14:
Voor de geïnteresseerden een korte update. Net van Eastbourne naar Bedhampton gereden. Nog een kleine 40% over. Op zich al minder stress omdat je echt wel een eind lijkt te kunnen met een volle accu.
Net langs een Tesla supercharger gereden maar die werkte niet (verwachtte ik al). Een vriendelijke man die in zijn Tesla stond te laden vertelde mij dat het waarschijnlijk niet makkelijk en snel zou lukken om op het Tesla netwerk in te schrijven. Als het überhaupt al kan.
Gelukkig iets verderop een InstaVolt charging station gevonden. En die werkt met creditcard. Hij staat nu te laden met 125kW. Dus ff lekker McFlurrytje halen met zn allen en weer verder genieten.
Na de heerlijke McFlurry en na vervolgens wat boodschapjes in de buurt gedaan te hebben, was de Polestar weer op een nette 85% geladen. We zijn door gereden naar Hayling Island en hebben daar weinig gebruik gemaakt van de auto. Vooral lopend het mooie kustgebied verkend.
Dagje later richting Southampton vertrokken. Daar was opladen niet echt direct nodig, maar in een parkeergarage aldaar kwam ik toevallig een lader tegen. Dus toch maar gekoppeld, want ik zat toch nog een beetje in de mood van "hoe voller hoe beter". Het ging deze keer om een Shell charger. Did ik de Shell app er bij gepakt. Kon ik deze ID code natuurlijk weer niet vinden in de app
Toen ik vervolgens na een hoop gekloot en gevloek (auto alarm ging ook nog eens spontaan af
Na een mooi concert van de Arctic Monkeys in Southampton zijn we (met wat tussenstops) neergestreken in Burton Bradstock, in wederom een mooie cottage vlak bij de zee. Heel weinig laders te vinden natuurlijk in zo een gehucht. En alles wat er wel is, komt met restricties (alleen voor hotelgasten, prive eigendom, etc).
MAARRR! Gelukkig kunnen we deze keer de auto pal naast het huis parkeren. En ik had al gezien dat er een stekkerlader bij de auto zat. Super langzaam natuurlijk, maar dat maakt niet uit. De auto staat deze laatste avond en nacht lekker te laden voor de laatste rit van 3 uur naar London Gatwick morgen. Dat ie daar vervolgens nog 20% over heeft is niet meer mijn probleem
Nogmaals dank allen. Uiteindelijk was het best relaxt allemaal. Heerlijk wagentje. Zal weer wennen worden in mijn benzine polotje thuis
Is het bij jou wel gelukt om ‘m te stoppen? Of ook met hulp van de helpdesk?Allie74 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:51:
[...]
Zelfde hier,balen dat je de sessie niet kan stoppen. Had verkeerde paal gekozen en dan “hang” je.
Dit is niet bij elke paal zo; sommige palen pingen gelijk een “bezet” signaal door zodra je die kabel er in stopt, dus dan kan je niet meer starten.Kird03 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:42:
[...]
had ik ook recent, maar na een minuut de melding failure en kon ik opnieuw beginnen. Wel de app even een "harde" refresh gedaan. Dat werkte bij enelx ook vaak om je saldo te verversen.
AC laden
DC laden
Een vraag over de etiquette bij Superchargers: hoe denkt men in het algemeen over auto's die raar en wellicht enigszins hinderlijk geparkeerd staan vanwege de korte laadkabeltjes? Ik vraag me af of de inheemse bevolking (Tesla-rijders) daar begrip voor heeft, of je toch vooral een eikel vindt met je gekke niet-Tesla.
Achtergrond: voor een komende reis naar het buitenland overweeg ik een Tesla-abonnement te nemen en bij Superchargers te laden. Eigenlijk zou ik dat uit aversie liever niet doen, maar vanwege de lage kWh-prijs zet ik m'n principes even opzij. Ik heb eens getest of alles goed ging, en hoewel ik prima heb kunnen laden en de app prettig werkte, moest ik wel heel strak op de lijn van het parkeervak staan om met de komisch korte kabel bij de laadpunt linksvoor in de neus van mijn auto te kunnen komen.
Achtergrond: voor een komende reis naar het buitenland overweeg ik een Tesla-abonnement te nemen en bij Superchargers te laden. Eigenlijk zou ik dat uit aversie liever niet doen, maar vanwege de lage kWh-prijs zet ik m'n principes even opzij. Ik heb eens getest of alles goed ging, en hoewel ik prima heb kunnen laden en de app prettig werkte, moest ik wel heel strak op de lijn van het parkeervak staan om met de komisch korte kabel bij de laadpunt linksvoor in de neus van mijn auto te kunnen komen.
maar hoezo krijg je geen bevestiging als je pas gebruikt wordt?Erwin schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:47:
Dat was een goed idee geweest hoewel er op zeer uiteenlopende plaatsen werd geladen, van Eersel tot aan Zutphen. Ik heb de kaart uit mijn account verwijderd dus het is gestopt. In perspectief het is een bedrag onder de 100 euro. Mijn wijze raad aan iedereen is hou je kaarten in de gaten haha!
als je een creditcard gekoppeld hebt kan je de creditcard de waarschuwing laten geven
of anders de app laten prompten of een sms bevestiging geven
er zijn toch mogelijkheden genoeg om gebruik van de pas direct zichtbaar te maken?
ps. Ik heb stellig het idee dat de CPO bij een laadsessie bepaalde gegevens van de auto kan zien. Ik heb namelijk meerdere malen meegemaakt dat men bepaalde gegevens van de auto wil weten voor ze de paal vrijgeven wanneer de kabel niet lost komt.
In dat geval zou er dus wel info bekend moeten zijn over het voertuig welke heeft geladen en hopelijk het VIN nummer zelfs.
Misschien dat iemand die bij een CPO werkt hier meer over kan vertellen
[ Voor 24% gewijzigd door boyette op 18-06-2023 05:48 ]
Nee helpdesk kan blijkbaar niks, ik hoop dus ook dat er iemand na het weekend mijn sessie kan resetten.kaanmijo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:47:
[...]
Is het bij jou wel gelukt om ‘m te stoppen? Of ook met hulp van de helpdesk?
[...]
Dit is niet bij elke paal zo; sommige palen pingen gelijk een “bezet” signaal door zodra je die kabel er in stopt, dus dan kan je niet meer starten.
Helaas is er nog geen alternatief met vergelijkbaar tarief, dit is waardeloos.
