[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
kaanmijo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:19:
Ik probeer nu al een paar weken in afwachting van m’n Enel pas te laden met die app van ze, maar iedere keer als ik een QR code handmatig scan of een serienummer ingeef krijg ik een foutmelding met code 108. Hebben jullie hier ook last van?

Extra vervelend is ook nog eens dat 2/3 palen hier bij m’n huis niet in die app staan, dus dan kan ik dat hele laden dus niet starten -O-
QR scannen werkt geloof ik alleen in Italie. Via de app moet je even kijken of serienummer overeen komt en dan starten. Makkelijkste is met pasje natuurlijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:10
Robert1962 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:24:
Dank voor je uitgebreide informatie. Ik heb zeld particulier een EV gekocht maar als het zoveel duurder gaat worden overweeg ik serieus weer over te stappen naar een gewone benzine-auto. Onbegrijpelijke maatregelen van deze regering. Zo komt het hele EV rijden nooit op gang
Hier ook, particulier een EV gekocht en het koste me een nier als 1-verdiener (boven modaal met gezin) maar ik zie ik mij nog steeds niet overstappen naar een fossiele brandstof wagen met deze mogelijke prijsverhogingen in het vooruitzicht.

Onbegrijpelijk wel, deze maatregelen van het huidige kabinet, helemaal eens maar daar kan je wat aan doen in maart 2025. ;)
eltron schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:05:
Ik wil echt niet meer terug naar ICE, ook al zou EV 2x zo duur zijn.
Nu kan ik 2x zo duur echt niet meer betalen maar dit dus idd.
BastaRhymez schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:27:
Ik ben redelijk rookie (nou ja, redelijk... ik ben helemaal rookie!) met het EV rijden, laden en laadpassen gebeuren. Ik lees veel dat jullie hier van alles bijhouden en soms zelfs meerdere laadpassen hebben. Hoe houden jullie dit bij (welke app)? En rijden jullie privé of zakelijk (met laadpas van de zaak)?

Ik heb een zakelijke laadpas van athlon, maar kan volgens mij nergens terug zien hoeveel ik geladen heb en wat het gekost heeft... In de app van athlon zie ik ook bijster weinig staan, daar staat zelfs nog m'n oude auto (vorige week omgewisseld van auto), terwijl op de site wel al de nieuwe auto staat.
Ik heb helaas niet de luxe van een eigen oprit / eigen laadpaal, dus laad op zo'n openbare plek op het parkeerterreintje tegen over ons. Via de Shell Recharge app zijn de kosten 0,59 euro / kWh. Daarnaast viel het me vorige week al wel op dat de laadsnelheid (17 kW laadpaal) erg wisselend was, is dat gebruikelijk?
Laadsnelheid wisselend komt vaker voor, ik zie het vooral als je met 2 EV's aan 1 AC laadpaal staat.
Daarnaast speelt de buitentemperatuur en wamte van de accu ook een rol.

Rij privé, kan wel thuis opladen ((nog) geen zonnepanelen) maar tarief is nu hoger dan openbare laadpalen.
Via dit forum en laadpastop10 hou ik bij wat voor mij het goedkoopste is qua laden. Niet dat ik dan altijd goedkoop laad want heel soms laad ik uit gemak waar dan vaak een duurder prijskaartje aan hangt.

In het begin heb ik wat gratis passen of goedkope passen aangeschaft om een back up te hebben mocht de ene laadpas niet werken, kan ik de ander mooi gebruiken. Na wat inlezen hier, en wat zelfonderzoek, nog een aantal aangeschaft. In het begin veelvuldig gebruikt gemaakt van de Vattenfall-pas en de Freshmile-pas, nu is het veelal de Freshmile-pas (creditcard niet gekoppeld, ik gooi er elke keer saldo op) en de E-Flux-pas. De Engie-pas (oftewel ZuidHolland-pas, oftewel 50five-pas) voor backup in Rotterdam e.o., de Shell Recharge-pas en ANWB-pas zijn mijn meest voorname back up passen, Heb er nog meer maar nog nooit gebruikt en niet echt noemenswaardig.

Qua apps gebruik ik die van Freshmile, Shell, Vattenfall en E-Flux het meest, daarnaast zijn er nog vele andere handige apps (forum staat er vol mee), zelf vind ik Chargemap, Chargefinder en de Laadpaal app wel fijn, Tesla app ook voor de zekerheid maar nog nooit gebruikt. Oh ja, en AutoCharge van FastNed is ook geactiveerd. De bundels van Enel zijn hier bij mede forummers ook populair trouwens (niet voor mij).

Als je een beetje dit topic doorspit zie je dat het per persoon verschilt wat nu het 'beste' is, afhankelijk wat je rijdt, waar je locatie is en hoeveel km's je gemiddeld rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:27
kaanmijo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:19:
Ik probeer nu al een paar weken in afwachting van m’n Enel pas te laden met die app van ze, maar iedere keer als ik een QR code handmatig scan of een serienummer ingeef krijg ik een foutmelding met code 108. Hebben jullie hier ook last van?

Extra vervelend is ook nog eens dat 2/3 palen hier bij m’n huis niet in die app staan, dus dan kan ik dat hele laden dus niet starten -O-
Niet alle laadpalen werken met de Enel-X app, zelfde geldt hoogstwaarschijnlijk voor de laadpas maar die van mij is nog onderweg.

Via de app laad ik als volgt: zoek een geschikte laadpaal door in te zoomen op de kaart. Soms zie je twee groene icoontjes naast elkaar (als beide aansluitingen vrij zijn), soms één icoontje en moet je daarna kiezen tussen de twee aansluitingen. Soms staan de serienummers van de aansluiting op de laadpaal, soms niet en dan is het gokken of proberen welke van de twee de juiste is.

Selecteer je aansluiting en klik op 'Start charging' of zoiets onderin het scherm van de app. Dan even wachten tot het lampje op de laadpaal groen gaat knipperen, dan pas plug je de kabel in de betreffende aansluiting en start de laadsessie. Je ziet dan ook in de app dat je 90 seconden de tijd hebt om de laadsessie te starten. Het stoppen van de laadsessie doe je ook weer vanuit de app (op de kaart zie je dan bovenin een groene ""Charging..." balk, daar klik je op).

Bonus-tip: let op het kleeftarief van € 0,09 per minuut dat ingaat 60 minuten na het voltooien van je laadsessie als je dan nog aangesloten staat (geldt niet 's nachts tussen 23.00-07.00 uur).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StijnC
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-12-2024
Even ter info voor de mensen in Vlaanderen, de nieuwe trage laadpalen worden tegenwoordig geplaatst door totalenergies. Heb er bij eentje in de buurt dit weekend eens getest met mijn enel laadpas, dit werkt dus niet.
Verder eens gemaild naar totalenergies en kreeg een lijstje met welke laadpassen ze wel aanvaarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gF9AHDbym-VRiQhfubCPA98jeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeLLTRgTd1dqjwWtI8ooCFXL.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje jammer dus gezien het met alle laadpassen eigenlijk 50% duurder laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:26
StijnC schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:18:
Even ter info voor de mensen in Vlaanderen, de nieuwe trage laadpalen worden tegenwoordig geplaatst door totalenergies. Heb er bij eentje in de buurt dit weekend eens getest met mijn enel laadpas, dit werkt dus niet.
Verder eens gemaild naar totalenergies en kreeg een lijstje met welke laadpassen ze wel aanvaarden.

[Afbeelding]

Beetje jammer dus gezien het met alle laadpassen eigenlijk 50% duurder laden is.
Tijdens mijn vakantie verschillende keren met Maingau proberen te laden bij TotalEnergie maar die werd niet geaccepteerd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-10 12:39
Zjanzjak schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:33:

Rij privé, kan wel thuis opladen ((nog) geen zonnepanelen) maar tarief is nu hoger dan openbare laadpalen.
Via dit forum en laadpastop10 hou ik bij wat voor mij het goedkoopste is qua laden. Niet dat ik dan altijd goedkoop laad want heel soms laad ik uit gemak waar dan vaak een duurder prijskaartje aan hangt.
Zijn dynamische tarieven dan geen optie voor je?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:21
Ik zie hier (en op andere gelijksoortige fora) de laatste tijd wat problemen voorkomen met laden.

Nu was dit altijd wel een puntje vanaf het begin, maar dat was grotendeels weg door de juiste "koppel" procedure.

Er was toen een advies zoals: Kabel aan paal, kabel aan auto, laden activeren door card o.i.d.

Maar nu lees ik links/rechts wat problemen die mensen ondervinden met het starten van laden.
Men probeert andere passen, palen, AC/DC en dan ineens werkt het zonder verklaarbare rede.

Kán..... kan het zijn dat met de enorme toename van leveranciers, laadpassen paalsoorten etc etc, we weer even GA TERUG NAAR AF..... moeten een bv een tabel opzetten met de juiste volgorde van de variabelen zoals

Laadpas
kabelzijde als eerste
kabelzijde daarna
Laadpaal fabrikant
(welk voertuig? indien dit blijkt mee te spelen?)

Dit zou de nieuwe EV rijders denk ik kunnen helpen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47

The Wizard

Moderator Mobile
Hansieo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:34:
Ik zie hier (en op andere gelijksoortige fora) de laatste tijd wat problemen voorkomen met laden.

Nu was dit altijd wel een puntje vanaf het begin, maar dat was grotendeels weg door de juiste "koppel" procedure.

Er was toen een advies zoals: Kabel aan paal, kabel aan auto, laden activeren door card o.i.d.

Maar nu lees ik links/rechts wat problemen die mensen ondervinden met het starten van laden.
Men probeert andere passen, palen, AC/DC en dan ineens werkt het zonder verklaarbare rede.

Kán..... kan het zijn dat met de enorme toename van leveranciers, laadpassen paalsoorten etc etc, we weer even GA TERUG NAAR AF..... moeten een bv een tabel opzetten met de juiste volgorde van de variabelen zoals

Laadpas
kabelzijde als eerste
kabelzijde daarna
Laadpaal fabrikant

Verschilt idd per laadpaal. Bij een onbekende laadpaal kijk ik altijd eerst als daar wat op staat. De meeste palen kan je gewoon aan beide zijden inpluggen en laadpas aanbieden, voor de rest ben ik alleen palen tegen gekomen waar je de paal moet aansluiten, laadpas ervoor houden en dan pas in de auto steken. Maar 90% is de eerste handeling.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 16:33
Bij alle palen waar ik geladen heb lukte het altijd om aan te sluiten en de pas er bij te houden.
Bij afkoppelen is soms de kaart weer nodig, soms niet.
Maar wat die leds op de paal betekenen? Er staat wel een legenda op de paal maar dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WANPnn1yo946pGx2LjqO-JSfyOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrLxSgkBtLBvQUXQ0nb6IfGC.jpg?f=fotoalbum_large

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mij lijkt het meest logisch om je eerst te identificeren en dan pas de kabel in de lader en vervolgens in de auto te doen. Zo staat het ook bij Fastned beschreven en zo doe ik het ook bij andere aanbieders. Tot nu toe ging dat altijd goed.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:07
PeterZ(on) schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:42:
Mij lijkt het meest logisch om je eerst te identificeren en dan pas de kabel in de lader en vervolgens in de auto te doen. Zo staat het ook bij Fastned beschreven en zo doe ik het ook bij andere aanbieders. Tot nu toe ging dat altijd goed.
Als ik Vattenfall lees is de volgorde anders.

1 Steek de stekker van je laadkabel in je auto en in de laadpaal.
2 Hou je laadpas voor de kaartlezer op de laadpaal.
3 De laadpaal start nu met het opladen van je auto.
4 Als je wilt stoppen met laden, houd je je laadpas weer voor de kaartlezer.
5 De laadpaal stopt nu met het opladen van je auto. Je kunt je laadkabel loskoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

De volgorde van @PeterZ(on) heb ik denk ik nog nooit gedaan. Ik stap uit, plug de kabel in mijn auto, loop naar de paal, plug de kabel in de paal, en houd de pas erbij. Nog nooit gehad dat dat niet werkte.

In ander nieuws, nog niets binnen van ESB. Vandaag weer even gemaild: de pas zou verstuurd zijn in de week van de 17e dus die is nu ruim twee weken onderweg. Ik hoop dat ze hem opnieuw willen verzenden, want deze gaat niet meer binnenkomen denk ik...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:12
Draakje5 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:58:
Als ik Vattenfall lees is de volgorde anders.

1 Steek de stekker van je laadkabel in je auto en in de laadpaal.
2 Hou je laadpas voor de kaartlezer op de laadpaal.
3 De laadpaal start nu met het opladen van je auto.
4 Als je wilt stoppen met laden, houd je je laadpas weer voor de kaartlezer.
5 De laadpaal stopt nu met het opladen van je auto. Je kunt je laadkabel loskoppelen.
In alle laadsessies die ik bij een Vattenfall laadpaal heb gedaan is dat precies zoals ik het heb uitgevoerd. Eerst de kabel tussen auto en paal inpluggen aan beide kanten, en dan de Vattenfall druppel tegen de paal houden om de laadsessie te starten.

Maar wat die verschillende LED lampjes kleuren betekenen op de Vattenfall paal: geen idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Toch raar dat de aanbieders verschillende procedures hebben, maakt het er niet makkelijker op. Moet toch niet zo moeilijk zijn er daar een identieke procedure voor te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
Wesco schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:26:
[...]
Bij aanschaf van mijn eerste Travel Plus-bundel op 31 maart kreeg ik ook een dag later de bevestiging dat de (gratis) laadpas verstuurd zou worden:
...
Maar tot op heden geen laadpas in de post gekregen, dus die verzending blijft problematisch en/of lang duren. Maar voor de Ionity snelladers kun je dus prima zonder die Enel-X laadpas!
Vanmorgen werd ik om 07.15 uur gewekt door een sms-je van GLS dat ze later vandaag een pakket zouden bezorgen. Ik verwachtte niks dus dacht dat het een scam was, maar vanmiddag lag er een plastic (wel recyclebaar als ik het Italiaans goed begrijp) envelop op de deurmat met daarin een papieren envelop met de Enel-X Way laadpas.

Dus na ruim 5 weken is de laadpas dan toch aangekomen! _/-\o_

Waarom ze die papieren envelop niet gewoon met de reguliere post sturen zoals de andere laadpasaanbieders is mij een raadsel, misschien zijn de Italiaanse posterijen niet zo betrouwbaar of nog langzamer?

Je moet de laadpas zelf nog aan je account koppelen in de app (om het extra verwarrend te maken zijn er ook instructies voor zakelijke klanten meegestuurd op hetzelfde blad), dus met een losse kaart kun je verder ook niets.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Moet toch niet zo moeilijk zijn er daar een identieke procedure voor te maken.
Gokje: het maakt niet uit, en ze schrijven maar iets op. Mensen willen graag stappenplannen, nu zijn er stappenplannen.
Ik stak met mijn vorige auto bij Fastned altijd eerst de stekker erin, en dan hield ik de pas ertegenaan. Dat werkte prima.

[ Voor 17% gewijzigd door marcieking op 08-05-2023 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
marcieking schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:37:
[...]

Gokje: het maakt niet uit, en ze schrijven maar iets op. Mensen willen graag stappenplannen, nu zijn er stappenplannen.
Ik stak met mijn vorige auto bij Fastned altijd eerst de stekker erin, en dan hield ik de pas ertegenaan. Dat werkte prima.
Dat zou in de meeste gevallen zomaar kunnen, maar ik heb hier toch ook wel eens voorbij zien komen dat als je eerst de de auto verbind dat de app de lader als bezet ziet en je het laden niet kunt starten. Misschien kan @Hachy hier iets zinnigs over zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10 22:11
Wat AC laden betreft maakt het bij gebruik van een laadpas volgens mij niet uit of je eerst de pas er langs haalt of eerst de kabel aansluit.

Als je gebruik maakt van een app om de sessie te starten maakt de volgorde wel uit.
Als je eerst de kabel aansluit kan de app denken dat de paal in gebruik is en kan je geen sessie starten.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Ik heb mijn Shell-pas op een kantoor laten liggen waar ik een paar dagen niet ben. Ik heb nu de Smoov-app (en daarop de pasgegevens ingevoerd).

Als ik inplug en de paal selecteer, zie ik in de app dat één van de twee poorten ingeplugd is. Die kan ik dan selecteren (want dan weet ik dat dat de goede is) en dan start ik het laden. Leek me makkelijker dan eerst een poort selecteren, laden starten, en dan moeten kijken welke poort je net gestart hebt om daar de kabel in te steken, maar ik heb de andere volgorde eigenlijk nog nooit geprobeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door marcieking op 08-05-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:21
Bovenstaande reacties bevestigen mijn vermoede.

Zou het een idee zijn om de topic starter(s) te vragen een procedure tabel op te zetten in de Topic start?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:54
Wesco schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:26:
Maar tot op heden geen laadpas in de post gekregen, dus die verzending blijft problematisch en/of lang duren. Maar voor de Ionity snelladers kun je dus prima zonder die Enel-X laadpas!
Duurde bij mij een maand. Maar heb de pas uiteindelijk wel ontvangen.
Zit nog te verzinnen wat hiermee te doen, want ik had er al één.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Zjanzjak schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:33:

Nu kan ik 2x zo duur echt niet meer betalen maar dit dus idd.
Ik bedoelde dat meer in de vergelijking dat ik het in het fossiele tijdperk ook niet erg vond om een 2x zo dure auto te rijden. Mits daar maar een (voor mij) overeenkomstige meerwaarde tegenover stond.

En met EV is dat eigenlijk nog sterker. Als je eenmaal EV hebt gereden ga je toch niet meer naar fossiel, zelfs als EV duurder zou zijn. Daar krijgt je dan wel wat voor terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram2700
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-03 17:04
Basket Kees schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:19:
[...]

Ah, dat klinkt wel bemoedigend, dank je voor het delen van je ervaring! Zelfs als het de meeste keren werkt en een enkele keer niet dan kan het al goed uit, dus dan wagen we het er maar op.

[...]

Dat is wel erg langzame post uit Italië, vreemd dat dat zo lang duurt.
Tot ik vorig jaar de pas bestelde is die nooit aangekomen. Na verschillende keren klagen kreeg ik na een paar maanden het betaalde geld (€ 16) terug. Voor mij een reden - naast problemen met de app bij snelladers - om dit bedrijf voortaan te mijden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Betaald laden bij Lidl Duitsland is dus veel te omslachtig: ik dacht Lidl Pay werkend te hebben, maar schijnbaar was mijn betaalmethode geblokkeerd. Erg jammer, want zonder Lidl Plus is het laadtarief geen € 0,29 maar € 0,48 en dat is nogal een verschil.

PS er veel onwetendheid wat betreft het laden van een EV: was al de 2e keer, dat ik een zakelijke leaserijder bij de laadpaal trof met 80% en dan willen ze snel laden. Ik heb in het Duits een heel verhaal zitten vertellen, dat wat hij deed eigenlijk niet goed was. Een accu die nog ver vol is op gaan laden _O-

[ Voor 37% gewijzigd door Marco-Peters op 08-05-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volter-8
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05-2023
De nieuwe aanbesteding van het laadnetwerk in Amsterdam is gegund aan Equans. Alle palen van Vattenfall zullen worden vervangen komende maanden. In mijn buurt is dat al gebeurd.
En Vattenfall was net na lange tijd in prijs gezakt van € 0,68 naar € 0,33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volter-8 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:28:
De nieuwe aanbesteding van het laadnetwerk in Amsterdam is gegund aan Equans. Alle palen van Vattenfall zullen worden vervangen komende maanden. In mijn buurt is dat al gebeurd.
En Vattenfall was net na lange tijd in prijs gezakt van € 0,68 naar € 0,33.
Lekker duurzaam om alle palen te vervangen :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Het is een overname door Equans, de palen zijn blijven staan, enkel ander stickertje en je geld gaat naar andere partij. Equans is ook 0,33 euro als het goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-10 11:57
PeterZ(on) schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Dat zou in de meeste gevallen zomaar kunnen, maar ik heb hier toch ook wel eens voorbij zien komen dat als je eerst de de auto verbind dat de app de lader als bezet ziet en je het laden niet kunt starten. Misschien kan @Hachy hier iets zinnigs over zeggen.
Dat is naar mijn ervaring alleen als je met een app gaat laden

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 16:33
Bakko schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:14:
Equans is ook 0,33 euro als het goed is.
Hier zijn palen van Vattenfall met hun pas inderdaad naar € 0.33 gegaan maar volgens de InCharge app zijn sommige palen nu van Greenflux voor € 0.59.

Diezelfde paal is volgens de E-Flux app van Equans voor € 0.34. De Greenflux ernaast kost met E-Flux in Amsterdam € 0.41 in Hoorn waar Greenflux een monopolie heeft is het € 0.62

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
marcieking schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:59:
In ander nieuws, nog niets binnen van ESB. Vandaag weer even gemaild: de pas zou verstuurd zijn in de week van de 17e dus die is nu ruim twee weken onderweg. Ik hoop dat ze hem opnieuw willen verzenden, want deze gaat niet meer binnenkomen denk ik...
Hier is 'ie ook nog niet binnen. Telkens in de PostNL app kijken of 'ie onderweg is, maar niets... Binnenkort ook nog maar eens mailen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
BastaRhymez schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:27:
Ik ben redelijk rookie (nou ja, redelijk... ik ben helemaal rookie!) met het EV rijden, laden en laadpassen gebeuren. Ik lees veel dat jullie hier van alles bijhouden en soms zelfs meerdere laadpassen hebben. Hoe houden jullie dit bij (welke app)? En rijden jullie privé of zakelijk (met laadpas van de zaak)?

Ik heb een zakelijke laadpas van athlon, maar kan volgens mij nergens terug zien hoeveel ik geladen heb en wat het gekost heeft... In de app van athlon zie ik ook bijster weinig staan, daar staat zelfs nog m'n oude auto (vorige week omgewisseld van auto), terwijl op de site wel al de nieuwe auto staat.
Ik heb helaas niet de luxe van een eigen oprit / eigen laadpaal, dus laad op zo'n openbare plek op het parkeerterreintje tegen over ons. Via de Shell Recharge app zijn de kosten 0,59 euro / kWh. Daarnaast viel het me vorige week al wel op dat de laadsnelheid (17 kW laadpaal) erg wisselend was, is dat gebruikelijk?
Heb mijn (zakelijke) laadpas gekoppeld in de app van Shell Recharge en kan daar nu de laadgeschiedenis zien (kosten en kWh per laadsessie en totaal) (y)
Enige jammere is dat de app niet de juiste tarieven van de openbare laadpalen laat zien... Althans, als ik de kosten van een laadsessie deel door het aantal kWh kom ik op een ander bedrag uit dan dat er toen in de app stond (was € 0,59 / kWh en volgens berekening € 0,53).
Nu zijn de prijzen ook weer verhoogd in de app, want in de app zijn de kosten ineens € 0,64 / kWh. Terwijl ik net een laadsessie er op heb zitten en daar uit kwam op wederom € 0,53 /kWh). Toch jammer dat ze geen actuele prijzen tonen, hierdoor ook lastig om te weten wat je (of nou ja, mijn werkgever) kwijt is aan laadkosten. Het was me altijd al een raadsel waarom we langs de pomp wel de prijs voor een litertje diesel en benzine kunnen plaatsen, maar een prijs per kWh kunnen we niet transparant tonen... Blijft bijzonder...
Want in de buurt (<5 minuten lopen) zijn er twee verschillende aanbieders van openbare laadpalen (GreenFlux en Allego). De ene is in de app dus € 0,64 / kWh (maar daadwerkelijk € 0,53 kWh) en de andere is in de app € 0,60 / kWh maar weet dus niet of dat het juiste tarief is...

[ Voor 6% gewijzigd door BastaRhymez op 09-05-2023 08:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

vanaalten schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:16:
[...]

Hier is 'ie ook nog niet binnen. Telkens in de PostNL app kijken of 'ie onderweg is, maar niets... Binnenkort ook nog maar eens mailen. :(
Heb ik net na weken wachten een update gepost hier, en ESB gemaild, verschijnt er net een brief van ESB in de PostNL-app. Vandaag/morgen binnen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
FTL schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:03:
Weer een goede ervaring met Enel X. Onze travel plus zou vernieuwd woorden de 7e (vandaag). Netjes naar pay per use omgezet afgelopen donderdag. Wat blijkt nu? De resterende 22, die we de 6e wilden wegtanken was al weg en de huidige travel plus was al een dag te vroeg (3 uur in de ochtend op de 6e) omgezet naar pay per use.

