[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 51 ... 217 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:08
Brotuck schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Het lastige is dat ik vind dat Ionity niet heel erg goede uitleg geeft hierover. Op die pagina staat dat het beschikbaar is, maar dan moet jouw auto het wel ondersteunen. Ik weet ook niet of de Fastned methode exact dezelfde is als de Ionity methode. Ik ga ervanuit van wel, want dit zal gebaseerd op VIN nummer gaan denk ik ? Misschien weet @Hachy dat wel ?

Overigens heb ik geen Ford plug en Charge meer nu, want dat is erg leuk het eerste jaar, maar daarna is het helemaal niet zo interessant meer. Dus ik laad nu met mijn Elli pasje.
Als het al kan dan zijn ze er idd niet echt duidelijk over. Misschien zijn het wel dezelfde softwareontwikkelaars als die van VW, daar gaat het ook niet echt lekker. Heb vanmorgen bij Ionity weer mijn ongenoegen geuit over het ontbreken van deze optie, benieuwd naar hun antwoord.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Harvem schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:09:
Hi all, ik kan wat advies gebruiken. Binnenkort neem ik mijn eerste elektrische auto in ontvangst, een Polestar 2. Een weekje later vertrekken we daar meteen mee op reis naar Kroatië :D. De route loopt langs België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië.

Bij de Polestar zit de Plugsurfing laadpas, dus daarmee moeten we al een heel eind komen denk ik. Maar zouden jullie nog andere laadpassen aanraden? Is het de moeite om misschien nog een 2de en eventueel 3de laadpas aan te vragen om zeker te zijn, of zouden we met de Plugsurfing laadpas moeten toekomen?
En welke laadpas zouden jullie dan aanraden?
espots [t-mobile/hrvatska telecom] heb je ook nodig in kroatie. Zelfde backend als ELEN... maar ander account. Elen kun je CC toevoegen, espots moet je met cc optoppen

plugshare voor de gratis lader locaties bij supermarkten :+

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:14
PeterZ(on) schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Als het al kan dan zijn ze er idd niet echt duidelijk over. Misschien zijn het wel dezelfde softwareontwikkelaars als die van VW, daar gaat het ook niet echt lekker. Heb vanmorgen bij Ionity weer mijn ongenoegen geuit over het ontbreken van deze optie, benieuwd naar hun antwoord.
Wellicht goed om te weten dat de techniek die Fastned gebruikt een andere is dan Plug and Charge. Die laatste is onderdeel van ISO 15118. Op dit moment zijn er nog maar weinig laadpalen en auto's die dit ondersteunen, waardoor je het in de praktijk nog niet veel ziet. Fastned gebruikt het MAC-adres van de auto om een laadsessie te autoriseren. Zij noemen dit Autocharge. Auto's van VW (en volgens mij de hele VAG) gebruiken echter wisselende MAC-adressen, waardoor het voor die auto's niet te gebruiken is.

Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:53
wij hebben een Zappi laadpaal en een prive EV (een kleintje om te kijken of het ons bevalt). Nu denken wij erover om zakelijk over te stappen van kilometer vergoeding op een (lease) EV. hierbij is het mogelijk om het thuisladen te declareren. Hiervoor is een laadpaal met MID meter nodig om te declareren, lijkt me evident. Ik zou dus een losse MID meter als extra bij de zappi kunnen plaatsen.

Echter als ik een losse MID meter plaats dan hebben we op deze meter zowel de prive als de zakelijke laadsessies staan (want geen koppeling per auto). Ik kan dan uiteraard een boekhouding bijhouden wanneer we welke auto geladen hebben en deze handmatig splitsen en dus handmatig declareren.

Heeft iemand hier ervaring mee? is dit voldoende voor de belastingdienst?
Iemand ook ervaring hiermee voor Leaseplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:08
MadMan81 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Wellicht goed om te weten dat de techniek die Fastned gebruikt een andere is dan Plug and Charge. Die laatste is onderdeel van ISO 15118. Op dit moment zijn er nog maar weinig laadpalen en auto's die dit ondersteunen, waardoor je het in de praktijk nog niet veel ziet. Fastned gebruikt het MAC-adres van de auto om een laadsessie te autoriseren. Zij noemen dit Autocharge. Auto's van VW (en volgens mij de hele VAG) gebruiken echter wisselende MAC-adressen, waardoor het voor die auto's niet te gebruiken is.
Ok, vandaar dat lijstje van voertuigen die geen gebruik kunnen maken van Autocharge bij Fastned, Op de Maxus e deliver en Mazda MX30 na allemaal modellen van VAG en BMW. Dan zal het nog wel even duren voordat die optie door alle merken te gebruiken is vrees ik.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

HiBe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:11:
wij hebben een Zappi laadpaal en een prive EV (een kleintje om te kijken of het ons bevalt). Nu denken wij erover om zakelijk over te stappen van kilometer vergoeding op een (lease) EV. hierbij is het mogelijk om het thuisladen te declareren. Hiervoor is een laadpaal met MID meter nodig om te declareren, lijkt me evident. Ik zou dus een losse MID meter als extra bij de zappi kunnen plaatsen.

Echter als ik een losse MID meter plaats dan hebben we op deze meter zowel de prive als de zakelijke laadsessies staan (want geen koppeling per auto). Ik kan dan uiteraard een boekhouding bijhouden wanneer we welke auto geladen hebben en deze handmatig splitsen en dus handmatig declareren.

Heeft iemand hier ervaring mee? is dit voldoende voor de belastingdienst?
Iemand ook ervaring hiermee voor Leaseplan?
Ik denk dat je die vraag beter hier kan stellen
Thuisladen van je EV deel 2

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:51

Domih

Domih.

Maurice- schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:23:
Iemand hier ervaring met Cube laadpalen? Geladen bij een bedrijf, laadpaal is niet vindbaar in de bekende apps en dus ook het tarief niet. Gebruik sporadisch de Shell Recharge pas maar nog geen info bij de laadgeschiedenis over de laadbeurt. De transparantie is in ieder geval ver te zoeken.
[Afbeelding]
Op mijn werk hebben we ze sinds kort. 1 keer opgeladen met mijn Shell Recharge pass (1,5 maand geleden geloof ik) en nog steeds geen factuur ontvangen. Is ook niet zichtbaar in mijn laadgeschiedenis.
Heb het hier aan de verantwoordelijke doorgegeven maar die wist het zo ook niet

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 07:37
Pon Dealer Laden stopt ermee. Ontving net een e-mail. (@Hachy)
Beste klant,
Met deze e-mail willen wij u op de hoogte stellen van een belangrijke verandering in onze dienstverlening omtrent de laadpas en laadpaal. Per 1 juni 2023 zal Pon Dealer Laden stoppen met de dienstverlening van de laadpas en laadpaal. We begrijpen dat dit voor sommigen van u een vervelende verandering kan zijn en we willen u onze oprechte excuses aanbieden voor eventueel ongemak.
We zijn blij u te kunnen vertellen dat Pon Dealer Laden een samenwerking is aangegaan met Alva Charging Services. Zij kunnen de dienstverlening rondom de laadpaal en laadpas overnemen en u kunt gebruikmaken van hun uitgebreide laadnetwerk van ruim 300.000 laadpunten binnen Europa.
Wanneer u overstapt naar Alva Charging Services ontvangt u een persoonlijk portaal waarin u alle historische laadsessies kunt inzien, een kaart met alle publieke laadpunten waar opgeladen kan worden en de facturen van de laadpaal en laadpas. Ook kunt u in het portaal bij een storing aan de laadpaal zelf de connector ontgrendelen of de lader resetten.
Laadpas
Enkele kenmerken van de laadpas van Alva Charging Services zijn:
Onbeperkt laden zonder toeslag (betaal alleen het reguliere tarief van de aanbieder);
Groot laadnetwerk met 300.000+ laadpunten in Europa;
Overzichtelijke maandfactuur met laadsessies;
Maandelijks opzegbaar;
€3.99 per maand ex btw;
Voor 16.00 uur besteld, dezelfde dag verstuurd.
Laadpaal
Om uw laadpaal om te zetten naar Alva Charging Services dient u een account aan te maken via onderstaande link. Hierbij kunt u eventueel ook aangeven dat de betaling door de werkgever gedaan moet worden. Om hinder van de migratie te minimaliseren wordt de lader eerst softwarematig omgezet. Daarna zal Alva Charging Services een afspraak met u maken om langs te komen om de laadpaal te voorzien van de meest recente veiligheidsupdates, te controleren op defecten en preventief onderhoud uit te voeren (dit alles kosteloos).
De kosten van het hosting abonnement bedragen €5, en het onderhoudsabonnement €4,50 (prijzen per maand per socket ex btw. Hierbij is het hosting abonnement €0,05 duurder dan het Pon Dealer laden abonnement en het onderhoudsabonnement €0,45 goedkoper.
Account aanmaken
Mocht u vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met uw contactpersoon bij Pon Dealer of met Alva Charging Services via support@alva-charging.nl. Wij staan klaar om u te helpen.
Als u uw laadpaal/laadpas op eigen initiatief bij een andere aanbieder wilt onderbrengen, staat dat u vrij om te doen. Wij vernemen dat graag tijdig, zodat deze niet in de migratie wordt meegenomen. Alle laadpalen die niet voor 1 juni 2023 omgezet zijn naar een andere aanbieder, zullen meegenomen worden in de migratie naar Alva Charging Services.
Wij hopen op uw begrip in deze verandering en wensen u veel plezier met de laadoplossingen van Alva Charging Services.
Met vriendelijke groet,
Het team van Pon Dealer Laden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
joepie de p schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:43:
[...]

Om verwarring te voorkomen mss beter om 'Waalhaven' weg te laten en 'Portland' toe te voegen?

De Waalhaven Zuidzijde is namelijk een weg dichtbij de Rijksweg A15 waar op nr 76 een Shell pomp zit. Die heeft geen laadfaciliteiten.

De Shell locatie die wordt bedoeld langs de A15 heet 'A15 Rijksweg 2 ZZ' in Rotterdam. Zuidzijde slaat op de rijbaan. Heeft geen relatie met de Waalhaven. Op de afslag naar dit station staat 'Portland', vernoemd naar de naastgelegen gelijknamige wijk in Rhoon.
Fixed.
driel24 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:47:
En weer werkt Elli niet. Niet op allego en niet op Lms. App en pas.

