mjl schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:09:
Het is allemaal niet echt makkelijk te vinden hoveel een laadpaal icm met een laadpas kost. Ik heb een middagje vanalles zitten lezen (ook hier) maar geen eeduidig (of beperkt multiduidig) antwoord gevonden)
Ik heb eigenlik een simpele usecase:
Ik laad 95% thuis, voor wat langere ritten red ik het wel met een volle lading maar sporadisch (zeg 1-10 keer per kwartaal) zal ik onderweg een snellader nodig hebben.
Ik heb nu een ecotap pas, heel geschikt voor de oude plugin hybride, kost slechts 1 ct per kwh aan aditioonele kosten.
Daarnaast een Shell recharge/newmotion pas, meestal duurder dan ecotap behalve bij shell/newmotion laadpalen.
Nu zoek ik dus een voordelige pas voor snelladen (CCS 105KW max) voor onderweg en voor laadpalen op parkeerplekken (openbare laadpunten) op bestemming,
Bij voorkeur ook geacepteerd in Fankrijk, Belgie en Duitsland maar ook niet noodzakelijk (Ecotap en shell zag ik daar ook veel ondersteuning bieden voor de enkele keer dat het nodig is).
Een abonnement lijkt mij niet handig, er zijn maanden dat ik het niet nodig heb
Of is betalen met een betaalpas/apple pay net zo makkelijlk?
toon volledige bericht
Met je Shell en EcoTap laadpassen zit je in de regel goed.
Het probleem is dat er niet echt voordelige laadpassen voor snelladers zijn, de meeste merken geven bij hun eigen DC-laders de beste prijzen, al dan niet met een abonnement.
Electroverse zou je nog kunnen overwegen, is op sommige Total-palen (de Circle K's) voordelig.
Total is over algemeen duur.
Verder zou ik toch kijken naar grote aanbieders in landen waar je naar toe gaat op vakantie.
Kies de meest voorkomende uit en sluit daar een maandabonnement af. Vooral in de vakantieperiode verdien je dat met 2-3 laadbeurten wel terug.
Nederland:
FastNed (in sommige regio's ook Ionity)
Duitsland:
EWE GO €0,52 via hun eigen laadapp (geen abbo)
EnBW € 0,59 via hun eigen laadapp (geen abbo, kan wel om het iets goedkoper te maken)
Ionity € 0,65 gemiddeld --> interessante abonnementen voor 1 maand!
Europa
Tesla ---> supergoedkoop, als je Elon nog wilt sponsoren (zelf doe ik het zo min mogelijk)
Frankrijk
Ionity / FastNed / LePlein (ken ik zelf niet goed qua tarieven)
En laa(d)t je niet gekmaken

. Als je een keertje duur laadt scheelt het misschien 2 tientjes. Geniet van de vakantie
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW