Toon posts:

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 61 Laatste
Acties:

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:05
Zjanzjak schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:57:
[...]

Vooral voor de privérijder die een beetje op de centjes moet letten is het toch een beetje noodzaak om nogal wat van deze apps te downloaden en te installeren, soms gepaard gaande met een registratie.
Denk dat ik er een stuk of 20 (en dat is nog weinig) heb, waarvan ik er 7 vrij actief gebruik om vooral om laadpunten en de daarbij horende tarieven te vinden/uit te zoeken.

Zou je Vattenfall pas zeker niet weggooien, in sommige regio's kan je laden voor 31 cent of 39 cent.
Buiten dat, altijd handig om back up te hebben mocht een pas niet werken en je MOET laden.
Kan Vattenfall net 'best of the rest' zijn van al je laadpassen. ;)

Aangaande Freshmile, ik heb er voor gekozen om niet de boel te koppelen aan mijn creditcard, dus ik voeg regelmatig saldo toe. Gaat uiteraard ook van de creditcard af maar geeft me een fijner onderbuik-gevoel.
Bij koppeling wordt er namelijk eerst 50 euro afgeschreven wat in de regel gelijk (maar heeeeeeeel soms niet) weer terugkomt minus wat je geladen hebt, maar toch, ik heb het er niet zo op.
Ik gebruik FM nu ook een aantal maanden, wel via CC. Ik herken dat CC reserveringen en teruggaves (50 per laadbeurt) zeer laat of soms ondoorzichtig terug te zien zijn. Maar uiteindelijk is bij de maandelijkse afrekening van mijn CC altijd alles kloppend...Dus dat scheelt :-)

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:07
yannienl schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:15:
[...]

20 passen.. Dayum..
Ik heb Elli, Shell voor als Elli niet werkt en als ik echt niet anders kan dan Tesla app..
In 99% van de gevallen laad ik altijd 39 cent ac en 49 cent dc, hoef ik nergens op te letten en de abo kosten van 5 euro per maand heb ik er zo uit.
Maar Elli kost toch € 0,62 AC bij 0 euro abonnement en € 0,52 AC bij € 6,99 abonnement en € 0,50 AC bij € 14,99 abonnement? Dan kun je toch beter € 0,59 AC bij 0 euro abonnement nemen bij Shell?

Of kijk ik niet goed? Volgens mij is Elli niet zo'n goede deal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:34
Silversurfer1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Maar Elli kost toch € 0,62 AC bij 0 euro abonnement en € 0,52 AC bij € 6,99 abonnement en € 0,50 AC bij € 14,99 abonnement? Dan kun je toch beter € 0,59 AC bij 0 euro abonnement nemen bij Shell?

Elli was tot eind november een heel goede optie, helaas is daarna het tarief behoorlijk verhoogd. Maar als je onder de oude voorwaarden zat dan zit je tot einde dit jaar goed. Je sloot het abbo af voor een heel jaar namelijk.

In NL is het (voor mijn abbo) 0,35 ct voor AC en 0,45 ct voor DC bijvoorbeeld

[Voor 10% gewijzigd door Brotuck op 24-05-2023 13:44]

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
totalatool schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:45:
Ik heb de Freshmile app toch maar geïnstalleerd, want dat had ik nog niet gedaan omdat ik geen zin had om een account aan te maken alleen maar om de tarieven te zien.
Freshmile staat hier om de hoek op €0,23 + €0,04 / min, en de paal aan de overkant van de straat op €0,25 + €0,03 / min, dus met 11 kWh per uur laden kom ik uit op respectievelijk €0,45 en iets meer dan €0,41 per kWh.
Dat scheelt!
Kan die net aangevraagde gratis Vattenfallpas meteen in de reservebak. :D
Tot je een keer ergens komt waar een eigen Vattenfall paal staat, waar je met die Vattenfall pas het goedkoopst kunt laden. ;)

Ik heb het geluk dat in mijn wijk, met een totaal van 14 laadpalen, twee daarvan een Vattenfall paal zijn (en de rest is allemaal TotalEnergies). Waarbij één van die twee Vattenfall palen op ongeveer 200 meter lopen van mijn huis staat. Bij Vattenfall laad ik voor €0,34 / kWh zonder extra kosten met de Vattenfall laadpas. Bij die Total palen is Freshmile met €0,23 per kWh + €0,04 / min de goedkoopste. Gemiddeld laadt mijn auto met ongeveer 9,5 kWh. Dan kom ik uit op ongeveer €0,48 per kWh.

• _VooDooMen_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50
Had net iets geks. Zat op de bank en kreeg een melding in de app van InCharge Vattenfall dat ik aan het laden was maar ben daar helemaal niet. Het was weliswaar een korte sessie maar schrok er wel van. Ik gebruik deze paal wel eens en mis ook nog een paar sessies van deze maand in de app. Misschien dat deze van vorige maand was? Iemand dit ook al eens eerder gehad?

Net maar even melding gemaakt bij InCharge.

[Voor 11% gewijzigd door _VooDooMen_ op 24-05-2023 14:51]

Intel Core i7 920 2.67GHz | MSI X58 Pro-E | OCZ Gold 6GB DDR3 | XFX Radeon HD 4890 Black Edition | Samsung Spinpoint F1 | Logitech X-540 5.1 Speakerset | Hitachi DVD 6x/32x | NEC ND-3520A | PSP VITA | PS5 Disc | Sony KD-55XE9305 | PSN Galatios |

• Pjotr70
  • Laatst online: 30-05 14:52
Zojuist Enel travel plus bundel aangevinkt in de app. Staat nu pending activation achter. Ook zie ik in Paypal de afschrijving nog niet staan. Enig idee hoe lang het duurt voordat je de bundel kunt gebruiken?

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Pjotr70 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:14:
Zojuist Enel travel plus bundel aangevinkt in de app. Staat nu pending activation achter. Ook zie ik in Paypal de afschrijving nog niet staan. Enig idee hoe lang het duurt voordat je de bundel kunt gebruiken?
Gaat over het algemeen vrij vlot, meestal na 5-15 minuten of zoiets. Paypal afschrijving gaat met wat meer vertraging geloof ik.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 22:26

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

_VooDooMen_ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:43:
Had net iets geks. Zat op de bank en kreeg een melding in de app van InCharge Vattenfall dat ik aan het laden was maar ben daar helemaal niet. Het was weliswaar een korte sessie maar schrok er wel van. Ik gebruik deze paal wel eens en mis ook nog een paar sessies van deze maand in de app. Misschien dat deze van vorige maand was? Iemand dit ook al eens eerder gehad?

Net maar even melding gemaakt bij InCharge.
Ja ik heb dit ook eens gehad. De vorige laadsessie in die paal was niet goed gestopt en was na 2 minuten weer herstart en heeft toen 24 uur doorgelopen.Volgens de app in totaal iets van 120 kWh geladen.
Vattenfall gemaild en alles is gecorrigeerd.

• Pjotr70
  • Laatst online: 30-05 14:52
Wesco schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:16:
[...]

Gaat over het algemeen vrij vlot, meestal na 5-15 minuten of zoiets. Paypal afschrijving gaat met wat meer vertraging geloof ik.
Ben nu 40 minuten verder….

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 18:14
Pjotr70 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:14:
Heeft bij mij met PayPal laatste keer langer geduurd. Aantal uren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:23

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Wesco
  • Nu online
Interessante nieuwe ontwikkeling in Utrecht op het gebied van lantaarnpaal-laden:

https://www.duic.nl/algem...-maken-van-lantaarnpalen/

Meteen even in de laad-apps gezocht en het is de laadpaal bij Afrikalaan 56 (in de Chargepoint app staat er ook bij dat het een Laadlantaarn is), en deze geeft max. 6,4 kW. Niet helemaal duidelijk of dat dan op 1 fase of 3 fasen is, maar ik vermoed op slechts 1 fase. Ik denk nl. niet dat er meerdere 'kabels' door de lantaarnpalen lopen, maar meerdere aders en dat er nog 1 of 2 aders vrij bleken te zijn.
Dat zou wel kunnen kloppen met de max. 3 laad-lantaarnpalen per electriciteitskast die genoemd worden, want dan zit daar waarschijnlijk een aparte net-aansluiting van 3x25A (de laadsessies moeten natuurlijk wel verrekend kunnen worden) die dan gesplitst zou worden naar 3 aparte laadplekken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:49
yannienl schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:15:

20 passen.. Dayum..
Ik heb Elli, Shell voor als Elli niet werkt en als ik echt niet anders kan dan Tesla app..
In 99% van de gevallen laad ik altijd 39 cent ac en 49 cent dc, hoef ik nergens op te letten en de abo kosten van 5 euro per maand heb ik er zo uit.
20 apps ;)
Qua passen heb ik er geloof ik 8 ofzo.
maharens schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:20:

21+7 cent ben ik alleen nog maar tegengekomen bij DC laders, dan is het wel heel interessant.
Ja dan zeker maar lukraak op wat laadpunten klikken in Utrecht in de Freshmile app leverde mij dit op:

Dus klaarblijkelijk zijn er ook AC-laadpunten met dat tarief.
DjMark schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:28:

Ik gebruik FM nu ook een aantal maanden, wel via CC. Ik herken dat CC reserveringen en teruggaves (50 per laadbeurt) zeer laat of soms ondoorzichtig terug te zien zijn. Maar uiteindelijk is bij de maandelijkse afrekening van mijn CC altijd alles kloppend...Dus dat scheelt :-)
Ja het komt ook in de regel wel goed, maar ik slaap er wat beter op als ik het bij saldo-laden hou. ;)
En wat ik zei, mijn onderbuik-gevoel speelt mee. Geeft me, voor mijn gevoel, wat meer controle.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:46
Silversurfer1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:32:
[...]

Tot 19 december kon je sluiten voor 4,99 per maand tegen 39 cent ac en 49 cent dc.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:48

Dagje weg gaan met de electrische auto valt nog niet mee: de ene bestemming heeft enkel laadpalen waarvan het lijkt, dat ze bij een bedrijf staan? Die staan wel doodleuk in de Shell Recharge App, maar zijn zeer waarschijnlijk niet openbaar toegankelijk.

En stja bij de Veluwezoom zijn wel laadpalen dichterbij: alleen dat zijn allemaal dure laadpalen. Is nogal een verschil € 0,30 per kWh of bijna € 0,60 kWh. Ik overweeg bijna om een opvouwbare fiets te kopen, want dit is eerder de regel dan de uitzondering.

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:20
Dus klaarblijkelijk zijn er ook AC-laadpunten met dat tarief.
Je hebt helemaal gelijk en ik weet ook waarom ik het niet zag, ik zoek altijd boven de 150 kW :z

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:47
Binnenkort kan ik m’n eerste ev ophalen. Nog geen laadpaal, ik woon in de buurt van Rotterdam. Via de zoekfunctie kwam ik op Engie. Echter bestaat deze pas niet meer en voor een 50five pas moet je bij hun een laadpaal kopen.
Wat is nu de beste optie voor me?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:11
Russel88 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:04:
Binnenkort kan ik m’n eerste ev ophalen. Nog geen laadpaal, ik woon in de buurt van Rotterdam. Via de zoekfunctie kwam ik op Engie. Echter bestaat deze pas niet meer en voor een 50five pas moet je bij hun een laadpaal kopen.
De tarieven vergelijken tussen verschillende pasaanbieders voor de laadpalen die je het meeste gaat gebruiken. Dus in de buurt van thuis of op kantoor.

De FM pas icm Shell 175kW laders is momenteel een goede voor DC laden.

Is de auto van jezelf? Zo ja, heb je een eigen oprit en hoeveel km ga je per jaar rijden? Want dan kan een eigen laadpunt interessant zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:47
Gecko123 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:13:
[...]

De tarieven vergelijken tussen verschillende pasaanbieders voor de laadpalen die je het meeste gaat gebruiken. Dus in de buurt van thuis of op kantoor.

De FM pas icm Shell 175kW laders is momenteel een goede voor DC laden.

Is de auto van jezelf? Zo ja, heb je een eigen oprit en hoeveel km ga je per jaar rijden? Want dan kan een eigen laadpunt interessant zijn.
Binnenkort wordt een eigen laadpunt geïnstalleerd. Om de tijd te overbruggen heb ik een laadpas nodig en voor onderweg natuurlijk. Aangezien ik Engie had gevonden voor Zuid Holland in de zoek functie was ik gestopt met inlezen.
Totdat ik de pas wilde bestellen vandaag…

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zjanzjak
Ehm....

https://www.50five.com/nl...pas-aanvraag-zuid-holland

Gewoon aanvraagbaar hoor.

Welke EV? Zelf heb ik een Renault Megane E Tech, kan AC laden tot 22 kWh, voor sommige AC laadpalen in Rotterdam loont de Freshmile-pas dan ook. Ook bij sommige snelladers kan deze pas goedkoop uitvallen,
Malarky heeft er een paar posts aan gewijd in dit topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
gewoon ZH pas bij 50five

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• KingCrash
  • Laatst online: 17:44

KingCrash

Angry Rabbit

Wesco schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:04:
Interessante nieuwe ontwikkeling in Utrecht op het gebied van lantaarnpaal-laden:

https://www.duic.nl/algem...-maken-van-lantaarnpalen/

Meteen even in de laad-apps gezocht en het is de laadpaal bij Afrikalaan 56 (in de Chargepoint app staat er ook bij dat het een Laadlantaarn is), en deze geeft max. 6,4 kW. Niet helemaal duidelijk of dat dan op 1 fase of 3 fasen is, maar ik vermoed op slechts 1 fase. Ik denk nl. niet dat er meerdere 'kabels' door de lantaarnpalen lopen, maar meerdere aders en dat er nog 1 of 2 aders vrij bleken te zijn.
Dat zou wel kunnen kloppen met de max. 3 laad-lantaarnpalen per electriciteitskast die genoemd worden, want dan zit daar waarschijnlijk een aparte net-aansluiting van 3x25A (de laadsessies moeten natuurlijk wel verrekend kunnen worden) die dan gesplitst zou worden naar 3 aparte laadplekken.
Op Twitter onder dit nieuwsbericht reageert de gemeente utrecht op moppers over de hoge laadprijzen in Utrecht.

het laadtarief wordt elk kwartaal geïndexeerd op basis van de energieprijzen en CBS-cijfers. Op 1 juni worden de prijzen opnieuw bijgesteld. Zoals het er nu naar uit ziet verwachten wij een behoorlijke daling van de laadprijs

Ben erg benieuwd waar de prijs naar toe gaat vanaf 1-6.

Angry Rabbit

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-05 23:28
Kan iemand inschatten hoe lang het nu duurt voor je de Enel X pas binnen hebt? Is deze pas een goed idee voor Noorwegen? Ik vind de prijzen van het laden daar nogal flink en kan ook de benzine auto meenemen op vakantie. We vertrekken 9 juni namelijk al een laden met een travel plus lijkt me daar wel voordelig

• Wesco
  • Nu online
KingCrash schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:16:
[...]
Op Twitter onder dit nieuwsbericht reageert de gemeente utrecht op moppers over de hoge laadprijzen in Utrecht.

het laadtarief wordt elk kwartaal geïndexeerd op basis van de energieprijzen en CBS-cijfers. Op 1 juni worden de prijzen opnieuw bijgesteld. Zoals het er nu naar uit ziet verwachten wij een behoorlijke daling van de laadprijs

Ben erg benieuwd waar de prijs naar toe gaat vanaf 1-6.
De Vattenfall laadpalen gaan per 2 juni van € 0,75 naar € 0,45 per kWh, en ik hoop dat de andere laadpaalaanbieders vergelijkbare prijsverlagingen doen.
Meestermaas schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:46:
Kan iemand inschatten hoe lang het nu duurt voor je de Enel X pas binnen hebt? Is deze pas een goed idee voor Noorwegen? Ik vind de prijzen van het laden daar nogal flink en kan ook de benzine auto meenemen op vakantie. We vertrekken 9 juni namelijk al een laden met een travel plus lijkt me daar wel voordelig
Voor 9 juni gaat zeker niet lukken, de ervaringen zijn dat het lang, heel lang of oneindig duurt. Mijn Enel-X laadpas kwam onlangs na een week of zes binnen.

De Enel-X app kan een alternatief zijn, maar ik weet niet hoe bruikbaar die is in Noorwegen. Onderweg zijn de snelladers van Ionity en Allego in elk geval prima bruikbaar met de Enel-X app.

[Voor 0% gewijzigd door Wesco op 25-05-2023 09:19. Reden: typo]

Opel Ampera-e (2020)

• eltron
Meestermaas schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:46:
Bij mij duurde het een maand, maar boeide me eigenlijk niet zo. De praktijk is dat ik altijd met app laadt. Werkt ook beter dan pas. Hoe acceptatie op Noorse laders is, geen idee, maar dat moet je ook in de app kunnen zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-05 23:28
Oké dan ga ik het proberen met de app in Noorwegen. Dan zullen de Ionity laders in Noorwegen het ook wel doen. Dank voor je antwoord.

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:41
Meestermaas schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:46:
Oké dan ga ik het proberen met de app in Noorwegen. Dan zullen de Ionity laders in Noorwegen het ook wel doen. Dank voor je antwoord.
Enel is prima te gebruiken in Noorwegen. Ik ga daar ook deze zomer en gebruik is ook Mer, Fortum en Tesla apps. Zo kan ik zonder zorgen overal prima laden. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
sinds kort werkt enel x niet meer met de shell newmotion laadlpaal in mijn buurt die ik altijd gebruikte. Is bevestigd door enel dat het probleem bij Shell ligt. Ik weet niet hoe algemeen dit probleem is maar voor diegene die het probleem ook hebben, bij deze...

• crab-
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:11
freegeek schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:29:
sinds kort werkt enel x niet meer met de shell newmotion laadlpaal in mijn buurt die ik altijd gebruikte. Is bevestigd door enel dat het probleem bij Shell ligt. Ik weet niet hoe algemeen dit probleem is maar voor diegene die het probleem ook hebben, bij deze...
Kan het bevestigen, heb er ook al contact over gehad met ENEL, helaas nog zonder oplossing.
Had helaas een dag van te voren een Travel Plus afgesloten, want de paal icm ENEL werkte prima, ook over een eventuele refund laten ze niets horen.

[Voor 3% gewijzigd door crab- op 25-05-2023 09:49]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:14

koboy

Heb een idee voor een icon

Dan ook nog maar eens wat positiefs over Enel hier neerzetten:
Gisteren een update van de app gekregen. Heb het gevoel dat hij een fractie sneller is in het weergeven van de "bolletjes" op de kaart, maar nog steeds is daar wat geduld voor nodig. Er zit wel een kleine bug in bij de historie: last month geeft nu letterlijk de laatste maand, ipv de laatste rollende maand. Heb dit al gerapporteerd.
Laadpas gisteren ontvangen na bijna een maand (28 april besteld). Travel overgezet naar travel plus voor de vakantie, en lijkt er op dat er een tweede laadpas aan zit te komen. Zien we over een maand wel....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

koboy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:15:
en lijkt er op dat er een tweede laadpas aan zit te komen
Hoe bedoel je? Gaat Enel een nieuw type laadpas aanbieden, of heb je zelf een tweede besteld?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ander vraagje; ik moet regelmatig in Antwerpen zijn, en de apps die ik gebruik, geven geen melding als laadpalen vrij zijn gekomen. Zowel in Smoov als Shell Recharge kan ik laadpalen monitoren, maar die geven geen updates. Van sommige laadpalen geeft Shell ook de verkeerde status aan (zegt dat deze bezet zijn, terwijl dat niet zo is).

Weet iemand een goede Belgische app?

• koboy

koboy

TucanoItaly schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:29:
[...]

Hoe bedoel je? Gaat Enel een nieuw type laadpas aanbieden, of heb je zelf een tweede besteld?
Als je de eerste keer de travel plus bundel actief maakt krijg je een gratis laadpas. Had alleen er al 1 besteld (en net ontvangen) omdat ik dacht bij de niet plus bundel te blijven.
Zo te zien krijgt ik dus een tweede laadpas.... Zal hem niet activeren, kan iemand hem overnemen.

Uiteindelijk komt het ook wel mooi uit zo, kunnen we met een pas op vakantie. De extra pas komt waarschijnlijk pas na onze vakantie binnen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koboy

koboy

TucanoItaly schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:33:

Ander vraagje; ik moet regelmatig in Antwerpen zijn, en de apps die ik gebruik, geven geen melding als laadpalen vrij zijn gekomen. Zowel in Smoov als Shell Recharge kan ik laadpalen monitoren, maar die geven geen updates. Van sommige laadpalen geeft Shell ook de verkeerde status aan (zegt dat deze bezet zijn, terwijl dat niet zo is).

Zelf nog niet geprobeerd, maar de Enel app geeft je de mogelijkheid een paal te reserveren. Bij mij heeft hij aan dat ik dan een melding krijg als de paal vrij komt; voor echt reserveren heb je een speciaal abonnement geloof ik.
Ken zelf de Smoov en Shell app niet, weet dus niet of deze functie daar in zit en al dan niet werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:29

Qua Belgische app gebruik ik zelf Shell maar die geeft inderdaad geen melding dat ze vrij zijn. Verder gebruik ik ook wel Bonnet en Freshmile. Total Energies is de uitbater van de meeste laadpalen in Antwerpen stad. BE Charge is de app die dat in de gaten houdt (als ik me niet vergis)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• kaanmijo
  • Nu online
Zojuist een mailtje van Eneco/ANWB met nieuwe tarieven:

AC
Oud: €0.60/kWh
Nieuw: €0.585/kWh

DC
Oud: €0.85/kWh
Nieuw: €0.81/kWh

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:29
kaanmijo schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:20:
Zojuist een mailtje van Eneco/ANWB met nieuwe tarieven:

AC
Oud: €0.60/kWh
Nieuw: €0.585/kWh

DC
Oud: €0.85/kWh
Nieuw: €0.81/kWh
Hmmm, niet een enorme daling. Ben benieuwd of Shell gaat volgen - ik voorspel dat ze hooguit naar €0,55 gaan dalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:31

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vanaalten schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:23:
Hmmm, niet een enorme daling. Ben benieuwd of Shell gaat volgen - ik voorspel dat ze hooguit naar €0,55 gaan dalen.
Shell was bij gelijk tarief al duurder ivm het hogere starttarief, dus echt volgen deden ze al niet.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@magatsu

Ik documenteer het maar even voor het nageslag. Zowel Total z'n eigen app "ChargingTogether" als "Be Charge" tonen maar een klein deel van de laadpalen waar ik in geïnteresseerd ben. Die lijken van Blue Corner, die zelf geen app heeft. Ik ga nog even wat andere apps proberen.

• Gh0st
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:31
Hoi,

Even een vraagje:
Stel ik heb een abonnement bij Enel (Travel Plus - Flat) 320 kWh voor 99 per maand, kan ik hem dan gewoon aan een snellader prikken en gaat het dan van de saldo KWH af? of zit daar een toeslag op?

• Wesco
  • Nu online
Gh0st schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:39:
Hoi,

Even een vraagje:
Stel ik heb een abonnement bij Enel (Travel Plus - Flat) 320 kWh voor 99 per maand, kan ik hem dan gewoon aan een snellader prikken en gaat het dan van de saldo KWH af? of zit daar een toeslag op?
Snelladen gaat bij Enel-X ook gewoon van het maandbundel-saldo af, dus je kunt voor € 0,31 / kWh snelladen bij bv. Ionity en Allego. Niet bij Fastned helaas...

Opel Ampera-e (2020)

• Gh0st
Wesco schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:44:
[...]

Snelladen gaat bij Enel-X ook gewoon van het maandbundel-saldo af, dus je kunt voor € 0,31 / kWh snelladen bij bv. Ionity en Allego. Niet bij Fastned helaas...
Thanks! dat is dan best aantrekkelijk, ik krijg over 3 weken mijn PHEV en die kan 100KM elektrisch, ik kan beter tanken dan snelladen maar met dat goedkope tarief wordt snelladen ineens weer interessant...

Denk dat ik alleen wel veel boze gezichten krijg van de EV rijders bij de laadpaal....

• Gh0st
Nog 1 vraag, kan dit namelijk niet vinden op de site van Enel, is het abonnement maandelijks opzegbaar? en stel ik ga op vakantie en weet dat ik die maand meer ga gebruiken, kan ik hem dan voor 1 maand omhoog schroeven?

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:54
Gh0st schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Thanks! dat is dan best aantrekkelijk, ik krijg over 3 weken mijn PHEV en die kan 100KM elektrisch, ik kan beter tanken dan snelladen maar met dat goedkope tarief wordt snelladen ineens weer interessant...

Denk dat ik alleen wel veel boze gezichten krijg van de EV rijders bij de laadpaal....
Eh je PHEV snelladen? De accus zijn vaak te klein om te snelladen.
Plus ik ken nog geen PHEV met een CCS poort, welke krijg je?
Of ga je dan 3,6kW op je type 2 plug laden bij de snellader :+

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gh0st
Kodess schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Eh je PHEV snelladen? De accus zijn vaak te klein om te snelladen.
Plus ik ken nog geen PHEV met een CCS poort....
Of ga je dan 3,6kW op je type 2 plug laden bij de snellader :+
Mijn nieuwe auto kan 55KW snelladen (DC)

Accupakket is 25.4KWH

Betreft een Mercedes C300E

[Voor 3% gewijzigd door Gh0st op 25-05-2023 13:05]

• koboy

koboy

Gh0st schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:02:
Nog 1 vraag, kan dit namelijk niet vinden op de site van Enel, is het abonnement maandelijks opzegbaar? en stel ik ga op vakantie en weet dat ik die maand meer ga gebruiken, kan ik hem dan voor 1 maand omhoog schroeven?
Het is een bundel die je in een maand op mag maken. Als je niets doet krijg je na die maand automatisch eenzelfde nieuwe bundel.
Je kunt dus omschakelen naar pay as you go, of een andere bundel.
Let op: de start van de eerste bundel is het moment dat je hem kiest, dus niet de kalendermaand. Komt dat ongunstig uit voor je vakantie moet je even spelen met een aantal dagen pay as you go.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:54
Gh0st schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Mijn nieuwe auto kan 55KW snelladen (DC)

Accupakket is 25.4KWH

Betreft een Mercedes C300E
Dan mag niemand het je kwalijk nemen als je gaat snelladen IMO
Hebben wij bijna dezelfde capaciteit :+ (28kWh max 64kW snelladen)

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• Silversurfer1
  • Laatst online: 17:07
koboy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Het is een bundel die je in een maand op mag maken. Als je niets doet krijg je na die maand automatisch eenzelfde nieuwe bundel.
Je kunt dus omschakelen naar pay as you go, of een andere bundel.
Let op: de start van de eerste bundel is het moment dat je hem kiest, dus niet de kalendermaand. Komt dat ongunstig uit voor je vakantie moet je even spelen met een aantal dagen pay as you go.
Mag opmaken of moet opmaken anders ben je het kwijt? Gaat niet mee naar volgende maand?

Bv van de bundel 320 gebruik je 300 in 1 maand die 20 ben je dan kwijt?

Acties:
  • +10Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:38
De hoeveelheid 3 dubbele vragen en dito antwoorden begint redelijk drastische vormen aan te nemen hier....

Tweakers heeft een zoekfunctie, laten we die dan ook gewoon nuttig maken zeg....

• koboy

koboy

Silversurfer1 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:59:
[...]

Mag opmaken of moet opmaken anders ben je het kwijt? Gaat niet mee naar volgende maand?

Bv van de bundel 320 gebruik je 300 in 1 maand die 20 ben je dan kwijt?
Je moet niets..... Maar het restant ben je inderdaad kwijt. Vandaar mijn extra toelichting over de startdatum van de maand.

• Marco-Peters
Hebben jullie wel eens meegemaakt dat een grapjas de noodknop van de snellader ingeduwd heeft? Ik ben hier bij een snellader, waar twee autos aangesloten staan. Maar het aanraakscherm is helemaal zwart? Dus ik denk dat iemand zo grappig geweest is en de noodknop ingeduwd heeft.

Anyways: ik had er een melding van gemaakt en nadat ik terugkwam, kon ik weer laden. Gelukkig heeft het niet erg lang geduurd, tot een medewerker de snellader opnieuw deed starten.

[Voor 24% gewijzigd door Marco-Peters op 25-05-2023 15:46]

• koboy

koboy

gremsems schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:37:
De hoeveelheid 3 dubbele vragen en dito antwoorden begint redelijk drastische vormen aan te nemen hier....

Tweakers heeft een zoekfunctie, laten we die dan ook gewoon nuttig maken zeg....
Deels mee eens. Maar voor een zoekterm als Enel krijg je een dusdanige hoeveelheid hits dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Zullen we dan ook maar stoppen met het melden dat een bepaalde laadpas het niet deed op een bepaalde (type) laadpaal? Houden we het gewoon bij prijsdiscussies een algemene ervaring vragen.

Het komt ook door de situatie nu: de energie prijzen zijn er aan het dalen, maar door de lange termijn contracten van de CPO's en MSP's is dit de laatste maanden nog wat aan het nahobbelen in de prijzen.
Gevolg is dat (vaak buitenlandse) aanbieders goedkoper zijn, maar dan wel werken volgens andere "standaarden" dan wij punctuele Nederlanders gewend zijn, met een gelijk oplopend aantal meldingen van problemen.
Daarnaast zitten er in de keten tussen jouw app en de factuur zoveel stappen uit op dat moment ook verschillende landen, dat de kans op hikjes groter wordt.

• Zjanzjak

Waarom moet het Belgisch zijn? Vattenfall InCharge app, works like a charm, ook voor Antwerpse laadpalen.
Van welke CPO dan ook.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zjanzjak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Waarom moet het Belgisch zijn? Vattenfall InCharge app, works like a charm, ook voor Antwerpse laadpalen.
Van welke CPO dan ook.
Ik ging er van uit dat Belgische wellicht wél werken. Ik heb net InCharge gekeken, en daar staat de helft van de laadpalen en snelladers niet in. Bijv. op de hoek van Rijnkaai en Dinantstraat in Antwerpen staat een Total tankstation met een Allego snellader, staat wel in Shell Recharge maar niet in Vattenfall InCharge. Daar tegenover vier laadpaaltjes van Blue Corner, staan ook niet in InCharge.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sandro!
  • Laatst online: 16:21
Zjanzjak schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Van welke CPO dan ook.
Ik zat met hetzelfde "probleem" als @TucanoItaly. Bijvoorbeeld: de P+R in Merksem staat (goed) in twee van mijn 15 laadapps (Chargemap en Chargeprice). In de andere apps staat niets, of de oude situatie met 2 palen. Geen idee overigens of een Belgische app beter zou werken. Deze palen zijn ook van Blue Corner, en die lijken inderdaad geen eigen app te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zjanzjak
TucanoItaly schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:23:

Ik ging er van uit dat Belgische wellicht wél werken. Ik heb net InCharge gekeken, en daar staat de helft van de laadpalen en snelladers niet in. Bijv. op de hoek van Rijnkaai en Dinantstraat in Antwerpen staat een Total tankstation met een Allego snellader, staat wel in Shell Recharge maar niet in Vattenfall InCharge. Daar tegenover vier laadpaaltjes van Blue Corner, staan ook niet in InCharge.
Sandro! schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:41:
Ik zat met hetzelfde "probleem" als @TucanoItaly. Bijvoorbeeld: de P+R in Merksem staat (goed) in twee van mijn 15 laadapps (Chargemap en Chargeprice). In de andere apps staat niets, of de oude situatie met 2 palen. Geen idee overigens of een Belgische app beter zou werken. Deze palen zijn ook van Blue Corner, en die lijken inderdaad geen eigen app te hebben.
Ah ok, had ik waarschijnlijk gewoon wat geluk met laadpalen die ik in de Shell Recharge app zocht, en vond, ook vond in de Vattenfall app. Dus dacht dat Vattenfall het redelijk op orde had. Dat apps niet altijd alles zichtbaar hebben is wel bekend, daarom check ik er ook veel als ik weer eens ergens heen ga waar ik nog niet eerder geweest ben. Antwerpen was mijn doel namelijk een maandje terug, zodoende had ik het eea uitgezocht. Maar goed, mocht de laadpaal wel in de Vattenfall app staan dan kan je dus de melding aanzetten, en zodra de laadpaal vrijkomt krijg je een signaaltje dattie vrij is. De keren dat ik hier gebruik van heb gemaakt werkte het goed.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• StijnC
  • Laatst online: 30-05 19:49
[...]

Voor de totalenergies laadpalen gebruik ik tegenwoordig een laadpas van izivia, die hanteren tarief van 0,34€/kwh + 1 euro sessiekosten, leek me het goedkoopste dat ik kon vinden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marco-Peters
Gisterenavond de 1e keer met de Tankkarte van Düsseldorf Stadtwerke geladen: scheelt toch € 0,0893 per kWh in vergelijking met de Vattenfall laadpas, want daar betaalde ik € 0,5593 per kWh mee in Düsseldorf. Met de tankkarte van Düsseldorf Stadtwerke is dat € 0,47 oOo

Maar die publieke laadpalen in Düsseldorf zijn echt heel snel: ik hoefde helemaal niet te laden, want had nog 61% in de batterij. Echter dat is nou eenmaal de voorwaarde om gratis te mogen parkeren met de EV. Dus bijna 2 uur geladen en de batterij zat al op 94% totaal.

Het lijkt mij echt wel de moeite waard om juist te zoeken naar een 22kw laadpaal, want dan haal ik 6kw en dat gaat gewoon best snel vind ik. In dit geval te snel, want de nerd in mij wilde enkel tot 80% opladen :+

AC Roaming tarief van Düsseldorf Stadtwerke is € 0,49 daarmee is de laadpas ook interessant om in Nederland te gebruiken, want dan geldt het roaming tarief natuurlijk? Echt een app heb je met deze laadpas niet: wel kun je de ladenetz app gebruiken. Maar die laat geen tarieven zien, voor laadpalen buiten het ladenetz netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:05
Ik heb vorig jaar particulier kia EV6 gekocht en ik moet zeggen rijden prima, maar toch blijft het bij me knagen. Als ik nu kijk wat ik per maand aan electra oprijd. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om thuis te laden. Wij hebben geen oprijlaan en de gemeente verbiedt laden voor de deur vanwege laadkabel over stoep. Jammer.
Maar als ik kijk wat ik met kia abonnement nu nog gratis voor 0,29 per kwh heb geladen. Ruim 55 eur en dan heb ik nog niet eens iedere dag gereden. Nu is benzine natuurlijk veel duurder denk ik en nu betaal je nog geen wegenbelasting. Maar straks als ze de auto volledig gaan aanslaan medio 2026 voor wegenbelasting wordt een benzine auto dan niet aantrekkelijker? Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Heb geen lease auto en geen tankpas van de zaak dus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 12:03
[...]

Heel optimistisch ;) (zeg ik als Belg)

Van Blue Corner zou ik al helemaal niet veel verwachten, als ik hier op het werk en van vrienden hoor wat voor een gedoe het vaak is om die dingen gewoon te laten werken, nog los van apps en real-time informatie krijgen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Robert1962 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:13:
Ik heb vorig jaar particulier kia EV6 gekocht en ik moet zeggen rijden prima, maar toch blijft het bij me knagen. Als ik nu kijk wat ik per maand aan electra oprijd. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om thuis te laden. Wij hebben geen oprijlaan en de gemeente verbiedt laden voor de deur vanwege laadkabel over stoep. Jammer.
Maar als ik kijk wat ik met kia abonnement nu nog gratis voor 0,29 per kwh heb geladen. Ruim 55 eur en dan heb ik nog niet eens iedere dag gereden. Nu is benzine natuurlijk veel duurder denk ik en nu betaal je nog geen wegenbelasting. Maar straks als ze de auto volledig gaan aanslaan medio 2026 voor wegenbelasting wordt een benzine auto dan niet aantrekkelijker? Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Heb geen lease auto en geen tankpas van de zaak dus.
En wie heeft er problemen mee als jij netjes met een mat of goot over je stoep oplaad?
Wij doen het ook, buren vinden het prima en de gemeente die staat het niet toe maar handhaaft ook niet.

De buren zullen dat meer waarderen dan dat je 2 plekken gaat bezet houden met een laadpaal voor elektrisch laden denk ik..

[Voor 4% gewijzigd door Draakje5 op 26-05-2023 09:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaanmijo
  • Nu online
Ik werd vanochtend wakker met een notificatie van de Enel app waarin stond dat mijn laadsessie was afgelopen en dat ik binnen een uur de auto van de paal moest halen om een kleeftarief te voorkomen. Allemaal leuk en aardig, maar:

1. Mijn auto heeft niet aan een laadpaal gehangen
2. Enel rekent hier geen kleeftarief
3. In die hele app is nergens een sessie te vinden die nog loopt of is afgerond sinds maandag

Heeft iemand dit al eens eerder gehad?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koboy

koboy

Kijk eens na naar wat je per maand aan brandstof kwijt was. Dan voel je je een stuk beter.
Ja, EV rijders gaan straks wegenbelasting betalen, maar tarief is nog niet bekend.
Ik heb eind vorig jaar de berekening gemaakt qua kosten op basis van private lease tarieven + brandstof. Met 25% snelladen en de rest op straat (op basis van de Allego tarieven, dominant hier) was de EV een fractie goedkoper.
Mijn inschatting is dat fossiele brandstof sneller duurder wordt dan electriciteit. Electriciteit is immers een eerste levensbehoefte, en er is ook een politieke druk voor de energie transitie.
Daarbij genomen dat wij het ons nu kunnen permitteren de investering te doen, en zo een bijdrage te leveren, en dat de Ioniq 6 gigantisch ruim is, vooral achterin, maakte de keuze makkelijk.
Zag eergisteren een filmpje over de nieuwe BMW 5 serie, en schrok van het gebrek aan ruimte achterin. Over de prijs (van de instapper benzine) zullen we het maar helemaal niet hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koboy

koboy

Draakje5 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:42:
[...]

En wie heeft er problemen mee als jij netjes met een mat of goot over je stoep oplaad?
Wij doen het ook, buren vinden het prima en de gemeente die staat het niet toe maar handhaaft ook niet.

De buren zullen dat meer waarderen dan dat je 2 plekken gaat bezet houden met een laadpaal voor elektrisch laden denk ik..
Degene die er een probleem mee heeft is van dezelfde groep die op dag 8 een sleutel in mijn deur heeft gekrast.
Een kabelmat mag niet, maar hier in Leiderdorp wordt niet actief gehandhaafd. Gaat er iemand klagen dan wel.
Op dit moment is publiek laden hier nog even duur/goedkoper dan het normale electriciteit tarief als je wat moeite doet om de juiste aanbieder te kiezen. We zitten hier nog steeds met een VVD college, die alles aan de markt wil overlaten, dus als de markt wegens tegenvallende inkomsten (lees ze zijn te duur) om actief handhaven gaat vragen.....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

noctilucus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:20:
Van Blue Corner zou ik al helemaal niet veel verwachten
Dat kan ik enigszins bevestigen. Wat erg grappig was, was een moment dat ik ging laden bij een Blue Corner paaltje. Een busje stond vlakbij, met twee gasten die ogenschijnlijk niets zaten te doen, sigaretje rokend, elleboogje uit het raam. Ik klooi wat met de laadpaal, constateer dat deze niet werkt, en pak m'n laadkabel weer in. Ik sta op het punt om weer weg te rijden, zegt er eentje: "Werkt 'ie niet?"

Ik zeg, "nee, ik heb twee laadpasjes geprobeerd, dus ik denk echt dat het de laadpaal zelf is".

Die gasten: "Ah ja we kregen een melding dat hij kapot was. Nou, die melding klopt dus."

Eerst niks zeggen en mij laten klooien, wat een gasten _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wij hebben geen oprijlaan en de gemeente verbiedt laden voor de deur vanwege laadkabel over stoep.
Hoe denk je over een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid? Dus toch gewoon laadkabel over de stoep, met een matje er overheen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:45
TucanoItaly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:45:
[...]

Hoe denk je over een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid? Dus toch gewoon laadkabel over de stoep, met een matje er overheen?
Dan hebben we in Tilburg een BOA op de stoep staan. Komt zelfs aanbellen toen we niet aan het laden waren. Hij had het gehoord van een buurtgenoot... Hij dreigde met een boete van zo'n 500 euro als het nog een keer zou gebeuren... (we hebben het nagekeken, het zou een boete zijn van ruim 250 euro, maar toch...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

podarcis schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:16:
Hij dreigde met een boete van zo'n 500 euro als het nog een keer zou gebeuren
Aan de ene kant prettig dat hij niet meteen die boete geeft. Aan de andere kant een beetje gluiperig dat hij dreigt met een boete die in werkelijkheid de helft is. Ik vraag me af wat er gebeurt, als je 'm ingraaft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaanmijo
  • Nu online
TucanoItaly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:20:
[...]

Aan de ene kant prettig dat hij niet meteen die boete geeft. Aan de andere kant een beetje gluiperig dat hij dreigt met een boete die in werkelijkheid de helft is. Ik vraag me af wat er gebeurt, als je 'm ingraaft.
Dan heb je denk ik een nog groter probleem, denk niet dat gemeentes het fijn vinden als je hun stoep open haalt om je eigen laadkabel eronder te leggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En dan heb je 'm ingegraven... vervolgens staat een ander op de plek waar jouw kabel er uit komt... kan je nog steeds niet laden...

Nog los van het feit dat je kabel dan 24/7 langs de stoep ligt... ben benieuwd hoe lang het duurt voordat iemand hem (per ongeluk) sloopt

Acties:
  • +4Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:02

greatgonzo

schit-te-rend!

beetje off-topic jongens.. nut EV beter in Elektrische auto's - deel 5
en over stoep laden misschien hier: Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16:19
Draakje5 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Mss is dit een aanrader:
https://www.struykverwoin...roductline/119/model/1128

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koboy

koboy

Als afsluiter van het off-topic deel:
Sommige gemeenten hebben een VPA (verlengde private aansluiting) in de APV verboden. Dit geldt dan voor alle vormen, van kabelmat via kabel uitzetboom tot kabeltegel. Ze willen het gewoon niet wegens te veel gedoe over aansprakelijkheid, administratie en wat voor smoezen er nog meer verzonnen kunnen worden. Ik heb het beleidsdocument hier gezien, en bijna alle argumenten zijn ook de andere kant op uit te leggen.
Die kabeltegels zijn een prachtige oplossing waar Soest (?) een voortrekkersrol in heeft genomen om hier beleid omheen te vormen, dat door veel andere gemeenten wordt overgenomen.
De gemeenten die een VPA nog steeds verbieden zullen direct op de stoep staan om de tegels die jij op gemeentegrond hebt gelegd weg te (laten) halen al dan niet met een boete. Je kunt er daarna donder op zeggen dat ze bij jou ook actief gaan handhaven, en daar zit je dan met je investering van een paar duizend euro in een laadpaal die je niet kunt gebruiken (als je het netjes doet laat je bij de uitbreiding naar 3 fasen ook de meterkast balanceren, omvormer vervangen door 3 fase exemplaar en nog veel andere verborgen kosten).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gh0st
koboy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Als je de eerste keer de travel plus bundel actief maakt krijg je een gratis laadpas. Had alleen er al 1 besteld (en net ontvangen) omdat ik dacht bij de niet plus bundel te blijven.
Zo te zien krijgt ik dus een tweede laadpas.... Zal hem niet activeren, kan iemand hem overnemen.

Uiteindelijk komt het ook wel mooi uit zo, kunnen we met een pas op vakantie. De extra pas komt waarschijnlijk pas na onze vakantie binnen.
Hey! Ik zou heel graag je pas over willen nemen als je die binnen hebt? Ik krijg over 3 weken mijn PHEV en ga over 4 weken op vakantie :) dan hoef ik nu geen 15 euro te betalen om de laadpas optijd te krijgen.

Mag ik je een DM sturen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
nou jongens wie nog een jaarabbo goedkoop ionity kan scoren moet dat nu doen

YouTube: nextnews: VW-Rabatte gegen Tesla, Ionity Preisschock, BMW i5, Faceli...

vanaf 1 juni veranderd de prijsstructuur van ionity voor een reden, dus als je een automerk gebonden laadpas hebt zoals kia, hyundai, volvo/polestar, ford, porsche, bmw, audi, vw, mercedes, etc, heb je nog een paar dagen om een jaarabbo ionity te scoren met normale kwh prijzen bij ionity, bij bmw is dat zo:

en bij hyundai wordt het zo:

voor wie nog geen abbo bij Elli heeft, dat veranderd ook:

kun je bij de dure abbo nu ook bij aral pulse laden naast ionity, maar wel voor 50 ct/kwh

[Voor 5% gewijzigd door Coasterfreak op 27-05-2023 10:36]

• koboy

koboy

Coasterfreak schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:21:

[Afbeelding]

YouTube: nextnews: VW-Rabatte gegen Tesla, Ionity Preisschock, BMW i5, Faceli...

vanaf 1 juni veranderd de prijsstructuur van ionity voor een reden, dus als je een automerk gebonden laadpas hebt zoals kia, hyundai, volvo/polestar, ford, porsche, bmw, audi, vw, mercedes, etc, heb je nog een paar dagen om een jaarabbo ionity te scoren met normale kwh prijzen bij ionity, bij bmw is dat zo:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

kun je bij de dure abbo nu ook bij aral pulse laden naast ionity, maar wel voor 50 ct/kwh
Had het gisteren ook al gezien, maar voor mij niet interessant omdat ik alleen maar snellaad als het echt nodig is, en ook omdat er geen ionity voor mij in het "normale opladen gebied" zit.
Dit is dus alleen interessant als je die 150 euro voor een jaar er uit haalt omdat je regelmatig bij ionity staat.

Oude Elli tarieven zijn concurrerend, dus een jaarabbo daarop heeft nut. De nieuwe vind ik voor de Nederlandse situatie niet zo goed.

Er was toch ook sprake van dat ionity met een eigen abbo zou komen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
koboy schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:59:
[...]

Had het gisteren ook al gezien, maar voor mij niet interessant omdat ik alleen maar snellaad als het echt nodig is, en ook omdat er geen ionity voor mij in het "normale opladen gebied" zit.
Dit is dus alleen interessant als je die 150 euro voor een jaar er uit haalt omdat je regelmatig bij ionity staat.

Oude Elli tarieven zijn concurrerend, dus een jaarabbo daarop heeft nut. De nieuwe vind ik voor de Nederlandse situatie niet zo goed.

Er was toch ook sprake van dat ionity met een eigen abbo zou komen?
je moet rond de 320kwh laden bij ionity om uit de maandkosten te komen of 600kwh laden als je ervan uitgaat dat bij overige plekken je voor 50 cent kunt snelladen om voordelig uit te komen

ionity heeft ook zn eigen abbo, ionity passport. maar vanaf 1 juni wordt er gespeculeerd over variabele prijzen gebaseerd op tijd en drukte, dus mag je voorafgaand een laadsessie altijd eerst de prijs checken hoeveel het kost als je geen abonnement hebt bij ionity.

ionity vraagt altijd bij alle andere roamingpartners voor 66 cent per geladen kwh, ex btw. netto dus de bekende 80 cent/kwh die wij kennen. is maar de vraag hoe lang nog clubs zoals enel hun bundels laten werken voor ionity sinds het ze letterlijk alleen maar geld kost

[Voor 10% gewijzigd door Coasterfreak op 27-05-2023 11:07]

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:16
Ik heb nog niets gehoord van Polestar dat er wat gaat veranderen. Begin van het jaar is het tarief wel van 0.35 naar 0.40 gegaan en moest je ook de Plugsurfing Polestar app gaan gebruiken ipv de normale Plugsurfing app, maar dat is het enige.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:05

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Schandalig. Zo is het electrische rijden gedoemd om te mislukken. Particulier wordt het steeds minder aantrekkelijk. Ik overweeg al om weer terug te gaan naar benzine als het zo doorgaat.

• Coasterfreak
Robert1962 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Schandalig. Zo is het electrische rijden gedoemd om te mislukken. Particulier wordt het steeds minder aantrekkelijk. Ik overweeg al om weer terug te gaan naar benzine als het zo doorgaat.
als je amper ionity gebruikt hoort het voor jou niet veel uit te maken

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Liegebeest
Ik kom er net achter dat de Tesla Superchargers gewoon ff fiks goedkoper zijn, per kWh, dan bijvoorbeeld een FastNed.

FastNed flat fee zit volgens mijn app op €0,69 per kWH. Tesla heeft variabele tarieven, maar bij hen zit ik tussen de €0,50 en €0,55. Beiden zonder extra abo's.

Dat was ff niet wat ik had verwacht!

Liege, liege, liegebeest!

• Wesco
  • Nu online
kaanmijo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:03:
Ik werd vanochtend wakker met een notificatie van de Enel app waarin stond dat mijn laadsessie was afgelopen en dat ik binnen een uur de auto van de paal moest halen om een kleeftarief te voorkomen. Allemaal leuk en aardig, maar:

1. Mijn auto heeft niet aan een laadpaal gehangen
2. Enel rekent hier geen kleeftarief
3. In die hele app is nergens een sessie te vinden die nog loopt of is afgerond sinds maandag

Heeft iemand dit al eens eerder gehad?
Ik had dit vanochtend ook, althans ik werd gelukkig niet wakker van de notificatie van Enel-X maar mijn EV stond ook niet aan de laadpaal. Ik zie ook geen recente laadsessie in de History staan maar mogelijk is er wel een eerdere sessie toegevoegd.

Ik heb afgelopen weken wel een paar keer gehad dat ik bij het starten van de laadsessie bij mijn We Drive Solar-laadpaal in de straat een (!) Attention. Something went wrong-foutmelding kreeg in de Enel-X app, terwijl de laadsessie wel startte.

Daar zag ik dan ook geen lopende sessie van in de app, en ik moest die laadsessies via de auto beëindigen. Vervolgens zag ik ze ook niet terug in de app, maar mogelijk is Enel die sessies nu alsnog aan het verrekenen.

Kan nog vervelend worden want ik had (mede hierdoor) aan het eind van de Travel Plus-maandtermijn nog 45 kWh over, maar als die paar laadsessies alsnog verwerkt worden dan ga ik daar wel ruim overheen.

Het doet me een beetje denken aan Freshmile die ooit problemen had met Allego laadsessies, en die na soms meer dan een half jaar alsnog ging factureren tegen de inmiddels fors hogere tarieven. Dat hebben ze toen wel weer rechtgezet, maar bij Enel kan dit nog ingewikkeld worden door de maandbundels.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
Is voor jou de enige reden om elektrisch te rijden dat elektrisch laden van een EV per gereden kilometer goedkoper is dan benzine tanken met een ICE? Want dat is een nogal beperkte reden om EV te rijden vind ik.

Sinds ik eind maart ben overgestapt van ICE naar EV rijden wil ik niet meer terug. Ja, voor 1 volle benzine tank met m'n vorige auto moet ik nu ongeveer 2x mijn EV laden om dezelfde afstand af te leggen. Maar afgezien van de kostenbesparing vind ik het zo veel prettiger om met een EV te rijden! En de lagere mileubelasting van een EV vind ik persoonlijk ook een pluspunt. :)

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:26
Haay schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Is voor jou de enige reden om elektrisch te rijden dat elektrisch laden van een EV per gereden kilometer goedkoper is dan benzine tanken met een ICE? Want dat is een nogal beperkte reden om EV te rijden vind ik.

Sinds ik eind maart ben overgestapt van ICE naar EV rijden wil ik niet meer terug. Ja, voor 1 volle benzine tank met m'n vorige auto moet ik nu ongeveer 2x mijn EV laden om dezelfde afstand af te leggen. Maar afgezien van de kostenbesparing vind ik het zo veel prettiger om met een EV te rijden!

En de lagere mileubelasting van een EV vind ik persoonlijk ook een pluspunt. :)
Ik ben bang dat de balans straks scheef gaat trekken.
Pluspunt? weet je al wat de MRB gaat doen?

Ik lees verschillende opties... en dan wéten we al dat het de slechtste gaat worden (politiek eigen) ,
ofwel, EV 's gaan FORSE bedragen betalen als MRB, niks aparte (lagere) heffingen.

Ik rij met veel plezier Polestar-2, maar zou ik nú moeten kiezen.... met onze onbetrouwbare politiek....
dan toch liever inzetten op Benzine? voor meer zekerheid?

• Marco-Peters
Dat is echt niet te doen om ter plaatse, terwijl je EV slechts 3kw aan een 11kw laadpaal kan opladen: om dan ook nog van iedere laadpas, de app moeten te checken voor het tarief. Want een van mijn laadkaarten, met het goedkoopste tarief weigerde.

In de Vattenfall en Shell app gekeken en kwam al snel tot de conclusie, dat de Düsseldorf Stadtwerke met € 0,49 het goedkoopste zou zijn. Blijkt Nissan Charge met € 0,34 toch goedkoper :( In die App had ik uitgerekend niet gekeken. En Düsseldorf Stadtwerke rekent na 4 uur een blokkeertarief.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• koboy

koboy

Hansieo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Ik lees verschillende opties... en dan wéten we al dat het de slechtste gaat worden (politiek eigen) ,
ofwel, EV 's gaan FORSE bedragen betalen als MRB, niks aparte (lagere) heffingen.

Ik rij met veel plezier Polestar-2, maar zou ik nú moeten kiezen.... met onze onbetrouwbare politiek....
Als je er op die manier naar kijkt kun je beter emigreren; belasting lasten zullen hoe dan ook stijgen zolang den Haag een gat in de hand heeft.

Even uitgaand van het slechtste geval op basis van de benzine tarieven: verschil tussen onze Ioniq 6 en een Skoda superb is 105 euro per 3 maanden. Met die Skoda verstook je WLTP 13 cent benzine per km (€2 per liter), de Ioniq 6 in de praktijk per km 5,6 cent, laten we 8 rekenen voor het gemak, winter etc. Met 700 km per maand zit je dus al break even.

We vergeten dan nog dat benzine harder duurder zal worden en om milieu redenen bestraft gaat worden. Laten we zeggen een kwartje van Kaag (minister van Financiën, bekt toevallig ook lekker).
Ook zal vanwege de duurdere benzine de afschrijving van een EV minder worden....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 23:39
Marco-Peters schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:05:
Dat is echt niet te doen om ter plaatse, terwijl je EV slechts 3kw aan een 11kw laadpaal kan opladen: om dan ook nog van iedere laadpas, de app moeten te checken voor het tarief. Want een van mijn laadkaarten, met het goedkoopste tarief weigerde.

In de Vattenfall en Shell app gekeken en kwam al snel tot de conclusie, dat de Düsseldorf Stadtwerke met € 0,49 het goedkoopste zou zijn. Blijkt Nissan Charge met € 0,34 toch goedkoper :( In die App had ik uitgerekend niet gekeken. En Düsseldorf Stadtwerke rekent na 4 uur een blokkeertarief.
Heb jij deze tekst laten vertalen naar het Nederlands? Want ik moest je eerste zin echt drie keer lezen om te snappen wat je wilde zeggen :)

• Marco-Peters
pa2ra schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 17:28:
[...]

Heb jij deze tekst laten vertalen naar het Nederlands? Want ik moest je eerste zin echt drie keer lezen om te snappen wat je wilde zeggen :)
Nee, maar ik schreef een frustratie van mij af. Zonder in details te treden, welke laadpas nou de boosdoener was. Een van mijn nieuwste laadpassen, die weigerde vlak in de bij het strand.

Dat was de goedkoopste laadpas, dus moest ik een andere laadpas uitkiezen. Klantenservice van de weigerende laadpas is namelijk niet telefonisch bereikbaar. Zodoende kon het probleem ook niet op afstand opgelost worden.

Uiteindelijk heb ik met de Düsseldorf Stadtwerke laadpas geladen: maar daar zit een blokkeertarief van € 0,10 per minuut aan vast. Welke na 4 uurtjes in werking treedt.

Achteraf bleek de Nissan Charge goedkoper te zijn: maar het is niet te doen om 5 laad apps te controleren, terwijl iedere minuut die je verspilt ten koste gaat van het niet hebben kunnen laden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-05 08:02

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

koboy schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:07:
[...]

Als je er op die manier naar kijkt kun je beter emigreren; belasting lasten zullen hoe dan ook stijgen zolang den Haag een gat in de hand heeft.

Even uitgaand van het slechtste geval op basis van de benzine tarieven: verschil tussen onze Ioniq 6 en een Skoda superb is 105 euro per 3 maanden. Met die Skoda verstook je WLTP 13 cent benzine per km (€2 per liter), de Ioniq 6 in de praktijk per km 5,6 cent, laten we 8 rekenen voor het gemak, winter etc. Met 700 km per maand zit je dus al break even.

We vergeten dan nog dat benzine harder duurder zal worden en om milieu redenen bestraft gaat worden. Laten we zeggen een kwartje van Kaag (minister van Financiën, bekt toevallig ook lekker).
Ook zal vanwege de duurdere benzine de afschrijving van een EV minder worden....
In de Economist stond, een jaar geleden al, dat de autoverhuur massaal overgaat op EV. De “ cost of ownership”, de totale kosten over de levensduur, waar zij naar kijken zijn twee tot vier keer zo laag als niet EV, ondanks de hogere aanschafprijs (waarbij zij natuurlijk wel gigantische kortingen bedingen). Onderhoud kost veel minder, ze gaan langer mee en (dus) een hogere restwaarde.

Ook verwachten verhuurders, dat het “ownership”-model veranderen. Je gaat betalen per gebruik, zonder een auto te bezitten. Vanzelfsprekend gaan ze ook contracten afsluiten voor lagere tarieven van opladen.

Onze zoon bijvoorbeeld heeft een abonnement bij Sixt en huurt een (EV - aangevuld) auto wanneer hij deze nodig heeft. In grote steden is er nu al steeds een in de buurt. Hij krijgt een “dagprijs” aangeboden. In andere gevallen huurt hij een (elektrische- aangevuld) scooter - in Den Haag al soms van HTM - om naar een station te rijden, de trein te nemen en daar aangekomen een auto te huren.

Als straks het opslaan van (zonne-)energie in auto’s is opgelost - een vraagstuk waar de politiek zich eigenlijk mee zou moeten bezighouden, wordt het nog gunstiger.

Het centrale vraagstuk heeft meer kenmerken van een paradigma verandering: we passen (laat) negentiende eeuws denken toe op vraagstukken van de eenentwintigste eeuw.

• Zjanzjak
Wesco schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:49:
Kan nog vervelend worden want ik had (mede hierdoor) aan het eind van de Travel Plus-maandtermijn nog 45 kWh over, maar als die paar laadsessies alsnog verwerkt worden dan ga ik daar wel ruim overheen.
Nou, duimen maar, er gaat ook bijna geen pagina voorbij of er is wel iets met Enel.
Wesco schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:49:
Het doet me een beetje denken aan Freshmile die ooit problemen had met Allego laadsessies, en die na soms meer dan een half jaar alsnog ging factureren tegen de inmiddels fors hogere tarieven. Dat hebben ze toen wel weer rechtgezet, maar bij Enel kan dit nog ingewikkeld worden door de maandbundels.
Ben benieuwd hoe dit gaat met saldo laden. Ik mis namelijk nog steeds 1 laadsessie van dik 2 maanden geleden.
Marco-Peters schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:05:
Waarom niet te doen? Ik ga er simpelweg vanuit dat de goedkoopste laadpas niet werkt als ik ergens heen ga waar ik nog niet eerder aan een laadpaal heb gestaan. Maak ik een top 3 qua tarieven met de passen (of apps) die in mijn bezit zijn. Als blijkt dat er wel een heel groot verschil zit tussen de goedkoopste pas en de een na goedkoopste kan ik er ook voor kiezen om toch maar niet te laden als de goedkoopste pas niet werkt. Vind het wel te doen dus, beetje voorbereiden kost nog geen 5 minuten.

• Marco-Peters
Zjanzjak schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:58:
[...]
Als blijkt dat er wel een heel groot verschil zit tussen de goedkoopste pas en de een na goedkoopste kan ik er ook voor kiezen om toch maar niet te laden als de goedkoopste pas niet werkt. Vind het wel te doen dus, beetje voorbereiden kost nog geen 5 minuten.
Ja niet laden dat was geen optie: ik heb de auto zelfs bij de Chinees in Delft nu aan de laadpaal aangesloten, ookal kwam ik aan met 71% batterij. Ik heb simpelweg zo'n hoog mogelijk percentage nodig, om thuis te komen zonder DC laadstop ( als het lukt ).

Van 35% naar 77% tijdens het strand bezoek geladen en nu van 71% naar 90% en dan hoop ik in 1x naar huis te kunnen rijden. Grappig is trouwens, dat ik met de Vattenfall laadpas goedkoper uit ben aan de AC laadpaal van NewMotion aka Shell _O-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
[...]

Schandalig. Zo is het elektrische rijden gedoemd om te mislukken. Particulier wordt het steeds minder aantrekkelijk. Ik overweeg al om weer terug te gaan naar benzine als het zo doorgaat.
Beetje onzin. Ik heb mijn leven lang altijd gekozen voor de betere auto, ook als die wat duurder is.
Waarom zou elektrisch goedkoper moeten zijn?
Als dat zo is, is het mooi meegenomen.
Maar het is gewoon beter. Dus ik betaal daar vrolijk het dubbele voor als dat nodig zou zijn.
Wat is het probleem?
Kwaliteit is het geld altijd waard zeg ik dan maar.
En als je dat niet kunt betalen moet je met minder genoegen nemen.

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 23:39
Marco-Peters schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:14:
[...]
maar daar zit een blokkeertarief van € 0,10 per minuut aan vast. Welke na 4 uurtjes in werking treedt.
Ben jij iemand die zijn auto aan de paal laat hangen als het laden gestopt is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
Hansieo schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Hoeveel zekerheid heb je met benzine. De enige zekerheid is dat het duurder gaat worden en dat het millieu er onder lijdt.
Terwijl er veel betere oplossingen zijn. Niet alleen voor het millieu, maar ook rijplezier. Ik moet nog bijna dagelijks lachen als ik die minder bedeelden in een plofauto in de achteruitkijkspiegel zie verdwijnen na een stoplichtsprintje. En dan is mijn E-Niro voor een EV eigenlijk nog helemaal niet zo snel, maar ca. 90% van de ice's geeft je wel het nakijken. die fossiele auto's sterven gewoon uit, net als hun fossiele voorgangers.

Betaal ik ook vrolijk wat extra voor als dat zou moeten. Al is het met 4% bijtelling nu nog steeds wel extra leuk.

[Voor 13% gewijzigd door eltron op 28-05-2023 19:13]

• eltron
Marco-Peters schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 18:14:
[...]

Nee, maar ik schreef een frustratie van mij af. Zonder in details te treden, welke laadpas nou de boosdoener was. Een van mijn nieuwste laadpassen, die weigerde vlak in de bij het strand.

Dat was de goedkoopste laadpas, dus moest ik een andere laadpas uitkiezen. Klantenservice van de weigerende laadpas is namelijk niet telefonisch bereikbaar. Zodoende kon het probleem ook niet op afstand opgelost worden.

Uiteindelijk heb ik met de Düsseldorf Stadtwerke laadpas geladen: maar daar zit een blokkeertarief van € 0,10 per minuut aan vast. Welke na 4 uurtjes in werking treedt.

Achteraf bleek de Nissan Charge goedkoper te zijn: maar het is niet te doen om 5 laad apps te controleren, terwijl iedere minuut die je verspilt ten koste gaat van het niet hebben kunnen laden.
tja, ik zou zeggen wees blij als je kunt laden als je een keertje in Delft naar het strand gaat.
In mijn ervaring ligt het strand nog een paar km verder, maar dat maakt voor dit onderwerp niet uit.

Gaat mij er meer om dat ik het niet erg zou vinden om een paar duurdere kWh te laden bij het strand als ik daar incidenteel zoiets nodig zou hebben. Dan is belangrijker dat het kan, dan wat het kost.
(En ik heb makkelijk praten want ik hoef nooit voor zoiets te laden. Dit land is veel kleiner dan de range van mijn EV).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dank voor deze heads-up. Ik heb nog zo'n Hyundai abbo tot februari '24 maar deze nieuwe abonnementsstructuur is natuurlijk volkomen kansloos, niemand gaat €7,50 per maand betalen voor reguliere DC tarieven. Ik denk dat de Duitsers EnBW gaan omarmen en de niet-Duitsers zullen steeds vaker gaan uitwijken naar Fastned en Tesla.

Over Tesla gesproken, die gaan eindelijk meedoen met het OCPI feestje:

https://goedkoperrijden.b...ger-network-opens-up.html

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Marco-Peters schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 19:07:
[...]

Van 35% naar 77% tijdens het strand bezoek geladen en nu van 71% naar 90% en dan hoop ik in 1x naar huis te kunnen rijden. Grappig is trouwens, dat ik met de Vattenfall laadpas goedkoper uit ben aan de AC laadpaal van NewMotion aka Shell _O-
Dat is soms raar ja. Ben atm in Dusseldorf, laadt hier voor 39 cent in parkeergarage met Vattenfall pas op een Newmotion paal :+.

Mooi is dat de paal aan het einde zegt om een foto van de laadsessie op het display te maken om te vergelijken met de sessie in de laadapp.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
Hachy schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:04:
[...]
Dank voor deze heads-up. Ik heb nog zo'n Hyundai abbo tot februari '24 maar deze nieuwe abonnementsstructuur is natuurlijk volkomen kansloos, niemand gaat €7,50 per maand betalen voor reguliere DC tarieven. Ik denk dat de Duitsers EnBW gaan omarmen en de niet-Duitsers zullen steeds vaker gaan uitwijken naar Fastned en Tesla.

Over Tesla gesproken, die gaan eindelijk meedoen met het OCPI feestje:

https://goedkoperrijden.b...ger-network-opens-up.html
Voor dit soort pricing wordt het steeds interessanter om nooit meer DC te laden.
Die 1 of 2 x per jaar wat verder weg kun je makkelijk een tussenovernachting boeken voor het prijsverschil lekker slapen en weer vol verder. Niet of nauwelijks DC meer nodig. Prima toch (deed dat eigenlijk afgelopen jaren ook al regelmatig en vaak gratis laden.

En EnbW werkt voor mij in Duitsland ook prima overigens, maar voorlopig is Enel nog wat voordeliger.

Fastned en Ionitiy mijd ik al een paar jaar, meeste reizen kunnen prima zonder, Tesla app inmiddels geïnstalleerd maar nog niet gebruikt.

[Voor 14% gewijzigd door eltron op 27-05-2023 21:24]

• Coasterfreak
eltron schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:19:
[...]

Voor dit soort pricing wordt het steeds interessanter om nooit meer DC te laden.
Die 1 of 2 x per jaar wat verder weg kun je makkelijk een tussenovernachting boeken voor het prijsverschil lekker slapen en weer vol verder. Niet of nauwelijks DC meer nodig.
overdrijven is ook een vak

als je je auto van leeg naar vol laad, 60 kwh, op ac, en je betaalt 40 cent per kwh is dat al €24. stel je doet dat bij ionity zonder korting is dat €48 en bij enbw al snel €36.

boek jij een overnachting voor €12? of €48 waar je ook nog gratis kunt laden?

Pagina: 1 ... 58 ... 61 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee