Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Leuk, maar zolang het tarief van ANWB bij de Equans palen op 41 cent ligt en Electroversie op 30 cent zit, sla ik deze toch maar even over..Hachy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:35:
Vanaf vandaag krijg je op de Equans laadpalen in Amsterdam een cashback bij het laden met de laadpas van de ANWB.
Ik heb het vanmiddag getest.
Well, als je €20 terugkrijgt op een zonnige dag is het nog maar de vraag wat goedkoper is :-)jeroenkb schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:47:
[...]
Leuk, maar zolang het tarief van ANWB bij de Equans palen op 41 cent ligt en Electroversie op 30 cent zit, sla ik deze toch maar even over..
Car 1: BMW i4 M50 San Remo Green - Car 2: Per 4/4: Kia EV3 Plus Adv. SR Ivory Silver Glossy
Ik had de apps Mer, Bilkraft en Kople geïnstalleerd, en uiteindelijk alleen maar Kople en vnl Tesla gebruikt ("I charged Tesla before Elon went crazy"dubbelep schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:50:
Wij gaan in de zomer op vakantie naar Noorwegen. Iemand goede tips? Zowel de shell app als de electroverse app hebben niet een heel indrukwekkende dekking daar. Mijn mkb-brandstof laadpas ook niet.
Veel plezier, prachtig land om te EV bereizen!
Northedubbelep schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:50:
Wij gaan in de zomer op vakantie naar Noorwegen. Iemand goede tips? Zowel de shell app als de electroverse app hebben niet een heel indrukwekkende dekking daar. Mijn mkb-brandstof laadpas ook niet.
https://www.northecharge.com/
[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 20-03-2025 17:43 ]
De website lijkt alsof het voor bedrijven is, maar de app lijkt ook voor particulieren. Verwarrend.
Car 1: BMW i4 M50 San Remo Green - Car 2: Per 4/4: Kia EV3 Plus Adv. SR Ivory Silver Glossy
Is ook voor particulierendubbelep schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:21:
[...]
De website lijkt alsof het voor bedrijven is, maar de app lijkt ook voor particulieren. Verwarrend.
Meer mensen die ervaring?
Je hebt het getest en het werkte niet?
Als je voor 2 uur laden midden op een dag met stralende zon en zeer lage elektriciteitsprijs al geen cent beloning krijgt, hoe moet je dan ooit €20 gaan verdienen?Hachy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:52:
[...]
Well, als je €20 terugkrijgt op een zonnige dag is het nog maar de vraag wat goedkoper is :-)
Ik krijg nu ook bij elke laadbeurt korting omdat ze mijn laadsnelheid mogen aanpassen en pauzeren ivm netcongestie.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Welke laadpassen/apps zijn handig om richting Frankrijk actief te hebben?
Tesla / FastNed / Ionity zijn de grote 3 en ik heb begrepen dat Total ook aan de weg timmert in Frankrijk.pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:56:
Ik ga binnen een aantal weken met mijn Xpeng G6 voor de eerste keer naar Frankrijk.
Welke laadpassen/apps zijn handig om richting Frankrijk actief te hebben?
Maar die is denk ik wel een stuk duurder.
Dus ik zou gaan voor Tesla en FastNed (apps) en kijken naar een maandabbonement voor Ionity.
Via Mobilize (Renault) kun je een laadpas bestellen en ook een maandabonnement afsluiten die nog ietsje voordeliger is bij Ionity, dan Ionity zelf.
Bij Tesla kun je ook het kWh tarief verlagen met een abbo.
En zorg dat je een Europees dekkende laadpas (fysiek) achter de hand hebt. Shell Recharge of ANWB bijvoorbeeld.
Op lange trips kies ik vaak 1 vaste leverancier en plan mijn reis daar op. Tesla zit nu in mijn verdomhoekje dus volgend zomer wordt dat even uitzoeken. Als je een vaste leverancier (bijv. FastNed) hebt die goed bevalt, dan gewoon van FastNed naar FastNed plannen.
Ik zou naar Ionity kijken met een abbo. Met die G6 heb je toch een behoorlijke accu? Geen zorgen...
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Het hangt van veel dingen af, als de marktprijs hoog is zijn grote bonussen mogelijk. In een zgn. ‘dunkelflaute’ zal de bonus 0 zijn.ASW1 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:58:
[...]
Je hebt het getest en het werkte niet?
[...]
Als je voor 2 uur laden midden op een dag met stralende zon en zeer lage elektriciteitsprijs al geen cent beloning krijgt, hoe moet je dan ooit €20 gaan verdienen?
Toevallig waren deze twee uurtjes niet genoeg maar het gaat om het concept dat je dus geld toe kan krijgen, dat is nieuw.
Mobilize voor niet-Renault (b)lijkt niet meer te werken; invoer VIN is nu verplicht.Pr088 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:12:
[...]
Tesla / FastNed / Ionity zijn de grote 3 en ik heb begrepen dat Total ook aan de weg timmert in Frankrijk.
Dus ik zou gaan voor Tesla en FastNed (apps) en kijken naar een maandabbonement voor Ionity.
Via Mobilize (Renault) kun je een laadpas bestellen en ook een maandabonnement afsluiten die nog ietsje voordeliger is bij Ionity, dan Ionity zelf.
En zorg dat je een Europees dekkende laadpas (fysiek) achter de hand hebt. Shell Recharge of ANWB bijvoorbeeld.
Op lange trips kies ik vaak 1 vaste leverancier en plan mijn reis daar op. Tesla zit nu in mijn verdomhoekje dus volgend zomer wordt dat even uitzoeken. Als je een vaste leverancier (bijv. FastNed) hebt die goed bevalt, dan gewoon van FastNed naar FastNed plannen.
Ik zou naar Ionity kijken met een abbo. Met die G6 heb je toch een behoorlijke accu? Geen zorgen...
Dus ik zou gaan voor een maandabo Ionity.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Helemaal mee eens. De G6 is een 800V auto toch? Dan geen Tesla tenzij je lang pauze wilt want dan krijg je waarschijnlijk maar 100kW max.HansAuutB schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Mobilize voor niet-Renault (b)lijkt niet meer te werken; invoer VIN is nu verplicht.
Dus ik zou gaan voor een maandabo Ionity.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Bij hoge marktprijs, krijg je dan betaald voor het niet laden ofwel het blokkeren van de lader?Hachy schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:14:
[...]
Het hangt van veel dingen af, als de marktprijs hoog is zijn grote bonussen mogelijk.
Wanneer krijg je dan wel geld toe, staat dat ergens uitgelegd?In een zgn. ‘dunkelflaute’ zal de bonus 0 zijn.
