ErikBro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:41:
[...]
Als je zelf ook maar 3,7kw laadt, slaat deze discussie helemaal nergens op - dan tank je net zo veel stroom als elke budget PHEV!
Dan is er geen enkele reden meer waarom je voorrang zou moeten krijgen bij een paal.
Als ik een commerciële laadpaalaanbieder zou zijn op een plek met schaarste, zou ik zoals hierboven geopperd, inderdaad een combi-tarief invoeren. Waarin zowel tijd als stroom afname in opgenomen zitten. Dit om snelladen te belonen en maximale afzet te genereren. Dan jaag je ons PHEV-rijders (en langzaam ladende EV’s) wel weg.
Maar zo is het bij openbare infrastructuur (gelukkig) niet geregeld en met een dergelijke trage laadcapaciteit ben je de laatste die daar over mag klagen.
Ik zou ook een PHEV overwegen. Je hannest inderdaad wat vaker met die kabel om het milieu te sparen, maar mijn benzinemotor heeft de afgelopen 900km geen druppel gebruikt.
Morgen blaas ik ‘m weer fijn schoon op de lange weg naar Scheveningen (je kiest tenslotte zelf niet uit waar je familie gaat wonen..) bij nog steeds een belachelijk laag verbruik, zeker als je het gewicht in ogenschouw neemt.
Ik denk dat het sleutelwoord (lees: dicht bij oplossing..) zit in het begrip bij PHEV rijders dat het NOT done is om je auto gewoon uren te laten staan terwijl de auto na bv 45 min al vol is.
Dit soort gedrag hoeven we niet te bespreken, want dat is al tig keer voorbij gekomen, en heeft NIETS met "samen oplossen" te maken.
Persoonlijk denk ik wel dat "ze" anders gaan piepen als er straks massaal PHEV's gaan zijn en lekker alles bezet gaan houden zodat vooral PHIV rijders de dupe gaan zijn want:
Een PHEV rijder kan niet ff vlug 50km bereik snelladen, wij EV rijders wél.
Als dan PHEV rijders steeds vaker "bezette" palen tegenkomen,
en ze vervolgens maar benzine gaan rijden, zijn ze:
a) duurder uit
b) gaat hun extra auto investering door het riool (want een PHEV is duídelijk duurder dan gewoon alleen dinosap én de hogere onderhoudskosten voor 2 systemen)
c) de ergernis om rondjes te rijden om tóch een vrije paal te vinden.
Kortom PHEV rijders zouden er wijs aan doen elkáár op te voeden om toch maar zo-snel-mogelijk de laadpaal vrij te geven en daarmee hun extra PHEV investering te optimaliseren.
Zie ik dat gebeuren? nope,
tot nu toe laten PHEV rijders vooral het "kan me niet schelen" gedrag zien,
en gaan ze zichzelf (elkaar) flink in de voet schieten, tov EV rijders.
m2c
(en dan nog niet eens te spreken over EV rijders die zó getergd gaan worden dat ze óók palen lang bezet gaan houden door hun grote batterij op de láágste stand gaan laden, want de volgende dag pakken ze wel even een snel laadpaal)
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)