Toon posts:

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:55
grunaubaby schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:14:
[...]
Ik heb ook gekeken in de EVdatabase. Voor de prijs van een nieuwe opel astra is er vrijwel geen EV die meer dan 300km haalt. En de meeste mensen kunnen die 33k voor een nieuwe astra niet betalen.Als je echt in de huidige omstandigheden gegarandeerd 300 snelwegkm wil halen heb je minsten een 60kWh nodig
maar als je geen nieuwe kunt betalen dan zijn er ook steeds meer 2e hands voor zeg maar de helft van het geld, ongeveer en nog subsidie ook.
En je moet niet (alleen) naar de aanschaf kijken, maar vooral ook naar de exploitatiekosten.
De energiemarkt is momenteel nog wat ingewikkeld maar met een beetje shoppen lukt het nog wel om voor paar cent/km te laden terwijl je voor benzine, ondanks de korting al snel 2-3x zoveel betaalt.
Verder helpt het dat onderhoud bijna 0 is en motorrijtuigenbelasting ook.
bij aanschaf moet je feitelijk de hogere investering in batterij (ca. 8K) verrekenen met lagere exploitatiekosten. Dan komt het plaatje al snel dichterbij die Astra en heb je daarvoor ook nog eens een modernere auto :) .

En levensduur is ook wel een dingetje denk ik. Een EV gaat makkelijk 15 jaar mee. Een fossiele auto misschien 10, langer kan ook maar wordt wel steeds duurder. En de vraag of je tegen die tijd nog ergens fosiel kunt tanken?

[Voor 10% gewijzigd door eltron op 06-03-2023 23:44]

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:55
@eltron Je haalt je kennis dus uit tabelletjes?

• eltron
HenryP schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:44:
@eltron Je haalt je kennis dus uit tabelletjes?
nee ik rijd al een jaar of 4 EV en ben ook betrokken bij beheer van bedrijfsauto's die in toenemende mate naar EV overgaan.

Vandaag nog een nieuwe opel Vivaro EV personenbus in gebruik genomen. Aanschaf ca. 15K hoger dan fosiel, maar exploitatie over een aantal jaren enkele tienduizenden euri voordeliger.

• HenryP
@eltron Dat je met de gegevens van EV database komt, en passant melding maakt van “zomercijfers”, zegt mij genoeg.

• eltron
HenryP schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:47:
@eltron Dat je met de gegevens van EV database komt, en passant melding maakt van “zomercijfers”, zegt mij genoeg.
Dat is mooi en ik had niet anders verwacht. Jij weet waarschijnlijk ook uit praktijk ervaring dat je met een beheerste rechtervoet ook s'winters Wltp wel kunt halen. en in de zomer meer.

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:19
grunaubaby schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:14:
[...]

Ik heb ook gekeken in de EVdatabase. Voor de prijs van een nieuwe opel astra is er vrijwel geen EV die meer dan 300km haalt. En de meeste mensen kunnen die 33k voor een nieuwe astra niet betalen.Als je echt in de huidige omstandigheden gegarandeerd 300 snelwegkm wil halen heb je minsten een 60kWh nodig
Citroen C4 Electric ? Met overheidssubsidie komt die wel heel erg in de buurt van een Astra. Is echt een leuke auto

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:19
eltron schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:47:
[...]

nee ik rijd al een jaar of 4 EV en ben ook betrokken bij beheer van bedrijfsauto's die in toenemende mate naar EV overgaan.

Vandaag nog een nieuwe opel Vivaro EV personenbus in gebruik genomen. Aanschaf ca. 15K hoger dan fosiel, maar exploitatie over een aantal jaren enkele tienduizenden euri voordeliger.
Ik ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van een gemiddelde EV. Ik hoor vaak om me heen dat ze nogal eens in de garage staan om er iets stuk is of niet meer werkt. Heb je daar inzage in ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:51
Zjanzjak schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:22:
[...]

Binnenkort mag je weer stemmen!

Btw, je bent deze keer je vaste riedeltje over centrale waterputten vergeten in je post.

Anyways, zit te kijken naar Enel (de bundels) maar man man, de app is nou niet je van het.
Krijg er de vinger maar niet achter of het ook gaat werken voor de (60) Joulz palen in de openbare parkeergarage bij mijn kantoor. Dat is de enige redenen, vooralsnog, om voor Enel te gaan.

Bij inzoomen op de app op die locatie lijkt het erop dat er te laden valt met de Enel pas maar bij klikken op de welbekende icoontje gebeurt er niets, of verdwijnen ze even. De online kaart is niet veel beter.

Dus, iemand ervaring met Enel i.c.m. Joulz laadpunten?
probeer het gewoon eens...

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-03 15:34
Amsterdam (en wellicht daarbuiten) heeft/had vattenval dynamische laadsnelheden. bij piekmomenten is ook de laadsnelheid lager mits het netwerk het toelaat. dus, kan kloppen dat je op een piekmoment wanneer iedereen weer thuisstekkert niet met het maximale snelheid kunt laden.

VW ID.4 1st Max 2020 | Volg mijn avonturen met de ID.4 op Instagram & YouTube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErikBro
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:11
Ik heb een Model Y besteld, hem voor aflevering weer afbesteld omdat de laadinfra hier in Oost-Nederland nog zo dramatisch is dat EV-rijden voor mij simpelweg nog niet praktisch bleek. Dat terzijde.

In mijn zoektocht heb ik zo ongeveer álle serieuze EV-opties doorgerekend en zorgvuldig overwogen, en het onderstaande vraagt toch om een reality-check. Daarom in-line enkele reacties.
eltron schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:39:
[...]

maar als je geen nieuwe kunt betalen dan zijn er ook steeds meer 2e hands voor zeg maar de helft van het geld, ongeveer en nog subsidie ook.
De helft? Dat moet ik zien. Ik schrik me blauw van de prijzen van tweedehands Model3's en XC40's. Die prijzen blijven kunstmatig hoog door leverproblemen (Volvo) en gunstige bijtellingstarieven (Tesla) waar je als particulier niks aan hebt. Maar die afschrijving gaat heus wel een keer komen, en is dan dus volledig voor rekening van de particuliere tweedehandsrijder.
[...]
En je moet niet (alleen) naar de aanschaf kijken, maar vooral ook naar de exploitatiekosten.
Graag! Eens zien...
[...]
De energiemarkt is momenteel nog wat ingewikkeld maar met een beetje shoppen lukt het nog wel om voor paar cent/km te laden terwijl je voor benzine, ondanks de korting al snel 2-3x zoveel betaalt.
Dit is gewoon aantoonbaar onwaar. Met een tweedehands EV krijg je vrijwel nergens een gunstig abonnement los van een fabrikant, en betaal je dus marktprijzen zoals weergegeven op laadpastop10.nl. Dan betaal je gemiddeld 12-15ct per km aan electra. Dat staat gelijk de kosten van het benzinegebruik van een leuke BMW 430i (waarvan de afschrijving al wel door de eerste eigenaar gedragen is) of een Porsche Cayman (die niet meer afschrijft..).
[...]
bij aanschaf moet je feitelijk de hogere investering in batterij (ca. 8K) verrekenen met lagere exploitatiekosten.
Dan komt het plaatje al snel dichterbij die Astra en heb je daarvoor ook nog eens een modernere auto :) .
Onderhoud bijna 0? Ik heb niet het idee dat het in de werkplaats van de gemiddelde Opel-dealer veel minder druk is geworden met de introductie van EV's. Het zijn geen auto's die ik buiten de garantie zou willen rijden, in ieder geval, afgaand op de dramatische ervaringen van collega's en familie met Opel. En veel tweedehands EV's zijn geprijsd als bijna-nieuw, maar komen wel zonder de lange garantie. Durf je dat risico te nemen als particulier? Ik durfde dat niet.

MRB voordeel gaat verdwijnen. De Porsche Cayman (sorry, vind het gewoon leuk om een beetje een exotisch voorbeeld te gebruiken :P ) gaat vanaf 2025 niet meer wegen en is dus in de long run goedkoper wat MRB betreft? Ik heb de onderhoudsfacturen van een tien jaar oude Cayman gezien en die vallen me trouwens alles mee..

Kortom: Je moet voor een tweedehands EV heel fors investeren en draagt ook nog alle risico's voor zowel de afschrijving die echt nog gaat komen, als voor het onderhoud en problemen die zich nog gaan openbaren. Sneller dan verwacht slijtende stuurhuizen, schokbrekers die vroegtijdig de geest geven..
Dat is voor veel particulieren niet aantrekkelijk. Dat risico willen we best nemen, maar dan moet de eerste eigenaar de afschrijving betaald hebben.
Voeg daarbij nog de kosten van het extra kapitaal dat je nodig hebt (geld kost tegenwoordig weer 5 á 10%, jij begon over exploitatiekosten..) en een tweedehands EV laat redelijk dramatische scores zien op mijn spreadsheet.
[...]
En levensduur is ook wel een dingetje denk ik. Een EV gaat makkelijk 15 jaar mee. Een fossiele auto misschien 10, langer kan ook maar wordt wel steeds duurder. En de vraag of je tegen die tijd nog ergens fosiel kunt tanken?
Een ICE gaat ook makkelijk vijftien jaar mee. Of 'ie duurder wordt is maar zeer de vraag, hangt ook van je kilometrage af. Onder de 15dkm per jaar denk ik dat de verschillen nihil zijn.

De uitkomst van mijn berekeningen waren in ieder geval dat een nieuwe Model 3 SR met de subsidie moeilijk te verslaan is. Dankzij het Tesla laadnetwerk, de garantie, de subsidie. Maar dan moet je dus wel 43K ophoesten.
Een tweedehands EV is voor de particulier eigenlijk het slechtste van alle werelden gecombineerd, omdat 'ie bij de aanschaf concurreert met de ZZP'er die bereid is meer te betalen voor de gunstige bijtellingstarieven van gebruikte EV's.

Daarbij, en dan zijn we weer terug bij het onderwerp van dit topic: alles staat of valt met thuis kunnen laden. (wat ik dus niet kan)
Kan je dat niet, dan krijg ik een tweedehands EV momenteel gewoon echt niet rondgerekend.

Kleun ik ergens mis? Ik hoor het graag!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ErikBro schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:18:
Op zich ga ik een heel eind met je mee. Occasionprijzen zijn idd hoog. Ik verwacht niet veel af te hebben op de id.3 die ik eind 2021 heb gekocht.

De 11-12 cent per kilometer is niet geheel volgens mijn berekeningen (en ik heb anderen hier vergelijkbare optelsommetjes zien maken hier)

Even puur op basis van gemiddeld verbruik van mijn ICE's en de huidige benzineprijs, en de nog gunstige laadtarieven die ik via de bekende wegen hier nog heb kom ik op veel lagere prijs per km. (daarbij reken ik puur alleen de laadkosten, geen onderhoud verzekering o.i.d)

Pas bij 80 cent aan de laadpaal is het voor mij duurder per km dan een ICE, bij een brandstofprijs van 1,80

[Voor 7% gewijzigd door Gunner op 07-03-2023 10:30]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
eltron schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:49:
[...]

Dat is mooi en ik had niet anders verwacht. Jij weet waarschijnlijk ook uit praktijk ervaring dat je met een beheerste rechtervoet ook s'winters Wltp wel kunt halen. en in de zomer meer.
MMmm... s'winters?? met licht voetje rijden en je haalt WLTP....??

Deze pensionado zonder haast, fluweel voetje haalt écht de WLTP niet in de winter. )Polestar DMLR)
Ik heb de kachel aan
ik rij winterbanden
heb in de winter vaak slecht weer.

Ik verneem van Tesla M3 rijders vergelijkbare afname range óók met fluweel rijden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hansieo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:42:
[...]

MMmm... s'winters?? met licht voetje rijden en je haalt WLTP....??
Nee, dat lijkt me echt onmogelijk. En dat heeft puur te maken moet hoe batterijen functioneren onder koude temperaturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:12
Kijk eens op deze site en bereken het voor jezelf
https://iselektrischgoedkoper.nl/

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Dit is iets voor V&A, niet voor het forum

[Voor 83% gewijzigd door Outerspace op 07-03-2023 13:04]

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

pmiddeld schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Blocked due to malicious content

Ik weet niet wat voor een site dit is....

Signature van nature

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:05
ZZeff schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Bij mij ook weer het verkeerde tarief gerekend voor mijn Elli Drive Highway 2022 abbo (€14,42 i.p.v. €12,99). Voor januari hebben ze dit verschil bij mij ook gerestitueerd. Ik zal hen opnieuw een e-mailtje sturen. We hebben een vast contract voor een jaar, met btw gegoochel hebben wij als klant niets te maken. De 2023 tarieven, die halverwege dec 2022 zijn doorgevoerd zijn bovendien ook niet aangepast. Ik hoop niet dat ik voortaan elke maand een aanvraag voor restitutie hoef te doen.
Ik heb inmiddels reactie gehad, ze hadden het ook verder niet over btw.

We sincerely apologize for this repeating situation. We are surprised to see the tariff has not been charged correctly once again, even though we have escalated your case, applied the refunds and took the precautions to avoid repeating this issue.

Undoubtedly this matter is a system mistake, and we would have to involve the system developer team to investigate the issue, and apply a permanent solution.

We will escalate your case and apply the correct refund. It will be communicated with urgency, that this mistake must not happen again. We thank you for your patience and understanding.

Deze permanent solution moet dus nog gebeuren, kan me voorstellen dat het bij jou en anderen net zo is jammer genoeg. Ik heb wel gedreigd met juridische stappen en geschillencommissie want dit kan gewoon niet.

Maar vroegtijdig opzeggen zit er voor mij niet in, de huidige tarieven zijn scherp en het aantal ondersteunende palen maakt het voor mij in mijn buurt een no-brainer..

• ErikBro
pmiddeld schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Mooie site! Een klinkende overwinning voor een moderne zuinige tweedehands ICE was het resultaat.
Weinig verrassingen tov mijn eigen spreadsheets, uiteindelijk gebruik je toch dezelfde variabelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:54

Jij weet waarschijnlijk ook uit praktijk ervaring dat je met een beheerste rechtervoet ook s'winters Wltp wel kunt halen. en in de zomer meer.
Eerste keer dat ik een post van jou zwaar in twijfel trek, nee, eigenlijk, dit is gewoon onjuist.
In de winter de WLTP halen, nee, sorry, daar geloof ik echt niet in.
Die enkele uitzondering daargelaten.
freegeek schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:13:
[...]

probeer het gewoon eens...
Ik vind het een beetje zonde om een pas aan te schaffen voor 16 euro, en dan nog eens een bundel van minimaal 25 euro om te testen. Als het niet werkt? Kan ik me veel leukere dingen bedenken voor 41 euro. ;)
Vandaar de vraag of iemand ervaring had met de Enel X pas i.c.m. een Joulz laadpunt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:33
Onderhoud bijna 0?
Mijn Kona uit 2019 is vorige week bij de Hyundai dealer geweest voor een 75k onderhoudsbeurt - deze auto moet elke 15k kilometer voor onderhoud.
Niets speciaals gedaan, enkel de inspectie en interieurfilter - maar een rekening van ~€236. Dat noem ik niet bijna 0. Sterker, volgens mij was ik destijds voor m'n dieselauto een vergelijkbaar bedrag kwijt.

Ik vermoed dat het fysieke onderhoud wel goedkoper geworden is, maar de garages uit inkomstenbehoud gewoon de oude prijzen hanteren. Maar ja, als je je garantie wil houden maakt het het wel zinnig om bij de officieele dealer te gaan - wordt anders toch een lastige discussie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• yannienl
[...]

Ik kan alleen over mijn auto (500e) praten, maar kerel.. in de winter.. al ga ik overal 60 km/h rijden dan kom ik eerder op 50% wltp..
Ik hoor ook iedereen over hele trieste cijfers in de winter dus hoe jij er dan op komt dat je ook in de winter wltp kan halen..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08
ErikBro schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Mooie site! Een klinkende overwinning voor een moderne zuinige tweedehands ICE was het resultaat.
Weinig verrassingen tov mijn eigen spreadsheets, uiteindelijk gebruik je toch dezelfde variabelen.
Praktijk voorbeeld:

Heb de site ook gebruikt anderhalf jaar geleden.

Naar aanleiding daarvan meteen mijn 208 uit 2013 verkocht voor een 2e hands elektrische bak van 20k, waarmee ik per jaar minimaal 1200 euro minder kwijt ben inclusief afschrijving en 'spaarverlies'.

Per km betaal ik voor de stroom nu ongeveer 5 cent (prijs bij de palen in de buurt is 0,40 per kWh).
Thuis laad ik niet, zonder eigen oprit kan het wel stiekem maar goed, want voor elke kWh die ik teruglever krijg ik 0,60 terug.

Maar ieder's situatie is anders he. Als ik persoonlijk als particulier het geld had liggen voor een auto ter waarde van een Model Y zou ik denk ik ook veel minder zorgen maken over de kleine kosten zoals onderhoud en prijs per km.

En de hele NL markt is natuurlijk op lease gericht, bij ons zijn dus 2 maanden geleden alle palen van 0,20 naar 0,40 gegaan. Een verdubbeling in kosten per kWh, veel erger dan de brandstof prijzen die 30 cent op de 1,90 erbij kregen.
Geen kik. Want leaserijders boeit de prijs niet zo heel veel.

[Voor 12% gewijzigd door Kodess op 07-03-2023 13:35]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:57
De Born haalt gewoon de WLTP als je met alleen stoel en stuurverwarming gebruikt. Hier met 2º buiten:
Rit 41 km met 78km/h gemiddeld.
En als er veel file is kan kan 14.8kwh/100km ook.

RZAG71NY1 + FBA71A /SRK ZS-S 2.5KW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170Kw / VanMoof S3

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MarkV6 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:44:
De Born haalt gewoon de WLTP als je met alleen stoel en stuurverwarming gebruikt. Hier met 2º buiten:
Rit 41 km met 78km/h gemiddeld.
En als er veel file is kan kan 14.8kwh/100km ook.

[Afbeelding]
Dit zegt niet zoveel, dat plaatje van dat ene ritje. Ik haal nu ook wel als het moet 7,5 kilometer per kilowatt (13,33 kwh/100km). Maar als ik hem nu aan de lader zet, en ik laad tot 80 procent zie ik met de clima uit zo'n 360km. Dat is bij 100 procent 450km. Bij een wltp van 554 (id.3 dus zelfde auto).

Ik ben best wel een hypermiler maar zoals ik zei; het is technisch gezien (bijna) onmogelijk om dezelfde range te halen in de winter als in de zomer. Zo werken accu's niet.

Verder is het hier best offtopic.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kodess schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:26:

En de hele NL markt is natuurlijk op lease gericht, bij ons zijn dus 2 maanden geleden alle palen van 0,20 naar 0,40 gegaan.
Waar is 'bij ons'? Ik heb in al die tijd nog nergens in dit topic gezien dat je voor 20 cent de kw/h kon opladen. Zelfs 40 cent zou nog gewoon spotgoedkoop zijn voor publiek laden.

edit: uit je posthistorie blijkt dat dat eind 2021 was met een speciale regionale vattenfall-constructie? Ik zou me persoonlijk nog gelukkig prijzen met 40 cent btw. Maar ik kan me voorstellen dat een verdubbeling natuurlijk vervelend is.

[Voor 29% gewijzigd door Gunner op 07-03-2023 14:04]

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Waar is 'bij ons'? Ik heb in al die tijd nog nergens in dit topic gezien dat je voor 20 cent de kw/h kon opladen. Zelfs 40 cent zou nog gewoon spotgoedkoop zijn voor publiek laden.

edit: uit je posthistorie blijkt dat dat eind 2021 was met een speciale regionale vattenfall-constructie? Ik zou me persoonlijk nog gelukkig prijzen met 40 cent btw. Maar ik kan me voorstellen dat een verdubbeling natuurlijk vervelend is.
20 cent is wel echt een leuk prijsje en heb ik ook niet gezien. In mijn regio Zuid-Holland is de prijs nog 0,31 bij veel palen en de nieuwere variant palen, die ook iets sneller opladen, 0,37.

Ik vond het zo opvallen dat openbare palen buiten de regio vaak rond de dc snellaadtarieven zitten van 0,60 of meer. Dan betaal je meer voor energie per km dan benzine..

• ZZeff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-03 19:04
yannienl schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:35:
[...]

Ik heb inmiddels reactie gehad, ze hadden het ook verder niet over btw.

We sincerely apologize for this repeating situation. We are surprised to see the tariff has not been charged correctly once again, even though we have escalated your case, applied the refunds and took the precautions to avoid repeating this issue.

Undoubtedly this matter is a system mistake, and we would have to involve the system developer team to investigate the issue, and apply a permanent solution.

We will escalate your case and apply the correct refund. It will be communicated with urgency, that this mistake must not happen again. We thank you for your patience and understanding.

Deze permanent solution moet dus nog gebeuren, kan me voorstellen dat het bij jou en anderen net zo is jammer genoeg. Ik heb wel gedreigd met juridische stappen en geschillencommissie want dit kan gewoon niet.

Maar vroegtijdig opzeggen zit er voor mij niet in, de huidige tarieven zijn scherp en het aantal ondersteunende palen maakt het voor mij in mijn buurt een no-brainer..
Bij mij zijn ze iets terughoudender, maar gezien het antwoord aan jou zal het vast wel goedkomen. Nu nog de problemen met Allego palen oplossen en dan begin ik blij te worden. ;)

Thank you for contacting us,
We are sorry for the huddle you have faced,
We will correct the invoice as soon as we understand what has happened.
Could you please provide us with a pdf file or a screenshot of the invoice you received?
Please feel free to contact us if you need any further information

• ErikBro
Kodess schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:26:
[...]

Per km betaal ik voor de stroom nu ongeveer 5 cent (prijs bij de palen in de buurt is 0,40 per kWh).
Thuis laad ik niet, zonder eigen oprit kan het wel stiekem maar goed, want voor elke kWh die ik teruglever krijg ik 0,60 terug.

Maar ieder's situatie is anders he. Als ik persoonlijk als particulier het geld had liggen voor een auto ter waarde van een Model Y zou ik denk ik ook veel minder zorgen maken over de kleine kosten zoals onderhoud en prijs per km.
Bij dat laatste maak je echt een verkeerde aanname, aanschafprijs is maar een onderdeel van de complete afweging. Uiteindelijk gaat het toch om exploitatiekosten, zeker wanneer je zoals ik privé 30.000km per jaar rijdt.

En dan blijkt een nieuwe Tesla model 3 SR in het wit met subsidie een hele goede propositie.
Ik wilde alleen graag een hoge zitpositie en niet afhankelijk zijn van laadpalen alleen. Dus het is een jonggebruikte Kuga PHEV geworden met de kop er af en verlengde fabrieksgarantie.

Terug naar on-topic.
5 cent? Jij rijdt een auto die 8km uit een Kwh perst?
Hier in Drenthe ligt de gemiddelde prijs bij publieke palen rond de 70 cent inmiddels. Dat betekent dat je in de winter bijna 18 cent per kilometer kwijt bent met een beetje een comfortabele EV..

• yannienl
ZZeff schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:36:
[...]

Bij mij zijn ze iets terughoudender, maar gezien het antwoord aan jou zal het vast wel goedkomen. Nu nog de problemen met Allego palen oplossen en dan begin ik blij te worden. ;)

Thank you for contacting us,
We are sorry for the huddle you have faced,
We will correct the invoice as soon as we understand what has happened.
Could you please provide us with a pdf file or a screenshot of the invoice you received?
Please feel free to contact us if you need any further information
Misschien dreig ik harder... Haha..
Ja Allego palen echt drama..
Ik dacht dus laatst bij Shell in Purmerend te laden, gewoon stickers en alles van Shell op de paal, zijn het onderhuids Allego palen en ja hoor..
Elli pas niet geaccepteerd..

Ik zag hier ergens voorbij gaan dat Shell in Luxemburg 30 cent ac/dc doet, als dat hier ook gaat gebeuren gaan al mijn passen de deur uit en hou ik het bij Shell.
Dat is voor mij de enige pas die ik echt overal kan gebruiken maar voor nu te hoge tarieven..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:30

Malarky

Wils voor wat ieder

ErikBro schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:51:
[...]
Terug naar on-topic.
Hier in Drenthe ligt de gemiddelde prijs bij publieke palen rond de 70 cent inmiddels. Dat betekent dat je in de winter bijna 18 cent per kilometer kwijt bent met een beetje een comfortabele EV..
Zoals je ziet in dit topic is het absoluut nooit/nergens nodig om 70ct de kWh te gaan betalen. Bij Enel ben je voor 31ct klaar, Freshmile 35ct, Shuttel 44ct etc.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

yannienl schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:00:
Ik zag hier ergens voorbij gaan dat Shell in Luxemburg 30 cent ac/dc doet, als dat hier ook gaat gebeuren gaan al mijn passen de deur uit en hou ik het bij Shell.
Nee, gaat hier niet gebeuren. Dat tarief is zwaar gesubsidieerd door de Luxemburgse overheid.

• yannienl
Gunner schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:05:
[...]

Nee, gaat hier niet gebeuren. Dat tarief is zwaar gesubsidieerd door de Luxemburgse overheid.
Spijtig.. Heel spijtig..
Moet ik wel zeggen dat het maar weinig gebeurt dat ik de Elli pas niet kan gebruiken en dus moet terugvallen op de Shell pas.

Maar ik kan veel klagen op Elli, maar ze zijn voor mij de goedkoopste en beste aanbieder op dit moment.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:08
[...]

Ja de Vattenfall deal met bepaalde provincies. Waarbij ze een monopolie kregen in ruil voor een bepaald aantal jaar vaste tarieven.
ErikBro schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:51:
[...]

Terug naar on-topic.
Ja, 8km uit kWh is wat ik er gemiddeld uit haal, winter snelweg natuurlijk niet, maar mijn 'dagelijkse' ritjes is 8km per kWh standaard.
Dat zijn wel dure publieke palen inderdaad. Ik heb als particulier zeker geluk dat ik in Noord Brabant woon waar Vattenfall in ruil voor hun monopolie 'lage' tarieven vraagt.

Maar ik heb ook altijd gedacht als het te duur wordt kan ik hem gewoon weer verkopen en een benzine of PHEV kopen.

Bedoel je met 30k km per jaar prive exclusief woon-werk verkeer etc? Dat zijn flink wat km's

[Voor 41% gewijzigd door Kodess op 07-03-2023 15:38]

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:35
Nou lekker dan, kan niet meer inloggen bij Enel X met Apple ID login. Wat een ontzettende slechte app en service is het ook. Hopen dat mijn large bundle ooit weer beschikbaar komt.

Verwerken van de laad sessies is echt ook schandalig slecht of het wordt zelfs helemaal niet verwerkt. Heb nu 3 accounts allemaal in een gekke status waar we laadsessies missen of nu 1 waar we niet meer bij kunnen omdat apple id login kapot lijkt te zijn.

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
FTL schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:58:
Nou lekker dan, kan niet meer inloggen bij Enel X met Apple ID login. Wat een ontzettende slechte app en service is het ook. Hopen dat mijn large bundle ooit weer beschikbaar komt.

Verwerken van de laad sessies is echt ook schandalig slecht of het wordt zelfs helemaal niet verwerkt. Heb nu 3 accounts allemaal in een gekke status waar we laadsessies missen of nu 1 waar we niet meer bij kunnen omdat apple id login kapot lijkt te zijn.
Pfoe ik ben niet alleen die problemen heeft met die Enel X app/omgeving.
In de app zie regelmatig onze laadpaal in de straat bezet terwijl er geen auto staat. Pak ik een andere app dan toont die wel de juiste status.
Laden is overigens helemaal niet mogelijk. Niet met de app en ook niet met de pas.
Bij andere laadpalen heb ik de pas geprobeerd en deed ook niets. (Niet met de app geprobeerd i.v.m. issues die ik eerder ervaarde met de Jaguar app waarbij ik vaak moest bellen om de kabel los te krijgen)

Na contact met de klantenservice van Enel X heb ik redelijk vlot mijn 45 euro terug gekregen, maar die 16 euro voor de pas zie ik maar als verlies.
Ik blijf wel in contact met ze om het goed te krijgen, maar heb de hoop opgegeven en laad sinds kort maar gewoon thuis. Ben het gedoe meer dan zat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErikBro
Malarky schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:01:
[...]

Zoals je ziet in dit topic is het absoluut nooit/nergens nodig om 70ct de kWh te gaan betalen. Bij Enel ben je voor 31ct klaar, Freshmile 35ct, Shuttel 44ct etc.
Dit hele topic staat vol met klaagzangen over Enel, dus daar begin ik niet eens aan. Ik 'stekker' nu drie maanden en ben inmiddels 6 laadpassen en bijna evenveel abonnementen verder om het betaalbaar te houden. Rij inmiddels weer 50% benzine omdat ik het gedoe gewoon spuugzat ben, en laad alleen nog maar op m'n werk waar ik zeker weet wat ik CPO betaal en niemand stiekem het tarief overnight kan wijzigen.
Je gelooft toch niet serieus dat dit nerdfest :P voor Mies Karabies een optie is? Die checkt prijzen bij grootgrutters als ANWB en Shell (60ct de kWh) en trekt haar conclusies over EV-rijden. En terecht.
Kodess schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:32:

Ja, 8km uit kWh is wat ik er gemiddeld uit haal, winter snelweg natuurlijk niet, maar mijn 'dagelijkse' ritjes is 8km per kWh standaard.
Dat zijn wel dure publieke palen inderdaad. Ik heb als particulier zeker geluk dat ik in Noord Brabant woon waar Vattenfall in ruil voor hun monopolie 'lage' tarieven vraagt.

Maar ik heb ook altijd gedacht als het te duur wordt kan ik hem gewoon weer verkopen en een benzine of PHEV kopen.

Bedoel je met 30k km per jaar prive exclusief woon-werk verkeer etc? Dat zijn flink wat km's
Winter snelweg is wel wat ik de helft van het jaar doe. ;-) 8km/Kwh gemeten aan de paal of op het schermpje in de auto? Want die waardes die de auto doorgeven vind ik, net als bij benzine-auto's overigens, ongeloofwaardig positief.

30duizendkm is inclusief woon-werk waar ik gewoon zelf voor moet betalen. Ben verhuisd naar regio Assen voor het werk, maar heb een grote familie verspreid over Delft, Apeldoorn en Utrecht. :P
Met dat soort kilometrages ga je wel rekenen voordat je iets koopt, en de lange afstanden dwingen me prijstechnisch in een hoger segment EV's te shoppen..

• pmiddeld
Sircuri schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:22:
[...]

Blocked due to malicious content

Ik weet niet wat voor een site dit is....
Bij niet hoor. Maar volgens mij is het een online Excel sheet met macro's. Dat kan de reden zijn.

• pmiddeld
vanaalten schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Onderhoud bijna 0?
Mijn Kona uit 2019 is vorige week bij de Hyundai dealer geweest voor een 75k onderhoudsbeurt - deze auto moet elke 15k kilometer voor onderhoud.
Niets speciaals gedaan, enkel de inspectie en interieurfilter - maar een rekening van ~€236. Dat noem ik niet bijna 0. Sterker, volgens mij was ik destijds voor m'n dieselauto een vergelijkbaar bedrag kwijt.

Ik vermoed dat het fysieke onderhoud wel goedkoper geworden is, maar de garages uit inkomstenbehoud gewoon de oude prijzen hanteren. Maar ja, als je je garantie wil houden maakt het het wel zinnig om bij de officieele dealer te gaan - wordt anders toch een lastige discussie.
Ik rijd al sinds 2017 elektrisch. Nog nooit een serieuze reparatie gehad die veel geld kostte (ook niet die binnen de garantie). Maar we gaan off-topic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pmiddeld
Zjanzjak schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:43:

Ik vind het een beetje zonde om een pas aan te schaffen voor 16 euro, en dan nog eens een bundel van minimaal 25 euro om te testen. Als het niet werkt? Kan ik me veel leukere dingen bedenken voor 41 euro. ;)
Vandaar de vraag of iemand ervaring had met de Enel X pas i.c.m. een Joulz laadpunt.
Blijkbaar niemand hier die hiermee ervaring heeft.
Je kunt het ook zonder abonnement/bundel/laadpas testen. Even een paar kWh laden via de app. Kost je een stuk minder dan 41 euro :9

• freegeek

Had ook een ticket geopend ivm met het gekende probleem als je 2 packs koopt op dezelfde dag, dit is het antwoord...

Regarding your request, we inform you that you can recharge normally without changing your tarrif. What we see from our analysis is that the number of kwh that you see residual in the app is wrong and it is a visual bug. The problem is that you recharged the same day before changing tariff and since the query that is done on our systems does not take into account the time of the tariff change, it takes all usage from the new term start date. The bug will disappear at the next renewal and being only visual, not impacting the actual kwh your account has available. A definitive solution is planned with the new app release in March, meanwhile you can still use the app as usual.

• Zjanzjak
pmiddeld schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Blijkbaar niemand hier die hiermee ervaring heeft.
Je kunt het ook zonder abonnement/bundel/laadpas testen. Even een paar kWh laden via de app. Kost je een stuk minder dan 41 euro :9
Die app is nou juist waar ik zo ver mogelijk vandaan van wil blijven haha.

En als ik dan dit weer lees:

anc schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:08:
Pfoe ik ben niet alleen die problemen heeft met die Enel X app/omgeving.
En zij zijn niet de enigen. ;)

So far inderdaad nog niemand die ervaring heeft met de Enel pas i.c.m. een Joulz-laadpunt maar wie weet, de dag is nog niet om. Maar goed, ik ga er sowieso nog eens een nachtje over slapen.