Toevallig waren deze twee uurtjes niet genoeg maar het gaat om het concept dat je dus geld toe kan krijgen, dat is nieuw.
De door jou genoemde €20 lijken mij schromelijk overdreven, ik weet niet of je weleens van Tibber grid rewards hebt gehoord maar dat is meestal in de orde van grootte van een paar dubbeltjes, of in een extreem geval een paar euro beloning in een laadbeurt.
Als beide klopt, Mobilize werkt niet meer en 800V technologie, dan zou ik inderdaad gaan voor Ionity met een maandabonnement.koboy schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:59:
[...]
Helemaal mee eens. De G6 is een 800V auto toch? Dan geen Tesla tenzij je lang pauze wilt want dan krijg je waarschijnlijk maar 100kW max.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
En vandaag is het weer 42 ct bij diezelfde paal. Naja glitch in the Matrix dan maar...Sjoerd001 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:38:
Vandaag zag ik dat ik bij m'n laatste laadsessie bij een Total paal met Elektroverse pas in Utrecht ineens 46 ct moet betalen ipv 42 ct. Op de kaart zie ik overigens nog steeds 42 ct staan. Op de factuur echter 46 ct.
Meer mensen die ervaring?
Bedankt voor je snelle input!Pr088 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:12:
[...]
Tesla / FastNed / Ionity zijn de grote 3 en ik heb begrepen dat Total ook aan de weg timmert in Frankrijk.
Ik heb voor mijn laadpaal thuis een laadpas van Shell Recharge.
Kan deze zelfde pas ook worden gebruikt bij laadpalen in het buitenland? en hoe weet ik welke?
Welke pas zou verder handig zijn naast de shell recharge pas?
Persoonlijk zou ik altijd de Electroverse pas er bij aanvragen. Kost niks en is regelmatig een goedkope/de goedkoopste aanbieder.pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:18:
[...]
Bedankt voor je snelle input!
Kan deze zelfde pas ook worden gebruikt bij laadpalen in het buitenland? en hoe weet ik welke?
Soms duurder maar dan geen blokkeertarieven/connectietarieven.
Ja, de Shell laadpas werkt op bijna alle palen in Europa. De afrekening loopt via je creditcard of via werk (lease)? Dan even navragen op je werk. Download de Recharge app om lokale prijs te zoeken. Vaak rekent Shell een tarief van 0,55. Niet goedkoop maar wel een vlak tarief, betrouwbare kaart, geen uitschieters naar boven.pitchdown schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:18:
[...]
Bedankt voor je snelle input!
Zal volgende week allemaal duidelijk worden, heb begrepen dat er volgende week een paar persberichten uitgaan en een uitgebreide uitleg wordt gepubliceerd.ASW1 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:07:
[...]
Bij hoge marktprijs, krijg je dan betaald voor het niet laden ofwel het blokkeren van de lader?
[...]
Wanneer krijg je dan wel geld toe, staat dat ergens uitgelegd?
Ik heb mijn bron gevraagd wat het maximaal haalbare bedrag was en dit was het antwoord. Als jij betrouwbaardere info hebt dan hoor ik dat uiteraard graag.De door jou genoemde €20 lijken mij schromelijk overdreven, ik weet niet of je weleens van Tibber grid rewards hebt gehoord maar dat is meestal in de orde van grootte van een paar dubbeltjes, of in een extreem geval een paar euro beloning in een laadbeurt.
[ Voor 6% gewijzigd door Hachy op 21-03-2025 20:21 ]
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 23-03-2025 18:33 ]
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 23-03-2025 18:33 ]
Daar heb je gelijk in. Nog maar eens naar gekeken.Hachy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:52:
[...]
Well, als je €20 terugkrijgt op een zonnige dag is het nog maar de vraag wat goedkoper is :-)
Ik begrijp nu dat als je dit wil je de ANWB toegang moet geven tot je autoapp-inlog gegevens.Vind ik wel een beetje ver gaan. Daarmee kun je in principe ook de auto openen etc.
En daarnaast moet je nog voor 2 euro een fysieke laadpas bestellen. Je kunt niet app only Slim laden
Moet je niet gewoon je app koppelen (door in te loggen) om gegevens uit te wisselen? Dat is bij veel integraties heel normaal en betekent niet dat de ANWB in je auto kan gaan zitten.jeroenkb schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:31:
[...]
Daar heb je gelijk in. Nog maar eens naar gekeken.
Ik begrijp nu dat als je dit wil je de ANWB toegang moet geven tot je autoapp-inlog gegevens.Vind ik wel een beetje ver gaan. Daarmee kun je in principe ook de auto openen etc.
En daarnaast moet je nog voor 2 euro een fysieke laadpas bestellen. Je kunt niet app only Slim laden
Zoals ik al schreef, Tibber grid rewards doet dat en daarmee bespaar je op een laadsessie op z'n allerbest een paar euro. Ik verwacht niet dat ANWB/Equans dat in de praktijk zoveel beter kunnen doen, maar we zullen zien.Pr088 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 06:54:
[...]
De stroommarkt werkt niet alleen op uurprijzen day-ahead. Een netbeheerder moet elke minuut, elke seconde het net precies in balans houden. Daarom zijn er ook kwartiermarkten, waar leveranciers heel snel moeten kunnen bijschakelen of afschalen. Op die onbalansmarkt kunnen de prijsverschillen veel groter zijn dan die 20 cent. Hierin zit ook het belangrijkste deel van het verdienmodel van clubs die particulieren gestuurde thuisbatterijen verkopen. Zonneplan/Frank Energie/ Tibber etc.
Dus de verdiensten kunnen meer zijn dan de 20 cent, in theorie. Ik ben ook benieuwd naar de praktijk.
Eens. Ik ben zelf ook Tibber-gebruiker. Scheelt mij met een EV (20.000 km per jaar) toch 2 tientjes in de maand.ASW1 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:01:
[...]
Zoals ik al schreef, Tibber grid rewards doet dat en daarmee bespaar je op een laadsessie op z'n allerbest een paar euro. Ik verwacht niet dat ANWB/Equans dat in de praktijk zoveel beter kunnen doen, maar we zullen zien.
Het grotere probleem in de systematiek bij openbare laadpalen lijkt mij de bezetting. Gaat nu iedereen om 18 uur de auto aansluiten en die tot de volgende ochtend laten staan? In de 'oude' situatie kwam het wel voor dat de buurman laadde van 17-22 uur en ik (toen ik nog geen eigen oprit had) rond half 11 kon inprikken.
Dat zal hooguit 2 tientjes zijn: om 200 euro in je auto te stoppen moet je al meer dan 600 kWh laden!Pr088 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:11:
[...]
Eens. Ik ben zelf ook Tibber-gebruiker. Scheelt mij met een EV (20.000 km per jaar) toch 20 tientjes in de maand.
