Ik heb in de tijd dat mijn OBC kapot was best regelmatig bij de MickeyD's geladen. Maar dat hield op een gegeven moment ook op. En nu dus twee keer pech in 4 dagen tijd. En ook nog bij die LMS paal bij KFC (maar daar hadden meer mensen problemen zag ik, dus vooruit). Vroeg me daarom af wat de algemene ervaring was met die apparaten. Als men zegt "soms heb je geluk, meestal is t drama", dan weet ik in ieder geval dat het niet aan mijn auto ligt.Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:37:
[...]
En van Fastned zeker niet? Maar ik heb laatst zonder problemen bij McDonalds in Echt geladen aan de snellader van Vattenfall: vindt het alleen zo jammer, dat ze hun tarief van € 0,54 naar € 0,65 verhoogd hebben.
De volgende keer ga ik denk ik ook bij de Q-Park onder de snelladers laden: want afhankelijk van je laadpas, betaal je dan alsnog € 0,65 per kWh en hoef ik ook niet van de snelweg af naar de McDrek.
Het zijn natuurlijk oude ABB snelladers die bij de McDonalds staan: maar laatst was ik bij de IKEA in Kaarst en toen had een grapjas, de noodknop van die snellader ingeduwd. Stja dan heb je ook geen werkende snellader en McDonald's heeft slechts 1 snellader. Dat heb ik toen opgelost, door het te melden bij de service balie. Uiteindelijk kon ik zodoende alsnog laden. Echter dat kost allemaal onnodig veel tijd.Prullenbak84 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:00:
[...]
Ik heb in de tijd dat mijn OBC kapot was best regelmatig bij de MickeyD's geladen. Maar dat hield op een gegeven moment ook op. En nu dus twee keer pech in 4 dagen tijd. En ook nog bij die LMS paal bij KFC (maar daar hadden meer mensen problemen zag ik, dus vooruit). Vroeg me daarom af wat de algemene ervaring was met die apparaten. Als men zegt "soms heb je geluk, meestal is t drama", dan weet ik in ieder geval dat het niet aan mijn auto ligt.
Waarschijnlijk moet dan een mannetje van Vattenfall komen om die snellader weer aan te zetten? Of het McDonald's filiaal, moet de sleutel hebben en zelf de snellader weer aan kunnen zetten.
Vaak zijn het ook gebruikers die zo'n apparaat slopen, door oneigenlijk gebruik of ze laten de aansluitingen op de grond vallen. Of rijden er met de auto overheen....
[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 31-05-2023 11:12 ]
Nee, echt een laadpaal. En dat in freakin' Heerlen. Je zou er maar wonenMarco-Peters schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:59:
[...]
Omwegen? Wij doen altijd boodschappen in Duitsland en kopen drogisterij producten bij de Duitse DM: daarnaast gaan wij daar altijd naar de McDonalds, want in Duitsland hoef je tenminste niet extra voor de saus te betalen![]()
En nee ik heb helemaal niet gewacht: eerst zijn wij bij de DM geweest, daarna bij de McDonalds en als laatste bij de Aldi-Süd. Maar mijn auto stond er dus uiteindelijk bijna 2 uur aan de lader. Want i.p.v voor die paar meter de auto telkens te verplaatsen, sluit ik hem aan op laadpaal van Aldi-Süd.
Als je uit de Randstad komt, dan zegt het fenomeen winkelen in Duitsland je niets: maar dit is echt een uitje voor ons, omdat vrijwel alles in Duitsland goedkoper is. Mijn EV bijladen is dan mooi meegenomen, als ik er toch ben. Ja natuurlijk had ik gehoopt dat ik met 6kw kon laden, maar met 4.5kw ben ik ook tevreden.
Het was voldoende om mijn accu van 46% naar 69% op te laden en vervolgens heb ik slechts 2% gebruikt, om naar huis te rijden. Dus ik ben er zelf tevreden over.
[...]
De paal om het parkeergeld zeker in te gooien?
[mbr]knip]
Hier had uw reclame kunnen staan.
EVbox? Want de aanbesteding van het plaatsen van laadpalen, die heeft Vattenfall. Dus daar moet ik ook smeken voor alsjeblieft een publieke laadpaal voor mijn deur, maar die komt er dus niet. Want er zou al eentje achterom komen?Eiríkr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:13:
[...]
Nee, echt een laadpaal. En dat in freakin' Heerlen. Je zou er maar wonen.
Ansich is het niet slecht geregeld: maar eigenlijk zouden er zoveel mogelijk laadpalen geplaatst moeten worden. In Heerlen woont ja veel klootjesvolk en met die paar laadpalen, ga je ze niet in die afgetrapte tweedehands electrische auto krijgen.
Dat kan goed kloppen. EVnetNL ofzo? Ik ben voor Pinkpop straks weer een aantal dagen in Heerlen en zal eens kijken.Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:17:
[...]
EVbox? Want de aanbesteding van het plaatsen van laadpalen, die heeft Vattenfall. Dus daar moet ik ook smeken voor alsjeblieft een publieke laadpaal voor mijn deur, maar die komt er dus niet. Want er zou al eentje achterom komen?
Ansich is het niet slecht geregeld: maar eigenlijk zouden er zoveel mogelijk laadpalen geplaatst moeten worden. In Heerlen woont ja veel klootjesvolk en met die paar laadpalen, ga je ze niet in die afgetrapte tweedehands electrische auto krijgen.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Wat een nu tweedehands aan ev's op de markt is zijn voornamelijk de eerste modellen: Leaf, Zoe, Tesla's en de Ioniq. Stuk voor stuk autos die eerder in de richting van de 13 dan de 20kWh/100km gaan. Maar nog steeds gaat het dan om bedragen die de gemiddelde Nederlander niet kan neerleggen, zeker als je de wensen/eisen meeneemt.ErikBro schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:41:
[...]
Daar heb ik in gezeten. De Prius Wagon uit 2015 waar ik drie jaar in gereden heb, was een gigantische bak ruimte, een comfortabel slagschip. Maar goed, de discussie gaat niet over Ioniq6 - wat ik een waanzinnig toffe auto vind, laat daar geen misverstand over bestaan, of de 2015 Prius Wagon.
Waar het mij om gaat is dat de Ioniq6 helemaal geen representatieve auto is voor de mensen (met name particulieren) die wel degelijk door hoge laadprijzen uit de EV gehouden worden.
Dat is namelijk een auto die financieel buiten bereik van de meesten ligt, en jij weet net zo goed als ik dat de gemiddelde tweedehands EV eerder 20 dan 13kwh per 100km verbruikt, zeker als je het gemiddelde over het hele jaar neemt - en dan begint het er voor de EV financieel aanmerkelijk minder goed uit te zien met die CPO-tarieven.
Een jong gebruikte dik uitgeruste Skoda Superb (De koning van de beenruimte achterin) kan dan voor veel mensen een financieel veel aantrekkelijkere optie blijken te zijn dan een jonggebruikte EV zonder emolumenten als gesubsidieerde laadtarieven.
Neem nou een auto die qua afmetingen beter bij de gemiddelde Nederlander past: de Megane E-tech: spritmonitor geeft ongeveer 16,5kWh/100 km. Als je 100% snellaad ben je inderdaad een fractie duurder uit (waarschijnlijk wel gecompenseerd door de lagere onderhoudskosten). Met gewoon publiek laden ben je goedkoper.
Ik heb gewoon een probleem met het smijten met getallen als vanaf €0,60/kWh ben je goedkoper uit met een ICE. Het is helemaal afhankelijk van het type auto en vooral ook de bestuurder. Zo geeft travelcard voor die Megane 21kWh/100km, wat laat zien dat een jakkerende leaserijder en die Megane niet zo'n goede combi is (bijna dubbele van WLTP)
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ja, maar het is vooral gek dat ze wel begonnen zijn. Ik heb even de feiten erbij gezocht:Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:06:
[...]
Het zijn natuurlijk oude ABB snelladers die bij de McDonalds staan: maar laatst was ik bij de IKEA in Kaarst en toen had een grapjas, de noodknop van die snellader ingeduwd. Stja dan heb je ook geen werkende snellader en McDonald's heeft slechts 1 snellader. Dat heb ik toen opgelost, door het te melden bij de service balie. Uiteindelijk kon ik zodoende alsnog laden. Echter dat kost allemaal onnodig veel tijd.
Waarschijnlijk moet dan een mannetje van Vattenfall komen om die snellader weer aan te zetten? Of het McDonald's filiaal, moet de sleutel hebben en zelf de snellader weer aan kunnen zetten.
Vaak zijn het ook gebruikers die zo'n apparaat slopen, door oneigenlijk gebruik of ze laten de aansluitingen op de grond vallen. Of rijden er met de auto overheen....
Vatenfall bij mcDonalds Lelystad: Deed het uberhaupt niet.
LMS bij KFC lelystad: heeft er in exact 15 minuten toch 10kWh in weten te prakken. Wonderbaarlijke laadsnelheid en daar zal ie dan wel moe van geweest zijn, ofzo
Vattenfall bij mcDonalds Drachten: 8,7 kWh in 11 minuten tijd (wat qua snelheid best prima is voor zo'n soort lader) en toen gaf ie er de brui aan.
Ondertussen zat ik beide laatste keren mijn lauwe frietjes te eten in de veronderstelling dat ik met een volle accu weg zou gaan...
Maar maak je er wel melding van bij Vattenfall? Want als niemand dit doet, blijf je een niet werkende (snel)lader houden. Ik vond de McDonalds in Echt trouwens niet zo prettig om 22 uur avonds, met al die luidruchtige jongeren bij de McDonalds.Prullenbak84 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:34:
[...]
Ja, maar het is vooral gek dat ze wel begonnen zijn. Ik heb even de feiten erbij gezocht:
Vatenfall bij mcDonalds Lelystad: Deed het uberhaupt niet.
LMS bij KFC lelystad: heeft er in exact 15 minuten toch 10kWh in weten te prakken. Wonderbaarlijke laadsnelheid en daar zal ie dan wel moe van geweest zijn, ofzo![]()
Vattenfall bij mcDonalds Drachten: 8,7 kWh in 11 minuten tijd (wat qua snelheid best prima is voor zo'n soort lader) en toen gaf ie er de brui aan.
Ondertussen zat ik beide laatste keren mijn lauwe frietjes te eten in de veronderstelling dat ik met een volle accu weg zou gaan...
McDonald's doen wij trouwens vooral voor de kleine: die vindt dat gewoon geweldig en zo'n happy meal kost geen drol. Bij Fastned laden was echter veel praktischer geweest, want het wordt echt heel goed aangegeven op de autosnelweg.
En ik had vantevoren uitgezocht waar ik kon snelladen: toen heb ik enkel op Shell Recharge en Vattenfall Incharge Snelladers gezocht. Fastned daarvan dacht ik dat die per definitie heel duur zijn, naar dat ligt dus schijnbaar aan je laadpas.
[ Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 31-05-2023 11:47 ]
Ik denk dat dit de laatste dag is om de hele goedkope IONITY subs af te sluiten voor 12 maanden: Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Dit kan ook wel eens gelden voor KIA, Hyundai en BMW (wopping 22ct/kWh):
/f/image/OjA1YyKFSsOSvROvZjgIh9DS.png?f=fotoalbum_large)
Niet echt, want het kan dus ook aan mij liggen. Vandaar de vraag wat anderen hun ervaring met die apparaten is.Marco-Peters schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:40:
[...]
Maar maak je er wel melding van bij Vattenfall? Want als niemand dit doet, blijf je een niet werkende (snel)lader houden.
Ik deed het vooral omdat het praktisch was om eten en laden te combineren als je nog in een redelijke tijd van zuid holland naar noord groningen moet, op je bestemming niet kan laden en 4 dagen later terug moet.McDonald's doen wij trouwens vooral voor de kleine: die vindt dat gewoon geweldig en zo'n happy meal kost geen drol. Bij Fastned laden was echter veel praktischer geweest, want het wordt echt heel goed aangegeven op de autosnelweg.
En ik had vantevoren uitgezocht waar ik kon snelladen: toen heb ik enkel op Shell Recharge en Vattenfall Incharge Snelladers gezocht. Fastned daarvan dacht ik dat die per definitie heel duur zijn, naar dat ligt dus schijnbaar aan je laadpas.
"Het laadtarief in andere landen kan verschillen en wordt bepaald door de prijzen die gelden op het moment van opladen, die u in de app kunt zien."Malarky schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:49:
Ik denk dat dit de laatste dag is om de hele goedkope IONITY subs af te sluiten voor 12 maanden: Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
[Afbeelding]
Zou het dus kunnen dat ik vandaag een abo afsluit en dan alsnog in het buitenland de normale hoge prijzen moet betalen?
Ik zou toch melding maken: toen mijn laadpas in Monster niet werkte, bleek het ook aan mij te liggen. Want ik had een vinkje uitgevinkt bij het toevoegen van de laadpas, of ik ook bij andere providers wilde laden.Prullenbak84 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:53:
[...]
Niet echt, want het kan dus ook aan mij liggen. Vandaar de vraag wat anderen hun ervaring met die apparaten is.
Dat wilde ik niet, dus heb ik dat vinkje uitgevinkt: het resultaat was uiteindelijk een niet werkende laadpas. Want die laadpas is weleens waar voor specifieke laadpalen bedoeld, alleen heeft de laadpas aanbieder helemaal geen eigen laadpalen. Dus dat vinkje moet altijd aan staan.
Als het toch aan jou ligt, dan kunnen ze ja ook uitleggen wat je verkeerd doet?
Als FastNed erop staat, mogen de Tesla Superchargers er dan ook op? Toch wel Nederlands' twee meest gebruikte netwerken.Hachy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:06:
Ik heb weer een nieuwe infographic gemaakt van de laadtarieven.
Tweakers disclaimer: Let op, het zijn landelijke gemiddeldes voor een mainstream publiek, uitzonderingen zoals Utrecht of een MSP/CPO combi van €0,20 of juist €1,04 per kWh vind je hier dus niet.
[Afbeelding]
Een gemiddelde van het dynamische tarief is prima
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Volgens mij is het meer gemiddeld "snelladen kost ongeveer zoveel per 100km" en is het fastned logo ter illustratie. Maar ik kan me vergissen._eLMo_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:06:
[...]
Als FastNed erop staat, mogen de Tesla Superchargers er dan ook op? Toch wel Nederlands' twee meest gebruikte netwerken.
Een gemiddelde van het dynamische tarief is prima
Ja het zijn allemaal landelijke gemiddeldes en voorbeelden.
Tesla haalt het gemiddelde de laatste tijd wel goed naar beneden :-)
Ik gebruikte in dit geval specifiek Fastned omdat de meeste niet-elektrische rijders de stations van Fastned (her)kennen zodat ik de slide ook nog kan gebruiken in trainingen enzo.
Tesla haalt het gemiddelde de laatste tijd wel goed naar beneden :-)
Ik gebruikte in dit geval specifiek Fastned omdat de meeste niet-elektrische rijders de stations van Fastned (her)kennen zodat ik de slide ook nog kan gebruiken in trainingen enzo.
[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 31-05-2023 14:47 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
wat gewoon fijn zou zijn - is dat er indd standaard snelladers bij dit soort vreetpleinen zijn, "oh kijk, mac/BK/KFC plein, daar moeten wel laders zijn !"Prullenbak84 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:58:
[...]
O ze zijn er zeker hoor. De Kroon langs de A27 heeft een burgerking. Bij Gelredome in Arnhem zit FastNed praktisch in de mcDonalds...en er zijn er vast nog mooiere voorbeelden. Maar t mag van mij allemaal nog beter
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Die komen er wel, net omwille van de reden die jij noemt.4v4t4r schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:39:
[...]
wat gewoon fijn zou zijn - is dat er indd standaard snelladers bij dit soort vreetpleinen zijn, "oh kijk, mac/BK/KFC plein, daar moeten wel laders zijn !"
Laden wordt dan ook eten, en als je iets wil eten kan je ook ineens laden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nou lekker dan, voor een komende vakantie wilde ik de Enel X way Travel Plus nemen waarbij je 330kwh voor 99 euro kreeg maar die optie is ineens verdwenen in de app.
Even een mail gestuurd over hoe ik die af kan sluiten.
Is er nog een ander bedrijf waar je redelijk goedkoop wat kan inslaan voor een vakantie naar Italië?
EDIT: eerst zoeken dan vragen, Be Charge bied gelijke abonnementen aan. Die maar even claimen voordat ze weg zijn. Kan ik weer gaan checken of ze de laders dekken die ik wil gaan gebruiken.
Die zien we dus nooit meer terugRegarding your request, we would like to inform you that due to business development decisions, no more flat plan rates will be offered until further notice. This measure has been implemented on 31/05/2023 at 13:00.
It is anticipated that a commercial offer will be available again in the future and we will keep you informed of any updates as they become available.
Is er nog een ander bedrijf waar je redelijk goedkoop wat kan inslaan voor een vakantie naar Italië?
EDIT: eerst zoeken dan vragen, Be Charge bied gelijke abonnementen aan. Die maar even claimen voordat ze weg zijn. Kan ik weer gaan checken of ze de laders dekken die ik wil gaan gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door Kipmetrijst op 31-05-2023 16:56 ]
Uhh, Tesla. 12,50 uit mn hoofd per maand (dus voor 1 maand maar) en dan lekker laden voor 30 / 40 cent.Kipmetrijst schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:54:
Nou lekker dan, voor een komende vakantie wilde ik de Enel X way Travel Plus nemen waarbij je 330kwh voor 99 euro kreeg maar die optie is ineens verdwenen in de app.
[...]
Die zien we dus nooit meer terug
Toch maar een weblog?
En dan alleen bij de Tesla superchargers.tomic schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:03:
[...]
Uhh, Tesla. 12,50 uit mn hoofd per maand (dus voor 1 maand maar) en dan lekker laden voor 30 / 40 cent.
Helaas in mijn geval heb ik een motor die alleen door V2 superchargers wordt ondersteund dus daar heb ik weinig aan.
Verdorie! Erg abrupte beslissing, de FAQ zijn er nog niet eens op aangepast.Kipmetrijst schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:54:
[...]
Die zien we dus nooit meer terug
Kon ook eigenlijk geen feest blijven. Verleden Pinksterweekend heb ik een hele 320kW bundel er doorheen gejaagd met uitsluitend laden bij Ionity en Allego.
Gelukkig heb ik nog een vrijwel hele bundel voor de vakantie straks.joepie de p schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:29:
[...]
Verdorie! Erg abrupte beslissing, de FAQ zijn er nog niet eens op aangepast.
Kon ook eigenlijk geen feest blijven. Verleden Pinksterweekend heb ik een hele 320kW bundel er doorheen gejaagd met uitsluitend laden bij Ionity en Allego.
Als alternatief: hier in Nederland doet Freshmile het prima als je stevig door kunt laden. AC kom je op ongeveer 45 cent. Lang heen travel plus prijzen, maar voor snelladen goed te doen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Zojuist een mail van Enel binnen dat ze er inderdaad mee kappen, het was van korte duur 
Dear Customer,
starting from 15 June 2023 (the "Deactivation Date") the City, Travel and Travel Plus monthly rates will no longer be available in your country, as Enel X Way is updating its commercial offers.
If you have an active subscription, please do not renew it to avoid having residual kWh on the Deactivation Date.
If on the Deactivation Date you still have kWh remaining from your City, Travel or Travel Plus subscription, you can contact Enel X Way’s customer care available on https://www.company.enelxway.com/en/contacts to receive a kWh coupon corresponding to your remaining balance to be used within the deadline set by your subscription.
Starting from the Deactivation Date, you can continue to recharge your electric vehicle by subscribing to a "Pay per Use" rate at a cost of AC €0.70/kWh, DC €0.95/kWh and HPC €0.99/kWh.
We remind you that, since this notification constitutes a unilateral modification of the General Conditions governing the use of the Service via the Enel X Way App, you have the right to withdraw from the contract by sending a request to disactivate your Account contacting Enel X Way’s customer care here as per article 3 of the General Conditions.
Wishing to have you again with us!
Lekker dan heb nog een actieve subscription met 200 kWh openstaan bij enel maar zorgen dat die voor de 15de op is ipv de 21ste.
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
idem had net vandaag mijn laatste kwh van mijn travel plus bundel gebruikt. Is wel zeer abrupt, kan niet anders dan dit voor hun serieuze financiele implicaties had want anders zouden ze nooit zo reageren. Goedkoopste is denk ik voor mij nu de tesla supercharger (Belgie).kaanmijo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:31:
Zojuist een mail van Enel binnen dat ze er inderdaad mee kappen, het was van korte duur
[...]
Slordig.kaanmijo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:31:
[...]
Het aanbod zou gelden tot augustus.
en nu opeens niet meer en dan ook nog "in your country"
Ik neem het toch gewoon in Italië af, met italiaanse btw etc. ?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
ik denk dat ze al die roamers beu zijn, per kwh die wij in Belgie of Nederland laden moeten zij waarschijnlijk serieus bijpassen.eltron schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:39:
[...]
Slordig.
Het aanbod zou gelden tot augustus.
en nu opeens niet meer en dan ook nog "in your country"
Ik neem het toch gewoon in Italië af, met italiaanse btw etc. ?
Dat zal best, maar kan toch niet een zodanige verrassing zijn dat je halverwege het proces de spelregels abrupt wijzigt?freegeek schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:40:
[...]
ik denk dat ze al die roamers beu zijn, per kwh die wij in Belgie of Nederland laden moeten zij waarschijnlijk serieus bijpassen.
Het is zelfs de vraag of dat wel mag. In NL zijn ook energiemaatschappijen door de rechter teruggefloten dat zij minimaal 30 dagen vooraf een dergelijke wijziging moeten aankondigen.
Ja hier ook nog 211 kWh van mijn Enel-X Plus Travel-bundel staan met een einddatum van 28/06. Als ik die nu niet op heb voor 15 juni heb opgemaakt moet ik via de nogal matige Customer service een coupon aanvragen voor de resterende kWh, en die dan voor de einddatum opmaken.Magnetronkip schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:38:
Lekker dan heb nog een actieve subscription met 200 kWh openstaan bij enel maar zorgen dat die voor de 15de op is ipv de 21ste.
En ja, voor Nederland staan er op die Contact-pagina natuurlijk geen gegevens, dus dat wordt mailen naar enelxway.english.support@enel.com. Ik ga denk ik maar proberen voor 15 juni mijn bundel op te maken.
Ik ben benieuwd of het hun gaat lukken iedereen dan vanaf 15 juni die coupons uit te reiken zodat je ze nog tijdig kan opmaken. Het zou natuurlijk veel handiger zijn om de huidige bundels te laten aflopen tot de einddatum (uiterlijk 30/6) en ze dan niet meer automatisch te vernieuwen. Maar ja...
[ Voor 39% gewijzigd door Wesco op 31-05-2023 18:52 ]
Opel Ampera-e (2020)
good luck om dat af te dwingen van een multinational zoals Enel. Voor mij is Be Charge nu een optie met hun bundels (0,35 als je de grootste bundel besteld) maar enkel voor dc fast charging want ze ondersteunen geen enkel type 2 ac laadpunt bij mij in de buurt (wel 2 dc snellaadpunten op 1 km van mij). Gelukkig had ik al een rfid besteld en gekregen. De enel x rfid gaat naar de "niet meer gebruiken schuif"eltron schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:45:
[...]
Dat zal best, maar kan toch niet een zodanige verrassing zijn dat je halverwege het proces de spelregels abrupt wijzigt?
Het is zelfs de vraag of dat wel mag. In NL zijn ook energiemaatschappijen door de rechter teruggefloten dat zij minimaal 30 dagen vooraf een dergelijke wijziging moeten aankondigen.

Na het plots stopzetten van die Enel x bundels zit ik nu met de volgende situatie. Ik kan enkel publiek laden en ik was dus een grote gebruiker van de Enel x bundel (travel plus). Gemiddeld gebruik ik een 400 a 500 kwh per maand. Ik woon in Belgie, ac laadpunten op wandelafstand rond mij zijn Allegro en Shell (vroegere Newmotion laadpalen). Ik zit nu met de rare situatie dat voor mij het goedkoopste fast chargen is bij een lokale Volvo of BMW garage (via Be Charge bunde, 0,35 tot 0,40 afhankelijk van bundel) of gewoon bij de Tesla supercharger (0,41 of 0,45 afhankelijk van tijdstip). Goedkoopste ac laadpunt is de Allegro aan 0,46 (smoov app) of Shell Newmotion voor 0,47 (energydrive en Boostcharge), tot zover de logica of iemand moet mij een pas kunnen aanraden voor Allegro of Shell ac punten die goedkoper is.
[ Voor 5% gewijzigd door freegeek op 31-05-2023 19:22 ]
Omdat ik verwacht dat per 1 juni niet alleen bij Nissan maar overal de Ionity prijzen omhoog gaan heb ik nog snel een MINI Ionity Plus 12 maanden voor 13 euro p/m afgesloten (22ct/kWh). Dan maar iets meer van mijn vrije tijd doorbrengen bij Ionity Bodegraven en Nieuwegein het komende jaar. Vervelend wel dat heel Noord-Holland en de regio daar omheen het zonder Ionity moet stellen. Utrecht-Amsterdam en Rotterdam-Amsterdam kun je er niet terecht.
Kan aantal keer per week opladen op Rotterdamse P&R (AC Eneco nog steeds voor 30ct/kWh), en we hebben voorlopig nog gewoon 53 175kW laadpunten van Shell in Nederland waar je voor zo'n 25ct terecht kan met Freshmile.
Mijn back-up plan is de Be Charge van 35ct/kWh. Al is een bundel van 500kWh/per maand ook dermate groot dat ik dan overal ermee moet laden. Dat idle kleeftarief werk ik thuis nu met Enel ook al vakkundig omheen door boven de 70% accu gewoon automatisch met 1A te gaan laden via Home Assistant (Ja, mijn wijk heeft veel teveel laadpunten en de buren waarderen het als ik mijn EV gewoon ten alle tijde op een laadplek zet, ongeacht of ik uberhaupt ga laden).
Heb in totaal dus 8 Enel kaarten voor al mijn accounts, heb er vandaag en 2 dagen geleden nog 1 ontvangen via GLS.
Kan aantal keer per week opladen op Rotterdamse P&R (AC Eneco nog steeds voor 30ct/kWh), en we hebben voorlopig nog gewoon 53 175kW laadpunten van Shell in Nederland waar je voor zo'n 25ct terecht kan met Freshmile.
Mijn back-up plan is de Be Charge van 35ct/kWh. Al is een bundel van 500kWh/per maand ook dermate groot dat ik dan overal ermee moet laden. Dat idle kleeftarief werk ik thuis nu met Enel ook al vakkundig omheen door boven de 70% accu gewoon automatisch met 1A te gaan laden via Home Assistant (Ja, mijn wijk heeft veel teveel laadpunten en de buren waarderen het als ik mijn EV gewoon ten alle tijde op een laadplek zet, ongeacht of ik uberhaupt ga laden).
Heb in totaal dus 8 Enel kaarten voor al mijn accounts, heb er vandaag en 2 dagen geleden nog 1 ontvangen via GLS.
[ Voor 15% gewijzigd door Malarky op 31-05-2023 19:34 ]
Gelukkig, ik was al even bang dat we geen pagina's zouden krijgen zonder iets vervelends over Enel.
Ze stellen mij nooit teleur.
Wel aan een 22 kW laadpunt.
Grappige vind ik wel dat ik met Freshmile zelfs onder de 30 cent de kWh aan de (specifieke) snellader sta.
Ze stellen mij nooit teleur.
Maar mocht je een Renault Megane E-Tech rijden zit je aan de 34 a 36 cent de kWh op AC.koboy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:14:
Als alternatief: hier in Nederland doet Freshmile het prima als je stevig door kunt laden. AC kom je op ongeveer 45 cent. Lang heen travel plus prijzen, maar voor snelladen goed te doen.

Wel aan een 22 kW laadpunt.
Grappige vind ik wel dat ik met Freshmile zelfs onder de 30 cent de kWh aan de (specifieke) snellader sta.
Heb 2x contact gehad via de report an issue mogelijkheid in de app, beide keren snel en tot tevredenheid reactie.Wesco schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:50:
[...]
Ja hier ook nog 211 kWh van mijn Enel-X Plus Travel-bundel staan met een einddatum van 28/06. Als ik die nu niet op heb voor 15 juni heb opgemaakt moet ik via de nogal matige Customer service een coupon aanvragen voor de resterende kWh, en die dan voor de einddatum opmaken.
En ja, voor Nederland staan er op die Contact-pagina natuurlijk geen gegevens, dus dat wordt mailen naar enelxway.english.support@enel.com. Ik ga denk ik maar proberen voor 15 juni mijn bundel op te maken.
Ik ben benieuwd of het hun gaat lukken iedereen dan vanaf 15 juni die coupons uit te reiken zodat je ze nog tijdig kan opmaken. Het zou natuurlijk veel handiger zijn om de huidige bundels te laten aflopen tot de einddatum (uiterlijk 30/6) en ze dan niet meer automatisch te vernieuwen. Maar ja...
eltron schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:45:
[...]
Dat zal best, maar kan toch niet een zodanige verrassing zijn dat je halverwege het proces de spelregels abrupt wijzigt?
Wesco schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:50:
[...]
Ja hier ook nog 211 kWh van mijn Enel-X Plus Travel-bundel staan met een einddatum van 28/06. Als ik die nu niet op heb voor 15 juni heb opgemaakt moet ik via de nogal matige Customer service een coupon aanvragen voor de resterende kWh, en die dan voor de einddatum opmaken.
freegeek schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:00:
[...]
good luck om dat af te dwingen van een multinational zoals Enel. Voor mij is Be Charge nu een optie met hun bundels (0,35 als je de grootste bundel besteld) maar enkel voor dc fast charging want ze ondersteunen geen enkel type 2 ac laadpunt bij mij in de buurt (wel 2 dc snellaadpunten op 1 km van mij). Gelukkig had ik al een rfid besteld en gekregen. De enel x rfid gaat naar de "niet meer gebruiken schuif"
Iets wat mij opviel in die mail is de een-na laatste paragraaf:Malarky schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:24:
Omdat ik verwacht dat per 1 juni niet alleen bij Nissan maar overal de Ionity prijzen omhoog gaan heb ik nog snel een MINI Ionity Plus 12 maanden voor 13 euro p/m afgesloten (22ct/kWh). Dan maar iets meer van mijn vrije tijd doorbrengen bij Ionity Bodegraven en Nieuwegein het komende jaar. Vervelend wel dat heel Noord-Holland en de regio daar omheen het zonder Ionity moet stellen. Utrecht-Amsterdam en Rotterdam-Amsterdam kun je er niet terecht.
Betekend dit niet gewoon dat je je geld terug kunt krijgen voor de resterende kWh in je bundel? Of lees ik dit verkeerd? Misschien weet @Hachy dit?We remind you that, since this notification constitutes a unilateral modification of the General Conditions governing the use of the Service via the Enel X Way App, you have the right to withdraw from the contract by sending a request to disactivate your Account contacting Enel X Way’s customer care here as per article 3 of the General Conditions.
Zou kunnen, maar we willen niet ons geld terug maar gewoon kunnen laden tot augustus o.b.v. afspraak travel plus € 99/320kWh. Vanaf augustus zou het abo doorlopen, maar dan voor € 129.kaanmijo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:49:
Iets wat mij opviel in die mail is de een-na laatste paragraaf:
[...]
Betekend dit niet gewoon dat je je geld terug kunt krijgen voor de resterende kWh in je bundel? Of lees ik dit verkeerd? Misschien weet @Hachy dit?
Is ondertussen ook gefixt, mijn laatste laadsessie ging weer netjes voor €0.38.hjs schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:30:
Mail vanuit SüdBayern (ESB)
Het hogere tarief is een foutje en wordt verwerkt bij de volgende factuur.
In Den Haag staat op bijna elke straathoek een laadpaal 11 en 22kW. Tegen 33ct/kWh met elke laadkaart (een van de redenen dat we Vandebron namen, geen starttarief; of eigenlijk, 1,50 per maand en onbeperkt starten en stoppen - we houden het meestal op 80 procent). In het weekend meest gratis parkeren. Neem de tram naar Scheveningen.ErikBro schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Hear hear!
Gisteren was ik dus in Scheveningen. Misschien leuk voor Marco om te weten dat òveral tenminste nog 1 paal vrij was. De hele kaart van E-flux stond vol met groene icoontjes. Triest was wel dat alle palen waar ik bij gestaan heb, niet verder dan 1-2kw kwamen. De Model3 eigenaar naast mij, haalde hetzelfde laadvermogen maar haalde de schouders er over op.
Het leverde mij genoeg stroom op om het verbruik op de 200km durende terugreis richting 1 op 35 te brengen. Maar met de Leaf had je zeker 20 uur in die strandtent moeten zitten om terug in Limburg te komen.
Kortom: als je van dat onbetrouwbare, ontransparante AC-netwerk zo enorm afhankelijk bent, heb je echt de verkeerde auto op het verkeerde moment gekocht.
(In Wassenaar laden we tegen het Zuid-Holland tarief, maar daar kom je minder makkelijk bij het strand)
Dat zal dus duidelijk niet meer gebeuren. Het moet echt wel serieus scheef zitten als ze zo drastisch ingrijpen want voor hun imago is dit niet bijster goed. Ik denk gewoon dat in gans Europa die bundels ferm gebruikt werden en dat ze met een serieuze financiele put zitten. Vooral voor dc snelladen moeten de verliezen zeer groot zijn. Het is wel opmerkelijk dat het zo snel is na het introduceren van die nieuwe bundels.eltron schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:52:
[...]
Zou kunnen, maar we willen niet ons geld terug maar gewoon kunnen laden tot augustus o.b.v. afspraak travel plus € 99/320kWh. Vanaf augustus zou het abo doorlopen, maar dan voor € 129.
Potdomme.. nu 2 maanden verder met mijn 1e EV en was blij met Enel… als privérijder moet ik toch wel even slikken in dit wespennest van aanbieders… wat een gedoe bijna wekelijks… hopelijk gaan de EU de komende jaren één en ander reguleren…😢
Heb ik ook geprobeerd gisteren...maar mijn (KIA) Ionity abonnement liep tot en met 31 mei, en ik kon gisteren nog niet verlengenMalarky schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:24:
Whatever
Dat is balen, had nog graag gebruik willen maken van Enel in de eerste week van juli voor een tripje naar Frankrijk. Dan maar de ESB pas voor 0,48 cent of een nog te bepalen alternatief wat goedkoper is
[ Voor 3% gewijzigd door Peutpeut op 01-06-2023 08:45 ]
14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu
Bij enel zagen ze hun excel spreadsheets met de verliezen en beseften ze dat met de aankomende vakantieperiode het bloedbad compleet ging zijn. Velen nemen namelijk zo een bundel voor een maandje tijdens de vakantieperiode.Peutpeut schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:45:
Dat is balen, had nog graag gebruik willen maken van Enel in de eerste week van juli voor een tripje naar Frankrijk. Dan maar de ESB pas voor 0,48 cent of een nog te bepalen alternatief wat goedkoper is
Gisteren voor het eerst geladen met Tesla Charging voor €0,45 / kWh. Nu is van mijn prepaid creditcard die ik voor dit soort flauwekul gebruik € 22,30 afgeschreven. Werkelijke bedrag was € 2,70. Niet echt een warm welkom...

[ Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 01-06-2023 09:38 ]
Het lijkt erop dat vanaf nu (1 juni?) de Shell 150kW laders die FM ook echt als 150kW ziet (bijv ook Shell IJsselstein en dus Shell Barneveld) net als de 175kW laders, voor slechts 21ct/kwh + 7ct/min worden aangeslagen.GG85 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:50:
Voor de Freshmile snelladers: naast de A30 bij Gamma Barneveld zitten 4 150kW laders voor €0,21 kWh + €0,07 min
[Afbeelding]
De Shell 150kW laders die FM als 160kW ziet (bijv. Shell Vathorst en Shell Rhoon) zijn nog steeds 30ct/kWh + 30ct/min.
@Hachy heeft vast een verklaring wat het onderscheid is tussen deze Shell laders.
[ Voor 21% gewijzigd door Malarky op 01-06-2023 09:43 ]
Positiever nieuws vandaag: naast Vattenfall (per 2 juni) verlaagt ook WeDriveSolar de publieke AC-laadtarieven in Utrecht naar € 0,45 per kWh:
https://twitter.com/WeDri.../1664139200411627520?s=20
en volgens eigenaar Robin Berg: "Waarschijnlijk gaat het tarief na de zomer nog iets verder naar beneden."
Ik verwacht dat de andere aanbieders (Equans/Greenflux en TotalEnergies/Greenflux) wel zullen volgen, want de gemeente Utrecht wil gelijke laadtarieven bij de verschillende aanbieders.
en volgens eigenaar Robin Berg: "Waarschijnlijk gaat het tarief na de zomer nog iets verder naar beneden."
Ik verwacht dat de andere aanbieders (Equans/Greenflux en TotalEnergies/Greenflux) wel zullen volgen, want de gemeente Utrecht wil gelijke laadtarieven bij de verschillende aanbieders.
[ Voor 13% gewijzigd door Wesco op 01-06-2023 09:47 ]
Opel Ampera-e (2020)
Lijkt mij dat deze pasaanbieders hun stroom goedkoop inkopen voor een paar cent. Ik krijg bij mijn bedrijf ook aanbiedingen tussen de € 0,04 ct tot € 0,14 ct. Ik weet niet precies hoe het werkt maar de prijs van de cpo is niet leidend. Tenminste bij het laadpunt bij mij om de bocht (Greenflux / Total) is het cpo tarief € 0,62 maar met de Shell pas betaal je € 0,59 en met Vattenfal € 0,52. Lijkt dus dat er afspraken gemaakt zijn tussen de cpo en pasaanbieder.freegeek schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:20:
[...]
Dat zal dus duidelijk niet meer gebeuren. Het moet echt wel serieus scheef zitten als ze zo drastisch ingrijpen want voor hun imago is dit niet bijster goed. Ik denk gewoon dat in gans Europa die bundels ferm gebruikt werden en dat ze met een serieuze financiele put zitten. Vooral voor dc snelladen moeten de verliezen zeer groot zijn. Het is wel opmerkelijk dat het zo snel is na het introduceren van die nieuwe bundels.
Ik vrees van niet. Nieuwe kwartaal is ingegaan en Greenflux / Total heeft hetzelfde tarief. Misschien bij het volgende kwartaal. Maar vrees ook van niet (misschien paar cent om de gemeente tevreden te houden) omdat ze in veel gemeenten vrijwel een monopolie positie hebben. Waarom dan verlagen? Er is geen concurrentie. Helaas.Wesco schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:44:
Positiever nieuws vandaag: naast Vattenfall (per 2 juni) verlaagt ook WeDriveSolar de publieke AC-laadtarieven in Utrecht naar € 0,45 per kWh:
en volgens eigenaar Robin Berg: "Waarschijnlijk gaat het tarief na de zomer nog iets verder naar beneden."![]()
Ik denk dat ze de komende dagen de tarieven nog gaan aanpassen, Vattenfall gaat ook pas per 2 juni verlagen.Silversurfer1 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:53:
[...]
Ik vrees van niet. Nieuwe kwartaal is ingegaan en Greenflux / Total heeft hetzelfde tarief. Misschien bij het volgende kwartaal. Maar vrees ook van niet (misschien paar cent om de gemeente tevreden te houden) omdat ze in veel gemeenten vrijwel een monopolie positie hebben. Waarom dan verlagen? Er is geen concurrentie. Helaas.
Er is in Utrecht juist veel concurrentie met vier verschillende aanbieders. Ik denk dat de gemeente er daarom naar streeft om vergelijkbare tarieven te hebben, om niet teveel strijd om de goedkoopste laadpalen te krijgen. Maar ik dacht wel dat ze deze tariefafspraken langzamerhand willen versoepelen, zal het artikel daarover nog eens proberen terug te vinden.
Opel Ampera-e (2020)
Hopelijk breidt dat zich een beetje uit. Want Nieuwegein waar Allego bijna alle palen heeft rekent nog steeds woekertarievenWesco schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:44:
en volgens eigenaar Robin Berg: "Waarschijnlijk gaat het tarief na de zomer nog iets verder naar beneden."![]()
Dat is normaal: gebeurd bij mij ook wanneer ik met de debit Visa Kaart betaal bij de laadpaal, want ik heb helemaal geen creditcard meer. Krijg je als het goed is gewoon terug.Wietsee. schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:34:
Gisteren voor het eerst geladen met Tesla Charging voor €0,45 / kWh. Nu is van mijn prepaid creditcard die ik voor dit soort flauwekul gebruik € 22,30 afgeschreven. Werkelijke bedrag was € 2,70. Niet echt een warm welkom...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
rare logica, enel stopt met het aanbieden van hun bundels niettegenstaande ze monsterwinsten maken? Lijkt mij net het tegenovergestelde, met de travel plus betaalde je 0,31, ik denk dat ionity meer aanrekende aan Enel dan 0,31Silversurfer1 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:51:
[...]
Lijkt mij dat deze pasaanbieders hun stroom goedkoop inkopen voor een paar cent. Ik krijg bij mijn bedrijf ook aanbiedingen tussen de € 0,04 ct tot € 0,14 ct. Ik weet niet precies hoe het werkt maar de prijs van de cpo is niet leidend. Tenminste bij het laadpunt bij mij om de bocht (Greenflux / Total) is het cpo tarief € 0,62 maar met de Shell pas betaal je € 0,59 en met Vattenfal € 0,52. Lijkt dus dat er afspraken gemaakt zijn tussen de cpo en pasaanbieder.
Ja ik weet het ook niet. Hoe verklaar je dan dat je minder betaald met Enel dan het cpo tarief? Ik denk dat de cpo gestopt is met Enel of een andere (hogere prijs) afspraak heeft gemaakt.freegeek schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:42:
[...]
rare logica, enel stopt met het aanbieden van hun bundels niettegenstaande ze monsterwinsten maken? Lijkt mij net het tegenovergestelde, met de travel plus betaalde je 0,31, ik denk dat ionity meer aanrekende aan Enel dan 0,31
dat kan maar het is nogal abrupt dus het fijne gaan we er niet van weten. Toen ze de nieuwe bundels aankondigden 2 maanden terug was het aan een promo prijs en die ging omhoog vanaf augustus. Nu hebben ze een produkt dat ze pas hebben ingevoerd per direct volledig afgeschaft, is toch maar een raar verhaal.Silversurfer1 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:26:
[...]
Ja ik weet het ook niet. Hoe verklaar je dan dat je minder betaald met Enel dan het cpo tarief? Ik denk dat de cpo gestopt is met Enel of een andere (hogere prijs) afspraak heeft gemaakt.
Klinkt goed. Maar met welke pas kan ik bij deze palen voor dit bedrag terrecht. Ik vind alleen iets over deelauto's, niets over laadpaal(passen).Wesco schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:44:
Angry Rabbit
Gemeente Utrecht heeft dit beleid alweer heel snel losgelaten (vorige maand al), omdat enkele van de aanbieders al eerder naar beneden wilden met de prijs.Wesco schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:44:
Ik heb niet heel veel hoop (meer) dat de landelijke tarieven nu ook gaan dalen nu de energiemarkt is afgekoeld. We worden gewoon genept.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
We Drive Solar heeft geen eigen laadpassen, dus als je van dit tarief van € 0,45 per kWh gebruik wilt maken zul je een laadpas of -druppel moeten gebruiken die het CPO-tarief doorberekent. De laadpassen die een vast tarief voor AC-laden hanteren zullen vaak boven die € 0,45 zitten.KingCrash schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:01:
[...]
Klinkt goed. Maar met welke pas kan ik bij deze palen voor dit bedrag terrecht. Ik vind alleen iets over deelauto's, niets over laadpaal(passen).
De laadpas-aanbieders die gebruik maken van het LMS-backend (Last Mile Solutions) rekenen altijd het CPO-tarief, met een kleine opslag per maand, per laadsessie en/of per kWh.
Sinds EV Company een toeslag van 1,5 cent per kWh berekent, ben ik overgestapt op de laaddruppel van NL MAB. Die is gratis aan te vragen, en daar betaal je alleen € 0,12 per laadsessie bovenop het CPO-tarief.
Opel Ampera-e (2020)
Dank, Ik heb de pas gelijk aangevraagd. Kan voor op mijn werk opladen ook gunstiger zijn. (Cpo tarief nog even opzoeken).Wesco schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:57:
[...]
We Drive Solar heeft geen eigen laadpassen, dus als je van dit tarief van € 0,45 per kWh gebruik wilt maken zul je een laadpas of -druppel moeten gebruiken die het CPO-tarief doorberekent. De laadpassen die een vast tarief voor AC-laden hanteren zullen vaak boven die € 0,45 zitten.
De laadpas-aanbieders die gebruik maken van het LMS-backend (Last Mile Solutions) rekenen altijd het CPO-tarief, met een kleine opslag per maand, per laadsessie en/of per kWh.
Sinds EV Company een toeslag van 1,5 cent per kWh berekent, ben ik overgestapt op de laaddruppel van NL MAB. Die is gratis aan te vragen, en daar betaal je alleen € 0,12 per laadsessie bovenop het CPO-tarief.
Angry Rabbit
Ik dacht eventjes 6kw bij de oude ABB snellaadstation van de Duitse Lidl te halen: blijkt ondanks dat je met 22kw zou moeten kunnen laden, toch beperkt te zijn op 3kw. Dus bij de Duitse Aldi haal ik met 4.5kw een hogere laadsnelheid.
/f/image/R6w6T7E0GD7lOpf1adVBKg7O.png?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk beperkt Lidl zelf de laadsnelheid, want je zou echt wel sneller dan 3kw moeten halen aan dit type lader. Doen ze natuurlijk extra..... want waarom de snellader gebruiken, als EV ( niet de Leaf) met de volle 22kw kan laden. Zit nogal een verschil in het tarief.
/f/image/R6w6T7E0GD7lOpf1adVBKg7O.png?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk beperkt Lidl zelf de laadsnelheid, want je zou echt wel sneller dan 3kw moeten halen aan dit type lader. Doen ze natuurlijk extra..... want waarom de snellader gebruiken, als EV ( niet de Leaf) met de volle 22kw kan laden. Zit nogal een verschil in het tarief.
Vandaag eens even gebeld, eerst met de diergaarde maar werd door verwezen naar Eneco.koboy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 00:28:
Hopelijk zijn dit dan een paar van de weinige palen in Rotterdam die van Eneco zijn. Grootste deel is van Equans, een daar trok ik (bij de oude ingang van Blijdorp naast P3) vandaag wel 4.45kW uit. Denk je een bezoekje Blijdorp te combineren met laden, ga je van 20 naar 50%.....
Staat er een groot bord "Rotterdam elektrisch" bij; de ironie!
Ook op het terrein van Blijdorp zelf is parkeren uiteraard niet inbegrepen.
Eneco(-mobility) bevestigt dat het met hun laadpas 23 cent de kWh is (22 kW laadpaal).
Die pas kost een particulier 12 maanden lang 3 euro per maand aan abbo-kosten, tenzij je een bepaalde laadpaal bij hun afneemt, dan krijg je de pas gratis. De laadpas is namelijk pas na 1 jaar op te zeggen.
Aangezien we met kantoor eerdaags die kant opgaan, en gratis uitrijkaarten voor de bewuste parkeerplaats krijgen, ga ik eens proberen of mijn E-Flux card er werkt.
https://laadpastop10.nl/chargecard/128/E-Flux
Want dit lees ik; Tarieven: Basis tarief van de laadpaalexploitant (CPO) zonder toeslagen.
ABC.
Voor de Elli gebruikers, hebben jullie altijd bij eneco palen kunnen laden? Ik nooit tot hij het vandaag opeens wel deed (altijd blijven proberen he)..
Maar nu doet ie het opeens niet meer bij greenflux/totalenergies die tegenover mijn flat staat..
Maar nu doet ie het opeens niet meer bij greenflux/totalenergies die tegenover mijn flat staat..
Binnenkort maandabonnementen bij Ionity volgens Marcus Groll, manager bij Ionity.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Vanaf 6 juni, prijzen zijn al bekendPeterZ(on) schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:55:
Binnenkort maandabonnementen bij Ionity volgens Marcus Groll, manager bij Ionity.[YouTube: Interview with Marcus Groll from Ionity]
59 cent voor 12€/maand
Doei
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Gisteren niet bij Joulz en wel bij Eneco. Palen stonden naast elkaar.yannienl schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:04:
Voor de Elli gebruikers, hebben jullie altijd bij eneco palen kunnen laden? Ik nooit tot hij het vandaag opeens wel deed (altijd blijven proberen he)..
Just here for the fun
Helaas bij mij in dorp dan geen prijsverlaging van Vattenfal en Shell bij de Greenflux / Total palenWesco schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:03:
[...]
Ik denk dat ze de komende dagen de tarieven nog gaan aanpassen, Vattenfall gaat ook pas per 2 juni verlagen.
Er is in Utrecht juist veel concurrentie met vier verschillende aanbieders. Ik denk dat de gemeente er daarom naar streeft om vergelijkbare tarieven te hebben, om niet teveel strijd om de goedkoopste laadpalen te krijgen. Maar ik dacht wel dat ze deze tariefafspraken langzamerhand willen versoepelen, zal het artikel daarover nog eens proberen terug te vinden.
In Tilburg bij de Vattenfal-palen (althans in mijn omgeving) ook nog dezelfde prijzen als vorige maand. Dus die prijsverlagingen per 2 juni lijken me lokaal.Silversurfer1 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:31:
[...]
Helaas bij mij in dorp dan geen prijsverlaging van Vattenfal en Shell bij de Greenflux / Total palen
Klopt, de prijsverlaging bij Vattenfall per 2 juni was alleen voor de gemeente Utrecht. Daar ging de prijs van € 0,75 / kWh naar € 0,4477 / kWh (incl. BTW).Of-Aaargh schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:07:
[...]
In Tilburg bij de Vattenfal-palen (althans in mijn omgeving) ook nog dezelfde prijzen als vorige maand. Dus die prijsverlagingen per 2 juni lijken me lokaal.
Daarmee is het bij Vattenfall in Utrecht nog steeds het hoogste tarief van heel Nederland, maar nu wel een heel stuk beter dan het was.
Tilburg blijft € 0,3993 / kWh, zie alle tarieven hier: https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven.
Opel Ampera-e (2020)
prijzen zijn al bekend, goedkoper laden bij ionity met Freshmiles (afhankelijk van laadcurve) of een bundel van BeCharge en dit zonder aboPeterZ(on) schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:55:
Binnenkort maandabonnementen bij Ionity volgens Marcus Groll, manager bij Ionity.[YouTube: Interview with Marcus Groll from Ionity]
[ Voor 9% gewijzigd door freegeek op 02-06-2023 09:31 ]
Het nieuws was dus kennelijk minder nieuw dan ik dacht zal wel een tijdje geleden zijn opgenomen. Maar goed, een bundel vind ik toch ook niks en eigenlijk alles waar je voor een bepaalde tijd aan vast zit. Vergeet je op te zeggen of ben je anderszins niet in de gelegenheid betaal je voor niks. En ook de betaalwijze van Freshmile bevalt mij niet echt, dat doet Chargemap een stuk beter want die schrijven het gewoon van je bankrekening af. Zoveel mensen zoveel wensen.freegeek schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:30:
[...]
prijzen zijn al bekend, goedkoper laden bij ionity met Freshmiles (afhankelijk van laadcurve) of een bundel van BeCharge en dit zonder abo
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik heb een business abo bij Freshmiles (1,5 euro / maand), maandelijkse facturen, automatische incasso van mijn bankrekening. BeCharge heeft bundels van 50 kWh tot en met 500 kWh die allemaal goedkoper zijn dan ionity zelf (0,35 - 0,40 afhankelijk van bundel). Je kan ook vergeten het maandelijks abo van ionity op te zeggen dus beetje een raar argument.. Geen idee waarom iemand ook maar het abo van ionity zou nemen gezien de goedkopere alternatieven om te laden bij ionity.PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:19:
[...]
Het nieuws was dus kennelijk minder nieuw dan ik dacht zal wel een tijdje geleden zijn opgenomen. Maar goed, een bundel vind ik toch ook niks en eigenlijk alles waar je voor een bepaalde tijd aan vast zit. Vergeet je op te zeggen of ben je anderszins niet in de gelegenheid betaal je voor niks. En ook de betaalwijze van Freshmile bevalt mij niet echt, dat doet Chargemap een stuk beter want die schrijven het gewoon van je bankrekening af. Zoveel mensen zoveel wensen.
Coasterfreak in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"PeterZ(on) schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:55:
wat een bagger deal, betaal je 7.5 per maand om 15 cent korting te hebben op ionity tarief van 79 cent of 65 cent in spanje of frankrijk
[ Voor 10% gewijzigd door Coasterfreak op 02-06-2023 11:21 ]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Hoezo raar argument, ik zei dat ik het kader dat ik het niet zo heb op abo's, dus ook niet op een abo bij Ionity. Ik wil helemaal geen abo's en ik heb alleen een nieuwtje willen brengen, niets meer niets minder.freegeek schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:46:
[...]
Ik heb een business abo bij Freshmiles (1,5 euro / maand), maandelijkse facturen, automatische incasso van mijn bankrekening. BeCharge heeft bundels van 50 kWh tot en met 500 kWh die allemaal goedkoper zijn dan ionity zelf (0,35 - 0,40 afhankelijk van bundel). Je kan ook vergeten het maandelijks abo van ionity op te zeggen dus beetje een raar argument.. Geen idee waarom iemand ook maar het abo van ionity zou nemen gezien de goedkopere alternatieven om te laden bij ionity.
Dat business abo bij Freshmile is dan niet verkeerd, maar wederom niets voor mij. Ik kan thuis laden en alleen een abo voor vakantie hoeft van mij niet zo.
En zolang Ionity de prijzen niet wijzigt in Frankrijk betaal ik gewoon 39ct/kWh aan de triple, goedkoper kan niet.
[ Voor 5% gewijzigd door PeterZ(on) op 02-06-2023 11:34 ]
ionity gokt op zijn naamsbekendheid om die abo te slijten.Coasterfreak schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:19:
[...]
Coasterfreak in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
[Afbeelding]
wat een bagger deal, betaal je 7.5 per maand om 15 cent korting te hebben op ionity tarief van 79 cent of 65 cent in spanje of frankrijk
FTFYfreegeek schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:33:
[...]
ionity gokt op zijn naamsbekendheid netwerkdensiteit in Duitsland om dieat abo te slijten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mensen en autogroepen binnenharken, laten zien dat het goed geregeld is en oke mag kosten met abo en dan de switcheroo uithalen van hey.. grapje wat andere doen kunnen wij ookfreegeek schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:33:
[...]
ionity gokt op zijn naamsbekendheid netwerkdensiteit om die abo te slijten. geeft geen fuck om jou
kleine toevoeging, BP Pulse is 72 cent in de btw via de betaalterminaal (bankpas/CC) (alleen snellaadpleinen)Hachy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:43:
Ik heb weer een nieuw laadkompas gemaakt. Enjoy :-)
[Afbeelding]
https://www.bp.com/nl_nl/...etalen%20bij%20bp%20pulse
Of is dit weer verouderde info?
raar argument want je kan met andere passen goedkoper laden, met BeCharge of Freshmiles heb je niet enkel goedkoper ionity maar ook andere snelladers dus nog een grotere densiteit
Wat als het 11,99 per maand voor 20 cent korting is?Coasterfreak schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:19:
[...]
Coasterfreak in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
[Afbeelding]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
dan is het nog steeds shit. je betaalt €12, kost dan 59 cent, je laad 100kwh, wordt 71 cent per kwh, ook niet bepaald goedkoop.Kodess schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:00:
[...]
Wat als het 11,99 per maand voor 20 cent korting is?
Net een kleine 2 weken op vakantie geweest naar familie in Wenen. We zijn met onze EV (Hyundai Ionic Classic 29 kWh) gegaan.
Vooraf hadden we er wél zin en geen zin in. Wel: om de 150 km gemiddeld stoppen (en een half uur aan de snellader) is lekker relaxed: ik heb altijd een hekel aan zonder stoppen doorkarren op een snelweg met maximale concentratie vanwege gekke 220 km/h duitsers links en 85 km/u vrachtwagens rechts. Geen: vaak laden en dus vertraging. We besloten het maar "te gaan merken".
De oude blogs van @Hachy als inspiratie gelezen. Vooraf maar een planning gemaakt van laadstops, want dat was lering nummer 1: geen enkele routeplanner (ABRP, Sygic) die kan navigeren én laadpalen kan inplannen voldoet aan mijn eisen. Ik wil: minstens 2 laadgelegenheden in de nabijheid van mijn laadbestemming "voor het geval dat". De laadbestemming moet > 2 laadpalen hebben. En de locatie van de laadpalen liefst aan de snelweg of naast een supermarkt, Restaurant (WC!) of iets interessants om de WAF te vergroten. En ik wil deze selectiecriteria tijdens het rijden kunnen gebruiken om on-the-fly een nieuwe laadgelegenheid te kiezen. Dus zelf een planning gemaakt en hopen dat dit uitkomt.
Ik zal jullie niet vervelen met de exacte laadgelegenheden. Er zijn bijzonder veel Allego en Ionity laadstations onderweg (ook in Oostenrijk). Dus dat zit snor. Maar ik merkte wel dat plannen op de kaart en de werkelijkheid toch anders zijn. Met name vanaf het Ruhrgebied wordt het heuvelachtig, en heuvelop verbruikt de EV toch meer dan hij genereert bij het dalen. Dus op de heenweg ben ik maar achter vrachtwagens gaan hangen (90 km / u)
Dat was echt te langzaam. Maar ook geregeld maar een rasthof opgereden als er een oplaadicoontje bij stond. Ergens op het parkeerterrein achterin staat er dan een enkele 50 kW lader die ik bijna altijd met illegale moves op het terrein moest bereiken (wel atijd vrij!). Lering nummer 2: veel laadplekken op een rasthof zijn eerder windowdressing dan echt een serieuze laadmogelijkheid. Het wordt verstopt naast / achter de verzameling caravans. Lering 3: Het is dat ik zo een dongle een hoop gedoe vind en wel érg nerdy vind overkomen, maar ik begin het toch wel te snappen dat mensen dit hebben.
Affijn: we hadden een slaapplek halverwege, waarvan we de inchecktijd dus niet haalden. Gelukkig kon ik het cancellen en kon ik iets anders boeken.
Op de terugweg heb ik alleen een ruwe planning gemaakt (de route en overnachting). Gekozen voor 140 km/h rijden en vaker laden. Dan merk je dat de volgende stop op 130 km al soms een uitdaging is als de weg vrijwel alleen maar berg(heuvel)op gaat. Ook hier: voldoende opladers, op het traject na Regensburg na wat ik een iets te grote afstand vond. Dus vlak voor Regensburg een extra (100km na de vorige) en ik haalde de planning nu wel. Nu hadden we de 2e dag ook iets meer tijd om in de ochtend de plaats van slapen te verkennen (Bamberg, aanrader!) en toch op tijd aan te komen.
Al met al was de verzuchting van mijn lief: volgende keer een EV met een grotere range. Ik vond het op zichzelf nog wel te doen maar vooral in Duitsland wil je toch op-tempo karren en dan is een range van 200 (effectief 120) toch gering.
edit: ik heb voor 99% gebruik gemaakt van mijn Maingau pasje. Twee laadpalen deden moeilijk: een accepteerde wel een shell pas en bij een ander kon je alleen laden bij contant betalen. Maingau was voor het merendeel van de palen voldoende goedkoop en het loonde voor mij niet de moeite om alle pasjes uit te zoeken op een paar cent verschil (vakantie
)
Vooraf hadden we er wél zin en geen zin in. Wel: om de 150 km gemiddeld stoppen (en een half uur aan de snellader) is lekker relaxed: ik heb altijd een hekel aan zonder stoppen doorkarren op een snelweg met maximale concentratie vanwege gekke 220 km/h duitsers links en 85 km/u vrachtwagens rechts. Geen: vaak laden en dus vertraging. We besloten het maar "te gaan merken".
De oude blogs van @Hachy als inspiratie gelezen. Vooraf maar een planning gemaakt van laadstops, want dat was lering nummer 1: geen enkele routeplanner (ABRP, Sygic) die kan navigeren én laadpalen kan inplannen voldoet aan mijn eisen. Ik wil: minstens 2 laadgelegenheden in de nabijheid van mijn laadbestemming "voor het geval dat". De laadbestemming moet > 2 laadpalen hebben. En de locatie van de laadpalen liefst aan de snelweg of naast een supermarkt, Restaurant (WC!) of iets interessants om de WAF te vergroten. En ik wil deze selectiecriteria tijdens het rijden kunnen gebruiken om on-the-fly een nieuwe laadgelegenheid te kiezen. Dus zelf een planning gemaakt en hopen dat dit uitkomt.
Ik zal jullie niet vervelen met de exacte laadgelegenheden. Er zijn bijzonder veel Allego en Ionity laadstations onderweg (ook in Oostenrijk). Dus dat zit snor. Maar ik merkte wel dat plannen op de kaart en de werkelijkheid toch anders zijn. Met name vanaf het Ruhrgebied wordt het heuvelachtig, en heuvelop verbruikt de EV toch meer dan hij genereert bij het dalen. Dus op de heenweg ben ik maar achter vrachtwagens gaan hangen (90 km / u)
Affijn: we hadden een slaapplek halverwege, waarvan we de inchecktijd dus niet haalden. Gelukkig kon ik het cancellen en kon ik iets anders boeken.
Op de terugweg heb ik alleen een ruwe planning gemaakt (de route en overnachting). Gekozen voor 140 km/h rijden en vaker laden. Dan merk je dat de volgende stop op 130 km al soms een uitdaging is als de weg vrijwel alleen maar berg(heuvel)op gaat. Ook hier: voldoende opladers, op het traject na Regensburg na wat ik een iets te grote afstand vond. Dus vlak voor Regensburg een extra (100km na de vorige) en ik haalde de planning nu wel. Nu hadden we de 2e dag ook iets meer tijd om in de ochtend de plaats van slapen te verkennen (Bamberg, aanrader!) en toch op tijd aan te komen.
