[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-10 16:59

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nu we toch zo lekker bezig zijn. Ik heb ook een poging gedaan voor AC. Viel niet mee dit keer. B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HysYWXBLAjR6iAhv_wCAkwUi60c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uImmYRJJR2olvUl9XsPaK4HL.png?f=fotoalbum_large

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-10 13:21
Draakje5 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:13:
[...]

Wellicht begrijp ik het overzicht niet.
Maar allego kost mij zonder betaalde pas 30 cent per kwh.
Vattenfall idem.
En allego is ook met creditcard te betalen zonder laadpas.
Het overzicht gaat over DC-laden. Kan het zijn dat jij het hebt over AC-laders?

Ik hoor het graag als ik het overzicht kan aanpassen en/of als er goedkopere aanbieders zijn die voldoen aan de criteria!

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:49
nathalia schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:30:
[...]

Het overzicht gaat over DC-laden. Kan het zijn dat jij het hebt over AC-laders?

Ik hoor het graag als ik het overzicht kan aanpassen en/of als er goedkopere aanbieders zijn die voldoen aan de criteria!
Oh je hebt gelijk, sorry!
Was nog niet bekend met het verschil in de termen AC en DC (snelladen) :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Hachy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:28:
Nu we toch zo lekker bezig zijn. Ik heb ook een poging gedaan voor AC. Viel niet mee dit keer. B)

[Afbeelding]
Ik heb Allego palen in Gelderland die 57 cent kwh kosten AC.
Wellicht verschilt de Allego prijs per gemeente en niet provincie? Het is in ieder geval niet overal 30 cent (tarief operator).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teslagroningen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-06-2023

[Afbeelding]
Bedankt voor het mooie overzicht!

Voor mij is het echt een ramp dat EnelX ermee ophoudt. Ik gebruikte minimaal 2 Travel Plus per maand.

Ik rijd privé, laad minstens 600 kWh per maand en woon in Groningen met enkel Allego palen. Ga dus nu van €0,31 per kWh naar €0,57 per kWh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:14
Draakje5 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:03:
Wellicht verschilt de Allego prijs per gemeente en niet provincie? Het is in ieder geval niet overal 30 cent (tarief operator).
Dit laat ook zien hoe verdomd lastig het is om dit soort overzichten te maken.

Laten we het er iig op houden dat @Hachy , @nathalia en @malarky heel goed bezig zijn.
Zal wel niet 100% waterdicht zijn maar ze zitten er verdomd dichtbij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:52

koboy

Heb een idee voor een icon

teslagroningen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:14:
[...]

Voor mij is het echt een ramp dat EnelX ermee ophoudt. Ik gebruikte minimaal 2 Travel Plus per maand.

Ik rijd privé, laad minstens 600 kWh per maand en woon in Groningen met enkel Allego palen. Ga dus nu van €0,31 per kWh naar €0,57 per kWh.
Hier in Leiderdorp hetzelfde, hoewel er ook palen van Triforce bij komen nu, met 1x17 en 3x3,6kW aansluitingen, die zijn qua CPO een paar cent goedkoper.

Met Freshmile kom je qua tarief ongeveer in het midden uit: €0,23 per gestarte kWh + €0,04 per minuut. Kom je uit op ongeveer €0,45/kWh als je 11kW laadt. Pasje of druppel moet je wel kopen voor 5 euro..... Moet wel zeggen dat de pas met een paar dagen al in huis was!

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 02-06-2023 19:39 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

Tesla snellader is goedkoper….

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tommie12 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:38:
[...]

Tesla snellader is goedkoper….
Maar heeft ook nadelen:
* Heb je een e-GMP auto, kun je niet laden bij V3 superchargers
* Snelladen is minder goed voor de accu
* goedkoper alleen als je in de daluren zit, anders duur abbo nodig
* Niet iedereen zit er op te wachten een wispelturig bedrijf met gelovigen als Tesla te sponsoren

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023

[Afbeelding]
Aan de hand hiervan kies ik mijn uitjes binnen Nederland uit: morgen naar de Veluwe, daar laad ik dan voor € 0,30 aan de Allego paal via de Smoov app. Maar ik wordt een beetje gek van het laadtarieven oerwoud......

In eerste instantie was ik heel geforceerd naar een Vattenfall laadpaal aan het zoeken ( aangezien ik daar al een laadpas van heb en ze ook € 0,30 vragen in Gelderland ): welke ik gevonden had, maar 30 minuten lopen vanaf Veluwezoom is nogal ver.....

Tot ik erachter kwam, dat ik de Smoov app nodig had. Maja ik heb voor goedkopere benzine weleens een flink stuk omgereden in Oostenrijk, want bij brandstof heb je ook echt regionale prijsverschillen. Alleen ik heb geen jerrycan om die goedkope stroom mee terug te nemen _O-

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 02-06-2023 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
koboy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:26:
[...]

Maar heeft ook nadelen:
* Heb je een e-GMP auto, kun je niet laden bij V3 superchargers
* Snelladen is minder goed voor de accu
* goedkoper alleen als je in de daluren zit, anders duur abbo nodig
* Niet iedereen zit er op te wachten een wispelturig bedrijf met gelovigen als Tesla te sponsoren
Als ik tussen de regels lees ben je niet echt een Tesla fan ;) en nu gaan ze ook nog adverteren, moet je ook nog naar hun advertenties kijken 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door maharens op 02-06-2023 20:35 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 19:50

GG85

.......

Voor de 'laadnerds'....

Freshmile calculator

Freshmile calculator v001

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHXXxzvwrJP5SZQcPlU_kzNH3R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lhlvR2uocwbt330vZ904e3eY.png?f=fotoalbum_large

Boven de 100kW gaat het niet meer zo snel in dit voorbeeld met Shell Recharge DC laders.

edit: link naar een nieuwere versie hier

[ Voor 9% gewijzigd door GG85 op 03-06-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Marco-Peters schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:34:
[...]

Aan de hand hiervan kies ik mijn uitjes binnen Nederland uit: morgen naar de Veluwe, daar laad ik dan voor € 0,30 aan de Allego paal via de Smoov app. Maar ik wordt een beetje gek van het laadtarieven oerwoud......

In eerste instantie was ik heel geforceerd naar een Vattenfall laadpaal aan het zoeken: welke ik gevonden had, maar 30 minuten lopen vanaf Veluwezoom is nogal ver.....

Tot ik erachter kwam, dat ik de Smoov app nodig had. Maja ik heb voor goedkopere benzine weleens een flink stuk omgereden in Oostenrijk, want bij brandstof heb je ook echt regionale prijsverschillen. Alleen ik heb geen jerrycan om die goedkope stroom mee terug te nemen _O-
Ik kijk ook eens in de Smoov app, maar ik zie helemaal geen prijzen? Welke Allego paal heb je gevonden bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
GG85 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:36:
Voor de 'laadnerds'....

Freshmile calculator

Freshmile calculator v001

[Afbeelding]

Boven de 100kW gaat het niet meer zo snel in dit voorbeeld met Shell Recharge DC laders.
Nogal logisch lijkt me, de minuutprijs wordt van steeds minder groot belang, het zal nooit en te nimmer onder de 21 cent duiken.

Of je nou 60 kW of 100 kW laadt, dat is centenwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 02-06-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
maharens schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:38:
[...]

Ik kijk ook eens in de Smoov app, maar ik zie helemaal geen prijzen? Welke Allego paal heb je gevonden bijvoorbeeld?
Er zijn er meerdere in Rheden: maar hier eentje als voorbeeld, waar ook de prijs van € 0,30 bij staat. Je moet wel dan nog je credit/debit kaart toevoegen. Meestal werkt een debit kaart van Visa/Mastercard ook gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHA7LAuL8OEfxAmXY9KIrcKUH3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2DQMapU4OeNDSaJE0arpYWt5.png?f=fotoalbum_large

In Rheden ligt het Nationaal Park Veluwezoom: moet een heel mooi natuurgebied zijn, dus wij gaan daar morgen de nodige uren doorbrengen. Ik wil namelijk zonder laadstop terug rijden en dat moet met 169km goed te doen zijn, zelfs met mijn Nissan Leaf oOo

Nu laad ik hem bewust op tot 95% en niet tot 100% want dan is regeneratie niet beschikbaar, wat ik enorm nadelig vindt tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

maharens schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Nogal logisch lijkt me, de minuutprijs wordt van steeds minder groot belang, het zal nooit en te nimmer onder de 21 cent duiken.

Dit is ook een speciaal geval. Volgens mij zitten de meeste snelladers via Freshmile op €0,30/kWh + €0,30/min, en dan maakt het flink uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Marco-Peters schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Er zijn er meerdere in Rheden: maar hier eentje als voorbeeld, waar ook de prijs van € 0,30 bij staat. Je moet wel dan nog je credit/debit kaart toevoegen. Meestal werkt een debit kaart van Visa/Mastercard ook gewoon.

[Afbeelding]

In Rheden ligt het Nationaal Park Veluwezoom: moet een heel mooi natuurgebied zijn, dus wij gaan daar morgen de nodige uren doorbrengen. Ik wil namelijk zonder laadstop terug rijden en dat moet met 169km goed te doen zijn, zelfs met mijn Nissan Leaf oOo

Nu laad ik hem bewust op tot 95% en niet tot 100% want dan is regeneratie niet beschikbaar, wat ik enorm nadelig vindt tijdens het rijden.
Jij bent er actief mee bezig, maar het is toch eigenlijk niet normaal dat iemand er zoveel tijd in moet steken. Iemand die dat niet wil of snapt gaat dan heel ongelukkig worden van een EV met wat minder range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

maharens schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:39:
[...]

Het verbaast me ook niet. Dacht ik maak even dit sheetje zodat het voor mezelf duidelijk is per paal wat de kosten zijn.

Commentaar op mijn verzoek om Freshmile mee te nemen in de maand overzichten is dat het te complex is terwijl je prima 2 resultaten weer kunt geven voor een heel aardig beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-09 16:37
Wow bedankt voor de overzichtjes! Vooral die van AC laadpunten vind ik belangrijk omdat ik daar het meest laadt. Moet er niet aan een kant de cpo’s staan met daarachter de cpo prijs en dan de prijs per laadpasaanbieder? Mis de cpo’s Greenflux, EV Bov, LMS ect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
GG85 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:48:
[...]

Het verbaast me ook niet. Dacht ik maak even dit sheetje zodat het voor mezelf duidelijk is per paal wat de kosten zijn.