Grappig, bij gewone benzine/dieselauto's is in de huurauto volgens mij vol-vol onderdeel van de overeenkomst: tank is vol als je 'm meekrijgt en je wordt geacht hem vol weer terug te brengen. Hebben ze dat voor elektrische auto's er uit gehaald, dus vol mee maar hoe je hem inleverd maakt niet uit?Therapy777 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 23:26:
De auto staat deze laatste avond en nacht lekker te laden voor de laatste rit van 3 uur naar London Gatwick morgen. Dat ie daar vervolgens nog 20% over heeft is niet meer mijn probleem
Ik denk dat een deel van die "max charge amount" ook is bedoeld om alles onder de 100 te verrekenen. Er staat ook een prijs bij van 1,27 pond per kWh. Echt belachelijk hoog. Maar ik ga me er niet druk om maken. Geen zin om onderweg nog een lader te zoeken.vanaalten schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:25:
[...]
Grappig, bij gewone benzine/dieselauto's is in de huurauto volgens mij vol-vol onderdeel van de overeenkomst: tank is vol als je 'm meekrijgt en je wordt geacht hem vol weer terug te brengen. Hebben ze dat voor elektrische auto's er uit gehaald, dus vol mee maar hoe je hem inleverd maakt niet uit?
Ben het met je eens hoor. Ik ben ook overgegaan op de EV6 maar met deze politiek ben je straks met een EV aangeschoten wild en een nieuwe melkkoe.Hansieo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:33:
[...]
Ik ben bang dat de balans straks scheef gaat trekken.
Pluspunt? weet je al wat de MRB gaat doen?
Ik lees verschillende opties... en dan wéten we al dat het de slechtste gaat worden (politiek eigen) ,
ofwel, EV 's gaan FORSE bedragen betalen als MRB, niks aparte (lagere) heffingen.
Ik rij met veel plezier Polestar-2, maar zou ik nú moeten kiezen.... met onze onbetrouwbare politiek....
dan toch liever inzetten op Benzine? voor meer zekerheid?
Geen idee hoe de Tesla-rijders hier over denken. Ik heb (gelukkig) mijn laadpunt op dezelfde plek zitten als de Tesla's, dus die korte kabel van de SC laadpaal krijg ik wel aangesloten. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer het druk is op het laadplein en dat dus alle laderpalen nodig zijn om aan de vraag te voldoen, mensen niet blij met je zullen zijn als je twee plekken bezet houdt: 1 voor het parkeren van je niet-Tesla en de ander voor het gebruik van de laadpaal.Juerd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 03:50:
Een vraag over de etiquette bij Superchargers: hoe denkt men in het algemeen over auto's die raar en wellicht enigszins hinderlijk geparkeerd staan vanwege de korte laadkabeltjes? Ik vraag me af of de inheemse bevolking (Tesla-rijders) daar begrip voor heeft, of je toch vooral een eikel vindt met je gekke niet-Tesla.
Ik zie nu 0,49 euro staan in de Vattenfall appvanaalten schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:16:
Opnieuw er achter gekomen dat je regelmatig de prijzen moet controleren:
Laadpaal in de buurt (Utrecht/De Meern, Greenflux / Total Energies) die ik regelmatig gebruik. En zolang als dat ik weet is daar het CPO tarief hoger dan bijv. Shell Recharge.
Tot begin deze maand dus telkens Shell gebruikt, maar deze maand is Vattenfall voordeliger geworden: €0,52/kWh t.o.v. Shell €0,59/kWh.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dit zijn ze allemaal. Veel plezier ermee.BuurmanVanFrodo schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:16:
[...]
Ik dacht even langs te rijden bij zo’n lader. Ik probeerde in de BO Fuel&Charge app te kijken waar die laders zich bevinden maar kan ze niet vinden. Er zit een filter in de app; “show only BO and Aral stations” maar als je die aanzet dan verandert er niets op de kaart.
Hoe heb jij die nieuwe laders gevonden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/kJWEUmZ0NOTMh7y2STAHvDBK.png?f=user_large)
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Dat klinkt als een e-Niro. Als er beperkte plekken zijn waardoor je 'juist' moet parkeren moet je idd heel strak rechts in het vakje parkeren (waardoor de Tesla ernaast niet meer makkelijk de passagiers deur open kan krijgen). Maar naast prijs is een van de voordelen van Tesla dat er meestal erg veel stations zijn waardoor het vaak niet druk is. In dat geval vind ik het niet erg om de 'verkeerde' kabel te pakken links van de auto. Wat ook soms mogelijk is is om rechts van de meest rechter paal te parkeren. Dan hou je 1 paal bezet en 1 niet-Tesla parkeerplek.Juerd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 03:50:
Een vraag over de etiquette bij Superchargers: (...snip...) Eigenlijk zou ik dat uit aversie liever niet doen, maar vanwege de lage kWh-prijs zet ik m'n principes even opzij. Ik heb eens getest of alles goed ging, en hoewel ik prima heb kunnen laden en de app prettig werkte, moest ik wel heel strak op de lijn van het parkeervak staan om met de komisch korte kabel bij de laadpunt linksvoor in de neus van mijn auto te kunnen komen.
Ben benieuwd of er Tesla rijders hier zijn met een mening.
Trouwens Tesla heeft meer voordelen dan alleen maar prijs. Bijna altijd een lunch mogelijkheid en niet of nauwelijks problemen met laden.
Iemand die over de lijnen parkeert, of het normale vak onbruikbaar maakt voor een Tesla vind ik wel een eikel.Juerd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 03:50:
Maar ik heb niet de gewoonte om op eikels te gaan schoppen of slaan, ik gun ze zelfs geen scheldwoord of vieze blik. Hoogstens kan je een ‘fart’ krijgen.
Ik hoop dat je hiermee tevreden bent.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mijn bescheiden mening: Als Tesla zijn SuCs open stelt voor niet-Tesla's moet ook de infrastructuur geschikt gemaakt worden voor niet-Tesla's. Als ze dat niet doen, heb je als niet-Tesla bezitter het volste recht om je auto zo neer te zetten dat hij (de minst mogelijke overlast veroorzakend) goed kan laden. Ook als hij daarvoor 2 plaatsen bezet houdt.
En als je ziet dat er een auto 'verkeerd' staat bij een SuC en jij ook 'verkeerd' moet parkeren, zet hem er dan gewoon strak naast. Voor je het weet staan er zes non-Tesla's eigenlijk op de verkeerde plek, maar kost dat maar één extra parkeervak...
Mijn auto heeft de aansluiting linksachter, net als Tesla, alleen moet ik er wel aan denken om zo ver mogelijk achteruit te steken.
Steeds meer SuC's worden nu gebouwd met laders naast het vak ipv links achter het vak. Dat scheelt ook een boel.
In Annecy was ik bij een SuC waar palen op zo'n manier rond vakken gepositioneerd waren dat er altijd wel een manier was om op wat voor manier dan ook te laden. Tesla houdt daar inmiddels wat meer rekening mee. Langere kabels aan de palen is dan de volgende stap...
Mijn auto heeft de aansluiting linksachter, net als Tesla, alleen moet ik er wel aan denken om zo ver mogelijk achteruit te steken.
Steeds meer SuC's worden nu gebouwd met laders naast het vak ipv links achter het vak. Dat scheelt ook een boel.
In Annecy was ik bij een SuC waar palen op zo'n manier rond vakken gepositioneerd waren dat er altijd wel een manier was om op wat voor manier dan ook te laden. Tesla houdt daar inmiddels wat meer rekening mee. Langere kabels aan de palen is dan de volgende stap...
Punctuality is the politeness of kings
Ik keek even op de Chargemap website naar een TotalEnergies laadpaal verderop in de straat en zie het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/i7l0Odb28Ff7tkKBq8e0AtAO.png?f=user_large)
De paal heeft dus twee aansluitingen. Waarom zie ik hier twee verschillende prijzen? Kan iemand dat verklaren? Of is het zoiets als: De eerste auto die aansluit betaalt €0,613 / kWh maar wanneer er een tweede auto koppelt voor laden dan betaalt de tweede auto het hogere €0,679 / kWh tarief ? Dat is toch raar?
:fill(white):strip_exif()/f/image/i7l0Odb28Ff7tkKBq8e0AtAO.png?f=user_large)
De paal heeft dus twee aansluitingen. Waarom zie ik hier twee verschillende prijzen? Kan iemand dat verklaren? Of is het zoiets als: De eerste auto die aansluit betaalt €0,613 / kWh maar wanneer er een tweede auto koppelt voor laden dan betaalt de tweede auto het hogere €0,679 / kWh tarief ? Dat is toch raar?
Zoals in Harderwijk, dan kan iedereen in harmonie naast elkaar staan en kan Tesla zijn netwerk nog verder uitbreiden.dreamscape schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:44:
En als je ziet dat er een auto 'verkeerd' staat bij een SuC en jij ook 'verkeerd' moet parkeren, zet hem er dan gewoon strak naast. Voor je het weet staan er zes non-Tesla's eigenlijk op de verkeerde plek, maar kost dat maar één extra parkeervak...
Behalve dan dat de SuC in Harderwijk nog niet is opengesteld voor andere merken, maar dat zal vast niet lang meer duren.maharens schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:13:
Zoals in Harderwijk, dan kan iedereen in harmonie naast elkaar staan en kan Tesla zijn netwerk nog verder uitbreiden.
Die V4 SuC's zijn juist daarop voorbereid, met andere plaatsing en kabels.
Zeker wel is die opengesteld voor niet-Tesla'sdreamscape schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:20:
[...]
Behalve dan dat de SuC in Harderwijk nog niet is opengesteld voor andere merken, maar dat zal vast niet lang meer duren.
Die V4 SuC's zijn juist daarop voorbereid, met andere plaatsing en kabels.
Daar ben ik het niet mee eens als Nissan Leaf eigenaar: als ik mijn EV niet fatsoenlijk op de laadplaats kan parkeren, dan moet ik maar een laadplaats zoeken welke wel geschikt is. Of in iedere geval mijn brein gebruiken, om uit te dokteren hoe ik de auto het beste neer kan zettenpmiddeld schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:34:
Als ze dat niet doen, heb je als niet-Tesla bezitter het volste recht om je auto zo neer te zetten dat hij (de minst mogelijke overlast veroorzakend) goed kan laden. Ook als hij daarvoor 2 plaatsen bezet houdt.
:strip_exif()/f/image/ax8YrMRTVw588gkqq2VSTKU5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijvoorbeeld hier bij Lidl Geel, staan de snellaadstations onhandig gepositioneerd. Geen probleem voor de EV autos, welke de laadpoort aan de zijkant hebben. Maar ik zet mijn auto dus zo neer, zodat ik de CHAdeMO kabel probleemloos kan aansluiten. Ik kies er dus niet voor om fout te parkeren, maar zet de auto achter het snellaadstation.
Weet je dat zeker? Ik zie hem in mijn Tesla app nog niet staan, namelijk...maharens schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:24:
Zeker wel is die opengesteld voor niet-Tesla's
Niet meer, is geweest, heb het getest met mijn EV6 (niet echt bruikbaar, max 40 kW laadsnelheid).maharens schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:24:
[...]
Zeker wel is die opengesteld voor niet-Tesla's
Blijkbaar zijn er toch nog problemen met de v4 laders en niet-Tesla's. Deze v4 laders staan ook alleen nog maar in Harderwijk, nergens anders ter wereld dus nog steeds in een soort van Beta omgeving.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Wat @maharens zei. Ik heb daar een VW ID.3 zien laden.dreamscape schreef op zondag 18 juni 2023 @ 17:20:
[...]
Behalve dan dat de SuC in Harderwijk nog niet is opengesteld voor andere merken,
/f/image/lFBQMuPfP5yfPEX8Cj9kWYtw.png?f=fotoalbum_large)
Als beginnende EV rijders snapten wij toen we bij Supercharger Hedensted aankwamen niet echt wat nu precies de juiste etiquette is/was. Gezien de reacties van anderen die aan kwamen rijden waren wij gelukkig niet de enige. Was ook een redelijk druk moment.
Maargoed, nu ik een plaatje op zocht om het hier na te vragen is mij de bedoeling eigenlijk wel duidelijk
[ Voor 3% gewijzigd door Dersan op 18-06-2023 19:40 ]
Volgens de Tesla site is deze gewoon toegankelijk voor niet-Tesla's. Was er niet een laadprobleem met de EV6 bij de SuC's?The Wizard schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:07:
[...]
Niet meer, is geweest, heb het getest met mijn EV6 (niet echt bruikbaar, max 40 kW laadsnelheid).
Blijkbaar zijn er toch nog problemen met de v4 laders en niet-Tesla's. Deze v4 laders staan ook alleen nog maar in Harderwijk, nergens anders ter wereld dus nog steeds in een soort van Beta omgeving.
Volgens de app niet, die moet je volgen, daar moet je immers aangeven dat je daar wil laden. Ik was gisteren daar en geen enkele niet-Tesla heeft geladen.PeterZ(on) schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:57:
[...]
Volgens de Tesla site is deze gewoon toegankelijk voor niet-Tesla's. Was er niet een laadprobleem met de EV6 bij de SuC's?
Kan ook niet als je ook niet kan starten via de app.
/f/image/e4iX5vHLS6Autt9kzQjViNHZ.png?f=fotoalbum_large)
v3 laders hebben idd problemen met het 800V platform van Kia/Hyundai, v4 zou dat niet meer hebben maar dat is dus helaas nog niet gelukt, ondanks dat het 1000V laders zijn.
Ja, maar nu (tijdelijk) dus niet mogelijk.BuurmanVanFrodo schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:22:
[...]
Wat @maharens zei. Ik heb daar een VW ID.3 zien laden.
Dank u. Dat bedoelde ik. Het kan niet. Maar omdat iemand er ooit een ID3 heeft zien staan, praatte ik blijkbaar onzin...The Wizard schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:16:
[...]
Volgens de app niet, die moet je volgen, daar moet je immers aangeven dat je daar wil laden. Ik was gisteren daar en geen enkele niet-Tesla heeft geladen.
[Afbeelding]
v3 laders hebben idd problemen met het 800V platform van Kia/Hyundai, v4 zou dat niet meer hebben maar dat is dus helaas nog niet gelukt, ondanks dat het 1000V laders zijn.

Ik werk niet bij een CPO, maar bij gewone publieke (AC) laadpalen wordt er geen informatie over de auto uitgewisseld, dat zit niet in het protocol.boyette schreef op zondag 18 juni 2023 @ 05:41:
[...]
...
er zijn toch mogelijkheden genoeg om gebruik van de pas direct zichtbaar te maken?
ps. Ik heb stellig het idee dat de CPO bij een laadsessie bepaalde gegevens van de auto kan zien. Ik heb namelijk meerdere malen meegemaakt dat men bepaalde gegevens van de auto wil weten voor ze de paal vrijgeven wanneer de kabel niet lost komt.
In dat geval zou er dus wel info bekend moeten zijn over het voertuig welke heeft geladen en hopelijk het VIN nummer zelfs.
Misschien dat iemand die bij een CPO werkt hier meer over kan vertellen
Bij DC snelladers wordt in het CCS-protocol wel een unieke identificatiecode van de auto uitgewisseld, die wordt bv. ook gebruikt voor Autocharge bij Fastned. Tenminste als jouw automerk die unieke codes gebruikt, bij o.a. Volkswagen en Audi is dat niet het geval: https://support.fastned.n...747127-Wat-is-Autocharge-
Opel Ampera-e (2020)
Hier ook overgestapt van Enel-X naar Be Charge, want de switch naar de Italiaanse laadtarieven- en bundels bleek inmiddels verdwenen uit mijn app van Enel-X.Allie74 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 06:44:
[...]
Nee helpdesk kan blijkbaar niks, ik hoop dus ook dat er iemand na het weekend mijn sessie kan resetten.
Helaas is er nog geen alternatief met vergelijkbaar tarief, dit is waardeloos.
Be Charge eerst even getest met Pay as you Go bij mijn vaste WeDriveSolar-laadpaal in de straat, werkte prima. Daarna een 250 kWh-bundel aangeschaft voor € 90,00 en daarmee een nieuwe laadsessie gestart.
Ging ook niet helemaal goed, app gaf een error maar het laden startte wel. Nadat de auto volgeladen was de laadsessie beeindigd, maar die blijft nog wel actief in de app. Dus nu kan ik al sinds gisterochtend geen nieuwe sessie starten met Be Charge (het was een druk weekend met veel kilometers), omdat die spooksessie nog actief is.
Vanochtend maar een berichtje de helpdesk gestuurd via de app, maar dit schiet niet echt op zo.
Ik aarzel ook een beetje om een laadpas van Be Charge te bestellen (wat kost die eigenlijk?) want we gaan over drie weken op vakantie zonder de EV. Daarna kunnen de tarieven wel weer heel anders zijn, gezien de onverwachte ontwikkelingen bij Enel-X.
Opel Ampera-e (2020)
Als je niet kan laden via de app houdt het op idd, maar dan staat het momenteel fout op de site van Tesla zelf, daar staat op dit moment dat ie ook beschikbaar is voor niet-Tesla's.The Wizard schreef op zondag 18 juni 2023 @ 20:16:
[...]
Volgens de app niet, die moet je volgen, daar moet je immers aangeven dat je daar wil laden. Ik was gisteren daar en geen enkele niet-Tesla heeft geladen.
[Afbeelding]
Er staat trouwens best een grote fout in de OP over laden op een openbare laadpaal/ parkeerplaats
Wat is eigenlijk een publiek laadpunt?
Een publiek laadpunt is openbare plek op straat, waar je je auto kunt opladen. Deze plek is door de gemeente aangewezen en aangegeven met een onderbord onder de grote blauwe P: 'Alleen opladen elektrisch voertuig' en op de grond eventueel afgekruisd of met een aparte kleur geverfd. Hier mogen dus geen fossiele brandstofauto's parkeren. Het is de bedoeling dat je hier komt laden en daarna je auto binnen een redelijke tijd weer weghaalt om zo anderen ook de kans te geven hier op te laden.
Je MAG na laden GEWOON blijven staan mits je zoals een ander parkeergeld betaald.
Zie uitspraak gerechtshof : https://www.ad.nl/auto/ho...s-niet-illegaal~a46c6dc3/
Een publiek laadpunt is openbare plek op straat, waar je je auto kunt opladen. Deze plek is door de gemeente aangewezen en aangegeven met een onderbord onder de grote blauwe P: 'Alleen opladen elektrisch voertuig' en op de grond eventueel afgekruisd of met een aparte kleur geverfd. Hier mogen dus geen fossiele brandstofauto's parkeren. Het is de bedoeling dat je hier komt laden en daarna je auto binnen een redelijke tijd weer weghaalt om zo anderen ook de kans te geven hier op te laden.
Je MAG na laden GEWOON blijven staan mits je zoals een ander parkeergeld betaald.
Zie uitspraak gerechtshof : https://www.ad.nl/auto/ho...s-niet-illegaal~a46c6dc3/
Leuk dat het mag, maar dan ben je naar mijn mening gewoon een asociale lul als je dat doet.CryptoNL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:48:
Er staat trouwens best een grote fout in de OP over laden op een openbare laadpaal/ parkeerplaats
Dus de wellicht incorrecte en opvoedende toon is wat mij betreft prima van toepassing.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Leuk en aardig? Maar niet alle laadpalen staan in een betaald parkeren gebied: dus wat wanneer het gratis parkeren is?CryptoNL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:48:
Dit weekend geladen bij Tesla Leiderdorp voor 0.46 niet met een Tesla.
Daarnaast staan 4x Allegro laders voor circa 90 cent.
Bij de Tesla was het best druk en bij Allegro niemand. Gaat hier iets fout met marktwerking?
Bij de Tesla was het best druk en bij Allegro niemand. Gaat hier iets fout met marktwerking?
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Is wel een bijzondere casus en een bijzondere uitleg van Voorbach. Die vindt het bijvangst dat je blijkbaar zou mogen blijven staan als je wel parkeergeld had betaald (wat in deze zaak niet zo was, dus meneer is gewoon veroordeeld wegens niet betalen parkeergeld). Ik deel de conclusie van Voorbach niet.CryptoNL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:48:
De uitspraak in deze casus zegt helemaal niet dat de BMW wel had mogen blijven staan als hij parkeergeld had betaald. Dat is de interpretatie van Voorbach. Die interpretatie deel ik dus niet.
De gemeente had de BMW bestuurder alleen moeten beboeten en laten veroordelen voor een ander feit, namelijk parkeren op een plek waar dat niet is toegestaan (zonder geldige reden namelijk laden).
Zal verder wellicht ook nog afhankelijk zijn van wat in plaatselijke verordeningen is geregeld. Dus deze uitspraak kun je m.i.
- niet zo interpreteren
- en niet veralgemeniseren.
En dus kan het wat mij betreft wel zo in OP blijven staan, eventueel met kanttekening dat de juridische positie niet altijd helder is maar het wel behoorlijk is om de auto binnen redelijke tijd weg te halen.
[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 19-06-2023 08:36 ]
Hangt erg van je pasje af denk ik, ik kan tot eind November gewoon voor 45ct laden met de Elli pas bij Allegro. Ik maak er altijd dankbaar gebruik van, want het is dan lekker snel klaar en ik hoef geen 11 kW paal bezet te houden. Dus leeg = goed voor mijMarkV6 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:16:
Overigens ben ik erg blij met de Elli pas, want laden in Duitsland en Denemarken (Clever stations) werkt ook prima ermee. Kortom een echte europa pas. Jammer dat de huidige tarieven zo hoog zijn. Maar wel blij dat ze niet tussentijds de tarieven hebben aangepast op het jaarcontract.
[ Voor 19% gewijzigd door Brotuck op 19-06-2023 09:03 ]
Just here for the fun
dit weekend 2x geladen aan een laadpaal die niet openbaar in de apps staat. blijkt tarief 1,20 per kWh te zijn...
Lepelaar, langs de snelweg A6 bij Almere. bij de koffietent staat een AC laadpaal.
(ja mijn auto kan niet DC snelladen
)
genant...
(vooral de intransparantie.. dat hij duur is mag iedereen zelf weten. maar zet m dan ook gewoon openbaar...)
Lepelaar, langs de snelweg A6 bij Almere. bij de koffietent staat een AC laadpaal.
(ja mijn auto kan niet DC snelladen
genant...
(vooral de intransparantie.. dat hij duur is mag iedereen zelf weten. maar zet m dan ook gewoon openbaar...)
[ Voor 17% gewijzigd door prein2 op 19-06-2023 09:14 ]
Vreemd, met wel pasje? De duurste AC paal die ik daar zie staan is €0,57 per kWh. Nog veel, maar dat is al de helft van wat jij moest betalen.prein2 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:11:
dit weekend 2x geladen aan een laadpaal die niet openbaar in de apps staat. blijkt tarief 1,20 per kWh te zijn...
(ja mijn auto kan niet DC snelladen)
genant...
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Nou,wat je maar duidelijk vind. Deze 'drive-through' laadplekken zie je steeds meer (waar ik, op zich, met het oog om een geplande caravan wel blij mee ben) maar de bewegwijzering lijkt mij erg ingewikkeld/ondoorzichtig vanuit de auto gezien.Dersan schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:37:
[Afbeelding]
Als beginnende EV rijders snapten wij toen we bij Supercharger Hedensted aankwamen niet echt wat nu precies de juiste etiquette is/was. Gezien de reacties van anderen die aan kwamen rijden waren wij gelukkig niet de enige. Was ook een redelijk druk moment.
Maargoed, nu ik een plaatje op zocht om het hier na te vragen is mij de bedoeling eigenlijk wel duidelijk.
Je schetst een beetje het beeld alsof de gemiddelde Tesla rijder je een rechtse hoek gaat geven als je op een iet wat onpraktische manier staat te ladenJuerd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 03:50:
enfin; ik ben het met @pmiddeld eens. Uiteindelijk kan jij er als bestuurder vrij weinig aan doen dat het netwerk voor iedereen openstaat maar de kabels te kort zijn. En het is ook niet zo dat Tesla rijders voorrang krijgen bij Tesla SuC's.
Ik ben tot nu toe nog geen één keer een gefrustreerd iemand bij een charger tegengekomen; gaat allemaal best gemoedelijk
Tesla SuC zijn momenteel 400v max, EV6 is 800v, de EV6 moet dus de conversie doen van 400v naar 800v, daarom dat het zo traag isThe Wizard schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:07:
[...]
Niet meer, is geweest, heb het getest met mijn EV6 (niet echt bruikbaar, max 40 kW laadsnelheid).
Zuid holland laadpas (Engie/55five. kosten zijn geldend laadtarief met 31 cent starttarief).Headshot_NL schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:19:
[...]
Vreemd, met wel pasje? De duurste AC paal die ik daar zie staan is €0,57 per kWh. Nog veel, maar dat is al de helft van wat jij moest betalen.
Als ik de transactie bekijk achteraf krijg ik melding: laadpunt bestaat niet..
Ik dacht inderdaad dat t die 57 cent wel zou zijn (anders had ik newmotion pas wel gepakt), maar goed.
