Tazzy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:48:
[...]
Het is nu zo dat een deel van de palen stuk zijn, ze worden vervangen. Daarbij... op het moment zijn de palen alleen voor ons (en wat externen) maar er gaan delen van ons pand verhuurd worden met gebruik van parkeerplekken... denk dat het dan wel handig word om iets te gaan regelen.
Je zou kunnen afspreken dat je maximaal een dagdeel mag laden, dus als je 's ochtends je auto aan de laadpaal hebt gezet verplaats je hem voor de lunch zodat een ander na de lunch kan laden. Voor de meeste EV's en woon-werkafstanden moet dat kunnen.
Kodess schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:34:
...
Ik zag vandaag op chargeprice dat ionity laden voor mij (met mijn ioniq 2017 en mijn laadpassen) het goedkoopst is met een LMS pas (EV Company) maar mijn NL MAB (LMS) pas was weer duurder. Terwijl beide passen dezelfde tarieven rekenen.
Nu heb ik afgelopen week geladen met de Maingau pas want die was het goedkoopst volgens mijn apps.
Want in de LMS app (Laadpaal App heet ie...) staan de Ionity palen helemaal niet.
Hoe kom je dan achter het tarief wat LMS rekent bij Ionity?
Chargeprice is zeker niet 100% betrouwbaar en heeft regelmatig verouderde of onjuiste prijsinformatie.
In principe berekenen de laadpassen via de Last Mile Solutions backend (zoals EV Company en NL MAB) het CPO-tarief van de laadpaalaanbieder + een eventuele opslag per kWh en/of per laadsessie.
Het CPO-tarief van Ionity (wat je ook betaalt als je direct via hun app het laden start) in Nederland is € 0.79 / kWh.
EV Company rekent sinds 1 december 2022 per laadsessie € 0,12 EN per geladen kWh € 0,015 bovenop het CPO-tarief (alles incl. BTW). Die opslag per kWh is nieuw.
NL MAB rekent dacht ik nog steeds alleen € 0,12 per laadsessie bovenop het CPO-tarief, maar ik kan dat nergens op hun website terugvinden. Ik heb sinds kort ook een NL MAB laaddruppel vanwege de opslag bij EV Company maar heb deze nog niet gebruikt.
Maingau rekent € 0,75 per kWh bij Ionity dus dat scheelt al een paar cent, maar afhankelijk van hoeveel en hoe vaak je laadt kan een Enel-X maandbundel ook erg interessant zijn.
En die apps van LMS (Laadpaal app en EV Company app, zijn dezelfde met een andere skin/logo) zijn tegenwoordig inderdaad een drama. Laadpalen worden heel langzaam geladen en de informatie is vaak incompleet en soms onjuist. Daar mag LMS wel wat meer 'love and care' aan besteden...