Werkt de Enel x pas eigenlijk op alle laadpalen in nederland? Of alleen specifieke?
Nee. Ja.yeehaw schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:30:
Werkt de Enel x pas eigenlijk op alle laadpalen in nederland? Of alleen specifieke?
Zoek even terug in dit topic.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik hang de kabel(lus) altijd aan m’n openstaande klepje. Kost nietsJeroenV_ schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:46:
[...]
Hier nog een positieve gebruiker, werkt idd perfect om de kabel niet vies te laten worden.
Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
E-Flux EV en Vandebron EV en Easy Charging Quality zijn allemaal goede apps die het CPO tarief laten zien.pl0xs schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:00:
[...]
Dit is precies waar ik tegenaan loop. Ik kijk graag de transacties terug haha.
De Shell Recharge gebruik ik inderdaad ernaast voor de beschikbaarheid van laadpalen etc., echter kan ik daar mijn transacties niet inzien.
Bizar dat LMS niet een betere app kan uitbrengen, terwijl er zoveel mensen/providers zijn die er gebruik van maken.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Hachy schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:10:
En we gaan weer livebloggen. Reis je mee?
https://www.polarsteps.co...323676-val-di-fiemme-2023
Het hotel ligt op 390km afstand. Dat kan je in 1x halen. Omdat je toch een keer ergens wilt stoppen om even wat te eten/drinken/plassen bezoeken we wel een Ionity station. We hebben daar via Hyundai een abonnement afgesloten waardoor we kunnen laden voor €0,29/kWh, dat is inmiddels 2x zo voordelig dan een willekeurige laadpaal op straat, bijv. bij het hotel.
https://chargemyhyundai.com/web/nl/hyundai-nl/tariffsIONITY
0,79 EUR / kWh
Fijne reis
Voor wie nog meer informatie over Enel X wil is hier nog een duits forum.
https://tff-forum.de/t/en...aessig/115155/803?page=22
https://tff-forum.de/t/en...aessig/115155/803?page=22
*knip* Het is niet de bedoeling dezelfde vraag op meerdere plekken te stellen (cross-posting). Aangezien je vraag te maken heeft met thuisladen en niet openbare laadpalen, heb ik hem hier verwijderd.
[ Voor 89% gewijzigd door deepbass909 op 24-02-2023 21:07 ]
Die screenshot van het Ionity snellaadpuntHachy schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:10:
Iemand met een SOC van 97% heeft het niet begrepen
Just here for the fun
Want? Je kan toch gewoon naar 100% willen laden?Brotuck schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:00:
[...]
Die screenshot van het Ionity snellaadpunt![]()
Iemand met een SOC van 97% heeft het niet begrepen
Is in de meeste gevallen niet efficient onderweg aan de snelweg, toch?anc schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:23:
[...]
Want? Je kan toch gewoon naar 100% willen laden?
Hier had uw reclame kunnen staan.
De laatste 10% kost je meestal een uur of soms langer, daarmee hou je anderen op. Zeker op drukke dagen als deze vind ik dat gedrag asociaalanc schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:23:
[...]
Want? Je kan toch gewoon naar 100% willen laden?
Just here for the fun
Ja de snelheid van laden neemt af, maar als je geen haast hebt en gewoon zo min mogelijk wilt stoppen dan boeit het toch niet.Eiríkr schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:25:
[...]
Is in de meeste gevallen niet efficient onderweg aan de snelweg, toch?
Daar gelaten de discussie over het maximaal opladen van je accu.
Nee zeker niet zolang, tenminste niet met elke auto.Brotuck schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:28:
[...]
De laatste 10% kost je meestal een uur of soms langer, daarmee hou je anderen op. Zeker op drukke dagen als deze vind ik dat gedrag asociaal
Op drukke dagen is het zeker vervelend voor de ander en kan het daarmee situatie afhankelijk zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door anc op 24-02-2023 11:32 ]
Deze vraag kun je misschien beter in het grote thuisladen topic stellen.joslohuis schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:59:
Ik heb een Hyundai tucson phev gekocht, betekent voor mij dat ik een laadpaal nodig heb. Zappi 2.1 lijkt mij een goede. Thuis heb ik 1 fase aansluiting en wil naar 3, aanpassing kan ik via Liander regelen maar duurt 6-7 maanden. Nu vraag ik mij af wat handig is om de Zappi te laten installeren of eerst de 3 fase aansluiting.
Als ik de Zappi laat installeren zodat naar de meterkast de bedrading voor 3 fases is, de meter kast is dan 1 fase. Opladen is dan 1 fase totdat ik een 3 fase aansluiting heb.
Kan ik de Zappi laten aansluiten inclusief aanpassing extra groep zodat Liander alleen de 3 fase aansluiting realiseert en de meterkast en de Zappi geen aanpassing nodig hebben?
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ga ik doen, dankjeweleltron schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:51:
[...]
Deze vraag kun je misschien beter in het grote thuisladen topic stellen.
Zolang de auto aan het laden is vind ik dat helemaal niet asociaal want misschien heeft hij die 100% gewoon nodig voor zijn volgende bestemming. Iemand met een EV met kleine accu noemt iemand met een 100kWh accu toch ook niet asociaal terwijl die misschien wel veel langer aan het laden is. Een lader bezet houden terwijl er niet geladen wordt, dat is asociaal.Brotuck schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:28:
[...]
De laatste 10% kost je meestal een uur of soms langer, daarmee hou je anderen op. Zeker op drukke dagen als deze vind ik dat gedrag asociaal
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dat lijkt me inefficient.PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:00:
Zolang de auto aan het laden is vind ik dat helemaal niet asociaal want misschien heeft hij die 100% gewoon nodig voor zijn volgende bestemming. Iemand met een EV met kleine accu noemt iemand met een 100kWh accu toch ook niet asociaal terwijl die misschien wel veel langer aan het laden is. Een lader bezet houden terwijl er niet geladen wordt, dat is asociaal.
Is het niet zo, dat bij het leeuwendeel van de ev's dat laatste stuk opladen zo veel tijd gebruikt dat je beter had kunnen gaan rijden naar een volgend punt en zodoende aan voldoende lading komt?
En opgeteld minder tijd verbruikt.
Algemeen gesproken hè, misschien is dit inderdaad een uitzonderingsgevalletje.
Nu zijn niet alle punten bezet dus zo heet wordt de soep nou ook weer niet gegeten, maar als alles bezet is is het ook een beetje not done. De ongeschreven etiquette. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Gaaf!Hachy schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 10:10:
Ik kijk af en toe een beetje mee vandaag.
Leuk.
Precies terwijl de marktprijzen alleen maar aan het dalen zijn. Ik verdenk ze er ook van om over de rug van ons electrische auto rijders (goed NL?) lekker veel geld te innenGunner schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:27:
[...]
Al die bedrijven kunnen beter op zoek gaan naar betere inkopers.
Thumbs down 👎🏻
Puur gebaseerd op hetgeen ikzelf meemaak met mijn eigen auto is het laden redelijk snel te noemen tot 94%, daarna gaat de snelheid er echt wel uit en kun je beter doorrijden naar een volgende snellader en hem nog 10 minuten verder laden als er weer 30-40% af is.Zjanzjak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:22:
[...]
Dat lijkt me inefficient.
Is het niet zo, dat bij het leeuwendeel van de ev's dat laatste stuk opladen zo veel tijd gebruikt dat je beter had kunnen gaan rijden naar een volgend punt en zodoende aan voldoende lading komt?
Nu zijn niet alle punten bezet dus zo heet wordt de soep nou ook weer niet gegeten, maar als alles bezet is is het ook een beetje not done. De ongeschreven etiquette. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Natuurlijk begrijp ik het volledig als dit je laatste lader is voordat je ergens een gehucht ingaat waar er gewoon geen lader is, maar dan zou ik erbij blijven en eventueel uitleg geven aan de volgende wachtende.
Dat zie ik als normaal gedrag en communicatie.
Ik heb echter ook vaker dan 1x meegemaakt dat er een taxi staat te laden tot 100% en dat de chauffeur gewoon zonder haast ergens koffie zit te drinken. Die heeft toch echt wel meer oplaadmogelijkheden tussendoor denk ik dan misschien denk ik iets te generaliserend...
Overigens was die taxi ervaring altijd in frankrijk waar er maar 2 snelladers waren, tegenwoordig maak ik me daar niet meer druk om in noord frankrijk met al dat Fastned en Engie geweld aan snelladers.
[ Voor 6% gewijzigd door Brotuck op 24-02-2023 12:42 ]
Just here for the fun
Weet je wat inefficiënt is, te weinig laden en stil te vallen. Mijn Ioniq stopt gewoon bij 94% met snelladen en als ik makkelijk mijn volgende laadstop kan halen stop ik zelf al eerder. Aso's hou je altijd, onwetenden kun je informeren. En op afstand conclusies trekken is zeker not done.Zjanzjak schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:22:
[...]
Dat lijkt me inefficient.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Vroeger was dat een steekhoudend argument. Nu zijn er zoveel snelladers (ook/zeker in Duitsland) dat het gewoon onzin, in de vorm van: geen zin, is.PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:00:
[...]
Zolang de auto aan het laden is vind ik dat helemaal niet asociaal want misschien heeft hij die 100% gewoon nodig voor zijn volgende bestemming.
Als er zoveel snelladers zijn dan gaat degene die wil laden toch gewoon zelf naar de volgende stek. Ik zie het probleem niet, zolang er maar geladen wordt. En laten we wel zijn, er zullen maar heel weinig mensen zijn die rustig door blijven laden als er anderen staan te wachten.pmiddeld schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:52:
[...]
Vroeger was dat een steekhoudend argument. Nu zijn er zoveel snelladers (ook/zeker in Duitsland) dat het gewoon onzin, in de vorm van: geen zin, is.
Mij gaat het gewoon te ver om iemand een aso te noemen als die tot 100% wil laden. Dat het in de meeste gevallen niet slim is, is een heel ander verhaal.
Een klein beetje onderlinge solidariteit is toch niet zo moeilijk. Door binnen de optimale laadsnelheid te blijven verkort je met name op de drukke dagen de wachttijden, dat is voor de meeste auto's tot een SOC van 80%. Daar heeft iedereen belang bij!PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:01:
[...]
Als er zoveel snelladers zijn dan gaat degene die wil laden toch gewoon zelf naar de volgende stek. Ik zie het probleem niet, zolang er maar geladen wordt. En laten we wel zijn, er zullen maar heel weinig mensen zijn die rustig door blijven laden als er anderen staan te wachten.
Mij gaat het gewoon te ver om iemand een aso te noemen als die tot 100% wil laden. Dat het in de meeste gevallen niet slim is, is een heel ander verhaal.
Zou dat niet op te lossen zijn om het tarief boven de 80% te verhogen op HPC's
Ioniq 5 58 kWh Connect + WP
https://twitter.com/ItsBi...kzLwl5xEbEKJBj3SOhsg&s=19
Dit is niet heel handig om het dan anders te formuleren
Just here for the fun
Is dit niet gefotoshopt? Zelfs nu is de helft daar nog vrij. De oplossing is m.i. om direct een flink bedrag aan een blokkeer boete in te voeren.Brotuck schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:15:
https://twitter.com/ItsBi...kzLwl5xEbEKJBj3SOhsg&s=19
Als je de reacties leest dan blijkt dit vlakbij een outlet centre te zitten. Dus een gevalletje van tijd vergeten denk ik. Maar iedere auto heeft wel een app die aangeeft wanneer je vol zit toch ?PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:29:
[...]
Is dit niet gefotoshopt? Zelfs nu is de helft daar nog vrij. De oplossing is m.i. om direct een flink bedrag aan een blokkeer boete in te voeren.
Just here for the fun
Dit was een paar uur geleden.PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:29:
[...]
Is dit niet gefotoshopt? Zelfs nu is de helft daar nog vrij. De oplossing is m.i. om direct een flink bedrag aan een blokkeer boete in te voeren.
Nou voor mijn Ioniq is geen app, maar de auto laat wel zien hoe lang er geladen moet worden. Dus dan zorg je toch voor die tijd terug te zijn, lukt mij zonder app ook. Ben je niet op tijd terug dan vind ik dat echt asociaal, dus flink beboeten.Brotuck schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:33:
[...]
Als je de reacties leest dan blijkt dit vlakbij een outlet centre te zitten. Dus een gevalletje van tijd vergeten denk ik. Maar iedere auto heeft wel een app die aangeeft wanneer je vol zit toch ?
Is er dan rond dat gehucht in een straal van 200 km nergens een lader te vinden? Bedoel je dat te vertellen?Brotuck schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:39:
[...]
...Natuurlijk begrijp ik het volledig als dit je laatste lader is voordat je ergens een gehucht ingaat waar er gewoon geen lader is....
1. Het is asociaal om een laadpaal onnodig bezet te houden als het druk is en er tig wachtenden achter je zijnPeterZ(on) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:00:
[...]
Zolang de auto aan het laden is vind ik dat helemaal niet asociaal want misschien heeft hij die 100% gewoon nodig voor zijn volgende bestemming. Iemand met een EV met kleine accu noemt iemand met een 100kWh accu toch ook niet asociaal terwijl die misschien wel veel langer aan het laden is. Een lader bezet houden terwijl er niet geladen wordt, dat is asociaal.
2. Als je op Brohltal West staat te laden kom je voor je bestemming nog wel 100 snelladers tegen, dus nee hij heeft het niet nodig om op bestemming te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 24-02-2023 16:43 ]
Laten we even voorop stellen dat ik niet perse een actie begrijp om een auto tot 100% te laden bij een snellader. Dat is niet de bedoeling van "snel"HenryP schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:42:
[...]
Is er dan rond dat gehucht in een straal van 200 km nergens een lader te vinden? Bedoel je dat te vertellen?
Maar als je met de familie op een plek zit waar je niet of heel lastig kan bijladen dan begrijp ik het ergens wel. Die tijd is voor de familie, niet om 2 uur te verdwijnen omdat je moet gaan laden.
Just here for the fun
Handig!
Persoonlijk vind ik het wel onhandig dat je de EV Cable Hook van de kabel kunt verwijderen als beide uiteinden vast aan respectievelijk de paal en de auto zitten.
In dit topic kan je vinden hoe je in Nederland een pas krijgt thuisbezorgd via de webshop.MadMarky schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:45:
Ik heb me net geregistreerd bij Maingau en de app gedownload. Het lijkt erop dat ik de app gewoon kan gebruiken om een laadsessie te starten, maar ik zie nergens een optie om een gewone laadpas aan te vragen. Niet op de site en niet in de app.
Weet iemand hoe dat zit?
@Brotuck Volgende week ga ik ook naar een dorp (in NL) waar slechts twee gewone laadpalen te vinden zijn. Ik zal in dat dorp met (als alles mee zit) een half lege accu aankomen. Die twee openbare laadpalen staan niet in de buurt van het adres waar ik moet zijn, dus als ik daar gebruik van wil maken kies ik automatisch voor een stevige wandeling (of iemand moet me een lift terug en later weer heen willen geven).
Ik kan er ook voor kiezen om de laatste snellader langs de rijksweg voor dat dorp te gebruiken om mijn auto lekker vol te laden. De rit naar mijn vrienden is dan nog zo'n 35km, waarna ik bij de vrienden op bezoek kan gaan om vervolgens 's-avonds laat met een goed volle accu, zonder laadstress, naar huis te rijden.
Ik kan er ook voor kiezen om de terugweg aan te vangen met een half lege accu om ergens op de route een snellader voor 5-10 minuten te gebruiken om met die extra energie thuis te komen. Ik kies voor het laatste.
Ik kan er ook voor kiezen om de laatste snellader langs de rijksweg voor dat dorp te gebruiken om mijn auto lekker vol te laden. De rit naar mijn vrienden is dan nog zo'n 35km, waarna ik bij de vrienden op bezoek kan gaan om vervolgens 's-avonds laat met een goed volle accu, zonder laadstress, naar huis te rijden.
Ik kan er ook voor kiezen om de terugweg aan te vangen met een half lege accu om ergens op de route een snellader voor 5-10 minuten te gebruiken om met die extra energie thuis te komen. Ik kies voor het laatste.
Even googlen en dan kom je op https://laadpastop10.nl/chargecard/1/MaingauMadMarky schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:45:
Ik heb me net geregistreerd bij Maingau en de app gedownload. Het lijkt erop dat ik de app gewoon kan gebruiken om een laadsessie te starten, maar ik zie nergens een optie om een gewone laadpas aan te vragen. Niet op de site en niet in de app.
Weet iemand hoe dat zit?
Ergens op deze site vind je de knop: Jetzt Ladekate Sicheren.
Lees wel even goed de toelichting op de site van Laadpastop10.nl
Te weinig laden en stil vallen is inefficiënt.PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 12:59:
[...]
Weet je wat inefficiënt is, te weinig laden en stil te vallen. Mijn Ioniq stopt gewoon bij 94% met snelladen en als ik makkelijk mijn volgende laadstop kan halen stop ik zelf al eerder. Aso's hou je altijd, onwetenden kun je informeren. En op afstand conclusies trekken is zeker not done.
Maar overdrijven is ook een vak.
Overigens, ik trok nergens conclusies.
Nah, dat is ook weer zoiets.repmeer schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:26:
Zou dat niet op te lossen zijn om het tarief boven de 80% te verhogen op HPC's
In dit geval was er zelfs nog 1 plek open dus soit.
Maar een stukje 'opvoeding' zou geen kwaad kunnen.
Hang een bord op of zoiets.
Of op welke manier dan ook.
1. Helemaal mee eens, alleen mijn definitie van "onnodig" is het al dan niet laden. Al het andere is arbitrair.eltron schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:42:
[...]
1. Het is asociaal om een laadpaal onnodig bezet te houden als het druk is en er tig wachtenden achter je zijn
2. Als je op Brohltal West staat te laden kom je voor je bestemming nog wel 100 snelladers tegen, dus nee hij heeft het niet nodig om op bestemming te komen.
2. Al eerder gezegd, als er nog 100 andere snelladers zijn, wat is dan het probleem?
@Zjanzjak Ik zei ook niet dat jij die conclusie trok, dat was al door iemand anders gedaan.
[ Voor 7% gewijzigd door PeterZ(on) op 24-02-2023 17:54 ]
@Cass Vanochtend om 6.00 uur en vanmiddag kreeg ik opnieuw notificaties in de Enel-X app, en ik zag nu dat mijn laadsessie bij WeDriveSolar (via LMS) van afgelopen zaterdag is afgeboekt van mijn maandbundel. Een andere sessie bij een Allego snellader diezelfde zaterdagavond werd trouwens toen wel praktisch meteen afgeboekt.tenhagen12500 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Zeker herkenbaar, genoeg notificaties gekregen, maar mijn laadsessies van afgelopen weekend zijn nog steeds niet bijgewerkt. Mijn Flat Small bundel zou volgens de app nog ongebruikt zijn. Ik heb de app al volledig gesloten, mezelf uit- en ingelogd, maar ik zie nog niets gebeuren.
Daarmee was van mijn maandbundel nog 4 kWh over. Met nog een openstaande laadsessie van circa 40 kWh van afgelopen zondagnacht in de pijplijn (ook bij de WeDriveSolar laadpaal) heb ik dit restant maar snel in de bietenbak gegooid en een nieuwe Flat Large-bundel aangeschaft (via switchen naar Pay per Use Basic en terug) voor die laadsessie van zondagnacht.
Gelukkig boeken ze niet alle openstaande sessies in één keer af, want dan zou ik flink uit de bundel zijn gelopen.
Ondertussen staat de auto ook alweer te laden voor een ver familiebezoek dit weekend, dus ik hoop dat dit allemaal goedkomt met het vertraagd afboeken van die Enel-X laadsessies. Het is nogal een gedoe, maar je moet er wat voor over hebben om tegen een redelijk tarief te kunnen laden hier in Utrecht (CPO-tarieven € 0,73 per kWh

Advies voor de Enel-X gebruikers: houd je notificaties en je History goed in de gaten en vernieuw tijdig je maandbundel!
Opel Ampera-e (2020)
Hier zijn sinds vandaag ook eindelijk de laadsessies in de Enel x app zichtbaar van 17 en 21 februari. Ook is het kWh verbruik van de 145 Flat Large in mindering gebracht, zoals bedoeld.Wesco schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:01:
[...]
@Cass Vanochtend om 6.00 uur en vanmiddag kreeg ik opnieuw notificaties in de Enel-X app, en ik zag nu dat mijn laadsessie bij WeDriveSolar (via LMS) van afgelopen zaterdag is afgeboekt van mijn maandbundel. Een andere sessie bij een Allego snellader diezelfde zaterdagavond werd trouwens toen wel praktisch meteen afgeboekt.
Daarmee was van mijn maandbundel nog 4 kWh over. Met nog een openstaande laadsessie van circa 40 kWh van afgelopen zondagnacht in de pijplijn (ook bij de WeDriveSolar laadpaal) heb ik dit restant maar snel in de bietenbak gegooid en een nieuwe Flat Large-bundel aangeschaft (via switchen naar Pay per Use Basic en terug) voor die laadsessie van zondagnacht.
Gelukkig boeken ze niet alle openstaande sessies in één keer af, want dan zou ik flink uit de bundel zijn gelopen.
Ondertussen staat de auto ook alweer te laden voor een ver familiebezoek dit weekend, dus ik hoop dat dit allemaal goedkomt met het vertraagd afboeken van die Enel-X laadsessies. Het is nogal een gedoe, maar je moet er wat voor over hebben om tegen een redelijk tarief te kunnen laden hier in Utrecht (CPO-tarieven € 0,73 per kWh).
Advies voor de Enel-X gebruikers: houd je notificaties en je History goed in de gaten en vernieuw tijdig je maandbundel!
Het probleem is dat degene die aankomt een bijna lege accu heeft en misschien nog één keer kan uitwijken naar de volgende, maar die kan ook bezet zijn of nog erger, kapot. Degene die staat te laden en voor 90-95% vol zit heeft veel meer mogelijkheden om comfortabel op zijn volgende laadpunt te komen. Kwestie van aardig zijn tegen elkaar.PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 17:52:
[...]
1. Helemaal mee eens, alleen mijn definitie van "onnodig" is het al dan niet laden. Al het andere is arbitrair.
2. Al eerder gezegd, als er nog 100 andere snelladers zijn, wat is dan het probleem?
Mijn eerste reactie was dat ik bezwaar maakte om mensen die tot 100% willen laden asociaal te noemen terwijl zij misschien een prima reden hebben om dat te doen. Afgezien dat zij volledig in hun recht staan om tot 100% te laden. Deze mensen wegzetten als asociaal gaat mij gewoon veel te ver.pmiddeld schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:24:
[...]
Het probleem is dat degene die aankomt een bijna lege accu heeft en misschien nog één keer kan uitwijken naar de volgende, maar die kan ook bezet zijn of nog erger, kapot. Degene die staat te laden en voor 90-95% vol zit heeft veel meer mogelijkheden om comfortabel op zijn volgende laadpunt te komen. Kwestie van aardig zijn tegen elkaar.
Dat iemand met een lage SoC bij volle bezetting niet kan doorrijden naar een volgende lader is natuurlijk niet de schuld van hen die plus 90% willen laden. Daar ben je dan toch zelf verantwoordelijk voor. Ik wil normaal gesproken sowieso niet met een lage SoC bij een lader aankomen, en zeker niet op onbekend terrein.
Mee eens, aardig zijn tegen elkaar. Dus niet mensen zomaar wegzetten als aso.
In hun webshop, zie de toelichtingMadMarky schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:45:
Weet iemand hoe dat zit?
https://laadpastop10.nl/chargecard/1/Maingau
@PeterZ(on) Je maakt me nieuwsgierig, noem eens zo’n prima reden? Ik kan er geen één bedenken.
Met een EV met een bereik van <200km heb je toch het liefst een volle accu en niet iets van 60%. Voor mijn nieuwsgierigheid, waar rij je zelf in?HenryP schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:08:
@PeterZ(on) Je maakt me nieuwsgierig, noem eens zo’n prima reden? Ik kan er geen één bedenken.
Ik rij zelf ook een Ioniq en het snelladen gaat naar mijn mening erg snel. Als ik de auto inplug, vervolgens de kinderen uit de auto haal, naar het tankstation loop voor een bak koffie, een toiletbezoek, een serie schone luiers en dan rustig terugloop naar de auto (kinderen lopen niet zo snel en de snellader staat vaak niet direct naast het tankstation gebouwtje), dan is de auto soms al dermate vol dat ik al richting de 90-94% ga. Ik heb mezelf dan niet als een aso gedragen naar mijn mening, maar toch is mijn accu goed gevuld en misschien wel meer gevuld dan strikt noodzakelijk om de volgende lader te kunnen bereiken.HenryP schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:08:
Dit is een voorbeeld van een situatie die mij kan overkomen en ik zou het vervelend vinden als men mij dan vervolgens als aso zou bestempelen.
Ik denk dat @PeterZ(on) dit soort situaties bedoeld.
Yes, hier ook vanmiddag notificaties ontvangen, ook een afschrijving van afgelopen zaterdag bij LMS!Wesco schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 18:01:
[...]
@Cass Vanochtend om 6.00 uur en vanmiddag kreeg ik opnieuw notificaties in de Enel-X app, en ik zag nu dat mijn laadsessie bij WeDriveSolar (via LMS) van afgelopen zaterdag is afgeboekt van mijn maandbundel. Een andere sessie bij een Allego snellader diezelfde zaterdagavond werd trouwens toen wel praktisch meteen afgeboekt.
Ondertussen staat de auto ook alweer te laden voor een ver familiebezoek dit weekend, dus ik hoop dat dit allemaal goedkomt met het vertraagd afboeken van die Enel-X laadsessies. Het is nogal een gedoe, maar je moet er wat voor over hebben om tegen een redelijk tarief te kunnen laden hier in Utrecht (CPO-tarieven € 0,73 per kWh).
CPO tarieven in utrecht zijn inderdaad belachelijk. Ik moet binnenkort voor werk 200km per dag rijden en zit te overwegen om dagelijks een kwartier aan de Supercharger te hangen als het bij Enel X zo'n gedoe blijft.
Ik rijd in een Volvo XC40 met een accupakket van 78 kWh (waarvan 75 kWh bruikbaar). De actieradius ligt in de winter rond de 325 km (gisteren). In de zomer moet die in de buurt van de 400 km liggen.PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:16:
[...]
Met een EV met een bereik van <200km heb je toch het liefst een volle accu en niet iets van 60%. Voor mijn nieuwsgierigheid, waar rij je zelf in?
Vandebron en Easy Charging Quality laten niet alle palen zien. Die apps vallen voor mij al af, omdat ik op een onbekende bestemming een geschikte paal wil uitzoeken. Dan wil ik niet beperkt worden in het aanbod.Malarky schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:54:
[...]
E-Flux EV en Vandebron EV en Easy Charging Quality zijn allemaal goede apps die het CPO tarief laten zien.
Dat probleem heb ik tot nu toe met E-Flux nog niet ervaren, maar de E-Flux heb vind ik dan weer heel erg traag. Vaak twijfel ik of de app nou nog aan het laden is, en dan opeens verschijnen de palen in beeld.
Neehoor dat is normaal gedrag en dat is mij ook overkomen tijdens de vakantie met het gezin.its_me_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:17:
[...]
Ik rij zelf ook een Ioniq en het snelladen gaat naar mijn mening erg snel. Als ik de auto inplug, vervolgens de kinderen uit de auto haal, naar het tankstation loop voor een bak koffie, een toiletbezoek, een serie schone luiers en dan rustig terugloop naar de auto (kinderen lopen niet zo snel en de snellader staat vaak niet direct naast het tankstation gebouwtje), dan is de auto soms al dermate vol dat ik al richting de 90-94% ga. Ik heb mezelf dan niet als een aso gedragen naar mijn mening, maar toch is mijn accu goed gevuld en misschien wel meer gevuld dan strikt noodzakelijk om de volgende lader te kunnen bereiken.
Dit is een voorbeeld van een situatie die mij kan overkomen en ik zou het vervelend vinden als men mij dan vervolgens als aso zou bestempelen.
Het is dan ook een lastig iets om het gedrag van een ander anti-sociaal te noemen, want wie ben ik om dat te bepalen ? Er is altijd een reden voor.
Maar op een van de drukste dagen kan je er wel net iets meer rekening mee houden dat het ineens druk kan worden bij de snelladers. Maar goed dat is mijn mening.
Just here for the fun
Wat je in het begin van je reactie schreef: het laden gaat supersnel, met name als de accu behoorlijk leeg (geraakt) is. Het laden van de laatste procenten kost naar verhouding veel meer tijd, ongeacht of je een kleine of een grote accu in je auto (motor, brommer of fiets) hebt zitten.its_me_ schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:17:
[...]
Ik rij zelf ook een Ioniq en het snelladen gaat naar mijn mening erg snel. Als ik de auto inplug, vervolgens de kinderen uit de auto haal, naar het tankstation loop voor een bak koffie, een toiletbezoek, een serie schone luiers en dan rustig terugloop naar de auto (kinderen lopen niet zo snel en de snellader staat vaak niet direct naast het tankstation gebouwtje), dan is de auto soms al dermate vol dat ik al richting de 90-94% ga. Ik heb mezelf dan niet als een aso gedragen naar mijn mening, maar toch is mijn accu goed gevuld en misschien wel meer gevuld dan strikt noodzakelijk om de volgende lader te kunnen bereiken.
Als je bij je auto terugkomt na een toiletbezoek en een kop koffie, vervolgens ziet dat die al voor 94% is opgeladen, dan blijf ik van mening dat die (laatste) 6% acculading er veel sneller in ligt als je accu leeg is. Dus wachten tot die lading van 94% naar 100% aangegroeid is omdat je maar een kleine accu (en dus een beperkte actieradius hebt), is voor mij nog steeds niet een prima reden (en kost jou ook nog eens extra tijd). De laadpaal-dichtheid in NL is zodanig dat je echt niet bang hoeft te zijn dat je door het ontbreken van die 6% acculading de eerstvolgende laadpaal niet gaat halen.
Eens met de reactie van @Brotuck hierboven.
Kijk, dan heb je in de praktijk en rekening houdende met een minimale SoC en laden tot een 80%SoC, toch een dubbel bereik en dan gaat het allemaal een stuk soepeler. Dat had ik voorheen met de Leaf en de Ioniq ook. Met een groter bereik kun je ook makkelijker wat eerder vertrekken want dan ben zo weer twee uur verder voor een volgende laadstop.HenryP schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 21:27:
[...]
Ik rijd in een Volvo XC40 met een accupakket van 78 kWh (waarvan 75 kWh bruikbaar). De actieradius ligt in de winter rond de 325 km (gisteren). In de zomer moet die in de buurt van de 400 km liggen.
Btw, de Ioniq kan niet eens tot 100% laden, bij 94% stopt het gewoon.
[ Voor 5% gewijzigd door PeterZ(on) op 24-02-2023 21:52 ]
Oeps... verkeerd...
[ Voor 95% gewijzigd door HenryP op 25-02-2023 09:32 ]
Nou gister voor het eerst een groot stuk met de auto (Skoda Enya iv80) gereden. Gezien de afstand, de tegenwind en fietsendrager toch maar onderweg even proberen bij te laden bij fastned. Eerste keer communicatie probleem met de auto, geen lading... Tweede keer na 15% laden, communicatie probleem met de auto en klaar. Toen was ik het zat en zijn we doorgereden (hadden nog volgende stroom). Nu zitten op een landal park met maar 4 laders in totaal en uiteraard staat er sinds gistermiddag dezelfde 4 auto's aan de laders.
Weet hier iemand trouwens of een MTC (NL-MTE) ook bij een Shell Recharge (300KW) lader werkt of moet ik altijd de app/laaddruppel van shell gebruiken? De pas kan ik niet toevoegen in de app in ieder geval, dit omdat het een europa pas is (zegt support).

Weet hier iemand trouwens of een MTC (NL-MTE) ook bij een Shell Recharge (300KW) lader werkt of moet ik altijd de app/laaddruppel van shell gebruiken? De pas kan ik niet toevoegen in de app in ieder geval, dit omdat het een europa pas is (zegt support).
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Ha, wat asociaal is? Bij een laadplein in Frankrijk waar een rij van wachtende auto’s staat je Mitsubishi PHEV aan een snellader druppelladen en dan lekker een half uur met de hond gaan spelen. Zolang mensen dat doen, zou ik me niet druk maken of je tot 85 of 93% aan het laden bent.
Landal is bekend probleem. Ik nam altijd een verlengblok mee van 15 meter en ging bij het huisje laden.Ankh schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:40:
Nou gister voor het eerst een groot stuk met de auto (Skoda Enya iv80) gereden. Gezien de afstand, de tegenwind en fietsendrager toch maar onderweg even proberen bij te laden bij fastned. Eerste keer communicatie probleem met de auto, geen lading... Tweede keer na 15% laden, communicatie probleem met de auto en klaar. Toen was ik het zat en zijn we doorgereden (hadden nog volgende stroom). Nu zitten op een landal park met maar 4 laders in totaal en uiteraard staat er sinds gistermiddag dezelfde 4 auto's aan de laders.![]()
Qua laden bij de Shell is toch gewoon proberen en als het niet werkt alsnog de shell pas gebruiken ?
Just here for the fun
Graag wil ik wat vragen. Het valt mij op dat er privé laadpalen in verschillende apps weergegeven worden als ik zoek (bijvoorbeeld bij Plugsurfing en Chargemap, maar ook andere). Ik heb nu een paar keer gehad dat ik ergens aan kom rijden en dan blijkt dat de laadpaal gewoon van een particulier is terwijl deze als openbaar aangegeven staat in zo'n app. Er kan niet op gefilterd worden, wel kan je op laadsnelheid filteren maar dan zie je de "echte openbare laadpalen" met lage snelheid ook niet meer. Hoe kan het dat deze prive laadpalen in de apps komen?
Als ze publiek staan zijn ze publiek. Sommige mensen willen centje bijverdienen, of service bieden.Kleineheino schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:21:
Graag wil ik wat vragen. Het valt mij op dat er privé laadpalen in verschillende apps weergegeven worden als ik zoek (bijvoorbeeld bij Plugsurfing en Chargemap, maar ook andere). Ik heb nu een paar keer gehad dat ik ergens aan kom rijden en dan blijkt dat de laadpaal gewoon van een particulier is terwijl deze als openbaar aangegeven staat in zo'n app. Er kan niet op gefilterd worden, wel kan je op laadsnelheid filteren maar dan zie je de "echte openbare laadpalen" met lage snelheid ook niet meer. Hoe kan het dat deze prive laadpalen in de apps komen?
Al zijn er ook gevallen die zich er niet van bewust zijn dat de paal publiek staat wellicht, al kan ik me dat nauwelijks voorstellen.
[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 25-02-2023 13:38 ]
Google Maps?Kleineheino schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:21:
Graag wil ik wat vragen. Het valt mij op dat er privé laadpalen in verschillende apps weergegeven worden als ik zoek (bijvoorbeeld bij Plugsurfing en Chargemap, maar ook andere). Ik heb nu een paar keer gehad dat ik ergens aan kom rijden en dan blijkt dat de laadpaal gewoon van een particulier is terwijl deze als openbaar aangegeven staat in zo'n app.
Overal waar ik van plan ben te laden wordt altijd gevolgd door een check met Google Maps plus streetview.
Sommige apps laten ook de streetview van Google Maps zien, zie je het ook vrijwel meteen.
Meestal herken je het ook aan het feit dat er maar 1 aansluitpunt is. Dat is vaak een goede indicatieKleineheino schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:21:
Just here for the fun
Gisteren mijn Enel X laadpas mogen ontvangen... Prijzig ding hoor voor 16 euro!
Daarna naar de laadpaal in de straat gereden, abonnement omgezet naar flat large a 45 euro. Duurde een kleine minuut voordat dat omgezet was en toe begon het.
De laadpaal heeft 2 aansluitingen, een power en een smooth (Park&Charge).
In de app stond alleen dat die power bezet was, terwijl dat niet zo is (ook andere apps tonen dat hij gewoon beschikbaar is). Goed toch maar proberen aan te sluiten en pas ervoor te houden maar niets. Helemaal niets. Dan aan de smooth aansluiting proberen, maar wederom niets. Niet te starten met de pas en niet te starten met de app. Gebeld met Park&Charge en die gaven geen issues bij de laadpaal aan.
Daarna even geprobeerd bij een andere paal van Allego en ook daar werkt de pas niet. Bewust niet de app geprobeerd omdat most het stoppen een issue geven dan zit ik niet aan de wachtrij te hangen bij de klantenservice. De wachtrij bij Park&Charge was 30 minuten... topdrukte ten opzichte van andere keren dat ik heb moeten bellen.
Dan maar contact opnemen met Enel X en dat ging vrij vlot. Ze hebben alles doorgezet naar de IT afdeling, maar wat ik nu moet met mijn pas en mijn Flat Large die ik niet kan gebruiken is mij een raadsel. Ik heb ze vriendelijk verzocht om het te refunden, dan test ik het daarna wel met een basic.
Daarna naar de laadpaal in de straat gereden, abonnement omgezet naar flat large a 45 euro. Duurde een kleine minuut voordat dat omgezet was en toe begon het.
In de app stond alleen dat die power bezet was, terwijl dat niet zo is (ook andere apps tonen dat hij gewoon beschikbaar is). Goed toch maar proberen aan te sluiten en pas ervoor te houden maar niets. Helemaal niets. Dan aan de smooth aansluiting proberen, maar wederom niets. Niet te starten met de pas en niet te starten met de app. Gebeld met Park&Charge en die gaven geen issues bij de laadpaal aan.
Daarna even geprobeerd bij een andere paal van Allego en ook daar werkt de pas niet. Bewust niet de app geprobeerd omdat most het stoppen een issue geven dan zit ik niet aan de wachtrij te hangen bij de klantenservice. De wachtrij bij Park&Charge was 30 minuten... topdrukte ten opzichte van andere keren dat ik heb moeten bellen.
Dan maar contact opnemen met Enel X en dat ging vrij vlot. Ze hebben alles doorgezet naar de IT afdeling, maar wat ik nu moet met mijn pas en mijn Flat Large die ik niet kan gebruiken is mij een raadsel. Ik heb ze vriendelijk verzocht om het te refunden, dan test ik het daarna wel met een basic.
Ja dat dacht ik ook, maar dat werkt vaak ook niet zo handig. De adressen kloppen niet, met streetview is de laadpaal niet te vinden. Wat een gedoe zeg.Zjanzjak schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:56:
[...]
Google Maps?
Overal waar ik van plan ben te laden wordt altijd gevolgd door een check met Google Maps plus streetview.
Sommige apps laten ook de streetview van Google Maps zien, zie je het ook vrijwel meteen.
Ik vraag me toch echt af hoe deze laadpalen in apps komen? Wij hebben ook een laadpaal aan de wand, ik zou echt niet willen dat deze als openbaar in een app staat.
Of gebruik gewoon de Shell recharge app.Ankh schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:40:
Nou gister voor het eerst een groot stuk met de auto (Skoda Enya iv80) gereden. Gezien de afstand, de tegenwind en fietsendrager toch maar onderweg even proberen bij te laden bij fastned. Eerste keer communicatie probleem met de auto, geen lading... Tweede keer na 15% laden, communicatie probleem met de auto en klaar. Toen was ik het zat en zijn we doorgereden (hadden nog volgende stroom). Nu zitten op een landal park met maar 4 laders in totaal en uiteraard staat er sinds gistermiddag dezelfde 4 auto's aan de laders.![]()
Zou kunnen, maar ik wil liever dat mn baas meteen betaald ;-)JanKoen schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:27:
[...]
Of gebruik gewoon de Shell recharge app.
Uiteindelijk vandaag gelukt, snap nu wel waarom auto’s er lang staan. 1 paal levert maar 11kw, dus met 2 auto’s duurt het een eeuwigheid 😑
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Hoe lang moet je wachten op zo’n Enel X pas?
Had een Italiaans mailtje gehad dat hij vrijdag afgeleverd had moeten zijn, maar dat is niet gebeurd
Had een Italiaans mailtje gehad dat hij vrijdag afgeleverd had moeten zijn, maar dat is niet gebeurd
Duurde hier ongeveer een weekje.Supershiva schreef op zondag 26 februari 2023 @ 06:25:
Hoe lang moet je wachten op zo’n Enel X pas?
Jeetje. Gedoe?Kleineheino schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:12:
Ja dat dacht ik ook, maar dat werkt vaak ook niet zo handig. De adressen kloppen niet, met streetview is de laadpaal niet te vinden. Wat een gedoe zeg.
Zo ervaar ik dat totaal niet.
Ben er nu al tig tegengekomen, en er dus via streetview achtergekomen dat het een laadpunt van een particulier is. Ik vond het simpeler dan simpel en het kost me al met al nog geen 30 seconden.
Dat classificeer ik dus niet als 'gedoe'.
Wat al gezegd is, soms onbewust, soms bewust.Kleineheino schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 16:12:
Ik vraag me toch echt af hoe deze laadpalen in apps komen? Wij hebben ook een laadpaal aan de wand, ik zou echt niet willen dat deze als openbaar in een app staat.
Qua bewust kan gebruiker Laurens er misschien meer over vertellen;
Hier in mijn dorp is er ook iemand die het bewust gedaan heeft.Laurens__ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 07:50:
Mijn (dubbele) laadstation staat ook 24x7 publiek beschikbaar en bij mij op de oprit. Soms kom ik thuis en staan er twee auto's te laden die niet van ons zijn. Heel handig want ik verdien dan dubbel geld. Dus welkom om hier te laden. Nu in ruim vier jaar tijd is het precies één keer gebeurt dat ik thuis niet kon bijladen hierdoor én tegelijk onvoldoende had om de volgende dag heen en weer naar de klant te rijden. Ik moest op weg naar huis toen bijna zes minuten aan de snellader staan.
De laadpaal aldaar staat aan de rand van de tuin, en niet zoals bij velen, aan/bij huis aan de muur oid.
Mijn inschatting is dat de gedachte is om er eventueel nog een centje aan over te houden.
Dat onbewuste is misschien dat men vergeten is om ergens een vinkje uit of aan te zetten.
Maar goed, zoals gezegd, aanname.
Hmm Enel X werkt ook hier bij de Vattenfall palen niet. In de app staan de palen ook steeds op bezet en pas werkt ook niet. Apart
Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl
Ik kom het ook weleens tegen maar heb het nooit aangedurfd mijn auto bij iemand op de oprit te parkeren. En om nou overal aan te bellen?Zjanzjak schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:19:
[...]
Jeetje. Gedoe?
Zo ervaar ik dat totaal niet.
Ben er nu al tig tegengekomen, en er dus via streetview achtergekomen dat het een laadpunt van een particulier is. Ik vond het simpeler dan simpel en het kost me al met al nog geen 30 seconden.
Dat classificeer ik dus niet als 'gedoe'.
[...]
Wat al gezegd is, soms onbewust, soms bewust.
Qua bewust kan gebruiker Laurens er misschien meer over vertellen;
[...]
Hier in mijn dorp is er ook iemand die het bewust gedaan heeft.
De laadpaal aldaar staat aan de rand van de tuin, en niet zoals bij velen, aan/bij huis aan de muur oid.
Mijn inschatting is dat de gedachte is om er eventueel nog een centje aan over te houden.
Dat onbewuste is misschien dat men vergeten is om ergens een vinkje uit of aan te zetten.
Maar goed, zoals gezegd, aanname.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Volgens mij heeft dat alles te maken van het plaatsen van een "vinkje", bewust geplaatst danwel dat het onbewust (voor je) is gedaan. Ik heb een laadpaal op de oprit die niet zichtbaar is in welke App dan ook. De reden hiervoor is dat ik deze zelf heb aangeschaft en ik heb er geen "backoffice" achter op zitten (een bedrijf die in staat is om voor jou de rekening eenvoudig gesplitst op te leveren: denk aan zakelijk/prive of op basis van gebruikt pasje, uiteraard tegen een maandelijkse vergoeding). Het bedrijf wat de laadpaal bij me installeerde probeerde me wel zo'n abonnement aan te praten, maar ik zag daar het nut en de noodzaak niet van in (alles prive hier).
Omdat die backoffice er niet op zit, bepaal ik dus hoe alle vinkjes gezet worden en ik bepaal of er met een pasje/druppel geladen kan worden en met welke pasjes/druppels. Voor het opladen van de auto gebruik ik zelf geen pasje/druppel, maar de App die bij de laadpaal hoort. Je ziet dan ook vaak (volgens mij) dat de laadpaal niet onder de naam van een persoon of bedrijf in de Apps staat, maar onder de naam van een laadpaalleverancier.
Omdat die backoffice er niet op zit, bepaal ik dus hoe alle vinkjes gezet worden en ik bepaal of er met een pasje/druppel geladen kan worden en met welke pasjes/druppels. Voor het opladen van de auto gebruik ik zelf geen pasje/druppel, maar de App die bij de laadpaal hoort. Je ziet dan ook vaak (volgens mij) dat de laadpaal niet onder de naam van een persoon of bedrijf in de Apps staat, maar onder de naam van een laadpaalleverancier.
Ik heb een Vattenfall InCharge pas om te laden bij de Vattenfall-laadpaal in mijn wijk. Zojuist ingelogd bij Vattenfall InCharge om mijn dashboard te bekijken. Wat schetst mijn verbazing: Bij het onderdeel "Mijn laadpassen" staan naast mijn eigen pas nog 4 andere passen! Eén van die 4 passen is gebruikt in Amsterdam terwijl ik daar helemaal niet woon.
Kortom: er staan dus gewoonweg 4 passen van andere personen in mijn dashboard. Waarschijnlijk moet ik aan het einde van de maand betalen voor de laadsessies van deze passen die helemaal niet van mij zijn. Ik wil Vattenfall InCharge meteen bellen, maar dat kan alleen op werkdagen tussen 08.00 en 15.00 uur. Er is ook geen mogelijkheid om de 4 passen in m'n account te blokkeren. Het is dus te hopen dat die passen vandaag niet gebruikt worden om grote hoeveelheden te laden!
Iemand anders dit wel eens meegemaakt?
Kortom: er staan dus gewoonweg 4 passen van andere personen in mijn dashboard. Waarschijnlijk moet ik aan het einde van de maand betalen voor de laadsessies van deze passen die helemaal niet van mij zijn. Ik wil Vattenfall InCharge meteen bellen, maar dat kan alleen op werkdagen tussen 08.00 en 15.00 uur. Er is ook geen mogelijkheid om de 4 passen in m'n account te blokkeren. Het is dus te hopen dat die passen vandaag niet gebruikt worden om grote hoeveelheden te laden!
Mazda MX-30
Mijn ervaring met Enel X is dat je bij Allego AC palen geen pas kan gebruiken. De app werkt wel. Nog nooit issues gehad met vastzittende stekkers (itt andere apps).anc schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:36:
Gisteren mijn Enel X laadpas mogen ontvangen... Prijzig ding hoor voor 16 euro!
Nee, maar ik heb wel even bij mezelf gechecked.nathalia schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:14:
Sowieso facturen betwisten die je mogelijk krijgt.
Vreemd dat je geen passen kan blokkeren trouwens.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik kan me herinneren dat toen ik mijn laadpas ontving, deze pas werkte nadat ik een activatiemailtje ontving waar ik op een activatielink moest klikken. Kortom, een pas is dan toch altijd gekoppeld aan een mailadres? Als er nu dus 4 onbekende passen in mijn InCharge account staan zonder dat ik 4x een activatiemailtje heb ontvangen, dan is dat wel heel erg vreemd...Gunner schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:48:
[...]
Nee, maar ik heb wel even bij mezelf gechecked.
Sowieso facturen betwisten die je mogelijk krijgt.
Vreemd dat je geen passen kan blokkeren trouwens.
Mazda MX-30
Hoe zien jullie op korte termijn het perspectief voor snellaadpalen waar je alleen kunt pinnen? Zoals bij een normaal tankstation waar je pint aan de betaal terminal? Hier in de buurt weet ik er nu 2 te zitten die door dat je er niet met een laadpas terecht kunt ze dus ook niet verschijnen in de laadpas apps. Wel weer in bijvoorbeeld chargemap maar weer niet met de actuele status. Ik krijg het gevoel dat de laadpas bij EV rijders nu zo gemeengoed is geworden dat het moeilijk is daar nu weer afscheid van te nemen. Bij toeval sprak ik de mede eigenaar van het net geopende pinonly snellaadstation. Zijn redenering was dat er fraude was met de laadpasjes en dat dat op deze manier niet meer kon. Persoonlijk vind ik het niet een hele sterke redenering.
Dat de laadpas techniek zelf vrij fraudegevoelig is, betekent niet dat het veel gebeurt.BoerFrits schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:40:
Hoe zien jullie op korte termijn het perspectief voor snellaadpalen waar je alleen kunt pinnen? Zoals bij een normaal tankstation waar je pint aan de betaal terminal? Hier in de buurt weet ik er nu 2 te zitten die door dat je er niet met een laadpas terecht kunt ze dus ook niet verschijnen in de laadpas apps. Wel weer in bijvoorbeeld chargemap maar weer niet met de actuele status. Ik krijg het gevoel dat de laadpas bij EV rijders nu zo gemeengoed is geworden dat het moeilijk is daar nu weer afscheid van te nemen. Bij toeval sprak ik de mede eigenaar van het net geopende pinonly snellaadstation. Zijn redenering was dat er fraude was met de laadpasjes en dat dat op deze manier niet meer kon. Persoonlijk vind ik het niet een hele sterke redenering.
Laden doe je immers met een auto met kenteken, en dan ben je vrij goed terug te vinden.
En aan een trage laadpaal in des straat sta je toch langere tijd, en ben je niet snel weg.
En bij snelladers hangt men vaak camera's op, dus ook dan is gewoon terug te kijken welk kenteken (en dus welke persoon) de fraude pleegt.
Ik denk dat de exploitant die je hebt gesproken onderschat hoe belangrijk de vindbaarheid van een snellader in apps is. Gezien je een snellader eigenlijk alleen onderweg gebruikt, en je dus vaak niet bekend bent in die buurt/locatie als gebruiker. Mensen die in de buurt wonen, zullen immers vooral thuisladen ipv snelladen.
Enige wat ik me kan voorstellen is een situatie waarin je bijvoorbeeld taxi's als klanten op het oog hebt, of een eiland, waar bewoners in de zomermaanden baat zou hebben bij gebruik van een snellader, en het geen doorreis betreft, en een gemeeschap vrij goed bekend is met locaties van faciliteiten.
Gisteren bij een tweetal Allego snellaadpalen met de Enel X laadpas geladen (en ook bij gewone palen) met Flat Large 145 ( € 0,31 als je het precies op krijgt) . Dat ging goed. Ook de X Way app gaf nu vrij snel het verbruik weer.
Aangezien ik erg van het plannen en vooruitkijken ben (dit deed ik ook toen ik nog niet electrisch reed, aard van het beestje) denk ik dat dit mij echt nooit gaat gebeuren. Maar mocht ik dan ooit die ene keer in een situatie kom waarbij er totaal geen andere oplossing is, sja, dan zal ik wel even aanbellen of het daadwerkelijk ook kan, tesaam met uitleg waarom.Eiríkr schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:39:
Ik kom het ook weleens tegen maar heb het nooit aangedurfd mijn auto bij iemand op de oprit te parkeren. En om nou overal aan te bellen?
Die hier op het dorp heeft de laadpaal overduidelijk zo geplaatst dat het voor de eigenaar best wel onhandig is om te laden en voor iemand op straat vrij makkelijk. Er zit zelfs een vaste kabel aan het laadpunt.
Misschien dat ik daar dan niet zou aanbellen. Maar goed, voor mij niet nodig want de goedkoopste paal van het dorp is voor mij ook het dichtste bij.
Ja zoiets zat ik ook aan te denken.HenryP schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:54:
Volgens mij heeft dat alles te maken van het plaatsen van een "vinkje", bewust geplaatst danwel dat het onbewust (voor je) is gedaan.
Nope, net nog even gekeken gecheckt naar aanleiding van je post.nathalia schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:14:
Ik heb een Vattenfall InCharge pas om te laden bij de Vattenfall-laadpaal in mijn wijk. Zojuist ingelogd bij Vattenfall InCharge om mijn dashboard te bekijken. Wat schetst mijn verbazing: Bij het onderdeel "Mijn laadpassen" staan naast mijn eigen pas nog 4 andere passen! Eén van die 4 passen is gebruikt in Amsterdam terwijl ik daar helemaal niet woon.
Ik weet iig welk nummer jij morgen aan het bellen bent vanaf 8 uur.
Vervelend maar ik denk dat het met een sisser afloopt.
Wel benieuwd hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Shell past tarieven aan per 1/3
meeste blijft gelijk, alleen DC shell recharge gaat naar 0,65
https://shellrecharge.com/nl-nl/onderweg-laden/tarieven
[ Voor 26% gewijzigd door eltron op 26-02-2023 20:23 ]
Ondanks dat ik bijna nooit aan DC-laden doe is een verlaging altijd goed. Laat het de opmars zijn voor verdere dalingen.eltron schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:22:
Shell past tarieven aan per 1/3
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik wil bij ons thuis een nieuwe laadpaal, maar dan het liefst ook een die openbaar te gebruiken is voor gasten/bezoekers, dus min of meer een openbare laadpaal. Iemand die dat thuis ook gedaan heeft en hierover kan adviseren? Ik heb al even gezocht, maar kon zo 123 niet echt iets vinden wat nou handig was.
Post uit Duitsland, een laadpas van Bosch. Die mogen ze wel houden. De creditcard die daar aan gekoppeld zit is toch geblokkeerd.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Kan je er geen andere creditcard aan koppelen?MarkV6 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:32:
Post uit Duitsland, een laadpas van Bosch. Die mogen ze wel houden. De creditcard die daar aan gekoppeld zit is toch geblokkeerd.
Dat kan ik heb weer een nieuwe gehad. Alleen hebben ze zelf gezien dat ze de prijs bij Total hadden vergeten te verhogen en nu niet meer interessant. Ik heb Bosch ook gemeld dat mijn credit card gehackt was 2 dagen na koppelen. En dat was echt toeval, zou ik ook zeggen. Dus daar ik niet weet waar het lek zit doe ik dat maar niet meer. Ik zou het liever via de website doen maar dat kan niet.repmeer schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:39:
[...]
Kan je er geen andere creditcard aan koppelen?
De bank heeft overigens wel alles vergoed.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Elke laadpaal met een backend kan dit wel. Shell paal, of paal met e-flux backend bijvoorbeeld.moppentappers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:20:
Ik wil bij ons thuis een nieuwe laadpaal, maar dan het liefst ook een die openbaar te gebruiken is voor gasten/bezoekers, dus min of meer een openbare laadpaal. Iemand die dat thuis ook gedaan heeft en hierover kan adviseren? Ik heb al even gezocht, maar kon zo 123 niet echt iets vinden wat nou handig was.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Vorig jaar een vouwwagen aangeschaft, nu blijkt dat ik in 2024 mijn VW Golf moet inruilen voor een Volvo C40 recharge. EV rijden is compleet nieuw voor mij en tracht al zoveel mogelijk te wennen. Het telkens moeten afkoppelen aan de laadpalen onderweg lijkt me nog de grootste hindernis.
Bestaat er een gegevensbron over de toegankelijkheid van laadstations met een aanhangwagen/caravan ? Is dit afhankelijk van het netwerk (bv. fastned lijkt hier doorgaans beter op voorzien in tegenstelling tot Ionity of Tesla) of kan dit echt van station tot station verschillen ? Is hierover informatie beschikbaar waardoor je je hierop kan voorbereiden ?
Bestaat er een gegevensbron over de toegankelijkheid van laadstations met een aanhangwagen/caravan ? Is dit afhankelijk van het netwerk (bv. fastned lijkt hier doorgaans beter op voorzien in tegenstelling tot Ionity of Tesla) of kan dit echt van station tot station verschillen ? Is hierover informatie beschikbaar waardoor je je hierop kan voorbereiden ?
[ Voor 3% gewijzigd door lupus9537 op 27-02-2023 10:19 ]
Hier is niet structurele informatie over beschikbaar op dit moment, wel kun je via verschillende laadapps soms foto's zien van de laadstations, of via Google Maps/Streetview. Zo kun je een beetje inschatten of het gaat werken of niet.lupus9537 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:19:
Vorig jaar een vouwwagen aangeschaft, nu blijkt dat ik in 2024 mijn VW Golf moet inruilen voor een Volvo C40 recharge. EV rijden is compleet nieuw voor mij en tracht al zoveel mogelijk te wennen. Het telkens moeten afkoppelen aan de laadpalen onderweg lijkt me nog de grootste hindernis.
Fastned is meestal een drive through-concept waar je met een aanhanger of caravan (mits niet te hoog) redelijk langs komt, maar dan blokkeer je soms wel een andere laadpaal. Dit is ook weer afhankelijk van de afstand tussen de laadpalen, de plek van de laadaansluiting op de auto's etc.
Dit is kortom nu nog wat pionieren en improviseren, maar er rijden best wel wat mensen met EV en caravan, dus het kan wel. Reken alleen wat meer tijd voor de laadsessies en probeer de drukke dagen te vermijden als dat kan.
En waarschijnlijk is de situatie tegen de tijd dat je daarwerkelijk met EV + aanhangwagen op pad gaat wel weer een stuk verbeterd.
Opel Ampera-e (2020)
Enige wat je kan doen is route uitstippelen, googlemaps raadplegen voor actuele plaatjes van de laadlocaties. Ook de app chargefinder geeft het aan bijvoorbeeld. Maar verschilt gewoon veel. Met enige regelmatig bij laadlocatie wel 1 laadpaal die geschikt is voor aanhanger rijden. Alleen moet die maar net vrij zijn. Afgelopen zomer met vouwwagen en enyaq naar Denemarken en Zweden geweest op rondreis. Ongeveer 60% gevallen afkoppelen noodzakelijk. Maar afkoppelen kan dan wel vaak na het starten laden. Dus alleen aankoppelen is qua tijd extra werk ;-) en de handeling kost 1 minuut.lupus9537 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:19:
Hoe meer laadlocatie hoe vaker de opzeggen gaat worden met aanhangsel mogelijk. Kijk maar naar veel layouts.
Een korte vraag mbt gebruik van Last Mile Solutions app (en ja klantenservice gesproken en case aangemaakt maar reactie binnen 10 werkdagen is wat lang).
Afgelopen weekend adhoc gebruik gemaakt van de Last Mile app zonder account om op te laden in Zoetermeer. Hierbij een bedrag geautoriseerd van €48 om vervolgens erachter te komen dat de laadpaal defect is. Iemand een idee hoe ik de gelden kan terugkrijgen?
Afgelopen weekend adhoc gebruik gemaakt van de Last Mile app zonder account om op te laden in Zoetermeer. Hierbij een bedrag geautoriseerd van €48 om vervolgens erachter te komen dat de laadpaal defect is. Iemand een idee hoe ik de gelden kan terugkrijgen?
Normaal gesproken wordt dat automatisch teruggestort op je rekening lijkt me. Als je wel een succesvolle laadsessie zou hebben krijg je het resterende bedrag terug.juwlez schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:56:
Een korte vraag mbt gebruik van Last Mile Solutions app (en ja klantenservice gesproken en case aangemaakt maar reactie binnen 10 werkdagen is wat lang).
Opel Ampera-e (2020)
Afgelopen weekend was ik in Groningen en wilde ik laden bij een van de palen aan Reitdiephaven. Daar maak ik regelmatig gebruik van. Helaas was meer dan de helft stuk of in storing en de bruikbare palen waren al bezet. Ik denk ik stuur ze vandaag een mail om het te laten weten zodat het gefixed kan worden, maar nergens iets te vinden hoe ze te bereiken en alles moet via een portaal schijnbaar. Mailen naar info werkt helaas niet.
Iemand ervaring met deze laadpaal leverancier en dit soort informatie door te geven? Of is het gewoon afwachten en hopen op het beste?
Iemand ervaring met deze laadpaal leverancier en dit soort informatie door te geven? Of is het gewoon afwachten en hopen op het beste?
Abetterrouteplanner.com is dit actief in kaart aan het brengen (ik krijg regelmatig een vraag hierover als ik via de app een laadstop maak).lupus9537 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:19:
In je instellingen kan je in het autoprofiel aangeven dat je een aanhanger achter de auto hebt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/XPhU4qOjPEkxarkE59Dx9dUc.png?f=user_large)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De vraag is natuurlijk of ze dit alleen gebruiken om je extra verbruik mee te rekenen, of ook om rekening te houden met de geschiktheid van laadstations.BarryH schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:12:
[...]
Abetterrouteplanner.com is dit actief in kaart aan het brengen (ik krijg regelmatig een vraag hierover als ik via de app een laadstop maak).
In je instellingen kan je in het autoprofiel aangeven dat je een aanhanger achter de auto hebt:
[Afbeelding]
Als ze dit laatste ook meenemen in de routeplanning is dat op zich mooi, maar dat kan dan ook betekenen dat ze je laten omrijden of op onlogische momenten laten laden, terwijl je met het even afkoppelen van je aanhangwagen misschien beter uit bent.
Opel Ampera-e (2020)
Hou je rekening met het prijsplafond wanneer die laadpaal op jouw energierekening komt?moppentappers schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:20:
Geldt uiteraard vooralsnog alleen voor dit jaar.
Geautoriseerde bedragen worden altijd na enige tijd automatisch losgelaten door de creditcard, tenzij ze actief worden geclaimed. Daar hoeft geen handmatige actie voor plaats te vinden.juwlez schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:56:
Bonnet (wie kent ze nog?) lijkt het moeilijk te hebben, want ze starten een crowdfunding-actie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/w4WRYIpdu9SXOFDVcR7AErbF.png?f=user_large)
Als je meer informatie wilt ga je meteen naar het crowdfunding-platform (Crowdcube) waar je eerst moet aangeven hoeveel je denkt te investeren en vervolgens moet inloggen met LinkedIn, Google, Apple of Facebook. Dat heb ik maar even laten lopen.
Toen ze begonnen met goedkope laadbundels en gratis laadsessies rondstrooiden alsof het pepernoten waren had ik al mijn bedenkingen bij de houdbaarheid van het businessmodel van Bonnet. Inmiddels is het businessmodel drastisch omgegooid, en waarschijnlijk is de bodem van de door investeringsmaatschappijen gevulde schatkist nu in zicht.
Bonnet had denk ik wel een zekere gun-factor vanwege hun enthousiasme en frisse uitstraling, maar de laadpassen/laadapps-markt is uiteindelijk toch een vechtmarkt waar voor de particuliere rijder vooral de prijs belangrijk is.
En niemand houdt je tegen om meerdere laadpassen en laadapps naast elkaar te gebruiken, en per laadpaal de meest voordelige te kiezen. Hierdoor daalt de marge per laadsessie voor de laadpas- of laadapp-aanbieder of wordt deze zelfs negatief. Ik zie het daarom vrij somber in voor Bonnet, en zou er niet in investeren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/w4WRYIpdu9SXOFDVcR7AErbF.png?f=user_large)
Als je meer informatie wilt ga je meteen naar het crowdfunding-platform (Crowdcube) waar je eerst moet aangeven hoeveel je denkt te investeren en vervolgens moet inloggen met LinkedIn, Google, Apple of Facebook. Dat heb ik maar even laten lopen.
Toen ze begonnen met goedkope laadbundels en gratis laadsessies rondstrooiden alsof het pepernoten waren had ik al mijn bedenkingen bij de houdbaarheid van het businessmodel van Bonnet. Inmiddels is het businessmodel drastisch omgegooid, en waarschijnlijk is de bodem van de door investeringsmaatschappijen gevulde schatkist nu in zicht.
Bonnet had denk ik wel een zekere gun-factor vanwege hun enthousiasme en frisse uitstraling, maar de laadpassen/laadapps-markt is uiteindelijk toch een vechtmarkt waar voor de particuliere rijder vooral de prijs belangrijk is.
En niemand houdt je tegen om meerdere laadpassen en laadapps naast elkaar te gebruiken, en per laadpaal de meest voordelige te kiezen. Hierdoor daalt de marge per laadsessie voor de laadpas- of laadapp-aanbieder of wordt deze zelfs negatief. Ik zie het daarom vrij somber in voor Bonnet, en zou er niet in investeren.
Opel Ampera-e (2020)
Je kan het natuurlijk gewoon proberen, door route met en zonder aanhanger in je profiel te laten berekenen.Wesco schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:25:
[...]
De vraag is natuurlijk of ze dit alleen gebruiken om je extra verbruik mee te rekenen, of ook om rekening te houden met de geschiktheid van laadstations.
Als ze dit laatste ook meenemen in de routeplanning is dat op zich mooi, maar dat kan dan ook betekenen dat ze je laten omrijden of op onlogische momenten laten laden, terwijl je met het even afkoppelen van je aanhangwagen misschien beter uit bent.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2