Wesco schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:48:
[...]
Dit is misschien meer iets voor het
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Ik weet niet of het handig is om € 129,- te investeren voor een 1-fase laadkabel, want ik denk niet dat de meeste gemeenteraadsleden zullen begrijpen wat je met een 3-daagse laadsessie wilt bereiken. Laadpalen saboteren is natuurlijk helemaal ongewenst.
Maar ik herken de problematiek wel een beetje, hier in mijn straat zijn op een parkeerpleintje ook twee laadpalen geplaatst die vooralsnog vrij weinig gebruikt worden. En er wordt ook wel wat geklaagd door buurtbewoners vanwege de afname aan gewone parkeerplekken.
Wat misschien het handigst is: met één of twee andere mensen uit de straat een gesprek vragen met de betrokken ambtenaar en/of wethouder, en vragen waarom ze dit zo doen. Misschien heeft het wel te maken met beschikbaarheid van voldoende capaciteit op het electriciteitsnet bijvoorbeeld.
Je zou dan kunnen voorstellen om voorlopig een deel van de parkeerplekken bij de laadpalen niet exclusief te reserveren voor het opladen van electrische auto's, totdat er meer behoefte aan laadplekken ontstaat.
Het past idd beter hier.
Probleem hier is dat er gewoon 2 plekken op er woning waren. Iedereen heeft gewoon twee auto’s.
Maar met 7 woningen en 14 plekken verlies je met 2 laadpalen opeens 4 parkeerplekken, nog maar 10 over.
Met de eerste laadpaal was niet iedereen tevreden, maar kon ermee leven. Nu een tweede ernaast en dat is als een doorn in het oog omdat er bijvoorbeeld een straat verderop best veel parkeerplekken doorlopen. Dus er zijn veel betere alternatieven.
Ik ben op gesprek bij de wethouder uitgenodigd, deze de situatie laten zien en zijn conclusie: best gek eigenlijk dat we daar niet eerder naar gekeken hebben. Het is inderdaad veel beter dat te doen.
Maar toen ging de wethouder weg, het gehele ambtelijke apparaat aan ambtenaren doet alleen maar domweg wat er in de regeltjes staat en zie het resultaat…
De gemeente zegt: er is heel veel vraag in jullie straat omdat er hoge bezetting op de paal is.
Wij zeggen: niemand in de straat gebruikt ze, de vraag verplaatst zich naar waar het aanbod is.
Heel veel mensen met een EV die nu in onze straat laden, moeten de halve wijk doorlopen, hebben een paal dichter bij hun in de buurt aangevraagd, maar krijgen terug: “we plaatsen waar de vraag hoog is” en dat zien we terug in “onze straat”. Ja logisch, omdat ze daar alleen staan.
Ieder beleidsdocument heeft het over meer spreiding. Maar daar bij het woord voegen, nee hoor.
Overigens is laadpaal nummer 1 inmiddels al 3 maanden defect en daar lijkt geen haast mee gemaakt te worden. Maar een tweede bijplaatsen gaat sneller.
We zijn inmiddels super geïrriteerd door deze situatie en ik zal zelf niet zo snel vandalisme ondersteunen, maar mijn camerabeelden zijn niet beschikbaar voor gemeente/politie als het wel gebeurt.
Dus ik gooi er een lekker trage kabel in en laad met 5A met LR Tesla vol.
Dan maar even geen eigen stroom uit zonnepanelen gebruiken met mijn laadpaal in de voortuin en een kabel over de stoep.
Want dat is hoe ik bij voorkeur laad.
Ik heb een hekel aan de auto weg te moeten halen als hij vol is, wat een pure armoede. Ik hoef ook geen centrale waterput meer, gewoon iedereen eigen water.
Met laden zie ik dit als enige toekomst vaste oplossing:
Ontlast het net gigantisch in de toekomst, als salderen eraf gaat.