Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Ik denk niet dat er iemand van een medisch centrum na sluitingstijd gaat kijken of er een vreemde auto staat om die vervolgens door een sleepdienst te laten afslepen.kaanmijo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:28:
Misschien een aparte vraag, maar ik stel 'm toch: gisterenavond wilde ik mijn auto opladen, en via verschillende apps zag ik in de buurt waar ik was dat er een paal met 2 lege plaatsen was. Ik ben daar vervolgens naartoe gereden, blijkt dat het een paal betreft op een parkeerterrein van een gezondheidscentrum. Het parkeerterrein was gewoon open, je kan er gewoon op rijden. Toen ik de auto bij de paal zette, zag ik aan de andere kant van het parkeerterrein een bord staan: "Parkeren uitsluitend bezoekers van medisch centrum, wegsleepregeling van kracht".
Het was 20:00, dat centrum was allang dicht en het parkeerterrein verlaten. Als je daar je auto aan de lader had gezet, was je niemand tot last geweest. Je kan er gewoon het parkeerterrein op rijden, slagbomen of hekken zijn er niet. Nu is mijn vraag: wat zouden jullie gedaan hebben? Je auto daar aan de lader hebben gehangen, of toch ergens anders? Dit is het parkeerterrein in kwestie, inclusief paal. Ik heb 'm uiteindelijk ergens anders, wat een stuk verder lopen was, neergezet.
22kW-laden is een topfunctie als je vaak door DE en FR reist.Zjanzjak schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:22:
[...]
Hier hetzelfde hoor.
[...]
Ja ik heb de Megane E-Tech, stond er even niet bij stil dat niet elke EV dat (22 kW kunnen laden) heeft.
Maar ben tijdens bezit tot nu toe nog geen enkele keer een 22 kWu laadpaal tegengekomen.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
OK dat geeft hoop. Binnenkort komt mijn eerste EV dus ik keek op de site van Agrisnellaad en zag een enorme dekking maar hoge prijzen.driel24 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:41:
[...]
Valt wel mee. Ik laad via elli highway voor 35 ct. Via Chargepoint 42 cent. Freshmile werkt ook.
Staat hier overigens ook vol met allego. Daar is cpo zelfs 70 cent
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik heb de stekker er in gedaan en via de app de juiste lader voor m’n Zoe aangeklikt, en er gebeurde helemaal niks. Later zag ik hier een andere auto wel snel laden. Auto gaf geen foutmelding oid, via de app leek de lader gewoon niet te starten.
Voor de toekomst, is er een specifiek trucje wat je moet doen of gewoon pech gehad? Ik heb m’n pas van Engie toegevoegd.
Opel Ampera-e (2020)
Keyword in je vraag is helaas je voiture. Zoek maar terug in het topicex87 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:21:
....
Ik heb de stekker er in gedaan en via de app de juiste lader voor m’n Zoe aangeklikt, en er gebeurde helemaal niks. Later zag ik hier een andere auto wel snel laden. Auto gaf geen foutmelding oid, via de app leek de lader gewoon niet te starten.
...
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ik denk toch dat de volgorde van kabel insteken en dan pas de app gebruiken, waarschijnlijker is. Als de Zoe de paal niet vertrouwt krijgt je altijd een rood knipperend logo , de zogenaamde “ rode neus”fewips schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:31:
[...]
Keyword in je vraag is helaas je voiture. Zoek maar terug in het topic
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
ben naar Oostenrijk en terug gereden met enelx, snel geladen, AC geladen, bij veel verschillende netwerken en de sessie staat in alle gevallen bij historie binnen een minuut en saldo bundel binnen een uur bijgewerkt, meestal sneller. Soms wel een harde refresh nodig!tenhagen12500 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:08:
Ik heb sinds 1 week de Enel X Way app waarop ik een bundel heb gehaald. Momenteel start ik de laadsessies via de app (pas is als het goed is onderweg). De afgelopen week heb ik 2x geladen, maar ik zie de laadsessies niet van mijn bundel afgaan en ook nog niet in mijn laadhistorie staan. Hoe lang duurt het voordat laadsessies in de app geüpdate worden?
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Waar zie ik in de Bosch app de prijs voor de laadpaal? Ik zie alleen de beschikbaarheid?NelgNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:30:
Gisteren voor het eerst geladen met de Bosch app. Credit card gekoppeld en vanuit de app de sessie gestart en later gestopt. Ging prima en nadien direct de factuur in m'n mailbox. De prijs op de factuur was exact zoals bij de laadpaalinfo genoemd.
Ik ben fan! Eindelijk weer laten onder de 40 cent
Edit: gevonden door drie puntjes en dan station nearby
[ Voor 5% gewijzigd door markweb4871 op 19-02-2023 00:43 ]
fewips schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:31:
[...]
Keyword in je vraag is helaas je voiture. Zoek maar terug in het topic
Ja, deze heb ik tot nu toe (13 maanden de auto) 3x gezien. Bij 1 specifieke paal in de wijk en, toevallig een andere paal in Zeeland. Als ik dan in de auto kijk staat er ook dat de paal niet goed geaard moet zijn. Dit probleem ken ik wel en heb ik dus minimaal mee gemaakt in mijn (model 2021) Zoe. Bij deze paal bleven alle lampen echt uit dus ik denk dan toch de volgorde!grunaubaby schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 19:10:
[...]
Ik denk toch dat de volgorde van kabel insteken en dan pas de app gebruiken, waarschijnlijker is. Als de Zoe de paal niet vertrouwt krijgt je altijd een rood knipperend logo , de zogenaamde “ rode neus”
Volgende keer zal ik eerst de app openen, lader aanklikken/starten -> auto inpluggen.
Gister trouwens op een mooi Nederlands plekje geladen: Wilde een wandeling maken hier en geparkeerd in de Jacobahaven, hier zie je heel mooi de stormvloed kering en.. 6 laders naast elkaar (en stopcontacten voor elektrische fietsen).
Kun je checken op de BE Charge app....CVD schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:45:
Weet er iemand of de bundel van be charge ook werkt bij palen van ecotpa/equans ?
Op je persoonlijke laadpagina kan je wel je transacties zien maar niet de prijzen. Dan wacht ik wel op mijn eerste factuur. Gisteren een test laadsessie gedaan.Ichiko schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:28:
[...]
@Wesco @Malarky Inderdaad raar dat op de homepage weer een ander tarief staat.
Ben benieuwd wat je uiteindelijk zal zien op je eerste factuur @Malarky!
Bij twijfel eerst ff voor volle tarief laden en daarna pas abo?CVD schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:45:
Weet er iemand of de bundel van be charge ook werkt bij palen van ecotpa/equans ?
Heb ik ook gedaan, ff via de app tijdens de boodschappen aan de paal gezet.
Ik ervaar het zelfde probleem. Gisteren en eergisteren met de Exel X kaart geladen maar niets van het verbruik terug te zien in de app. Wat bedoel je precies met een harde refresh? De app verwijderen en herinstalleren?Kird03 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:23:
[...]
ben naar Oostenrijk en terug gereden met enelx, snel geladen, AC geladen, bij veel verschillende netwerken en de sessie staat in alle gevallen bij historie binnen een minuut en saldo bundel binnen een uur bijgewerkt, meestal sneller. Soms wel een harde refresh nodig!
Ja klopt je kan zien dat je be charge kan gebruiken a 0,60cent de kwh wat het niet interessant maakt maar als je de vraag nog is leest vraag ik specifiek of iemand weet of je er ook met de bundel gebruik van kan maken dat kan ik namelijk nergens terug vinden
Als je er voor 0,60 kan laden kun je er ook met een bundel laden. Dus zoals ik al zei, even testen.CVD schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:36:
[...]
Ja klopt je kan zien dat je be charge kan gebruiken a 0,60cent de kwh wat het niet interessant maakt maar als je de vraag nog is leest vraag ik specifiek of iemand weet of je er ook met de bundel gebruik van kan maken dat kan ik namelijk nergens terug vinden
[ Voor 3% gewijzigd door hjs op 19-02-2023 12:51 ]
We hebben ook al dagen lang last van dat de laad sessies of totalen niet worden ge-update. Heel onhandig. Al geprobeerd voorbij de support muur te komen bij ze zodat ze we even echt naar kunnen kijken.Cass schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:34:
[...]
Ik ervaar het zelfde probleem. Gisteren en eergisteren met de Exel X kaart geladen maar niets van het verbruik terug te zien in de app. Wat bedoel je precies met een harde refresh? De app verwijderen en herinstalleren?
mijn sessie van zaterdag stond direct in de history. Bundel update duurde gister wel iets langer.Cass schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:34:
[...]
Ik ervaar het zelfde probleem. Gisteren en eergisteren met de Exel X kaart geladen maar niets van het verbruik terug te zien in de app. Wat bedoel je precies met een harde refresh? De app verwijderen en herinstalleren?
Handmatige refresh bedoel ik helemaal afsluiten van de app in Android. Dus uit de recente apps weghalen, daarna even op je bundel klikken en meestal update hij dan op de plek waar je de einddatum ook ziet staan
Je huidige tegoed bij Enel kan je wel altijd zien door op je bundel te klikken, dan krijg je je bijgewerkte tegoed.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Heb je ook geladen in Oostenrijk bij palen die 'normaal' op per minuut staan ? Hoe verwerkt Enelx dat ?Kird03 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:23:
[...]
ben naar Oostenrijk en terug gereden met enelx, snel geladen, AC geladen, bij veel verschillende netwerken en de sessie staat in alle gevallen bij historie binnen een minuut en saldo bundel binnen een uur bijgewerkt, meestal sneller. Soms wel een harde refresh nodig!
Pana WC12H9E8 / 1000L
Op welk nr kan jij ze bereiken?Malarky schreef op maandag 20 februari 2023 @ 00:13:
Ik had met Enel weer een sessie gesloten door de laadkabel via de auto te unlocken (nooit doen, gewoon 2x het pasje gebruiken anders blijft tevaak de transactie hangen tot je de support belt om deze te beeindigen). Die transactie is 2 dagen later nog niet zichtbaar, en werkende transacties daarna ook niet.
Je huidige tegoed bij Enel kan je wel altijd zien door op je bundel te klikken, dan krijg je je bijgewerkte tegoed.
Via de app had ik ze geprobeerd te bellen maar dat 0800 is niet in gebruik
Ik heb hier nog een nummer van EnelX voor buitenlanders : +39 02 3962 3739Supershiva schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:27:
[...]
Op welk nr kan jij ze bereiken?
Is al een tijdje oud, maar is het proberen waard denk ik.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik heb geen ervaring met snelladen in Oostenrijk, maar wel met laden met Enel X bundels. In ieder geval SMATRICS en Ionity in Oostenrijk roamen met Enel X. Ik zou eigenlijk niet weten waarom Enel X in Oostenrijk anders zou rekenen dan in andere landen. Er zijn ook andere laadpassen die in Oostenrijk per kWh afrekenen terwijl een pas van de CPO in minuten afrekent. Er worden dus hoogstwaarschijnlijk alleen kWh van je bundel afgeschreven net als waar dan ook.MarFan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:37:
[...]
Heb je ook geladen in Oostenrijk bij palen die 'normaal' op per minuut staan ? Hoe verwerkt Enelx dat ?
Per e-mail volgde de reactie:
Thanks for contacting us.
Regarding your request, we inform you that we are taking the necessary steps in order to solve your request. As soon as we have more information we will get in touch with you again.
Follow us on our website enelxway.com and through our social media channels or, for further information, contact us through the JuicePass app.
Regards,
Enel X Way team
Ik kreeg de volgende dag een email in het italiaans dat mijn bestelling in behandeling was genomen. Met een verwachte leverdatum er in.Supershiva schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:32:
Net via de Enel X app een pasje besteld. Krijg via de app een bevestiging in beeld maar na wegklikken kan ik nergens zien dat er daadwerkelijk een pasje is besteld… krijg ik nog een bevestiging per mail of zo? Of moet ik maar hopen dat er over 10 dagen een padje op de ligt?
Werd bezorgd via GLS binnen een week na bestellen.
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Ik kreeg bevestigings-mail,Supershiva schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:32:
Net via de Enel X app een pasje besteld. Krijg via de app een bevestiging in beeld maar na wegklikken kan ik nergens zien dat er daadwerkelijk een pasje is besteld… krijg ik nog een bevestiging per mail of zo? Of moet ik maar hopen dat er over 10 dagen een padje op de ligt?
ergens had ik iets fout gedaan, want ik kreeg 2 pasjes
(ook de mails)
Pana WC12H9E8 / 1000L
Update: inmiddels hebben ze toegegeven dat het een fout van Enel X is. Nu zijn ze al weken bezig om te kijken hoe ik het geld terug kan krijgen (is een andere afdelingpmiddeld schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:53:
Ben vorige week in Oostenrijk geweest. Op de heenweg geladen met de Flat Large bundel van JuicePass. Ging allemaal prima, slechts 6 kWh teveel geladen. Op maandag de bundel beëindigd en de Pay per use weer ingesteld. Netjes mailtje ter bevestiging gekregen. Op donderdag de nieuwe Flat Large bundel weer geactiveerd, weer een bevestigingsmailtje gekregen, so far so good. Er werd echter niks van mijn CC afgeschreven. Zal wel komen dacht ik.
Zaterdag in 3x circa 105 kWh geladen met de bundel. Krijg ik drie facturen in de mail van deze laadsessies tegen het Pay per use tarief. Kijk ik in de app, staat daar ineens dat mijn tarief Pay per use is! In de mail geen bericht gekregen dat dat dat veranderd zou zijn. Ik ben nu weer in discussie met de klantenservice, ze hebben geen activering vorige week van het Flat Large tarief gezien in hun systeem. Gelukkig heb ik het bevestigingsmailtje nog. Blijkt maar weer wat een brak systeem hierachter zit. Ze moeten wel telkens mij hebben krijg ik het idee...
Een half jaar geleden wilden ze €5.040,00 van mij hebben. Daar heb ik overigens nooit meer wat van gehoord.
Ondertussen hebben ze mijn Flat large bundel weer geactiveerd, loopt eind deze week af. Aangezien ik deze niet meer nodig heb, wilde ik deze in de app omzetten naar Pay-per-use. Maar dat blijkt ineens weer niet te kunnen, de button "Accept and select" is verdwenen

Het blijft aanmodderen met die app....
Dat is een lokaal Italliaans nummerSupershiva schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:27:
[...]
Op welk nr kan jij ze bereiken?
Ik heb daarom even 1 kWh geladen. Ik heb mijn lesjes geleerd met 'testen'.Hachy schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:46:
Oppassen met Shuttel hoor, het zou mij verbazen als de tarieven die ze nu op de site hebben staan nog kloppen. Gut feeling dat het gewoon 60 cent is en dat je straks herrie moet schoppen omdat jij 44 cent op je rekening verwacht.
[ Voor 39% gewijzigd door Malarky op 21-02-2023 05:27 ]
:strip_exif()/f/image/izogc15ehFjRz6QtBhxVwE1f.jpg?f=fotoalbum_large)
Was (bij 22kW) - buiten de Tarn
tussen 6 h en 23 h: resp. 23 (abonnement ) en 30 ct (zonder) en 0,025 ct en 0,040 ct per minuut na 2 uur
tussen 23 h en 6 h : resp 12 en 30 ct met 0,00 ct en 0,040 ct per minuut na 2 uur
bij 50 kw: 30 en 40 ct per kw en 0,025 en 0,040 ct na 1 uur
boven 50kW: 0,40 en 0514 per kW en idem na 30 minuten
Zie https://reveocharge.com/fr/tarifs/
[ Voor 67% gewijzigd door Hachy op 20-02-2023 21:56 ]
Toch bestaat ongeveer 18% van alle NL laadpalen uit 22kW versies (3x32a) dus ze zijn er echt wel. Vooral semi-publiek en dan op bedrijventerreinen komt het vaak voor. (lees: daar waar grote stroomaansluitingen zijn).Zjanzjak schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:22:
[...]
Ja ik heb de Megane E-Tech, stond er even niet bij stil dat niet elke EV dat (22 kW kunnen laden) heeft.
Maar ben tijdens bezit tot nu toe nog geen enkele keer een 22 kWu laadpaal tegengekomen.
Dus goed filteren in je appjes. 14% van de NL laadpalen is max. 17kW (3x25a, meestal loadbalanced op 12.5A [8.5 kW] per kant) en tot slot is ruim 65% van alle NL laadpalen uitgevoerd als (3x16a) dus 11kW laadpaal.
In Frankrijk en Duitsland heb je er veel meer aan, daar is het vaak omgekeerd, meer dan driekwart van de reguliere laadpalen leveren daar 22kW, alleen qua dichtheid, dus per inwoner, zijn dit er wel veel minder.
[ Voor 11% gewijzigd door Hachy op 20-02-2023 22:13 ]
jazeker, laadpunten van hastobe, je laadt gewoon volgens bundel tarief en na accu vol mag je 1 uur blijven staan, daarna een kleeftarief.MarFan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:37:
[...]
Heb je ook geladen in Oostenrijk bij palen die 'normaal' op per minuut staan ? Hoe verwerkt Enelx dat ?
Dit staat los van de minuutprijs van de paal, waar je dus geen last van hebt.
PS, voor alle mensen waarbij transacties traag/niet in de app komen, ik heb alles zonder pas, en met enkel de app geladen. Gaat alleen lastig/moeilijk wanneer je slecht bereik hebt (gebeurt vaker dan je denkt/wilt in duitsland!)
Als ik op laadpastop10 ga kijken zag ik in het verleden (iets van een week geleden) dat Shell vaak wat duurder was en dat een Elbizz een goede kaart is samen met een ANWB & GreenChoice. De prijzen zijn wat geupdate en ik zie dat die allemaal duurder zijn geworden dan Shell.
Mijn vraag, als ik een Shell (zakelijk), ANWB, Elbizz en GreenChoice kaart heb dan moet ik volgens mij voldoende spreiding hebben qua dekking & stabiliteit in Europa en qua keuze in prijzen.
(naast dit alles wil ik nog de Kia Charge en Tesla app op de telefoon zetten)
Wat zie ik allemaal over het hoofd / wat mis ik?
Ik zou bij Enel X ook de app downloaden en wellicht een pas bestellen. Is toch de goedkoopste.Griffin schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:57:
Ik ben een nieuwe EV rijder (vanaf aankomende vrijdag (dan haal ik de Niro EV op)) en ik rij zakelijk. Voor Nederland heb ik een Shell pas van de zaak dus die gebruik ik in NL. Echter voor de keren dat ik naar het buitenland (vakanties) ga heb ik kaarten nodig (buitenland is België, Frankrijk, soms Italië (en dus Duitsland voor doorreis)).
Als ik op laadpastop10 ga kijken zag ik in het verleden (iets van een week geleden) dat Shell vaak wat duurder was en dat een Elbizz een goede kaart is samen met een ANWB & GreenChoice. De prijzen zijn wat geupdate en ik zie dat die allemaal duurder zijn geworden dan Shell.
Mijn vraag, als ik een Shell (zakelijk), ANWB, Elbizz en GreenChoice kaart heb dan moet ik volgens mij voldoende spreiding hebben qua dekking & stabiliteit in Europa en qua keuze in prijzen.
(naast dit alles wil ik nog de Kia Charge en Tesla app op de telefoon zetten)
Wat zie ik allemaal over het hoofd / wat mis ik?
Even snel gechecked bij een TE/GFX paal en idd . ook 64 cent.Icetear schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:42:
Bosch is hier in de buurt ineens een stuk prijziger. Was vorige week nog 34 cent/Kwh, nu 64 cent/Kwh. Equans paal in Utrecht.
Die app kan er dus ook af.
[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 21-02-2023 10:45 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Hier ook bij Pitpoint / GreenFlux / Total Energies omhoog gegaan naar € 0,64 per kWh. Dan is bij deze nu Shuttel het goedkoopste met € 0,44 per kWh (plus starttarief van € 0,61)? En mocht dat tarief van Shuttel toch niet kloppen, dan toch maar met Maingau voor € 0,49 per kWh. Dit als je wilt laden met pasjes zonder abo. Met abo zijn er goedkopere opties.Icetear schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:42:
Bosch is hier in de buurt ineens een stuk prijziger. Was vorige week nog 34 cent/Kwh, nu 64 cent/Kwh. Equans paal in Utrecht.
Mazda MX-30
Pak mijn Enel X pas er maar weer bij.nathalia schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Hier ook bij Pitpoint / GreenFlux / Total Energies omhoog gegaan naar € 0,64 per kWh. Dan is bij deze nu Shuttel het goedkoopste met € 0,44 per kWh (plus starttarief van € 0,61)? En mocht dat tarief van Shuttel toch niet kloppen, dan toch maar met Maingau voor € 0,49 per kWh. Dit als je wilt laden met pasjes zonder abo. Met abo zijn er goedkopere opties.
Heb ik ook gehad met Enel X… na de laadsessies staat de bundel nog steeds op 145, alsof je nog een volle bundel hebt. Een paar dagen later schrijven ze het bedrag af wat je over je bundel hebt gebruikt tegen het duurdere (pay per use) tarief. Oppassen dus dat je niet over de bundel heengaat ook al kun je het in de app niet zien.tenhagen12500 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:08:
Ik heb sinds 1 week de Enel X Way app waarop ik een bundel heb gehaald. Momenteel start ik de laadsessies via de app (pas is als het goed is onderweg). De afgelopen week heb ik 2x geladen, maar ik zie de laadsessies niet van mijn bundel afgaan en ook nog niet in mijn laadhistorie staan. Hoe lang duurt het voordat laadsessies in de app geüpdate worden?
Ik zal blij zijn als de gewone tarieven van Allego palen weer omlaag gaan zodat ik weer gewoon met de Vandebron pas kan laden. Ik verwacht dat dit gebeurt in de lente als de zon vaker schijnt en de stroom prijzen zakken
Dank, ja als je niet van de bundels bent en bang wordt van die snelle kleeftarieven (ik wel bij een MAINGAU), dan kom je al snel weer bij Eneco uit (aangenomen dat Shuttel niet klopt), kost je wel 3 euro p/m, maar wel stuk goedkoper dan veel andere opties alsnog.nathalia schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Hier ook bij Pitpoint / GreenFlux / Total Energies omhoog gegaan naar € 0,64 per kWh. Dan is bij deze nu Shuttel het goedkoopste met € 0,44 per kWh (plus starttarief van € 0,61)? En mocht dat tarief van Shuttel toch niet kloppen, dan toch maar met Maingau voor € 0,49 per kWh. Dit als je wilt laden met pasjes zonder abo. Met abo zijn er goedkopere opties.
Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Freshmile!nathalia schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Vergeet Bosch, die is sinds deze week verdubbelt in prijs.Tommie12 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:43:
[Afbeelding]
Ik probeer me te registreren op de app van Bosch, maar kom niet verder. Als ik mail en paswoord invoer kan ik geen land kiezen voor de alg. voorwaarden.
Doe ik iets fout?
Nog even en het is voor mij weer goedkoper om thuis te laden (boven het prijsplafond.)
In de 2.5 maanden tijd dat ik nu PHEV rijd, al 4 keer van laadpas moeten wisselen omdat de prijs sterk gestegen was.
[ Voor 15% gewijzigd door jbbrans op 21-02-2023 13:19 ]
evbox is nog wel goedkoop met bosch (0,38ct)jbbrans schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:16:
[...]
Vergeet Bosch, die is sinds deze week verdubbelt in prijs.
Nog even en het is voor mij weer goedkoper om thuis te laden (boven het prijsplafond.)
In de 2.5 maanden tijd dat ik nu PHEV rijd, al 4 keer van laadpas moeten wisselen omdat de prijs sterk gestegen was.
voor greenflux/total energies beter freshmile
Die 3ct de minuut is voor velen geen optie. Dat kan wel als eventjes ergens op visite ben, maar als ik er steeds snachts uit moet om mijn auto van de laadpaal te halen, dan ben ik er snel klaar mee.Lagune schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:51:
[...]
evbox is nog wel goedkoop met bosch (0,38ct)
voor greenflux/total energies beter freshmile
Ik heb daar ook mee lopen stoeien. De dropdowns voor land en taal zijn onduidelijk, je kunt er direct aan draaien i.p.v. ze eerst te ‘activeren’.Tommie12 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:43:
[Afbeelding]
Ik probeer me te registreren op de app van Bosch, maar kom niet verder. Als ik mail en paswoord invoer kan ik geen land kiezen voor de alg. voorwaarden.
Doe ik iets fout?
Daar ben ik dus ook bang voor... Toch maar weer even over op een andere laadpas. Ik hoop dat het opgelost is tegen de tijd dat mn Enel X laadpas geleverd wordtgtp schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:22:
[...]
Heb ik ook gehad met Enel X… na de laadsessies staat de bundel nog steeds op 145, alsof je nog een volle bundel hebt. Een paar dagen later schrijven ze het bedrag af wat je over je bundel hebt gebruikt tegen het duurdere (pay per use) tarief. Oppassen dus dat je niet over de bundel heengaat ook al kun je het in de app niet zien.
Ik zal blij zijn als de gewone tarieven van Allego palen weer omlaag gaan zodat ik weer gewoon met de Vandebron pas kan laden. Ik verwacht dat dit gebeurt in de lente als de zon vaker schijnt en de stroom prijzen zakkken
Voor mij gaat het heel goed werken. Ik laad nooit 's nachts op. Meestal als ik thuis kom schuif ik hem op die plek of in het weekend. Op het moment dat hij 80% is haal ik hem direct weer weg. m"n bestelde pas is onderweg dus ik ben benieuwd.Malarky schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:47:
[...]
Die 3ct de minuut is voor velen geen optie. Dat kan wel als eventjes ergens op visite ben, maar als ik er steeds snachts uit moet om mijn auto van de laadpaal te halen, dan ben ik er snel klaar mee.
Alleen het weer heeft geen invloed op de prijzen. Grote energieboeren hebben per 1 april al bijna halveringen van hun tarieven aangekondigd maar dat is geen reden om de prijzen aan de paal te verlagen (zo reageerde Vattenfall i.i.g op twitter als ik ergens).gtp schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:22:
Ik zal blij zijn als de gewone tarieven van Allego palen weer omlaag gaan zodat ik weer gewoon met de Vandebron pas kan laden. Ik verwacht dat dit gebeurt in de lente als de zon vaker schijnt en de stroom prijzen zakken
ze kopen blijkbaar in en of ze doen het niet goed (genoeg) of ze denken dat het een mooie cash-cow is. Ik ben wat negatief geworden door ene kant de melding van shell dat ze zouden verlagen maar i.t.t tot verlagen hebben ze gewoon weer verhoogd.
Ik baal er echt van dat de stroomprijzen dalen maar wij daar niets van merken aan de paal; integendeel.
Nu vinden wij het hier in dit topic een sport om zo weinig mogelijk te betalen, we zijn Nederlanders immers, maar ook in die radar-aflevering van vorige week kreeg ik toch de indruk dat niet iedereen daarmee bezig is. Die zien de factuur wel (ze interviewden wat mensen in auto's aan het begin van de aflevering)
Dat zou ik niet kunnen. Met dit niet maar ook andere zaken. Ik wil weten wat iets kost. Vooraf. Niet achteraf.
[ Voor 56% gewijzigd door Gunner op 21-02-2023 18:29 ]
Dan ben ik waarschijnlijk geen 'velen'.Malarky schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:47:
Die 3ct de minuut is voor velen geen optie. Dat kan wel als eventjes ergens op visite ben, maar als ik er steeds snachts uit moet om mijn auto van de laadpaal te halen, dan ben ik er snel klaar mee.
Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik er niet aan moet denken om mijn wagen 's nachts aan een laadpaal te moeten laten staan haha. Die wil ik rap rap weer in m'n garage hier thuis hebben staan.
Maar goed, voor mij altijd heel makkelijk in een dagdeel (ochtend/middag/vroege avond) in te passen als ik mijn Freshmile pas gebruik.
En jij behoort waarschijnlijk ook niet tot 'velen'.Gunner schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:16:
Voor mij gaat het heel goed werken. Ik laad nooit 's nachts op. Meestal als ik thuis kom schuif ik hem op die plek of in het weekend. Op het moment dat hij 80% is haal ik hem direct weer weg.
Voor zover ik weet alleen Essent en Vattenfall, Budget energie zit al een poosje een stuk lager.Gunner schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:16:
Grote energieboeren hebben per 1 april al bijna halveringen van hun tarieven aangekondigd maar dat is geen reden om de prijzen aan de paal te verlagen (zo reageerde Vattenfall i.i.g op twitter als ik ergens).
Edit: en dan na het sturen van deze reactie in mijn mailbox kijken en een mail van Greenchoice tegenkomen hahaha
Daltarief Greenchoice: € 0,4506 de kWh
Dus ook lagere variabele tarieven per 1 april 2023 bij Greenchoice.
[ Voor 7% gewijzigd door Zjanzjak op 21-02-2023 19:36 ]
Er lijkt helaas wel erg veel gelijkgerichte prijsvorming in de markt naar CPO-tarieven van tussen 60 en 70ct terwijl de energieprijzen al lang weer dalen.Gunner schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:16:
Alleen het weer heeft geen invloed op de prijzen. Grote energieboeren hebben per 1 april al bijna halveringen van hun tarieven aangekondigd maar dat is geen reden om de prijzen aan de paal te verlagen (zo reageerde Vattenfall i.i.g op twitter als ik ergens).
ze kopen blijkbaar in en of ze doen het niet goed (genoeg) of ze denken dat het een mooie cash-cow is. Ik ben wat negatief geworden door ene kant de melding van shell dat ze zouden verlagen maar i.t.t tot verlagen hebben ze gewoon weer verhoogd.
Ik baal er echt van dat de stroomprijzen dalen maar wij daar niets van merken aan de paal; integendeel.
...
.....Ik wil weten wat iets kost. Vooraf. Niet achteraf.
En hoewel ik niet direkt een kartel vermoed, zijn er natuurlijk wel veel zaken in het spel die CPO's een monopoloide positie geven.
De ACM doet momenteel onderzoek naar de prijsontwikkeling bij de energiemaatschappijen. Dat mag wat mij betreft direct aangevuld worden met onderzoek naar prijsvorming bij CPO's
Het gaat hier om een jonge markt met lokaal dominante partijen die niet worden gehinderd door normale marktwerking, hooguit door (tijdelijke) voorwaarden van een concessiecontract. Het wordt hoog tijd dat de ACM zich ook gaat bemoeien met de prijsvorming in deze (niet normale) markt.
Ben wel bereid om met enige steun van jullie kant bij de ACM dit aan te kaarten
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Laat maar weten wat je nodig hebt.eltron schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:38:
Ben wel bereid om met enige steun van jullie kant bij de ACM dit aan te kaarten
Moet even tijd vinden om het op een rijtje te zetten.
Maar ik denk aan o.a.:
- prijsverloop per CPO in ongeveer de afgelopen 18 maanden
- prijsverloop energiemarkt
- ontwikkelingen belastingaspecten in die periode
- calculatie/scenario's businesscase voor een gemiddelde laadpaal (wat heb je aan marge nodig om de investering terug te verdienen, de kosten van de backoffice te dekken en een nette winst over te houden.)
Het geeft toch te denken dat de gemiddelde AC laadpaal inmiddels duurder is dan een snellader (of even duur)
[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 21-02-2023 19:51 ]
Daarbij nog het bijkomende nadeel dat de kosten achteraf vaak ook niet direct zichtbaar zijn. Eerder dit jaar heb ik even een Coolblue laadpas gebruikt bijvoorbeeld, en in het online overzicht is nergens de betaalde prijs (per kWh of per sessie) terug te vinden, enkel een totaalfactuur met 'publiek laden' van de hele maand. Dit moet ik dan zelf delen door het totaal afgenomen kWh uit de online omgeving om het betaalde tarief terug te vinden.
Die ene, met die snor
3 jaar geleden eens Enel X aangevraagd, wat een ramp die app en je krijgt ook veel spam van ze. Nooit mee hoefen te laden. Was een weggooi mail adres want afmelden ging niet. Je merkt bij Fransen en Italianen dat het heel erg lokaal is georienteerd bellen en via internet liever niet.MarFan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:36:
[...]
Ik kreeg bevestigings-mail,
ergens had ik iets fout gedaan, want ik kreeg 2 pasjes![]()
(ook de mails)
Transparantie is belangrijk, maar ook dat je binnen loopafstand een laadpaal hebt met een acceptabel tarief. En als de marktwerking dat onvoldoende regelt dan moet je de prijs reguleren.Tjado schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:03:
Naar mijn mening is een van de grootste punten die gereguleerd zou moeten worden de transparantie. Het is vaak heel moeilijk of zelfs onmogelijk om de actuele en accurate prijsinformatie te vinden, en in sommige gevallen verschilt de prijs die op de website, in de app, of in de overeenkomst (in geval van abonnement) enorm. De eindklant gaat er voor die paar euro in veel gevallen geen groot punt van maken, dus is er ook geen incentive voor de aanbieder.
Daarbij nog het bijkomende nadeel dat de kosten achteraf vaak ook niet direct zichtbaar zijn. Eerder dit jaar heb ik even een Coolblue laadpas gebruikt bijvoorbeeld, en in het online overzicht is nergens de betaalde prijs (per kWh of per sessie) terug te vinden, enkel een totaalfactuur met 'publiek laden' van de hele maand. Dit moet ik dan zelf delen door het totaal afgenomen kWh uit de online omgeving om het betaalde tarief terug te vinden.
Voor mij zou ook prima zijn als nagenoeg alle parkeerplaatsen van een laadpaal voorzien zouden zijn en daarbij die palen verdeeld zouden zijn over een stuk of 20 verschillende CPO's die met elkaar de strijd zouden aangaan om de gunst van de laadklant. Zoiets.
Dan houd je wel weer een vraagstuk over waar te parkeren als je niet laadt, maar daar moet ook wel wat op te verzinnen zijn.
Helemaal mee eens. Wat dat betreft hebben we hier in de wijk de 'luxe' dat er drie aanbieders op loopafstand zijn. Allego, E-Flux en Last Mile Solutions hebben alledrie palen in de wijk.eltron schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:39:
[...]
Transparantie is belangrijk, maar ook dat je binnen loopafstand een laadpaal hebt met een acceptabel tarief. En als de marktwerking dat onvoldoende regelt dan moet je de prijs reguleren.
Voor mij zou ook prima zijn als nagenoeg alle parkeerplaatsen van een laadpaal voorzien zouden zijn en daarbij die palen verdeeld zouden zijn over een stuk of 20 verschillende CPO's die met elkaar de strijd zouden aangaan om de gunst van de laadklant. Zoiets.
Dan houd je wel weer een vraagstuk over waar te parkeren als je niet laadt, maar daar moet ook wel wat op te verzinnen zijn.
Die ene, met die snor
Dat is denk wel vrij luxe inderdaad. Zijn veel wijken en plaatsen waar de gemeente voor een langere periode een aanbesteding heeft waarbij 1 leverancier alle laadpalen mag verzorgen, zelfs soms in een hele gemeente. Jammer dat het laadtarief daarbij vaak geen onderdeel blijkt van de aanbesteding, of in ieder geval niet langdurig. Want een aanbieder die weet dat hij als enige laadpalen heeft in een gemeente, is als Ziggo die als enige Internet kan aanbieden of de AH de enige supermarkt in de verre omtrek.Tjado schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:49:
[...]
Helemaal mee eens. Wat dat betreft hebben we hier in de wijk de 'luxe' dat er drie aanbieders op loopafstand zijn. Allego, E-Flux en Last Mile Solutions hebben alledrie palen in de wijk.
Wellicht ben ik ook geen wel geen 'velen'Zjanzjak schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:33:
[...]
Dan ben ik waarschijnlijk geen 'velen'.
Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik er niet aan moet denken om mijn wagen 's nachts aan een laadpaal te moeten laten staan haha. Die wil ik rap rap weer in m'n garage hier thuis hebben staan.
Maar goed, voor mij altijd heel makkelijk in een dagdeel (ochtend/middag/vroege avond) in te passen als ik mijn Freshmile pas gebruik.
Maargoed zie in Nederlandse dorpen en steden heel veel auto's snachts aan laadpalen staan. Aan de ene kant is het mooi als iedereen die weghaalt, aan de andere kant past het ook niet qua parkeren op lange termijn als alle laadplaatsen snachts leeg staan met straks heel veel AC-laadplaatsen.
[ Voor 91% gewijzigd door Malarky op 21-02-2023 21:37 ]
Ik had het ook, maar als je goed kijkt kun je toch letters zien in het witte vlak.Tommie12 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:43:
[Afbeelding]
Doe ik iets fout?
Elke particuliere autoverzekering heeft wel een nieuwwaarderegeling die Total los dekt bij brand oid dus daar maak ik me ook niet druk om dat ie s nachts affikt aan een laadpaal.Malarky schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:28:
[...] ik betaal een geheel verzorgde maandelijkse lease om mij in ruil geen zorgen te hoeven maken dat mijn auto - desnoods - in vlammen opgaat
Nou, ik vind het dan wel lastig wegrijden 's morgens.Gunner schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:58:
[...]
Elke particuliere autoverzekering heeft wel een nieuwwaarderegeling die Total los dekt bij brand oid dus daar maak ik me ook niet druk om dat ie s nachts affikt aan een laadpaal.
Dus zit daar echt niet op te wachten.
Ik probeer de auto ook altijd weg te halen als hij voor middernacht klaar is. Maar als het later wordt ga ik er ook een beetje van uit dat er ook niet al te veel mensen meer op zoek zijn naar een laadpaal in een vinexwijk tussen 0:00 en 06:00.Malarky schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:28:
[...]
Maargoed zie in Nederlandse dorpen en steden heel veel auto's snachts aan laadpalen staan. Aan de ene kant is het mooi als iedereen die weghaalt, aan de andere kant past het ook niet qua parkeren op lange termijn als alle laadplaatsen snachts leeg staan met straks heel veel AC-laadplaatsen.
Bij mij werkt het helemaal uit en inloggen van de app om de stand te updaten.tenhagen12500 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:54:
[...]
Daar ben ik dus ook bang voor... Toch maar weer even over op een andere laadpas. Ik hoop dat het opgelost is tegen de tijd dat mn Enel X laadpas geleverd wordt
Het waren 2 fantastische weken met Bosch. Prijsverhoging. Van 34 cent naar 63 cent per kWhNelgNL schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:30:
Gisteren voor het eerst geladen met de Bosch app. Credit card gekoppeld en vanuit de app de sessie gestart en later gestopt. Ging prima en nadien direct de factuur in m'n mailbox. De prijs op de factuur was exact zoals bij de laadpaalinfo genoemd.
Ik ben fan! Eindelijk weer laten onder de 40 cent

Ah ok, ook een logistiek qua tijd ding dus.Malarky schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:28:
Wellicht ben ik ook geen wel geen 'velen'. Ik kom meestal savonds wat later thuis en ga pas na het sporten laden om een uurtje of 23:00. Dan is het eigenlijk altijd een nachtelijke laadsessie, waarbij het laden pas klaar is rond uurtje of 3-5. Wat ze verder doen met mijn Tesla in mijn - nette en zeer rustige - wijk doen kan mij niet schelen, ik betaal een geheel verzorgde maandelijkse lease om mij in ruil geen zorgen te hoeven maken dat mijn auto - desnoods - in vlammen opgaat
![]()
Mijn wagen is privé, en funkelnagelneu, dan zit je toch wat anders in de wedstrijd.
Hier int dorp nog geen 10 laadpalen, voor zover ik gezien heb waren ze in de avond/nacht allemaal vrij.
Wat er tussen 12 en 6 midden in de nacht gebeurd weet ik dan niet maar ik schat de kans vrij klein in dat er dan nog geladen wordt.
Ja hier ook een aantal jaar de nieuwwaarde, maaruh.... toch liever niet haha.Gunner schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:58:
Elke particuliere autoverzekering heeft wel een nieuwwaarderegeling die Total los dekt bij brand oid dus daar maak ik me ook niet druk om dat ie s nachts affikt aan een laadpaal.
Blijft toch maf, de laadsnelheid.
2 x bijna precies zelfde situatie, de ene keer laden vanaf 19% en net vanaf 21%, beide keren tot 80%.
Ik rijd in beide gevallen op bijna hetzelfde tijdstip hier vanuit m'n garage naar het laadpunt (beide keren hetzelfde laadpunt, en in beide gevallen was ik de enige die aan het laden was) ik kan niet voorverwarmen dus dat, en zelfs de buitentemperatuur was nagenoeg hetzelfde.
Maar de ene keer ging het laden met gemiddeld 11,3 kWh en net was het 9,09 kWh gemiddeld.

Qua prijs ging ik dan van circa 35,5 cent naar circa 39,2 cent de kWh.
Edit: met de Freshmile pas bedoel ik dan.
En Electromaps verhoogt van 64,8ct naar 66,03ct.
Audi en Volkswagen toegevoegd aan overzicht, laatstgenoemde heeft momenteel best redelijke prijzen.
Audi biedt exact dezelfde prijzen en voorwaarden als Elli.eco, die werken waarschijnlijk samen.
Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Het regent helaas voorlopig alleen nog maar prijsverhogingen.
[ Voor 10% gewijzigd door Malarky op 22-02-2023 17:13 ]
Maar er is in werkelijkheid nog steeds niets bijgewerkt, Flat Large nog steeds 145 kWh en ook geen laadsessies onder History.
Is dit herkenbaar?
Ik had zaterdagochtend een laadsessie gestart die na de "Your charging session will start soon"-notificatie meteen een volgende notificatie gaf "Your charging session is now complete" terwijl de auto gewoon bleef laden. 's Middags kon ik het laden wel gewoon via de app beïndigen.
De laatste sessie in de nacht van maandag op dinsdag gaf wel de normale notificatie bij de start maar niet bij het afsluiten dinsdagochtend.
Kortom ik denk dat Enel-X wat problemen heeft met het verwerken van de laadsessies, wat natuurlijk wel vervelend is vanwege de laadbundels.
Ik had met de laadsessie van zaterdag mijn Flat Large-bundel wel zo'n beetje verbruikt maar in de app heb ik nu nog steeds 36 kWh tegoed. Dus als beide laadsessies nu in één keer afgeboekt worden betaal ik de laadsessie van maandag op dinsdag tegen het Per per Use Basic tarief van € 0,70 vrees ik.
Opel Ampera-e (2020)
Ja, mijn tip is om de app niet te gebruiken maar wel de laadpas.pl0xs schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:55:
Sinds kort gebruik ik de ENGIE Zuid-Holland laadpas en ben ik gebonden aan de Laadpaal app van LSM. Maar wat een vreselijke app is dat zeg.. Iemand tips voor een andere app dat werkt met de ENGIE laadpas? De Shell Recharge app vind ik bijvoorbeeld fijn/snel, maar daar kan ik de laadpas niet aan koppelen.
De app heb je idd vrijwel niets aan, maar de laadpas werkt prima.
en zeer substantieel voordeel met 0,31/kWh laden op de betreffende palen in ZH.
De ZH1 palen zijn 31ct en de ZH2 palen 37ct maar ook nog voordelig.
Wij gebruiken de Vandebron pas, met een energiecontract voor 1,50 per maand, in Den Haag betaal je altijd 33ct per kW, dus een pas zonder starttarief ligt voor de hand. Op basis van laadpastop10.pl0xs schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:55:
Sinds kort gebruik ik de ENGIE Zuid-Holland laadpas en ben ik gebonden aan de Laadpaal app van LSM. Maar wat een vreselijke app is dat zeg.. Iemand tips voor een andere app dat werkt met de ENGIE laadpas? De Shell Recharge app vind ik bijvoorbeeld fijn/snel, maar daar kan ik de laadpas niet aan koppelen.
Aan Engiepalen betaalden we in Rijswijk altijd tot begin januari het lagere Zuid-Holland tarief - 29ct. Zoals in alle gemeentes met hun contract. Dus wanneer we toch daar boodschappen deden (of in Rotterdam), dan ook opladen. Nu dus afhankelijk van het nummer op de paal. In Rijswijk alleen ZH2 palen, maar in Wassenaar wel ZH1 palen. Maar voor een cent per kW rij ik niet om.
De app van Vandebron werkt prima, overzichtelijk en altijd de juiste tarieven of een ? met een geschatte prijs. Pas werkt ook bij veel DC-laders in het buitenland.
Zeker herkenbaar, genoeg notificaties gekregen, maar mijn laadsessies van afgelopen weekend zijn nog steeds niet bijgewerkt. Mijn Flat Small bundel zou volgens de app nog ongebruikt zijn. Ik heb de app al volledig gesloten, mezelf uit- en ingelogd, maar ik zie nog niets gebeuren.Cass schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:57:
Ik zie in de Enel X Way app vanmiddag plotseling een 6-tal berichten in My notifications tussen 17.00 uur en 17.10 uur binnengekomen met allen de melding Charging status: Al the information about your charging session are avelible in the History.
Maar er is in werkelijkheid nog steeds niets bijgewerkt, Flat Large nog steeds 145 kWh en ook geen laadsessies onder History.
Is dit herkenbaar?
Januari: factuur op tijd gehad maar betaling niet. Reden: probleem met betaalbestand
Februari: geen factuur en geen betaling tot op heden. Reden: "Begin dit jaar hebben wij een nieuwe applicatie geïmplementeerd, helaas heeft dat ervoor gezorgd dat niet alles direct op tijd is verwerkt."
Uiteraard kom ik daar pas achter als ik zelf met ze mail want communicatie vanuit Allego is er niet.
Je kunt gewoon de Shell Recharge app gebruiken en (in elk geval in NL) op dezelfde laadpalen laden met je Engie pas. In Europa zal deze theorie ook in 80-90% van de tijd werken, behalve bij wat exotische netwerkjes waar Newmotion toevallig wel roaming biedt en LMS niet. Maar die verschillen zijn niet zo groot meer.pl0xs schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:55:
Ik laad nu voor de 2de keer publiekelijk en het regent dus die kabel van me wordt helemaal nat en vies omdat een groot deel op de grond ligt. Als ik die kabel nu netjes kan ophangen scheelt dat een hoop viezigheid.
Ik was zoiets aan het bekijken. Maar opzich is €30 voor een stukje plastic best aan de prijs imho.
YouTube: EV Cable Hook.com
Ik zit in hetzelfde schuitje; Ik gebruik ook primair de Engie Zuid-Holland pas.pl0xs schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:55:
Qua inzicht in transacties en dergelijke ga je denk ik niet een andere app vinden.
Ik vind het vooral verwonderlijk dat er nog altijd geen goed werkende app te vinden is om beschikbare laadpalen mee te vinden en het bijbehorende CPO tarief. In de praktijk gebruik ik de Shell app om te bekijken welke palen er in de buurt zijn. Daarna alsnog naar de LMS app om het CPO tarief te kunnen zien. Als het namelijk een hoog tarief is (bijv. €0,67), dan gebruik ik een laadpas met flat fee. Soms moet ik naar de E-flux app schakelen, omdat de laadpaal niet in de LMS app te vinden is. De E-flux app is helaas nog trager dan de LMS app.
Ik hoor ook veel mensen de Vandebron app aanraden, maar ik mis daar veel te vaak laadpalen op de kaart. Bovendien heb ik een paar keer gezien dat de bezet status van de paal niet klopt.
Dit is precies waar ik tegenaan loop. Ik kijk graag de transacties terug haha.Ichiko schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:51:
[...]
Qua inzicht in transacties en dergelijke ga je denk ik niet een andere app vinden.
De Shell Recharge gebruik ik inderdaad ernaast voor de beschikbaarheid van laadpalen etc., echter kan ik daar mijn transacties niet inzien.
Bizar dat LMS niet een betere app kan uitbrengen, terwijl er zoveel mensen/providers zijn die er gebruik van maken.
Dat vind ik ook echt onbegrijpelijk. Tegelijkertijd zie ik qua apps geen echte concurrentie, dus dan kom je ermee weg.pl0xs schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:00:
[...]
Bizar dat LMS niet een betere app kan uitbrengen, terwijl er zoveel mensen/providers zijn die er gebruik van maken.
Als er een aanbieder met eigen app zou zijn die zo goed werkt als die van Shell, maar dan met CPO tarief, plus een paar cent opslag, dan zou ik zo overstappen en al mijn transacties met die pas doen, ipv Engie. Voor een goede gebruikerservaring wil ik best wat betalen.
[ Voor 27% gewijzigd door Ichiko op 23-02-2023 13:08 ]
Ik gebruik die van het filmpje al geruime tijd. Voor mij werkt het echt prima. Af en toe even aanpassen aan de lader maar het werkt altijd.Card Nox schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:11:
Wellicht een wat off-topic vraag, of wellicht ook niet. Maar gebruikt iemand hier een EV Hook, zo ja welke en hoe bevalt deze?
Ik laad nu voor de 2de keer publiekelijk en het regent dus die kabel van me wordt helemaal nat en vies omdat een groot deel op de grond ligt. Als ik die kabel nu netjes kan ophangen scheelt dat een hoop viezigheid.
Ik was zoiets aan het bekijken. Maar opzich is €30 voor een stukje plastic best aan de prijs imho.
LMS heeft voor de verschillende laadpassen op hun backend wel een online portal, waar je je laadsessies kunt inzien. Bijvoorbeeld bij EVCompany is dat https://evcompany.evc-net.com/ , voor Elbizz is dat https://elbizz.evc-net.com/ enzovoorts. Wordt naar mijn ervaring altijd vrij snel bijgewerkt.pl0xs schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:00:
[...]
Dit is precies waar ik tegenaan loop. Ik kijk graag de transacties terug haha.
De Shell Recharge gebruik ik inderdaad ernaast voor de beschikbaarheid van laadpalen etc., echter kan ik daar mijn transacties niet inzien.
Klopt bij de Zuid-Holland laadpas is dat https://equanssgzh.evc-net.com/pmiddeld schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:19:
[...]
LMS heeft voor de verschillende laadpassen op hun backend wel een online portal, waar je je laadsessies kunt inzien. Bijvoorbeeld bij EVCompany is dat https://evcompany.evc-net.com/ , voor Elbizz is dat https://elbizz.evc-net.com/ enzovoorts. Wordt naar mijn ervaring altijd vrij snel bijgewerkt.
Ik heb er ook 1 meen bij bol.com gekocht. Werkt uitstekend hoor. Bevalt mij prima! Nooit meer een smerige laadkabel als die in het modderige gras of natte ondergrond ligt.Card Nox schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:11:
Wellicht een wat off-topic vraag, of wellicht ook niet. Maar gebruikt iemand hier een EV Hook, zo ja welke en hoe bevalt deze?
Die is in dagelijks gebruik maar 1m lang ofzo lang maar kan je uitrekken tot een meter of vijf als het echt moet.

M'n pa heb ik een keer zo'n EV Hook cadeau gegeven voor zijn normale laadkabel en die is daar heel tevreden mee, schijnt heel goed te werken.
BTW, op https://evcablehook.com/ kost-ie € 25,00.Card Nox schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:11:
Bol.com wil er ook wat aan verdienen
Komen nog 4,95 verzendkosten bij!pmiddeld schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:50:
[...]
BTW, op https://evcablehook.com/ kost-ie € 25,00.
Bol.com wil er ook wat aan verdienen
Kan nog wel even zoeken.
Voor beschikbaarheid gebruik ik Shell, E-flux en test nu Vattefall Incharge. Shell werkt niet lekker op de Android telefoon hier, sommige palen ontbreken. Op de iPhone gaat het wel goed en is het de makkelijkste en meest gebruiksvriendelijke app. E-flux loopt soms achter wat onhandig is, de app is wel snel hoewel het standaard zoomniveau beter kan. Daarom de test met Incharge.pl0xs schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:55:
Sinds kort gebruik ik de ENGIE Zuid-Holland laadpas en ben ik gebonden aan de Laadpaal app van LMS. Maar wat een vreselijke app is dat zeg.. Iemand tips voor een andere app dat werkt met de ENGIE laadpas? De Shell Recharge app vind ik bijvoorbeeld fijn/snel, maar daar kan ik de laadpas niet aan koppelen.
Voor de tarieven lijkt E-flux goed te worden, de LMS-app is wat dat betreft te traag en onhandig. Voor de transacties is het inderdaad alleen de LMS-app of via de website. Op de website is alleen niet de tijd te zien die de auto na het volladen nog aan de paal heeft gehangen, in de app wel. De sms die je kan laten versturen als de auto vol is, is bij mij nooit aangekomen.
Hier op de fora geen kortingscode kunnen vinden. Waarschijnlijk in eerdere delen (van de topics) die ik niet meer kan vinden. Wel op de volgende website een kortingscode gevonden: https://e-drivers.com/nie...rtuigen-met-een-stekker/# en klik op e-drivers.com.pmiddeld schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:00:
@pl0xs Destijds had ik er nog een kortingscode voor via dit een van de EV fora hier![]()
Kan nog wel even zoeken.
En op deze Nissan clubsite kun je een kortingscode aanvragen: https://nissanelectricclu...nbiedingen/ev-cable-hook/
Of het nog werkt weet ik niet, succes!
Ik heb hem, n.a.v berichten hier, gevonden op https://www.laadpaal-outlet.nl/nl/lpo-cable-hook.html
Heb de mazzel dat ik hem zelf in Almere op kan halen. Of het dezelfde is weet ik niet, maar het idee wel.
Hier nog een positieve gebruiker, werkt idd perfect om de kabel niet vies te laten worden.Card Nox schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:11:
Al die bedrijven kunnen beter op zoek gaan naar betere inkopers.BaseLine schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:22:
Coolblue gooit het AC tarief nog meer omhoog vanaf 1 maart. AC van 0,60 naar 0,67 euro/kWh. Snelladen blijft 0,97 euro/kWh. Starttarief 0,40 euro per sessie.
Thumbs down 👎🏻
[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 23-02-2023 20:27 ]
Zeg dat.. Iemand al enig idee wat Fastned doet vanaf 1 maart? Vorige maand zijn ze omlaag gegaan, je zou verwachten (en vooral hopen) dat ze verder dalen..Gunner schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:27:
[...]
Al die bedrijven kunnen beter op zoek gaan naar betere inkopers.
Thumbs down 👎🏻
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2