Ik heb een Model Y besteld, hem voor aflevering weer afbesteld omdat de laadinfra hier in Oost-Nederland nog zo dramatisch is dat EV-rijden voor mij simpelweg nog niet praktisch bleek. Dat terzijde.
In mijn zoektocht heb ik zo ongeveer álle serieuze EV-opties doorgerekend en zorgvuldig overwogen, en het onderstaande vraagt toch om een reality-check. Daarom in-line enkele reacties.
De helft? Dat moet ik zien. Ik schrik me blauw van de prijzen van tweedehands Model3's en XC40's. Die prijzen blijven kunstmatig hoog door leverproblemen (Volvo) en gunstige bijtellingstarieven (Tesla) waar je als particulier niks aan hebt. Maar die afschrijving gaat heus wel een keer komen, en is dan dus volledig voor rekening van de particuliere tweedehandsrijder.
Graag! Eens zien...
eltron schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:39:
[...]
De energiemarkt is momenteel nog wat ingewikkeld maar met een beetje shoppen lukt het nog wel om voor paar cent/km te laden terwijl je voor benzine, ondanks de korting al snel 2-3x zoveel betaalt.
Dit is gewoon aantoonbaar onwaar. Met een tweedehands EV krijg je vrijwel nergens een gunstig abonnement los van een fabrikant, en betaal je dus marktprijzen zoals weergegeven op laadpastop10.nl. Dan betaal je gemiddeld 12-15ct per km aan electra. Dat staat gelijk de kosten van het benzinegebruik van een leuke BMW 430i (waarvan de afschrijving al wel door de eerste eigenaar gedragen is) of een Porsche Cayman (die niet meer afschrijft..).
[...]
Verder helpt het dat onderhoud bijna 0 is en motorrijtuigenbelasting ook.
bij aanschaf moet je feitelijk de hogere investering in batterij (ca. 8K) verrekenen met lagere exploitatiekosten.
Dan komt het plaatje al snel dichterbij die Astra en heb je daarvoor ook nog eens een modernere auto

.
Onderhoud bijna 0? Ik heb niet het idee dat het in de werkplaats van de gemiddelde Opel-dealer veel minder druk is geworden met de introductie van EV's. Het zijn geen auto's die ik buiten de garantie zou willen rijden, in ieder geval, afgaand op de dramatische ervaringen van collega's en familie met Opel. En veel tweedehands EV's zijn geprijsd als bijna-nieuw, maar komen wel zonder de lange garantie. Durf je dat risico te nemen als particulier? Ik durfde dat niet.
MRB voordeel gaat verdwijnen. De Porsche Cayman (sorry, vind het gewoon leuk om een beetje een exotisch voorbeeld te gebruiken

) gaat vanaf 2025 niet meer wegen en is dus in de long run goedkoper wat MRB betreft? Ik heb de onderhoudsfacturen van een tien jaar oude Cayman gezien en die vallen me trouwens alles mee..
Kortom: Je moet voor een tweedehands EV heel fors investeren en draagt ook nog alle risico's voor zowel de afschrijving die echt nog gaat komen, als voor het onderhoud en problemen die zich nog gaan openbaren. Sneller dan verwacht slijtende stuurhuizen, schokbrekers die vroegtijdig de geest geven..
Dat is voor veel particulieren niet aantrekkelijk. Dat risico willen we best nemen, maar dan moet de eerste eigenaar de afschrijving betaald hebben.
Voeg daarbij nog de kosten van het extra kapitaal dat je nodig hebt (geld kost tegenwoordig weer 5 á 10%, jij begon over exploitatiekosten..) en een tweedehands EV laat redelijk dramatische scores zien op mijn spreadsheet.
[...]
En levensduur is ook wel een dingetje denk ik. Een EV gaat makkelijk 15 jaar mee. Een fossiele auto misschien 10, langer kan ook maar wordt wel steeds duurder. En de vraag of je tegen die tijd nog ergens fosiel kunt tanken?
Een ICE gaat ook makkelijk vijftien jaar mee. Of 'ie duurder wordt is maar zeer de vraag, hangt ook van je kilometrage af. Onder de 15dkm per jaar denk ik dat de verschillen nihil zijn.
De uitkomst van mijn berekeningen waren in ieder geval dat een
nieuwe Model 3 SR met de subsidie moeilijk te verslaan is. Dankzij het Tesla laadnetwerk, de garantie, de subsidie. Maar dan moet je dus wel 43K ophoesten.
Een tweedehands EV is voor de particulier eigenlijk het slechtste van alle werelden gecombineerd, omdat 'ie bij de aanschaf concurreert met de ZZP'er die bereid is meer te betalen voor de gunstige bijtellingstarieven van gebruikte EV's.
Daarbij, en dan zijn we weer terug bij het onderwerp van dit topic: alles staat of valt met thuis kunnen laden. (wat ik dus niet kan)
Kan je dat niet, dan krijg ik een tweedehands EV momenteel gewoon echt niet rondgerekend.
Kleun ik ergens mis? Ik hoor het graag!