Wat ik bedoelde, was dat Allego een pas biedt waar ALTIJD CPO-tarief zonder extra kosten gerekend wordt, terwijl er heel veel aanbieders zijn die CPO-tarief + een opslag rekenen. Die passen waar naast het CPO-tarief een opslag gerekend wordt, kan je dus de deur uit doen._birdie_ schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:23:
[...]
OVO en Electroverse en 50five (Sgzh) hebben geen start tarief en hier in ZH de CPO prijs.
En ja, je hebt gelijk dat er ook passen zijn met een andere tariefstructuur. Bijv. Eneco, Shell en Maingau die vaste tarieven rekenen. Of pasaanbieders als bijv. Electroverse, ChargePoint US, Vattenfall InCharge, ChargeNow die random tarieven rekenen en daardoor de ene keer goedkoper zijn dan het CPO-tarief en de andere keer juist duurder zijn.
Er is op dit forum iedere week wel iemand die aangeeft hier nieuw te zijn of iemand die voor het eerst een EV gaat rijden. Iedere week komt de vraag "ik ben nieuw in EV-land. Welke gratis laadpas moet ik regelen?" voorbij. Het antwoord wordt steeds simpeler:
- Regel de Allego pas, want die rekent het CPO-tarief zonder opslag
- Regel een pas die vaste tarieven biedt. Bijv de Shell laadpas. Pak deze als het CPO-tarief niet bekend is óf als het CPO-tarief hoger is dan de € 0,55 per kWh die Shell rekent
- Regel één of meerdere passen die tarieven rekent die soms lager liggen dan het CPO-tarief. Voorbeelden zijn bijv. Electroverse, Vattenfall Incharge, ChargeNow
Cupra Born Performance 58 kWh