[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Zojuist een mailtje van ANWB/Eneco over nieuwe tarieven:
Normaal laden (AC):
Oud tarief: €0,57 per kWh
Nieuw tarief: €0,60 per kWh

Snelladen (DC):
Oud tarief: €0,90 per kWh
Nieuw tarief: €0,85 per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
ANWB past tarieven per 10 maart aan.

Het tarief voor normaal laden in Nederland stijgt met 3,0 cent. Het tarief voor snelladen in Nederland daalt met 5,0 cent. De overige tarieven wijzigen niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/StPqtx8L-NGPOpD1LK5q2Zoosq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQUlPQFfYp25ApxFtxgHsrMN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12
Is er ooit al eens uitgelegd waarom die tarieven blijven stijgen? De Tesla charger om de hoek kan ik goedkoper DC laden dan nu bij ANWB AC :/

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
ik snap het wel een beetje, maar het voelt wel raar.
ANWB biedt een flatrate en bij AC betekent dat je met ANWB pas nu in veel gevallen minder betaalt dan CPO.
Dat is natuurlijk voor hen een financieel probleem. Ook met 0,60 is het lager dan veel CPO die daar nog boven zitten.
Tegelijkertijd zie ik wel overal de energietarieven flink dalen en ook thuis inmiddels aanbod voor "vast" contract rond 0,40.
Dan is het raar dat laadpastarieven nog stijgen. Feitelijk zouden CPO nu ook hard naar beneden moeten. 0,70 als CPO-tarief voor AC laden is momenteel absurd.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:13
bubbelbart schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:33:
ANWB past tarieven per 10 maart aan.

Het tarief voor normaal laden in Nederland stijgt met 3,0 cent. Het tarief voor snelladen in Nederland daalt met 5,0 cent. De overige tarieven wijzigen niet.

[Afbeelding]
Haha, lekkere uitleg dit:
...
Deze tarieven wijzigen door de stijgende en dalende inkoopkosten van stroom.
...
Voor zover ik weet wordt er voor snelladen en normaal laden dezelfde stroom gebruikt, die kan niet tegelijk duurder en goedkoper worden toch? 8)7

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
De enige reden dat de ANWB de prijs heeft verhoogd is omdat de ze de laagste prijs in pasjes zonder abonnement hadden.
Er was dus ruimte voor verhoging.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Wesco schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:17:
Voor zover ik weet wordt er voor snelladen en normaal laden dezelfde stroom gebruikt, die kan niet tegelijk duurder en goedkoper worden toch? 8)7
Dat kan heel goed, goedkoper voor de inkoop en duurder voor ons. >:)
Maar zoals ik hiervoor al aangaf snap ik wel hun probleem omdat zij met flatrate lager zaten dan veel CPO. En wat doen wij als CPO lager is? dan pakken wij een andere pas.
Dus hebben zij een loterij met alleen nieten.

Maar uitleg zou wel een stuk beter kunnen. ANWB is in alle opzichten nog newbie als het om EV gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
ANWB werkt samen met Eneco, en Eneco E-mobility verhoog nu ook, maar van 48 ct naar 51 ct/kWh AC.
DC tarief is gelijk aan dat wat de ANWB meldt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

De all-in stroomprijs voor de thuisgebruiker lag vandaag overdag weer rond de 28ct (al hele jaar) en de laadpalen aanbieders blijven elkaar maar aftroeven met verhogingen. Van ANWB snap ik het nog wel, Eneco ook als het roaming betreft. Ze zijn afhankelijk van wat TotalEnergies, GreenFlux, Allego en LMS etc doen.
MarkV6 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:28:
De enige reden dat de ANWB de prijs heeft verhoogd is omdat de ze de laagste prijs in pasjes zonder abonnement hadden.
Er was dus ruimte voor verhoging.
Shuttel is voor 44ct en gratis pasje.

[ Voor 38% gewijzigd door Malarky op 02-03-2023 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:04
Ophidian schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 15:01:
Is er ooit al eens uitgelegd waarom die tarieven blijven stijgen? De Tesla charger om de hoek kan ik goedkoper DC laden dan nu bij ANWB AC :/
Ik begrijp er ook niets meer van. Verdenk al die aanbieders ervan er gewoon lekker van te profiteren zolang het kan. Mooie melkkoe toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik denk dat ze hopen dat mensen erin trappen als ze claimen dat de inkoop duurder is, maar iemand die het een beetje volgt, zoals wij in dit topic, die prikken daar wel doorheen.

Zoals @Robert1962 terecht zegt; het is gewoon een melkkoe geworden. Ik kijk het nog een jaartje aan en als het niet beter wordt stap ik zo weer in een ICE. Dan weet ik i.i.g waar ik aan toe ben. Ik baal een beetje van deze ontransparante oplaadpasmarkt inmiddels.

Volgens mij hoorde ik dit in die Radar-uitzending; als de brandstofpompen dezelfde geintjes uithaalden met onduidelijke tarieven zou het acht uur journaal ermee openen. Hier ondergaan we het met lede ogen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gunner op 02-03-2023 17:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Een beetje nuance is misschien wel op zijn plaats in deze tarievendiscussie. Anders dan op de brandstofmarkt wordt er niet gewerkt met dagprijzen aan de publieke laadpalen, maar wordt er in de concessies die de laadpaalaanbieders met gemeenten afsluiten vastgelegd tegen welk tarief er geladen kan worden in een bepaalde periode.

Hierdoor staat het tarief dus voor een bepaalde periode vast en kan de laadpaalaanbieder de te leveren stroom alvast inkopen om zijn risico te beperken. Het gevolg is dat de tarieven aan de laadpaal in meer of mindere mate achterlopen op de actuele stroomprijzen, afhankelijk van de lengte van de contractperioden.

https://www.rtvutrecht.nl...mt-door-andere-contracten

Bij mij in Utrecht worden de tarieven ook afgestemd tussen de aanbieders om geen gedoe om de goedkoopste laadpaal te krijgen. Met € 0,73 tot € 0,75 per kWh is het momenteel afzien voor de Utrechters (al laad ik meestal met de Enel-X laadapp voor rond de € 0,31 per kWh), maar ik heb goede hoop dat ze binnenkort weer zullen dalen.

Misschien had de ANWB beter kunnen uitleggen dat zij zelf geen stroom inkopen maar dat de tarieven die de laadpaalaanbieders doorberekenen gestegen zijn (bv. in Amsterdam en Utrecht).
De tarieven van de aanbieders van snelladers zijn gemiddeld genomen denk ik wat gedaald door de recente tariefsverlaging bij Fastned, die natuurlijk een groot deel van die markt heeft in Nederland.

[ Voor 0% gewijzigd door Wesco op 02-03-2023 19:37 . Reden: typo ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wesco schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:34:

Bij mij in Utrecht worden de tarieven ook afgestemd tussen de aanbieders om een geen gedoe om de goedkoopste laadpaal te krijgen.
Prijsafspraken zijn verboden, wat bedoel je precies met die afstemming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:57:
[...]
Dat las ik hier in dit (premium-)artikel van het AD: https://www.ad.nl/auto/in...-accu-te-vullen~ac0fe2e8/
...
Vaste basisprijs
De rol van de gemeente Utrecht wijkt af van andere gemeenten. Het stadsbestuur legt de basisprijs vast voor alle aanbieders die openbare laadpalen in de stad mogen exploiteren. Utrecht heeft vorig jaar besloten sneller mee te gaan bewegen met de marktprijs. Deze wordt elk kwartaal vernieuwd.

,,Door de sterk gestegen energieprijzen was de laadprijs niet langer kostendekkend’’, zegt een woordvoerder. ,,Natuurlijk zijn we er niet blij mee dat er een hogere prijs aan de laadpalen moet worden gerekend. Anderzijds is het ook niet realistisch om van de exploitanten van deze laadpalen te verwachten dat zij een dienst uitvoeren die niet kostendekkend is. Dan verliezen zij de mogelijkheden om nieuwe laadpalen te plaatsen of kunnen zij zelfs failliet gaan, en dat is niet in het belang van de e-rijder.’’

In andere gemeenten is de prijs voor langere tijd vastgelegd, bijvoorbeeld via een aanbesteding voor het plaatsen en exploiteren van laadpalen. Dat gebeurde vóór de grote prijsstijgingen. Het lage tarief in Rotterdam bijvoorbeeld geldt tot 2025.

Volgens de gemeente Utrecht is actuele laadprijs nu 12 cent per kWh hoger dan de stroomprijs die een consument vorig kwartaal thuis zou betalen bij het afsluiten van een energiecontract. Die 12 cent dekt de kosten voor de plaatsing van de palen en het onderhoud ervan, stelt de gemeente. ,,Dus de laadprijs aan openbare laadpalen is niet extreem hoog ten opzichte van thuisladen.’’

De gemeente houdt hierbij geen rekening met het door de overheid ingesteld het prijsplafond van 40 cent voor huishoudens. E-rijders die thuis opladen, zullen daarbij wel boven het maximumverbruik per jaar uitkomen, waarna ze het reguliere tarief betalen.

Tarief wordt nog hoger
De Utrechtse prijs wordt per kwartaal vernieuwd, maar loopt vanwege de verwerkingstijd twee maanden achter op de actuele markprijs. Op 1 maart gaat het tarief nog eens met 2 cent omhoog. De verwachting is dat opladen in juni goedkoper wordt.
...
...
Het Utrechtse bedrijf We Drive Solar is met een kleine duizend laadpunten de grootste aanbieder in de stad. Eigenaar Robin Berg heeft er begrip voor dat de gemeente één vaste prijs stelt. ,,Daardoor is het voor iedereen duidelijk wat opladen in de publieke ruimte kost. Je wilt niet dat mensen bij wijze van spreken gaan vechten om de goedkoopste paal. Het is nu aan ons samen om opladen aantrekkelijk te houden.’’

Berg ziet dat de hoge prijs niet leidt tot minder gebruik. ,,Er is nog nooit zoveel opgeladen als afgelopen maand.’’

Ingrijpen in de markt
De oplaadpalensector is relatief nieuw en Hachmang zie dat overheden nog moeite hebben om er mee om te gaan. ,,Gemeenten pakken het verschillend aan. Utrecht stelt één prijs in voor alle palen. Je kunt zeggen: Utrecht neemt haar verantwoordelijkheid. Een ander zegt: waarom grijp je zo in op de markt?’’

Volgens de gemeente Utrecht past een deel van de andere steden en regio’s momenteel de contracten naar Utrechts voorbeeld aan. ‘Dat leidt tot hogere, maar kostendekkende laadprijzen’.

Utrecht onderzoekt hoe bij een volgende afsprakenperiode de prijzen lager kunnen worden gehouden. De stad werkt nu aan een netwerk van ‘slimme laadpalen’ die accu’s kunnen op- en ontladen om te kunnen profiteren van goedkope stroomperiodes.
...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Wolly schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:57:
[...]
Hoewel ik het niet eens ben met de aanpak, is dit een bewuste keuze van Utrecht, alle aanbieders zitten ongeveer op dezelfde prijs, niet binnen dezelfde concessie, ook palen van vorige concessies, om het financieel dekkend te houden voor aanbieders en conflicten te voorkomen.

Het is natuurlijk ook geen hobby-project. Per maand worden er gemiddeld 40 nieuwe laadpalen in Utrecht geplaatst in alle subwijken waar op het drukste moment de bezetting >80% is. Dat moet óók bekostigd worden, niet enkel de stroomprijs.

We hebben als early adopters een leuke tijd gehad, maar de markt is nu in adolescentiefase beland, op weg naar een volwassen markt; met af en toe nog wat kleerscheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:27
Wesco schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:29:
[...]

Dat las ik hier in dit (premium-)artikel van het AD: https://www.ad.nl/auto/in...-accu-te-vullen~ac0fe2e8/

Ook hier geldt weer dat de wereld te klein zou zijn als een gemeente alle tankstations een minimumprijs zou opleggen! Waarom vinden we het bij laadpalen dan wel goed? En sinds wanneer is prijsconcurentie ongewenst?
[...]

[...]

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
Ik vind het bijzonder dat hier mensen zijn die de acties van de ANWB en andere aanbieders met vast tarief niet begrijpen. Dat soort aanbieders staat haaks op waar we het hier dagelijks over hebben: de laagste kWh-prijs per laadpaal zien te krijgen.

ANWB gokt erop dat ze onder de streep voordeel hebben, of in ieder geval break-even draaien en nog wat verdienen aan het starttarief of de abo-kosten. Dat doen ze door gemiddeld genomen een redelijk tarief te bieden, en je gemak te bieden door je zekerheid te geven over de kWh-prijs: bij iedere AC-paal in Nederland betaal je € 0,60. Als het CPO-tarief € 0,50 is, verdienen ze € 0,10; als het CPO-tarief € 0,70 is, verliezen ze € 0,10. In dit topic gaan we direct tegen dat businessmodel in door zélf het CPO-tarief te betalen als dat voordeliger is, en anders ANWB het verschil te laten betalen. Uiteindelijk legt ANWB dan vaker bij dan ze iets verdienen, dus moet het tarief omhoog.

Ik doe er zelf ook aan mee natuurlijk, anders zat ik niet in dit topic, maar dit is basis-economie 8)7

(waar ANWB staat kun je ook iedere willekeurige aanbieder met vast tarief lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sandro! schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:41:
Ik vind het bijzonder dat hier mensen zijn die de acties van de ANWB en andere aanbieders met vast tarief niet begrijpen.

(...)

Ik doe er zelf ook aan mee natuurlijk, anders zat ik niet in dit topic, maar dit is basis-economie 8)7
Is dat omdat ze het niet begrijpen, of omdat ze het juist prima begrijpen maar (zoals jij ook schetst) maar voor hun eigen voordeel kiezen? Ik snap niet helemaal welk punt je probeert te maken... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
Roelant schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Is dat omdat ze het niet begrijpen, of omdat ze het juist prima begrijpen maar (zoals jij ook schetst) maar voor hun eigen voordeel kiezen? Ik snap niet helemaal welk punt je probeert te maken... :)
Er zit van alles tussen, maar dat, geparafraseerd, ANWB de prijs verhoogt omdat het kan gaat voorbij aan het hele economische aspect. Het punt dat ik probeer te maken is dat ANWB niet probeert iedereen op te lichten door hun prijzen te verhogen omdat ze zien dat hogere vaste tarieven ook door de markt gedragen worden, maar omdat de CPO-prijzen voor AC-laden stijgen (en die van DC-laden dalen) en ANWB geen liefdadigheidsinstelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
Gunner schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:52:

Ik neem aan dat je bedoelt dat als je een CC hebt gekoppeld bij Freshmile.
menzo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:54:

Ja, bij mij ging dat automatisch toen ik het pasje zelf voor 4 euro kocht met mijn CC.
Ik heb dat uitgevinkt toen ik de vraag kreeg om de CC te koppelen.
Bij mij staat er wel voldoende saldo op, en vul ik het elke keer aan als het saldo niet meer toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Sandro! schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:41:
Ik vind het bijzonder dat hier mensen zijn die de acties van de ANWB en andere aanbieders met vast tarief niet begrijpen. Dat soort aanbieders staat haaks op waar we het hier dagelijks over hebben: de laagste kWh-prijs per laadpaal zien te krijgen.

ANWB gokt erop dat ze onder de streep voordeel hebben, of in ieder geval break-even draaien en nog wat verdienen aan het starttarief of de abo-kosten. Dat doen ze door gemiddeld genomen een redelijk tarief te bieden, en je gemak te bieden door je zekerheid te geven over de kWh-prijs: bij iedere AC-paal in Nederland betaal je € 0,60. Als het CPO-tarief € 0,50 is, verdienen ze € 0,10; als het CPO-tarief € 0,70 is, verliezen ze € 0,10. In dit topic gaan we direct tegen dat businessmodel in door zélf het CPO-tarief te betalen als dat voordeliger is, en anders ANWB het verschil te laten betalen. Uiteindelijk legt ANWB dan vaker bij dan ze iets verdienen, dus moet het tarief omhoog.

(waar ANWB staat kun je ook iedere willekeurige aanbieder met vast tarief lezen)
Ik denk niet dat een beperkt groepje forumfanaten hier dat voor de ultieme laagste prijs gaat de ANWB of Shell het moeilijk gaan maken. Temeer omdat een zeer groot deel de EV rijders een leaseauto van de zaak rijden en die het geen moer kan schelen wat de prijs aan de paal is (de baas betaalt toch wel).

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:43

bert pit

asdasd

pmiddeld schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:49:
[...]

Ik denk niet dat een beperkt groepje forumfanaten hier dat voor de ultieme laagste prijs gaat de ANWB of Shell het moeilijk gaan maken. Temeer omdat een zeer groot deel de EV rijders een leaseauto van de zaak rijden en die het geen moer kan schelen wat de prijs aan de paal is (de baas betaalt toch wel).
Spijker op zijn kop. Een EV uit 2019 met 4% bijtelling is nog steeds zeer populair. Prive EV rijders moeten het wel van een lage laad prijs hebben en dan zie je hele grote verschillen in laad tarieven.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik vermoed dat er op de langere termijn minder vraag uit de (bijtellings) leasemarkt komt naar EV's. Ze zijn met de hogere prijs en vergelijkbare bijtelling niet meer interessant genoeg. Dan zul je ook zien dat de laadtarieven mee moeten naar 'transparant'.

Goedkoper dus. Ik denk binnen twee a drie jaar.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
bert pit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:35:
Ik vermoed dat er op de langere termijn minder vraag uit de (bijtellings) leasemarkt komt naar EV's. Ze zijn met de hogere prijs en vergelijkbare bijtelling niet meer interessant genoeg. Dan zul je ook zien dat de laadtarieven mee moeten naar 'transparant'.

Goedkoper dus. Ik denk binnen twee a drie jaar.
Er zijn kabinetsplannen om leaseauto’s verplicht electrisch te maken per 2025, om zo een voortrekkersrol te nemen in de verdere vergroening van het wagenpark, met als bijkomend voordeel dat de tweedehands markt in EV’s daar ook groter van wordt.

Bron: https://www.telegraaf.nl/...een-nog-elektrisch-leasen

Ik heb er sindsdien overigens weinig meer over gehoord, maar naast harde regelgeving zijn er natuurlijk ook zachtere methoden om de leaserijder naar een EV te stimuleren, bv. door de bijtelling op brandstofauto’s te verhogen, kilometerheffing duurder maken, etc. Ook op Europees niveau wordt hier inmiddels naar gekeken.

Wat de impact op de laadtarieven zal zijn is lastig te voorspellen, ik denk dat dat meer aan de markt wordt overgelaten en de overheid met name faciliterend zal zijn, om voldoende laadpalen beschikbaar te krijgen, slim laden te stimuleren etc.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Het is vanaf nu mogelijk om bij Tesla te laden met de ChargeMap pas! https://chargemap.com/tes...utm_status=true&utm_term=

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI1tDCHZbvSVrmmlZX83IVeXxyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biq1dOdNSNTj8j0nAX0h3aK9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:31
En sindsdien is de app niet meer op te starten bij mij

O werkt weer hier
Wel prijzig hier in Frankrijk.

Om het te gebruiken heb je nog steeds een tesla app en account nodig. Dus de toevoegde waarde anders dan "het kan" zie ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3oC06MAMCrshabHwqYNUWrhmL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqkrnSmKOMorb8callpD161I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Brotuck op 03-03-2023 09:46 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46
Dit is volgens mij gewoon de volgende stap in het verder opstellen van hun netwerk. Volgens mij kunnen we wel raden wat de volgende stap gaat worden: dat je vanuit de Chargemap app ook het laden kan starten.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:21
En eigenlijk is het ook niet de pas als ik het zo lees maar de app.
Want ik heb nog nooit een paslezer gezien op een Tesla Supercharger, dus hoe zou je dan de pas kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 11:23
Brotuck schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:20:
[...]

En sindsdien is de app niet meer op te starten bij mij

O werkt weer hier
Wel prijzig hier in Frankrijk.

Om het te gebruiken heb je nog steeds een tesla app en account nodig. Dus de toevoegde waarde anders dan "het kan" zie ik niet.

[Afbeelding]
Als dit de prijzen zijn voor heel Frankrijk is het niet echt interessant, afgezien dat niet alle SuC's open zijn voor niet Tesla's. Verder heb je nog steeds een Tesla app nodig. Het zou pas interessant zijn als ze zorgen dat Autocharge werkt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:26
Dat is wel de prijs zonder abonnement neem ik aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:34
JeroenV_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:56:
En eigenlijk is het ook niet de pas als ik het zo lees maar de app.
Want ik heb nog nooit een paslezer gezien op een Tesla Supercharger, dus hoe zou je dan de pas kunnen gebruiken?
Als je straks de pas van de leasemaatschappij als betaalmethode kan toevoegen heeft het voor best wat mensen meerwaarde denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 20:38
Wesco schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Dit is misschien meer iets voor het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Ik weet niet of het handig is om € 129,- te investeren voor een 1-fase laadkabel, want ik denk niet dat de meeste gemeenteraadsleden zullen begrijpen wat je met een 3-daagse laadsessie wilt bereiken. Laadpalen saboteren is natuurlijk helemaal ongewenst.

Maar ik herken de problematiek wel een beetje, hier in mijn straat zijn op een parkeerpleintje ook twee laadpalen geplaatst die vooralsnog vrij weinig gebruikt worden. En er wordt ook wel wat geklaagd door buurtbewoners vanwege de afname aan gewone parkeerplekken.

Wat misschien het handigst is: met één of twee andere mensen uit de straat een gesprek vragen met de betrokken ambtenaar en/of wethouder, en vragen waarom ze dit zo doen. Misschien heeft het wel te maken met beschikbaarheid van voldoende capaciteit op het electriciteitsnet bijvoorbeeld.

Je zou dan kunnen voorstellen om voorlopig een deel van de parkeerplekken bij de laadpalen niet exclusief te reserveren voor het opladen van electrische auto's, totdat er meer behoefte aan laadplekken ontstaat.
Het past idd beter hier.
Probleem hier is dat er gewoon 2 plekken op er woning waren. Iedereen heeft gewoon twee auto’s.

Maar met 7 woningen en 14 plekken verlies je met 2 laadpalen opeens 4 parkeerplekken, nog maar 10 over.

Met de eerste laadpaal was niet iedereen tevreden, maar kon ermee leven. Nu een tweede ernaast en dat is als een doorn in het oog omdat er bijvoorbeeld een straat verderop best veel parkeerplekken doorlopen. Dus er zijn veel betere alternatieven.

Ik ben op gesprek bij de wethouder uitgenodigd, deze de situatie laten zien en zijn conclusie: best gek eigenlijk dat we daar niet eerder naar gekeken hebben. Het is inderdaad veel beter dat te doen.
Maar toen ging de wethouder weg, het gehele ambtelijke apparaat aan ambtenaren doet alleen maar domweg wat er in de regeltjes staat en zie het resultaat…

De gemeente zegt: er is heel veel vraag in jullie straat omdat er hoge bezetting op de paal is.

Wij zeggen: niemand in de straat gebruikt ze, de vraag verplaatst zich naar waar het aanbod is.

Heel veel mensen met een EV die nu in onze straat laden, moeten de halve wijk doorlopen, hebben een paal dichter bij hun in de buurt aangevraagd, maar krijgen terug: “we plaatsen waar de vraag hoog is” en dat zien we terug in “onze straat”. Ja logisch, omdat ze daar alleen staan.

Ieder beleidsdocument heeft het over meer spreiding. Maar daar bij het woord voegen, nee hoor.

Overigens is laadpaal nummer 1 inmiddels al 3 maanden defect en daar lijkt geen haast mee gemaakt te worden. Maar een tweede bijplaatsen gaat sneller.