• ZZeff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-03 19:04
yannienl schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Misschien dreig ik harder... Haha..
Ja Allego palen echt drama..
Ik dacht dus laatst bij Shell in Purmerend te laden, gewoon stickers en alles van Shell op de paal, zijn het onderhuids Allego palen en ja hoor..
Elli pas niet geaccepteerd..

Dat is voor mij de enige pas die ik echt overal kan gebruiken maar voor nu te hoge tarieven..
Ik laad ook wel eens bij de Shell in Purmerend en dat zijn inderdaad Allego palen. Hiervoor gebruik ik dan mijn Freshmile tag. Met 100kWh snelheid kom ik dan op 0,37 per kWh wat natuurlijk ook niet slecht is. Nog fijner in de buurt is de BP in Amsterdam Noord, waar ik op 0,24 per kWh kom met Freshmile. Bovendien lukt het ook om Freshmile te gebruiken op Allego AC palen, waar je dan op ca. 0,36 per kWh komt. Met Elli en Freshmile kan ik dus bijna overal terecht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
Brotuck schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van een gemiddelde EV. Ik hoor vaak om me heen dat ze nogal eens in de garage staan om er iets stuk is of niet meer werkt. Heb je daar inzage in ?
wat is dan de "gemiddelde" EV.
Er zit veel nieuwe techniek aan waar iets mee kan zijn. Dat is dan overigens lang niet altijd zo ernstig dat het rijden er door wordt belemmerd.
Tegelijkertijd is de zorg over bijvoorbeeld hoe lang de batterij mee gaat wel weg. Dat is over het algemeen langer dan de levensduur van de auto.
In elk geval is mijn ervaring dat de onderhoudskosten erg laag zijn aan de basis van elektromotor en batterij is eigenlijk geen onderhoud. Remmen gebruik je nauwelijks en slijten dus nauwelijks en dat zie ik ook wel met de banden. Het hogere gewicht zou leiden tot meer slijtage maar ik rijd er minstens even ver mee als voorheen met ICE.
en in mijn geval maak ik me met 7 jaar garantie ook wat minder zorgen over de betrouwbaarheid :)

[Voor 4% gewijzigd door eltron op 07-03-2023 18:46]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• eltron
ErikBro schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:18:

Er zijn al aantal reacties geweest en iedere use case is natuurlijk anders.
Wat in elk geval het hoofdonderwerp van dit topic is: het openbaar laden, geeft aan dat het met wat creativiteit ook nu meestal nog wel lukt om rond de 30ct/kWh openbaar te laden.
Dan kom je zelfs bij hoog verbruik van bijvoorbeeld 20kWh/100km uit op 6ct/km (incl btw).

• yannienl
ZZeff schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:39:
[...]

Ik laad ook wel eens bij de Shell in Purmerend en dat zijn inderdaad Allego palen. Hiervoor gebruik ik dan mijn Freshmile tag. Met 100kWh snelheid kom ik dan op 0,37 per kWh wat natuurlijk ook niet slecht is. Nog fijner in de buurt is de BP in Amsterdam Noord, waar ik op 0,24 per kWh kom met Freshmile. Bovendien lukt het ook om Freshmile te gebruiken op Allego AC palen, waar je dan op ca. 0,36 per kWh komt. Met Elli en Freshmile kan ik dus bijna overal terecht.
Weet je toevallig of freshmile ook op eneco palen werkt?
Begrijp ik goed dat ze per minuut rekenen?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:57
Als newbee EV rijder zie ik ondanks enkele leuke initiatieven door de bomen het bos niet meer, qua laadkaarten. Ik woon in Zeeland, krijg volgende week een Tesla, heb een laadpaal besteld, levertijd onbekend, gelukkig een supercharger in de buurt.

Ik maak wel eens een tripje door NL en Belgie en twee keer per jaar een paar duizend km op vakantie.

Kan iemand mij vertellen wat in mijn geval nu een goede pas is met een redelijke eu dekking en een redelijk prijs. Liefst zonder maandelijkse kosten. Het is meer voor erbij want ik denk het grootste deel te laden bij de supercharger van tesla of gewoon thuis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yannienl
bert pit schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:34:
Als newbee EV rijder zie ik ondanks enkele leuke initiatieven door de bomen het bos niet meer, qua laadkaarten. Ik woon in Zeeland, krijg volgende week een Tesla, heb een laadpaal besteld, levertijd onbekend, gelukkig een supercharger in de buurt.

Ik maak wel eens een tripje door NL en Belgie en twee keer per jaar een paar duizend km op vakantie.

Kan iemand mij vertellen wat in mijn geval nu een goede pas is met een redelijke eu dekking en een redelijk prijs. Liefst zonder maandelijkse kosten. Het is meer voor erbij want ik denk het grootste deel te laden bij de supercharger van tesla of gewoon thuis.
Als het je verder niet om tarieven gaat dan is Shell degene met de grootste Europese dekking volgens mij. Het is mijn backup pas die nog nooit gefaald heeft.
Ik geloof dat ie bij laadpastop10 ook als vakantiepas wordt aangegeven.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HenryP
Daar hebben we topic reports voor uitgevonden

[Voor 92% gewijzigd door Standeman op 08-03-2023 12:47]

• Zjanzjak
yannienl schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:31:
[...]

Kwestie van uitproberen, de Freshmile-pas is voor mij iig werkend op een paar verschillende Allego palen (AC).
En op kantoor heb ik pas een stuk of 8 (van de 60) Joulz laadpunten uitgeprobeerd maar kreeg ik em maar bij 1 laadpunt aan de praat. Maar Eneco palen heb ik nog niet geprobeerd (ben ze ook nog niet tegenkomen).

Ze rekenen 3 cent per minuut bij AC-laden, bovenop de 19 cent per kWh, ook als je het maximum laadbereik van je wagen heb bereikt.
Nou is 5 minuten 'te laat' dus maar 15 cent extra maar 'em een nacht laten staan kan dus in de papieren lopen.
Prijs voor DC laden kan ik me even niet herinneren.

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:58
Ik heb ruim een half jaar geleden een Alfen laadpaal door Coolblue laten neerzetten, deze gaat pas volgende week jn gebruik. Ik zie op Coolblue helemaal nergens meer informatie over laadpalen en passen. Zijn ze ermee gestopt ofzo? Volgens mij moet ik die laadpaal activeren met de pas, maar ik kan het nergens vinden.. Hebben jullie een idee? Mail gestuurd naar Coolblue, maar die zeggen pas volgende week op zn vroegst te reageren.

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:16
MarkHero schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:28:
Ik heb ruim een half jaar geleden een Alfen laadpaal door Coolblue laten neerzetten, deze gaat pas volgende week jn gebruik. Ik zie op Coolblue helemaal nergens meer informatie over laadpalen en passen. Zijn ze ermee gestopt ofzo? Volgens mij moet ik die laadpaal activeren met de pas, maar ik kan het nergens vinden.. Hebben jullie een idee? Mail gestuurd naar Coolblue, maar die zeggen pas volgende week op zn vroegst te reageren.
https://www.coolblue.nl/laadpalen

Ioniq 5 58 kWh Connect

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarkHero
Wat the heck, ik kom er al de hele avond niet op en ik druk op jouw linkje en hij doet het, schiet mij maar lek. Bedankt

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:37
Ben alweer een tijdje tevreden gebruiker van Elli. Wel af en toe last van de blocking fees.

Ik begrijp de blocking fee na 180 minuten eigenlijk niet. Mijn auto heeft +- 20 uur nodig aan een 11kw paal. Hoe ga je dat doen met een 1-fase auto. Gelukkig staat er in mijn straat een 22kw paal waardoor hij in 10 uren vol is.
Precies binnen fee-vrije nacht.

Hier in Nederland gaan we volgens mij de kant op, dat het advies zal zijn om overdag te laden i.v.m. zonnepanelen. Raar dat Duitsland nog steeds deze, in mijn ogen onjuiste, strategie volgt.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• yannienl
driel24 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:19:
Ben alweer een tijdje tevreden gebruiker van Elli. Wel af en toe last van de blocking fees.

Ik begrijp de blocking fee na 180 minuten eigenlijk niet. Mijn auto heeft +- 20 uur nodig aan een 11kw paal. Hoe ga je dat doen met een 1-fase auto. Gelukkig staat er in mijn straat een 22kw paal waardoor hij in 10 uren vol is.

Hier in Nederland gaan we volgens mij de kant op, dat het advies zal zijn om overdag te laden i.v.m. zonnepanelen. Raar dat Duitsland nog steeds deze, in mijn ogen onjuiste, strategie volgt.
Als je de sessie kan starten met de app, dan kan je na 3 uur stoppen en weer opnieuw starten.
Of als je om 18:00 gaat laden dan kan je hem tot 09:00 de volgende ochtend laten staan want 3 uur laden en na 21:00 tot 09:00 geen fee.

Bedankt voor uw contact met de Elli klantenservice.

Ik begrijp dat u graag antwoord wilt op de volgende vragen:

1. Als ik om 1800 begin met laden, dan kan ik daar tot 0900 de volgende dag blijven staan: 180 minuten tot 2100 en van 2100 tot 0900 geen blocking fee

2.Als ik na 3 uur het laden stop, naar de auto loop en weer start, dan ook geen blocking fee

Beiden punten zijn correct.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-03 17:35

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Pfff, na een weekje vakantie weer helemaal bijgelezen :-) Jongens wat posten jullie toch veel, het is bijna niet meer te doen.
Dank je, bij DCS laadpassen kan je voor €13,- pm een Ionity Premium add-on aanschaffen waarmee het tarief bij Ionity daalt naar €0,29 Europabreed. Helaas te weinig aan gehad want alle Ionity's in DE stonden rammetjevol met een paar wachtenden, vooral op de terugweg (4 Maart) waardoor ik regelmatig heb uit moeten wijken naar alternatieve snellaadstations die overigens ook zeer druk waren.

Fastned heeft zelfs alle records gebroken met Limburg-Sud, 12 laders, bijna de hele dag door continu bezet.
oltk schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 07:35:
Maakt me wel wakker. Ik heb nogal wat pasjes bij diverse aanbieders die nu "te duur" zijn of niet interessant meer. Op elk van die accounts heb ik ook een betaalmethode toegevoegd. Bij mijn eerste poging om een aanbieder te blokkeren (chargepoint, mooie prijzen maar het systeem werkt niet) meteen het deksel op de neus. Je kan geen betaalmethode verwijderen!!! Geen mogelijkheid. Ik heb nog niet gekeken of ik mijn account kan stoppen. Wellicht moet ik bellen, vorige keer kreeg ik iemand uit india aan de telefoon die me in brak engels "te woord" stond. Mooi al die laadpasjes. Maar dit oerwoud is dus een sluimerend probleem omdat je het overzicht niet meer hebt en fraude op de loer ligt.
Tell me about it. Voor dit probleem gebruik ik een gratis creditcard van N26 met een paar tientjes saldo erop, zodat alles blijft werken maar als er serieuze problemen ontstaan er weinig 'damage' is. Echter dan krijg je weer andere problemen, die dingen verlopen na 5 jaar. Resultaat: Hele inbox vol met mailtjes van alle MSP's dat je betaalmethode is verlopen. Voordeel: een verlopen creditcard lost jouw probleem in elk geval na 5 jaar automatisch op.
nathalia schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:54:
Ik heb afgelopen week contact gezocht met Shuttel om aan te geven dat er veel onduidelijkheid is over hun laadtarieven. Op de homepage staat dat AC-laden € 0,37 per kWh + starttarief kost, als je een pas aanvraagt, wordt er aangegeven dat AC-laden € 0,44 per kWh + starttarief kost, op dit forum wordt aangegeven dat AC-laden € 0,60 + starttarief kost.
<knip>
Kortom, het echte tarief is dus te vinden op bovenstaande link. AC-laden voor € 0,44 en DC-laden voor € 0,87. Het starttarief is € 0,61
Ik gooi deze waarschuwing er nog maar eens in, de tarieven die Shuttel Services communiceert op hun sites kloppen voor geen meter, de kans is 99% dat jij AC gewoon 60 cent in rekening gebracht krijgt. Probeer het gerust maar een gewaarschuwd mens telt voor twee....

Hachy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• driel24
yannienl schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:36:
[...]

Als je de sessie kan starten met de app, dan kan je na 3 uur stoppen en weer opnieuw starten.
Of als je om 18:00 gaat laden dan kan je hem tot 09:00 de volgende ochtend laten staan want 3 uur laden en na 21:00 tot 09:00 geen fee.
Bekend met deze methode. Maar blijft een onnodig gedoe.

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:51
[...]

Hier in de wijk zijn de publieke ecotap palen 31 cent kw/h met btw en de laatste nieuwe palen 38 cent kw/h van wat ik hier mee lees hebben we dan best geluk met deze prijzen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarkHero
driel24 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 23:19:

20 uur aan een 11 kw paal, hoe groot is je accu dan wel niet?

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:37
MarkHero schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 05:12:
[...]

20 uur aan een 1 kw paal, hoe groot is je accu dan wel niet?
20 uur aan een paal is bijna asociaal te noemen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarkHero
Dat sowieso, maar die tijden kloppen toch ook gewoon niet. 20 uur aan een 11 kw paal is theoretisch een 220kwh accu.

• freegeek
yannienl schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:31:
[...]

het is een combinatie van prijs per kWh en per minuut. Op mijn Belgische Allego paal is het bvb 0,19 euro per kWh en 0,03 euro per minuut

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:39

cooper_s1

MINI&#039;s rule

MarkHero schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:39:
Dat sowieso, maar die tijden kloppen toch ook gewoon niet. 20 uur aan een 11 kw paal is theoretisch een 220kwh accu.
Tenzij je de laadstroom beperkt hebt in de auto?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• driel24
MarkHero schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 05:12:
[...]

20 uur aan een 11 kw paal, hoe groot is je accu dan wel niet?
Helaas het klopt.
1-fase e-Niro. Ik krijg maar ongeveer 3 kW per uur in de accu.
Door laadverlies al een keer 70 kWh geladen. Dat is dan echt 20 uren.

Ik laad ook nog eens alles publiek. Km stand is al 120000 km.
Ben er inmiddels wel een beetje bekend mee.

Maar zoals gezegd, er staat een 22kw paal in de straat waar ik erg blij mee ben.
Met deze paal krijg ik 7 per uur binnen.

[Voor 3% gewijzigd door driel24 op 08-03-2023 08:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• driel24
gremsems schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 05:50:
[...]

20 uur aan een paal is bijna asociaal te noemen
Bedankt.... Ik was helaas een van de eerste EV rijders. Dus 1-fase.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• driel24
MarkHero schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 07:39:
Bruto accu : 67.5 kWh
Netto : 64 kWh

https://ev-database.org/nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh

[Voor 9% gewijzigd door driel24 op 08-03-2023 08:30]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

driel24 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:25:
[...]

Helaas het klopt.
1-fase e-Niro. Ik krijg maar ongeveer 3 kW per uur in de accu.
Door laadverlies al een keer 70 kWh geladen. Dat is dan echt 20 uren.

Ik laad ook nog eens alles publiek. Km stand is al 120000 km.
Ben er inmiddels wel een beetje bekend mee.

Maar zoals gezegd, er staat een 22kw paal in de straat waar ik erg blij mee ben.
Met deze paal krijg ik 7 per uur binnen.
Ik ben niet helemaal thuis in hoe snel bepaalde fase-laders zijn. Maar hoe kan je bij een 22kw paal wel meer snelheid halen dan bij een andere, waar het maar met 3kwH/u gaat?

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:11
https://www.coolblue.nl/laadpalen ?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• driel24
Gunner schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Ik ben niet helemaal thuis in hoe snel bepaalde fase-laders zijn. Maar hoe kan je bij een 22kw paal wel meer snelheid halen dan bij een andere, waar het maar met 3kwH/u gaat?
Een 22kw paal is ook 3-fase. Maar dan per fase 7.4 kW.
Hier haal ik dus maximaal 7.2. (beperkt door de techniek in de auto.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarkHero
Ja thanks, dat was gister de 1e reactie op mijn post. Maar die site deed het dus de hele avond niet bij mij.

• ErikBro
Malarky schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:01:
[...]

Enel werkt hier op de meeste palen niet, tenminste niet die bij mij voor kantoor. Freshmile idem en met blokkeertarieven kan ik niet werken, en van Shuttel weet niemand wat je nou écht betaalt. Dit nog even los van de klaagzangen over genoemde providers alleen al op deze laatste pagina van dit draadje.

Sowieso is een pas met blokkeertarieven voor mij geen optie. Ik parkeer de auto op het werk aan de paal, ben daarna soms drie dagen op reis en wil hem dan weer weghalen zonder dat ik blauw beboet word. Asociaal is dat overigens niet - ik ben de enige die de palen gebruikt momenteel.

Dit nog los van de onzekerheid. Morgen kunnen alle bovengenoemde producten/bundels/aanbieders de boel volledig omgooien. Dit is dus geen infrastructuur waarop je de aanschaf van een auto die je vijf jaar wilt gaan rijden, kunt baseren.

EDIT: haha, zei ik gisteren nog dat ik op de paal aan de zaak niet verrast kon worden. Plugsurfing heeft gisteren tijdens mijn laadsessie de prijs van 0,40 naar 1,06 per kWh gegooid. Ben ik blij dat er maar 11kWh in mijn Kuga past...

[Voor 9% gewijzigd door ErikBro op 08-03-2023 09:24]

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-03 15:49
Als ik je een vrijblijvende tip mag geven verander dan direct na oplevering je backend. Coolblue is een geweldig bedrijf maar qua laadpalen echt een drama. Heb er zelf ook heel veel last en frustratie mee gehad. Lange reactietijden, geen kennis op de helpdesk, geen mogelijkheid om tarieven juist te zetten, erg instabiele backend, laadpaal vaak niet zichtbaar. Ik heb de backoffice in de paal omgezet naar E-Flux en het werkt vanaf dag 1 vlekkeloos.

[Voor 10% gewijzigd door INsaiGN op 08-03-2023 13:26]

• MarkHero
INsaiGN schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Als ik je een vrijblijvende tip mag geven verander dan direct na oplevering je backend. Coolblue is een geweldig bedrijf maar qua laadpalen echt een drama. Heb er zelf ook heel veel last en frustratie mee gehad. Lange reactietijden, geen kennis op de helpdesk, geen mogelijkheid om tarieven juist te zetten, erg instabiele backend, laadpaal vaak niet zichtbaar. Ik heb de backoffice in de paal omgezet naar E-Flux en het werkt vanaf dag 1 vlekkeloos.
Tips ben ik altijd blij mee. Geen idee hoe het omzetten moet, maar dat probeer ik uit te zoeken. Gaat dat dan niet ten koste van de garantie? En brengt dat dan extra kosten met zich mee, omdat je geen ondersteuning meer hebt vanuit coolblue?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbaa
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:11
MarkHero schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Tips ben ik altijd blij mee. Geen idee hoe het omzetten moet, maar dat probeer ik uit te zoeken. Gaat dat dan niet ten koste van de garantie? En brengt dat dan extra kosten emt zich mee omdat je geen ondersteuning meer hebt vanuit coolblue?
Fabrieksgarantie heb je volgens mij gewoon via Alfen (2 jaar). Het kan zijn dat Alfen jou zal vragen om met jouw installateur contact op te nemen. Maar het lijkt mij niet dat Coolblue iets te zeggen heeft over het veranderen van backoffice. Jij hebt het recht om dit te doen 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-03 21:54
@Hachy de PRE laadpas voor laadpunten in Tsjechië is niet meer te bestellen behalve als je die pagina bereikt met een Tsjechisch IP adres. De pagina laad wel voor de eerste keer maar daarna krijg je alleen maar foutmeldingen te zien wil je verder gaan.

Ik heb'm besteld door ff mijn ip adres te verhuizen naar Tsjechië maar of het straks ook wordt verstuurd... :?

Wellicht handig te vermelden op laadpastop10

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-03 21:54
snelle statusupdate van de (turkije) turkse (snel)laadpaalaanbieders, er is veel veranderd in de 2 jaar sinds ik daar laatst was met een ev. wellicht kan dit ook opgenomen worden in laadpastop10?

de lijst met aanbieders is gigantisch gegroeid. er zijn 0 roaming overeenkomsten tussen al deze partijen, dus mag je lekker 10+ apps downloaden... nog een lange weg te gaan daar. het is ook voornamelijk app only, geen pasje bestelbaar.

lijst ziet er nu zo uit, maar officiëel hebben 50+ bedrijven zich aangemeld als aanbieder van laadservices, dus dit zal nog wel groeien zo:

nu beschikbaar:
https://esarj.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...tails?id=com.esarj.mobile
IOS: https://apps.apple.com/tr...driver-mobile/id982709995

https://zes.net/
ANDROID: https://play.google.com/s...=com.solidict.zorluenerji
IOS: https://apps.apple.com/gb...1401503272?ign-mpt=uo%3D2

https://enyakit.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/s...?id=com.ilerleyen.EnYakit
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/enyak%C4%B1t/id1498514720?l=tr

https://oncharge.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/s...?id=com.kalyonev.oncharge
IOS: https://apps.apple.com/tr...station/id1631342279?l=tr

https://gioev.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...ails?id=io.omwo.gioev.app
IOS: https://apps.apple.com/gb...%C4%9F%C4%B1/id6444001336

https://www.voltrun.com/
ANDROID: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.voltrun
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/voltrun/id1242236792

http://sharz.net/
ANDROID: https://play.google.com/s...id=com.ipitex.sharz&hl=tr
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/sharz/id1445392005

https://www.beefull.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...=com.beefull.charge&gl=TR
IOS: https://apps.apple.com/tt/app/beefull/id1592420541

https://pleco.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/s...ils?id=io.electroop.pleco
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/pleco/id1660377016?l=tr

https://www.astorsarj.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.astor
IOS: https://apps.apple.com/us/app/astor/id1658407530

https://cv-charging.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...d=com.cw.chargingvehicles
IOS: https://apps.apple.com/tr...ing-vehicles/id6443815181

https://www.powersarj.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...d=com.marsis.powersarjapp
IOS: https://apps.apple.com/us...30200&itsct=apps_box_link

VIA ENERJI (geen website)
ANDROID: https://play.google.com/s...chargeeapp&hl=en_US&gl=US
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/pluginn/id1639588597?l=tr

https://watmobilite.com/
App kun je hier downloaden (link detecteerd je apparaat): onelink.to/52whnw

https://b-charge.net/
App kun je hier downloaden (link detecteerd je apparaat): https://me-qr.com/l/b-charge

https://epsis.net/
App kun je hier downloaden (link detecteerd je apparaat): https://onelink.to/epsis

https://www.enerturk.com/sarj
ANDROID: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.enerturk
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/rhg-enerturk/id6443610258?l=tr

https://www.vzx.com.tr/
ANDROID: https://play.google.com/s...d=com.vizyoneks.vzx&gl=TR
IOS: https://apps.apple.com/tr/app/vizyoneks/id1662883336?l=tr

https://torasarj.com/
ANDROID: https://play.google.com/s...ls?id=com.torasarj.mobile
IOS: https://apps.apple.com/tr...5%9Farj/id1603824090?l=tr

Binnenkort beschikbaar
https://www.trugo.com.tr/

met esarj, zes en oncharge kom je al behoorlijk ver als het moet tegenwoordig, is ook een beetje onserieus om voor 10+ diensten aan te melden zo

beter overzicht van wie wat waar aanbied zie https://plugshare.com/

[Voor 14% gewijzigd door Coasterfreak op 27-03-2023 11:28]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ah, huiswerk. Nice.

Allego heeft de CPO tarieven voor de Allego/Ecotap Gelderland-Overijssel concessie verlaagd van €0,67 naar €0,35 / kWh *O*

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:37
Hachy schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:41:
Ah, huiswerk. Nice.

Allego heeft de CPO tarieven voor de Allego/Ecotap Gelderland-Overijssel concessie verlaagd van €0,67 naar €0,35 / kWh *O*
Top natuurlijk, maar hoe kan je binnen 8 weken je prijzen omhoog gooien en er vervolgens 45% vanaf halen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• repmeer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:16
gremsems schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:09:
[...]

Top natuurlijk, maar hoe kan je binnen 8 weken je prijzen omhoog gooien en er vervolgens 45% vanaf halen.
Door een paar getallen in de systemen aan te passen :9

Ioniq 5 58 kWh Connect

• eltron
gremsems schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:09:
[...]
De energieprijzen vertonen een vergelijkbare beweging, zelfs nog wat sterker.
Het is eigenlijk vooral gek dat ze het alleen in die regio verlagen. Zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de condities van die concessie.

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-03 15:49
MarkHero schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:26:
[...]

Tips ben ik altijd blij mee. Geen idee hoe het omzetten moet, maar dat probeer ik uit te zoeken. Gaat dat dan niet ten koste van de garantie? En brengt dat dan extra kosten met zich mee, omdat je geen ondersteuning meer hebt vanuit coolblue?
Bij mijn EVbox kon ik zelf inloggen in de laadpaal in een soort van installateurs menu. Daar kon ik de backoffice wijzigen en vanaf dat moment kon (E-flux in mijn geval) de paal zien en de rest van afstand beheren. Coolblue begon inderdaad over garantie wat helemaal zou vervallen en dat je daar afstand van zou doen maar dat vond ik prima. De installatie was gedaan en die was naar behoren. Fabrieksgarantie moest ik toch voor bij EVbox zijn als er iets voor zou vallen. Nu ik dit zo schrijf lijkt het heel simpel, als ik terugkijk in mijn mailbox heb ik 3 maanden met Coolblue zitten mailen om tot dit inzicht te komen :F

• Simply1337
nog een maandje overbruggen en kijken of amsterdam de CPO tarieven verlaagt in Q2..

• Zjanzjak
Wanneer Noord-Brabant haha

Benieuwd of dit landelijk gaat door zetten, zou fijn zijn, meer te kiezen.
En wat minder random prijs, aangezien ik daar nu de Freshmile pas voor gebruik.
Met Freshmile is het voor mij nu bij Allego laadpunten de ene keer 35,5 cent de kWh, de andere keer 39 cent (laadsnelheid afhankelijk dus). Dan zou een steady 35 cent beter zijn.

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:57
Simply1337 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:48:
nog een maandje overbruggen en kijken of amsterdam de CPO tarieven verlaagt in Q2..
De reden dat we begin dat jaar in de vreemde situatie zaten dat laden langs de weg goedkoper was als thuis is dat Vattenval in Adam een contract heeft dat men 1x per jaar het tarief mag aanpassen.

RZAG71NY1 + FBA71A /SRK ZS-S 2.5KW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170Kw / VanMoof S3

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-03 16:32
Ik ga over anderhalve week op vakantie naar Zuid-Spanje en nu heeft Hertz een goede deal voor een Polestar 2. Wij hebben 0 ervaring met elektrisch rijden maar vinden het wel leuk dit te gaan proberen.
Hertz geeft een Shell Recharge pas mee, welke apps zijn nog handig om te installeren als backup? Of waar kan ik nog een pas bestellen die voordelig/nuttig is in Spanje en die binnen een week geleverd wordt?

Of nergens druk om maken en komt het wel goed met alleen Shell?

• Simply1337
MarkV6 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:30:
[...]

De reden dat we begin dat jaar in de vreemde situatie zaten dat laden langs de weg goedkoper was als thuis is dat Vattenval in Adam een contract heeft dat men 1x per jaar het tarief mag aanpassen.
neuh, vattenfall had in amsterdam een langdurige contract wat is afgelopen op 21 jan 2023.

vattenfall palen worden nu overgenomen door Equans [ze hebben de laadpaal voor mn huis onbruikbaar gemaakt voor veel apps, stekker 1 en 2 omgewisseld qua sticker [verkeerd geplakt], maar via app is het omgekeerd wat ook altijd het juiste was, maar hierdoor ook nr 1, wat nu 2 is niet werkbaar en werkt ingang 2 alleen wat nu ingang 1 is....

maar terug op je verhaald. sinds 2023 kunnen deprijzen per kwartaal worden herijkt.. als we de gemeente pagina mogen geloven.
Prijzen voor opladen
Wij hebben met iedere aanbieder van laadpalen in de openbare ruimte afspraken gemaakt over de laadprijs. De kosten voor elektrisch opladen zijn gekoppeld aan de energieprijs. Daardoor kan de laadprijs per kwartaal verschillen.
https://www.amsterdam.nl/...2%AC%200%2C56%20per%20kWh

dus nog 3 weken slapen en kijken of het terug gaat naar een oud tarief.. of lager :/

[Voor 7% gewijzigd door Simply1337 op 09-03-2023 11:38]

• pmiddeld
Per 1 april zeker :+

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nee, dan krijg je geld toe! :P

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• driel24
Nee joh, op 1 april zeggen ze dat het in de rest van Nederland niet omlaag gaat. :'(

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 26-03 22:57
Indiaan706 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:35:
Ik ga over anderhalve week op vakantie naar Zuid-Spanje en nu heeft Hertz een goede deal voor een Polestar 2. Wij hebben 0 ervaring met elektrisch rijden maar vinden het wel leuk dit te gaan proberen.
Hertz geeft een Shell Recharge pas mee, welke apps zijn nog handig om te installeren als backup? Of waar kan ik nog een pas bestellen die voordelig/nuttig is in Spanje en die binnen een week geleverd wordt?

Alleen de Shell pas is wat weinig. Ik gebruik voor Spanje ook de Iberdrola app, de Electromaps pas en de Chargemaps pas. Of de passen binnen een week geleverd worden vraag ik mij af, Electromaps duurde bij mij langer, Chargemaps was dacht ik wel snel. Een Iberdrola account maken lukt niet bij iedereen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• cnsmr
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:52

Voor Spanje zou ik ook de Endesa Enel X app gebruiken. Je kunt dan goedkope bundels kopen voor snelladen. Eventueel ook gratis een pas aan te vragen, maar weet niet of je die binnen 1,5 week binnen hebt.

• yannienl

Ik zou de Tesla app pakken, kan je in ieder geval bij elke supercharger terecht. Aangezien je ook niet hoeft te wachten op een pas want alles gaat via de app.

Kan je je alvast even inlezen hoe en in welke landen het werkt voor een non Tesla voertuig: https://www.tesla.com/nl_...ercharging#live-countries

• PeterZ(on)
[quote]yannienl schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:59:

Ik zou de Tesla app pakken, kan je in ieder geval bij elke supercharger terecht.
[...]

Was dat maar waar, het is maar een beperkt aantal SuC's en die staan op plaatsen waar genoeg andere aanbieders zijn zoals Ionity. En juist op de plaatsen waar weinig aanbod is staan ze juist niet open. Ik maak er dus geen gebruik van. Maar zal ook afhangen van je bestemming of de SuC's iets toevoegen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-03 16:32
Superchargers die open staan zijn er nauwelijks daar had ik al gezien inderdaad.
Het gaat om een auto die we daar huren trouwens, dus niet om het hele stuk erheen te rijden. Was wel handig geweest als ik dat duidelijk had vermeld :+.

• PeterZ(on)
Indiaan706 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:19:
Superchargers die open staan zijn er nauwelijks daar had ik al gezien inderdaad.
Het gaat om een auto die we daar huren trouwens, dus niet om het hele stuk erheen te rijden. Was wel handig geweest als ik dat duidelijk had vermeld :+.
Dat maakt wel verschil, eigenlijk gaat het dan alleen om laden rondom je vakantiestek. Dus gewoon even kijken waar je naartoe wilt en of je er kunt laden met de Shell pas. Maar een extra pas is natuurlijk nooit weg. :)

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Even een crosspostje. Om 15.00 begint de presentatie van het VER webinar over de resultaten van het berijdersonderzoek 2022.

Hachy in "Elektrische auto's - deel 5"

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Heeft iemand een goede app (die via CarPlay werkt) waarmee je de dichtstbijzijnde palen kunt zien en met een fatsoenlijke filter (snelladen/snelweg etc). Chargemap is echt dramatisch om dit te bereiken.

The best is yet to come

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dean Martin schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:45:
Heeft iemand een goede app (die via CarPlay werkt) waarmee je de dichtstbijzijnde palen kunt zien en met een fatsoenlijke filter (snelladen/snelweg etc). Chargemap is echt dramatisch om dit te bereiken.
De Shell Recharge app biedt sinds een tijdje CarPlay-ondersteuning. Of je kan filteren weet ik niet zeker.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:46:
[...]
De Shell Recharge app biedt sinds een tijdje CarPlay-ondersteuning. Of je kan filteren weet ik niet zeker.
Nee, helaas niet (voldoende). Daarnaast is 'ie (bij mij) erg langzaam.

[Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 09-03-2023 14:47]

The best is yet to come

• MarkHero
Ik heb een Alfen S line 11 kw lader hangen ongebruikt al een half jaar, mijn bestelde peugeot e208 is toch een Tesla Model 3 geworden. Zouden jullie het aanraden om de Alfen te vervangen voor een Tesla wall connector?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MarkHero schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:52:
Ik heb een Alfen S line 11 kw lader hangen ongebruikt al een half jaar, mijn bestelde peugeot e208 is toch een Tesla Model 3 geworden. Zouden jullie het aanraden om de Alfen te vervangen voor een Tesla wall connector?
Nee, waarom zou je dat doen? Ik vermoed dat de Alphen een iets hogere kwaliteit heeft dan de TWC. Enige nadeel is het ontbreken van het knopje om te ontgrendelen.

TWC heeft geen energiemeter voor als je moet declareren.
TWC kan niet dynamisch loadbalancen.

Dus eigenlijk meer na- dan voordelen.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee