[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-10 16:05
MichelatNL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:30:
Lijkt het er nu op dat de prijzen bij Allego zijn gezakt voor AC laden naar 0,30 cent (Gelderland)?
Ik zie in Doetinchem dat de prijs van 0,67 naar 0,57 is gegaan, nog te veel maar 't zakt zullen we maar zeggen ;)
Ik zie hier inderdaad dezelfde prijzen. Lijkt sinds begin van deze week te zijn.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:27
freegeek schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:01:
[...]
lijkt mij algemeen, laadpalen bij mij in de buurt hebben nu ook een kleeftarief terwijl dit een paar dagen geleden nog niet het geval was.
Ah kak, ik zie in de Enel-X app dat mijn laadpaal in de buurt nu opeens ook een kleeftarief heeft. Niet handig als je electrische auto geen seintje kan geven als hij is volgeladen (het OnStar netwerk van General Motors is uitgeschakeld in Europa bij de verkoop van Opel aan Stellantis).

Tot nu toe liet ik hem gewoon 's nachts laden, ook als de inschatting van het auto bij het starten van de laadsessie was dat hij om 4.30 uur klaar zou zijn bijvoorbeeld. Als ik dan om 8.30 uur zou afkoppelen (wat zeker in het weekend al een optimistisch scenario is :z ) zou me dat al 4 uur x 60 min x € 0,09 /min = € 21,60 extra kosten.

Het vervelende is dat de laadsnelheid hier in de loop van de dag/nacht nog wel eens wil variëren, waardoor de inschatting van de laadtijd door de auto bij het starten van de laadsessie ook niet heel betrouwbaar is.

Tsja, je moet er wat voor over hebben als je goedkoop wilt opladen...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyMinded
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-10 08:55
Wesco schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Ah kak, ik zie in de Enel-X app dat mijn laadpaal in de buurt nu opeens ook een kleeftarief heeft. Niet handig als je electrische auto geen seintje kan geven als hij is volgeladen (het OnStar netwerk van General Motors is uitgeschakeld in Europa bij de verkoop van Opel aan Stellantis).

Tot nu toe liet ik hem gewoon 's nachts laden, ook als de inschatting van het auto bij het starten van de laadsessie was dat hij om 4.30 uur klaar zou zijn bijvoorbeeld. Als ik dan om 8.30 uur zou afkoppelen (wat zeker in het weekend al een optimistisch scenario is :z ) zou me dat al 4 uur x 60 min x € 0,09 /min = € 21,60 extra kosten.

Het vervelende is dat de laadsnelheid hier in de loop van de dag/nacht nog wel eens wil variëren, waardoor de inschatting van de laadtijd door de auto bij het starten van de laadsessie ook niet heel betrouwbaar is.

Ik zit inderdaad in hetzelfde scenario want ik heb ook een Opel Ampera-e, nu moet ik het toch maar proberen beter te plannen of pas later op de avond aan de paal hangen zodat hij s'ochtends op een normale tijd vol is en niet midden in de nacht. Naar mijn ervaring blijft hier in ieder geval de laadsnelheid stabiel tenzij er een tweede auto aansluit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 22:02

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik denk dat ik een rekening kan verwachten van Enel. Opeens zijn de palen in mijn dorp (Total Energies/GreenFlux) ook een kleeftarief van 9ct/min en heb er toch wat uur idle gestaan. Weet niet hoeveel dagen dit al is, maar volgens mij pas 24u, maar kijk ook niet elke dag.

Edit: Denk dat de boete pas vanaf vandaag is, want mijn laadtransactie van gisterenavond tot vanmorgen is nog zonder penalty.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyXWki7kBEPbjBSOHsJLsd5kBm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrkD9FGiNO9IG7hAJenJgN5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Had overigens pas op 19 maart (lang na iedereen) een ESB kaart besteld en deze gisteren ontvangen. Dus wellicht is dat een mooie optie.

[ Voor 65% gewijzigd door Malarky op 04-05-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyMinded
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-10 08:55
Malarky schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:02:
Ik denk dat ik een aardige rekening kan verwachten van Enel. Opeens zijn de palen in mijn dorp (Total Energies/GreenFlux) ook een kleeftarief van 9ct/min en heb er toch zeker 8 uur idle gestaan. Weet niet hoeveel dagen dit al is, maar volgens mij pas 24u, maar kijk ook niet elke dag.

Denk dat de boete pas vanaf vandaag is, want mijn laadtransactie van gisterenavond tot vanmorgen is nog zonder penalty.
[Afbeelding]

Had overigens pas op 19 maart (lang na iedereen) een ESB kaart besteld en deze gisteren ontvangen. Dus wellicht is dat een mooie optie.
Ik vind ook dat ze hier eerst wel een bericht over konden sturen om mensen op de hoogte te stellen, ik ontdekte het nu gelukkig bij toeval, dus ik heb hopelijk geen kleef boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:30
Malarky schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:02:
Ik denk dat ik een rekening kan verwachten van Enel. Opeens zijn de palen in mijn dorp (Total Energies/GreenFlux) ook een kleeftarief van 9ct/min en heb er toch wat uur idle gestaan. Weet niet hoeveel dagen dit al is, maar volgens mij pas 24u, maar kijk ook niet elke dag.

Edit: Denk dat de boete pas vanaf vandaag is, want mijn laadtransactie van gisterenavond tot vanmorgen is nog zonder penalty.
[Afbeelding]

Mazzelaar hier nog steeds geen esb pas en op 20/3 besteld heb maandag mail gestuurd naar ze en krijg ook geen antwoord op helaas. 0800 nummer gebeld en kreeg bandje dat ik niet vanuit buitenland met dit nummer mag/kan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:28
Lekker dat kleeftarief, net nu de nieuwe maandbundel is ingegaan. Als ik dit had geweten, had ik deze niet genomen. Even mailen maar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 22:54
Hier op alle palen in de buurt ook een kleeftarief. Na deze bundel voor mij toch geen vernieuwing meer maar nu moet je er wel op letten..

Als ik er niet zeker van ben zet ik de laadsnelheid wel gewoon op minimum in de auto. Dan duurt het in elk geval de hele nacht voor hij vol is. jammer maar ik ga geen 9 cent per minuut betalen.
Soms is de auto in 3 uur vol, soms 6-7 uur. Die gok is me iets te groot. Dat kan betekenen dat er dus 16-20 euro bij komt in een nachtje.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PlayerGoods
kaanmijo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:32:
Vraagje; hier in de wijk zijn ze in rap tempo laders uit de grond aan het pompen van ParknCharge. Allemaal prima, maar de paal die 2 weken geleden geplaatst is staat nu pas in 1 app; die van Shell. ParknCharge gebruikt LMS als back-end, dus dat is niet zo vreemd. In PUMP komt en gaat dat ding om de een of andere reden en in letterlijk alle andere apps, behalve Vattenfall, is die paal niet te vinden.

Nu is de vraag: hoelang duurt het voor die paal in andere apps terecht komt? Ligt dit aan de app wanneer zij hun import draaien ofzoiets? In Enel staat die paal ook nog niet, wat ik erg jammer vind omdat ik via die app graag m'n bundels wil gebruiken en m'n pas is er nog niet..
Waardeloze palen met een connectietarief per uur á €0,30 plus een duur kwh tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
Headshot_NL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:22:
Hier op alle palen in de buurt ook een kleeftarief. Na deze bundel voor mij toch geen vernieuwing meer maar nu moet je er wel op letten..

Als ik er niet zeker van ben zet ik de laadsnelheid wel gewoon op minimum in de auto. Dan duurt het in elk geval de hele nacht voor hij vol is. jammer maar ik ga geen 9 cent per minuut betalen.
Soms is de auto in 3 uur vol, soms 6-7 uur. Die gok is me iets te groot. Dat kan betekenen dat er dus 16-20 euro bij komt in een nachtje.
wel hogere laadverliezen als je op een 11 kw paal gaat laden aan 3,5 kw, iets meer kWh die aangerekend zullen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10 22:11
Lijkt het er nu op dat de prijzen bij Allego zijn gezakt voor AC laden naar 0,30 cent (Gelderland)?
0,30 cent is wel erg goedkoop ;)
Maar de E-flux app geeft bij de laadpaal voor mijn deur idd 30 cent aan.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
[...]

De app van Peugeot werkt zo slecht dat je daar ook niet van op aan kunt.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-10 16:05
Jaapio_B schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Oorspronkelijk was het tarief zelfs 18 cent op die palen (Gelderland/Overijssel concessie)

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Jaapio_B schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Bij mij om de hoek nu ook 30 cent volgens de Smoov app :) zelfde concessie. Mijn zakelijke Shell past rekent dan nog wel 60 cent :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Dat nieuwe kleeftarief van Enel gaat toch al in na een 60 minuten op een DC lader van TE? Zo lees ik hem in ieder geval. Of is het pas nadat je auto volgeladen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:49

kaanmijo

Picobello B.V.

De beschrijving van die idle fee in de app is:
Any time the car remains connected or parked after charging is completed will incur an idle fee
Ofwel: zodra je auto klaar is met laden krijg je een uur daarna te maken met dat kleeftarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

MmarkM schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:54:
Dat nieuwe kleeftarief van Enel gaat toch al in na een 60 minuten op een DC lader van TE? Zo lees ik hem in ieder geval. Of is het pas nadat je auto volgeladen is?
Sommige partijen (bijv Maingau en beCharge) rekenen een kleeftarief na X uur laden, maar de meesten naar X minuten idle.

