[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-10 08:31
Haay schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Ik zie op de MRA-E site dat ze het wisselende stroomaanbod via 'slim laden' op een andere manier willen aanpakken: https://www.mra-e.nl/elek...laden-bij-1000-laadpalen/

Niet door de prijs dynamisch te verhogen of te verlagen, maar door afhankelijk van het aanbod aan elektriciteit (veel stroom van wind en zon) de laadsnelheid aan te passen:

[...]

Of we daar nou zo blij van moeten worden...
Heb het artikel gelezen, erg popie jopie allemaal met een toontje van, wat zijn we toch weer geweldig groen, maar wederom vooral niet duidelijk met technische info en tot hoe langzaam ze wel niet gaan laden.

En waar mijn broek van afzakte:

Jan de Reus, gedeputeerde van de provincie Flevoland: “In de toekomst willen we dat elektrische rijders hier via lagere laadtarieven van gaan meeprofiteren. Slim laden houdt dus veel moois in.

Vraag me af, eerst beginnen met een proef en na bergen klachten de tarieven eens iets gaan aanpassen ondertussen goud verdient met alleen maar overtollig aanbod naar de palen lozen.

Begrijp je reservering, heb dat zelf ook.

Nu weet ik dat mijn auto ongeveer 10 kWu per uur doet en reken een beetje uit hoe lang hij erover doet om dan op het gewenste niveau te zijn, heb een bloedhekel aan aso figuren die paalkleven en haal dan ook zelf mijn auto zo snel mogelijk weg.

Nu heb ik al een paar keer meegemaakt dat ik had uitgerekend dat hij klaar zou moeten zijn, maar dat nog niet was toen ik hem op zou gaan halen........

Heb het niet ingeschakeld en geïnstalleerd, een app van de auto die me dan moet gaan vertellen wanneer de auto wel klaar zou zijn, bij mijn auto kan dat....... maar lang niet alle auto's hebben deze mogelijkheid.

Je zal er maar op rekenen en het nodig hebben, stap je na een nacht laden in je auto en is hij amper bijgeladen omdat het windstil was......

Nachtmerries zou ik er van krijgen :+

Bij wijze van spreken dan, heb de tijd aan mijzelf, maar denk dat de werkende medemens waar op gewacht wordt, niet blij zal zijn met verrassingen. Denk dat er in het zo vrolijk gestelde bericht toch ook wel eens aan de nadelen van dat plan een regeltje of wat besteed had mogen worden, al was het alleen maar ter geruststelling dat men ook daar over had nagedacht.

Nu laad ik als ik de auto overdag niet nodig heb de auto overdag op, dan is de laadpaal vrij voor de werkende medemens, maar als ik hem in de morgen nog nodig had en hem vroeg in de middag neerzet en hij in de avond laat nog niet klaar is..... dan is dat l......g voor de nachtelijke lader.

We zijn nu nog een minderheid die elektrisch rijden, maar straks als half Nederland aan de paal moet... de tijd zal het leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:43
Voor mijn gebruik houd ik aan dat ik ongeveer 2x moet laden voor 1x benzine tanken met m'n vorige auto, en ik tankte ongeveer evenveel liter benzine per tankbeurt als dat ik nu aan kWh voor een (bijna) volle accu moet laden. Dus ruwweg telt zeg maar elke liter benzine voor 2x kWh voor gelijke afstand.

Liter E95 bij Supertank op dit moment in mijn woonplaats: €1,79.
Dan zou het rijden even duur zijn bij een kWh prijs van ~ €0,90.

Dus ja, op zich heeft die MRA-E site wel gelijk dat ze het elektrisch rijden met een €0,62 / kWh goedkoper houden dan rijden op benzine.

Desondanks, wanneer je weet dat er openbare laadpalen zijn waar je voor €0,34 / kWh kunt laden, dan is die €0,62 wel wat lastiger slikken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:48
Met een gemiddelde EV heb je 15kwh per 100km. Met moderne benzine haal je 1:22
De EV is duurder maar onderhoud en wegenbelasting is lager dus dat vergeten we verder.

Om 100km af te leggen op benzine 4.54L * €1,79 = € 8.14 Als je daar 15kwh voor koopt is dat €0,54 / kWh

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:10

koboy

Heb een idee voor een icon

MarkV6 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:17:
Met een gemiddelde EV heb je 15kwh per 100km. Met moderne benzine haal je 1:22
De EV is duurder maar onderhoud en wegenbelasting is lager dus dat vergeten we verder.

Om 100km af te leggen op benzine 4.54L * €1,79 = € 8.14 Als je daar 15kwh voor koopt is dat €0,54 / kWh
Je komt hier voor de benzine auto met het WLTP verbruik van de allerzuinigste auto's. Met een moderne benzine mag je blij zijn als je de 1:17 haalt in de praktijk. Volgens Google doet de gemiddelde benzine auto 1:15, denk dat je met 20kWh/100km de meeste EVs in de praktijk afdekt.
Ook kost benzine geen €1.79, maar €1,982 gemiddeld vandaag volgens United Consumers.
Doen weer de sommetjes nog een keer:
(100/15) * €1,982 = €13,21
Als je daar 20kWh voor koopt is dat €0,66.
Scheelt toch 12 cent....

Die 1:15 is helemaal niet gek. Deed onze Karoq ook, helemaal toen nadat de benzine E10 werdt (meer alcohol, lagere calorische waarde, dus hoger verbruik). Lange afstanden met onze Fiat 500 kruip ik naar de 1:18...

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-10 14:42
Wie laad hier met de BeCharge app en hoe is jullie werkwijze. Vandaag tot 2 keer toe is het laden bij mij niet gelukt. Eerst kabels “stelletje” en daarna via de app door te swipen het laden starten. In de app start de sessie wel maar het laden niet. Kabels kon ik ontkoppelen maar de sessie niet stoppen in de app. Contact gehad met b charge welke niet soepel verliep maar ik vermoed dat ze de sessie hebben kunnen stoppen in de app. Daarna nog een keer geprobeerd door eerst in de app de sessie te starten en daarna stekkers insteken ook dit werkte niet. Zit nu weer met een sessie die alleen in de app loopt. Je kan dus ook in de app niet kiezen om te stoppen.
Hopelijk is er iemand die mij kan adviseren hoe het laden te starten en te stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:35
Haay schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Ik zie op de MRA-E site dat ze het wisselende stroomaanbod via 'slim laden' op een andere manier willen aanpakken: https://www.mra-e.nl/elek...laden-bij-1000-laadpalen/

Niet door de prijs dynamisch te verhogen of te verlagen, maar door afhankelijk van het aanbod aan elektriciteit (veel stroom van wind en zon) de laadsnelheid aan te passen:

[...]

Of we daar nou zo blij van moeten worden...
Ja dat lijkt een vreemde aanpak. Wil je de pieken in het stroomnet afvlakken dan moet er dynamische geladen worden, dat is duidelijk. Maar de hier gekozen aanpak is meer geoptimaliseerd op maximalisatie van de marge van de leverancier, dan een stimulans voor de verbruiker. Temeer daar ik mag aannemen dat de kostprijs van stroom voor de aanbieder ook op en neer beweegt met het aanbod, en die extra marge niet zoals voor Tibber etc. deels wordt doorgegeven aan de klant. Dat laatste een stimulans voor de gebruiker, zie Tibber, Zonneplan etc. werkt echt heel goed gezien de toename van het aantal dynamische contracten. En daarmee dus peak shaving.
Kortom lijkt me toch weer een slimme truc van deze aanbieders, vermomd als green-washing?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikBro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-10 22:41
koboy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:57:
[...]

Je komt hier voor de benzine auto met het WLTP verbruik van de allerzuinigste auto's. Met een moderne benzine mag je blij zijn als je de 1:17 haalt in de praktijk. Volgens Google doet de gemiddelde benzine auto 1:15, denk dat je met 20kWh/100km de meeste EVs in de praktijk afdekt.
Ook kost benzine geen €1.79, maar €1,982 gemiddeld vandaag volgens United Consumers.
Doen weer de sommetjes nog een keer:
(100/15) * €1,982 = €13,21
Als je daar 20kWh voor koopt is dat €0,66.
Scheelt toch 12 cent....