Dit gebeurt wel te vaak...
Gelukkig backup passen.
Is dit vandaag nog steeds een ding? Zo ja wil je even via DM contact opnemen?
Jawel.
O.a. Fastned verwijdert ze zodra er een alpi op de plek van de triplecharger wordt neergezet.
Niek_ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:09:
Pon Dealer Laden stopt ermee. Ontving net een e-mail. (@Hachy)

[...]
Op laadpastop10 had ik ze al verwijderd. Al ruim een jaar geen enkele communicatie meer van ontvangen, ook niet na actief navragen. Kortom --> /dev/null

Dan nog dat autocharge ding van Fastned. Dat werkte vroeger ook perfect bij alles van de VAG groep, tot zelfs de eerste ID.3 modellen. Tot men die 'randomize mac-adress setting heeft aangezet. Ik weet niet zeker of het waar is maar het gerucht gaat dat ze dat om politieke redenen gedaan zouden hebben.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:02
MichelatNL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Waar ik werk staan de palen (4x) ook nergens vermeld. Dat is denk ik de keuze van het bedrijf om dat te doen.
Als test met Shell geladen en daarin zag ik dat het serienummer van de paal begint met NLLMSE (Last Mile Solution, heb ik dat goed?). Gezocht bij LMS naar een aanbieder en uitgekomen bij Greenchoice, die er trouwens nu niet meer tussen staat.
Start tarief 0,97 cent :(
Tarief per kWh 0,36 cent :)
Bedankt voor je reactie! Blijft dus een mysterie en vreemd dat je er zonder te laden niet achter kunt komen wat ze rekenen. Hoe lang duurde het voordat je je laadsessie bij Shell zag?
Domih schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Op mijn werk hebben we ze sinds kort. 1 keer opgeladen met mijn Shell Recharge pass (1,5 maand geleden geloof ik) en nog steeds geen factuur ontvangen. Is ook niet zichtbaar in mijn laadgeschiedenis.
Heb het hier aan de verantwoordelijke doorgegeven maar die wist het zo ook niet
Het zou kunnen dat de factuur direct naar het bedrijf gaat of dat ze alleen de punten hebben geïnstalleerd en het bedrijf ze heeft gekocht. Dan zou je 'm met elke NFC chip kunnen ontgrendelen want dat kon hier eerst ook. Nu alleen nog met een laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:33
Maurice- schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:03:
Bedankt voor je reactie! Blijft dus een mysterie en vreemd dat je er zonder te laden niet achter kunt komen wat ze rekenen. Hoe lang duurde het voordat je je laadsessie bij Shell zag?
Direct na afkoppelen laadkabel.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Na de prijzen update van 1 april, vandaag de laadprijzen zoals op 1 mei:

Aanbieders voor bekende +100kW laadpunten in Nederland tot 64ct/kWh:
1 kWhAanbiederDC netwerkNote
€0,2200BMW / MINI Charging (IONITY Plus)Ionity€13,00 p/m (12mnd). BMW of MINI VIN vereist
€0,2520FreshmileShell 175kW21ct/kWh + 7ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,2680FreshmileLast Mile Solutions 120kW+25ct/kWh + 3ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,2900KIA Charge (IONITY Power) / Charge myHyundai (IONITY Premium)Ionity€13,00 p/m (12mnd). KIA of Hyundai VIN vereist. Prijs tot 1 juni
€0,3000Nissan Charge (Premium)Ionity€13,00 p/m (12mnd). Nissan VIN vereist
€0,3094Enel X (Travel Plus - Flat)Allego, BP, GreenFlux, Ionity, Shell95-99ct/kWh buiten bundel. Kleeftarief 18ct/pm na 1u idle. Bundel loopt altijd 1 maand
€0,3500Be Charge (Be Electric 500)BP, GreenFlux, Ionity85-95ct/kWh buiten bundel. Kleeftarief 18ct/min na 1u idle
€0,3500Volkswagen (We Charge Plus) / Audi (charging pro)Ionity€14,99 p/m (12mnd). VW of Audi VIN vereist
€0,3500Elli (Drive Highway)Ionity€14.99 p/m (12mnd). Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden
€0,4200Tesla Public SuperchargerTesla€12,99 p/m (niet-Tesla rijders).
Piektarief: 57ct/kWh (16u-20u). Idle fee tot €1/min
€0,4800FreshmileAllego, GreenFlux, Shell30ct/kWh + 30ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,4830Fastned (Gold)Fastned€11.99 p/m (-30% op standaardtarief)
€0,5500Mercedes me (Charge L)Allego, BP, E-Flux, Ionity, Fastned, GreenFlux, Shell€12,90 p/m. Mercedes VIN vereist
€0,5600Volkswagen (We Charge Plus)Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell€14,99 p/m (12mnd). VW VIN vereist. Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden
€0,5700FreshmileIonity30ct/kWh + 45ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden
€0,5865Bonnet (Turbo Boost)Fastned€8 p/m voor CPO -15%
€0,6000BMW/ MINI (Active)Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell€4,99 p/m. BMW of MINI VIN vereist

En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyW28KQYJWB6B10_eHQMr1AKlWM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jDE6aPLh6OhnQgDRIOd7EBRd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 05-05-2023 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Bij KIA misschien goed om de aanstaande prijsverhoging alvast te vermelden: voor deze prijzen een pas aanvragen heeft geen zin meer want die gaan eruit.

Ik heb overigens nog geen pas binnen van ESB. Toch even gevraagd of ze die eventueel nog opnieuw versturen als hij kwijt is geraakt in de post.

[ Voor 32% gewijzigd door marcieking op 01-05-2023 23:27 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 05:44
Ik heb mijn e-Niro nu anderhalf jaar, 50.000 km gereden. Het eerste jaar vrijwel uitsluitend thuis geladen, maar sinds een paar maanden een andere (kleinere) woning zonder laadpaal, dus ik moet openbaar laden.
Ik hou maniakaal allerlei data bij, waaronder data rond laadsessies. Dat levert interessante informatie op. Maar deze post wordt getriggerd nu ik vanmorgen de afrekening zie van een laadpaal in Zwitserland, waar we momenteel op vakantie zijn. Het lijkt erop alsof de zwitserse stroom veel minder weerstand ondervind in de leidingen dan in Nederland....
Ik kijk naar de GOM aan het begin van de laadsessie, de GOM aan het eind en reken dan uit hoeveel kWh er in de accu is gebracht. Dan kijk ik op de factuur hoeveel kWh er in rekening is gebracht. Daaruit kan ik, dacht ik, het verlies berekenen. Dat komt in Nederland, afhankelijk van de hoeveelheid kWh die je laadt, uit tussen de 10% (veel geladen) en 20% (weinig geladen). Zie de grafiek hieronder. In die grafiek zie je rechts onderaan een nogal afwijkend datapunt.
Gisteren dus aan een Zwitserse laadpaal gehangen, 51,84 kWh geladen. In rekening gebracht: 54,39. Verlies is 5%.....
Dat kan een aantal dingen betekenen. Als ik een wappie was, dan zou ik zeggen: de nederlandse providers rekenen met een vork en brengen meer kWh in rekening dan werkelijk verbruikt wordt. Als ik een blij ei was, dan zou ik zeggen: die Zwitsers, dat zijn ontzettend aardige mensen die gewoon alles naar beneden afronden voor buitenlanders.
Nu is één datapunt nog geen datapunt, maar erg opvallend is het wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUcy6c-vfhDernYHMe4tA3pwxow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8PpqMPllLxSivH9opU2eVdsu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Wordt niet de kWh in rekening gebracht welke daadwerkelijk aan de laadpaal geladen is? Ik heb bij de Vattenfall app een heel overzichtelijk overzicht, waar ik overigens nog steeds goedkoper kan laden dan illegaal de granny charger over de stoep leiden _O-

Dat laatste zie ik soms nog weleens: dan wordt er een voetmatje opgelegd, wat in sommige gevallen vrijwel voldoende is. Maar je zou maar in een rolstoel zitten en toch blijven hangen aan die kabel....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

multikoe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:49:
Ik heb mijn e-Niro nu anderhalf jaar, 50.000 km gereden. Het eerste jaar vrijwel uitsluitend thuis geladen, maar sinds een paar maanden een andere (kleinere) woning zonder laadpaal, dus ik moet openbaar laden.
Ik hou maniakaal allerlei data bij, waaronder data rond laadsessies. Dat levert interessante informatie op. Maar deze post wordt getriggerd nu ik vanmorgen de afrekening zie van een laadpaal in Zwitserland, waar we momenteel op vakantie zijn. Het lijkt erop alsof de zwitserse stroom veel minder weerstand ondervind in de leidingen dan in Nederland....
Ik kijk naar de GOM aan het begin van de laadsessie, de GOM aan het eind en reken dan uit hoeveel kWh er in de accu is gebracht. Dan kijk ik op de factuur hoeveel kWh er in rekening is gebracht. Daaruit kan ik, dacht ik, het verlies berekenen. Dat komt in Nederland, afhankelijk van de hoeveelheid kWh die je laadt, uit tussen de 10% (veel geladen) en 20% (weinig geladen). Zie de grafiek hieronder. In die grafiek zie je rechts onderaan een nogal afwijkend datapunt.
Gisteren dus aan een Zwitserse laadpaal gehangen, 51,84 kWh geladen. In rekening gebracht: 54,39. Verlies is 5%.....
Dat kan een aantal dingen betekenen. Als ik een wappie was, dan zou ik zeggen: de nederlandse providers rekenen met een vork en brengen meer kWh in rekening dan werkelijk verbruikt wordt. Als ik een blij ei was, dan zou ik zeggen: die Zwitsers, dat zijn ontzettend aardige mensen die gewoon alles naar beneden afronden voor buitenlanders.
[Afbeelding]
Bij Tesla zie ik in de app soms 125KW maar in de auto staat 115KW. Dat is een verlies van 10KW. Dit is wat de auto gerbuikt om de accu te verwarmen/koelen. Wellicht zit hier voor jou ook het verschil in. De auto gebruikt het wel, maar het wordt als het goed is niet geregistreerd als "opladen"
Ik heb free SuC dus kan het in de kosten niet terug zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

Maurice- schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Het zou kunnen dat de factuur direct naar het bedrijf gaat of dat ze alleen de punten hebben geïnstalleerd en het bedrijf ze heeft gekocht. Dan zou je 'm met elke NFC chip kunnen ontgrendelen want dat kon hier eerst ook. Nu alleen nog met een laadpas.
Ga ik testen, thanks!
Het zelfde als de ondergrondse container thuis, die ontgrendel ik altijd met een willekeurig pasje met NFC :P Stadspas al zo lang kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
[Afbeelding]
Het zal ook uitmaken wat de temperatuur van je accu was bij de start. Als jij net de berg af bent gekomen, een lang stuk regeneratie, is accu vrij warm en dus minder laadverlies om accu op te warmen.
Verder is mutatie SOC percentage een wat globale benadering van je geladen kWh maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Met OBDII kan je dit eventueel wat preciezer meten. Maar dat zal vast geen 5% of meer, verschil in laadverlies verklaren.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
Marco-Peters schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:53:
Wordt niet de kWh in rekening gebracht welke daadwerkelijk aan de laadpaal geladen is?
Jazeker, dat is precies het punt: de provider rekent het aantal kWh dat hij levert, de auto registreert wat er in de accu is gekomen. Het verschil zou verlies moeten zijn. Dat verlies is allemaal verklaarbaar, maar niet het verschil in verlies tussen deze laadsessie en de andere in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
eltron schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:07:
[...]
Het zal ook uitmaken wat de temperatuur van je accu was bij de start. Als jij net de berg af bent gekomen, een lang stuk regeneratie, is accu vrij warm en dus minder laadverlies om accu op te warmen.
Klopt, maar deze laadsessie startte na een ritje van 20 minuten over een binnenweggetje. En dat weggetje liep ook nog eens (klein beetje) naar beneden. Buitentemperatuur was iets van 10 graden.
Verder is mutatie SOC percentage een wat globale benadering van je geladen kWh maar dat hoef ik jou niet te vertellen.
Uit mijn data blijkt dat de SOC een best wel nauwkeurige benadering is van de werkelijke kWh. Maar dan nog: ik hou rekening met al die "fouten" en ik kijk naar de data door mijn oogwimpers: het idee is dat hoe meer data ik verzamel, hoe minder relevant die individuele fouten gaan worden. En deze laatste 5% is daarmee dus nog geen rode vlag. Ik had eigenlijk gehoopt nog zo'n idioot te vinden op het forum die mijn verhaal zou kunnen bevestigen of weerleggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:14
[Afbeelding]
Wat geeft jouw GOM aan? De actieradius of de hoeveelheid kWh in de accu?

Diverse automerken berekenen die actieradius namelijk dynamisch, bijv op basis van de temperatuur buiten, maar vooral ook op basis van je verbruik over de laatste zoveel kilometer. Het zou dus ook kunnen zijn (of in ieder geval meespelen) dat je de rit ervoor veel zuiniger hebt gereden dan normaal, waardoor je GOM een grotere range aangeeft.

Als je ook het percentage van je accu ergens kunt uitlezen, is dat misschien een betrouwbaarder uitgangspunt om de hoeveelheid opgenomen kWh door de accu te kunnen bepalen. Neem hierbij dan de netto (bruikbare) capaciteit van de accu, niet de brute (geinstalleerde) capaciteit. https://ev-database.org/car/1125/Kia-e-Niro-64-kWh#battery

Cupra Born | www.LaadpasTop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
In vervolg op mijn eerdere post waarin ik uitlegde nu gedwongen publiek te moeten laden: ik ben begonnen met het doorlezen van laatste 20 pagina's op dit forum, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Met andere woorden: help! Is er een goed startpunt waar ik kan beginnen met onderzoeken wat voor mij de beste oplossing is? Mijn situatie: Kia e-Niro, ~340 kWh/maand nodig, Greenflux palen in de buurt. Ik gebruik op dit moment de Kia Charge pas (gratis versie), maar ik heb het idee dat het goedkoper moet kunnen. Ik hoef geen complete uitleg of ondersteuning (wel welkom natuurlijk...), een paar pointers zijn genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• multikoe
MadMan81 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:38:
[...]
Wat geeft jouw GOM aan? De actieradius of de hoeveelheid kWh in de accu?
De GOM geeft de actieradius aan. Maar ik kijk naar het % dat mijn app aangeeft (of het display in de auto).

Ik gebruik dus ook het percentage. Ik reken heel simpel: (perc2-perc2)/100*64. Mijn accu heeft een netto capaciteit van 64 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
2 weken terug in Frankrijk geladen op een Engie emobility snellader met m’n zakelijke shell/newmotion mkb pas. Ik zie altijd vrijwel direct de laadsessie terug in de Shell app, maar deze staat er nu na ruim 2 weken nog niet tussen. Iemand enig idee waar ik die sessie kan terugzien? De Engie app lijkt ook niet erg veel te bieden..

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

multikoe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:39:
In vervolg op mijn eerdere post waarin ik uitlegde nu gedwongen publiek te moeten laden: ik ben begonnen met het doorlezen van laatste 20 pagina's op dit forum, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Met andere woorden: help! Is er een goed startpunt waar ik kan beginnen met onderzoeken wat voor mij de beste oplossing is? Mijn situatie: Kia e-Niro, ~340 kWh/maand nodig, Greenflux palen in de buurt. Ik gebruik op dit moment de Kia Charge pas (gratis versie), maar ik heb het idee dat het goedkoper moet kunnen. Ik hoef geen complete uitleg of ondersteuning (wel welkom natuurlijk...), een paar pointers zijn genoeg.
De tabel die Malarky iedere 1e van de maand deelt, is een mooi vertrekpunt.
In jouw geval is het Enel X pakket van 320 kWh per maand icm Greenflux palen een mooie oplossing denk ik. Die laatste 20 kWh met een andere pas laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Azqi schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:12:
[...]

De tabel die Malarky iedere 1e van de maand deelt, is een mooi vertrekpunt.
In jouw geval is het Enel X pakket van 320 kWh per maand icm Greenflux palen een mooie oplossing denk ik. Die laatste 20 kWh met een andere pas laden.
Dat lijkt inderdaad goedkoop. Maar die lage prijs geld alleen voor Vattenfall palen. En laat er daar nu maar eentje van staan in ons (erg toeristische) stadje...... Het risico dat ik die 320 kWh niet vol krijg omdat de paal continue bezet is, is me wat te groot....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33

koboy

Heb een idee voor een icon

multikoe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Dat lijkt inderdaad goedkoop. Maar die lage prijs geld alleen voor Vattenfall palen. En laat er daar nu maar eentje van staan in ons (erg toeristische) stadje...... Het risico dat ik die 320 kWh niet vol krijg omdat de paal continue bezet is, is me wat te groot....
Volgens mij voor alle palen, ongeacht of het nou AC of DC is. Als de paal maar "aangesloten" is bij Enel-X. De Allego paal hier om de hoek geeft in elk geval mijn bundel aan. Nog niet geprobeerd omdat ik nog niet heb hoeven laden.
Met de (supergraag updatende) app kun je kijken of de pakken bij jou ondersteund worden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 06:26
Wilde schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:45:
2 weken terug in Frankrijk geladen op een Engie emobility snellader met m’n zakelijke shell/newmotion mkb pas. Ik zie altijd vrijwel direct de laadsessie terug in de Shell app, maar deze staat er nu na ruim 2 weken nog niet tussen. Iemand enig idee waar ik die sessie kan terugzien? De Engie app lijkt ook niet erg veel te bieden..
Dit kan echt weken duren. Ik heb een keer met Valk Energy geladen en de informatie rondom de prijzen is erg slecht. Pas na ca 5 week wist ik dat het 55 ct per kWh had gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:14
koboy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:19:
[...]

Volgens mij voor alle palen, ongeacht of het nou AC of DC is. Als de paal maar "aangesloten" is bij Enel-X. De Allego paal hier om de hoek geeft in elk geval mijn bundel aan. Nog niet geprobeerd omdat ik nog niet heb hoeven laden.
Met de (supergraag updatende) app kun je kijken of de pakken bij jou ondersteund worden.
Op dit moment zijn er nog steeds problemen met veel shell palen bij Enel-x. Zelf heb ik nu mijn laatste bundel omdat ik overstap op de ESB pas.
Afgelopen week ook weer bij een aantal palen gestaan die gewoon niet starten met laden. In de app krijg je dan "something went wrong" te zien.
Enel is op de hoogte en geeft de bevestiging dat er inderdaad problemen zijn. Voor nu kan ik terecht bij allego en bij de total AC palen. Maar de afgelopen maanden heb ik nog niet bij shell DC en AC kunnen laden. En ondertussen heb ik zeker 20-30 palen gehad waar hij niet werkte maar wel in de app stonden.

Met de ESB pas heb ik even kort getest en dat werkt in elk geval prima op de AC shell palen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnC
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-12-2024
Iemand die even kan bevestigen of de enel pas werkt op ac laadpalen van total energies? Gezien allego geen ac palen meer zal plaatsen (alleszins toch niet in west-vlaanderen), zijn het precies allemaal TE palen aan het worden (de nieuwe). In de app van enel komen deze niet te voorschijn maar mss heeft er iemand weet dat deze laadpas wel geaccepteerd wordt aan deze palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-05 11:20
[...]

als de paal in de enel x app staat, dan werkt die met die package, ongeacht of het ac of dc is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnC
freegeek schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:09:
[...]

als de paal in de enel x app staat, dan werkt die met die package, ongeacht of het ac of dc is.
Ook niet altijd het geval, hebben hier dc laadpalen geplaatst bij gabriels (zijn er van eflux), staan in de enel app, maar als ik deze probeer met de laadpas krijg ik foutmelding dat deze kaart niet aanvaard wordt. Met de app kan ik deze ook niet activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-06 19:13
StijnC schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:00:
Iemand die even kan bevestigen of de enel pas werkt op ac laadpalen van total energies? Gezien allego geen ac palen meer zal plaatsen (alleszins toch niet in west-vlaanderen), zijn het precies allemaal TE palen aan het worden (de nieuwe). In de app van enel komen deze niet te voorschijn maar mss heeft er iemand weet dat deze laadpas wel geaccepteerd wordt aan deze palen?
Ik gebruik de palen van TotalEnergies (=GreenFlux) icm Enel. Werkt perfect. Ik gebruik voor starten en stoppen van een sessie het Enel pasje, dus niet de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
StijnC schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:28:
[...]

Ook niet altijd het geval, hebben hier dc laadpalen geplaatst bij gabriels (zijn er van eflux), staan in de enel app, maar als ik deze probeer met de laadpas krijg ik foutmelding dat deze kaart niet aanvaard wordt. Met de app kan ik deze ook niet activeren
Lijkt mij een backend authenticatie probleem, wat ik wil zeggen, als je een laadsessie kan activeren dan is het altijd aan de prijs van de pack, enel x maakt geen differentiatie tussen ac en dc of laadpaal uitbaters, als je een laadpaal kan activeren, dan is het tarief 31 cent (voor de travel plus). Ik heb ook al eens het probleem gehad dat het niet werkte en een week later werkte het dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Werkt wellicht\waarschijnlijk ook op greenflux.
Wellicht is er hier op het forum ervaring mee.
Ik zou gewoon zelf even testen of de greenflux palen werken met Enel. App installeren en een pay per use account aanmaken. Kijken of het laden werkt (1kWh is genoeg om dat te weten). Zoja kun je omschakelen naar Travel plus, 320kWh/maand, voor (tot 1/8) 99,- of wel 31ct/kWh.
Wel even opletten dat je niet over de bundel heen gaat, of gaat kleven (maar dat moet je sowieso niet doen). dan wordt het duur.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 02-05-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Headshot_NL schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:27:
[...]
Op dit moment zijn er nog steeds problemen met veel shell palen bij Enel-x. Zelf heb ik nu mijn laatste bundel omdat ik overstap op de ESB pas.
Afgelopen week ook weer bij een aantal palen gestaan die gewoon niet starten met laden. In de app krijg je dan "something went wrong" te zien.
Enel is op de hoogte en geeft de bevestiging dat er inderdaad problemen zijn. Voor nu kan ik terecht bij allego en bij de total AC palen. Maar de afgelopen maanden heb ik nog niet bij shell DC en AC kunnen laden. En ondertussen heb ik zeker 20-30 palen gehad waar hij niet werkte maar wel in de app stonden.

Met de ESB pas heb ik even kort getest en dat werkt in elk geval prima op de AC shell palen.
Ik krijg bij Enel ook regelmatig de melding "something went wrong" maar meestal gaat het dan toch gewoon goed, dus lig daar niet wakker van. Het is gewoon een wat brakke app, maar voor het voordeel neem ik dat maar op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:14
eltron schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:54:
[...]

Ik krijg bij Enel ook regelmatig de melding "something went wrong" maar meestal gaat het dan toch gewoon goed, dus lig daar niet wakker van. Het is gewoon een wat brakke app, maar voor het voordeel neem ik dat maar op de koop toe.
Gelukkig werkt het daar wel. Maar hier werken bijna de helft van de palen die in de app op de kaart staan niet.
Als de paal werkt is het drukken op start en daarna begint vrijwel direct lampje op de paal te branden/knipperen. Bij alle shell palen hier krijg je direct "something went wrong" en kan ik wachten wat ik wil maar het laden start nooit. Ook niet na 10x proberen, ander Enel account en andere telefoon.

In de app kan je je telefoon ook configureren als "laadpas". Ook dat werkt helaas niet op de shell palen en krijg ik de melding "ongeldige laadpas". Op andere palen zoals Allego werkt die "telefoon laadpas" wel.

Voor nu is het prima, ik maak de bundel op en ga dan gewoon laden via ESB en de vattenfall palen tegen een laag tarief zonder bundel.
Mocht ik weer eens op reis gaan dan plan ik de route wel langs de snelladers die zeker werken en schaf ik wel weer een bundeltje aan.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnC
bubbelbart schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:47:
[...]

Ik gebruik de palen van TotalEnergies (=GreenFlux) icm Enel. Werkt perfect. Ik gebruik voor starten en stoppen van een sessie het Enel pasje, dus niet de app.
Zal die in de buurt eens proberen dan
freegeek schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:49:
[...]

Lijkt mij een backend authenticatie probleem, wat ik wil zeggen, als je een laadsessie kan activeren dan is het altijd aan de prijs van de pack, enel x maakt geen differentiatie tussen ac en dc of laadpaal uitbaters, als je een laadpaal kan activeren, dan is het tarief 31 cent (voor de travel plus). Ik heb ook al eens het probleem gehad dat het niet werkte en een week later werkte het dan wel.
Zal dan nog eens een poging wagen, mss lukt het deze keer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hyperkoule
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-11-2023
I'm pretty lost in the information and hope someone can help me.

I will soon pick up PHEV. I live in Venlo, where I can charge with Vattenfall for 0.39 per KWH. Does anyone know what should be my other choice for charging in Germany - Dusseldorf? I have been looking at Enel X way card.

My car does not have fast charging, so I need to plug it somewhere for about three hours.

Is there something else beside of Enel X that I should look into?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-05 22:47
Edit: verkeerde topic

[ Voor 98% gewijzigd door Harvem op 02-05-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-02 19:38
freegeek schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Dat is helaas niet waar, vaak genoeg staat de paal wel in de app maar start het laden niet.
In de buurt waar ik kan laden meerdere Allego palen, 2 werken wel 1 niet. Het is voor mij altijd gokken als ik ergens moet laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
Allie74 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:49:
[...]

Dat is helaas niet waar, vaak genoeg staat de paal wel in de app maar start het laden niet.
In de buurt waar ik kan laden meerdere Allego palen, 2 werken wel 1 niet. Het is voor mij altijd gokken als ik ergens moet laden.
dan heb ik geluk want ik ben nog geen enkele paal tegen gekomen die niet werkt, gebruik voornamelijk allego en shell (newmotion), voornamelijk driehoek Mechelen, Antwerpen, Sint-Niklaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-06 16:14
eltron schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:50:
[...]

Werkt wellicht\waarschijnlijk ook op greenflux.
Wellicht is er hier op het forum ervaring mee.
Ik zou gewoon zelf even testen of de greenflux palen werken met Enel. App installeren en een pay per use account aanmaken. Kijken of het laden werkt (1kWh is genoeg om dat te weten). Zoja kun je omschakelen naar Travel plus, 320kWh/maand, voor (tot 1/8) 99,- of wel 31ct/kWh.
Wel even opletten dat je niet over de bundel heen gaat, of gaat kleven (maar dat moet je sowieso niet doen). dan wordt het duur.
Kleven maakt in principe toch niet uit bij Enel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PlayerGoods schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:30:
[...]
Kleven maakt in principe toch niet uit bij Enel?
Je krijgt een minuuttarief als je 60 minuten na het laden nog niet weg bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:04
Malarky schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:16:
Na de prijzen update van 1 april, vandaag de laadprijzen zoals op 1 mei:

Aanbieders voor bekende +100kW laadpunten in Nederland tot 64ct/kWh:
Zie trouwens net dat de snellaad-punten (150/180 kW) van Agrisnellaad/Agrisneltank in Zeeland via Freshmile 25 cent per kWh en 3 cent per minuut is. Kom je bij laden met 100 kWh op 0,268 cent uit de kWh.

Zijn er weliswaar maar een handjevol, maar toch.
Zie https://agrisnellaad.nl/locaties/ voor de locaties.

Let wel, theoretisch, heb zelf (nog) niet geprobeerd met FM-pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-06 18:43
Zjanzjak schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:26:
[...]

Zie trouwens net dat de snellaad-punten (150/180 kW) van Agrisnellaad/Agrisneltank in Zeeland via Freshmile 25 cent per kWh en 3 cent per minuut is. Kom je bij laden met 100 kWh op 0,268 cent uit de kWh.

Let wel, theoretisch, heb zelf (nog) niet geprobeerd met FM-pas.
Toevallig vanavond bij een Agri snel tank geladen die snelheid kan tot 150KW.
Met Freshmile geprobeerd en werkte gelijk. Je houdt je pas er tegen aan en na laden stop je maar hoef je je pas er niet meer tegenaan te houden. Heb 35,83 KWh geladen en kostte mij €9,90.
Was net geen half uurtje.
Had m’n batterij niet voor verwarmd omdat ik bij 3 verschillende palen toen niet kon laden met Freshmile dus m’n snelheid was ook minder dan normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

eltron schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:17:
[...]

Bij een select aantal maar in Nederland, veruit meeste palen hebben geen kleeftarief met Enel in Nederland.
Zjanzjak schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:26:
[...]

Klopt alle snelladers van Last Mile Solutions waaronder die van Agri zijn 25ct/kWh+3ct/min, ik maak nog wel even een lijstje.

Er zijn ook Shell 150kW laadpunten met 21ct/kWh+7ct/min bijv in Eindhoven: https://charge.freshmile.com/location/NLTNMGLALPI150011 (staat wel in FM en e-flux maar niet in Shell app zelf..)

[ Voor 76% gewijzigd door Malarky op 03-05-2023 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Malarky schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:14:
[...]
Bij een select aantal maar in Nederland, veruit meeste palen hebben geen kleeftarief met Enel in Nederland.
Dat kleeftarief is toch van Enel, en niet gekoppeld aan de laadpaal? of geldt dit alleen op de eigen palen van Enel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ER8qd9uhrHS9WgeybOkRUtW3vf4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s1nXbYJRRAs3ImJehy2xraZr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

eltron schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:29:
[...]

Dat kleeftarief is toch van Enel, en niet gekoppeld aan de laadpaal? of geldt dit alleen op de eigen palen van Enel?
Bij vrijwel alle palen in de Enel app in Nederland staat 'idle fee: €0.0/minute' en die wordt inderdaad niet gerekend. Ik heb op meer dan 50 plekken 'gekleefd' met Enel en nog nooit een idle fee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Malarky schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:32:
[...]
Bij vrijwel alle palen in de Enel app in Nederland staat 'idle fee: €0.0/minute' en die wordt inderdaad niet gerekend. Ik heb op meer dan 50 plekken 'gekleefd' met Enel en nog nooit een idle fee gehad.
Nou ja, voor mij maakt het niet uit, kleven doe ik sowieso niet.
(en vindt het eigenlijk stiekem wel jammer als de klevers geen boete krijgen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

eltron schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:42:
[...]