We zijn inmiddels super geïrriteerd door deze situatie en ik zal zelf niet zo snel vandalisme ondersteunen, maar mijn camerabeelden zijn niet beschikbaar voor gemeente/politie als het wel gebeurt.

Dus ik gooi er een lekker trage kabel in en laad met 5A met LR Tesla vol.
Dan maar even geen eigen stroom uit zonnepanelen gebruiken met mijn laadpaal in de voortuin en een kabel over de stoep.
Want dat is hoe ik bij voorkeur laad.

Ik heb een hekel aan de auto weg te moeten halen als hij vol is, wat een pure armoede. Ik hoef ook geen centrale waterput meer, gewoon iedereen eigen water.

Met laden zie ik dit als enige toekomst vaste oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPfeAMtMYWwl7Sh1yWJ3N2aVzXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNIksIpPC5OMiOz7wf3PBGkD.jpg?f=fotoalbum_large

Ontlast het net gigantisch in de toekomst, als salderen eraf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Tweak_ers schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:18:
[...]
...
Heel veel mensen met een EV die nu in onze straat laden, moeten de halve wijk doorlopen, hebben een paal dichter bij hun in de buurt aangevraagd, maar krijgen terug: “we plaatsen waar de vraag hoog is” en dat zien we terug in “onze straat”. Ja logisch, omdat ze daar alleen staan.

Ieder beleidsdocument heeft het over meer spreiding. Maar daar bij het woord voegen, nee hoor.

Overigens is laadpaal nummer 1 inmiddels al 3 maanden defect en daar lijkt geen haast mee gemaakt te worden. Maar een tweede bijplaatsen gaat sneller.
...
Ik zou toch proberen dat punt van een goede spreiding nog eens aan te kaarten bij de gemeente, want als die alleen afgaan op de rapportages over veelgebruikte laadpalen dan missen ze de inzichten uit de dagelijkse praktijk. Nodig de ambtenaren en/of de nieuwe wethouder bv. een keer uit om de situatie ter plekke te bekijken.

Samen met het vuilniszak-verhaal in het Thuisladen-topic zie ik trouwens wel een tijdelijke oplossing met die defecte laadpaal: Plak met vuilniszak en/of wat linten en 'Defect/Tijdelijk buiten gebruik'-stickers de defecte laadpaal en het bord af, en gebruik die plekken om te parkeren.
Het valt na drie maanden moeilijk vol te houden dat die plekken vrij moeten blijven voor het opladen als dat niet kan (totdat de paal gefixt wordt natuurlijk).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Wesco schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Ik zou toch proberen dat punt van een goede spreiding nog eens aan te kaarten bij de gemeente, want als die alleen afgaan op de rapportages over veelgebruikte laadpalen dan missen ze de inzichten uit de dagelijkse praktijk. Nodig de ambtenaren en/of de nieuwe wethouder bv. een keer uit om de situatie ter plekke te bekijken.

Samen met het vuilniszak-verhaal in het Thuisladen-topic zie ik trouwens wel een tijdelijke oplossing met die defecte laadpaal: Plak met vuilniszak en/of wat linten en 'Defect/Tijdelijk buiten gebruik'-stickers de defecte laadpaal en het bord af, en gebruik die plekken om te parkeren.
Het valt na drie maanden moeilijk vol te houden dat die plekken vrij moeten blijven voor het opladen als dat niet kan (totdat de paal gefixt wordt natuurlijk).
Dat heeft de eigenaar van de laadpaal al gedaan, zit een vuilniszak overheen.

Maar weer een andere partij dan de nieuwe laadpaal.

Die dingen zien er dus ook compleet anders uit. Geen porum.

Was al aan het bomen over een mail/brief, maar moet de irritatie even laten zakken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
Ik heb al een aantal jaren een ANWB laadpas. De afgelopen maand ben ik 3x in een parkeergarage geweest waar EVbox publieke laadpalen stonden. Ik probeerde te laden met mijn ANWB pas maar er gebeurde niets. De LED's op de laadpaal bleven groen knipperen. Ook nog andere passen geprobeerd (Shell, Plugsurfing, EnWB) maar die deden het ook niet. Is EVBox nog wel toegankelijk voor andere laadpassen of moet je een EVbox laadpas hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
hansdg53 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:47:
Ik heb al een aantal jaren een ANWB laadpas. De afgelopen maand ben ik 3x in een parkeergarage geweest waar EVbox publieke laadpalen stonden. Ik probeerde te laden met mijn ANWB pas maar er gebeurde niets. De LED's op de laadpaal bleven groen knipperen. Ook nog andere passen geprobeerd (Shell, Plugsurfing, EnWB) maar die deden het ook niet. Is EVBox nog wel toegankelijk voor andere laadpassen of moet je een EVbox laadpas hebben?
Ik vermoed eerder connectieproblemen met de backend voor die specifieke laadpalen in die parkeergarage. Als je alleen met de (weinig aantrekkelijke) EVbox-laadpas zou kunnen laden zouden die laadpalen daar nooit uitkunnen.

Waren er andere EV's wel aan het laden?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36

cooper_s1

MINI's rule

menzo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:19:
[...]

Als je straks de pas van de leasemaatschappij als betaalmethode kan toevoegen heeft het voor best wat mensen meerwaarde denk ik.
Dit werkt wel bij FastNed in elk geval... in ieder geval met mijn multitank card..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Wesco schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:24:
[...]

Ik vermoed eerder connectieproblemen met de backend voor die specifieke laadpalen in die parkeergarage. Als je alleen met de (weinig aantrekkelijke) EVbox-laadpas zou kunnen laden zouden die laadpalen daar nooit uitkunnen.

Waren er andere EV's wel aan het laden?
Ja, andere auto's stonden wel te laden, en ik heb ook nog op 3 verschillende plekken geprobeerd.

Ik vermoed, maar kan dat natuurlijk niet bewijzen, dat EVbox de ANWB pas een beetje saboteert, uit rancune dat ANWB de samenwerking met hen heeft opgezegd en met Eneco in zee is gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Voor het eerst m'n Freshmile kaart gebruikt. Omgerekend kwam het op 36 cent/kWh :7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beFo9XyfSHOS1xP69dSFujB1v4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3joYchfzTL92pRxzt6hIKlOq.png?f=user_large

[ Voor 53% gewijzigd door Gunner op 03-03-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
hansdg53 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Ja, andere auto's stonden wel te laden, en ik heb ook nog op 3 verschillende plekken geprobeerd.

Ik vermoed, maar kan dat natuurlijk niet bewijzen, dat EVbox de ANWB pas een beetje saboteert, uit rancune dat ANWB de samenwerking met hen heeft opgezegd en met Eneco in zee is gegaan.
Lijkt me sterk. Waarom zouden ze ook plugsurfing, Shell etc. blokkeren. Die paal is waarschijnlijk in storing en iedereen laadt aan de andere socket(s) want die kennen het probleem.
Hoe dan ook, even EVBox bellen en melden dat het niet lukt lijkt me beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
pmiddeld schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:09:
[...]

Lijkt me sterk. Waarom zouden ze ook plugsurfing, Shell etc. blokkeren. Die paal is waarschijnlijk in storing en iedereen laadt aan de andere socket(s) want die kennen het probleem.
Hoe dan ook, even EVBox bellen en melden dat het niet lukt lijkt me beter.
Het lijkt mij sterk dat ik toevallig 3 plekken heb uitgekozen die allen niet werken, en dat in drie verschillende parkeergarages op verschillende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Gunner schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:06:
Voor het eerst m'n Freshmile kaart gebruikt. Omgerekend kwam het op 36 cent/kWh :7

[Afbeelding]
Nice.
Bij welke laadpaal was het?
Wat ik er van mee krijg, plus mijn eigen ervaring, gaat het bij Allego namelijk elke keer vlekkeloos.
Dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
hansdg53 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:43:
[...]
Het lijkt mij sterk dat ik toevallig 3 plekken heb uitgekozen die allen niet werken, en dat in drie verschillende parkeergarages op verschillende dagen.
Als je bij andere laadpalen wel kunt laden met die laadpassen dan kan er nog een probleem zijn met de specifieke combinatie van jouw EV en de EVbox-laadpalen.

Zo was er dacht ik ooit een probleem met publiek laden met de Renault Zoë op sommige laadpalen, dat uiteindelijk (met een software-update op die laadpalen?) is verholpen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Zjanzjak schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:27:
[...]

Nice.
Bij welke laadpaal was het?
Wat ik er van mee krijg, plus mijn eigen ervaring, gaat het bij Allego namelijk elke keer vlekkeloos.
Dus ben benieuwd.
TE/GFX paal die recent geplaatst is bij mij in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Tweak_ers schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:18:
[...]
Het past idd beter hier.
Probleem hier is dat er gewoon 2 plekken op er woning waren. Iedereen heeft gewoon twee auto’s.

Maar met 7 woningen en 14 plekken verlies je met 2 laadpalen opeens 4 parkeerplekken, nog maar 10 over.

Met de eerste laadpaal was niet iedereen tevreden, maar kon ermee leven. Nu een tweede ernaast en dat is als een doorn in het oog omdat er bijvoorbeeld een straat verderop best veel parkeerplekken doorlopen. Dus er zijn veel betere alternatieven.
De oplossing is natuurlijk heel eenvoudig. Er hoeven maar 2 fossiele auto's ingeruild te worden voor EV en het is weer in balans, Van die 14 zullen vast een stuk of 2 aan vervanging toe zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Gunner schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:06:

[Afbeelding]
Ah die wil ik volgend weekend gaan proberen op Texel bij een LMS paal. Als dat niet werkt nog een Maingau mee om de prijs nog enigzins acceptabel te houden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:26
eltron schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:43:
[...]

De oplossing is natuurlijk heel eenvoudig. Er hoeven maar 2 fossiele auto's ingeruild te worden voor EV en het is weer in balans, Van die 14 zullen vast een stuk of 2 aan vervanging toe zijn...
Al zou dat zo zijn, als je geparkeerd staat hoef niet altijd te laden. Zal maar 2-3x per week zijn meestal, zeker niet dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ophidian schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:52:
[...]

Ah die wil ik volgend weekend gaan proberen op Texel bij een LMS paal. Als dat niet werkt nog een Maingau mee om de prijs nog enigzins acceptabel te houden.
Check wel even de app van te voren. sommige zijn 19 cent, andere 25 ex de prijs per minuut. Meestal gelukkig 19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenJVR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-08 14:32
Beste mensen,

Mijn eerste post in dit topic. Binnenkort gaan we elektrisch rijden.

Nu valt mijn ook op Zonneplan qua energieafnemer en laadpaal. Maar wat ik nu even niet snel helder krijg....
Kan de laadpaal van Zonneplan ook "druppelladen". Bijvoorbeeld zoals de Zappy kan, dus puur alleen de opgewekte zonnestroom gebruiken voor het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
@Ophidian De lengte van Texel is twintig km en de gemiddelde breedte acht km, hoe vaak ga je dat heen en weer rijden? Hoeveel duurder zullen de kilometers die je daar rijdt duurder zijn dan wat ze 'normaal' kosten?
Natuurlijk wil niemand teveel betalen, maar je bent er op vakantie.......toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Gunner schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:43:
[...]

Check wel even de app van te voren. sommige zijn 19 cent, andere 25 ex de prijs per minuut. Meestal gelukkig 19
Klopt, die op Texel is 25 cent. Inclusief minuuttarief ongeveer 42 cent per kWh.
Peter-036 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:48:
@Ophidian De lengte van Texel is twintig km en de gemiddelde breedte acht km, hoe vaak ga je dat heen en weer rijden? Hoeveel duurder zullen de kilometers die je daar rijdt duurder zijn dan wat ze 'normaal' kosten?
Moet er ook de terugreis kilometers laden natuurlijk. En als ik met weinig moeite (door andere pas te gebruiken) minder kan betalen, dan doe ik dat graag. Ondanks dat het wel of geen vakantie is. Ga er niet voor omrijden nee. ;)

Mijn thuis tarief is overigens nog steeds 0,25 euro per kWh. Dat scheelt dus zeker flink :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ophidian op 04-03-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
The__Virus schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:36:
[...]

Al zou dat zo zijn, als je geparkeerd staat hoef niet altijd te laden. Zal maar 2-3x per week zijn meestal, zeker niet dagelijks.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar de rest van die 14 auto's zal ook op termijn wel over moeten op elektrisch en in de transitieperiode kan je het nog tijdelijk doen met situatie dat 1 van de 2 laadplekken uitsluitend voor ladende EV is en de andere ook een auto mag staan die niet laadt (zowel EV als ICE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Peter-036 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:48:
Ben jij hier wel eens geweest? Want als iemand die op Texel is geboren en getogen: je rijdt heel veel korte stukjes. Zeker als je een weekendje bent en je veel wil zien.

Maar dat gezegd hebbende: ik zou me ook aan de eerste de beste laadpaal hangen zonder restricties op het tarief zoals tijd.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Ja, @tomic ik ben er weleens geweest. En bij heel veel korte stukjes is een ICE een stuk ongunstiger dan een EV, maar ook wanneer je een week lang elke dag de volle lengte van het eiland heen en weer rijdt is dat < 250 km. Zo'n Volvo 'gebruikt' wel wat meer dan mijn Kia, maar ook dan is het hooguit eens per week laden.....denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
JeroenJVR schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:44:
Beste mensen,

Mijn eerste post in dit topic. Binnenkort gaan we elektrisch rijden.

Nu valt mijn ook op Zonneplan qua energieafnemer en laadpaal. Maar wat ik nu even niet snel helder krijg....
Kan de laadpaal van Zonneplan ook "druppelladen". Bijvoorbeeld zoals de Zappy kan, dus puur alleen de opgewekte zonnestroom gebruiken voor het laden.
Het dikgedrukte stuk snap ik niet helemaal, wat je daarmee bedoeld. Maar hoe dan ook gok ik dat het gaat over een laadpaal van Zonneplan bij jou thuis - en dan is je vraag denk ik beter thuis in dit topic:
Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
tomic schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Ben jij hier wel eens geweest? Want als iemand die op Texel is geboren en getogen: je rijdt heel veel korte stukjes. Zeker als je een weekendje bent en je veel wil zien.

Maar dat gezegd hebbende: ik zou me ook aan de eerste de beste laadpaal hangen zonder restricties op het tarief zoals tijd.
Ik haal onze auto ip zo snel mogelijk weer van een publieke lader als hij vol genoeg zit, zodat iedereen zoveel mogelijk kan laden als dat nodig is. Als ik zonder ander gedrag alleen dmv een andere pas te scannen 25% goedkoper uit ben, dan scan ik die pas. Vakantie of geen vakantie. Als de omstandigheden of eisen anders zijn (langer aan de paal laten staan) of zou er voor moeten omrijden, tsja dat ga ik ook niet doen nee. Dan de pas die op dat moment gunstiger is (geen minuuttarief).

Eea is gewoon afhankelijk van het moment\laadpaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tayfunc
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 17:29
hansdg53 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Toevallig vanochtend nog geladen met een ANWB pas bij een EVbox in de Q-park.

De eerste keer ging het niet goed, dus heb toen de pas er weer tegenaan gehouden. Geen effect en ben toen de kabel aan de evbox eruit gehaald. LED kleurde rood en ben toen opnieuw de kabel erin gaan plaatsen. Weer met de ANWB pas en werd toen wel geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
Tayfunc schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Toevallig vanochtend nog geladen met een ANWB pas bij een EVbox in de Q-park.

De eerste keer ging het niet goed, dus heb toen de pas er weer tegenaan gehouden. Geen effect en ben toen de kabel aan de evbox eruit gehaald. LED kleurde rood en ben toen opnieuw de kabel erin gaan plaatsen. Weer met de ANWB pas en werd toen wel geaccepteerd.
Dank voor het delen van deze ervaring. Eerstvolgende keer ga ik het ook zo doen, ben benieuwd of het bij mij ook gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:19
Ik heb een laadpaal van Coolblue bij een door hen geïnstalleerde laadpaal bij mij thuis. Nu heb ik enkele druppels en nog een kaart ook erbij gekregen. Ik kan nergens vinden of ik deze druppels en kaarten kan toevoegen aan mijn reeds geactiveerde laadpasaccount van Coolblue? Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
eltron schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:43:
[...]

