[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-09 16:37
nathalia schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:07:
[...]

De meeste energiecontracten voor thuis laten een tarief zien van € 0,30 tot € 0,40 per kWh. Ik begrijp dat je dan het allerliefste wilt dat de dagelijkse laadsessies aan de AC-laadpaal om de hoek ook ongeveer die prijs hebben. In mijn geval lukt dat bij de Vattenfall paal om de hoek waar ik € 0,34 per kWh betaal.

Maar als je onverhoopt eens moet laden bij een bestemmingslader in een shoppingcenter zoals de Amsterdam Style Outlet of bij een attractiepark, dan is een tarief van € 0,4485 per kWh toch niet aan de hoge kant? Je bent lekker een dagje uit en kunt voor minder dan € 0,45 per kWh de accu bijvullen terwijl je zelf de fun beleeft. Ik vind het een zeer net tarief....

Een dagje uit doe je omdat je het kunt betalen. Anders moet je niet gaan... Die 25 kWh waar je dan 5 cent meer voor betaalt, dat moet er dan toch ook wel van af kunnen?
Ik snap ook niet waarom cpo’s en pasaanbieders zoveel vragen. Een laadpunt thuis kost je tussen de 300-1000 euro en dan heb je ook een pasfunctie en een backend en inlog etc. Bovendien kopen zij ook nog heel goedkoop stroom in (geen consumententarief) en krijgen ze grond van de gemeente. Of zie ik dat verkeerd?

Phev vs ev is opgelost als er meer laadpalen komen. Ik heb ook een ev maar vind het te ver gaan dan mensen verplicht hun phev moeten verplaatsen om 22:00 omdat ie vol is.

[ Voor 6% gewijzigd door Silversurfer1 op 29-05-2023 20:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:35
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 23:39:
[...]
Aldi biedt toch gewoon deze betaalde service aan? Hoezo zou ik daar geen gebruik van maken: of ga jij met je PHEV altijd bij het duurste tankstation tanken? Wat is er dan mis mee, om gebruik te maken van een dienst welke Aldi/Lidl aanbiedt?
(Bijna) iedere laadpaalaanbieder biedt een betaalde service aan, dus hoezo zou ik daar geen gebruik van maken? Immers, wat is er mis mee om gebruik te maken van een dienst die de laadpaalaanbieder aanbiedt?

Fijn dat je het eindelijk met me eens bent, kunnen we de discussie sluiten O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-10 12:11
StijnC schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:55:
[...]

Voor de totalenergies laadpalen gebruik ik tegenwoordig een laadpas van izivia, die hanteren tarief van 0,34€/kwh + 1 euro sessiekosten, leek me het goedkoopste dat ik kon vinden
Waar kun je hun prijzen vinden? Hebben ze een app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sagara
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 17:09
NelgNL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:16:
[...]

Waar kun je hun prijzen vinden? Hebben ze een app?
Staat op hun website. Ff een paal zoeken op hun kaart en voila https://izivia.com/carte-bornes-electriques-izivia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05

koboy

Heb een idee voor een icon

1234567y schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:24:
[...]

Gewoon gebaseerd op het gewicht van je auto zoals elke andere auto. dus erg duur met een BEV!
En zoals ik in de berekening aangaf: het scheelt 35 euro per maand. Dat heb je er binnen 700 km uit. De terugverdientijd op de initiële investering schuift daarmee wel naar een hoger aantal km per jaar, maar als de benzineprijs harder stijgt compenseert dat.
1234567y schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:24:
[...]

Toch lijkt het er meer op dat de overheid enorm bang is voor mobiliteitsarmoede. Vergeet niet dat de accijns op brandstof momenteel nog verlaagd is terwijl de verlaagde energiebelasting in Januari alweer eraf gehaald is. Als we de belasting terugrekenen naar euro's per aantal kilojoule dan betalen we veel meer belasting voor de energie in de vorm van stroom dan in de vorm van brandstof.
De verlaagde energiebelasting was een noodmaatregel die sneller in te voeren was dan het prijsplafond waar het in is opgenomen. Dit prijsplafond geldt nog heel 2023. De accijns verlaging stopt echter per aanstaande vrijdag zoals gepland, dus welke maatregel stopt nou eerder?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

sagara schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Staat op hun website. Ff een paal zoeken op hun kaart en voila https://izivia.com/carte-bornes-electriques-izivia
Heb de ivizia app gedownload maar prijzen staan op 48 cent per eenheid een een prijs per minuut bij een greenflux paal.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:15
@koboy vrijdag? Tot 1 juli loopt de accijnsverlaging toch?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Excuus, inderdaad een maand langer; ⅔ verdwijnt per 1-7, de rest op 1-1.
Voor de geest van het betoog maakt dit gelukkig niet veel uit.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-10 02:40
Beste mede Tweakers,

Ook ik ga mij vanaf deze week begeven in het laadpalen woud!
Ik moet zeggen, het is niet echt transparant.... Maar dat hebben jullie ook vast gezien :)

Wat mij opvalt in Duitsland zijn de kosten van blokkeren (blokkeerkosten/tarief). Ik snap best dat je als beheerder van de laadpaal wilt voorkomen dat auto's blijven 'kleven' aan de laadpaal, maar je kunt ook overdrijven!

Wat mij dan opval is het verschil in prijs:
Shell €0,79 per kWh + €0,10 per minuut (maximaal €12,- per sessie)
ANWB €0,65 kWh (AC laden) €0,87 kWh (DC laden) + €0,10 per minuut (maximaal €18,- en tussen 20u en 08u geen blokkeertarief) Extra toevoeging, Daarom hanteert de ANWB een zogenaamd 'blokkeertarief' in Oostenrijk en Duitsland. Bij AC laadpalen (=reguliere laadpalen) gaat dit in na vijf uur, bij DC laadpalen (=snellaadpalen) al na één uur.
Vattenfall: €0,68 kWh (lees geen blokkeertarief)

Bij Vattenfall heb ik toch maar even navraag gedaan maar zij konden bevestigen dat de prijs die in de app staat juist is en dus geen blokkeerkosten rekenen.

Mijn conclusie is dat het dus zeker loont om even te vergelijken, in mijn geval zal ik dus voor de pas van Vattenfall gaan. Die is veruit het goedkoopste!

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Shell
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONmWjmMTshrenXtWd9WPGvoeaek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXPgkU6mJJBrKvpH0ZjZVAVz.jpg?f=fotoalbum_large
Vattenfall
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmRQdsvcblsCWw6XyclZvqUwGg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mv2GCxvBSkCxcb5WwI9y2JtI.jpg?f=fotoalbum_large

Update: toevoeging ANWB

[ Voor 6% gewijzigd door Cybertroy op 30-05-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:38
Cybertroy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:23:
Beste mede Tweakers,

Ook ik ga mij vanaf deze week begeven in het laadpalen woud!
Ik moet zeggen, het is niet echt transparant.... Maar dat hebben jullie ook vast gezien :)

Wat mij opvalt in Duitsland zijn de kosten van blokkeren (blokkeerkosten/tarief). Ik snap best dat je als beheerder van de laadpaal wilt voorkomen dat auto's blijven 'kleven' aan de laadpaal, maar je kunt ook overdrijven!

Wat mij dan opval is het verschil in prijs:
Shell €0,79 per kWh + €0,10 per minuut (maximaal €12,- per sessie)
ANWB €0,65 kWh (AC laden) €0,87 kWh (DC laden) + €0,10 per minuut (maximaal €18,- en tussen 20u en 08u geen blokkeertarief)
Vattenfall: €0,68 kWh (lees geen blokkeertarief)

Bij Vattenfall heb ik toch maar even navraag gedaan maar zij konden bevestigen dat de prijs die in de app staat juist is en dus geen blokkeerkosten rekenen.

Mijn conclusie is dat het dus zeker loont om even te vergelijken, in mijn geval zal ik dus voor de pas van Vattenfall gaan. Die is veruit het goedkoopste!

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Shell
[Afbeelding]
Vattenfall
[Afbeelding]
Het is eigenlijk vrij simpel; het verschilt per situatie wat het voordeligst is. en volgende maand kan het weer anders zijn. Dus gewoon dit draadje doorlezen en de mutaties in de gaten houden.
Maar de meesten zullen momenteel voor minder dan 0,68kWh DC laden denk ik.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10 09:14
Marco-Peters schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:52:
Ik eis helemaal niets: maar deel wel mijn mening en kort samengevat, ben ik van mening dat PHEV'S niets aan de laadpaal te zoeken hebben op druk bezochte toeristische locaties. Bij de Efteling prima..... die hebben als enigste toeristische locatie voldoende laadpalen.

Maar als ik dat verhaal dan lees over die Tweaker die in Scheveningen was en alle laadpalen bezet waren, door PHEV's? Dan zijn er overduidelijk niet genoeg laadpalen en zou naar mijn mening, autos met een uitlaat geweerd moeten worden bij de laadpalen. Zolang er te weinig laadpalen zijn.

Ja ik ben van mening dat volledig electrische autos in het geval van te weinig laadpalen, voorrang zouden moeten krijgen op PHEV's. Waarom dat heb ik al beargumenteerd in eerdere berichten, dus ga ik niet weer herhalen.

Gelukkig doen sommige bedrijven dat al, las ik in de reacties: want het is wel degelijk een probleem. Je collega met de EV moet dan na een harde werkdag nog naar de snellader, omdat de collegas met PHEV's de laadpalen de hele dag bezet houden. Terwijl ze ook gewoon op benzine kunnen rijden.

PS bij optie 1: wat ik niet kan betalen, had ik ook op de bestemming moeten opladen. Want ik woon in het uiterste zuiden van Nederland, dus dat zijn bijna 500km retour. Dat haal je dus ook niet met een EV welke een actieradius van 400+ km's heeft. Misschien met de nieuwste EV's? Maar met de meeste EV's zou ik hoe dan ook hebben moeten laden.

Tevens is het hele idee achter een EV, dat je doet opladen op je bestemming. Op die manier hoef je niet perse naar de snellader. Ik wel, maar 15 minuten snelladen volstaat om thuis te komen. Mits ik op mijn bestemming bijna vol heb kunnen laden.
Wat zeg jij nou???
Je kan laden maar ook op benzine rijden dus je mag niet laden, zeg je dat nou echt??

Tenzij jij hebt betaald voor "voorang" zoals in pretparken niet in de rij te hoeven staan of een parkeerplaats hebt gereserveerd, kan je dit niet zeggen man.
Denken dat jij meer recht hebt op iets prima, maar hou dat lekker voor jezelf, wauw!

Laden is laden, wie het eerst komt het eerst maalt.

Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp of het verkeerd heb gelezen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:04
Marco-Peters schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:52:
Ik eis helemaal niets: maar deel wel mijn mening en kort samengevat, ben ik van mening dat PHEV'S niets aan de laadpaal te zoeken hebben op druk bezochte toeristische locaties. Bij de Efteling prima..... die hebben als enigste toeristische locatie voldoende laadpalen.

Maar als ik dat verhaal dan lees over die Tweaker die in Scheveningen was en alle laadpalen bezet waren, door PHEV's? Dan zijn er overduidelijk niet genoeg laadpalen en zou naar mijn mening, autos met een uitlaat geweerd moeten worden bij de laadpalen. Zolang er te weinig laadpalen zijn.

Ja ik ben van mening dat volledig electrische autos in het geval van te weinig laadpalen, voorrang zouden moeten krijgen op PHEV's. Waarom dat heb ik al beargumenteerd in eerdere berichten, dus ga ik niet weer herhalen.

Gelukkig doen sommige bedrijven dat al, las ik in de reacties: want het is wel degelijk een probleem. Je collega met de EV moet dan na een harde werkdag nog naar de snellader, omdat de collegas met PHEV's de laadpalen de hele dag bezet houden. Terwijl ze ook gewoon op benzine kunnen rijden.

PS bij optie 1: wat ik niet kan betalen, had ik ook op de bestemming moeten opladen. Want ik woon in het uiterste zuiden van Nederland, dus dat zijn bijna 500km retour. Dat haal je dus ook niet met een EV welke een actieradius van 400+ km's heeft. Misschien met de nieuwste EV's? Maar met de meeste EV's zou ik hoe dan ook hebben moeten laden.

Tevens is het hele idee achter een EV, dat je doet opladen op je bestemming. Op die manier hoef je niet perse naar de snellader. Ik wel, maar 15 minuten snelladen volstaat om thuis te komen. Mits ik op mijn bestemming bijna vol heb kunnen laden.
Dus omdat jij in het zuiden van het land woont, omdat je EV geen 500KM actieradius heeft en omdat je liever niet wilt snelladen (langs de snelweg) zou jij het recht op een laadpaal bij Scheveningen hebben , boven een PHEV rijder die (en eigenlijk doet het er niet toe maar:) helemaal leeg is, niet kan snelladen en ook graag elektrisch (want beter voor milieu) naar huis wilt rijden.

Wellicht heb je dan te vroeg een EV gekocht, of een verkeerde auto. Waarschijnlijk had je beter een auto met verbrandingsmotor kunnen kopen, dan was je nu niet aan het klagen / ergeren over bezette laadpalen.

Hetzelfde werkt voor parkeerplaatsen bij Scheveningen, vol=vol. En dat jij 250KM moet rijden en iemand anders wellicht makkelijker met het OV of de fiets kan komen, maar toch de auto neemt, geeft jou nog niet het alleenrecht op de parkeerplaats boven die persoon die wellicht ook met de fiets of de trein kon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Zjanzjak schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Als het niet in de Shell Recharge app staat kan je er wel van uit gaan dat de pas er dan ook niet werkt.
Kwam ze ook in andere apps niet echt tegen, wel idd in Vattenfall app (zoals nathalia al aangaf) alleen vind het tarief wel aan de hoge kant. Er zijn vast veel goedkopere alternatieven te bedenken en dan maar niet in die garage laden, of in de buurt, of met zoveel in de batterij dat het niet hoeft.
Dit is (gelukkig) niet altijd zo. Valk Exclusief staat niet in de Shell Recharge app, maar de pas deed het uiteindelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
maharens schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Dit is (gelukkig) niet altijd zo. Valk Exclusief staat niet in de Shell Recharge app, maar de pas deed het uiteindelijk wel.
Bij mij ook, de paal bij mij aan de overkant staat er sinds een week niet meer in maar kan daar gewoon de pas gebruiken.
Andersom bij Elli, de palen staan op de map maar ik kan de pas en app niet gebruiken..

In mijn geval zijn dit ac vattenfal, ac greenflux/totalenergies en ecotap palen waar mijn Elli pas het op dit moment niet meer doet.
Elli is dat nu aan het onderzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikBro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-10 22:41
Draakje5 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Dus omdat jij in het zuiden van het land woont, omdat je EV geen 500KM actieradius heeft en omdat je liever niet wilt snelladen (langs de snelweg) zou jij het recht op een laadpaal bij Scheveningen hebben , boven een PHEV rijder die (en eigenlijk doet het er niet toe maar:) helemaal leeg is, niet kan snelladen en ook graag elektrisch (want beter voor milieu) naar huis wilt rijden.

Wellicht heb je dan te vroeg een EV gekocht, of een verkeerde auto. Waarschijnlijk had je beter een auto met verbrandingsmotor kunnen kopen, dan was je nu niet aan het klagen / ergeren over bezette laadpalen.

Hetzelfde werkt voor parkeerplaatsen bij Scheveningen, vol=vol. En dat jij 250KM moet rijden en iemand anders wellicht makkelijker met het OV of de fiets kan komen, maar toch de auto neemt, geeft jou nog niet het alleenrecht op de parkeerplaats boven die persoon die wellicht ook met de fiets of de trein kon komen.
Hear hear!

Gisteren was ik dus in Scheveningen. Misschien leuk voor Marco om te weten dat òveral tenminste nog 1 paal vrij was. De hele kaart van E-flux stond vol met groene icoontjes. Triest was wel dat alle palen waar ik bij gestaan heb, niet verder dan 1-2kw kwamen. De Model3 eigenaar naast mij, haalde hetzelfde laadvermogen maar haalde de schouders er over op.

Het leverde mij genoeg stroom op om het verbruik op de 200km durende terugreis richting 1 op 35 te brengen. Maar met de Leaf had je zeker 20 uur in die strandtent moeten zitten om terug in Limburg te komen.
Kortom: als je van dat onbetrouwbare, ontransparante AC-netwerk zo enorm afhankelijk bent, heb je echt de verkeerde auto op het verkeerde moment gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:49
Ik stond gisteren bij een Q8 in belgie die "4" laadpalen had.
Het waren 2 palen CCS en 2 palen Type 2.
1 van die palen was out of order.
Prima, ik naar de andere paal waar net een Tesla weggreed. 50Kw, prima voor mijn ioniq met een max van 66kW.
Laadsnelheid: 9 kW, en dan vol trots aangeven dat elektrische auto's er kunnen laden :D, dat is dus alleen een plaspauze geworden en door naar een Fastned om op normale snelheid te laden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-10 11:34

Metro2002

Memento mori

Gisteren weer geleerd van te voren te kijken wat laden aan een openbare laadpaal kost. Bijna 70 cent per Kwh vond ik aan de hoge kant zeg maar. Zou fijn zijn als de prijs gewoon op de paal staat ergens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannienl
Metro2002 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:49:
Gisteren weer geleerd van te voren te kijken wat laden aan een openbare laadpaal kost. Bijna 70 cent per Kwh vond ik aan de hoge kant zeg maar. Zou fijn zijn als de prijs gewoon op de paal staat ergens.
Het zijn dynamische prijzen dus dat wordt wat lastig.
Zou mooi zijn als er op elke paal een display zit met huidig tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:04
Ik vind het een kleine moeite om de app te openen, dan zie ik ook meteen of dat er laadpalen vrij zijn en eventueel andere laadpalen in de buurt die mogelijk goedkoper zijn.
Zo gebruik in vattenfall voor vattenfall, Smoov voor Allego, Ecotap voor Ecotap/LMS en heb ik nog E-flux achter de hand voor overige.

[ Voor 28% gewijzigd door Draakje5 op 30-05-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-10 11:34

Metro2002

Memento mori

Draakje5 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:00:
Ik vind het een kleine moeite om de app te openen, dan zie ik ook meteen of dat er laadpalen vrij zijn en eventueel andere laadpalen in de buurt die mogelijk goedkoper zijn.
Klopt, is het eigenlijk ook maar toch vergeet je dat soms en dan kijk je achteraf wat je kwijt was en schrik je je rot :P Ik had hem niet ingeplugd als ik de prijs van te voren had geweten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Metro2002 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:49:
Volgens mij klopt de prijs in een app ook niet altijd: ik vind het allemaal verre van transparant. Want ik durf te wedden, dat de laadpas aanbieder niet thuis geeft als er toch een ander tarief blijkt te gelden. Dan de app aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLEGN23jr85xLi81vXvqUH5lhBM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fhTjy0OljiEc9Z20GOrffmsZ.png?f=fotoalbum_large

Als voorbeeld: de Nissan Charge app, geeft aan dat het laden bij de Lidl in Kerkrade op de Locht gratis zou zijn. Kan echter niet kloppen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVWqNVnII2yP41vlX-9zkh9V6bA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uWkGilXHAEQ9D5mnK0tt6z4V.png?f=fotoalbum_large

Want als je in de Vattenfall app kijkt, dan is het € 0,61 per kWh. Lijkt mij dan sterk dat je met de Nissan Charge gratis kan laden.

[ Voor 47% gewijzigd door Marco-Peters op 30-05-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

MichelatNL schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Inderdaad...dit was me nog niet eens opgevallen.
18 mei: RATE: 0,38 € brutto pro kWh
21 mei: RATE: 0,45 €/kWh

Als je de gegevens download dan staat er bij alle prijzen al een tax rate van 0.19. Dat zal dan denk ik het verschil niet zijn.

[Afbeelding]
Ik had deze even gemist. Als je 19% bij €0.38 optelt kom je wel op €0.45. Bij de overgang naar het hogere tarief valt ook het woordje "brutto" weg, dus het zou kunnen zijn dat ze nu gewoon nettoprijzen laten zien, en vroeger brutoprijzen, dus exclusief BTW. Dat zou jammer zijn, ik had er niet op gelet maar dan betaalde je dus altijd al €0.45 en gaat dat nu ook niet "terug" naar €0.38.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:59
Waarom kan die snellaadmatrix die hier af en toe voorbijkomt niet in de startpost worden geplaatst. Het is 1 doolhof hier. Ik wil graag regelmatig kunnen zien wat de laagste tarieven zijn, maar zo is dat geen doen. We klagen dat het overal onduidelijk is, maar wij doen het hier zelf net zo chaotisch.

Laatste update die ik vond van 22 april:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YkZB1XxTaqxaUhAj6cA0fe73m0M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CxZsDXWBDdcf9D4PXh1rPAHx.png?f=user_large

[ Voor 97% gewijzigd door Wietsee. op 30-05-2023 12:10 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Wietsee. schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:02:

[Afbeelding]

[...]
Je bent dus minimaal € 0,65 kwijt aan de snellader? Ik denk dat de Düsseldorf Stadtwerke dan nog niet zo'n slechte laadpas is, want daar betaal je altijd € 0,65 voor DC roaming en € 0,59 voor snelladers van Düsseldorf Stadtwerke zelf.

Vooralsnog is die laadpas gratis aan te vragen en wordt het minimumbedrag van € 3 per maand, pas vanaf volgende jaar in rekening gebracht. Die € 3 krijg je terug, wanneer je de laadpas die maand gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:49
Marco-Peters schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:22:
[...]

Je bent dus minimaal € 0,65 kwijt aan de snellader? Ik denk dat de Düsseldorf Stadtwerke dan nog niet zo'n slechte laadpas is, want daar betaal je altijd € 0,65 voor DC roaming en € 0,59 voor snelladers van Düsseldorf Stadtwerke zelf.

Vooralsnog is die laadpas gratis aan te vragen en wordt het minimumbedrag van € 3 per maand, pas vanaf volgende jaar in rekening gebracht. Die € 3 krijg je terug, wanneer je de laadpas die maand gebruikt hebt.
Omdat het overzicht gaat om volledige gratis passen/apps, dus alleen betalen per kWh.

Dus die pas van jou is 0,65, stel ik gebruik fastned zonder die pas, dan is het 0,69.
Ik moet dan dus elke maand 75kWh snelladen om de kosten eruit te krijgen. Dat zal me misschien 3 maanden per jaar lukken. En dan nog is dat alleen de kosten eruit halen, dan is het nog niet eens goedkoper.
En nu komt het: als ik dan echt goedkoop wil laden ga ik gewoon naar de goedkoopste leverancier, en op dit moment is dat vaak Tesla. 0,50 cent gemiddeld. (Helaas niet voor Leaf's beschikbaar :+ )

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Kodess schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Omdat het overzicht gaat om volledige gratis passen/apps, dus alleen betalen per kWh.
Ja Düsseldorf Stadtwerke is toch ook gewoon gratis? Alleen vanaf januari 2024 betaal je een Grundgebühr: maar dit bedrag wordt verrekend met je laadkosten. Of ik hem na januari nog aan zal houden? Vooralsnog vindt ik het een interessante laadpas om erbij te hebben.

Ik heb wel echt een maand op die laadpas gewacht en de laadpas welke in het weekend niet werkende, dat probleem zou nu opgelost moeten zijn. Dus bij het volgende bezoek aan Monster, kan ik lekker goedkoop aan de publieke laadpaal laden.

[ Voor 20% gewijzigd door Marco-Peters op 30-05-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-10 07:22
Marco-Peters schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Hoeveel apps moet ik nog gaan installeren? Straks heb ik nog een tweede smartphone nodig, puur en alleen voor alle laadapps. Het is echt van de zotte, dat je tig laadpassen nodig hebt en tig apps, want anders betaal je simpelweg veel te veel voor het laden.
Zoek eens op Chargeprice in de Play of App store. Bij mij geeft die per laadpaal weer wat de goedkoopste is van de aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Kodess schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Dus die pas van jou is 0,65, stel ik gebruik fastned zonder die pas, dan is het 0,69.
Ik moet dan dus elke maand 75kWh snelladen om de kosten eruit te krijgen. Dat zal me misschien 3 maanden per jaar lukken. En dan nog is dat alleen de kosten eruit halen, dan is het nog niet eens goedkoper.
En nu komt het: als ik dan echt goedkoop wil laden ga ik gewoon naar de goedkoopste leverancier, en op dit moment is dat vaak Tesla. 0,50 cent gemiddeld. (Helaas niet voor Leaf's beschikbaar :+ )
Juist die "heilige" beperking dat de pas volledig gratis moet zijn maakt het overzicht zo beperkt. Veel rijders hebben een aantal passen die niet gratis zijn omdat ze er een keer voor hebben betaald of vanwege een eerder abonnement. Met deze passen kun je vaak een stuk goedkoper laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:37
koboy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Juist die "heilige" beperking dat de pas volledig gratis moet zijn maakt het overzicht zo beperkt. Veel rijders hebben een aantal passen die niet gratis zijn omdat ze er een keer voor hebben betaald of vanwege een eerder abonnement. Met deze passen kun je vaak een stuk goedkoper laden.
Het staat je helemaal vrij om zelf zo'n overzicht te maken en hier te posten. ;)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:29:
[...]

Het staat je helemaal vrij om zelf zo'n overzicht te maken en hier te posten. ;)
Ik mopper niet over het ontbreken van een overzicht, denk ook dat dat door het oerwoud aan aanbieders ondoenlijk wordt. Het vervelende aan het overzicht zoals het er nu ligt is dat het door de eenvoudige uitstraling de indruk van een "one stop shop" voor laadprijzen geeft, terwijl je veel goedkoper uit kunt zijn als je periodiek in het oerwoud duikt (door bijvoorbeeld dit forumdraadje in de gaten te houden).

Heb net die chargeprice app geprobeerd, en die doet het mooi. Je geeft de passen aan die je hebt, wat voor auto en je krijgt de prijs voor het laden bij de geselecteerde paal. De passen die je hebt keurig bovenaan het lijstje. Prima voor die keer dat de voorkeurspas het niet doet en ik op een backup pas moet terugvallen. Ook een prima manier om periodiek te kijken hoe het staat met de prijzen voor de paal hier op de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:37
koboy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:52:
[...]

Ik mopper niet over het ontbreken van een overzicht, denk ook dat dat door het oerwoud aan aanbieders ondoenlijk wordt. Het vervelende aan het overzicht zoals het er nu ligt is dat het door de eenvoudige uitstraling de indruk van een "one stop shop" voor laadprijzen geeft, terwijl je veel goedkoper uit kunt zijn als je periodiek in het oerwoud duikt (door bijvoorbeeld dit forumdraadje in de gaten te houden).

Heb net die chargeprice app geprobeerd, en die doet het mooi. Je geeft de passen aan die je hebt, wat voor auto en je krijgt de prijs voor het laden bij de geselecteerde paal. De passen die je hebt keurig bovenaan het lijstje. Prima voor die keer dat de voorkeurspas het niet doet en ik op een backup pas moet terugvallen. Ook een prima manier om periodiek te kijken hoe het staat met de prijzen voor de paal hier op de hoek.
Er staat in het overzicht nergens dat het volledig is en ook dat het alleen gratis passen en apps zijn. Dus er zullen altijd goedkopere aanbieders zijn. Net zoals die Chargeprice.app niet volledig en 100% betrouwbaar is. En als het om die enkele keer gaat dat je voorkeurspas het niet doet, wat maakt het dan uit.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:15
Ik ga als toekomstige ev rijder een dagje naar Brugge.
Op een website zag ik dat een grote parkeergarage in het centrum maar liefst 2 oplaadpunten heeft.
Is er een makkelijkere manier om op zoek te gaan naar garages met oplaadpunten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
Russel88 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:22:
Ik ga als toekomstige ev rijder een dagje naar Brugge.
Op een website zag ik dat een grote parkeergarage in het centrum maar liefst 2 oplaadpunten heeft.
Is er een makkelijkere manier om op zoek te gaan naar garages met oplaadpunten?
ik ben juist terug van Brugge, de ondergrondse parking 't Zand had een hele rij laders op -3 en -5 (16 per verdiep)

[ Voor 3% gewijzigd door freegeek op 30-05-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:01:
[...]

Er staat in het overzicht nergens dat het volledig is en ook dat het alleen gratis passen en apps zijn. Dus er zullen altijd goedkopere aanbieders zijn. Net zoals die Chargeprice.app niet volledig en 100% betrouwbaar is. En als het om die enkele keer gaat dat je voorkeurspas het niet doet, wat maakt het dan uit.
En je weet net zo goed als ik dat een groot deel die kleine lettertjes niet ziet, juist omdat het schema zo duidelijk is in hoe het werkt. Dit soort plaatjes gaan een eigen leven leiden op facebook, insta etc als het "maandelijkse goedkoop laden plaatje", terwijl het eigenlijk alleen maar bruikbaar is voor als je max 2x per jaar bij de snellader staat.
Voor het incidentele (aanvullend en) snelladen heb ik de freshmile pas, en daarmee kom ik op minder dan 45 cent per kWh, een heel verschil met het laagste tarief van 62 cent. Dan heb je die 10 euro voor een pasje er zo uit. Iets vergelijkbaars gold voor Maingau voordat de tarieven omhoog gingen.

Ik had ook niet verwacht dat de chargeprice app 100% accuraat zou zijn. Een snelle check gaf wel de op dit moment geldende tarieven van de passen die ik heb. Vrijdag gaan de nieuwe Hyundai tarieven in, eens kijken of het meteen bijgewerkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
yannienl schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Het zijn dynamische prijzen dus dat wordt wat lastig.
Zou mooi zijn als er op elke paal een display zit met huidig tarief.
Prijs op paal gaat niet omdat je met elke pas een andere prijs betaald. Er er zijn meer dan 100 aanbieders van passen.

Er kan grofweg gezegd worden dan je met een prijs meer dan rond de 60ct meer betaald dan op benzine rijden. Rond de 50ct net zoveel. En onder rond de 40ct goedkoper dan op benzine rijden.

[ Voor 20% gewijzigd door Silversurfer1 op 30-05-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:47
Silversurfer1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:04:
[...]

Prijs op paal gaat niet omdat je met elke pas een andere prijs betaald. Er er zijn meer dan 100 aanbieders van passen.
Ja en....
Ik kan met europawijd 100 verschillende bankkaarten betalen aan een benzinestation... En toch is dat dezelfde prijs.

De wetgevers moeten hier eens echt in gaan grijpen. Al die aanbieders nemen openbare ruimte in, en dus kan je regels op leggen.
Concurrentie speelt onvoldoende, omdat de onzekerheid dat je wel kan laden elders te groot is.
Het is gewoon te belangrijk voor de verdere transitie dat die prijsonzekerheid weg gewerkt wordt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:12

greatgonzo

schit-te-rend!

CPO tarief op de paal vermelden zou ik al heel wat vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDeiSlkyQgS-SruakR1AcqaXpi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48o3fERv23j62SJy8GQopGQx.jpg?f=fotoalbum_large

Laadpaal bij de Duitse Aldi werkt weer: echt easy peasy, niks laadpas gebruiken. Gewoon met je contactloze betaalkaart en het display laat ook zien, wat je laadsnelheid en hoeveel je geladen hebt. En dat tegen een tarief van € 0,29 per kWh. Voor dit soort laadtarieven ga ik niet meer op en neer naar Maasmechelen rijden, om gratis te laden.

Stond nog een andere auto aan de laadpaal: betwijfel alleen, of het wel daadwerkelijk een 22kw laadpaal is zoals Aldi Süd op hun eigen site aangeeft. Want dan zou ik 6kw moeten halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nv83xXfCtRJ0_k4zO1GkF20rISw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7iOFrFy3cXALbvBw86avt14S.png?f=fotoalbum_large

Op de website van Aldi Süd kun je zien waar laadpalen vrij zijn: het loont zich om te zoeken naar een filiaal zonder snelladers, omdat het tarief dan € 0,29 en een filiaal met snelladers rekent € 0,48 ongeacht of je DC of AC doet laden.

[ Voor 25% gewijzigd door Marco-Peters op 30-05-2023 16:34 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Mail vanuit SüdBayern (ESB)
Het hogere tarief is een foutje en wordt verwerkt bij de volgende factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Silversurfer1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:04:
[...]

Er kan grofweg gezegd worden dan je met een prijs meer dan rond de 60ct meer betaald dan op benzine rijden. Rond de 50ct net zoveel. En onder rond de 40ct goedkoper dan op benzine rijden.
Dan reken je dus met een ice verbruik van 5l/100km en EV verbruik van 20kWh/100 km. Ik heb mijn twijfels of dit realistisch is.....
Toen ik 3e kwartaal vorig jaar aan het rekenen was, zou een tarief van ongeveer 90 cent ongeveer even duur zijn als benzine (die toen wat goedkoper was); dit op basis van praktijkverbruik van de auto's die ik in overweging had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Dan reken je dus met een ice verbruik van 5l/100km en EV verbruik van 20kWh/100 km. Ik heb mijn twijfels of dit realistisch is.....
Nou dat is best realistisch: ik kijk regelmatig 1000km challenges van Tesla Bjorn en 20kWh/100km is niet ongewoon. Vooral een Audi E-Tron springt zeer inefficiënt met de stroom om. Maar de nieuwe Toyota, verbruikte ook best veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
Tommie12 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:10:
[...]

Ja en....
Ik kan met europawijd 100 verschillende bankkaarten betalen aan een benzinestation... En toch is dat dezelfde prijs.

De wetgevers moeten hier eens echt in gaan grijpen. Al die aanbieders nemen openbare ruimte in, en dus kan je regels op leggen.
Concurrentie speelt onvoldoende, omdat de onzekerheid dat je wel kan laden elders te groot is.
Het is gewoon te belangrijk voor de verdere transitie dat die prijsonzekerheid weg gewerkt wordt.
net door de concurrentie heb je nu fel verschillende prijzen, regulatie zorgt onvermijdelijk voor hogere prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:15
freegeek schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:32:
[...]

ik ben juist terug van Brugge, de ondergrondse parking 't Zand had een hele rij laders op -3 en -5 (16 per verdiep)
Ik zie het inderdaad op hun website.
Ik heb een aantal pasjes apps geïnstalleerd, maar ze zien die laadpalen niet. Dus ik moet er blind op vertrouwen dat dit redelijke tarieven zijn of is er een andere methode om dit te controleren?
Sorry dit is allemaal nieuw voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:50
hjs schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:30:
Inderdaad:

The incorrect tariffing is unfortunately a system error, we are already working at full speed to correct the error.

Of course, we will credit you the difference in the form of a bonus credit on one of your next bills, please excuse the inconvenience.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-10 21:00
hjs schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:30:
Ik zag het net ook op mijn laadsessie van gisteren :) In eerste instantie dacht ik dat dit het CPO tarief is van Allego waar ik had geladen maar dat blijkt niet zo te zijn. Even in de gaten houden op de volgende factuur.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Marco-Peters schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Nou dat is best realistisch: ik kijk regelmatig 1000km challenges van Tesla Bjorn en 20kWh/100km is niet ongewoon. Vooral een Audi E-Tron springt zeer inefficiënt met de stroom om. Maar de nieuwe Toyota, verbruikte ook best veel.
En bij die 1000km challenges gaat het om tijd, niet efficiëntie. Gaat meer om de aangegeven combinatie met het benzineverbruik, want een Prius haalt misschien 5l/100 km, maar de meeste auto's mag je blij zijn als je de 5.5 a 5.7 haalt. Praktijkverbruik van de EV6 en Ioniq 5 (keek ik toen naar) lag rond de 17kWh/100km in Nederland en rond de 20 in Duitsland. Dit was ter vervanging van een Karoq, die rond de 6l/100km zit, als alternatief een Kodiaq met een wat hoger verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:05:
[...]

En bij die 1000km challenges gaat het om tijd, niet efficiëntie. Gaat meer om de aangegeven combinatie met het benzineverbruik, want een Prius haalt misschien 5l/100 km, maar de meeste auto's mag je blij zijn als je de 5.5 a 5.7 haalt. Praktijkverbruik van de EV6 en Ioniq 5 (keek ik toen naar) lag rond de 17kWh/100km in Nederland en rond de 20 in Duitsland. Dit was ter vervanging van een Karoq, die rond de 6l/100km zit, als alternatief een Kodiaq met een wat hoger verbruik.
Met wat voor verbruik en prijzen moet je dan rekenen? Want het is ook niet realistisch, om het verbruik van enthousiaste EV rijders te nemen. Ik denk namelijk dat die in de regel efficiënter rijden, dan de zakelijke rijder die gedwongen is in een EV te rijden.

Ik rij voor € 3,567 per 100km wanneer ik voor € 0,29 per kWh doe laden: maar als je in Utrecht woont en dat idiote tarief van € 0,70 per kWh moet betalen, dan kun je net zo goed in een ICE blijven rijden. Je betaald dan € 8,61 per 100km en ja ik ging uit van mijn verbruik van 12.3kwh/100km.

Het valt en staat bij het laadtarief: als je veel snel doet laden, ben je ook even veel kwijt als op benzine rijden. Althans met de gratis laadpassen. Met een abbonement of bundel, kan het goedkoper.

Ik heb gerekend met € 0,40 kWh, aangezien alle laadpalen hier in Limburg van Vattenfall zijn en de Limburger heeft het niet breed hangen, dus moet het laadtarief wel aantrekkelijk zijn wil je de Limburger in een EV krijgen _O-

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 30-05-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:32
koboy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:05:
[...]

Ja, het gaat om tijd, maar hij rijdt netjes de ter plaatse toegestane snelheid: 90 km/h, 100 km/h, 110 km/h en in Zweden 120 km/h. Dus de resultaten zijn redelijk vergelijkbaar met wat je in Nederland zou halen.
Vooral ook omdat hoogteverschillen buiten de berekening kunnen blijven omdat hij heen en terug rijdt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:42

The Wizard

Moderator Mobile
Peter-036 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:14:
[...]

Ja, het gaat om tijd, maar hij rijdt netjes de ter plaatse toegestane snelheid: 90 km/h, 100 km/h, 110 km/h en in Zweden 120 km/h. Dus de resultaten zijn redelijk vergelijkbaar met wat je in Nederland zou halen.
Vooral ook omdat hoogteverschillen buiten de berekening kunnen blijven omdat hij heen en terug rijdt.
Euhm, hij rijdt niet de toegestane snelheid, heeft niet voor niets zijn paspoort regelmatig op de snelheidsmeter liggen :P

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-10 17:02
Als ik de 21 kWh haal op een lange rit ben ik al erg blij. Mijn EV is zeker niet een van de meest zuinige die er is. Meestal zit ik op de 23 tot 28 .....

Aan de andere kant als je dan een vergelijk gaat doen met een benzine auto, pak dan in ieder geval een auto met ongeveer net zoveel pk's, want anders is het echt appels met peren vergelijken. Misschien met vergelijkbare CW waarde ook ?

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:38
Brotuck schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:41:
…. Misschien met vergelijkbare CW waarde ook ?
CW waarde x frontaal oppervlak dan, want die 2 samen zijn verantwoordelijk voor de luchtweerstand.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
magatsu schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:37:
[...]
Zoek eens op Chargeprice in de Play of App store. Bij mij geeft die per laadpaal weer wat de goedkoopste is van de aanbieders.
Of op https://laadpastop10.nl/goedkoperladen
Geeft bij de paal/CPO welke pas je daar het best kunt gebruiken.
Niet altijd helemaal bij, maar geeft wel een beeld zonder dat je het zelf moet uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Marco-Peters schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:12:
[...]

Met wat voor verbruik en prijzen moet je dan rekenen? Want het is ook niet realistisch, om het verbruik van enthousiaste EV rijders te nemen. Ik denk namelijk dat die in de regel efficiënter rijden, dan de zakelijke rijder die gedwongen is in een EV te rijden.

Ik rij voor € 3,567 per 100km wanneer ik voor € 0,29 per kWh doe laden: maar als je in Utrecht woont en dat idiote tarief van € 0,70 per kWh moet betalen, dan kun je net zo goed in een ICE blijven rijden. Je betaald dan € 8,61 per 100km en ja ik ging uit van mijn verbruik van 12.3kwh/100km.

Het valt en staat bij het laadtarief: als je veel snel doet laden, ben je ook even veel kwijt als op benzine rijden. Althans met de gratis laadpassen. Met een abbonement of bundel, kan het goedkoper.

Ik heb gerekend met € 0,40 kWh, aangezien alle laadpalen hier in Limburg van Vattenfall zijn en de Limburger heeft het niet breed hangen, dus moet het laadtarief wel aantrekkelijk zijn wil je de Limburger in een EV krijgen _O-
https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx komt van de tank passen in Nederland. https://www.spritmonitor.de/ voor de Duitse hogere data (130!).

Je noemt een idioot AC tarief, dat in de praktijk niemand in Utrecht betaalt. Simpelweg omdat 90% van de EV rijders een tankpas heeft, en een flink deel van de prive rijders een merk-pas met goedkoop abbo.
Maar ik daag je uit om die €8,61/100 km te halen met een benzine equivalente Nissan Micra; opgegeven gecombineerd is 5.7l/100km, praktijk 6,1, dus €10,60 resp. €11,35. Daar kun je zonder bijzondere tarieven (€0,86 max.) voor aan de snellader hangen.

We moeten eens stoppen met roepen dat die hoge electriciteit tarieven mensen terug de benzine auto in duwen omdat dat goedkoper per km is, want dat klopt niet. Ja er zal een ander aantal kms zijn voor het omslagpunt als je afschrijving, belasting en onderhoud meeneemt, maar doordat de benzine prijzen ook hoog zijn zal dit verschil niet zo groot zijn.
NB: CPO tarief voor de Allego paal op de hoek is €0,57, dat vind ik wat aan de hoge kant, maar betaal ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Peter-036 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:14:
[...]

Maar met wel grotendeels 110/120, wat niet de situatie hier is. Hij duikt niet voor niets meteen naar Zweden want zodra je buiten Oslo komt is het max 80 als je geluk hebt, vaak max 60. Ook het hoogteverschil maakt toch wat uit: een deel van het extra verbruik omhoog krijg je naar beneden niet terug.
Maar ik heb net 2 mooie linkjes gegeven voor het praktijk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcquito884
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-11-2023
Goed nieuws over ESB.. 🥲😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:47:
[...]
Vooral een Audi E-Tron springt zeer inefficiënt met de stroom om.
Tijdens het rijden misschien wel, maar afhankelijk van o.a. de rechtervoet van de bestuurder. Tijdens het laden is het één van de meest efficiënte auto's.
Dat wordt in deze discussie regelmatig vergeten. Je verbruik is niet wat je in de computer van de auto ziet. Dat is het netto verbruik. Wat je betaalt is het brutoverbruik. Namelijk hoeveel de lader levert. Door laadverliezen tussen ca. 10 en 20% komt daarvan maar een deel in je batterij.
Als het gaat om de efficiëncy van auto's moet je dat meenemen.
Ik vind de info van ev-database op dat punt wel inzichtelijk (verbruik normering is inclusief laadverlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-10 17:02
Nou ik meende te lezen dat Frankrijk zo goedkoop was....nou...

Krijg net een email (volledig in het frans) dat de tarieven bij clem.mobi omhoog gaan. Voorheen was het met 1 euro per uur geregeld, nu krijg je daar ook nog een kWh tarief bij van 0,36. De 1 euro is dan voor de reservering van de laadpaal, maar enkel eenmalig.

Echter na 4 uur kost het een kleeftarief van 2 euro per uur.
Uitgezonderd tussen 22.00 en 07.00 uur.

Laadsnelheid is vaak maar 3,7 kW overigens, dus dan zit je nog steeds rond de 1 euro per uur.
Maar als je dan mazzel hebt en wel naar de 11 kW gaat kom je wel op vergelijkbare tarieven uit als in regio rijnmond op dit moment.

Clem.mobi zit voornamelijk in en om Parijs heen dacht ik

[ Voor 50% gewijzigd door Brotuck op 30-05-2023 19:24 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:50:
[...]
Maar ik daag je uit om die €8,61/100 km te halen met een benzine equivalente Nissan Micra; opgegeven gecombineerd is 5.7l/100km, praktijk 6,1, dus €10,60 resp. €11,35. Daar kun je zonder bijzondere tarieven (€0,86 max.) voor aan de snellader hangen.

We moeten eens stoppen met roepen dat die hoge electriciteit tarieven mensen terug de benzine auto in duwen omdat dat goedkoper per km is, want dat klopt niet.
Nee dankjewel: ookal verwar ik de Nissan Micra van de voorkant steeds met de Nissan Leaf. Mij krijg je nooit meer in een auto met uitlaat, met de nadruk op uitlaat :+

Maar het is wel degelijk zo, dat hoge stroom tarieven of eigenlijk laadtarieven mensen tegen kan houden de overstap naar electrische rijden te maken. Je beargumenteerd dan wel, dat al die EV rijders in Utrecht een zakelijke laadpas hebben. Ik denk echter dat een particulier in Utrecht, zich wel 2x bedenkt om een EV te gaan rijden. Want hij moet ook een parkeervergunning aanvragen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj4aZ2N5ayDU_vrzwyGTrgCcvUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikbjgLA6XclW2HUasr1tjNRt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb net een kleine 8kWh geladen tijdens het wekelijkse bezoek aan Duitsland: moet ook zeggen, mijn auto stond veel veiliger aan de laadpaal dan op de drukbezochte parkeerplaats. Want twee alcoholisten, hebben mijn auto bewaakt en eentje wilde weten of alle electrische autos de zelfde laadkabel gebruikte _O-

Viel mij wel op dat ik niet met 3kw deed laden, maar 4.5kw en dat is nog altijd sneller dan de publieke laadpaal thuis. Maar ik had op 6kw gehoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
greatgonzo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:16:
CPO tarief op de paal vermelden zou ik al heel wat vinden
Ja dat dacht ik ook. Totdat ik hoorde dat het cpo tarief op de paal bij mij in de buurt 62ct is en er pasaanbieders zijn die 59ct (Shell), 52ct (Vattenval) en soms zelfs 35ct (Enel) doorrekenen. Hoe weet ik niet. Waarschijnlijk hebben ze een dealtje gemaakt met de cpo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
koboy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:37:
[...]

Toen ik 3e kwartaal vorig jaar aan het rekenen was, zou een tarief van ongeveer 90 cent ongeveer even duur zijn als benzine (die toen wat goedkoper was); dit op basis van praktijkverbruik van de auto's die ik in overweging had.
90ct lijkt mij wel hoog. Benzine auto’s rijden tegenwoordig best zuinig. Laat staan diesels. Die rijden zuiniger en dieselprijs is nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Silversurfer1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:30:
[...]

90ct lijkt mij wel hoog. Benzine auto’s rijden tegenwoordig best zuinig. Laat staan diesels. Die rijden zuiniger en dieselprijs is nog lager.
Ja maar niet die benzineautos welke vergelijkbaar zijn met hedendaagse EV's: bijna alle electrische autos die nu op de markt komen, zijn ja ook van die bakbeesten. Moet ook wel.... want je gaat niet zo'n grote batterij in een Dacia Spring gepropt krijgen.

Benzineprijs valt trouwens best nog mee: in België stond hij best laag, terwijl ik verwacht had op een stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:57
Is er iemand die 2 kaarten heeft geactiveerd bij ESB? Mijn Duits is misschien niet zo goed maar ik kreeg het gevoel dat je per kaart een abonnement van 5 euro per maand afsluit. Iemand hier die dit weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
koboy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:50:
[...]

https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx komt van de tank passen in Nederland. https://www.spritmonitor.de/ voor de Duitse hogere data (130!).

Je noemt een idioot AC tarief, dat in de praktijk niemand in Utrecht betaalt. Simpelweg omdat 90% van de EV rijders een tankpas heeft, en een flink deel van de prive rijders een merk-pas met goedkoop abbo.

We moeten eens stoppen met roepen dat die hoge electriciteit tarieven mensen terug de benzine auto in duwen omdat dat goedkoper per km is, want dat klopt niet. Ja er zal een ander aantal kms zijn voor het omslagpunt als je afschrijving, belasting en onderhoud meeneemt, maar doordat de benzine prijzen ook hoog zijn zal dit verschil niet zo groot zijn.
NB: CPO tarief voor de Allego paal op de hoek is €0,57, dat vind ik wat aan de hoge kant, maar betaal ik ook niet.
Het gaat niet zo zeer om het verbruik maar om de literprijs die nu rond de €1,75 hangt voor benzine en €1,50 voor diesel. Dan rij je met een ice gewoon goedkoper als het kwh tarief boven de €0,60 is. Ik snap dat de cpo en pasaanbieders wat moeten verdienen maar er moet wel concurrentie zijn. En dat is vaak nu niet zo. Ik heb geen keuze bij mij in het dorp. Allemaal Greenflux / Total. Een monopolie positie lijkt mij niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
Brotuck schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:03:
Nou ik meende te lezen dat Frankrijk zo goedkoop was....nou...

Krijg net een email (volledig in het frans) dat de tarieven bij clem.mobi omhoog gaan. Voorheen was het met 1 euro per uur geregeld, nu krijg je daar ook nog een kWh tarief bij van 0,36. De 1 euro is dan voor de reservering van de laadpaal, maar enkel eenmalig.

Echter na 4 uur kost het een kleeftarief van 2 euro per uur.
Uitgezonderd tussen 22.00 en 07.00 uur.

Laadsnelheid is vaak maar 3,7 kW overigens, dus dan zit je nog steeds rond de 1 euro per uur.
Maar als je dan mazzel hebt en wel naar de 11 kW gaat kom je wel op vergelijkbare tarieven uit als in regio rijnmond op dit moment.

Clem.mobi zit voornamelijk in en om Parijs heen dacht ik
Lekker moet je ‘s ochtends om 6:45 je bed uit om je auto te verplaatsen 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:53
[...]

Mijn ouders wonen in Heerlen-Centrum en daar staat een andere paal voor de deur. Geen Vattenfall.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:02
Maar als je onverhoopt eens moet laden bij een bestemmingslader in een shoppingcenter zoals de Amsterdam Style Outlet of bij een attractiepark, dan is een tarief van € 0,4485 per kWh toch niet aan de hoge kant? Je bent lekker een dagje uit en kunt voor minder dan € 0,45 per kWh de accu bijvullen terwijl je zelf de fun beleeft. Ik vind het een zeer net tarief....
Ik vind het ietwat aan de hoge kant (het is ook erg persoonlijk).
Dagje uit Antwerpen, vond geen 'goedkoop' laadpunt dus gezorgd dat ik (meer dan) genoeg had om weer terug naar huis te kunnen. Prima dagje uit gehad. Als het niet hoeft, dan toch niet?
Pas als het dagje uit verder dan, pak 'm beet, 200 km afstand is zou ik pas echt aan laden moeten denken.
Maar als dat het geval is zit er dan meestal weer een overnachting bij, is er vast wel een laadpunt nabij te vinden wat dan goedkoper is dan die 45 cent. :P
Een dagje uit doe je omdat je het kunt betalen. Anders moet je niet gaan...
Dit vind ik daarom iets te kort door de bocht. ;)
maharens schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:21:

Is ook. Ik vergat mijn gebruikelijke disclaimer erbij te vermelden; 'in de regel'.
Waarom kan die snellaadmatrix die hier af en toe voorbijkomt niet in de startpost worden geplaatst. Het is 1 doolhof hier. Ik wil graag regelmatig kunnen zien wat de laagste tarieven zijn, maar zo is dat geen doen.

Omdat die matrix bijna elke maand aan verandering onderhevig is.
Onze nathalia stak er elke maand zijn eigen vrije tijd in om dat bij te houden maar na wat commentaar is hij daar, jammer genoeg, mee gestopt. Maar voel je vrij om dit zelf te doen, en dan hier te posten!
We klagen dat het overal onduidelijk is, maar wij doen het hier zelf net zo chaotisch.
Ik ben niet zo van het wijzen, of iemand terechtwijzen maar dit is grote onzin.
Want 'wij' kunnen er niets aan doen dat het onduidelijk en dus chaotisch is (oorzaak -> gevolg), lees anders nog eens iets van de afgelopen 100 pagina's hier door en je begrijpt het. :)

Wij willen allemaal regelmatig de goedkoopste tarieven zien en dat is alleen te doen door regelmatig apps te bekijken en dit topic goed in de gaten te houden. 2 x per dag is een mooie frequentie om bij te blijven.
Kwestie van bijhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Silversurfer1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:21:
[...]
Lekker moet je ‘s ochtends om 6:45 je bed uit om je auto te verplaatsen 🤪
Voor mij is dat uitslapen...
Meestal zit ik rond die tijd al in de auto (en anders laad ik niet).

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 30-05-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is het iemand wel eens gelukt om een laadpas aan te vragen voor Repsol (Ibil) ? Volgens de laadpastop10 moet die in NL leverbaar zijn, maar als ik via de link (https://www.repsol.es/par...ca/recarga-fuera-de-casa/) probeer de App te downloaden zegt de Appstore dat de app in onze regio niet beschikbaar is..

Ik zou graag bij Repsol laders willen laden van de zomer op vakantie! Bv bij de paal die bij dit pompstation staat: https://goo.gl/maps/pu1nsPKJG8JuBpjy7?coh=178571&entry=tt

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:47
Marco-Peters schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:05:
[...]

Nee dankjewel: ookal verwar ik de Nissan Micra van de voorkant steeds met de Nissan Leaf. Mij krijg je nooit meer in een auto met uitlaat, met de nadruk op uitlaat :+

Maar het is wel degelijk zo, dat hoge stroom tarieven of eigenlijk laadtarieven mensen tegen kan houden de overstap naar electrische rijden te maken. Je beargumenteerd dan wel, dat al die EV rijders in Utrecht een zakelijke laadpas hebben. Ik denk echter dat een particulier in Utrecht, zich wel 2x bedenkt om een EV te gaan rijden. Want hij moet ook een parkeervergunning aanvragen.....

[Afbeelding]

Ik heb net een kleine 8kWh geladen tijdens het wekelijkse bezoek aan Duitsland: moet ook zeggen, mijn auto stond veel veiliger aan de laadpaal dan op de drukbezochte parkeerplaats. Want twee alcoholisten, hebben mijn auto bewaakt en eentje wilde weten of alle electrische autos de zelfde laadkabel gebruikte _O-

Viel mij wel op dat ik niet met 3kw deed laden, maar 4.5kw en dat is nog altijd sneller dan de publieke laadpaal thuis. Maar ik had op 6kw gehoopt.
Rij jij nu echt omwegen om 8 kWh te gaan laden aan een paar cent minder, en blijf je daar dan 2 uur wachten?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
knip

[ Voor 94% gewijzigd door Notna op 31-05-2023 08:07 . Reden: Beetje veel op de man en daarnaast compleet van niet toegevoegde waarde voor het topic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Silversurfer1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:19:
[...]

Het gaat niet zo zeer om het verbruik maar om de literprijs die nu rond de €1,75 hangt voor benzine en €1,50 voor diesel. Dan rij je met een ice gewoon goedkoper als het kwh tarief boven de €0,60 is. Ik snap dat de cpo en pasaanbieders wat moeten verdienen maar er moet wel concurrentie zijn. En dat is vaak nu niet zo. Ik heb geen keuze bij mij in het dorp. Allemaal Greenflux / Total. Een monopolie positie lijkt mij niet wenselijk.
Wat betreft het stuk gebrek aan concurrentie in een gemeente: Helemaal mee eens. Hier is het allemaal Allego en €0,57.
Maar wat betreft overgangspunt van EV naar ICE: de berekeningen aan de zijn gemaakt op basis van een benzineprijs van €1,76. De shell adviesprijs voor diesel is €1,60. Omslagpunt benzine/diesel schijnt nog steelds tussen de 20k en 30k km te liggen, maar al zou het 15k zijn, dat is ongeveer ons aantal jaarkilometers.

Laten we het verbruik van onze Ioniq 6, stevig afgerond naar boven op 15kWh/100km stellen (EVdatabase zegt 14,zoveel, praktijk op dit moment is tussen de 12,5 en 13,5). Dat is bij een tarief van €0,60/kWh per kilometer €0,091. Men een diesel kom je waarschijnlijk wel aan de gelijkwaardige 5,6l/100 km, maar een qua ruimte gelijkwaardige benzine auto die in de praktijk 5,2l/100 km rijdt ga je niet vinden, zeker niet nu er steeds meer ethanol doorheen gegooid wordt en daarmee het verbruik stijgt.
Dan vergeten we voor het gemak ook maar even dat de accijns weer omhoog gaat over een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBro
koboy schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:50:
[...]

maar een qua ruimte gelijkwaardige benzine auto die in de praktijk 5,2l/100 km rijdt ga je niet vinden,
De Toyota Prius is toch al zeker 15 jaar op de markt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

ErikBro schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:14:
[...]

En hoe is een Prius qua ruimte gelijkwaardig aan een Ioniq 6? Qua kofferruimte misschien, maar ruimte voor de passagiers? Zelfs de nieuwe BMW 5 is minder ruim! In een Prius kan ik niet fatsoenlijk achter mezelf zitten, in de 6 heb ik nog zeker 10cm voor de knieën over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:02
Voor snelladen gebruik ik Freshmile en betaal daar gemiddeld €0,27 per Kw. Alleen als ik op 11Kw laad kost het ongeveer €0,50 per kw. Ben daarom op zoek naar een goedkoper alternatief voor 11Kw laden. Nu heb ik de app Chargeprice geïnstalleerd en kom op een naam die wel heel goedkoop is namelijk Equals.
Is er iemand hiermee bekend? Al op internet gezocht maar kan hier niks over vinden. Zie in bijlage het gemiddelde tarief voor laden van 20 naar 80%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_PFD382kuMvQ5t31G5BM1SKFa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mwo281d9NEXxgbJsGkJXvoOS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ErikBro schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:14:
[...]
Ja en nieuwste heeft maar liefst 284liter bagageruimte, ofwel aanzienlijk kleiner dan Ioniq6 en dus niet vergelijkbaar als het om kosten van energieverbruik gaat.
En met die PHEV betaal je natuurlijk zelfde tarief voor de geladen kWh.

[ Voor 28% gewijzigd door eltron op 30-05-2023 22:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marco-Peters
Tommie12 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:00:
[...]

Rij jij nu echt omwegen om 8 kWh te gaan laden aan een paar cent minder, en blijf je daar dan 2 uur wachten?
Omwegen? Wij doen altijd boodschappen in Duitsland en kopen drogisterij producten bij de Duitse DM: daarnaast gaan wij daar altijd naar de McDonalds, want in Duitsland hoef je tenminste niet extra voor de saus te betalen _O-

En nee ik heb helemaal niet gewacht: eerst zijn wij bij de DM geweest, daarna bij de McDonalds en als laatste bij de Aldi-Süd. Maar mijn auto stond er dus uiteindelijk bijna 2 uur aan de lader. Want i.p.v voor die paar meter de auto telkens te verplaatsen, sluit ik hem aan op laadpaal van Aldi-Süd.

Als je uit de Randstad komt, dan zegt het fenomeen winkelen in Duitsland je niets: maar dit is echt een uitje voor ons, omdat vrijwel alles in Duitsland goedkoper is. Mijn EV bijladen is dan mooi meegenomen, als ik er toch ben. Ja natuurlijk had ik gehoopt dat ik met 6kw kon laden, maar met 4.5kw ben ik ook tevreden.

Het was voldoende om mijn accu van 46% naar 69% op te laden en vervolgens heb ik slechts 2% gebruikt, om naar huis te rijden. Dus ik ben er zelf tevreden over.
Eiríkr schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:30:
[...]

Mijn ouders wonen in Heerlen-Centrum en daar staat een andere paal voor de deur. Geen Vattenfall.
De paal om het parkeergeld zeker in te gooien?

knip

[ Voor 45% gewijzigd door Notna op 06-06-2023 19:27 . Reden: Quote weg ivm knip ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 31-05-2023 08:09 . Reden: Hoewel terecht; graag een TR volgende keer :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:00
[...]

En dan nog... ga je met je verbruik gemiddelde uit van wat je auto aangeeft?,
of van wat je daadwerkelijk aan kWh laad per jaar?

Daar zit namelijk een flink verschil in.
Ook de laadsnelheid/drempel bepaalt je efficiëntie, veel 1.5kW laden geeft lagere eff.en daarmee hogere kosten.
En als laatse nog korte ritjes, met bijbehorend batt. opwarmcyclus.
Dezelfde auto(config) kan flink afwijken bij iemand anders, óók met gelijke rijstijl.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Hansieo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:38:
[...]

Daar zit namelijk een flink verschil in.
Ook de laadsnelheid/drempel bepaalt je efficiëntie, veel 1.5kW laden geeft lagere eff.en daarmee hogere kosten.
En als laatse nog korte ritjes, met bijbehorend batt. opwarmcyclus.
Dezelfde auto(config) kan flink afwijken bij iemand anders, óók met gelijke rijstijl.
Ik denk dat in het geval van je laatste opmerking (korte ritjes) een benzine auto er nog vele malen slechter vanaf komt dan een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Hansieo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:38:
[...]

Ik kijk alleen nog maar wat ik per km betaal: want soms lukt het mij niet de kWh's correct te registreren, dus dan weet ik alleen de prijs ( gratis ) en niet hoeveel kWh's dat het waren. Wat het laadverlies is, dat weet ik ook niet. Maar is wat mij betreft verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikBro
eltron schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:32:
[...]

Ja en nieuwste heeft maar liefst 284liter bagageruimte, ofwel aanzienlijk kleiner dan Ioniq6 en dus niet vergelijkbaar als het om kosten van energieverbruik gaat.
En met die PHEV betaal je natuurlijk zelfde tarief voor de geladen kWh.
Je hoeft ook helemaal geen nieuwe met grote batterij te kopen. Een 8 jaar oude Prius Wagon haalt dit verbruik ook en is minstens zo ruim en comfortabel van binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-10 23:07
Wat ik dus vreemd vind is dat de trend van energieprijzen omlaag is, maar we juist een omhooggaande trend zien bij de aanbieders.

Zou kunnen te maken hebben met langetermijn contracten die zijn afgesloten in de slechte periode. Maar alsnog vind ik het vreemd. Met name hoop ik als Kia gebruiker dat het oude abonnement terug komt met tarieven onder de 30 cent. Die ruimte zou er inmiddels moeten zijn.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:32
The Wizard schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:22:
[...]

Euhm, hij rijdt niet de toegestane snelheid, heeft niet voor niets zijn paspoort regelmatig op de snelheidsmeter liggen :P
Hoeveel zeggen de reistijden dan nog?
Dan is de hele bedoeling van zijn 1000 km test verdwenen: omdat hij varieert in de gekozen route zal er geen overeenkomst zijn in de stukken (stukjes?) dat 'ie harder rijdt.
@koboy Zoals ik al schreef, omdat hij een route heen en terug rijdt is het meer/minder verbruik door hoogteveschil te verwaarlozen.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 31-05-2023 08:51 . Reden: tag bijgeplaatst. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18:19
[quote]Marco-Peters schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:59:
[...]

Omwegen? Wij doen altijd boodschappen in Duitsland en kopen drogisterij producten bij de Duitse DM: daarnaast gaan wij daar altijd naar de McDonalds, want in Duitsland hoef je tenminste niet extra voor de saus te betalen _O-

En nee ik heb helemaal niet gewacht: eerst zijn wij bij de DM geweest, daarna bij de McDonalds en als laatste bij de Aldi-Süd. Maar mijn auto stond er dus uiteindelijk bijna 2 uur aan de lader. Want i.p.v voor die paar meter de auto telkens te verplaatsen, sluit ik hem aan op laadpaal van Aldi-Süd.

Als je uit de Randstad komt, dan zegt het fenomeen winkelen in Duitsland je niets: maar dit is echt een uitje voor ons, omdat vrijwel alles in Duitsland goedkoper is. Mijn EV bijladen is dan mooi meegenomen, als ik er toch ben. Ja natuurlijk had ik gehoopt dat ik met 6kw kon laden, maar met 4.5kw ben ik ook tevreden.

Het was voldoende om mijn accu van 46% naar 69% op te laden en vervolgens heb ik slechts 2% gebruikt, om naar huis te rijden. Dus ik ben er zelf tevreden over.

[...]

Hehe, niet iedereen uit de Randstad over 1 kam scheren. Wij gaan zeker 3 a 4 keer per jaar in Duitsland bij DM groot inslaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
royverdegem schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:04:
[quote]Marco-Peters schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:59:
[...]
Hehe, niet iedereen uit de Randstad over 1 kam scheren. Wij gaan zeker 3 a 4 keer per jaar in Duitsland bij DM groot inslaan :-)
Helemaal vanuit de Randstad naar Kleve? Naja, nu je weet dat sommige filialen een goedkoop oplaadpunt hebben, kun je tijdens je bezoek lekker je auto bijladen. Ik zeg bewust bijladen, want helemaal opladen..... dat gaat je niet lukken.

6kw zou ik aan een 22kw laadpaal moeten halen, maar bij Aldi Süd kwam dat niet hoger dan 4.5kw helaas. De volgende keer wil ik het bij een Lidl proberen, waarbij de oude ABB snellaadstations ( je herkent ze aan feit dat er een CHAdeMO aansluiting is ) ook een AC kabel heeft. Als het goed is haal ik daar wel 6kw en het is praktischer. Aangezien je eigen kabel niet uit de auto hoeft te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
Goedemorgen!

Heb al even niet meer meegelezen in dit topic, dus misschien is het al besproken, maar ik heb een vraag.

Afgelopen weekend heb ik best veel problemen gehad met de Vattenfall-palen bij de mcDonalds en LMS snellaadpunt. Eerst mcDonalds Lelystad, daar kreeg ik hem sowieso niet aan de gang. Toen naar de LMS bij de KFC daarnaast. Daar waren meer mensen aan het tobben, maar bij mij ging ie het vrijwel meteen doen. Eenmaal terug bij de auto was er alleen bijna niks bijgeladen. Later dit weekend bij de mcDonalds in Drachten. Deze deed het wel, maar ook hier: Kom ik terug bij de auto, is er niet veel bij. Dus ik druk op "status" of iets dergelijks op die paal, staat er: "output out of order". Terwijl ie dus wel degelijk begonnen was met laden en ook wel iets had gedaan (alleen veel te weinig).

Hebben meer mensen dit soort problemen, en zijn er oplossingen voor, of is mijn auto niet goed? Bij Fastned gaat alles helemaal probleemloos...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Prullenbak84 ja, die paal bij de McDonalds werkte bij mij ook niet. Die van de KFC daarnaast werkte bij mij prima.

Als ik ook maar enige keuze heb, ga ik eigenlijk altijd naar Fastned. Dat bedrijf eet, drinkt, slaapt elektrisch rijden. Vattenfall? Ik durf te wedden dat de halve directie gewoon in 1 of andere Duitse benzine-bak rijdt.

[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 31-05-2023 09:49 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Peter-036 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:51:
[...]

@koboy Zoals ik al schreef, omdat hij een route heen en terug rijdt is het meer/minder verbruik door hoogteveschil te verwaarlozen.
In een wereld met 100% efficiëntie wel ja. Net als je niet alle energie voor versnellen kunt terugwinnen door regeneratief te remmen, zal dat voor hoogteverschillen ook gelden.
Met heen en terug kun je stellen dat je de windeffecten neutraliseert, maar ook dan is de stroomlijn in verschillende richtingen anders. Een auto meer platte achterkant heeft veel meer profijt van meewind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
TucanoItaly schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:48:
@Prullenbak84 ja, die paal bij de McDonalds werkte bij mij ook niet. Die van de KFC daarnaast werkte bij mij prima.

Als ik ook maar enige keuze heb, ga ik eigenlijk altijd naar Fastned. Dat bedrijf eet, drinkt, slaapt elektrisch rijden. Vattenfall? Ik durf te wedden dat de halve directie gewoon in 1 of andere Duitse benzine-bak rijdt.
Helemaal eens. Maar het voordeel van laden bij mcDonalds zou zijn dat je gelijk kan eten. Dat moesten we namelijk toch, maar nu moesten we daarna alsnog ruim drie kwartier bij Fastned rondhangen (verdeeld over heen en terugweg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

ErikBro schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:06:
[...]

Je hoeft ook helemaal geen nieuwe met grote batterij te kopen. Een 8 jaar oude Prius Wagon haalt dit verbruik ook en is minstens zo ruim en comfortabel van binnen.
Ga eens in een Ioniq 6 zitten, en durf dit dan te herhalen! De Prius heeft de ruimte van een middenklasser, dus de voeten van de kleine man achter me komen door de bestuurdersstoel heen als hij ze niet thuis houdt. Ik ben 1m93....
In de Ioniq 6 kan hij niet eens bij de rugleuning!
De binnenruimte in de Ioniq 6 (en iets minder de 5) is echt gigantisch; ik heb het horen vergelijken met de 7 serie, E/S klasse. Enig gelijkwaardig vergelijk dat ik uit eigen ervaring heb is de 2e generatie superb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Prullenbak84 yup, die tijdswinst gewoon een enorm voordeel, helemaal met je eens. Daarom zat ikzelf dus ook bij de KFC.

Dat rondhangen bij Fastned had veel aangenamer kunnen zijn, uiteindelijk hebben we het aan onze overheid te danken met een weinig constructieve instelling.
https://www.rtlnieuws.nl/...ak-winkels-snacks-opladen

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 31-05-2023 10:05 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-10 16:59

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb weer een nieuwe infographic gemaakt van de laadtarieven.

Tweakers disclaimer: Let op, het zijn landelijke gemiddeldes voor een mainstream publiek, uitzonderingen zoals Utrecht of een MSP/CPO combi van €0,20 of juist €1,04 per kWh vind je hier dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djVfSJUBH4zRk4kefc2UUmzCyXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLY8us8Z2qPoXKl3Y2q2nstf.png?f=fotoalbum_large

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
TucanoItaly schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:05:
@Prullenbak84 yup, die tijdswinst gewoon een enorm voordeel, helemaal met je eens. Daarom zat ikzelf dus ook bij de KFC.

Dat rondhangen bij Fastned had veel aangenamer kunnen zijn, uiteindelijk hebben we het aan onze overheid te danken met een weinig constructieve instelling.
https://www.rtlnieuws.nl/...ak-winkels-snacks-opladen
Ik weet het. Goed, in dit geval had een snack of een bak koffie ook niet echt genoeg geweest. Eigenlijk is het jammer dat het allemaal niet wat vaker gewoon goed dicht bij elkaar zit. Een plek waar je wat kan eten en ook goed kan laden. Maar (fast-food)restaurants doen het er allemaal half laf bij, en de betere snellaadpunten zitten op of bij benzinestations. Helaas...

Weet ik alleen nog niet of mijn problemen aan mijn auto liggen (er is pas een nieuwe OBC in gegaan...) of aan de laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Prullenbak84 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:14:
[...]

Ik weet het. Goed, in dit geval had een snack of een bak koffie ook niet echt genoeg geweest. Eigenlijk is het jammer dat het allemaal niet wat vaker gewoon goed dicht bij elkaar zit. Een plek waar je wat kan eten en ook goed kan laden. Maar (fast-food)restaurants doen het er allemaal half laf bij, en de betere snellaadpunten zitten op of bij benzinestations. Helaas...

Weet ik alleen nog niet of mijn problemen aan mijn auto liggen (er is pas een nieuwe OBC in gegaan...) of aan de laadpunten.
De uitzondering die de regel bevestigt? 2 minuten van de A4 zit McDonalds Leiderdorp. Daartegenover KFC en ook LaPlace. Zou niet eens weten waar de "McDonalds laders" staan (ze zijn er wel). Op hetzelfde terrein 350kW laders van Allego, en te veel Tesla laders om te tellen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
TucanoItaly schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:48:
Vattenfall? Ik durf te wedden dat de halve directie gewoon in 1 of andere Duitse benzine-bak rijdt.
En van Fastned zeker niet? Maar ik heb laatst zonder problemen bij McDonalds in Echt geladen aan de snellader van Vattenfall: vindt het alleen zo jammer, dat ze hun tarief van € 0,54 naar € 0,65 verhoogd hebben.

De volgende keer ga ik denk ik ook bij de Q-Park onder de snelladers laden: want afhankelijk van je laadpas, betaal je dan alsnog € 0,65 per kWh en hoef ik ook niet van de snelweg af naar de McDrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikBro
koboy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:03:
[...]

Ga eens in een Ioniq 6 zitten, en durf dit dan te herhalen! De Prius heeft de ruimte van een middenklasser, dus de voeten van de kleine man achter me komen door de bestuurdersstoel heen als hij ze niet thuis houdt. Ik ben 1m93....
In de Ioniq 6 kan hij niet eens bij de rugleuning!
De binnenruimte in de Ioniq 6 (en iets minder de 5) is echt gigantisch; ik heb het horen vergelijken met de 7 serie, E/S klasse. Enig gelijkwaardig vergelijk dat ik uit eigen ervaring heb is de 2e generatie superb.
Daar heb ik in gezeten. De Prius Wagon uit 2015 waar ik drie jaar in gereden heb, was een gigantische bak ruimte, een comfortabel slagschip. Maar goed, de discussie gaat niet over Ioniq6 - wat ik een waanzinnig toffe auto vind, laat daar geen misverstand over bestaan, of de 2015 Prius Wagon.

Waar het mij om gaat is dat de Ioniq6 helemaal geen representatieve auto is voor de mensen (met name particulieren) die wel degelijk door hoge laadprijzen uit de EV gehouden worden.

Dat is namelijk een auto die financieel buiten bereik van de meesten ligt, en jij weet net zo goed als ik dat de gemiddelde tweedehands EV eerder 20 dan 13kwh per 100km verbruikt, zeker als je het gemiddelde over het hele jaar neemt - en dan begint het er voor de EV financieel aanmerkelijk minder goed uit te zien met die CPO-tarieven.

Een jong gebruikte dik uitgeruste Skoda Superb (De koning van de beenruimte achterin) kan dan voor veel mensen een financieel veel aantrekkelijkere optie blijken te zijn dan een jonggebruikte EV zonder emolumenten als gesubsidieerde laadtarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Hachy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:06:
Ik heb weer een nieuwe infographic gemaakt van de laadtarieven.

Tweakers disclaimer: Let op, het zijn landelijke gemiddeldes voor een mainstream publiek, uitzonderingen zoals Utrecht of een MSP/CPO combi van €0,20 of juist €1,04 per kWh vind je hier dus niet.

[Afbeelding]
Het klopt wel hoor: in Gelderland kun je aan een Allego laadpaal met de Smoov app voor € 0,30 per kWh laden, terwijl dat in Barendrecht € 0,57 aan een Allego laadpaal is.

Ik was al bijna naar een Vattenfall laadpaal gereden in de Veluwe op 30 minuten loopafstand, tot ik ontdekte dat ik weer een andere app nodig had om bij die Allego laadpalen goedkoop te laden. Daar wordt ik wel een beetje gek van :|

Want ik vindt het steeds moeilijker om een overzicht te houden: vooral in mijn hoofd, want het is echt een oerwoud aan verschillende apps en laadpassen. Soms weet je niet eens meer, dat je een bepaalde app op je telefoon hebt staan en dat je die goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:37:
Maar ik heb laatst zonder problemen bij McDonalds in Echt geladen aan de snellader van Vattenfall
Vaak genoeg werkt het prima, ik ben gewoon een ongeduldig persoon en wil een zo groot mogelijke zekerheid dat het werkt. Plus, wat ik ook handig vind van Fastned, is dat je kunt instellen dat laden meteen begint bij het inpluggen.
Q-Park onder de snelladers
:D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
koboy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:30:
[...]

De uitzondering die de regel bevestigt? 2 minuten van de A4 zit McDonalds Leiderdorp. Daartegenover KFC en ook LaPlace. Zou niet eens weten waar de "McDonalds laders" staan (ze zijn er wel). Op hetzelfde terrein 350kW laders van Allego, en te veel Tesla laders om te tellen.....
O ze zijn er zeker hoor. De Kroon langs de A27 heeft een burgerking. Bij Gelredome in Arnhem zit FastNed praktisch in de mcDonalds...en er zijn er vast nog mooiere voorbeelden. Maar t mag van mij allemaal nog beter ;)
Pagina: 1 ... 60 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2