Nou ja, voor mij maakt het niet uit, kleven doe ik sowieso niet.
(en vindt het eigenlijk stiekem wel jammer als de klevers geen boete krijgen :+ )
Ik woon in een wijk met meer dan genoeg laadpunten waar dus ook niemand zijn auto weghaald en dat dus ook totaal niet hoeft (eerder vervelend voor de mensen zonder EV). Maar ik parkeer bijvoorbeeld ook heel veel op Kralingszezoom P&R en ga dan met de auto de stad in voor werk (precies zoals de gemeente het bedoeld). Je denkt toch niet dat er iemand elke dag - halverwege - met het OV terugkomt naar de P&R om zijn auto te ontkoppelen? Dat is totaal onwerkbaar en de gemeente verwacht dat ook niet: meer dan genoeg laadpunten.

Zo zijn er nog genoeg voorbeelden (eigenlijk alle P&R in Nederland).
StijnC schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:00:
Alles hier in mijn gemeente is bijna TE, al stuk of 12 bundels weggeladen met Enel, zowel via kaarten als app.

[ Voor 27% gewijzigd door Malarky op 03-05-2023 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 11:23
Malarky schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:46:
[...]

Ik woon in een wijk met meer dan genoeg laadpunten waar dus ook niemand zijn auto weghaald en dat dus ook totaal niet hoeft (eerder vervelend voor de mensen zonder EV). Maar ik parkeer bijvoorbeeld ook heel veel op Kralingszezoom P&R en ga dan met de auto de stad in voor werk (precies zoals de gemeente het bedoeld). Je denkt toch niet dat er iemand elke dag - halverwege - met het OV terugkomt naar de P&R om zijn auto te ontkoppelen? Dat is totaal onwerkbaar en de gemeente verwacht dat ook niet: meer dan genoeg laadpunten.

Ware het niet dat laatst het halve laadpaaldeel van de garage daar was afgesloten :P naar mijn ervaring zijn de palen daar midden op de dag alsnog regelmatig (bijna) allemaal bezet en wordt er soms maar met 1-2kWh geladen als de hele zaak vol staat. Hopelijk komt er wat capaciteit bij. Dat geldt overigens voor heel veel parkeergarages/PR plaatsen in NL. Juist omdat auto's hier de hele dag staan zijn er gewoon heel veel punten nodig. RAI doet t heel goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Dit zijn de 15 Last Mile Solutions snelladers (120kW of meer) in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 25ct/kWh + 3ct/min (€0,2680 bij ±100kW/u). Wellicht niet allemaal - altijd - publiek toegankelijk.

Zijn er ook een mooi aantal van in Vlaanderen.

ProvinciePlaatsLocatie
GelderlandEdeBonnetstraat 45 (BP TANQ+)
LimburgBeringeHaambergweg 14 (Boebadoe Farm)
Noord-BrabantBestNcb-Weg 14 (Decathlon)
Noord-BrabantBredaEttensebaan 34 (Louwman)
Noord-BrabantEindhovenMeerenakkerplein 55 (Adriaanse autoverhuur)
Noord-BrabantGemertMolenrand 3 (Van Helvoort Taxi?)
Noord-BrabantMilheezeMilheesestraat 19 (BP Milheeze)
Noord-BrabantTilburgDokter Bloemenlaan 11 (Renova BMW)
Noord-HollandAmstelveenParelvisserslaan 1 (Energiek Amstelveen)
OverijsselEnschedeStrootsweg 40 (Bolscher)
ZeelandGoesHudsonweg 21 (AgriSnellaad)
ZeelandZierikzeeRuigendijkweg 5 (AgriSneltank)
Zuid-HollandHendrik Ido AmbachtNijverheidsweg 61 (PLUS distributie)
Zuid-HollandOoltgensplaatLangeweg 100 (AgriSnellaad)
Zuid-HollandRotterdamZeemanstraat 11 (kantoor Last Mile Solutions)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
eltron schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:17:
[...]

ik gebruik enel constant en op de palen die ik het meest gebruik is er geen kleeftarief (allego en Shell (ex newmotion). Als je kijkt in de app dan staat het kleeftarief op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Hier in Noordwijk had ik mijn laadpas niet nodig: wilde in eerste instantie de Nissan Charge gebruiken, omdat het laadtarief bij Keukenhof lekker laag is daarmee. Wat echter ook laag is.... dat is de laadsnelheid van maximaal 3kw _O-

Dus ik heb gekozen om de Nissan Leaf aan de laadpaal van Eneco te hangen: meer dan voldoende laadpalen hier in het hotel. Ondanks de meivakantie dus ook gewoon voldoende laadpalen vrij. Het zijn 22kw laadpalen, met een schermpje waar je kunt zien hoeveel er geladen is.

Ik moest dus Charge Assist op mijn smartphone installeren, daarna even de Visa Debit Card toegevoegd. Correct laadpunt selecteren en vervolgens erachter komen, dat je kabel links ingestoken moet worden en niet rechts :+ Gelukkig snel opgelost, kabel rechts eruit links erin en het laden begon.

Tarief van € 0,43 vindt ik heel redelijk: iets duurder dan thuis, maar uiteindelijk had ik de accu volzitten voor een kleine € 11 totaal. Grappig is, aan de doorgaande weg zijn de laadpalen weer een stuk duurder dan bij het hotel.

[ Voor 4% gewijzigd door Marco-Peters op 03-05-2023 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:39
Malarky schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:46:
[...]

Zijn er genoeg in dit topic die vinden dat, wanneer het je niet lukt om de auto DIRECT na het laden af te kunnen koppelen, je überhaupt je auto niet aan de laadpaal zou mogen hangen.

Moet er niet aan denken om steeds met m'n auto bezig te moeten zijn als ik hem 's avonds ergens aan de laadpaal heb gehangen. Of dat ik niet zou mogen laden als ik, zoals laatst, een klein stedentripje (één nachtje) naar het buitenland deed en hem daar zeker niet tussendoor weg kon halen (want, alcohol en sowieso geen doen).

Zie hier in de buurt best wel eens auto's wat langer aan zo'n paal staan. Boeiend. Zijn er toch genoeg in de buurt. En zo zou het ook moeten zijn: genoeg laadpalen om je auto op te kunnen laden als het nodig is. Waarbij je, als je een keertje pech hebt, hem ook gewoon één of twee straten verderop kunt parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
CosmicTX schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:36:
Toevallig vanavond bij een Agri snel tank geladen die snelheid kan tot 150KW.
Met Freshmile geprobeerd en werkte gelijk.
Welke locatie was dit precies?
Je houdt je pas er tegen aan en na laden stop je maar hoef je je pas er niet meer tegenaan te houden.
Ben niet bekend met die laders dus vraag me af hoe het werkt, zit er een 'Stop laden' knop op het laadpunt?
A la FastNed bijvoorbeeld.
Had m’n batterij niet voor verwarmd omdat ik bij 3 verschillende palen toen niet kon laden met Freshmile dus m’n snelheid was ook minder dan normaal.
Dezelfde locatie?
Malarky schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:26:
Dit zijn de 15 Last Mile Solutions snelladers (120kW of meer) in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 25ct/kWh + 3ct/min (€0,2680 bij ±100kW/u). Wellicht niet allemaal - altijd - publiek toegankelijk.

Zijn er ook een mooi aantal van in Vlaanderen.

ProvinciePlaatsLocatie
GelderlandEdeBonnetstraat 45 (BP)
LimburgBeringeHaambergweg 14 (Boebadoe Farm)
Noord-BrabantBestNcb-Weg 14 (Decathlon)
Noord-BrabantBredaEttensebaan 34 (Louwman)
Noord-BrabantEindhovenMeerenakkerplein 55 (Adriaanse autoverhuur)
Noord-BrabantGemertMolenrand 3
Noord-BrabantMilheezeMilheesestraat 19 (BP)
Noord-BrabantTilburgDokter Bloemenlaan 11 (Renova)
Noord-HollandAmstelveenParelvisserslaan 1
OverijsselEnschedeStrootsweg 40 (Bolscher)
ZeelandGoesHudsonweg 21 (AgriSnellaad)
ZeelandZierikzeeRuigendijkweg 5 (AgriSneltank)
Zuid-HollandHendrik Ido AmbachtNijverheidsweg 61
Zuid-HollandOoltgensplaatLangeweg 100 (AgriSnellaad)
Zuid-HollandRotterdamZeemanstraat 11
Dank weer voor deze lijst.

Ik dacht bij Zeemanstraat, Rotterdam, hé dat is aan de overkant bij mij (ik werk op de Kop van Zuid), keertje kijken was m'n gedachte. Zie ik op Google Maps dat het eigen terrein is... van Last Mile Solutions.
Vond ik wel grappig.
Marco-Peters schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:17:
Dus ik heb gekozen om de Nissan Leaf aan de laadpaal van Eneco te hangen: meer dan voldoende laadpalen hier in het hotel. Ondanks de meivakantie dus ook gewoon voldoende laadpalen vrij. Het zijn 22kw laadpalen, met een schermpje waar je kunt zien hoeveel er geladen is.

Tarief van € 0,43 vindt ik heel redelijk: iets duurder dan thuis, maar uiteindelijk had ik de accu volzitten voor een kleine € 11 totaal. Grappig is, aan de doorgaande weg zijn de laadpalen weer een stuk duurder dan bij het hotel.
22 kW palen word ik ook blij van haha, ik kom dan met Freshmile dan ergens tussen de 35 en 37 cent uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Koekhapperrr schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:03:
[...]

Zijn er genoeg in dit topic die vinden dat, wanneer het je niet lukt om de auto DIRECT na het laden af te kunnen koppelen, je überhaupt je auto niet aan de laadpaal zou mogen hangen.
Tja moeten zij weten :P In mijn wijk in het dorp hebben een aantal bewoners de gemeente gevraagd om een laadpaal weg te halen, omdat er anders wel heel veel plaatsen gereserveerd waren voor EV (ongebruikt). In plaats van de parkeerplekken openbaar te stellen voor alle auto's is de paal gewoon weggehaald in december en de EV plek opgeheven.

Dus ik voel mij eerder associaal in deze situatie als ik niet op de EV plek parkeer als het wat voller is. Ik parkeer dus ook regelmatig op de laadplek zonder mijn kabel erin, juist om de wijk tegemoet te komen.

Ik kom uit de tijd in 2014/2015 dat ik (ongeveer) de eerste publieke laadpaal in Crooswijk-Rotterdam aanvroeg en dat je dankzij je laadpaal altijd een plekje had in de wijk/straat. Die plek liet je ook niet leeg (kabel er in) want daar was de straat ook niet blij mee en andere EVs waren er toch niet.
Zjanzjak schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:04:
[...]

Welke locatie was dit precies?
Er is maar 1 LMS AgriSneltank, dus moet wel deze zijn: https://charge.freshmile.com/location/NLLMS88942046

[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 03-05-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Zjanzjak schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:04:
[...]
22 kW palen word ik ook blij van haha, ik kom dan met Freshmile dan ergens tussen de 35 en 37 cent uit.
Het ging mij er vooral om, dat ik met de 3kw laadpalen bij Keukenhof de accu niet helemaal vol zou kunnen laden: met een 22kw laadpaal, haal ik tenminste 6kw. Ik heb vandaag echt die 100% nodig, want ik heb 190+ km's te rijden tot de snellader in Weert.

Ik weet dat de auto dat kan halen, alleen dan moet de accu wel volledig opgeladen zijn. En geen pro-pilot in de file gebruiken, want ookal is het zeer handig. De pro-pilot geeft te veel gas en dat kost natuurlijk ook energie, vooral in de file.

Oh ik ben vanmorgen om 6:30 wel mijn auto van de lader afwezen halen en hem verplaatst: ookal betaal ik mij blauw aan dit hotel. Dat vind ik gewoon fatsoenlijk, want om circa 4 uur was de accu waarschijnlijk al vol.

Het is maar goed dat ik al een volle accu heb: want ik werd door de verkeersregels naar een parkeerplaats zonder laadpalen gestuurd. Of ze allemaal bezet zijn? Die kans is best groot, gezien de drukte.

[ Voor 22% gewijzigd door Marco-Peters op 03-05-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Hmmm, kaartje van Agrisnelllaad/AgriSneltank (https://agrisnellaad.nl/locaties/) klopt niet helemaal denk ik.

Vond er nog 2:

Bij Goes zie ik deze: https://charge.freshmile.com/location/NLLMS10000984971

En bij Ooltgensplaat deze: https://charge.freshmile.com/location/NLLMS10001240642

Ooltgensplaat is trouwens niet eens Zeeland maar Zuid-Holland maar dat terzijde.

Aangezien ik de Freshmile-pas (bewust) niet gekoppeld heb aan mijn creditcard: Hier moet je wel een minimum saldo hebben van 23 euro zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:23
multikoe schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:23:
[...]

Klopt, maar deze laadsessie startte na een ritje van 20 minuten over een binnenweggetje. En dat weggetje liep ook nog eens (klein beetje) naar beneden. Buitentemperatuur was iets van 10 graden.

[...]

Uit mijn data blijkt dat de SOC een best wel nauwkeurige benadering is van de werkelijke kWh. Maar dan nog: ik hou rekening met al die "fouten" en ik kijk naar de data door mijn oogwimpers: het idee is dat hoe meer data ik verzamel, hoe minder relevant die individuele fouten gaan worden. En deze laatste 5% is daarmee dus nog geen rode vlag. Ik had eigenlijk gehoopt nog zo'n idioot te vinden op het forum die mijn verhaal zou kunnen bevestigen of weerleggen :)
Zou misschien leuk en goed zijn als een handig iemand (looking at you, @mux !) een soort van tussenstekker/meter maakt om te controleren of je inderdaad zoveel lading geleverd krijgt als dat de laadpaaleigenaar beweert. En je dus weet of het verlies werkelijk in je auto’s laadcircuit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:40
Marco-Peters schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:45:
[...]
Het is maar goed dat ik al een volle accu heb: want ik werd door de verkeersregels naar een parkeerplaats zonder laadpalen gestuurd. Of ze allemaal bezet zijn? Die kans is best groot, gezien de drukte.
Waarschijnlijk moet je zelf bij de verkeersregelaars aangeven dat je de auto wil laden. Dat kunnen ze aan de buitenkant natuurlijk niet zien.

Bij bijvoorbeeld de Efteling moet je het ook aangeven bij een verkeersregelaar.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colorised
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 18:45
vanaalten schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Zou misschien leuk en goed zijn als een handig iemand (looking at you, @mux !) een soort van tussenstekker/meter maakt om te controleren of je inderdaad zoveel lading geleverd krijgt als dat de laadpaaleigenaar beweert. En je dus weet of het verlies werkelijk in je auto’s laadcircuit zit.
Zoals dit?
linkje naar youtube video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Jaapio_B schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Waarschijnlijk moet je zelf bij de verkeersregelaars aangeven dat je de auto wil laden. Dat kunnen ze aan de buitenkant natuurlijk niet zien.

Jawel: er staat duidelijk Zero Emissions op mijn Nissan Leaf en een EV heeft een gesloten grille, dus een volledig electrische auto :+ Maar goed opladen was niet nodig. Al zou het wel goed zijn, als verkeersregelaars meer doen dan alleen een beetje met hun handen wijzen. ( Een EV is dus best makkelijk als zodanig te herkennen en verkeersregelaars, zouden geïnstrueerd kunnen worden om na te vragen of er opgeladen moet worden. Want dan zou je dus naar de hoofdingang moeten. )

Een electrische auto is muisstil, dus ook direct daaraan te herkennen. Ik deed nog mijn raampje open, maar hij bleef enkel met zijn arm wijzen. Dus erg praktisch was het niet geweest, om de verkeersregelaar te spreken. Je komt er dus pas achter, wanneer je de parkeerplaats bereikt.

Want je volgt natuurlijk gewoon de aanwijzingen op van zo'n verkeersregelaar: weet jij veel, dat je naar een parkeerplaats gedirigeerd wordt waar geen laadpalen staan. Dat is gewoon niet aangegeven. Bij de hoofdingang hebben ze laadpalen, maar ik werd naar de "Extra Ingang" gestuurd.

Ik had mij op zo'n scenario al voorbereid: want ze hebben 13 laadpalen en ookal is de EV nog niet wijdverspreid. Er zullen natuurlijk toch de nodige EV's naar Keukenhof rijden en dan denk ik, dat 13 laadpalen al gauw te weinig zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Marco-Peters op 03-05-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Zjanzjak schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Hmmm, kaartje van Agrisnelllaad/AgriSneltank (https://agrisnellaad.nl/locaties/) klopt niet helemaal denk ik.

Vond er nog 2:

Bij Goes zie ik deze: https://charge.freshmile.com/location/NLLMS10000984971

En bij Ooltgensplaat deze: https://charge.freshmile.com/location/NLLMS10001240642

Ooltgensplaat is trouwens niet eens Zeeland maar Zuid-Holland maar dat terzijde.

Aangezien ik de Freshmile-pas (bewust) niet gekoppeld heb aan mijn creditcard: Hier moet je wel een minimum saldo hebben van 23 euro zie ik.
Die staan alle 3 in hoor op de website en ook in mijn tabel kijk maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:47
Marco-Peters schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Want je volgt natuurlijk gewoon de aanwijzingen op van zo'n verkeersregelaar: weet jij veel, dat je naar een parkeerplaats gedirigeerd wordt waar geen laadpalen staan. Dat is gewoon niet aangegeven. Bij de hoofdingang hebben ze laadpalen, maar ik werd naar de "Extra Ingang" gestuurd.

Ik had mij op zo'n scenario al voorbereid: want ze hebben 13 laadpalen en ookal is de EV nog niet wijdverspreid. Er zullen natuurlijk toch de nodige EV's naar Keukenhof rijden en dan denk ik, dat 13 laadpalen al gauw te weinig zijn.
UPDATE. Verkeerd gelezen, dacht dat je de Efteling bedoelde met 13 laadpalen. Excuses!

??? Iets meer dan 13.
https://zerauto.nl/geen-s...lux/?utm_content=cmp-true

[ Voor 5% gewijzigd door Meubelmaker op 03-05-2023 12:59 ]

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaapio_B
Marco-Peters schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Jawel: er staat duidelijk Zero Emissions op mijn Nissan Leaf en een EV heeft een gesloten grille, dus een volledig electrische auto :+ Maar goed opladen was niet nodig. Al zou het wel goed zijn, als verkeersregelaars meer doen dan alleen een beetje met hun handen wijzen. ( Een EV is dus best makkelijk als zodanig te herkennen en verkeersregelaars, zouden geïnstrueerd kunnen worden om na te vragen of er opgeladen moet worden. Want dan zou je dus naar de hoofdingang moeten. )

Een electrische auto is muisstil, dus ook direct daaraan te herkennen. Ik deed nog mijn raampje open, maar hij bleef enkel met zijn arm wijzen. Dus erg praktisch was het niet geweest, om de verkeersregelaar te spreken. Je komt er dus pas achter, wanneer je de parkeerplaats bereikt.

Niet alle EV's zijn duidelijk te herkennen als EV en niet iedere verkeersregelaar heeft de kennis van of interesse in auto's en EV's om er eentje te herkennen.

En al zouden ze zien dat je in een EV rijdt dan kunnen ze nog niet zien of je met 10% of 80% accu aan komt rijden.

Zou toch wat zijn als de eerste 13 EV's die aankomen rijden naar de laadpalen toe sturen terwijl er misschien maar eentje van die 13 daadwerkelijk moet laden.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:51
Jaapio_B schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:07:
[...]

Niet alle EV's zijn duidelijk te herkennen als EV en niet iedere verkeersregelaar heeft de kennis van of interesse in auto's en EV's om er eentje te herkennen.

En al zouden ze zien dat je in een EV rijdt dan kunnen ze nog niet zien of je met 10% of 80% accu aan komt rijden.

Zou toch wat zijn als de eerste 13 EV's die aankomen rijden naar de laadpalen toe sturen terwijl er misschien maar eentje van die 13 daadwerkelijk moet laden.
Idd, het is voor die regelaars allemaal nog wat nieuw, en @Marco-Peters, niet iedereen moet laden bij elke stop.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 07:36
Waarschijnlijk heeft een ieder hier een email van Vattenfall gehad.
Ik had al eens gemeld dat het RFid protocol van een laadpaal zeer gemakkelijk te onderscheppen is.

En dat wordt opgelost:
Vattenfall InCharge op 10 juni gecertificeerd voor de nieuwste versie van het Open Charge Point Protocol (OCPP)

En ook eindelijk:
Daarom kun je met OCPP 2.0.1 straks ook betalen met je bankpas, omdat er een directe verbinding is met een bankterminal.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:55
Afgelopen maandag is in Tilburg centrum een nieuwe parkeergarage geopend met 730 plekken.
Waarvan liefst 150 met een laadpaal, kijk dat is pas innoveren:-)

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Sta nu al een uur of 3 te laden aan de LMS paal tegenover de oude ingang van Blijdorp in Rotterdam. De Enel-X app geeft aan dat dit een 17kW paal zou zijn, maar geeft ondertussen ook aan dat deze nog vrij is, en geen voortgang wat laden betreft in de app, alleen status charging.
Laden starten lukte niet met de in de app ingebouwde NFC pas, wel handmatig.
Als ik kijk in de bluelink app zie ik dat er in ruim 3 uur ruim 30% bij is gekomen, wat een laadsnelheid geeft van ongeveer 7kWh per uur; lang niet de 17kW die aangegeven wordt. Iemand vergelijkbare dan wel andere ervaringen met LMS in Rotterdam?
N.B. ook de charge my Hyundai app geeft aan dat de paal vrij is en 17kW.... Snap er niks meer van...

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:51
koboy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:37:
Sta nu al een uur of 3 te laden aan de LMS paal tegenover de oude ingang van Blijdorp in Rotterdam. De Enel-X app geeft aan dat dit een 17kW paal zou zijn, maar geeft ondertussen ook aan dat deze nog vrij is, en geen voortgang wat laden betreft in de app, alleen status charging.
Laden starten lukte niet met de in de app ingebouwde NFC pas, wel handmatig.
Als ik kijk in de bluelink app zie ik dat er in ruim 3 uur ruim 30% bij is gekomen, wat een laadsnelheid geeft van ongeveer 7kWh per uur; lang niet de 17kW die aangegeven wordt. Iemand vergelijkbare dan wel andere ervaringen met LMS in Rotterdam?
N.B. ook de charge my Hyundai app geeft aan dat de paal vrij is en 17kW.... Snap er niks meer van...
Welke auto?
De meeste auto's kunnen op AC slechts 11kW laden.
Misschien is dit een 2F laadpaal die dan 2/3 van 11kW kan?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:45
Lekker hoor dat laden per minuut met de goede temperatuur buiten !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0XJg7IoM0ydqL30HtTSXtr6tz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyJRpjxpFf6KOTgMRvDPCqlp.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

vanaalten schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:43:
[...]

Wordt door menig laadpaalfabrikant al gebruikt in de vorm van een 3-fase MID meter in een kastje, plus een aftappunt naar een multimeter/mobiele scope voor de CP pin. VZIW allemaal custom gemaakt, maar het concept is in principe met off the shelf onderdelen van Sander Vunderink in elkaar te zetten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Welke auto?
De meeste auto's kunnen op AC slechts 11kW laden.
Misschien is dit een 2F laadpaal die dan 2/3 van 11kW kan?
Een Ionic 6. Had ook duidelijker moeten zijn dat ik 11kW verwachtte, hoewel ze in de VS 22kW schijnen te kunnen doen.
Maar je zet me wel op een spoor: zou het kunnen dat hij maar 1 fase van de 3 pakt, en daardoor met ruim 6 kW staat te laden?
Blijf het wel vreemd vinden dat zowel de auto als de Enel-X app zeggen dat hij staat te laden, terwijl de paal op beschikbaar staat, en in de app van Enel-X geen voortgang te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:11
MarkV6 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:15:
Waarschijnlijk heeft een ieder hier een email van Vattenfall gehad.
Ik had al eens gemeld dat het RFid protocol van een laadpaal zeer gemakkelijk te onderscheppen is.

En dat wordt opgelost:
Vattenfall InCharge op 10 juni gecertificeerd voor de nieuwste versie van het Open Charge Point Protocol (OCPP)

En ook eindelijk:
Daarom kun je met OCPP 2.0.1 straks ook betalen met je bankpas, omdat er een directe verbinding is met een bankterminal.
dat maakt allemaal geen reet uit wanneer laadpasjes in 2023 nog steeds binnen seconden gekloont kunnen worden

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:27
koboy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:05:
[...]
Een Ionic 6. Had ook duidelijker moeten zijn dat ik 11kW verwachtte, hoewel ze in de VS 22kW schijnen te kunnen doen.
Maar je zet me wel op een spoor: zou het kunnen dat hij maar 1 fase van de 3 pakt, en daardoor met ruim 6 kW staat te laden?
Blijf het wel vreemd vinden dat zowel de auto als de Enel-X app zeggen dat hij staat te laden, terwijl de paal op beschikbaar staat, en in de app van Enel-X geen voortgang te zien is.
Ioniq 6 kan wel op 3 fasen laden gelukkig, dus max. 11 kW, maar als je de laadpaal deelt met een andere EV krijg je nog maar de helft van die 17 kW. Als de laadpaal niet dynamisch de stroom kan verdelen heb je ook zonder andere EV aangesloten maar de helft van die 17 kW, dus max. 8,5 kW. Maar door laadverliezen (meestal 10-15%) zal je wel onder de 8 kW uitkomen wat daadwerkelijk je accu in gaat. Dus dan klopt het wel ongeveer met wat je Hyundai-app aangeeft.

Die 17 kW laadpalen hebben gewoon de goedkoopste 3x25A net-aansluiting, dus ze laden gelukkig wel gewoon op drie fasen (als je electrische auto dat ondersteunt tenminste).

De Enel-X app geeft bij mij ook niet de voortgang van de laadsessie aan, mogelijk werkt dit alleen maar met hun eigen laadpalen in Italië of zo.

En de beschikbaarheid van laadpalen in de verschillende apps is niet heel betrouwbaar. Bij de LMS-laadpaal hier in de straat heeft een van de twee aansluitingen wekenlang op bezet gestaan in de Enel-X app, terwijl die toch echt beschikbaar was als ik keek. Afgelopen weekend deed die paal het helemaal niet meer met de Enel-X app, maar inmiddels lijkt dit allemaal weer opgelost gelukkig.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Wesco schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:18:
[...]

Ioniq 6 kan wel op 3 fasen laden gelukkig, dus max. 11 kW, maar als je de laadpaal deelt met een andere EV krijg je nog maar de helft van die 17 kW. Als de laadpaal niet dynamisch de stroom kan verdelen heb je ook zonder andere EV aangesloten maar de helft van die 17 kW, dus max. 8,5 kW. Maar door laadverliezen (meestal 10-15%) zal je wel onder de 8 kW uitkomen wat daadwerkelijk je accu in gaat. Dus dan klopt het wel ongeveer met wat je Hyundai-app aangeeft.

Die 17 kW laadpalen hebben gewoon de goedkoopste 3x25A net-aansluiting, dus ze laden gelukkig wel gewoon op drie fasen (als je electrische auto dat ondersteunt tenminste).

De Enel-X app geeft bij mij ook niet de voortgang van de laadsessie aan, mogelijk werkt dit alleen maar met hun eigen laadpalen in Italië of zo.

En de beschikbaarheid van laadpalen in de verschillende apps is niet heel betrouwbaar. Bij de LMS-laadpaal hier in de straat heeft een van de twee aansluitingen wekenlang op bezet gestaan in de Enel-X app, terwijl die toch echt beschikbaar was als ik keek. Afgelopen weekend deed die paal het helemaal niet meer met de Enel-X app, maar inmiddels lijkt dit allemaal weer opgelost gelukkig.
Heb nu het "bonnetje" in de Enel-X app. 20kWh in 4:30 uur. Dat is nog geen 4,5 kW. Toen ik terug kwam stond er ook een andere auto aan de paal, maar toen ik vertrok was ik de enige. Maar even kijken of dit zo blijft bij LMS, en eventueel hier goed rekening mee houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:27
koboy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:35:
[...]
Heb nu het "bonnetje" in de Enel-X app. 20kWh in 4:30 uur. Dat is nog geen 4,5 kW. Toen ik terug kwam stond er ook een andere auto aan de paal, maar toen ik vertrok was ik de enige. Maar even kijken of dit zo blijft bij LMS, en eventueel hier goed rekening mee houden
Ik had afgelopen weekend bij uitzondering bij de Vattenfall paal bij mij in de straat geladen en bleek daar de volgende ochtend slechts 15,7 kWh in 11h20 geladen te hebben, dus nog geen 1,4 kWh per uur. Nu laadt mijn EV maar met 1 fase en stond er nog een andere auto te laden, maar dit betekende een lange koffiepauze bij de Fastned onderweg naar mijn moeder.

Je kunt er dus niet altijd van op aan wat voor laadsnelheid je krijgt. Sommige laadpaalaanbieders knijpen de stroom ook af in de uren waarin er veel vraag is, en er dus hoge stroomprijzen zijn.