Commentaar op mijn verzoek om Freshmile mee te nemen in de maand overzichten is dat het te complex is terwijl je prima 2 resultaten weer kunt geven voor een heel aardig beeld.
Ik begrijp het, een moderne EV heeft een bepaalde laadsnelheid en als je er bij blijft zit je zo'n beetje tussen de 26 en 28 cent idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

[Afbeelding]
Das een mooi overzicht! Aanvulling: Vattenfall gelderland geldt ook voor Overijssel, 0,3 per kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

maharens schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:35:
[...]

Als ik tussen de regels lees ben je niet echt een Tesla fan ;) en nu gaan ze ook nog adverteren, moet je ook nog naar hun advertenties kijken 8)7
Correctie: laatste punt moet zijn: niet iedereen zit te wachten op opmerkingen "Tesla watdanook" die vaak niet van toepassing zijn in elke discussie. In dit geval ging het om AC laden... >:)

Maar ik ben inderdaad geen Tesla fan, ik houd van knoppen en auto's die niet te veel zelf nadenken en vooral niet te veel cameras hebben waarvan je niet weet wat ze wel of niet opnemen. Al die Chinese zooi blief ik ook niet om die reden. Ik houd van bedrijven die betrouwbaar zijn en niet plotseling prijzen verlagen en verhogen naar gelang hun pet staat. Die een aangeschaft product niet ineens gaan verbeteren door bijvoorbeeld de radar uit te zetten.
Voor je het gaat noemen: het is hier ook een Apple vrij huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
maharens schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:46:
[...]

Jij bent er actief mee bezig, maar het is toch eigenlijk niet normaal dat iemand er zoveel tijd in moet steken. Iemand die dat niet wil of snapt gaat dan heel ongelukkig worden van een EV met wat minder range.
Nee dat is echt belachelijk om eerlijk te zijn: ik kwam er bij toeval achter, omdat ik zag dat in de Nissan Charge app lagere tarieven gehanteerd werden. En toen heb ik op Allego laadpalen gezocht en eens in die Smoov app gekeken....

Range van de Nissan Leaf 40kwh is meer dan prima voor 99% van mijn ritten: maar je vindingrijk maken in laadtarieven oerwoud, dat is echt niets voor digibeten die gewoon van A naar B willen rijden. Mijn bejaarden buren welke in dezelfde rijden, als mijn vorige auto.

Die zullen waarschijnlijk de dealer of de ANWB de laadpas laten regelen, of de Vattenfall laadpas: aangezien hier in Heerlen alle publieke laadpalen van Vattenfall zijn. Maar daardoor zullen ze aan een Allego laadpaal, waarschijnlijk een veel hoger tarief betalen. Ik zie ze namelijk niet de Smoov app gebruiken....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
GG85 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:48:
[...]

Dank voor deze sheet. Even iets rechtzetten: Voor óns is het niet te complex... maar dit overzichtje gaat iets breder dan alleen Tweakers en dat heeft tot gevolg dat veel mensen waarvoor het wél complex is, het verkeerd gaan gebruiken en ondergetekende als auteur van de overzichten vervolgens de schuld gaat geven van zijn/haar eigen gebrek aan voorbereiding.
Silversurfer1 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:52:
Wow bedankt voor de overzichtjes! Vooral die van AC laadpunten vind ik belangrijk omdat ik daar het meest laadt. Moet er niet aan een kant de cpo’s staan met daarachter de cpo prijs en dan de prijs per laadpasaanbieder? Mis de cpo’s Greenflux, EV Bov, LMS ect.
Greenflux en LMS zijn whitelabel Saas bedrijven die de techniek voor de CPO's en MSP's regelen. Zij bepalen beide niet de tarieven. EV-Box is een hardware fabrikant die de eigenaar per geplaatste box zelf een tarief in laat stellen op hun eigen backend.
Draakje5 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:03:
[...]

Dat klopt zeker, die vallen onder 'Allego - Landelijk' en zijn geplaatst conform het Open Markt Model (OMM). Deze zijn veelal donkerder van kleur en missen de toevoeging 'Ecotap' op de laadpaal. Je vind dus de landelijke Allego palen in GLD/OV maar ook de lichtgrijze Ecotap/Allego palen die onder de GLD/OV Concessie vallen. Deze laatste palen zijn €0,30/kWh.

[ Voor 19% gewijzigd door Hachy op 03-06-2023 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Malarky schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Het lijkt erop dat vanaf nu (1 juni?) de Shell 150kW laders die FM ook echt als 150kW ziet (bijv ook Shell IJsselstein en dus Shell Barneveld) net als de 175kW laders, voor slechts 21ct/kwh + 7ct/min worden aangeslagen.

De Shell 150kW laders die FM als 160kW ziet (bijv. Shell Vathorst en Shell Rhoon) zijn nog steeds 30ct/kWh + 30ct/min.

@Hachy heeft vast een verklaring wat het onderscheid is tussen deze Shell laders. :+
Ja dit zullen de nieuwgeplaatste Shell Recharge laders bij o.a. de Gamma, Karwei en Jumbo zijn die ook op hun eigen backend zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Deels met je eens hoor wat betreft Freshmile en ik wilde ook vooral zelf weten en een rekensheetje hebben voor Freshmile tarieven dus maar gelijk gemaakt en gedeeld.

Freshmile is, voor snelladen, alleen wel echt significant goedkoper dan andere aanbieders dus in die zin toch een beetje zonde dat dat niet een beetje ok over te brengen is.
Het hele per minuut betalen is niet zo een ding bij snelladen (klaar is verder rijden) dus hoopte op een vermelding in de trant van '€0,23 - 0,45 per kWh', met een disclaimer, in je fastcharge overzicht.

Maar, jouw lijst, jouw keuze :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuurmanVanFrodo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-05 01:18
Ik heb diverse berichtjes hierboven gelezen, en vandaag de Endesa X Way pas binnengekregen. Geregistreerd in de Enel X Way app. Maar die bundels zijn inderdaad weg, voor zover ik kan zien. Sterker nog, er is geen enkele bundel meer. Je hebt "Pay Per Use Basic" en "Pay Per Use Premium".

Als ik Basic kies, dan zijn laadpalen krankzinnig prijzig: 70 ct/kWh (met Shell Recharge 59 cent).

Zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door BuurmanVanFrodo op 03-06-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
[quote]Hachy schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 01:04:
[...]

Dank voor deze sheet. Even iets rechtzetten: Voor óns is het niet te complex... maar dit overzichtje gaat iets breder dan alleen Tweakers en dat heeft tot gevolg dat veel mensen waarvoor het wél complex is, het verkeerd gaan gebruiken en ondergetekende als auteur van de overzichten vervolgens de schuld gaat geven van zijn/haar eigen gebrek aan voorbereiding.

[...]

Greenflux en LMS zijn whitelabel Saas bedrijven die de techniek voor de CPO's en MSP's regelen. Zij bepalen beide niet de tarieven. EV-Box is een hardware fabrikant die de eigenaar per geplaatste box zelf een tarief in laat stellen op hun eigen backend.

[...]

Bedankt voor het weer iets duidelijker te maken. Al maakt het toch nog onduidelijker ;) Bij mij de de apps staat Greenflux als operator maar die heeft dus alleen de paal geplaatst en onderhoud hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
Ik snap oprecht niet waarom ik niet een laadpaal op gemeentegrond mag zetten. Zet ik die open voor iedereen. Wat zou daarop tegen zijn? Als allerlei bedrijven dat ook mogen waarom ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-10 14:42
[...]

Hier hetzelfde helaas, woon in Zeeland.
Moet maar eens gaan rekenen om een keus te maken, laden of tanken.
Heb een phev

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-10 21:36
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:16:
Ik snap oprecht niet waarom ik niet een laadpaal op gemeentegrond mag zetten. Zet ik die open voor iedereen. Wat zou daarop tegen zijn? Als allerlei bedrijven dat ook mogen waarom ik niet?
Natuurlijk mag je laadpalen in de openbare ruimte plaatsen, onder voorwaarden.
Je moet een CPO-bedrijf optuigen, en dan met de gemeente in gesprek gaan over een raamovereenkomst voor partnerschap met de gemeente. Je zult daarbij moeten kunnen aantonen dat je een solide marktpartij bent voor plaatsing en exploitatie van laadpalen in de gemeente (kun je garanderen dat jouw laadpalen voor een bepaald aantal concessie-jaren zonder storingen in bedrijf blijven voor afgesproken minimumtarieven, heb je capaciteit en investeringsvermogen om voldoende laadpalen in de gemeente te plaatsen en te onderhouden als inwoners of de gemeente jou daarom vragen).
Daarnaast ben je voor de plekken waar je laadpalen komen, afhankelijk van de voorwaarden voor het verlenen van een vergunning voor een laadpaal in de openbare ruimte (verkeers- en parkeersituatie ter plekke, hoeveel openbare laadpalen zijn er al in de omgeving...).
Dus het kan wel zijn dat je straks eigenaar bent van laadpalen in je gemeente, maar dat er geen zijn op de plekken die je graag zou zien...

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
Allie74 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:46:
[...]

Hier hetzelfde helaas, woon in Zeeland.
Moet maar eens gaan rekenen om een keus te maken, laden of tanken.
Heb een phev
Maakt elkaar niet veel meer uit denk ik.
Als ik naar mijn Kuga kijk.

11.5kwh =55km actieradius. = 6.5 euro met 0.57 cent.
55/18=3L benzine = 6 euro bij een benzineprijs van 2 euro/L (na 1 juli).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
koboy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:54:
[...]

Correctie: laatste punt moet zijn: niet iedereen zit te wachten op opmerkingen "Tesla watdanook" die vaak niet van toepassing zijn in elke discussie. In dit geval ging het om AC laden... >:)

Maar ik ben inderdaad geen Tesla fan, ik houd van knoppen en auto's die niet te veel zelf nadenken en vooral niet te veel cameras hebben waarvan je niet weet wat ze wel of niet opnemen. Al die Chinese zooi blief ik ook niet om die reden. Ik houd van bedrijven die betrouwbaar zijn en niet plotseling prijzen verlagen en verhogen naar gelang hun pet staat. Die een aangeschaft product niet ineens gaan verbeteren door bijvoorbeeld de radar uit te zetten.
Voor je het gaat noemen: het is hier ook een Apple vrij huis.
Helemaal prima toch, ik heb wel een beter idee nu van jouw denkwijze en voor iedereen is gelukkig vrije keus. Dus een auto met knoppen of een Android-based phone. Ik juich concurrentie of andersdenkenden alleen maar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Marco-Peters schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Nee dat is echt belachelijk om eerlijk te zijn: ik kwam er bij toeval achter, omdat ik zag dat in de Nissan Charge app lagere tarieven gehanteerd werden. En toen heb ik op Allego laadpalen gezocht en eens in die Smoov app gekeken....