......
(dan ga ik uit van ~33 cent/kWh)
Om die op te maken bij 20kWh/100km zet je al 3000 km per maand op de teller.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
20 tientjes moet 20 euro zijn neem ik aan.Pr088 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:11:
[...]
Eens. Ik ben zelf ook Tibber-gebruiker. Scheelt mij met een EV (20.000 km per jaar) toch 20 tientjes in de maand.
Het grotere probleem in de systematiek bij openbare laadpalen lijkt mij de bezetting. Gaat nu iedereen om 18 uur de auto aansluiten en die tot de volgende ochtend laten staan? In de 'oude' situatie kwam het wel voor dat de buurman laadde van 17-22 uur en ik (toen ik nog geen eigen oprit had) rond half 11 kon inprikken.
Inderdaad zal het gemiddelde aantal kWh dat per lader per etmaal geladen wordt omlaag gaan en dat zal op de marges drukken. Anderzijds kan de uitbater geld besparen doordat tijdens de dure uren niet geladen wordt, maar de opbrengst daarvan moet dan (deels) compenseren dat er minder kWh per dag geladen wordt en die euro’s kunnen niet naar de klant.
Correct. Ik maakte een schrijffoutje. Scheelt me ongeveer twee tientjes in de maand (20-25 euro)
[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 22-03-2025 10:40 ]
Bij openbare laatpalen is er wel een probleem met hun nieuwe verdienmodel namelijk kleef tarieven, door die onzin moet ik zo snel mogelijk laden want anders krijg ik extra kosten. Dit model druist vol in tegen mogelijkheden om belasting van het net te regelen.Pr088 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:11:
[...]
Eens. Ik ben zelf ook Tibber-gebruiker. Scheelt mij met een EV (20.000 km per jaar) toch 2 tientjes in de maand.
Ergens snap ik ook wel weer dat bepaalde laadpalen extra tarieven hanteren als je auto er langer staat dan nodig. Ik heb op 200 meter lopen 10 laadpalen en het gebeurt regelmatig dat ze allemaal bezet zijn.CP1977 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:43:
[...]
Bij openbare laatpalen is er wel een probleem met hun nieuwe verdienmodel namelijk kleef tarieven, door die onzin moet ik zo snel mogelijk laden want anders krijg ik extra kosten. Dit model druist vol in tegen mogelijkheden om belasting van het net te regelen.
Als ik dan even kijk hoe lang die paal al bezet is dan zie ik regelmatig auto's die er al meer dan 16 uur staan en soms zelf 2 of meer dagen.
Bij een tankstation laat je een auto ook niet langer dan een dag staan en dat zou natuurlijk niet anders moeten zijn bij openbare laadpalen. Het is tamelijk vervelend als je duur moet snelladen omdat iemand te beroerd is zijn auto weg te halen. Daarnaast loopt zo'n aanbieder van de laadpaal inkomsten mis omdat iemand anders zijn auto niet kan laden.
Volgens mij is dat niet echt een verdienmodel maar meer een maatregel die voorkomt dat er gekleefd wordt. Je zou hopen dat de meeste mensen hooguit 1x tegen zo'n kleefboete aanlopen en daarna nooit meer.CP1977 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:43:
[...]
Bij openbare laatpalen is er wel een probleem met hun nieuwe verdienmodel namelijk kleef tarieven, door die onzin moet ik zo snel mogelijk laden want anders krijg ik extra kosten. Dit model druist vol in tegen mogelijkheden om belasting van het net te regelen.
Hoezo zo snel mogelijk laden ?CP1977 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:43:
[...]
Zolang je laad is er toch geen Kleef tarief
Ja, ik ook.ASW1 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:22:
[...]
Ik ben benieuwd naar het achterliggende prijsmechanisme.
Klopt er is nog geen persbericht e.d. Nee. Het werkt al echt.Had al op de ANWB site gezocht maar er nog geen aankondiging over kunnen vinden, zou het misschien kunnen dat het al wel in de app is geïmplementeerd maar de functie nog niet aan staat en dat je daarom nog geen korting kreeg?
We gaan het zienAls je ziet dat op de day-ahead markt een gemiddelde lage kale stroomprijs rond 0 cent zit en dat vergelijkt met een gemiddelde hoge kale prijs van 20 cent dan schat ik in dat de marge er gewoon niet is om 20 euro verschil te kunnen maken op een laadbeurt, maar het lijkt me geweldig als ik er helemaal naast zit. Misschien dat het kan als je volledig op dynamisch tarief kunt laden (+ een vaste opslag voor Equans), en je een enorme legen accu heb? Maar dan is het alsnog ten opzichte van een worst case dynamisch scenario, en niet t.o.v. laden tegen een vaste prijs.
Nou ja gespeculeer, ik laat me graag verrassen door deze nieuwe prijsdifferentiatie want dat er meer geladen moet worden wanneer er goedkope stroom in overvloed is i.p.v. extra gascentrales in de piekuren aan te zwengelen lijkt me duidelijk.
Precies, behalve dan als de kleeftarieven pas ingaan nadat er een dalperiode is geweest, of na 24 uur.CP1977 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:43:
[...]
Een groter probleem vind ik dat er een manier moet zijn (desnoods door te bellen) om je auto wel op te laden. Als ik in de avond op bezoek ga, dan wil ik wel dat rond elf uur, half twaalf, de auto weer vol is. En niet dat ik dan nog tot vier uur 's nachts moet wachten voordat ik naar huis kan. Maar misschien vinden ze dat je dan maar moet snelladen.
Je moet je vertrektijd invoeren dus dat zal wel lukken.DDDikkiedik schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:10:
[...]
Precies, behalve dan als de kleeftarieven pas ingaan nadat er een dalperiode is geweest, of na 24 uur.
Een groter probleem vind ik dat er een manier moet zijn (desnoods door te bellen) om je auto wel op te laden. Als ik in de avond op bezoek ga, dan wil ik wel dat rond elf uur, half twaalf, de auto weer vol is. En niet dat ik dan nog tot vier uur 's nachts moet wachten voordat ik naar huis kan. Maar misschien vinden ze dat je dan maar moet snelladen.
Zeker wel, bij alego begind de “boete” na 5 uur of je nog laad of niet, bij parcNcharge bijvoorbeeld begind het bij start van laden, dus direct en noemen ze het connectie tarief.boyette schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:04:
[...]
Hoezo zo snel mogelijk laden ?
Zolang je laad is er toch geen Kleef tarief
ParcNCharge is pure oplichterij als ik het zo zie – zowel het laadtarief als het connectietarief. Bij elkaar is het dan goedkoper om onderweg ergens een snellader te gebruiken.CP1977 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:41:
[...]
Zeker wel, bij alego begint de “boete” na 5 uur of je nog laadt of niet, bij parcNcharge bijvoorbeeld begint het bij start van laden, dus direct en noemen ze het connectie tarief.
Verder lees ik dat Allego na vier uur een tarief van vijf cent per minuut rekent als je de auto laat staan. Een kanttekening is wel dat ze dit tarief alleen hanteren tussen 7 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds, om te voorkomen dat je ’s nachts je auto weg moet halen.
Vier uur is dan eigenlijk weer te kort. Acht uur zou schappelijker zijn, want dan kun je bijna iedere auto volledig opladen. Dat het tarief tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends niet van toepassing is, zou er dan wel af mogen. Het is dan een keuze om je auto halfvol weg te halen voordat je gaat slapen (als je deze om 7 uur ’s avonds hebt aangesloten), of vanaf 3 uur ’s nachts extra te betalen. Er zijn immers veel mensen die ook ’s nachts thuiskomen van hun werk en graag hun auto willen laden.
Overigens was de ANWB volgens mij bezig met actie tegen dit soort kosten. Zij willen volgens mij de laadpaal opdracht laten geven om te stoppen met laden, om dat tarief te voorkomen. Zou ik persoonlijk onwenselijk vinden, want dan moet je ineens heel vaak je laadkabel terugkopen op Marktplaats. We kunnen ook niet overal laadpalen plaatsen en dat is ook helemaal niet nodig als mensen hun auto niet onnodig lang laten staan.
De 'truuk' van de ANWB werkt alleen bij CPO's die bij het stoppen van de sessie ook de teller van het boetetarief stoppen . Steeds meer CPO's stappen over naar het systeem waarbij het stoppen van de timer pas gebeurt als de laadkabel fysiek wordt losgekoppeld en dan werkt dat niet meer . M.a.w. werkt dus lang niet overal. De kabel kan aan de autozijde gewoon vergrendeld blijven, dat is vaak een instelling van de auto.tormentor1985 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:30:
[...]
Overigens was de ANWB volgens mij bezig met actie tegen dit soort kosten. Zij willen volgens mij de laadpaal opdracht laten geven om te stoppen met laden, om dat tarief te voorkomen. Zou ik persoonlijk onwenselijk vinden, want dan moet je ineens heel vaak je laadkabel terugkopen op Marktplaats. We kunnen ook niet overal laadpalen plaatsen en dat is ook helemaal niet nodig als mensen hun auto niet onnodig lang laten staan.
[ Voor 39% gewijzigd door Hachy op 23-03-2025 11:24 ]
Het is opzicht ook prima dat die truuk niet werkt natuurlijk 🙂 dat zou het doel van onnodig een laadplek bezet houden teniet doen.Hachy schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:19:
[...]
De 'truuk' van de ANWB werkt alleen bij CPO's die bij het stoppen van de sessie ook de teller van het boetetarief stoppen . Steeds meer CPO's stappen over naar het systeem waarbij het stoppen van de timer pas gebeurt als de laadkabel fysiek wordt losgekoppeld en dan werkt dat niet meer . M.a.w. werkt dus lang niet overal. De kabel kan aan de autozijde gewoon vergrendeld blijven, dat is vaak een instelling van de auto.
Qua autozijde kan je in mijn geval gewoon een knop naast de laadpoort indrukken en zal hij loslaten. Maar dat verschilt inderdaad per auto.
Bij mij werkt dat knopje volgens mij alleen als de auto van t slot is? Weet dat niet zeker, heb deze auto pas 2 wekentormentor1985 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:48:
[...]
Het is opzicht ook prima dat die truuk niet werkt natuurlijk 🙂 dat zou het doel van onnodig een laadplek bezet houden teniet doen.
Qua autozijde kan je in mijn geval gewoon een knop naast de laadpoort indrukken en zal hij loslaten. Maar dat verschilt inderdaad per auto.
Hmmm intressant 🙂 nooit over nagedacht. Ik moet straks toch even snelladen en zal eens kijken of die kabel los laat als de sleutel niet in de buurt is.Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:49:
[...]
Bij mij werkt dat knopje volgens mij alleen als de auto van t slot is? Weet dat niet zeker, heb deze auto pas 2 weken
Ik zal het ook nog eens checken. Zou wel gek zijn als jan en alleman zomaar je kabel eruit kan trekken, toch?tormentor1985 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:55:
[...]
Hmmm intressant 🙂 nooit over nagedacht. Ik moet straks toch even snelladen en zal eens kijken of die kabel los laat als de sleutel niet in de buurt is.
Bij onze Hyundai Inster kan de kabel ook alleen losgekoppeld worden als de auto open is.tormentor1985 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:55:
[...]
Hmmm intressant 🙂 nooit over nagedacht. Ik moet straks toch even snelladen en zal eens kijken of die kabel los laat als de sleutel niet in de buurt is.
Herstel : zoals 2 postings verder gemeld, kunnen enkele mogelijkheden voor het loskoppelen worden ingesteld
[ Voor 12% gewijzigd door Megat op 23-03-2025 17:31 ]
Met snelladen kan je dat niet testentormentor1985 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:55:
[...]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Bij mijn Ioniq 5 ook, maar dat is in te stellen.Megat schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:35:
[...]
Bij onze Hyundai Inster kan de kabel ook alleen losgekoppeld worden als de auto open is.
Hij kan ook zo ingesteld worden dat die na het laden ontgrendeld, of zelfs dat die helemaal niet vergrendeld tijdens laden.
Lijkt me eenvoudig te zien wat de bedoeling is van de uitbater.ASW1 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:02:
[...]
Volgens mij is dat niet echt een verdienmodel maar meer een maatregel die voorkomt dat er gekleefd wordt. Je zou hopen dat de meeste mensen hooguit 1x tegen zo'n kleefboete aanlopen en daarna nooit meer.
Als er een groot bord bij de paal staat met daarop iets van "let op, na X uur gaat een kleeftarief in" dan is de doelstelling om de doorstroming te bevorderen.
Staat er helemaal niets bij de paal, dan zo ik denken dat het de paalbaron niet uitmaakt, kleven of laden, geld krijgt hij toch.
Juist! En als de uitbater dan besluit om het kleeftarief een uur later in te laten gaan, gaat hij op alle locaties nieuwe borden laten plaatsen…cdwave schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:02:
[...]
Lijkt me eenvoudig te zien wat de bedoeling is van de uitbater.
Als er een groot bord bij de paal staat met daarop iets van "let op, na X uur gaat een kleeftarief in" dan is de doelstelling om de doorstroming te bevorderen.
Staat er helemaal niets bij de paal, dan zo ik denken dat het de paalbaron niet uitmaakt, kleven of laden, geld krijgt hij toch.
We moeten gewoon opletten met laden. Tik de paal aan in je laadpas app en je weet waar je aan toe bent.
Er mogen ook vanuit de overheid wel eisen gesteld gaan worden, tarieven op een display, en einde aan de vele verschillende tarief opzetten.Azqi schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:18:
[...]
Juist! En als de uitbater dan besluit om het kleeftarief een uur later in te laten gaan, gaat hij op alle locaties nieuwe borden laten plaatsen…
We moeten gewoon opletten met laden. Tik de paal aan in je laadpas app en je weet waar je aan toe bent.
Het is nu een Beetje als een benzine pomp en afhankelijk van welke (bank)pas je gebruikt een connectie tarief na 5 uur of direct en vele andere prijzen, dat word daar ook niet geaccepteerd.
Zoveel mensen die 's nachts thuiskomen uit hun werk, zijn er helemaal niet.tormentor1985 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:30:
[...]
ParcNCharge is pure oplichterij als ik het zo zie – zowel het laadtarief als het connectietarief. Bij elkaar is het dan goedkoper om onderweg ergens een snellader te gebruiken.
Verder lees ik dat Allego na vier uur een tarief van vijf cent per minuut rekent als je de auto laat staan. Een kanttekening is wel dat ze dit tarief alleen hanteren tussen 7 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds, om te voorkomen dat je ’s nachts je auto weg moet halen.
Vier uur is dan eigenlijk weer te kort. Acht uur zou schappelijker zijn, want dan kun je bijna iedere auto volledig opladen. Dat het tarief tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends niet van toepassing is, zou er dan wel af mogen. Het is dan een keuze om je auto halfvol weg te halen voordat je gaat slapen (als je deze om 7 uur ’s avonds hebt aangesloten), of vanaf 3 uur ’s nachts extra te betalen. Er zijn immers veel mensen die ook ’s nachts thuiskomen van hun werk en graag hun auto willen laden.
Ik zie ook niet in waarom we niet overal laadpalen zouden kunnen plaatsen. Dat is beter voor de netcongestie ook.
Volgens het CBS waren er in 2020 toch 1,2 miljoen mensen die regelmatig 's nachts werkten, wat neerkomt op zo'n 13,5% van de werkzame beroepsbevolking. Ik verbaasde mij er persoonlijk ook over hoeveel mensen er, naast ikzelf, op de snelweg reden tussen 23.00 uur en 04.00 uur tijdens de lockdownperiodes.DDDikkiedik schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:42:
[...]
Zoveel mensen die 's nachts thuiskomen uit hun werk, zijn er helemaal niet.
Ik zie ook niet in waarom we niet overal laadpalen zouden kunnen plaatsen. Dat is beter voor de netcongestie ook.
En we kunnen helemaal niet overal laadpalen plaatsen. Er zijn nu al gebieden waar laadpalen tijdens piekmomenten uitvallen vanwege netcongestie. Het is bovendien financieel niet rendabel om overal laadpunten aan te leggen, en daarnaast kunnen we simpelweg niet alle auto's tegelijkertijd opladen.
Juist vanwege netcongestie is het verstandig een volle auto weg te halen en een lege auto te verwelkomen.
Dat denk ik juist niet. Je zou beter dan meer palen kunnen plaatsen waar je juist lang mag kleven zodat de paal bijvoorbeeld 12 of 24uur de tijd heeft om de auto op te laden. Dan kan dit juist op de momenten dat het net voldoende capaciteit heeft. Dan kunnen de meeste van die palen tussen 17 en 21 uur gewoon even niets doen op het moment dat de capaciteit naar bijv. warmtepompen, boilers en inductiekookplaten moet.tormentor1985 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 00:15:
[...]
Juist vanwege netcongestie is het verstandig een volle auto weg te halen en een lege auto te verwelkomen.
Dan moet wel de prijs per kWh omhoog, anders gaat de terugverdientijd van de palen door het plafond. Zonder een subsidie, zie ik dat dus niet gebeuren. Dat betekent dat je met een AC paal moet concurreren met een DC paal als Fastned voor wat betreft prijsstelling.jongetje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:00:
[...]
Dat denk ik juist niet. Je zou beter dan meer palen kunnen plaatsen waar je juist lang mag kleven zodat de paal bijvoorbeeld 12 of 24uur de tijd heeft om de auto op te laden. Dan kan dit juist op de momenten dat het net voldoende capaciteit heeft. Dan kunnen de meeste van die palen tussen 17 en 21 uur gewoon even niets doen op het moment dat de capaciteit naar bijv. warmtepompen, boilers en inductiekookplaten moet.
Omdat dat (in ieder geval op dit moment) altijd ten koste gaat van een 'normale' parkeerplaats. Niet alleen voor ICE auto's, maar als een EV opgeladen is zul je hem ook moeten verplaatsen.DDDikkiedik schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:42:
[...]
“Terugverdientijd van paal”.Azqi schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:07:
[...]
Dan moet wel de prijs per kWh omhoog, anders gaat de terugverdientijd van de palen door het plafond. Zonder een subsidie, zie ik dat dus niet gebeuren. Dat betekent dat je met een AC paal moet concurreren met een DC paal als Fastned voor wat betreft prijsstelling.
DC snellladers zijn echt duur.
AC palen stellen kwa techniek geen bal voor. Bij AC laden zit de omvormer namelijk in de auto. Het is enkel een stopcontact met een relais dat zorgt dat er geen stroom op staat als je de stekker er in steekt.
Aanleg kosten zoals straat open en kabel trekken naar spannings punt is wel duur.
Maar goed.. dat betekent dat een overvloed aan palen voor een nieuwe locatie zoals een parkeerterrein helemaal geen grote kostenpost is.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Je spreekt toch al snel over 2000-3000€ per parkeerplaats als je kabel, zekeringenkast, beveiliging etc wil voorzien. Dat is een steig bedrag voor iets als een gewone parking. Als daar niet genoeg stroom door gaat is het niet zo rendabel als je doet uit schijnen.Stefannn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:21:
[...]
“Terugverdientijd van paal”.
DC snellladers zijn echt duur.
AC palen stellen kwa techniek geen bal voor. Bij AC laden zit de omvormer namelijk in de auto. Het is enkel een stopcontact met een relais dat zorgt dat er geen stroom op staat als je de stekker er in steekt.
Aanleg kosten zoals straat open en kabel trekken naar spannings punt is wel duur.
Maar goed.. dat betekent dat een overvloed aan palen voor een nieuwe locatie zoals een parkeerterrein helemaal geen grote kostenpost is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Eens en dan moeten kabellengtes meevallen, kosten verdelers & graafwerk etc.Tommie12 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:07:
[...]
Je spreekt toch al snel over 2000-3000€ per parkeerplaats als je kabel, zekeringenkast, beveiliging etc wil voorzien. Dat is een steig bedrag voor iets als een gewone parking. Als daar niet genoeg stroom door gaat is het niet zo rendabel als je doet uit schijnen.
Ondernemer in de regio Amersfoort plaatste afgelopen maand paar palen met laadkabels. Allemaal geknipt in 1e week, daar gaat je business case. (Vermeld naam bewust niet)
Per stuk wel. Maar als je in 1 keer 10 of 20 palen neerzet dan is het meteen een ander verhaal.Tommie12 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:07:
[...]
Je spreekt toch al snel over 2000-3000€ per parkeerplaats als je kabel, zekeringenkast, beveiliging etc wil voorzien. Dat is een steig bedrag voor iets als een gewone parking. Als daar niet genoeg stroom door gaat is het niet zo rendabel als je doet uit schijnen.
Als je dan zelf een electriciteitscabine met eigen trafo moet zetten kan het zelfs een onderschatting zijn.jongetje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:17:
[...]
Per stuk wel. Maar als je in 1 keer 10 of 20 palen neerzet dan is het meteen een ander verhaal.
En als je hele stoepen moet hertegelen….
20 palen aan gemiddeld 5kW is wel een aansluiting van 100 kW, en dan loopt alles goed op.
[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 24-03-2025 08:39 ]
Als een LS lus in de woonwijk krap bemeten is, vanaf trafo, wordt t lastig zomaar even voor elke parkeerplaats een aansluiting te maken en moet je gewoon een extra aansluiting vanaf trafo maken, mits daar wel capaciteit is.
De snellaad kabel is los als de laadsessie stopt. De AC kabel niet (als dat zo ingesteld is)tormentor1985 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:55:
[...]
Voor zover ik weet zijn die eisen er al. Op zijn minst is het gewone consumentenrecht van toepassing, en daarin staat ook iets over duidelijke prijsweergave.CP1977 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:26:
[...]
Er mogen ook vanuit de overheid wel eisen gesteld gaan worden, tarieven op een display, en einde aan de vele verschillende tarief opzetten.
Blijkbaar vindt men dat een paal opsporen in een of andere app van je laadpas provider daaraan voldoet.
Vorig jaar is er een en ander via de Europese wetgeving verscherpt, de "AFIR", maar eerlijk gezegd heb ik daar weinig van gezien in de praktijk.
Dat is niet altijd zo, bij ons in de wijken staan de palen bij normale parkeerplaatsen waar iedereen mag staan van EV tot oltimer, geen speciale status dus.remmuz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:18:
[...]
Omdat dat (in ieder geval op die moment) altijd ten koste gaat van een 'normale' parkeerplaats. Niet alleen voor ICE auto's, maar als een EV opgeladen is zul je hem ook moeten verplaatsen.
Daarom zijn de connectie en kleef tarieven zo bezopen hier, is nu stekker er uit trekken en je kan gewoon blijven staan. Je moet wel want verder is er ook geen plek en als je hem zou verzetten kan er ook gewoon zonder probleem een benzine auto staan helemaal legaal.
Veel mensen die 's nachts werken, eindigen hun dienst om zes, zeven of acht uur, toch? Mensen die tot vier uur werken, zijn er vast wel, maar dat zijn er net wat minder.tormentor1985 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 00:15:
[...]
Volgens het CBS waren er in 2020 toch 1,2 miljoen mensen die regelmatig 's nachts werkten, wat neerkomt op zo'n 13,5% van de werkzame beroepsbevolking. Ik verbaasde mij er persoonlijk ook over hoeveel mensen er, naast ikzelf, op de snelweg reden tussen 23.00 uur en 04.00 uur tijdens de lockdownperiodes.
En we kunnen helemaal niet overal laadpalen plaatsen. Er zijn nu al gebieden waar laadpalen tijdens piekmomenten uitvallen vanwege netcongestie. Het is bovendien financieel niet rendabel om overal laadpunten aan te leggen, en daarnaast kunnen we simpelweg niet alle auto's tegelijkertijd opladen.
Meer laadpalen is juist een oplossing voor netcongestie, zolang ze maar alleen laden op het moment dat er voldoende stroomaanbod is. Daarvoor moeten er genoeg staan.
Als er bij iedere parkeerplaats een paal staat, dan kun je naar mijn idee makkelijk met de helft of zelfs een kwart toe. We moeten gewoon snel naar een situatie dat dat idiote auto verplaatsen niet meer nodig is. Als er maar een optie is om met spoed te laden voor mensen die snel weer verder moeten.Tommie12 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:22:
[...]
Als je dan zelf een electriciteitscabine met eigen trafo moet zetten kan het zelfs een onderschatting zijn.
En als je hele stoepen moet hertegelen….
20 palen aan gemiddeld 5kW is wel een aansluiting van 100 kW, en dan loopt alles goed op.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0TOKhFEQCQEoVyFEXLIvUphf.jpg?f=user_large)
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ja, is genoemd/bevestigd.PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:25:
Ionity hint nu ook op een rfid pas.
[Afbeelding]
Hachy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
en ook een plek waar nog wel een foto er van staat: https://x.com/electricfelix/status/1891894078700167611
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Dat bericht van Hachy ging toch over een rfid voor fleetowners? En dat bericht op X ging over een enquête of er men het wel echt wil, had ik ook al eens over bericht. Dus er werd alleen over gesproken en was nog niet zeker. Hier kondigen ze toch iets aan, een rfid voor iedereen of toch iets anders.gertvdijk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:40:
[...]
Ja, is genoemd/bevestigd.
Hachy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
en ook een plek waar nog wel een foto er van staat: https://x.com/electricfelix/status/1891894078700167611
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Daar staat niks over in zijn bericht. Klik op de link naar zijn bericht...PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:58:
Dat bericht van Hachy ging toch over een rfid voor fleetowners?
Nee? 18 februari:PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:58:
En dat bericht op X ging over een enquête of er men het wel echt wil, had ik ook al eens over bericht. Dus er werd alleen over gesproken en was nog niet zeker. Hier kondigen ze toch iets aan, een rfid voor iedereen of toch iets anders.
just employees for now, will change (probably free with subscription soon(ish))
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Bedoel je met die standaard optie de mogelijkheid om niet af te zien van je bedenktijd waardoor het abonnement pas over 14 dagen in gaat? En dan sturen ze de pas nu al wel op?Harrie van Til schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:49:
[...]
Ik zou het nu afsluiten en over twee weken in laten gaan (is een standaard optie). Mijn pas was er binnen een week.
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Dat staat hier. https://us7.campaign-arch...1d0ee7c1fce&id=2870f964e9gertvdijk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:09:
[...]
Daar staat niks over in zijn bericht. Klik op de link naar zijn bericht...
[...]
Nee? 18 februari:
[...]
Heb toch een pas aangevraagd en alles ingesteld om slim te kunnen laden.Hachy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:35:
Vanaf vandaag krijg je op de Equans laadpalen in Amsterdam een cashback bij het laden met de laadpas van de ANWB.
Ik heb het vanmiddag getest.
Ga het wel een keer proberen overdag als de zon goed schijnt.
Wat ik nu al minder vind is dat je niet op voorhand (voor zover ik kan zien in de app) al een indicatie van je besparing krijgt te zien. Het is dus gokken (in mijn geval) dat de mogelijke korting opweegt tegen het fors hogere kWh tarief..
Precies. Dat bedoel ik.LT1970 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Bedoel je met die standaard optie de mogelijkheid om niet af te zien van je bedenktijd waardoor het abonnement pas over 14 dagen in gaat? En dan sturen ze de pas nu al wel op?
EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024
Ik vind dit een heel gunstige ontwikkeling.
Bijzonder, ik had verwacht dat ze niets zouden doen totdat de 14 dagen bedenktijd voorbij zouden zijn. Maar top dat je kan bevestigen dat de pas wel kwam, ik ga het ook doen
You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Hij is niet gratis; kost je 2 euroDDDikkiedik schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:11:
Ik ben ook geregeld in Amsterdam. Meestal met de trein, maar goed. Toch maar ook een gratis ANWB-pas bestellen dan.
Ik vind dit een heel gunstige ontwikkeling.
Interessant, hier in noorden op sommige tijden zelfs goedkoper: vanaf 0,24 met abo laat avond en nacht, wel oplopend tot 0,42 piek overdag (zonder abo). Laagste was rond 28 cent. In ieder geval dynamische prijzen. Dat willen we ook op AC laadpalen zien luistert u mee Allego, Shell, Vattenfall, Greenflux e.v.a.Pjotr70 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:27:
Tesla SuC prijzen flink omhoog wisselende prijzen en wisselende tijdblokken per locatie. Vb Eemnes nu 0,37 met abbo.
Zijn er nog andere laadpassen met een voordelig laadtarief die ontbreken in mijn portemonnee als Belgische inwoner?
OvoSky74 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:13:
Momenteel heb ik als laadpas: freshmile, octopus electroverse, Shell recharge en tesla app als backup.
Zijn er nog andere laadpassen met een voordelig laadtarief die ontbreken in mijn portemonnee als Belgische inwoner?
Tango
Greenchoice
Pas op waar je om vraagt. Tesla hanteert piekprijzen in tijden dat de Superchargers drukker bezet zijn. Deels valt dat ook samen met goedkope stroomtijden (als de zon schijnt). Waar de snelladende consument vaak halverwege DC-laden gebruikt, daar wil je in de buurt van je bestemming vaak AC-laden, in de ochtend of 's nachts. Dus als de vraag naar AC-palen hoog is 's avonds kan dat ook leiden tot hogere dynamische prijzen.davidov2008 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:42:
[...]
Interessant, hier in noorden op sommige tijden zelfs goedkoper: vanaf 0,24 met abo laat avond en nacht, wel oplopend tot 0,42 piek overdag (zonder abo). Laagste was rond 28 cent. In ieder geval dynamische prijzen. Dat willen we ook op AC laadpalen zien luistert u mee Allego, Shell, Vattenfall, Greenflux e.v.a.
Ja zie hier in Nieuwerkerk ad IJssel ook een stijging van 23ct naar 24ct.Pjotr70 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:27:
Tesla SuC prijzen flink omhoog wisselende prijzen en wisselende tijdblokken per locatie. Vb Eemnes nu 0,37 met abbo.
en piektarief zelfs 26ct.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Verschrikkelijk!eltron schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:32:
[...]
Ja zie hier in Nieuwerkerk ad IJssel ook een stijging van 23ct naar 24ct.
en piektarief zelfs 26ct.

Dynamische prijzen bij AC laadpalen in woonwijken klinkt leuk maar creëerd denk ik chaos wanneer niet goed geïmplementeerd.Pr088 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:17:
[...]
Pas op waar je om vraagt. Tesla hanteert piekprijzen in tijden dat de Superchargers drukker bezet zijn. Deels valt dat ook samen met goedkope stroomtijden (als de zon schijnt). Waar de snelladende consument vaak halverwege DC-laden gebruikt, daar wil je in de buurt van je bestemming vaak AC-laden, in de ochtend of 's nachts. Dus als de vraag naar AC-palen hoog is 's avonds kan dat ook leiden tot hogere dynamische prijzen.
Dat was een experiment van korte duur met de ANWB slim laden pilotjeroenkb schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:20:
[...]
Heb toch een pas aangevraagd en alles ingesteld om slim te kunnen laden.
Ga het wel een keer proberen overdag als de zon goed schijnt.
Wat ik nu al minder vind is dat je niet op voorhand (voor zover ik kan zien in de app) al een indicatie van je besparing krijgt te zien. Het is dus gokken (in mijn geval) dat de mogelijke korting opweegt tegen het fors hogere kWh tarief..
Weersvoorspelling is de hele dag zon; mijn eigen panelen leveren nu ook al flink wat stroom. Dan zou je verwachten dat er een overschot van stroom verwacht wordt dus korting bij het laden.Dus naar een Equans paal gegaan en de laadsessie gestart. Na starten gelijk de mededeling dat door 'ongunstige tarieven korting op dit moment niet mogelijk is'
Laadsessie gelijk gestopt en weer gestart met Electroverse.
Ben benieuwd wat de omstandigheden moeten zijn voor de ANWB om wel korting te kunnen geven...
Om 8h 's morgens zijn er nooit overschotten van de zon. Kijk nog eens rond 12h.jeroenkb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:28:
[...]
Dat was een experiment van korte duur met de ANWB slim laden pilot
Weersvoorspelling is de hele dag zon; mijn eigen panelen leveren nu ook al flink wat stroom. Dan zou je verwachten dat er een overschot van stroom verwacht wordt dus korting bij het laden.Dus naar een Equans paal gegaan en de laadsessie gestart. Na starten gelijk de mededeling dat door 'ongunstige tarieven korting op dit moment niet mogelijk is'
Laadsessie gelijk gestopt en weer gestart met Electroverse.
Ben benieuwd wat de omstandigheden moeten zijn voor de ANWB om wel korting te kunnen geven...
Het idee is dat je je auto aan de lader hangt; een vertrektijd instelt en dat dan automatisch bepaald wordt wanneer de auto zo gunstig mogelijk gaat laden en je zo korting kunt verdienen.Tommie12 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:30:
[...]
Om 8h 's morgens zijn er nooit overschotten van de zon. Kijk nog eens rond 12h.
Dat gaat niet werken met elk uur kijken of het dan wel gunstig is
Ondertussen anticiperen we natuurlijk ook op die beschikbaarheid en draaien we de gasturbines een standje lager. De rest exporteren we ook nog grotendeels (voor een habbekrats) naar buurlanden.jeroenkb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:31:
[...]
Het idee is dat je je auto aan de lader hangt; een vertrektijd instelt en dat dan automatisch bepaald wordt wanneer de auto zo gunstig mogelijk gaat laden en je zo korting kunt verdienen.
Dat gaat niet werken met elk uur kijken of het dan wel gunstig is
Ik vraag me dan ook af of we in deze tijd van het jaar echt een overschot hebben. Wellicht is dat meer van toepassing in de zomermaanden.
Dan was het slimmer geweest van de ANWB om die pilot in de zomer te starten. Nu gaan mensen teleurgesteld zijn en ook nog eens meer moeten betalen dan nodig (reguliere ANWB tarief (38 cent per kWh) bij Equans palen zit 8 cent per kWh boven Electroverse)tormentor1985 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:57:
[...]
Ondertussen anticiperen we natuurlijk ook op die beschikbaarheid en draaien we de gasturbines een standje lager. De rest exporteren we ook nog grotendeels (voor een habbekrats) naar buurlanden.
Ik vraag me dan ook af of we in deze tijd van het jaar echt een overschot hebben. Wellicht is dat meer van toepassing in de zomermaanden.
Edit: even de spotprijzen erbij gepakt. Je zou dan toch enige vorm van korting verwachten gezien onderstaande tarieven. Zal het nog eens proberen als er negatieve prijzen te zien zijn. Het is wel netjes dat er bij begin van de laadsessie aangegeven wordf of korting wel of niet mogelijk is.
:strip_exif()/f/image/poBcNVSlcGBoL3AQBHM3wZo9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door jeroenkb op 27-03-2025 09:04 ]
ANWB gaat voor dynamische prijzen voor thuis aansluiting al bijna over de 4ct opslag, dus dat zal bij public EV charging niet veel minder zijn. (ze waren vanochtend op thuisaansluiting tussen 7 en 8u 3ct duurder dan frankenergie). De verschilen bij EV charging zijn nog groter, er is dus nog ruimte voor meer concurrentie bij EVjeroenkb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:59:
[...]
Dan was het slimmer geweest van de ANWB om die pilot in de zomer te starten. Nu gaan mensen teleurgesteld zijn en ook nog eens meer moeten betalen dan nodig (reguliere ANWB tarief (38 cent per kWh) bij Equans palen zit 8 cent per kWh boven Electroverse)
Edit: even de spotprijzen erbij gepakt. Je zou dan toch enige vorm van korting verwachten gezien onderstaande tarieven. Zal het nog eens proberen als er negatieve prijzen te zien zijn. Het is wel netjes dat er bij begin van de laadsessie aangegeven wordf of korting wel of niet mogelijk is.
[Afbeelding]
Ik vermoed ook dat het een groot 'koekje van eigen deeg' gehalte zal gaan hebben. Een klein beetje korting geven op een t.o.v. de concurrentie veel te hoog tarief...Get!em schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:45:
[...]
ANWB gaat voor dynamische prijzen voor thuis aansluiting al bijna naar 4ct opslag, dus dat zal bij public EV charging niet veel minder zijn. (ze waren vanochtend op thuisaansluiting tussne 7 en 8u 3ct duurder dan frankenergie). De verschilen bij EV charging zijn nog groter, er is dus nog ruimte voor meer concurrentie bij EV
Tarief van de ANWB is helemaal niet zo hoog t.o.v. de concurrentie. Als concurentie zie ik dan wel de overige CPO gebaseerde passen, niet prijsvechters uit het buitenland.jeroenkb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:49:
[...]
Ik vermoed ook dat het een groot 'koekje van eigen deeg' gehalte zal gaan hebben. Een klein beetje korting geven op een t.o.v. de concurrentie veel te hoog tarief...
ANWB heeft net de opslag op het CPO tarief laten vervallen, maar wel het starttarief verhoogd (dat je voor eenzelfde gebleven bedrag kunt afkopen). T.o.v. de oude situatie ligt het omschakelpunt op iets van 15 kWh; daarboven ben je goedkoper uit.
Volgens mij zijn er binnen de CPO passen zo goed als geen aanbieders meer over zonder opslag op het CPO kWh tarief.
Persoonlijk vind ik de ANWB goed bezig met dit soort initiatieven, net als het omzeilen van het kleeftarief in de nacht.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Het zal ook erg verschillen.koboy schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Tarief van de ANWB is helemaal niet zo hoog t.o.v. de concurrentie. Als concurentie zie ik dan wel de overige CPO gebaseerde passen, niet prijsvechters uit het buitenland.
ANWB heeft net de opslag op het CPO tarief laten vervallen, maar wel het starttarief verhoogd (dat je voor eenzelfde gebleven bedrag kunt afkopen). T.o.v. de oude situatie ligt het omschakelpunt op iets van 15 kWh; daarboven ben je goedkoper uit.
Volgens mij zijn er binnen de CPO passen zo goed als geen aanbieders meer over zonder opslag op het CPO kWh tarief.
Persoonlijk vind ik de ANWB goed bezig met dit soort initiatieven, net als het omzeilen van het kleeftarief in de nacht.
Ik zal het nog moeten ervaren, ben er nog nieuw in. Maar als ik nu in de verschillende apps kijk naar palen dichtbij schrik soms van de verschillen.
Mijn dichtsbijzijnde gemeentelijke publieke paal (Gelderland) is een vattenfall 11kW, met de gratis laadpassen (zonder maandelijks betaald abonnement:)
Anwb: 69ct start, 36ct/kwh (gerapporteerd in app als 40ct/kwh gemiddeld)
Vattenfall zelf: 0ct start, 36,14ct/kwh
Shell: 35ct start, 55ct/kwh
OVO: Meld een vanaf prijs van 64ct / kwh, maar na doorklikken wordt dat alsnog 36ct
Vattenfall wint hier dus in duidelijkheid en prijs op hun eigen paal.
Als het zou werken; op een dag als vandaag (en gezien de daling in tarieven van ANWB zelf gedurende vandaag) had ik iets van korting verwacht, aangezien de hele pilot hier om gaat.koboy schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Als je dan de melding krijgt dat er geen korting komt ivm niet gunstige inkoopvoorwaarden dan haak ik af.
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2