Die 1:15 is helemaal niet gek. Deed onze Karoq ook, helemaal toen nadat de benzine E10 werdt (meer alcohol, lagere calorische waarde, dus hoger verbruik). Lange afstanden met onze Fiat 500 kruip ik naar de 1:18...
Dat zijn snelwegprijzen, die niemand betaalt.
Een Porsche Cayman haalt in dagelijks gebruik 1 op 16. Dat komt neer op 11 cent de km. Een gemiddelde EV over een heel jaar genomen haalt 1 op 5. Bij 60ct de KWH is een gemiddelde EV dus duurder dan een Porsche Cayman. Ik vind het treurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

ErikBro schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:03:
[...]

Een Porsche Cayman haalt in dagelijks gebruik 1 op 16. Dat komt neer op 11 cent de km. Een gemiddelde EV over een heel jaar genomen haalt 1 op 5. Bij 60ct de KWH is een gemiddelde EV dus duurder dan een Porsche Cayman. Ik vind het treurig.
De prijs van United consumers is een gemiddelde over wat met hun pas is gedaan de dag ervoor. Blijkbaar toch veel snelweg. Maar dan nog: 20 cent korting t.o.v. de snelweg prijs (=shell adviesprijs) haal ik hier in de randstad niet. Hoogste wat ik tegenkom bij een onbemande pomp is 15 cent hier.
Je roept dat niemand die snelweg prijs betaalt.... Blijkbaar wel, al zullen dat veel tankpassen van de baas zijn; die laden ook voor het hoge Total tarief. De particulier tankt bij de witte pomp, en laad met een goedkope pas bij Total.

Ook ga je dus een gestroomlijnde auto vergelijken met het verbruik van een EV SUV hok. Doe het dan eerlijk, en neem het praktijkverbruik van een model3 of een Ioniq 6 (om op 20kWh/100km uit te komen moet je echt rijden als een idioot. In onze Ioniq 6, vol beladen voor de vakantie doe ik ongeveer 22kWh/100km bij 150km/h. Gemiddelde over de hele rit naar Oostenrijk was iets van 17kWh/100km)
1:16 vind ik trouwens een verdacht laag verbruik voor een Cayman. Praktijkverbruik.nl geeft voor de instapper 2.0 7,7l/100km (1:13), met een opgegeven verbruik van 7,9l/100km.
Laten we ook even het verbruik van 2 standaard familie bakken opzoeken:
Skoda Fabia: 6,5l/100km
VW Passat variant: 7,4l/100km (voor de 1.5 vreemd genoeg is de oude 1.4 zuiniger)

Ja op dit moment zijn de prijzen bij de Total palen (en Allego) te hoog. Maar dat is ook een correctie op het verlies dat er de afgelopen winter is geleden. Total is in overleg met de regionale overheden zo hoog gaan zitten dat die 62 cent nog net goedkoper is dan op benzine rijden. Dat klopt ook, want vergelijk maar eens 1 op 1 vergelijkbare auto's zoals een Skoda Kodiaq en een Enyaq, of een Tiguan en een ID4. Heb nu geen zin om het opnieuw uit te rekenen, maar omslagpunt EV-benzine zal ergens rond de 70-75 cent liggen.

We rijden nu sinds half april de Ioniq 6. Ik doe niet veel moeite om rock-bottom te zitten met laden. Op dit moment freshmile en de laatste Enel bundel. Heb nog geen moment geladen (inclusief snelladen) voor meer dan ongeveer 45 cent/kWh. Laatste laadbeurt hier in Oostenrijk was 36 cent, gewoon met de app van de laadpaal aanbieder.
Wordt wel weer tijd om even te kijken naar de opties met het verdwijnen van Enel, maar dat doe ik wel na 1 juli als er weer nieuwe tarieven zijn.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-09 16:37
Weet iemand hier hoe het werkt met laadpalen? De CPO is de eigenaar van de paal? Heeft het plaatsen betaald en doet het onderhoud? En de pasaanbieder koopt de stroom in? En doet de administratie voor de pashouder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-10 20:39
koboy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:12:
[...]

Wordt wel weer tijd om even te kijken naar de opties met het verdwijnen van Enel, maar dat doe ik wel na 1 juli als er weer nieuwe tarieven zijn.
en dan is de vergelijking met ICE ook weer anders omdat de tijdelijke korting op de brandstofaccijns dan vervalt/wordt afgebouwd.
Kan Total energies de laadprijs weer verhogen en toch goedkoper dan benzine blijven :+

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:30
Allie74 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:45:
Wie laad hier met de BeCharge app en hoe is jullie werkwijze. Vandaag tot 2 keer toe is het laden bij mij niet gelukt. Eerst kabels “stelletje” en daarna via de app door te swipen het laden starten. In de app start de sessie wel maar het laden niet. Kabels kon ik ontkoppelen maar de sessie niet stoppen in de app. Contact gehad met b charge welke niet soepel verliep maar ik vermoed dat ze de sessie hebben kunnen stoppen in de app. Daarna nog een keer geprobeerd door eerst in de app de sessie te starten en daarna stekkers insteken ook dit werkte niet. Zit nu weer met een sessie die alleen in de app loopt. Je kan dus ook in de app niet kiezen om te stoppen.
Hopelijk is er iemand die mij kan adviseren hoe het laden te starten en te stoppen.
Maandag naar polen geweest (en gister weer terug) met E-Niro en Be-Charge (250kW bundel). Werkte overal met 1 maar (zie hieronder).

Heb bij Ionity en Aral (=BP pulse in de navigatie) geladen.

Bij ionity zijn vaak 4 of 6 laadpunten beschikbaar, in de app van BeCharge echter vaak maar 2 van de 4 of 6 beschikbaar en de anderen als bezet/niet beschikbaar in de app, maar er staat niemand en palen zijn ready/groen. Gelukkig in alle gevallen de werkende stekkers in de app steeds vrij en de volgende procedure zonder problemen gebruikt:

1. Zoek het juist nummer op in de app (heel belangrijk, soms zit de locatie van de app er net naast)
2. scroll door de stations en markeer het juiste nummer blaauw/paars
3. slide de schuif naar start
4. wacht tot de terminal zeg: sluit auto aan
5. aansluiten en in 100% van de gevallen werkte het

totaal 8x snel-geladen binnen 36 uur (1650 km) _/-\o_
Kwam net 25 kW tekort en dat laatste beetje werd automatisch tegen pay-as-you-go tarief afgerekend. Saldo was altijd direct bijgewerkt in de app! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Kird03 op 14-06-2023 23:48 ]

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 19:16

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Marco-Peters schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:52:
Nee Zuid-Holland behoort zelfs tot de goedkoper plaatsen om je EV op te laden: moet je alleen wel een specifieke laadpas hebben, maar dan laad je aan laadpalen van Engie dus voor € 0,31 per kWh aan de 11kw laadpalen.
Zuid-Holland laadpas geldt hier:

https://www.50five.com/nl...as-zuid-holland#gemeenten

En in Den Haag is het 33ct / kWh met elke laadkaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

eltron schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:25:
[...]

en dan is de vergelijking met ICE ook weer anders omdat de tijdelijke korting op de brandstofaccijns dan vervalt/wordt afgebouwd.
Kan Total energies de laadprijs weer verhogen en toch goedkoper dan benzine blijven :+
_O- _O- _O- _O- _O-
Denk niet dat het veel hoger gaat worden. Je komt dan in de buurt van 200% van de reguliere consumenten prijs voor elektriciteit en dat zijn totaal niet te verantwoorden woekerprijzen. Het is nu al meer dan 150%, maar blijkbaar hebben ze daar een (tijdelijk?) akkoord voor gekregen.
Wil je ze echt snel publiek op hun ..... laten gaan moet je ze aanmelden voor de koude douche van Radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Bij ons (Gelderland) is de smoov app al de hele middag en avond stuk, meer mensen die dat hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
ErikBro schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:03:
Als ik voor mijn situatie m'n huidige (MG4) EV met mijn vorige auto (Peugeot 208 van 2012) vergelijk, en dan de op dit moment goedkoopste prijzen die ik hier kan krijgen hanteer, dan heb ik ongeveer de volgende vergelijking:
Peugeot 208 haalde ik op langere afstand gemiddeld 1 op 18. Over 400 km gerekend dus 22,22 liter. Bij een onbemand budget tankstation (SuperTank) met prijs vandaag van €1,80 per liter is dat 40 Euro.

Met mijn nieuwe (sinds eind maart) MG4 rijd ik in gemengd verkeer gemiddeld 15,5 kWh per 100 km wat dus 62 kWh per 400 km is. Ik kan bij Vattenfall het goedkoopst laden voor €0,34 per kWh, zodat 62 kWh mij €21,08 kost.