Je kunt dit trouwens niet rechtstreeks aan Last Mile Solutions (LMS) toerekenen, zij doen alleen de administratieve verrekening voor de laadpaalaanbieder. En die bepaalt uiteindelijk de laadsnelheid van zijn laadpalen, dit kan per laadpaal en locatie verschillen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Vreemd, volle zon, en dan de boel knijpen. Maar ik weet niet wat het verwachte tarief was voor vandaag. Spotprijzen over die tijd waren inclusief alle toeslagen 22-31 cent over de laadperiode; dat zijn zo ongeveer de ouderwetse prijzen.
Het gaat in Rotterdam over palen die gemarkeerd worden als Last Mile Solutions (net als hier thuis Allego), maar de energieboer er achter blijkt Equans (Engie) te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door koboy op 03-05-2023 20:39 . Reden: even spotprijzen energie opgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 06:26
Brotuck schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:57:
Lekker hoor dat laden per minuut met de goede temperatuur buiten !
[Afbeelding]
Iets meer dan 15 ct per kWh, met welke pas/provider is dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Jaapio_B schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Ja, had vanmorgen ook zoiets bij Blijdorp, hoefde zelf niet te laden, als werd ik wel bijna in de verleiding gebracht om wel te gaan laden, aangezien de palen vooraan op het terrein staan, relatief dicht bij de ingang van de diergaarde. De toegang tot dit deel van de parkeerplaats was afgesloten met dranghek maar wel met verkeersregelaar er bij die je, neem ik aan, wel toegang tot de laadpalen kon verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Malarky schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:31:

Die staan alle 3 in hoor op de website en ook in mijn tabel kijk maar ;)
Ach ja nu zie ik het, gevalletje 5 am opgestaan (je moet wat om de drukte te vermijden n.a.v. sluiting Heijnenoordtunnel deze week :P ) icm te weinig koffie haha
eltron schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:37:
Ja, had vanmorgen ook zoiets bij Blijdorp, hoefde zelf niet te laden, als werd ik wel bijna in de verleiding gebracht om wel te gaan laden, aangezien de palen vooraan op het terrein staan, relatief dicht bij de ingang van de diergaarde. De toegang tot dit deel van de parkeerplaats was afgesloten met dranghek maar wel met verkeersregelaar er bij die je, neem ik aan, wel toegang tot de laadpalen kon verschaffen.
Hmmm, good to know.
Zie wat foto's op Chargemap, en dat ze van Eneco zijn, maar nergens een tarief te vinden.
Bij parkeren inbegrepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brotuck
maharens schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:16:
[...]

Iets meer dan 15 ct per kWh, met welke pas/provider is dit gedaan?
Dit was bij Fastned in Frankrijk met Elli. Die berekend per minuut.
En aangezien de accu op temperatuur was schoot het laden direct naar 165 kW.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Zjanzjak schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:10:
[...]
Hmmm, good to know.
Zie wat foto's op Chargemap, en dat ze van Eneco zijn, maar nergens een tarief te vinden.
Bij parkeren inbegrepen?
De Efteling heeft ook palen van Eneco.
Daar kan je de qr op de palen scannen voor het actuele tarief.
Mogelijk werkt het bij Blijdrop hetzelfde.

Dit soort laadpleinen zou verplicht moeten worden voor alle attractieparken.
Het hoeft niet eens met 11Kw want over het algemeen sta je er toch een langere tijd.

Het niet kunnen laden was een gemis toen ik afgelopen zomer naar Phantasialand ben geweest.
Met volle accu zou ik dat in een keer moeten halen met zo'n 10% over maar omdat ze geen laadpalen hebben staan moest ik toch een stop maken bij een snellader

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:10
Marco-Peters schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:08:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben nu bij de snellader van Lidl in Weert: in tegenstelling tot de snelladers in België, is de laadsnelheid niet beperkt en haal ik gewoon 45kw met mijn Nissan Leaf. Kwam hier aan met 14% en als het goed is, heb ik 200km gereden op een lading.
aah laadsnelheid gewoon volledig net als mijn lokale Lidl in Meppel, deze vraagt echter sinds vandaag om rfid of activatie via de app, geen enkele van mijn laadpasjes werkte echter en in de Lidl app kan ik niks vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]
Ach ja nu zie ik het, gevalletje 5 am opgestaan (je moet wat om de drukte te vermijden n.a.v. sluiting Heijnenoordtunnel deze week :P ) icm te weinig koffie haha
[...]

Hmmm, good to know.
Bij parkeren inbegrepen?
Ik heb het niet uitgezocht, omdat ik geen laadbehoefte had.
Maar naar aanleiding van jouw vraag wel even in een paar apps gekeken (Smoov en Shell Recharge), maar zie in beide de palen helemaal niet staan. En er stond toch echt een hele rij.
Gratis of in tarief zal het vast niet zijn. Al zou ik mij kunnen voorstellen dat Blijdorp op een zonnige dag als vandaag ook overproductie heeft die vrijwel niets oplevert. Dan zou je het ook gratis aan je bezoekers kunnen geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

[...]

Hmmm, good to know.
Bij parkeren inbegrepen?
Hopelijk zijn dit dan een paar van de weinige palen in Rotterdam die van Eneco zijn. Grootste deel is van Equans, een daar trok ik (bij de oude ingang van Blijdorp naast P3) vandaag wel 4.45kW uit. Denk je een bezoekje Blijdorp te combineren met laden, ga je van 20 naar 50%.....
Staat er een groot bord "Rotterdam elektrisch" bij; de ironie!
Ook op het terrein van Blijdorp zelf is parkeren uiteraard niet inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-06 11:58
Ik ga naar Frankrijk deze zomer met de EV6 en wil een paar passen meenemen. Ik heb al shell, Maingau , e-flux, bonnet en Tesla.

Is het verstandig om ook Chargemap of Freshmile aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:41

Oekol

waka waka hey hey

Brotuck schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:26:
[...]

Dit was bij Fastned in Frankrijk met Elli. Die berekend per minuut.
En aangezien de accu op temperatuur was schoot het laden direct naar 165 kW.
Oud abbo dan? Is nu geen optie meer zie hogere prijzen.

https://www.elli.eco/en/b2c/products/tariffs

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Oekol schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:58:
[...]

Oud abbo dan? Is nu geen optie meer zie hogere prijzen.

https://www.elli.eco/en/b2c/products/tariffs
Ja sorry vergeten te vermelden. Ook Elli heeft sinds december alles aangepast. Maar op een of andere manier blijft de oude overeenkomst een jaar geldig. Dus ik ben heel blij tot in November...

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:34
De Ideale Man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:30:
Ik ga naar Frankrijk deze zomer met de EV6 en wil een paar passen meenemen. Ik heb al shell, Maingau , e-flux, bonnet en Tesla.

Is het verstandig om ook Chargemap of Freshmile aan te schaffen?
Ik ga binnenkort die kant op en heb KIA (inclusief Ionity power), shell, anwb, en freshmile. Die laatste omdat als ik het goed heb begrepen de snelladers bij LIDL weinig andere passen accepteren.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:04
Ik woon in een gemeente in Zuid-Holland die valt onder de Engie-concessie. Bestaande AC Allegopalen vallen hier niet onder. Vandebron geeft aandat het tarief voor de Allegopalen nu €0,57 per kWh is (was €0,68). Andere palen nog steeds onveranderd op €0,38.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:46

kaanmijo

Picobello B.V.

Vraagje; hier in de wijk zijn ze in rap tempo laders uit de grond aan het pompen van ParknCharge. Allemaal prima, maar de paal die 2 weken geleden geplaatst is staat nu pas in 1 app; die van Shell. ParknCharge gebruikt LMS als back-end, dus dat is niet zo vreemd. In PUMP komt en gaat dat ding om de een of andere reden en in letterlijk alle andere apps, behalve Vattenfall, is die paal niet te vinden.

Nu is de vraag: hoelang duurt het voor die paal in andere apps terecht komt? Ligt dit aan de app wanneer zij hun import draaien ofzoiets? In Enel staat die paal ook nog niet, wat ik erg jammer vind omdat ik via die app graag m'n bundels wil gebruiken en m'n pas is er nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 13:11
kaanmijo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:32:
Vraagje; hier in de wijk zijn ze in rap tempo laders uit de grond aan het pompen van ParknCharge. Allemaal prima, maar de paal die 2 weken geleden geplaatst is staat nu pas in 1 app; die van Shell. ParknCharge gebruikt LMS als back-end, dus dat is niet zo vreemd. In PUMP komt en gaat dat ding om de een of andere reden en in letterlijk alle andere apps, behalve Vattenfall, is die paal niet te vinden.

Nu is de vraag: hoelang duurt het voor die paal in andere apps terecht komt? Ligt dit aan de app wanneer zij hun import draaien ofzoiets? In Enel staat die paal ook nog niet, wat ik erg jammer vind omdat ik via die app graag m'n bundels wil gebruiken en m'n pas is er nog niet..
Ik zou durven proberen een QR-code te scannen van een paal die niet in hun app staat. Wie weet werkt het: als de app een andere DB gebruikt (bvb met meer info) dan de backend om transacties te verwerken, zou het kunnen dat de transactie wel doorgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:33
koboy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 00:28:
[...]

Hopelijk zijn dit dan een paar van de weinige palen in Rotterdam die van Eneco zijn. Grootste deel is van Equans, een daar trok ik (bij de oude ingang van Blijdorp naast P3) vandaag wel 4.45kW uit. Denk je een bezoekje Blijdorp te combineren met laden, ga je van 20 naar 50%.....
Staat er een groot bord "Rotterdam elektrisch" bij; de ironie!
Ook op het terrein van Blijdorp zelf is parkeren uiteraard niet inbegrepen.
Die Eneco-palen staan ook in de parkeergarages rond het Erasmus medisch centrum en in de garages schouwburgplein 1en 2. “Rotterdam elektrisch” is helaas duurder dan de Equans laadpalen van Engie-Zuid-Holland.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyMinded
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 14:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i2WBuvyBWTLxN50yoYuahPOyOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdGLR0CQ0OVY2BhT7Imgr1wl.jpg?f=fotoalbum_large

Geen idee of het komt omdat mijn travel plus bundle op is maar ik zie plots dat enel x een kleef tarief hanteert terwijl dat eerst 0,00 was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
CrazyMinded schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:56:
[Afbeelding]

Geen idee of het komt omdat mijn travel plus bundle op is maar ik zie plots dat enel x een kleef tarief hanteert terwijl dat eerst 0,00 was.
lijkt mij algemeen, laadpalen bij mij in de buurt hebben nu ook een kleeftarief terwijl dit een paar dagen geleden nog niet het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:33
Lijkt het er nu op dat de prijzen bij Allego zijn gezakt voor AC laden naar 0,30 cent (Gelderland)?
Ik zie in Doetinchem dat de prijs van 0,67 naar 0,57 is gegaan, nog te veel maar 't zakt zullen we maar zeggen ;)
Pagina: 1 ... 51 ... 217 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2