4 bedoel je, maar de gemeente laat BOA’s rondgaan en heeft onderborden geplaatst dat hij tussen 8:00-22:00 uur weggehaald dient te worden. Volle auto aan een paal tussen die tijden is een boete.

Alleen daarom al laad ik lekker aan mijn eigen paal. Dat moeten weghalen terwijl je mét bezig bent ergens mee, pure armoede.

Er is een reden dat centrale waterputten zijn veranderd naar eigen aansluitingen.

Juist omdat het geen parkeerplekken maar laadplekken zijn, verlies je parkeergelegenheid.

Beleidsdocument van de gemeente zelf heeft het op 18 lekken over spreiding en tevens over niet bij mensen voor de deur.

Er zijn nog voldoende stroken parkeerplekken in de wijk die extra zijn. Dus die na een rij huizen nog 30 meter doorlopen.

Ik ben ooit uitgenodigd door de wethouder, na wat inspraak momenten voor de gemeenteraad ivm laden over de stoep. In dat gesprek zegt de wethouder letterlijk: oh dat is een veel betere plek, een paal naast een paal in jullie straat is niet de bedoeling.

Maar ja, wethouder is weg, niemand weet meer van iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Tweak_ers schreef op zondag 5 maart 2023 @ 06:49:
[...]

4 bedoel je, maar de gemeente laat BOA’s rondgaan en heeft onderborden geplaatst dat hij tussen 8:00-22:00 uur weggehaald dient te worden. Volle auto aan een paal tussen die tijden is een boete.

Alleen daarom al laad ik lekker aan mijn eigen paal. Dat moeten weghalen terwijl je mét bezig bent ergens mee, pure armoede.

Er is een reden dat centrale waterputten zijn veranderd naar eigen aansluitingen.

Juist omdat het geen parkeerplekken maar laadplekken zijn, verlies je parkeergelegenheid.

Beleidsdocument van de gemeente zelf heeft het op 18 lekken over spreiding en tevens over niet bij mensen voor de deur.

Er zijn nog voldoende stroken parkeerplekken in de wijk die extra zijn. Dus die na een rij huizen nog 30 meter doorlopen.

Ik ben ooit uitgenodigd door de wethouder, na wat inspraak momenten voor de gemeenteraad ivm laden over de stoep. In dat gesprek zegt de wethouder letterlijk: oh dat is een veel betere plek, een paal naast een paal in jullie straat is niet de bedoeling.

Maar ja, wethouder is weg, niemand weet meer van iets.
Niet iedereen heeft de luxe/mogelijkheid van een eigen paal. Ik woon in het centrum en ben afhankelijk van publiek laden. Ook op kantoor geen laadpaal. Af en toe best lastig.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:51
Weet iemand of / waar je de huidige tarieven van Tesla Superchargers kunt inzien? Kan het nergens zien, en dan is het maar op de gok..

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

bokkow schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:50:
Weet iemand of / waar je de huidige tarieven van Tesla Superchargers kunt inzien? Kan het nergens zien, en dan is het maar op de gok..
Tesla app -> Profiel -> Uw niet tesla opladen. Als je abbo voor €12,99 pm neemt krijg je de Tesla rijders prijzen daar te zien die zo’n 15ct lager liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Malarky op 05-03-2023 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
Ik heb de Enel x pas. flat small van 75 kWh gekocht, 3 laadsessies gedaan, pack volledig opgebruikt, ik check in de app en die zegt inderdaad dat ik de volledige pack heb geconsumeerd (0 kWh of 75 left). Ik wacht een half uur en koop een nieuwe pack, nu een Flat large van 145 kWh. Mijn laatste laadsessie van 21 kWh wordt echter nu afgetrokken van die nieuwe pack, lijkt mij een serieuze bug in de app.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brotuck
Voor de statistieken heb ik mijn trip naar Parijs bijgehouden qua kosten.(bijna alles snelladen)

215.71 kWh geladen
57,63 euro kosten
1049,50 kilometer

Komt neer op
Gemiddelde prijs per kWh 0.27
Gemiddeld aantal km per kWh 4,87
Prijs per km 0,05

Prijzen zijn betalen per minuut in Frankrijk en fluctueren een beetje ivm koude accu en trager laden.

Maar voor deze totaalprijs kun je niet spreken van heel duur vond ik.

Geladen is er met een Elli abbo (oude voorwaarden)
Gereden auto Mustang Mach-e GT 88kWh

[ Voor 11% gewijzigd door Brotuck op 05-03-2023 09:39 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

freegeek schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:29:
Ik heb de Enel x pas. flat small van 75 kWh gekocht, 3 laadsessies gedaan, pack volledig opgebruikt, ik check in de app en die zegt inderdaad dat ik de volledige pack heb geconsumeerd (0 kWh of 75 left). Ik wacht een half uur en koop een nieuwe pack, nu een Flat large van 145 kWh. Mijn laatste laadsessie van 21 kWh wordt echter nu afgetrokken van die nieuwe pack, lijkt mij een serieuze bug in de app.
Is hier heel vaak gemeldt: op de dag dat je laad niet van bundel wisselen of je betaald waarschijnlijk in 2 bundels voor dat dagverbruik. Dus: 2 accounts aanmaken, alleen email hoeft uniek te zijn, klantenservice raad het zelf ook aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 05-03-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Malarky schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Is hier heel vaak gemeldt: op de dag dat je laad niet van bundel wisselen of je betaald waarschijnlijk in 2 bundels voor dat dagverbruik. Dus: 2 accounts aanmaken, alleen email hoeft uniek te zijn, klantenservice raad het zelf ook aan.
Zou het helpen als je eerst terug schakelt naar pay per use, even wacht en dan de nieuwe bundel koopt?. Is toch brakkige implementatie in die app dat het op die manier fout loopt. Ik heb een ticket geopend bij de klantendienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

freegeek schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:08:
[...]

Zou het helpen als je eerst terug schakelt naar pay per use, even wacht en dan de nieuwe bundel koopt?. Is toch brakkige implementatie in die app dat het op die manier fout loopt. Ik heb een ticket geopend bij de klantendienst.
Nee dat helpt niet en de klantenservice weet ervan. Ze beweren dat je alleen virtueel 2x betaald maar niet iedereen heeft die ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Malarky schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Nee dat helpt niet en de klantenservice weet ervan. Ze beweren dat je alleen virtueel 2x betaald maar niet iedereen heeft die ervaring.
wel is duidelijk niet virtueel. Ben benieuwd naar hun uitleg want ze debiteren een pack die ik heb gekocht heb om 20h44 met een laadsessie die gestopt was om 19h33. Ze gaan met een heel speciale uitleg moeten komen want dit heeft grote "back to the future" vibes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Gisteren voor het eerst een plek gehad waar m’n Freshmile kaart geweigerd werd; bij The Wall in Utrecht. Toen maar met de Shell pas geladen, maar die transactie is nergens te vinden nu. Sowieso erg schrale informatie voorziening daar, want het is totaal niet duidelijk hoeveel je nu precies betaald. In de Shell app staat er een ? bij, de Freshmile app laat de locatie gewoon zien + de prijs, maar werkt blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
Malarky schreef op zondag 5 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Vandaag de eerste laadsessie gestart met Enel X app, pas is nog niet binnen. Het starten ging lekker vlot dus dat is een goed begin.

Een workaround met twee accounts klinkt wat omslachtig. Is er geen makkelijkere manier? Stel dat vandaag mijn bundel op is en ik switch na afloop van de laadsessie naar Pay per Use en morgen naar een nieuwe Flat Large, wordt dat dan wel goed geregistreerd?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeVre
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:16
Peutpeut schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:52:
[...]

Vandaag de eerste laadsessie gestart met Enel X app, pas is nog niet binnen. Het starten ging lekker vlot dus dat is een goed begin.

Een workaround met twee accounts klinkt wat omslachtig. Is er geen makkelijkere manier? Stel dat vandaag mijn bundel op is en ik switch na afloop van de laadsessie naar Pay per Use en morgen naar een nieuwe Flat Large, wordt dat dan wel goed geregistreerd?
Ja, dit werkt en is hier al vaker als workaround aangegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:21
RodeVre schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:22:
[...]

Top, was mijns inziens ook al logisch :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Eiríkr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 07:01:
[...]

Niet iedereen heeft de luxe/mogelijkheid van een eigen paal. Ik woon in het centrum en ben afhankelijk van publiek laden. Ook op kantoor geen laadpaal. Af en toe best lastig.
Des te meer reden om in woonwijken, waar mogelijk, eigen palen te stimuleren.

In plaats van ieder jaar nieuwe markeringen zetten en dure palen neerzetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPfeAMtMYWwl7Sh1yWJ3N2aVzXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNIksIpPC5OMiOz7wf3PBGkD.jpg?f=fotoalbum_large

Simpel doch doeltreffend.

Zo zit bij onze leaseconstructie bij een EV altijd een laadpaal. Of je hem nu kwijt kunt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Tweak_ers schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:37:
[...]

Des te meer reden om in woonwijken, waar mogelijk, eigen palen te stimuleren.

In plaats van ieder jaar nieuwe markeringen zetten en dure palen neerzetten:

[Afbeelding]

Simpel doch doeltreffend.

Zo zit bij onze leaseconstructie bij een EV altijd een laadpaal. Of je hem nu kwijt kunt of niet.
ben toch heel benieuwd waar de laadpaal komt te staan als je geen eigen grond hebt om hem op te plaatsen.. :?
Op je balkon of in de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Blijkbaar heb ik iets gemist.

Freshmile had ik ooit genomen zonder een pasje met palen van Pitpoint/Total.
Nu zegt hij dat de sessie niet met de app gestart kan worden en dat ik een pas of druppel moet kopen voor 5 euro. Hebben meer mensen dat en kan het niet bijvoorbeeld wel met Android?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:15
kaanmijo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:40:
Gisteren voor het eerst een plek gehad waar m’n Freshmile kaart geweigerd werd; bij The Wall in Utrecht. Toen maar met de Shell pas geladen, maar die transactie is nergens te vinden nu. Sowieso erg schrale informatie voorziening daar, want het is totaal niet duidelijk hoeveel je nu precies betaald. In de Shell app staat er een ? bij, de Freshmile app laat de locatie gewoon zien + de prijs, maar werkt blijkbaar niet.
Is mij ook overkomen bij een camping. Pas een maand later stond de laad sessie in de Shell app met alleen info van de hoeveelheid energie. En nog een maand later kon ik pas zien wat de laadkosten waren want toen pas kwam de factuur.

[ Voor 4% gewijzigd door ningalloon op 05-03-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Shell kan pas doorgeven wat het kost wanneer zij die gegevens van de laadpaaluitbater krijgen.....dus doorberekenen gaat ook niet sneller.

Wanneer ik bij een Shell DC lader geladen heb, kan ik de gegevens zien net nadat de stekker er uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door Brotuck op 05-03-2023 21:46 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
Ik las zonet in een ander topic over de Eevee app en business platform maar het lijkt me eerder hier thuis te horen.

Het lijkt me alvast een fantastisch concept in vergelijking met de vereisten die m'n werkgever nu heeft waarbij je een dure laadpaal moet plaatsen met koppeling naar een business platform. Het nadeel is dat je op die manier bijvoorbeeld niet bij vrienden of op je buitenverblijf kan laden (aangezien blijkbaar maar één laadpaal is toegelaten per werknemer) en een reeks van andere beperkingen.

Ik vraag me dan ook af of er werkgevers zijn die dit gebruiken in Belgie of Nederland (geen idee hoe met de fiscaliteit zit) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
demonic schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:45:
[...]

ben toch heel benieuwd waar de laadpaal komt te staan als je geen eigen grond hebt om hem op te plaatsen.. :?
Op je balkon of in de keuken?
Dat is voornamelijk bij appartementen?

De huizen zonder voortuin in de wijk plaatsen de lader gewoon aan de voorgevel.

Oegstgeest is inmiddels ook “over” en ik merk dat steeds meer gemeenten het licht zien.

Plekken waar dit mogelijk is ga je geen dure laadpalen plaatsen. Ieder jaar komt er weer een busje aanrijden om de markering op de parkeerplek aan te brengen. 3 man sterk een halve dag bezig.

Als die kosten zijn niet nodig.

Oegstgeest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06F7_hoY__ZDTeIBsmBFYG8AH4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkYRrW9p0hmSIMTg9FWeYOZD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJfq0h0FxWGWLEZFRMJgD2QUw4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTbwDPEPTBjguIup0vAHgPIl.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heeft iemand daar bij het woord gevoegd en een vuilniszak over de laadpaal geplaatst 🤣

Ik vind het helemaal mooi, zonder schade aan te brengen, toch een statement maken.

Verdeel het gewoon over de straten en niemand had er een probleem mee gehad, maar een laadplein voor je deur creeeren waar steeds meer busjes en taxi’s gebruik van maken.

Beleid is niet voor niets: niet voor iemands deur. En toch doen ze het, terwijl er gewoon andere oplossingen voor handen waren.

Er zijn tal van “overtollige” parkeerplekken beschikbaar, plaats die palen dáár dan.

Toevallig heeft de gemeente een nieuwe map online gezet met de vraag waar behoefte is aan laadplekken. En twee van de plekken die ik bij de wethouder heb aangedragen, zijn inderdaad nu ook aangevraagd door gebruikers!

Dat steekt nog het meest, je wordt uitgenodigd door de wethouder, die is het met bekijken van de foto’s en alternatieven volledig eens met je. En tóch staat er maanden later een paal….

Afspraak is afspraak, geldt blijkbaar niet bij de overheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Tweak_ers schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:51:
Afspraak is afspraak, geldt blijkbaar niet bij de overheid.
Binnenkort mag je weer stemmen!

Btw, je bent deze keer je vaste riedeltje over centrale waterputten vergeten in je post.

Anyways, zit te kijken naar Enel (de bundels) maar man man, de app is nou niet je van het.
Krijg er de vinger maar niet achter of het ook gaat werken voor de (60) Joulz palen in de openbare parkeergarage bij mijn kantoor. Dat is de enige redenen, vooralsnog, om voor Enel te gaan.

Bij inzoomen op de app op die locatie lijkt het erop dat er te laden valt met de Enel pas maar bij klikken op de welbekende icoontje gebeurt er niets, of verdwijnen ze even. De online kaart is niet veel beter.

Dus, iemand ervaring met Enel i.c.m. Joulz laadpunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:08
RodeVre schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:22:
[...]

@Malarky zegt net ff boven jouw antwoord dat dit niet werkt.

Wat is het nu... werkt het wel of werkt het niet?

Ik ben net begonnen met Enel X en heb een pasje ontvangen en gekoppeld aan mijn account.
Moet ik nu een 2e account maken en een 2e pas bestellen en de 2e helft van de maand op het andere account laden?

Misschien dat wisselen van bundel naar pay per use op dezelfde dag van je laatste laadsessie fout gaat, maar als je de volgende dag wisselt dan wel?
en dan de dag daarop weer een bundel kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZZeff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 15:02
yannienl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:30:
[...]

Nee ze hebben vorige maand al gecorrigeerd, anders hadden ze dat wel gezegd denk ik.
Als ik het bereken, en ik kan dat verkeerd doen, dan is het (4,99-9%)+21%= 5,49 en niet 5,54.

Het gaat me natuurlijk niet om het geld, maar als je zegt dat het abonnement 4,99 is, dan is het niet opeens 5,54.

Update
Nee je hebt gelijk, het is natuurlijk (4,99/109)x121=5,54.
Maar toch, ze hebben het de vorige keer wel gecorrigeerd.
Als de BTW verandert, mogen ze dat dan zo maar aanpassen in een jaarcontract?
Bij mij ook weer het verkeerde tarief gerekend voor mijn Elli Drive Highway 2022 abbo (€14,42 i.p.v. €12,99). Voor januari hebben ze dit verschil bij mij ook gerestitueerd. Ik zal hen opnieuw een e-mailtje sturen. We hebben een vast contract voor een jaar, met btw gegoochel hebben wij als klant niets te maken. De 2023 tarieven, die halverwege dec 2022 zijn doorgevoerd zijn bovendien ook niet aangepast. Ik hoop niet dat ik voortaan elke maand een aanvraag voor restitutie hoef te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Supershiva schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:33:
[...]
Misschien dat wisselen van bundel naar pay per use op dezelfde dag van je laatste laadsessie fout gaat, maar als je de volgende dag wisselt dan wel?
en dan de dag daarop weer een bundel kopen?
Ja dat werkt wel, en is ook wat @RodeVre probeerde duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Zijn alle Alfen palen van Vattenvall zo langzaam? Djeezus..

Ging afgelopen weekend nog maar net goed.. verjaardagsfeestje in het Zuiden, en moest 40 kWh bijladen. Dus ik dacht, van 15.00 tot 20.00 red ik dat makkelijk.. Laad die paal maar met 7 kWh.. Dus met 7% thuis :

Bij ons op de hoek staat er ook een, die is ook al zo traag, 6 kwh ongeveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat valt wel mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Laatst online: 14:46
greatgonzo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:21:

Ging afgelopen weekend nog maar net goed.. verjaardagsfeestje in het Zuiden, en moest 40 kWh bijladen. Dus ik dacht, van 15.00 tot 20.00 red ik dat makkelijk.. Laad die paal maar met 7 kWh.. Dus met 7% thuis :

De Alfen palen van Vattenfall zijn best problematisch.
Met mijn e208 kan ik bij de meeste niet laden terwijl andere palen eigenlijk nooit een probleem zijn.
Ook Alfen palen van andere aanbieders heb ik nog geen problemen mee gehad.

Van andere mensen hoor ik ook regelmatig dat ze erg traag zijn.

Afgelopen week had ik toevallig een Alfen paal van Vattenfall die het wel deed dus ik hoop dat ze er iets mee aan het doen zijn.

Via de Incharge app kan je ze melden dat de paal niet of traag werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaapio_B op 06-03-2023 17:32 ]

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Overnacht geen probleem.. maar kwam nu bijna niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Iemand al ervaring met het gebruik van Enel X of BeCharge op beide EV-Auto's in het gezin?
Dus samen één bundel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

greatgonzo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Overnacht geen probleem.. maar kwam nu bijna niet uit
Altijd gevaarlijk om het daarop aan te laten aankomen. Heb ook wel eens wen 3.7 kWh pal getroffen. Dan baal je pas echt :P

Als twee auto’s tegelijk aan het laden zijn dan zie je vaak ook wel een daling naar 6 of 7 kWh

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 06-03-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online

De vattenfall palen die hier staan doen max 11kw per aansluiting maar ook totaal per paal. Ik kan maximaal op 1 fase laden, opzich nog te doen als ik de enige ben aan deze paal, maar gelijktijdig is een drama. Vandaag in 3 uur tijd 6 kWh geladen omdat er een auto naast me stond. Als je even snel denkt bij te laden heb je het mis.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Dat is de les die ik iig ook geleerd heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

hjs schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:03:
Iemand al ervaring met het gebruik van Enel X of BeCharge op beide EV-Auto's in het gezin?
Dus samen één bundel delen.
Meerdere laadsessies is per abuis mogelijk (niet via de app) en meerdere passen is ook mogelijk. Dus dat is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Dit soort risico loop je overal met AC palen. Vaak geven die niet het vermogen dat max theoretisch mogelijk is. Ze worden afgetopt, of je moet het delen met andere auto etc.
Dus dergelijke risico's moet je incalculeren. Je rijd wat zuiniger, of je gaat nog paar min. langs snellader etc.
hoort er gewoon bij op langere afstanden. En in mijn ervaring komt het in NL nauwelijks voor dat je hier echt van afhankelijk bent als je vol vertrekt. Al is er natuurlijk een groep auto's met kleiner bereik waar het wel wat nauwer komt. Maar de meeste auto's die nu worden afgeleverd moet je toch wel een 400km of (veel) meer, zonder laden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@eltron 400km of meer….over welke auto’s heb jij het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
eltron schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:15:
Maar de meeste auto's die nu worden afgeleverd moet je toch wel een 400km of (veel) meer, zonder laden kunnen.
HenryP schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:32:
Qua WLTP is dat vanaf de, laten we zeggen, Volkswagen ID 3 en hoger, maar wel in de zomer.
In de zomer zou ik het ook moeten halen met mijn Renault Megane E-Tech, maar nu zit ik rond de 350 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
HenryP schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:32:
gewoon:

- Kona
- e-Niro\Niro EV
- Ioniq5
- Ioniq6
- EV6
- Nissan Leave
- Nissan Ariya
- Tesla model3, modelY, modelX en modelS
- Mustang
- I-pace
- de meeste electrische, BMW en Mercedes
- VAG-group Enyaq, Cupra Born, Id3,4,5, audi e-tron
- en dan nog een stuk of wat chinezen zoals de polestar, BYD, NIO, Volvo C40/EX90 etc.

de wat extremere gevallen als Porsche Taycan en LucidAir etc. laat ik dan buiten beschouwing omdat die voor de gemiddelde mens niet betaalbaar zijn.

en zo nog een hele rij, waarbij het uiteraard gaat om de varianten met normale batterij, niet de goedkopere budgetversies met lage range.
En de rechtervoet heeft nogal invloed op de werkelijke range (meer dan zomer of winter).
Ik heb nog even gekeken op ev-database. Als ik daar het filter iets onder de 400km zet (EvDatabase is wat pessimistisch) dan verschijnen er 142 modellen met een range > 380km.

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 06-03-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Laatst online: 14:46
Veel van de modellen die je noemt zijn al niet de betalen voor de meeste mensen.
En vooral de mensen die voor de budget modellen met kleinere accu gaan zullen ook niet beschikken over een eigen parkeerplaats aan huis.

Als je afhankelijk bent van publieke laadpalen is het wel zo fijn als die dingen ook gewoon redelijk snel kunnen laden.
Tijdens een bezoek of etentje ergens kan je met 11Kw vaak alweer genoeg laden om de auto 's avonds niet nog eens aan een laadpaal te moeten hangen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:27
eltron schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:39:
[...]

gewoon:

- Kona
- e-Niro\Niro EV
- Ioniq5
- Ioniq6
- EV6
- Nissan Leave
- Nissan Ariya
- Tesla model3, modelY, modelX en modelS
- Mustang
- I-pace
- de meeste electrische, BMW en Mercedes
- VAG-group Enyaq, Cupra Born, Id3,4,5, audi e-tron
- en dan nog een stuk of wat chinezen zoals de polestar, BYD, NIO, Volvo C40/EX90 etc.

de wat extremere gevallen als Porsche Taycan en LucidAir etc. laat ik dan buiten beschouwing omdat die voor de gemiddelde mens niet betaalbaar zijn.

en zo nog een hele rij, waarbij het uiteraard gaat om de varianten met normale batterij, niet de goedkopere budgetversies met lage range.
En de rechtervoet heeft nogal invloed op de werkelijke range (meer dan zomer of winter).
Ik heb nog even gekeken op ev-database. Als ik daar het filter iets onder de 400km zet (EvDatabase is wat pessimistisch) dan verschijnen er 142 modellen met een range > 380km.
Ik heb ook gekeken in de EVdatabase. Voor de prijs van een nieuwe opel astra is er vrijwel geen EV die meer dan 300km haalt. En de meeste mensen kunnen die 33k voor een nieuwe astra niet betalen.Als je echt in de huidige omstandigheden gegarandeerd 300 snelwegkm wil halen heb je minsten een 60kWh nodig

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Pagina: 1 ... 34 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2