Range van de Nissan Leaf 40kwh is meer dan prima voor 99% van mijn ritten: maar je vindingrijk maken in laadtarieven oerwoud, dat is echt niets voor digibeten die gewoon van A naar B willen rijden. Mijn bejaarden buren welke in dezelfde rijden, als mijn vorige auto.

Die zullen waarschijnlijk de dealer of de ANWB de laadpas laten regelen, of de Vattenfall laadpas: aangezien hier in Heerlen alle publieke laadpalen van Vattenfall zijn. Maar daardoor zullen ze aan een Allego laadpaal, waarschijnlijk een veel hoger tarief betalen. Ik zie ze namelijk niet de Smoov app gebruiken....
Dan heb je nog 2 opties. Optie 1 waarbij de mensen af en toe buiten de deur laden en dan valt het ook wel mee of je nou voor 30 of 60 cent laadt. Optie 2 waarbij je een EV moet kopen met een range van ca 350/400 km en minder 'stress' of uitzoekwerk hebt.

Maar ik denk dat als steeds meer consumenten de EV markt betreden dat die transparantie er vanzelf komt. Een zakelijk rijder interesseert het vaak geen bal wat het kost, als ie maar weer 'vol' is, maar een consument pikt dat niet.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Nog even aan de hobby gezeten en de 'Freshmile calculator' een beetje aangepast.
Dit omdat Freshmile lastig te vangen is in de andere overzichtjes maar, bij hogere laadsnelheden, het voor DC snelladen een hele voordelige aanbieder kan zijn zonder abonnementskosten.

Heb wat gangbare aanbieders/tarieven gepakt en daar een overzicht van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ME2iVN0qFfJ8f4rjIpMjYbXvGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RMUvV5hAV4tHVx72cavfc2mK.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast kan je zelf een tarief ingeven en, in detail, zien wat de tarieven per laadsnelheid zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwR79SoCuj2zEu7fNPsZLbyGb7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v871CEXPgwrhybWcH0Hh20io.png?f=fotoalbum_large

Mocht er nog een (DC) aanbieder met een redelijk netwerk en andere tarieven bestaan laat het me weten dan voeg ik ze toe.

edit: nog wat gerommeld en v005 gemaakt

[ Voor 35% gewijzigd door GG85 op 04-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
GG85 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:20:
Nog even aan de hobby gezeten en de 'Freshmile calculator' een beetje aangepast.

Hier te vinden: Freshmile calculator v002

Heb wat gangbare aanbieders/tarieven gepakt en daar een overzicht van gemaakt:

[Afbeelding]

Daarnaast kan je zelf een tarief ingeven en zien wat de tarieven per laadsnelheid zijn:

[Afbeelding]

Mocht er nog een (DC) aanbieder met een redelijk netwerk en andere tarieven bestaan laat het me weten dan voeg ik hem toe.
Top dat je een mooi overzicht maakt. Overigens is het wel een oerwoud, niet alle Shell chargers hebben 21/7, sommige hebben ook 30/30 en ik zag laatst een BP die ook 21/7 had. Ik kan in de FM app ook niet filteren op prijs en alleen maar op >150 kW, maar met dat laatste schiet je niks op.

edit. oh ja ze ronden ook af trouwens en altijd naar boven, het is per gestarte kWh en per gestarte minuut

[ Voor 3% gewijzigd door maharens op 03-06-2023 09:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:28
BuurmanVanFrodo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:46:
Ik heb diverse berichtjes hierboven gelezen, en vandaag de Endesa X Way pas binnengekregen. Geregistreerd in de Enel X Way app. Maar die bundels zijn inderdaad weg, voor zover ik kan zien. Sterker nog, er is geen enkele bundel meer. Je hebt "Pay Per Use Basic" en "Pay Per Use Premium".

Als ik Basic kies, dan zijn laadpalen krankzinnig prijzig: 70 ct/kWh (met Shell Recharge 59 cent).

Ik kan in de EnelX map in mijn profiel een NL vlaggetje veranderen naar een Italiaans vlaggetje. Dan zie je je bundels weer wel. Hij houdt die instelling niet vast, als je opnieuw inlogt dan staat hij weer op NL. En dan zie je idd alleen de keuzes die je noemt. Misschien is het mogelijk om een account te maken op een Italiaans adres, van een openbaar gebouw ofzo. Ik moet nog wat kWh opmaken uit mijn bundel en daarna ga ik dit eens proberen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:21
Marco-Peters schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:34:
[...]

Je kan er ook voor kiezen om enkel een (bijvoorbeeld) Shell Recharge pas te nemen, je niet te verdiepen in de diversiteit van laadtarieven en gewoon te genieten van je uitje naar de Veluwe en dergelijke.
maharens schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:46:
Ook voor die mensen geldt datzelfde advies. Met 1 standaard laadpas kan je met een EV met wat minder range ook overal komen, je bent enkel wat duurder uit dan wanneer je je er in verdiept.

Ik zie het een beetje als supermarkten: als je er veel tijd in steekt dan kan je je weekboodschappen doen bij Dirk, Lidl, Jumbo, AH. Alles verdelen en zo goedkoop mogelijk boodschappen doen. Of je gaat naar 1 supermarkt en accepteert dat dat gemak je wat extra geld kost.

Ja, ik denk dat het goed zou zijn als er wat regels & regulering komt om het allemaal wat transparanter te krijgen. Maar ik zie het vele uitzoeken meer als een soort hobby om goedkoper uit te zijn, niet een noodzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:32
BuurmanVanFrodo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:46:

Endesa X Way is volgens mij de Spaanse tak van Enel, hoe dat precies werkt weet ik niet.

Maar in de Enel X-app worden sinds deze week in Nederland inderdaad helemaal geen bundels meer aangeboden, en de Pay per Use-tarieven zijn niet echt de moeite waard.

Echter....
Ik zag net dat ik in mijn app kan switchen tussen country Netherlands en Italy (via Account > Wallet > Public charging fees). Als ik die op country Italy zet dan zie ik naast de Pay per Use-opties ook nog de City (80 kWh voor € 39,-) en Travel (160 kWh voor € 69,-) maandbundels om te selecteren, maar geen Travel Plus-bundel meer.

Ik vermoed dat ik deze optie heb omdat ik mijn account vorig jaar in Italië heb aangemaakt of daar mijn eerste bundel heb geactiveerd, want in het later in Nederland aangemaakte account van mijn vrouw heb ik die landenkeuze niet.

Dus het lijkt er op dat ze in Italië alleen de voordeligste Travel Plus-bundel hebben afgeschaft. Sowieso wel vaag dat ze verschil maken tussen landen qua aanbod, ik vraag me af of dat vanuit Europese wetgeving eigenlijk wel mag. Maar we zien dat ook bij een aantal Duitse laadpasaanbieders, die alleen in hun eigen land of regio werken.

Ik heb nog niet geprobeerd via de ‘Italiaanse route’ een maandbundel aan te schaffen omdat mijn huidige bundel tot 28 juni loopt, en we ruim een week later op vakantie gaan zonder de EV. Dus het is nu nog even de vraag of ik er dan nog wat aan heb.

Sowieso is de Travel-bundel minder aantrekkelijk qua prijs, zeker na 1 augustus als die naar € 79 voor 160 kWh gaat (€ 0,49 per kWh). Misschien alleen nog voor sommige dure Allego-laadpalen en de Ionity en Allego snelladers.

Maar intussen viel gisteren ook de tweede Enel-X laadpas op de deurmat, die we nu niet meer gaan gebruiken, dus als iemand deze ongebruikte/niet gekoppelde laadpas wil overnemen, stuur maar een persoonlijk bericht.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Laatst online: 06:47
Even een vraagje over Freshmile. Ik heb de pas al maanden maar omdat hier vaak wordt gesproken over bundels een reservering wil ik het nu toch weten. In mijn account is de creditcard als betaling ingesteld. Zij gaan 50 euro als reserveren heb ik begrepen. Wordt het dan na het laden verrekend en wordt alleen het daadwerkelijke bedrag afgeschreven? Of blijft de restant als gereserveerd ‘bundel’ al afgeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:28
Wesco schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Ik vermoed dat ik deze optie heb omdat ik mijn account vorig jaar in Italië heb aangemaakt of daar mijn eerste bundel heb geactiveerd, want in het later in Nederland aangemaakte account van mijn vrouw heb ik die landenkeuze niet.
Nope dat is het niet. Ik heb mijn account in NL gemaakt en heb dit ook. Opvallend is ook dat ik geen mail heb gehad over de veranderingen, terwijl anderen dit hier wel meldden. Overigens wel via de mail een reclame gehad om me bij/via EnelX te verzekeren, terwijl ik die optie met een instelling in de app heb geblokkeerd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Planet X schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:56:
Even een vraagje over Freshmile. Ik heb de pas al maanden maar omdat hier vaak wordt gesproken over bundels een reservering wil ik het nu toch weten. In mijn account is de creditcard als betaling ingesteld. Zij gaan 50 euro als reserveren heb ik begrepen. Wordt het dan na het laden verrekend en wordt alleen het daadwerkelijke bedrag afgeschreven? Of blijft de restant als gereserveerd ‘bundel’ al afgeschreven?
Net als ouderwetse benzinepompen en borg voor verhuurbedrijven reserveert Freshmile een bedrag op de creditcard. Dit staat dan voor een bepaalde tijd geblokkeerd om de afrekening van in dit geval het laden mee te doen. Het is de bedoeling dat deze reservering na de daadwerkelijke transactie wordt opgeheven, maar dat gaat blijkbaar niet (altijd?) goed bij Freshmile. Gevolg is dat de bestedingsruimte op de creditcard tijdelijk daalt zonder dat daar een uitgave tegenover staat.

Je kunt ook tegoed op je freshmile account zetten. €19 is voor zover ik tot nu toe gezien heb genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Creditcard koppelen werkt t makkelijkst. Je ziet dan idd een reservering van €50 die vanzelf verrekend wordt.

Ik gebruik het voor incidenteel snelladen want daarbij zijn ze, met een auto die 100kW+ kan laden, veruit de goedkoopste bij een heel aantal aanbieders langs de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
vanaalten schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:27:
[...]

Je kan er ook voor kiezen om enkel een (bijvoorbeeld) Shell Recharge pas te nemen, je niet te verdiepen in de diversiteit van laadtarieven en gewoon te genieten van je uitje naar de Veluwe en dergelijke.
Dan had ik net zo goed mij benzineauto blijven rijden: want als je niet verdiept in de verschillende laadpassen en bijhorende tarieven, dan ben je al gauw net zo duur uit als op benzine rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Arhtxldg7Mq6CPVEE57Dfzecx8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HBuJTyCx7gu5A0ojDTL1QCre.png?f=fotoalbum_large

Dan had ik nu dus het dubbele per kWh betaald, als ik het zou doen zoals jij suggereert. Leuk voor de zakelijke leaserijders.... niet prive, want ik moet het allemaal zelf betalen.

Je kunt dan zeggen: dat is verwaarloosbaar, maar stel je laadt 30kwh. Dan ben je € 17,70 kwijt als je de Shell Recharge laadpas gebruikte. En € 9 wanneer je de Smoov app gebruikte. Kun je toch een lekker groot ijsje van kopen. Want geld kun je maar 1x uitgeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Marco-Peters op 03-06-2023 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Marco-Peters schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Dan had ik net zo goed mij benzineauto blijven rijden: want als je niet verdiept in de verschillende laadpassen en bijhorende tarieven, dan ben je al gauw net zo duur uit als op benzine rijden.

[Afbeelding]

Dan had ik nu dus het dubbele per kWh betaald, als ik het zou doen zoals jij suggereert. Leuk voor de zakelijke leaserijders.... niet prive, want ik moet het allemaal zelf betalen.

Je kunt dan zeggen: dat is verwaarloosbaar, maar stel je laadt 30kwh. Dan ben je € 17,70 kwijt als je de Shell Recharge laadpas gebruikte. En € 9 wanneer je de Smoov app gebruikte. Kun je toch een lekker groot ijsje van kopen. Want geld kun je maar 1x uitgeven.
Laten we nou eens stoppen met stemmingmaken door extremen te vergelijken en dan te roepen dat fossiel rijden goedkoper is.
De normale rijder gaat niet eens kijken bij laadpassen. Die is mogelijk geïnteresseerd in elektrisch rijden en ziet op de hoek een Allego paal, waar op staat dat je in de Smoov app kunt kijken voor de tarieven. Dan is of een app downloaden en verder oriënteren te moeilijk en dus einde oefening voor de EV, of ze zien het werkelijke tarief.
Op zijn hoogst wordt dit nog vergeleken met de pas van het automerk (of andersom, Smoov als 2e) en dan wordt er in de meeste gevallen gegokt, de dealer een berekening gemaakt, of het internet er bij gepakt voor een totale kostenberekening.
Voor verbruik wordt er dan WLTP +30% gedaan net als bij fossiel, en je komt vrij aardig uit.

Vervoer is maar gedeeltelijk een centenkwestie. Op het moment dat het verschil tussen opties gerommel in de marge wordt, komt er gevoel, toekomst ideeen en nog veel meer bij kijken.

Als je luiers moet hebben voor een baby heb je ook een paar opties:
* kopen in de supermarkt (tanken langs de snelweg, Shell recharge)
* Als je nodig hebt kopen wat er in de aanbieding is, ook al is dat niet het merk wat je eigenlijk wil (merk pomp in het dorp, merk-pas)
* Prijsvergelijking sites als luier.nl gebruiken (speciale apps voor brandstofprijzen, dit forum waarna je op tijdelijke aanbiedingen komt als Enel, Maingau, ESB)

Als je bereid bent een klein beetje moeite te doen, en niet het onderste uit de kan hoeft, kost een kWh publiek laden ongeveer 45 cent, wat een redelijke prijs is gezien de huidige energietarieven.
Gebruik je een merk-pas, zit je tussen de 55 en 60 cent. Kun je meestal geen vergelijkbare auto voor rijden. Wel zit je hier als je fossiel het meest gunstig neemt, en EV het ongunstigste in het gerommel in de marge stuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Even een toevoeging: die 45 cent is als je in de duurdere gebieden zit. Met Vattenfall, Equans in Rotterdam etc, zit je een stuk goedkoper.

Ook voor de merkpassen geldt dat dit is na de recente prijsverhoging. Geen idee waar dit straks naar toe gaat, maar is nu relatief duur ten opzichte van vroeger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:32
Marco-Peters schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:50:
[...]

...
Dat is iets wat zeker niet algemeen geldt. Ik ben na bijna drie jaar heel blij met mijn EV omdat:
  • een EV veel prettiger rijdt dan alle vorige ICE's waarin ik gereden heb
  • een EV het milieu veel minder belast, zodat de volgende generatie straks ook een leefbare wereld heeft.
Dat zijn redenen waar ook best een fractie meer voor wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
[...]

Kan je geen esb pas aanvragen? 0,38ct per kwh bij bijna alle ac palen. 5 euro abo per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

yeehaw schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Kan je geen esb pas aanvragen? 0,38ct per kwh bij bijna alle ac palen. 5 euro abo per maand
Moet je in de regio wonen die in de naam verwerkt zit, toch?
Be-Charge zou wel een optie kunnen zijn, maar geen idee of die bij die laadpalen in Groningen ondersteund wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door hjs op 03-06-2023 14:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Laat @Marco-Peters lekker tot het naatje gaan met uitzoeken van, voor hem, de goedkoopste opties. Geeft wel jeu aan dit topic al die verhalen.

Dat elkaar de maat nemen gaat nergens over en is totaal overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
hjs schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Moet je in de regio wonen die in de naam verwerkt zit, toch?
Be-Charge zou wel een optie kunnen zijn, maar geen idee of die bij die laadpalen in Groningen ondersteund wordt.
Dat kregen een aantal mensen te horen, maar later hebben ze volgens mij hun mening bijgesteld. Je kan het altijd proberen :) Duurt wel een maand of twee voordat de pas pinnen is 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
Of-Aaargh schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:50:
[...]

Natuurlijk mag je laadpalen in de openbare ruimte plaatsen, onder voorwaarden.
Je moet een CPO-bedrijf optuigen, en dan met de gemeente in gesprek gaan over een raamovereenkomst voor partnerschap met de gemeente. Je zult daarbij moeten kunnen aantonen dat je een solide marktpartij bent voor plaatsing en exploitatie van laadpalen in de gemeente (kun je garanderen dat jouw laadpalen voor een bepaald aantal concessie-jaren zonder storingen in bedrijf blijven voor afgesproken minimumtarieven, heb je capaciteit en investeringsvermogen om voldoende laadpalen in de gemeente te plaatsen en te onderhouden als inwoners of de gemeente jou daarom vragen).
Daarnaast ben je voor de plekken waar je laadpalen komen, afhankelijk van de voorwaarden voor het verlenen van een vergunning voor een laadpaal in de openbare ruimte (verkeers- en parkeersituatie ter plekke, hoeveel openbare laadpalen zijn er al in de omgeving...).
Dus het kan wel zijn dat je straks eigenaar bent van laadpalen in je gemeente, maar dat er geen zijn op de plekken die je graag zou zien...
Waarom moet je een cpo bedrijf oprichten? Er is nu al een community die laden op prive terrein. Bij mensen of bedrijven die hun laadpaal hebben opengezet. Waarom kan dat niet op openbare plaatsen? Wellicht wel aan bepaalde normen houden. Ik denk dat je op deze manier de prijzen laag kunt houden en het electrisch rijden echt kan doorbreken. Als je het uit handen geeft aan de commerciële markt weet je zeker dat je te veel gaat betalen. Tenzij je ze echt laat concurreren. Dat is in veel plaatsen nu niet het geval. Veel bedrijven pushen naar marktdominantie en monopolie positie. Slechte zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuurmanVanFrodo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-05 01:18
Wesco schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:50:
Echter....
Ik zag net dat ik in mijn app kan switchen tussen country Netherlands en Italy
Vaag, op dat scherm kan ik schakelen tussen NL en Spanje. Ik zie maandbundels Small 15,99 euro (voor 50 kWh) en Large 44,99 euro (voor 145 kWh).

Dat is 32 resp 31 cent per kWh, dat is niet duur.

Ik heb m’n account aangemaakt toen ik in Spanje was. Misschien is dat de reden dat ik kan kiezen voor deze bundels.

[ Voor 13% gewijzigd door BuurmanVanFrodo op 03-06-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Eerste keer bij Allego paal AC opgeladen, via Smoov met CC.

Ging goed, tot ik na een uur dacht te kijken hoe het er voor stond. Bleek dat ie maar 27minuten geladen had en de sessie dus na 27 min gestopt was en op completed stond.

De paal stond in groen "standby" lichtje ipv blauw. Auto was nog lang niet vol, pas op 20% ergens.

De auto die naast mij stond te laden was wel weg toen ik na dat uur terug ging. Kan dat er iets mee te maken hebben gehad? De App had ik niet open voor dit uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B10VLaH2jrjB08HCXIMT77jkewk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsqxiPKuj2ZMv895LVB0XNXN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 03-06-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-10 21:28
Draakje5 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:42:
Eerste keer bij Allego paal AC opgeladen, via Smoov met CC.

Ging goed, tot ik na een uur dacht te kijken hoe het er voor stond. Bleek dat ie maar 27minuten geladen had en de sessie dus na 27 min gestopt was en op completed stond.

De paal stond in groen "standby" lichtje ipv blauw. Auto was nog lang niet vol, pas op 20% ergens.

De auto die naast mij stond te laden was wel weg toen ik na dat uur terug ging. Kan dat er iets mee te maken hebben gehad? De App had ik niet open voor dit uur.

[Afbeelding]
Het kan zijn dat de kabel van de andere auto niet loskwam en dat ze de laadpaal hebben gereset, dan springen beide op groen ze kunnen alleen sessies herstarten van mensen die laden met een pas begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
jaroen89 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:14:
[...]
Het kan zijn dat de kabel van de andere auto niet loskwam en dat ze de laadpaal hebben gereset, dan springen beide op groen ze kunnen alleen sessies herstarten van mensen die laden met een pas begreep ik.
Oke, bijzonder. Maar daar moet je dan voor bellen dat kun je niet zelf? Wel stom dat ik daar geen melding van krijg dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Shell Recharge mag de prullenbak in: echt serieus, wat een waardeloze snellaadstation was dat. Ze hebben wel CHAdeMO, maar schijnbaar heeft Shell een voorliefde voor Duitse autos met CCS?

Want het gekke was: de Duitser in zijn ID5 kon wel snelladen: maar mijn Nissan Leaf, die doet helemaal niets. Ondanks dat ik een Shell Recharge laadpas heb. Ik heb de klantenservice gebeld.... maar helaas niet opgelost.

Dus toen maar naar de McDonalds in Venlo gereden: ook niet werkende snellader :( Nu ben ik maar naar de dichtsbijzijnde Vattenfall AC laadpaal gereden, want waarschijnlijk red ik het op die manier ook wel thuis. Alleen het is zo frustrerend..... want op Chargemap kon ik lezen dat het probleem al langer speelt :X

Ik had nadat ik weg reed bij de Shell Recharge ook een foutmelding in mijn dashboard staan: andere gebruiker op Chargemap, had iets vergelijkbaars. Nu is de foutmelding weer weg en ik ben 100% zeker, dat het met die snellader van Shell had te maken.

Geweldig 49 min aan de publieke laadpaal gehangen en 0kwh bij geladen: bleek de laadpaal niet te werken. Het is echt niet mijn dag, met al die weigerende of kapotte (snel)laders.

[ Voor 23% gewijzigd door Marco-Peters op 03-06-2023 18:56 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 22:02

Malarky

Wils voor wat ieder

Na de prijzen update van 1 mei, vandaag de laadprijzen zoals op 1 juni:

Aanbieders voor bekende +100kW laadpunten in Nederland t/m 64ct/kWh:
1 kWhAanbiederDC netwerkNote
€0,2200BMW / MINI Charging (IONITY Plus)Ionity€13,00 p/m (12mnd). BMW of MINI VIN vereist
€0,2520FreshmileShell: 1x 300kW, 52x 175kW, 3x 150kW21ct/kWh + 7ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,2680FreshmileLast Mile Solutions: 15x 120kW+25ct/kWh + 3ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,3300Tesla Public SuperchargerTesla (meetpunt Bunnik)€12,99 p/m (niet-Tesla rijders).
Piektarief: 37ct/kWh (16u-20u). Idle fee tot €1/min
€0,3500Be Charge (Be Electric 500)BP, GreenFlux, Ionity85-95ct/kWh buiten bundel. Kleeftarief 18ct/min na 1u idle
€0,3500Audi (charging pro)Ionity€14,99 p/m (12mnd). Audi VIN vereist
€0,4800FreshmileAllego, GreenFlux, Shell30ct/kWh + 30ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,4830Fastned (Gold)Fastned€11.99 p/m (-30% op standaardtarief)
€0,5000Elli (Drive Highway)Ionity€14.99 p/m. Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden
€0,5000Volkswagen (We Charge Plus)Ionity€15,99 p/m (3mnd). VW VIN vereist
€0,5500Mercedes me (Charge L)Allego, BP, E-Flux, Ionity, Fastned, GreenFlux, Shell€12,90 p/m. Mercedes VIN vereist
€0,5700FreshmileIonity30ct/kWh + 45ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,5865Bonnet (Turbo Boost)Fastned€8 p/m voor CPO -15%
€0,5900Nissan Charge (Premium)Ionity€11,90 p/m (6mnd). Nissan VIN vereist
€0,6000BMW/ MINI (Active)Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell€4,99 p/m. BMW of MINI VIN vereist
€0,6400KIA Charge (IONITY Power) / Charge myHyundai (IONITY Premium)Ionity€7,49 p/m. KIA of Hyundai VIN vereist.

En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm6NBC-91Q_neaqQpJE80j5Yk5Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xryxgdiqc1SpuHbboOAW2Xvj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak

Je kan er ook voor kiezen om toch wat laadpaseen en/of apps te nemen, je wel te verdiepen en nog steeds genieten van je uitje. Dat kan ook. ;)

Maar ik zie het vele uitzoeken meer als een soort hobby om goedkoper uit te zijn, niet een noodzaak.
Maar ik zie dat weer anders, want, voor sommige misschien een hobby maar voor sommige misschien toch echt noodzaak. Ik vind het iig lastig om dat voor een ander te bepalen.
Je kan saldo opladen, is net wat anders dan een bundel die je, in de regel, moet opmaken binnen een bepaalde tijd. Het saldo bij Freshmile blijft voor altijd staan. Je kan je creditcard koppelen dan hoef je niet saldo op de kaart te zetten. Ik heb dat overigens niet gedaan (slecht onderbuik-gevoel) en zodra mijn saldo onder de 23 euro komt gooi ik er weer 10 euro op, of 20, ligt eraan.

Bij de meeste AC laadpunten volstaat een minimum saldo van 19 euro al, edoch, bij een specifieke snellader nabij Ooltgensplaat is er een minimum van 23 euro saldo vereist, vandaar dat ik daar altijd boven blijf omdat ik daar wel eens laad. In Frankrijk heb je veel AC laadpunten waar je maar minimaal 9 euro saldo moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-10 21:28
Draakje5 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:53:
[...]

Oke, bijzonder. Maar daar moet je dan voor bellen dat kun je niet zelf? Wel stom dat ik daar geen melding van krijg dan.
Nee het gaat in dit geval dan om laadsessies gestart met een app zoals smoov of bijv. bonnet of in het verleden JUCR. Als de lopende sessie is verdwenen uit je app kun je hem uiteraard niet meer stoppen via de app dus moet je bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
[...]

[...]

Ook voor die mensen geldt datzelfde advies. Met 1 standaard laadpas kan je met een EV met wat minder range ook overal komen, je bent enkel wat duurder uit dan wanneer je je er in verdiept.

Ik zie het een beetje als supermarkten: als je er veel tijd in steekt dan kan je je weekboodschappen doen bij Dirk, Lidl, Jumbo, AH. Alles verdelen en zo goedkoop mogelijk boodschappen doen. Of je gaat naar 1 supermarkt en accepteert dat dat gemak je wat extra geld kost.

Ja, ik denk dat het goed zou zijn als er wat regels & regulering komt om het allemaal wat transparanter te krijgen. Maar ik zie het vele uitzoeken meer als een soort hobby om goedkoper uit te zijn, niet een noodzaak.
Was het maar zo dat je kon kiezen. Bij veel dorpen en steden kun je alleen maar naar 1 aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Vandaag was mij toch een dagje: ik reed met 66% weg vanuit de Veluwezoom en besloot in Venlo bij de Shell te gaan snelladen. Bij Fastned was ik ook gestopt, maar mijn Düsseldorf Stadtwerke laadkaart werkte daar niet. En ik vond het teveel gedoe om de zoveelste app te installeren.

Dus ik besloot verder te rijden en onderweg via Google Assistant naar een Shell Recharge snellader gezocht: nou bij Shell ga je mij nooit meer zien, want uiterst onbetrouwbaar onbetrouwbaar zijn die Shell snelladers. Het kan toch niet zo zijn, dat een ID5 wel snel kan laden? Weleens waar met een andere stekker?

Maar ik met mijn Nissan Leaf niet? Want overduidelijk speelt het probleem alleen met de CHAdeMO stekker: vandaar ook mijn opmerking, of Shell een voorliefde heeft voor Volkswagen _O- Klantenservice kon het probleem ook niet oplossen.

Het ergste was dat vervolgens ook niet de snellader van McDonalds Venlo werkte en ik had nog maar 17% over, waarna ik naar de dichtstbijzijnde publieke laadpaal gereden ben. Snel ingeplugd, in kader van iedere seconde telt. Kom ik er na een minuut of 45 achter, dat er geen enkele kWh geladen is. Bleek die laadpaal dus ook een storing te hebben :(

Dus ik weer terug gegaan, andere aansluiting van de laadpaal gebruikt en toen werkte het wel. Weer terug naar de McDonalds, daarna met vrouw en kind terug naar de auto.

Tot 22% opgeladen en toen naar McDonalds Echt gereden, waar ik aan kwam met 12% en opgeladen tot 30% en thuis gekomen met 13% en nu aan de publieke laadpaal. Al deze storingen/kapot aan de snelladers/laadpaal heeft ongelofelijk veel tijd gekost. Vooral de storing bij Shell daar heb ik weinig begrip voor: dat moet gewoon werken!

Ik kon ook niet zo 1,2,3 een andere snellader vinden: dus vandaag was een rampzalige dag. Dan zwijg ik nog over de verstandhouding tussen mijn vrouw en ik, want ik wilde gezellig de Veluwezoom ontdekken en heb geeneens de heide gezien :|

Mijn vrouw die hield het na enkele uren al voor gezien en ik wilde daar echt een halve dag besteden, dan was de auto ook gewoon vol genoeg geladen. Dus heren een tip: laat je vrouw mooi thuis :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:27

kaanmijo

Picobello B.V.

Marco-Peters schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:39:
Dus heren een tip: laat je vrouw mooi thuis :X
Of: installeer de app van de snellader die het meeste voorkomt langs de snelweg in Nederland (aka Fastned) voor je weggaat ;)

Overigens eens dat Shell zou moeten werken, maar elk apparaat kan uiteraard een keer storing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
kaanmijo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:55:
[...]

Of: installeer de app van de snellader die het meeste voorkomt langs de snelweg in Nederland (aka Fastned) voor je weggaat ;)

Overigens eens dat Shell zou moeten werken, maar elk apparaat kan uiteraard een keer storing hebben.
Ja had ik kunnen doen: maar ik liep ookal tegen problemen aan, met het aansluiten van de laadkabel. Ik weet niet of het die specifieke Fastned locatie is? Maar de voorste twee laders zijn enkel CCS en de achterste is CHAdeMO en waar zit de laadpoort van de Nissan Leaf? Juist aan de voorkant van de auto. Dat vond ik niet zo praktisch.

Helpt ook niet dat mijn vrouw enorm zit te stressen: ze weet dondersgoed, dat ik in het autisme spectrum zit. Want ik kreeg ook niet de kans om in alle rust de snellaadstop te plannen. ABRP, die vindt ik een beetje onoverzichtelijk overkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkjJtLQCDKKyuN_Qol3X8mUfLIM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IuLYzZ7wwBardHEemqCsmPMn.png?f=fotoalbum_large

Dus ik moest mijn auto zodanig zetten, dat ik de doorgang zou blokkeren voor die andere laders. Die storing bij Shell, wat het ook mogen zijn. Op 27 april deed iemand er al melding van op Chargemap en het is nu 3 juni en nog speelt dit probleem.

Ik was best pissig en ik weet de medewerker van het tankstation kan daar niets aan doen: maar het was dus al een omweg en ookal ben ik een man van principes. Albert Heijn boycot ik ook om persoonlijke redenen....

Maar als enkel en alleen Albert Heijn(Fastned) betrouwbare snellaadstations in Nederland heeft: dan ga ik de volgende keer, wel bij de Albert Heijn van de snelladers laden. Die meerprijs had ik achteraf maar al te graag betaald, als ik geweten had dat de Shell snellader niet met mijn Nissan Leaf zou werken. En de snellader van McDonalds Venlo simpelweg stuk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Peter-036 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:55:
Ik verwacht dat die "MRB-soep" niet zo heet gegeten zal worden, dan nu veel mensen denken.
Zullen we tegen die tijd deze discussie weer aanzwengelen (maar dan in een meer daarvoor ge-eigend topic) ? Als het dan nog nodig is.
Een paar dagen geleden is er meer duidelijkheid gekomen nav kamervragen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FxnhfaVWcAMTwXE?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FxniDHKXgAAj9GR?format=jpg&name=large

In alle gevallen is een EV dan dus duurder dan een ICE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:47:

Voor nu.
Het is nog geen 2025....2026.

Met een beetje verstandige stemkeuze tijdens de volgende verkiezingen voorzie ik dit vooruitzicht niet.
De linkerkant van het spectrum zou niet misstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:59:
[...]

Voor nu.
Het is nog geen 2025....2026.

Met een beetje verstandige stemkeuze tijdens de volgende verkiezingen voorzie ik dit vooruitzicht niet.
De linkerkant van het spectrum zou niet misstaan.
Voor nu is dit het staande beleid wat nog maar eens bevestigd wordt door de minister, wat de toekomst brengt weet niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:02
Marco-Peters schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:39:
Vandaag was mij toch een dagje: ik reed met 66% weg vanuit de Veluwezoom en besloot in Venlo bij de Shell te gaan snelladen.

Ik kon ook niet zo 1,2,3 een andere snellader vinden: dus vandaag was een rampzalige dag. Dan zwijg ik nog over de verstandhouding tussen mijn vrouw en ik, want ik wilde gezellig de Veluwezoom ontdekken en heb geeneens de heide gezien
Mag ik vragen waarom je in vredesnaam in Venlo gaat laden als je op de Veluwe bent en hier wat van de omgeving wilt gaan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:09
Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:47:
[...]

Een paar dagen geleden is er meer duidelijkheid gekomen nav kamervragen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

wow.... even de VW genomen:

€ 5.000 méér betalen bij de aanschaf balie

en als dank

€ 488,= PER JAAR extra betalen aan MRB

gaat goed dat "van Jettje" geven.... zo komen we er wel met de doelstellingen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Het is iets anders. Als jij een tegoed in je app zet en je blijft boven het minimum van bijvoorbeeld 19 euro, dit verschilt per lader trouwens, dan wordt er geen reservering gedaan.

Heb je maar 15 euro tegoed, dan gaat ie ook 50 euro reserveren op je CC, maar haalt de kosten van de laadsessie (bijvoorbeeld 8 euro) dan van dat tegoed af.

Vraagje trouwens, ik zie al een paar dagen geen sessies meer in de app bij FM en ik vond het altijd zo fijn dat ik gelijk 100% zekerheid had dat ik idd voor 25/26 ct had geladen, het zal wel goedkomen uiteindelijk, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Marco-Peters schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:12:
[...]

Ja had ik kunnen doen: maar ik liep ookal tegen problemen aan, met het aansluiten van de laadkabel. Ik weet niet of het die specifieke Fastned locatie is? Maar de voorste twee laders zijn enkel CCS en de achterste is CHAdeMO en waar zit de laadpoort van de Nissan Leaf? Juist aan de voorkant van de auto. Dat vond ik niet zo praktisch.

Helpt ook niet dat mijn vrouw enorm zit te stressen: ze weet dondersgoed, dat ik in het autisme spectrum zit. Want ik kreeg ook niet de kans om in alle rust de snellaadstop te plannen. ABRP, die vindt ik een beetje onoverzichtelijk overkomen.

[Afbeelding]

Dus ik moest mijn auto zodanig zetten, dat ik de doorgang zou blokkeren voor die andere laders. Die storing bij Shell, wat het ook mogen zijn. Op 27 april deed iemand er al melding van op Chargemap en het is nu 3 juni en nog speelt dit probleem.

Ik was best pissig en ik weet de medewerker van het tankstation kan daar niets aan doen: maar het was dus al een omweg en ookal ben ik een man van principes. Albert Heijn boycot ik ook om persoonlijke redenen....

Maar als enkel en alleen Albert Heijn(Fastned) betrouwbare snellaadstations in Nederland heeft: dan ga ik de volgende keer, wel bij de Albert Heijn van de snelladers laden. Die meerprijs had ik achteraf maar al te graag betaald, als ik geweten had dat de Shell snellader niet met mijn Nissan Leaf zou werken. En de snellader van McDonalds Venlo simpelweg stuk is.
Ik ben bang dat de Chademo aansluiting meer en meer uitgefaseerd gaat worden bij de DC locaties, overigens stond ik gisteren naast een Leaf die bij een DC lader van Shell met 33 kW aan het laden was, dus dan was het vast een eenmalig iets in jouw geval, ik zou ze nog niet gelijk boycotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Crawl NL schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:24:
[...]

Mag ik vragen waarom je in vredesnaam in Venlo gaat laden als je op de Veluwe bent en hier wat van de omgeving wilt gaan zien?
Omdat Google Maps mij daar heen stuurde: ik kon het niet tot thuis redden met 66% batterij niveau. En tijdens het rijden, wilde ik een snellaadstation van Shell vinden. Dus heb ik Google Maps die opdracht gegeven.

Maar ik denk dat jij mijn verhaal niet gelezen hebt? Want omdat mijn vrouw het voor gezien hield, moest ik dus al eerder vertrekken. Niet zo handig met een electrische auto..... ik had al tegen haar gezegd, dat ik er zeker 5 uur wilde besteden. Naja de volgende keer weer naar het strand, want dat vindt ze wel leuk :Y

Mijn vrouw begrijpt ook nog steeds niet, dat je niet de daadwerkelijke km's kunt rijden die GoM aangeeft. Vooral als je op de auto snelweg rijdt, verlies je toch de nodige km's. Dus toen ik haar vertelde dat GoM 46km aangaf en ik 44km's moest rijden tot de snellader, begreep ze niet waarom ik bang was dat niet te halen. Dus ik heb tot 58km aan de AC publieke laadpaal geladen.
maharens schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Ik ben bang dat de Chademo aansluiting meer en meer uitgefaseerd gaat worden bij de DC locaties, overigens stond ik gisteren naast een Leaf die bij een DC lader van Shell met 33 kW aan het laden was, dus dan was het vast een eenmalig iets in jouw geval, ik zou ze nog niet gelijk boycotten.
Ik ga Shell zeker weten boycotten na de dramatische ervaring van gisteren: was trouwens een 175kw lader, maar die hebben ook een CHAdeMO aansluiting. Werkt alleen schijnbaar niet met mijn Leaf. Al weet ik niet wat voor auto die persoon reed, die het al in april ervaarde.

[ Voor 38% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:04:
[...]

Omdat Google Maps mij daar heen stuurde: ik kon het niet tot thuis redden met 66% batterij niveau. En tijdens het rijden, wilde ik een snellaadstation van Shell vinden. Dus heb ik Google Maps die opdracht gegeven.

Maar in denk dat jij mijn verhaal niet gelezen hebt? Want omdat mijn vrouw het voor gezien hield, moest ik dus al eerder vertrekken. Niet zo handig met een electrische auto.....

Mijn vrouw begrijpt ook nog steeds niet, dat je niet de daadwerkelijke km's kunt rijden die GoM aangeeft. Vooral als je op de auto snelweg rijdt, verlies je toch de nodige km's.

[...]

Ik ga Shell zeker weten boycotten na de dramatische ervaring van gisteren: was trouwens een 175kw lader, maar die hebben ook een CHAdeMO aansluiting. Werkt alleen schijnbaar niet met mijn Leaf.
Ik was gisteren ook bij een 175 KW lader, dus zou moeten werken als het goed is. Deze had ook 2 aansluitingen per lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
maharens schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:14:
[...]

Ik was gisteren ook bij een 175 KW lader, dus zou moeten werken als het goed is. Deze had ook 2 aansluitingen per lader.
Waarom denk je dat ik Shell ga boycotten? CCS werkte wel met de Duitse VW ID5, maar toen die klaar was met laden. Heb ik die lader geprobeerd en precies hetzelfde probleem. Wat ook een foutmelding in mijn auto opleverde, nadat ik weg reed.

Dus er gaat iets mis in de communicatie tussen de snellader van Shell met mijn auto: maar dit accepteer ik niet! Het moet gewoon werken. De Nissan Leaf is een van de meest verkochte electrische autos, welke de CHAdeMO gebruikt. Als je dan CHAdeMO aanbiedt en deze schijnbaar niet compatibel is, voor wat voor reden dan ook?

Dan gaat er iets goed fout en heeft Shell zijn zaakjes niet op orde: want van de huidige EV's welke nog met CHAdeMO verkocht worden, is naar mijn weet enkel de Nissan Leaf. Geen andere jonge EV gebruikt die aansluiting? En dan krijgt Shell het niet voor elkaar, om dit probleem al sinds april op te lossen?

Je wordt gewoon aan je lot achtergelaten: de lader hebben ze gereset, maar leverde geen verbetering op. En dan is het echt pech hebben dat de Snellader van Vattenfall bij de McDonalds ook stuk was. En ik in alle haast, mijn auto inplugde in een publiek laadpunt wat niet werkte 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG1LJP0TQABrK2HncmaSeM5Em7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tPlM7CcvVAvw1iA2jJWueDCx.png?f=fotoalbum_large

Door al die pech is gisteren enorm veel tijd verloren gegaan, want als de publieke laadpaal het deed. Kon ik misschien gewoon zonder nog een snellaadstop naar huis rijden. Bij het snellaadstation heb ik uiteindelijk niet eens 5kwh geladen.

[ Voor 6% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:02
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:04:
[...]

Maar in denk dat jij mijn verhaal niet gelezen hebt? Want omdat mijn vrouw het voor gezien hield, moest ik dus al eerder vertrekken. Niet zo handig met een electrische auto.....

Mijn vrouw begrijpt ook nog steeds niet, dat je niet de daadwerkelijke km's kunt rijden die GoM aangeeft. Vooral als je op de auto snelweg rijdt, verlies je toch de nodige km's.
Uit jouw verhaal herleide ik niet dat je weer huiswaarts was gekeerd. My mistake.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zjanzjak
Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:03:
Voor nu is dit het staande beleid wat nog maar eens bevestigd wordt door de minister, wat de toekomst brengt weet niemand.
Voor nu ja, maar pas na 2025 zou het dan in moeten gaan, dus dat duurt nog even.
Wat de toekomst brengt weet idd niemand, maar we kunnen het wel een klein beetje sturen.
Maart 2025 mogen we weer, kan er getracht worden om de wereld voor de EV-rijders er iets beter uit te laten zien. Dan zou het zo maar kunnen dat 2026 ineens toch een ander jaar wordt.
Ondanks dat dit nu het staande beleid is ben ik toch positief gestemd. ;) Zoals altijd.
Hansieo schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:36:

gaat goed dat "van Jettje" geven.... zo komen we er wel met de doelstellingen.
Kleine aanvulling, het zittend kabinet is hier verantwoordelijk voor, niet 1 persoon en niet 1 partij.
Alle 4 de partijen in de coalitie staan hier achter.
Is EV rijden je lief en zie je dit nu bekende staande beleid liever anders, denk hier dan nog even aan als je in 2025 met een rood potlood in je handen staat.
maharens schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:47:
Het is iets anders. Als jij een tegoed in je app zet en je blijft boven het minimum van bijvoorbeeld 19 euro, dit verschilt per lader trouwens, dan wordt er geen reservering gedaan.

Heb je maar 15 euro tegoed, dan gaat ie ook 50 euro reserveren op je CC, maar haalt de kosten van de laadsessie (bijvoorbeeld 8 euro) dan van dat tegoed af.
Dat zal bij mij lastig gaan aangezien ik geen creditcard gekoppeld heb is mijn gedachte.
Nog nooit geprobeerd maar wat zou er gebeuren als ik meer dan mijn tegoed laadt vraag ik mij wel eens af.
maharens schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:47:
Vraagje trouwens, ik zie al een paar dagen geen sessies meer in de app bij FM en ik vond het altijd zo fijn dat ik gelijk 100% zekerheid had dat ik idd voor 25/26 ct had geladen, het zal wel goedkomen uiteindelijk, maar toch.
Ik heb 1 sessie (ergens in januari) die nog steeds niet is afgeschreven van mijn saldo. Ook zo vreemd.
Wel een paar keer meegemaakt dat een sessie (altijd op kantoor bij Joulz) niet gelijk verscheen in de app/dashboard online. Meestal zie ik die 's avonds dan weer, 1 keer zelfs de volgende dag.

Zie ik de sessie niet gelijk maak ik voor de zekerheid wel even een screenshot van het betreffende laadpunt met het bijbehorende tarief. Mocht het dan uiteindelijk echt in mijn nadeel zijn (wat ik ongeveer moet betalen reken ik altijd uit) dan kan ik iig aantonen dat er ergens iets scheef zit/zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-10 21:09
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:32:
[...]

Waarom denk je dat ik Shell ga boycotten? CCS werkte wel met de Duitse VW ID5, maar toen die klaar was met laden. Heb ik die lader geprobeerd en precies hetzelfde probleem. Wat ook een foutmelding in mijn auto opleverde, nadat ik weg reed.
Omdat je nu een keer niet bij Shell hebt kunnen laden is jouw conclusie dat dat voor alle locaties zo is. Als dat zo zou zijn dan moet toch elke LEAF rijder dat probleem hebben en dat lijkt mij erg ongeloofwaardig. Je hebt gewoon pech gehad. Of, misschien zit het probleem wel in je LEAF.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Crawl NL schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:49:
[...]

Uit jouw verhaal herleide ik niet dat je weer huiswaarts was gekeerd. My mistake.
Is niet erg: maar ik heb het echt als een hele dramatische ervaring ervaren. Drie laders welke niet werkte, waarvan twee snelladers. En die McDonalds lag in een locatie, welke heel slecht bereikbaar was voor voetgangers. Die van McDonalds was simpelweg stuk.... niet zoals bij Shell.

Dus nadat ik de auto aan de publieke laadpaal aangesloten had, moest ik via de doorgaande weg oversteken. Tussen de bosjes door en alles. Want blijkbaar is die McDonalds niet te voet bereikbaar. Wist ik natuurlijk niet, toen ik mijn auto binnen 1 minuut naar de dichtstbijzijnde publieke laadpaal reed.

Ik had van zoiets: een AC laadpaal is beter dan niets, moet ie alleen wel werken. Uiteindelijk bleek de andere aansluiting op de laadpaal wel te werken. Maar echt serieus, een reis van 2u30m max inclusief korte snellaadstop. Heeft uiteindelijk 6 uur ruim geduurd.

Want bij de Shell had ik ook al de nodige tijd verloren en uiteindelijk ook nog bij de McDonalds, omdat die snellader ook kapot was. En dan die publieke laadpaal.....
PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:56:
[...]

Omdat je nu een keer niet bij Shell hebt kunnen laden is jouw conclusie dat dat voor alle locaties zo is. Als dat zo zou zijn dan moet toch elke LEAF rijder dat probleem hebben en dat lijkt mij erg ongeloofwaardig. Je hebt gewoon pech gehad. Of, misschien zit het probleem wel in je LEAF.
Hoeveel Leaf rijders zouden daar een poging tot laden doen? Ik denk dat de meeste gewoon bij Fastned stoppen. Nee probleem zit zeker niet bij mijn Leaf, want bij de McDrek in Echt kon ik gewoon snelladen met de CHAdeMO.

Maar ik ga Shell hoe dan ook boycotten na deze dramatische ervaring. Het moet gewoon werken, daar is geen discussie mogelijk over. Als het in april al gemeldt is, dan hadden ze het probleem alleen kunnen oplossen.

[ Voor 27% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 10:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:48
bespaar jezelf de moeite en installeer de fastned app, het leven is al moeilijk genoeg

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:56:
[...]

Maar ik ga Shell hoe dan ook boycotten na deze dramatische ervaring. Het moet gewoon werken, daar is geen discussie mogelijk over. Als het in april al gemeldt is, dan hadden ze het probleem alleen kunnen oplossen.
Als het in april al is gemeld, waarom ga je er dan heen? Misschien wachten ze wel op bepaalde onderdelen en duurt het daarom zo lang voordat het weer werkt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
voor de vakantiegangers die in Servië willen laden, slecht nieuws.

het laden was al moeilijk genoeg in dat land en nu zijn alle laders van charge & go niet meer op het virta netwerk maar op hun eigen netwerk.

met andere woorden: geen enkele laadpas werkt meer bij deze laders. de laadsessie mag je starten via hun website: https://client.chargego.rs/

een app hebben ze nog niet, komt er op een dag aan.

8)7 8)7 8)7 8)7

alternatieve aanbieder van laders is orion, hebben hier en daar snelladers staan, niet bepaald goedkoop

[ Voor 14% gewijzigd door Coasterfreak op 04-06-2023 10:29 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@Marco-Peters

Chademo is een aflopend verhaal, dat weet iedereen.
Dat jij Shell gaat boycotten, daar zullen ze in Amsterdam (of is het Londen) niet te lang om rouwen, ik denk dat ze nu al uitkijken om overal die Chademo kabels uit te slopen.

Jij wil gewoon alles, een goedkope auto en daardoor Chademo en kleine batterij, goedkoop (liever nog gratis)en snel laden, het moet altijd en overal werken. En als dat niet zo is krijgen we daar 7 posts over.
Dan rij je omwegen om ergens 3 ct goedkoper te laden.

Ben er een beetje klaar mee. Steek je energie in iets anders man, het leven kan veel mooier zijn dan een persoonlijk doel om Shell nu te boycotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-10 17:33
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:56:
[...]
Snap de frustratie en zeker met een EV is dat zeer ...

Weet alleen niet of jouw boycot ervoor gaat zorgen dat Hell veel sneller ernaar gaat kijken. Misschien is er voor en na jouw wel iemand die heeft kunnen laden. Of wat @PeterZ(on) zegt wachten ze op onderdelen om het te kunnen oplossen. Verwacht ieder geval niet dat er nu een medewerker er een uurtje minder om zal gaan slapen. (sorry for saying O-) )

En er is blijkbaar een reden dat de CHAdeMO niet de dominantie stekker is in de markt en alle partijen (zelfs Nissan) overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Als het in april al is gemeld, waarom ga je er dan heen? Misschien wachten ze wel op bepaalde onderdelen en duurt het daarom zo lang voordat het weer werkt.
Omdat ik de Chargemap niet meer gebruik: vond ik handig voor de gratis laders. En al helemaal niet tijdens het autorijden! Dus ik las het pas, nadat ik tegen hetzelfde probleem aanliep.

[ Voor 13% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 10:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Man, man, man, ik groei helemaal dicht met al die popcorn die ik dankzij dit topic naar binnen werk. _O- :D

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:34:
[...]

Omdat ik de Chargemap niet meer gebruik: vond ik handig voor de gratis laders.
Die zou ik nu juist wel gebruiken met een uitfaserend Chademo. Kun je makkelijk een lader vinden en gelijk de comments lezen. En zelfs met CCS gebruik ik Chargemap, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:38:
[...]

Die zou ik nu juist wel gebruiken met een uitfaserend Chademo. Kun je makkelijk een lader vinden en gelijk de comments lezen. En zelfs met CCS gebruik ik Chargemap, ideaal.
Probleem met Chargemap is: niemand gebruikt het meer, dus veel informatie is verouderd. Dus daar heb je ook niet altijd wat aan. Ik ben voorstander van Chargemap, maar als nog maar zo weinig mensen het gebruiken? Dan heeft het weinig zin.

Voor de gratis laadpunten kijk ik altijd op Chargemap, alleen bij de betaalde kijk ik in de regel in de bijhorende apps. Bijvoorbeeld de Vattenfall app. Maja niet tijdens het rijden..... ik ga echt mijn telefoon niet gebruiken tijdens het rijden.
Coasterfreak schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:10:
[...]

bespaar jezelf de moeite en installeer de fastned app, het leven is al moeilijk genoeg
Ik laat de Fastned snelladers wel vrij voor de leaserijders: want ik vind Fastned simpelweg te duur. Meer dan € 0,65 wil ik niet voor snelladen betalen, dus dan hoef ik ook niet die app te installeren als ze € 0,69 vragen.

Bij € 0,65 stel ik de grens, anders is het hek van de dam. De volgende keer ga ik vantevoren gewoon de snellaad stop plannen, want tijdens het rijden dat werkt gewoon niet. Vraag ik Google Maps voor een Vattenfall Snellader, dan verstaat ie Shell. Of hij wilt mij naar de dichtstbijzijnde Vattenfall Laadpaal sturen 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coasterfreak
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:40:
[...]

Probleem met Chargemap is: niemand gebruikt het meer, dus veel informatie is verouderd. Dus daar heb je ook niet altijd wat aan. Ik ben voorstander van Chargemap, maar als nog maar zo weinig mensen het gebruiken? Dan heeft het weinig zin.

Voor de gratis laadpunten kijk ik altijd op Chargemap, alleen bij de betaalde kijk ik in de regel in de bijhorende apps. Bijvoorbeeld de Vattenfall app. Maja niet tijdens het rijden..... ik ga echt mijn telefoon niet gebruiken tijdens het rijden.
gekloot met apps als chargemap of plugshare om te kijken of een snellader werkt is niet nodig in nederland als je gewoon naar de fastned gaat voor je chademo sessies waar 99.99% uptime gegarandeerd wordt

voordat je gaat zeuren over hoe je soms illegaal moet parkeren wil je gaan laden daar, dan doe je dat maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij gaan binnenkort een week naar Texel. Ik word alleen droevig van de laadtarieven daar, wat slecht. Allemaal 0.60 cent +voor AC laden per kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Draakje5 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:03:
Wij gaan binnenkort een week naar Texel. Ik word alleen droevig van de laadtarieven daar, wat slecht. Allemaal 0.60 cent +voor AC laden per kWh.
Ehm..... Texel is best klein, als je er voor zorgt dat je vol zit als je de boot op gaat moet je het grootste deel van de vakantie wel door kunnen komen.
40 jaar geleden werden we op schoolreisje op fietstocht rond Texel gestuurd. Was iets van 60km geloof ik. Dit om aan te geven aan wat voor afstanden je moet denken.
Het is ook echt een eiland om lekker lopend en op de fiets te verkennen! Neem een fiets mee, of huur die daar.

Als je dan toch stevig met de auto moet rijden daar, vraag nu een freshmile pas aan. Kost 5 euro, en heb je als het goed is met 2 weken in huis. Hiermee laad je waarschijnlijk AC voor ongeveer 45 cent, dus 1x laden en je hebt hem er uit. Kan hij daarna de bak in voor incidenteel snelladen of een volgende vakantie naar Texel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Als je dringend om energie verlegen zit en een “eerste de beste laadpaal” neemt, kun je wel eens voor een flinke verrassing komen te staan. Gisteravond in Zuid-Frankrijk kwam ik op de terugrit 8% aan energie te kort. Google Maps gaf een aantal alternatieven, ik koos voor een snelle laadpaal van FreshMile omdat ik daar een pasje van had. Aangekomen bleek snel overeen te komen met een 37 kW laadpaal. Ik hand beter voor zeer snel kunnen kiezen…

De rekening die ik na de laadsessie gelijk in mijn mailbox ontving, liet zien dat ik een starttarief van €3 voor mijn kiezen kreeg. De eerste keer dat me dit overkwam en nog wel van een laadpaal waarvan ik ook het pasje gebruikte. Altijd jammer dit soort verrassingen. Zo kwamen die paar kWh-tjes (10 om precies te zijn) me op €0,90 per kWh te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Coasterfreak schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:59:
[...]

gekloot met apps als chargemap of plugshare om te kijken of een snellader werkt is niet nodig in nederland als je gewoon naar de fastned gaat voor je chademo sessies waar 99.99% uptime gegarandeerd wordt

voordat je gaat zeuren over hoe je soms illegaal moet parkeren wil je gaan laden daar, dan doe je dat maar
Ja dat is natuurlijk wel waar over Fastned: het werkt tenminste wel altijd, alleen jammer dat mijn Düsseldorf Stadtwerke laadpas niet werkte. Want dat was de reden dat ik bij Fastned wilde gaan laden. Toen die kaart geweigerd werd had ik van zoiets, dan rij ik wel naar Shell Recharge of Vattenfall snellader. Dus ik had geen zin om die app te installeren. ( Doe ik wel als ik niet onderweg ben ) ( Kom er net achter dat ik al die tijd al de Fastned app op mijn telefoon geïnstalleerd heb. Door al apps, hou ik simpelweg geen overzicht meer )

Die laadpassen heb ik immers al: al heb die van de Shell net door midden geknipt en bij de PMD gegooid. Stja en de volgende keer moet ik gewoon een plan B maken inclusief snellaadstop. Ik ben er namelijk nog niet zo aan gewend.

Bij de benzineauto speelde die allemaal geen rol: ik ben nog nooit naar een benzinepomp gereden, welke niet bleek te werken met mijn auto. Uiteindelijk rij ik nu pas 1.5 maand electrische en doe nu ook de nodige negatieve ervaringen op helaas. Al leer ik er wel van.

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 11:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koboy

koboy

Nog even een korte waarschuwing voor wie op vakantie (naar Oostenrijk) gaat:
De tariefwijzigingen van de afgelopen weken hebben soms ook wijzigingen in de vorm van afrekenen gebracht.
Als voorbeeld: tegenover ons hotel zitten laadpunten van Salzburg AG. Via de Hyundai laadpas was het afrekenen per minuut voor een mooi tarief. Nu is dat een stevig (€0,89 geloof ik) tarief per kWh geworden.
Ik kwam uiteindelijk uit op een mooi overzicht van de Oostenrijkse ANWB https://oeamtc.chargeprice.app/ op de chargeprice database.
Voor mij blijkt de app van Salzburg AG nog steeds mooie tarieven te rekenen via de app/direct vooral bij snelladen ( alleen €0,525/min tot 300kW). Ik ga dus even aan de klus met die Stromladen app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
koboy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:22:
[...]

Ehm..... Texel is best klein, als je er voor zorgt dat je vol zit als je de boot op gaat moet je het grootste deel van de vakantie wel door kunnen komen.
40 jaar geleden werden we op schoolreisje op fietstocht rond Texel gestuurd. Was iets van 60km geloof ik. Dit om aan te geven aan wat voor afstanden je moet denken.
Het is ook echt een eiland om lekker lopend en op de fiets te verkennen! Neem een fiets mee, of huur die daar.

Als je dan toch stevig met de auto moet rijden daar, vraag nu een freshmile pas aan. Kost 5 euro, en heb je als het goed is met 2 weken in huis. Hiermee laad je waarschijnlijk AC voor ongeveer 45 cent, dus 1x laden en je hebt hem er uit. Kan hij daarna de bak in voor incidenteel snelladen of een volgende vakantie naar Texel.
Ik heb een phev. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Tja, dan rij je toch gewoon een tankje leeg als de stroom te duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
  • Laatst online: 07-02 21:11
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:04:
[...]
…. Je kan je creditcard koppelen dan hoef je niet saldo op de kaart te zetten. Ik heb dat overigens niet gedaan (slecht onderbuik-gevoel) en zodra mijn saldo onder de 23 euro komt gooi ik er weer 10 euro op, of 20, ligt eraan.
Ik heb geen probleem om mijn credit card overal aan te koppelen. Sommige pasleveranciers reserveren €25 aan borg, anderen €50 per sessie. Na afloop van je sessie worden de werkelijke kosten met je afgerekend en als dat gelukt is storten ze de borg terug. Op het overzicht van je credit card zie je dus bijvoorbeeld -€25 en vervolgens +€25 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
koboy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:41:
De tariefwijzigingen van de afgelopen weken hebben soms ook wijzigingen in de vorm van afrekenen gebracht.
Als voorbeeld: tegenover ons hotel zitten laadpunten van Salzburg AG. Via de Hyundai laadpas was het afrekenen per minuut voor een mooi tarief. Nu is dat een stevig (€0,89 geloof ik) tarief per kWh geworden.
Ik kwam uiteindelijk uit op een mooi overzicht van de Oostenrijkse ANWB https://oeamtc.chargeprice.app/ op de chargeprice database.
Voor mij blijkt de app van Salzburg AG nog steeds mooie tarieven te rekenen via de app/direct vooral bij snelladen ( alleen €0,525/min tot 300kW). Ik ga dus even aan de klus met die Stromladen app.
Volgende maand ga ik die kant op: maar grootste gedeelte van de reis gaat door Duitsland. Het stuk door Oostenrijk is slechts 92km tot Sankt Gallenkirch en daar kom ik dan te laden bij de Mpreise supermarkt. Maar in Oostenrijk kun je ook goedkoop laden bij de Oostenrijkse Lidl, dus dat is ook wel interessant.

Valt mij trouwens op dat steeds meer publieke laadpalen je helemaal niet perse een laadpas nodig hebt. Zo ook bij die Mpreise zie ik net. Schijnbaar is er ook een app waar mee kunt laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 12:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

koboy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:41:
Even een update over die Stromladen app: die is zelfs grotendeels in het Nederlands, met wat kleine stukjes Engels. Kon zo der problemen een account aanmaken, afrekenen per bank dus geen credit card nodig.
Staat bij mij nu in elk geval als aanvulling op de laatste enel bundel, even kijken hoe ik uitkom.

Wie moet ik taggen voor de laadpastop10 site? @Hachy ? De informatie daarover Salzburg AG kan een kleine update gebruiken ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Volgende maand ga ik die kant op: maar grootste gedeelte van de reis gaat door Duitsland. Het stuk door Oostenrijk is slechts 92km tot Sankt Gallenkirch en daar kom ik dan te laden bij de Mpreise supermarkt. Maar in Oostenrijk kun je ook goedkoop laden bij de Oostenrijkse Lidl, dus dat is ook wel interessant.

Valt mij trouwens op dat steeds meer publieke laadpalen je helemaal niet perse een laadpas nodig hebt. Zo ook bij die Mpreise zie ik net. Schijnbaar is er ook een app waar mee kunt laden.
Weet je wat nog goedkoper is dan je auto laden bij de Lidl?
Naar de bergen en dalen kijken, wandelen en genieten van natuur.

Laat je reis niet verknallen door een laadbeurt die je 3€ te veel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
[...]

idem, ik gebruik nu vooral freshmiles op een dc snellader aan 0,26, zou liever ac laden wegens degradatie batterij
Pagina: 1 ... 62 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2