[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 216 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 14:07
Dat is inderdaad een bottom line antwoord (pun intended). Ben alleen benieuwd naar het uitgebreidere verhaal erboven ;)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gewoon bij Tesla laden. Betere prijzen zul je niet krijgen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

Gunner schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Niet. Freshmile ondersteunt geen Fastned.
Yoade75 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:58:
Even zoeken @Tjado in dit topic.
Een paar voorbeelden:

[...]

[...]

[...]
freegeek schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Freshmiile pas kan je enkel toevoegen in de feshmile app en freshmile werkt niet op fastned. Je kan zien wellke laadpalen werken op freshmile door te kijken in de freshmile app
Thanks voor het snelle antwoord! Ik las in het topic over Freshmile + snelladers, maar dat ging dus over o.a. Shell en Ionity. Hier had ik Fastned ook bij gerekend, maar dat klopt dus niet.

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 14:57
Op de website van laadkaart.mrae.nl kun je zien waar er in NH laadplekken aan komen.
Ik heb MRA een bericht gestuurd dat het niet zo handig is om Greenflux/Total Energies een monopolie te geven.
Het antwoord is dat in het MRA gebied Total Energies de concessiehouder is en ieder kwartaal de prijzen aangepast worden.
Misschien is het principe van concessiehouder niet zo handig?

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
Baldeagle schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:10:
Hebben jullie tips voor het laden voor een vakantie van 1000 km naar Frankrijk? Uiteraard kan ik dat zelf ook uitzoeken maar wellicht is er hier wel kennis en ervaring wat het beste te doen. ;)

Aangezien wij altijd thuis laden en normaal gesproken slechts 1 a 2 keer per maand openbaar laden, gebruiken wij alleen een pas van Shell. Een abonnement is in ons geval dus totaal niet rendabel. Misschien loont het om dan bijvoorbeeld voor 1 maand een abonnement o.i.d. te nemen?
Als je een abo neemt, let wel op dat niet alle Superchargers in het buitenland ook geschikt zijn voor niet-Tesla's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 20:30
meacount schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:01:
Heb zelf die paal van 34 cent per kWh nog niet gevonden...... moet te biecht bij die veel te dure praatjesmaker van TotalEnergie met zo'n beetje de alleen heerschappij hier zonder echte concurrentie en kan daar niet blij van worden. Je wijk in Zeist, is niet de enige, gedeelde smart is halve smart ;)
De situatie hier in Almere is hetzelfde. Over de hele stad hier is het vergeven van de enorm dure TotalEnergies laadpalen, met als je geluk hebt een zeldzame alternatieve eenzame laadpaal van Vattenfall in een wijk.

Ga je je toch wel afvragen wie in de politiek onder tafel steekpenningen heeft aangekomen om TotalE die gunning te geven en daarmee de burgers gigantisch te naaien! :(

Zo te zien op de MRA-Elektrisch kaart zijn NH, Flevoland en Utrecht gewoon genaaid door exclusief contract met Total:
Afbeeldingslocatie: https://www.mra-e.nl/wp-content/uploads/2021/03/kaart_NH_F_U_websiteMRAE_750x750px-300x300.png

[ Voor 13% gewijzigd door Haay op 12-06-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred Spijker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:15
Haay schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:43:
[...]

De situatie hier in Almere is hetzelfde. Over de hele stad hier is het vergeven van de enorm dure TotalEnergies laadpalen, met als je geluk hebt een zeldzame alternatieve eenzame laadpaal van Vattenfall in een wijk.

Ga je je toch wel afvragen wie in de politiek onder tafel steekpenningen heeft aangekomen om TotalE die gunning te geven en daarmee de burgers gigantisch te naaien! :(

Zo te zien op de MRA-Elektrisch kaart zijn NH, Flevoland en Utrecht gewoon genaaid door exclusief contract met Total:
[Afbeelding]
IJsselstein idem dito. Gelukkig sinds kort 4 Shell snelladers op het parkeerterrein voor de Gamma. Met FreshMile goedkoper snel laden binnen 30min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nou ja, met Freshmile kan je nog wel redelijk goedkoop laden bij TotalEnergies toch.

Ik heb hier in Lelystad (en voor werk Almere) idd hetzelfde natuurlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 12-06-2023 16:30 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-05 11:20
Alfred Spijker schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:57:
[...]

IJsselstein idem dito. Gelukkig sinds kort 4 Shell snelladers op het parkeerterrein voor de Gamma. Met FreshMile goedkoper snel laden binnen 30min.
idem in Sint-Niklaas Belgie, sinds het verdwijnen van de Enel x packs is de goedkoopste ac optie 0,47 euro, snelladen met Freshmile bij een snellader op 1 km van waar ik woon is 0.26 euro, logica 0 maar dan gaan we gewoon snelladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:57
Gunner schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:28:
Nou ja, met Freshmile kan je nog wel redelijk goedkoop laden bij TotalEnergies toch.

Bij AC kan het wel een verschilletje zijn, kan de wagen 22 kWh aan en geeft de laadpaal 22 kWh dan zit je rond de 34 cent bij de meeste laadpunten. Verandert er 1 vd 2 naar 11 kWh dan wordt het ca. 45 cent.

Uitgaande van 23 cent de kWh en 4 cent per minuut (zo is het bij mij op kantoor).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zjanzjak schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:59:
Verandert er 1 vd 2 naar 11 kWh dan wordt het ca. 45 cent.
Ja dat weet ik. Dat noem ik dan ook nog 'relatief goedkoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 08:21
[...]

Heb het artikel met die prijzen ook met belangstelling doorgenomen en blijf met een hele berg vragen zitten die ik graag zou willen stellen aan de maker van dat persbericht.

Woon hier in omgeving Kennemerland Noord-holland Beverwijk/Heemskerk en je raad het al, hier staan bergen en bergen zo goed als alleen palen van dat verschrikkelijk dure TotalEnergies. (moet je de websites eens lezen van dat bedrijf met zijn geblaat over prijzen van gemiddeld 28 en 38 eurocent per kWu)

Maar goed, over dat artikel, ik vraag mij dan af als men dan op een gemiddelde prijs komt van 48 eurocent per kWh in mijn woongemeente, hoe komt men dan in vredesnaam aan dat gemiddelde?

Zou ook heel graag al voor dat gemiddelde gaan laden, en nog fijner onder dat gemiddelde, maar nergens in dat artikel waar de laagste prijs en waar de hoogste prijs en bij wie wat en waar.

Als er 1 paal is met een tarief van 34 cent per kWh
En er zijn 100 palen met een tarief van 62 cent per kWh

Ja..... het gemiddelde is idd 48 eurocent per kWh

Met andere woorden, ik vind het artikel eigenlijk boerenbedrog, kan nergens vinden hoe men aan het gemiddelde komt.

Heb zelf die paal van 34 cent per kWh nog niet gevonden...... moet te biecht bij die veel te dure praatjesmaker van TotalEnergie met zo'n beetje de alleen heerschappij hier zonder echte concurrentie en kan daar niet blij van worden. Je wijk in Zeist, is niet de enige, gedeelde smart is halve smart ;)

Hoop dan ook echt dat de politiek hier een stokje voor gaat steken en vraag mij ook af hoe een gemeenteraad het zover heeft laten komen dat de burger zo goed als alleen afhankelijk is van 1 aanbieder.

De jungle van openbare palen, verschillende passen, verschillende tarieven en andere valkuilen op weg naar een gevulde accu zonder dat je op je kop gezet en leeggeschud wordt door de boeven die dat allemaal wel zo onduidelijk mogelijk willen houden. Hoog tijd dat dat eens stevig aangepakt gaat worden.

De goeden niet te na gesproken natuurlijk.
Volgens mij had de maker van het artikel de prijzen ex BTW genomen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Therapy777
  • Laatst online: 24-05 23:50

Therapy777

Metal!

Voor de geïnteresseerden een korte update. Net van Eastbourne naar Bedhampton gereden. Nog een kleine 40% over. Op zich al minder stress omdat je echt wel een eind lijkt te kunnen met een volle accu.

Net langs een Tesla supercharger gereden maar die werkte niet (verwachtte ik al). Een vriendelijke man die in zijn Tesla stond te laden vertelde mij dat het waarschijnlijk niet makkelijk en snel zou lukken om op het Tesla netwerk in te schrijven. Als het überhaupt al kan.

Gelukkig iets verderop een InstaVolt charging station gevonden. En die werkt met creditcard. Hij staat nu te laden met 125kW. Dus ff lekker McFlurrytje halen met zn allen en weer verder genieten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 10:14
Baldeagle schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:10:
Hebben jullie tips voor het laden voor een vakantie van 1000 km naar Frankrijk? Uiteraard kan ik dat zelf ook uitzoeken maar wellicht is er hier wel kennis en ervaring wat het beste te doen. ;)

[...]
Als je snel door Frankrijk heen gaat naar een bestemming sluit ik aan bij @MarkV6: Tesla is een fantastische oplossing. Als je rustig roadtrip-style wil genieten van de landschap zie @SpongeRob https://gathering.tweaker...message/75327436#75327436 Geen abo nodig, snel, spot goedkoop en betalen met je bankpas.

Edit: credit where credit is due.

[ Voor 7% gewijzigd door Yo!Bananas op 12-06-2023 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
coelho schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Dat is inderdaad een bottom line antwoord (pun intended). Ben alleen benieuwd naar het uitgebreidere verhaal erboven ;)
Tesla stuurt je in 1ste instantie naar laadpalen van Tesla zelf, als die ziet dat je er niet geraakt. Nooit problemen om te laden daar.
Andere snelladers zijn misschien wel beter gelegen, maar eerlijk, de rompslomp / kans op falen / diversiteit / prijsverschillen-onduidelijkheid is veel groter dan de plug and charge van Tesla.

Als je een laadpas wilt, om op bestemming te laden, dan moet je er pakken die gratis zijn, aangezien je dat amper gaat gebruiken (zijn trouwens ook meestal duurder als SuC). Dat is de €5 per maand niet waard (en is ook gewoon het verdienmodel van zo'n systeem).
80% is thuis, 18% is snellader, en 2% zal occasioneel zijn als het handig uitkomt. Maar zelfs die 2% is niet nodig als je op voorhand een snellader inplant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 21:24
coelho schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Moet je het zelf betalen? Dan niet doen. Zelf er ook ooit ingetuind. Kon niet eens in het buitenland ermee laden... De meeste passen zijn gratis aan te vragen of tegen eenmalige kleine betaling. Geen vaste kosten. Zeker als je thuis laadt, heb je geen pas nodig. Tenzij je verrekend met de baas, dan zal je wellicht die van de leasemaatschappij wél moeten nemen. Of iets anders regelen, bijv. kWh doorgeven periodiek en tegen redelijke vergoeding laten uitkeren. Ik had een kleine werkgever destijds die dat wilde doen. Inmiddels ZZP en dus scala aan pasjes na paar jaar, dus kan altijd wel laden maar liefst natuurlijk tegen de gunstigste tarieven.

[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 12-06-2023 19:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 10:14
Ik refereer hier boven aan een post van @SpongeRob waar IECharge wordt aangekondigd. Tijd om mijn ervaring te delen.

Op een recentelijk trip naar de Alsace zijn wij langs twee IECharge locaties geweest. In beide gevallen:
  • heel erg nieuw; op een locatie waren de laad pistolen nog in de bubble wrap
  • midden in het platte land niet eens in een dorpje
  • twee laadpalen met elk een 160kW en een 320kW aansluiting
  • touch screens die slecht leesbaar waren in de zon en die nauwelijks reagerden op touch
  • verder geen faciliteiten: geen picnic tafel geen toilet maar wel rust en een mooie uitzicht
  • vaste prijs 30 cent per kWh (what's not to like) en betalen met app, bankpas of kredietkaart
Een nu de praktijk ervaring: kabel in de auto, Revolut kaart tegen de paal en het laden begon. Een na plm 5 minuten stopte het weer. Kaart er weer tegen aan. Niks. Toen was opgevallen dat het touch screens waren. Even mee gespeeld maar kon niet zien wat er aan de hand was. Kaart er weer tegen aan. Bericht binnen van Revolut dat de kaart geblokkeerd was wegens verdachte transacties. Beide laad lampjes op de paal op rood, het apparaat was op tilt. Niet duidelijk waar ik dat kon melden dus auto verplaatst naar de tweede paal, ING bankpas ertegenaan en het laden begon. Dit keer niets aan de hand en lekker goedkoop kunnen laden.

Bij de tweede locatie gelijk met de ING pas geprobeerd maar de sessie wou niet starten. Volgens de laadpaal was ik aan het laden maar de auto was het er niet mee eens dus die sessie van 0kWh heb ik gestopt en de auto verplaatst naar de andere paal waar een vriendelijke Belg net vertrokken was. Nu (een beetje tegen mijn principes in) een account gemaakt in de app en daarmee de sessie opgestart met als voordeel veel meer status informatie en een factuur-achtige overzicht na afloop. Hier zijn wij een uur gebleven (picnic meegenomen) en in totaal 1 motor twee fietsers en 3 autos zijn er voorbij gereden zo rustig was het.

Uiteindelijk hebben wij twee keer flink kunnen laden tegen 2020 prijzen en ondanks de opstart problemen een goed gevoel aan overgehouden. Het idee om zonder registratie te kunnen betalen met een bank pas sprak mij wel aan maar om eerlijk te zijn - mits er mobiele dekking is op de locaties - was de app een verademing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Sqcv0QNTnj5iVlEQ_Rrtl31OXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAlx8ytNDn4zzJV24GH4G9SG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Yo!Bananas op 12-06-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 14:07
The__Virus schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:35:
[...]

Moet je het zelf betalen? Dan niet doen. Zelf er ook ooit ingetuind. Kon niet eens in het buitenland ermee laden... De meeste passen zijn gratis aan te vragen of tegen eenmalige kleine betaling. Geen vaste kosten. Zeker als je thuis laadt, heb je geen pas nodig. Tenzij je verrekend met de baas, dan zal je wellicht die van de leasemaatschappij wél moeten nemen. Of iets anders regelen, bijv. kWh doorgeven periodiek en tegen redelijke vergoeding laten uitkeren. Ik had een kleine werkgever destijds die dat wilde doen. Inmiddels ZZP en dus scala aan pasjes na paar jaar, dus kan altijd wel laden maar liefst natuurlijk tegen de gunstigste tarieven.
Ik ben ZZPer, dus betaal het zelf. Ik ken genoeg EV rijders met een heel mapje aan pasjes, ik zie mezelf alleen nog niet zo worstelen met tig aanbieders op de route om vervolgens ergens een paar euro minder te betalen. Uiteraard betaal ik liever geen 70ct als 30ct ook mogelijk is, maar niet heel veel extra moeite investeren voor de besparing van een halve kop koffie (nu ga ik ook de snelweg af om te tanken, maar ik rijd vervolgens niet 5 kilometer om, voor nog 2 cent per liter).

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:47
coelho schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:14:
[...]

Ik ben ZZPer, dus betaal het zelf. Ik ken genoeg EV rijders met een heel mapje aan pasjes, ik zie mezelf alleen nog niet zo worstelen met tig aanbieders op de route om vervolgens ergens een paar euro minder te betalen. Uiteraard betaal ik liever geen 70ct als 30ct ook mogelijk is, maar niet heel veel extra moeite investeren voor de besparing van een halve kop koffie (nu ga ik ook de snelweg af om te tanken, maar ik rijd vervolgens niet 5 kilometer om, voor nog 2 cent per liter).
Zo ingewikkeld is het ook weer niet. Ik heb inmiddels wel een aardig stapeltje pasjes en apps, maar gebruik daar doorgaans maar één of twee van. Dat verschuift ook in de tijd welke in mijn use case het voordeligst is.
In buitenland is het fijn om wat alternatieven te hebben voor geval iets niet werkt. Maak me dan niet zo druk om de prijs, aangezien het incidenteel is. Belangrijker is dat je überhaupt kunt (snel)laden. En dan liefst op een plekje waar je ook nog aangenaam kunt verpozen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:10
Therapy777 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:14:
Voor de geïnteresseerden een korte update. Net van Eastbourne naar Bedhampton gereden. Nog een kleine 40% over. Op zich al minder stress omdat je echt wel een eind lijkt te kunnen met een volle accu.

Net langs een Tesla supercharger gereden maar die werkte niet (verwachtte ik al). Een vriendelijke man die in zijn Tesla stond te laden vertelde mij dat het waarschijnlijk niet makkelijk en snel zou lukken om op het Tesla netwerk in te schrijven. Als het überhaupt al kan.
Kan zeker, en is helemaal niet zo moeilijk. App downloaden, credit card of bankrekening invullen en gaan. Het kan volgens mij nog niet bij alle superchargers in Engeland, maar wel al bij een groot aantal, zie ik op de kaart.
Gelukkig iets verderop een InstaVolt charging station gevonden. En die werkt met creditcard. Hij staat nu te laden met 125kW. Dus ff lekker McFlurrytje halen met zn allen en weer verder genieten. ;)
Kijk, dat klinkt allemaal al een stuk lekkerder dan eerder. Fijne vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:02
Iemand ook missende laadsessies bij Freshmile? Ik heb maar voor 5 van mijn 8 sessies moeten betalen.
1 sessie staat gewoon in de app zonder bedrag, de andere staat er wil in maar is nooit afgeschreven en de laatste van vorige week is helemaal nergens zichtbaar.

Voor mij geen probleem, er zaten 2 sessies bij waar. Ik van 5-75% heb geladen.

Allemaal bij Shell 175kW laders.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 12-06-2023 21:48 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-05 09:23
Headshot_NL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:48:
Iemand ook missende laadsessies bij Freshmile? Ik heb maar voor 5 van mijn 8 sessies moeten betalen.
1 sessie staat gewoon in de app zonder bedrag, de andere staat er wil in maar is nooit afgeschreven en de laatste van vorige week is helemaal nergens zichtbaar.

Ik heb 1 sessie (Shell 175 kw) die nog niet zichtbaar is in de app. Wel is er €50 gereserveerd op de creditcard. De anderen (ook Shell 175kw) zijn wel verwerkt en waren ook onmiddellijk zichtbaar

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 08:21
Headshot_NL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:48:

Ik zou hier wel een beetje mee uitkijken, in het verleden heeft Freshmile dat ook weleens geflikt voor een tariefverhoging, om de missende laadsessies vervolgens na de tariefverhoging alsnog af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:56
Slinnenb schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Ik heb 1 sessie (Shell 175 kw) die nog niet zichtbaar is in de app. Wel is er €50 gereserveerd op de creditcard. De anderen (ook Shell 175kw) zijn wel verwerkt en waren ook onmiddellijk zichtbaar
Ik mis ook nog eentje, geen reservering trouwens. Wel irritant, ik vind het fijn als gelijk na afkoppelen de factuur komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-05 08:48
[...]

Heb het artikel met die prijzen ook met belangstelling doorgenomen en blijf met een hele berg vragen zitten die ik graag zou willen stellen aan de maker van dat persbericht.

Woon hier in omgeving Kennemerland Noord-holland Beverwijk/Heemskerk en je raad het al, hier staan bergen en bergen zo goed als alleen palen van dat verschrikkelijk dure TotalEnergies. (moet je de websites eens lezen van dat bedrijf met zijn geblaat over prijzen van gemiddeld 28 en 38 eurocent per kWu)

Maar goed, over dat artikel, ik vraag mij dan af als men dan op een gemiddelde prijs komt van 48 eurocent per kWh in mijn woongemeente, hoe komt men dan in vredesnaam aan dat gemiddelde?

Zou ook heel graag al voor dat gemiddelde gaan laden, en nog fijner onder dat gemiddelde, maar nergens in dat artikel waar de laagste prijs en waar de hoogste prijs en bij wie wat en waar.

Als er 1 paal is met een tarief van 34 cent per kWh
En er zijn 100 palen met een tarief van 62 cent per kWh

Ja..... het gemiddelde is idd 48 eurocent per kWh

Met andere woorden, ik vind het artikel eigenlijk boerenbedrog, kan nergens vinden hoe men aan het gemiddelde komt.

Hoop dan ook echt dat de politiek hier een stokje voor gaat steken en vraag mij ook af hoe een gemeenteraad het zover heeft laten komen dat de burger zo goed als alleen afhankelijk is van 1 aanbieder.

De jungle van openbare palen, verschillende passen, verschillende tarieven en andere valkuilen op weg naar een gevulde accu zonder dat je op je kop gezet en leeggeschud wordt door de boeven die dat allemaal wel zo onduidelijk mogelijk willen houden. Hoog tijd dat dat eens stevig aangepakt gaat worden.

De goeden niet te na gesproken natuurlijk.
Ja begin een beetje een hekel te krijgen aan Total. Maar goed, ik zou hetzelfde doen als ik de kans kreeg, een monopolie positie krijgen op een markt. Heerlijk alleen maar AH supermarkten in de regio 😁. Het mooie is dan nog dat ze de grond krijgen van de gemeente notabene. Ik heb ook contact gezocht met Mra maar zij zeggen het te monitoren. Ze zijn een stichting dus geen winstbelang. Maar goed, hoe ga je dat monitoren? Als ze te hoge prijs hebben palen weghalen? Stickers erop veranderen? Ze komen altijd wel met een verhaal op de proppen waarmee ze de prijsverhoging kunnen verantwoorden. Ik denk dat concurrentie het beste werkt. Monopolie weggeven niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

maharens schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:07:
[...]

Ik mis ook nog eentje, geen reservering trouwens. Wel irritant, ik vind het fijn als gelijk na afkoppelen de factuur komt.
Bij de Shell snelladers wil het wel eens duren voordat je de mail krijgt met de factuur, maar de laatste keer helemaal niets. Wel goed afgerekend trouwens. Geen sessies die nooit zijn afgerekend.
jaroen89 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:59:
[...]
Ik zou hier wel een beetje mee uitkijken, in het verleden heeft Freshmile dat ook weleens geflikt voor een tariefverhoging, om de missende laadsessies vervolgens na de tariefverhoging alsnog af te rekenen.
De reden waarom ik dus wel een Creditcard heb gekoppeld. Geeft me toch iets meer macht bij dat soort grapppen. Ik weet niet wie het was maar hier post iemand wel eens dat juist niet te doen. Prima, maar in dit soort situaties toch echt wel een voordeel.

[ Voor 39% gewijzigd door Gunner op 13-06-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
[...]
Vooralsnog lees ik dit alleen maar bij mensen die de Freshmile-pas gekoppeld hebben aan hun creditcard.
Hier spreekt een uitermate tevreden Freshmile gebruiker die elke keer net genoeg saldo op z'n kaart zet.

Er mist nog steeds 1 sessie toen ik ergens in februari ging laden op kantoor.
Normaliter zie ik de laadsessies net na, of hoogstens een paar uur na afkoppelen terug in de app.
Oh nee, ik lieg, 1 x meegemaakt dat ik de sessie pas in de avond terugzag in de app nadat ik in de ochtend geladen had, but that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay

Als je met de auto tussen Lelystad en Almere pendelt kun je goedkoper met je Freshmile pas (snel)laden bij het Shell station langs de A6 (Almere richting Lelystad), à € 0.21 / started kWh + € 0.07 / min ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Haay schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:58:
[...]

Als je met de auto tussen Lelystad en Almere pendelt kun je goedkoper met je Freshmile pas (snel)laden bij het Shell station langs de A6 (Almere richting Lelystad), à € 0.21 / started kWh + € 0.07 / min ;)
Weet ik, al enkele malen gebruikt :)

Gunner in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wiz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 14:09

wiz

Connecting the world

Gisteren mijn nieuwe ID.4 Pro Performance in gebruik genomen... En dus maar meteen dit topic gebookmarked! 😎

HP Elitebook Ultra G1i - Ultra 7-268v Oled 32Gb 2Tb / Surface Pro SD X Elite Oled 16Gb 2Tb 5G + Flex TC / iPhone 15 PRO + Apple Watch Ultra 2 / VW ID.4 Pro Performance / NOM & EPC=0 sinds 1-1-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 10:04
MarkV6 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:03:
Op de website van laadkaart.mrae.nl kun je zien waar er in NH laadplekken aan komen.
Ik heb MRA een bericht gestuurd dat het niet zo handig is om Greenflux/Total Energies een monopolie te geven.
Het antwoord is dat in het MRA gebied Total Energies de concessiehouder is en ieder kwartaal de prijzen aangepast worden.
Misschien is het principe van concessiehouder niet zo handig?
De MRA, heb die site van ze een beetje doorgenomen, ben er nog niet achter welke grote zakkenvullers zich daar nu precies achter verschuilen.

Wel heel professioneel hoe ze je in slaap sussen, maar toen ik een zinnetje las over transparante laadtarieven had ik gelijk al iets van...... jullie nemen de hele kluit in de maling.

Heb ook van TotalEnergies een mailtje gehad met zo'n compleet nietszeggend bericht...... dat "ze" ieder kwartaal de prijzen aanpassen. (had ze daar gevraagd of het via hun soms mogelijk was om met een pas van hun, oid, voordeliger te laden, dit omdat ik de prijzen van hun via mijn huidige pasjes nogal aan de zeer hoge kant vond. ook gemeld dat ze met alles wel zo'n 50% duurder zijn dan de concurrentie) Verder geen behulpzame info van TotalEnergie om voordeliger te kunnen laden.

We weten nu al wat het aanpassen van de prijzen per kwartaal inhoud, dat als het veel lager geworden is, dat men dan maar minimaal verlaagd en als de prijzen ietsje stijgen dat ze dan fors omhoog gaan, net als bij de banken en al dat grote schorrie morrie is het alleen maar zakken vullen en zielig doen ondertussen schieten hier in een wijk gigantisch dure panden, woonhuizen, als paddestoelen uit de grond en vraag je je wel eens af het allemaal drugsdealers of overheidsambtenaren zijn die zich laten verwennen....

Ja, het hebben van concessiehouders is niet zo handig voor ons, maar daar kijken de boeven toch wel heel anders tegenaan :-(

MRA }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:57
meacount schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:53:
[...]

De MRA, heb die site van ze een beetje doorgenomen, ben er nog niet achter welke grote zakkenvullers zich daar nu precies achter verschuilen.
Hier kun je het antwoord op jouw vraag vinden:
Is MRA-Elektrisch een commerciële partij?
Nee, MRA-Elektrisch is geen commerciële partij. Het is een project van en voor samenwerkende overheden. In 2012 is het projectbureau van MRA-Elektrisch gestart vanuit de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Amsterdam en Almere. In 2014 is ook de provincie Utrecht tot MRA-E toegetreden. MRA-Elektrisch biedt de helpende hand aan lokale overheden in de drie provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht. De inliggende gemeenten (met uitzondering van de gemeenten Amsterdam en Utrecht) worden zo ondersteund met elektrisch vervoer. Luchtkwaliteit en klimaatverandering houden niet op bij de gemeentegrens. Als samenwerkingsverband van overheden kunnen we veel meer bereiken dan lokale gemeenten alleen.

Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meacount
Haay schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:43:
[...]

[Afbeelding]
Ben net als jij ook niet blij met soort ontwikkelingen en een duffe overheid die waarschijnlijk hier en daar langdurig op vakantie is van alle steekpenningen en daarom geen tijd heeft om te zien dat dit compleet de verkeerde kant opgaat.
daemonix schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:58:
[...]

Gewoon bij Tesla laden. Betere prijzen zul je niet krijgen.
Rijd niet met een leasebak en we weten allemaal dat snelladen niet direct optimaal te noemen is voor het behoud van je accu. Maar misschien toch maar iets vaker naar de Tesla toe, gun de zakkenvullers nog geen droge snee brood :(
[...]

Heb wat zitten rekenen, en ja het is iets voordeliger als je tenminste je auto op tijd bij de laadpaal weghaalt, al heb ik af en toe het idee, dat die 11kW laadpalen die 11kW niet halen en dan wordt je langzaam genaaid.

Maar als je het goed bekijkt, dan is het toch bijna van de zotte dat je een Frans pasje moet nemen om hier in Nederland in je eigen woonplaats voordeliger te kunnen laden. Ja, houd niet zo van complottheoriën, maar krijg wel het idee dat de politiek hier diep diep in slaap gesusd is.

Het stinkt, en niet een klein beetje ook en daar gaan kamervragen, van die watjes daar, ook niets aan veranderen als er ook daadwerkelijk niets gebeurt aan het oplossen van de chaos en ondoorzichtigheid in de prijzen van het laden.

Kan het dan ook niet gek vinden dat veel mensen niet staan te trappelen om over te stappen op elektrisch rijden.
jaroen89 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:27:
[...]

Volgens mij had de maker van het artikel de prijzen ex BTW genomen.
De maker van het artikel is in het geheel niet duidelijk hoe hij aan de, voor mij, onbetrouwbare gegevens komt, de lijst met plaatsnamen geeft ook verder geen uitleg.

We weten ondertussen dat het totaal niet transparant is hoe je wordt getild en daar zou dat simpele artikel dan wel even antwoord op geven? Leuk voor op een Nu.nl website waarvan je weet dat je de berichten niet allemaal al te serieus moet nemen, maar echt veelzeggend was het artikel dan ook niet, het mist diepgang en dat is met zoiets complex als onze laadpalen chaos wel nodig lijkt mij.
Silversurfer1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:12:
[...]

Ja begin een beetje een hekel te krijgen aan Total. Maar goed, ik zou hetzelfde doen als ik de kans kreeg, een monopolie positie krijgen op een markt. Heerlijk alleen maar AH supermarkten in de regio 😁. Het mooie is dan nog dat ze de grond krijgen van de gemeente notabene. Ik heb ook contact gezocht met Mra maar zij zeggen het te monitoren. Ze zijn een stichting dus geen winstbelang. Maar goed, hoe ga je dat monitoren? Als ze te hoge prijs hebben palen weghalen? Stickers erop veranderen? Ze komen altijd wel met een verhaal op de proppen waarmee ze de prijsverhoging kunnen verantwoorden. Ik denk dat concurrentie het beste werkt. Monopolie weggeven niet.
Ja, mee eens, grote jongens zijn grote graaiers en daar moeten we niet blij mee zijn.

De politiek hier......... :X
[...]
Stond/sta/aarzel voor de aanvraag van zo'n laadpas ivm de zeer hoge tarieven van die TotalEnergies boeven, maar om dan weer door een andere boef in de maling genomen te worden is ook weer niet de bedoeling, zou het iets zijn van met de Franse slag?

Zal er even een nachtje over slapen en ondertussen dan nog maar een keertje naar de Tesla Super Chargers.

Poen poen poen en daar is het uiteindelijk toch wel om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
[...]

Heb ook van TotalEnergies een mailtje gehad met zo'n compleet nietszeggend bericht...... dat "ze" ieder kwartaal de prijzen aanpassen.
De MRA kwam ook met dit antwoord. En dat iedere plaats een ander tarief voor Total/Greenflux heeft:
Iedere regio hanteert een eigen indexatie formule.

Dus per kwartaal aanpassen nu het zou moeten dalen. Echter begin dit jaar ging het bijna wekelijks omhoog.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuurmanVanFrodo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-05 01:18
wiz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:36:
Gisteren mijn nieuwe ID.4 Pro Performance in gebruik genomen... En dus maar meteen dit topic gebookmarked! 😎
Gefeliciteerd! Mooie bak, hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MarkV6 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:57:
[...]

De MRA kwam ook met dit antwoord. En dat iedere plaats een ander tarief voor Total/Greenflux heeft:
Iedere regio hanteert een eigen indexatie formule.

Dus per kwartaal aanpassen nu het zou moeten dalen. Echter begin dit jaar ging het bijna wekelijks omhoog.
1 juli weer een kans. Maar denken we nu echt dat het omlaag gaat? Probleem is dat vooral de zakelijke rijders gewoon hun te dure pasje blijven gebruiken dus is er geen incentive om prijzen ook echt naar beneden te doen. En daar hebben wij als eigen rijders nadeel van.

@meacount Nee, natuurlijk is het bezopen dat we Franse of andere buitenlandse passen moeten gebruiken om goedkoper te kunnen laden. De shell pas zelf is drie keer duurder bij hun eigen snelladers, prijsfout of niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 13-06-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
MadMan81 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:21:
[...]

Hier kun je het antwoord op jouw vraag vinden:

Is MRA-Elektrisch een commerciële partij?
Nee, MRA-Elektrisch is geen commerciële partij. Een project van en voor samenwerkende overheden. In 2012 is het projectbureau van MRA-Elektrisch gestart vanuit de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Amsterdam en Almere. In 2014 is ook de provincie Utrecht tot MRA-E toegetreden. MRA-Elektrisch biedt de helpende hand aan lokale overheden in de drie provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht. De inliggende gemeenten (met uitzondering van de gemeenten Amsterdam en Utrecht) worden zo ondersteund met elektrisch vervoer. Luchtkwaliteit en klimaatverandering houden niet op bij de gemeentegrens. Als samenwerkingsverband van overheden kunnen we veel meer bereiken dan lokale gemeenten alleen.

[...]
Ja dat heb ik gelezen.

Vond je het ook niet ontzettend ontwijkend en je met een tik voor je billen je het riet insturend?

Het is een project........... ???????????

Een samenwerkingsverband van overheden.......... (kan nooit goed gaan, ze verzanden in vergaderingen en tig tig tegenstrijdige regeltjes en verschillende belangen)

De hele tekst zegt totaal niet welke bedrijven er nu precies aan meewerken.

Wie betaald dat project?

Het geblaat over overheden en wat plaatsnamen geven en wat provincies noemen zegt mij in het geheel niet wie er echt de touwtjes in handen hebben en waar de verantwoordelijkheden liggen.

Wat zou er voor moois staan in de contracten met de concessiehouders en andere belanghebbende en waar is de transparantie?

Onze overheden...... je mag blij zijn als ze hun eigen bips af kunnen vegen :-(

Zand in de ogen strooien, vast in dienst bij ze, klaasvaak :z :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Gunner schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:03:
[...]

1 juli weer een kans. Maar denken we nu echt dat het omlaag gaat? Probleem is dat vooral de zakelijke rijders gewoon hun te dure pasje blijven gebruiken dus is er geen incentive om prijzen ook echt naar beneden te doen. En daar hebben wij als eigen rijders nadeel van.

@meacount Nee, natuurlijk is het bezopen dat we Franse of andere buitenlandse passen moeten gebruiken om goedkoper te kunnen laden. De shell pas zelf is drie keer duurder bij hun eigen snelladers, prijsfout of niet.
Ach, een Duitse laadpas (maingau) is een tijd goedkoper geweest bij Fastned dan de fastned app zelf.

Wat is precies het probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Pfoeh nou, zo kan 'ie dan wel weer, lijkt me...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat er geen marktwerking is door een monopolie in concessie-gebieden zoals MRA waarin je dus in drie provincies voor het grooste gedeelte aangewezen bent op te dure aanbieders (en je dus m.b.v topics als deze gelukkig geholpen wordt met goede tips om daar wat aan te kunnen doen, maar het principe klopt niet)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-05 15:22
Gunner schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:10:
[...]

Dat er geen marktwerking is door een monopolie in concessie-gebieden zoals MRA waarin je dus in drie provincies voor het grooste gedeelte aangewezen bent op te dure aanbieders (en je dus m.b.v topics als deze gelukkig geholpen wordt met goede tips om daar wat aan te kunnen doen, maar het principe klopt niet)
Er is wel degelijk concurrentie in dit soort gevallen, alleen die is bij de aanbesteding. Er zijn wetten voor hoe die moet verlopen, dus je kan niet zomaar iets op eigen houtje doen als overheid.
Als daarna de tarieven vrij worden gelaten is dat een fout van de overheid bij de aanbesteding, niet van de maatschappij die de aanbesteding gewonnen heeft. Ook in de regio Rotterdam is er zo'n aanbesteding, maar daar is wel alles goed geregeld.
Zo is dat de laatste tig jaar geregeld op initiatief van vooral de VVD die alles aan de vrije markt wil overlaten. De overheid neemt dan een commerciële partner in de hand, voor zaken die ze ook zelf beter hadden kunnen regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@RJan61 ik ben bekend met de principes van aanbesteding maar dan is het nog steeds ontransparant hoe de prijzen berekend worden (dat laat de uitzending van Radar van een tijd geleden ook zien).

Inmiddels is de energiemarkt ook aardig afgekoeld maar nog steeds lijken de CPO's niet echt te bewegen naar lagere prijzen. Daardoor krijg ik het idee dat ze het allemaal wel best vinden en gewoon hun opbrengst danwel winst gewoon aan het maximaliseren zijn. Nu is dat op de energiemarkt niet vreemd natuurlijk als je kijkt naar de winsten van dat soort bedrijven.

Net zoals met brandstofprijzen. Als de prijs van olie omhoog gaat dan zie je dat gelijk aan de pomp. Gaan ze omlaag schermen ze met "ja maar oude voorraden"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
meacount schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Ja dat heb ik gelezen.
Vond je het ook niet....

<knip>onderbuik dingen</knip>
Leg die Telegraaf eens even aan de kant en ga eens naar een publieks bijeenkomst van MRA-E waar je allerlei bedrijven en overheden spreekt om praktische e-mobility problemen op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 13-06-2023 13:53 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
Met de energiemarkt (en idem met verzekeringen, telefonie, internet, enz.) heb je als consument tenminste nog de mogelijkheid om van contract te wisselen naar een andere aanbieder wanneer je huidige aanbieder hoger dan marktconforme prijzen begint te rekenen.

Maar wanneer één partij dankzij een aanbesteding vrijwel een monopolie in meerdere provincies heeft en ongegeneerd significant hogere prijzen dan andere aanbieders hanteert, dan zou een partij als ACM hier misschien eens wat van moeten zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Haay schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:50:
Met de energiemarkt (en idem met verzekeringen, telefonie, internet, enz.) heb je als consument tenminste nog de mogelijkheid om van contract te wisselen naar een andere aanbieder wanneer je huidige aanbieder hoger dan marktconforme prijzen begint te rekenen.

Maar wanneer één partij dankzij een aanbesteding vrijwel een monopolie in meerdere provincies heeft en ongegeneerd significant hogere prijzen dan andere aanbieders hanteert, dan zou een partij als ACM hier misschien eens wat van moeten zeggen.
Gunner schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:10:
[...]

He, maar jullie hadden t over Shell Recharge langs de snelweg, en een laadpas van een buitenlandse MSP. Wat hebben aanbestedingen bij gemeenten en provincies daar nou weer mee te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Gunner schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:24:
@RJan61

Net zoals met brandstofprijzen. Als de prijs van olie omhoog gaat dan zie je dat gelijk aan de pomp. Gaan ze omlaag schermen ze met "ja maar oude voorraden"
Zo, waar heb je die grijsgedraaide plaat opgegraven? Is ook gewoon niet waar en wordt regelmatig ontkracht.
Ook in jouw favoriete krant: https://www.telegraaf.nl/...k-door-lagere-olieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Mag wel wat minder denigrerend die toon, dan discussieren we verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 13-06-2023 14:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
Gunner schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:02:
Mag wel wat minder denigrerend die toon, dan discussieren we verder.
Ik ben er helemaal OK mee als deze "discussie" (oftewel, ongegronde "boomer-oom-verjaardagspraat") voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:28
Hachy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:03:
[...]
Jawel hoor, gewoon just another LMS druppel. Ligt hier voor me 8)

aanvragen via https://lomboxnet.evc-net.com/Register/NonCompany
Nou, dat is dan wel een goed bewaard geheim! Zowel op de We Drive Solar-website als op die van Lomboxnet is niks te vinden over het aanvragen van laadpassen of -druppels. Misschien is deze vooral bedoeld voor de deelauto's van We Drive Solar.

Als het berekende laadtarief inderdaad CPO + € 0,01 per kWh is (dat staat dus ook nergens), dan is deze druppel minder interessant dan de druppel van NL MAB (CPO + € 0,12 per sessie), tenzij je vaak kleine hoeveelheden laadt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricard0o
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-04 13:06
Laatst mijn Eneco pas die ik (gratis) bij mijn laadpaal heb gekregen uitgeleend.

Spaanse familie lid was even in Nederland en kreeg een ID3 mee waar hij echt niets van snapte.

Tot mijn verbazing heeft hij gewoon voor 0,2299 euro geladen in Rotterdam.
Dit zijn toch wel mooie tarieven.

Kost helaas alleen 3 euro per maand als je de laadpas “los” aanschaft en is duur bij niet Eneco laadpalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-05 08:48
Hachy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Leg die Telegraaf eens even aan de kant en ga eens naar een publieks bijeenkomst van MRA-E waar je allerlei bedrijven en overheden spreekt om praktische e-mobility problemen op te lossen.
Ja en? Ondertussen hebben we een monopolist en prijzen die hoger liggen dan op brandstof rijden. Hoef ik niet voor naar een bijeenkomst hoor. Overheden hebben zelf geen oplossing en besteden maar al te graag uit. Zijn ze er weer vanaf. Bedrijven zijn er niet om te helpen maar om geld te verdienen. Kan ook samengaan maar niet als je ze een monopolie geeft.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-05 16:14

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik reageede op @meacount zijn reactie en dan voornamelijk zijn woordgebruik.

Het is inderdaad merkwaardig dat aan alle Total Energies laadpalen een stevig prijskaartje hangt. Of dit nu komt door een oud en langdurig energiecontract of (vergeten) prijsaanpassingen of misschien andere zaken die in de concessie wel of niet zijn vastgelegd weet ik niet, maar het lijkt me interessant eens in te duiken waarom zij zo specifiek afwijken t.o.v. de rest van Nederland en hier bij Total en MRA-E wat vragen over te gaan stellen.

Dan nog heel even over de vorm; of je er nu blij mee bent of niet, ik heb het aanbestedingssysteem ook niet verzonnen. Je kunt daar best kritische vragen over stellen, zo lang het een beetje bijdraagt aan de discussie.

Het heeft geen zin om in dit topic ongefundeerde shit over steekpenningen, graaiers en zakkenvullers te roepen met teveel leestekens. Dat doet afbreuk aan de kwaliteit van de reacties in dit topic en hoort naar mijn bescheiden mening meer op Facebook of op andere social media thuis.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhcn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-12-2024
[...]

Zijn deze in de avond ook toegankelijk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:51
jaarlijkse reminder voor de vakantiegangers om altijd kritisch naar de prijzen te kijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dKmANDI.png

ze hebben hier bij shell vergeten om de valuta van euro naar czech kronen te maken, straks laad je je auto vol voor je maandsalaris :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Zjanzjak schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:21:

Vandaag eens even gebeld, eerst met de diergaarde maar werd door verwezen naar Eneco.
Eneco(-mobility) bevestigt dat het met hun laadpas 23 cent de kWh is (22 kW laadpaal).

Die pas kost een particulier 12 maanden lang 3 euro per maand aan abbo-kosten, tenzij je een bepaalde laadpaal bij hun afneemt, dan krijg je de pas gratis. De laadpas is namelijk pas na 1 jaar op te zeggen.

Aangezien we met kantoor eerdaags die kant opgaan, en gratis uitrijkaarten voor de bewuste parkeerplaats krijgen, ga ik eens proberen of mijn E-Flux card er werkt.

https://laadpastop10.nl/chargecard/128/E-Flux

Want dit lees ik; Tarieven: Basis tarief van de laadpaalexploitant (CPO) zonder toeslagen.

ABC.
Bovenstaand ging over diergaarde Blijdorp en de laadpalen op hun parkeerterrein, vandaag was het zover.
Van de 8 palen waren er 2 buiten gebruik, en 2 in gebruik, dus ook de boel aangesloten, de E-Flux pas langs de lezer en Blijdorp in. Bij terugkomst bleek dat ik 14,1 kWh geladen had, in de E-Flux app las ik dat mij dat 5,98 euro kost. Omgerekend 42,4 cent de kWh. :')

Naja, de dierentuin was leuk en de gratis broodjes waren lekker. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZLkX3S0kZTDUvDIAaQruXPosws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kx54zfAcJhlIpkzKqosDEDdc.png?f=fotoalbum_large

Komende zaterdag ga ik naar Bobbejaanland: het plezante land van België. Wat niet zo plezant is, dat zijn de laadtarieven. Gelukkig is het maar 95km rijden, dus dat red ik wel op een volle lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:43:
[Afbeelding]

Komende zaterdag ga ik naar Bobbejaanland: het plezante land van België. Wat niet zo plezant is, dat zijn de laadtarieven. Gelukkig is het maar 95km rijden, dus dat red ik wel op een volle lading.
Dat zal de bedoeling wel zijn, dat je daar alleen gaat laden als het echt niet anders kan, en dat de paal dan ook vrij is. Dat vind ik eigenlijk een prima aanpak. Als je het niet nodig hebt laadt je niet en als je het wel nodig hebt betaal je wat meer maar heb je ook bijna zekerheid dat de paal vrij is.
Voor mij is het ca. 125km enkele reis en kan dus ongeveer 2x heen en weer zonder te laden.

Morgen ook weer ruim 500km voor de boeg, maar met deze temperaturen is dat geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 13-06-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
eltron schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:04:
[...]

Dat zal de bedoeling wel zijn, dat je daar alleen gaat laden als het echt niet anders kan, en dat de paal dan ook vrij is. Dat vind ik eigenlijk een prima aanpak. Als je het niet nodig hebt laadt je niet en als je het wel nodig hebt betaal je wat meer maar heb je ook bijna zekerheid dat de paal vrij is.
Voor mij is het ca. 125km enkele reis en kan dus ongeveer 2x heen en weer zonder te laden.

Morgen ook weer ruim 500km voor de boeg, maar met deze temperaturen is dat geen probleem.
Nou ik denk dat het in algemene zin in België een stukje duurder is: maar ik kan eigenlijk wel een korte laadsessie, gebruiken. Want 190km haal ik weleens waar op een volle accu, alleen dan heb ik niet veel reserve meer.

Dus ik ga wel een halfuurtje gratis opladen bij Lidl Geel: want anders moet ik de airco uit laten. Afgelopen zaterdag heb ik gemerkt, dat dit toch een aardige hap van het rijbereik neemt.

Er staan 10 laadpalen in het park: voor België toch een hele presentatie, want tot voor kort had je in België ook nog een limiet bij je vaste internetverbinding :+

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 13-06-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-05 08:48
Marco-Peters schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:17:
[...]

Nou ik denk dat het in algemene zin in België een stukje duurder is: maar ik kan eigenlijk wel een korte laadsessie, gebruiken. Want 190km haal ik weleens waar op een volle accu, alleen dan heb ik niet veel reserve meer.

Dus ik ga wel een halfuurtje gratis opladen bij Lidl Geel: want anders moet ik de airco uit laten. Afgelopen zaterdag heb ik gemerkt, dat dit toch een aardige hap van het rijbereik neemt.
Laden aanzetten met een limiet van 20-30% boven je aankomstpercentage (of wat je ook nodig hebt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Koekhapperrr schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:20:
[...]

Laden aanzetten met een limiet van 20-30% boven je aankomstpercentage (of wat je ook nodig hebt)?
Gaat met de Nissan Leaf niet: maar volgens ABRP zou ik met 55% aankomen en thuis met 7% en dat vind ik wel riskant, dus dan ga ik wel tot 80% snelladen bij de gratis snellader van Lidl Geel.

Zodra je in het park bent, kun je natuurlijk ook niet zomaar tussendoor terug naar de auto lopen om te ontkoppelen ofzo. Aangezien het park toch pas om 10 uur open gaat, vertrek ik simpelweg vroeger om een korte laadstop te maken.

Ik ben nu al 3 of 2 keer met een bijna lege batterij aangekomen: zondag zelfs 0% ( ookal is dat in werkelijkheid 8% ofzo ) en dat wil ik toch vermijden gaan.

Afgelopen zondag had ik juist tot 55% snel geladen, maar geen of niet genoeg rekening gehouden met het meerverbruik van de airco. Dus ik kwam met 1% thuis aan, dan knijp ik hem wel echt hoor _O-

[ Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 13-06-2023 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:09
[...]

ondertussen schieten hier in een wijk gigantisch dure panden, woonhuizen, als paddestoelen uit de grond en vraag je je wel eens af het allemaal drugsdealers of overheidsambtenaren zijn die zich laten verwennen....
Ik hoop dat je dit cynisch bedoeld.
Als overheidsambtenaar voel ik me niet aangesproken: ik woon niet in een gigantisch duur pand, laat ik me niet verwennen (alleen door mijn kinderen). Ik rij zelfs een goedkope Ionic classic omdat ik me niets duurders kan veroorloven.

;)

[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 13-06-2023 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-03 23:48
Ondertussen een maand elektrisch aan het rijden, en de auto en het elektrisch rijden zelf vind ik helemaal fantastisch oOo

Maar het gedoe met laadpasjes en apps is bij momenten echt te belachelijk voor woorden |:( . Ik was vandaag aan het bekijken hoe ik kan opladen op een nmbs parking. Op de website van nmbs staat dat je met een laadpas kan betalen of met de smoov app, dus maar even gekeken naar de prijs met de passen die ik heb:

- Shell Recharge geeft € 0,65 per kWh aan
- Plugsurfing geeft € 0,49 per kWh aan
- Smoov app geeft € 0,45 per kWh aan

Dat zijn dus 3 fucking verschillende prijzen voor exact dezelfde stroom... 8)7 :')

/ end rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-05 09:23
Slinnenb schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:55:
[...]

Update: vandaag bij Shell 175 kw geladen en nu staat deze meteen in de app. De sessie van vorige week is nog niet zichtbaar. De reservering op mij creditcard staat nog wel

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meacount
Hachy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:16:
Ik reageede op @meacount zijn reactie en dan voornamelijk zijn woordgebruik.

Het is inderdaad merkwaardig dat aan alle Total Energies laadpalen een stevig prijskaartje hangt. Of dit nu komt door een oud en langdurig energiecontract of (vergeten) prijsaanpassingen of misschien andere zaken die in de concessie wel of niet zijn vastgelegd weet ik niet, maar het lijkt me interessant eens in te duiken waarom zij zo specifiek afwijken t.o.v. de rest van Nederland en hier bij Total en MRA-E wat vragen over te gaan stellen.

Dan nog heel even over de vorm; of je er nu blij mee bent of niet, ik heb het aanbestedingssysteem ook niet verzonnen. Je kunt daar best kritische vragen over stellen, zo lang het een beetje bijdraagt aan de discussie.

Het heeft geen zin om in dit topic ongefundeerde shit over steekpenningen, graaiers en zakkenvullers te roepen met teveel leestekens. Dat doet afbreuk aan de kwaliteit van de reacties in dit topic en hoort naar mijn bescheiden mening meer op Facebook of op andere social media thuis.
De vorm en woordgebruik voor sommige verantwoordelijken niet fijn, maar soms moet je dingen wel eens op een manier brengen die minder gangbaar is om de boel eens wakker te schudden.

Het kan toch niet de bedoeling worden dat we straks met alleen maar TotalEnergies in heel Nederland komen te zitten als je begrijpt wat er bedoeld wordt.

Zoals het nu gaat gaat het iig niet goed, dat moge ondertussen wel duidelijk zijn.
oltk schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:19:
[...]

Ik hoop dat je dit cynisch bedoeld.
Als overheidsambtenaar voel ik me niet aangesproken: ik woon niet in een gigantisch duur pand, laat ik me niet verwennen (alleen door mijn kinderen). Ik rij zelfs een goedkope Ionic classic omdat ik me niets duurders kan veroorloven.

;)
Tuurlijk niet serieus bedoeld, wat olie op het vuur om de verantwoordelijken wakker te krijgen.

Hoe goed bedoeld ook, met Kamervragen alleen ga je deze vreselijke ondoorzichtige pijnhoop die het nu is niet oplossen.

Niet iedereen rijd in een lease met een pas van de baas.

Als men toch echt serieus wil dat ook de particulier schoon gaat rijden en weet waar hij/zij straks aan toe is, dan zal er nog heel wat moeten veranderen.

Rijd pas 6 weken als particulier met een 100% elektrische auto en was me er niet van bewust dat de transparantie met tarieven, de grote hoeveelheid aan passen en wir war aan mogelijkheden zo ontzettend verwarrend is als bij het elektrisch rijden.

Heb al eens geladen voor dik meer dan een euro de kWh, te goed van vertrouwen, de juiste app op de telefoon niet snel genoeg gevonden en het mobiel dat ook wel eens niet wil meewerken, maken het elektrisch rijden niet altijd even leuk. Soms plan je je reis heus wel netjes, maar gaat het door files en omleidingen wel eens helemaal mis.

Hoop dat de overheidsambtenaren die wel verantwoordelijk zijn voor deze chaos wat orde op zaken gaan stellen.

Als ik nu zo'n geldboom op de rug had groeien, ja dan zou ik mij ook niet druk maken, maar helaas en dat is bij velen waarvan de overheid wil dat zij ook gaan overstappen op elektrisch rijden ook niet het geval.

Het rijden met mijn elektrische auto op zich is wel weer iets dat ik met een glimlach doe, alleen het gedoe eromheen.

Wat kunnen we met zijn allen doen om duidelijkheid te krijgen? Wat moeten we doen om geen alleenheerser (zoals bijvoorbeeld met TotalEnergies) in steden te krijgen?

Met je mobiel verlost worden van afgeschermde nummers was simpel..... met zijn allen dan, gewoon niet opnemen en het was gauw over.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• big_clarence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-03 09:21

big_clarence

wat kan het schele

meacount schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:21:
[...]

De vorm en woordgebruik voor sommige verantwoordelijken niet fijn, maar soms moet je dingen wel eens op een manier brengen die minder gangbaar is om de boel eens wakker te schudden.
Nee hoor, dat hoeft niet. Zodra je inhoudelijk wordt ben ik het best met je eens. Je kunt inhoudelijk ook hard en scherp zijn zonder scheldwoorden en een overdaad aan uitroeptekens.

Ik haakte daardoor af. Pas nu ik besloten heb te reageren heb ik ook aandacht geschonken aan de mening die ik uiteindelijk grotendeels met je deel. Dus zonder deze vorm was je boodschap beter bij mij aangekomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prullenbak84
meacount schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:21:
[...]

Het kan toch niet de bedoeling worden dat we straks met alleen maar TotalEnergies in heel Nederland komen te zitten als je begrijpt wat er bedoeld wordt.
Daarom zijn er dus die aanbestedingen...zodat op verschillende plekken, verschillende aanbieders zijn.
Zoals het nu gaat gaat het iig niet goed, dat moge ondertussen wel duidelijk zijn.
Ok...voor jou misschien?
Tuurlijk niet serieus bedoeld, wat olie op het vuur om de verantwoordelijken wakker te krijgen.
En dan is dit topic natuurlijk dé plek bij uitstek. Want hier zitten ze, hoor! Dat zal ze leren!
Niet iedereen rijd in een lease met een pas van de baas.

Als men toch echt serieus wil dat ook de particulier schoon gaat rijden en weet waar hij/zij straks aan toe is, dan zal er nog heel wat moeten veranderen.

Rijd pas 6 weken als particulier met een 100% elektrische auto en was me er niet van bewust dat de transparantie met tarieven, de grote hoeveelheid aan passen en wir war aan mogelijkheden zo ontzettend verwarrend is als bij het elektrisch rijden.

Heb al eens geladen voor dik meer dan een euro de kWh, te goed van vertrouwen, de juiste app op de telefoon niet snel genoeg gevonden en het mobiel dat ook wel eens niet wil meewerken, maken het elektrisch rijden niet altijd even leuk. Soms plan je je reis heus wel netjes, maar gaat het door files en omleidingen wel eens helemaal mis.
Je zegt hier heel veel, en ik ben het deels met je eens, maar ook deels niet. Ik rijd zelf ook particulier, met een zelf van het eigen spaargeld aangeschafte EV. De wirwar valt in de basis reuze mee. Je hebt je laadpaal in de straat, en daar zoek je een betaalbare pas bij. Met iets meer moeite pak je de goedkoopste. Dan zoek je naar een goedkoop snellaad-netwerk. De grote drie zijn Fastned, tesla en shell. Daar kan je gewoon met hun eigen app of laadpas terecht. Pas als je er een sport van gaat maken om goedkoop te laden, zoals sommige hobbyisten die je in dit forum vindt, wordt het een wirwar en een drama (tenzij je het juist leuk vindt). Zo niet, dan heb je 2 passen:
één voor de laadpaal in de straat, en één die het gewoon overal doet (shell recharge ofzo, helaas). Nou vooruit, nog 1 reserve die gewoon ook op veel plaatsen werkt en t cpo tarief rekent, in mijn geval is dat e-flux.
Hoop dat de overheidsambtenaren die wel verantwoordelijk zijn voor deze chaos wat orde op zaken gaan stellen.

Als ik nu zo'n geldboom op de rug had groeien, ja dan zou ik mij ook niet druk maken, maar helaas en dat is bij velen waarvan de overheid wil dat zij ook gaan overstappen op elektrisch rijden ook niet het geval.

Het rijden met mijn elektrische auto op zich is wel weer iets dat ik met een glimlach doe, alleen het gedoe eromheen.

Wat kunnen we met zijn allen doen om duidelijkheid te krijgen? Wat moeten we doen om geen alleenheerser (zoals bijvoorbeeld met TotalEnergies) in steden te krijgen?
Dit soort onsamenhangende zinnen met een dikke laag anti-overheidssentiment, dat is zeg maar de vorm waar volgens mij op gedoeld werd, en dat maakt t allemaal buitengewoon vervelend om te lezen.
Met je mobiel verlost worden van afgeschermde nummers was simpel..... met zijn allen dan, gewoon niet opnemen en het was gauw over.
Huh? WAT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfred Spijker
  • Laatst online: 21:15
rhcn schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:59:
[...]
Zijn deze in de avond ook toegankelijk?
Het parkeerterrein voor de Gamma is niet afgesloten met een hek of slagboom oid. Dus 24/7 bereikbaar. Het vreemde is echter dat in de Shell Recharge app de openingstijden van de Gamma staan vermeld. Dat wekt de indruk dat opladen alleen tijdens die tijden mogelijk is. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat degene die de winkel afsluit ook de "hoofdschakelaar" van 4x 150 kW laders omzet...

In andere laad-apps zijn die tijden niet overgenomen en/of worden vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OKOVEWrPM4hW-90bODkwQ-NbS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpP1cfTC0HtLUDP6Y4n0Aiec.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXEH_wHNasXLXv56V092K0UmYRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1lvD4yrjLVDxgaekI2JD5R2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Alfred Spijker op 14-06-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:00
Als particulier laad ik eigenlijk niet vaak bij openbare laadpalen. Dit aangezien ik thuis kan laden op de oprit. Tevens voor de TCO van de auto reken ik met een gemiddelde laadprijs (in mijn geval tussen de 20 en 25 cent per kwh). Als ik dan een keer een dure laadpaal ertussen heb, die toevallig wel heel gunstig geplaatst is, dan is dat dus niet erg.

Voorbeeld: ik kan voor 60 cent laden op locatie waar we naar een museum gaan of ik kan onderweg naar museum/huis laden voor 35 cent. Dan kies ik voor de dure optie. Geen wachttijd en minder stress onderweg als een laadpaal niet werkt. Voor de TCO maakt het weinig verschil.

Zonder 100% zeker eigen laadpunt thuis of op werk had ik minder snel een EV gekocht. De TCO stijgt dan wel flink, maar ik denk (toekomst moet het uitwijzen) dat je dan nog veel voordeliger uit bent met een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 21:24
Eens. Ik reken zelfs met 30ct/kWh en dan was het als ZZP'er al aantrekkelijker om de auto privé aan te schaffen i.p.v. zakelijk. En hoe goedkoper de lasten, hoe groter dat voordeel wordt. Ik laad gemiddeld nu voor minder dan 20ct/kWh waarschijnlijk, vorige maand was mijn gemiddelde tarief 17.5ct/kWh voor totale elektriciteit thuis, dankzij dynamisch tarief en zonnepanelen. Die laatste zijn afgeschreven, zitten al jaren op het huis en zaten bij de koop in, maar doen het nog steeds.

Wel een auto gekozen waarmee ik eigenlijk altijd heen en weer kan zonder laden. Zelfs laatst weekje Texel, ruim 200km enkele reis, ging zonder te laden. Dat maakt het wel heel comfortabel, zo kun je extra gebruik maken van de goedkope momenten, mits je voldoende overdag thuis bent.

Verder heb ik een los portemonneetje vol met pasjes in de auto liggen. Door de jaren heen is er telkens weer een andere aanbieder die aantrekkelijk is. De echt goedkope pasjes zijn er niet meer zonder abonnement, alleen Be Charge is met zijn bundels enigszins aantrekkelijk, maar heeft niet heel ruime dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Meestermaas schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:03:
Als particulier laad ik eigenlijk niet vaak bij openbare laadpalen. Dit aangezien ik thuis kan laden op de oprit. Tevens voor de TCO van de auto reken ik met een gemiddelde laadprijs (in mijn geval tussen de 20 en 25 cent per kwh). Als ik dan een keer een dure laadpaal ertussen heb, die toevallig wel heel gunstig geplaatst is, dan is dat dus niet erg.

Voorbeeld: ik kan voor 60 cent laden op locatie waar we naar een museum gaan of ik kan onderweg naar museum/huis laden voor 35 cent. Dan kies ik voor de dure optie. Geen wachttijd en minder stress onderweg als een laadpaal niet werkt. Voor de TCO maakt het weinig verschil.

Zonder 100% zeker eigen laadpunt thuis of op werk had ik minder snel een EV gekocht. De TCO stijgt dan wel flink, maar ik denk (toekomst moet het uitwijzen) dat je dan nog veel voordeliger uit bent met een EV.
Ik heb geen oprit maar wel een mogelijkheid om thuis op te laden. (voorlopig gedoogd, maar er gaan stemmen in de gemeenteraad op om dit officieel toe te staan :)F ) Ik laad hier van het overschot van mijn zonnepanelen, dus praktisch gezien loop ik voor iedere kWh die in mijn auto gaat, de terugleververgoeding van 11ct/kWh mis. Dat kost het me dus eigenlijk. Zet dat tegenover de 57cent die hier bij de openbare paal wordt gerekend, en je snapt waarom ik nog altijd graag het kabelmatje uitrol ;)

Nou ben ik een paar maanden veroordeeld geweest tot alleen snelladen en daar gaat de lol, vooral uit praktisch oogpunt, snel vanaf. Qua kosten ergens ook wel, maar het is nog altijd goedkoper dan mijn laatste benzine-auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-06-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:48
Opnieuw er achter gekomen dat je regelmatig de prijzen moet controleren:
Laadpaal in de buurt (Utrecht/De Meern, Greenflux / Total Energies) die ik regelmatig gebruik. En zolang als dat ik weet is daar het CPO tarief hoger dan bijv. Shell Recharge.

Tot begin deze maand dus telkens Shell gebruikt, maar deze maand is Vattenfall voordeliger geworden: €0,52/kWh t.o.v. Shell €0,59/kWh. Maar, nu eens in de LMS app gekeken: CPO tarief is blijkbaar tegenwoordig €0,45/kWh. :)

...maar als het goed is ontvang ik vandaag ein-de-lijk mijn ESB laadpas met €0,38/kWh - dus vanaf 72kWh/maand gaat die voordeliger zijn.

Het blijft een bijzonder puzzelspel om voordelig uit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:41:
[...]
Je hebt je laadpaal in de straat, en daar zoek je een betaalbare pas bij. Met iets meer moeite pak je de goedkoopste.
Ik zou daar sowieso de aankoopbeslissing op baseren? Niet zozeer welke EV? Maar wel, hoe zit het met de laadtarieven en laadpalen in de buurt. Hier in mooie Zuid-Limburg, heeft Vattenfall een dominante positie in de plaatsing van publieke laadpalen.

Daar kun je dan ook weer wat zeggen: bijvoorbeeld omdat Vattenfall een Zweedse partij is :+ Ja sorry ik weet voor de rest niets negatief _O- Maar ze vragen slechts € 0,3993 per kWh en zitten daarmee onder het prijs, welke de overheid ingesteld heeft.

Hier in Heerlen Zuid waar vele gewoon een eigen oprit hebben: behalve ik :| Zie je dus ook dat er veel gebruik gemaakt wordt van de laadpalen, want dat is immers goedkoper dan thuis laden. Of je moet zonnepanelen hebben.

Het hoeft dus niet perse slecht te zijn, dat een partij een dominante positie heeft: maar ik snap die aversie wel tegen partijen als Total en Shell, want dat zijn juist partijen die hun geld verdienen aan de verkoop van fossiele brandstoffen. En nu de EV in opkomst is, willen ze wel plotseling meedoen.

Zelf zou ik ze uitsluiten: maar Nederland is een democratie, dus iedereen mag meebieden voor de aanbesteding. Ook partijen die in fossielen brandstoffen handelen....
Meestermaas schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:03:
Ik zou dan juist een laadpas inzetten, welke een vaste prijs per kWh hanteert bij AC roaming. Bijvoorbeeld de Düsseldorf Stadtwerke laadpas: deze heb ik nu al een paar keer gebruikt. Dan kost het € 0,49 per kWh. Enige nadeel is dat na 4 uur een blokkeringstarief in werking treedt, of je accu nou vol is of niet.

De laatste keer bij de Vattenfall snellader, waar ik i.p.v. snelladen. Koos voor AC laden, omdat ik snelladen enkel strategische doe. Als het kan maximaal 15 minuten, om de impact op de batterij te beperken.

Eigenlijk zou ik bij snelladen ook de optie willen hebben, om dat langzamer te kunnen doen. Is i.p.v. 40kw, met slechts 19kw zoals bij de gratis snelladers het geval is. Beter voor de batterij en als je toch een pauze van bijna een uur houdt, dan heb je ook helemaal niet de volledige laadsnelheid nodig.

Maar nu is de keuze of langzaam laden met 3kw, of met 40kw snelladen. Een optie ertussen in zit er niet.... behalve als Rapid gate in werking treedt. Wat ik dan weer als positief zie, omdat het feitelijk de accu beschermd tegen extreme degradatie.

[ Voor 33% gewijzigd door Marco-Peters op 14-06-2023 09:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Haay
Hachy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:16:
Ik weet niet of het zin zal hebben, maar ik heb mbt. het TotalEnergies monopolie van laadpalen in Noord Holland, Flevoland en Utrecht, met daarbij hun boven marktgemiddelde prijzen, een vraag gesteld bij Autoriteit Consument en Markt (ACM) ConsuWijzer: https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer verwijzend naar de MRA-E website en de MRA-E laadkaart: https://laadkaart.mrae.nl/ als ondersteunend bewijs.

Hopelijk helpt dit om hier aandacht aan te geven. En als meer van ons vergelijkbare meldingen doen dan wordt de kans groter dat dit opgepakt wordt.

{aanvulling} Ik lees in de kwartaalmonitor 01-2023 op de MRA-E site overigens:
E-rijden ondanks verhoging laadprijs financieel aantrekkelijk
Onlangs heeft laadpaalexploitant TotalEnergies het tarief voor laden bij publieke laadpalen in
regio Noordwest verhoogd van 34 naar 62 cent per kilowattuur. De energiecrisis werkte al
langer door in onze energierekening, onze boodschappen en de prijs aan de pomp.

Door goede afspraken met laadpaalexploitanten kon MRA-Elektrisch de laadprijs toch lang op
hetzelfde niveau houden. Dat was nu niet meer mogelijk. De aanhoudende hoge energieprijzen
zorgden voor onhoudbare verliezen bij het bedrijfsonderdeel elektrisch vervoer van TotalEnergies.
Vandaar de nieuwe tijdelijke laadtarieven.

De laadprijs die TotalEnergies rekent, wordt elk kwartaal herzien. De samenwerkende overheden
spreken maximale laadtarieven af met laadpaalexploitanten om te bewaken dat elektrisch rijden
aantrekkelijker is dan rijden op benzine of diesel. Dat gaat bij het nieuwe laadtarief nog steeds op.
E-rijders zijn nog steeds voordeliger uit. Maar als er het komende kwartaal ruimte is om het tarief
te verlagen, dan zet MRA-E daar zeker op in. Om het e-rijden ook financieel zo goed mogelijk te
blijven stimuleren.

Eens zien of TotalEnergies hun prijzen dan per 1 juli weer gaan verlagen, wat gezien de huidige energiemarktbeweging wel zou moeten...

[ Voor 38% gewijzigd door Haay op 14-06-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-05 08:25
Voor een ieder die al hun pasjes in de auto laat liggen, het is misschien een open deur, maar je bent dan ook wel in 1x alles kwijt bij een inbraak van de auto. Ik verdeel de pasjes dus wel op minimaal 3 plekken.

EV rijden kan echt heel erg goedkoop zijn als je de voorinvestering hebt gedaan voor zonnepanelen en je hebt een eigen oprit. Dan is het heel goedkoop laden. Daar kan echt geen benzine auto tegenop

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56

koboy

Heb een idee voor een icon

Brotuck schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:53:
Voor een ieder die al hun pasjes in de auto laat liggen, het is misschien een open deur, maar je bent dan ook wel in 1x alles kwijt bij een inbraak van de auto. Ik verdeel de pasjes dus wel op minimaal 3 plekken.

EV rijden kan echt heel erg goedkoop zijn als je de voorinvestering hebt gedaan voor zonnepanelen en je hebt een eigen oprit. Dan is het heel goedkoop laden. Daar kan echt geen benzine auto tegenop
Heb de sleutel in een radiogolven blokkeer mapje zitten (keyless entry/start, wil de auto niet 's nachts voor de deur gestolen hebben), daar zitten ook de 3 pasjes voor dit moment bij in, met een plakker er op voor de vrouw welke te gebruiken.

EV rijden is bij €0,60/kWh nog steeds goedkoper per km dan een vergelijkbare benzine auto. Totale kosten gezien schuift het omslagpunt naar een hoger aantal km, maar dat is iets wat met de instabiele brandstofprijzen per maand kan wisselen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Laatst online: 27-05 07:27
Klopt het trouwens dat ondanks dat 1 juni het 1 en ander veranderd is bij Ionity en hun samenwerkingen met verschillende fabrikanten waardoor de prijzen omhoog gingen, er bij BMW/Mini niks veranderd is en je nogsteeds met een Ionity pakket voor 22c kan laden?

[ Voor 6% gewijzigd door gremsems op 14-06-2023 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Haay schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Ik weet niet of het zin zal hebben, maar ik heb mbt. het TotalEnergies monopolie van laadpalen in Noord Holland, Flevoland en Utrecht, met daarbij hun boven marktgemiddelde prijzen,
Ik lees hier nu dus heel veel over TotalEnergies, maar...Momenteel betaal je toch overal rond de 60 cent? Hier in Zuid-holland op Allego-palen in ieder geval wel. Ok, 62 cent is nog atlijd bijna 10% boven 57 cent, maar om nou te zeggen dat ze ernstig bovengemiddeld zijn? Volgens mij is de prijs vorig jaar overal bijna verdubbeld, en is het inderdaad even afwachten wat de prijzen in juli doen. "Marktconform" is natuurlijk ook ingewikkeld, want wat als de "markt" gewoon besluit het lekker zo te laten? Met de aanstaande (terechte, maar dat terzijde) terugdraai van de accijnsverlaging op brandstof, zal benzine en diesel een stuk duurder worden dan EV rijden en dus zullen ze
De samenwerkende overheden spreken maximale laadtarieven af met laadpaalexploitanten om te bewaken dat elektrisch rijden aantrekkelijker is dan rijden op benzine of diesel.
nog wel even vol kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Nee Zuid-Holland behoort zelfs tot de goedkoper plaatsen om je EV op te laden: moet je alleen wel een specifieke laadpas hebben, maar dan laad je aan laadpalen van Engie dus voor € 0,31 per kWh aan de 11kw laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Marco-Peters schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:52:
Nee Zuid-Holland behoort zelfs tot de goedkoper plaatsen om je EV op te laden: moet je alleen wel een specifieke laadpas hebben, maar dan laad je aan laadpalen van Engie dus voor € 0,31 per kWh aan de 11kw laadpalen.
Niet heel zuid holland. Ik heb nog nooit een Engie paal gezien. Allemaal Allego, voor 57 cent per kWh. Volgens mij doel jij op die Equans palen in o.a. Rotterdam. Maar dat is niet "zuid holland".

[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-06-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Ik lees hier nu dus heel veel over TotalEnergies, maar...
Klopt het opvallende is dat alleen Vattenfall veel lagere tarieven 30 tot 34ct rekent. Maar die verkoopt zijn palen aan Equans.
Het lijkt er op dat pas aanbieders verschillende CPO hanteren, of het vergeten te veranderen want dan moet je naar E-Flux gaan.
Op plaatsen waar beide palen staan zie ik TotalEnergies 41ct rekenen en als er alleen TotalEnergies staat is het 52ct. Mt de pasjes van Vattenfall en E-Flux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
Ik lees hier nu dus heel veel over TotalEnergies, maar...Momenteel betaal je toch overal rond de 60 cent? Hier in Zuid-holland op Allego-palen in ieder geval wel. Ok, 62 cent is nog atlijd bijna 10% boven 57 cent, maar om nou te zeggen dat ze ernstig bovengemiddeld zijn? Volgens mij is de prijs vorig jaar overal bijna verdubbeld, en is het inderdaad even afwachten wat de prijzen in juli doen. "Marktconform" is natuurlijk ook ingewikkeld, want wat als de "markt" gewoon besluit het lekker zo te laten? Met de aanstaande (terechte, maar dat terzijde) terugdraai van de accijnsverlaging op brandstof, zal benzine en diesel een stuk duurder worden dan EV rijden en dus zullen ze ... nog wel even vol kunnen houden.
Je hebt wel gelijk hoor. Bij benzineprijzen gaat het veel dynamischer en heb je per dag wijzigende prijzen waarbij de prijs in de loop van een maand ook flink kan stijgen (maar ook weer dalen), terwijl de laadpaalprijzen op basis van langere energiecontracten worden afgesloten en dus langduriger op hetzelfde peil blijven.

Bij benzine zie je dus niet dat de prijs van de ene op de andere dag ineens bijna verdubbelt, maar als er nare dingen gebeuren in de wereld kan de benzineprijs in de loop van weken toch wel hard oplopen. Bij de elektriciteitsprijs aan de laadpaal heb je te maken met aanpassing in lagere frequentie (soms per kwartaal), waardoor je dus ineens een bijna verdubbeling van 34 naar 62 cent per kWh kunt hebben.

Als je komt van het rijden met een ICE auto en dynamisch wisselende benzinepompprijzen, dan is het wennen hoe het met laadpalen en minder veranderlijke prijzen werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Niet heel zuid holland. Ik heb nog nooit een Engie paal gezien. Allemaal Allego, voor 57 cent per kWh.
Ah okay: ja dat is dan wel weer waar. Ik weet in de Wijk, waar mijn maat in Barendrecht woont. Dat het overwegend Allego laadpalen zijn. Maar als je bereid bent een flink stuk te lopen, dan vind je wel ergens een Engie laadpaal waar je met de Zuid-Holland laadpas € 0,31 betaald.

Maar € 0,57 vindt ik erg aan de prijs: dan is snelladen niet veel duurder, met een gemiddelde prijs van € 0,65 per kWh. De prijzen liggen in ieder geval voor een bepaalde periode vast.

Want ik stoorde mij zodanig aan de fluctuerende benzineprijzen: vooral in Duitsland, waar fluctueert ie de hele dag door en dat heb ik nooit goed begrepen. Want klanten voelen zich daardoor bedonderd.... ik checkte de prijs in de app en regelmatig kwam het voor. Dat toen ik bij de benzinepomp aankwam, de prijs alweer verhoogd was.

Slechts enkele malen was het zo, dat de prijs verlaagd was. Alleen daar hoor je vrijwel niemand over: ook Nederlanders niet, die in Duitsland gaan tanken.

[ Voor 13% gewijzigd door Marco-Peters op 14-06-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Marco-Peters schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:01:
[...]
Maar als je bereid bent een flink stuk te lopen, dan vind je wel ergens een Engie laadpaal waar je met de Zuid-Holland laadpas € 0,31 betaald.
Als een "flink eind", 30 kilometer is, wel ja.
Maar € 0,57 vindt ik erg aan de prijs: dan is snelladen niet veel duurder, met een gemiddelde prijs van € 0,65 per kWh.
Bij snelladen is de prijs zo hoog, omdat die palen een stuk duurder zijn en - in theorie - minder bezet. Je betaalt nou eenmaal niet alleen voor de stroom, maar ook voor de voorziening. En ook bij snelladen zie je fluctuaties in de prijs. Kijk alleen maar naar fastned de afgelopen maanden (eerst omhoog en toen weer een stukje naar beneden) en de stijging bij bijvoorbeeld maingau.

Maar zelfs al zou snelladen en 'normaal' laden even duur zijn: Dan nog is snelladen helemaal niet handig. Ik heb dat een paar maanden noodgedwongen wél moeten doen, ivm een kapotte obc, maar dat is geen pretje. Ja, het gaat sneller, maar je staat er wel op te wachten. Ik laad liever terwijl ik iets nuttigs of leuks doe. Dan kost het geen tijd. En het is beter voor je accu. Snelladen is voor lange reizen, en niet voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:33

kaanmijo

Picobello B.V.

Marco-Peters schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:01:
[...]

Ah okay: ja dat is dan wel weer waar. Ik weet in de Wijk, waar mijn maat in Barendrecht woont. Dat het overwegend Allego laadpalen zijn. Maar als je bereid bent een flink stuk te lopen, dan vind je wel ergens een Engie laadpaal waar je met de Zuid-Holland laadpas € 0,31 betaald.

Maar € 0,57 vindt ik erg aan de prijs: dan is snelladen niet veel duurder, met een gemiddelde prijs van € 0,65 per kWh. De prijzen liggen in ieder geval voor een bepaalde periode vast.

Want ik stoorde mij zodanig aan de fluctuerende benzineprijzen: vooral in Duitsland, waar fluctueert ie de hele dag door en dat heb ik nooit goed begrepen. Want klanten voelen zich daardoor bedonderd....
Dat fluctueren is niet zo heel vreemd; als het spits is komen er meer mensen dus meer winst. Ik zie dit zelf ook als best een prima idee voor elektrisch rijden, maar dan andersom. Is er veel overschot aan stroom dan wordt de prijs per kWh minder, is dat niet het geval, dan wordt de prijs weer normaal. Uiteraard wel met een mooi kleeftarief om die palen vrij te maken zodra ze klaar zijn met laden zodat zoveel mogelijk mensen er gebruik van kunnen maken. Mocht er zo’n pasje komen die op meerendeel van de palen werkt zal ik er niet over twijfelen om ‘m te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

-

[ Voor 100% gewijzigd door kaanmijo op 14-06-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Fastned ziet natuurlijk met lede ogen aan, dat tegenover hun locaties nu concurrentie zit. Laatst wou ik toch bij een Fastned gaan laden, omdat ik nog steeds een beetje wantrouwend was naar Shell. Dus ik had in de navigatie ingesteld, om naar Fastned te rijden.

Kom ik daar: zie ik dat er ook Shell Recharge Snelladers staan. En Shell geeft gratis laadpassen uit, terwijl Fastned niet werkt met de helft van de laadpassen. Dus Fastned moet wel zijn tarieven niet te hoog hebben, want dan gaan EV rijders gewoon bij het tegenover liggende tankstation snelladen.
kaanmijo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Dat fluctueren is niet zo heel vreemd; als het spits is komen er meer mensen dus meer winst. Ik zie dit zelf ook als best een prima idee voor elektrisch rijden, maar dan andersom. Is er veel overschot aan stroom dan wordt de prijs per kWh minder, is dat niet het geval, dan wordt de prijs weer normaal. Uiteraard wel met een mooi kleeftarief om die palen vrij te maken zodra ze klaar zijn met laden zodat zoveel mogelijk mensen er gebruik van kunnen maken. Mocht er zo’n pasje komen die op meerendeel van de palen werkt zal ik er niet over twijfelen om ‘m te bestellen.
Ja dan wordt het een sport om op het juiste tijdstip je EV naar de laadpaal te rijden _O- Ik denk dat ik daar ook wel aan mee zou doen, als dat echt zou schelen in het laadtarief.

Maar dan wel gewoon vaste tijdsblokken, met bijhorende tarieven. Niet dat tarieven iedere 10 minuten omhoog of omlaag kunnen gaan, want dat is wat in Duitsland met de benzineprijzen gebeurd.

[ Voor 48% gewijzigd door Marco-Peters op 14-06-2023 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
kaanmijo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:10:
Dat fluctueren is niet zo heel vreemd; als het spits is komen er meer mensen dus meer winst. Ik zie dit zelf ook als best een prima idee voor elektrisch rijden, maar dan andersom. Is er veel overschot aan stroom dan wordt de kWh minder, is dat niet het geval, dan wordt de prijs weer normaal. Uiteraard wel met een mooi kleeftarief om die palen vrij te maken zodra ze klaar zijn met laden zodat zoveel mogelijk mensen er gebruik van kunnen maken. Mocht er zo’n pasje komen die op meerendeel van de palen werkt zal ik er niet over twijfelen om ‘m te bestellen.
Ik zie op de MRA-E site dat ze het wisselende stroomaanbod via 'slim laden' op een andere manier willen aanpakken: https://www.mra-e.nl/elek...laden-bij-1000-laadpalen/

Niet door de prijs dynamisch te verhogen of te verlagen, maar door afhankelijk van het aanbod aan elektriciteit (veel stroom van wind en zon) de laadsnelheid aan te passen:
...met de groen laden-techniek gebeurt dit vooral als het groene stroomaanbod groot is. Op dat moment wordt de auto met hogere snelheid geladen. Omgekeerd werkt het ook. Neemt het groene stroomaanbod af – bijvoorbeeld als de wind wegvalt – dan wordt wat langzamer geladen.
Of we daar nou zo blij van moeten worden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
Marco-Peters schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:14:
Fastned ziet natuurlijk met lede ogen aan, dat tegenover hun locaties nu concurrentie zit. Laatst wou ik toch bij een Fastned gaan laden, omdat ik nog steeds een beetje wantrouwend was naar Shell. Dus ik had in de navigatie ingesteld, om naar Fastned te rijden.

Kom ik daar: zie ik dat er ook Shell Recharge Snelladers staan. En Shell geeft gratis laadpassen uit, terwijl Fastned niet werkt met de helft van de laadpassen. Dus Fastned moet wel zijn tarieven niet te hoog hebben, want dan gaan EV rijders gewoon bij het tegenover liggende tankstation snelladen.
Fastned is met zijn eigen app en autocharge veel handiger dan welke laadpas dan ook. Voor die 4 cent per kWh die zij momenteel duurder zijn (Shell recharge met eigen laadpas is 65ct, fastned standaardtarief 69ct), rijd ik met alle liefde de Shell voorbij. Zit ook een beetje zinloos idealisme in, dat geef ik meteen toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Haay schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Ik zie op de MRA-E site dat ze het wisselende stroomaanbod via 'slim laden' op een andere manier willen aanpakken: https://www.mra-e.nl/elek...laden-bij-1000-laadpalen/

Niet door de prijs dynamisch te verhogen of te verlagen, maar door afhankelijk van het aanbod aan elektriciteit (veel stroom van wind en zon) de laadsnelheid aan te passen:

[...]

Of we daar nou zo blij van moeten worden...
Beetje vreemd inderdaad, je wilt toch zo snel mogelijk van dat overschot stroom af lijkt me? Volgens mij haal je 90% van de mensen als eerste over om te gaan laden aan die paal door de prijs, laadsnelheid komt in een woonwijk pas als 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-05 21:53
[quote]Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Niet heel zuid holland. Ik heb nog nooit een Engie paal gezien. Allemaal Allego, voor 57 cent per kWh. Volgens mij doel jij op die Equans palen in bij o.a. Rotterdam. Maar dat is niet "zuid holland".
[/quote

De deelnemende gemeenten zijn: Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Westvoorne.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
grunaubaby schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:22:
[quote]Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:55:
[...]

De deelnemende gemeenten zijn: Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Westvoorne.
Klopt. En dat is dus lang niet heel zuid-holland. Daarbuiten zie je dus die engie/equans palen ook niet. Maar ik kwam er zojuist dankzij dit gesprek wel achter dat je de pas ook kan aanvragen als je werkt in één van deze gemeenten. Dus toch maar gedaan, want kan best wel van pas ( _O- -O- ) komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:18:
Fastned is met zijn eigen app en autocharge veel handiger dan welke laadpas dan ook. Voor die 4 cent per kWh die zij momenteel duurder zijn (Shell recharge met eigen laadpas is 65ct, fastned standaardtarief 69ct), rijd ik met alle liefde de Shell voorbij. Zit ook een beetje zinloos idealisme in, dat geef ik meteen toe.
Langs de A6 van Almere richting Lelystad staat een Shell tankstation met Shell Recharge snellader, en daar vlakbij een Fastned snellader.

Als je de Shell laadpas gebruikt dan kost de eigen Shell snellader €0,65 /kWh vs €0.76 /kWh bij Fastned.
Maar ... gebruik je de E-flux pas bij de Fastned lader dan kost het €0,69 /kWh.
En gebruik je de Freshmile pas bij de Shell snellader, dan betaal je €0.21 per gestartte kWh + € 0.07 / min.

Dus die Freshmile pas is dan wel interessant in dat geval. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:39

Waarom zou de helft van de laapassen niet werken bij Fastned? Zelf geven zij aan dat de meeste passen werken, zou niet erg slim zijn als de helft niet werkt. Dat er (sommige) buitenlandse passen niet werken is juist, maar dat is andersom ook zo.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

[...]

Ja dan wordt het een sport om op het juiste tijdstip je EV naar de laadpaal te rijden _O- Ik denk dat ik daar ook wel aan mee zou doen, als dat echt zou schelen in het laadtarief.

Maar dan wel gewoon vaste tijdsblokken, met bijhorende tarieven. Niet dat tarieven iedere 10 minuten omhoog of omlaag kunnen gaan, want dat is wat in Duitsland met de benzineprijzen gebeurd.
Gewoon net als dynamische tarieven een dag van te voren beschikbaar maken in bijbehorende app is voldoende lijkt mij, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:52:
Aan de oude ZH1 palen is dat zo (0,31).
De nieuw ZH2 palen betaal je 0,38, maar nog steeds goed te doen. https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/laadpas-zuid-holland
en alleen bij de deelnemende gemeenten dus.
De nieuwe palen zijn overigens overwegend 17kW wat betekent dat je er met 1-fase auto met ca. 5,5kW kunt laden.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 14-06-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-05 21:53
Prullenbak84 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:55:
[...]

Niet heel zuid holland. Ik heb nog nooit een Engie paal gezien. Allemaal Allego, voor 57 cent per kWh. Volgens mij doel jij op die Equans palen in o.a. Rotterdam. Maar dat is niet "zuid holland".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcyjMELPJfHR_F57hR-2tfBaBHw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/07dTmowii7JcNa9pPqPappW7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door grunaubaby op 14-06-2023 12:53 . Reden: Foto toegevoegd ]

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meacount
Haay schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Ik weet niet of het zin zal hebben, maar ik heb mbt. het TotalEnergies monopolie van laadpalen in Noord Holland, Flevoland en Utrecht, met daarbij hun boven marktgemiddelde prijzen, een vraag gesteld bij Autoriteit Consument en Markt (ACM) ConsuWijzer: https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer verwijzend naar de MRA-E website en de MRA-E laadkaart: https://laadkaart.mrae.nl/ als ondersteunend bewijs.

Hopelijk helpt dit om hier aandacht aan te geven. En als meer van ons vergelijkbare meldingen doen dan wordt de kans groter dat dit opgepakt wordt.

{aanvulling} Ik lees in de kwartaalmonitor 01-2023 op de MRA-E site overigens:
E-rijden ondanks verhoging laadprijs financieel aantrekkelijk
Onlangs heeft laadpaalexploitant TotalEnergies het tarief voor laden bij publieke laadpalen in
regio Noordwest verhoogd van 34 naar 62 cent per kilowattuur. De energiecrisis werkte al
langer door in onze energierekening, onze boodschappen en de prijs aan de pomp.

Door goede afspraken met laadpaalexploitanten kon MRA-Elektrisch de laadprijs toch lang op
hetzelfde niveau houden. Dat was nu niet meer mogelijk. De aanhoudende hoge energieprijzen
zorgden voor onhoudbare verliezen bij het bedrijfsonderdeel elektrisch vervoer van TotalEnergies.
Vandaar de nieuwe tijdelijke laadtarieven.

De laadprijs die TotalEnergies rekent, wordt elk kwartaal herzien. De samenwerkende overheden
spreken maximale laadtarieven af met laadpaalexploitanten om te bewaken dat elektrisch rijden
aantrekkelijker is dan rijden op benzine of diesel. Dat gaat bij het nieuwe laadtarief nog steeds op.
E-rijders zijn nog steeds voordeliger uit. Maar als er het komende kwartaal ruimte is om het tarief
te verlagen, dan zet MRA-E daar zeker op in. Om het e-rijden ook financieel zo goed mogelijk te
blijven stimuleren.

Eens zien of TotalEnergies hun prijzen dan per 1 juli weer gaan verlagen, wat gezien de huidige energiemarktbeweging wel zou moeten...
Ben benieuwd naar de reactie van ACM.

Ja, dan de kwartaal monitor, net als met alles moet je tussen de regels door kunnen lezen en dan baart dit stukje mij toch wel enigszins zorgen:

De samenwerkende overheden spreken maximale laadtarieven af met laadpaalexploitanten om te bewaken dat elektrisch rijden aantrekkelijker is dan rijden op benzine of diesel.

Ja vraag ik mij dan af, waar zit dan het deeltje dat ruimte geeft als ware er concurrenten, de zogenaamde vrije marktwerking?

Ik mis nog steeds andere aanbieders en het blijft dan een monopolie positie.

Ik blijf kritisch waar het onze overheid betreft, al bedoel ik met onze overheid net zo makkelijk het ambtenarenapparaat als de politiek op verschillende niveaus die dat zelfde ambtenarenapparaat horen aan te sturen.

Over elke euro die we uitgeven betalen we belasting, met energie ligt het nog weer lastiger, maar hoe hoger de prijs, hoe meer we doneren aan de overheid. In het geval van de kWh prijzen zit er dan ook een belang van de overheid, immers hoe hoger de prijs, hoe meer er aan belasting binnenkomt.

Dit heeft niets te maken met een "dikke laag anti-overheidssentiment" maar meer met de achtergrond van waar de tarieven dan echt op gebaseerd worden, immers een zielige TotalEnergies met onhoudbare verliezen bij het bedrijfsonderdeel elektrisch vervoer als reden mag toch geen excuus zijn, immers als een bedrijf er een "potje" van zou gaan maken, dan mag het toch niet zo zijn dat de burger in bepaalde gebieden voor slechte bedrijfsresultaten zouden moeten opdraaien, het verantwoordelijke bedrijf zou ook niet meer gestimuleerd worden als ze geen rekening meer hoeven houden met de concurrentie.

Per 1 juli begint het 3e kwartaal en vraag me dan ook af of die 62 eurocent zowel in het 1e als 2e kwartaal werden gevoerd, kan het allemaal niet even zo uit de hoed toveren, rijd nu pas 6 weken elektrisch en heb dan ook maar de afgelopen 6 weken de tarieven van TotalEnergies mogen ervaren.
[...]

Ik lees hier nu dus heel veel over TotalEnergies, maar...Momenteel betaal je toch overal rond de 60 cent? Hier in Zuid-holland op Allego-palen in ieder geval wel. Ok, 62 cent is nog atlijd bijna 10% boven 57 cent, maar om nou te zeggen dat ze ernstig bovengemiddeld zijn? Volgens mij is de prijs vorig jaar overal bijna verdubbeld, en is het inderdaad even afwachten wat de prijzen in juli doen. "Marktconform" is natuurlijk ook ingewikkeld, want wat als de "markt" gewoon besluit het lekker zo te laten? Met de aanstaande (terechte, maar dat terzijde) terugdraai van de accijnsverlaging op brandstof, zal benzine en diesel een stuk duurder worden dan EV rijden en dus zullen ze

[...]

nog wel even vol kunnen houden.
Je praat gemakkelijk over pasje woonplaats, pasje onderweg en pasje reserve dat het overal doet, en een beetje losjes over mensen die er een sport van zouden maken om voordelig te rijden.

Niemand wil teveel of meer betalen dan strikt noodzakelijk is, we hebben allemaal wel iets waar we liever geld aan besteden dan aan energie, ook al hebben we die energie heel hard nodig.

Je stelt heel makkelijk: want wat als de "markt" gewoon besluit het lekker zo te laten?

Wie/wat is de markt?

Dacht dat het de aanbieders en de kopers zijn, maar zonder wederom vervelend te willen doen, hier speelt onze overheid toch wel een heel grote rol, zij strooien met belastingen of kortingen, al naar gelang hoe het de schatkist of de politiek het uitkomt en hoe snel we met zijn allen schoon moeten gaan worden.

Beetje hier(benzine/diesel) erbij en daar(elektra) eraf en daar waar zij hun monopolie palen hebben staan hebben ze nog wat extra invloed om de prijzen te manipuleren. Het is een groot/grof spel en zo wordt het gespeeld.

De prijzen, ja geladen voor 40 eurocent per kWu in Delfzijl (11kW paal) en voor 45 eurocent snelladen bij Tesla, zo kan het ook. Ook geladen voor 122 eurocent de kWu bij een snellader op een bedrijven terreintje bij/in Ten Boer, zo hoort het niet, maar gaat het ook. Waar ik woon bij TotalEnergies moet ik 62 cent per kWu afrekenen met een EFlux pas, en als ik de ANWB pas had gebruikt waarschijnlijk 60 eurocent per kWu en had ik het Franse voorbeeld gebruikt iets van 23 eurocent per kWu met iets van een paar cent per minuut en dat zou dan iets goedkoper zijn omdat mijn auto met 11kWu kan laden....... als de paal dat tenminste geeft. De ANWB pas gaat dacht ik per 1 juli iets lagere vaste tarieven doorbereken, dacht 58,5 ec uit mijn hoofd voor langzaamladen, dat andere tarief zou ik moeten opzoeken, maar zal biij de meeste ANWB pashouders nu wel bekent zijn.

Momenteel is de hele energie markt er 1 die vreselijk ondoorzichtig is, sorry voor het woord hoor, maar er zitten zakkenvullers tussen die misbruik maken van de soms zeer ondoorzichtige situatie.

Soms moeten bedrijven aangepakt worden om de burgers te beschermen, denk voorheen aan de telecombedrijven die nietsvermoedende mensen met rekeningen opzadelden waar een paard de hik van kreeg omdat ze in het buitenland met hun mobieltje speelden/belden, soms niet slim van de beller zelf, maar ook minder slimme mensen moeten beschermd worden. Tegenwoordig kun je binnen Europa dan bijna zorgenvrij met je mobieltje op pad.

Het is maar een voorbeeld, maar denk toch dat we met zijn allen gebaat zijn bij een systeem waarbij je weet waar je aan toe bent, daar zou ik graag voor willen pleiten, kan nu soms door de bomen het bos niet meer zien. Appjes, pasjes, creditkaart, betalen op rekening.

Wat zou het toch mooi kunnen zijn als de prijs op de paal per kWu wordt aangegeven, je houd je betaalpas ervoor het laden start en je rekent direct af aan het einde van de sessie, net als bij het zelftanken, heerlijk simpel en je weet direct waar je aan toe bent.

Natuurlijk ook nog eens een beetje keuze in je woonplaats, concurrentie moet er zijn.

Dromen zijn bedrog, maar het mag toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Haay schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Langs de A6 van Almere richting Lelystad staat een Shell tankstation met Shell Recharge snellader, en daar vlakbij een Fastned snellader.

Als je de Shell laadpas gebruikt dan kost de eigen Shell snellader €0,65 /kWh vs €0.76 /kWh bij Fastned.
Maar ... gebruik je de E-flux pas bij de Fastned lader dan kost het €0,69 /kWh.
En gebruik je de Freshmile pas bij de Shell snellader, dan betaal je €0.21 per gestartte kWh + € 0.07 / min.

Dus die Freshmile pas is dan wel interessant in dat geval. :)
Als je gewoon met je bankpas of met de fastned app laadt, kost het bij fastnet 69 cent. Geen 76.
Freshmile zou inderdaad wel interessant zijn ja. Ga ik eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ja dat was al duidelijk geworden ondertussen. Zoals gezegd kan dat best handig zijn, maar geldt voor een heel groot gedeelte van zuid-holland dus niet. Daar betaal je voornamelijk gewoon 57 cent bij een allego-paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
meacount schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:18:
[...]

Dit heeft niets te maken met een "dikke laag anti-overheidssentiment"
Nee joh, dat valt wel mee _O-
[...]

Je praat gemakkelijk over pasje woonplaats, pasje onderweg en pasje reserve dat het overal doet, en een beetje losjes over mensen die er een sport van zouden maken om voordelig te rijden.
Ja, dat is ook zo. Dat ondertussen de energiemarkt en -tarieven een nogal turbulente tijd kennen het laatste jaar, doet daar niks aan af. Dat staat namelijk uiteindelijk los van hoe laden werkt, laadpalen, laadpassen en providers, waar dit topic uiteindelijk over zou moeten gaan.
Niemand wil teveel of meer betalen dan strikt noodzakelijk is, we hebben allemaal wel iets waar we liever geld aan besteden dan aan energie, ook al hebben we die energie heel hard nodig.
Nee klopt. Niemand wil ook teveel voor zijn brood betalen. En toch loopt lang niet iedereen de aanbiedingen en supermarkten af om een paar dubbeltjes te besparen. En een handjevol mensen die dat leuk vinden, doen dat wel.
Je stelt heel makkelijk: want wat als de "markt" gewoon besluit het lekker zo te laten?

Wie/wat is de markt?
Ik ga nog steeds niet in op hele rants met woorden als "zakkenvullers" "grof spel" en "monopoliepalen". Dat bewaar je maar voor een verjaardag.

Maar ik wil wel graag mijn post even verduidelijken. Wat ik zei, is dat "marktconform" een lastige term is, omdat als 60 cent / kWh gewoon de gangbare prijs is, dan zou je dat dus "marktconform" kunnen noemen. En de TotalEnergies en Allego's van deze wereld kunnen dat een tijd hard blijven maken, omdat er blijkbaar afgesproken is dat ze t goedkoper moeten houden dan benzine of diesel. En dat gaat met 60cent voorlopig prima. Is dat leuk? Nee. Is dat heel eerlijk? Kan je over discussieren. Maar dat kan je over alle prijzen, altijd, overal. En dat schiet helemaal niks op.

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-06-2023 13:49 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 216 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2