Dat laatste is omheen te werken door je laadsnelheid heel laag te zetten als je vooraf al weet dat je niet op tijd terug kan zijn bij je auto (of laadsnelheid verlagen in je app).

Persoonlijk gebruik ik Home Assistant om de laadsnelheid naar 1A te verlagen als ik boven de 70% accu kom, dan kan ik nog vele uren vooruit. Ik ga weer testen of dat nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-10 19:16

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

De Ideale Man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:30:
Ik ga naar Frankrijk deze zomer met de EV6 en wil een paar passen meenemen. Ik heb al shell, Maingau , e-flux, bonnet en Tesla.

Is het verstandig om ook Chargemap of Freshmile aan te schaffen?
Ik heb een Réveo pasje, voor gebied ten zuide van Clermont-Ferrand. Maandelijks op te zeggen abonnement (gaat per dag in). Overdag, maar vooral in de nacht goedkoop laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:54
joepie de p schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:57:
Ik woon in een gemeente in Zuid-Holland die valt onder de Engie-concessie. Bestaande AC Allegopalen vallen hier niet onder. Vandebron geeft aandat het tarief voor de Allegopalen nu €0,57 per kWh is (was €0,68). Andere palen nog steeds onveranderd op €0,38.
Je bedoelt Zuid Hollandpas; Engie/Equans en inmiddels 50Five?
De eerste generatie palen (ZH1) zijn 0,31/kWh, de nieuwere (ZH2) 0,38/kWh.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

kleeftarief gaat pas in na 60 min idle. en tussen 23u en 7u telt niet, je hebt vanaf 7u nog 60min om hem weg te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Headshot_NL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:22:

tussen 23u en 7u geen kleeftarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-10 13:49
Ik zie in Doetinchem dat de prijs van 0,67 naar 0,57 is gegaan, nog te veel maar 't zakt zullen we maar zeggen ;)
Met welke laadpas zie je dit? Met mijn Vattenfall pas in de smoov app is het nog €0,57 per kWh.(Gelderland)
Zou mij goed uitkomen, er staat zo’n paal naast mijn huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-10 13:49
Dubbel..

[ Voor 132% gewijzigd door iAdema op 04-05-2023 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:10
Jaapio_B schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:50:

De Efteling heeft ook palen van Eneco.
Daar kan je de qr op de palen scannen voor het actuele tarief.
Mogelijk werkt het bij Blijdrop hetzelfde.
Ik zal niet hoeven te laden want Rotterdam heen en weer is heel makkelijk te doen voor mij (Efteling trouwens ook), maar Ollander als ik ben.... als het laden ergens lekker goedkoop is dan hang ik 'em aan de lader.
Naja, later nog eens zien of ik achter het tarief kan komen.
eltron schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:43:

Ik heb het niet uitgezocht, omdat ik geen laadbehoefte had.
Maar naar aanleiding van jouw vraag wel even in een paar apps gekeken (Smoov en Shell Recharge), maar zie in beide de palen helemaal niet staan. En er stond toch echt een hele rij.
Ja die apps (en nog een 6 tal andere) had ik ook bekeken, maar zag nergens die laadpalen opduiken.
eltron schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:43:
Gratis of in tarief zal het vast niet zijn. Al zou ik mij kunnen voorstellen dat Blijdorp op een zonnige dag als vandaag ook overproductie heeft die vrijwel niets oplevert. Dan zou je het ook gratis aan je bezoekers kunnen geven ;)
Helemaal met je eens haha !
Maar zo'n feest zal het vast niet zijn.
koboy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 00:28:
Hopelijk zijn dit dan een paar van de weinige palen in Rotterdam die van Eneco zijn. Grootste deel is van Equans, een daar trok ik (bij de oude ingang van Blijdorp naast P3) vandaag wel 4.45kW uit. Denk je een bezoekje Blijdorp te combineren met laden, ga je van 20 naar 50%.....
Staat er een groot bord "Rotterdam elektrisch" bij; de ironie!
Ook op het terrein van Blijdorp zelf is parkeren uiteraard niet inbegrepen.
Als het Equans is dan misschien met de Engie-pas/Zuid Holland pas/50five-pas 31 of 38 cent?
De Ideale Man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:30:
Ik ga naar Frankrijk deze zomer met de EV6 en wil een paar passen meenemen. Ik heb al shell, Maingau , e-flux, bonnet en Tesla.

Is het verstandig om ook Chargemap of Freshmile aan te schaffen?
Aan Freshmile kan je je geen buil vallen voor die 5 euro aanschaf, en werkt in sommige regio's op vele palen.
Malarky schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:26:
Dit zijn de 15 Last Mile Solutions snelladers (120kW of meer) in Nederland waar je met Freshmile kunt laden voor 25ct/kWh + 3ct/min (€0,2680 bij ±100kW/u). Wellicht niet allemaal - altijd - publiek toegankelijk.

Zijn er ook een mooi aantal van in Vlaanderen.

ProvinciePlaatsLocatie
ZeelandGoesHudsonweg 21 (AgriSnellaad)
Vandaag dagje Middelburg, op de terugweg wilde ik deze testen, helaas, wat ik ook deed, kreeg de boel niet aan de praat met de Freshmile-pas. Stonden 2 laadpalen met 2 kabels dus 4 laadpunten in totaal.
Ook bij andere laadpaal geprobeerd, met kabel er in, maar ook kabel er nog niet in, maar niets.

Paar kilometer verderop staan een aantal snelladers bij Avia (Rilland), in de Freshmile-app zag ik wel wat 22kW en 1 17kW paal staan tegen redelijk goedkoop tarief maar de snelladers stonden niet in de app, uiteraard toch de Freshmile-pas ook daar bij de snelladers geprobeerd maar wederom niets.
Zag wel een QR code maar die bracht me bij een Avia pagina die mij zei dat er geen laders gevonden waren dus kon ook tarief niet achterhalen.

Hoe dan ook, ben nog steeds benieuwd waar CosmicTX nu precies geladen heeft met de Freshmile-pas.
CosmicTX schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:36:
Toevallig vanavond bij een Agri snel tank geladen die snelheid kan tot 150KW.
Met Freshmile geprobeerd en werkte gelijk. Je houdt je pas er tegen aan en na laden stop je maar hoef je je pas er niet meer tegenaan te houden. Heb 35,83 KWh geladen en kostte mij €9,90.
Was net geen half uurtje.
Had m’n batterij niet voor verwarmd omdat ik bij 3 verschillende palen toen niet kon laden met Freshmile dus m’n snelheid was ook minder dan normaal.
Zou het dan toch echt Zierikzee zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
kaanmijo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:15:
De beschrijving van die idle fee in de app is:

[...]

Ofwel: zodra je auto klaar is met laden krijg je een uur daarna te maken met dat kleeftarief.
Maar hoe zit het als je het laden een uur (of iets minder) onderbreekt, of het laden onderbreekt tussen 23-7 u als kleeftarief niet geldt, en daarna het laden weer start, bv. je komt om 21u thuis, laad tot 23u en dan nog van 7 tot 9u geprogrammeerd, en haalt m dan weg. Je kan dit dus niet bijhouden in de Enel app in Nederland omdat die geen live statistieken van de laadsessie toont. Je weet het dus pas achteraf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
MadMan81 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Ik zie hier inderdaad dezelfde prijzen. Lijkt sinds begin van deze week te zijn.
Hier ook gezakt, maar helaas niet naar 30 cent. Tenminste, niet via Eflux. Hier in Harderwijk ook 57 cent nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
Gumball schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:25:
[...]

Hier ook gezakt, maar helaas niet naar 30 cent. Tenminste, niet via Eflux. Hier in Harderwijk ook 57 cent nu
In Groningen ook, de oude Allego palen (3/4 ongeveer) 57 cent nu (was 67), de nieuwe die onder andere concessie vallen 61 cent.

Het zou nog wel 45-50 cent kunnen worden als de energie prijzen nog lange tijd op ca 15 cent per kWh (incl btw) blijven, maar veel lager zie ik het niet gaan. In tegenstelling tot voor 2023 moet nu volledige energiebelasting en ODE(nu 1 tarief geworden) worden betaald door publieke laadpaal exploitanten. Dan zit je bruto al op 30 cent excl alle kosten en winstmarge voor de CPO.

Dat betekent inclusief laadverliezen dat een EV met verbruik van 180-200wh/km zo'n 10-12 cent per km kwijt is. Exact hetzelfde als een benzine 1:18 met 2.00/L. Nog niet heel aantrekkelijk dus, zeker als je bedenkt dat een EV straks flink moet lappen in de MRB, al gauw zo'n 30-60 euro per maand meer dan z’n benzine equivalent in de klasse (door accu gewicht). Die hele EV subsidie op occasions (potje van 300mln in voorjaars nota) is niks waard met die mrb geen haar op hoofd van particulier die er dan aan denkt, je betaalt het gewoon terug in belasting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

eltron schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:29:
[...]

kleeftarief gaat pas in na 60 min idle. en tussen 23u en 7u telt niet, je hebt vanaf 7u nog 60min om hem weg te halen.
Waar heb je gevonden dat die 23-7u ook geldt voor Enel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:25

koboy

Heb een idee voor een icon

Malarky schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Ik heb lopen zoeken, en vond het in de FAQ in de app. Wat ik niet vond was dat de 60 minuten pas zouden beginnen te tellen om 7 uur, en niet als het laden klaar was. Heb dus toch maar even voor middernacht vlak voor ik ging slapen de auto met 96% verplaatst.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-10 08:58
iAdema schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:38:
[...]

Met welke laadpas zie je dit? Met mijn Vattenfall pas in de smoov app is het nog €0,57 per kWh.(Gelderland)
Zou mij goed uitkomen, er staat zo’n paal naast mijn huis ;)
Geen laadpas gekoppeld in de smoov app. Als je kijkt in Arnhem of Apeldoorn dan zie je 0,30 cent. Het is dus niet overal 0,30 cent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

davidov2008 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:36:
zeker als je bedenkt dat een EV straks flink moet lappen in de MRB, al gauw zo'n 30-60 euro per maand meer dan z’n benzine equivalent in de klasse (door accu gewicht).
Dat is gewoon niet waar. Waarom zou dat, het is volstrekt onlogisch? dan koopt niemand een EV meer als een ICE aantrekkelijker is aan de MRB. Het is zelfs al bekend dat ICE's steeds zwaarder zullen worden belast. aan de pomp en aan de MRB, puur om een EV te stimuleren.

Je vergeet dat er meer factoren zijn dan alleen gewicht, namelijk ook uitstoot. een diesel van 1500 kilo is immers ook een stuk duurder dan een benzine-equivalent.

Een EV zal altijd aantrekkelijker zijn in de MRB dan een ICE. het enige wat bekend is dat zodra er MRB geheven gaat worden er een 75% kortingstarief gaat zijn de eerste jaren en daarna willen ze aan het rekeningrijden.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 05-05-2023 09:25 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
Sinds een paar dagen trotse eigenaar van een xceed phev 😎

Ik kan het na meerdere zoek pogingen niet vinden, maar:
Het valt me op dat de Kia charge app hogere tarieven meldt dan de laadpaal zelf. Bijvoorbeeld een Vattenfallpaal noemt 39 cent, maar Kia Charge app noemt hiervoor een tarief van 68 cent (!), nog los van een starttarief.

Is dit wat er aan de strijkstok van Kia blijft hangen, of heb ik iets verkeerd gezien?

If you can't write, there is nothing left.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Ranewen schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:11:
Sinds een paar dagen trotse eigenaar van een xceed phev 😎

Ik kan het na meerdere zoek pogingen niet vinden, maar:
Het valt me op dat de Kia charge app hogere tarieven meldt dan de laadpaal zelf. Bijvoorbeeld een Vattenfallpaal noemt 39 cent, maar Kia Charge app noemt hiervoor een tarief van 68 cent (!), nog los van een starttarief.

Is dit wat er aan de strijkstok van Kia blijft hangen, of heb ik iets verkeerd gezien?
Je moet gewoon een gratis laadpas van Vattenfall aanvragen: dan betaal je gewoon het tarief wat Vattenfall hanteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-10 14:10

GG85

.......

Ja les 1 van elektrisch rijden: meerdere laadpassen + apps mee.

Helaas zijn de 2 apps die in dit topic genoemd worden en die alle tarieven/passen per paal laten zien verre van af. Iets wat ik totaal niet begrips want daarmee kan je volgens mij goud geld verdienen.

[ Voor 18% gewijzigd door GG85 op 05-05-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
Gunner schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:19:
[...]
Je vergeet dat er meer factoren zijn dan alleen gewicht, namelijk ook uitstoot. een diesel van 1500 kilo is immers ook een stuk duurder dan een benzine-equivalent.
Voor de gemiddelde ICE is de uitstoot niet zo'n hele grote factor bij het bepalen van de MRB.
Er zijn namelijk 3 categorieën voor personenauto's: 0gr/km CO2, 1 - 50 gr/km en > 50gr/km CO2.

Vrijwel iedere ICE zit in de > 50 gr/km categorie.
Voor diesel en LPG wordt er wel een losse opslag gerekend maar die is niet uitstoot afhankelijk.

Een diesel van 1500kg is dus alleen maar duurder voor de MRB dan een benzine van 1500kg omdat er andere brandstof in de tank moet.
davidov2008 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:36:
[...]
Dat betekent inclusief laadverliezen dat een EV met verbruik van 180-200wh/km zo'n 10-12 cent per km kwijt is. Exact hetzelfde als een benzine 1:18 met 2.00/L.
Om dat ik dacht dat jij hier het verbruik van 2 verschillende auto's aan het vergelijken was heb ik het eens nagezocht.
Vorig jaar heb ik 2 weken in een leen Peugeot 208 ICE gereden met een gebruik dat ergens tussen de 1:18 en 1:19 in moet liggen.
Mijn e208 had een gemiddeld gebruik van 180wh/km op winterbanden over 7900 km van januari tot april van dit jaar.

Gelukkig gaan de brandstofprijzen de komende tijd weer omhoog doordat de accijns weer omhoog gaat en zal er niet meteen het volle tarief aan MRB worden opgelegd aan EV's

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jaapio_B schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:39:
[...]
… en zal er niet meteen het volle tarief aan MRB worden opgelegd aan EV's
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:25
In welke app kun je het beste een laadpaal toevoegen ? (is van het hotel met fixed prijs)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
https://www.anwb.nl/auto/...ng-voor-elektrische-autos
2025 is een overgangsjaar en geldt een korting van 75 procent op de wegenbelasting. Vanaf 2026 betaal je volledige bedrag.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 15:33
Malarky schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:02:
[...]

Sommige partijen (bijv Maingau en beCharge) rekenen een kleeftarief na X uur laden, maar de meesten naar X minuten idle.

Dat laatste is omheen te werken door je laadsnelheid heel laag te zetten als je vooraf al weet dat je niet op tijd terug kan zijn bij je auto (of laadsnelheid verlagen in je app).

Persoonlijk gebruik ik Home Assistant om de laadsnelheid naar 1A te verlagen als ik boven de 70% accu kom, dan kan ik nog vele uren vooruit. Ik ga weer testen of dat nog werkt.
Tja, ik begrijp het wel, maar eens ben ik het niet.
Is het niet zo dat we hier allemaal een bloedhekel hebben aan laadpaalklevers? Voor een goede reden?
Laten we dan ook allemaal proberen een laadpaal zo snel mogelijk vrij te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

GG85 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:31:
Ja les 1 van elektrisch rijden: meerdere laadpassen + apps mee.

Helaas zijn de 2 apps die in dit topic genoemd worden en die alle tarieven/passen per paal laten zien verre van af. Iets wat ik totaal niet begrips want daarmee kan je volgens mij goud geld verdienen.
Dat het er niet is geeft wel aan hoe lastig het is om zoiets actueel te houden.

Lukt vaak de aanbieder zelf al niet met de prijs in hun eigen app :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:25
Laadpaalklevers zijn echt een probleem aan het worden, vooral in de wat drukkere woonwijken. Omdat het al lastig is om ergens een parkeerplaats te vinden gaat men daar staan de gehele avond en nacht. Ook al hoef je maar een paar procent erbij.

Hoe vaak ik wel een hele wijk doorrijd om alleen maar auto's aan te treffen waar de paal alweer op groen staat ipv blauw is echt irritant. Vooral de hybride rijders lijken daar nogal een gemak in te vinden omdat hun noodzaak en dus begrip voor de EV rijder die " moet" er niet is.

Door een kleeftarief te hanteren stimuleer je iig om de auto overdag te verplaatsen. Niemand zit erop te wachten om de auto om 3 uur snachts te verplaatsen, dus ik zou er iig geen probleem mee hebben om het kleeftarief overdag te hebben van 7 tot 19 o.i.d.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

pimk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Tja, ik begrijp het wel, maar eens ben ik het niet.
Is het niet zo dat we hier allemaal een bloedhekel hebben aan laadpaalklevers? Voor een goede reden?
Laten we dan ook allemaal proberen een laadpaal zo snel mogelijk vrij te maken...
Zoals ik al eerder zei: in mijn wijk vinden de bewoners het eerder vervelend als ik mijn EV niet op een laadpaal plek zet, zoveel laadpalen zijn er vrij. En er is zelf een laadpaal verwijderd in december omdat het er teveel waren.

Uiteraard monitor ik de situatie, als er meer EV auto's dan palen bij komen, maar tot die tijd ga ik lever 'kleven' en maak ik de buurt er blij mee. In de 5 jaar dat ik hier woon is het precies nog nooit gebeurd dat alle palen op 2min van mijn huis bezet waren.

En daarnaast is het voorbeeld van de PRs al genoemd waar ik vandaag ook weer sta (P&R Kralingsezoom). Nee ik ga niet halverwege de werkdag een uurtje er tussenuit om mijn EV af te koppelen op de P&R en niemand anders gaat dat doen in Nederland.

Dus iedereen moet voor zijn eigen situatie bekijken of kleven vervelend is en of die kleeftarieven kan ontlopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Malarky op 05-05-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Malarky schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Dat staat in de FAQ in je Enel app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
Malarky schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:09:
[...]
Zoals ik al eerder zei: in mijn wijk vinden de bewoners het eerder vervelend als ik mijn EV niet op een laadpaal plek zet, zoveel laadpalen zijn er vrij. En er is zelf een laadpaal verwijderd in december omdat het er teveel waren.
Ben je dan ook daadwerkelijk aan het laden of aan het parkeren?

Sinds oktober op een plek van 5 parkeerplaatsen is de laadpaal voor mijn EV geplaatst tot de nodige onvrede van buurtbewoners. Had de laadpaal daarom ook aangevraagd op een parkeerplaats 50 meter verderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

PlayerGoods schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:34:
[...]

Ben je dan ook daadwerkelijk aan het laden of aan het parkeren?

Sinds oktober op een plek van 5 parkeerplaatsen is de laadpaal voor mijn EV geplaatst tot de nodige onvrede van buurtbewoners. Had de laadpaal daarom ook aangevraagd op een parkeerplaats 50 meter verderop.
Meestal aan het laden maar soms ook gewoon alleen aan het parkeren. Zo is er een laadpaal al 4 maanden stuk (Total Energies beweert geen monteurs te hebben), dan zijn weer 2 gereserveerde plaatsen waar afgelopen 3 maanden niemand stond. Ja, dan ga ik daar wel staan, scheelt weer een plekje voor iedereen.

[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 05-05-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-10 19:12
Veel websites berekenen de wegenbelasting o.b.v. kenteken. De uitkomst van een EV is dan altijd €0,00.

Op deze website kan je provincie en gewicht selecteren:
Linkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Malarky schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:41:
[...]

Meestal aan het laden maar soms ook gewoon alleen aan het parkeren. Zo is er een laadpaal al 4 maanden stuk (Total Energies beweert geen monteurs te hebben), dan zijn weer 2 gereserveerde plaatsen waar afgelopen 3 maanden niemand stond. Ja, dan ga ik daar wel staan, scheelt weer een plekje voor iedereen.
Wat als je een boete krijgt? Een BOA heeft geen boodschap eraan, of een laadpaal stuk is of werkt: die geeft je gewoon een boete dan, al helemaal in het centrum gebied van een stad :+

Gisteren heb ik weer getracht de laadpaal van Aldi-Süd te gebruiken, was nog steeds kapot en nergens op de laadpalen website van Aldi-Süd wordt dit vermeldt. Dus weer gebeld en deze keer wisten ze te vertellen, dat dit nog wel tot juni zou gaan deuren. De onderdelen die nodig waren voor de reparatie, zouden slecht leverbaar zijn.

Maar eigenlijk vindt ik dit geen stijl: een betaalde service aanbieden en dan die laadpalen niet tijdig repareren, daar maak je natuurlijk geen goede reclame mee. Ik heb ook al overwogen om mijn auto er gewoon te laten staan, nadat ik vaststel dat hij nog steeds niet werkt. Maja mag niet volgens de regels.....

Kon mijn laadkabel wel gewoon aansluiten, kreeg hem er gelukkig ook weer uit. Dus misschien is dat een optie, je laadkabel in de kapotte laadpaal steken _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
joepie de p schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:47:
[...]

Veel websites berekenen de wegenbelasting o.b.v. kenteken. De uitkomst van een EV is dan altijd €0,00.

Linkie
Als ik de MRB wil bereken gebruik ikndaar de website van de Belastingdienst voor.
https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-10 21:20
MichelatNL schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Geen laadpas gekoppeld in de smoov app. Als je kijkt in Arnhem of Apeldoorn dan zie je 0,30 cent. Het is dus niet overal 0,30 cent.
Bedankt voor de tip. Goedkoopste wat ik in Zwolle kon vinden was Allego icm E-flux voor 35 cent/kwh, maar via de Smooth app inderdaad maar 30 cent.

Jammer dat de EV-box palen bij mijn kantoor nog steeds zo duur zijn 59 cent/kwh via Shell Recharge, zelfs 63 cent via Incharge. Weet iemand of er voor de EV-boxen nog een prijsverlaging aan zit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-10 19:12
Jaapio_B schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Als ik de MRB wil bereken gebruik ikndaar de website van de Belastingdienst voor.
Werkt hetzelfde idd. Als ZZP-er heb ik kennelijk een onderbewuste neiging om de website van de BD zo min mogelijk op te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-10 23:03
Zjanzjak schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:04:
[...]

Welke locatie was dit precies?
Ooltgensplaat, op het terrein bij Hetty’s patat. Zijn 2 laad kabels voor 150KW. Freshmile app geeft ook nog 4 andere laadpalen aan daar maar die heb ik niet gezien.

[...]

Ben niet bekend met die laders dus vraag me af hoe het werkt, zit er een 'Stop laden' knop op het laadpunt?
A la FastNed bijvoorbeeld.
Ja die zit er op. Is met een scherm. Je kan dan ook zien hoeveel je geladen hebt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAdgB2-Zx21Hp3tj7v5FapMNXUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjgwhkWlVjQ5tQjIM5M7JOQe.jpg?f=fotoalbum_large

[...]

Dezelfde locatie?

Dat klopt

[...]

Dank weer voor deze lijst.

Ik dacht bij Zeemanstraat, Rotterdam, hé dat is aan de overkant bij mij (ik werk op de Kop van Zuid), keertje kijken was m'n gedachte. Zie ik op Google Maps dat het eigen terrein is... van Last Mile Solutions.
Vond ik wel grappig.

[...]

22 kW palen word ik ook blij van haha, ik kom dan met Freshmile dan ergens tussen de 35 en 37 cent uit.

Het jammere is mijn auto kan alleen 11KW aan. Dan betaal ik met Freshmile +- €0,43 per KW. Als ik snel laad ben ik dus veel voordeliger. En zeker als de accu extra opgewarmd is zal dit schelen.
Heb je vragen even beantwoord in je bericht als je deze opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Apolopo schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Bedankt voor de tip. Goedkoopste wat ik in Zwolle kon vinden was Allego icm E-flux voor 35 cent/kwh, maar via de Smooth app inderdaad maar 30 cent.

Jammer dat de EV-box palen bij mijn kantoor nog steeds zo duur zijn 59 cent/kwh via Shell Recharge, zelfs 63 cent via Incharge. Weet iemand of er voor de EV-boxen nog een prijsverlaging aan zit te komen?
EV-Box is bijna altijd semi-publiek dus iemand in jouw kantoorpand heeft waarschijnlijk dit tarief in de software ingesteld of in laten stellen. Kan je dus lokaal regelen.

Shell Recharge vraagt landelijk 59 cent op alle AC laadpalen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvaa
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-05 21:32
Iemand recent ervaring met het aanvragen van een laadpas van totalenergies.be?
Ik heb deze aangevraagd en heb dan formulieren ontvangen om in te vullen welke ik per mail heb opgestuurd.
Op 13/03 kreeg ik bevestiging per mail: "Bedankt om uw aanvraagformulier correct in te vullen. Wij nemen reeds de nodige stappen om uw aanvraag zo snel mogelijk te verwerken. U ontvangt uw kaart binnen 6 à 7 werkdagen bij u thuis."
Niet dus...
Op 08/04 heb ik een 2de poging gedaan waar geen reactie meer op gekomen is.

Ik heb al 2x proberen bellen naar hun nummer (078 / 48.77.73), na doorlopen van het menu klinkt het "wij zijn momenteel niet telefonisch bereikbaar, u kan een email sturen..". Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:10
CosmicTX schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:56:
Heb je vragen even beantwoord in je bericht als je deze opent.
Dank!

Had nog 25% in de accu zitten dus gelijk de proef op de som genomen haha
Tis maar een klein kwartiertje rijden bij mij vandaan en de moeite waard dus, onder de 30 cent snelladen...
Voel me echt spekkoper dan. :9

Wat je zei, maar 1 laadpaal met 2 laadpunten (150 kW) maar Agrisnellaad bij Hetty's Patat te Ooltgensplaat gaat nu wel in m'n favorietenlijst dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNap890
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-08 13:14
De zomervakantie komt er weer aan, dus ik wil me graag goed voorbereiden.
Wij gaan met onze E-Tron 55 met caravan naar Italië.
Ik heb nog 270kwu credit in Bonnet staan, die wil ik in Duitsland opmaken. Verder denk ik aan Enel X voor Italië.
Daarnaast heb ik E-Flux en Shell.

Ik moet de route natuurlijk plannen, want ik heb om de 180 a 200km een stop. (bereik met caravan is ca. 240km max)

Een paar vragen:
- de enel x bundel zou ik denk ik 3 weken voor vertrek moeten activeren? Dan heb ik op de terugweg een nieuwe bundel.
- levert enel x ook daadwerkelijk een laadpas?
- zijn er nog andere zaken waarmee ik rekening kan houden?
- zijn er nog opties die betaalbaar zijn?

ik heb helaas geen Ionity bundel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGqnOdrOgYYTvF3Wzs0iWsfrSLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAUMGuo4NKVRAKtkYsDTnrZG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door SNap890 op 06-05-2023 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StijnC
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-12-2024
SNap890 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:44:
Ik heb nog 270kwu credit in Bonnet staan, die wil ik in Duitsland opmaken. Verder denk ik aan Enel X voor Italië.

Ik moet de route natuurlijk plannen, want ik heb om de 180 a 200km een stop. (bereik met caravan is ca. 240km max)

Een paar vragen:
- de enel x bundel zou ik denk ik 3 weken voor vertrek moeten activeren? Dan heb ik op de terugweg een nieuwe bundel.

ik heb helaas geen Ionity bundel.[Afbeelding]
Met enel kan je ook laden bij ionity.
Als je bij enel het travel plus pakket besteld krijg je er een gratis laadpas bij (duurt wel even eer je die ontvangt, was nu 2 of 3 weken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNap890
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-08 13:14
hoe gaat het bij Enel X wanneer je de maandbundel niet opmaakt? Spaar je het dan op, of is het vervallen?
Ik laad namelijk normaal gesproken altijd thuis, dus dan heb ik verder niet veel aan deze pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StijnC
  • Laatst online: 25-12-2024
SNap890 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:53:
hoe gaat het bij Enel X wanneer je de maandbundel niet opmaakt? Spaar je het dan op, of is het vervallen?
Ik laad namelijk normaal gesproken altijd thuis, dus dan heb ik verder niet veel aan deze pas.
Moet idd binnen de maand op.
Misschien ben je dan beter af met freshmile?
Die komt een beetje duurder uit of enel, maar zit toch wel bij de goedkoopste (bij mij in de buurt toch alleszins)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
StijnC schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:07:
[...]
Moet idd binnen de maand op.
Misschien ben je dan beter af met freshmile?
Die komt een beetje duurder uit of enel, maar zit toch wel bij de goedkoopste (bij mij in de buurt toch alleszins)
Het probleem is meer dat het maar 320kWh is. Dat maakt je makkelijk binnen maand op. Dan houd je vervolgens nog een stuk maand over.
Velen nemen dan nog een 2e account. Wel een heel gedoe om dan op beide accounts op juiste moment om te schakelen nar pay per use en weer terug naar travel plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-10 11:57
Zjanzjak schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:42:
[...]
Wat je zei, maar 1 laadpaal met 2 laadpunten (150 kW) maar Agrisnellaad bij Hetty's Patat te Ooltgensplaat gaat nu wel in m'n favorietenlijst dus.
Hetty is ook vast blij :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• davidov2008
Gunner schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Dat is gewoon niet waar. Waarom zou dat, het is volstrekt onlogisch? dan koopt niemand een EV meer als een ICE aantrekkelijker is aan de MRB. Het is zelfs al bekend dat ICE's steeds zwaarder zullen worden belast. aan de pomp en aan de MRB, puur om een EV te stimuleren.

Een EV zal altijd aantrekkelijker zijn in de MRB dan een ICE. het enige wat bekend is dat zodra er MRB geheven gaat worden er een 75% kortingstarief gaat zijn de eerste jaren en daarna willen ze aan het rekeningrijden.
Jaapio_B schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:09:
[...]Als ik de MRB wil bereken gebruik ikndaar de website van de Belastingdienst voor.
joepie de p schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:47:
[...]Veel websites berekenen de wegenbelasting o.b.v. kenteken. De uitkomst van een EV is dan altijd €0,00.
Linkie
Ik geloof dat mensen zich hier rijk rekenen of niet helemaal op de hoogte zijn van de MRB-regelgeving zoals die er nu ligt. Ik hoop e.e.a. te kunnen verduidelijken:

Het klopt, nú zijn EV's vrijgesteld van elke wegenbelasting, ongeacht het gewicht. Ook voor plug-in hybrides met uitstoot tot 50gr/km geldt nu nog een halftarief.

Het is per wet geregeld dat dit tijdelijke kortingen zijn op het gewone "voltarief" dat een benzine auto moet betalen. Deze kortingen gaan verdwijnen want in de wet ligt de einddatum al vast: als er geen nieuwe wijziging komt dan betalen we het volledig gewichts-afhankelijke volle pond. De CO2 uitstoot heeft er niets meer mee te maken.

In onderstaande tabel geeft ANWB het mooi weer:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyMB3BayJpQYvNGj2_UvCg5OGu8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eLJ1j0j99kblxqHytagJi9Uw.jpg?f=user_large

En op deze pagina rekent de ANWB ook mooi voor wat het verschil is in MRB tussen een benzine auto en EV van dezelfde klasse, in 2026:
MRB Korting (motorrijtuigenbelasting)
De MRB-vrijstelling was tot nu toe een efficiënt stimuleringsinstrument. Zonder MRB vrijstelling wordt elektrisch rijden de komende jaren duurder, want elektrische auto’s zijn zwaarder en betalen daardoor meer MRB. Dit kan ervoor zorgen dat mensen minder snel een elektrische auto gaan aanschaffen. Een subsidie voor tweedehands elektrische auto’s kan dit waarschijnlijk niet verzachten. De ANWB heeft altijd gepleit voor een gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Vooral nu elektrische auto’s nog zwaarder zijn.

Een rekeningvoorbeeld jaar 2026:

MRB VW ID3: 1192 euro per jaar
MRB VW Golf: 668 euro per jaar
tldr; we gaan allemaal MRB betalen, en dik ook, méér dan welke equivalent ICE-auto dan ook, tenzij er nieuwe regelgeving komt. De overheid heeft die niet gepresenteerd bij de Voorjaarsnota, het enige geld gaat naar een laffe aankoopsubsidie van 1000,- op tweedehands EV's en 300mln voor 'verlies aan inkomsten van BPM', want EV's blijven bpm-vrij. Er is geen subsidie voor nieuwe auto's (particulier noch zakelijk) en er gaat geen geld naar verlichting van de MRB tarieven bv. een "gewichtskorting", waar ook de ANWB pleitbezorger van is. Zoals bekend heeft de overheid tekorten op de begroting, het binnenstromen van de dikke wegenbelastingssommen van EV's is al ingecalculeerd (in de meerjarenbegroting tot 2030 is ook te zien dat inkomsten uit MRB flink toe gaan nemen rara waardoor).

Zoals hierboven weergegeven verdampt het voordeel deze 1000 euro EV-occasion subsidie binnen 1,5 jaar door de hogere MRB, zinloos dus. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
SNap890 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:44:

Een paar vragen:

ik heb helaas geen Ionity bundel.[Afbeelding]
Een Enel X bundel 3 weken voor vertrek lijkt me een goed idee, zo hoef je geen tweede account aan te maken. Hou wel (ook handmatig) bij hoeveel je geladen hebt, want dat komt soms pas met enige vertraging in de app te staan. Buiten de bundel laden is flink duurder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:12
Voltarief zegt niets. In deze tabel haal je ook het verschil niet tussen diesel en benzine. Er is simpelweg nog niets vanuit de overheid vastgesteld over de tarieven voor EV, anders dan voornemens. En gezien de milieudoelstellingen zou het nog prima aan verandering onderhevig kunnen zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• davidov2008
The__Virus schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:49:
Voltarief zegt niets. In deze tabel haal je ook het verschil niet tussen diesel en benzine. Er is simpelweg nog niets vanuit de overheid vastgesteld over de tarieven voor EV, anders dan voornemens. En gezien de milieudoelstellingen zou het nog prima aan verandering onderhevig kunnen zijn
Voor diesels geldt juist een toeslag op ditzelfde reguliere tarief, maar dat heeft ANWB hier weggelaten om het niet te complex te maken.

Er hoeft helemaal niets "vastgesteld" te zijn, want het is al vastgesteld: EV's hebben alleen tijdelijke korting gekregen in de wet, als die afloopt, betalen ze het reguliere benzine tarief. Precies hetzelfde geldt voor de bijtelling: er is een korting op het normale 22% tarief, als dit afloopt betalen ook EV's 22%.

Lees nou eens de gelinkte pagina van de ANWB, deze lobbyen namelijk hard voor aanpassingen in de MRB voor EV vanaf 2026 maar krijgen 0 op rekest. Dit gaat de overheid namelijk geld kosten en dat hebben ze er niet voor over, de begroting >2026 kampt al met tekorten. Als de ANWB er vertrouwen in had dat dit wel goed zou komen zouden ze er niet zo op hameren.

Natuurlijk is er een kans dat in 2025 last minute bekend wordt dat we bv. een gewichtskorting krijgen of een 25% korting, maar het punt is dat je daarmee komende jaren onzekerheid creëert bij EV bezitters én nieuwe autokopers die twijfelen tussen ICE of EV, zij maken een berekening en die komt dan erg ongunstig uit. Eigenlijk precies hetzelfde als de onzekerheid voor zonnepanelen kopers over de salderingsregeling, totdat die uiteindelijk gepresenteerd werd (moet er nog doorkomen maar ok).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Virus
Ik ken die pagina's allang, die zijn namelijk al 3 jaar ongewijzigd. En nog steeds niet concreter geworden. Dus ze geven enige leidraad maar geen zekerheid wat je kunt verwachten. De ANWB maakt de wet niet. Ze kopiëren alleen de informatie die de overheid destijds heeft aangekondigd, niets meer en niets minder.
Ik ben nl. niet overtuigd van het feit dat er geen gewichtscorrectie zal plaatsvinden.

[ Voor 32% gewijzigd door The__Virus op 07-05-2023 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov2008
The__Virus schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:04:
Ik ken die pagina's allang, die zijn namelijk al 3 jaar ongewijzigd. En nog steeds niet concreter geworden. Dus ze geven enige leidraad maar geen zekerheid wat je kunt verwachten. De ANWB maakt de wet niet. Ze kopiëren alleen de informatie die de overheid destijds heeft aangekondigd, niets meer en niets minder.
Dat is onzin, deze pagina wordt voortdurend geupdate, zo staan de nieuwste belastingtarieven er in en 3 jaar geleden was de ID3 nog niet eens uit...
Standpunt ANWB
Op 26 april 2023 heeft het kabinet de klimaatplannen bekend gemaakt. Zo komt er na 2025 voor tweedehands auto’s een aanschafsubsidie beschikbaar. Dit betekent dat er geen aanschafsubsidie voor nieuwe auto’s meer beschikbaar is na 2025 en ook geen MRB-korting meer.
Punt blijft staan dat er dus geen enkele zekerheid is. De wet zoals ie er nu ligt heeft tot gevolg wat hierboven beschreven staat: je gaat zo 1,5-2,0x het MRB tarief betalen van een gelijkwaardige ICE. Natuurlijk zijn er wetswijzigingen mogelijk, daarom proberen div. partijen hiervoor te lobbyen. Maar het is gewoon naief om te denken dat EV's sowieso wel een 'gelijk' (of iets lager) tarief zouden gaan betalen, daar is evenmin zekerheid over. Waarschijnlijk gaat de overheid er pas 1 jaar van tevoren over beslissen, en in de tussentijd moeten we dus uitgaan van de situatie zoals die nu vastligt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The__Virus
https://www.tweedekamer.n...2022D11170&did=2022D11170
De overheid is nog steeds druk allerlei opties aan het onderzoeken, zie bovenstaande.

De inhoud mbt MRB is al jaren ongewijzigd en op elke willekeurige site over auto's te vinden. Deze discussie loopt al jaren, hoe het er concreet uit komt te zien en gezien er geen nieuwe info is, is deze dan ook nog niet beslecht, anders hadden we het er hier niet over. Uiteindelijk zeg je nu hetzelfde als ik: we weten het nog niet zeker.

Verder mag je wat op je toon letten. Je komt arrogant en kleindenkend over anderen naïef te noemen en me woorden in de mond te leggen. Je haalt mening en feiten door elkaar.

[ Voor 66% gewijzigd door The__Virus op 07-05-2023 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
pmiddeld schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:49:
[...]

Een Enel X bundel 3 weken voor vertrek lijkt me een goed idee, zo hoef je geen tweede account aan te maken. Hou wel (ook handmatig) bij hoeveel je geladen hebt, want dat komt soms pas met enige vertraging in de app te staan. Buiten de bundel laden is flink duurder.
bij mij zie ik laadsessies wel in de historiek maar de gebruikte kwh in het overzicht van de laadbundel blijft gewoon op 0 staan, alsof ik nog geen geen enkele kWh van de bundel heb gebruikt. Ik heb momenteel 8 laadsessies. de oudste is 24 dagen oud en nog geen enkele laadsessie is verrekend met mijn actieve bundel. Is alsof ik onbeperkt kan laden voor 99 euro / maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-10 10:39
davidov2008 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:45:
[...]

[...]

[...]

Ik geloof dat mensen zich hier rijk rekenen of niet helemaal op de hoogte zijn van de MRB-regelgeving zoals die er nu ligt. Ik hoop e.e.a. te kunnen verduidelijken:

Het klopt, nú zijn EV's vrijgesteld van elke wegenbelasting, ongeacht het gewicht. Ook voor plug-in hybrides met uitstoot tot 50gr/km geldt nu nog een halftarief.

Het is per wet geregeld dat dit tijdelijke kortingen zijn op het gewone "voltarief" dat een benzine auto moet betalen. Deze kortingen gaan verdwijnen want in de wet ligt de einddatum al vast: als er geen nieuwe wijziging komt dan betalen we het volledig gewichts-afhankelijke volle pond. De CO2 uitstoot heeft er niets meer mee te maken.

In onderstaande tabel geeft ANWB het mooi weer:[Afbeelding]

En op deze pagina rekent de ANWB ook mooi voor wat het verschil is in MRB tussen een benzine auto en EV van dezelfde klasse, in 2026:

[...]

tldr; we gaan allemaal MRB betalen, en dik ook, méér dan welke equivalent ICE-auto dan ook, tenzij er nieuwe regelgeving komt. De overheid heeft die niet gepresenteerd bij de Voorjaarsnota, het enige geld gaat naar een laffe aankoopsubsidie van 1000,- op tweedehands EV's en 300mln voor 'verlies aan inkomsten van BPM', want EV's blijven bpm-vrij. Er is geen subsidie voor nieuwe auto's (particulier noch zakelijk) en er gaat geen geld naar verlichting van de MRB tarieven bv. een "gewichtskorting", waar ook de ANWB pleitbezorger van is. Zoals bekend heeft de overheid tekorten op de begroting, het binnenstromen van de dikke wegenbelastingssommen van EV's is al ingecalculeerd (in de meerjarenbegroting tot 2030 is ook te zien dat inkomsten uit MRB flink toe gaan nemen rara waardoor).

Zoals hierboven weergegeven verdampt het voordeel deze 1000 euro EV-occasion subsidie binnen 1,5 jaar door de hogere MRB, zinloos dus. 8)7
Dank voor je uitgebreide informatie. Ik heb zeld particulier een EV gekocht maar als het zoveel duurder gaat worden overweeg ik serieus weer over te stappen naar een gewone benzine-auto. Onbegrijpelijke maatregelen van deze regering. Zo komt het hele EV rijden nooit op gang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:25

koboy

Heb een idee voor een icon

freegeek schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:17:
[...]

bij mij zie ik laadsessies wel in de historiek maar de gebruikte kwh in het overzicht van de laadbundel blijft gewoon op 0 staan, alsof ik nog geen geen enkele kWh van de bundel heb gebruikt. Ik heb momenteel 8 laadsessies. de oudste is 24 dagen oud en nog geen enkele laadsessie is verrekend met mijn actieve bundel. Is alsof ik onbeperkt kan laden voor 99 euro / maand.
Dan heb je geluk.... Bij mij verdwijnen laadsessies helemaal uit zowel de Enel-X app als de Maingau app als ik laad bij de Allego paal hier. Hoeveel ik had geladen is ook nooit te zien geweest. Heb hier gisteren maar een ticket over ingeschoten bij Allego. Lijkt iets te zijn met de combinatie starten/stoppen met app.
NB: Allego snelladen met de app staat keurig in de Maingau lijst, Freshmile met de pas op dezelfde Allego paal is ook blijven staan.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Ik verwacht dat die "MRB-soep" niet zo heet gegeten zal worden, dan nu veel mensen denken.
Zullen we tegen die tijd deze discussie weer aanzwengelen (maar dan in een meer daarvoor ge-eigend topic) ? Als het dan nog nodig is.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nogmaals het is volstrekt onlogisch om een EV zwaarder te belasten dan een ICE.

En dan komt rekeningrijden ook nog eens om de hoek kijken (waar we nog ook van moeten zien of dat doorgaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10 15:22

FTL

Weer een goede ervaring met Enel X. Onze travel plus zou vernieuwd woorden de 7e (vandaag). Netjes naar pay per use omgezet afgelopen donderdag. Wat blijkt nu? De resterende 22, die we de 6e wilden wegtanken was al weg en de huidige travel plus was al een dag te vroeg (3 uur in de ochtend op de 6e) omgezet naar pay per use.

Melding gemaakt en krijg een tegoed van ze maar pas op als je op laatste dag van je huidige bundle om gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
Gezellig: bleek de laadpaal van Vattenfall kaputt te zijn, maar er kwamen wel sessies in de app. Gelukkig niets in rekening gebracht en ik heb even netjes het nummer op de laadpaal gebeld, waarna ik gewoon naar een andere laadpaal gereden ben.

Wat dat betreft woon ik in Heerlen in een buurt met redelijk veel laadpalen: er is er altijd wel eentje vrij en het is dat ik kieskeurig ben. Er was namelijk nog een laadpaal vrij dichterbij, maar de autos stonden weer eens niet netjes in de vakken file geparkeerd :(

Daar heb ik een hekel aan, want dan moet ik of een stukje over de stoep meepakken. Of veel moeite doen om de auto in het vak te krijgen, dus dan rij ik lekker verder. Ik haal schijnbaar wel aan bijna geen een laadpaal 6kw, of Vattenfall doet gewoon de laadsnelheid beperken? Want wederom zag ik dat de laadsnelheid 3kw is, terwijl het een 11kw laadpaal is.

Ik had voor de grap gekeken hoe het stond met de laadpalen bij mijn ouders: nou dan zou je dus 300m moeten lopen en zolang niemand een EV in de straat aanschaft, zal dat voorlopig ook nog wel zo blijven. Toch enorm dit hoor. Want ik zie een duidelijk beeld.

In buurten met sociale huurwoningen zeer weinig laadpalen, terwijl in buurten waar veel koopwoningen staan. Daar vindt je dan wel weer genoeg laadpalen, terwijl veel van die woningen gewoon een oprit hebben. Iets wat meestal niet het geval is bij sociale huurwoningen.

Heerlen Zuid is ook echt een van de betere delen van Heerlen, maar ik woon ook in een sociale huurwoning en mijn aanvraag voor een laadpaal is helaas afgewezen. Al vindt ik dit vooralsnog niet zo erg, omdat ik anders telkens mijn auto zou moeten verplaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:52:
In buurten met sociale huurwoningen zeer weinig laadpalen, terwijl in buurten waar veel koopwoningen staan. Daar vindt je dan wel weer genoeg laadpalen, terwijl veel van die woningen gewoon een oprit hebben. Iets wat meestal niet het geval is bij sociale huurwoningen.

Heerlen Zuid is ook echt een van de betere delen van Heerlen, maar ik woon ook in een sociale huurwoning en mijn aanvraag voor een laadpaal is helaas afgewezen. Al vindt ik dit vooralsnog niet zo erg, omdat ik anders telkens mijn auto zou moeten verplaatsen :+
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat in buurten met sociale huurwoningen er minder EV's zijn en daarom minder laadpalen worden aangevraagd. Maar zodra daar wel meer EV's zijn komen de laadpalen er ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
davidov2008 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:45:

In onderstaande tabel geeft ANWB het mooi weer:[Afbeelding]

[...]

Ach het is toch vanaf begin duidelijk dat EV fiscale voordelen tijdelijk zijn?
Wat is het probleem?
Ik wil echt niet meer terug naar ICE, ook al zou EV 2x zo duur zijn.
Vind het niet erg om meer te betalen voor betere auto.
Zo kijk ik ook naar mijn andere bestedingen. Ik wil best meer betalen, als ik daar ook maar meer voor krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
eltron schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Het zal ongetwijfeld zo zijn dat in buurten met sociale huurwoningen er minder EV's zijn en daarom minder laadpalen worden aangevraagd. Maar zodra daar wel meer EV's zijn komen de laadpalen er ook.
Nee dat is zeker zo, maar door het gebrek aan die laadpalen stimuleer je het electrisch rijden niet. Dan wordt gezegd: zie je wel! Er zijn hier helemaal geen laadpalen.

Voor mijn vader zou een Nissan Leaf uit 2013 met pak en beet 80km actieradius meer dan voldoende zijn, alleen dan moet die oude man dus 5 minuten lopen van de laadpaal naar huis. En weer 5 minuten lopen, om die auto van de laadpaal af te halen. Als de dichtstbijzijnde laadpaal dan bezet is, zou hij nog verder moeten lopen.

Ze wonen ook nog in een nieuwbouwwijk: eind vorig jaar zijn nog sociale huurwoningen bij gebouwd en niet dat er dan ook direct een laadpaal neergezet wordt? Ik zie dit echt als gemiste kansen, want nu is het beleid dat je eerst een EV moet kopen. En dan kun je pas een laadpaal aanvragen.

Maar naar mijn mening zou er iedere 150m gewoon een publieke laadpaal moeten staan, ookal wanneer er voornamelijk mensen wonen die ( nog ) geen EV kunnen veroorloven. Want stel je Tante uit Amsterdam komt op bezoek in Landgraaf, dan zou het fijn zijn als ze haar auto kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Voor een road trip naar de Costa Brava in een 500e dacht ik een Juicepass bundel te gebruiken, maar ik lees dat het lang duurt voordat de pas aankomt. In de app staat dat het meerdere dagen langer kan duren vanwege vertraging, maar de ervaring is blijkbaar meer dan 2 weken? Werkt hun app voor laden bij Ionity? Al heb je dan natuurlijk in elk geval een werkende verbinding nodig waar je niet zeker van kan zijn.

Ik heb genoeg passen om overal te kunnen laden, maar een beetje op de prijs letten is ook niet verkeerd. Voor de route geeft Ionity aangevuld met Tesla een goede dekking, maar na goed zoeken zie ik geen andere mogelijkheid dan Enel voor een maandelijkse optie bij Ionity. Ik laad normaal zelden of nooit bij een snellader dus heb niks aan een jaarlijks abo zoals bv Elli. Zie ik een optie over het hoofd?
In Frankrijk kan het goed betaalbaar met Freshmile (hun pas heb ik), maar dan moet je meestal een stuk de weg af en daar zal niet echt de tijd voor zijn. Het mag een beetje avontuur zijn, daar is een road trip voor, maar de dagen gaan al lang genoeg worden :) Het meeste op Ionity kunnen leunen zou ideaal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Ik haal schijnbaar wel aan bijna geen een laadpaal 6kw, of Vattenfall doet gewoon de laadsnelheid beperken? Want wederom zag ik dat de laadsnelheid 3kw is, terwijl het een 11kw laadpaal is.
Jouw auto laadt met 1 fase. Een 11 kW laadpaal heeft drie fasen met elk 3,7 kW. Aan een 11 kW laadpaal haal je dus max. 3,7 kW.

Een (echte) 22 kW laadpaal heeft 3 fasen van 7,4 kW. Daar haal jij dus max. 7,4 kW, als je auto dat aan kan.

Dan zijn er nog 1 fase 7,4 kW laders, maar die zijn héééél zeldzaam. Daar haal je dus ook max. 7,4 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:12
Daar heb ik een hekel aan, want dan moet ik of een stukje over de stoep meepakken. Of veel moeite doen om de auto in het vak te krijgen, dus dan rij ik lekker verder. Ik haal schijnbaar wel aan bijna geen een laadpaal 6kw, of Vattenfall doet gewoon de laadsnelheid beperken? Want wederom zag ik dat de laadsnelheid 3kw is, terwijl het een 11kw laadpaal is.

Ik had voor de grap gekeken hoe het stond met de laadpalen bij mijn ouders: nou dan zou je dus 300m moeten lopen en zolang niemand een EV in de straat aanschaft, zal dat voorlopig ook nog wel zo blijven. Toch enorm dit hoor. Want ik zie een duidelijk beeld.
Bij de 11kW Vattenfall paal (de enige, naast verder allemaal Total Energies palen) in mijn buurt haalt mijn auto zo'n 9,5 kWh. Mijn auto kan wel op 3-fase laden overigens. Zou met de goedkopere variant die alleen 1-fase laden heeft zo rond de 3 kWh zijn dan, neem ik aan. Heeft jouw auto wel 3-fase laadmogelijkheid dan?

Die Vattenfall paal staat voor mij overigens op ongeveer 200 meter loopafstand. De dichtstbijzijnde paal staat voor mij op 140 meter loopafstand, maar dat is een dure Total Energies paal. Dan maar iets verder lopen en goedkoop bij Vattenfall laden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
pmiddeld schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:29:
[...]

Jouw auto laadt met 1 fase. Een 11 kW laadpaal heeft drie fasen met elk 3,7 kW. Aan een 11 kW laadpaal haal je dus max. 3,7 kW.

Een (echte) 22 kW laadpaal heeft 3 fasen van 7,4 kW. Daar haal jij dus max. 7,4 kW, als je auto dat aan kan.

Dan zijn er nog 1 fase 7,4 kW laders, maar die zijn héééél zeldzaam. Daar haal je dus ook max. 7,4 kW.
Okay dat verklaart een hoop, behalve niet waarom ik 1x wel 6kw haalde aan zo'n 11kw laadpaal. Enige wat ik kan bedenken, is dat het niet allemaal dezelfde laadpalen zijn. Sommige zijn van Alfen en andere van EVBox schijnbaar.

Maar het maakt weinig uit: wanneer ik de auto thuis in de buurt aan de laadpaal aansluit heb ik toch alle tijd van de wereld. Alleen als ik bij een Lidl, Kaufland of Aldi betaald AC ga laden. Dan hoop ik wel gewoon 6kw te halen, want dat gaat vele malen rapper.

Ik ben mij nu echt aan verdiepen, waar kan ik goedkoop betaald laden tijden. Terwijl ik een wandeling door een Naherholungsgebiet maak, of in iedere geval een uitje ervan maken. Is toch 1/4 goedkoper dan thuis aan de Vattenfall laadpaal uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:16:
[...]
Maar naar mijn mening zou er iedere 150m gewoon een publieke laadpaal moeten staan, ...
Ik denk dat wij dat nog wel gaan meemaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marco-Peters schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Okay dat verklaart een hoop, behalve niet waarom ik 1x wel 6kw haalde aan zo'n 11kw laadpaal. Enige wat ik kan bedenken, is dat het niet allemaal dezelfde laadpalen zijn. Sommige zijn van Alfen en andere van EVBox schijnbaar.

Maar het maakt weinig uit: wanneer ik de auto thuis in de buurt aan de laadpaal aansluit heb ik toch alle tijd van de wereld. Alleen als ik bij een Lidl, Kaufland of Aldi betaald AC ga laden. Dan hoop ik wel gewoon 6kw te halen, want dat gaat vele malen rapper.

Ik ben mij nu echt aan verdiepen, waar kan ik goedkoop betaald laden tijden. Terwijl ik een wandeling door een Naherholungsgebiet maak, of in iedere geval een uitje ervan maken. Is toch 1/4 goedkoper dan thuis aan de Vattenfall laadpaal uiteindelijk.
Sommige palen zijn 17 of 22 kW, dan kun je dus een hogere laadsnelheid halen met 1F auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
Marco-Peters schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:02:
[...]

En je boodschappen gaat doen bij de Lidl, Kaufland en Aldi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Laatst online: 25-08 15:47
Ik laad sinds kort met Freshmile gekoppeld aan mijn creditcard. Per sessie 50 euro reservering en de sessie wordt keurig ingehouden. De reserveringen blijven echter staan. Verdwijnen die vanzelf? Graag jullie ervaring waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Pjotr70 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:33:
Ik laad sinds kort met Freshmile gekoppeld aan mijn creditcard. Per sessie 50 euro reservering en de sessie wordt keurig ingehouden. De reserveringen blijven echter staan. Verdwijnen die vanzelf? Graag jullie ervaring waarvoor dank.
Ja. Duurt misschien een week of twee.
Sowieso zal dat vanuit je instantie maximaal 30 dagen zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 07-05-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Laatst online: 18-10 14:55
Ik heb mijn Niro EV nu 1 week en zit te twijfelen om toch een Ionity Power abonnement af te sluiten. Ik zal snelladen wel vaker in Duitsland nodig hebben. Daar zijn het dan ook 29 cent per KW? En betaal je dan bovenop nog een starttarief van het KIA Easy charge abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svsvenkat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07 12:24
Wij gaan in juni met onze Hyundai Ioniq 5 naar Frankrijk om te kamperen, zo'n 125km ten westen van Lyon. De camping zelf heeft geen oplaadpalen. Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunt ligt op 25 km afstand. We zijn niet van plan veel te rijden tijdens ons kampverblijf, maar we zouden onze auto 2-3 keer moeten opladen. Als laatste redmiddel zijn we van plan om op te laden via het gewone stopcontact (Mode 2 Granny Charger). Heeft iemand deze ervaring op een camping in Frankrijk? Nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
svsvenkat schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:30:
Wij gaan in juni met onze Hyundai Ioniq 5 naar Frankrijk om te kamperen, zo'n 125km ten westen van Lyon. De camping zelf heeft geen oplaadpalen. Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunt ligt op 25 km afstand. We zijn niet van plan veel te rijden tijdens ons kampverblijf, maar we zouden onze auto 2-3 keer moeten opladen. Als laatste redmiddel zijn we van plan om op te laden via het gewone stopcontact (Mode 2 Granny Charger). Heeft iemand deze ervaring op een camping in Frankrijk? Nog andere tips?
Geen ervaring op campings in Frankrijk.
Wel ervaring met laden op vakantie met de granny.
Dat ging altijd prima.
Wel even opletten dat je op een degelijk, geaard, stopcontact aansluit en dat daar voldoende vermogen achter zit om de snelheid waarmee je wilt laden te faciliteren. 16A is het mooist, maar vaak niet haalbaar. Maar 10 of 12A is ook prima. Je hebt vakantie en dus tijd zat.
En je kunt natuurlijk altijd ook nog even die snellader pakken als je toch in de buurt moet zijn.
Het wordt pas vervelend als je er speciaal naar toe moet omdat er geen andere mogelijkheid zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 07-05-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 10:32
Planet X schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:12:
Ik heb mijn Niro EV nu 1 week en zit te twijfelen om toch een Ionity Power abonnement af te sluiten. Ik zal snelladen wel vaker in Duitsland nodig hebben. Daar zijn het dan ook 29 cent per KW? En betaal je dan bovenop nog een starttarief van het KIA Easy charge abonnement?
De Niro is >1 jaar neem ik aan? (anders zou je t een jaar gratis moeten krijgen). Met ionity power betaal je overal (ook DE) 29ct en geen starttarief. Zo lang je de 12x EUR 13 per jaar er uit haalt (jaar contract) is het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Laatst online: 18-10 14:55
itsjohan schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:55:
[...]

De Niro is >1 jaar neem ik aan? (anders zou je t een jaar gratis moeten krijgen). Met ionity power betaal je overal (ook DE) 29ct en geen starttarief. Zo lang je de 12x EUR 13 per jaar er uit haalt (jaar contract) is het ideaal.
De Niro EV is nieuw. Een jaar gratis krijg je helaas alleen bij een EV 6. Maar dank je wel voor de uitleg. Heb het maar meteen gedaan. Dat is snel terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
PlayerGoods schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:19:
[...]

En je boodschappen gaat doen bij de Lidl, Kaufland en Aldi?
Ja precies: doen wij nu sowieso al vele jaren, wanneer ik dan een filiaal uit kies waar ook de auto opgeladen kan worden. Dan is dat mooi meegenomen: tarief voor AC laden is bij Lidl Duitsland altijd € 0,29 terwijl het bij Aldi-Süd er vanaf hangt, of het filiaal een snellader heeft of enkel 22kw laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:48
Pjotr70 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:33:
Is al eerder over gepost. Ik zit met hetzelfde. Als ik lokaal laad, dan verdwijnt de reservering. Maar als ik snellaad, bijvoorbeeld bij Shell, dan gaat het mis en blijft de reservering, in mijn geval inmiddels 2x€50, staan. Ik heb ze gemaild en wil ze ook gaan bellen. Als ik jou was zou ik hetzelfde doen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DanielAlm schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:09:
[...]

Is al eerder over gepost. Ik zit met hetzelfde. Als ik lokaal laad, dan verdwijnt de reservering. Maar als ik snellaad, bijvoorbeeld bij Shell, dan gaat het mis en blijft de reservering, in mijn geval inmiddels 2x€50, staan. Ik heb ze gemaild en wil ze ook gaan bellen. Als ik jou was zou ik hetzelfde doen,
Verdwijnt vanzelf. Wordt sowieso niet afgeschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 07-05-2023 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 10:32
Planet X schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:14:
[...]

De Niro EV is nieuw. Een jaar gratis krijg je helaas alleen bij een EV 6. Maar dank je wel voor de uitleg. Heb het maar meteen gedaan. Dat is snel terugverdiend.
ah, dat wist ik niet. Wat flauw dat Kia dat alleen bij de EV6 doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:27
Basket Kees schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:11:
Voor een road trip naar de Costa Brava in een 500e dacht ik een Juicepass bundel te gebruiken, maar ik lees dat het lang duurt voordat de pas aankomt. In de app staat dat het meerdere dagen langer kan duren vanwege vertraging, maar de ervaring is blijkbaar meer dan 2 weken? Werkt hun app voor laden bij Ionity? Al heb je dan natuurlijk in elk geval een werkende verbinding nodig waar je niet zeker van kan zijn.
...
Ik gebruik de Enel-X Way (voorheen Juicepass) app met de bundels al sinds vorig jaar zomer. In Duitsland, Italië, België en Frankrijk heb ik nog nooit problemen gehad met het starten van Ionity snelladers met de Enel-X app (zeker 10-15 keer bij Ionity geladen), dus daar kun je vrij goed op vertrouwen.

Bij aanschaf van mijn eerste Travel Plus-bundel op 31 maart kreeg ik ook een dag later de bevestiging dat de (gratis) laadpas verstuurd zou worden:
Ciao [Wesco],

Ti informiamo che il tuo ordine è stato preso in carico e a breve provvederemo alla sua spedizione.
La data di consegna prevista è: 10/04/2023.
Met wat hulp van Google Translate:
We informeren u dat uw bestelling is afgehandeld en dat we binnenkort de verzending zullen regelen.
De verwachte leverdatum is: 10/04/2023.
Maar tot op heden geen laadpas in de post gekregen, dus die verzending blijft problematisch en/of lang duren. Maar voor de Ionity snelladers kun je dus prima zonder die Enel-X laadpas!

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:38
svsvenkat schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:30:
Als laatste redmiddel zijn we van plan om op te laden via het gewone stopcontact (Mode 2 Granny Charger). Heeft iemand deze ervaring op een camping in Frankrijk? Nog andere tips?
Overleg het zoieso even met de camping voordat je de stekker erin steekt. Bij steeds meer campings is opladen van je EV via granny niet toegestaan, of moet je ervoor betalen wat uiteraard ook logisch is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik ben redelijk rookie (nou ja, redelijk... ik ben helemaal rookie!) met het EV rijden, laden en laadpassen gebeuren. Ik lees veel dat jullie hier van alles bijhouden en soms zelfs meerdere laadpassen hebben. Hoe houden jullie dit bij (welke app)? En rijden jullie privé of zakelijk (met laadpas van de zaak)?

Ik heb een zakelijke laadpas van athlon, maar kan volgens mij nergens terug zien hoeveel ik geladen heb en wat het gekost heeft... In de app van athlon zie ik ook bijster weinig staan, daar staat zelfs nog m'n oude auto (vorige week omgewisseld van auto), terwijl op de site wel al de nieuwe auto staat.
Ik heb helaas niet de luxe van een eigen oprit / eigen laadpaal, dus laad op zo'n openbare plek op het parkeerterreintje tegen over ons. Via de Shell Recharge app zijn de kosten 0,59 euro / kWh. Daarnaast viel het me vorige week al wel op dat de laadsnelheid (17 kW laadpaal) erg wisselend was, is dat gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Wesco schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:26:
[...]

Ik gebruik de Enel-X Way (voorheen Juicepass) app met de bundels al sinds vorig jaar zomer. In Duitsland, Italië, België en Frankrijk heb ik nog nooit problemen gehad met het starten van Ionity snelladers met de Enel-X app (zeker 10-15 keer bij Ionity geladen), dus daar kun je vrij goed op vertrouwen.
Ah, dat klinkt wel bemoedigend, dank je voor het delen van je ervaring! Zelfs als het de meeste keren werkt en een enkele keer niet dan kan het al goed uit, dus dan wagen we het er maar op.
Maar tot op heden geen laadpas in de post gekregen, dus die verzending blijft problematisch en/of lang duren. Maar voor de Ionity snelladers kun je dus prima zonder die Enel-X laadpas!
Dat is wel erg langzame post uit Italië, vreemd dat dat zo lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:49

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik probeer nu al een paar weken in afwachting van m’n Enel pas te laden met die app van ze, maar iedere keer als ik een QR code handmatig scan of een serienummer ingeef krijg ik een foutmelding met code 108. Hebben jullie hier ook last van?

Extra vervelend is ook nog eens dat 2/3 palen hier bij m’n huis niet in die app staan, dus dan kan ik dat hele laden dus niet starten -O-
Pagina: 1 ... 52 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2