[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-10 17:10
Hansieo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Ik rij met veel plezier Polestar-2, maar zou ik nú moeten kiezen.... met onze onbetrouwbare politiek....
dan toch liever inzetten op Benzine? voor meer zekerheid?
Denk je dat de belasting op benzine niet zal verhoogd worden…. en dat gedurende de levensduur van je auto (10-15 jaar…)

Als de politiek merkt dat de bevolking terug schakelt, dan komen er toch andere maatregelen.
In Belgie is de focus vooral op bedrijfswagens. Voor elke auto besteld vanaf 1 Juli wordt brandstof niet meer aftrekbaar. Dus alle bedrijven schakelen over, en de rest zal wel volgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
pa2ra schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Ben jij iemand die zijn auto aan de paal laat hangen als het laden gestopt is?
Ik krijg mijn Nissan Leaf met 3kw niet van 35% naar 100% opgeladen in 4 uurtjes hoor: dat duurt veel langer. Maar nee, ik ben zo'n gek die gaat zijn auto op vakantie in een duur betaald hotel om 6 uur ochtends van de laadpaal halen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ophidian schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Dat is soms raar ja. Ben atm in Dusseldorf, laadt hier voor 39 cent in parkeergarage met Vattenfall pas op een Newmotion paal :+.

Mooi is dat de paal aan het einde zegt om een foto van de laadsessie op het display te maken om te vergelijken met de sessie in de laadapp.
Ja ik vindt dit echt gek: en nu sta ik uitgerekend bij een Vattenfall snellader, dus alsnog niet de laadpas van Shell nodig gehad. Overigens worden die Shell Recharge snelladers slecht aangegeven op de snelweg.... zag wel een bordje van Fastned. Maar niet van Shell Recharge, terwijl er wel degelijk snelladers stonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svsvenkat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07 12:24
JeroenV_ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 07:54:
[...]

Overleg het zoieso even met de camping voordat je de stekker erin steekt. Bij steeds meer campings is opladen van je EV via granny niet toegestaan, of moet je ervoor betalen wat uiteraard ook logisch is ;)
Camping vindt het niet fijn dat we opladen via hun netwerk - niet geschikt. We moeten dus laden bij de openbare oplaadpunten. Gewone laders (22KW) zijn meer dan 10KM van de camping en zijn niet praktisch om 's nachts op te laden. Snellader (150KW) bij de Lidl is 40 min. rijden van de camping. hmmm... even wennen om EV mee te nemen naar roadtrips ;)

andrere vragen:
* Naast Shell Recharge heb ik ook ChargeMap, Freshmile & Fulli gekocht. Ik hoop dat ik voldoende voorbereid ben voor Frankrijk
* Zijn er ervaren gebruikers met Fulli? Lees hun FAQs, het lijkt erop dat hun kaart werkt met saldo en we moeten blijven topup-en voor elk gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driekussie
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 09:48
Met Freshmile kun je (ook) in Frankrijk vrijwel overal terecht. Ze hebben ook eigen palen met van die klepjes voor de aansluiting die pas opengaan als je de pas voor de lezer hebt gehouden. Bij die laadpunten ben ik deze maand zelfs tarieven tegengekomen van 0,16!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:34
Driekussie schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:46:
Met Freshmile kun je (ook) in Frankrijk vrijwel overal terecht. Ze hebben ook eigen palen met van die klepjes voor de aansluiting die pas opengaan als je de pas voor de lezer hebt gehouden. Bij die laadpunten ben ik deze maand zelfs tarieven tegengekomen van 0,16!
Ik dacht dat Freshmile naast een tarief per kWh ook altijd een tarief per minuut rekent, van tussen de 7 en 30 cent per minuut?
Overigens zie ik dat ik met mijn Vandebron kaart voor 36 ct/kWh terecht kan aan de Chargepoint laadpalen op mijn favoriete Franse camping, terwijl Freshmile die laadpunten niet eens toont op de kaart. Dus ook op vakantie in Frankrijk: YMMV.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:43

Tweaker.nu

we all float down here

Ik gebruik sinds begin mei de ESB-pas. Werkt prima op mijn favoriete Allegopaal voor de deur. Echter sinds 24 mei zie ik in het overzicht dat ik een tarief betaal van €0.45 per kWh in plaats van €0.38. In mijn account staat het AC-tarief nog steeds op €0,38.

Heeft dit iets te maken met de Duitse BTW, het verschil is namelijk zo'n 19%

Hebben meer mensen met maken met een hoger tarief bij ESB?

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Tweaker.nu schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:51:
Ik gebruik sinds begin mei de ESB-pas. Werkt prima op mijn favoriete Allegopaal voor de deur. Echter sinds 24 mei zie ik in het overzicht dat ik een tarief betaal van €0.45 per kWh in plaats van €0.38. In mijn account staat het AC-tarief nog steeds op €0,38.

Hey verrek, dat was met nog niet opgevallen. Betaalde meer voor minder kWh inderdaad.
0,45€/kWh inderdaad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jp80zUlnR3K6h-iilJ0w539zOlE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0HjFG1QzRPC6PbClvRuQEA4f.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-10 17:01
Marco-Peters schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:50:
[...]

Ik krijg mijn Nissan Leaf met 3kw niet van 35% naar 100% opgeladen in 4 uurtjes hoor: dat duurt veel langer. Maar nee, ik ben zo'n gek die gaat zijn auto op vakantie in een duur betaald hotel om 6 uur ochtends van de laadpaal halen _O-
Ik neem aan dat je die bedragen pas betaalt als het laden gestopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
svsvenkat schreef op zondag 28 mei 2023 @ 01:18:
[...]

Camping vindt het niet fijn dat we opladen via hun netwerk - niet geschikt. We moeten dus laden bij de openbare oplaadpunten. Gewone laders (22KW) zijn meer dan 10KM van de camping en zijn niet praktisch om 's nachts op te laden. Snellader (150KW) bij de Lidl is 40 min. rijden van de camping. hmmm... even wennen om EV mee te nemen naar roadtrips ;)

andrere vragen:
* Naast Shell Recharge heb ik ook ChargeMap, Freshmile & Fulli gekocht. Ik hoop dat ik voldoende voorbereid ben voor Frankrijk
* Zijn er ervaren gebruikers met Fulli? Lees hun FAQs, het lijkt erop dat hun kaart werkt met saldo en we moeten blijven topup-en voor elk gebruik?
Installeer ook ff de Tesla app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-10 17:06
hjs schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Hey verrek, dat was met nog niet opgevallen. Betaalde meer voor minder kWh inderdaad.
0,45€/kWh inderdaad

[Afbeelding]
Ja hier ook. Ergens tussen 21 en 27 mei is dit aangepast. Geen melding gehad van een aanpassing.
Ik zie in het portal overigens ook:

Tarief AC: € 0,38 per kWh
Tarief DC: € 0,48 per kWh

[ Voor 8% gewijzigd door Headshot_NL op 28-05-2023 09:11 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-10 08:16
Tweaker.nu schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:51:

Inderdaad...dit was me nog niet eens opgevallen.
18 mei: RATE: 0,38 € brutto pro kWh
21 mei: RATE: 0,45 €/kWh

Als je de gegevens download dan staat er bij alle prijzen al een tax rate van 0.19. Dat zal dan denk ik het verschil niet zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TQPegrTmKQM4yqTCd8QTMWRc8A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vk8wkIvduqJyZdaTutjQX876.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
pa2ra schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:00:
[...]

Ik neem aan dat je die bedragen pas betaalt als het laden gestopt is.
Nee, dat maakt niets uit: na 4 uur gaat het blokkeertarief in, ongeacht of je auto al volgeladen is of niet. Dat geldt zowel voor in Düsseldorf als AC Roaming..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z194MCTO_gqhsnxc-k6Hy28FGbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q731K0NEbJYyZKHnblZuYCYk.png?f=fotoalbum_large

De laadpas is juist interessant vanwege het vaste tarief bij AC laden: met 6kw gaat het nog redelijk rap vindt ik, maar Vattenfall hanteert bijvoorbeeld € 0,53 per kWh. Wanneer je de AC aansluiting op de snellader gebruikt. Bij McDonalds staan die en eerlijkheidshalve, de snellader is veel te snel voor een bezoekje aan McDonald's met een peuter van 2 jaar oud _O-

Gisteravond heb ik echter puur 10kWh aan de snellader opgeladen, zodat ik binnen 15 minuten weer weg kon rijden. Ik vindt echter wel dat het snelladen erg aan de prijs is: toen ik de Vattenfall laadpas bestelde, was het nog € 0,54 per kWh en nu is dat € 0,65 per kWh.

Alsof ze prijsafspraken gemaakt hebben met Shell en co: die rekenen namelijk ook € 0,65 en op prijs wordt totaal niet geconcurreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

koboy

Heb een idee voor een icon

Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Nee, dat maakt niets uit: na 4 uur gaat het blokkeertarief in, ongeacht of je auto al volgeladen is of niet. Dat geldt zowel voor in Düsseldorf als AC Roaming..

[Afbeelding]

De laadpas is juist interessant vanwege het vaste tarief bij AC laden: met 6kw gaat het nog redelijk rap vindt ik, maar Vattenfall hanteert bijvoorbeeld € 0,53 per kWh. Wanneer je de AC aansluiting op de snellader gebruikt. Bij McDonalds staan die en eerlijkheidshalve, de snellader is veel te snel voor een bezoekje aan McDonald's met een peuter van 2 jaar oud _O-

Gisteravond heb ik echter puur 10kWh aan de snellader opgeladen, zodat ik binnen 15 minuten weer weg kon rijden. Ik vindt echter wel dat het snelladen erg aan de prijs is: toen ik de Vattenfall laadpas bestelde, was het nog € 0,54 per kWh en nu is dat € 0,65 per kWh.

Alsof ze prijsafspraken gemaakt hebben met Shell en co: die rekenen namelijk ook € 0,65 en op prijs wordt totaal niet geconcurreerd.
Ik denk dat er wel degelijk op prijs wordt geconcurreerd, en zelfs dat de marges flinterdun zijn. AC palen staan bijna altijd op gemeentegrond, die volgens mij hiervoor geen kosten in rekening brengt. Je hebt dan een investering die relatief laag is plus de onderhoudskosten
Bij DC laders heb je zeker voor de 100+kW versies een hoogspanning aansluiting nodig, de grond moet gehuurd worden, en het aanleggen van een parkje van 10 kost al gauw miljoenen (bron: interview met een Duitse ionity baas op YouTube een paar weken terug).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-10 17:35
Driekussie schreef op zondag 28 mei 2023 @ 07:46:
Of-Aaargh schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:40:
Ik dacht dat Freshmile naast een tarief per kWh ook altijd een tarief per minuut rekent, van tussen de 7 en 30 cent per minuut?
16,6666667 cent eigenlijk. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGoGGwIqwzgrgqYDD4kIKUKxJNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIy8Cvl1lBRdDYFLeBhmjiqz.jpg?f=fotoalbum_large

In bepaalde regio's in Frankrijk ben je dan echt spekkoper met Freshmile.
Je ziet wel dat ze in Frankrijk meer deze methode gebruiken dan bijv. in Nederland waar het idd per kWh EN per minuut gaat. Je hoeft daar dus ook niet op de tijd te letten als je aan zo'n soort laadpunt laadt.
Plus het minimumsaldo mag bij zo'n laadpunt lager zijn, voor de saldo-lader zoals ik ook wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Ik denk dat er wel degelijk op prijs wordt geconcurreerd, en zelfs dat de marges flinterdun zijn. AC palen staan bijna altijd op gemeentegrond, die volgens mij hiervoor geen kosten in rekening brengt. Je hebt dan een investering die relatief laag is plus de onderhoudskosten
Bij DC laders heb je zeker voor de 100+kW versies een hoogspanning aansluiting nodig, de grond moet gehuurd worden, en het aanleggen van een parkje van 10 kost al gauw miljoenen (bron: interview met een Duitse ionity baas op YouTube een paar weken terug).
Ik merk bij de DC laadpalen niets van een concurrerende prijzen*: behalve Fastned speelt een beetje de Q-Park onder de snelladers, omdat zij wel overal op de snelweg duidelijke aanwijzingen hebben dat er een snellader staat.

De tarieven bij Fastned zijn volgens mij enkel voor leaserijders bedoeld: als je prive een EV rijdt, zou je nogal gek zijn om bij Fastned snel te laden. Althans ik heb in de app van Vattenfall gekeken en er stond € 0,78 per kWh 8)7

En dan kan er weer gezegd worden, maar je moet in tig andere apps kijken. Maar ik vind dat echt geen doen hoor, kost alleen onnodig tijd. Dit doe ik wel meestal van te voren, voordat ik aan een reis begin. Je weet echter nooit wanneer tarieven verhoogd worden, dus het is allemaal een momentopname.

*Bij gratis laadpassen, waar je betaald wat je verbruikt en dus zonder abbonement of bundels.

[ Voor 17% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
enel x is nog altijd buiten gebruik met de shell newmotion laadpalen. Het fixen van problemen duurt echt wel lang. Een aantal allego palen zijn ook buiten dienst in mijn buurt dus ac laden wordt een uitdaging. Gelukkig heb ik een dc snellader in de buurt die ook werkt met de enel x rfid want anders was het een complete sh*tshow. Dan prepay je voor een pack met 320 kwh maar door problemen kan je die misschien zelfs niet opgebruiken binnen 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
freegeek schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:17:
Dan prepay je voor een pack met 320 kwh maar door problemen kan je die misschien zelfs niet opgebruiken binnen 1 maand.
En ze gaan natuurlijk ook geen compensatie of dergelijke bieden of wel? Ik heb gisteren al gemerkt, zodra je laadpas om wat voor reden ook weigert. Dan is de uitgever van de laadpas plotseling niet bereikbaar.... mag je dagenlang wachten op antwoord, per email.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:43:
[...]

De tarieven bij Fastned zijn volgens mij enkel voor leaserijders bedoeld: als je prive een EV rijdt, zou je nogal gek zijn om bij Fastned snel te laden.
Tja, ik heb wel eens gelezen dat 70-80% van de nieuwe auto's in Nederland leaseauto's zijn. Dus dan snap ik Fastned wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-10 15:52
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:43:
De tarieven bij Fastned zijn volgens mij enkel voor leaserijders bedoeld: als je prive een EV rijdt, zou je nogal gek zijn om bij Fastned snel te laden. Althans ik heb in de app van Vattenfall gekeken en er stond € 0,78 per kWh 8)7

En dan kan er weer gezegd worden, maar je moet in tig andere apps kijken. Maar ik vind dat echt geen doen hoor, kost alleen onnodig tijd. Dit doe ik wel meestal van te voren, voordat ik aan een reis begin. Je weet echter nooit wanneer tarieven verhoogd worden, dus het is allemaal een momentopname.
Via Fastned (de eerste app waar je zou moeten kijken) kost pay-as-you-go laden 69 ct/kWh.
Ze waren ook de eerste die hun prijzen dit voorjaar weer verlaagden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
pmiddeld schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Via Fastned (de eerste app waar je zou moeten kijken) kost pay-as-you-go laden 69 ct/kWh.
Ze waren ook de eerste die hun prijzen dit voorjaar weer verlaagden.
Hoeveel apps moet ik nog gaan installeren? Straks heb ik nog een tweede smartphone nodig, puur en alleen voor alle laadapps. Het is echt van de zotte, dat je tig laadpassen nodig hebt en tig apps, want anders betaal je simpelweg veel te veel voor het laden.

Het laden van een EV wordt op deze manier echt onnodig gecompliceerd gemaakt: ik wil gewoon een app hebben, net zoals ik in Duitsland altijd gebruikte om benzineprijzen te vergelijken. En dan wil ik alle prijzen in een oogopslag zien, zonder tig apps te moeten openen of tig laadpassen te verzamelen.

De enigste pas welke ik eigenlijk zou willen gebruiken: dat is mijn pinpas/debit kaart. Die laadpassen beschouw ik als een noodzakelijk kwaad. Die van Vattenfall vindt ik trouwens nog de beste, want hier in de buurt staan enkel Vattenfall laadpalen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:31
@Marco-Peters
Op je opmerking: "anders betaal je simpelweg veel te veel voor het laden." zou ik zeggen:
Betaal je waarschijnlijk meer dan nodig, of dat veel te veel is?
De volgende opmerking: "ik wil gewoon een app hebben, net zoals ik in Duitsland altijd gebruikte om benzineprijzen te vergelijken."
Begin die dan maar te maken, 'ze' moeten toch al overal voor zorgen! (wie zijn die 'ze' eigenlijk?)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 19:11
Grappig... Vanwege het Pinksterweekend en het mooie weer naar Castricum aan Zee gereden. Op de parkeerplaats daar staan een paar Shell Laadpalen. Even gekeken wat het gunstigst is om daar te laden (op basis van de passen die ik heb):
Via Shell Recharge pas: €0,44 per kWH.
Via Vattenfall pas: €0,40 per kWh plus starttarief van €0,35.
Nou, dan is laden vanaf 9 kWH dus voordeliger via de Vattenfall pas dan de eigen Shell pas.

Overigens was mijn auto tijdens parkeren de enige EV en de overige aansluitingen waren in gebruik door PHEV auto's. Had geluk dat er bij aankomst nog één plekje vrij was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Peter-036 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:08:
@Marco-Peters
Op je opmerking: "anders betaal je simpelweg veel te veel voor het laden." zou ik zeggen:
Betaal je waarschijnlijk meer dan nodig, of dat veel te veel is?
De volgende opmerking: "ik wil gewoon een app hebben, net zoals ik in Duitsland altijd gebruikte om benzineprijzen te vergelijken."
Begin die dan maar te maken, 'ze' moeten toch al overal voor zorgen! (wie zijn die 'ze' eigenlijk?)
Ja dat is teveel: want dat zijn woekerprijzen. In de Nissan Charge app, vragen ze bijna € 1 per kWh bij de snellader. De oudere generatie vertrouwt waarschijnlijk blind op de Nissan dealer, waar ze ook hulp krijgen voor die laadpas van Nissan aan te vragen.

Maar de overheid zou hier eigenlijk aan zet moeten zijn: in Luxemburg, reguleert de overheid bijvoorbeeld de benzineprijzen. Zoiets zouden ze ook bij laadprijzen kunnen doen.

Door al deze issues heb je veel oudere mensen, welke weer van een EV naar een ICE overstappen: omdat het ze gewoon veel te veel gedoe is. Een tijdje terug was hier op Tweakers een topic, over iemand die met zijn EV naar Oostenrijk gereden was en zich blauw aan snelladen betaald had.

Dit topic kan ik niet meer terugvinden, maar is wel een heel goed voorbeeld hoe het met laden van je een EV nu gaat. Je moet er bijna een universitaire opleiding voor afsluiten, bij wijze van spreken. Ik kan mij voorstellen, dat het voor laaggeletterden echt niet te doen is. En ja in Heerlen wonen veel laaggeletterden ;)
Haay schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:12:
Grappig... Vanwege het Pinksterweekend en het mooie weer naar Castricum aan Zee gereden. Op de parkeerplaats daar staan een paar Shell Laadpalen. Even gekeken wat het gunstigst is om daar te laden (op basis van de passen die ik heb):
Via Shell Recharge pas: €0,44 per kWH.
Via Vattenfall pas: €0,40 per kWh plus starttarief van €0,35.
Nou, dan is laden vanaf 9 kWH dus voordeliger via de Vattenfall pas dan de eigen Shell pas.

Overigens was mijn auto tijdens parkeren de enige EV en de overige aansluitingen waren in gebruik door PHEV auto's. Had geluk dat er bij aankomst nog één plekje vrij was...
Bij Shanghai Garden in Delft hadden ze slechts een laadpaal van NewMotion en Shell Recharge vroeg daar € 0,67 per kWh voor, dus het was echt een no-brainer om de Vattenfall laadpas te gebruiken. Want het tarief was ook € 0,40 en dan inderdaad dat starttarief van € 0,35.
Haay schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:12:
Ik vindt dat ze op dit soort locaties gewoon een verkeersregelaar moeten plaatsen, die ervoor zorgt dat PHEV's geen laadpalen onnodig bezetten. Ze kunnen immers op benzine rijden. Die PHEV's zie ik echt als een plaag voor EV's.

Want zonder laadpaal kom je nergens met je EV: terwijl de PHEV gewoon op benzine kan rijden. Toen ik terugkwam bij mijn EV, was de 2e aansluiting ook door een PHEV bezet. En zoveel laadpalen hebben ze helemaal niet nabij het strand.

[ Voor 36% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 13:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErikBro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-10 22:41
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:17:
[...]
Ik vindt dat ze op dit soort locaties gewoon een verkeersregelaar moeten plaatsen, die ervoor zorgt dat PHEV's geen laadpalen onnodig bezetten. Ze kunnen immers op benzine rijden. Die PHEV's zie ik echt als een plaag voor EV's.

Want zonder laadpaal kom je nergens met je EV: terwijl de PHEV gewoon op benzine kan rijden. Toen ik terugkwam bij mijn EV, was de 2e aansluiting ook door een PHEV bezet. En zoveel laadpalen hebben ze helemaal niet nabij het strand.
Wat maakt het voor jou nou voor verschil dat er in mijn auto ook nog een benzinemotor ligt? Voor mijn part ligt er een stoomketel achterin, daar heb jij toch verder niet zoveel mee te maken?
Ik wil ook gewoon elektrisch naar het strand om het milieu te sparen. We are on the same team here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

svsvenkat schreef op zondag 28 mei 2023 @ 01:18:
[...]

andrere vragen:
Kijk even hoe ver het van de camping is naar een IECharge lader, die had ik laatst gevonden.
In Frankrijk kun je doorgaans ook met je credticard terecht, wat vaak de goedkoopste optie is.
Ik ben ook al eens een DC lader tegen gekomen in Frankrijk die gelijk begon te laden en binnen een minuut een creditcard langs de lezer wilde hebben, anders stopte de lader na deze eerste minuut laden automatisch.
Overigens ben ik wel benieuwd naar welke camping je gaat, in de buurt van Clermont Ferrand neem ik aan?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marco-Peters
ErikBro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Wat maakt het voor jou nou voor verschil dat er in mijn auto ook nog een benzinemotor ligt? Voor mijn part ligt er een stoomketel achterin, daar heb jij toch verder niet zoveel mee te maken?
Ik wil ook gewoon elektrisch naar het strand om het milieu te sparen. We are on the same team here.
Wat het verschil maakt? Nou dat is heel simpel: een PHEV kan zowel op benzine en stroom rijden. Terwijl een EV enkel en alleen op stroom kan rijden, waardoor hij of zij die laadpaal veel harder nodig heeft dan al die PHEV's die je vaak tegen komt bij publieke laadpalen.

Wij zijn absoluut niet "on the same team" want iemand die PHEV rijdt, doet dat omdat hij wel de lusten wilt van het electrisch rijden. Maar niet de lasten! Een van die lasten is dus het opladen van je EV, om er dan achter te komen dat de enigste laadpaal in de buurt van het strand bezet wordt gehouden door een auto welke op benzine kan rijden. Dat is voor jouw geen probleem, want je kunt gewoon op benzine rijden met je PHEV.

Als je bedenkt hoe ongelooflijk druk het bij zo'n parkeerplaats bij het strand kan zijn: vooral de populaire stranden. Dan zijn die PHEV's echt een doorn in het oog, van menig EV rijder. Die moet dan weer noodgedwongen naar de snellader, omdat de PHEV rijder perse op de meest drukke locaties zijn 50km actieradius accu moet opladen.

Het zou geen probleem zijn als er voldoende laadpalen waren: maar er zijn simpelweg niet voldoende laadpalen, al helemaal niet op dit soort druk bezochte locaties. Ik vind het zelfs egoïstisch van de PHEV rijders, om op dit soort locaties de weinige laadpalen in gebruik te nemen en bezet te houden.

Laat die laadpalen lekker vrij voor de automobilisten die wel de lusten en lasten moeten dragen, van het electrisch rijden. Want voor een EV is de keuze er niet tussen of op benzine rijden of stroom. Een PHEV rijder heeft die keuze wel.

Bijna 250km is het voor mij naar het strand rijden: als ik dan niet kan opladen, dan ben ik echt pineut op de terugweg. Op de heenweg stop ik al bij een snellader, maar op de terugweg wil ik dat niet 2x moeten doen omdat bijna alle laadpalen bezet zijn door niet volledig electrische autos.

[ Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 14:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
Maar als de stroom (nog) goedkoper wordt, of de brandstof nog duurder, zullen de PHEV rijders nog vaker aan de laadpaal (in de weg?) staan dan nu.
Voor iemand met een PHEV is een blokkeerboete die een uur na het beeindigen van het laden ingaat een betere economische reden om niet te gaan laden op zo'n plek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Je kunt proberen het onderste uit de kan te halen, maar dan weet je dat je zo nu en dan de deksel op de neus krijgt. Je kunt ook een paar passen hebben die een goed tarief bieden, maar niet het laagste, en dan tevreden zijn. Je rijdt per slot van rekening nog steeds stukken goedkoper dan op dino sap.
We gaan de binnenkort op vakantie, de Enel bundel dus opgehoogd, en ik laat de Enel app de laadstops aangeven zodat ik zeker weet dat die zou moeten werken. Als backup heb ik Freshmile, Hyundai en Maingau.
Kan het goedkoper? Ongetwijfeld, maar mij veel te veel moeite. Ik ging ook niet een half uur rijden om net wat goedkoper te kunnen tanken. En als Enel niet werkt? Jammer dan, we zijn op vakantie.
Door alleen te willen kijken naar gratis laadpassen beperk je je zo gigantisch; de pas moet ergens van betaald worden namelijk. Voor 150 euro moet je 10 tot 15 betaalde passen in huis kunnen halen. Veel meer dan ik überhaupt zou willen, maar kan best dat ik er over een paar jaar zoveel heb, deels in de opslag. Ik zie dat als een verwaarloosbare investering op het bedrag van de auto.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Peter-036 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:35:
Voor iemand met een PHEV is een blokkeerboete die een uur na het beeindigen van het laden ingaat een betere economische reden om niet te gaan laden op zo'n plek.
Dan moeten laadpas aanbieders dus onderscheid maken tussen het type auto: nu geldt voor zowel EV's en PHEV's dezelfde voorwaarden en dus zie je ze vaak laadpalen onnodig bezet houden. Het is dat niemand in Heerlen wilt wonen, anders zou dit hier ook echt een serieus probleem geweest zijn.

Ik zie telkens weer dezelfde PHEV's kleven aan de laadpalen en kan in de app ook zien, hoelang ze er daadwerkelijk al staan. Het strand waar ik gisteren naartoe geweest ben, was echter een minder populaire locatie. Want dat lijkt mij helemaal niet te doen, met de EV naar een van de populaire stranden in Nederland te rijden.

De kans op een vrije laadpaal is dan best klein, als er al laadpalen zijn. In Scheveningen moet je verplicht de garage in, dus de publieke laadpaal gebruiken is geen optie. Waar ik was mocht je in de vergunninghouder zone, wel de auto opladen.
koboy schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:48:
Voor 150 euro moet je 10 tot 15 betaalde passen in huis kunnen halen. Veel meer dan ik überhaupt zou willen, maar kan best dat ik er over een paar jaar zoveel heb, deels in de opslag. Ik zie dat als een verwaarloosbare investering op het bedrag van de auto.
Ik zie dat als weg gegooid geld, want die laadpassen zouden toch niet vaak ingezet worden. Tot nu toe heb ik alleen nog de Vattenfall laadpas gebruikt, welke obvious het goedkoopste is aan de Vattenfall laadpalen hier in Limburg.

En ik heb nu 2x de Düsseldorf Stadtwerke laadpas gebruikt. Gisteren ook de 1e keer betaald snel geladen. Op de heenweg heb ik het gratis gedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wesco schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:26:
[...]

Ik gebruik de Enel-X Way (voorheen Juicepass) app met de bundels al sinds vorig jaar zomer. In Duitsland, Italië, België en Frankrijk heb ik nog nooit problemen gehad met het starten van Ionity snelladers met de Enel-X app (zeker 10-15 keer bij Ionity geladen), dus daar kun je vrij goed op vertrouwen.

Bij aanschaf van mijn eerste Travel Plus-bundel op 31 maart kreeg ik ook een dag later de bevestiging dat de (gratis) laadpas verstuurd zou worden
Even ter bevestiging voor eventueel anderen in een vergelijkbare situatie: ook voor ons werkte de Enel-X app prima bij Ionity. Nu ja, ‘prima’. Je moet altijd tot max inzoomen op de kaart om de laders te zien. Soms staan ze er dan allemaal bij, regelmatig verschijnt er maar 1 groen icoontje en als je daar op tapt krijg je een selectie van de laders te zien (waarbij uiteraard altijd net de paal waar je bij staat niet op het lijstje staat en je de auto moet verplaatsen). Maar als je eenmaal weet dat je de juiste lader te pakken hebt dan werkt het probleemloos door laden te starten in de app en dan in te pluggen. Laden stoppen via de app werkt ook direct.

Het kan even duren voordat het tegoed wordt bijgewerkt, maar de historie wordt of direct of binnen enkele uren aangevuld. Daar staat ook een totaal van wat je geladen hebt, dus daar kan je beter zien of je al door je bundel heen bent.

In elk geval nogmaals dank voor het delen van je ervaring! We hebben voor de 3165km met de 500e voor het overgrote deel op Ionity kunnen vertrouwen met de Enel-X app (320 van de 500kWh) en dat heeft behoorlijk wat geld bespaard.

Oh, en de pas kwam toch behoorlijk snel, week of twee. Uiteraard net op de dag dat we vertrokken waren, dus nu niet kunnen gebruiken.

Edit: Een belangrijke toevoeging is dat Enel blijkbaar in Spanje een eigen vestiging heeft met eigen voorwaarden. De bundel is daarmee niet bruikbaar in Spanje! De app start opnieuw op met het logo van de Spaanse vestiging en je moet opnieuw inloggen. Je bundel is dan niet meer actief. Je kan deze nog wel terugzien in de app wanneer je Nederland als locatie kiest, maar je kan het dan niet gebruiken. Of het met de pas wel werkt konden we natuurlijk niet testen. Direct terug over de grens in Frankrijk schakelde de app weer terug en was het restant van de bundel weer beschikbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Basket Kees op 28-05-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Dan moeten laadpas aanbieders dus onderscheid maken tussen het type auto: nu geldt voor zowel EV's en PHEV's dezelfde voorwaarden en dus zie je ze vaak laadpalen onnodig bezet houden. Het is dat niemand in Heerlen wilt wonen, anders zou dit hier ook echt een serieus probleem geweest zijn.
Dat hoeft niet, een PHEV heeft een kleinere accu dan een EV, en is dus eerder vol. een uur na 'vol' gaat dan de minuten-teller lopen.
En als een EV minder dan 10-15 kWh nodig heeft om 'vol' te laden, had die er niet per sé hoeven laden.........toch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErikBro
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Wat het verschil maakt? Nou dat is heel simpel: een PHEV kan zowel op benzine en stroom rijden. Terwijl een EV enkel en alleen op stroom kan rijden, waardoor hij of zij die laadpaal veel harder nodig heeft dan al die PHEV's die je vaak tegen komt bij publieke laadpalen.

Wij zijn absoluut niet "on the same team" want iemand die PHEV rijdt, doet dat omdat hij wel de lusten wilt van het electrisch rijden. Maar niet de lasten! Een van die lasten is dus het opladen van je EV, om er dan achter te komen dat de enigste laadpaal in de buurt van het strand bezet wordt gehouden door een auto welke op benzine kan rijden. Dat is voor jouw geen probleem, want je kunt gewoon op benzine rijden met je PHEV.

Als je bedenkt hoe ongelooflijk druk het bij zo'n parkeerplaats bij het strand kan zijn: vooral de populaire stranden. Dan zijn die PHEV's echt een doorn in het oog, van menig EV rijder. Die moet dan weer noodgedwongen naar de snellader, omdat de PHEV rijder perse op de meest drukke locaties zijn 50km actieradius accu moet opladen.

Het zou geen probleem zijn als er voldoende laadpalen waren: maar er zijn simpelweg niet voldoende laadpalen, al helemaal niet op dit soort druk bezochte locaties. Ik vind het zelfs egoïstisch van de PHEV rijders, om op dit soort locaties de weinige laadpalen in gebruik te nemen en bezet te houden.

Laat die laadpalen lekker vrij voor de automobilisten die wel de lusten en lasten moeten dragen, van het electrisch rijden. Want voor een EV is de keuze er niet tussen of op benzine rijden of stroom. Een PHEV rijder heeft die keuze wel.

Bijna 250km is het voor mij naar het strand rijden: als ik dan niet kan opladen, dan ben ik echt pineut op de terugweg. Op de heenweg stop ik al bij een snellader, maar op de terugweg wil ik dat niet 2x moeten doen omdat bijna alle laadpalen bezet zijn door niet volledig electrische autos.
Wat een onzin in een klein stukje gepropt, dit zeg. Messias-complex? Dat jij een auto koopt die eigenlijk niet bij je gebruik past in combinatie met de huidige infrastructuur, daar kan ik toch niks aan doen? Als je de goeie EV had gekocht, had je die miezerige AC-paaltjes helemaal niet nodig gehad.

Blijft staan dat het voor jou geen enkel verschil maakt of ik een Tesla of een PHEV heb gekocht: in beide gevallen zou ik morgen bij Scheveningen twee uurtjes aan de paal staan, dan weet je het vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Peter-036 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:19:
[...]
En als een EV minder dan 10-15 kWh nodig heeft om 'vol' te laden, had die er niet per sé hoeven laden.........toch?
Nou dat ligt er maar net aan: als ik zoals gisteren 230km dien af te leggen, dan heb ik echt die 10-15kwh nodig en benut iedere kans om te laden. Met een volle batterij had ik het dan misschien gered tot thuis, zonder te hoeven snelladen. Maja kreeg hem helaas niet voller dan 91% totaal. Het scheelde mij echter wel aanzienlijk in reistijd, want een snellaadstop van 15 minuten was ruim voldoende om thuis te komen.

Helaas duurt het heel lang om de batterij vol te laden aan een 3kw en als die laadpalen, onnodig lang bezet blijven door PHEV's met een kleine accu welke al na een paar uur volledig vol is. Dan krijg je helemaal geen kans om je EV aan de lader te hangen, ook niet als je een paar uur terugkomt.

Want die egoïstisch PHEV eigenaar zal waarschijnlijk op het strand liggen en net als thuis, zal hij zijn PHEV niet verplaatsen van de laadpaal. Dat is een beeld wat ik helaas veel zie bij PHEV's: altijd kleven aan de laadpaal, met hun kleine accus.

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 17:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErikBro
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:31:
[...]

Nou dat ligt er maar net aan: als ik zoals gisteren 230km dien af te leggen, dan heb ik echt die 10-15kwh nodig en benut iedere kans om te laden. Met een volle batterij had ik het dan misschien gered tot thuis, zonder te hoeven snelladen.

Helaas duurt het heel lang om de batterij vol te laden aan een 3kw en als die laadpalen, onnodig lang bezet blijven door PHEV's met een kleine accu welke al na een paar uur volledig vol is. Dan krijg je helemaal geen kans om je EV aan de lader te hangen, ook niet als je een paar uur terugkomt.

Want die egoïstisch PHEV eigenaar zal waarschijnlijk op het strand liggen en net als thuis, zal hij zijn PHEV niet verplaatsen van de laadpaal. Dat is een beeld wat ik helaas veel zie bij PHEV's: altijd kleven aan de laadpaal, met hun kleine accus.
Ironisch, dat je de PHEV kleine accu’s verwijt als je zelf niet eens 230km full electric kunt rijden..
Alles wijst er op dat je de verkeerde auto hebt gekocht.
Laat ik ‘m eens omdraaien en me ook tot wij-zij denken verleiden: ik kijk jaloers naar de laadsnelheden die jullie met snelladers kunnen halen. Waarom bezetten jullie met je EVs allemaal die paar AC-paaltjes die wij sneue egocentrische PHEV-rijders keihard nodig hebben om onze bijdrage te kunnen leveren aan een betere wereld?
(Ik hoop dat het sarcasme overkomt)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Woehoe! Het is weer tijd voor popcorn! *O* :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
ErikBro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:37:
[...]

Ironisch, dat je de PHEV kleine accu’s verwijt als je zelf niet eens 230km full electric kunt rijden..
Laat ik ‘m eens omdraaien en me ook tot wij-zij denken verleiden: ik kijk jaloers naar de laadsnelheden die jullie met snelladers kunnen halen. Waarom bezetten jullie met je EVs allemaal die paar AC-paaltjes die wij sneue egocentrische PHEV-rijders keihard nodig hebben om onze bijdrage te kunnen leveren aan een betere wereld?
Neem je hem nu kwalijk dat hij de sprong naar full EV gewaagd heeft?
230km (of 200km voor wat dat aangaat) zou voor in Nederland voldoende moeten zijn, ware het niet dat hij kennelijk in het diepe zuiden woont. Voor het 'normale' gebruik zal de auto (en accu) goed genoeg zijn. Moet iedereen die een lange vakantierit gaat doen zich jouw 'sarcasme' ook aantrekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikBro
Peter-036 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:53:
[...]

Neem je hem nu kwalijk dat hij de sprong naar full EV gewaagd heeft?
230km (of 200km voor wat dat aangaat) zou voor in Nederland voldoende moeten zijn, ware het niet dat hij kennelijk in het diepe zuiden woont. Voor het 'normale' gebruik zal de auto (en accu) goed genoeg zijn. Moet iedereen die een lange vakantierit gaat doen zich jouw 'sarcasme' ook aantrekken?
Ik neem hem niks kwalijk, het is een keuze die komt met beperkingen waar hij zelf mee zal moeten leven. En dat lijkt hem nogal wat moeite te kosten.
Verder ‘moet’ niemand niks. De meeste vakantierijders zullen trouwens voornamelijk snelladen onderweg, dus die zullen zich hier weinig van aantrekken hoop ik.
Iedereen moet vooral doen wat bij hem of haar past, alleen dat ongenuanceerde gehak op PHEV’s mag soms best even wat tegengas krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
ErikBro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:00:
[...]

Ik neem hem niks kwalijk, het is een keuze die komt met beperkingen waar hij zelf mee zal moeten leven. En dat lijkt hem nogal wat moeite te kosten.
Verder ‘moet’ niemand niks. De meeste vakantierijders zullen trouwens voornamelijk snelladen onderweg, dus die zullen zich hier weinig van aantrekken hoop ik.
Iedereen moet vooral doen wat bij hem of haar past, alleen dat ongenuanceerde gehak op PHEV’s mag soms best even wat tegengas krijgen.
Mee eens dat we als PHEV en EV (ik vanaf woensdag) rijders niet naar elkaar moeten katten. Het echte probleem is dat er weinig laadpalen staan, zodat er op bepaalde momenten een laadpaal schaarste heerst. Hier zullen we tijdens de transitiefase naar elektrisch nog wel meer problemen mee gaan krijgen.

Dit lijkt me, samen met het laadpasjes tarieven oerwoud, een punt dat onze overheid met prioriteit op moet pakken en niet aan de markt over moet laten. Helaas heb ik daar met onze huidige problemen weglach premier weinig vertrouwen in (maar ik laat me graag verrassen :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ja ze gaan snelladen omdat de AC laadpalen op bestemming bezet blijken te zijn: want snelladen is een noodzakelijk kwaad. Als ik naar Zeeland rij, al was het in dit geval Monster nabij Scheveningen. Ik ben echt niet zo gek en ga met deze drukte naar Scheveningen _O-

Ik heb dan genoeg tijd op de plaats van bestemming om mijn EV weer op te laden: vol zal ik hem niet krijgen, want dat duurt gewoon veel langer. Maar dit is juist de gedachte achter een EV: je auto opladen bij de plaats van bestemming, zodat je weer terug naar huis kunt rijden.

De snellader is dan bedoeld voor dat laatste stukje, wat ik net niet haal: dat heb ik gisteren echt uitgeprobeerd. Echter had nog 34km te gaan en 2% nog in de batterij. Misschien had ik het wel gered als de accu volledig vol was.

Het is goed wanneer PHEV's zoveel mogelijk laden: daar heb ik ook geen problemen mee als er voldoende laadpalen zijn. Alleen ik ben van mening, dat er bij een tekort aan laadpalen, de PHEV's geweerd moeten worden. Zodat de laadpalen vrij blijven voor volledig electrische autos.

Al die PHEV's aan de publieke laadpalen begint namelijk echt een structureel probleem te worden. Dat zie ik zelfs in een stad als Heerlen: hier zijn vooralsnog voldoende laadpalen. Maar ik zie wel, dat met name PHEV's vaak aan de laadpaal blijven kleven. Vattenfall heeft namelijk nog geen kleeftarief, dus het heeft helaas geen financiële consequenties voor de eigenaar.

In dat opzicht ben ik wel voorstander voor een kleeftarief, op basis van of er nog geladen wordt of niet. Misschien komt dit er in de toekomst ook wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-10 14:42
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:16:
Ja ze gaan snelladen omdat de AC laadpalen op bestemming bezet blijken te zijn: want snelladen is een noodzakelijk kwaad. Als ik naar Zeeland rij, al was het in dit geval Monster nabij Scheveningen. Ik ben echt niet zo gek en ga met deze drukte naar Scheveningen _O-

Ik heb dan genoeg tijd op de plaats van bestemming om mijn EV weer op te laden: vol zal ik hem niet krijgen, want dat duurt gewoon veel langer. Maar dit is juist de gedachte achter een EV: je auto opladen bij de plaats van bestemming, zodat je weer terug naar huis kunt rijden.

De snellader is dan bedoeld voor dat laatste stukje, wat ik net niet haal: dat heb ik gisteren echt uitgeprobeerd. Echter had nog 34km te gaan en 2% nog in de batterij. Misschien had ik het wel gered als de accu volledig vol was.

Het is goed wanneer PHEV's zoveel mogelijk laden: daar heb ik ook geen problemen mee als er voldoende laadpalen zijn. Alleen ik ben van mening, dat er bij een tekort aan laadpalen, de PHEV's geweerd moeten worden. Zodat de laadpalen vrij blijven voor volledig electrische autos.

Al die PHEV's aan de publieke laadpalen begint namelijk echt een structureel probleem te worden. Dat zie ik zelfs in een stad als Heerlen: hier zijn vooralsnog voldoende laadpalen. Maar ik zie wel, dat met name PHEV's vaak aan de laadpaal blijven kleven. Vattenfall heeft namelijk nog geen kleeftarief, dus het heeft helaas geen financiële consequenties voor de eigenaar.

In dat opzicht ben ik wel voorstander voor een kleeftarief, op basis van of er nog geladen wordt of niet. Misschien komt dit er in de toekomst ook wel.
Een oplossing zou kunnen zijn om ipv kWh tarief een uurtarief te vragen van bijv. 3 euro per uur om zo auto's te weren die de infrastructuur niet optimaal benutten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
jaroen89 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:41:
[...]
Een oplossing zou kunnen zijn om ipv kWh tarief een uurtarief te vragen van bijv. 3 euro per uur om zo auto's te weren die de infrastructuur niet optimaal benutten :P
Dat bestaat toch al? Parkeertarief heet dat: ik ben er gisteren achtergekomen, dat ik mijn EV ( een PHEV mag dat ook ) gratis in de vergunninghouder zone van Monster mag parkeren. Mits ik de auto aansluit aan de laadpaal.

In Scheveningen zul je hoe dan ook voor het parkeren moeten betalen: dus om daar bovenop ook nog € 3 per uur voor het laden te moeten betalen? Ik ben meer voorstander, van een blokkeringstarief. Zodat eigenaren gemotiveerd worden, van het strand af te komen en de auto te verplaatsen. Zodat de laadpaal vrijkomt.

Geldt eigenlijk ook voor EV's: maar die hebben echt veel langer nodig om vol te laden. Ik was echter na 3u30m weer weg van het strand, dus heb geen last gehad van het blokkeertarief van de Düsseldorf Stadtwerke laadpas.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:22
Ik blijf lekker mijn PHEV opladen als het “moet”. Naast dat het beter is voor het milieu, is het ook gewoon goedkoper. Voor € 5 kan ik ruim 70 km rijden, oftewel ongeveer 7 cent per kilometer. Voor diezelfde € 5 haal ik nog geen 3 liter benzine. Voor het gemak reken ik wel met die 3 liter. Met 1:15 kan ik 45 km rijden, oftewel ongeveer 11 cent per km. Dus ik kan voor € 5 óf 45 óf 70 km rijden. Dan weet ik het wel :)

Is een PHEV niks voor jou, @Marco-Peters? Kun je goedkoop laden waar het kan en betaal je dezelfde, duidelijk aangegeven, prijs als de rest aan de pomp, en je kunt gewoon met je bankpas betalen! De eerste 50-100 km vanuit Heerlen kun je dan elektrisch afleggen om de benzinekosten wat te drukken, en als bonus hoef je dan geen uren meer te wachten op de parkeerplaats van de Lidl in Duitsland, of je auto 10 km buiten het centrum te parkeren omdat je dan € 0,01/kWh kunt besparen. Tijd is ook geld, dus nog meer winst! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Sandro! schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:58:
Ik blijf lekker mijn PHEV opladen als het “moet”. Naast dat het beter is voor het milieu, is het ook gewoon goedkoper. Voor € 5 kan ik ruim 70 km rijden, oftewel ongeveer 7 cent per kilometer. Voor diezelfde € 5 haal ik nog geen 3 liter benzine. Voor het gemak reken ik wel met die 3 liter. Met 1:15 kan ik 45 km rijden, oftewel ongeveer 11 cent per km. Dus ik kan voor € 5 óf 45 óf 70 km rijden. Dan weet ik het wel :)

Is een PHEV niks voor jou, @Marco-Peters? Kun je goedkoop laden waar het kan en betaal je dezelfde, duidelijk aangegeven, prijs als de rest aan de pomp, en je kunt gewoon met je bankpas betalen! De eerste 50-100 km vanuit Heerlen kun je dan elektrisch afleggen om de benzinekosten wat te drukken, en als bonus hoef je dan geen uren meer te wachten op de parkeerplaats van de Lidl in Duitsland, of je auto 10 km buiten het centrum te parkeren omdat je dan € 0,01/kWh kunt besparen. Tijd is ook geld, dus nog meer winst! *O*
Dit is precies wat ik bedoel: wel de lusten en niet de lasten van het electrisch rijden. Ik heb een PHEV nooit als een serieuze optie gezien, aangezien dat geen zoden aan de dijk zet. Uiteindelijk stoot een PHEV ook gewoon uitlaatgassen uit, want het is onmogelijk om volledig electrische met een PHEV te rijden.

Maar ik denk dat er gewoon regelgeving nodig of, om ervoor te zorgen dat laadpalen niet onnodig bezet worden. Een blokkeertarief dat een uur nadat het laden gestopt is, lijkt mij dan wel een goed idee.

Een PHEV is ook niet zo milieuvriendelijk als beweert wordt: zodra die accu leeg is, verbruik een PHEV meer benzine dan een vergelijkbare benzineauto zonder hybridesysteem. Dit is echter een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:45
Coasterfreak schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:35:
[...]

overdrijven is ook een vak

als je je auto van leeg naar vol laad, 60 kwh, op ac, en je betaalt 40 cent per kwh is dat al €24. stel je doet dat bij ionity zonder korting is dat €48 en bij enbw al snel €36.

boek jij een overnachting voor €12? of €48 waar je ook nog gratis kunt laden?
+7,50 per maand, is al vast een startkapitaal van € 90. :)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel: wel de lusten en niet de lasten van het electrisch rijden. Ik heb een PHEV nooit als een serieuze optie gezien, aangezien dat geen zoden aan de dijk zet. Uiteindelijk stoot een PHEV ook gewoon uitlaatgassen uit, want het is onmogelijk om volledig electrische met een PHEV te rijden.

Maar ik denk dat er gewoon regelgeving nodig of, om ervoor te zorgen dat laadpalen niet onnodig bezet worden. Een blokkeertarief dat een uur nadat het laden gestopt is, lijkt mij dan wel een goed idee.

Een PHEV is ook niet zo milieuvriendelijk als beweert wordt: zodra die accu leeg is, verbruik een PHEV meer benzine dan een vergelijkbare benzineauto zonder hybridesysteem. Dit is echter een andere discussie.
Ik rijd sinds een paar weken een Kuga PHEV en met woon-werk verkeer van 60KM kan ik 100% elektrisch naar het werk rijden, daar aan de laadpaal met groene stroom en weer elektrisch naar huis.

70% van de KM's die ik rijd zijn woon-werkverkeer, de overige zijn nog kleinere afstanden en die gaan ook elektrisch. Alleen de langere afstanden op vakantie doen we dan maar wel met benzine.

Wat mij betreft zeker niet onmogelijk om volledig elektrisch te rijden met een PHEV. En in de EV modus verbruikt ie 0.0 benzine. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Draakje5 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:15:
[...]
Wat mij betreft zeker niet onmogelijk om volledig elektrisch te rijden met een PHEV. En in de EV modus verbruikt ie 0.0 benzine. 😀
Sorry, ik ben niet helemaal duidelijk geweest: het is technisch niet mogelijk om volledig electrische met een PHEV te rijden, omdat anders je benzinemotor op ten duur kapot gaat. Nog maar te zwijgen over de E10 die snel veroudert. Je merkt daar helemaal niets van, wanneer je PHEV toch stiekem benzine verbruikt :+ ( heb ik gelezen op AD.nl zustersite van Tweakers, dus ze zullen er wel verstand van hebben )

Maar het is goed wanneer PHEV's zoveel mogelijk electrische rijden: want ik heb ook weleens verhalen gelezen, dat een dikke Mercedes PHEV puur aangeschaft wordt voor de fiscale voordelen. Omdat je zo goedkoop een snelle auto zakelijk kunt rijden. In Duitsland is er het nodige te doen geweest, dat er vervolgens niet geplugd werd.

Dus dat is weer een ander verhaal: hier wordt wel geplugd, maar de infrastructuur is niet op berekend en dat is het voornaamste probleem. Waarschijnlijk worden er meer PHEV's verkocht dan EV's?

Het is ook voornamelijk een probleem op druk bezochte locaties: daar durf ik niet met mijn EV naartoe te gaan, omdat ik bang ben dat ik dan niet mijn auto kan opladen. Vandaar dat ik voor een minder druk bezocht strand gekozen heb, wat ook superleuk was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA_sRsGG29zVbHJGhHlXEvf0BFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLjrnmb4qT8rMLIBIg57NsDg.jpg?f=fotoalbum_large

Om mijn betoog mee te beëindigen : hier een foto van het strand bij Monster. Als je zekerheid wilt om je auto op te kunnen laden, dan gaat dit hier eerder lukken dan bij Scheveningen lijkt mij. Parkeren is ook gratis, buiten de vergunningszone en op de laadplaatsen binnen de vergunningszone.

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 19:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:45
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:52:
[...]

Dat bestaat toch al? Parkeertarief heet dat: ik ben er gisteren achtergekomen, dat ik mijn EV ( een PHEV mag dat ook ) gratis in de vergunninghouder zone van Monster mag parkeren. Mits ik de auto aansluit aan de laadpaal.

In Scheveningen zul je hoe dan ook voor het parkeren moeten betalen: dus om daar bovenop ook nog € 3 per uur voor het laden te moeten betalen? Ik ben meer voorstander, van een blokkeringstarief. Zodat eigenaren gemotiveerd worden, van het strand af te komen en de auto te verplaatsen. Zodat de laadpaal vrijkomt.

Geldt eigenlijk ook voor EV's: maar die hebben echt veel langer nodig om vol te laden. Ik was echter na 3u30m weer weg van het strand, dus heb geen last gehad van het blokkeertarief van de Düsseldorf Stadtwerke laadpas.
Volgens mij bedoelt @jaroen89 dat je met een dergelijk tarief zou ontmoedigen dat lieden met 3,7kW gaan laden aan een 11kW laadpaal ter wijl iemand die wel 11kW kan laden daar dan 3x zo lang op moet wachten terwijl hij de lader wellicht harder nodig heeft.
Dat zou je dus deels op kunnen lossen door het qua prijs onaantrekkelijk te maken om langzamer te laden dan de paal biedt. En daar zit natuurlijk wel wat in, zolang de laadpalen schaars zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
eltron schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:50:
[...]

Volgens mij beoeld @jaroen89 dat je met een dergelijk tarief zou ontmoedigen dat lieden met 3,7kW gaan laden aan een 11kW laadpaal ter wijl iemand die wel 11kW kan laden daar dan 3x zo lang op moet wachten terwijl hij de lader wellicht harder nodig heeft.
Dat zou je dus deels op kunnen lossen door het qua prijs onaantrekkelijk te maken om langzamer te laden dan de paal biedt. En daar zit natuurlijk wel wat in, zolang de laadpalen schaars zijn.
Ja mijn auto haalt slechts 3,7kw aan een 11kw laadpaal: maar er zijn nauwelijks 22kw laadpalen in Nederland, want die genieten echt wel mijn voorkeur. Er werd al een beetje denigrerend gedaan over mijn betaalde laadsessies bij de Duitse Lidl/Aldi.

Echter als het een 22kw laadpaal is, gaat het met 6kw en dan loont het zich wel: inkopen doen bij de DM Drogisterij, daarna McDonalds en als laatste de Duitse Aldi. Uiteraard rij dan wel eerst de auto naar de laadpaal van de Aldi. Maar wij besteden meestal 2 tot 3 uur daar, die tijd kan de auto goedkoop opladen bij de Aldi ( laadpaal is eindelijk weer gemaakt ).

Als het laadtarief erg hoog is, dan zijn de laadpalen meestal ook wel vrij: maar nu heb ik de Düsseldorf Stadtwerke laadpas, die ik bij zo'n dure laadpaal kan inzetten. Altijd € 0,49 per kWh bij roaming.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pa2ra
ErikBro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:37:
[...]

8h30 bij ons op de zaak: geen laadpalen meer beschikbaar. Alle palen bezet door PHEV's.
17h30 bij ons op de zaak: de PHEV's staan er nog steeds.

Ik neem aan dat we hier niet hoeven te discussiëren over de vraag of dit normaal is of niet?

Ik denk dat als over een tijdje de PHEV-rijders overstappen naar EV's, ze het ook ineens vreemd vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svsvenkat
pa2ra schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:01:
[...]

Installeer ook ff de Tesla app
Natuurlijk! Al gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
Mooi, hier kun je checken welke Tesla laadplek ook niet-Tesla's ondersteunen. https://www.tesla.com/nl_...3586&zoom=5&filters=party

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:57:
[...]

Ja mijn auto haalt slechts 3,7kw aan een 11kw laadpaal: maar er zijn nauwelijks 22kw laadpalen in Nederland, want die genieten echt wel mijn voorkeur. Er werd al een beetje denigrerend gedaan over mijn betaalde laadsessies bij de Duitse Lidl/Aldi.

Echter als het een 22kw laadpaal is, gaat het met 6kw en dan loont het zich wel: inkopen doen bij de DM Drogisterij, daarna McDonalds en als laatste de Duitse Aldi. Uiteraard rij dan wel eerst de auto naar de laadpaal van de Aldi. Maar wij besteden meestal 2 tot 3 uur daar, die tijd kan de auto goedkoop opladen bij de Aldi ( laadpaal is eindelijk weer gemaakt ).

Als het laadtarief erg hoog is, dan zijn de laadpalen meestal ook wel vrij: maar nu heb ik de Düsseldorf Stadtwerke laadpas, die ik bij zo'n dure laadpaal kan inzetten. Altijd € 0,49 per kWh bij roaming.
ik stel voor 22kW palen dan een dubbel tarief voor van 6 euro per uur zodat de infrastructuur ten alle tijde optimaal benut is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svsvenkat
SpongeRob schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:57:
[...]

Kijk even hoe ver het van de camping is naar een IECharge lader, die had ik laatst gevonden.
Ze lijken 320KW-laders te hebben. Zou wel eens handig kunnen zijn! Bedankt voor de tip.
SpongeRob schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:57:
[...]

Overigens ben ik wel benieuwd naar welke camping je gaat, in de buurt van Clermont Ferrand neem ik aan?
Deze: https://campingleparadou.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
jaroen89 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:18:
[...]
ik stel voor 22kW palen dan een dubbel tarief voor van 6 euro per uur zodat de infrastructuur ten alle tijde optimaal benut is :)
Voor 22kw palen geldt sowieso soms een hoger tarief: ik kan bijvoorbeeld ook bij de snelladers van Vattenfall besluiten om AC te laden, dan betaal ik € 0,53 i.p.v. de € 0,40 die ik normaalgesproken voor AC laden bij een 11kw Vattenfall laadpaal betaal.

Maar dan laad ik wel met 6kw i.p.v. 3kw en dus zou een bezoekje aan McDonald's, het voldoende zijn om AC te laden i.p.v. DC: wanneer ik slechts 6kWh nodig om mijn eindbestemming te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Marco-Peters op 28-05-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:54
Ik vind dat je zo'n campingeigenaar daar ook wel op mag aanspreken. Ik vind het eigenlijk wel een tekortkoming als je nergens in de buurt kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:22:
[...]

Voor 22kw palen geldt sowieso soms een hoger tarief: ik kan bijvoorbeeld ook bij de snelladers van Vattenfall besluiten om AC te laden, dan betaal ik € 0,53 i.p.v. de € 0,40 die ik normaalgesproken voor AC laden bij een 11kw Vattenfall laadpaal betaald.
Heb je al gekeken naar een upgrade naar 3 fasen laden op 11kW of 22kW bij Muxsan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Coasterfreak schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:35:
[...]
boek jij een overnachting voor €12? of €48 waar je ook nog gratis kunt laden?
Ja dat is mogelijk, maar in hoogseizoen wellicht lastiger: ik heb een hotel geboekt daar betaal ik € 71,44 voor twee volwassenen en een kind van 2 jaar oud. Daar mag ik gratis laden met de granny.

Het andere hotel op de terugweg is € 85 en daar dien ik dan € 5 te betalen en mag ik de auto wederom met de granny opladen. Je moet natuurlijk wel goed zoeken en het is ook niet altijd duidelijk, of er kosten aan het laden zijn verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikBro
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:57:
[...]

Als je zelf ook maar 3,7kw laadt, slaat deze discussie helemaal nergens op - dan tank je net zo veel stroom als elke budget PHEV!
Dan is er geen enkele reden meer waarom je voorrang zou moeten krijgen bij een paal.

Als ik een commerciële laadpaalaanbieder zou zijn op een plek met schaarste, zou ik zoals hierboven geopperd, inderdaad een combi-tarief invoeren. Waarin zowel tijd als stroom afname in opgenomen zitten. Dit om snelladen te belonen en maximale afzet te genereren. Dan jaag je ons PHEV-rijders (en langzaam ladende EV’s) wel weg.
Maar zo is het bij openbare infrastructuur (gelukkig) niet geregeld en met een dergelijke trage laadcapaciteit ben je de laatste die daar over mag klagen.

Ik zou ook een PHEV overwegen. Je hannest inderdaad wat vaker met die kabel om het milieu te sparen, maar mijn benzinemotor heeft de afgelopen 900km geen druppel gebruikt.
Morgen blaas ik ‘m weer fijn schoon op de lange weg naar Scheveningen (je kiest tenslotte zelf niet uit waar je familie gaat wonen..) bij nog steeds een belachelijk laag verbruik, zeker als je het gewicht in ogenschouw neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
pa2ra schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:09:
[...]

8h30 bij ons op de zaak: geen laadpalen meer beschikbaar. Alle palen bezet door PHEV's.

Ik neem aan dat we hier niet hoeven te discussiëren over de vraag of dit normaal is of niet?

Ik denk dat als over een tijdje de PHEV-rijders overstappen naar EV's, ze het ook ineens vreemd vinden.
Toch ook geen probleem om de collega even aan te spreken om zijn phev te verplaatsen?

Hier staat ook altijd een mercedes aan de laadpaal, die is na 1 uur al vol ( oud model phev). Ik loop gewoon even naar hem toe en 1 minuut later heeft hij zijn auto verplaatst.

Vervolgens laat ik mijn phev ook staan tot 5 uur. Misschien moet ik hem wel wegzetten ja, maar zolang ik 'weet' dat er verder niemand is, laat ik hem staan.

Overigens bij ons kun je makkelijk even de bewaking inseinen en die sturen dan een mailtje naar iedereen op kantoor als je niet weet van wie de auto is. Als het dringen blijkt dan zet ik 'm ook wel weg als ie vol is.

Overigens: ik krijg niet altijd een melding als de batterij vol is en soms zit je in een vergadering en duurt het even wat langer.

Edit: en ik 'moet' laden. Een EV met actieradius van 200km+ kan ook gewoon thuisladen.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 28-05-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 20-10 18:08
[...]

Daar kan in een bedrijf toch over gepraat worden? Ik kom bij 1 klant met meer dan 10 laadplaatsen en daar wordt halverwege de dag gewoon van plek gewisseld, gewoon policy, duidelijk aangegeven bij de receptie.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
jaroen89 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:28:
[...]

Heb je al gekeken naar een upgrade naar 3 fasen laden op 11kW of 22kW bij Muxsan
Ik heb weleens gekeken naar wat zo'n battery extender kost: maar vindt het allemaal veel te duur. Dat is een hoop geld € 3500 zodat de auto 11kw kan laden, inplaats van 3kw.

Of dat de investering waard is? Je laadt dan natuurlijk wel veel sneller op, waardoor een korte stop van een uurtje ofzo aan een publieke AC laadpaal zich ook kan lonen. Maar voor € 3500 kan ik heel vaak DC laden _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

svsvenkat schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:19:
[...]

Ze lijken 320KW-laders te hebben. Zou wel eens handig kunnen zijn! Bedankt voor de tip.

[...]

Deze: https://campingleparadou.com/
Da's een mooie regio! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:15
Draakje5 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:15:
[...]

Ik rijd sinds een paar weken een Kuga PHEV en met woon-werk verkeer van 60KM kan ik 100% elektrisch naar het werk rijden, daar aan de laadpaal met groene stroom en weer elektrisch naar huis.

70% van de KM's die ik rijd zijn woon-werkverkeer, de overige zijn nog kleinere afstanden en die gaan ook elektrisch. Alleen de langere afstanden op vakantie doen we dan maar wel met benzine.

Zeker van?
Komt de airco en verwarming niet van de ICE?
(Outlander phev en Prius phev niet meegerekend)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:22
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:09:
[...]
Hoe helpt een blokkeertarief dat pas in werking treedt een uur nadat het laden is afgelopen? Daar heb je mij niet mee; ik kan in de app van mijn auto namelijk wel zien hoe lang het laden nog duurt of dat het al klaar is, in welk geval ik mijn auto gewoon netjes verplaats. Of is dat toevallig omdat jij óók wel de lusten maar niet de lasten wilt hebben van een BEV die net zo snel (of traag) laadt als mijn PHEV? Ik laad op een 22 kW paal namelijk ook gewoon met 7,2 kW. Dus in dat opzicht is er weinig verschil in het gebruik van de infrastructuur.

Jouw voordeel is dat je nog kunt gaan snelladen (o jee dure kWh), ik kan mijn range alleen vergroten door dure benzine te kopen. Ik kan mijn benzineprijs niet echt beïnvloeden, maar zoals uit dit topic blijkt, jij de prijs per kWh bij een snellader wel (o jee extra pasje bestellen voor een paar euro).

Trouwens ook bijzonder dat je bij een Aldi parkeert om te laden, vervolgens eerst 2-3 uur(!) naar de DM en McDonald’s gaat, en daarna eindelijk naar die Aldi; daardoor ben jij degene die de paal bezet houdt waardoor andere Aldi-klanten niet kunnen laden - terwijl die in dat ene uur net zo veel kunnen laden als jij in drie. Maar ja, dan snap ik jouw voorstel wel: als Aldi besluit een blokkeertarief na een uur of anderhalf laden (moet toch voldoende zijn om je boodschappen te doen) in te stellen word je er zelf ook door benadeeld en da’s natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Iets met lusten en lasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Sandro! schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:30:
[...]
Trouwens ook bijzonder dat je bij een Aldi parkeert om te laden, vervolgens eerst 2-3 uur(!) naar de DM en McDonald’s gaat, en daarna eindelijk naar die Aldi; daardoor ben jij degene die de paal bezet houdt waardoor andere Aldi-klanten niet kunnen lade .
Aldi biedt toch gewoon deze betaalde service aan? Hoezo zou ik daar geen gebruik van maken: of ga jij met je PHEV altijd bij het duurste tankstation tanken? Wat is er dan mis mee, om gebruik te maken van een dienst welke Aldi/Lidl aanbiedt?

Ik ben juist slim, om de auto alvast bij de Aldi aan de laadpaal te zetten: omdat de DM en McDonalds op 5 minuten loopafstand liggen. Tot nu toe kon ik er nog geen gebruik van maken, maar het schijnt dat de laadpaal eindelijk gerepareerd is. Dus dan wil ik er graag gebruik van maken, tijdens het wekelijkse winkel uitstapje naar Duitsland.

En vergeet niet: die laadpalen zijn betaald en niet gratis, dus je bent gewoon een klant van Aldi die gebruikt maakt van een dienst die ze aanbieden voor EV rijders. Scheelt toch een slok op € 0,29 per kWh vs de € 0,40 die ik thuis aan de Vattenfall laadpaal betaald.
[...]Ik kan mijn benzineprijs niet echt beïnvloeden, maar zoals uit dit topic blijkt, jij de prijs per kWh bij een snellader wel (o jee extra pasje bestellen voor een paar euro).
Jawel: kun je wel en zelfs vele malen makkelijker, dan het nu gaat met laadtarieven. Je opent gewoon de ANWB onderweg app en vergelijkt de benzineprijzen, waarna je naar de goedkoopste pomp rijdt. Of CleverTanken voor Duitsland en Carbru voor België.

En als Hollanders bij ons in Limburg op vakantie komen: rij dan via Kinrooi België, kun je daar bij Gabriëls nog goedkoop tanken. Dus je hebt wel invloed op de benzineprijs.
[...]

Hoe helpt een blokkeertarief dat pas in werking treedt een uur nadat het laden is afgelopen?
Omdat je mensen ook de kans moet geven om naar de auto toe te komen: als je pech hebt, is de dichtsbijzijnde AC laadpaal op 30 minuten loopafstand. Op moment dat je een notificatie krijgt op de telefoon, merk je dat wellicht niet direct. Dus je moet wel de kans krijgen, om bij je auto te komen.

Mijn telefoon staat bijvoorbeeld vrijwel altijd op niet storen: dus ik mis sowieso weleens telefoontjes, omdat het geluid ook uit staat. Dus zo'n notificatie, zou ook niet perse direct opmerken. Behalve als ik de telefoon in de handen heb.

[ Voor 41% gewijzigd door Marco-Peters op 29-05-2023 00:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
De ironie van klagen op phev rijders en dan in geuren en kleuren vertellen hoe je zelf de boel blokkeert voor anderen opdat het in je straatje past. Je moet het maar kunnen/durven.

Bij ons op het werk was het ook van dattum met de phev's. Maar dat was opdat het bedrijf verplichtte om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Nu hebben ze de policy even omgedraaid dat enkel full evs mogen laden (in afwachting van meer laadpalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik keek vandaag in het overzicht van mijn Esb-pas. Daar wordt nu €0.45/kWh gerekend, terwijl ik net een nieuwe maand ben gestart met een tarief van €0.38. Ik mail ze even.
bruneelm schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:36:
[...]

Zeker van?
Kia Optima hier. Ik was hier benieuwd naar dus ik rijd meestal met het diagrammetje op het scherm met de energiestromen. Verwarming: ja. Airco: Nee, tenzij je die vol laat blazen. Op een rit tot 55km kan ik de ICE uit houden, mits ik het gaspedaal niet te diep intrap. Wat is er trouwens met de Outlander en Prius?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Laatst online: 13-10 11:40
[...]

Je PHEV collega's hebben dus langere werkdagen. Dan wil je de laadmogelijkheden op kantoor wel afgeven :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Vol of Halfvol, laden moeten wel allemaal 🤷🏼‍♂️

Kunnen jullie geen eigen topic starten om daar over te argumenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 20-10 17:06
marcieking schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:13:
Ik keek vandaag in het overzicht van mijn Esb-pas. Daar wordt nu €0.45/kWh gerekend, terwijl ik net een nieuwe maand ben gestart met een tarief van €0.38. Ik mail ze even.
Top, ben benieuwd naar de reactie. Bij mij de laatste sessies ook 45 cent. Dat is niet de bedoeling.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:39
Op de openbare plekken zoals het strand maakt het mij niet zoveel uit wie er staat, ook omdat ik er in principe voor zorg dat ik het niet nodig heb. Is incidenteel, dus als het je dan keer moet snelladen is het maar zo.

In de woonwijken vind ik het een groter probleem. De PHEVs staan er in principe elke avond aan en maar weinig die hem weghalen tot de volgende ochtend. Nu heb ik eigen laadpaal, werk ik paar dagen thuis (en kan dan dus overdag laden) en kan ik (goedkoper) op mijn werk laden, dus voor mij is het geen groot praktisch probleem. Voor anderen in de wijk dan weer wel.

Een boete voor te lang kleven of een tijdstarief zou daar al veel verschil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-10 14:30
ErikBro schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Als je zelf ook maar 3,7kw laadt, slaat deze discussie helemaal nergens op - dan tank je net zo veel stroom als elke budget PHEV!
Dan is er geen enkele reden meer waarom je voorrang zou moeten krijgen bij een paal.

Als ik een commerciële laadpaalaanbieder zou zijn op een plek met schaarste, zou ik zoals hierboven geopperd, inderdaad een combi-tarief invoeren. Waarin zowel tijd als stroom afname in opgenomen zitten. Dit om snelladen te belonen en maximale afzet te genereren. Dan jaag je ons PHEV-rijders (en langzaam ladende EV’s) wel weg.
Maar zo is het bij openbare infrastructuur (gelukkig) niet geregeld en met een dergelijke trage laadcapaciteit ben je de laatste die daar over mag klagen.

Ik zou ook een PHEV overwegen. Je hannest inderdaad wat vaker met die kabel om het milieu te sparen, maar mijn benzinemotor heeft de afgelopen 900km geen druppel gebruikt.
Morgen blaas ik ‘m weer fijn schoon op de lange weg naar Scheveningen (je kiest tenslotte zelf niet uit waar je familie gaat wonen..) bij nog steeds een belachelijk laag verbruik, zeker als je het gewicht in ogenschouw neemt.
Ik denk dat het sleutelwoord (lees: dicht bij oplossing..) zit in het begrip bij PHEV rijders dat het NOT done is om je auto gewoon uren te laten staan terwijl de auto na bv 45 min al vol is.

Dit soort gedrag hoeven we niet te bespreken, want dat is al tig keer voorbij gekomen, en heeft NIETS met "samen oplossen" te maken.

Persoonlijk denk ik wel dat "ze" anders gaan piepen als er straks massaal PHEV's gaan zijn en lekker alles bezet gaan houden zodat vooral PHIV rijders de dupe gaan zijn want:

Een PHEV rijder kan niet ff vlug 50km bereik snelladen, wij EV rijders wél.

Als dan PHEV rijders steeds vaker "bezette" palen tegenkomen,
en ze vervolgens maar benzine gaan rijden, zijn ze:

a) duurder uit

b) gaat hun extra auto investering door het riool (want een PHEV is duídelijk duurder dan gewoon alleen dinosap én de hogere onderhoudskosten voor 2 systemen)

c) de ergernis om rondjes te rijden om tóch een vrije paal te vinden.

Kortom PHEV rijders zouden er wijs aan doen elkáár op te voeden om toch maar zo-snel-mogelijk de laadpaal vrij te geven en daarmee hun extra PHEV investering te optimaliseren.

Zie ik dat gebeuren? nope,
tot nu toe laten PHEV rijders vooral het "kan me niet schelen" gedrag zien,
en gaan ze zichzelf (elkaar) flink in de voet schieten, tov EV rijders.

m2c
(en dan nog niet eens te spreken over EV rijders die zó getergd gaan worden dat ze óók palen lang bezet gaan houden door hun grote batterij op de láágste stand gaan laden, want de volgende dag pakken ze wel even een snel laadpaal)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:04
Hansieo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:14:
[...]
Ik denk dat het sleutelwoord (lees: dicht bij oplossing..) zit in het begrip bij PHIV rijders dat het NOT done is om je auto gewoon uren te laten staan terwijl de auto na bv 45 min al vol is.
...
Wat is een PHIV? :?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Er is gewoon een bepaalde groep in het verkeer (flinke overlap met maatschappij) die denkt dat alles voor hem is, en schijt heeft aan wat de gevolgen zijn voor anderen.
Ik zit nu al een kleine 30 jaar op de weg en heb het (generaliserend) aso weggedrag zien verschuiven van BMW via Audi naar Tesla. Hier in het westen heb dan ook nog de verlaagde golfjes en Mercedes A, maar dat kun je eigenlijk wel een aparte groep noemen.
Je merkt dat op de snelweg met rare acties, naar ook in hoe geparkeerd wordt.

De plugins zitten hier niet tussen, en de paal klevende zie ik als een beetje zielig. Auto van de zaak, dan zo groot mogelijk met zo min mogelijk bijtelling (iets te compenseren misschien?), om er dan achter te komen dat ze door de baas gedwongen worden maximaal electrisch te rijden omdat ze anders niet met hun brandstof budget uitkomen. 140 op de linkerbaan zul je die dus ook niet zien, want dan gaat de ICE aan
Waarom ze geen EV kiezen? Zal vast iets te maken hebben met range anxiety (hihihi, en dan maximaal moeten stekkeren), de sleurhut voor de vakantie naar Frankrijk....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-10 17:51
Ik gok op Plugin Hybrid Ilectric Vehicle O-)

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-10 17:02
Helaas gaat het nu niet meer om laadpalen e.d. maar eerder om PHEV vs EV. Vind dit niet hier thuishoren eerlijk gezegd.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:25
Sinds een maandje rij ik een PHEV en was dit weekend bij The Style Outlets in Amsterdam. Hier werd mijn Shell recharge niet geaccepteerd. :'( Weet iemand welke passen hier wel zouden moeten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
guido66 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:44:
[...]

Daar kan in een bedrijf toch over gepraat worden? Ik kom bij 1 klant met meer dan 10 laadplaatsen en daar wordt halverwege de dag gewoon van plek gewisseld, gewoon policy, duidelijk aangegeven bij de receptie.
In een verzamelgebouw met tientallen bedrijven, 600 parkeerplaatsen en 30 laders heb je geen idee van wie welke auto is. Het gaat echt om een gedragsverandering die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
Draakje5 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:43:
[...]

Toch ook geen probleem om de collega even aan te spreken om zijn phev te verplaatsen?

Hier staat ook altijd een mercedes aan de laadpaal, die is na 1 uur al vol ( oud model phev). Ik loop gewoon even naar hem toe en 1 minuut later heeft hij zijn auto verplaatst.

Vervolgens laat ik mijn phev ook staan tot 5 uur. Misschien moet ik hem wel wegzetten ja, maar zolang ik 'weet' dat er verder niemand is, laat ik hem staan.

Overigens bij ons kun je makkelijk even de bewaking inseinen en die sturen dan een mailtje naar iedereen op kantoor als je niet weet van wie de auto is. Als het dringen blijkt dan zet ik 'm ook wel weg als ie vol is.

Overigens: ik krijg niet altijd een melding als de batterij vol is en soms zit je in een vergadering en duurt het even wat langer.

Edit: en ik 'moet' laden. Een EV met actieradius van 200km+ kan ook gewoon thuisladen.
In een verzamelgebouw met tientallen bedrijven, 600 parkeerplaatsen en 30 laders heb je geen idee van wie welke auto is. Het gaat echt om een gedragsverandering die nodig is.

En dat thuisladen... dat klopt, als je zelf een laadpaal hebt. Sommige leasemaatschappijen (zoals leaseplan) geven je alleen een laadpaal als je hem op eigen terrein kunt zetten. En sommige steden (Utrecht) werken er sowieso niet aan mee als je die laadpaal op de stoep ergens wilt plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
Ik ga een heel eind met je mee, maar dit hieronder is natuurlijk onzin:
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:39:
[...]

Omdat je mensen ook de kans moet geven om naar de auto toe te komen: als je pech hebt, is de dichtsbijzijnde AC laadpaal op 30 minuten loopafstand. Op moment dat je een notificatie krijgt op de telefoon, merk je dat wellicht niet direct. Dus je moet wel de kans krijgen, om bij je auto te komen.
Als ik aan een laadpaal hang, zegt mijn app dat ik over 20 minuten vol ben. Dan begin ik alvast te lopen. Dat zou jij ook moeten doen.

Sorry, maar dit verhaal 'ik mis wel eens een notificatie' is natuurlijk onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 22:39
pa2ra schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:52:

[...]

Als ik aan een laadpaal hang, zegt mijn app dat ik over 20 minuten vol ben. Dan begin ik alvast te lopen. Dat zou jij ook moeten doen.

Overigens moeten we nu natuurlijk niet doen dat het grootste probleem zit bij de mensen die hun auto binnen een uur nadat die klaar is met laden ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
a.boogerd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:18:
Sinds een maandje rij ik een PHEV en was dit weekend bij The Style Outlets in Amsterdam. Hier werd mijn Shell recharge niet geaccepteerd. :'( Weet iemand welke passen hier wel zouden moeten werken?
Eerst maar eens determineren waar het laadpunt precies staat, heb je het juiste adres er van?
En, staat het laadpunt wel in de Shell Recharge app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
pa2ra schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:52:

[...]

De app van de Nissan Leaf laat dat dus niet zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2nKnSFg2UBxgJQjgjyWbfX1GSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmE15qsbKUyBaCHKsLkJ24AS.jpg?f=fotoalbum_large

Dus jij vindt dat onzin, maar ik kan niet vanuit een app zien hoelang mijn auto nog nodig heeft aan de lader. Soms gaat hij ook naar 1.5kw aan de publieke laadpaal om wat voor reden dan ook: dan loop ik voor niets naar mijn auto, als ik af ga op de schatting die de auto zelf aan geeft.

Meestal zet ik een timer: in dit voorbeeld, na 6.5u ga ik dan kijken in de app, hoe ver de auto al vol is. Tussendoor kijk ik ook nog wel een paar keer. Maar zondag heb ik om 4 nachts toen ik kort wakker werd, gekeken in de app. Toen was de auto al 81% opgeladen en ben ik vlug naar de laadpaal gelopen, om de auto te verplaatsen. Ja omdat ik niet tot 100% wil opladen :X

Want ja dat kan de Nissan Leaf ook niet: instellen dat je tot 80% wilt opladen. Wat uitgerekend wel met de 1e Leaf kon.... dan komen natuurlijk weer commentaren dat het een slechte auto is vanwege de slechte app blablabla. Maar ik ben allang blij, dat ik op een afstand kan zien hoe vol de accu is. Ookal duurt dat verversen zeker een minuut telkens 8)7

Ik vindt het overigens knap dat jij een van de weinige mensen bent, die de Instant Transmission techniek uit Dragonball Z onder de knie heeft. Aangezien ik echt niet meteen bij de auto kan zijn, nadat het opladen afgelopen is. De dichtstbijzijnde laadpaal is namelijk vaak bezet: of de auto die daar staat te laden, staat te breed geparkeerd. Waardoor de tweede laadplaats onbruikbaar is. Of je moet als een aso, je EV/PHEV gedeeltelijk op de stoeprand zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 29-05-2023 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
:+ :X , dat komt ná de PHEV, maar is nog suuuuper geheim _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
Zjanzjak schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:06:
[...]

Eerst maar eens determineren waar het laadpunt precies staat, heb je het juiste adres er van?
En, staat het laadpunt wel in de Shell Recharge app?
De laadpunt staat in de garage van The Style Outlet (maps) zelf. Staan er een stuk of 40 waar ik er 4 van geprobeerd heb.

Nee deze palen staan niet in de Shell Recharge app. Ook andere apps geprobeerd maar ik zie ze in geen enkele app opkomen.

Aan iemand gevraagd die daar ging laden, maar die gebruikte een zakelijke multipas van zijn leasemaatschappij. En ik rij mijn auto particulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pa2ra
Marco-Peters schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:07:
[...]

De app van de Nissan Leaf laat dat dus niet zien.
Aha, dus je hebt een app die alleen zegt 'ik ben NU klaar met laden'? Dat is inderdaad jammer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
koboy schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:45:
Er is gewoon een bepaalde groep in het verkeer (flinke overlap met maatschappij) die denkt dat alles voor hem is, en schijt heeft aan wat de gevolgen zijn voor anderen.
Ik zit nu al een kleine 30 jaar op de weg en heb het (generaliserend) aso weggedrag zien verschuiven van BMW via Audi naar Tesla. Hier in het westen heb dan ook nog de verlaagde golfjes en Mercedes A, maar dat kun je eigenlijk wel een aparte groep noemen.
Je merkt dat op de snelweg met rare acties, naar ook in hoe geparkeerd wordt.

De plugins zitten hier niet tussen, en de paal klevende zie ik als een beetje zielig. Auto van de zaak, dan zo groot mogelijk met zo min mogelijk bijtelling (iets te compenseren misschien?), om er dan achter te komen dat ze door de baas gedwongen worden maximaal electrisch te rijden omdat ze anders niet met hun brandstof budget uitkomen. 140 op de linkerbaan zul je die dus ook niet zien, want dan gaat de ICE aan
Waarom ze geen EV kiezen? Zal vast iets te maken hebben met range anxiety (hihihi, en dan maximaal moeten stekkeren), de sleurhut voor de vakantie naar Frankrijk....
Fu....... wat herken ik hier veel in. Ook hier een slordige 50-jaar rijervaringen en 1.500.000+ km.

En ja, ik kom van Audi en zag óók de verschuiving in "mijn" merk plaatsvinden met bijbehorende ASO gedrag.
Toen de agres-grill inkwam (je weet wel doorlopend naar beneden..) was het hek helemaal van de dam,
het was geen gedistingeerde (lees oude-lu..en wagen??) meer en ik vertelde de dealer dat als ze niet als de donder wat aan het imago deden, ik Audi af zou zijn. Resultaat? GEEN Audi meer genomen en via Dino-tussenstap nu dus Polestar. Ik hoor jouw verhaal steeds vaker... waar moet het heen?

topic:
Laadpalen zullen er de komende jaren nog steeds véél te weinig blijven, als is Nederland (door zijn dichtheid) nog goed voorzien tov andere landen. Maar ik heb zo het gevoel dat als we deze laadpaal debacle blijven volgen, we straks écht vastlopen. Voor mij als EV rijder niet zo'n probleem (95% thuisladen) maar ik heb nu al medelijden met de randstadters die van openbare palen afhankelijk zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Hansieo op 29-05-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
pa2ra schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:26:
[...]

Aha, dus je hebt een app die alleen zegt 'ik ben NU klaar met laden'? Dat is inderdaad jammer
Ja en stel ik gebruik een gratis snellader, dan krijg ik ook een finished charging notificatie wanneer iemand mijn laadvoortgang beëindigd. Ik ben zaterdag erachter gekomen, dat dit bij de betaalde snelladers niet werkt _O-

Ik wilde het snelladen stoppen: dus net zoals bij de gratis snelladers drukte ik op "stop" en toen wilde ik de CHAdeMO kabel eruit halen. Bleek ik een stap vergeten te zijn en dat is mijn laadpas tegen de laadpaal houden. Ondertussen bleef de snellader gewoon verder laden.

De Nissan Leaf app is knap waardeloos en beperkt in zijn functionaliteit: daarom is het maar goed ook, dat de gehele dienst tot 2030 gratis is. Want ik zou er niet voor willen moeten betalen. Je kunt wel airco of verwarming op afstand aanzetten. En ik kan zien hun zuinig of onzuinig ik tijdens de laatste rit gereden heb.
Hansieo schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:33:
[...]
Voor mij als EV rijder niet zo'n probleem (95% thuisladen) maar ik heb nu al medelijden met de randstadters die van openbare palen afhankelijk zijn.
Hier zijn er vooralsnog voldoende laadpalen, maar dat is puur omdat in Heerlen Zuid veel mensen wonen die boven gemiddeld verdienen. Want het gemiddelde inkomen in Heerlen ligt rond minimumloon, of bijstandsniveau.....

In de achterstandswijken van Heerlen mag je dus blij zijn als je een laadpaal vindt: want die zijn er nauwelijks. De aversie tegen electrische rijden is in de achterstandswijken, waar men veel in oude autos rijdt dan ook het grootste.

[ Voor 27% gewijzigd door Marco-Peters op 29-05-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Laatst online: 23:06
a.boogerd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:18:
Het gaat hier om 40 laadpalen van BlueCurrent. De meeste passen werken hier gewoon hoor. Even een paar voorbeelden:
  • Als je een InCharge laadpas erlangs haalt, betaal je € 0,4485 per kWh + een starttarief van € 0,3509
  • Als je een EcoTap laadpas erlangs haalt, betaal je € 0,69 per kWh
  • Als je een andere LMS pas erlangs haalt, lukt dat ook
  • Etcetera

[ Voor 10% gewijzigd door nathalia op 29-05-2023 16:44 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.boogerd
nathalia schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:39:
[...]

Het gaat hier om 40 laadpalen van BlueCurrent. De meeste passen werken hier gewoon hoor. Even een paar voorbeelden:
  • Als je een InCharge laadpas erlangs haalt, betaal je € 0,4485 per kWh + een starttarief van € 0,3509
  • Als je een EcoTap laadpas erlangs haalt, betaal je € 0,69 per kWh
  • Als je een andere LMS pas erlangs haalt, lukt dat ook
  • Etcetera
Maar de shell toevallig net niet. :'( Heb nu een vattenvall pas aangevraagd als backup.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nathalia
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:31:
[...]

Nou dat ligt er maar net aan: als ik zoals gisteren 230km dien af te leggen, dan heb ik echt die 10-15kwh nodig en benut iedere kans om te laden. Met een volle batterij had ik het dan misschien gered tot thuis, zonder te hoeven snelladen. Maja kreeg hem helaas niet voller dan 91% totaal. Het scheelde mij echter wel aanzienlijk in reistijd, want een snellaadstop van 15 minuten was ruim voldoende om thuis te komen.

Ik rij zelf een Mazda MX-30. Deze heeft in de winter een bereik van 175 km en in de zomer haal ik tot 225 km. Voor mijn situatie is deze EV goed genoeg. Ik woon en werk namelijk in dezelfde plaats. Mijn familie en vrienden wonen allen in dezelfde provincie. Kortom, het lukt mij altijd wel om uit en thuis te geraken op 1 acculading.

Die paar keer per jaar dat ik wél lange ritten heb, weet ik gewoon dat ik even moet pauzeren bij een snellader. Aangezien je bijv. bij Tesla als niet-Tesla rijder tegenwoordig kunt snelladen voor bijv. € 0,45 per kWh is dat voor mij geen probleem. Ik ga dus ook zeker niet moeilijk doen als op mijn bestemming een AC-lader bezet is door een andere EV of een PHEV.

Ik snap jouw frustratie om het feit dat sommige rijders hun voertuig té lang aan een laadpaal laten hangen. Maar om te stellen dat EV-rijders voorrang zouden moeten hebben op PHEV-rijders, dat gaat me te ver.

Je hebt zelf gekozen voor een EV met een kleinere accu, terwijl je wist dat je vaak lange ritten zou gaan maken. Je had vooraf 3 keuzes:
  1. Kiezen voor een EV met een grotere accu-capaciteit die beter geschikt is voor lange ritten
  2. Kiezen voor een PHEV zodat je altijd kunt terugvallen op de benzinemotor bij lange ritten
  3. Kiezen voor deze Nissan Leaf met kleine accu, waardoor je bij lange ritten moet laden bij een DC-lader
Je hebt gekozen voor optie 3, maar wil i.v.m. tijd en kosten eigenlijk niet laden bij een snellader. Daarom "eis" je nu van anderen dat ze een AC-laadpaal voor je vrij houden of eerder bij die AC-laadpaal wegrijden. Dat is in de praktijk (terecht of onterecht) gewoonweg niet reëel.

We zijn hier op het Tweakers forum allemaal op zoek naar de beste en goedkoopste manier om de EV op te laden, maar als ik al jouw posts lees, dan denk ik dat jij een stapje té ver wilt gaan.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Ik eis helemaal niets: maar deel wel mijn mening en kort samengevat, ben ik van mening dat PHEV'S niets aan de laadpaal te zoeken hebben op druk bezochte toeristische locaties. Bij de Efteling prima..... die hebben als enigste toeristische locatie voldoende laadpalen.

Maar als ik dat verhaal dan lees over die Tweaker die in Scheveningen was en alle laadpalen bezet waren, door PHEV's? Dan zijn er overduidelijk niet genoeg laadpalen en zou naar mijn mening, autos met een uitlaat geweerd moeten worden bij de laadpalen. Zolang er te weinig laadpalen zijn.

Ja ik ben van mening dat volledig electrische autos in het geval van te weinig laadpalen, voorrang zouden moeten krijgen op PHEV's. Waarom dat heb ik al beargumenteerd in eerdere berichten, dus ga ik niet weer herhalen.

Gelukkig doen sommige bedrijven dat al, las ik in de reacties: want het is wel degelijk een probleem. Je collega met de EV moet dan na een harde werkdag nog naar de snellader, omdat de collegas met PHEV's de laadpalen de hele dag bezet houden. Terwijl ze ook gewoon op benzine kunnen rijden.

PS bij optie 1: wat ik niet kan betalen, had ik ook op de bestemming moeten opladen. Want ik woon in het uiterste zuiden van Nederland, dus dat zijn bijna 500km retour. Dat haal je dus ook niet met een EV welke een actieradius van 400+ km's heeft. Misschien met de nieuwste EV's? Maar met de meeste EV's zou ik hoe dan ook hebben moeten laden.

Tevens is het hele idee achter een EV, dat je doet opladen op je bestemming. Op die manier hoef je niet perse naar de snellader. Ik wel, maar 15 minuten snelladen volstaat om thuis te komen. Mits ik op mijn bestemming bijna vol heb kunnen laden.

[ Voor 38% gewijzigd door Marco-Peters op 29-05-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-10 19:41
Headshot_NL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Top, ben benieuwd naar de reactie. Bij mij de laatste sessies ook 45 cent. Dat is niet de bedoeling.
N.a.v. dit bericht heb ik vanochtend ook direct gekeken naar de laadsessie van afgelopen nacht want bij de eerdere sessies heb ik nagerekend dat het netjes 0,38cnt. was. De sessie van afgelopen nacht is ook ineens 0,45 cent dat is natuurlijk niet de bedoeling daarom maar direct een mailtje gestuurd met de vraag om opheldering. Ook screenshot erbij gedaan van huidige contract met bijbehorende prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
a.boogerd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:02:

Maar de shell toevallig net niet. :'( Heb nu een vattenvall pas aangevraagd als backup.
Als het niet in de Shell Recharge app staat kan je er wel van uit gaan dat de pas er dan ook niet werkt.
Kwam ze ook in andere apps niet echt tegen, wel idd in Vattenfall app (zoals nathalia al aangaf) alleen vind het tarief wel aan de hoge kant. Er zijn vast veel goedkopere alternatieven te bedenken en dan maar niet in die garage laden, of in de buurt, of met zoveel in de batterij dat het niet hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-10 17:10
Tarkin schreef op maandag 29 mei 2023 @ 06:57:
De ironie van klagen op phev rijders en dan in geuren en kleuren vertellen hoe je zelf de boel blokkeert voor anderen opdat het in je straatje past. Je moet het maar kunnen/durven.

Bij ons op het werk was het ook van dattum met de phev's. Maar dat was opdat het bedrijf verplichtte om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Nu hebben ze de policy even omgedraaid dat enkel full evs mogen laden (in afwachting van meer laadpalen)
Tja, bij ons is er ook een mix met een aantal BEVs en PHeVs.
Eerlijk, met mijn BEV hoef ik nooit op het werk te laden, dat kan ik thuis perfect doen.
Voor mensen die thuis geen laadpaal hebben is het net anders.

En als die PHEVs niet om de 40-50km aan paal gaan lurken, dan hebben ze ook geen zin. Net daarom ben ik zo tegen die technologie.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
Zjanzjak schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Als het niet in de Shell Recharge app staat kan je er wel van uit gaan dat de pas er dan ook niet werkt.
Kwam ze ook in andere apps niet echt tegen, wel idd in Vattenfall app (zoals nathalia al aangaf) alleen vind het tarief wel aan de hoge kant. Er zijn vast veel goedkopere alternatieven te bedenken en dan maar niet in die garage laden, of in de buurt, of met zoveel in de batterij dat het niet hoeft.
De meeste energiecontracten voor thuis laten een tarief zien van € 0,30 tot € 0,40 per kWh. Ik begrijp dat je dan het allerliefste wilt dat de dagelijkse laadsessies aan de AC-laadpaal om de hoek ook ongeveer die prijs hebben. In mijn geval lukt dat bij de Vattenfall paal om de hoek waar ik € 0,34 per kWh betaal.

Maar als je onverhoopt eens moet laden bij een bestemmingslader in een shoppingcenter zoals de Amsterdam Style Outlet of bij een attractiepark, dan is een tarief van € 0,4485 per kWh toch niet aan de hoge kant? Je bent lekker een dagje uit en kunt voor minder dan € 0,45 per kWh de accu bijvullen terwijl je zelf de fun beleeft. Ik vind het een zeer net tarief....

Een dagje uit doe je omdat je het kunt betalen. Anders moet je niet gaan... Die 25 kWh waar je dan 5 cent meer voor betaalt, dat moet er dan toch ook wel van af kunnen?

Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 22:15
Plugin hybride ice vehicle toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
bruneelm schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:36:
[...]

Zeker van?
Goede vraag, durf ik niet te zeggen :-)
Ik denk het haast niet, gezien het gedrag van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Laatst online: 05-10 16:13
koboy schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Kijk eens na naar wat je per maand aan brandstof kwijt was. Dan voel je je een stuk beter.
Ja, EV rijders gaan straks wegenbelasting betalen, maar tarief is nog niet bekend.
Gewoon gebaseerd op het gewicht van je auto zoals elke andere auto. dus erg duur met een BEV!
Ik heb eind vorig jaar de berekening gemaakt qua kosten op basis van private lease tarieven + brandstof. Met 25% snelladen en de rest op straat (op basis van de Allego tarieven, dominant hier) was de EV een fractie goedkoper.
Mijn inschatting is dat fossiele brandstof sneller duurder wordt dan electriciteit. Electriciteit is immers een eerste levensbehoefte, en er is ook een politieke druk voor de energie transitie.
Toch lijkt het er meer op dat de overheid enorm bang is voor mobiliteitsarmoede. Vergeet niet dat de accijns op brandstof momenteel nog verlaagd is terwijl de verlaagde energiebelasting in Januari alweer eraf gehaald is. Als we de belasting terugrekenen naar euro's per aantal kilojoule dan betalen we veel meer belasting voor de energie in de vorm van stroom dan in de vorm van brandstof.

[ Voor 7% gewijzigd door 1234567y op 29-05-2023 20:26 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2