Misschien gaat er iets fout met de marktwerking, maar ik vindt het prima zo. Snelladen met de Ioniq 6 is bij Tesla laders een sub-optimale ervaring, en als er maar 1 auto aan die Allego hypercharger hangt trek ik volle snelheid, en met Freshmile voor dezelfde prijs of minder.MarkV6 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:16:
Maar denk dat je een uitzondering gezien hebt (of er is iets veranderd de laaste paar weken want ik kom nog wel eens bij de gouden bogen daar). Meestal zijn de Tesla palen leeg, en de Allego palen tenminste half bezet. Zal er ook mee te maken hebben dat een tankpas niet werkt op de Tesla paal.
v2 en v3 zijn idd 400V, maar v4 zoals in Harderwijk (de enige in de wereld), is 1000V, specifiek voor toekomstige Tesla producten en 800V platforms. Bij andere 800V systemen zoals die van Porsche gaat het wel goed, er zit iets bij Tesla niet goed waardoor de EGMP platform van Kia/Huyndai/Genesis niet goed werkt, Tesla weet ervan en zijn er mee bezig.freegeek schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:23:
[...]
Tesla SuC zijn momenteel 400v max, EV6 is 800v, de EV6 moet dus de conversie doen van 400v naar 800v, daarom dat het zo traag is
Ook al is de v2/v3 paal maar 400v, de auto zet deze zelf om naar 800V (via de motor), maar dan moet je alsnog 100 - 140 kW kunnen halen, maar dat gaat fout in die gevallen. En bij de v4 palen gaat deze in een soort standaard laadcurve waardoor deze maar 40 kW laad.
Zie ook: The Wizard in "Het grote KIA EV6 topic"
Zie hier een afbeelding van de SuC zelf met de specificaties: https://www.google.nl/map...hkf5x2g!5m1!1e1?entry=ttu
[ Voor 19% gewijzigd door The Wizard op 19-06-2023 10:50 ]
de nieuwe v4 heeft de nieuwe stalls maar de dc apparatuur onsite is nog steeds 400v, dacht dit zo gezien te hebben in een filmpje van electricfelix.The Wizard schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:49:
[...]
v2 en v3 zijn idd 400V, maar v4 zoals in Harderwijk (de enige in de wereld), is 1000V, specifiek voor toekomstige Tesla producten en 800V platforms. Bij andere 800V systemen zoals die van Porsche gaat het wel goed, er zit iets bij Tesla niet goed waardoor de EGMP platform van Kia/Huyndai/Genesis niet goed werkt, Tesla weet ervan en zijn er mee bezig.
Ook al is de v2/v3 paal maar 400v, de auto zet deze zelf om naar 800V (via de motor), maar dan moet je alsnog 100 - 140 kW kunnen halen, maar dat gaat fout in die gevallen. En bij de v4 palen gaat deze in een soort standaard laadcurve waardoor deze maar 40 kW laad.
Zie ook: The Wizard in "Het grote KIA EV6 topic"
Dat zou heel goed kunnen, op de kasten staan geen specificaties.freegeek schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:52:
[...]
de nieuwe v4 heeft de nieuwe stalls maar de dc apparatuur onsite is nog steeds 400v, dacht dit zo gezien te hebben in een filmpje van electricfelix.
Er lopen hier wat dingen door elkaar, en de uitspraak van de Hoge Raad (danwel het artikel daarover in het AD) helpt niet echt mee om dat te verduidelijken.CryptoNL schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:48:
1. Betaald parkeren: Als een laadpaal in een betaald parkeren-gebied staat dan geldt tegenwoordig (bijna) overal dat je ook voor het parkeren bij die laadpaal moet betalen. Dat staat helemaal los van of je daar met een ICE, PHEV of EV staat en of je wel of niet aangesloten bent en wel of niet (nog) aan het laden bent. Dit is volgens mij ook het enige wat de uitspraak van de Hoge Raad bevestigd: De EV-rijder in Noordwijk had geen parkeergeld betaald en was dus in overtreding, terechte boete.
2. Laadplekken alleen voor opladen electrische auto's: De als zodanig aangegeven laadplekken (P-bord, onderbord 'alleen voor opladen electrische voertuigen', zijn alleen bedoeld voor het opladen van electrische voertuigen. Dus sta je daar met je ICE, PHEV of EV en ben je niet aangesloten op de laadpaal, dan ben je in overtreding en kun je een boete krijgen.
3. Het (tijdig) weghalen van je elektrische auto na het opladen: Dit is een complex terrein waarop het veel lastiger handhaven is.
Door veel verschillende oorzaken (laadvoortgang niet in een app beschikbaar, variatie in laadsnelheid door aan/afkoppelen andere EV, lagere laadsnelheid in piekuren bij sommige palen, lagere laadsnelheid in de auto instelbaar, stroomafname voor koeling/verwarming na het volladen, statuslampjes op laadpalen niet consistent, niet direct in staat je EV te verplaatsen omdat je in vergadering zit, op de wc zit of wat dan ook, niet midden in de nacht je auto willen verplaatsen etc.) is eigenlijk niet goed vast te stellen wanneer je hier in overtreding zou moeten zijn.
Iedereen snapt dat het niet de bedoeling is om tijdens een vakantie van twee maanden je Tesla aan een publieke laadpaal te laten staan (extreem maar echt voorbeeld), maar iedereen snapt ook dat je niet op stel en sprong je EV van de laadpaal kunt halen zodra deze vol is.
Daartussen zit een groot grijs gebied waardoor gemeenten er meestal voor kiezen hiervoor een beroep te doen op de welwillendheid van EV-rijders om rekening met anderen te houden die ook willen laden. In Utrecht wordt er daarom niet gehandhaafd op laadpaalklevers: https://www.utrecht.nl/wo...rvoer/openbare-laadpalen/ (bijna onderaan).
Dit is volgens mij ook precies wat @Hachy bedoelt in de TS, een moreel appèl om een beetje rekening met elkaar te houden:
Zelf denk ik dat je (extreem) laadpaalkleven het beste zou kunnen bestrijden met een kleeftarief na een bepaalde connectietijd. En dan niet de 4 uur die in Duitsland soms gehanteerd wordt, en voor veel EV's veel te kort is om helemaal vol te laden. Maar na bijvoorbeeld 12 of 24 uur lijkt het me niet onredelijk om een kleeftarief te gaan rekenen.Het is de bedoeling dat je hier komt laden en daarna je auto binnen een redelijke tijd weer weghaalt om zo anderen ook de kans te geven hier op te laden.
Al is er bij mij in de buurt vooralsnog een overvloed aan laadplekken maar soms een tekort aan parkeerplekken, waardoor de buurtbewoners mij waarschijnlijk liefst zo lang mogelijk aan de laadpaal zien hangen.
Complicaties bij een kleeftarief zijn natuurlijk dat de CPO's dit moeten instellen, MSP's het zouden moeten doorberekenen, en bij mensen met een laadpas van de leasemaatschappij of werkgever dit doorbelast zou moeten worden, of dat ze er in elk geval op aangesproken worden.
Opel Ampera-e (2020)
V4 kasten hebben V3 [250 kW in de app] interne apparatuur en dus alsnog problemen met EGMP autos. V2's [150 kW in de app] kunnen ze prima laden [2 stekkers]The Wizard schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:00:
[...]
Dat zou heel goed kunnen, op de kasten staan geen specificaties.
[ Voor 5% gewijzigd door Simply1337 op 19-06-2023 11:11 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
2. Is niet waar. Het is immers in den beginne OOK een parkeerplek, buiten dat je er kunt opladen. Je mag daar - zolang je parkeergeld betaald - gewoon staan.Wesco schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:08:
[...]
Er lopen hier wat dingen door elkaar, en de uitspraak van de Hoge Raad (danwel het artikel daarover in het AD) helpt niet echt mee om dat te verduidelijken.
1. Betaald parkeren: Als een laadpaal in een betaald parkeren-gebied staat dan geldt tegenwoordig (bijna) overal dat je ook voor het parkeren bij die laadpaal moet betalen. Dat staat helemaal los van of je daar met een ICE, PHEV of EV staat en of je wel of niet aangesloten bent en wel of niet (nog) aan het laden bent. Dit is volgens mij ook het enige wat de uitspraak van de Hoge Raad bevestigd: De EV-rijder in Noordwijk had geen parkeergeld betaald en was dus in overtreding, terechte boete.
2. Laadplekken alleen voor opladen electrische auto's: De als zodanig aangegeven laadplekken (P-bord, onderbord 'alleen voor opladen electrische voertuigen', zijn alleen bedoeld voor het opladen van electrische voertuigen. Dus sta je daar met je ICE, PHEV of EV en ben je niet aangesloten op de laadpaal, dan ben je in overtreding en kun je een boete krijgen.
3. Het (tijdig) weghalen van je elektrische auto na het opladen: Dit is een complex terrein waarop het veel lastiger handhaven is.
Door veel verschillende oorzaken (laadvoortgang niet in een app beschikbaar, variatie in laadsnelheid door aan/afkoppelen andere EV, lagere laadsnelheid in piekuren bij sommige palen, lagere laadsnelheid in de auto instelbaar, stroomafname voor koeling/verwarming na het volladen, statuslampjes op laadpalen niet consistent, niet direct in staat je EV te verplaatsen omdat je in vergadering zit, op de wc zit of wat dan ook, niet midden in de nacht je auto willen verplaatsen etc.) is eigenlijk niet goed vast te stellen wanneer je hier in overtreding zou moeten zijn.
Iedereen snapt dat het niet de bedoeling is om tijdens een vakantie van twee maanden je Tesla aan een publieke laadpaal te laten staan (extreem maar echt voorbeeld), maar iedereen snapt ook dat je niet op stel en sprong je EV van de laadpaal kunt halen zodra deze vol is.
Daartussen zit een groot grijs gebied waardoor gemeenten er meestal voor kiezen hiervoor een beroep te doen op de welwillendheid van EV-rijders om rekening met anderen te houden die ook willen laden. In Utrecht wordt er daarom niet gehandhaafd op laadpaalklevers: https://www.utrecht.nl/wo...rvoer/openbare-laadpalen/ (bijna onderaan).
Dit is volgens mij ook precies wat @Hachy bedoelt in de TS, een moreel appèl om een beetje rekening met elkaar te houden:
[...]
Zelf denk ik dat je (extreem) laadpaalkleven het beste zou kunnen bestrijden met een kleeftarief na een bepaalde connectietijd. En dan niet de 4 uur die in Duitsland soms gehanteerd wordt, en voor veel EV's veel te kort is om helemaal vol te laden. Maar na bijvoorbeeld 12 of 24 uur lijkt het me niet onredelijk om een kleeftarief te gaan rekenen.
Al is er bij mij in de buurt vooralsnog een overvloed aan laadplekken maar soms een tekort aan parkeerplekken, waardoor de buurtbewoners mij waarschijnlijk liefst zo lang mogelijk aan de laadpaal zien hangen.
Complicaties bij een kleeftarief zijn natuurlijk dat de CPO's dit moeten instellen, MSP's het zouden moeten doorberekenen, en bij mensen met een laadpas van de leasemaatschappij of werkgever dit doorbelast zou moeten worden, of dat ze er in elk geval op aangesproken worden.
nee, parkeerplekken die een mogelijk tot laden status krijgen binnen de gemeentelijke systemen worden behandeld net als invalide parkeren ipc.. hoor je daar niet thuis [ICE] wordt je weggesleept.CryptoNL schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:12:
[...]
2. Is niet waar. Het is immers in den beginne OOK een parkeerplek, buiten dat je er kunt opladen. Je mag daar - zolang je parkeergeld betaald - gewoon staan.
Sta je daar met een (ph)EV zonder je stekker in de laadpaal te hebben gestoken heb je fout geparkeerd, zelfs als je hebt betaald kunnen worden weggesleept [na melding, dit doen ze niet pro-actief]
Ben je gestekerd en je hebt geen parkeerbelasting betaald, heb je alleen geen parkeerbelasting betaald en blijft je auto gewoon staan. [scan-auto / handhaving]
ga zeggen.. probeer het maar uit in amsterdam.
[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 19-06-2023 11:18 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Het is een parkeerplek met een extra beperking door het onderbord, net als bijvoorbeeld een parkeerplek speciaal voor invaliden.CryptoNL schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:12:
[...]
2. Is niet waar. Het is immers in den beginne OOK een parkeerplek, buiten dat je er kunt opladen. Je mag daar - zolang je parkeergeld betaald - gewoon staan.
Of je wel of niet parkeergeld hebt betaald maakt dan niet uit, omdat je niet voldoet aan de beperking van het onderbord als je niet staat aangesloten om te laden.
Opel Ampera-e (2020)
Jongens het is niet waar. Ik heb immers - toen ik net EV reed - 3 x een parkeerboete gehad en 3x geseponeerd, omdat ik gewoon parkeergeld betaal. Nu is het niet zo dat ik dit expres deed, maar ik heb alle boetes aangevochten en gewonnen.
Daarbij heb ik geciteerd naar dit artikel: https://nos.nl/artikel/24...ipe-oordeelt-de-hoge-raad
Ik betaal parkeergeld en het is een parkeerplek. De ''optie'' laden is een extraatje buiten dat je er gewoon kunt parkeren etc.
Daarbij heb ik geciteerd naar dit artikel: https://nos.nl/artikel/24...ipe-oordeelt-de-hoge-raad
Ik betaal parkeergeld en het is een parkeerplek. De ''optie'' laden is een extraatje buiten dat je er gewoon kunt parkeren etc.
Echt lekker welles-nietes-spelletje eens in de zoveel tijd.
Genieten.
Genieten.
@CryptoNL je stond daar wel met een EV die in eerste instantie aan het laden was. Dat maakt het verschil. Dus volgens mij spreekt niemand onwaarheden, maar is de context van belang.
Feit is nl. óók dat een ICE op die plaats wel degelijk een boete kan krijgen (en terecht). Er staat nl. inmiddels bijna in heel NL consistent 'opladen elektrisch voertuig' als onderbord. Dat is lange tijd niet geweest, overal andere onder- of bovenborden of een gebrek eraan. Dan was het feitelijk gewoon een normale parkeerplaats.
Gelukkig zie je bij steeds meer laadpassen op steeds meer plekken dat je na zoveel minuten of uur een tarief moet betalen. Zoals Tesla ook heeft bij zijn SuC's. Een goede ontwikkeling, want geeft een stimulans om de auto te verplaatsen óf inderdaad voor het 'extraatje' te blijven betalen.
Feit is nl. óók dat een ICE op die plaats wel degelijk een boete kan krijgen (en terecht). Er staat nl. inmiddels bijna in heel NL consistent 'opladen elektrisch voertuig' als onderbord. Dat is lange tijd niet geweest, overal andere onder- of bovenborden of een gebrek eraan. Dan was het feitelijk gewoon een normale parkeerplaats.
Gelukkig zie je bij steeds meer laadpassen op steeds meer plekken dat je na zoveel minuten of uur een tarief moet betalen. Zoals Tesla ook heeft bij zijn SuC's. Een goede ontwikkeling, want geeft een stimulans om de auto te verplaatsen óf inderdaad voor het 'extraatje' te blijven betalen.
[ Voor 17% gewijzigd door The__Virus op 19-06-2023 11:32 ]
Ik neem aan dat je die boetes hebt gekregen toen je volgeladen aan de laadpaal stond? Dan is het dus een gevalletje laadpaalkleven (punt 3 in mijn lijstje), en niet onterecht op een laadplek geparkeerd staan zonder te laden (punt 2 in mijn lijstje). Omdat laadpaalkleven juridisch lastig te onderbouwen is kan ik me voorstellen dat de boetes daarvoor geseponeerd worden.CryptoNL schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:20:
Jongens het is niet waar. Ik heb immers - toen ik net EV reed - 3 x een parkeerboete gehad en 3x geseponeerd, omdat ik gewoon parkeergeld betaal. Nu is het niet zo dat ik dit expres deed, maar ik heb alle boetes aangevochten en gewonnen.
Het wel of niet parkeergeld betaald hebben als dat nodig is staat daar helemaal los van (punt 1 in mijn lijstje). De verwarring ontstaat doordat die jurist Voorbach die dingen aan elkaar knoopt.
Opel Ampera-e (2020)
[quote]The__Virus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:30:
@CryptoNL je stond daar wel met een EV die in eerste instantie aan het laden was. Dat maakt het verschil. Dus volgens mij spreekt niemand onwaarheden, maar is de context van belang.
[/quote
Ik was 2 van de 3 keren niet aan het laden.
1 x te lang laten staan omdat ik het niet door had. Heb toen wel geladen.
1 x stekker er gewoon ingehangen maar niet aan het laden.
1 x auto er gewoon neergezet
[/quote
Eerste is dus gevalletje laadpaalkleven, tweede ook want je had waarschijnlijk wel de intentie om te laden maar je EV was al vol, er was een storing of een vergissing. Dus vrij logisch dat die geseponeerd zijn.[b]CryptoNL schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:36:
[...]
De laatste is misschien afhankelijk van het precieze bord wat er stond, zoals @The__Virus aangaf zijn/waren er soms ook onderborden waarop bv. alleen stond 'electrische voertuigen'. Dus dan was er geen verplichting om te laden. Of je hebt gewoon geluk gehad en alle drie gevallen zijn over één kam geschoren.
Opel Ampera-e (2020)
Wat ik bedoel is Allegro de prijzen richting Tesla moet brengen anders komt er niemand.koboy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:21:
[...]
Misschien gaat er iets fout met de marktwerking, maar ik vindt het prima zo.
Bij Tesla is het ook wat duidelijker, de app geeft de prijs weer en dat is het. Bij de rest heb je altijd het idee dat je te veel betaald omdat je het verkeerde pasje gebruikt.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
En dan ga je het laten aankomen op een rechtzaak? Da's wel principieel hoorCryptoNL schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:36:
[quote]The__Virus schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:30:
En wat ik als toevoeging zei (het is mijn reguliere snellaad locatie vlakbij, en de MacDonalds waar we altijd naartoe gaan): normaal zijn de Tesla palen leeg en de Allego vol.MarkV6 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:57:
[...]
Wat ik bedoel is Allegro de prijzen richting Tesla moet brengen anders komt er niemand.
Bij Tesla is het ook wat duidelijker, de app geeft de prijs weer en dat is het. Bij de rest heb je altijd het idee dat je te veel betaald omdat je het verkeerde pasje gebruikt.
Boefje.CryptoNL schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:36:
jA mAaR hIj HeEfT tOcH gElIJk !!!1111?///BuurmanVanFrodo schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:03:
En dan ga je het laten aankomen op een rechtzaak? Da's wel principieel hoor
Dus zal, en MOET, hij zijn gelijk halen.

Wat is de consensus voor PHEV rijders? Wij hebben net een KIA Ceed SW PHEV en de prijzen aan laadpalen zijn gewoon hoger per KM dan benzine op het moment.
Thuisladen is dan wel goedkoper en doe ik nu, maar snap het nut niet helemaal meer van het laden bij laadpalen, of mis ik iets? We hadden de auto besteld op het moment dat de prijzen nog gunstig waren, maar nu dus niet meer.
Thuisladen is dan wel goedkoper en doe ik nu, maar snap het nut niet helemaal meer van het laden bij laadpalen, of mis ik iets? We hadden de auto besteld op het moment dat de prijzen nog gunstig waren, maar nu dus niet meer.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2