Melding gemaakt en krijg een tegoed van ze maar pas op als je op laatste dag van je huidige bundle om gaat zetten.
Die app en de implementatie van die packs is super buggy, mijn laadsessies worden gewoon niet aangerekend op die packs, na 25 dagen staat die nog altijd op 0 en ik heb meer dan 320 kwh geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat zou me enorm frustreren dat dat soort dingen niet kloppen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwZOqIJ-H3Pk-T95Iy_9hBSE7-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dbXYcyaKL6y62IQwmuVfTAcE.jpg?f=user_large
Gister nog even top speed opgeladen bij Shell (y)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
freegeek schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:01:
[...]
Die app en de implementatie van die packs is super buggy, mijn laadsessies worden gewoon niet aangerekend op die packs, na 25 dagen staat die nog altijd op 0 en ik heb meer dan 320 kwh geladen.
Die ervaring heb ik niet. Staat er altijd na paar minuten in.
Laad jij wellicht bij een CPO die moeite heeft om de laadsessies aan Enel door te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
PeterZ(on) schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:23:
Toch raar dat de aanbieders verschillende procedures hebben, maakt het er niet makkelijker op. Moet toch niet zo moeilijk zijn er daar een identieke procedure voor te maken.
als dat deftig ge-engineered is zou het niet moeten uitmaken wat je eerst doet, kan niet de bedoeling dat je een andere laadkabel dans moet doen afhankelijk van de paal/aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freegeek
eltron schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Duurde bij mij een maand. Maar heb de pas uiteindelijk wel ontvangen.
Zit nog te verzinnen wat hiermee te doen, want ik had er al één.
2de account aanmaken en die daar registeren. dan kan je gemakkelijk 2 packs per maand gebruiken mocht je dit nodig hebben. Enkel het e-mail adres moet verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
eltron schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Die ervaring heb ik niet. Staat er altijd na paar minuten in.
Laad jij wellicht bij een CPO die moeite heeft om de laadsessies aan Enel door te geven?
al die laadsessies afgelopen maand zijn bij Shell (Newmotion) en Allego, bij beide hetzelfde probleem. Bij de vorige packs had ik dit probleem niet en was de verrekening meestal binnen de 30 minuten. In het overzicht van de laadsessies zie ik die wel allemaal correct maar als ik in mijn account op de travel plus kijk bij "selected fee" dan blijft die gewoon op 0. Ik heb als test al meer geladen dan 320 kwh want dan moet die normaal terug vallen op de pay per use maar ook daar niets ontvangen van factuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
freegeek schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:19:
[...]

als dat deftig ge-engineered is zou het niet moeten uitmaken wat je eerst doet, kan niet de bedoeling dat je een andere laadkabel dans moet doen afhankelijk van de paal/aanbieder.
Het is zelfs nog gekker, dit staat op de Ionity site: 8)7

Hold your RFID / charging card in front of the reader. On some of our chargers you need to connect your car first, then select "start" on the touchscreen of the charger, before you can scan your card. For instructions please see the charger's display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:43
MarkV6 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 07:28:
[...]

Hier zijn palen van Vattenfall met hun pas inderdaad naar € 0.33 gegaan maar volgens de InCharge app zijn sommige palen nu van Greenflux voor € 0.59.
Noord Limburg helaas nog niet, zie nog altijd €0.3993 per kWh staan.

Laad sinds 2 weken thuis aangezien ik dynamische tarieven heb. Nu nog met granny maar wil binnenkort laadpaal installeren. Als de prijzen publieke echter (veel) goedkoper zijn hang ik hem daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:30
vanaalten schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:16:
[...]

Ben benieuwd naar welk mailadres jullie mailen want ook op mijn mail krijg ik geen reactie. Ik heb emobil@esb.de gebruikt en op 1 Mei 11:26 de mail verstuurd. Ook mijn initiële mails van 20/3 (gestuurd naar algemeen adres -> service@esb.de) is nooit op gereageerd.

Heb op basis van mijn registratie wel mail van noreply@esb.emobilitycloud.com (20/3 11:35) gehad met daarin de tekst "Ihre RFID kartenbestellung ist bei ons eingegangen und wie werden diepe umgehend bearbeiten. Anzahl an RFID karten:1

Lieveradresse:
xxxxx

Edit:
_/-\o_ zojuist geklepper van de brievenbus en het lijkt wel een verlaat sinterklaas kado ;-) maar de ESB pas is net binnen nu registreren.

[ Voor 28% gewijzigd door Wingie op 09-05-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:54
DanielAlm schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:09:
[...]

Over Freshmile: Is al eerder over gepost. Ik zit met hetzelfde. Als ik lokaal laad, dan verdwijnt de reservering. Maar als ik snellaad, bijvoorbeeld bij Shell, dan gaat het mis en blijft de reservering, in mijn geval inmiddels 2x€50, staan. Ik heb ze gemaild en wil ze ook gaan bellen. Als ik jou was zou ik hetzelfde doen,
Update: De reservering was niet automatisch verdwenen en heb de support gemaild. Na een paar dagen een keurige mail terug in het engels dat mijn constatering klopte en dat zij handmatig de reservering weggehaald hebben. Gekeken in mijn cc gegevens en inderdaad staat de reservering er niet meer in. Prima service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DanielAlm schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Update: De reservering was niet automatisch verdwenen en heb de support gemaild. Na een paar dagen ee keurige mail terug dat mijn constatering klopte en dat zij handmatig de reservering weggehaald hebben. Gekeken in mijn cc gegevens en inderdaad staat de reservering er niet meer in. Prima service.
Waarom maak je zo druk om een reservering die toch nooit afgeschreven gaat worden en ook nog gaat mailen erover? Verdwijnt echt vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:54
Gunner schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Waarom maak je zo druk om een reservering die toch nooit afgeschreven gaat worden en ook nog gaat mailen erover? Verdwijnt echt vanzelf.
Waarom ik me "zo" druk maak? a) omdat het niet volgens afspraak is. Na afschrijven moet de reservering weggehaald worden; b) omdat het ten koste gaat van mijn financiële bestedingsruimte.
Daarom maak ik me er druk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Okay, ieder z'n ding hoor. Ik hou er ook niet van, maar als het vanzelf verdwijnt (en dat doet het) ga ik ze er zeker niet over emailen. Maar welke afspraak en met wie refereer je naar eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Peutpeut schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:15:
Zijn dynamische tarieven dan geen optie voor je?
Deze mogelijkheid ook bekeken en blijf ik bekijken maar om diverse redenen (waar ik verder niet over uit zal/wil wijden) nog niet in the picture.
DanielAlm schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:16:
Waarom ik me "zo" druk maak? a) omdat het niet volgens afspraak is. Na afschrijven moet de reservering weggehaald worden; b) omdat het ten koste gaat van mijn financiële bestedingsruimte.
Daarom maak ik me er druk om.
Druk om maken zal het niet zijn bij mij maar dit soort dingen zou ik wel vervelend vinden en daarom heb ik zeer bewust mijn creditcard niet aan de Freshmile-pas gekoppeld. Saldo opladen vind ik een stuk prettiger.
Misschien dat dat een betere optie voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
freegeek schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:29:
[...]

al die laadsessies afgelopen maand zijn bij Shell (Newmotion) en Allego, bij beide hetzelfde probleem. Bij de vorige packs had ik dit probleem niet en was de verrekening meestal binnen de 30 minuten. In het overzicht van de laadsessies zie ik die wel allemaal correct maar als ik in mijn account op de travel plus kijk bij "selected fee" dan blijft die gewoon op 0. Ik heb als test al meer geladen dan 320 kwh want dan moet die normaal terug vallen op de pay per use maar ook daar niets ontvangen van factuur.
Dat is gek.
Mijn ervaring is ook wel dat het er bij de historie wat sneller in staat dan bij de selected fee, maar daar zit geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Wingie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Ben benieuwd naar welk mailadres jullie mailen want ook op mijn mail krijg ik geen reactie. Ik heb emobil@esb.de gebruikt en op 1 Mei 11:26 de mail verstuurd. Ook mijn initiële mails van 20/3 (gestuurd naar algemeen adres -> service@esb.de) is nooit op gereageerd.

Heb op basis van mijn registratie wel mail van noreply@esb.emobilitycloud.com (20/3 11:35) gehad met daarin de tekst "Ihre RFID kartenbestellung ist bei ons eingegangen und wie werden diepe umgehend bearbeiten. Anzahl an RFID karten:1

Lieveradresse:
xxxxx

Edit:
_/-\o_ zojuist geklepper van de brievenbus en het lijkt wel een verlaat sinterklaas kado ;-) maar de ESB pas is net binnen nu registreren.
Ik heb ook gemaild naar emobil@esb.de, op 20 april, en ook geen reactie op gehad. Maar gezien de reacties vandaag van zowel jou als @marcieking wacht ik nog een paar dagen voor ik weer ga mailen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:25
Gunner schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:19:
Okay, ieder z'n ding hoor. Ik hou er ook niet van, maar als het vanzelf verdwijnt (en dat doet het) ga ik ze er zeker niet over emailen. Maar welke afspraak en met wie refereer je naar eigenlijk?
Niet iedere cc heeft een hele ruime bestedingsruimte en iedere reservering gaat direct van je bestedingsruimte af. Nu is dit met 1 reservering niet echt een probleem, maar ik heb er bijvoorbeeld meerdere reserveringen op staan...

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Brotuck schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:58:
[...]

Niet iedere cc heeft een hele ruime bestedingsruimte en iedere reservering gaat direct van je bestedingsruimte af. Nu is dit met 1 reservering niet echt een probleem, maar ik heb er bijvoorbeeld meerdere reserveringen op staan...
Same, m’n vriendin heeft al weken €200 aan reserveringen openstaan. Is daar niet zo blij mee :p

Ik hou het wel lekker bij Enel X vooralsnog. Op saldo bij FM is een optie maar dat je er minimaal €19 op hebt moeten staan vind ik ook niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Benny schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:11:
Op saldo bij FM is een optie maar dat je er minimaal €19 op hebt moeten staan vind ik ook niet zo handig.
Ben erg benieuwd wat er dan niet handig is aan deze optie?
Kost mij 3 seconden om mijn saldo in te zien, saldo te laag dan opwaarderen.
Wat nog geen minuut in beslag neemt.

Buiten dat, met saldo laden voorkom ik het geneuzel van eventuele openstaande reserveringen.
Dat is voor mij de echte win-win! *O*

Btw, het minimum-saldo is in Nederland vaak 19 euro, bij bepaalde snelladers is het weer 23 euro.
In Frankrijk zie ik vaak 9 en 12 euro als minimum saldo voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:28
Headshot_NL schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:41:
[...]

Mijn 2 bestelde passen zijn ook binnen. Wellicht kan iemand anders de 2e pas overnemen. Ik denk dat hij met de bijhorende pincode ook in een ander account gezet kan worden. Maar ik wacht hier nog eventjes mee.
Is er ergens online of in een app te zien op welke palen/netwerken deze pas werkt?
Ben er al over uit of de 2e pas nog mag worden overgenomen?

Nogmaals, ik houd mij van harte aanbevolen! O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05-10 18:07
Sinds een paar dagen een elektrische auto. Nu aan de slag met de laadpassen-jungle. Heb dit fora een beetje doorgelezen, maar je hebt een hogere wiskunde opleiding en een glazen bol nodig om te bepalen wat de beste laadpassen en palen zijn.

Volgende heb ik gedaan:
- Vattenfall app voor laden in Overijssel en Gelderland a €0,3025 (bij mijn moeder voor de deur.
- Freshmile pas aangevraagd en app geïnstalleerd. Handmatig in de app een aantal snelladers gevonden (oa aan de A12) bij Shell die €0,21 per kwh en €0,07 per minuut. Uitgaande van een snelheid van 38kw per uur kom ik op een prijs van €0,3205 per kwh aan de snelweg.
- Voor overige laadsessies heb ik een pas aangevraagd bij NLMAB. Zij rekenen het CPO tarief en €0,12 starttarief.

Inschatting van ons laad gedrag: we laden thuis via dynamisch tarief in de daluren. Daarbij 2x per maand onderweg op lange ritten (snel en op locatie).

Zie ik dingen over het hoofd? Kan ik voordeliger laden met andere aanbieders?
Algemene tips voor mij? 😉

We gaan binnenkort naar Noorwegen op vakantie. Dan wil ik ook graag voordelig laden, vooral bij snelladers. Welke aanbieder moet ik dan kiezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-10 12:08
Ik heb zojuist de ESB pas ontvangen, een maand na bestellen.

Als die werkt is het voor 0,38ct geen slechte deal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-10 12:39
yeehaw schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:31:
Ik heb zojuist de ESB pas ontvangen, een maand na bestellen.

Als die werkt is het voor 0,38ct geen slechte deal :)
Die werkt wel hoor, even je pas koppelen en gaan! :)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:18
Ook ik heb vandaag uit het niets een ESB pas ontvangen denk 2 maanden na bestellen, had me abonnement daar al beëindigd voordat die actief was.

Momenteel red ik het net met mijn Enel X Travel Plus, dus de pas van ESB bewaar ik mooi even als alternatief mocht Enel X vervelend gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Zjanzjak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Buiten dat, met saldo laden voorkom ik het geneuzel van eventuele openstaande reserveringen.

Btw, het minimum-saldo is in Nederland vaak 19 euro, bij bepaalde snelladers is het weer 23 euro.
Heb eerder al op saldo gedaan en nu staat er nog 5 euro ofzo op wat ik dus niet kan gebruiken. En ik zal nooit voor €19 in 1 laadsessie opmaken dus er blijft altijd geld opstaan wat je nooit opkrijgt. Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:22
Benny schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:13:
[...]

Heb eerder al op saldo gedaan en nu staat er nog 5 euro ofzo op wat ik dus niet kan gebruiken. En ik zal nooit voor €19 in 1 laadsessie opmaken dus er blijft altijd geld opstaan wat je nooit opkrijgt. Of zie ik het verkeerd?
Klopt, maar is toch geen groot probleem, als je de Freshmile pas/app gewoon regelmatig gebruikt.
Ook bij Ionity is Frshmile goedkoper voor laadmonsters als de Etron en Kia EV6.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
True, geen groot probleem maar vind dat gewoon jammer. Je zal altijd een paar euro verliezen. Maar goed met deze prijzen bij Shell haal ik dat er ook wel weer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:25

koboy

Heb een idee voor een icon

Benny schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:37:
True, geen groot probleem maar vind dat gewoon jammer. Je zal altijd een paar euro verliezen. Maar goed met deze prijzen bij Shell haal ik dat er ook wel weer uit
Je zal geen rente hebben op de paar euro, maar door een keer als afscheid te laden voor meer dan je tegoed hebt pakt hij voor de rest je creditcard. 1x een reservering is toch geen heel groot probleem?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
koboy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:51:
[...]

Je zal geen rente hebben op de paar euro, maar door een keer als afscheid te laden voor meer dan je tegoed hebt pakt hij voor de rest je creditcard. 1x een reservering is toch geen heel groot probleem?
Dat is helaas niet zo. Dan pakt ie je CC voor de hele sessie. Je zou idd denken dat ie eerst je saldo gebruikt maar dat was bij mij iig niet zo. Maar alsnog is het geen groot probleem ofzo maar wel beetje jammer. Blijft interessant zolang de prijzen zo blijven. Maar moet wel zeggen dat Enel me beter bevalt vanwege het feit dat de 320kwh bundel ook ong. is wat ik maandelijks gebruik. Dus ik weet gewoon wat ik kwijt ben nu maandelijks, das wel fijn. 100 p.m. en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-10 10:39
Zjanzjak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:03:
[...]

Precies ik doe het ook op die manier gewoon saldo bijladen als het onder 19eur komt. Ik ben zeer tevreden over FM. Goed inzicht in laadsessies en bedrag wordt gelijk afgeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:57
Binnenkort op vakantie naar Italië, Gardameer. Welke snellader(s) raden jullie aan?

Ik heb de Shell Recharge laadpas al en wil de Chargemap pas eventueel ook nog bestellen aangezien die ook te koppelen is aan Tesla superchargers.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Davidas schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:57:
Binnenkort op vakantie naar Italië, Gardameer. Welke snellader(s) raden jullie aan?

Ik heb de Shell Recharge laadpas al en wil de Chargemap pas eventueel ook nog bestellen aangezien die ook te koppelen is aan Tesla superchargers.
Als Gardameer je bestemming is, begrijp ik niet goed wat je daar met snellader wilt. Je hangt hem dan toch rustig aan een AC paal of aan de granny, dan hoef je nergens op te wachten. Onderweg naar Gardameer zal je vast wel een paar snelladers nodig hebben. Maar die zijn er op die route ook meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:57
eltron schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Als Gardameer je bestemming is, begrijp ik niet goed wat je daar met snellader wilt. Je hangt hem dan toch rustig aan een AC paal of aan de granny, dan hoef je nergens op te wachten. Onderweg naar Gardameer zal je vast wel een paar snelladers nodig hebben. Maar die zijn er op die route ook meer dan zat.
Ik heb het ook over de route er naartoe. Bij het verblijf zijn AC laders dus dat moet zeker goed komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Davidas op 09-05-2023 21:30 ]

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Davidas schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:29:
[...]

Ik heb het ook over de route er naartoe. Bij het verblijf zijn AC laders dus dat moet zeker goed komen.
Ik heb zelf geen voorkeur.
Of eigenlijk wel een beetje. Ik laad het liefst als ik toch aan een stop toe ben; lunch, bakje koffie of zo.
En als de resterende range rond de 60km komt kijk ik even wat dan de keus wordt uit het aanbod binnen die range, met een zekere voorkeur om dan met een lage SOC, (rond de 5%) te gaan laden.

Maar Gardameer is vrij dicht bij, dat zou ik in de zomer met 3 a 4 laadstops wel redden.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 09-05-2023 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
Davidas schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:57:

Locaties van de bekende en betrouwbare snellaad-merken zijn er ruim voldoende op die route: Ionity, Fastned, Allego etc.

Die Chargemap-laadpas heb je niet zoveel aan bij Tesla: ten eerste werkt dat vooralsnog alleen bij de opengestelde Superchargers in Frankrijk, en ten tweede kun je met de fysieke Chargemap-laadpas de Tesla snelladers niet starten, want die hebben geen cardreaders. Je moet dus alsnog de Tesla-app gebruiken om het laden te starten.

Het enige wat Chargemap doet is dat je de betaling in de Tesla-app via een Chargemap-account kunt laten lopen. Dat kan handig zijn als je alles op één factuur wilt hebben, of al een Chargemap-pas van je werkgever of leasemaatschappij hebt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wesco schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Locaties van de bekende en betrouwbare snellaad-merken zijn er ruim voldoende op die route: Ionity, Fastned, Allego etc.

Die Chargemap-laadpas heb je niet zoveel aan bij Tesla: ten eerste werkt dat vooralsnog alleen bij de opengestelde Superchargers in Frankrijk, en ten tweede kun je met de fysieke Chargemap-laadpas de Tesla snelladers niet starten, want die hebben geen cardreaders. Je moet dus alsnog de Tesla-app gebruiken om het laden te starten.

Het enige wat Chargemap doet is dat je de betaling in de Tesla-app via een Chargemap-account kunt laten lopen. Dat kan handig zijn als je alles op één factuur wilt hebben, of al een Chargemap-pas van je werkgever of leasemaatschappij hebt.
Hoe koppel je het chargemap account aan de Tesla app dan? En zou dat ook met andere passen kunnen? Het zou wel heel fijn zijn als ik met mijn zakelijke mkb/shell pas kan laden bij tesla superchargers

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:50
ESB-pasje besteld op 2023-03-19, ontvangen op 2023-05-09.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Wilde schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:02:
[...]
Hoe koppel je het chargemap account aan de Tesla app dan? En zou dat ook met andere passen kunnen? Het zou wel heel fijn zijn als ik met mijn zakelijke mkb/shell pas kan laden bij tesla superchargers
Je moet eerst de Chargemap laadpas aan je Wallet op je mobiel toevoegen, en dan nog iets koppelen via een email. Meer informatie staat hier: https://chargemap.com/tesla-superchargers.

Vooralsnog werkt dit dus alleen voor de opengestelde Superchargers in Frankrijk, en alleen met de Chargemap laadpas.

Uiteraard zou dit dan technisch ook met andere laadpassen moeten kunnen, maar dat is waarschijnlijk afhankelijk van de drukte cq. de ruimte bij de Superchargers per land, de bereidwilligheid van Tesla en de laadpasaanbieders, en de luimen van Elon Musk. Kortom: afwachten maar.

Disclaimer: ik heb zelf geen Chargemap laadpas en heb dit niet in de praktijk gebruikt, ik heb wel de Chargemap app en kreeg een nieuwsbrief met deze informatie.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10 09:14
Basket Kees schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:11:
Voor een road trip naar de Costa Brava in een 500e dacht ik een Juicepass bundel te gebruiken, maar ik lees dat het lang duurt voordat de pas aankomt. In de app staat dat het meerdere dagen langer kan duren vanwege vertraging, maar de ervaring is blijkbaar meer dan 2 weken? Werkt hun app voor laden bij Ionity? Al heb je dan natuurlijk in elk geval een werkende verbinding nodig waar je niet zeker van kan zijn.

Ik heb genoeg passen om overal te kunnen laden, maar een beetje op de prijs letten is ook niet verkeerd. Voor de route geeft Ionity aangevuld met Tesla een goede dekking, maar na goed zoeken zie ik geen andere mogelijkheid dan Enel voor een maandelijkse optie bij Ionity. Ik laad normaal zelden of nooit bij een snellader dus heb niks aan een jaarlijks abo zoals bv Elli. Zie ik een optie over het hoofd?
In Frankrijk kan het goed betaalbaar met Freshmile (hun pas heb ik), maar dan moet je meestal een stuk de weg af en daar zal niet echt de tijd voor zijn. Het mag een beetje avontuur zijn, daar is een road trip voor, maar de dagen gaan al lang genoeg worden :) Het meeste op Ionity kunnen leunen zou ideaal zijn.
Ik ben wel heel benieuwd naar je ervaring met zo'n lange trip in je 500e.
Zelf ben ik nog niet verder geweest dan Duitsland en Belgie in mijn 500e.
Kan je me ook vertellen welke laadsnelheden jij haalt met als je dan toch aan de snellader hangt?

Als je android hebt kun je met Enel de digitale kaart gebruiken via NFC van je telefoon, dan heb je geen pas meer nodig.

"How can I activate and use the digital card?
For Android devices it is possible to activate a digital card in the App to start and stop charging simply by turning on NFC on your smartphone and hold your phone near to the reader. Pricings and payments are applied according to the fee and the payment method selected on the app."

https://support-emobility...52667-Enel-X-Way-App-FAQs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
StijnC schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:18:

[Afbeelding]

Misschien lees ik er overheen of heet het anders, Elli staat hier niet tussen maar werkt prima bij totalenergies, ook de snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik ben vandaag voor het eerst aan het laden (openbaar).
Bij een vattenfall paal op het werk, met vattenfall pas.
De locatie is limburg, dus ik verwachtte een kostenplaatje van 0.3993 cent per KWH (incl btw).

Nu kon ik niet direct een prijs zien in de app tijdens het laden, maar na het toevoegen van de paal bij mijn favorieten kom ik tot mijn verbazing het volgende tarief tegen, dit rijmt niet met de Vattenfall tarieven online. Gooit mijn werkgever er een marge bovenop of hoe zit dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42DRwMFcLBvMgTtNtbkRU5z8Irw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzlszzMXtvqjj34rDa9ZmoPA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
Hansieo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:34:

Laadpas
kabelzijde als eerste
kabelzijde daarna
Laadpaal fabrikant

Ik heb dit zelf ook ervaren maar precies andersom.
De dealer zei heel specifiek dat ik eerst de kabel in de auto moest doen want dan staat er geen spanning op de kabel en kan er niks gevaarlijks gebeuren.
Dit ging meestal prima maar soms moest ik het andersom doen dus ik wisselde het steeds af.
Maar sinds 2 weken kan ik de kabel niet meer eerst in de auto doen want dan geeft de auto gelijk een foutmelding.

Dit betreft een Fiat 500e uit augustus 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
yannienl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:01:
[...]

De dealer zei heel specifiek dat ik eerst de kabel in de auto moest doen want dan staat er geen spanning op de kabel en kan er niks gevaarlijks gebeuren.
Dit ging meestal prima maar soms moest ik het andersom doen dus ik wisselde het steeds af.
Maar sinds 2 weken kan ik de kabel niet meer eerst in de auto doen want dan geeft de auto gelijk een foutmelding.

Dat is onzin wat die dealer zegt, er staat nooit spanning op de kabel bij het insteken. Als de kabel verbonden is, is er eerst communicatie tussen auto en lader waarna, als alles in orde is, er pas spanning op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:07:
[...]

Dat is onzin wat die dealer zegt, er staat nooit spanning op de kabel bij het insteken. Als de kabel verbonden is is er eerst communicatie tussen auto en lader waarna als alles in orde er pas spanning op komt.
Mja, zal ook wel een van de redenen zijn dat ze hun Fiat licentie niet meer hebben ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:04
Draakje5 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:50:
Ik ben vandaag voor het eerst aan het laden (openbaar).
Bij een vattenfall paal op het werk, met vattenfall pas.
De locatie is limburg, dus ik verwachtte een kostenplaatje van 0.3993 cent per KWH (incl btw).

Nu kon ik niet direct een prijs zien in de app tijdens het laden, maar na het toevoegen van de paal bij mijn favorieten kom ik tot mijn verbazing het volgende tarief tegen, dit rijmt niet met de Vattenfall tarieven online. Gooit mijn werkgever er een marge bovenop of hoe zit dit?
[Afbeelding]
als het niet een paal is op publieke grond dan kan de prijs natuurlijk anders zijn, ingesteld door de eigenaar van de paal.
In de app kan je gewoon de tarieven zien, ook voordat je gaat laden. Klik op de paal, en scroll omlaag. (kan je ook palen als favoriet opslaan en een notificatie aanzetten voor als de paal vrij komt)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crab-
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:35
Gister ook mijn ESB pasje mogen ontvangen. Helaas net mijn ENEL verlengt ....:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Kodess schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:26:
[...]

als het niet een paal is op publieke grond dan kan de prijs natuurlijk anders zijn, ingesteld door de eigenaar van de paal.
In de app kan je gewoon de tarieven zien, ook voordat je gaat laden. Klik op de paal, en scroll omlaag. (kan je ook palen als favoriet opslaan en een notificatie aanzetten voor als de paal vrij komt)
Ohw, wist niet dat dat nog ingesteld kon worden. Beetje jammer, maargoed.
Dan denk je Vattenfall 0.39 cent per kwh in limburg, maar vervolgens heb je bij vattenfall palen op niet publieke locaties dus nog een afwijkend tarief.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 10-05-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
yannienl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:15:
[...]

Mja, zal ook wel een van de redenen zijn dat ze hun Fiat licentie niet meer hebben ..
Onze tweede auto is een Fiat 500e, persoonlijk vind ik het heel erg fijn rijden. Ik ben alleen een beetje bezorgd over de range met een volle auto richting Frankrijk. Met de Mach-e halen we makkelijk 300-320 km, zelfs als we harder dan 100 rijden. Maar ik vrees dat je met de Fiat dan moet rekenen op 150km ?

Het scheelt nogal in het aantal stops, overigens is de maximum laadsnelheid al gehaald met de 500e hier. Was ook wel nodig hij had nog 4% over oid. :)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-10 22:54
[...]

Dat is onzin wat die dealer zegt, er staat nooit spanning op de kabel bij het insteken. Als de kabel verbonden is, is er eerst communicatie tussen auto en lader waarna, als alles in orde is, er pas spanning op komt.
Correct. Je zult merken (zien horen) dat hij een paar seconden nodig heeft om de communicatie te checken. Daarna hoor je vaak een klikje (relay) waarna de spanning pas op de kabel staat.
Zou een gevaarlijke bedoeling worden anders :)

Ik ben nog in afwachting van ESB of mijn 2e pas zomaar op een ander account gezet kan worden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve79
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-10 22:19

Steve79

wie weet!?

Ook hier (eindelijk) de ESB pas binnen, 22 maart besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Brotuck schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Onze tweede auto is een Fiat 500e, persoonlijk vind ik het heel erg fijn rijden. Ik ben alleen een beetje bezorgd over de range met een volle auto richting Frankrijk. Met de Mach-e halen we makkelijk 300-320 km, zelfs als we harder dan 100 rijden. Maar ik vrees dat je met de Fiat dan moet rekenen op 150km ?

Het scheelt nogal in het aantal stops, overigens is de maximum laadsnelheid al gehaald met de 500e hier. Was ook wel nodig hij had nog 4% over oid. :)
Hangt er vanaf welke 500e je hebt, ik heb de 42kwh versie en daarmee rijd ik in de zomer bij 100km/h zo'n 275km van 100% naar 5%.
Rijd ik alleen door steden, dorpjes en N-wegen dan haal ik 300km+, wederom van 100% naar 5%.
Maar normaal rijd ik van 80% naar 20% en dat is meestal iets meer dan 200km.
Welke maximum laadsnelheid haal jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Headshot_NL schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Correct. Je zult merken (zien horen) dat hij een paar seconden nodig heeft om de communicatie te checken. Daarna hoor je vaak een klikje (relay) waarna de spanning pas op de kabel staat.
Zou een gevaarlijke bedoeling worden anders :)

Ik ben nog in afwachting van ESB of mijn 2e pas zomaar op een ander account gezet kan worden.
Jep, ik was toen een rookie dus ik ging er vanuit dat het zo was.
Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik destijds dit advies ook van ervarerenererererere kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usta
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-10 16:22
Steve79 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:55:
Ook hier (eindelijk) de ESB pas binnen, 22 maart besteld.
Ik heb op 1 april die ESB pas besteld. Op 5 april mail gehad dat ik geen Bavaria bewoner ben, dus ze kunnen geen kaart sturen. Waarschijnlijk, hebben ze daar pas later achter gekomen (oops... 8)7), en iedereen die eerder heeft besteld, krijgt die kaat (gefeliciteerd! ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
yannienl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Hangt er vanaf welke 500e je hebt, ik heb de 42kwh versie en daarmee rijd ik in de zomer bij 100km/h zo'n 275km van 100% naar 5%.
Rijd ik alleen door steden, dorpjes en N-wegen dan haal ik 300km+, wederom van 100% naar 5%.
Maar normaal rijd ik van 80% naar 20% en dat is meestal iets meer dan 200km.
Welke maximum laadsnelheid haal jij?
De 3 deurs versie (met die leuke kleine deur) en idd 42 kWh beschikbaar.
Ik neem aan dat je die afstanden enkel haalt als je 100 km/h rijd ?
De maximum snelheid ligt echt wel richting de 80-85 kW met snelladen, wat op zich handig is. Heel veel ervaring ermee hebben we niet omdat we thuis laden. Maar we overwegen wel om ermee op stap te gaan, gewoon omdat het zo fijn rijd.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Nouja, er staat wel altijd 12 volt op de kabel dus hij had wel een beetje gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Mijn Vattenfall app geeft 7.32 KWH geladen aan, en de app van Ford zelf 9.7 KWH. De auto zit nu vol (Phev).
Hoe kan daar zo'n groot verschil in zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:23
Draakje5 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:18:
Mijn Vattenfall app geeft 7.32 KWH geladen aan, en de app van Ford zelf 9.7 KWH. De auto zit nu vol (Phev).
Hoe kan daar zo'n groot verschil in zitten?
Ik zou meer geloof hechten aan Vattenfall....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Marco-Peters schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:16:
[...]
Maar naar mijn mening zou er iedere 150m gewoon een publieke laadpaal moeten staan, ookal wanneer er voornamelijk mensen wonen die ( nog ) geen EV kunnen veroorloven. Want stel je Tante uit Amsterdam komt op bezoek in Landgraaf, dan zou het fijn zijn als ze haar auto kan opladen.
Of nog veel meer zelfs. Maar in wijken met veel sociale huur wordt zo'n paal dan zelden gebruikt. De business case wordt dan al gauw negatief en dan krijg je weer een discussie wie deze sociale verantwoordelijkheid dan wil betalen.
JeroenV_ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 07:54:
[...]

Overleg het zoieso even met de camping voordat je de stekker erin steekt. Bij steeds meer campings is opladen van je EV via granny niet toegestaan, of moet je ervoor betalen wat uiteraard ook logisch is ;)
Ik heb ook wel eens het antwoord gekregen "We hebben een laadpaal maar die is altijd bezet, zoek zelf maar een stroompaaltje op en hang je auto er maar aan". Meestal denken campings wel met je mee, even overleggen is altijd een goed idee.
PeterZ(on) schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Ja kan ik wel: Is overal verschillend zoals anderen ook al aangaven, zelfs bij 1 CPO kunnen hier al verschillende best-practices zijn. Over het algemeen doe ik eerst kabel dan laadpas, bij apps andersom omdat die apps zelf aangeven dat dát de beste way-to-go is. In de praktijk maakt het bijna nooit echt uit, als je alles maar binnen een minuutje voor elkaar hebt dan start de laadsessie wel. Dat is mijn ervaring tenminste.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Tommie12 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:28:
[...]

Ik zou meer geloof hechten aan Vattenfall....
Ja, maar is dat niet erg weinig, 7.32kwh bij een accucapaciteit van 14.4 kwh (en de accu was zo goed als leeg bij aankomst, stond op 0km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Hachy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Of nog veel meer zelfs. Maar in wijken met veel sociale huur wordt zo'n paal dan zelden gebruikt. De business case wordt dan al gauw negatief en dan krijg je weer een discussie wie deze sociale verantwoordelijkheid dan wil betalen.
Ja dat is wel zo: maar in de supermarkt heb je ook producten welke niemand koopt, toch staan ze in het schap. Dat zijn de zogenaamde service producten. Er moet gewoon een dekkend publiek laad netwerk zijn en niet door partijen als Shell, want anders krijg je straks nog de Q-park van de laadpalen.

Het is dan okay dat er wijken met minder EV's dan minder laadpunten zijn, maar ze moeten er wel zijn. En ik vind ik ook dat er iets gedaan mag worden tegen die klevende PHEV's. Gisteren heb ik een uur op een snellader gewacht, omdat een PHEV een het kleven was. Ze gebruikte de AC.... maar daardoor kon ik mijn auto niet op de laadplaats zetten.

Er zat wel een tijdsbeperking op de lader, maar die omzeil je simpelweg door het laden opnieuw te starten. Wat die mevrouw dus letterlijk deed.... dus zo omzeil je ook kleeftarieven, welke aan sommige publieke laadpalen al geldt. Gewoon het laden opnieuw starten, dan heb je een nieuwe sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ook de serviceproducten moeten door iemand betaald worden. Iedereen wil een dekkend netwerk maar niemand wil ervoor betalen. Ook de overheid niet. Zo lang de vraag achterblijft in bepaalde wijken zal daar van nature minder (of langzamer bij-) geplaatst worden.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Benny schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:13:
Nee hoor je ziet het niet verkeerd maar dacht dat je iets anders bedoelde toen je dit kwantificeerde als 'niet handig'.
Vandaar de vraag, voor mij is die paar euro die je nooit 'opkrijgt' trouwens insignificant.
Ik zie de 5 euro aanschafkosten en de 5 a 10 euro die je nooit zal verbruiken gewoon als totale aanschafkosten.
Wat je zelf al aangaf, met de prijzen voor snellladen bij Shell (en wat andere snellaad-punten) heb je de investering er allang uitgehaald. ;)
yannienl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:01:

Grappig, de Renault-dealer zei het weer precies, expliciet, andersom: Eerst kabel in het laadpunt dan pas in de auto.
Draakje5 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:18:
Dan denk je Vattenfall 0.39 cent per kwh in limburg, maar vervolgens heb je bij vattenfall palen op niet publieke locaties dus nog een afwijkend tarief.
Vattenfall is soms niet zo constant qua prijzen, in mijn woonplaats is het bij de ene laadpaal 33,9 cent en bij de andere 39,9 cent de kWh. Kwestie van vantevoren in de Vattenfall-app te kijken welk tarief er waar gehanteerd wordt. Kom je (bijna) nooit voor verrassingen te staan.
Marco-Peters schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:07:
Er moet gewoon een dekkend publiek laad netwerk zijn en niet door partijen als Shell, want anders krijg je straks nog de Q-park van de laadpalen.

Het is dan okay dat er wijken met minder EV's dan minder laadpunten zijn, maar ze moeten er wel zijn.
Je bedoelt met moeten waarschijnlijk: 'zou ik/men graag willen', of, 'het zou beter zijn dat'.

Het moet allemaal wel betaald worden, dat dan weer wel en daar sluit ik me bij Maarten aan:
Hachy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:13:
Ook de serviceproducten moeten door iemand betaald worden. Iedereen wil een dekkend netwerk maar niemand wil ervoor betalen. Ook de overheid niet. Zo lang de vraag achterblijft in bepaalde wijken zal daar van nature minder (of langzamer bij-) geplaatst worden.
Denk dat in beginsel de overheid aan de lat staat, maar met dit kabinet denk ik niet dat de wensen al te snel vervuld zullen worden. Maar goed, maart 2025 ga ik wederom proberen om daar verandering in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Draakje5 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:18:
[...]

Zjanzjak schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Vattenfall is soms niet zo constant qua prijzen, in mijn woonplaats is het bij de ene laadpaal 33,9 cent en bij de andere 39,9 cent de kWh. Kwestie van vantevoren in de Vattenfall-app te kijken welk tarief er waar gehanteerd wordt. Kom je (bijna) nooit voor verrassingen te staan.
Dan moeten de prijzen in de app wel kloppen natuurlijk... Ik zie namelijk in de app een ander tarief staan, dan wanneer ik aan het laden ben... oké dit is geen Vattenfall paal, maar van GreenFlux.
In de app (Shell Recharge) staan tarieven die zo'n 0,10 euro per kWh hoger zijn dan dat ze daadwerkelijk zijn... In de app was het eerst 0,59 / kWh, nu overigens verhoogd naar 0,64 / kWh, terwijl ik maar 0,53 / kWh betaald hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Usta schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Ik heb op 1 april die ESB pas besteld. Op 5 april mail gehad dat ik geen Bavaria bewoner ben, dus ze kunnen geen kaart sturen. Waarschijnlijk, hebben ze daar pas later achter gekomen (oops... 8)7), en iedereen die eerder heeft besteld, krijgt die kaat (gefeliciteerd! ;) ).
Ja, de cutoff was 28-03, zoals hier gemeld:
marcieking in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik ververs iedere ochtend de postnl app vijf keer, maar helaas nog steeds geen ESB pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:41
vanaalten schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:24:
[...]

Overzichtje van alle ESB-bestellers voor zover mij bekend:
@Peutpeut heeft op 19-3 de ESB pas besteld en 7-4 ontvangen
@Headshot_NL heeft 'm ook op 19-3 besteld. Op 11-4 kreeg hij/zij bevestiging dat 'ie binnen twee weken geleverd zou worden en op 21-4 was de pas nog niet gearriveerd. Volgens ESB is de pas in week 16 verstuurd.
@CrazyMinded heeft 'm ook op 19-3 besteld. Op 31-3 nagevraagd en werd bevestigd dat deze binnen twee weken geleverd zou worden; 21-4 nog niet gearriveerd.
@hjs heeft 'm ook op 19-3 besteld, 2-4 gemaild, 5-4 antwoord van vertraging en twee weken geduld, 17-4 weer eens gemaild en nog geen antwoord; nog geen pas ontvangen.
* vanaalten heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen.
@Wingie heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen
@Medjai heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen
@bubbelbart heeft op 20-3 besteld en nog niets ontvangen
@marcieking heeft op 21-3 besteld en kreeg op 11-4 bevestiging dat de pas nog geleverd zou gaan worden.
@Steve79 heeft op 22-3 besteld
Ik had de pas gister in de bus, slechts 7 weken onderweg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Medjai schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:38:
[...]

Ik had de pas gister in de bus, slechts 7 weken onderweg geweest.
Net als @hjs nog niets ontvangen. Maar goed, ik wacht nog even af. Wie weet komt 'ie ooit nog binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
yannienl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:41:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd naar je ervaring met zo'n lange trip in je 500e.
Zelf ben ik nog niet verder geweest dan Duitsland en Belgie in mijn 500e.
Kan je me ook vertellen welke laadsnelheden jij haalt met als je dan toch aan de snellader hangt?
Ik ben net zo benieuwd :) Het hele idee is dat het nu nog een klein beetje spannend is. Het is natuurlijk niet te vergelijken met een langere reis met een Leaf in 2012, maar met de snelle uitbouw van de netwerken en de groeiende capaciteit van accu’s zal het over enkele jaren helemaal een fluitje van een cent zijn.
Snelladen heb ik alleen maar gedaan om het eens te testen. België en binnenlandse bestemmingen op vergelijkbare afstand heb ik er regelmatig mee gedaan, maar daarvoor hoef je niet snel te laden zolang je meer dan een uurtje of 2-3 op je bestemming bent. Maar de 500e staat bekend om een prima laadcurve zolang het niet te koud is. De max van 85 kW moet je kunnen halen en dit zakt relatief langzaam in ‘platforms’ naar beneden. Je kan zelfs iets verder laden dan 80%, pas bij 85% stort het het in.
Als je android hebt kun je met Enel de digitale kaart gebruiken via NFC van je telefoon, dan heb je geen pas meer nodig.
Dat is een goede tip! Er zal helaas geen Android toestel meegaan, maar wellicht kan iemand anders de tip gebruiken.
Pagina: 1 ... 53 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2