[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:01
gremsems schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Wie doet alsof hij/zij een Jaguar of LandRover heeft?

Het is heel simpel he. Je hebt voor de app geen VIN nodig. Dus een LR of Jaguar aangeven wordt niet vereist.
Dus iedereen kan en mag er blijkbaar gebruik van maken.
Daarnaast wordt er aangegeven dat je naar de dealer moet om een druppel te halen.
Er staat nergens dat je 1 van hun autos moet hebben.
Je kan dat logisch vinden, maar dat is jouw invulling.

Maar om hier te verkondigen dat het lijkt op fraude vind ik echt genant.

We zitten hier op en forum waar men italiaanse en poolse passen legaal aanschaft om goedkoper te kunnen laden. Waar men regeltjes buigt om duitse passen te regelen en toch heb jij na al dit ineens besloten dat een geheel legale app gebruiken zonder enig trucje en zonder enige regel te buigen/breken fraude is?

Drink ff een bakkie, bak ff een eitje, croissantje erbij en chill out man.
Helemaal eens.
Je betaalt toch ook gewoon de prijs die wordt gevraagd? Wat is daar frauduleus aan?
En ik kan toch elk auto-onderdeel of accessoire, of olie, ruitenwisservloeistof, of wat dan ook, aanschaffen bij een ander merk als ik dat wil en daar netjes voor betaal?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
gremsems schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Wie doet alsof hij/zij een Jaguar of LandRover heeft?

Het is heel simpel he. Je hebt voor de app geen VIN nodig. Dus een LR of Jaguar aangeven wordt niet vereist.
Dus iedereen kan en mag er blijkbaar gebruik van maken.
Daarnaast wordt er aangegeven dat je naar de dealer moet om een druppel te halen.
Er staat nergens dat je 1 van hun autos moet hebben.
Je kan dat logisch vinden, maar dat is jouw invulling.

Maar om hier te verkondigen dat het lijkt op fraude vind ik echt genant.

We zitten hier op en forum waar men italiaanse en poolse passen legaal aanschaft om goedkoper te kunnen laden. Waar men regeltjes buigt om duitse passen te regelen en toch heb jij na al dit ineens besloten dat een geheel legale app gebruiken zonder enig trucje en zonder enige regel te buigen/breken fraude is?

Drink ff een bakkie, bak ff een eitje, croissantje erbij en chill out man.
https://www.jaguar.nl/new...surfing-subscription.html

Nou is dit dan duidelijk?
Het is een abonnement voor Jaguar gebruikers. Dat de controle er niet naar is betreft een VIN, kan ik begrijpen dat mensen de app gebruiken.

Echter naar een dealer gaan, wetende dat ze deze laaddruppels voor de jaguar/Laro rijders zijn en dan zeggen dat dit "mijn invulling" is. Ja dan is mijn invulling: fraude. Want degene die het gingen ophalen hadden zeker niet even netjes vermeld dat ze het voor hun Tesla, BMW of andere EV was. Had je het dan ook meegekregen?

Maar prima als je zo door het leven wilt gaan, maar je hoeft zeker dit goed te praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-09 20:21
bert pit schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:28:
[...]

Hoe kan dit?

Ik woon in Zeeland en het is opvallend dat openbaar laden hier duur is: 67 cent in de meeste gevallen. Het lijkt erop dat agrisnellaad zich hier een monopolie heeft verworven, waarschijnlijk via provincie of gemeenten. Of ik kijk niet goed. Ben een beginner op dit gebied.

Met deze tarieven stimuleer je het elektrisch rijden voor particulieren niet. En dat terwijl wij in Zeeland per inwoner enorme hoeveelheden “goedkope” stroom produceren. Veel meer dan de rest van Nederland, dit door een kerncentrale, talloze windmolens op zee en op land, de meeste zonuren per jaar en de grootste zonnepaneel dichtheid.

Wat gaat hier fout?
Ben het helemaal met je eens. In NL wordt er zo weinig aan gedaan. Ze moeten veel meer stimuleren. Als het net zo duur is of nog duurder dan benzine waarom zo je dan overstappen als particulier? Ik rijd nu ook electrisch maar overweeg toch weer over te stappen op benzine als het zo slecht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:23
kx22 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Het is een abonnement voor Jaguar gebruikers. Dat de controle er niet naar is betreft een VIN, kan ik begrijpen dat mensen de app gebruiken.

Echter naar een dealer gaan, wetende dat ze deze laaddruppels voor de jaguar/Laro rijders zijn en dan zeggen dat dit "mijn invulling" is. Ja dan is mijn invulling: fraude. Want degene die het gingen ophalen hadden zeker niet even netjes vermeld dat ze het voor hun Tesla, BMW of andere EV was. Had je het dan ook meegekregen?

Maar prima als je zo door het leven wilt gaan, maar je hoeft zeker dit goed te praten.
Blijkbaar hebben de dealers er geen probleem mee om de laaddruppels uit te geven aan niet J/LR rijders.

Ik heb gister in Den Bosch geprobeerd een druppel te bemachtigen en daarbij mijn blauwe Peugeot recht voor de deur geparkeerd.
In plaats van te zeggen dat ze alleen voor J/LR rijders zijn heeft de dame van de receptie toch een minuut of 10 van haar tijd besteed om te kijken of ze nog ergens een druppel hadden liggen.
Helaas voor mij was dat niet het geval.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:56
[...]

Waarom gelijk de beschuldigende woorden gebruiken als "fraude".

Wat kunnen de providers allemaal zien zodra het laadproces gestart gaat worden in hun systemen, het volgende welk type auto staat aangesloten zend de auto mee als micro code welke pas gebruikt wordt op wie zijn naam deze pas staat. dus in de statistieken van de provider kan men zien hoeveel er geladen wordt met welke pas en welk type merk auto. dus mochten daar andere afspraken of wat dan ook die men niet wil kan daar actie op onder nomen worden.

Ik denk dat we gaan zien wanneer of hoe ze zullen reageren als ze dat al willen.

Maar zomaar zeggen dat er fraude gepleegd wordt vindt ik wel erg ver gaan terwijl er zoveel gegevens uitgewisseld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pecari schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:16:
[...]

Wat kunnen de providers allemaal zien zodra het laadproces gestart gaat worden in hun systemen, het volgende welk type auto staat aangesloten zend de auto mee als micro code welke pas gebruikt wordt op wie zijn naam deze pas staat. dus in de statistieken van de provider kan men zien hoeveel er geladen wordt met welke pas en welk type merk auto. dus mochten daar andere afspraken of wat dan ook die men niet wil kan daar actie op onder nomen worden.

Ik denk dat we gaan zien wanneer of hoe ze zullen reageren als ze dat al willen.

Maar zomaar zeggen dat er fraude gepleegd wordt vindt ik wel erg ver gaan terwijl er zoveel gegevens uitgewisseld worden.
Op een AC laadpaal worden alleen de pasgegevens uitgewisseld, geen gegevens van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09 15:46
pecari schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:16:
[...]

voor het laden wordt alleen de laadpas ID gestuurd samen met het aantal kwh dat geladen wordt aan een laadpaal. dit wordt dan verwerkt in de backend. er wordt geen gegevens over de auto gestuurd omdat het niet kan met het laadpunten protocol (OCPP). dit is dan bij AC laadpalen

voor Dc wordt wel het mac adres van je auto gestuurd, dit is ook hoe tenten zoals fastned autocharge kunnen aanbieden.

[ Voor 6% gewijzigd door Coasterfreak op 29-01-2023 13:26 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:46
[...]

Ik heb letterlijk de app erbij gepakt waarin staat dat ik Kia rijdt, zie de screenshot vd app ,naast het feit dat ik een Kia voor de deur zette en toen naar binnen liep.
Daarnaast deel ik even mijn mail die ik naar de dealer toestuurde, voordat ik vooral langs mocht komen om een druppel op te halen.

"Bedankt voor uw snelle antwoord.
Heb ik nog 1 vraag.
Ik gebruik dus de app.
Betaal daar €10 in de maand voor en krijg prachtige prijzen per KW. 29c is tegenwoordig een koopje.
Maar een laadpas gaat via de Jaguar dealer en niet via de app.
Is dat omdat het officieel alleen bedoeld is voor Jaguar/LR eigenaren?
In de app heb ik overigens keurig kunnen aanklikken dat ik een auto rij van jullie buren, Kia en heb ook niet de intentie om een act bij u op te voeren alsof ik een Ipace rij om een laadpaa te bemachtigen. Ik ben van de eerlijk- en openheid.
Voordat ik dus in mijn nette e-Niro een laadpas kom ophalen, is dat helemaal oke of eigenlijk niet de bedoeling als niet Jaguar/LR eigenaar?"

Wat een fraudeur ben ik...

En om terug te komen op jouw vraag of ik een druppel had meegekregen als ze wisten dat je niet in een LR of Jaguar rijdt? Blijkbaar dus wel 😜

Dat jij dus in jouw mooie woorden "door het leven" wil gaat als complete zuurpruim, prima.

Maar val mij en je andere tweakers gebruikers niet lastig met bullpoep insinuaties...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzcm9KW-_qcTC8L2bbiNxZiimcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwYnhWezbuT4FMFz31FWNcBQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door gremsems op 29-01-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaxG_HMj9qJiJ8nGAuhuF5jrhe0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C4HqGjoAmU83CiobeD6Z8YLi.jpg?f=user_large

Bijzondere laadpalen in Meer Belgie.
Goed verstopt en het hek is alleen open overdag als het winkeltje van het tankstation ook open is.
Uiteraard diesel en benzine kan je wel 24 uur per dag tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

das gewoon een algemeen nieuwsbericht dat Jaguar/Laro iets hebben geregeld met plugsurfing en de berijders van die auto's daar dus gebruik van kunnen maken. Het sluit helemaal niet uit dat andere auto's daar geen gebruik van kunnen maken. Net zo goed als je ook je banden, olie, ruitenwisservloeistof en ruitenwissers daar kunt kopen, als je maar betaalt wat het tarief is dat zij vragen.
Om dat Fraude te noemen gaat echt veel te ver. Dan zou zo ongeveer alles wat je doet over de grens van je eigen merk/dealer heen, fraude zijn.

Wellicht aardig om de kenmerken van fraude er naast te leggen:
Kenmerkende elementen die aanwezig moeten zijn om van fraude te spreken zijn:
  • het gaat om opzettelijk handelen
  • er wordt een misleidende voorstelling van zaken gegeven
  • er is het oogmerk economisch voordeel te behalen
  • er is een benadeelde
  • er is sprake van onrechtmatig of onwettig handelen
1e en 3e is van toepassing, de rest niet.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 29-01-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ter info: ik zat ook eens prijzen te vergelijken in mijn regio met verschillende apps en het viel mij op de de prijzen van Electromaps erg scherp zijn hier, verschilt wel erg per exploitant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATmfseJZ9GfH1YoMBe9pLb2Ljh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gSnmlOBtXpVdBdfZYRnrU8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Met Shell Recharge kost dezelfde paal 0,55€/kWh.

[ Voor 5% gewijzigd door koifim op 29-01-2023 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:56
Coasterfreak schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:23:
[...]

voor het laden wordt alleen de laadpas ID gestuurd samen met het aantal kwh dat geladen wordt aan een laadpaal. dit wordt dan verwerkt in de backend. er wordt geen gegevens over de auto gestuurd omdat het niet kan met het laadpunten protocol (OCPP). dit is dan bij AC laadpalen

voor Dc wordt wel het mac adres van je auto gestuurd, dit is ook hoe tenten zoals fastned autocharge kunnen aanbieden.
Ik zou toch maar eens je gedachten hier over laten gaan hier een link dan kun je zelf lezen wat allemaal mogelijk is.
en wat er nu wel of niet gebruikt wordt staat vrij in wat jij gelooft.

https://www.hivepower.tec...-v2g-communicatieprotocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:10
koifim schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:38:
Ter info: ik zat ook eens prijzen te vergelijken in mijn regio met verschillende apps en het viel mij op de de prijzen van Electromaps erg scherp zijn hier, verschilt wel erg per exploitant.

[Afbeelding]

de pas kost wel 15 euro. En dan zal je zien dat de kwh prijzen ook al snel weer omhoog gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Niet online
1Mark schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:08:
[...]

de pas kost wel 15 euro. En dan zal je zien dat de kwh prijzen ook al snel weer omhoog gaan..
De palen bij mij in de buurt kan ik ook met de app starten, geen tag vereist. De tag heb ik zelf echter al een paar jaar geleden gekocht voor een trip naar Spanje.

[ Voor 4% gewijzigd door koifim op 29-01-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
pecari schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Ik zou toch maar eens je gedachten hier over laten gaan hier een link dan kun je zelf lezen wat allemaal mogelijk is.

Maar wanneer ik in dat artikel zie dat dat 2.0 protocol in maart 2020 goedgekeurd is, moet toch de volgende vraag zijn: wanneer is, of wordt, dat geïmplementeerd in de vele automerken en types?
En dan moet het ook in de (slow-) laadpaal aanwezig en werkend zijn.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
pecari schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:49:
[...]

snap je punt niet

leuk dat iso 15118 bestaat en dat er het een en ander mogelijk is, maar daar heb je geen moer aan.

ten eerste moet zo'n laadpaal dat ondersteunen, en zelfs als zo'n laadpaal dat ondersteund moet je eigen elektrische voertuig dat ook ondersteunen. ik weet dat mercedes het een en ander experimenteert met autocharge op ac en dc palen met hun mercedes me charge service, of daar ook iets mee gebeurd? tja

ik rij een auto dat ouder is dan het ocpp protocol zelf. de meeste mensen laden volledig anoniem als je puur kijkt naar wat voor logs zo'n laadpaal maakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lazqg3w.png

je laadpaal id, welke laadpas id er wordt gebruik, start/stop datum en hoeveel kwh er is geladen. thats it. je kan niet achterhalen wat voor'n auto er heeft staan laden.

hoe meer je verdiept in hoe de laadpaleninfrastructuur eruit ziet hoe meer je erachter komt hoe shit het allemaal in elkaar zit

in de afbeelding hierboven zie je ook een "ocpp id tag", das je laadpas. laadpassen bestaan uit een string van 8 of 14 karakters en dat is hoe er achterhaald wordt wie waar heeft geladen voor de facturatie ervan.

wil je het echt hebben over fraude? moet je eens voor de lol je laadpas tegen je android mobiel met een nfc reader app houden, kun je gewoon zien wat de id is van jouw laadpas. en laat het even bezinken hoe makkelijk je dan op andermans laadpas kan laden door deze gegevens op een blanco pas te zetten

dit hele systeem is gebaseerd op welwillendheid. toen de ov chipkaart uitkwam was dat ook zo lek als een mandje, dat zit nu wel goed.

hoezo worden er anno 2023 nog steeds laadpassen gegeven die klakkeloos gekloond kunnen worden? we praten over kwetsbaarheden die in 2017 ofzo aan newmotion werden voorgeschoteld, die zeiden "dat ze de kans klein achten dat iemand dit gaat doen"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25

[Afbeelding]

Tot je ermee ga laden dan komt de rekening van Electromaps opeens met 58ct/kWh. Kijk maar uit mijn advies.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:08

jbbrans

Gerardus1956 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:49:
[...]

Ik heb geen antwoord op jouw vraag, maar waarom probeer je het niet. Als de prijs dan achteraf acceptabel is, ga je daar privé laden. De meeste bedrijven hebben dat als service voor hun personeel, maar laten betalingen etc. uitvoeren door derden. Als je thuis geen laadfaciliteiten hebt zou ik laden op je werk.
Ze hebben het inderdaad als service voor derden en personeel, maar ze zijn niet transparant qua prijs en de (externe) exploitant wil nog wel eens de prijs verhogen zonder dit aan te kondigen of te communiceren.
Ik ben laat aan het phev avontuur begonnen ten opzichte van wat collega's, deze hadden een willekeurige laadpas en waar voorheen de prijs op verkoopprijs stond (ca 4 ct/kwh. We zijn een elektra producerend bedrijf) ging deze onaangekondigd naar 60 ct/kwh. Hier kwamen ze dus achteraf achter.

Wat ik uit de aankondiging in de staatscourant begrijp, hoeft een exploitant niet de informatie openbaar te maken indien hij bang is voor een toestroom van derden die willen laden, maar de houder van het laadpunt moet ze wel beschikbaar stellen aan de gebruikers. En hoe langer ik het artikel lees, des te wolliger wordt het en spreekt het zichzelf tegen, maar dat heb ik met veel teksten waar uitzonderingen op uitzonderingen genoemd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:55
De ACM zegt dat de prijs van het opladen van elektrische auto's volledig duidelijk moet zijn. Zie het volgnde bericht uit 2020: https://www.acm.nl/nl/pub...r-volledig-duidelijk-zijn

Wat Gerardus1956 schrijft, is op zich een logische gedachte: probeer het gewoon eens uit en je ziet wat je betaalt. In de praktijk is het echter helemaal niet zo logisch. Want de prijs zal met de ene pas anders zijn dan met de andere pas. Met een Chargepoint pas betaal je wellicht € 0,39 per kWh en met een Shell Recharge pas betaal je bijv. € 0,55 per kWh. Dus als je het zomaar gaat proberen, dan moet je wel de juiste pas gebruiken. En hoe weet je welke pas het goedkoopste is? Dus beste Gerardus1956: het advies is mooi, maar de praktijk zal iets lastiger zijn. Dan moet je het dus met alle pasjes proberen voordat je het laagste tarief weet.

Ik begrijp de vraag van jbbrans wel. Ik had op mijn werk dezelfde situatie. De receptie zei geen flauw idee te hebben van het tarief, maar vertelde me dat ik het bij de pasaanbieders moest opvragen. De pasaanbieders gaven aan dat de laadpalen niet op openbaar stonden en dat ze dus geen tarief konden geven. Het is dus een "kip en het ei"-verhaal. Maar het bedrijf zou moeten weten welk tarief ze aan de paal hebben gehangen.

[ Voor 68% gewijzigd door nathalia op 29-01-2023 18:19 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000

jbbrans

nathalia schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:10:
Wat Gerardus1956 schrijft, is op zich een logische gedachte: probeer het gewoon eens uit en je ziet wat je betaalt. In de praktijk is het echter helemaal niet zo logisch. Want de prijs zal met de ene pas anders zijn dan met de andere pas. Met een Chargepoint pas betaal je wellicht € 0,39 per kWh en met een Shell Recharge pas betaal je bijv. € 0,55 per kWh. Dus als je het zomaar gaat proberen, dan moet je wel de juiste pas gebruiken. En hoe weet je welke pas het goedkoopste is? Dus beste Gerardus1956: het advies is mooi, maar de praktijk zal iets lastiger zijn. Dan moet je het dus met alle pasjes proberen voordat je het laagste tarief weet.
En tegen de tijd dat je een aantal passen hebt gebruikt, veranderen ze de prijs weer en mag je opnieuw beginnen.
Ik begrijp de vraag van jbbrans wel. Ik had op mijn werk dezelfde situatie. De receptie zei geen flauw idee te hebben van het tarief, maar vertelde me dat ik het bij de pasaanbieders moest opvragen. De pasaanbieders gaven aan dat de laadpalen niet op openbaar stonden en dat ze dus geen tarief konden geven. Het is dus een "kip en het ei"-verhaal. Maar het bedrijf zou moeten weten welk tarief ze aan de paal hebben gehangen.
Dit is bij mij inderdaad ook zo, de receptie wijst naar 1 persoon die via e-mail de prijs binnen krijgt, maar dat is de ruwe prijs en niet via shell of anwb pas oid.
Zelfs op een vraag via officiële wegen kreeg ik een antwoord wat door de recente prijsstijgingen alweer achterhaald was en niets minder dan een opsomming van de diverse laadpassen en de bijbehorende prijzen in Nederland. Niet iets over de betreffende laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:18
Snap ook niet dat alle backend providers het voorbeeld van Shell niet volgen. Als ik een Shell/NM paal op publiek zet dan komt hij automatisch op de kaart en in alle apps. Als je dit aan elke eigenaar overlaat van een laadpaal gaat het nooit werken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 13:51
1Mark schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:53:
Ah crap, ik zie het ook. Gisteren was Vattenfall nog 39ct en nu 48ct.

Moet ik toch even mijn 15 apps voor al mijn passen checken voordat ik ga laden: het scheelt zo 25% aan kosten!
Prijs is weer verhoogd.. nu 66 cent kWh + 35 cent start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Coasterfreak schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:49:
[...]
wil je het echt hebben over fraude? moet je eens voor de lol je laadpas tegen je android mobiel met een nfc reader app houden, kun je gewoon zien wat de id is van jouw laadpas. en laat het even bezinken hoe makkelijk je dan op andermans laadpas kan laden door deze gegevens op een blanco pas te zetten

dit hele systeem is gebaseerd op welwillendheid. toen de ov chipkaart uitkwam was dat ook zo lek als een mandje, dat zit nu wel goed.

hoezo worden er anno 2023 nog steeds laadpassen gegeven die klakkeloos gekloond kunnen worden? we praten over kwetsbaarheden die in 2017 ofzo aan newmotion werden voorgeschoteld, die zeiden "dat ze de kans klein achten dat iemand dit gaat doen"...
Het is op het bizarre af dat we in 2023 in een ergere laadpaschaos dan ooit zijn beland en het einde nog niet in zicht lijkt. Prijsoorlog aan de paal :( En niet van het goeie soort.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:02
Zaterdag voor het eerst met de EnelX juice app willen laden bij Shell snelladers. Twee keer geprobeerd op twee verschillende locaties maar kreeg telkens foutmeldingen in de app. Bij aankomst thuis aan een Allego 17 kW straatpaal: foutloos en snel activeren en stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 15-09 11:39

Malarky

Wils voor wat ieder

[Afbeelding]

Meerdere mensen hebben hier aangegeven dat de prijzen van de Electromaps app niet kloppen. Ikzelf kan niet laden hier in de wijk met een Electromaps pas bij laadpalen die wel in hun app staan. Dus de vraag is of het echt zo mooi is.
joepie de p schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:02:
Zaterdag voor het eerst met de EnelX juice app willen laden bij Shell snelladers. Twee keer geprobeerd op twee verschillende locaties maar kreeg telkens foutmeldingen in de app. Bij aankomst thuis aan een Allego 17 kW straatpaal: foutloos en snel activeren en stopzetten.
Met de Enel X pas laad ik regelmatig bij Shell snelladers, had wel een probleem bij Allego Breukelen vannacht dat mijn pas niet geauthoriseerd was, mogelijk omdat ik mijn bundel pas een paar minuten ervoor had aangevraagd.

[ Voor 27% gewijzigd door Malarky op 29-01-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Inspired schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:50:
Snap ook niet dat alle backend providers het voorbeeld van Shell niet volgen. Als ik een Shell/NM paal op publiek zet dan komt hij automatisch op de kaart en in alle apps. Als je dit aan elke eigenaar overlaat van een laadpaal gaat het nooit werken.
Omdat veel semi-prive en semi-publieke eigenaars/investeerders de situatie zo inrichten dat men wel de betaalmiddelen wil accepteren maar niet publiek gelist wil zijn bijvoorbeeld omdat het laadpunten voor alleen klanten zijn of dat er andere beperkingen van toepassing zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 29-01-2023 23:31 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
eltron schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Wellicht aardig om de kenmerken van fraude er naast te leggen:
Kenmerkende elementen die aanwezig moeten zijn om van fraude te spreken zijn:
  • het gaat om opzettelijk handelen
  • er wordt een misleidende voorstelling van zaken gegeven
  • er is het oogmerk economisch voordeel te behalen
  • er is een benadeelde
  • er is sprake van onrechtmatig of onwettig handelen
1e en 3e is van toepassing, de rest niet.
Punt 2 ook, want als ik de reacties lees heeft niemand aangegeven dat ze GEEN rijder zijn van Jaguar/LaRo. Alleen een andere EV voor de deur geparkeerd en eventueel de plugsurf app laten zien waar een andere EV aan gekoppeld is. (ja Jaguars fout, want hier hadden ze op moeten controleren, maargoed je weet ook dat het niet voor jou bedoeld was)
Punt 4. Nu zijn blijkbaar de passen op (lees ik uit reacties), waardoor degene die er recht op hebben er geen meer hebben. Dus zijn jullie dan zo sportief om de laaddruppel af te staan aan degene die er recht op hebben? Ik zie op een Jaguar forum dat er nog genoeg mensen zijn die interesse in hebben.

Dus, fraude? Absoluut!
En dat is gewoon een algemeen nieuwsbericht dat Jaguar/Laro iets hebben geregeld met plugsurfing en de berijders van die auto's daar dus gebruik van kunnen maken. Het sluit helemaal niet uit dat andere auto's daar geen gebruik van kunnen maken.
Ik lees letterlijk in eerste zin: Rijders van een elektrisch aangedreven JAGUAR kunnen nu overal in Europa de accu opladen en daarvoor afrekenen op de manier die het beste bij hen past.

Hoe specifieker wil je het hebben? Staat zelfs de naam van het merk genoemd als doelgroep.
Maar dat ze geen controle uitvoeren en dat iedereen gebruik van kan maken, begrijp ik zeker. Maar het lef om even ook een druppel op te halen :o :o :o :+

Maar blijf het goed praten joh.

[ Voor 26% gewijzigd door kx22 op 30-01-2023 06:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
gremsems schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Ik heb letterlijk de app erbij gepakt waarin staat dat ik Kia rijdt, zie de screenshot vd app ,naast het feit dat ik een Kia voor de deur zette en toen naar binnen liep.
Daarnaast deel ik even mijn mail die ik naar de dealer toestuurde, voordat ik vooral langs mocht komen om een druppel op te halen.

"Bedankt voor uw snelle antwoord.
Heb ik nog 1 vraag.
Ik gebruik dus de app.
Betaal daar €10 in de maand voor en krijg prachtige prijzen per KW. 29c is tegenwoordig een koopje.
Maar een laadpas gaat via de Jaguar dealer en niet via de app.
Is dat omdat het officieel alleen bedoeld is voor Jaguar/LR eigenaren?
In de app heb ik overigens keurig kunnen aanklikken dat ik een auto rij van jullie buren, Kia en heb ook niet de intentie om een act bij u op te voeren alsof ik een Ipace rij om een laadpaa te bemachtigen. Ik ben van de eerlijk- en openheid.
Voordat ik dus in mijn nette e-Niro een laadpas kom ophalen, is dat helemaal oke of eigenlijk niet de bedoeling als niet Jaguar/LR eigenaar?"

Wat een fraudeur ben ik...

En om terug te komen op jouw vraag of ik een druppel had meegekregen als ze wisten dat je niet in een LR of Jaguar rijdt? Blijkbaar dus wel 😜

Dat jij dus in jouw mooie woorden "door het leven" wil gaat als complete zuurpruim, prima.

Maar val mij en je andere tweakers gebruikers niet lastig met bullpoep insinuaties...

[Afbeelding]
Als dat inderdaad de mail van jou is geweest en de dealer heeft dit geaccepteerd (Van Mossel Apeldoorn?) dan zijn mijn woorden betreft fraudeur niet naar jou gericht. Want meer open dan dit had je niet kunnen zijn.
Maar genoeg gevallen hier die het niet even vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:37
Hachy schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:53:
[...]
Nee joh, 400 is niks. Is maar 2,5% van alle Allego laadpalen. Het zijn de driehoekige modellen trouwens die problemen hebben.
Het kan wel niets zijn op het totaal, maar toch best lullig als het de enige palen in je buurt zijn.
Zo kom ik nu dus net op kantoor, en de 3 palen hier staan allemaal op rood. Nu kom ik gelukkig nog wel thuis, maar vaak zat dat ik die palen wel gebruik.

Had al wel een vaag vermoeden omdat 1 van de palen op Chargefinder geen info gaf over beschikbaarheid, maar de andere 2 geven daar gewoon vrolijk aan beschikbaar te zijn.
In de app van Travelcard staan ze op bezet, ook daar geen woord over een storing.

grunaubaby schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:26:

[...]
In Dordrecht gaat het om circa de helft van alle laadpalen.
Papendrecht doet dus ook vrolijk mee zag ik vanmorgen, zie bovenstaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Maak je niet zo druk om een laaddruppel man. Fraude is echt een veel te sterk woord hiervoor.

Waar je je wel druk om zou moeten maken is het steeds ontransparanter worden van de laadpaalmarkt incl blijvende prijsverhogingen als er dalende energieprijzen zijn.

Ik heb een jaar lang prima kunnen laden met Shell ReCharge maar inmiddels heb ik drie vier passen nodig om tegen een 'normaal' tarief te kunnen laden en kan de paal 200 meter verderop zomaar 20 cent goedkoper zijn.

Dit weekend vakantiehuisje geboekt die als faciliteit een privelaadpunt zou hebben. Ik gok zo dat het vrij onduidelijk zal zijn wat de prijs per kWh zal zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 30-01-2023 08:38 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:47
Zojuist terug van een weekendje Parijs.
Positieve ervaring met Elli Highway. Afgesloten vóór de verhoging van 19-12-2022.
Tarief in Frankrijk >> 0.31 cent per minuut.
Werkte op de Franse snelladers die ik geprobeerd heb.
Zelfs met een langzame Kia Niro heb ik omgerekend voor 33ct per kWh geladen.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:50
nathalia schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:10:
De ACM zegt dat de prijs van het opladen van elektrische auto's volledig duidelijk moet zijn. Zie het volgnde bericht uit 2020: https://www.acm.nl/nl/pub...r-volledig-duidelijk-zijn

top-3 op het scherm?

1) Shell 0.39
2) BP 0.47
3) Esso 0.87

ook maakt het dan niet meer uit bij welke provider je staat, top-3 = top-3
en je ziet gelijk welke kaart je moet gebruiken, en welke je zéker moet gaan aanschaffen

en... ze gaan allemaal hun best doen om op het schermpje te komen... :P

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JeroenV_ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 06:47:
[...]

Het kan wel niets zijn op het totaal, maar toch best lullig als het de enige palen in je buurt zijn.
Zo kom ik nu dus net op kantoor, en de 3 palen hier staan allemaal op rood. Nu kom ik gelukkig nog wel thuis, maar vaak zat dat ik die palen wel gebruik.

Had al wel een vaag vermoeden omdat 1 van de palen op Chargefinder geen info gaf over beschikbaarheid, maar de andere 2 geven daar gewoon vrolijk aan beschikbaar te zijn.
In de app van Travelcard staan ze op bezet, ook daar geen woord over een storing.
[...]

Papendrecht doet dus ook vrolijk mee zag ik vanmorgen, zie bovenstaand.
Ja daar heb je wel gelijk in. In absolute zin is 2,5% natuurlijk niet veel maar op individueel niveau kan het wel vervelend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:12
Hansieo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:48:
[...]

top-3 op het scherm?

1) Shell 0.39
2) BP 0.47
3) Esso 0.87

ook maakt het dan niet meer uit bij welke provider je staat, top-3 = top-3
en je ziet gelijk welke kaart je moet gebruiken, en welke je zéker moet gaan aanschaffen

en... ze gaan allemaal hun best doen om op het schermpje te komen... :P
Dan gaat er weer het argument komen dat het veel te duur is om zo'n schermpje in elke paal te maken, net als dat het te duur is om in elke paal een pinautomaat te bouwen.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:41
gjcvro schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Dan gaat er weer het argument komen dat het veel te duur is om zo'n schermpje in elke paal te maken, net als dat het te duur is om in elke paal een pinautomaat te bouwen.. 8)7
Of een argument om het laden nog duurder te maken want investering moet eruit gehaald worden + onderhoud.
Moet trouwens zeggen dat het wel flink gestegen is qua prijzen in een jaar, ondanks dat de energieprijzen onderhand weer gezakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutje5
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-01 11:50
Prullenbak84 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:38:
[...]

Heb @Brinta een dm gestuurd met meer details (want we gaan stiekem hard off topic hier :P ), maar ik had met mijn Corsa ook soortgelijke problemen. Het "Herprogrammeren van de laadunit" (wat dat ook mag betekenen) loste dit op. Gelukkig geen kapotte OBC, daar was ik erg bang voor (auto is echt net uit de garantie, dus dat was wel een discussie geworden denk ik). Arbeid kreeg ik nu uit "coulance" voor de helft van Opel, dus was te overzien. Maar als nu na 2,5 jaar blijkt dat al die opel/peugeot OBC's bij bosjes kapot gaan, wordt het toch wel een ander verhaal :P
Ik heb momenteel met mijn Peugeot e208 dus het probleem dat geen lader het meer doet. De granny charger, 11kW thuislader en 11kW openbare laadpaal weigert iedere keer. Zit nog 16% in de accu en staat nu bij de Peugeot-garage. Auto is van oktober 2020 en dus maar 2,5 jaar oud. Ik heb de auto sinds mei 2022. Krijg net van de garage het bericht dat de OBC overleden is en vervangen moet worden. Kosten: €3.663 excl arbeid. Nu wilt de importeur uit "coulance" 50% rekenen voor een nieuwe OBC.
Ik heb nu de verkoper geïnformeerd over het probleem en gaat in overleg met hun Peugeot-partner omdat ze vinden dat dit probleem ook buiten de garantieperiode door Peugeot vergoed moet worden omdat dit een vaker voorkomend probleem blijkt te zijn.

Ik krijg hopelijk vandaag nog te horen hoe en wat. Daarnaast ben ik mijn auto dan nog zeker een langere tijd kwijt omdat de levertijd voor een nieuwe OBC zeker een aantal weken al dan niet maanden kan duren. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:41
hutje5 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Ik heb momenteel met mijn Peugeot e208 dus het probleem dat geen lader het meer doet. De granny charger, 11kW thuislader en 11kW openbare laadpaal weigert iedere keer. Zit nog 16% in de accu en staat nu bij de Peugeot-garage. Auto is van oktober 2020 en dus maar 2,5 jaar oud. Ik heb de auto sinds mei 2022. Krijg net van de garage het bericht dat de OBC overleden is en vervangen moet worden. Kosten: €3.663 excl arbeid. Nu wilt de importeur uit "coulance" 50% rekenen voor een nieuwe OBC.
Ik heb nu de verkoper geïnformeerd over het probleem en gaat in overleg met hun Peugeot-partner omdat ze vinden dat dit probleem ook buiten de garantieperiode door Peugeot vergoed moet worden omdat dit een vaker voorkomend probleem blijkt te zijn.

Ik krijg hopelijk vandaag nog te horen hoe en wat. Daarnaast ben ik mijn auto dan nog zeker een langere tijd kwijt omdat de levertijd voor een nieuwe OBC zeker een aantal weken al dan niet maanden kan duren. :|
Heb ik ook gehad met de Corsa-e, snelladen werkte bij mij nog wel, dus ik kon nog "normaal" rijden. Ik kreeg dit binnen de eerste maand.....

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutje5
Brotuck schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Heb ik ook gehad met de Corsa-e, snelladen werkte bij mij nog wel, dus ik kon nog "normaal" rijden. Ik kreeg dit binnen de eerste maand.....
Ja, probleem is met 16% een snellader opzoeken. Daarnaast ga ik geen godsvermogen betalen voor het laden terwijl ik voor 1/4e van prijs thuis kan laden. Maar in geval van problemen, zou ik kunnen kijken wat ze voor mij kunnen doen. Wellicht mijn auto op een rollerbank bijladen zodat ik daarna naar een snellader kan rijden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
hutje5 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Ja, probleem is met 16% een snellader opzoeken. Daarnaast ga ik geen godsvermogen betalen voor het laden terwijl ik voor 1/4e van prijs thuis kan laden. Maar in geval van problemen, zou ik kunnen kijken wat ze voor mij kunnen doen. Wellicht mijn auto op een rollerbank bijladen zodat ik daarna naar een snellader kan rijden. :/
Beetje offtopic, maar ik had dus de ANWB gebeld en die gaf aan dat ze de auto pas naar de dealer brengen als ik snelladen had geprobeerd.

Ik had inmiddels al 5 x 11 kWh palen bij een niet nader te noemen hotel gesloopt door het te proberen. Ze sprongen allemaal op rood en bleven zo.... :o

Je kunt trouwens heel snel zien welke snelladers er in de buurt zijn toch ? Daar zijn diverse apps voor. Dat het duurder is dat klopt, maar wat is jouw doel ? Naar de dealer of blijven rondrijden totdat de discussie over de financien zijn geregeld ? Ik zou het zsm laten repareren en die discussie achteraf voeren. Wel of geen snelladen de auto komt echt wel bij de dealer.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
[...]

Het eerste wat in mij opkwam is garantie. Maar blijkbaar zit er dus maar 2 jaar fabrieksgarantie op de e208... :/
Als dit inderdaad vaker voorkomt zou ik daar zeker wat mee doen. Dit zijn flinke kosten zo vlak na de fabrieksgarantie.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
* Hachy mompelt iets over deugdelijk product binnen verwachte levensduur...een auto die na 2 jaar al niet meer AC kan laden lijkt me niet billijk/redelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:12
Hoelang hebt u dan wettelijke garantie? Zo lang als u mag verwachten dat uw product meegaat. In onze wet staat namelijk dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Dat is per product anders. En dat kan korter of langer zijn dan 2 jaar. Het hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Gaat uw product eerder kapot dan u mocht verwachten? En hebt u het normaal gebruikt? Dan hebt u volgens de wet recht op reparatie of vervanging.
Ik denk dat je mag verwachten dat zo'n ding langer dan 2,5 jaar mee gaat..

(en ik schrap de peugeot en opel van mijn lijstje, zelf de chinezen geven vaak meer garantie dan dit.)

[ Voor 8% gewijzigd door gjcvro op 30-01-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 23:49
Gisteren was ik in Keulen, LANXESS arena. Daar staan openbare laadpalen met een volgens de sticker op de paal Mennekes aansluiting. Met mijn NL laadkabel kan ik die niet gebruiken..... stekker is niet passend...

De auto is dacht ik Mennekes (Ioniq 5) en ad andere kant type 2, std laadkabel? Of wat zie ik over het hoofd/begrijp ik niet?

Vond het lig vreemd dat ik die palen daar niet kon gebruiken. een of Andere VW Up ouzo stond er gewoon te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Heb je een foto'tje? Ioniq5 is gewoon Type2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-09 08:42
[...]

Misschien ook even bij Juridisch loket langs voor gratis advies. Volgens mij is het een bekend gegeven dat er in de 2020 een seriematige fout in de OBC zit. Op meerdere fora (duits en engels) zijn er talloze voorbeelden van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Hachy schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:59:
Heb je een foto'tje? Ioniq5 is gewoon Type2.
heb geen fotootje gemaakt.... stekker was te klein....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
juwlez schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:58:
[...]

Prijs is weer verhoogd.. nu 66 cent kWh + 35 cent start
En dat bedoel ik: gisteren dus waarschijnlijk voor deze enorm veel hogere prijs geladen. Vanavond maar snel weer een andere pas selecteren.

Schandalig zo zonder zelfs maar een push notificatie uit de wecharge app van vattenfall 😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
spidertje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:02:
[...]

heb geen fotootje gemaakt.... stekker was te klein....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uo1cOXfXW4EtJrHuJoG9nGljAsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITR67gkLiKYnEl6fGIC4PHpe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4AAUscyCZJcG7cDtifXBGxPod8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AewKQtuETm60Sfv9wgjM4Qr7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:25
[...]

Bij mij is het probleem ook weer teruggekomen. Ook hetzelfde verhaal. Toen was er ineens een terugroepactie waarbij zo'n beetje alle software geüpdatet werd, en toen werkte alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edutch
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 16:43
Brotuck schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Beetje offtopic, maar ik had dus de ANWB gebeld en die gaf aan dat ze de auto pas naar de dealer brengen als ik snelladen had geprobeerd.

Ik had inmiddels al 5 x 11 kWh palen bij een niet nader te noemen hotel gesloopt door het te proberen. Ze sprongen allemaal op rood en bleven zo.... :o

Je kunt trouwens heel snel zien welke snelladers er in de buurt zijn toch ? Daar zijn diverse apps voor. Dat het duurder is dat klopt, maar wat is jouw doel ? Naar de dealer of blijven rondrijden totdat de discussie over de financien zijn geregeld ? Ik zou het zsm laten repareren en die discussie achteraf voeren. Wel of geen snelladen de auto komt echt wel bij de dealer.
Lekker aso dan, als er 10 hadden gestaan was je dan ook gestaag doorgegaan? Je weet wat Einstein daarover zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 16:18

GB2

Die heb ik van het weekend gebruikt -ook in DL- met mijn Model 3 in een parkeergarage, je moet eerst je laadpas of druppel ervoor houden dan kan je je kabel door dat plaatje drukken en lockt hij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:42
GB2 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:48:
[...]

Die heb ik van het weekend gebruikt -ook in DL- met mijn Model 3 in een parkeergarage, je moet eerst je laadpas of druppel ervoor houden dan kan je je kabel door dat plaatje drukken en lockt hij hem.
Zoiets ben ik al in Italië tegengekomen, daar was ik paar minuten aan het stoeien voor ik het doorhad.
Inderdaad eerst je pas aanbieden , toen hoorde ik een klik en kon ik het klepje voor de stekkeraansluiting omhoog duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
spidertje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:58:
Gisteren was ik in Keulen, LANXESS arena. Daar staan openbare laadpalen met een volgens de sticker op de paal Mennekes aansluiting. Met mijn NL laadkabel kan ik die niet gebruiken..... stekker is niet passend...

De auto is dacht ik Mennekes (Ioniq 5) en ad andere kant type 2, std laadkabel? Of wat zie ik over het hoofd/begrijp ik niet?

Vond het lig vreemd dat ik die palen daar niet kon gebruiken. een of Andere VW Up ouzo stond er gewoon te laden...
Had je niet toevallig de kabel omgekeerd? Zijn daar toch allemaal Type2 aansluitingen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magatsu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-08 20:23
Is er ergens een app op Android (buiten Tronity) die je kan koppelen aan je wagen zodat je het verbruik wat kan opvolgen? Misschien handig om te weten: het zou met een Mercedes EQE moeten kunnen samenwerken. Geen idee of dat effectief bestaat of niet.

EDIT: Zelf ondertussen gevonden dat je via ABRP met Jeedom een Mercedes EQ voertuig kan toevoegen. Je moet dan echter wel een third party app op Jeedom installeren en een developer account op Mercedes aanmaken (gratis) maar dat zou moeten werken :) . Straks eens testen of het lukt.

[ Voor 36% gewijzigd door magatsu op 30-01-2023 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 13:51
1Mark schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:25:
[...]

En dat bedoel ik: gisteren dus waarschijnlijk voor deze enorm veel hogere prijs geladen. Vanavond maar snel weer een andere pas selecteren.

Schandalig zo zonder zelfs maar een push notificatie uit de wecharge app van vattenfall 😡
Ja ik zag het ook pas na de laadsessie. 17 kWh kost 11,66.. kan ik 60 km mee rijden (heb hybride auto). Kan ik beter op benzine rijden, kost ca. 8 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutje5
Prullenbak84 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Bij mij is het probleem ook weer teruggekomen. Ook hetzelfde verhaal. Toen was er ineens een terugroepactie waarbij zo'n beetje alle software geüpdatet werd, en toen werkte alles weer.
Dat hadden ze bij mij al in het voorjaar gedaan... Ik zou een suggestie kunnen doen of ze de update er nogmaals in zouden kunnen schieten... Wellicht dat het hiermee (tijdelijk) opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
PeterZ(on) schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:50:
[...]

Had je niet toevallig de kabel omgekeerd? Zijn daar toch allemaal Type2 aansluitingen.
Dat dacht ik eerst ook… maar nee….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 01:32
royverdegem schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:02:
[...]
Zoiets ben ik al in Italië tegengekomen, daar was ik paar minuten aan het stoeien voor ik het doorhad.
Inderdaad eerst je pas aanbieden , toen hoorde ik een klik en kon ik het klepje voor de stekkeraansluiting omhoog duwen.
Had ik afgelopen zomer ook met de AC-laadpalen van Duferco in Italië: daar moest je eerst de paal activeren met pas of app, dan je stekker er een kwartslag gedraaid een stukje insteken, vervolgens een kwartslag draaien, en dan doorduwen.
Ook een soort beveiliging/vergrendeling die je even moet doorkrijgen hoe het werkt...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-07 18:02

gtp

Ik heb net geladen met de EnelX juicepass app, en omdat mijn bundel bijna op was keek ik af en toe op de Tesla app hoeveel er al geladen was. Toen het in de Tesla app op 24 kWh stond, heb ik het laden gestopt. Nu een paar minuten later zie ik in de Juiceapp dat er 27.58kWh geladen is…. Hoe kan dat? Volgens Tesla was het 24 kWh, volgens de juicepass app dus 27.58 kWh. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
gtp schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:31:
Ik heb net geladen met de EnelX juicepass app, en omdat mijn bundel bijna op was keek ik af en toe op de Tesla app hoeveel er al geladen was. Toen het in de Tesla app op 24 kWh stond, heb ik het laden gestopt. Nu een paar minuten later zie ik in de Juiceapp dat er 27.58kWh geladen is…. Hoe kan dat? Volgens Tesla was het 24 kWh, volgens de juicepass app dus 27.58 kWh. 8)7
Ik denk dat Tesla de in de accu geladen kWh's registreert en Juicepass de afgenomen kWh's.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-07 18:02

gtp

PeterZ(on) schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Ik denk dat Tesla de in de accu geladen kWh's registreert en Juicepass de afgenomen kWh's.
Hmm… hoe weet je dan wanneer je het laden moet stoppen als de bundel op is? Ik kan tijdens het laden in de Juiceapp geen info vinden over het aantal kWh, alleen pas achteraf. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:27
Bundel opmaken op een DC-lader met schermpje die de kWh's weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Wesco schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Had ik afgelopen zomer ook met de AC-laadpalen van Duferco in Italië: daar moest je eerst de paal activeren met pas of app, dan je stekker er een kwartslag gedraaid een stukje insteken, vervolgens een kwartslag draaien, en dan doorduwen.
Ook een soort beveiliging/vergrendeling die je even moet doorkrijgen hoe het werkt...
Ohhh dat zou het kunnen zijn.... had het "poortje" wel open met de app van Tanke. Dat ging prima. Dat draaien deed ik niet en die Duitsers in de buurt wisten er niks van...... wie weet is dat de oplossing :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
gtp schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:51:
[...]
Hmm… hoe weet je dan wanneer je het laden moet stoppen als de bundel op is? Ik kan tijdens het laden in de Juiceapp geen info vinden over het aantal kWh, alleen pas achteraf. Hoe doen jullie dit?
Je laadverlies was dus (27,58 - 24 kWh) / 24 kWh = 0,149 x 100% = 15%, dit is rond het gemiddelde voor AC-laden, zeker tegenwoordig met kleinere aansluitingen (vaak 3x25 A = 17 kW per laadpaal) en limitering door de hoge energieprijzen en net-beperkingen.

Dus heb je nog x kWh over in je bundel dan kun je daarmee ruwweg nog x kWh / 1,15 laden voor je over je bundel heengaat, al zal dit per moment en per laadpaal nog wel wat verschillen.

Mijn Opel Ampera-e heeft geen app meer vanwege het stoppen van Onstar in Europa, dus ik moet helemaal een beetje gokken hoeveel ik nog kan laden uit de bundel van Enel-X. Maar het is ook geen drama om na je bundel een paar kWh tegen het Pay per Use-tarief te laden, want gemiddeld ben je nog steeds veel goedkoper uit.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
spidertje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:12:
[...]
Ohhh dat zou het kunnen zijn.... had het "poortje" wel open met de app van Tanke. Dat ging prima. Dat draaien deed ik niet en die Duitsers in de buurt wisten er niks van...... wie weet is dat de oplossing :-)
Die Duitse laadpaal ken ik ook niet, mogelijk werkt het daar weer anders. Volgens @GB2 hierboven moest je na het starten van je laadsessie de stekker door het (dan ontgrendelde) poortje drukken.

Het is soms een beetje puzzelen en proberen, maar je wilt de boel ook niet forceren...

[ Voor 7% gewijzigd door Wesco op 30-01-2023 16:16 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
magatsu schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:06:
Is er ergens een app op Android (buiten Tronity) die je kan koppelen aan je wagen zodat je het verbruik wat kan opvolgen? Misschien handig om te weten: het zou met een Mercedes EQE moeten kunnen samenwerken. Geen idee of dat effectief bestaat of niet.

EDIT: Zelf ondertussen gevonden dat je via ABRP met Jeedom een Mercedes EQ voertuig kan toevoegen. Je moet dan echter wel een third party app op Jeedom installeren en een developer account op Mercedes aanmaken (gratis) maar dat zou moeten werken :) . Straks eens testen of het lukt.
Heb je de EEVEE app getest?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Ben vorige week in Oostenrijk geweest. Op de heenweg geladen met de Flat Large bundel van JuicePass. Ging allemaal prima, slechts 6 kWh teveel geladen. Op maandag de bundel beëindigd en de Pay per use weer ingesteld. Netjes mailtje ter bevestiging gekregen. Op donderdag de nieuwe Flat Large bundel weer geactiveerd, weer een bevestigingsmailtje gekregen, so far so good. Er werd echter niks van mijn CC afgeschreven. Zal wel komen dacht ik.
Zaterdag in 3x circa 105 kWh geladen met de bundel. Krijg ik drie facturen in de mail van deze laadsessies tegen het Pay per use tarief 8)7 . Kijk ik in de app, staat daar ineens dat mijn tarief Pay per use is! In de mail geen bericht gekregen dat dat dat veranderd zou zijn. Ik ben nu weer in discussie met de klantenservice, ze hebben geen activering vorige week van het Flat Large tarief gezien in hun systeem. Gelukkig heb ik het bevestigingsmailtje nog. Blijkt maar weer wat een brak systeem hierachter zit. Ze moeten wel telkens mij hebben krijg ik het idee... ;) Een half jaar geleden wilden ze €5.040,00 van mij hebben. Daar heb ik overigens nooit meer wat van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Wesco schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Die Duitse laadpaal ken ik ook niet, mogelijk werkt het daar weer anders. Volgens @GB2 hierboven moest je na het starten van je laadsessie de stekker door het (dan ontgrendelde) poortje drukken.

Het is soms een beetje puzzelen en proberen, maar je wilt de boel ook niet forceren...
Zoiets had ik een keer in Valencia bij een Iberdrola snelladerwaar ik wilde laden maar de CCS connector zat vast, vergrendeld dacht ik. Bleek uiteindelijk geborgd te zitten door kogeltjes met een veertje erachter, dus gewoon hard trekken. Je moet het maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Wesco schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Precies dat.... forceren durfde ik niet... en er stond verder geen handleiding bij. Mensen naast me waren enorme "onnozelen" want men kon me absoluut niet vertellen hoe dat moest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Laatst online: 17:28
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
mooi verhaal, maar welk laadpas gebruik je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Laatst online: 17:28
Coasterfreak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:13:
[...]

mooi verhaal, maar welk laadpas gebruik je
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
e flux is een pas dat gewoon de prijs van de laadpaal klakkeloos overneemt, ja?

dan gebruik je een pas zoals shell dat dat niet doet, is goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43
Coasterfreak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:20:
e flux is een pas dat gewoon de prijs van de laadpaal klakkeloos overneemt, ja?

dan gebruik je een pas zoals shell dat dat niet doet, is goedkoper
Bijzondere reactie. Achteraf gezien was dat inderdaad goedkoper geweest. Op werk kan ik laden voor € 0,18/kWh met een pas die CPO-tarief rekent, maar dan moet ik maar een Shell-pas gebruiken en dus € 0,37 per kWh aan Shell geven? Bij 55 kWh is dat ruim € 20. Of werk jij bij Shell? ;)

Het is dat het meestal om zulke kleine bedragen gaat dat je er te lang mee bezig houden meer kost dan het oplevert, maar het blijft allemaal niet uit te leggen dat de prijs in de app van je laadpasaanbieder anders kan zijn dan de prijs die je achteraf betaalt. Zeker aan nieuwe EV-rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
edutch schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:41:
[...]

Lekker aso dan, als er 10 hadden gestaan was je dan ook gestaag doorgegaan? Je weet wat Einstein daarover zei.
Nee zo erg was het nu ook weer niet.

Bij de eerste laadpaal met twee aansluitingen was ik nog in de veronderstelling dat de paal stuk was. Ik had de auto immers pas een paar weken. Bij de tweede paal kwam het besef dat het toch aan de auto lag, maar dan toch beide punten proberen he ?

En de derde paal moest van de anwb man maar goed die uitslag weten we inmiddels ook.

Al met al erg naïef natuurlijk...

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Sandro! schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:27:
[...]

Bijzondere reactie. Achteraf gezien was dat inderdaad goedkoper geweest. Op werk kan ik laden voor € 0,18/kWh met een pas die CPO-tarief rekent, maar dan moet ik maar een Shell-pas gebruiken en dus € 0,37 per kWh aan Shell geven? Bij 55 kWh is dat ruim € 20. Of werk jij bij Shell? ;)

Het is dat het meestal om zulke kleine bedragen gaat dat je er te lang mee bezig houden meer kost dan het oplevert, maar het blijft allemaal niet uit te leggen dat de prijs in de app van je laadpasaanbieder anders kan zijn dan de prijs die je achteraf betaalt. Zeker aan nieuwe EV-rijders.
nee? je gebruikt de shell pas als je cpo tarief hoger is dan shell tarief

iemand hier zeurt dat de paal verdubbeld is in prijs. er wordt nergens een prijs per kwh vermeld, dus ik ga maar ervan uit 34 cent -> 68 cent

je gebruikt eflux, neemt de cpo tarief over dat nu 68 cent is (als voorbeeld, weet cpo tarief niet)

shell rekent standaard 55 cent per kwh oid, als cpo tarief meer dan dat is dan is shell idd voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:23
Heeft iemand al eens meegemaakt dat je geen laadsessie kan starten bij een openbare AC paal als er één specifieke auto staat te laden?

Bij een laadpaal waar ik regelmatig gebruik van maak kan ik steevast geen laadsessie starten als er op dat moment een Mazda MX-30 staat te laden.

Staat er een andere auto of staat er geen te laden werkt de paal normaal.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[quote]kx22 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 06:23:
[...]

Punt 2 ook, want als ik de reacties lees heeft niemand aangegeven dat ze GEEN rijder zijn van Jaguar/LaRo. Alleen een andere EV voor de deur geparkeerd en eventueel de plugsurf app laten zien waar een andere EV aan gekoppeld is. (ja Jaguars fout, want hier hadden ze op moeten controleren, maargoed je weet ook dat het niet voor jou bedoeld was)
Punt 4. Nu zijn blijkbaar de passen op (lees ik uit reacties), waardoor degene die er recht op hebben er geen meer hebben. Dus zijn jullie dan zo sportief om de laaddruppel af te staan aan degene die er recht op hebben? Ik zie op een Jaguar forum dat er nog genoeg mensen zijn die interesse in hebben.

Dus, fraude? Absoluut!

[...]
Bekijk nog maar even de post van @gremsems van afgelopen zondag. Hij heeft nadrukkelijk aangegeven Kia rijder te zijn en staat ook in zijn app.

Niemand heeft er een geheim van gemaakt geen Jag of Laro te rijden en dat hoeft ook niet.
Er wordt netjes betaalt wat het tarief is.
Dus fraude, absoluut niet!

Aanvulling: Ik zie dat je Gremsens wel hebt gezien en nu alleen hij in jouw ogen geen fraudeur is. Terwijl hij juist aantoont dat Jaguar het bewust verkoopt aan niet Jaguar rijders. Dus dat geldt voor allemaal.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 30-01-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TissueAndLube
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-03-2024
Ik kreeg vandaag een uitzonderlijk hoge rekening van E-flux, een verdubbeling! Dus toch maar even op onderzoek uit en nu blijkt dat de palen waar ik doorgaans ga laden de prijzen hebben verhoogd van 33 cent per kw naar 63 cent per KW ( Haarlem centrum). Zojuist overgestapt naar Eneco, die hebben een vast tarief van 0.48 cent per KW en bij gebruik van hun eigen laadpalen 0.23cent per KW. Er is wel een startarief van 0.61 cent per niet eigen palen.

Is er een nog goedkoper alternatief?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

TissueAndLube schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:43:

Is er een nog goedkoper alternatief?
Gaat er pas sinds half december ofzo over O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43
Coasterfreak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:54:
[...]

nee? je gebruikt de shell pas als je cpo tarief hoger is dan shell tarief

iemand hier zeurt dat de paal verdubbeld is in prijs. er wordt nergens een prijs per kwh vermeld, dus ik ga maar ervan uit 34 cent -> 68 cent

je gebruikt eflux, neemt de cpo tarief over dat nu 68 cent is (als voorbeeld, weet cpo tarief niet)

shell rekent standaard 55 cent per kwh oid, als cpo tarief meer dan dat is dan is shell idd voordeliger.
Er wordt op een scherm op de locatie een prijs per kWh vermeld, dan zou je er toch van uit moeten kunnen gaan dat dat ook de prijs is die je gaat betalen. En als die prijs lager is dan 55 cent per kWh pak je dus je pas met CPO-tarief. En dan kom je er achteraf achter dat het tarief anders is dan op het bord staat.

Beetje hetzelfde als dat je naar een tankstation gaat waar een bord staat dat de prijs per liter € 1,75 is en je bij de kassa ineens € 1,90 per liter moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
hjs schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:51:
[...]

Gaat er pas sinds half december ofzo over O-)
En dan bedoel je december 2018 denk ik (deel 1). >:)
Dit topic is all about goedkopere laadmogelijkheden, dus als @TissueAndLube het draadje even achterstevoren doorleest komt zij alles tegen. En het gaat natuurlijk om de laatste stand aangezien het voortdurend wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:07
.

[ Voor 100% gewijzigd door Davidas op 30-01-2023 22:45 ]

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:59
TissueAndLube schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:43:
Ik kreeg vandaag een uitzonderlijk hoge rekening van E-flux, een verdubbeling! Dus toch maar even op onderzoek uit en nu blijkt dat de palen waar ik doorgaans ga laden de prijzen hebben verhoogd van 33 cent per kw naar 63 cent per KW ( Haarlem centrum). Zojuist overgestapt naar Eneco, die hebben een vast tarief van 0.48 cent per KW en bij gebruik van hun eigen laadpalen 0.23cent per KW. Er is wel een startarief van 0.61 cent per niet eigen palen.
Huh, je kan toch in je dashboard (in dit geval van E-Flux) zien wat er gerekend is?
Ik check dat altijd, elke keer, bij elke laadpaal en de laadpas die ik daarvoor gebruikt heb.
Betaal ik misschien 1 keer teveel maar daarna niet meer.

Eneco-pas is toch 3 euro de maand boven op het tarief van 48 cent?

[ Voor 75% gewijzigd door Zjanzjak op 30-01-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
Zjanzjak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:46:
[...]

goed dat je het zegt, heb ik net een pas aangevraagd op https://www.eneco-emobility.com/thuis/laadpas#tarieven

Die 3 euro per maand staat eigenlijk alleen vermeld in het aanvraagformulier bij een van de vinkjes, maar niet bij de tariefinformatie op de pagina's erbuiten..

Ik heb intussen al zoveel passen besteld dat ik de kleine letters niet meer lees in de formulieren.,,

[ Voor 23% gewijzigd door 1Mark op 30-01-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TissueAndLube
eltron schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:33:
[...]

En dan bedoel je december 2018 denk ik (deel 1). >:)
Dit topic is all about goedkopere laadmogelijkheden, dus als @TissueAndLube het draadje even achterstevoren doorleest komt zij alles tegen. En het gaat natuurlijk om de laatste stand aangezien het voortdurend wijzigt.
Ik lees een paar paginas terug en het gaat voornamelijk over en kapotte Peugeot of een laadkabel die niet past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TissueAndLube
Zjanzjak schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:46:
[...]

Huh, je kan toch in je dashboard (in dit geval van E-Flux) zien wat er gerekend is?
Ik check dat altijd, elke keer, bij elke laadpaal en de laadpas die ik daarvoor gebruikt heb.
Betaal ik misschien 1 keer teveel maar daarna niet meer.

Tarief was al zo lang hetzelfde, dat ga ik echt niet elke keer weer controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik heb al even gezocht in de 3 topics en Google, maar kan het niet vinden:

Bestaat er een zoekmachine waarbij je op laadpalen kan zoeken met CPO als filter/sort? Idealiter browser/desktop ipv mobiele app. Het wordt nu zo'n oerwoud aan tarieven in Amsterdam dat ik graag ff zoek wat de voordeligste palen zijn zonder ze een voor een aan te hoeven klikken in een mobiele app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

NtT6 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:39:
Ik heb al even gezocht in de 3 topics en Google, maar kan het niet vinden:

Bestaat er een zoekmachine waarbij je op laadpalen kan zoeken met CPO als filter/sort? Idealiter browser/desktop ipv mobiele app. Het wordt nu zo'n oerwoud aan tarieven in Amsterdam dat ik graag ff zoek wat de voordeligste palen zijn zonder ze een voor een aan te hoeven klikken in een mobiele app.
Via https://chargefinder.com kan dit goed. Succes met zoeken Vattenfall is aardig aanwezig

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Shell gaat het tarief voor AC laden per 1 februari verlagen van €0,55 naar €0,51 per kWh.
Laden bij Shell Recharge wordt 8 cent per kWh goedkoper en gaat van €0,73 naar €0,65.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hachy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:24:
Shell gaat het tarief voor AC laden per 1 februari verlagen van €0,55 naar €0,51 per kWh.
Laden bij Shell Recharge wordt 8 cent per kWh goedkoper en gaat van €0,73 naar €0,65.
Zondag was ik daar nogal pessimistisch over maar het kan dus wel. Dat het de opmaat mag zijn voor verdere verlagingen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
Gunner schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Zondag was ik daar nogal pessimistisch over maar het kan dus wel. Dat het de opmaat mag zijn voor verdere verlagingen.
Het zou toch nog goedkoper moeten kunnen, als je kijkt naar de Tesla SuperChargers in NL. Daar betaal (met abbo) maximaal €0,52, al naar gelang het tijdstip. Tussen 00:00 en 16:00 is het vaak zelfs maar €0,47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
royverdegem schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Het zou toch nog goedkoper moeten kunnen, als je kijkt naar de Tesla SuperChargers in NL. Daar betaal (met abbo) maximaal €0,52, al naar gelang het tijdstip. Tussen 00:00 en 16:00 is het vaak zelfs maar €0,47
ja kan goedkoper... maar we doen het even niet.

met veel pijn in 1x knetterhard verhogen en dan elke maand paar cent erafhalen om goodwill te kweken :/

zie je bij elk partij.. tesla, fastned, shell.. een is sneller dan ander om mee te gaan met de (dag)prijzen

[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 31-01-2023 10:23 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
Simply1337 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:23:
[...]

ja kan goedkoper... maar we doen het even niet.

met veel pijn in 1x knetterhard verhogen en dan elke maand paar cent erafhalen om goodwill te kweken :/

zie je bij elk partij.. tesla, fastned, shell.. een is sneller dan ander om mee te gaan met de (dag)prijzen
Idd, ik betaalde vorige week bij FastNed langs de A16 €0,83. Bizar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
TissueAndLube schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 01:17:
Ik lees een paar paginas terug en het gaat voornamelijk over en kapotte Peugeot of een laadkabel die niet past...
Zoek op Jaguar, of ga de posts van kx22 na waar hij zo vurig over post. >:)
TissueAndLube schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 01:17:
Tarief was al zo lang hetzelfde, dat ga ik echt niet elke keer weer controleren.
Ja dat begrijp ik ook wel, kost je zeker een paar uur per dag om dat te controleren....

Maar goed, lessons learned neem ik aan?
Want hoe ging het spreekwoord ongeveer ook al weer?
Iets met 'Zelfs een ezel', en 'steen'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 20:11
Nice dan gaat bij shell recharge laden voor shell Energy klanten naar €0,45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
Dank! Dat triggerde mij om weer eens te controleren hoe het in de buurt van m'n huis er voor staat, want:
vanaalten schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Werkt gewoon. Gisteren met Vattenfall bij een TotalEnergies/PitPoint/Greenflux paal in De Meern geladen: 51.0kWh voor €25,03 (€0,3509 starttarief, €0,484/kWh).
...dat was op 20 januari. En ook op 25 januari nog voor dat tarief kunnen laden. Maar afgelopen weekend is de prijs van Vattenfall bij die TotalEnergies paal in De Meern omhoog gegaan naar €0,67/kWh. Daar heb ik even niet opgelet (maar ja, je gaat ook niet ELKE keer dat je bij een laadpaal laad de prijs in de app controleren, zeker niet als het een soort-van-vaste-paal is die je altijd gebruikt). Dus Shell Recharge is daar nu al voordeliger en dat wordt vanaf morgen dus nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
royverdegem schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Zolang ze vele roaming partners hebben die de tarieven (vooralsnog) niet verlagen denk ik dat ze het voorzichtig aan zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
vanaalten schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Dank! Dat triggerde mij om weer eens te controleren hoe het in de buurt van m'n huis er voor staat, want:

[...]

...dat was op 20 januari. En ook op 25 januari nog voor dat tarief kunnen laden. Maar afgelopen weekend is de prijs van Vattenfall bij die TotalEnergies paal in De Meern omhoog gegaan naar €0,67/kWh. Daar heb ik even niet opgelet (maar ja, je gaat ook niet ELKE keer dat je bij een laadpaal laad de prijs in de app controleren, zeker niet als het een soort-van-vaste-paal is die je altijd gebruikt).
Twee prijsverhogingen in 1 maand: 38ct -> 48ct -> 67ct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
vanaalten schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:26:
(maar ja, je gaat ook niet ELKE keer dat je bij een laadpaal laad de prijs in de app controleren, zeker niet als het een soort-van-vaste-paal is die je altijd gebruikt)
Ik dus wel, ELKE keer weer. ;)
Ook bij m'n vaste laadpaal.
Kost me nog geen minuut qua tijd, buiten dat, ik weet dat de prijzen de laatste tijd nogal variëren dus ben daar extra scherp op.
Pagina: 1 ... 25 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2