[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 213 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-11-2024
yeehaw schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Dat kregen een aantal mensen te horen, maar later hebben ze volgens mij hun mening bijgesteld. Je kan het altijd proberen :) Duurt wel een maand of twee voordat de pas pinnen is 😬
Hebben we hier over het Italiaanse be Charge die ook bundels verkopen? Ik had die laadpas zeer snel, binnen de week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Tommie12 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Weet je wat nog goedkoper is dan je auto laden bij de Lidl?
Naar de bergen en dalen kijken, wandelen en genieten van natuur.

Laat je reis niet verknallen door een laadbeurt die je 3€ te veel kost.
De laadstops bij Lidl* zijn puur voor de reis naar Oostenrijk toe: in de buurt van het hotel is geen Lidl, dus dat is geen optie. Wij verblijven trouwens op wat in de winter de skipiste zou zijn, dus daar kijk ik wel erg naar uit.

In Oostenrijk zelf ga ik gewoon aan de publieke laadpaal opladen, dan gebruik ik of de Düsseldorf Stadtwerke laadpas. Waarmee voor € 0,49 kan opladen, mits die pas werkt....

Dat zou dan het voordeligste zijn, omdat je in Oostenrijk vaak ook nog per minuut betaald. Alleen dan moet ik wel tussen 21 uur en 9 uur morgens de auto aan de laadpaal aansluiten, want tussen 9 en 21 uur geldt een blokkeertarief van € 0,10 per minuut.

*Lidl heeft nog veel CHAdeMO snelladers, dat maakt het zo ideaal om er met de Nissan Leaf te gaan laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuurmanVanFrodo
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-04-2024
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:32:
Uiteindelijk rij ik nu pas 1.5 maand electrische en doe nu ook de nodige negatieve ervaringen op helaas. Al leer ik er wel van.
Ik herken dit wel een beetje. De eerste maanden EV-rijden ging bij mij ook met de nodige irritatie gepaard. Af en toe is het dan :( Maar inderdaad, je leert er van. En na een tijdje heb je zo je routines waardoor dit allemaal verdwijnt, en er meer ruimte is voor genieten. En voor opscheppen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
BuurmanVanFrodo schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Ik herken dit wel een beetje. De eerste maanden EV-rijden ging bij mij ook met de nodige irritatie gepaard. Af en toe is het dan :( Maar inderdaad, je leert er van. En na een tijdje heb je zo je routines waardoor dit allemaal verdwijnt, en er meer ruimte is voor genieten. En voor opscheppen :+
Ik heb gisteren ook geleerd om niet direct weg te lopen bij de publieke laadpaal: anders had ik kunnen zien, dat het zandlopertje nog steeds op deed lichten. Die palen van Vattenfall heb een Vinkje, Zandloper en batterij icoontje.

Je auto laad daadwerkelijk pas op, wanneer dat batterij icoontje oplicht. Als dat niet het geval is, dan kan het zijn dat de laadpaal een storing heeft. Als zo'n publieke laadpaal in de buurt van een McDonalds of Burgerking etc is, dan zou het kunnen volstaan om daar een uurtje te laden.

Want in Nederland kom ik meestal maar een km of 30 a 50 maximaal tekort, wat je tijdens een restaurant bezoek ook makkelijk bij kan laden aan een publieke laadpaal. Vandaag blijft de Nissan Leaf trouwens lekker voor de deur staan, want 4000km in 1.5 maand is best veel hoor.

Goed voor de ervaring op te doen, want beter dat ik er nu tegen aanloop. Dan straks weer ik echt op reis ga met de auto.

Mijn actieradius is 200km op snelweg bij 100% soc: stel ik moet 220km rijden, dan kom ik dus 20km tekort. Maar daar heb je dus niet perse een snellader voor nodig, vooral als je toch bijna een stop van een uur maakt. Vattenfall heeft ook AC laders aan die snellaadstations, alleen die werken niet altijd _O-

[ Voor 9% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akirasendoun
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-01 00:25
Iemand Enige idee of freshmile pas werkt op een allego ac palen? Laatste keer kreeg ik maar niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:49
koboy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:41:
Nog even een korte waarschuwing voor wie op vakantie (naar Oostenrijk) gaat:
De tariefwijzigingen van de afgelopen weken hebben soms ook wijzigingen in de vorm van afrekenen gebracht.
Als voorbeeld: tegenover ons hotel zitten laadpunten van Salzburg AG. Via de Hyundai laadpas was het afrekenen per minuut voor een mooi tarief. Nu is dat een stevig (€0,89 geloof ik) tarief per kWh geworden.

Ik kwam uiteindelijk uit op een mooi overzicht van de Oostenrijkse ANWB https://oeamtc.chargeprice.app/ op de chargeprice database.
Voor mij blijkt de app van Salzburg AG nog steeds mooie tarieven te rekenen via de app/direct vooral bij snelladen ( alleen €0,525/min tot 300kW). Ik ga dus even aan de klus met die Stromladen app.
Je kunt ook kijken naar de TIWAG app. Tot 75 kW is 0,30 per minuut en tot 150 kW is 0,60 per minuut. Voordeel is afhankelijk van je auto. Mijn e-Niro doet over een laadbeurt van zeg 20 naar 70% ongeveer 40 min en dat komt neer op ca 37 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:04

koboy

Heb een idee voor een icon

joepie de p schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Je kunt ook kijken naar de TIWAG app. Tot 75 kW is 0,30 per minuut en tot 150 kW is 0,60 per minuut. Voordeel is afhankelijk van je auto. Mijn e-Niro doet over een laadbeurt van zeg 20 naar 70% ongeveer 40 min en dat komt neer op ca 37 cent per kWh.
Bedankt voor de tip. Mooie tarieven, maar helaas alleen op de TIWAG laders. Ben straks op vakantie in Zell am See, wat nog Salzburger Land is, en geen Tirol. Roaming tarief van TIWAG op Salzburg AG palen moet ik een account voor aanmaken, en is helaas niet via chargeprice beschikbaar.

Zo te zien is Oostenrijk flink versnipperd, met laadpalen geregeld door de regionale energieboer. Gelukkig wel tegen redelijke tarieven.
De Tesla destination charger van het hotel doet €0,66/kWh.... Niet gek als je naar de roaming tarieven op Salzburg AG palen kijkt, maar helaas stevig tov. de Salzburg AG tarieven van de palen zo goed als tegenover het hotel (parkeerplaats Areitbahn). Kan hem daar ook aan de AC lader hangen voor €4/h. DC snelladen is voor mij goedkoper omdat de laadcurve van de Ioniq 6 pas bij 80% onder de 100kW komt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:40:
[...]

Probleem met Chargemap is: niemand gebruikt het meer, dus veel informatie is verouderd. Dus daar heb je ook niet altijd wat aan. Ik ben voorstander van Chargemap, maar als nog maar zo weinig mensen het gebruiken? Dan heeft het weinig zin.

Voor de gratis laadpunten kijk ik altijd op Chargemap, alleen bij de betaalde kijk ik in de regel in de bijhorende apps. Bijvoorbeeld de Vattenfall app. Maja niet tijdens het rijden..... ik ga echt mijn telefoon niet gebruiken tijdens het rijden.
Nou de melding dat die in storing stond had je anders wel kunnen zien als je vantevoren had gekeken. En dat niemand Chargemap meer gebruikt, en dus zinloos is, is natuurlijk ook weer een overdrijving. Net als door een negatieve ervaring bij Shell er helemaal niet meer te komen en zelfs de laadpas doormidden te knippen. Het zal straks maar je laatste redmiddel zijn, hij eet geen brood die pas.

En nee, tijdens het rijden je telefoon gebruiken is een no-go, zoiets doe je voor je vertrekt. Doe ik ook als ik moet laden om thuis te komen. Even een betrouwbare laadlocatie opzoeken en daar juist zoveel laden om thuis te komen. En dat je dan iets meer betaald maar ook snel thuis bent is het mij dubbel en dwars waard. En dan is je reis ook een stuk beter planbaar, zeker als je een zeurende vrouw hebt lijkt mij dat toch een groot voordeel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

akirasendoun schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:48:
Iemand Enige idee of freshmile pas werkt op een allego ac palen? Laatste keer kreeg ik maar niet aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9UQ1A9bP7GIyZGpA8R15aBQZdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0W8xjqIMXKkVzXQdfQH576W.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat prima met de pas. Dit is de hypercharger bij de McDonalds Leiderdorp.
Prijs is wat hoog omdat ik met de telefoon zat te spelen en daardoor boven de 80% kwam. Dan kakt hij behoorlijk hard in.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:15:
[...]

Nou de melding dat die in storing stond had je anders wel kunnen zien als je vantevoren had gekeken.
Grappig is dat ik wel de Chargemap vervolgens gebruikt heb om de snellader bij de McDonalds in Venlo te vinden: maar ik heb hem niet als stuk gemeldt, aangezien ik dat teveel gedoe vindt.

Wat betreft de Shell 175kw snellader: ik heb online gelezen, dat die hele CHAdeMO aansluiting er alleen aan zit om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. In Groot Brittannië hebben ze die Tritium snelladers ook bij Shell Recharge en om te voldoen aan de vergunning ofzo, moeten die ook CHAdeMO aansluitingen hebben.

Tis een beetje een vaag verhaal misschien: maar er rijden nog heel veel EV's rond met CHAdeMO aansluiting en Nissan verkoopt nog de Leaf 62kwh en ik durf te wedden, dat die wel werk met deze snellader. Alleen ik blijf dit vreemd vinden en naar mijn gevoel, zit dit CHAdeMO aansluiting er voor de sier op.

Kon op Google nog een bericht in een facebook owners groep van de Nissan Leaf vinden: alleen als ik erop klik, is heb bericht nergens te vinden. Kwam erop neer, dat de Nissan Leaf 40kwh niet werkte met die Tritium snellader en de auto een foutmelding liet zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Grappig is dat ik wel de Chargemap vervolgens gebruikt heb om de snellader bij de McDonalds in Venlo te vinden: maar ik heb hem niet als stuk gemeldt, aangezien ik dat teveel gedoe vindt.

Kon op Google nog een bericht in een facebook owners groep van de Nissan Leaf vinden: alleen als ik erop klik, is heb bericht nergens te vinden. Kwam erop neer, dat de Nissan Leaf 40kwh niet werkte met die Tritium snellader en de auto een foutmelding liet zien.
Tja, als je er zelf geen meldingen doet maar wel klaagt dat anderen het vlgs jou niet meer gebruiken. 8)7

Misschien is de https://nissanelectricclub.nl/ wat voor jou. Zij hebben een hoop nuttige info over het rijden met de LEAF.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 13:01
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:40:
[...]

Ik laat de Fastned snelladers wel vrij voor de leaserijders: want ik vind Fastned simpelweg te duur. Meer dan € 0,65 wil ik niet voor snelladen betalen, dus dan hoef ik ook niet die app te installeren als ze € 0,69 vragen.

Bij € 0,65 stel ik de grens, anders is het hek van de dam. De volgende keer ga ik vantevoren gewoon de snellaad stop plannen, want tijdens het rijden dat werkt gewoon niet. Vraag ik Google Maps voor een Vattenfall Snellader, dan verstaat ie Shell. Of hij wilt mij naar de dichtstbijzijnde Vattenfall Laadpaal sturen 8)7
Een paar posts terug zeg je dat je nog geen 5 kWh geladen had bij een snellaadstation. 5 kWh * € 0,04 = € 0,20

Is de stress van het niet kunnen laden en je vrouw € 0,20 waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29

kaanmijo

Picobello B.V.

koboy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:10:
[...]

Bedankt voor de tip. Mooie tarieven, maar helaas alleen op de TIWAG laders. Ben straks op vakantie in Zell am See, wat nog Salzburger Land is, en geen Tirol. Roaming tarief van TIWAG op Salzburg AG palen moet ik een account voor aanmaken, en is helaas niet via chargeprice beschikbaar.

Zo te zien is Oostenrijk flink versnipperd, met laadpalen geregeld door de regionale energieboer. Gelukkig wel tegen redelijke tarieven.
De Tesla destination charger van het hotel doet €0,66/kWh.... Niet gek als je naar de roaming tarieven op Salzburg AG palen kijkt, maar helaas stevig tov. de Salzburg AG tarieven van de palen zo goed als tegenover het hotel (parkeerplaats Areitbahn). Kan hem daar ook aan de AC lader hangen voor €4/h. DC snelladen is voor mij goedkoper omdat de laadcurve van de Ioniq 6 pas bij 80% onder de 100kW komt.
Goede tip voor SalzburgAG! Ik ga deze zomer ook die richting op, dus die komt goed van pas :). Ik zie dat BeCharge ook werkt op de paal bij onze accommodatie, die is van EnergieAG. SalzburgAG werkt daar ook op, maar BeCharge ook. Misschien is dat ook nog een goede optie voor jou, want die hebben ook prima prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Tja, als je er zelf geen meldingen doet maar wel klaagt dat anderen het vlgs jou niet meer gebruiken. 8)7

Misschien is de https://nissanelectricclub.nl/ wat voor jou. Zij hebben een hoop nuttige info over het rijden met de LEAF.
Dat soort clubjes zijn niets voor mij: ik ben een einzelgänger _O- Maar ik maak weleens meldingen in de Chargemap app, alleen dat je voornamelijk bij gratis laders. Want als het een betalende lader is, dan neem ik de regel contact op met de klantenservice.

Die hele snellader van McDonalds Venlo kan ik trouwens niet in de Vattenfall app terugvinden, anders had ik bij Vattenfall een melding gemaakt. Op Chargemap een melding maken, zorgt er niet voor dat het snellaadstation gerepareerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Dat soort clubjes zijn niets voor mij: ik ben een einzelgänger _O- Maar ik maak weleens meldingen in de Chargemap app, alleen dat je voornamelijk bij gratis laders. Want als het een betalende lader is, dan neem ik de regel contact op met de klantenservice.

Die hele snellader van McDonalds Venlo kan ik trouwens niet in de Vattenfall app terugvinden, anders had ik bij Vattenfall een melding gemaakt. Op Chargemap een melding maken, zorgt er niet voor dat het snellaadstation gerepareerd wordt.
Je hoeft er toch niet naartoe, je meld je aan en kan alle info van het forum halen. Net zoals hier. Om de berichten te lezen heb je ook nog niet eens een account nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Archiebald schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Een paar posts terug zeg je dat je nog geen 5 kWh geladen had bij een snellaadstation. 5 kWh * € 0,04 = € 0,20

Is de stress van het niet kunnen laden en je vrouw € 0,20 waard?
Nee achteraf gezien niet, maar dat wil ik in de toekomst vooral voorkomen door voor de aanvang van de rit in alle rust de laadstop te plannen. Want McDonalds heeft hoe dan ook mijn voorkeur, over Fastned welke geen sanitaire voorzieningen heeft of überhaupt eten.

Kijk ik ging uit van een werkende snellader bij Shell/McDonalds, aangezien ik daar al laadpassen van heb en van Fastned niet. De app had ik wel op mijn telefoon staan, was ik alleen al weer vergeten. Ondertussen heb ik zeker 5 tot 10 verschillende laad apps op de smartphone staan 8)7
PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Je hoeft er toch niet naartoe, je meld je aan en kan alle info van het forum halen. Net zoals hier. Om de berichten te lezen heb je ook nog niet eens een account nodig.
Ik heb weleens gelezen hoor, maar verder geen behoefte om daar lid te worden van. Dat verplichte voorstellen op zo'n soort forum, daar heb ik helemaal geen zin in. Natuurlijk zou ik daar kunnen vragen: wie heeft er nog meer problemen bij de Shell 175kw snelladers? Zet alleen geen zoden aan de dijk, want zolang Shell het probleem niet oplost. Blijven die snelladers dus onbruikbaar.

ABRP moet ik ook echt nodig eens beter geen configureren: Shell zet ik wel bij laadnetwerken die vermeden moeten worden. En Vattenfall en Lidl hebben mijn voorkeur.

[ Voor 65% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:41:
[...]

Nee achteraf gezien niet, maar dat wil ik in de toekomst vooral voorkomen door voor de aanvang van de rit in alle rust de laadstop te plannen. Want McDonalds heeft hoe dan ook mijn voorkeur, over Fastned welke geen sanitaire voorzieningen heeft of überhaupt eten.

Kijk ik ging uit van een werkende snellader bij Shell/McDonalds, aangezien ik daar al laadpassen van heb en van Fastned niet. De app had ik wel op mijn telefoon staan, was ik alleen al weer vergeten. Ondertussen heb ik zeker 5 tot 10 verschillende laad apps op de smartphone staan 8)7
Sorry hoor maar ik snap er niks meer van. Jij wilt zo goedkoop mogelijk laden en sluit Fastned uit en gaat dan naar McDonalds om daar te laden, en te eten. 8)7 Ik ging voor die paar centen meer naar het betrouwbare Fastned en ga dan veel goedkoper lekker thuis eten. En als ik uit eten wil ga ik zeker niet naar die fastfood rommel. Maar goed, ieder zijn meug natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
PeterZ(on) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Sorry hoor maar ik snap er niks meer van. Jij wilt zo goedkoop mogelijk laden en sluit Fastned uit en gaat dan naar McDonalds om daar te laden en te eten. 8)7 Ik ging voor die paar centen meer naar het betrouwbare Fastned en ga dan veel goedkoper lekker thuis eten. En als ik uit eten wil ga ik zeker niet naar die fastfood rommel. Maar goed, ieder zijn meug natuurlijk. :)
Heb jij kinderen? Ik wel, dan doet McDonalds het altijd goed en dat is twee vliegen in een klapt: Vattenfall is namelijk goedkoper dan Fastned en het zijn allemaal snellaadstations met werkende CHAdeMO aansluiting. ( Mits het snellaadstation niet kapot is )

Fastned is CHAdeMO al uit het faseren, daar heb je een CHAdeMO aansluiting. Welke heel onhandig gepositioneerd is. In plaats van aan de voorkant, waardoor het makkelijker zou zijn om de kabel aan te sluiten aan de voorkant van de Nissan Leaf. Heeft Fastned besloten de achterste snellader, enkel nog met CHAdeMO te voorzien. Daardoor moet ik heel onhandig de auto neer zetten, wat de doorgang naar de overige snelladers doet blokkeren.

Ik hoef bij de McDonalds mijn auto er maar voorin in te parkeren en kan direct de kabel aansluiten: bij Fastned, is alles zo neergezet alsof het een tankstation is. Dus ik vindt dat niet handig en vanwege de prijs, heeft Vattenfall in combinatie met McDonald's mij voorkeur.

Mag het? Moet ik mij hier echt verantwoorden, dat ik de grens bij € 0,65 plaats bij snelladen in Nederland en dus niet met veel gedoe voor € 0,69 bij Fastned wil gaan laden? Die hele app zal ik dan ook nog moeten configureren, waar ik weinig zin in heb. Bij Vattenfall hou ik gewoon mijn laadpas van Vattenfall ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Heb jij kinderen? Ik wel, dan doet McDonalds het altijd goed en dat is twee vliegen in een klapt: Vattenfall is namelijk goedkoper dan Fastned en het zijn allemaal snellaadstations met werkende CHAdeMO aansluiting. ( Mits het snellaadstation niet kapot is )

Fastned is CHAdeMO al uit het faseren, daar heb je een CHAdeMO aansluiting. Welke heel onhandig gepositioneerd is. In plaats van aan de voorkant, waardoor het makkelijker zou zijn om de kabel aan te sluiten aan de voorkant van de Nissan Leaf. Heeft Fastned besloten de achterste snellader, enkel nog met CHAdeMO te voorzien. Daardoor moet ik heel onhandig de auto neer zetten, wat de doorgang naar de overige snelladers doet blokkeren.

Ik hoef bij de McDonalds mijn auto er maar voorin in te parkeren en kan direct de kabel aansluiten: bij Fastned, is alles zo neergezet alsof het een tankstation is. Dus ik vindt dat niet handig en vanwege de prijs, heeft Vattenfall in combinatie met McDonald's mij voorkeur.

Mag het? Moet ik mij hier echt verantwoorden, dat ik de grens bij € 0,65 plaats bij snelladen in Nederland en dus niet met veel gedoe voor € 0,69 bij Fastned wil gaan laden? Die hele app zal in dan ook nog moeten configureren, waar ik weinig zin in heb. Bij Vattenfall hou ik gewoon mijn laadpas van Vattenfall ervoor.
De nieuwe Fastned in Baraque de Fraiture in Belgie heeft gewoon twee Chademo aansluitingen, dus uitfaseren is geen algemeen beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

kaanmijo schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Goede tip voor SalzburgAG! Ik ga deze zomer ook die richting op, dus die komt goed van pas :). Ik zie dat BeCharge ook werkt op de paal bij onze accommodatie, die is van EnergieAG. SalzburgAG werkt daar ook op, maar BeCharge ook. Misschien is dat ook nog een goede optie voor jou, want die hebben ook prima prijzen :)
BeCharge zou dan voornamelijk voor thuis zijn. Heb nog een travel plus van Enel die in de vakantie opgaat.
Helaas doet BeCharge het niet met de Allego AC palen hier, alleen met die gekke Triforce (1x 17kW en 3x 3,6kW) die ook wat verder weg staan. Bundels passen ook niet helemaal lekker bij ons geschat verbruik van ongeveer 150 kWh per maand. Freshmile is dan een fractie duurder, maar wel makkelijker.
En wie weet wat er over een maand weer opduikt :)

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:11
Tommie12 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:22:
@Marco-Peters

Ben er een beetje klaar mee. Steek je energie in iets anders man, het leven kan veel mooier zijn ...
Mijn weekend begon op vrijdag 18.00 uur. Sindsdien al circa 25 berichten van Marco Peters voorbij zien komen en het weekend is nog lang niet voorbij!

We weten alles over hem: dat hij naar het strand van Monster gaat, welke Chinees hij in Delft bezoekt, dat hij vaak naar Maasmechelen gaat, in Duitsland laadt bij de supermarkten, binnenkort naar Oostenrijk gaat, een hekel heeft aan Shell en Albert Heijn, in een Nissan Leaf rijdt, woont in Heerlen, een boze vrouw heeft die niet van de Veluwe houdt, een kind heeft, etc.

Het is een interessant leven, maar wellicht niet voor een forum waar het gaat om openbaar laden, laadpassen en providers. Wat er verteld wordt in 25 berichten kan wellicht ook in 2 of 3 berichten worden verteld.

Is het wellicht een tip om niet op ieder bericht te reageren en te herhalen wat er al eerder gezegd is? Ik krijg het gevoel dat veel mensen op dit forum er een beetje klaar mee zijn dat er 25 berichten nodig zijn om een punt te maken. Een forum houdt van actieve members, maar dit is wellicht wel een beetje over-actief...

Zie dit niet als een persoonlijke aanval naar Marco. Ik bedoel dit vriendelijk en geef dit advies juist aan iedereen op dit forum.

[ Voor 4% gewijzigd door nathalia op 04-06-2023 17:08 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

nathalia schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Mijn weekend begon op vrijdag 18.00 uur. Sindsdien al circa 25 berichten van Marco Peters voorbij zien komen en het weekend is nog lang niet voorbij!

We weten alles over hem: dat hij naar het strand van Monster gaat, welke Chinees hij in Delft bezoekt, dat hij vaak naar Maasmechelen gaat, in Duitsland laadt bij de supermarkten, binnenkort naar Oostenrijk gaat, een hekel heeft aan Shell en Albert Heijn, in een Nissan Leaf rijdt, woont in Heerlen, een boze vrouw heeft die niet van de Veluwe houdt, een kind heeft, etc.

Het is een interessant leven, maar wellicht niet voor een forum waar het gaat om openbaar laden, laadpassen en providers. Wat er verteld wordt in 25 berichten kan wellicht ook in 2 of 3 berichten worden verteld.

Is het wellicht een tip om niet op ieder bericht te reageren en te herhalen wat er al eerder gezegd is? Ik krijg het gevoel dat veel mensen op dit forum er een beetje klaar mee zijn dat er 25 berichten nodig zijn om een punt te maken. Een forum houdt van actieve members, maar dit is wellicht wel een beetje over-actief...
Helemaal mee eens, de popcorn begint op te raken!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
nathalia schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Je vergeet ChADeMO, chADEMo, CHAdemo.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:26
Tommie12 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:42:
[...]

Je vergeet ChADeMO, chADEMo, CHAdemo.
En hij heeft het niet voor Fastned die 4ct/kWh duurder is wat 1,6€ is bij een volledige batterijlading van 40kWh
Waar hij uiteindelijk maar een piepkleine fractie nodig had om thuis te geraken en uren tijd verloren heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door Standeman op 12-06-2023 11:26 . Reden: Als je niets zinnigs te melden hebt, post dan niets. ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Knip!

[ Voor 183% gewijzigd door koboy op 04-06-2023 16:37 . Reden: ging wat mis ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:38
Mensen, graag vriendelijk blijven. Ik waardeer zijn posts wel en vind de extra info niet vervelend. Zijn keuzes zijn de zijne en laat lekker leven.

Ontopic: laden onderweg combineren met lekker eten vind ik wel een mooi onderwerp. Mijn auto laad in 45 minuten van 5 tot 95% aan de 50kw lader. Zijn er van deze laadstations bij goede restaurants in de buurt? Dus niet niveau Mac Donalds, maar minimaal net iets erboven?

Ergens tussen Vlissingen en Enschede zou mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:32
Meestermaas schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:38:

Ontopic: laden onderweg combineren met lekker eten vind ik wel een mooi onderwerp. Mijn auto laad in 45 minuten van 5 tot 95% aan de 50kw lader. Zijn er van deze laadstations bij goede restaurants in de buurt? Dus niet niveau Mac Donalds, maar minimaal net iets erboven?

Het eerste wat mij te binnen schiet zou een La Place zijn :) 45 minuten voor lekker eten vind ik eigenlijk vrij kort :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Mensen, graag vriendelijk blijven. Ik waardeer zijn posts wel en vind de extra info niet vervelend. Zijn keuzes zijn de zijne en laat lekker leven.

Van der Valk heeft volgens mij altijd een stel snelladers staan (en anders in 80% van de tijd) en is goed eten. Misschien wel een beetje boven budget qua eten, maar is eigenlijk altijd lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 19:57

Ik zou het ook handig vinden als er meer 50 kW laders komen bij restaurants. In mijn beleving, maar wellicht denk ik te simpel, kun je dan 5 keer zoveel DC laders plaatsen en als klap op de vuurpijl kun je dan even rustig lunchen. Vooral bij de superchargers waar je idle fees moet betalen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hangt er van af hoe je rijdt, als je over Amsterdam rijdt is dit erg lekker: parkeren Leiden garage garenmarkt, eten bij "In den Doofpot". Weet alleen niet of dit binnen (tijd)budget past :*)

Edit: tijdbudget is minder erg, zijn 11kW laders geloof ik....

[ Voor 4% gewijzigd door koboy op 04-06-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Tijd is wel belangrijk in deze. Eens in de zoveel tijd doen we een retour Enschede-Vlissingen op een dag en dan moet ik sowieso ergens laden. Dit willen we combineren met avondeten, we eten nooit in Vlissingen bij deze visite. Dus ergens op de terugweg binnen 100km vanaf Vlissingen is super.

Aangezien dit niet wekelijks is, is een Van Der Valk prima en budget niet belangrijk. We nemen we een kleine mee, dus snel eten is sowieso handiger. We houden alleen echt niet van (de sfeer) van fastfood.

Leiden is te ver en uit de route denk ik. We gaan richting Rotterdam en dan dan de A15 om voor Nijmegen naar het noorden te gaan. Bij Arnhem rond en de nieuwe N18. Alleen kom ik 350 km op een volle accu en enkele reis is 309. Wel kan ik stroom tappen met de Granny daar, dus kan denk ik zo 100-150 km rijden voordat ik moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-05 11:53
Meestermaas schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:01:
Tijd is wel belangrijk in deze. Eens in de zoveel tijd doen we een retour Enschede-Vlissingen op een dag en dan moet ik sowieso ergens laden. Dit willen we combineren met avondeten, we eten nooit in Vlissingen bij deze visite. Dus ergens op de terugweg binnen 100km vanaf Vlissingen is super.

Aangezien dit niet wekelijks is, is een Van Der Valk prima en budget niet belangrijk. We nemen we een kleine mee, dus snel eten is sowieso handiger. We houden alleen echt niet van (de sfeer) van fastfood.

Leiden is te ver en uit de route denk ik. We gaan richting Rotterdam en dan dan de A15 om voor Nijmegen naar het noorden te gaan. Bij Arnhem rond en de nieuwe N18. Alleen kom ik 350 km op een volle accu en enkele reis is 309. Wel kan ik stroom tappen met de Granny daar, dus kan denk ik zo 100-150 km rijden voordat ik moet laden.
Van der Valk bij Vuren langs de A15? Daar zijn Allego HPC's en ook 50 kW en AC laders.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:56
Of over de A27 richting Utrecht, afrit Meerkerk, daar zit naast de McD ook een AC(heet die nog zo?) en die hebben beiden laders staan van 50 tot 63 kW.
Als het niet klopt.....ik vond die waarden in de Shell recharge-app.

Edit:
Sorry, dat is ruim buiten de 100 km.

[ Voor 9% gewijzigd door Peter-036 op 05-06-2023 06:30 . Reden: excuus. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Met een kleine zou ik ook niet daar gaan eten.... Zoek de website maar eens op....
Veel sneller zit je (nog steeds niet langs de route) bij de laPlace Leiderdorp. Allego snelladers en een bak Tesla laders voor de deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:07
Het valt mij op dat bij de connectors van HPC laders er een lichte trilling voelbaar is.
Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

ningalloon schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:48:
Het valt mij op dat bij de connectors van HPC laders er een lichte trilling voelbaar is.
Is dat normaal?
Ze worden vloeistof gekoeld, kan best dat je dat voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:27

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Wolly schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:47:
[...]

Een paar dagen geleden is er meer duidelijkheid gekomen nav kamervragen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

In alle gevallen is een EV dan dus duurder dan een ICE.
Ben benieuwd wat tegen die tijd de dinosap prijzen zijn tov de stroomprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Dus ergens op de terugweg binnen 100km vanaf Vlissingen is super.
Van der Valk Dordrecht is 115 km.
Daarvóór is er niet veel volgens mij.

[ Voor 8% gewijzigd door joepie de p op 04-06-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:28
Draakje5 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:03:
Wij gaan binnenkort een week naar Texel. Ik word alleen droevig van de laadtarieven daar, wat slecht. Allemaal 0.60 cent +voor AC laden per kWh.
Jep dat krijg je als je monopolie weggeeft als gemeente :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:25
Begrijp ik uit de conversaties nou goed dat de McDonalds Vattenfall snel laders heeft? Is dat alleen in Nl? Of geheel Europa?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05 16:45
Over 1 jaar in het nieuws: elektrisch rijden is slecht voor de gezondheid, laadpalen staan te vaak bij fastfood ketens.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Russel88 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:11:
Begrijp ik uit de conversaties nou goed dat de McDonalds Vattenfall snel laders heeft? Is dat alleen in Nl? Of geheel Europa?
Is een samenwerking met Vattenfall in Nederland: dus ja er staan verspreid door heel Nederland snelladers van Vattenfall, waar je als Vattenfall extra voordelig doet snelladen tegen een tarief van € 0,65 per kWh.

In Echt ben ik nu 2x geweest: maar de laatste keer stond ik 5 minuten aan de snellader. Het is wel echt maar een snellader per McDonald's, dus soms moet je even wachten.

Overigens heb ik bij de McDonalds aan de Roermonder Straße in Herzogenrath ook een snellader zien staan: dus het is niet enkel in Nederland. Alleen in Duitsland is het een andere partij, welke snelladers bij McDonalds plaats. En ik weet ook niet of dat de regel of de uitzondering is.

[ Voor 18% gewijzigd door Marco-Peters op 04-06-2023 20:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:50
Tommie12 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:22:

Ben er een beetje klaar mee. Steek je energie in iets anders man, het leven kan veel mooier zijn dan een persoonlijk doel om Shell nu te boycotten.
Je hoeft zijn posts niet te lezen, je hoeft niet te reageren en zeker niet iemand vertellen waar de energie in te moeten steken. ;)
Er zijn moderators hier, mocht het scheef gaan dan zullen ze vast wel ingrijpen, dat is niet aan ons.
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:32:
Stja en de volgende keer moet ik gewoon een plan B maken inclusief snellaadstop. Ik ben er namelijk nog niet zo aan gewend.
Ik raad je zelfs aan een plan C te maken. :P
Het is nu eenmaal zoals het is en is een goede voorbereiding al het halve werk.

Ik ga er altijd vanuit dat er 1 pas niet werkt en 1 laadpunt niet werkt, als je eenmaal een beetje de weg weet in de passen, apps en waar de laadpunten staan is het op een gegeven moment vrij makkelijk om goed voorbereid te zijn. Het kost je wat tijd ja, maar het voorkomt de nodige stress me dunkt.
HenryP schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:56:
Ik heb geen probleem om mijn credit card overal aan te koppelen. Sommige pasleveranciers reserveren €25 aan borg, anderen €50 per sessie. Na afloop van je sessie worden de werkelijke kosten met je afgerekend en als dat gelukt is storten ze de borg terug. Op het overzicht van je credit card zie je dus bijvoorbeeld -€25 en vervolgens +€25 staan.
Helaas zit ik zo niet in elkaar, aard van het beestje en overwint mijn onderbuikgevoel het en gooi ik elke keer weer saldo op de Freshmile pas. Uiteindelijk bereiken we ons doel wel, we laden met Freshmile.
akirasendoun schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:48:
Yup, paar keer in mijn dorp (bij verschillende zelfs) gedaan en ging zonder problemen.
Russel88 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:11:
In Nederland wel, maar niet bij alle McDonalds. Zijn overigens 50 kW laders, sommige zie ik trouwens wel frequent in storing staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Coasterfreak schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:21:
voor de vakantiegangers die in Servië willen laden, slecht nieuws.

het laden was al moeilijk genoeg in dat land en nu zijn alle laders van charge & go niet meer op het virta netwerk maar op hun eigen netwerk.

met andere woorden: geen enkele laadpas werkt meer bij deze laders. de laadsessie mag je starten via hun website: https://client.chargego.rs/

een app hebben ze nog niet, komt er op een dag aan.

8)7 8)7 8)7 8)7

alternatieve aanbieder van laders is orion, hebben hier en daar snelladers staan, niet bepaald goedkoop
het was mij vorige maand ook al opgevallen dat de Charge&Go laders ten noorden van Nis niet meer zichtbaar waren in de Virta-app. En er waren juist wel redelijk wat nieuwe laders bij "Stop Shop"-locaties neergezet.
Wat mij opviel volgens de PlugShare-gemeesnchap is dat betreffende laadpunt bij Nis overgenomen is door Orion, Dus toen heb ik de Orion-app weer eens geinstalleerd. En die geeft alle laadpunten, inclusief die van Charge&Go nog steeds weer, en lijkt daar ook voor gebruikt te kunnen worden.

Mijn persoonlijke vermoeden is dat Orion waarschijnlijk laders van Charge&Go aan het overnemen is.

Vervelende is alleen wel dat je dan de app moet gebruiken, terwijl er geen roaming in Servië is. Je kunt wel zelf een eigen gekozen RFID-kaart koppelen tijdens het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zjanzjak schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:32:
[...]
Ik raad je zelfs aan een plan C te maken. :P
Het is nu eenmaal zoals het is en is een goede voorbereiding al het halve werk.

Ik ga er altijd vanuit dat er 1 pas niet werkt en 1 laadpunt niet werkt, als je eenmaal een beetje de weg weet in de passen, apps en waar de laadpunten staan is het op een gegeven moment vrij makkelijk om goed voorbereid te zijn. Het kost je wat tijd ja, maar het voorkomt de nodige stress me dunkt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar wel moeite mee heb hoor: want ik plan door middel van stops vast te leggen in Google Maps en dan de route toevoegen aan het startscherm. Dus ik kijk eerst altijd, of ik niet een te grote omweg moet rijden voor zo'n snellader. In de regel heb ik wel een halfuurtje nodig om een route te plannen, want ik weeg de diverse opties dan.

Bij publieke laadpalen vindt ik het makkelijker, om simpelweg naar een andere laadpaal te rijden als eentje een storing heeft. Dat vindt ik bij snelladers lastiger en ik heb totaal geen overzicht meer, want ABRP is een fijne app om te kijken met hoeveel SoC je ongeveer aankomt. Voor het vinden van snelladers vindt ik de app een beetje te druk/onoverzichtelijk.

Maar ik kan tot nu toe niet echt wennen aan de drukke vormgeving en onoverzichtelijkheid van de app: dat gaat even een tijdje nodig hebben en over een halfjaar, hoor je mij er waarschijnlijk geeneens meer over. Benzine Tanken was in het begin ook spannend _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 08:53
da_Mastah schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:41:
[...]

het was mij vorige maand ook al opgevallen dat de Charge&Go laders ten noorden van Nis niet meer zichtbaar waren in de Virta-app. En er waren juist wel redelijk wat nieuwe laders bij "Stop Shop"-locaties neergezet.
Wat mij opviel volgens de PlugShare-gemeesnchap is dat betreffende laadpunt bij Nis overgenomen is door Orion, Dus toen heb ik de Orion-app weer eens geinstalleerd. En die geeft alle laadpunten, inclusief die van Charge&Go nog steeds weer, en lijkt daar ook voor gebruikt te kunnen worden.

Mijn persoonlijke vermoeden is dat Orion waarschijnlijk laders van Charge&Go aan het overnemen is.

Vervelende is alleen wel dat je dan de app moet gebruiken, terwijl er geen roaming in Servië is. Je kunt wel zelf een eigen gekozen RFID-kaart koppelen tijdens het laden.
denk orion moet nog die laadplekken updaten, want de meeste charge&go laders zien er in de orion app als "offline/unknown", behalve sommige gratis laders zoals die noord van Nis.

verdere reactie van de mensen van charge & go:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
We are sorry for this inconvenience, but this transition was planned long before and this week has been done.

By the end of this month, we are expecting to have mobile apps published which will make charging much easier.

For now, our new platform doesn’t accept charging cards such as you mentioned.

Soon, there will be more options for using our network and until then, if you decide to register https://client.chargego.rs
you can order our RFID card to authorize at the charging point.

Your Charge&GO Support team

geen roaming dus met alle andere kaarten, gesloten systeem.

je kan registreren, voor 3000 RSD, om gebruik te maken van member tarieven.

is een prepaid service, dus als je saldo te laag is wordt er weer gelijk 3000 RSD toegevoegd aan je saldo. geweldig systeem :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:59:
[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar wel moeite mee heb hoor: want ik plan door middel van stops vast te leggen in Google Maps en dan de route toevoegen aan het startscherm. Dus ik kijk eerst altijd, of ik niet een te grote omweg moet rijden voor zo'n snellader. In de regel heb ik wel een halfuurtje nodig om een route te plannen, want ik weeg de diverse opties dan.

Bij publieke laadpalen vindt ik het makkelijker, om simpelweg naar een andere laadpaal te rijden als eentje een storing heeft. Dat vindt ik bij snelladers lastiger en ik heb totaal geen overzicht meer, want ABRP is een fijne app om te kijken met hoeveel SoC je ongeveer aankomt. Voor het vinden van snelladers vindt ik de app een beetje te druk/onoverzichtelijk.

Maar ik kan tot nu toe niet echt wennen aan de drukke vormgeving en onoverzichtelijkheid van de app: dat gaat even een tijdje nodig hebben en over een halfjaar, hoor je mij er waarschijnlijk geeneens meer over. Benzine Tanken was in het begin ook spannend _O-
Als ik ergens heen ga en onderweg moet laden weet ik dat vooraf en kijk thuis al waar ik dat ga doen en hou eventueel een paar alternatieven achter de hand. Bovendien kom je op lange trajecten altijd wel een Fastned tegen, dus niks stress of lastig. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ik snap wat je bedoelt over ABRP; er zitten naast de overvolle instellingen sectie een aantal zaken in die voor de preciezer denkenden onlogisch zijn. Bijvoorbeeld: als je op "opnieuw beginnen" drukt, doet hij dat dus doodleuk met het vorige start en eindpunt.
Wel moet ik zeggen dat toen ik eenmaal de instellingen van de auto en de laad netwerken gedaan had, het een prachtige tool was geworden voor de reis van 2 dagen naar de vakantie bestemming. Je kunt opgeven dat je na x uur een hotel wilt (zelfs maximaal y meter van een lader), wat mij zeker een uur aan geklooi in Google maps en hotel boeking sites heeft gescheeld. Ik neem nu uit die route de laadstops over in de navigatie van de auto. Dan kan die de pre conditioning van de accu regelen als nodig.

Voor het ad hoc zoeken van een snellader pak ik gewoon de app van Freshmile omdat die redelijke tarieven rekent en ik er mee bekend ben. Op dat moment boeit precisie en allerlaagste kosten me minder. Mijn tijd is ook geld.

Voor jou als rijder met een minder gangbare stekker zullen dingen misschien wat lastiger zijn, maar geef ABRP een kans voor het plannen van reizen die verder dan 1 accu gaan. Overnachtingen en zelfs restaurants zijn als optie op de reis aan te geven.
Kan de app van de Nissan laadpas trouwens je niet helpen met route plannen? De meest laadpas apps hebben een basis vorm van route met laadstop planning. En maak je vooral niet te druk; het leven is te kort, je gezondheid en dierbaren om je heen te kostbaar. Een paar euro op een hele dag uit is maar een kopje koffie extra/minder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

[...]

Ik snap je mening over ABRP; kan er zelf ook niet zo heel goed mee overweg gaan. Ik weet niet of je een iOS device hebt, maar probeer daar PUMP dan eens op: ook een ontzettend goede routeplanner voor EV’s, maar met veel minder opties (die ik zelf niet mis) en ook veel overzichtelijker dan ABRP. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw35Q22pt4zGLROOmugbTkI4-vg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LIqx77bH2bZqK5KdSRzlKJtH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Dank voor de suggesties zover. Ik ga de Van Der Valk Vuren (Gorinchem?) en Dordrecht eens proberen. Heb de website bekeken en geen idee waarom ik daar niet met onze kleine zou kunnen eten?

Misschien wat luxe, maar met 5 maanden oud kan dat nog wel denk ik.

De AC aan de A27 doe ik dan daarna een keer. Leiderdorp is echt teveel uit de route.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joepie de p
@Meestermaas
Als je iets meer range kan bijladen in Vlissingen dan zou je ook de Hajé bij de Kroon (Nieuwegein) kunnen overwegen. Hoewel het snelladen daar niet zo voordelig lijkt op eerste zicht.

Als je kind nog potjesvoeding eet dan zal een restaurant dit best voor jou willen opwarmen in de magnetron.
Ik herinner me een keer dat het lievelingswortelprakje van mijn dochter terug kwam in een chique bakje met een takje krulpeterselie erop _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyMinded
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-04 18:39
Meestermaas schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:19:
Dank voor de suggesties zover. Ik ga de Van Der Valk Vuren (Gorinchem?) en Dordrecht eens proberen. Heb de website bekeken en geen idee waarom ik daar niet met onze kleine zou kunnen eten?

De AC aan de A27 doe ik dan daarna een keer. Leiderdorp is echt teveel uit de route.
De rit naar het AC kan ik je besparen die zit er al jaren niet meer, is nu een la place. De keten AC is ook jaren geleden over genomen dus die bestaat niet meer in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-04 08:09
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:20:
[...]

Is een samenwerking met Vattenfall in Nederland: dus ja er staan verspreid door heel Nederland snelladers van Vattenfall, waar je als Vattenfall extra voordelig doet snelladen tegen een tarief van € 0,65 per kWh.

In Echt ben ik nu 2x geweest: maar de laatste keer stond ik 5 minuten aan de snellader. Het is wel echt maar een snellader per McDonald's, dus soms moet je even wachten.

Overigens heb ik bij de McDonalds aan de Roermonder Straße in Herzogenrath ook een snellader zien staan: dus het is niet enkel in Nederland. Alleen in Duitsland is het een andere partij, welke snelladers bij McDonalds plaats. En ik weet ook niet of dat de regel of de uitzondering is.
Net terug van een trip naar Oostenrijk, en ook veel laders bezocht die net van de snelweg af staan. Mijn waarneming: in Duitsland en Oostenrijk is (nabij de snelweg) vrijwel elke groep laadpalen voorzien van een faciliteit: Interspar, McD, BK, KFC. Ook Lidl en Aldi heb ik gezien (In Duitsland kan dat laatste gratis laden betekenen). "Rogue" laadpalen die gewoon in het landschap zijn gepletterd heb ik nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
Draakje5 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:03:
Wij gaan binnenkort een week naar Texel. Ik word alleen droevig van de laadtarieven daar, wat slecht. Allemaal 0.60 cent +voor AC laden per kWh.
Wij gaan binnenkort een midweekje naar Landal Esonstad, in de buurt van Lauwersoog. Daar is het zo te zien niet veel beter gesteld.
Ik ben blij dat ik heen en weer kan rijden, waarbij ik op de terugweg kan laden bij de Tesla SuC in Drachten a € 0,35 ct/kWh.
Zelfs Landal rekent nog € 0,60 ct/kWh voor AC laden op het park zelf. Ik snap dat je kosten maakt voor het aanleggen en beheren van laadpalen en dat je die wilt terug verdienen, maar het is toch de omgekeerde wereld dat DC laden goedkoper is als AC laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 08:53
Archiebald schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:32:
[...]
maar het is toch de omgekeerde wereld dat DC laden goedkoper is als AC laden?
gaat allemaal uiteindelijk om gemak

wil je een half uur verklooten bij een dc lader of gewoon ac aansluiten en klaar?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Wij gaan binnenkort een midweekje naar Landal Esonstad, in de buurt van Lauwersoog. Daar is het zo te zien niet veel beter gesteld.
Ik ben blij dat ik heen en weer kan rijden, waarbij ik op de terugweg kan laden bij de Tesla SuC in Drachten a € 0,35 ct/kWh.
Zelfs Landal rekent nog € 0,60 ct/kWh voor AC laden op het park zelf. Ik snap dat je kosten maakt voor het aanleggen en beheren van laadpalen en dat je die wilt terug verdienen, maar het is toch de omgekeerde wereld dat DC laden goedkoper is als AC laden?
Niet echt, Tesla is gewoon goedkoop, en Landal is duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Coasterfreak schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:37:
[...]

gaat allemaal uiteindelijk om gemak

wil je een half uur verklooten bij een dc lader of gewoon ac aansluiten en klaar?
Ja, een ze doen het echt niet alleen bij het laden van een EV. Heb je al eens gekeken wat een blikje mais of een pak WC papier in de winkel op het park kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Meestermaas schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:19:

Zag dat je ergens zei om via Rotterdam te gaan, na 9 juni zal je dan niet via de A29 kunnen gaan.
Eerst gaat de Haringvlietbrug er iets van 2 maanden uit, daarna de Heijnenoordtunnel een maand.

https://www.rijkswatersta...ng-en-aanpak#&gid=1&pid=3

Bij Wouwse Tol Roosendaal (A58 Bergen op Zoom - Roosendaal) zit volgens mij La Place (en Subway en een naamloze hamburgertent), bij het naastgelegen Esso-station zou je kunnen laden.

Als het een doordeweekse dag is raad ik je trouwens aan om ook niet via de Moerdijk richting de A15 te gaan. Ik heb al mogen ervaren daar muurvast te staan in de vroege avond tijdens een weeksluiting van de Heijnenoordtunnel. In het weekend is het tijdens de sluiting ook wel druk bij Moerdijk ivm de werkzaamheden maar dan is het nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:28
koboy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Ja, een ze doen het echt niet alleen bij het laden van een EV. Heb je al eens gekeken wat een blikje mais of een pak WC papier in de winkel op het park kost?
Verschil is dat Landal niks overhoud aan het laden. Is uitbesteed aan E-Flux. Dan weet je dat je te veel betaald. Voor hun supermarkt doen ze nog extra moeite (personeel etc) maar die paal niet. Ik zou dan zeggen laat mensen voor kostprijs laden. Nu betaal je meer dan benzine om daar te laden. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-04 21:13
[...]

Dat heeft toch verder niks met Landal te maken, het zijn geen palen in eigen beheer?
Ik was bij Landal Aelderholt en betaal daar gewoon het tarief van 39 cent per kwh van mijn laadpasaanbieder.

Binnenkort gaan we naar De Leistert in ..Roggel..
Daar hebben we een laadpaal aan huis dus ik ben benieuwd hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
yannienl schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:38:
[...]

Dat heeft toch verder niks met Landal te maken, het zijn geen palen in eigen beheer?
Ik was bij Landal Aelderholt en betaal daar gewoon het tarief van 39 cent per kwh van mijn laadpasaanbieder.

Volgens mij heeft het in dit geval wel te maken met Landal: https://reithpower.nl/succescases/landal-esonstad/
De palen zijn in beheer bij e-flux en staan niet openbaar, dus je kunt nergens de tarieven online inzien. Daarom heb ik contact gezocht met Landal over het tarief en heb die ook van Landal zelf gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Van de zomer ik ook op een ander park van Landal. Dat ik me nu al afvraag wat het kost omdat al die palen van de huisjes waarschijnlijk niet eens op een laadkaart staan....

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
Dank voor de reacties allemaal! Opties genoeg en we gaan wel weer lekker na de zomer dan als ik het zo lees. We gaan altijd in het weekend op visite daar en even iets bij laden kan altijd om naar Haje te gaan en dochterlief luxe bakjes vol te laten spugen 😁

Ontopic weer: als Tesla zo goedkoop is en zo een betrouwbaar netwerk heeft, waarom laadt niet iedereen daar dan? Ik heb het geprobeerd en het beviel ons echt goed. Je moet wel even jezelf vermaken, maar dat moet je bij bijvoorbeeld Fastned ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:52
Meestermaas schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:04:
Dank voor de reacties allemaal! Opties genoeg en we gaan wel weer lekker na de zomer dan als ik het zo lees. We gaan altijd in het weekend op visite daar en even iets bij laden kan altijd om naar Haje te gaan en dochterlief luxe bakjes vol te laten spugen 😁

Ontopic weer: als Tesla zo goedkoop is en zo een betrouwbaar netwerk heeft, waarom laadt niet iedereen daar dan? Ik heb het geprobeerd en het beviel ons echt goed. Je moet wel even jezelf vermaken, maar dat moet je bij bijvoorbeeld Fastned ook.
Omdat het op de plekken waar het spannend is om een snellader te vinden de Tesla laadpalen vaak niet opengesteld zijn. En met mijn auto pak ik 2 plekken standaard, tenzij ik aan het eind sta.

Ik kan er dus niet standaard op rekenen dat ik bij Tesla kan laden. Dat betekend dat ik altijd een alternatief moet kunnen gebruiken. En om die reden heb ik een Abbo bij Elli zodat ik alle snelladers kan gebruiken (behalve tesla)

Overigens is Ford een samenwerking aangegaan met Tesla in de USA, dus ik hoop dat dit ook overwaait naar Europa. Dan is het laden bij alle Tesla punten ineens wel weer een optie.

[ Voor 23% gewijzigd door Brotuck op 05-06-2023 10:19 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
De locaties van Tesla vereisen vaak een stukje 'omrijden', en hebben niet altijd de optie tot makkelijk een kop koffie scoren.
Dat is bij Fastned of Shell Recharge imho toch ietsje beter voor elkaar: direct langs de snelweg en bijna altijd bij een tankstation met shop. Dat scheelt soms toch al met al weer 5-10 minuten per stop.

Tot slot heb ik een Hyundai die een mooi LEDje heeft, strak boven de CCS-laadpoort. En heeft Tesla op de V3-stekkers bedacht dat het mooi is als de stekker een beetje afgerond boven de CCS-connector uitsteekt. Dat past net iets minder lekker :P

Maar op vakantie maak ik inderdaad graag gebruik van de (v2) Superchargers ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 05-06-2023 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:36
Richh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:13:
[...]

De locaties van Tesla vereisen vaak een stukje 'omrijden', en hebben niet altijd de optie tot makkelijk een kop koffie scoren.
Dat is bij Fastned of Shell Recharge imho toch ietsje beter voor elkaar: direct langs de snelweg en bijna altijd bij een tankstation met shop. Dat scheelt soms toch al met al weer 5-10 minuten per stop.

Tot slot heb ik een Hyundai die een mooi LEDje heeft, strak boven de CCS-laadpoort. En heeft Tesla op de V3-stekkers bedacht dat het mooi is als de stekker een beetje afgerond boven de CCS-connector uitsteekt. Dat past net iets minder lekker :P

Maar op vakantie maak ik inderdaad graag gebruik van de (v2) Superchargers ;)
Tja bij ons was de Tesla lader juist op de route, ABRP had bedacht dat het sneller was om binnendoor te gaan naar de Ardennen, en dan kwam je langs een Supercharge plein met Tesla en nog wat lokale laders. Met een cafe'tje ernaast.
Was een V3, gewoon die plug erin gepropt :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 05-06-2023 13:49 . Reden: Gebruik een TR hiervoor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
Ik heb ook een Ioniq met hetzelfde ledje. Ben bij Tesla geweest in Uden en die hebben ook de zwarte kabel met handvat. Paste toch wel bij mij. Onhandig design is het zeker!

Ze lijken mij aardig op de route te liggen langs de snelweg.

Koffie tentjes bij een laadstops lijkt me sowieso een gouden toevoeging. Al is het maar een automaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yannienl
Meestermaas schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:30:
Ik heb ook een Ioniq met hetzelfde ledje. Ben bij Tesla geweest in Uden en die hebben ook de zwarte kabel met handvat. Paste toch wel bij mij. Onhandig design is het zeker!

Ze lijken mij aardig op de route te liggen langs de snelweg.

Koffie tentjes bij een laadstops lijkt me sowieso een gouden toevoeging. Al is het maar een automaat.
Ik heb tegenwoordig een 12v waterkokertje in de auto liggen, een doosje douwe oploskoffie, papieren bekers en een doos met koekjes.
Als ik de deur uit ga neem ik een flesje water mee als ik weet dat ik moet laden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

-edit- BTW vergeten en wat meer detail

Ik had daar (De Leistert) even snel getest bij het huisje en kwam op starttarief EUR 0,31 en EUR 0,83 / kWh
Snel de stekker eruit getrokken nadat ik de tarieven kon zien want de laadpaal op de grote parkeerplaats vooraan was starttarief EUR 0,61 en EUR 0,47 / kWh
Die laadpaal had wel een tarief als je auto vol was, maar dat weet ik even niet meer precies.
Dit was in maart, dus geen idee of er iets is veranderd.

Was met een pas zonder abonnement, normaal stattarief is 31 cent.

[ Voor 6% gewijzigd door gri- op 05-06-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
gri- schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:16:
[...]

Ik had daar even snel getest bij het huisje en kwam op starttarief EUR 0,26 en EUR 0,69 / kWh
Snel de stekker eruit getrokken nadat ik de tarieven kon zien want de laadpaal op de grote parkeerplaats vooraan was starttarief EUR 0,51 en EUR 0,39 / kWh :)
Die laadpaal had wel een tarief als je auto vol was, maar dat weet ik even niet meer precies.
Dit was in maart, dus geen idee of er iets is veranderd.
Bij de leistert bedoel je toch?
Ik ga er vanuit dat jij een pas hebt zonder abonnement?
Voor mij zou het dan gewoon het normale tarief van mijn laadpasaanbieder zijn, 39 cent per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
yannienl schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Bij de leistert bedoel je toch?
Ik ga er vanuit dat jij een pas hebt zonder abonnement?
Voor mij zou het dan gewoon het normale tarief van mijn laadpasaanbieder zijn, 39 cent per kwh.
Klopt, ik heb mijn post aangevuld en bedragen waren ook nog zonder BTW dus dat toegevoegd :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Silversurfer1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Verschil is dat Landal niks overhoud aan het laden. Is uitbesteed aan E-Flux. Dan weet je dat je te veel betaald. Voor hun supermarkt doen ze nog extra moeite (personeel etc) maar die paal niet. Ik zou dan zeggen laat mensen voor kostprijs laden. Nu betaal je meer dan benzine om daar te laden. Jammer.
Om je redenering die te trekken van de (t.o.v. supermarkt inefficiënte winkel) wat denk je dat Landal gaat rekenen als ze zelf alles om de laadpaal moeten regelen? Ondersteuning, reparaties etc. Zijn ook niet goedkoop, kom je al snel uit op die 60 cent.
Huur gewoon fietsen, doe er 1 achterin en ga goedkoop laden in het dorp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37
Medjai schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:59:
Is er iemand die 2 kaarten heeft geactiveerd bij ESB? Mijn Duits is misschien niet zo goed maar ik kreeg het gevoel dat je per kaart een abonnement van 5 euro per maand afsluit. Iemand hier die dit weet?
Per kaart sluit je inderdaad een abonnement a 4,90 af.
Ik heb dus een kaart over want een 2e abonnement voor de 2e auto gaat niet uit kunnen. Ik ga er even vanuit dat de kaart ook op een andere account geactiveerd kan worden. Iemand interesse in de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Brotuck schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:05:
[...]

Omdat het op de plekken waar het spannend is om een snellader te vinden de Tesla laadpalen vaak niet opengesteld zijn. En met mijn auto pak ik 2 plekken standaard, tenzij ik aan het eind sta.

Ik kan er dus niet standaard op rekenen dat ik bij Tesla kan laden. Dat betekend dat ik altijd een alternatief moet kunnen gebruiken. En om die reden heb ik een Abbo bij Elli zodat ik alle snelladers kan gebruiken (behalve tesla)

Overigens is Ford een samenwerking aangegaan met Tesla in de USA, dus ik hoop dat dit ook overwaait naar Europa. Dan is het laden bij alle Tesla punten ineens wel weer een optie.
De samenwerking in de USA is dat Ford ook de de Tesla stekker stekker gaat gebruiken en (betere) toegang krijgt tot de laders.
Die betere toegang hebben we hier al, dus laat ze asjeblieft die stekker daar houden; het is hier met de (vrijwel complete) standaardisatie op CCS juist zo fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-03 23:48
Even een algemene vraag: hoe vis je uit met welke laadpas/app/... je ergens kan betalen, en idealiter ook wat de goedkoopste optie is?
Ik ga komend weekend naar Rotterdam en parkeer dan waarschijnlijk in de Central Plaza parking. Op de website staat wel dat ze laadpalen hebben, maar verder is de informatie zeer karig. Niets over de benodigde laadpas en niets terug te vinden over de tarieven: https://parkerenincentralplaza.nl/praktische-informatie/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Harvem schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:08:
Even een algemene vraag: hoe vis je uit met welke laadpas/app/... je ergens kan betalen, en idealiter ook wat de goedkoopste optie is?
Ik ga komend weekend naar Rotterdam en parkeer dan waarschijnlijk in de Central Plaza parking. Op de website staat wel dat ze laadpalen hebben, maar verder is de informatie zeer karig. Niets over de benodigde laadpas en niets terug te vinden over de tarieven: https://parkerenincentralplaza.nl/praktische-informatie/
The one million dollar question in dit topic.
Die ook al one million keer gesteld is. ;)
Er is helaas geen makkelijk antwoord.

Komt er op neer door wat tijd te investeren en diverse apps af te gaan om te kijken wat de goedkoopste laad-pas/laad-app is. Een snelle blik in de Vattenfall app leert mij dat de palen van Eneco zijn. Met de Vattenfall pas zou je daar 52 cent de kWh kwijt zijn, plus 35 cent starttarief. Als het Rotterdam betreft raad ik altijd aan om de gratis ZuidHolland (Engie/50five) pas aan te schaffen en bij een laadpaal te gaan staan in de buurt. Bij de meeste palen betaal je 31 cent namelijk. In de Laadpaal app van Last Mile Solutions zie je waar je 31 cent betaalt. Bij sommige ook 38 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
Harvem schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:08:
iedere laadpas heeft een app en in die app kan je zien welke laadpaal werkt voor die laadpas. beste is dus gewoon de app downloaden en zien of die laadpalen er in zitten. Klinkt belachelijk maar ik heb nog geen gemakkelijkere manier gevonden

[ Voor 9% gewijzigd door freegeek op 05-06-2023 13:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-04 22:26
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:59:
[...]

Voor nu.
Het is nog geen 2025....2026.

Met een beetje verstandige stemkeuze tijdens de volgende verkiezingen voorzie ik dit vooruitzicht niet.
De linkerkant van het spectrum zou niet misstaan.
Het is nog erger, de minister erkent dat het hogere gewicht van EVs tot extra MRB inkomsten gaat leiden die al ingecalculeerd zijn in de meerjarenbegroting zie hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4k1nQxl2Gf2bxttOfsdPr1Hgxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5E3XsygXAfM5SBWvotfAvrZ6.jpg?f=fotoalbum_large
Deze inkomsten zijn volgens de minister nodig om het teruglopende aan inkomsten door de transistor in andere heffingen (zoals met name de bpm ) te compenseren.

Blijft staan dat het totaal zinloos is 1000 euro subsidie te geven op een tweedehands EV, terwijl het gepubliceerde diagram met TCO aangeeft dat een ICE honderden euro’s goedkoper is per jaar dan een EV. Dan is de hele subsidie een sigaar uit eigen doos. Klinkt als 1000 euro subsidie voor zonnepanelen maar daarna gaan we wel ie vastrecht verhogen met 400 per jaar. 8)7

Punt is dat er in tegenstelling tot bijv. de salderingsregeling wetsverandering nodig is om het beleid te wijzigen, in plaat van het in stand te houden. Niets doen leidt in 2026 tot voltarief. Ik heb nog geen partij gehoord die MRB korting voor EVs heeft voorgesteld. Is ook niet iets dat de gewone man aanspreekt, het is maar een klein onderwerp tov zorg, woningbouw, onderwijs enz. Daar gaan ze zich echt niet hard voor maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
Omdat ik daar niet met mijn Nissan Leaf kan laden: ik denk als dat wel kon, dat ik daar waarschijnlijk vaste klant was. Aangezien de laadtarieven bij de Tesla Superchargers veel lager zijn.

Maar net als met het investeren in de mogelijkheid om met 11kw te kunnen laden: wat overigens het drama van afgelopen zaterdag had verkomen, want dan zit de accu van de Nissan Leaf binnen 3 uur weer helemaal vol _O-

Loont het zich gewoon niet om er een CCS aansluiting op te laten bouwen, door MuxSan. Dat geld hou ik liever in de zak, voor de volgende EV welke ik over een jaar of 5 ga kopen.
oltk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:54:
[...]
(In Duitsland kan dat laatste gratis laden betekenen).
Dat is al sinds begin dit jaar niet meer het geval: bij Aldi gebruik je eigen bankpas. Het laden stop je door eerst de laadkabel van je auto af te koppelen. En bij Lidl dien je de Lidl Plus App te gebruiken.

Voor zover het ook maar iemand interesseert: mijn conclusie is, dat het bij de Aldi allemaal minder omslachtig is dan bij de Lidl. Ook behaalde ik bij Aldi een hogere laadsnelheid, wat heel wat waard is wanneer je slechts 2 a 3 uur in de buurt van zo'n klein winkelcentrum besteed.

Lidl vindt ik wel beter wat betreft het zoeken van de laadpalen in hun Lidl Plus App: kun je ook direct zien of ze wel werken en of ze bezet zijn. Bij Aldi gaat dat via hun eigen website. Enige plek waar je in Duitsland echt nog gratis kunt laden, dat is IKEA.

[ Voor 32% gewijzigd door Marco-Peters op 05-06-2023 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
Ik denk dat de MRB gelijk blijft, maar de benzine duurder wordt. Waar ICE afhankelijk is van pompstations kunnen wij ook thuis laden en zullen ze dus moeten blijven concurreren met een gewoon stopcontact. Een andere optie is dat er gefaseerd rekeningrijden ingevoerd gaat worden met hogere tarieven voor ICE.

Het kopen van een 2ehands EV is dan dus wel slim nu met de subsidie en korting op de MRB. Dit nog los van onderhoud, levensduur en comfort.

Ik denk dat er een verschuiving komt van service bij benzinestations naar service bij laadstations.sla de massa toe neemt bij laadstations en dus afneemt bij benzinestations verplaats je logischerwijs het winkeltje.

Over 5 a 10 jaar zien we of ik gelijk krijg 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
koboy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:05:
[...]

De samenwerking in de USA is dat Ford ook de de Tesla stekker stekker gaat gebruiken en (betere) toegang krijgt tot de laders.
Die betere toegang hebben we hier al, dus laat ze asjeblieft die stekker daar houden; het is hier met de (vrijwel complete) standaardisatie op CCS juist zo fijn!
Ja dat klopt, maar daar hebben we (gelukkig) in europa geen last van.

Maar een ander belangrijk deel is dat ALLE laadplekken van tesla dan ook opengesteld gaan worden voor de Ford auto's en daar doelde ik op in Europa. Dat zou ideaal zijn omdat je in landen als italie en spanje/portugal vaak nog geen opengestelde laadpalen hebt nu, zeker niet op punten waar het nu eenmaal nog een laadwoestijn is.. En op die plekken is een Ionity of andere aanbieder vaak niet in de buurt. Want nee er is zeker geen 100% opengesteld en erger nog Tesla gooit ook laadpunten weer op Tesla only als het drukker is. Dat is wat mij betreft erg lastig om er dan een abbo op af te sluiten

[ Voor 13% gewijzigd door Brotuck op 05-06-2023 14:31 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:07
Meestermaas schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:09:
.......... Een andere optie is dat er gefaseerd rekeningrijden ingevoerd gaat worden met hogere tarieven voor ICE.

Het kopen van een 2ehands EV is dan dus wel slim nu met de subsidie en korting op de MRB. Dit nog los van onderhoud, levensduur en comfort.

Ik denk dat er een verschuiving komt van service bij benzinestations naar service bij laadstations.sla de massa toe neemt bij laadstations en dus afneemt bij benzinestations verplaats je logischerwijs het winkeltje.

Over 5 a 10 jaar zien we of ik gelijk krijg 😉
5 á 10 jaar???

dan hebben veel mensen al 2 á 3 auto's doorlopen, zéker de leaserijders... O-)

Denk je dat die gaan afwachten over wat kán zijn ...over 10 jaar... met deze regering?? _O-

De discussie is (nog) steeds dat er méér openbare laadpalen bij moeten komen,
maar zet de MRB door, dan denk ik dat we over gaan houden. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Hansieo op 05-06-2023 15:05 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Brotuck schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Ja dat klopt, maar daar hebben we (gelukkig) in europa geen last van.

Maar een ander belangrijk deel is dat ALLE laadplekken van tesla dan ook opengesteld gaan worden voor de Ford auto's en daar doelde ik op in Europa. Dat zou ideaal zijn omdat je in landen als italie en spanje/portugal vaak nog geen opengestelde laadpalen hebt nu, zeker niet op punten waar het nu eenmaal nog een laadwoestijn is.. En op die plekken is een Ionity of andere aanbieder vaak niet in de buurt. Want nee er is zeker geen 100% opengesteld en erger nog Tesla gooit ook laadpunten weer op Tesla only als het drukker is. Dat is wat mij betreft erg lastig om er dan een abbo op af te sluiten
Ik lees het wellicht niet goed, maar in Amerika wordt maar ca 50% van alle Tesla SuC's opengesteld volgens mij, 12.000 vd 24.000. Dus zeker niet ALLE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
maharens schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:41:
[...]

Ik lees het wellicht niet goed, maar in Amerika wordt maar ca 50% van alle Tesla SuC's opengesteld volgens mij, 12.000 vd 24.000. Dus zeker niet ALLE
Zoals ik het lees in bijvoorbeeld dit artikel gaat het om alle USA laders van tesla, dat zijn er 12.000 inderdaad.
https://edition.cnn.com/2...la-partnership/index.html

Ik hoop dat Ford en Tesla ook wereldwijd een deal gaan maken, dat ligt wel in de lijn van verwachtingen vind ik. Dat zijn er ruim 24.000

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Hansieo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:04:
[...]

5 á 10 jaar???

dan hebben veel mensen al 2 á 3 auto's doorlopen, zéker de leaserijders... O-)

Denk je dat die gaan afwachten over wat kán zijn ...over 10 jaar... met deze regering?? _O-

De discussie is (nog) steeds dat er méér openbare laadpalen bij moeten komen,
maar zet de MRB door, dan denk ik dat we over gaan houden. |:(
Maak daar met de huidige levertermijnen bij veel merken maar 1 à 2 auto's van :P

Helaas zijn zo'n bewegingen zoals van de MRB wel te verwachten, of ik ben toch niet verrast dat de overheid links, rechts, boven en onder op zoek zal gaan naar manieren om de terugvallende inkomsten uit fossiele brandstoffen te compenseren.
Ik zou dan wel hopen dat ze die meergewicht belasting ook heffen op PHEV's die vaak niet veel minder wegen dan een EV... Anders wordt het helemaal mooi, als een PHEV op dat fiscaal vlak interessanter wordt dan een EV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Het antwoord op die kamervragen had ik niet verwacht, ik ga er toch wel vanuit dat daar juist meer vragen op gaan komen :)

Echt, niet meer dan logisch dat EV's MRB moeten gaan betalen; niet meer dan terecht. En dat bijvoorbeeld een Model 3 meer kan bijdragen dan een Aygo lijkt me ook niet meer dan logisch.

Maar als je dat grafiekje bekijkt van (bijvoorbeeld) een Golf vs een ID3, of de Kona EV vs Kona benzine, dan hebben ze toch echt boter op hun hoofd daar in Den Haag. Kan je met je SEPP-subsidie straks wel een Zoë kopen, maar Jan Modaal met een rekenmachien is er dan allang achter dat 'ie na 4 de subsidie volledig heeft terugbetaald in MRB, en vanaf dat jaar hogere vaste lasten aan die auto heeft.
Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me. En als dat 't wel is: schaf die SEPP-subsidie dan ook vooral af.

Tel daar nog eens bij op dat hoogst belaste vorm van energie, elektriciteit is (de belasting per kw op gas, benzine, diesel is lager)... ik snap niet hoe men zo de klimaatdoelen van het kabinet wil bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat tabelletje is alleen maar juist als er geen correctie op gewicht komt hè.

Maar als dat er niet komt snap ik de logica helemaal niet. Een milieuvriendelijkere auto zwaarder belasten dan een die dat minder is. Only in Den Haag.

Maar goed. In 2030 komt dat gedrocht van een rekeningrijden hè.

(En wellicht is dit onderwerp meer geschikt voor een separaat topic)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
Brotuck schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Zoals ik het lees in bijvoorbeeld dit artikel gaat het om alle USA laders van tesla, dat zijn er 12.000 inderdaad.
https://edition.cnn.com/2...la-partnership/index.html

Ik hoop dat Ford en Tesla ook wereldwijd een deal gaan maken, dat ligt wel in de lijn van verwachtingen vind ik. Dat zijn er ruim 24.000
Ik zou zweren dat ik gelezen/gezien/gehoord had dat niet alle SuC's mee deden, maar ik kan dat ook niet meer vinden, wereldwijd zijn het er volgens mij zelfs 45.000.

Either way, het is goed voor de EV in zijn algemeenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gunner schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:18:
Dat tabelletje is alleen maar juist als er geen correctie op gewicht komt hè.

Maar als dat er niet komt snap ik de logica helemaal niet. Een milieuvriendelijkere auto zwaarder belasten dan een die dat minder is. Only in Den Haag.

Maar goed. In 2030 komt dat gedrocht van een rekeningrijden hè.

(En wellicht is dit onderwerp meer geschikt voor een separaat topic)
En rekeningrijden gaan ze toch differentiëren volgens uitstoot, maar waarschijnlijk ook ten dele via gewicht.
Dan zou de MRB toch weg moeten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-05 10:13

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Richh schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:15:
Het antwoord op die kamervragen had ik niet verwacht, ik ga er toch wel vanuit dat daar juist meer vragen op gaan komen :)

Echt, niet meer dan logisch dat EV's MRB moeten gaan betalen; niet meer dan terecht. En dat bijvoorbeeld een Model 3 meer kan bijdragen dan een Aygo lijkt me ook niet meer dan logisch.

Maar als je dat grafiekje bekijkt van (bijvoorbeeld) een Golf vs een ID3, of de Kona EV vs Kona benzine, dan hebben ze toch echt boter op hun hoofd daar in Den Haag. Kan je met je SEPP-subsidie straks wel een Zoë kopen, maar Jan Modaal met een rekenmachien is er dan allang achter dat 'ie na 4 de subsidie volledig heeft terugbetaald in MRB, en vanaf dat jaar hogere vaste lasten aan die auto heeft.
Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me. En als dat 't wel is: schaf die SEPP-subsidie dan ook vooral af.

Tel daar nog eens bij op dat hoogst belaste vorm van energie, elektriciteit is (de belasting per kw op gas, benzine, diesel is lager)... ik snap niet hoe men zo de klimaatdoelen van het kabinet wil bereiken.
:P Ze hebben wat auto regelingen betreft altijd wel boter op hun hoofd gehad uiteindelijk. :+
Kijk maar hoe de Hybride, PHEV en nu EV regels zijn verlopen afgelopen jaren :D

(Meestal eindigt het met dat ze weer stijging in verkochte ICE zien waarna er een nieuwe soort opduikt...
Misschien na de EV jaren dan, waterstofauto's of gewoon Mini-nuclear :P
Tommie12 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:22:
[...]

En rekeningrijden gaan ze toch differentiëren volgens uitstoot, maar waarschijnlijk ook ten dele via gewicht.
Dan zou de MRB toch weg moeten vallen.
:+ Zou niet ook ooit BPM wegvallen?
(Doen ze er gewoon bij om daarna te doen alsof het zeer complex is om uit te faseren of vergeten het gewoon)

[ Voor 12% gewijzigd door RazorX4 op 05-06-2023 16:30 ]

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
RazorX4 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:28:
[...]

:P Ze hebben wat auto regelingen betreft altijd wel boter op hun hoofd gehad uiteindelijk. :+
Kijk maar hoe de Hybride, PHEV en nu EV regels zijn verlopen afgelopen jaren :D

(Meestal eindigt het met dat ze weer stijging in verkochte ICE zien waarna er een nieuwe soort opduikt...
Misschien na de EV jaren dan, waterstofauto's of gewoon Mini-nuclear :P
Uiteindelijk zijn dat vooral bijtellingsmaatregelen geweest, waarbij looptijden sowieso vaststonden. Daar werd niet direct de particulier door geraakt.
Verder snap ik ook best wel dat zo'n Foutlander die in de praktijk maar weinig aan de laadpaal staat, niet het gewenste resultaat was van de destijds geldende maatregelen :)

Bij een EV is dit toch echt anders, sterker nog: de verlengde SEPP-subsidie onderschrijft ook weer ergens de wens van het kabinet tot het stimuleren van elektrisch rijden. Dat verschilt ook met voorgaande regelingen, daarbij was het ook wel duidelijk dat men politiek ook echt minder mini-diesels wou bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:10
Marco-Peters schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:45:
[...]

Ik heb gisteren ook geleerd om niet direct weg te lopen bij de publieke laadpaal: anders had ik kunnen zien, dat het zandlopertje nog steeds op deed lichten. Die palen van Vattenfall heb een Vinkje, Zandloper en batterij icoontje.

Je auto laad daadwerkelijk pas op, wanneer dat batterij icoontje oplicht. Als dat niet het geval is, dan kan het zijn dat de laadpaal een storing heeft. Als zo'n publieke laadpaal in de buurt van een McDonalds of Burgerking etc is, dan zou het kunnen volstaan om daar een uurtje te laden.

Want in Nederland kom ik meestal maar een km of 30 a 50 maximaal tekort, wat je tijdens een restaurant bezoek ook makkelijk bij kan laden aan een publieke laadpaal. Vandaag blijft de Nissan Leaf trouwens lekker voor de deur staan, want 4000km in 1.5 maand is best veel hoor.

Goed voor de ervaring op te doen, want beter dat ik er nu tegen aanloop. Dan straks weer ik echt op reis ga met de auto.

Mijn actieradius is 200km op snelweg bij 100% soc: stel ik moet 220km rijden, dan kom ik dus 20km tekort. Maar daar heb je dus niet perse een snellader voor nodig, vooral als je toch bijna een stop van een uur maakt. Vattenfall heeft ook AC laders aan die snellaadstations, alleen die werken niet altijd _O-
Je kan dat toch direct zien in de app van je auto of die daadwerkelijk aan het laden is?
dat is wat ik altijd doe wanneer ik weg loop..ff de app checken

maar je kan het ook aan het gedrag van de auto zien..maar dat is misschien niet bij alle autos aan de buitenkant te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:19
Niet alle auto's hebben zo'n app, die van hem niet. Inmiddels wel gemeengoed op nieuwe auto's alhoewel soms met wat beschikbaarheidsissues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:10
ah ok en ook geen waarneembaar gedrag bij die auto?

en je kan de laadpaal toch ook horen?

[ Voor 28% gewijzigd door boyette op 05-06-2023 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:19
Dat dan weer wel. Er zitten laadindicatoren op. Ik laad bijna nooit publiek en zal dan dus wss wel even checken of het werkt. Maar thuis kijk ik nergens naar, omdat dat altijd wel werkt. Kan me voorstellen (en zo zou het ook moeten zijn) dat als je altijd publiek laadt, van hetzelfde uitgaat. Ik check ook niet of het lampje in de koelkast wel uitgaat als de deur dichtvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
boyette schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:37:
[...]

Je kan dat toch direct zien in de app van je auto of die daadwerkelijk aan het laden is?
dat is wat ik altijd doe wanneer ik weg loop..ff de app checken

maar je kan het ook aan het gedrag van de auto zien..maar dat is misschien niet bij alle autos aan de buitenkant te zien..
Nee dat kan ik niet zien: en het gekke was de Vattenfall app gaf aan het laden te zijn, maar vond het vreemd dat er na 35min nog steeds 0kwh weergeven werd. Dus toen was het wel duidelijk, er wordt helemaal niet geladen.

Want mijn auto laad ongeveer 3kwh per uur aan een 11kw laadpaal en dus na 20min zou er 1kwh geladen moeten zijn. Enige wat ik in de Nissan Leaf app kan checken, is hoeveel de SoC is en wanneer het laden gestopt is krijg ik een notificatie.

En de Vattenfall app laat ook niet realtime zien hoeveel er geladen is, althans niet zoals bij de snellader. Dus waarschijnlijk was de laadpaal gewoon in storing, want toen ik hem inplugde aan de andere kant werkte het wel.

Ja er gaan lampjes op het dashboard branden wanneer de auto laadt, maat daar heb ik waarschijnlijk niet opgelet. Vattenfall laadpalen, daar laad ik regelmatig aan. Dus dan let je er niet perse iedere keer op.

[ Voor 21% gewijzigd door Marco-Peters op 05-06-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:51
Ik heb een tesla model 3 en sinds kort een nieuwe laadpas van werk, een laadpas van MTC.
Volgens de MTC app zou ik moeten kunnen opladen bij Parkncharge laadpalen, echter lukt het bij alle 4 geprobeetse palen bij mij in de buurt niet...doe ik iets verkeerd of werkt MTC niet met parkncharge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
@makaa daarom dien je dus een verzameling aan te leggen met meerdere laadpassen: maar neem hoe dan ook contact op met de aanbieder van de laadpas. Ik had laatst bij het activeren van een nieuwe laadpas, het vinkje bij "laden bij andere providers" uitgezet.

Immers wilde ik enkel bij de laadpalen laden, waar deze laadpas voor was bedoeld. Maar dit resulteerde dus in een niet werkende laadpas. Uiteindelijk is dit opgelost, door de klantenservice per mail te contacteren. Maar als ik geen andere laadpas had, dan had ik niet kunnen laden.....

Altijd dus een of meerdere laadpassen als backup hebben: niet iedere laadpas werkt bij iedere laadpaal, ookal staat de laadpaal in de app.
Pagina: 1 ... 63 ... 213 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2