Het omslagpunt waarbij elektrisch rijden per km duurder wordt is dan €40 / 62 kWh = €0,6452 per kWh. Dat zit maar net boven de €0,62 / kWh die TotalEnergies op dit moment als CPO tarief rekent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32
Sanny1987 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:44:
Bij ons (Gelderland) is de smoov app al de hele middag en avond stuk, meer mensen die dat hebben?
Hier is het ding traag en laat hij geen palen zien op de kaart. Ik heb de laadpalen rondom mijn huis als favoriet ingesteld en dan zie ik wel gewoon de status. Maar prijsinformatie van de paal laat hij ook niet zien.

Ik heb een CPO tarief pasje, maar activeer het laden meestal via de app (die de betaling weer via de laadpas laat lopen, dat gaat sneller dan de Sepa Direct Debit).
Dan kun je in de app ook zien hoe het laadproces verloopt. In theorie zou dat met de app van mijn auto moeten kunnen, maar in de praktijk is dat Peugeot en die app (of de server, of de dataverbinding van de auto) is gewoon ruk.

Als de Smoov app niet werkt, dan activeer ik de paal wel direct met het pasje en dan zie ik de status niet in de app. So be it. Dan haal ik mijn auto even later wel weer op als ik denk dat het tijd wordt.

edit:
na een tijdje wachten laat de app nog steeds geen prijsinfo zien, maar zegt hij alleen maar 'betaalmethodes: oplaadpas'. Misschien ligt de koppeling naar hun payment provider (adyen?) op zijn gat.

edit2: nee, ik kan alleen 'direct payment' kiezen, en mijn auto is 'undefined undefined'...
Als het morgen weer werkt, vind ik het best. :)

[ Voor 14% gewijzigd door dreamscape op 14-06-2023 23:42 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-10 23:46
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Klopt. En dat is dus lang niet heel zuid-holland. Daarbuiten zie je dus die engie/equans palen ook niet. Maar ik kwam er zojuist dankzij dit gesprek wel achter dat je de pas ook kan aanvragen als je werkt in één van deze gemeenten. Dus toch maar gedaan, want kan best wel van pas ( _O- -O- ) komen.
Maar dat wil allemaal niet zeggen dat de Engie/ZH pas dan ook het goedkoopst is. Wij hebben zo een laadpaal op 100 m. Apps geven aan dat het een LMS paal is, maar er staat een Engie/zuid holland sticker op. Ik heb me het afgelopen jaar verdiept in welke pasjes voor mij werken, nog geen cursus gevolgd welke laadpaal is van wie 8)7

Interessant is dat engie/zuid holland op deze 22kW paal circa 39 ct per kWh vraagt. Het starttarief is 90ct . Met mijn Vandenbron pasje echter tik ik óók 39ct / kWh af zonder starttarief maar met abbo. Het abbogeld van 1,50 / maand haal ik er al na 2 laadbeurten uit als ik het relateer aan de zuid holland pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:24
Silversurfer1 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:16:
Weet iemand hier hoe het werkt met laadpalen? De CPO is de eigenaar van de paal? Heeft het plaatsen betaald en doet het onderhoud? En de pasaanbieder koopt de stroom in? En doet de administratie voor de pashouder?
Heb je de topicstart al gelezen? [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 :)

TL;DR: met wat mitsen en maren is het antwoord vijf keer Ja.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
Nieuwe prijzen bij Tesla SuC, 0,37 euro in Belgie tijdens daluren. Samen met Freshmile op bepaalde palen is het zelfs voor vele niet Tesla rijders met abo nu de goedkoopste manier van publiek laden in Belgie. Ac laden bij mij in de buurt is 0,46, tot zover de logica...

[ Voor 8% gewijzigd door freegeek op 15-06-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Haay schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:33:
[...]

Als ik voor mijn situatie m'n huidige (MG4) EV met mijn vorige auto (Peugeot 208 van 2012) vergelijk, en dan de op dit moment goedkoopste prijzen die ik hier kan krijgen hanteer, dan heb ik ongeveer de volgende vergelijking:
Peugeot 208 haalde ik op langere afstand gemiddeld 1 op 18. Over 400 km gerekend dus 22,22 liter. Bij een onbemand budget tankstation (SuperTank) met prijs vandaag van €1,80 per liter is dat 40 Euro.

Met mijn nieuwe (sinds eind maart) MG4 rijd ik in gemengd verkeer gemiddeld 15,5 kWh per 100 km wat dus 62 kWh per 400 km is. Ik kan bij Vattenfall het goedkoopst laden voor €0,34 per kWh, zodat 62 kWh mij €21,08 kost.

Het omslagpunt waarbij elektrisch rijden per km duurder wordt is dan €40 / 62 kWh = €0,6452 per kWh. Dat zit maar net boven de €0,62 / kWh die TotalEnergies op dit moment als CPO tarief rekent!
Mooi voorzichtig voetje dat je dat weet te bereiken.
Neem ik 2 auto's terug:
Skoda Famia combi: verbruik (in de e5 tijd!) over de hele 4 jaar: 5,75l/100km. Benzineprijs €1,82. Nu Hyundai Ioniq 6: verbruik tot nu toe 13,2kWh/100km. Kom je op een omslagpunt van €0,79......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Ook eens voor mezelf berekend:
- Audi A6 diesel: 5,2 l / 100 km aan €1,65 / l (België)
- Ooit na lang wachten: BMW i4: realistisch gemiddeld verbruik 17 kWh / 100 km
Omslagpunt: €0,50 / kWh

Sowieso verwacht ik wel voor 30% thuis te kunnen laden uit stroom opgewekt door zonnepanelen ~€0,10 / kWh
15% thuis laden vanop netstroom: ~€0,40 / kWh
Omslagpunt voor 55% snelladen wordt dan €0,75 / kWh

Ligt natuurlijk heel anders als je voor het laden grotendeels of volledig afhankelijk bent van publieke laders...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:25
Het blijft een vrij zinloze discussie wat nu goedkoper is, een EV of een ICE. Dat hangt van zoveel individuele factoren af zodat je er elke uitspraak mee kunt "bewijzen". Het is gewoon voor iedereen anders en maakt zijn of haar eigen afweging daarin.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
Met FreshMile is de gestarte kWh altijd 0,21. Ongeacht of je 0,5 kWh laad of 0,9? Begrijp ik hem zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 20:56
Haay schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:29:
Dus ja, op zich heeft die MRA-E site wel gelijk dat ze het elektrisch rijden met een €0,62 / kWh goedkoper houden dan rijden op benzine.

Desondanks, wanneer je weet dat er openbare laadpalen zijn waar je voor €0,34 / kWh kunt laden, dan is die €0,62 wel wat lastiger slikken. :P
Ja, maar vooral omdat het zo oneerlijk is dat mensen mèt eigen oprit wel voor zo'n 38ct kunnen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-10 08:11
Boinkie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:52:
Met FreshMile is de gestarte kWh altijd 0,21. Ongeacht of je 0,5 kWh laad of 0,9? Begrijp ik hem zo goed?
Correct m.b.t. afronding. Freshmile rond de geladen kWh en minuut altijd af naar boven. Let op dat de prijs per kWh en minuut sterk kan verschillen tussen verschillende palen (zowel AC als DC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 19:16

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

oltk schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:50:
[...]

Maar dat wil allemaal niet zeggen dat de Engie/ZH pas dan ook het goedkoopst is. Wij hebben zo een laadpaal op 100 m. Apps geven aan dat het een LMS paal is, maar er staat een Engie/zuid holland sticker op. Ik heb me het afgelopen jaar verdiept in welke pasjes voor mij werken, nog geen cursus gevolgd welke laadpaal is van wie 8)7

Interessant is dat engie/zuid holland op deze 22kW paal circa 39 ct per kWh vraagt. Het starttarief is 90ct . Met mijn Vandenbron pasje echter tik ik óók 39ct / kWh af zonder starttarief maar met abbo. Het abbogeld van 1,50 / maand haal ik er al na 2 laadbeurten uit als ik het relateer aan de zuid holland pas.
Wij hebben ook de Vandebron pas. In Den Haag hebben alle kaarten hetzelfde tarief, 33 ct incl. btw, maar rekenen abonnement vrije kaarten wel een starttarief. We kunnen dus ook steeds tot 80 pct bijladen zonder starttarief na korte ritten. En tot 100 pct wanneer dat nodig is.

In gemeentes in Zuid-Holland betalen we ook het Engie Zuid-Holland tarief, dus bijvoorbeeld 31 ct in Wassenaar.

1,50 geldt overigens alleen bij Vandebron klanten voor energie. De pas werkt ook bij bijvoorbeeld Ionity in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:03
De laadpaalapp (die hoort bij de Engie/50Five pas toch?) geeft voor de laadpalen op mijn werk (type: EVBEEVBP, EVbox volgens mij) een starttarief van 31 cent en een prijs per kWh van 90 cent aan, knettergek!!! Lijkt me bijna een fout, dat ze de tarieven verkeerd om erin hebben gezet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:03
1Mark schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Ja, maar vooral omdat het zo oneerlijk is dat mensen mèt eigen oprit wel voor zo'n 38ct kunnen opladen.
Mensen met eigen oprit hebben ook hogere lasten hè. Dat compenseer je niet met 8 cent per kWh :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuurmanVanFrodo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-05 01:18
Sanny1987 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:44:
Yup, dat was bij mij gister ook. Hun support page werkt ook niet. Goed geregeld daar :F

[ Voor 16% gewijzigd door BuurmanVanFrodo op 15-06-2023 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:20
PeterZ(on) schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:37:
Het blijft een vrij zinloze discussie wat nu goedkoper is, een EV of een ICE. Dat hangt van zoveel individuele factoren af zodat je er elke uitspraak mee kunt "bewijzen". Het is gewoon voor iedereen anders en maakt zijn of haar eigen afweging daarin.
Hulde voor deze post!

Zo ist maar net.

Maar buiten dat, die hele discussie hoort hier niet thuis.

Hier wel: Elektrische auto's - deel 5

Nu nog wat geblaat eruit en we zijn weer on topic.
meacount schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:21:
De vorm en woordgebruik voor sommige verantwoordelijken niet fijn, maar soms moet je dingen wel eens op een manier brengen die minder gangbaar is om de boel eens wakker te schudden.
Ja! WoRdT wAkKeR mEnSeN!!!!!! De roverheid zit hier achter! En het WEF!!!!

/einde sarcasme
Dat dus.
The__Virus schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:56:

Correct m.b.t. afronding. Freshmile rond de geladen kWh en minuut altijd af naar boven. Let op dat de prijs per kWh en minuut sterk kan verschillen tussen verschillende palen (zowel AC als DC).
Wat The_Virus dus zegt maar toch nog even benadrukken dat die prijs van 21 cent echt maar bij een handjevol laadpunten is i.c.m. Freshmile. Kijk echt even in de app voor de actuele prijzen.
Maurice- schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:43:

Mensen met eigen oprit hebben ook hogere lasten hè. Dat compenseer je niet met 8 cent per kWh :o
Mwah, ligt er ook een beetje aan wat je locatie is met die eigen oprit.
Een oprit in een grote stad is voor mij niet te betalen, maar in mijn dorp wel.
Voor de prijs van mijn huis heb je in Rotterdam net een halve stoeptegel om maar wat te noemen. :P
Maar ondanks mijn oprit laad ik nog steeds niet thuis, ben in de gelukkige omstandigheid dat publiek laden thuis in de buurt en op kantoor voordeliger is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-10 20:08
MarkV6 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Maak handmatig een route langs Tesla superchargers. Goede prijs 47..52ct Veel laadplekken waardoor bezet of stuk nooit een probleem is.
Je kunt nog lagere prijzen krijgen met een abbo. Maar kan niet vinden of je dat ook 1 maand kan nemen?
Fastned APP is ook een optie, die heeft een routeplanner. Frankrijk weet ik niet maar in Duitsland met bankpas maar 62ct.
Met de pasjes die ik heb is een snellader >79ct
Bedankt voor de tip. We hebben ook al goede ervaringen opgedaan met Tesla superchargers. De route staat echter al vast. I.V.M. een kleine range (Dacia Spring) delen we de route op in 4 X 250 kilometer voor de heenweg en 3 X 350 kilometer voor de terugweg. Ook doen we tolwegen vermijden. We nemen het rustig op en maken er een soort road trip van zeg maar. ;)

Ik dacht dat er ook een soort abonnement is met een vast aantal kWh's per maand. Ik kan niet meer zo gauw terugvinden welke dit ook alweer is. Echter zal dit waarschijnlijk niet maandelijks opzegbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Baldeagle schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:47:
[...]
I.V.M. een kleine range (Dacia Spring) delen we de route op in 4 X 250 kilometer voor de heenweg en 3 X 350 kilometer voor de terugweg.
Ik moest even goed lezen: want ik dacht je ging om de 250km snelladen, maar dat haal je denk ik niet met een Dacia Spring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Haay schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:33:
[...]

vind je dit echt een relevante vergelijking? 208 of MG4 zijn toch totaal verschillende auto's? in andere klasse? voor jouw persoonlijke situatie kan ik mij wel voorstellen dat je deze vergelijking maakt tussen verbruik vorige auto en huidige auto, Maar er zijn natuurlijk veel meer verschillen.
Dus kun je niet generaliseren voor omslagpunt m.i..
En voor benzine dus nog 2 weken korting op de accijns, daarna wordt de vergelijking ook weer anders.
Mijn volgende auto was over het algemeen altijd wel duurder dan de vorige.
En alstie ook beter was heb ik dat nooit zo erg gevonden. :)

(Mijn huidige e-Niro was een uitzondering, goedkoper en toch beter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]
Het ontgaat mij waarom dat oneerlijk is. Voor iets van 100K meer heb je ook een oprit (en zit je wellicht wat verder van de binnenstad).
En bovendien laad ik momenteel niet op mijn oprit omdat het bij de publieke laadpaal voor de deur goedkoper is.

Anyway, de verschillen zijn groot. Maar om dat oneerlijk te noemen gaat mij wat ver.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 15-06-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
eltron schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:30:
[...]

Het ontgaat mij waarom dat oneerlijk is. Voor iets van 100K meer heb je ook een oprit.
en bovendien laad ik momenteel niet op mijn oprit omdat het bij de publieke laadpaal voor de deur goedkoper is.

Anyway, de verschillen zijn groot. Maar om dat oneerlijk te noemen gaat mij wat ver.
Mauw, voor 100K koop je zelfs in Kerkrade allang geen huis meer met oprit: dus dat kost wel iets meer geld. Maar voor de deur opladen mag schijnbaar wel, doen kampeerders ook met hun sleurhutten die nu voor de deur staan....

Ik heb nu al paar keer gewoon een stroomkabel, over de stoep naar zo'n sleurhut zien lopen. Als je dat met je EV doet, dan bestaat de kans dat er direct iemand melding maakt bij de handhaving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:36:
[...]

Mauw, voor 100K koop je zelfs in Kerkrade allang geen huis meer met oprit: dus dat kost wel iets meer geld. Maar voor de deur opladen mag schijnbaar wel, doen kampeerders ook met hun sleurhutten die nu voor de deur staan....

Ik heb nu al paar keer gewoon een stroomkabel, over de stoep naar zo'n sleurhut zien lopen. Als je dat met je EV doet, dan bestaat de kans dat er direct iemand melding maakt bij de handhaving.
Ik zeg niet dat je 100k voor het huis betaalt. Dat is ongeveer het extra bedrag voor de oprit in de randstad.
Totaal zit je dan op ca. 700k of meer.
En de bedragen zijn maar indicatief, het gaat meer om de opmerking dat het oneerlijk zou zijn als iemand een dure oprit zou hebben en dan iets minder per kWh zou betalen. (Wat in mijn geval niet eens waar is).

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 15-06-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
eltron schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Ik zeg niet dat je 100k voor het huis betaalt. Dat is ongeveer het extra bedrag voor de oprit in de randstad.
Totaal zit je dan op ca. 700k of meer
Ah okay, dus als ik 700k uitgeef, dan kan ik ook op de oprit mijn Nissan Leaf opladen _O- Het was tijdens de zoektocht naar een koopwoning wel echt een eis van mij, omdat ik het wel als essentieel zie bij een eigen huis.

Maar uiteindelijk is het kopen van een woning niet gelukt, dus daarom heb ik nu een EV gekocht. Anders had ik dit geld natuurlijk gebruikt, voor de kosten koper }:|

Nee hier is opladen voor de deur ook niet goedkoper: de publieke laadpaal is goedkoper en praktischer, want dat gaat ook sneller. Dan zelf de granny kabel vanuit de souterrain uitrollen en de auto daarmee opladen.

[ Voor 14% gewijzigd door Marco-Peters op 15-06-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Marco-Peters schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:36:
[...]

Heeft handhaving al opgetreden tegen kabels van een EV? Dan is het een telefoontje waard..... Ook staat er meestal in de APV iets over het parkeren van caravans en campers, zit een maximaal aantal dagen aan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:46:
[...]

Heeft handhaving al opgetreden tegen kabels van een EV? Dan is het een telefoontje waard..... Ook staat er meestal in de APV iets over het parkeren van caravans en campers, zit een maximaal aantal dagen aan.....
Op Tweakers was er eens een heel interessant topic, over een gebruiker in het rood die stennis kreeg met de handhaving. Omdat hij een kabel over de stoep had lopen, om zijn EV op te laden. Dat is al een oud topic....

Maar het komt erop neer, dat je in de meeste gemeentes niet zomaar een kabel over de stoep mag hebben liggen. Om je EV mee op te laden.

Dus ik waag het niet eens: het is wat anders, als je voor een halfuurtje een verlengkabel uitrolt om je auto te stofzuigen. Dat heb ik natuurlijk wel eens gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Marco-Peters op 15-06-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Marco-Peters schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:49:
[...]

Op Tweakers was er eens een heel interessant topic, over een gebruiker in het rood die stennis kreeg met de handhaving. Omdat hij een kabel over de stoep had lopen, om zijn EV op te laden. Dat is al een oud topic....

Maar het komt erop neer, dat je in de meeste gemeentes niet zomaar een kabel over de stoep mag hebben liggen. Om je EV mee op te laden.

Dus ik waag het niet eens: het is wat anders, als je voor een halfuurtje een verlengkabel uitrolt om je auto te stofzuigen. Dat heb ik natuurlijk wel eens gedaan.
Klopt, maar de meeste gemeentes handhaven niet actief op kabels over de stoep.
Kabel voor stofzuigen mag gewoon, daar ben je bij zodat er geen gevaar is.
Oplaadkabels heten in gemeente jargon en verlengde private aansluiting voor het geval je dat beter op wilt zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:56:
[...]

Klopt, maar de meeste gemeentes handhaven niet actief op kabels over de stoep.
Kabel voor stofzuigen mag gewoon, daar ben je bij zodat er geen gevaar is.
Oplaadkabels heten in gemeente jargon en verlengde private aansluiting voor het geval je dat beter op wilt zoeken.
In deze gemeente wordt überhaupt niet actief gehandhaafd: hier wordt voor de lokale supermarkt gewoon drugs gedeald en ook regelmatig, vlak bij mij voor de deur helaas :( In verleden weleens melding gemaakt, maar dezelfde crimineeltjes lopen nog steeds te dealen.

Dus ik denk inderdaad niet dat er direct handhaving komt, wanneer je een kabel over de stoep rolt om je EV op te laden. Want ik heb in een andere straat, waarbij de stoep wel vrij kort was. Gezien dat een bewoner zelfs een stopcontact geïnstalleerd had, aan de buitenkant van hun woning.

Vanaf dat stopcontact liep dan de laadkabel naar de PHEV, al lag er geloof ik wel een voetenmatje overheen? Maar die mensen zullen wel zonnepanelen hebben, want de publieke laadpaal is goedkoper dan het tarief dat wij thuis voor de stroom betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo_d
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10 22:09
Iemand al ontdekt met welke laadpas je bij City Charging het beste uit bent?
Basisprijs €0,45/kwh. Met Shell recharge pas betaal je €0,59 + een starttarief.
Op laadpastop10 staat deze provider helaas nog niet.

*edit*
De Greenchoice en Ecotap passen lijken het goedkoopst: €0,46 zonder starttarief.

[ Voor 17% gewijzigd door bobo_d op 16-06-2023 00:01 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 15:16
Handige link voor b.v. Freshmile: https://evoiture.gitlab.io/ev-calc/en_eur.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:27
Wat betreft die prijzen van TotalEnergies,
vandaag tijdens een bezoekje aan Dokkum (Friesland) een laadpaal van TotalEnergies gevonden die 17 KW leverde tegen een tarief van €0,34 per kWh. Dus ze kunnen wel leveren tegen een lager tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-10 22:26
[...]

Gemiddeld met dynamische tarieven afgelopen jaar voor zo'n 26 cent/kWh op eigen oprit.

Af en toe snelladen met Shell Recharge en FM zit ik nu ook laatste paar maanden op 26ct gemiddeld. Maar dat feestje kan plots over zijn.

Elektrisch rijd ik momenteel met een ID.3 rond de 4,2 ct/kilometer en op brandstof (V40) zo'n 11,4 ct/kilometer. Beteft alleen brandstof/kWh. Zonder onderhoud, verzekering, belasting en afschrijving meegerekend.

Scheelt in mijn geval (40.000km per jaar) toch zo'n 2500 á 3000 euro per jaar wat ruimschoots de meerprijs van mijn ID.3 op een ICE rechtvaardigt.

[ Voor 9% gewijzigd door Gecko123 op 16-06-2023 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
Archiebald schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:14:
Wat betreft die prijzen van TotalEnergies,
vandaag tijdens een bezoekje aan Dokkum (Friesland) een laadpaal van TotalEnergies gevonden die 17 KW leverde tegen een tarief van €0,34 per kWh. Dus ze kunnen wel leveren tegen een lager tarief.
En met welke laadpas kreeg je die prijs te zien? Dat is dan wel nuttige informatie om erbij te geven. ;)
eltron schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:22:
vind je dit echt een relevante vergelijking? 208 of MG4 zijn toch totaal verschillende auto's? in andere klasse? voor jouw persoonlijke situatie kan ik mij wel voorstellen dat je deze vergelijking maakt tussen verbruik vorige auto en huidige auto, Maar er zijn natuurlijk veel meer verschillen.
Dus kun je niet generaliseren voor omslagpunt m.i..
En voor benzine dus nog 2 weken korting op de accijns, daarna wordt de vergelijking ook weer anders.
Oh je hebt helemaal gelijk dat je dat niet kunt generaliseren. Ik bedoelde dat dit puur voor mijn persoonlijke situatie het omslagpunt was, tussen mijn vorige ICE en mijn huidige EV auto's. :) Voor elke combinatie van auto's en voor elke woonsituatie in Nederland (of België...) zal die situatie ook weer anders zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Haay op 16-06-2023 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:49
Heeft iemand nog iets zien veranderen in zijn EnelX app na 15 juni?

Ik heb geen mails gehad over het beëindigen van de bundels, ik heb zekerheidshalve vóór 15 juni mijn kW-uurtjes opgemaakt. Ik heb het account daarna omgezet naar pay per use basic. Dit is voor de zekerheid omdat ik een 500 kWh bundel bij BeCharge neem en 820 kWh weer wat veel zou zijn mocht onverwachts EnelX toch opnieuw activeren). Mijn status vandaag is dat ik nog 7 dagen resterend heb op de bundel. Als ik op het NL vlaggetje klik en Italië selecteer dan zijn de bundels nog steeds zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB13D6cVJZEhQFoSB0LHa2rPZS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5ir4QDeIceQ1lB9umraJ0gU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Deze palen vind je (o.a.?) In de Franse Alpen. De paal op de foto staat in Les Gets. Je kunt het laden starten en stoppen met een geaccepteerde laadpas, maar ook met een creditkaart. Ik had niet secuur naar de symbooltjes gekeken en dus niet gezien dat het om uitsluitend creditkaart gaat. Gek genoeg heb ik de sessie kunnen starten en stoppen met een betaalpas. Het betalen lukt alleen niet en de paal geeft dan ook de kabel niet vrij.

Na wat spreekwoordelijk handen- en voetenwerk met de niet-zo-goed-Engels sprekende servicedesk is de paal zonder te betalen vrijgegeven met de opmerking C'est normal :? . Ik had iets van 16 euro gratis geladen.

Nu ben ik met de 1-fase e-Niro wel gewend dat als een 3-fase auto aan de andere kant staat, dat het laden wat wordt teruggeschroeft. Deze paal gaf 1,75 kW, da's wel uitzonderlijk weinig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_blASoB1rW8Ghs8q9WHXd3irAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWlnGy2EnSuEECC8EWKZWQWV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:27
Haay schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:25:
[...]

En met welke laadpas kreeg je die prijs te zien? Dat is dan wel nuttige informatie om erbij te geven. ;)
Je hebt gelijk. Heb met de pas van e-flux (geen abbo) geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuurmanVanFrodo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-05 01:18
joepie de p schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:31:
Ik kan nog steeds Nederland en Spanje selecteren (ik heb de Enel X Way app in Spanje geinstalleerd en daar de account aangemaakt), en nog steeds zijn Spaanse bundels "small" (15,99 euro voor 50 kWh) en "large" (44,99 euro voor 145 kWh).

Ik ga die Spaanse bundels niet selecteren, dus voor mij is Enel dus niet bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek

Ik heb geen mails gehad over het beëindigen van de bundels, ik heb zekerheidshalve vóór 15 juni mijn kW-uurtjes opgemaakt. Ik heb het account daarna omgezet naar pay per use basic. Dit is voor de zekerheid omdat ik een 500 kWh bundel bij BeCharge neem en 820 kWh weer wat veel zou zijn mocht onverwachts EnelX toch opnieuw activeren). Mijn status vandaag is dat ik nog 7 dagen resterend heb op de bundel. Als ik op het NL vlaggetje klik en Italië selecteer dan zijn de bundels nog steeds zichtbaar.

[Afbeelding]
de mijne staat ook gewoon in status "updating", die app is gewoon zeer buggy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-10 14:00
Marco-Peters schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:49:
[...]

...bedoel je toevallig dit topic:
Oplaadkabelgate: we've got her!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deppenboks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Even een vraag voor alle leaserijders met een (eigen) laadpaal met backoffice:

- welk tarief rekenen jullie aan de werkgever?

- hoe kom je tot deze prijs?

Ik probeer erachter te komen wat een redelijk tarief is, en of hier een soort standaardformule voor bestaat. Thuis laden betekent namelijk:
  • veel sneller boven je plafond
  • gebruik maken van de door jou gedane investering in (laad)infrastructuur
  • en eigenlijk ook productiviteitswinst. Je zou kunnen beargumenteren dat het alternatief (laden bij snelladers tijdens werktijd) veel duurder is en zorgt voor een flink verlies aan productiviteit
  • in het geval van een dynamisch energiecontract heb je te maken met flink schommelende prijzent
Ik heb nu 3 mensen gevraagd die dit doen, en 3 (zeer) verschillende prijzen gehoord, tussen de goedkoopste en duurste zit ca. 30 cent per kWh!

Hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

BuurmanVanFrodo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Ik kan nog steeds Nederland en Spanje selecteren (ik heb de Enel X Way app in Spanje geinstalleerd en daar de account aangemaakt), en nog steeds zijn Spaanse bundels "small" (15,99 euro voor 50 kWh) en "large" (44,99 euro voor 145 kWh).

Ik ga die Spaanse bundels niet selecteren, dus voor mij is Enel dus niet bruikbaar.
Bij mij staat hij sinds het selecteren van pay per use in de updating stand. De resterende bundel is nog steeds zichtbaar. Prima zo, scheelt weer een bericht aan de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

deppenboks schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:57:
Ik denk niet dat dit het juiste topic is voor deze vraag, aangezien we hier vooral openbare laadpalen bespreken. Misschien is deze meer geschikt? Thuisladen van je EV deel 2

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricard0o
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-04 13:06
deppenboks schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:57:

- welk tarief rekenen jullie aan de werkgever?

- hoe kom je tot deze prijs?

Ik probeer erachter te komen wat een redelijk tarief is, en of hier een soort standaardformule voor bestaat. Thuis laden betekent namelijk:
  • veel sneller boven je plafond
  • gebruik maken van de door jou gedane investering in (laad)infrastructuur
  • en eigenlijk ook productiviteitswinst. Je zou kunnen beargumenteren dat het alternatief (laden bij snelladers tijdens werktijd) veel duurder is en zorgt voor een flink verlies aan productiviteit
  • in het geval van een dynamisch energiecontract heb je te maken met flink schommelende prijzent
Ik heb nu 3 mensen gevraagd die dit doen, en 3 (zeer) verschillende prijzen gehoord, tussen de goedkoopste en duurste zit ca. 30 cent per kWh!

Hoe pakken jullie dit aan?
Ik en ook mijn collega’s rekenen het normaal tarief door en/of het enkel tarief, in mijn geval 37 cent.

Wij krijgen de laadpaal in feite gewoon dus sprake van een investering is er niet. Drie fase verzwaring wordt evt ook vergoed.
Ik maak er zelfs winst op door mijn stroom te verkopen ipv 10 cent TLV

Productiviteit , tja die route zoek ik niet op, ik ben al blij met mijn paal :)

Dynamische contract heb ik niet maar ik zie hier vaak gemiddelden langskomen dus het lijkt me dat je dat wel maandelijks een gemiddelde kan berekenen?

Ik heb het via Eneco en veel staat ook op de website hoe het gebruikelijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deppenboks
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:19:
[...]
Ik denk niet dat dit het juiste topic is voor deze vraag, aangezien we hier vooral openbare laadpalen bespreken. Misschien is deze meer geschikt? Thuisladen van je EV deel 2
Ik zat al te twijfelen....maar vond zelf dat het meer laadpasgerelateerd was en aangezien het over het tarief gaat is de thuislaadpaal in dit geval een openbare laadpaal :)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 22:59
Ik dacht dat ik mijn vrouw wel bij de lucht oost kon laten laden met de freshmile pas (175kw lader)
Belt ze op dat de laadpaal aangeeft 'invalid card'. Ook een goeie eerste indruk van freshmile zo....

(geen geld erop gezet, wel creditcard gekoppeld, zou het daaraan liggen?)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 20:56
eltron schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:38:
[...]

Totaal zit je dan op ca. 700k of meer.
En de bedragen zijn maar indicatief, het gaat meer om de opmerking dat het oneerlijk zou zijn als iemand een dure oprit zou hebben en dan iets minder per kWh zou betalen. (Wat in mijn geval niet eens waar is).
ah het verschil in mijn wijk is ongeveer 200 tot 400k.

Ik vind het dus oneerlijk dat een verpleegster/leraar (zonder oprit) het dubbele betaalt voor een auto opladen dan iemand die een huis van 900k+ kan betalen.

Dat is in de benzine-wereld totaal niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kodess schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:10:
Nee, zo gebruik ik FM ook bij Shell.

Kaart wel geactiveerd neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 22:59
Gunner schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:12:
[...]
Nee, zo gebruik ik FM ook bij Shell.

Kaart wel geactiveerd neem ik aan?
Ja hij staat in de app onder de Passes. Volgens mij komt ie daar alleen te staan als je hem hebt geactiveerd. (weet het niet meer zeker, is al lang geleden :9 )

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-10 13:14
1Mark schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Ik vind het dus oneerlijk dat een verpleegster/leraar (zonder oprit) het dubbele betaalt voor een auto opladen dan iemand die een huis van 900k+ kan betalen.
Het leven is niet eerlijk. Ga huilen, dan krijg je een krentenbol ;)

Serieuzer: Als je een huis hebt met zonnepanelen, is je stroom (vaak) goedkoper. En andere dingen zijn voor andere mensen weer goedkoper. Maar ja, over het algemeen is het logischerwijs wel zo dat mensen met veel geld, meer mogelijkheden hebben.

Een oprit is ook niet noodzakelijk om thuis op te laden. Steeds meer gemeenten denken gelukkig na over, gedogen, of staan het kabel-over-de-stoep-opladen toe. Zo ook in mijn gemeente: Het mag officieel (nog) niet, maar het wordt gedoogd (ik denk ook zolang de buren niet klagen, en dat voorkom je door goed overleg, en een nette drempel danwel mat). Zo kan ik dus zonder oprit, toch goedkoop laden. Dat is natuurlijk allemaal super-oneerlijk tegenover mensen die in een appartementencomplex wonen, of verzin nog meer situaties waarin dit allemaal niet kan...maar zo kan je bezig blijven.

Het ging hier eerder over die zuid-holland laadpas. Dat is dan ook heel oneerlijk. Dat je bij een laadpaal voor 31 cent kan laden, omdat je toevallig in een bepaalde gemeente woont of werkt, en dus zo'n pas kan aanvragen. Heel oneerlijk allemaal.

Het bier is deze week in de aanbieding bij albert heijn. Heel oneerlijk voor de mensen die deze week geen tijd hebben om naar de Albert Heijn te gaan, of niet de mogelijkheid hebben om een krat mee naar huis te nemen...Enfin, je snapt mijn punt.

[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 16-06-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kodess schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Ja hij staat in de app onder de Passes. Volgens mij komt ie daar alleen te staan als je hem hebt geactiveerd. (weet het niet meer zeker, is al lang geleden :9 )
Okay, stomme vraag, maar is je CC niet verlopen o.i.d?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
De piekuren veranderen bij Tesla:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pk2s4uBeGZUfULV36Z-2xTwcfok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5FAzxGZZR7cXydUpaDT16PU.jpg?f=fotoalbum_large

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
Aangezien veel mensen hier ABRP gebruiken: Het EV-merk Rivian is van plan om ABRP over te nemen.

Voorlopig hebben ze geen plannen om het ontoegankelijk te maken voor non-Rivian rijders. Nu (nog) niet, maar het zou in de toekomst natuurlijk wel kunnen.

Voor meer info, zie https://electrek.co/2023/...p-a-better-route-planner/

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024

[Afbeelding]
Ik had tot gisteren nog 32 kWh staan, maar tot mijn verbazing staat er vanmorgen weer een verse bundel met 320 kWh klaar.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:20
Kodess schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:10:
Ik dacht dat ik mijn vrouw wel bij de lucht oost kon laten laden met de freshmile pas (175kw lader)
Belt ze op dat de laadpaal aangeeft 'invalid card'. Ook een goeie eerste indruk van freshmile zo....

Bij mijn allereerste keer laden met Freshmile had ik dat ook, ging niet, maar tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds wel onder de indruk. ;) Heb het daarna ook nog een paar keer meegemaakt dat de pas ergens niet werkte waar ik dacht dat hij zou moeten werken, het zij zo, it happens.

Zou eerst even verifiëren of je pas sowieso werkt, ergens bij een lader in de buurt (die in de Freshmile-app staat) want met de creditcard-autorisatie zou het moeten werken.
nathalia schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:50:
Aangezien veel mensen hier ABRP gebruiken: Het EV-merk Rivian is van plan om ABRP over te nemen.
Reden te meer om voor een Rivian te gaan!
Machtige bakken.
Nu de centen nog om het te kunnen betalen. :P

Heb bij Rivian niet het gevoel dat ze ABRP puur enkel en alleen voor Rivian rijders gaan laten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Zjanzjak op 16-06-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
lvdmoosdijk schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Ik had tot gisteren nog 32 kWh staan, maar tot mijn verbazing staat er vanmorgen weer een verse bundel met 320 kWh klaar.
Interressant. Ook een bevestiging en een factuur gehad?

Vraag me af of je die 320 kWh ook kan gebruiken of dat je 'something went wrong' krijgt. (Daar was de app altijd al goed in)
Edit: of dat er toch pay-per-use wordt afgerekend.

[ Voor 5% gewijzigd door joepie de p op 16-06-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ja die bedoelde ik inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-10 11:52
iemand nog een gouden tip voor de a.s. rit naar zuidfrankrijk?
we gaan naar Frejus met de ev6 58 kwh versie.

ik zag al wel dat de freshmile vele malen goedkoper is dan de kia charge.. wellicht dat er nog goede tips zijn om niet gek te worden straks als we onderweg zijn ivm alle verschillende passen etc..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:00
furian88 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:13:

ik zag al wel dat de freshmile vele malen goedkoper is dan de kia charge.. wellicht dat er nog goede tips zijn om niet gek te worden straks als we onderweg zijn ivm alle verschillende passen etc..
Tesla chargers niet vergeten. Die zijn betaalbaar, meestal open, en er staan veel palen per locatie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:40
Een week of twee geleden blijkbaar 1 van mijn 2 Ecotap passen "verloren", niet gemist totdat ik in de app zag dat iemand zich behoorlijk tegoed had gedaan bij diverse laadpalen in de regio :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-10 08:11
Oow wat zuur! Wellicht kun je wel achterhalen waar dat is gebeurt en in de omgeving camerabeelden opvragen? Sowieso aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Tommie12 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Tesla chargers niet vergeten. Die zijn betaalbaar, meestal open, en er staan veel palen per locatie.
Maar in Frankrijk zijn niet alle SuC locaties voor niet-Tesla's opengesteld. :)
Moet je er wel bij vermelden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Erwin schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:58:
Een week of twee geleden blijkbaar 1 van mijn 2 Ecotap passen "verloren", niet gemist totdat ik in de app zag dat iemand zich behoorlijk tegoed had gedaan bij diverse laadpalen in de regio :'(
Nou die moet dan ook zelf een EV hebben? Want anders zijn die laadpassen toch waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
joepie de p schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Interressant. Ook een bevestiging en een factuur gehad?

Vraag me af of je die 320 kWh ook kan gebruiken of dat je 'something went wrong' krijgt. (Daar was de app altijd al goed in)
Edit: of dat er toch pay-per-use wordt afgerekend.
Al twee sessies gewoon kunnen laden, en afgeschreven van de bundel.
Nog geen factuur of afschrijving van CC.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:01

_Apache_

For life.

Klantenservice al gebeld, en leg het even voor? Neem aan dat ze het niet tof als iemand misbruik maakt van hun passen.
Je zal vast niet de eerste zijn.

Je zal m al vast wel gedeactiveerd hebben?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

The__Virus schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:17:
Oow wat zuur! Wellicht kun je wel achterhalen waar dat is gebeurt en in de omgeving camerabeelden opvragen? Sowieso aangifte doen.
Komt er niet een soort serienummer van de auto door naar de laadpaal aanbieder? Navragen met welk pasnummer/aanbieder hij daarvoor gebruikte. Kun je via die pas leverancier met hulp van rechtsbijstand (dit is geen vervoer maar betaalmiddel!) en politie wellicht een claim indienen. Overzichtje maken vooral van de schade voor de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Komt er niet een soort serienummer van de auto door naar de laadpaal aanbieder? Navragen met welk pasnummer/aanbieder hij daarvoor gebruikte. Kun je via die pas leverancier met hulp van rechtsbijstand (dit is geen vervoer maar betaalmiddel!) en politie wellicht een claim indienen. Overzichtje maken vooral van de schade voor de aangifte.
Mag dit überhaupt wel? Zelfs al weet je het serienummer van de auto: dit is allemaal privacy gevoelige informatie, welke niet zomaar vrij gegeven mogen worden. Ik vraag mij wel af welke EV/PHEV rijder het in zijn hoofd haalt, om met een random pasje wat hij of zij op straat gevonden hebben. Gewoon denkt van? Laat ik uitproberen, of ik er mee kan laden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
_Apache_ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:19:
[...]

Klantenservice al gebeld, en leg het even voor? Neem aan dat ze het niet tof als iemand misbruik maakt van hun passen.
Je zal vast niet de eerste zijn.

Je zal m al vast wel gedeactiveerd hebben?
Het kon de medewerker weinig schelen, mijn verlies zolang ze hun factuur maar betaald krijgen. Had de pas ook al eruit gegooid om acuut het misbruik te stoppen. Op de website was er ook weinig info over melden van fraude, en als je verder zoekt online lees je vooral "fraude met EV passen is minimaal" :+ . Ik zou nu graag en 2FA keuze krijgen; pas langs de paal en bevestigen op de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:18
Erwin schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Het kon de medewerker weinig schelen, mijn verlies zolang ze hun factuur maar betaald krijgen. Had de pas ook al eruit gegooid om acuut het misbruik te stoppen. Op de website was er ook weinig info over melden van fraude, en als je verder zoekt online lees je vooral "fraude met EV passen is minimaal" :+ . Ik zou nu graag en 2FA keuze krijgen; pas langs de paal en bevestigen op de telefoon.
Kan je niet in een app zien dat er geladen wordt en waar dat dan is? Ik zou dan even een bezoekje brengen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Marco-Peters schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:53:
[...]

Mag dit überhaupt wel? Zelfs al weet je het serienummer van de auto: dit is allemaal privacy gevoelige informatie, welke niet zomaar vrij gegeven mogen worden. Ik vraag mij wel af welke EV/PHEV rijder het in zijn hoofd haalt, om met een random pasje wat hij of zij op straat gevonden hebben. Gewoon denkt van? Laat ik uitproberen, of ik er mee kan laden _O-
Weet niet waar de privacy grens ligt, maar nee heb je..... Misschien dat ze zelfs wel met de aangifte in de hand de sessies willen omboeken naar zijn eigen kaart......
Maar het is in elk geval een hi-ha-....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
Dat was een goed idee geweest hoewel er op zeer uiteenlopende plaatsen werd geladen, van Eersel tot aan Zutphen. Ik heb de kaart uit mijn account verwijderd dus het is gestopt. In perspectief het is een bedrag onder de 100 euro. Mijn wijze raad aan iedereen is hou je kaarten in de gaten haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:01

_Apache_

For life.

[...]

Factuur weigeren (storneren)? Onder het mom van 'niet door mij getankt'..

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
[...]
en als je verder zoekt online lees je vooral "fraude met EV passen is minimaal" :+ .
Ja nogal logisch: wat moet Henk en Ingrid met jou laadpas aanvangen? Die rijden namelijk in een oude ICE auto en hun electrische fiets, kan niet via een laadpaal opgeladen worden :+

Blijft gissen wat voor persoon het zou geweest zijn: want een EV is niet bepaald gratis in de aanschaf. Maar dat zijn waarschijnlijk dezelfde soort mensen, die jouw boodschappen gewoon meenemen. Wanneer je ze vergeten bent in de supermarkt.....

Heb ik weleens meegemaakt: ik vergat een broodtrommel die in in de supermarkt gekocht had, in te pakken en had deze perongeluk laten staan. Toen ik 15 minuten later terug kwam, was die natuurlijk allang door iemand meegenomen.

Moraal van verhaal: heel veel mensen zijn hondbrutaal, want ze nemen gewoon mee wat niet van hun is. Zo ook met jouw laadpas..... op mijn werk bellen klanten ook weleens, omdat ze iets in de winkel vergeten zijn. En vrijwel nooit ligt het er nog.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fkeizer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 18:40
Gisteren was ineens binnen de enel x app mijn hele tegoed weg. Ik heb gelijk een mailtje gestuurd om mijn resterende tegoed als "tegoedbon" te krijgen, maar had eigenlijk wel verwacht dat dit automatisch zou gaan of dat je resterende tegoed nog zichtbaar zou zijn. Voor mij gaat het om ongeveer 250kwh dat ik nog had.

Heeft iemand van jullie oom dit probleem? Iemand al ervaring met het aanvragen van het tegoed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLG0Nr7YiSQfoFBrgegmY_EMMlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hF4j7uIS0tN9BfxttgsqdiC6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Lijkt mij dan niet "verloren", maar gestolen.
Hoe groot is de kans dat een verloren pas wordt gevonden door iemand met een EV, die bovendien zo verrot is dat hij/zij er misbruik van gaat maken?

Politiewerk van maken. die dief moet snel te vinden zijn. En dan flink in zijn haar gezicht/spugen (figuurlijk dan).

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 16-06-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-10 15:08
fkeizer schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:24:
Gisteren was ineens binnen de enel x app mijn hele tegoed weg. Ik heb gelijk een mailtje gestuurd om mijn resterende tegoed als "tegoedbon" te krijgen, maar had eigenlijk wel verwacht dat dit automatisch zou gaan of dat je resterende tegoed nog zichtbaar zou zijn. Voor mij gaat het om ongeveer 250kwh dat ik nog had.

Heeft iemand van jullie oom dit probleem?
Nee, bij mij is het tegoed nog steeds actief. Gisteren en vandaag ook gebruikt.

Bundel heb ik wel opgezegd (omgezet naar Pay per Use) naar aanleiding van verzoek per mail. Bundel staat sindsdien op Updating.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Vandaag een mega test bij BP Pulse gedaan.

De laadpassen van Tango en E-Flux hebben daar geen kosten in rekening gebracht (€0,00 in verbruiksoverzicht) geen idee of je er iets aan hebt maar ga dit weekend maar eens wat proberen ;)

Bijzonder: Eneco, ANWB, Vandebron, en Vattenfall, en MTC, werkte niet...

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 16-06-2023 21:09 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik heb hier in de straat een van de zeldzame laders staan waar BeCharge wél geaccepteerd wordt. Gelukkig, wat nu Enel is weggevallen kan ik daar nu voor 36ct/kWh laden, in tegenstelling tot de €0,50-€0,60 range die alle andere aanbieders vragen. Tip voor iedereen hier: download die BeCharge app en kijk of jouw paal er in staat :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10 20:52
eltron schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:31:
[...]

Lijkt mij dan niet "verloren", maar gestolen.
Hoe groot is de kans dat een verloren pas wordt gevonden door iemand met een EV, die bovendien zo verrot is dat hij/zij er misbruik van gaat maken?

Politiewerk van maken. die dief moet snel te vinden zijn. En dan flink in zijn haar gezicht/spugen (figuurlijk dan).
Groter dan je denkt: ik heb er eens een gevonden. Want waar heb je de grootste kans om'm te verliezen? Waar je hem uit je portefeuille of auto haalt, dus aan de Laadpaal ... En waar komen EV/PHEV rijders... Juist :-)

Voor de volledigheid: ik ben met die pas toen gewoon door Nederland gaan touren en wanneer ie niet meer werkte heb'k 'm weggegooid :+ :+ :+ (ik heb'm direct weggegooid ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:30
Hachy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:08:

De laadpassen van Tango en E-Flux hebben daar geen kosten in rekening gebracht (€0,00 in verbruiksoverzicht) geen idee of je er iets aan hebt maar ga dit weekend maar eens wat proberen ;)

Dank voor de test!

Jammer dat de Eneco pas niet functioneert. Waarschijnlijk zal deze dan ook niet functioneren bij Aral pulse in Duitsland.

Dan maar een andere route plannen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-10 14:42
kaanmijo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:48:
Ik heb hier in de straat een van de zeldzame laders staan waar BeCharge wél geaccepteerd wordt. Gelukkig, wat nu Enel is weggevallen kan ik daar nu voor 36ct/kWh laden, in tegenstelling tot de €0,50-€0,60 range die alle andere aanbieders vragen. Tip voor iedereen hier: download die BeCharge app en kijk of jouw paal er in staat :).
Hier in de wijk is het iets verder lopen, maar voor het prijsverschil heb ik er dat wel voor over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:00
[...]

Nee, die 2FA wil je niet op een laadpas.
Als je ontvangst dan slecht is, of er is iets met de communicatie, dan kan je niet laden.

Veel beter zou zijn om na elke laadsessie een melding te krijgen via een pop-up, een SMS of een mail dat je kaart is gebruikt, er x kWh geladen is voor Y€.
Dan heb je na 1 sessie wel door dat er iets fout gebeurt en kan je direct ingrijpen.

Als je dan eens 20€ kwijt raakt… so be it.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-10 07:22
kaanmijo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:48:
Ik heb de Becharge app even geprobeerd, maar bij alle palen in de wijde omgeving waar ik regelmatig kom (Noord-Brabant, Zuid-Holland, Utrecht) waar Becharge wordt geaccepteerd, zijn voor mij de kosten 60ct/kWh, 3 cent duurder dan mijn duurste andere kaarten.
En aangezien er kosten zijn verbonden aan het aanvragen van een laadkaart, en ik voorlopig niet op vakantie ga in Italië, gaat deze weer van mijn longlist.
Ik ben wel benieuwd waarom in dat ene stukje Nederland waar jij het geluk hebt te wonen, dan die 36 cent wordt gerekend.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
Of-Aaargh schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:01:
[...]

Ik heb de Becharge app even geprobeerd, maar bij alle palen in de wijde omgeving waar ik regelmatig kom (Noord-Brabant, Zuid-Holland, Utrecht) waar Becharge wordt geaccepteerd, zijn voor mij de kosten 60ct/kWh, 3 cent duurder dan mijn duurste andere kaarten.
En aangezien er kosten zijn verbonden aan het aanvragen van een laadkaart, en ik voorlopig niet op vakantie ga in Italië, gaat deze weer van mijn longlist.
Ik ben wel benieuwd waarom in dat ene stukje Nederland waar jij het geluk hebt te wonen, dan die 36 cent wordt gerekend.
die 0,36 is als je een pack koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-10 13:14
Hachy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:08:

Hier vlakbij staat ook zo’n BP-apparaat. Wellicht binnenkort ook wel even tijd om e-flux te testen, als je een controletest wil. Gratis is niet duur ;)

Al was ie de laatste keer dat ik er langs reed nog met linten afgezet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

@Of-Aaargh reken maar uit ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxj45qwieoOUIN8L6QgOEfAS-Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzJAjbFjEDUntvmro0FosXnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-10 07:22
Ah op die manier! Dan kan het tzt misschien wel interessant zijn, zodra de laadpaal die ik heb aangevraagd bij mij om de hoek wordt geïnstalleerd door ParknCharge. De standaardkosten zullen daar ook net als in de rest van de wijk 57 cent worden schat ik.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-10 10:31
furian88 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:13:

Heel veel kleinere palen in dorpjes werken met Chargemap of Kiwi. Handig om 1 van de 2 te hebben.
Pagina: 1 ... 67 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2