Al met al was de verzuchting van mijn lief: volgende keer een EV met een grotere range. Ik vond het op zichzelf nog wel te doen maar vooral in Duitsland wil je toch op-tempo karren en dan is een range van 200 (effectief 120) toch gering.
edit: ik heb voor 99% gebruik gemaakt van mijn Maingau pasje. Twee laadpalen deden moeilijk: een accepteerde wel een shell pas en bij een ander kon je alleen laden bij contant betalen. Maingau was voor het merendeel van de palen voldoende goedkoop en het loonde voor mij niet de moeite om alle pasjes uit te zoeken op een paar cent verschil (vakantie
[ Voor 15% gewijzigd door oltk op 02-06-2023 17:49 ]
Met de €0,xx per minuut is Freshmile wat lastiger mee te nemen maar zou toch mooi zijn als je die er in kunt zetten. Is namelijk een stuk goedkoper boven de 100kW bij een aantal aanbiedersHachy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:43:
Ik heb weer een nieuw laadkompas gemaakt. Enjoy :-)
[Afbeelding]
ik refereerde stiekem naar fastned goldCoasterfreak schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:09:
[...]
dan is het nog steeds shit. je betaalt €12, kost dan 59 cent, je laad 100kwh, wordt 71 cent per kwh, ook niet bepaald goedkoop.
Maar ik ben het met je eens hoor, al die abbo's zijn het gewoon niet waard.
Hoeveel denken ze wel niet dat mensen (prive) rijden?!
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
dacht je refereert naar nieuwe ionity passport abo...Kodess schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:27:
[...]
ik refereerde stiekem naar fastned gold![]()
mooie samenvatting. Ik begrijp de verzuchting, voor mij was 1 van de belangrijkste criteria voor aankoop, kan ik 2 uur aan 120-130 rijden met nog een reserve buffer van 10 a 15% SoC na 2 uur rijden.oltk schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:15:
Net een kleine 2 weken op vakantie geweest naar familie in Wenen. We zijn met onze EV (Hyundai Ionic Classic 29 kWh) gegaan.
....
ik begrijp waarom die er niet in komt, voor mijn laadcurve lopen de prijzen uiteen van 0,26 tem 0,48 voor snelladers en +0,70 op ac afhankelijk van het netwerk. Voor de nerds is Freshmiles een goeie deal maar dan moet je wel echt weten waar die te gebruiken, voor ac is die voor mij nu zeer duur terwijl op specifieke dc snelladers is die dan weer zeer goedkoop. Ik heb zelfs een klein xls gemaakt met de parameters om aan de hand van mijn laadcurve vlug te berekenen wat de gemiddelde kwh prijs ongeveer is.GG85 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:16:
[...]
Met de €0,xx per minuut is Freshmile wat lastiger mee te nemen maar zou toch mooi zijn als je die er in kunt zetten. Is namelijk een stuk goedkoper boven de 100kW bij een aantal aanbieders
ik rij ongeveer 2200 km per maand en kan enkel publiek laden, wegens die jungle van aanbieders ben ik op korte tijd een halve expert moeten wordenKodess schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:27:
[...]
ik refereerde stiekem naar fastned gold![]()
Maar zijn lijstje gaat over alleen 150kW+ laders. Dus je zou 2 bedragen kunnen pakken van zeg 100kW en 175kW gemiddeld.freegeek schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:41:
[...]
ik begrijp waarom die er niet in komt, voor mijn laadcurve lopen de prijzen uiteen van 0,26 tem 0,48 voor snelladers en +0,70 op ac afhankelijk van het netwerk. Voor de nerds is Freshmiles een goeie deal maar dan moet je wel echt weten waar die te gebruiken, voor ac is die voor mij nu zeer duur terwijl op specifieke dc snelladers is die dan weer zeer goedkoop. Ik heb zelfs een klein xls gemaakt met de parameters om aan de hand van mijn laadcurve vlug te berekenen wat de gemiddelde kwh prijs ongeveer is.
Dat redden de meeste autos wel die 150kW of 250kW kunnen laden
We hadden helaas niet de luxe om > 50 mille uit te geven voor een auto. 2 studerende kinderenfreegeek schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:35:
[...]
mooie samenvatting. Ik begrijp de verzuchting, voor mij was 1 van de belangrijkste criteria voor aankoop, kan ik 2 uur aan 120-130 rijden met nog een reserve buffer van 10 a 15% SoC na 2 uur rijden.
affijn, dat is een andere discussie
Leuk, ik was afgelopen week naar de ardennen met de ioniq, half dagje over gedaan en 1x laden.oltk schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:15:
Ik zal jullie niet vervelen met de exacte laadgelegenheden. Er zijn bijzonder veel Allego en Ionity laadstations onderweg (ook in Oostenrijk). Dus dat zit snor. Maar ik merkte wel dat plannen op de kaart en de werkelijkheid toch anders zijn. Met name vanaf het Ruhrgebied wordt het heuvelachtig, en heuvelop verbruikt de EV toch meer dan hij genereert bij het dalen. Dus op de heenweg ben ik maar achter vrachtwagens gaan hangen (90 km / u)Dat was echt te langzaam. Maar ook geregeld maar een rasthof opgereden als er een oplaadicoontje bij stond. Ergens op het parkeerterrein achterin staat er dan een enkele 50 kW lader die ik bijna altijd met illegale moves op het terrein moest bereiken (wel atijd vrij!). Lering nummer 2: veel laadplekken op een rasthof is meer windowdressing dan echt een serieuze laadmogelijkheid. Het wordt verstopt naast / achter de verzameling caravans. Lering 3: Het is dat ik zo een dongle een hoop gedoe vind en wel érg nerdy vind overkomen, maar ik begin het toch wel te snappen dat mensen dit hebben.
Op de terugweg heb ik alleen een ruwe planning gemaakt (de route en overnachting). Gekozen voor 140 km/h rijden en vaker laden. Dan merk je dat de volgende stop op 130 km al soms een uitdaging is als de weg vrijwel alleen maar berg(heuvel)op gaat. Ook hier: voldoende opladers, op het traject na Regensburg na wat ik een iets te grote afstand vond. Dus vlak voor Regensburg (na 100km na de vorige) en ik haalde de planning nu wel. Nu hadden we de 2e dag ook iets meer tijd om in de ochtend de plaats van slapen te verkennen (Bamberg, aanrader!) en toch op tijd aan te komen.
edit: ik heb voor 99% gebruik gemaakt van mijn Maingau pasje. Twee laadpalen deden moeilijk: een accepteerde wel een shell pas en bij een ander kon je alleen laden bij contant betalen. Maingau was voor het merendeel van de palen voldoende goedkoop en het loonde voor mij niet de moeite om alle pasjes uit te zoeken op een paar cent verschil (vakantie)
Ben wel benieuwd hoe jij handmatig plant dan.
Ik gebruik ABRP (ingesteld op minimaal 4 laadpalen) en kijk dan in de omgeving waar ze laden of er binnen 30km nog een laadmogelijkheid is. Zo niet dan zoek ik ergens op de route daar in de buurt naar een geschikte plek. Die selecteer ik als waypoint en dan maakt ABRP het helemaal af. Zeker omdat die ook rekening houdt met heuvels is het ideaal (wel ook wat conservatief, kwam met 40% ipv 20% aan, maar goed, dat is ook in te stellen)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
mijn wagen kan aan 170 kW laden maar de beste prijs van 0,26 euro is voor mij een 125 kW lader bij de BMW garage om de hoek die voor 1 of andere reden een minuut prijs van 0.03 heeft. Als ik naar de 350 kW lader een beetje verder ga dan is de prijs 0,42 wegens een minuut prijs van 0,3 niettegenstaande ik daar wel een tijdje kan laden aan 170 kW. Er zijn gewoon te veel variabelen in mijn opinie, prijs zal ook verschillen als je aan die lader staat met een SoC van 10% of 70% dus ik kan begrijpen dat die er niet in staat. Misschien met vermelding, voor de charging nerds die kennis hebben van laadcurve, SoC edGG85 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:45:
[...]
Maar zijn lijstje gaat over alleen 150kW+ laders. Dus je zou 2 bedragen kunnen pakken van zeg 100kW en 175kW gemiddeld.
Dat redden de meeste autos wel die 150kW of 250kW kunnen laden
Ik heb Freshmile er bewust niet ingezet, dat is leuk voor Tweakers en andere nerds maar niet voor een breed publiek.GG85 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:16:
[...]
Met de €0,xx per minuut is Freshmile wat lastiger mee te nemen maar zou toch mooi zijn als je die er in kunt zetten. Is namelijk een stuk goedkoper boven de 100kW bij een aantal aanbieders
Als ik Freshmile er wel tussen zet stroomt mijn inbox de hele zomer over van woeste mensen die niet goed lezen en/of het tijdstarief niet goed begrijpen. Dat heb ik nu een paar keer meegemaakt, nee dank je wel....
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Terechte keuze in mijn opinie, zal enkel gezeur gevenHachy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:46:
[...]
Ik heb Freshmile er bewust niet ingezet, dat is leuk voor Tweakers en andere nerds maar niet voor een breed publiek.
Als ik Freshmile er wel tussen zet stroomt mijn inbox de hele zomer over van woeste mensen die niet goed lezen en/of het tijdstarief niet goed begrijpen. Dat heb ik nu een paar keer meegemaakt, nee dank je wel....
Speciaal voor de mensen die altijd thuis laden en daarom geen (betaalde) pasjes met abonnementen en bundels hebben: hierbij mijn maandelijkse overzicht om te zien welke gratis pasjes en apps je nodig kan hebben als je zeer incidenteel moet laden bij een snellader in NL. De disclaimer staat in de gele balk bovenin:
/f/image/rSsDpKEJZY3x6BVb2SDHaYpH.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien er vorige maand veel (in mijn ogen) negatieve reacties waren op het overzicht, was ik van plan te stoppen met de maandelijkse plaatsing. Maar nu Hachy zijn Laadkompas HPC weer heeft geplaatst, doe ik het tóch ook weer. Het zijn namelijk twee overzichten met een totaal andere doelgroep, dus het ene overzicht zou een mooie aanvulling moeten zijn op het andere overzicht.
/f/image/rSsDpKEJZY3x6BVb2SDHaYpH.png?f=fotoalbum_large)
Aangezien er vorige maand veel (in mijn ogen) negatieve reacties waren op het overzicht, was ik van plan te stoppen met de maandelijkse plaatsing. Maar nu Hachy zijn Laadkompas HPC weer heeft geplaatst, doe ik het tóch ook weer. Het zijn namelijk twee overzichten met een totaal andere doelgroep, dus het ene overzicht zou een mooie aanvulling moeten zijn op het andere overzicht.
Mazda MX-30
Ahhh.. Nu komt de aap uit de mouw, dat ik ABRP natuurlijk ook niet helemaal van haver tot gort hebt onderzocht, Ik zal hier eens naar kijken (die way points wist ik, niet dat ABRP rekening houdt met heuvelsKodess schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:56:
[...]
Leuk, ik was afgelopen week naar de ardennen met de ioniq, half dagje over gedaan en 1x laden.
Ben wel benieuwd hoe jij handmatig plant dan.
Ik gebruik ABRP (ingesteld op minimaal 4 laadpalen) en kijk dan in de omgeving waar ze laden of er binnen 30km nog een laadmogelijkheid is. Zo niet dan zoek ik ergens op de route daar in de buurt naar een geschikte plek. Die selecteer ik als waypoint en dan maakt ABRP het helemaal af. Zeker omdat die ook rekening houdt met heuvels is het ideaal (wel ook wat conservatief, kwam met 40% ipv 20% aan, maar goed, dat is ook in te stellen)
Ik heb eerst de route gepland (waar ben ik en wil ik heen, geknipt in 2 delen met een leuke stay in het midden). Vervolgens op die route met google maps iedere keer 150 km gepakt en dan met ChargePrice gekeken wat op dat punt allemaal aan laders is die voldoen aan:
- meerdere laadpalen
- > 50 kW laden
- minstens een laadpunt nabij (< 10km) als blijkt dat de gekozen laadgelegenheid achter een dicht hek zit of is afgesloten door werkzaamheden etc
Toch een beetje range-angst
En terecht.Hachy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:46:
Ik heb Freshmile er bewust niet ingezet, dat is leuk voor Tweakers en andere nerds maar niet voor een breed publiek.
En er zijn altijd nog de overzichten die Malarky heeft gemaakt aangaande snelladen i.c.m. Freshmile;
Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:11:
Dit zijn alle 53 Shell 175kW (en 300kW Hofplein) laders in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 21ct/kWh + 7ct/min (€0,2520 bij ±100kW/u)
Provincie Plaats Locatie Shell Station Drenthe Hoogeveen A28 (Schutstraat) Klok Flevoland Lelystad A6 Lepelaar Flevoland Lelystad N309 Larsersdreef Friesland Leeuwarden N355 (Wismastate) Cammingaburen Gelderland Apeldoorn Laan van de Mensenrechten LVD Mensenrechten Gelderland Apeldoorn N344 (Kanaal Noord) Kanaal Noord Gelderland Arnhem N325 (Westvoortsedijk) Westvoortsedijk Gelderland Babberich A12 Bergh ZZ Gelderland Bruchem A2 Zaltbommel Gelderland Kesteren A15 Varakker Gelderland Nijmegen S100 (Grootstalselaan) Grootstal Gelderland Nijmegen S100 (Neerbosscheweg) Neerbosscheweg Gelderland Radio-Kootwijk A1 Lucasgat Groningen Groningen A28 (V K Verschuurlaan) De Wijert Groningen Groningen N370 (Zonnelaan) Paddepoel Groningen Haren A28 Witte Molen Limburg Grathem (Ell) A2 Ellerbrug Limburg Heerlen A76 Tienbaan Limburg Venlo N271 (Krefeldseweg) AQS WZ Noord-Brabant Breda A16 Hazeldonk-O Noord-Brabant Breda A16 Hazeldonk-W Noord-Brabant Etten-Leur A58 Liesbos Noord-Brabant Gilze A58 Molenheide Noord-Brabant Hank A27 Hank Noord-Brabant Haps A73 Hondsiep Noord-Brabant Heesch A59 Hanenberg Noord-Brabant Oirschot A58 Kloosters Noord-Brabant Sprang-Capelle A59 Het Labbegat Noord-Brabant Sprang-Capelle A59 De Sprang Noord-Holland Amsterdam A5 (Galwin) Westpoort Noord-Holland Amsterdam S103 (Van Slingelandtstraat) Slingelandt Straat Noord-Holland Hoofddorp (Rijsenhout) A4 Den Ruygenhoek Noord-Holland Muiden A1 De Hackelaar Noord-Holland Wieringerwerf A7 Hoge Kwel Overijssel Enschede A35 (Broekheurne Ring) Broekheurne Overijssel Holten A1 Struik Overijssel Zwolle A28 Haerst Overijssel Zwolle A28 (Blaloweg) Blaloweg Utrecht Breukelen A2 Ruwiel Utrecht Harmelen A12 Hellevliet Utrecht Hoogland A1 De Slaag Utrecht Meerkerk A58 Blommendaal Zeeland Rilland A27 Afslag Rilland Zeeland Arnemuiden A58 Arnemuiden (nu AVIA) Zuid-Holland Alblasserdam A15 De Noord Zuid-Holland Alphen a/d Rijn N11 (Tankval) Aziëlaan Zuid-Holland Den Haag A12 (Donau) EV APC Groep Zuid-Holland Den Haag S200 (Prof B M Teldersweg) Promenade Zuid-Holland Dordrecht A16 De Zuidpunt Zuid-Holland Hendrik Ido Ambacht A16 Sandelingen Oost Zuid-Holland Nieuwerkerk a/d IJssel A20 Maatveld Zuid-Holland Numandsdorp A29 Buttervliet Zuid-Holland Rhoon A15 Portland Zuid-Holland Rijswijk A13 Vrijenbanselaan Zuid-Holland Rotterdam S107 (Maasboulevard) Maasboulevard Zuid-Holland Rotterdam S112 (Schiekade) Hofplein
Wat anders krijg net factuur van Vattenfall, stond al een tijdje op 'Wordt beoordeeld' in het dashboard.Malarky schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:11:
Dit zijn alle 53 Shell 175kW (en 300kW Hofplein) laders in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 21ct/kWh + 7ct/min (€0,2520 bij ±100kW/u)
Provincie Plaats Locatie Shell Station Drenthe Hoogeveen A28 (Schutstraat) Klok Flevoland Lelystad A6 Lepelaar Flevoland Lelystad N309 Larsersdreef Friesland Leeuwarden N355 (Wismastate) Cammingaburen Gelderland Apeldoorn Laan van de Mensenrechten LVD Mensenrechten Gelderland Apeldoorn N344 (Kanaal Noord) Kanaal Noord Gelderland Arnhem N325 (Westvoortsedijk) Westvoortsedijk Gelderland Babberich A12 Bergh ZZ Gelderland Bruchem A2 Zaltbommel Gelderland Kesteren A15 Varakker Gelderland Nijmegen S100 (Grootstalselaan) Grootstal Gelderland Nijmegen S100 (Neerbosscheweg) Neerbosscheweg Gelderland Radio-Kootwijk A1 Lucasgat Groningen Groningen A28 (V K Verschuurlaan) De Wijert Groningen Groningen N370 (Zonnelaan) Paddepoel Groningen Haren A28 Witte Molen Limburg Grathem (Ell) A2 Ellerbrug Limburg Heerlen A76 Tienbaan Limburg Venlo N271 (Krefeldseweg) AQS WZ Noord-Brabant Breda A16 Hazeldonk-O Noord-Brabant Breda A16 Hazeldonk-W Noord-Brabant Etten-Leur A58 Liesbos Noord-Brabant Gilze A58 Molenheide Noord-Brabant Hank A27 Hank Noord-Brabant Haps A73 Hondsiep Noord-Brabant Heesch A59 Hanenberg Noord-Brabant Oirschot A58 Kloosters Noord-Brabant Sprang-Capelle A59 Het Labbegat Noord-Brabant Sprang-Capelle A59 De Sprang Noord-Holland Amsterdam A5 (Galwin) Westpoort Noord-Holland Amsterdam S103 (Van Slingelandtstraat) Slingelandt Straat Noord-Holland Hoofddorp (Rijsenhout) A4 Den Ruygenhoek Noord-Holland Muiden A1 De Hackelaar Noord-Holland Wieringerwerf A7 Hoge Kwel Overijssel Enschede A35 (Broekheurne Ring) Broekheurne Overijssel Holten A1 Struik Overijssel Zwolle A28 Haerst Overijssel Zwolle A28 (Blaloweg) Blaloweg Utrecht Breukelen A2 Ruwiel Utrecht Harmelen A12 Hellevliet Utrecht Hoogland A1 De Slaag Utrecht Meerkerk A58 Blommendaal Zeeland Rilland A27 Afslag Rilland Zeeland Arnemuiden A58 Arnemuiden (nu AVIA) Zuid-Holland Alblasserdam A15 De Noord Zuid-Holland Alphen a/d Rijn N11 (Tankval) Aziëlaan Zuid-Holland Den Haag A12 (Donau) EV APC Groep Zuid-Holland Den Haag S200 (Prof B M Teldersweg) Promenade Zuid-Holland Dordrecht A16 De Zuidpunt Zuid-Holland Hendrik Ido Ambacht A16 Sandelingen Oost Zuid-Holland Nieuwerkerk a/d IJssel A20 Maatveld Zuid-Holland Numandsdorp A29 Buttervliet Zuid-Holland Rhoon A15 Portland Zuid-Holland Rijswijk A13 Vrijenbanselaan Zuid-Holland Rotterdam S107 (Maasboulevard) Maasboulevard Zuid-Holland Rotterdam S112 (Schiekade) Hofplein
Eind Februari geladen, in de app stond dat het 39 cent de kWh ging kosten, en dat staat er nu nog steeds.
Maar wat blijkt, ze hebben 33 cent gerekend de kWh!
Dus ik moet verdomme minder betalen!
Mooi achteraf mij een beetje belazeren.
wAaRoM dOeT dE rEgErInG hIeR nIeTs AaN!?
Edit: Oh wacht, ik kijk met mijn neus, ik zag alleen de ex. btw prijs.

Gelukkig, De regering mag blijven. Ik had toch 39 cent de kWh betaald.
Wellicht begrijp ik het overzicht niet.nathalia schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:55:
Speciaal voor de mensen die altijd thuis laden en daarom geen (betaalde) pasjes met abonnementen en bundels hebben: hierbij mijn maandelijkse overzicht om te zien welke gratis pasjes en apps je nodig kan hebben als je zeer incidenteel moet laden bij een snellader in NL. De disclaimer staat in de gele balk bovenin:
[Afbeelding]
Maar allego kost mij zonder betaalde pas 30 cent per kwh.
Vattenfall idem.
En allego is ook met creditcard te betalen zonder laadpas.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2