Had de mail ook gehad, was voornamelijk benieuwd wat er als investor terug te krijgen is, en vooral wat hun USP is ten opzichte van andere apps of pasaanbieder (denk aan een Elli bijvoorbeeld). die USP is mij nog even zoek helaas. heb ook niet ingelogd maar was vooral nieuwschierigWesco schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:51:
Bonnet (wie kent ze nog?) lijkt het moeilijk te hebben, want ze starten een crowdfunding-actie:
[Afbeelding]
Als je meer informatie wilt ga je meteen naar het crowdfunding-platform (Crowdcube) waar je eerst moet aangeven hoeveel je denkt te investeren en vervolgens moet inloggen met LinkedIn, Google, Apple of Facebook. Dat heb ik maar even laten lopen.
Toen ze begonnen met goedkope laadbundels en gratis laadsessies rondstrooiden alsof het pepernoten waren had ik al mijn bedenkingen bij de houdbaarheid van het businessmodel van Bonnet. Inmiddels is het businessmodel drastisch omgegooid, en waarschijnlijk is de bodem van de door investeringsmaatschappijen gevulde schatkist nu in zicht.
Bonnet had denk ik wel een zekere gun-factor vanwege hun enthousiasme en frisse uitstraling, maar de laadpassen/laadapps-markt is uiteindelijk toch een vechtmarkt waar voor de particuliere rijder vooral de prijs belangrijk is.
En niemand houdt je tegen om meerdere laadpassen en laadapps naast elkaar te gebruiken, en per laadpaal de meest voordelige te kiezen. Hierdoor daalt de marge per laadsessie voor de laadpas- of laadapp-aanbieder of wordt deze zelfs negatief. Ik zie het daarom vrij somber in voor Bonnet, en zou er niet in investeren.
Vervelend inderdaad en goed dat je het wilt melden.MADG0BLIN schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:04:
Afgelopen weekend was ik in Groningen en wilde ik laden bij een van de palen aan Reitdiephaven. Daar maak ik regelmatig gebruik van. Helaas was meer dan de helft stuk of in storing en de bruikbare palen waren al bezet. Ik denk ik stuur ze vandaag een mail om het te laten weten zodat het gefixed kan worden, maar nergens iets te vinden hoe ze te bereiken en alles moet via een portaal schijnbaar. Mailen naar info werkt helaas niet.
Iemand ervaring met deze laadpaal leverancier en dit soort informatie door te geven? Of is het gewoon afwachten en hopen op het beste?
Welke laadpalen betreft het precies? Ik zie er meerdere rondom de Reitdiephaven.
Opel Ampera-e (2020)
Volgens de leverancier van Easee, heeft Easee dat standaard. Je kunt je eigen auto koppelen en via de app of via een tag het station vrijgeven voor andere laders. Dit zonder abo op een backoffice.moppentappers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:20:
Ik wil bij ons thuis een nieuwe laadpaal, maar dan het liefst ook een die openbaar te gebruiken is voor gasten/bezoekers, dus min of meer een openbare laadpaal. Iemand die dat thuis ook gedaan heeft en hierover kan adviseren? Ik heb al even gezocht, maar kon zo 123 niet echt iets vinden wat nou handig was.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Vraagje; we gaan binnenkort naar Oostenrijk (voor het eerst met de EV) en daar zou het hotel een laadpaal hebben. Dat is dus blijkbaar ook zo, maar niet zo eentje met een mooie Mennekes stekker. De blauwe weet ik nog wel te plaatsen, dat is een "normaal" stopcontact, maar de rode ben ik een beetje de weg over kwijt. Volgens mij is dit gewoon een krachtstroom ingang? En zo ja; kan je hier gewoon met zo'n goedkope adapter laden? Of vliegt dan de hele boel in de hens en moet je eigenlijk zo'n duur ding hebben? En wat kan ik op zo'n krachtstroompoort verwachten voor snelheid? Is dit gewoon een normale straatpaal snelheid (11-22kW), of stopcontact snelheid? Als ik een beetje goed heb gezocht is dit de aansluiting, welke op 16A met 400V staat aangegeven. Dat lijkt mij dus 11kW? of zie ik dat verkeerd?
/f/image/S4izfdbYEVi2vpaOigXDiLCi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door kaanmijo op 27-02-2023 15:02 ]
De "goedkope adapter" is volgens de beschrijving bedoeld om een krachtstroom apparaat met stroom te voorzien vanuit een laadpaal.kaanmijo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:38:
Vraagje; we gaan binnenkort naar Oostenrijk (voor het eerst met de EV) en daar zou het hotel een laadpaal hebben. Dat is dus blijkbaar ook zo, maar niet zo eentje met een mooie Mennekes stekker. De blauwe weet ik nog wel te plaatsen, dat is een "normaal" stopcontact, maar de rode ben ik een beetje de weg over kwijt. Volgens mij is dit gewoon een krachtstroom ingang? En zo ja; kan je hier gewoon met zo'n goedkope adapter laden? Of vliegt dan de hele boel in de hens en moet je eigenlijk zo'n duur ding hebben? En wat kan ik op zo'n krachtstroompoort verwachten voor snelheid? Is dit gewoon een normale straatpaal snelheid (11-22kW), of stopcontact snelheid?
[Afbeelding]
Volgens mij heb je altijd een kabel nodig met iets van een hardware om het laadproces te regelen.
Aan alles komt een eind.
@kaanmijo welke granny heb je dan? Kun je het niet redden met granny op bestemming?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ah, dat heb ik even over het hoofd gezien. Thanks!Jaapio_B schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:57:
[...]
De "goedkope adapter" is volgens de beschrijving bedoeld om een krachtstroom apparaat met stroom te voorzien vanuit een laadpaal.
Volgens mij heb je altijd een kabel nodig met iets van een hardware om het laadproces te regelen.
Ik heb nog geen Granny. We gaan daar 2 weken heen en die auto doet er +- 26 uur over op een granny lader van 0-100, dus gok dat 20-80 me ongeveer 20 (?) uur gaat kosten. Zou graag willen dat ik 's avonds de auto daar gewoon aan de stekker kan hangen zodat ik de volgende dag niet eerst naar een lader hoef te rijden om 'm op te laden. Er zit op 10 minuten loop afstand wel een openbare paal, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Moet je alleen wel snel rennen om niet arm te zijn, want de tarieven in Oostenrijk zijn niet mis per minuut van wat ik tot nu toe heb gezien.Inspired schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:01:
@kaanmijo welke granny heb je dan? Kun je het niet redden met granny op bestemming?
Je kunt natuurlijk ook voor aankomst even laden tot 60/70% bij een snellader. Maar goed, als je met 11kW wilt kunnen laden heb je inderdaad een duurdere mobiele lader nodig.kaanmijo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:05:
[...]
Ah, dat heb ik even over het hoofd gezien. Thanks!
[...]
Ik heb nog geen Granny. We gaan daar 2 weken heen en die auto doet er +- 26 uur over op een granny lader van 0-100, dus gok dat 20-80 me ongeveer 20 (?) uur gaat kosten. Zou graag willen dat ik 's avonds de auto daar gewoon aan de stekker kan hangen zodat ik de volgende dag niet eerst naar een lader hoef te rijden om 'm op te laden. Er zit op 10 minuten loop afstand wel een openbare paal, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Moet je alleen wel snel rennen om niet arm te zijn, want de tarieven in Oostenrijk zijn niet mis per minuut van wat ik tot nu toe heb gezien.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
En hopen dat die rode stekker ook 11kW levert (ik betwijfel het).Inspired schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:07:
[...]
Je kunt natuurlijk ook voor aankomst even laden tot 60/70% bij een snellader. Maar goed, als je met 11kW wilt kunnen laden heb je inderdaad een duurdere mobiele lader nodig.
Als je langer dan een dag in dat hotel zit is een simpele granny echt voldoende, je gaat geen dagtochten van honderden kilometers doen anders zat je wel in een hotel dichterbij
Als je daar twee weken blijft, kun je hem toch prima in een paar keer opladen? Ik neem dat je daar hooguit een paar km per dag naar de lift en terug rijdt. Dan kun je prima de granny charger gebruiken om hem in een paar nachten weer vol te laden voor de terugreis.kaanmijo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:05:
Ik heb nog geen Granny. We gaan daar 2 weken heen en die auto doet er +- 26 uur over op een granny lader van 0-100, dus gok dat 20-80 me ongeveer 20 (?) uur gaat kosten. Zou graag willen dat ik 's avonds de auto daar gewoon aan de stekker kan hangen zodat ik de volgende dag niet eerst naar een lader hoef te rijden om 'm op te laden. Er zit op 10 minuten loop afstand wel een openbare paal, dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn. Moet je alleen wel snel rennen om niet arm te zijn, want de tarieven in Oostenrijk zijn niet mis per minuut van wat ik tot nu toe heb gezien.
Cupra Born
Persoonlijke mening: Op vakantie zónder Granny lader? Niet heel verstandig. (Ti's in nood uiteindelijk meestal de enige uitvlucht - Al zou je maar bij iemand thuis moeten aanbellen). Nogmaals, mijn persoonlijke mening.Ik heb nog geen Granny. We gaan daar 2 weken heen en ......
Volgens mij is er voldoende te koop aan Granny laders (incl. verlopen).
Tesla model 3 2019 Long Range
Yes, dat is uiteraard ook een optie.Inspired schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:07:
[...]
Je kunt natuurlijk ook voor aankomst even laden tot 60/70% bij een snellader. Maar goed, als je met 11kW wilt kunnen laden heb je inderdaad een duurdere mobiele lader nodig.
Fair enoughWolly schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:11:
[...]
En hopen dat die rode stekker ook 11kW levert (ik betwijfel het).
Als je langer dan een dag in dat hotel zit is een simpele granny echt voldoende, je gaat geen dagtochten van honderden kilometers doen anders zat je wel in een hotel dichterbij
We gaan daar niet heen om te skiën, dus hoewel we zeker wel met de lift naar boven gaan is dat niet het enige. Vandaar ook mijn vraagMadMan81 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:15:
[...]
Als je daar twee weken blijft, kun je hem toch prima in een paar keer opladen? Ik neem dat je daar hooguit een paar km per dag naar de lift en terug rijdt. Dan kun je prima de granny charger gebruiken om hem in een paar nachten weer vol te laden voor de terugreis.
Eens hoor. Auto staat net 2 maandjes voor de deur, dus ben nog van alles en nog wat aan het uitzoeken. Granny's stonden niet heel hoog op die lijst tot nu toe, maar met de vakantie voor de deur uiteraard wel.DrDeJe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:16:
[...]
Persoonlijke mening: Op vakantie zónder Granny lader? Niet heel verstandig. (Ti's in nood uiteindelijk meestal de enige uitvlucht - Al zou je maar bij iemand thuis moeten aanbellen). Nogmaals, mijn persoonlijke mening.
Persoonlijke mening: Ik ben nu een keer of 6 met een EV op vakantie geweest en nog nooit mijn granny charger gebruikt. Tijdens de wintersport in Oostenrijk vlak voor de grens een extra laadstop gedaan en halverwege de vakantie een stukje omgereden om bij 50kW lader bij te laden (En dat laatste was niet echt noodzakelijk).DrDeJe schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:16:
[...]
Persoonlijke mening: Op vakantie zónder Granny lader? Niet heel verstandig. (Ti's in nood uiteindelijk meestal de enige uitvlucht - Al zou je maar bij iemand thuis moeten aanbellen). Nogmaals, mijn persoonlijke mening.
Het is fijn om als fallback optie te hebben, maar met een beetje planning niet noodzakelijk.
Ik had de grannycharger al een week voordat ik de nieuwe ev kon afhalen bij de dealer.kaanmijo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:37:
Eens hoor. Auto staat net 2 maandjes voor de deur, dus ben nog van alles en nog wat aan het uitzoeken. Granny's stonden niet heel hoog op die lijst tot nu toe, maar met de vakantie voor de deur uiteraard wel.
Anyways, ik zou idd voor een grannycharger gaan en lekker aansluiten op die blauwe stekker als er toch weinig auto-beweging is op plaats van bestemming.
Ook voor dit inderdaad handig om er 1 te hebben.timiro schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:45:
Het is fijn om als fallback optie te hebben, maar met een beetje planning niet noodzakelijk.
Ik had zo'n rode krachtstroomaansluiting op mijn vorige werk. Daar kon ik met een verloopstuk van Shuko (granny) naar CEE rood prima mee laden, alleen was het wel maar 2,2 kWkaanmijo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:38:
Vraagje; we gaan binnenkort naar Oostenrijk (voor het eerst met de EV) en daar zou het hotel een laadpaal hebben. Dat is dus blijkbaar ook zo, maar niet zo eentje met een mooie Mennekes stekker. De blauwe weet ik nog wel te plaatsen, dat is een "normaal" stopcontact, maar de rode ben ik een beetje de weg over kwijt. Volgens mij is dit gewoon een krachtstroom ingang? En zo ja; kan je hier gewoon met zo'n goedkope adapter laden? Of vliegt dan de hele boel in de hens en moet je eigenlijk zo'n duur ding hebben? En wat kan ik op zo'n krachtstroompoort verwachten voor snelheid? Is dit gewoon een normale straatpaal snelheid (11-22kW), of stopcontact snelheid? Als ik een beetje goed heb gezocht is dit de aansluiting, welke op 16A met 400V staat aangegeven. Dat lijkt mij dus 11kW? of zie ik dat verkeerd?
[Afbeelding]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Deze. Staan er een aantal op een rijtje. bij de carpoolplek.Wesco schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:09:
[...]
Vervelend inderdaad en goed dat je het wilt melden.
Welke laadpalen betreft het precies? Ik zie er meerdere rondom de Reitdiephaven.
:strip_exif()/f/image/IaypUCQcqmzU1LM9h4Q3BwuH.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfs al laad je 'm in de nacht voor 50% op aan die trage grannycharger, dan heb je toch weer 50% laadtijd aan de snellader gewonnen. Zeker op een roadtrip kan het net wat meer flexibiliteit bieden, omdat je misschien weer net een lader verder haalt.kaanmijo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:05:
[...]
[...]
Ik heb nog geen Granny. We gaan daar 2 weken heen en die auto doet er +- 26 uur over op een granny lader van 0-100, dus gok dat 20-80 me ongeveer 20 (?) uur gaat kosten. Zou graag willen dat ik 's avonds de auto daar gewoon aan de stekker kan hangen zodat ik de volgende dag niet eerst naar een lader hoef te rijden om 'm op te laden.
Een granny + een mooie lange fatsoenlijke verlengkabel is zeker op vakanties wel erg makkelijk imho. Zeker omdat nog niet ieder hotel of airbnb een echte lader heeft, maar als je netjes overlegd dat je door het raam een stroomkabel wil inpluggen om voor €xx,- je auto op te laden is dat nooit echt een probleem.
Verder hoeft een grannycharger echt niet meer dan 200 piek te kosten, en Marktplaats staat (stond?) vol ongebruikte PHEV granny chargers.
[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 27-02-2023 15:57 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Heeft iemand wel eens gehad dat de laadkabel niet los ging van de paal? Ik heb dat vorige week gehad en de kabel ging wel los van de auto, maar niet van de paal (Allego, openbaar in Arnhem). Ik heb ze gebeld en dat duurde (gaap...) lang terwijl ik twee kids in de auto had die naar bed moesten. Ik heb de kabel laten zitten en de monteur zou hem wel komen brengen / opsturen. Uiteindelijk is hij dus gestolen.... Nu gaan ze hopelijk een nieuwe opsturen, weten jullie of dat ook gebeurd?? Mijn vertrouwen is niet al te best eigenlijk?
@kaanmijo Ik heb geen idee wat voor auto je hebt en hoe groot de accu van die auto is.
Wat ik wel weet is dat een granny een stevig beroep doet op de groep waarop je die granny inprikt. Als het zaakje achter die stekker niet netjes is geïnstalleerd, dan zou je zomaar (omdat je flink wat stroom er door trekt) de oorzaak kunnen zijn van een probleem, waarbij een groep die "doorslaat" nog het minst grote probleem is. Aangezien deze laadplek speciaal voor dit doel gecreëerd is, zal het hier wel meevallen.
Als ik lees dat mensen een granny ook nog eens willen verlengen, dan begint mijn voorhoofd al wat frons-rimpels te krijgen. Mijn tip: neem hier dan niet een willekeurige huis-tuin-en-keuken-verlengkabel voor, maar wees er zeker van dat die kabel de stroom die je er doorheen wilt trekken ook kan afhandelen.
Als je de stroom ook nog eens apart moet betalen, dan vraag ik me af of je wel goedkoper uit bent (even los van het feit dat je met een granny heel tráááááááág je auto oplaadt). Een extra tussenstop (of een keertje extra naar een snellader rijden) is volgens mij een veel betere optie. In het algemeen hoor ik dat mensen hun granny niet gebruiken, wat @Richh op het eind van zijn post ook benoemd. De laadinfrastructuur is de laatste jaren in vele landen immers flink verbeterd.
Wat ik wel weet is dat een granny een stevig beroep doet op de groep waarop je die granny inprikt. Als het zaakje achter die stekker niet netjes is geïnstalleerd, dan zou je zomaar (omdat je flink wat stroom er door trekt) de oorzaak kunnen zijn van een probleem, waarbij een groep die "doorslaat" nog het minst grote probleem is. Aangezien deze laadplek speciaal voor dit doel gecreëerd is, zal het hier wel meevallen.
Als ik lees dat mensen een granny ook nog eens willen verlengen, dan begint mijn voorhoofd al wat frons-rimpels te krijgen. Mijn tip: neem hier dan niet een willekeurige huis-tuin-en-keuken-verlengkabel voor, maar wees er zeker van dat die kabel de stroom die je er doorheen wilt trekken ook kan afhandelen.
Als je de stroom ook nog eens apart moet betalen, dan vraag ik me af of je wel goedkoper uit bent (even los van het feit dat je met een granny heel tráááááááág je auto oplaadt). Een extra tussenstop (of een keertje extra naar een snellader rijden) is volgens mij een veel betere optie. In het algemeen hoor ik dat mensen hun granny niet gebruiken, wat @Richh op het eind van zijn post ook benoemd. De laadinfrastructuur is de laatste jaren in vele landen immers flink verbeterd.
Met de rode stekker zou je sneller je auto kunnen laden. Geen idee met hoeveel stroom dat kan op je Oostenrijkse locatie. De eigenaar moet je daar uitsluitsel over kunnen geven.
Ook heb ik geen idee wat er gebeurt met jouw laadstroom als iemand anders in de blauwe stekker een granny erbij plugt. Ik verwacht dat de beschikbare capaciteit zal worden verdeeld over jullie tweeën.
Ook heb ik geen idee wat er gebeurt met jouw laadstroom als iemand anders in de blauwe stekker een granny erbij plugt. Ik verwacht dat de beschikbare capaciteit zal worden verdeeld over jullie tweeën.
Duitsland heeft wel hele strenge wetgeving mbt data en lekken, als het lek daar zit had je het wel geweten.MarkV6 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:05:
[...]
Dat kan ik heb weer een nieuwe gehad. Alleen hebben ze zelf gezien dat ze de prijs bij Total hadden vergeten te verhogen en nu niet meer interessant. Ik heb Bosch ook gemeld dat mijn credit card gehackt was 2 dagen na koppelen. En dat was echt toeval, zou ik ook zeggen. Dus daar ik niet weet waar het lek zit doe ik dat maar niet meer. Ik zou het liever via de website doen maar dat kan niet.
De bank heeft overigens wel alles vergoed.
kan je niet in "etappes" laden?kaanmijo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:05:
[...]
[...]
De Airb&B waar ik zat kon maar met ~9A laden, maar dat was genoeg om de KM's van de volgende dag/omgeving te rijden én nog wat over voor de vertrekdag.
Ik was daar 6 dagen, en na 6 dagen rondtoeren/bijdruppelen
was de auto op de láátse nacht vol om de volgende dag naar huis te rijden.
dus... hoeveel rij je daar per dag?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Volgens hun website kun je EV-Box bellen:MADG0BLIN schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:51:
[...]
Deze. Staan er een aantal op een rijtje. bij de carpoolplek.
[Afbeelding]
Houd er wel rekening mee dat EV-box deze laadpalen beheert voor de eigenaar van het parkeerterrein, dus het kan zijn dat ze je daar naar verwijzen, en dat de eigenaar (of beheerder) van het parkeerterrein dan contact moet opnemen met EV-box om de laadpalen te laten fixen.Vragen? Bel ons via 088-7755450 (We zijn 24/7 geopend)
Maar misschien pakken ze het ook wel zelf op, EV-box heeft er ook geen belang bij als hun laadpalen daar niet functioneren.
Opel Ampera-e (2020)
Ja, gisteren nog bij een laadpaal op de parkeerplaats van een All you can eat-Wokrestaurant (don't askL-VIS schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:37:
Heeft iemand wel eens gehad dat de laadkabel niet los ging van de paal? Ik heb dat vorige week gehad en de kabel ging wel los van de auto, maar niet van de paal (Allego, openbaar in Arnhem). Ik heb ze gebeld en dat duurde (gaap...) lang terwijl ik twee kids in de auto had die naar bed moesten.
Ik heb de kabel laten zitten en de monteur zou hem wel komen brengen / opsturen. Uiteindelijk is hij dus gestolen.... Nu gaan ze hopelijk een nieuwe opsturen, weten jullie of dat ook gebeurd?? Mijn vertrouwen is niet al te best eigenlijk?
Ik wilde laden met mijn Enel-X app waarin deze laadpaal zichtbaar was, en de laadsessie werd wel gestart maar er werd niet geladen. 'Card incorrect' of zoiets meldde de laadpaal. Vervolgens kon ik de laadsessie in de app wel weer stoppen maar gebeurde er niks op de laadpaal, mijn kabel werd niet vrijgegeven. Loskoppelen aan de kant van de auto hielp ook niet.
Dus het telefoonnummer gebeld wat op de paal stond, kwam na taalkeuze meteen uit bij een medewerker van Last Miles Solutions, die mijn laadkabel na het doorgeven van het laadpaal-id vlot kon ontkoppelen. Daarna maar voor het (wat hogere) CPO-tarief geladen met de laaddruppel van NLMAB.
Ik heb hetzelfde al eens gehad met de Enel-X app bij een laadpaal bij mij in de straat van Equans, ook daar moeten bellen om de laadkabel weer te laten ontkoppelen. Terwijl de andere laadpaal van WeDriveSolar die er naast staat wel goed werkt met de Enel-X app (die werkt ook met Last Mile Solutions als backend, dus waar het probleem met Enel-X precies zit, geen idee).
En afgelopen zomer nog een keer in Italië, toen stond er op de betreffende laadpaal gelukkig een apart nummer voor internationale klanten, duurde iets langer maar werd netjes in het Engels geholpen en toen kon de laadkabel ook vlot vrijgegeven worden. Kreeg ook nog advies voor een andere laadpaal in buurt.
Lijkt erop dat het bij Allego wat minder soepel loopt allemaal... Ik hoop dat je inderdaad een nieuwe laadkabel krijgt, die dingen zijn best duur.
In mijn gevallen kon de kabel dus van afstand eenvoudig losgekoppeld worden, maar misschien heb ik geluk gehad. In sommige gevallen schijnt de kabel ook nog wel eens na een x aantal minuten vrijgegeven te worden.
Opel Ampera-e (2020)
Ik heb nog wat tegoed bij Bonnet en bouw dat langzaam uit. Ik heb de moeite genomen bij het (Spaanse) platform in te loggen om een en ander te volgen. Ze melden alleen dat Bonnet een goede pitch had. Misschien weer een ander business model? Variabele kosten, afhankelijk van het aanbod? Ik heb het al eens voorgesteld in hun enquêtes.Nl-jeff schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:33:
[...]
Had de mail ook gehad, was voornamelijk benieuwd wat er als investor terug te krijgen is, en vooral wat hun USP is ten opzichte van andere apps of pasaanbieder (denk aan een Elli bijvoorbeeld). die USP is mij nog even zoek helaas. heb ook niet ingelogd maar was vooral nieuwschierig
Ik doe ook mee met Greencaravan en hun initiatief voor een off-grid laadplaats.
Satellietfoto's en streetview bekijken van laadstations over een traject van 1000km, klinkt als een pak vermoeiender dan afkoppelen...JS-Ah schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:53:
[...]
Enige wat je kan doen is route uitstippelen, googlemaps raadplegen voor actuele plaatjes van de laadlocaties.
Het afkoppelen zelf is niet het ergste, je moet ze natuurlijk ook ergens kwijtraken... Kwestie van veiligheid en uberhaupt ruimte hebben om ze te stationeren...JS-Ah schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:53:
[...]
Afgelopen zomer met vouwwagen en enyaq naar Denemarken en Zweden geweest op rondreis. Ongeveer 60% gevallen afkoppelen noodzakelijk. Maar afkoppelen kan dan wel vaak na het starten laden. Dus alleen aankoppelen is qua tijd extra werk ;-) en de handeling kost 1 minuut.
Jammer dat die configuraties enkel premium beschikbaar zijn...BarryH schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:12:
[...]
Abetterrouteplanner.com is dit actief in kaart aan het brengen (ik krijg regelmatig een vraag hierover als ik via de app een laadstop maak).
In je instellingen kan je in het autoprofiel aangeven dat je een aanhanger achter de auto hebt:
[Afbeelding]
Ik heb ook nog heel veel referral credit in m'n wallet. Echter, daar mag je toch maar € 9,- per maand van gebruiken (terwijl het maandelijkse abo € 2,- kost)?Jan Lelie schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:48:
[...]
Ik heb nog wat tegoed bij Bonnet en bouw dat langzaam uit.
Hoe bouw jij het tegoed bij Bonnet dan uit?
Mazda MX-30
Ik laad thuis met een 3 fasige mobiele lader, werkt prima! 11kW met een rode CEE stekker.kaanmijo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:38:
[Afbeelding]
Met een adapter kan ik enkelfasig 16A laden.
Originele granny lader kan maar 10A laden.
Natturlijk kan dat, met de juiste backend en paal publiek maken.moppentappers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:20:
Ik wil bij ons thuis een nieuwe laadpaal, maar dan het liefst ook een die openbaar te gebruiken is voor gasten/bezoekers, dus min of meer een openbare laadpaal. Iemand die dat thuis ook gedaan heeft en hierover kan adviseren? Ik heb al even gezocht, maar kon zo 123 niet echt iets vinden wat nou handig was.
De vraag is natuurlijk of je het alleen wilt voor bezoekers die je zelf hebt uitgenodigd, of voor iedereen die een laadbehoefte heeft.
Dit sluit wat mij betreft mooi aan op discussie in dit topic of een paal die publiek staat door iedereen gebruikt kan worden ook als dat op jouw oprit is.
Persoonlijk ben ik van mening dat publiek publiek is en dus voor iedereen. Als je dat niet wilt moet je de paal niet publiek zetten. (Publiek houdt o.a. in dat de paal in laadapps zichtbaar is en of hij beschikbaar is, als je dan niet weet of/dat het een privé paal is, moet je er wel terecht kunnen als je dat echt nodig hebt).
En uiteraard is het niet gratis en kun je een marktconform tarief instellen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Zo zie je maar dat het voor iedereen verschillend is. Ik ben een keer of 15 met de EV op vakantie geweest en eigenlijk maar 3 keer niet met granny geladen. omdat stopcontact te ver van parkeerplaats was, al zou het met enige moeite nog wel te organiseren zijn geweest, maar die moeite was me dan net weer teveel.timiro schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:45:
[...]
Persoonlijke mening: Ik ben nu een keer of 6 met een EV op vakantie geweest en nog nooit mijn granny charger gebruikt. Tijdens de wintersport in Oostenrijk vlak voor de grens een extra laadstop gedaan en halverwege de vakantie een stukje omgereden om bij 50kW lader bij te laden (En dat laatste was niet echt noodzakelijk).
Overige 12 gevallen altijd vrij zorgeloos de batterij weer kunnen aftoppen zonder gedoe. Duurt wel lang, maar is tenslotte vakantie.
Heb ook zo'n ding voor erbij aangeschaft omdat ik o.a. bij een klant met krachtstroom kon laden met rode CEE stekker. Gaat zelfs tot 3x32A oftewel 22kW. Dat trekt mijn huidige auto niet, maar altijd handig om niet tekort te komen als het nodig is.AndreBos schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:46:
[...]
Ik laad thuis met een 3 fasige mobiele lader, werkt prima! 11kW met een rode CEE stekker.
Met een adapter kan ik enkelfasig 16A laden.
Originele granny lader kan maar 10A laden.
Mijn Evbox-paal heb ik ook openbaar staan, voor gasten, iedereen die wil laden eigenlijk.moppentappers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:20:
Fysiek op 1 meter van de openbare weg, zodat iedereen zonder mijn oprit te blokkeren er terecht kan.
Meestal vinden ze de paal via een app, maar ik heb ook wel eens een buurtbewoner aan de deur gehad die toch even kwam vragen.
Nissan Leaf 2017 30 kWh
De vragenlijsten en foto’s uploaden.nathalia schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:48:
[...]
Ik heb ook nog heel veel referral credit in m'n wallet. Echter, daar mag je toch maar € 9,- per maand van gebruiken (terwijl het maandelijkse abo € 2,- kost)?
Hoe bouw jij het tegoed bij Bonnet dan uit?
Het duurt bij mij ongeveer 3 maanden om 8 sterretjes te verdienen die me weer € 2,- tegoed geven. Dat schiet dus niet op. Met maken van foto's kan je inderdaad nog wel wat tegoed verdienen. Maar in en rondom mijn woonplaats staan ongeveer 10 laadpalen waar je met Bonnet kunt laden en die heb ik allemaal al gefotografeerd
Toon Bonnet over ging van Refills naar Boosts heb ik een maand van te voren mijn refills verhoogd en verlaagd om zo het tegoed in m'n Refferal Credit Wallet om te zetten naar geldelijk tegoed. Dat tegoed heb ik in het begin van het Boost-tijdperk goed en onbeperkt kunnen gebruiken! Toen kwam Bonnet er achter en hebben ze het tegoed weer terug gezet naar m'n Referral Credit Wallet. En daar kan ik nu slechts € 9,- per maand van gebruiken. Kortom, Bonnet wordt hier niet veel meer gebruikt. Zonde, want op deze manier duurt het jaren voordat ik die Referral Credit Wallet heb leeggemaakt....
Mazda MX-30
Ik zat inderdaad ook naar de EVbox te kijken, minder handig als de paal dan ook te vinden is in openbare apps, maar dat neem ik dan maar op de koop toe mocht dat niet anders kunnen.lvdmoosdijk schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:15:
[...]
Mijn Evbox-paal heb ik ook openbaar staan, voor gasten, iedereen die wil laden eigenlijk.
Fysiek op 1 meter van de openbare weg, zodat iedereen zonder mijn oprit te blokkeren er terecht kan.
Meestal vinden ze de paal via een app, maar ik heb ook wel eens een buurtbewoner aan de deur gehad die toch even kwam vragen.
Dit is wel zo, mijn granny charger thuis, die ik hoogstzelden gebruik, zet ik eerst op 10A (hij kan van 6A tot 16A).HenryP schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:51:
Maar wat je zegt, zal in dit geval wel meevallen.
Zelf geen verlengkabel, maar mocht ik er ooit 1 aanschaffen dan zal het wel een degelijke zijn die wat kan hebben.
Pak vermoeiender....lupus9537 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:02:
Satellietfoto's en streetview bekijken van laadstations over een traject van 1000km, klinkt als een pak vermoeiender dan afkoppelen...
Meine Güte.
Ja man, we leven met je mee.
Tja, ik classificeer dit echt wel als gedoe. Ik ben nu al een aantal keer naar een locatie gereden en erachter gekomen dat ik deze niet kan gebruiken. Je moet er toch gewoon op kunnen vertrouwen dat de locatie bruikbaar is en niet daar aangekomen erachter komen dat het een privé aansluiting is.Zjanzjak schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:19:
[...]
Jeetje. Gedoe?
Zo ervaar ik dat totaal niet.
Ben er nu al tig tegengekomen, en er dus via streetview achtergekomen dat het een laadpunt van een particulier is. Ik vond het simpeler dan simpel en het kost me al met al nog geen 30 seconden.
Dat classificeer ik dus niet als 'gedoe'.
[...]
Wat al gezegd is, soms onbewust, soms bewust.
Qua bewust kan gebruiker Laurens er misschien meer over vertellen;
[...]
Hier in mijn dorp is er ook iemand die het bewust gedaan heeft.
De laadpaal aldaar staat aan de rand van de tuin, en niet zoals bij velen, aan/bij huis aan de muur oid.
Mijn inschatting is dat de gedachte is om er eventueel nog een centje aan over te houden.
Dat onbewuste is misschien dat men vergeten is om ergens een vinkje uit of aan te zetten.
Maar goed, zoals gezegd, aanname.
Ik vind het toch wel vreemd als je de auto op een privé oprit of privé parkeerplaats parkeert en aan een privé laadpaal aansluit. Voor hetzelfde geld weet de eigenaar niet eens dat de locatie openbaar staat.
Maar dan weet hij of zij wel meteen dat 't anders moet worden ingesteld bij het back-end.Kleineheino schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:09:
Ik vind het toch wel vreemd als je de auto op een privé oprit of privé parkeerplaats parkeert en aan een privé laadpaal aansluit. Voor hetzelfde geld weet de eigenaar niet eens dat de locatie openbaar staat.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Wat is handig om te doen?
Ik zit op een Roompot park met Ecotap-punten maar de nummers die op de palen staan corresponderen niet met (in dit geval) de Jaguar app (laatste dagje goedkoop laden). Nummers zijn van Last Mile Solutions, wat achter Ecotap zit volgens mij. Ecotap-helpdesk bellen?
Ik zit op een Roompot park met Ecotap-punten maar de nummers die op de palen staan corresponderen niet met (in dit geval) de Jaguar app (laatste dagje goedkoop laden). Nummers zijn van Last Mile Solutions, wat achter Ecotap zit volgens mij. Ecotap-helpdesk bellen?
[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 28-02-2023 09:40 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Wat ik dan doe (met Ecotap) is kijken in de app welke paal bezet is.Gunner schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:38:
Zodra je er een kabel insteekt zal de app aangeven dat de paal bezet is, dan weet je direct welke paal het is in de app.
Werkt wellicht ook met de Jaguar app zo?
PS. Je hoeft het laadproces dus niet te starten hiervoor.
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 28-02-2023 09:48 ]
Goede tip! dat ga ik proberenWolly schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Wat ik dan doe (met Ecotap) is kijken in de app welke paal bezet is.
Zodra je er een kabel insteekt zal de app aangeven dat de paal bezet is, dan weet je direct welke paal het is in de app.
Werkt wellicht ook met de Jaguar app zo?
PS. Je hoeft het laadproces dus niet te starten hiervoor.
Heeft iemand een tip hoe ik eenvoudig de locaties van ENGIE/Equans palen kan inzien? Ik heb de Zuid-Holland laadpas en heb geluk dat er bij mijn voordeur een ENGIE paal staat, maar ik heb geen idee waar alle andere palen te vinden zijn. Ze hebben op hun eigen websites in ieder geval geen handige kaart staan en via Chargemap kan ik alleen die van ENGIE Den Haag vinden.
Mijn Enel kaart is vrijdag weer blijven hangen bij een Shell Recharge en ik heb 3 dagen 5 tegelijkertijd laadsessies gehad op een locatie waar ik nog nooit geweest bent. Daarna kan je uiteraard je kaart/app niet meer gebruiken en via App annuleren lukt niet.
De klantenservice hing keer op keer op omdat ze beweerden geen Engels te kunnen praten, maar uiteindelijk vandaag een man aan de lijn gehad die zowaar 'een klein beetje Niederlands spreekt'. Ze worden in Italie blijkbaar zovaak gebeld dat ze al op zulke medewerkers recruiten
Maargoed, klantenservice heeft handmatig weer alle laadsessies beëindigt.
De klantenservice hing keer op keer op omdat ze beweerden geen Engels te kunnen praten, maar uiteindelijk vandaag een man aan de lijn gehad die zowaar 'een klein beetje Niederlands spreekt'. Ze worden in Italie blijkbaar zovaak gebeld dat ze al op zulke medewerkers recruiten
Maargoed, klantenservice heeft handmatig weer alle laadsessies beëindigt.
[ Voor 18% gewijzigd door Malarky op 28-02-2023 13:30 ]
Dit is de app voor ENGIE:roelst1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:02:
Heeft iemand een tip hoe ik eenvoudig de locaties van ENGIE/Equans palen kan inzien? Ik heb de Zuid-Holland laadpas en heb geluk dat er bij mijn voordeur een ENGIE paal staat, maar ik heb geen idee waar alle andere palen te vinden zijn. Ze hebben op hun eigen websites in ieder geval geen handige kaart staan en via Chargemap kan ik alleen die van ENGIE Den Haag vinden.
https://apps.apple.com/nl/app/laadpaal-app/id906693086
https://play.google.com/s...utions.mobapp&hl=nl&gl=US
Thx! Dus als ik het goed begrijp zijn alle Last Mile Solutions palen in deelnemende gemeentes bruikbaar met het ENGIE Zuid Holland tarief?
Volgens mij wel, ik let altijd op of de laadpunten beginnen met SGZH1 (0,31 tarief) of SGZH2 (0,37 tarief).roelst1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:48:
[...]
Thx! Dus als ik het goed begrijp zijn alle Last Mile Solutions palen in deelnemende gemeentes bruikbaar met het ENGIE Zuid Holland tarief?
Voor de mensen die last hebben van de 400 Allego palen die buiten werking zijn gesteld: er is verbetering op komst. Bij mijn werk in Papendrecht waren er 3 palen uitgeschakeld: 1 werkte sinds gisteren weer, bij de andere 2 waren ze vandaag bezig dus die zullen hopelijk eind van de dag ook weer werken
Ze zullen op andere plekken ongetwijfeld ook al wel bezig zijn.

Ze zullen op andere plekken ongetwijfeld ook al wel bezig zijn.
Waar kan ik het CPO tarief van Pitpoint / Total Energies / Greenflux vinden?
Dat tarief kan per laadpaal verschillen, ik gebruik zelf meestal de Laadpaal App van Last Mile Solutions om het CPO-tarief van een laadpaal op te zoeken.ngommers schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:53:
Waar kan ik het CPO tarief van Pitpoint / Total Energies / Greenflux vinden?
Opel Ampera-e (2020)
Mijn ervaring is dat op Center Parcs aan de binnenkant van het klepje van de Ecotap palen het nummer staat dat correspondeert met het nummer in de app.Gunner schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:38:
:strip_exif()/f/image/CujZCKamnLGilaEwSfrxp2Wn.jpg?f=fotoalbum_large)
Het waren twee fantastische maanden
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Ook vanavond geannuleerd. Wel apart dat het ook ineens direct is dat je ook de normale tarieven ziet. (Dat wist ik van dit topic wel) Vandaag nog opgeladen tegen het abo-tarief. Hoop maar dat ze dat annuleren van het abo ook goed verwerken op de factuur.Peutpeut schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:59:
[Afbeelding]
Het waren twee fantastische maandenPlatinum subscription is afgemeld dus deze kan in het museum! Enel X kaart is besteld en ben benieuwd hoe dat gaat, nog even zoeken welke CPO wel en welke geen kleefboete hanteren, is daar een duidelijk overzicht van? We hebben bij het werk in de buurt Ecotap, Incharge en Allego. Ik heb tijdens het werk vrijwel nooit de mogelijkheid om mijn auto tussendoor op te halen.
Verder had ik wel een bevestiging van annuleren verwacht. Misschien komt dat nog.
Er gaat zoveel fout ook gezien veel reacties in het topic dat ik wei wat voorzichtig ben
[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 28-02-2023 21:18 ]
o, maar met Enel-X heb je met CPO kleefboete niet zoveel te maken. Die boete krijg je gewoon van Enel-X. Ongeacht bij welke CPO je laadt.Peutpeut schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:59:
[Afbeelding]
Het waren twee fantastische maandenPlatinum subscription is afgemeld dus deze kan in het museum! Enel X kaart is besteld en ben benieuwd hoe dat gaat, nog even zoeken welke CPO wel en welke geen kleefboete hanteren, is daar een duidelijk overzicht van? We hebben bij het werk in de buurt Ecotap, Incharge en Allego. Ik heb tijdens het werk vrijwel nooit de mogelijkheid om mijn auto tussendoor op te halen.
Alle passen die opeens in m'n account stonden, zijn door de vriendelijke klantenservice medewerker verwijderd. Op het moment dat ik belde, was er op een van de passen een laadsessie bezig!Gunner schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:19:
@nathalia is er nog wat uit je contact met InCharge gekomen?
Wat betreft de kosten was de medewerker nogal wazig, maar als het goed is komt op 1 maart de rekening, dus als ik dan moet betalen voor de laadsessies die niet van mezelf zijn, dan hang ik meteen weer aan de lijn.
De medewerker kon/wilde niet vertellen hoe het de andere persoon was gelukt om de kaarten op mijn account te activeren. Hij bleef maar hameren op het feit dat het belangrijker was om de kaarten uit m'n account verwijderd te krijgen. Ik kreeg het gevoel dat hij de oorzaak wel wist, maar het niet kon/mocht/wilde vertellen. Wellicht een (oud-)medewerker die bijv. fraude pleegt? Normaal krijg je namelijk eerst een activatiemail om een pas in jouw account te kunnen plaatsen. En aangezien mijn mail niet gehackt is, lijkt het meer op een inside-action...
Mazda MX-30
Bij mij heet dat voorpret. Ik kijk gelijk wat er te doen is bij de stop (eten/drinken/speeltuin/iets in omgeving) en ook waar de laadpalen staan en hoe ik daar moet komen. Het is me weleens gebeurd dat de palen waren verplaatst en de bordjes verkeerd stonden en ik dus tegen het verkeer in terug moest op het parkeer terrein (is niet fijn op een drukke zaterdag) 1000 km is wat, 4 a 5x stoppen? het voorwerk bespaard je serieus de kans op ergenis tijdens je vakantie trip - is mij de moeite waard !lupus9537 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:02:
[...]
Satellietfoto's en streetview bekijken van laadstations over een traject van 1000km, klinkt als een pak vermoeiender dan afkoppelen...![]()
[...]
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Maakt me wel wakker. Ik heb nogal wat pasjes bij diverse aanbieders die nu "te duur" zijn of niet interessant meer. Op elk van die accounts heb ik ook een betaalmethode toegevoegd. Bij mijn eerste poging om een aanbieder te blokkeren (chargepoint, mooie prijzen maar het systeem werkt niet) meteen het deksel op de neus. Je kan geen betaalmethode verwijderen!!! Geen mogelijkheid. Ik heb nog niet gekeken of ik mijn account kan stoppen. Wellicht moet ik bellen, vorige keer kreeg ik iemand uit india aan de telefoon die me in brak engels "te woord" stond. Mooi al die laadpasjes. Maar dit oerwoud is dus een sluimerend probleem omdat je het overzicht niet meer hebt en fraude op de loer ligt.nathalia schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:06:
[...]
Alle passen die opeens in m'n account stonden, zijn door de vriendelijke klantenservice medewerker verwijderd. Op het moment dat ik belde, was er op een van de passen een laadsessie bezig!
Wat betreft de kosten was de medewerker nogal wazig, maar als het goed is komt op 1 maart de rekening, dus als ik dan moet betalen voor de laadsessies die niet van mezelf zijn, dan hang ik meteen weer aan de lijn.
De medewerker kon/wilde niet vertellen hoe het de andere persoon was gelukt om de kaarten op mijn account te activeren. Hij bleef maar hameren op het feit dat het belangrijker was om de kaarten uit m'n account verwijderd te krijgen. Ik kreeg het gevoel dat hij de oorzaak wel wist, maar het niet kon/mocht/wilde vertellen. Wellicht een (oud-)medewerker die bijv. fraude pleegt? Normaal krijg je namelijk eerst een activatiemail om een pas in jouw account te kunnen plaatsen. En aangezien mijn mail niet gehackt is, lijkt het meer op een inside-action...
Helemaal mee eens, en voor mij ook de reden om niet maar iedere keer een nieuwe pas te activeren die toevallig even goedkoop is, maar waarvan je logischerwijs weet dat het toch binnenkort wel weer duurder wordt.oltk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:35:
[...]
Maakt me wel wakker. Ik heb nogal wat pasjes bij diverse aanbieders die nu "te duur" zijn of niet interessant meer. Op elk van die accounts heb ik ook een betaalmethode toegevoegd. Bij mijn eerste poging om een aanbieder te blokkeren (chargepoint, mooie prijzen maar het systeem werkt niet) meteen het deksel op de neus. Je kan geen betaalmethode verwijderen!!! Geen mogelijkheid. Ik heb nog niet gekeken of ik mijn account kian stoppen. Wellicht moet ik bellen, vorige keer kreeg ik iemand uit india aan de telefoon die me in brak engels "te woord" stond. Mooi al die laadpasjes. Maar dit oerwoud is dus een sluimerend probleem omdat je het overzicht niet meer hebt en fraude op de loer ligt.
Iedereen heeft het tegenwoordig maar over privacy, maar vult wel iedere keer z'n adres- en betaalgegevens zomaar in bij een nieuwe app/pas.
Al mijn aankopen, ook die van al die 20 pasjes die ik heb gaan via Curve. En Curve stuurt alles door naar Plutus zodat ik altijd 3% extra korting heb op alles in het leven. Een ander voordeel is dat Curve slechts de transacties opvangt en ik dus notificatie op Apple Watch krijg en dus nooit verrast kan zijn. Buiten dat elke 1e transactie met Curve met de app moet zijn geautoriseerd. Ben blij dat Maestro nu weg is/gaat uit Nederland en je overal met Mastercard kan betalen al zijn er nog plaatsen waar de terminals geupdated moeten worden.JeroenV_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:55:
[...]
Helemaal mee eens, en voor mij ook de reden om niet maar iedere keer een nieuwe pas te activeren die toevallig even goedkoop is, maar waarvan je logischerwijs weet dat het toch binnenkort wel weer duurder wordt.
Iedereen heeft het tegenwoordig maar over privacy, maar vult wel iedere keer z'n adres- en betaalgegevens zomaar in bij een nieuwe app/pas.
[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 01-03-2023 08:07 ]
Lol, heb de topics door elkaar gehaald. Nu gecorrigeerd.Wesco schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:26:
@Kju: Kun je beter hier posten ==> Thuisladen van je EV deel 2
[ Voor 78% gewijzigd door Kju op 01-03-2023 14:45 ]
PSN: Kjujay
@Kju: Kun je beter hier posten ==> Thuisladen van je EV deel 2
Opel Ampera-e (2020)
Aanbieders voor bekende +100kW laadpunten in Nederland tot 64ct/kWh:
Prijzen geldig op 1 maart 2023
*Sommige BP Pulse laders zijn 8ct/min (bijv. BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht, BP Krabbendijke). Veel BP Pulse laders staan niet in de Freshmile app, onbekend of die werken/wat tarief is.
En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies op 1 maart 2023
/f/image/6L9pz9KUgu61Nf0iCe1gKaxa.png?f=fotoalbum_large)
Ik wacht nog steeds op de 1e factuur van Shuttel om hun kWh prijs definitief te bevestigen. Van Coolblue heb ik geen prijswijzigingen gezien, zoals hier aangekondigd.
Zal jullie pas op 1 april weer lastig vallen met een nieuwe post met prijsoverzicht
Prijzen geldig op 1 maart 2023
1 kWh | Aanbieder | DC netwerk | Note |
€0,2200 | BMW / MINI Charging (IONITY Plus) | Ionity | €13,00 p/m (12mnd). BMW of MINI VIN vereist |
€0,2480 | Freshmile | BP* | 20ct/kWh + 8ct/pm. Prijs bij ±100kWh/u laden |
€0,2900 | KIA Charge (IONITY Power) / Charge myHyundai (IONITY Premium) | Ionity | €13,00 p/m (12mnd). KIA of Hyundai VIN vereist |
€0,3000 | Nissan Charge (Premium) | Ionity | €13,00 p/m (12mnd). Nissan VIN vereist |
€0,3103 | Enel X (Flat Large) | Allego, BP, GreenFlux, Ionity, Shell | 95-99ct/kWh buiten bundel. Geen kleeftarief voor DC in NL. Bundel zelfde dag vernieuwen is 2x verbruik betalen |
€0,3500 | Be Charge (Be Electric 500) | BP, GreenFlux, Ionity | 85-95ct/kWh buiten bundel. Kleeftarief 18ct/min na 1u idle |
€0,3500 | Volkswagen (We Charge Plus) / Audi (charging pro) | Ionity | €14,99 p/m (12mnd). VW of Audi VIN vereist |
€0,3500 | Elli (Drive Highway) | Ionity | €14.99 p/m (12mnd). Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden |
€0,3700 | Freshmile | Allego, BP*, GreenFlux, Shell | 19ct/kWh + 30ct/pm. Prijs bij ±100kWh/u laden |
€0,4100 | Mercedes me (Charge L) | Ionity | €12,90 p/m. Mercedes VIN vereist |
€0,4200 | Tesla Public Supercharger | Tesla | €12,99 p/m (niet-Tesla rijders). Piektarief: 57ct/kWh (16u-20u). Idle fee tot €1/min |
€0,4830 | Fastned (Gold) | Fastned | €11.99 p/m (-30% op standaardtarief) |
€0,5500 | Mercedes me (Charge L) | Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell | €12,90 p/m. Mercedes VIN vereist |
€0,5600 | Volkswagen (We Charge Plus) | Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell | €14,99 p/m (12mnd). VW VIN vereist. Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden |
€0,5865 | Bonnet (Turbo Boost) | Fastned | €8 p/m voor CPO -15% |
€0,5900 | MAINGAU | Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Ionity, Shell | Kleeftarief 10ct/min na 1u laden |
€0,6000 | BMW/ MINI (Active) | Allego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Shell | €13,00 p/m. BMW of MINI VIN vereist |
€0,6160 | Freshmile | Ionity | 19ct/kWh + 71ct/min. Prijs bij ±100kWh/u laden |
*Sommige BP Pulse laders zijn 8ct/min (bijv. BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht, BP Krabbendijke). Veel BP Pulse laders staan niet in de Freshmile app, onbekend of die werken/wat tarief is.
En de update voor aanbieders voor AC-laden bij TotalEnergies op 1 maart 2023
/f/image/6L9pz9KUgu61Nf0iCe1gKaxa.png?f=fotoalbum_large)
Ik wacht nog steeds op de 1e factuur van Shuttel om hun kWh prijs definitief te bevestigen. Van Coolblue heb ik geen prijswijzigingen gezien, zoals hier aangekondigd.
Zal jullie pas op 1 april weer lastig vallen met een nieuwe post met prijsoverzicht
[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 02-03-2023 17:27 ]
Toch vreemd dat ze dat in hun eigen app, Charge Assist, niet kunnen aangeven. Of moet je eerst een abonnement hebben om dat te kunnen zien?Wesco schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:41:
[...]
Dat tarief kan per laadpaal verschillen, ik gebruik zelf meestal de Laadpaal App van Last Mile Solutions om het CPO-tarief van een laadpaal op te zoeken.
Iemand anders ook last van verkeerd afgeschreven abonnementskosten bij Elli?
Paar weken geleden al mail gestuurd om het te corrigeren, dat is gelukt maar nu schrijven ze doodleuk wéér 5,54 euro af ipv 4,99.
Was ook laatst bij een Shell recharge maar als je daar op de paal kijkt is het, ondanks bestickering van Shell, een Allego paal. Weleens meegemaakt? Want natuurlijk, met Elli werkt de pas vaker niet dan wel bij Allego.
Paar weken geleden al mail gestuurd om het te corrigeren, dat is gelukt maar nu schrijven ze doodleuk wéér 5,54 euro af ipv 4,99.
Was ook laatst bij een Shell recharge maar als je daar op de paal kijkt is het, ondanks bestickering van Shell, een Allego paal. Weleens meegemaakt? Want natuurlijk, met Elli werkt de pas vaker niet dan wel bij Allego.
Dat lijkt me het verschil tussen 9% en 21% BTW.yannienl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:14:
Iemand anders ook last van verkeerd afgeschreven abonnementskosten bij Elli?
@Malarky Voor je overzicht: Enel X heeft ook een kleeftarief na 1 uur idle. Hoeveel dat is weet ik helaas niet, maar is vast op te zoeken.
Uiteindelijk netjes geholpen door Allego. Bestel een nieuwe kabel bij Hyundai en mag de rekening opsturen. Het process is in mijn ogen wel stroef, maar het resultaat is ook belangrijk.Wesco schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:04:
[...]
Lijkt erop dat het bij Allego wat minder soepel loopt allemaal... Ik hoop dat je inderdaad een nieuwe laadkabel krijgt, die dingen zijn best duur.
In mijn gevallen kon de kabel dus van afstand eenvoudig losgekoppeld worden, maar misschien heb ik geluk gehad. In sommige gevallen schijnt de kabel ook nog wel eens na een x aantal minuten vrijgegeven te worden.
Nee ze hebben vorige maand al gecorrigeerd, anders hadden ze dat wel gezegd denk ik.pmiddeld schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:20:
[...]
Dat lijkt me het verschil tussen 9% en 21% BTW.
Als ik het bereken, en ik kan dat verkeerd doen, dan is het (4,99-9%)+21%= 5,49 en niet 5,54.
Het gaat me natuurlijk niet om het geld, maar als je zegt dat het abonnement 4,99 is, dan is het niet opeens 5,54.
Update
Nee je hebt gelijk, het is natuurlijk (4,99/109)x121=5,54.
Maar toch, ze hebben het de vorige keer wel gecorrigeerd.
Als de BTW verandert, mogen ze dat dan zo maar aanpassen in een jaarcontract?
[ Voor 18% gewijzigd door yannienl op 01-03-2023 14:48 ]
Zeg, op de website van Elli staat onder de abbo's:
Of bedoelen ze dat je daarna de rest van je maanden vast zit aan highway.
Het is een lichtelijk kromme zin.
Kan je dan als je het gratis abbonement neemt 1 maand Highway nemen?It is possible to change to a higher tariff on a monthly basis.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Meeste palen bij Enel in Nederland hebben geen kleeftarief, die van TotalEnergies ook niet. Regio Amsterdam wel palen van aantal providers, dan tref je het ongelukkigpmiddeld schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:22:
@Malarky Voor je overzicht: Enel X heeft ook een kleeftarief na 1 uur idle. Hoeveel dat is weet ik helaas niet, maar is vast op te zoeken.
@Malarky Dat zou toch niet afhankelijk van de paal moeten zijn? Vziw komt dat van Enel X zelf, net als bij Maingau bijvoorbeeld. Maar ik kan het mis hebben hoor. Ik heb 1x bij hun een kleeftarief moeten betalen, maar dat was een Enel paal in Italië...
Bij elke laadpaal in de Enel X Way app staat wat het kleeftarief is, bij de meeste palen in Nederland staat er netjes €0,00 per minuut.pmiddeld schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:13:
@Malarky Dat zou toch niet afhankelijk van de paal moeten zijn? Vziw komt dat van Enel X zelf, net als bij Maingau bijvoorbeeld. Maar ik kan het mis hebben hoor. Ik heb 1x bij hun een kleeftarief moeten betalen, maar dat was een Enel paal in Italië...
Ik had bij Enel 0,99 kWh buiten de bundel geladen, en werd voor 99ct/kWh aangeslagen, dat is dan ook het buitenbundel tarief voor 150kWh+ palen: https://www.enelxway.com/en/our-offer/final-consumer-tariff, dat is dus wat hoger dan de 70ct/kWh voor AC palen.
[ Voor 20% gewijzigd door Malarky op 01-03-2023 16:45 ]
In de Charge Assist app van Greenflux moet je eerst een betaalmethode toevoegen (creditcard, Apple Pay, of een willekeurige EV laadpas), en dan kun je de tarieven zien, maar alleen bij de laadpalen die via de Greenflux backend werken (Equans, Pitpoint, Total Energies).pmiddeld schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:06:
[...]
Toch vreemd dat ze dat in hun eigen app, Charge Assist, niet kunnen aangeven. Of moet je eerst een abonnement hebben om dat te kunnen zien?
Enige voordeel van deze app is misschien dat je ook zonder een laadpas maar met je creditcard of Apple Pay kunt laden bij de ondersteunde laadpalen.
Opel Ampera-e (2020)
Fastned verlaagt de prijzen per direct in Nederland, Duitsland & België:
— Laadpas Top 10 (@laadpastop10) 1 maart 2023
€ 0,69/kWh.
Dit resulteert als "gold member" in € 0,48/kWh (€ 11,99 per maand lidmaatschap).
Prijzen in GB & FR ongewijzigd. pic.twitter.com/gwEfpykqF7
Lijkt me genoeg redenen voor de grote jongens om diezelfde kant op te bewegen. Shell, Vattenfall enzo.
[ Voor 42% gewijzigd door Gunner op 01-03-2023 17:18 ]
Bij elli is een abonnement voor een heel jaar, je kan daar niet maandelijks opzeggen.Kodess schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:32:
Zeg, op de website van Elli staat onder de abbo's:
[...]
Kan je dan als je het gratis abbonement neemt 1 maand Highway nemen?
Top, ben benieuwd. Ik heb de Shuttel tag inmiddels ook in huis.Malarky schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:58:
<knip>
Ik wacht nog steeds op de 1e factuur van Shuttel om hun kWh prijs definitief te bevestigen.
<knip>
Denk dat Fastned vooral wel moet verlagen door Tesla. Die vraagt een vergelijkbare prijs per maand (1 euro meer) en daar kun je dan al voor 42ct terecht als niet-Tesla rijder.Gunner schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:17:
[Twitter]
Lijkt me genoeg redenen voor de grote jongens om diezelfde kant op te bewegen. Shell, Vattenfall enzo.
Dekking van Fastned is ondertussen beter dan Tesla, maar die van Tesla is ook niet slecht en groeit nog steeds in Nederland.
Ik schat in dat Shell vooral naar BP pulse en Total GreenFlux kijkt omdat dat de 3 tankstation aanbieders zijn waar je ook laad zonder abbo. Shell DC is 65ct en Fastned 69ct zonder abbo dus daarop zijn ze al erg concurerend.
Vattenfall zit imho in een ander segment, die biedt bijna alleen maar tot 50kWh palen aan. Ik kom daar niet meer in Nederland. De dekking van +100kWh is ondertussen echt goed in Nederland en bijna alle nieuwe EVs kunnen dat nu ook wel aan. Vattenfall vraagt bij de McDonalds nu 55,66ct (de 50kWh palen) dat is een aardige prijs voor de incidentele lader zonder abbo.
[ Voor 23% gewijzigd door Malarky op 01-03-2023 21:17 ]
Dat is grappig, ik maak juist geen plan vooraf omdat het vakantie is4v4t4r schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:22:
[...]
Bij mij heet dat voorpret. Ik kijk gelijk wat er te doen is bij de stop (eten/drinken/speeltuin/iets in omgeving) en ook waar de laadpalen staan en hoe ik daar moet komen. Het is me weleens gebeurd dat de palen waren verplaatst en de bordjes verkeerd stonden en ik dus tegen het verkeer in terug moest op het parkeer terrein (is niet fijn op een drukke zaterdag) 1000 km is wat, 4 a 5x stoppen? het voorwerk bespaard je serieus de kans op ergenis tijdens je vakantie trip - is mij de moeite waard !(PS - ik ben zo'n rare die ook rustig 5 a 10 mins de snelweg afrijd om een snellader in een stadje te pakken waar een supermarkt zit, of een leuk restaurantje) Ik heb geen haast, ben op vakantie
Ik zie wel hoe het loopt; het hele leven is gepland, de vakantie niet, of in elk geval een stuk minder.
Vroeger toen ik net EV had probeerde ik ook van tevoren te kijken waar ik zou kunnen/moeten laden. Maar de praktijk was vrij snel dat ik mij daar toch niet aan hield omdat je op andere momenten en plekken toe bent aan een stop. Dus ik plan nu pas de laadpaal als ik toe ben aan een stop, of het eind van de GOM in zicht komt.
Ik heb afgelopen week contact gezocht met Shuttel om aan te geven dat er veel onduidelijkheid is over hun laadtarieven. Op de homepage staat dat AC-laden € 0,37 per kWh + starttarief kost, als je een pas aanvraagt, wordt er aangegeven dat AC-laden € 0,44 per kWh + starttarief kost, op dit forum wordt aangegeven dat AC-laden € 0,60 + starttarief kost.Malarky schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:58:
Ik wacht nog steeds op de 1e factuur van Shuttel om hun kWh prijs definitief te bevestigen.
Vandaag heb ik het volgende antwoord van de helpdesk ontvangen:
Hartelijk dank voor uw e-mail.
De huidige tarieven kunt u vinden in de onderstaande link: https://laadpas.shuttelservices.nl/request-card
Ik ga uw melding ook doorzetten naar mijn teamleider of hier naar gekeken kan worden. Mijn excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Roos
Klantenservice medewerker
Kortom, het echte tarief is dus te vinden op bovenstaande link. AC-laden voor € 0,44 en DC-laden voor € 0,87. Het starttarief is € 0,61
Mazda MX-30
Iemand een ervaring of dit tarief klopt?
https://charge.freshmile.com/location/NLGFXTNLP0101461 Deze paal laat in de E-Flux app een tarief van €0,68/kwh zien. Die prijs is niet interessant want het is een Amsterdamse Vattenfall paal. Maar via Freshmile lijkt hij slechts €0,19/kwh + €0,03/min te kosten. Stuk goedkoper dan de €0,68/kwh. Wel op tijd uitpluggen natuurlijk - moet dit fysiek of kun je ook via de auto-app het laden termineren waarna de teller stopt met lopen?
https://charge.freshmile.com/location/NLGFXTNLP0101461 Deze paal laat in de E-Flux app een tarief van €0,68/kwh zien. Die prijs is niet interessant want het is een Amsterdamse Vattenfall paal. Maar via Freshmile lijkt hij slechts €0,19/kwh + €0,03/min te kosten. Stuk goedkoper dan de €0,68/kwh. Wel op tijd uitpluggen natuurlijk - moet dit fysiek of kun je ook via de auto-app het laden termineren waarna de teller stopt met lopen?
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Ik gebruik Freshmile. Ik laad meestal aan een Allego paal. Maar de Freshmile app laad geen lopende sessie zien tijdens het laden. (Dat werkt niet bij mij)fonsoy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:08:
Er is dus ook geen optie om het laden te stoppen.
Ik loop dus altijd gewoon op tijd weer naar de paal en haal mijn auto weg. Kleine moeite, scheelt mij geld en de paal is weer vrij voor iemand die hem nodig heeft.
31c per minuut is voor auto's die snel kunnen laden natuurlijk ideaal.
Bij mijn eNiro bijvoorbeeld ga ik er geen 59kwh binnen 45 minuten in krijgen, dus dan is betalen per minuut wellicht ongunstiger.
Bij mijn eNiro bijvoorbeeld ga ik er geen 59kwh binnen 45 minuten in krijgen, dus dan is betalen per minuut wellicht ongunstiger.
Welke laadpas betaal je per minuut in Frankrijk?
Ik heb met de Niro via Elli in Frankrijk geladen. (Aire de Saint-Léger totaal 50 minuten op Fastned)gremsems schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:05:
31c per minuut is voor auto's die snel kunnen laden natuurlijk ideaal.
42.02kWh voor 15,50 = 0.369 euro per kWh
[ Voor 6% gewijzigd door driel24 op 02-03-2023 08:46 ]
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Ik gebruik een abbo van Elli hiervoor alleen kan mijn auto sneller laden dan de KiaYoade75 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:21:
Welke laadpas betaal je per minuut in Frankrijk?
[ Voor 10% gewijzigd door Brotuck op 02-03-2023 08:34 ]
Just here for the fun
Het tarief klopt, of de Freshmile-pas er werkt zou je moeten testen.fonsoy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:08:
Mijn ervaring is dat de Freshmile-pas bij elke Allego-paal bij mij werkt tot nu toe, maar op kantoor bij Joulz, 60 laadpunten, bij het ene laadpunt wel en bij vele anderen niet. Bij Vattenfall nog nooit geprobeerd omdat ik dan de Vattenfall-pas gebruik (33,9c/kWh), Freshmile varieert bij mij gemiddeld tussen de 35,5 cent en 38 cent.
Ik denk, but correct me if I'm wrong, dat het onderbreken van het laden niet de teller van 3 seconden per minuut laat stoppen. Wagen is zo ingesteld dat laden stopt bij 80% daarom zorg ik er altijd voor dat ik op tijd bij m'n wagen ben. Nou zal ik van 5 minuten extra (15 cent!) niet arm worden, maar hé, ons ben zuunîg.
Ben dus van mening dat je fysiek de kabel uit je wagen moet halen om de 'teller' te laten stoppen.
Dank voor al je info. Kleine correctie: je haalt (wel consistent) kW en kWh door elkaar. kWh is eenheid van energie: hoeveel energie je verbruikt als je een uur lang een kW uit het net trekt.Malarky schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:38:
[...]
Vattenfall zit imho in een ander segment, die biedt bijna alleen maar tot 50kWh palen aan. Ik kom daar niet meer in Nederland. De dekking van +100kWh is ondertussen echt goed in Nederland en bijna alle nieuwe EVs kunnen dat nu ook wel aan. Vattenfall vraagt bij de McDonalds nu 55,66ct (de 50kWh palen) dat is een aardige prijs voor de incidentele lader zonder abbo.
Dus met een vermogen (laadsnelheid) laden van 100kW levert per uur 100kWh energie op. En een half uur op 100kW vermogen laden levert dus 50 kWh energieverbruik op.
Feitelijk gebruiken we conform het SI (system internationale) alleen joules en seconden. Dan krijg je:
Vermogen = energie per tijdseenheid. In dit geval: Joule per seconde. Dat is een 1 Watt: 1 Joule/s.
Een kWh is 1000Watt voor de tijdsduur van 1 uur (3600 seconden). Dus 1 kWh = 1000J/s * 3600s = 3600J. Omdat 3600 niet zo makkelijk rekent, maken we er dus kWh van.
Fijne vakantie: heel Luxembourg heel 2023 AC/DC €0,30/kWh met Shell Recharge...!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K8zr2lql7eEUsTQoQwJXTx39.jpg?f=user_large)
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
In ieder geval bij de Rabobank kun je via internetbankieren zelf incassomachtigingen intrekken, waarschijnlijk kan dat bij andere banken ook. Dan los je het probleem ook op...oltk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:35:
[...]
Maakt me wel wakker. Ik heb nogal wat pasjes bij diverse aanbieders die nu "te duur" zijn of niet interessant meer. Op elk van die accounts heb ik ook een betaalmethode toegevoegd. Bij mijn eerste poging om een aanbieder te blokkeren (chargepoint, mooie prijzen maar het systeem werkt niet) meteen het deksel op de neus. Je kan geen betaalmethode verwijderen!!! Geen mogelijkheid. Ik heb nog niet gekeken of ik mijn account kan stoppen. Wellicht moet ik bellen, vorige keer kreeg ik iemand uit india aan de telefoon die me in brak engels "te woord" stond. Mooi al die laadpasjes. Maar dit oerwoud is dus een sluimerend probleem omdat je het overzicht niet meer hebt en fraude op de loer ligt.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
als je een aanhanger/caravan hebt lijkt me vooruit plannen wel handig. Sommige laadpalen in duitsland staan bij een normaal parkeevlak. Als je dan niet ontkoppeld kan niemand er meer langs bijv.eltron schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:05:
[...]
Dat is grappig, ik maak juist geen plan vooraf omdat het vakantie is![]()
Ik zie wel hoe het loopt; het hele leven is gepland, de vakantie niet, of in elk geval een stuk minder.
Vroeger toen ik net EV had probeerde ik ook van tevoren te kijken waar ik zou kunnen/moeten laden. Maar de praktijk was vrij snel dat ik mij daar toch niet aan hield omdat je op andere momenten en plekken toe bent aan een stop. Dus ik plan nu pas de laadpaal als ik toe ben aan een stop, of het eind van de GOM in zicht komt.
Ik rij overigens gewoon weg thuis en zodra ik zie dat ik de 30% aan tik vraag ik google om een laadstop en plan zelf wat in (ook ivm voorverwarmen) .
Of je gebruikt de laadpas van FreshmileDjMark schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:13:
[...]
Ik gebruik Freshmile. Ik laad meestal aan een Allego paal. Maar de Freshmile app laad geen lopende sessie zien tijdens het laden. (Dat werkt niet bij mij)
Er is dus ook geen optie om het laden te stoppen.
Ik loop dus altijd gewoon op tijd weer naar de paal en haal mijn auto weg. Kleine moeite, scheelt mij geld en de paal is weer vrij voor iemand die hem nodig heeft.
Ja je kunt de laadsessie toch altijd stoppen met je laadpas? Ik heb ook Freshmile laadpas moet het nog een keer testen. Ben er wel huiverig voor. Moet je eigenlijk vooraf via je creditcard saldo laden? Bij mij geeft ie dat in de app aan anders kan je een laadsessie niet starten?
Als je de pas met een creditcard hebt gekocht werkt het gewoon zonder saldo.Robert1962 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:43:
[...]
Ja je kunt de laadsessie toch altijd stoppen met je laadpas? Ik heb ook Freshmile laadpas moet het nog een keer testen. Ben er wel huiverig voor. Moet je eigenlijk vooraf via je creditcard saldo laden? Bij mij geeft ie dat in de app aan anders kan je een laadsessie niet starten?
Nee, dat kan gewoon. Het was ook een van mijn vragen omdat ik ook nog een eerste keer met FM ga proberen eerdaags.Robert1962 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:43:
[...]
PeterZ(on) in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Ik neem aan dat je bedoelt dat als je een CC hebt gekoppeld bij Freshmile.menzo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:51:
[...]
Als je de pas met een creditcard hebt gekocht werkt het gewoon zonder saldo.
[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 02-03-2023 12:53 ]
Ja, bij mij ging dat automatisch toen ik het pasje zelf voor 4 euro kocht met mijn CC.Gunner schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Nee, dat kan gewoon. Het was ook een van mijn vragen omdat ik ook nog een eerste keer met FM ga proberen eerdaags.
PeterZ(on) in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
[...]
Ik neem aan dat je bedoelt dat als je een CC hebt gekoppeld bij Freshmile.
ik moet een nieuwe maingau pas aanvragen (rfid kapot) maar bij aanvraag staat er helaas weer alleen Duitsland als optie.. gewoon Nederland invullen naast mn adres regel?
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2