[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:23
anc schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:52:
[...]
Uh dus je bestelt de laadpas bij plugsurf app voor 9,99 en je kan deze dan activeren in de jaguar app?
Ik heb een nieuwe plugsurfing pas besteld via de reguliere app maar kan die niet koppelen in de Jaguar app.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 10:57
Toch even schrikken die verdubbeling van de prijs bij publieke Vattenfall palen in Brabant. Tjemig.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:39
Eiríkr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:10:
Toch even schrikken die verdubbeling van de prijs bij publieke Vattenfall palen in Brabant. Tjemig.
Ze moeten vanuit de EU meer ondersteuning geven denk ik anders is het electrisch rijden project gedoemd om te mislukken. Als het net zo duur is als benzine stappen mensen niet over zeker particulieren niet. Ik ben als particulier overgestapt en blijf electrisch rijden omdat ik het geweldig vind maar soms met die rare tarieven denk je weleens kan dat niet beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
robkds schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 06:49:
[...]

Ik heb een nieuwe plugsurfing pas besteld via de reguliere app maar kan die niet koppelen in de Jaguar app.
Nee ik had dat ook geprobeerd maar helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
anc schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Ja en die rekensom maakt het wel lastiger dan ik in eerste instantie voor ogen had en toch duurder bij trage palen. Freshmile is paal en snelheid specifiek.
Korte berekening:
Stel je wilt 50kwh laden
50 x 0,25 = 12,50 euro

Stel je kan een maximale snelheid halen van 10kwh
Dan ben je 5 uren (300 minuten) aan het laden.
Kosten zijn 0,02 * 300 minuten = 6 euro
delen we de 6 euro door het aantal kwh (50) = 0,12 dat er dan bij komt.

Kortom je tarief wordt dan 0,25 + 0,12 = 0,37 cent per kwh.

Echter heb ik een shell paal in de buurt waar ik 150kwh heb gehaald (in de zomer) en daar is het kwh tarief 0,19 cent en met dezelfde rekensom kom ik ook op 0,12 cent uit en zijn de kosten dan 0,27 cent per kwh.
Er zit natuurlijk een maar aan! Startsnelheid is meestal nooit gelijk 150kwh en je zal tijdig moeten stoppen want boven de X percentage (85% bij de EV6) dan neemt de snelheid flink af.

[...]

Uh dus je bestelt de laadpas bij plugsurf app voor 9,99 en je kan deze dan activeren in de jaguar app?
Ik heb de plugsurfing laadkey besteld maar deze kan niet worden toegevoegd in de jaguar app. Dat is volgens mij afgeschermd en alleen voor Jaguarbezitters

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:19

Malarky

Wils voor wat ieder

Freshmile rekent op veel AC palen dus 19ct/kwh +3ct/min. Dan zit je met constant 11kwh en 0 idle tijd dus op 35,36ct. Dan is dus Jaguar maar ook Enel interessanter. En zelfs Be Charge (35ct). Bovendien is voor mij naar de auto rennen als die 90%+ is (haal je geen 11kWh meer) echt geen optie.

Bij DC laden ligt het eraan. Bij Enel betaal je 31,03ct. Bij freshmile is het vaak 19ct/kwh+30ct/min. Dan moet je dus gemiddeld +149,63kWh laden om goedkoper te zijn. Als je kijkt naar aanloop tijd + dat veel Allego palen op mijn Model3 LR toch vrij snel inzakken naar 120kwh dan is freshmile alsnog geen betere optie.

Maar:
- er zijn autos die wel consequent 175kwh of meer halen op Allego, Shell, etc;
- er zijn plekken waar Juicepass niet werkt en freshmile wel. De perfecte backup pas dus;
- soms is een DC paal te goedkoop geprijsd voor zijn snelheid. Die uitzonderingen kunnen leuk zijn. De BP pulses hier in de buurt (Nieuwegein A27) zijn trouwens: 0,19ct/kwh + 0,71/min, dat is nooit meer interessant.

Samengevat: op DC van Shell/Allego in Nederland is het wel echt juicepass + freshmile. Die passen wil je gewoon in de auto hebben liggen (app laden toch wat omslachtiger). Ver daarna komt Jaguar abbo met een 52ct/kwh, de rest is tegenwoordig allemaal duurder.

Aangezien, juicepass, freshmile en jaguar het allemaal niet doen bij Fastned kom je dan uit bij de MAINGAU voor 59ct als goedkoopste optie.

Edit: Be Charge ondersteund wel wat DCs in Nederland en dan is het gelijk overal 35ct, dat is ook een sterke deal.

[ Voor 35% gewijzigd door Malarky op 15-01-2023 04:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 21:43

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Robert1962 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Ze moeten vanuit de EU meer ondersteuning geven denk ik anders is het electrisch rijden project gedoemd om te mislukken. Als het net zo duur is als benzine stappen mensen niet over zeker particulieren niet. Ik ben als particulier overgestapt en blijf electrisch rijden omdat ik het geweldig vind maar soms met die rare tarieven denk je weleens kan dat niet beter?
Je moet niet blindstaren op de prijs voor benzine / stroom. Momenteel betaal je geen wegenbelasting (en straks per km?). Met name bespaar ik op onderhoud en naar verwachting is ook de inruilwaarde (Kona 64 kW) relatief hoger. Geen vervanging nodig van distributieriem, uitlaat, … . Ook gaan de accu’s waarschijnlijk langer mee dan verwacht. Alleen gaan de banden minder lang mee.

Bij auto van de zaak, lagere bijtelling.

En vanwege het rijden alleen al zou ik er niet vanaf willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:19
Jan Lelie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:27:
[...]

Je moet niet blindstaren op de prijs voor benzine / stroom. Momenteel betaal je geen wegenbelasting (en straks per km?). Met name bespaar ik op onderhoud en naar verwachting is ook de inruilwaarde (Kona 64 kW) relatief hoger. Geen vervanging nodig van distributieriem, uitlaat, … . Ook gaan de accu’s waarschijnlijk langer mee dan verwacht. Alleen gaan de banden minder lang mee.

Bij auto van de zaak, lagere bijtelling.

En vanwege het rijden alleen al zou ik er niet vanaf willen.
Dat van die banden dat weet ik zo nog niet. Wordt vaak gezegd, en het zou best kunnen maar als ik naar mijn eigen situatie n=1 kijk, dan heb ik inmiddels 100k km op de teller. Zomerbanden recent vervangen. Winterbanden kunnen nog wel een seizoen (23/24) mee. Ik rijd ongeveer 50-60k km met banden e-Niro, en dat is zeker niet minder dan voorheen met ICE. Zie daar in elk geval geen significant hogere kosten.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjan Rietveld
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-07 12:20
Vannacht opgeladen bij een Allego paal met de Juicepass app. Toen ik vanmorgen bij de auto kwam, was hij na 0,79kwh gestopt? Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
eltron schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Dat van die banden dat weet ik zo nog niet. Wordt vaak gezegd, en het zou best kunnen maar als ik naar mijn eigen situatie n=1 kijk, dan heb ik inmiddels 100k km op de teller. Zomerbanden recent vervangen. Winterbanden kunnen nog wel een seizoen (23/24) mee. Ik rijd ongeveer 50-60k km met banden e-Niro, en dat is zeker niet minder dan voorheen met ICE. Zie daar in elk geval geen significant hogere kosten.
zelfde ervaring hier met een Eniro. Maar ik heb wel eens gelezen dat de Eniro relatief lief is voor de banden. Dat geloof ik ook wel; als je vanuit stilstand accelereert dan bouwt het mogelijk redelijk netjes op. Ik kan met zo voorstellen dat een Tesla in 1x meer vermogen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 21:43

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

eltron schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Is natuurlijk ook afhankelijk van rijstijl. In deze Kona merk ik dat ik rustiger optrek (eco-mode) en rustiger rem, terugwinnen. Ik hou ook de bandenspanning in de gaten en wissel tussen zomer en winterbanden (iets meer geruis). Wellicht compenseert dat voor het in vergelijking met een benzine auto hogere gewicht. Weer een puntje voor de EV.

Psychologisch gezien begrijp ik het wel. Een klein verlies ervaren mensen als erger dan een grotere winst. Ook scheelt de tijdschaal: regelmatig een ‘negatieve’ prikkel is erger dan het voordeel van een incidentele positieve prikkel. Ik meen te herinneren dat het een factor 200 kan zijn. “Risk averse” is verstandig in een vijandige omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik zie de laatste tijd in de app van Evcompany de Total palen niet meer staan ook andere palen die ik voorheen wel zag staan zoals Fastned en bij de Mcdonalds komen ook niet te voorschijn. Hebben andere dat ook die Evcompany gebruiken?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 10:18
evtje schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:33:
Ik zie de laatste tijd in de app van Evcompany de Total palen niet meer staan ook andere palen die ik voorheen wel zag staan zoals Fastned en bij de Mcdonalds komen ook niet te voorschijn. Hebben andere dat ook die Evcompany gebruiken?
Yep net even gekeken en zag idd de total/gfx palen hier in de buurt niet meer staan in de app (Alkmaar) overigens recent niet echt evcompany meer gebruikt (pas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Misschien niet helemaal het juiste topic.. Maar weet iemand of het ook mogelijk is om tijdens het rijden snelladers te zien in Google Maps? Zodat als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt kan zien dat er een snellader op de route ligt? Ik kan dit nergens duidelijk vinden. Ik las wel iets over om dit in route's toe te voegen, maar dit is niet echt wat ik zoek (en is beperkt tot 200 POI's).

Vroeger was dit met een TomTom bijvoorbeeld heel eenvoudig. Hier kon je bepaalde POI's aanzetten tijdens het rijden. Volgens mij gaat dit met Google Maps niet zo eenvoudig. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:00
Baldeagle schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:09:
Misschien niet helemaal het juiste topic.. Maar weet iemand of het ook mogelijk is om tijdens het rijden snelladers te zien in Google Maps? Zodat als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt kan zien dat er een snellader op de route ligt? Ik kan dit nergens duidelijk vinden. Ik las wel iets over om dit in route's toe te voegen, maar dit is niet echt wat ik zoek (en is beperkt tot 200 POI's).

Vroeger was dit met een TomTom bijvoorbeeld heel eenvoudig. Hier kon je bepaalde POI's aanzetten tijdens het rijden. Volgens mij gaat dit met Google Maps niet zo eenvoudig. Iemand hier ervaring mee?
Dit is de reden waarom ik een licentie heb gekocht bij Sygic, die kan dat wel. Overigens zijn er meerdere AA plugins die het kunnen aangeven, alleen zijn die minder betrouwbaar. Overigens kan je in ABRP op de telefoon het ook snel zien. ABRP (betaalde versie) is ook voor AA geschikt en dan zie je zelfs of de snelladers bezet zijn of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Brotuck op 14-01-2023 23:24 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Brotuck schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:23:
[...]

Dit is de reden waarom ik een licentie heb gekocht bij Sygic, die kan dat wel. Overigens zijn er meerdere AA plugins die het kunnen aangeven, alleen zijn die minder betrouwbaar. Overigens kan je in ABRP op de telefoon het ook snel zien. ABRP (betaalde versie) is ook voor AA geschikt en dan zie je zelfs of de snelladers bezet zijn of niet.
Wat zijn die AA plugins? En waar kan ik die vinden?

Ik zie nu wel dat je een laag kan aanmaken in Google Maps en kaartfuncties kan importeren. Maarja waar vind ik dan een mooie lijst met snelladers die ik kan uploaden? Op de site van Shell Recharge kan je bijvoorbeeld een schitterende map maken met de filters die ik wil (in Google Maps notabene). Ik zou daar graag een CSV o.i.d. van willen hebben. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Baldeagle schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:31:
[...]

Wat zijn die AA plugins? En waar kan ik die vinden?

Ik zie nu wel dat je een laag kan aanmaken in Google Maps en kaartfuncties kan importeren. Maarja waar vind ik dan een mooie lijst met snelladers die ik kan uploaden? Op de site van Shell Recharge kan je bijvoorbeeld een schitterende map maken met de filters die ik wil (in Google Maps notabene). Ik zou daar graag een CSV o.i.d. van willen hebben. |:(
ik bedoel de android auto plugins. veel apps hebben een plugin op android auto zoals de shell app.

Just here for the fun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Net vanwege nood even 10 kWh met de Jaguar app geladen bij een Shell Recharge(Allego) paal langs de snelweg. €0,52 per kWh voor snelladen. Vind dat toch wel netjes in vergelijking met de €0,73 per kWh die Shell zelf vraagt.

Nu ik thuis ben, de auto aan de openbare laadpaal gehangen voor €0,29 per kWh.

App werkte trouwens prima, maar waar ik bij de Shell paal een stop knop in de app had, heb ik die nu niet bij de openbare laadpaal. Betekent dit dat ik in de ochtend wel gewoon de stekker uit de auto kan halen en de laadsessie dan stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:25
Misschien niet helemaal het juiste topic.. Maar weet iemand of het ook mogelijk is om tijdens het rijden snelladers te zien in Google Maps? Zodat als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt kan zien dat er een snellader op de route ligt?
Ik plug de telefoon altijd aan de e-Niro en navigeer met Google Maps. Met spraakbesturing kan je op elk moment vragen naar bv snelladers, Fastned, Ionity en dan geeft Google Maps suggesties om je heen. Ik twijfel of daarbij goed rekening wordt gehouden met de route die je rijdt maar veel van deze adressen liggen dichtbij hoofdwegen dus je ziet meestal opties langs je route voorbijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:28
Eiríkr schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 07:10:
Dit was inderdaad even schrikken.
Dat was voor ons de goedkoopste manier om te laden a €0.25 ongeveer op straat.
Nu kijken wat er goedkoper is dan de nieuwe €0.40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

je kunt in maps zoeken op snelladers. Geeft in eerste instantie alle laders, maar als je jouw stekker in stelt op CCS combo komt het helemaal goed en zie je alleen de 50kw+ laders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
De planning is om richting denemarken te gaan over een paar maanden, ik neem aan dat je tegenwoordig gewoon de route in ABRP kan zetten en verder niet ergens rekening mee hoeft te houden ?

Of heb je verloopstekkers nodig die kant op voor de 11 kWh laders ?

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30

Heb je al naar de ANWB Onderweg app gekeken? Die kan ook filteren op DC/Snelladers langs je route.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Grrr.. Ik vind een EV fantastisch om te rijden maar volgende week een weekendje Zeeland gepland. Ben een studie aan het maken met welke laadkaart ik het beste AC kan laden. Prijzen gaan van € 0,35 tot € 0,65. belachelijk. En dan de eindeloze combinatie van palen en prijzen. Chargprice geeft iig niet altijd de goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Brotuck schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:46:
[...]

ik bedoel de android auto plugins. veel apps hebben een plugin op android auto zoals de shell app.
Ah, ik snap 'm. Ik zal eens kijken wat ik daarmee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
eltron schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:59:
[...]

je kunt in maps zoeken op snelladers. Geeft in eerste instantie alle laders, maar als je jouw stekker in stelt op CCS combo komt het helemaal goed en zie je alleen de 50kw+ laders
Peter-036 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:18:
[...]

Heb je al naar de ANWB Onderweg app gekeken? Die kan ook filteren op DC/Snelladers langs je route.
Ja dit lukt allemaal wel, zowel in Maps als in Shell Rechage app. Maar dan moet je altijd even stil gaan staan, zoeken en daarnaartoe navigeren. Dat is vrij omslachtig allemaal.

Het lijkt mij juist ideaal om ze tijdens het navigeren langs de route te zien verschijnen, zoals vroeger bij TomTom dus kon. Ik heb een Dacia Spring en dus een beperkte range. Het is dan ideaal als je een langere rit maakt, je dan een snellader aan ziet komen op de kaart. Zodat je dan tijdens de rit kan overwegen om dan eventueel een DC lader eerder te pakken.

Het is dus wel mogelijk om in Google Maps een "laag" toe te voegen. Dan kan je een CSV (en meer formaten) bestand uploaden. Maar waar kan je die data vandaan halen..

[ Voor 7% gewijzigd door Baldeagle op 15-01-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 01:15:
Net vanwege nood even 10 kWh met de Jaguar app geladen bij een Shell Recharge(Allego) paal langs de snelweg. €0,52 per kWh voor snelladen. Vind dat toch wel netjes in vergelijking met de €0,73 per kWh die Shell zelf vraagt.

Nu ik thuis ben, de auto aan de openbare laadpaal gehangen voor €0,29 per kWh.

App werkte trouwens prima, maar waar ik bij de Shell paal een stop knop in de app had, heb ik die nu niet bij de openbare laadpaal. Betekent dit dat ik in de ochtend wel gewoon de stekker uit de auto kan halen en de laadsessie dan stopt?
Heb je al reactie ontvangen? Dat is voor mij wel een reden om het niet te doen. Ik ben helemaal niet technisch namelijk en zou totaal in paniek raken als ik mijn kabel er niet uit zou krijgen. 8)7 . Bovendien heb ik nu nog kia charge waarbij ik voor 0,29 ct bij Ionity kan laden. Heb gelezen dat iemand in het forum de stekker vanuit de auto ontkoppeld heeft omdat ie anders de kabel niet los kreeg. Heb jij ook al geprobeerd om een plugsurfing key toe te voegen in de app? Mij is het niet gelukt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robert1962 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Heb je al reactie ontvangen? Dat is voor mij wel een reden om het niet te doen. Ik ben helemaal niet technisch namelijk en zou totaal in paniek raken als ik mijn kabel er niet uit zou krijgen. 8)7 . Bovendien heb ik nu nog kia charge waarbij ik voor 0,29 ct bij Ionity kan laden. Heb gelezen dat iemand in het forum de stekker vanuit de auto ontkoppeld heeft omdat ie anders de kabel niet los kreeg. Heb jij ook al geprobeerd om een plugsurfing key toe te voegen in de app? Mij is het niet gelukt namelijk.
In de app was het niet mogelijk om de sessie te beëindigen. Heb toen de kabel uit de auto getrokken, maar helaas kwam ie niet los aan de paal. Het lampje aan de paal werd wel rood toen ik de kabel uit de auto trok. Toen maar het noodnummer op de paal gebeld en die hebben de kabel binnen 30 sec los kunnen maken!
Ik heb geen plugsurfing pas, dus ik kon alleen de sessie starten en eindigen via de app.

Overigens was na het belletje en dus de afkoppeling van de kabel, meteen de laadsessie kosten te zien in de app. Dat is wel fijn, dan weet je meteen hoe en wat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

niki_lauda schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:30:
Grrr.. Ik vind een EV fantastisch om te rijden maar volgende week een weekendje Zeeland gepland. Ben een studie aan het maken met welke laadkaart ik het beste AC kan laden. Prijzen gaan van € 0,35 tot € 0,65. belachelijk. En dan de eindeloze combinatie van palen en prijzen. Chargprice geeft iig niet altijd de goede prijs.
Hier een recent overzicht van AC-laadprijzen voor TotalEnergies: Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Als we alleen naar laadpunten vanaf 100kWh in Nederland kijken:

1 kWhAanbiederDC netwerkNote
€0,2200BMW Charging Ionity PlusIonity€13,00 p/m. BMW VIN vereist
€0,2284FreshmileBP*19ct/kWh + 8ct/pm. Prijs bij ±125kWh/u laden
€0,2900KIA Charge Ionity PowerIonity€13,00 p/m. KIA VIN vereist
€0,3103Enel X (Flat Large 145kWh)Allego, BP, GreenFlux, Ionity, Shell70ct/kWh buiten bundel. Geen kleeftarief in NL. Bundel zelfde dag vernieuwen is 2x verbruik betalen
€0,3340FreshmileAllego, BP*, GreenFlux, Shell19ct/kWh + 30ct/pm. Prijs bij ±125kWh/u laden
€0,3500Be Charge (Be Electric 500)BP, GreenFlux, Ionity85-95ct/kWh buiten bundel. Kleeftarief 18ct/min na 1u idle
€0,3500Elli (Drive Highway)Ionity€14.99 p/m (12mnd). Kleeftarief 15ct/min na 1.5u laden. NL laadprijzen
€0,5040Fastned GoldFastned€11.99 p/m (-30% op standaardtarief)
€0,5200Jaguar/LandRover Charging (Platinum)Allego, BP, Fastned, GreenFlux, Ionity, Shell€9,99 p/m. Plugsurfing netwerk
€0,5308FreshmileIonity19ct/kWh + 71ct/min. Prijs bij ±125kWh/u laden
€0,5900MAINGAUAllego, BP, E-Flux, Fastned, GreenFlux, Ionity, ShellKleeftarief 10ct/min na 1u laden

*Sommige BP Pulse laders zijn 8ct/min (bijv. BP Hoofddorp, BP Amsterdam/Oude Haagseweg, BP Amsterdam/Nieuwe Hemweg, BP Amsterdam/Kadoelen, BP Dordrecht, BP Krabbendijke). Veel BP Pulse laders staan niet in Freshmile app, onbekend of die werken/wat tarief is.

Boven 60ct is sowieso niet nodig, behalve Tesla DC is alles goed te doen onder 60ct in Nederland. Elli Drive Highway kost tegenwoordig al 64ct voor DC in Nederland, naast €14.99 p/m (12mnd) dus die is niet meer interessant.

Er zijn ook nog een aantal kleinere aanbieders van 100kWh+ in Nederland zoals Just Plugin, GreenFlux (bijv. EV Wise of Total tankstations), E-Flux (bijv. DCB Energy) en EV-Box. Een LMS DC paal van 90kWh zoals bij KFC Lelystad bijvoorbeeld kan ook interessant zijn met Freshmile voor 25ct/kwh + 3ct/min

Met de Shell Recharge of E-Flux EV apps vind denk ik het gemakkelijkst de 100kWh+ palen. Die hebben een 100kwh+ filter, zijn zeer compleet in Nederland en zoomt en zoekt razendsnel, dat lukt veel andere apps niet.

[ Voor 89% gewijzigd door Malarky op 27-01-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 23:49
Malarky schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Ik kijk alleen naar palen vanaf 100kWh:

- Enel X Flat Large: 31ct (Ionity, BP, Shell, Allego)
- Freshmile: 33ct bij 125kWh laden (Allego, Shell)
- Be Charge Be Electric 500: 35ct (Ionity, BP)
- Jaguar Charging Premium: 52ct (Ionity, BP, Shell, Allego)
- Freshmile: 53ct bij 125kWh laden (Ionity)
- MAINGAU: 59ct (Fastned, Allego, Ionity, BP, Shell, Allego)

Boven 60ct is sowieso niet nodig, behalve Tesla DC is alles goed te doen sub 60ct.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Welkom in Nederland 2023. #alwaysbecharging wordt dit jaar zwaar op de proef gesteld.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:01
Mijn strategie is om op plekken waar ik vaker laad (2 palen in de buurt + de paal op werk) te kijken wat de goedkoopste optie is, maar als ik incidenteel een keer ergens parkeer gebruik ik eigenlijk altijd een pas met vast tarief. Dat is dan vast niet altijd de goedkoopste optie, maar je weet dan wel waar je aan toe bent. En het scheelt een hoop frustratie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Laatst online: 12-09 21:37

uFx

Brotuck schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:06:
De planning is om richting denemarken te gaan over een paar maanden, ik neem aan dat je tegenwoordig gewoon de route in ABRP kan zetten en verder niet ergens rekening mee hoeft te houden ?

Of heb je verloopstekkers nodig die kant op voor de 11 kWh laders ?
Denemarken is nog wat gek wat betreft geaccepteerde laadpassen bij de traag-laders. Aansluiting is verder gewoon type 2 maar ik zou de Clever app downloaden. Veel laadpalen daar zijn alleen te starten met die app.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Sandro! schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:39:
[...]
als ik incidenteel een keer ergens parkeer gebruik ik eigenlijk altijd een pas met vast tarief. Dat is dan vast niet altijd de goedkoopste optie, maar je weet dan wel waar je aan toe bent. En het scheelt een hoop frustratie :)
Bij DC laden ligt het er nogal aan welke pas je dan gebruikt. Ga je voor MAINGAU van 59ct of Coolblue van 97ct, beiden een flat tarief en breed geaccepteerd maar nogal een verschil.
eltron schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:49:
ik heb inmiddels de Flat Large aangeschaft.
Blijkt daar Italiaanse btw op te zitten (22%). Ex btw komt het dan uit op 25,4ct/kWh. Nu nog uitvogelen hoe ik de Italiaanse btw terug kan vragen.
Waar zie jij die 22% BTW bij Enel X facturen? Want ik ga in 2023 zo ook gemakkelijk over het drempelbedrag van €50 komen. Het is dan €9,90 per bundel, en die maximale 3 bundels per maand (dacht ik) ga ik gemakkelijk halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN4_lDAoeSJR_MYVEx0Mp5qvPVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gwUo5zZ7MGFLWbOsqFPpYXEp.png?f=fotoalbum_large

Als ik de website van de Belastingdienst goed begrijp had Enel X een 0% factuur kunnen sturen naar mij in Nederland, maar dan wel voor €39,60 ex btw, in plaats van €45 met 0% btw. Moet ik soms mijn BTW nummer/bedrijfsnaam weghalen zodat ze mij weer als particulier zien?

Kan iemand met een prive account bij Enel X controleren of er BTW op de factuur staat (die krijg je per email in een linkje)?

[ Voor 60% gewijzigd door Malarky op 16-01-2023 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
Ik begrijp even iets niet, of mijn Duits is gewoonweg niet goed, of ik kijk met mijn neus dat kan ook.
Maar wat maakt het nou 10 cent goedkoper?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmN5tL10aJTX7LK9La6Kl__MLcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbwG8hDX9vqHy49CTWAvvQs5.jpg?f=fotoalbum_large

Of moet je daar een abonnement voor nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:59
@Zjanzjak Kundenpreis: dan moet je ook huisstroom van Maingau afnemen. In NL kan dat niet.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
Zjanzjak schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:02:
Ik begrijp even iets niet, of mijn Duits is gewoonweg niet goed, of ik kijk met mijn neus dat kan ook.
Maar wat maakt het nou 10 cent goedkoper?

[Afbeelding]

Of moet je daar een abonnement voor nemen?
Als je thuis stroom afneemt van Maingau.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11
Malarky schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:38:
...
Kan iemand met een prive account bij Enel X controleren of er BTW op de factuur staat (die krijg je per email in een linkje)?
Ik krijg met een privé account gewoon BTW in rekening gebracht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zi7QSo-sppfDv_dihQ-suDR5eFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvbR21CDoFGLH7GyOj1WlHV6.jpg?f=fotoalbum_large

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Wesco schreef op maandag 16 januari 2023 @ 01:14:
[...]

Ik krijg met een privé account gewoon BTW in rekening gebracht
Top, ik maak op een ander emailadres wel een 2e account prive aan. Wil uiteraard wel die BTW terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:56
Voor mensen die (net als ik) een goedkopere manier zochten om AC te laden bij Allego (11 kW) palen. Maar toch geen maandabo willen omdat ze bijvoorbeeld weinig kms per maand rijden.
Hier mijn ervaring met Freshmile.
-App gedownload
-fysieke pas besteld (kost 4.99), Na 4 werkdagen lag de pas in de brievenbus.
-20e prepaid tegoed op freshmile gezet (vanaf mijn cc)

Gisteren voor het eerst geladen ermee. Werkte gewoon goed en gelijk.
Minpuntje is dat in de app mijn actieve sessie niet te zien was.
Ik had voor mezelf wel een alarm in mijn telefoon gezet om mezelf te herinneren mijn auto snel van de paal af te halen als het laden klaar was.

Na afkoppelen werd de sessie direct verwerkt in de app en ontving ik ook gelijk de factuur via email.
Omgerekend heb ik 38ct per kwh betaald.

De nadelen zijn dus: eenmalige kosten voor de laadpas, betaling alleen via cc, kleeftarief ( je moet je auto niet te lang aan de paal laten staan) En je auto moet wel op 3 fase kunnen laden

Voor mij is dit een goedwerkend alternatief. Misschien voor anderen ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
pmiddeld schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:05:
@Zjanzjak Kundenpreis: dan moet je ook huisstroom van Maingau afnemen. In NL kan dat niet.
PeterZ(on) schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:06:
Als je thuis stroom afneemt van Maingau.
Dank voor de uitleg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DjMark schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:22:
Voor mensen die (net als ik) een goedkopere manier zochten om AC te laden bij Allego (11 kW) palen. Maar toch geen maandabo willen omdat ze bijvoorbeeld weinig kms per maand rijden.
-App gedownload

Ik had voor mezelf wel een alarm in mijn telefoon gezet om mezelf te herinneren mijn auto snel van de paal af te halen als het laden klaar was.

Na afkoppelen werd de sessie direct verwerkt in de app en ontving ik ook gelijk de factuur via email.

De nadelen zijn dus: eenmalige kosten voor de laadpas, betaling alleen via cc, kleeftarief ( je moet je auto niet te lang aan de paal laten staan) En je auto moet wel op 3 fase kunnen laden

Voor mij is dit een goedwerkend alternatief. Misschien voor anderen ook een optie.
Ik lees in de FAQ dat je niet per se een prepaid tegoed moet kopen, klopt dat?
How do I pay for my charging sessions by credit card?

We invite you to add your bank card to the payment methods associated with your account. After each payment you will be automatically debited from your bank account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Laatst online: 19:23

kaanmijo

Picobello B.V.

Wolly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:09:
[...]

Ik lees in de FAQ dat je niet per se een prepaid tegoed moet kopen, klopt dat?

[...]
Ja, dat klopt. Ik gebruik Freshmile al een maand en heb nog nooit tegoed hoeven te storten, zolang je CC maar gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:56
kaanmijo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:13:
[...]

Ja, dat klopt. Ik gebruik Freshmile al een maand en heb nog nooit tegoed hoeven te storten, zolang je CC maar gekoppeld is.
Ok, bij mij stond bij de laadinformatie van de paal waar ik wilde laden dat ik minimaal 19 euro tegoed moest hebben. Dus ik heb netjes eerst het geld in mijn Freshmile wallet gezet. Maar misschien hoeft dat dus inderdaad niet, ik heb dat nog niet getest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
[...]

Dat was volgens mij niet zo, voorheen moest je altijd een bedrag storten. Staat ook nog op de laadpastop10, @Hachy Dan is dit weer een mooie optie voor laden in Frankrijk. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 12:33

anc

Gisteren net als iemand anders hier bij huis geladen met de Jaguar App aan een ParknCharge laadpaal.
Kostte wat moeite om het werkend te krijgen. In de app moet je op start drukken en vervolgens wachten, meerdere malen ingedrukt, stekker eruit erin en net toen ik dacht ik geef het op begon hij te laden.
Tot zover oke!

Daarna weer stoppen met laden en ontkoppelen. In de app kan je niets en op de laadpaal had ik ook geen stop knop dus is er maar 1 optie en dat is via de auto app het laden stoppen. Dat ging natuurlijk feilloos het laden stopte en op de paal ging het lampje groen branden, maar de kabel kwam niet uit de paal. Kabel bleef vast zitten dus ik bel naar ParknCharge en die vertelde mij dat ze de paal wilde resetten, maar omdat er nog iemand anders aan het laden was konden ze dat niet doen! Ik moest wachten tot die klaar is. Oke oke, niet echt heel handig he! Dus na discussie maar laten gaan en ik dacht ik hang de kabel er weer aan vast maar toen sprong het lampje op rood.
Pas toen de andere auto klaar was kon ik opnieuw bellen en konden ze de paal resetten. Echt super onhandig. Ik ben bang dat dit elke keer moet, maar we gaan het zien. Ik zal er sowieso bij de volgende laadsessie rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:25
Ik heb geladen op een parkeerterrein met slagboomtoegang. Exploitant op factuur Vandebron is NLRBC.
Weet iemand wie dit is?

Tarief in december 22 €0.365 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Laatst online: 20:01
[...]Bij DC laden ligt het er nogal aan welke pas je dan gebruikt. Ga je voor MAINGAU van 59ct of Coolblue van 97ct, beiden een flat tarief en breed geaccepteerd maar nogal een verschil.
De post waar ik op reageerde ging over AC-laden, ik kijk wel (ongeveer 1x per maand als het laadkompas weer wordt gepost) of ik nog steeds de voordeligste vastetarieflaadpas gebruik. Voor DC is het sowieso een ander verhaal, daar zou ik alleen gebruik van maken als AC-laden niet of nauwelijks te doen is* en dan kun je een overzichtje maken van pas X bij aanbieder Y is gedurende de trip de beste optie. Sowieso veranderen de prijzen zo snel dat je geen uitspraken kunt doen over de langere termijn.

* mijn hybrid doet niet aan DC-laden dus geen persoonlijke ervaring mee. Wellicht kom ik tot andere inzichten als ik over ga op een full-electric EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Waar zie jij die 22% BTW bij Enel X facturen? Want ik ga in 2023 zo ook gemakkelijk over het drempelbedrag van €50 komen. Het is dan €9,90 per bundel, en die maximale 3 bundels per maand (dacht ik) ga ik gemakkelijk halen.
Zie @Wesco
Bij mij hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainBrainNL
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-09 09:26
anc schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:11:
Gisteren net als iemand anders hier bij huis geladen met de Jaguar App aan een ParknCharge laadpaal.
Kostte wat moeite om het werkend te krijgen. In de app moet je op start drukken en vervolgens wachten, meerdere malen ingedrukt, stekker eruit erin en net toen ik dacht ik geef het op begon hij te laden.
Tot zover oke!

Daarna weer stoppen met laden en ontkoppelen. In de app kan je niets en op de laadpaal had ik ook geen stop knop dus is er maar 1 optie en dat is via de auto app het laden stoppen. Dat ging natuurlijk feilloos het laden stopte en op de paal ging het lampje groen branden, maar de kabel kwam niet uit de paal. Kabel bleef vast zitten dus ik bel naar ParknCharge en die vertelde mij dat ze de paal wilde resetten, maar omdat er nog iemand anders aan het laden was konden ze dat niet doen! Ik moest wachten tot die klaar is. Oke oke, niet echt heel handig he! Dus na discussie maar laten gaan en ik dacht ik hang de kabel er weer aan vast maar toen sprong het lampje op rood.
Pas toen de andere auto klaar was kon ik opnieuw bellen en konden ze de paal resetten. Echt super onhandig. Ik ben bang dat dit elke keer moet, maar we gaan het zien. Ik zal er sowieso bij de volgende laadsessie rekening mee houden.
Nou, als het zo moet wordt het ondanks het lage tarief wel erg onaantrekkelijk om met alleen de app te laden. Zou jaguar het op die manier proberen te ontmoedigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

TrainBrainNL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Nou, als het zo moet wordt het ondanks het lage tarief wel erg onaantrekkelijk om met alleen de app te laden. Zou jaguar het op die manier proberen te ontmoedigen?
Ik probeer het sowieso een maand uit. Gisteren was het ook echt extreem bagger weer en is het geduld iets wat beperkt als je kabel in uit met telefoon erbij moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-07 18:02

gtp

anc schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:11:
Tot zover oke!

Hmm ik ben nu ook aan het laden met de Juicepass app (Allego laadpaal). Starten met laden ging heel gemakkelijk, eerst de kabel erin en op start drukken. Nu geeft de app aan dat ik aan het laden ben en er is een “stop charging” knop. Lijkt me geen probleem dus, we gaan het zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1rNeeSYub2eagRl4D4uj1_LJDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j75EepAIaHqfPGw6zpG1B7ro.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

TrainBrainNL schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Hier een vergelijkbare (maar iets betere) ervaring. Bij de ene paal paal lukt het prima, starten via de app gaat snel, de laadsessie blijft zichtbaar, en stoppen via de app verliep ook prima. Bij de andere paal 'verdwijnt' de laadsessie uit de app en kan ik hem dus niet stoppen, en geeft hij gewoon 'occupied' aan.

Hier is mijn ervaring tot nu toe dat 1x het stoppen vanuit de auto goed ging, en de kabel ontkoppelde, en 1x dat het stoppen van de auto de kabel niet ontkoppelde, en dus de klantenservice van de CPO nodig was. Deze heeft hem wel binnen één a twee minuten kunnen ontkoppelen.

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:46
gtp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:49:
[...]

Hmm ik ben nu ook aan het laden met de Juicepass app (Allego laadpaal). Starten met laden ging heel gemakkelijk, eerst de kabel erin en op start drukken. Nu geeft de app aan dat ik aan het laden ben en er is een “stop charging” knop. Lijkt me geen probleem dus, we gaan het zien!

[Afbeelding]
Je weet dat je 2 verschillende apps aan het vergelijken bent? Juicepass is geen Jaguar Charge ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-07 18:02

gtp

gremsems schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:38:
[...]

Je weet dat je 2 verschillende apps aan het vergelijken bent? Juicepass is geen Jaguar Charge ...
Oops, ik dacht dat de Jaguar app deze Enelx Juicepass was, sorry. Zoveel apps en laadpassen in ben er helemaal van in de war. In elk geval, mooi tarief van €0,31per kWh dankzij jullie hier, ik was er zelf anders nooit achter gekomen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Tjado schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Hier een vergelijkbare (maar iets betere) ervaring. Bij de ene paal paal lukt het prima, starten via de app gaat snel, de laadsessie blijft zichtbaar, en stoppen via de app verliep ook prima. Bij de andere paal 'verdwijnt' de laadsessie uit de app en kan ik hem dus niet stoppen, en geeft hij gewoon 'occupied' aan.

Hier is mijn ervaring tot nu toe dat 1x het stoppen vanuit de auto goed ging, en de kabel ontkoppelde, en 1x dat het stoppen van de auto de kabel niet ontkoppelde, en dus de klantenservice van de CPO nodig was. Deze heeft hem wel binnen één a twee minuten kunnen ontkoppelen.
Nu 3 of 4 laadsessies gehad waarvan er bij eentje de helpdesk nodig was. Vanochtend ging het prima bij een Allego paal, via de app gestart, daarna de kabel ingeplugd. Bij het beeindigen precies andersom, eerst stoppen in de app, daarna kabel eruit.

Wat ik nog kan herinneren van de Bonnet app is dat het starten een bepaalde volgorde vereiste. Wellicht is dat bij Jaguar Charging ook zo?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado

Tjado

Dé man

Peutpeut schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Nu 3 of 4 laadsessies gehad waarvan er bij eentje de helpdesk nodig was. Vanochtend ging het prima bij een Allego paal, via de app gestart, daarna de kabel ingeplugd. Bij het beeindigen precies andersom, eerst stoppen in de app, daarna kabel eruit.

Wat ik nog kan herinneren van de Bonnet app is dat het starten een bepaalde volgorde vereiste. Wellicht is dat bij Jaguar Charging ook zo?
Het issue is dat de actieve laadsessie in deze gevallen niet meer zichtbaar is in de Jaguar app. Op dat moment heb je dus geen optie meer om de sessie te stoppen 'zoals het hoort' via de app. Gelukkig lukt het bij mijn vaste oplaadpunt (ook Allego) inderdaad wel prima. Hopelijk is het een bug die opgelost wordt.

Die ene, met die snor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:34
In Amsterdam een aantal palen getest met de Jaguar app. Per paal verschillend hoe goed het werkt. Ik heb sowieso nog nooit de optie gehad om de sessie te stoppen via de app, deze verdwijnt altijd direct na het starten waar ik een fout melding krijgt, ook al start de sessie meestal wel. Bij 3 palen van Vattenfall geprobeerd, bij "oude" palen, volgens mij van EV-Box, werkt het het beste. Je plugt in, start via app en hij laadt meteen. Als ik hem via mijn auto ontkoppel gaat hij bij de paal ook direct los. Bij Alfen palen duurt het lang voordat de sessie start, als hij al start. Loskoppelen gaat niet, dit werkt alleen als je de tag er voor houdt, die ik dus niet heb. Bellen is dan de enige optie (al is 5 minuten wachten ook een optie volgens mijn buurman). Bij een paal van TotalEnergies krijg ik bij het starten direct foutmelding en werkt laden helemaal niet. Maar ik heb liever dit gedoe dan dat ik 0,68 cent per kWh moet betalen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anc

anc

Hemmik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:56:
In Amsterdam een aantal palen getest met de Jaguar app. Per paal verschillend hoe goed het werkt. Ik heb sowieso nog nooit de optie gehad om de sessie te stoppen via de app, deze verdwijnt altijd direct na het starten waar ik een fout melding krijgt, ook al start de sessie meestal wel. Bij 3 palen van Vattenfall geprobeerd, bij "oude" palen, volgens mij van EV-Box, werkt het het beste. Je plugt in, start via app en hij laadt meteen. Als ik hem via mijn auto ontkoppel gaat hij bij de paal ook direct los. Bij Alfen palen duurt het lang voordat de sessie start, als hij al start. Loskoppelen gaat niet, dit werkt alleen als je de tag er voor houdt, die ik dus niet heb. Bellen is dan de enige optie (al is 5 minuten wachten ook een optie volgens mijn buurman). Bij een paal van TotalEnergies krijg ik bij het starten direct foutmelding en werkt laden helemaal niet. Maar ik heb liever dit gedoe dan dat ik 0,68 cent per kWh moet betalen :)
Bedrijf moet toch op een bepaald moment toch ook gek worden van mensen die bellen waarbij de kabel niet los gaat nadat het laden gestopt is?
Ik hoop dat het een bugje is en snel opgelost word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert1962
DjMark schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:22:
-App gedownload

Dank voor de goede tip; ik d8 dat je freshmile alleen in Frankrijk kon gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
[...]

Dat is toch ook een optie? Om je cc te koppelen.
Ik heb dat niet gedaan omdat ik er een unheimisch gevoel bij kreeg en zal dus elke keer 20 of 50 euro op de kaart zetten via het dashboard van Freshmile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik heb op 6 januari een Enel X laadpas besteld, die kwam vanmorgen binnen. 10 dagen gewacht dus maar. Dan mag ik niet klagen als ik sommige verhalen hier lees.

Even kijk of ik deze pas alsnog aan mijn prive backup account kan linken (want heb liever 22% btw in plaats van 0% btw facturen).

Ik kreeg mijn Enel X laadsessie niet meer gestopt (kabel wel vrijgegeven) en werd snel en goed geholpen door de Italiaanse klantenservice. De medewerker bezweerde mij dat het dubbel afschrijven van kWh bij het bundel vernieuwen op dezelfde dag alleen een visuele bug is. Mijn zakelijke account kon hij alleen niet overzetten naar een prive account voor de BTW. Maar hij adviseerde mij toch vooral een 2e account aan te maken, dat was geen probleem.

Het was hem wel opgevallen dat er nogal wat gebruikers in Nederland waren van Enel X.
anc schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Bedrijf moet toch op een bepaald moment toch ook gek worden van mensen die bellen waarbij de kabel niet los gaat nadat het laden gestopt is?
Ik hoop dat het een bugje is en snel opgelost word.
Die denken: we moeten de Jaguar dealers van nieuwe laadpassen voorzien want al die iPace gebruikers lopen met die app aan te rommelen.

[ Voor 50% gewijzigd door Malarky op 17-01-2023 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 08:51
Binnenkort kan ik na zeer lang wachten eindelijk met mijn EV rijden.

Nu, het betreft een bedrijfswagen waarbij de laadsessies in BE vergoed worden door mijn werkgever.
Maar als ik met de EV naar het buitenland ga dien ik zelf een laadpas te voorzien.
Ik heb gezien dat Bonnet een interessant laadpas/laadoplossing kan zijn.

Maar met al die laadpassen ben ik het overzicht helemaal kwijt.
Welke zijn nu de interessante voor sporadisch gebruik in het buitenland?
Bij voorkeur zonder abbokost of zo laag mogelijk.
1 grote rit naar italie & paar kleine city trips in buurlanden zoals NL & FR.

En wat is het budget dat ik mag rekenen per snellaadbeurt? Betreft Enyaq 80.
Want voor 1400km zag ik op ABRP kost van 220 euro aan opladen enkele rit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:46
scifoflux schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:52:

Nu, het betreft een bedrijfswagen waarbij de laadsessies in BE vergoed worden door mijn werkgever.
Maar als ik met de EV naar het buitenland ga dien ik zelf een laadpas te voorzien.

Juicepass is in dat geval een leuke: €45 voor 145KW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
scifoflux schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:52:

Bonnet is sinds een paar maanden niet meer zo gunstig. Voor geschikte laadpassen zonder abbo zou ik even kijken op laadpastop10.nl. Verder is de Shell Recharge wel een goede backup zonder abbo. En als je koopjes zoekt, blijf dan dit topic volgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

gremsems schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:46:
[...]
Juicepass is in dat geval een leuke: €45 voor 145KW.
Inderdaad wel een mooie mits je het opmaakt en er niet overheen gaat. Dat belemmert mij ervan om dit af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
Tjado schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Bij de palen van Allego ontkoppelt ie altijd nadat ik de kabel uit de auto haal na 5sec. Zo stop ik meestal de Juicepass sessie want de app toont te vaak of de sessie niet meer, of zegt dat er een fout is opgetreden met stoppen, slechts soms gaat het goed. Echter binnen 2 minuten na stoppen (door ontkoppelen) krijg ik altijd netjes een melding via de app binnen dat de laadsessie beëindigd is. Overigens ging dat ook zo bij TotalEnergies palen. Maar er zullen ongetwijfeld nog wat oude boxen zijn (Ik vind die van EVbox altijd vrij waardeloos) die de stekker gelockt houden.

K heb ook een pas maar eigenlijk is t nog sneller zo en geen pasjes hoeven opdiepen. Jammer dat niet meer aanbieders een druppel/tag hebben voor aan de autosleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:29
Door een aantal negatieve ervaringen met de Ecotap laadpas (laadpalen die in de lijstmodus van de app staan met tarieven die niet kloppen) zit ik me af te vragen wat nu de meest betrouwbare gratis pas zonder abonnementskosten via Last Mile Solutions is.

Volgens mij kan je de LMS-laadpassen in 3 categorieën onderverdelen.

1. LMS-passen die het CPO-tarief + een fee per sessie rekenen:
  • NL MAB: CPO-tarief + € 0,11 per sessie --> geen app meer in de appstores te vinden?
  • CenEnergy: CPO-tarief + € 0,12 per sessie
  • EDGe Mobility: CPO-tarief + € 0,30 per sessie
  • Fluctis: CPO-tarief + € 0,30 per sessie --> geen app om eerst het tarief op te zoeken?
  • Energie VanOns: CPO-tarief + € 0,363 per sessie --> geen app om eerst het tarief op te zoeken?
2. LMS-passen die het CPO-tarief + een opslag per kWh rekenen:
  • DIC Laadsystemen: CPO-tarief + € 0,01 per kWh
  • Ecotap: CPO-tarief + € 0,01 per kWh --> app laat alleen in kaartmodus juiste tarieven zien
  • Greenload: CPO-tarief + € 0,01 per kWh --> geen app om eerst het tarief op te zoeken?
  • Luminus: CPO-tarief + € 0,01 per kWh
3. LMS-passen die een combinatie rekenen:
  • EV-Company: CPO-tarief + € 0,12 per sessie + € 0,015 per kWh
  • Evensnelladen: CPO-tarief + € 0,11 per sessie + € 0,015 per kWh
De 1e categorie lijkt het meest aantrekkelijk. In deze categorie springt EDGe Mobility er uit. Als je meer dan 11 kWh laadt, ben je al goedkoper uit dan de passen uit categorie 2 en 3.

Kortom, de pas van EV-Company die ik lang gebruikt heb, gaat de prullenbak in. De pas van CenEnergy gaat worden besteld. Voorlopig hou ik de Ecotap laadpas als back-up omdat zij een totaal andere app gebruiken dan de andere LMS-aanbieders. In deze Easy Charging Quality app staan palen, die niet in de gebruikelijke LMS-apps staan. Als Ecotap deze nieuwe app weet te verbeteren, zijn zij wellicht toch nog aantrekkelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door nathalia op 17-01-2023 17:33 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
nathalia schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:38:
Door een aantal negatieve ervaringen met de Ecotap laadpas (laadpalen die in de lijstmodus van de app staan met tarieven die niet kloppen) zit ik me af te vragen wat nu de meest betrouwbare gratis pas zonder abonnementskosten via Last Mile Solutions is.

• EDGe Mobility: CPO-tarief + € 0,11 per sessie --> hoe aan te vragen?
  • NL MAB: CPO-tarief + € 0,11 per sessie --> geen app meer in de appstores te vinden?
  • Fluctis: CPO-tarief + € 0,30 per sessie --> geen app om eerst het tarief op te zoeken?
  • Energie VanOns: CPO-tarief + € 0,363 per sessie --> geen app om eerst het tarief op te zoeken?
  • Ecotap: CPO-tarief + € 0,01 per kWh --> app laat alleen in kaartmodus juiste tarieven zien
  • Greenload: CPO-tarief + € 0,01 per kWh --> geen app om eerst het tarief op te zoeken?
De 1e categorie lijkt het meest aantrekkelijk. In deze categorie springt CenEnergy er uit. Als je meer dan 12 kWh laadt, ben je al goedkoper uit dan de passen uit categorie 2 en 3.

Kortom, de pas van EV-Company die ik lang gebruikt heb, gaat de prullenbak in. De pas van CenEnergy gaat worden besteld. Voorlopig hou ik de Ecotap laadpas als back-up omdat zij een totaal andere app gebruiken dan de andere LMS-aanbieders. In deze Easy Charging Quality app staan palen, die niet in de gebruikelijke LMS-apps staan. Als Ecotap deze nieuwe app weet te verbeteren, zijn zij wellicht toch nog aantrekkelijk.
Zelf heb ik goede ervaringen met E-Flux (+abbo) maar kan ook zonder abbo, dan heb je startkosten.
https://www.e-flux.io/tra...lering-elektrisch-rijden/

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:04
Brotuck schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Zelf heb ik goede ervaringen met E-Flux (+abbo) maar kan ook zonder abbo, dan heb je startkosten.
Grappig, daar heb ik vanmorgen gezocht naar de tarieven, die staan echter nergens op de site en daarvoor zou je eerst de app moet downloaden? :? :?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
A3-D schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Grappig, daar heb ik vanmorgen gezocht naar de tarieven, die staan echter nergens op de site en daarvoor zou je eerst de app moet downloaden? :? :?
Die link die ik postte geeft de rekenmethode aan. Verder is het vrij simpel.
- CPO + abbo iedere maand
of
- CPO + starttarief 0,29

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dat is bij bijna alle aanbieders tegenwoordig het geval vanwege de hoge snelheid van tariefswijzigingen.

@nathalia Van alle LMS laadpassen zonder abonnement is degene met het laagste tarief die van Elbizz (CPO + 6 cent per transactie).

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
PeterZ(on) schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Dat was volgens mij niet zo, voorheen moest je altijd een bedrag storten. Staat ook nog op de laadpastop10, @Hachy Dan is dit weer een mooie optie voor laden in Frankrijk. :)
Fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
Brotuck schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Het ging mij puur even om LMS-laadpassen en om duidelijkheid te scheppen in het grote aanbod daarvan. De E-Flux pas ken ik. Bij de laadpalen waar de LMS-laadpas goedkoop is, is de E-Flux pas eigenlijk nergens goedkoper. Vaak zijn de tarieven gelijk, maar is het starttarief van de LMS-laadpas lager.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
Hachy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:10:

@nathalia Van alle LMS laadpassen zonder abonnement is degene met het laagste tarief die van Elbizz (CPO + 6 cent per transactie).
Je hebt daarin helemaal gelijk. Ik heb alleen gekeken naar de gratis LMS-laadpassen.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Ik heb zo'n LMS kaart via Numobi.

Nu zoek ik een laadpunt in Frankrijk nabij een hotel waar we gaan verblijven.
Die rekenen 0,5€ per minuut aan een 22 kW laadpaal waar ik maar 11kW kan laden natuurlijk.

2 uurtjes laden... 50€ voor een bereik van iets meer dan 100km...
Dat moet toch verboden worden...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Doe voor de gein eens het adres van het laadpunt? Ligt vaak aan het roaming tarief van plaatselijke CPO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hachy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:38:
Doe voor de gein eens het adres van het laadpunt? Ligt vaak aan het roaming tarief van plaatselijke CPO.
Chemin Saint-Julien, Bayeux 14400 FR

Als ik het bekijk bij Shell recharge, dan is het 0,42€ per kWh...

[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 17-01-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
anc schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Inderdaad wel een mooie mits je het opmaakt en er niet overheen gaat. Dat belemmert mij ervan om dit af te sluiten.
Stel: Je maakt niet alles op en er blijft 10 kWh over. Dan heb je geladen voor 45/135=€0,3333 per kWh
Stel: Je gaat er 10 kWh overheen (AC), dan heb je geladen voor 52/155= €0,3355

Dat valt toch allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld

• EDGe Mobility: CPO-tarief + € 0,11 per sessie --> hoe aan te vragen?
De 1e categorie lijkt het meest aantrekkelijk. In deze categorie springt CenEnergy er uit. Als je meer dan 12 kWh laadt, ben je al goedkoper uit dan de passen uit categorie 2 en 3.

Je vergeet Elbizz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Tommie12 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Chemin Saint-Julien, Bayeux 14400 FR

Als ik het bekijk bij Shell recharge, dan is het 0,42€ per kWh...
Ah dan zou ik niet verder zoeken. Waarschijnlijk kun je nog wel iets goedkoper maar voor een hotel is dit toch prima doable zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Tommie12 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:35:
Ik heb zo'n LMS kaart via Numobi.

Nu zoek ik een laadpunt in Frankrijk nabij een hotel waar we gaan verblijven.
Die rekenen 0,5€ per minuut aan een 22 kW laadpaal waar ik maar 11kW kan laden natuurlijk.

2 uurtjes laden... 50€ voor een bereik van iets meer dan 100km...
Dat moet toch verboden worden...
Werkt Miio niet daar ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTjnqH2EFfcwaNWVT2PfmwemanI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxtAnUdx9pBqw89UaMz1WI5U.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc

anc

pmiddeld schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:49:
[...]

Stel: Je maakt niet alles op en er blijft 10 kWh over. Dan heb je geladen voor 45/135=€0,3333 per kWh
Stel: Je gaat er 10 kWh overheen (AC), dan heb je geladen voor 52/155= €0,3355

Dat valt toch allemaal wel mee?
Ja zeker als het maar 10 kWh is. Ik zie het mij al gebeuren dat ik niet oplet en 50kWh eroverheen ga. Concept is echt wel goed zo'n bundel maar laat het dan auto refillen ofzo 145kwh maak ik elke maand wel op.

Ik heb vandaag eens gezocht naar zo'n Jaguar charge laadpas. Ze hebben een mooie site, maar daar staat eigenlijk helemaal niets. In de app ook niet. Er staat nergens hoe je een pas kan krijgen en/of dat het überhaupt alleen voor Jaguar's zou zijn. Dus ik bel een lokale dealer met de vraag en die stelde dat ze niet meer te leveren zijn en mochten er garage's zijn die nog voorraad hebben dan moet zo'n pas gekoppeld worden aan een Jaguar.
De hoop slinkt een beetje in maar je kan ook op de Jaguar charge website inloggen met je account en ben ik daar gaan chatten met de klantenservice. Die gaven mij hoop doordat ze mij per mail informatie kunnen toesturen hoe ik zo'n pas kon bestellen.... tot ik de mail kreeg waarin staat dat je bij de lokale Jaguar dealer moet zijn.
Conclusie... het lijkt wel een verouderd systeem waar geen concreet support voor is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Variabele tarieven biedt Miio alleen in Portugal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
anc schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Ja zeker als het maar 10 kWh is. Ik zie het mij al gebeuren dat ik niet oplet en 50kWh eroverheen ga. Concept is echt wel goed zo'n bundel maar laat het dan auto refillen ofzo 145kwh maak ik elke maand wel op.
Dan moet je wel een hele grote accu hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
Je hebt daarin helemaal gelijk. Ik heb alleen gekeken naar de gratis LMS-laadpassen. Bij Elbizz betaal je € 12,95 voor de pas. Het starttarief scheelt € 0,06 met CenEnergy. Dan moet je dus 216 keer laden voordat je dat er uit hebt. Zo vaak gebruik ik de pas ook weer niet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door nathalia op 17-01-2023 17:35 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hachy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Ah dan zou ik niet verder zoeken. Waarschijnlijk kun je nog wel iets goedkoper maar voor een hotel is dit toch prima doable zou ik zeggen.
Punt is, de Numobi pas krijg ik van de werkgever, en wordt ook direct afgerekend.

De Shell pas heb ik voor noodgevallen en die moet ik dan gaan terugclaimen...
Dit is trouwens niet bij een Hotel, maar bij een supermarkt.

Dat gekke Numobi tarief heb ik nog gezien in deze omgeving. Daar moet toch een fout gemaakt zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
pmiddeld schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Dan moet je wel een hele grote accu hebben.
Ja en weinig opletten. Het kost mij bij een 11kW paal ca. 14u om 50kWh te laden (1F).
Dus voordat ik 50kWh over de bundel van 145kWh heen ga moet ik wel erg lang slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@nathalia
Ik heb die app CenEnergy even bekeken en dat ziet er het zelfde uit als Evcompany. En dus het zelfde probleem dat er heel wat laadpalen niet meer zichtbaar zijn dus ook de prijs niet. Zou dat nu bij alle aanbieders van LMS zo zijn vraag ik mij nu af?

Edit
Edge Mobility het zelfde probleem dus ja zal wel een LMS probleem zijn dan.

[ Voor 13% gewijzigd door evtje op 17-01-2023 19:57 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut

• EDGe Mobility: CPO-tarief + € 0,30 per sessie
De 1e categorie lijkt het meest aantrekkelijk. In deze categorie springt EDGe Mobility er uit. Als je meer dan 11 kWh laadt, ben je al goedkoper uit dan de passen uit categorie 2 en 3.

Dank voor je uiteenzetting, ik wist niet van de opslag per kWh van EV-company, ik ben ook niet geïnformeerd. Toen ik de pas in gebruik nam was hier nog geen sprake van voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Tjado schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Het issue is dat de actieve laadsessie in deze gevallen niet meer zichtbaar is in de Jaguar app. Op dat moment heb je dus geen optie meer om de sessie te stoppen 'zoals het hoort' via de app. Gelukkig lukt het bij mijn vaste oplaadpunt (ook Allego) inderdaad wel prima. Hopelijk is het een bug die opgelost wordt.
Ik begrijp wat je bedoelt, heb dit ook gehad. Vandaag weer, nu bij een Vattenfall paal en die unlockte vanzelf, binnen enkele minuten. Ik had nét de helpdeskmedewerker aan de telefoon en toen hoorde ik de laadpaal ontgrendelen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:23
Misschien een handige tip voor de gebruikers van de Jaguar app.

Als je tijdens een actieve laadsessie op de kaart de laadpaal en juiste aansluiting selecteert waaraan je staat te laden kom je weer terug in het scherm van de actieve laadsessie en kan je deze stoppen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado

Tjado

Dé man

Jaapio_B schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:27:

Als je tijdens een actieve laadsessie op de kaart de laadpaal en juiste aansluiting selecteert waaraan je staat te laden kom je weer terug in het scherm van de actieve laadsessie en kan je deze stoppen.
Thanks voor de tip, maar dit is dan nieuw denk ik? Toen ik er last van had stond er gewoon 'occupied' op de aansluiting waar ik stond te laden. Ik zal het in ieder geval nog eens proberen :)

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado

Tjado

Dé man

Brotuck schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:09:
[...]

Die link die ik postte geeft de rekenmethode aan. Verder is het vrij simpel.
- CPO + abbo iedere maand
of
- CPO + starttarief 0,29
Hier in de straat staat een Eflux paal, die geeft als tarief het volgende aan. Hoe werkt dit dan precies met de 'hourly rate'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E17eLA7eCbdIBGKW4wJhlNg83dg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oBTXQfV7pemgYm6iBqhIin6F.png?f=user_large

Deze paal is ook enkel te zien in de Eflux app, en niet in de andere laad apps die ik gebruik. Enig idee waarom dit zo kan zijn?

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:23
misschien een privé paal met e-flux backend?
En de eigenaar wil 30 cent per uur verdienen voor het bezet houden van de paal + de kwh prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11
Peutpeut schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:52:
[...]
Dank voor je uiteenzetting, ik wist niet van de opslag per kWh van EV-company, ik ben ook niet geïnformeerd. Toen ik de pas in gebruik nam was hier nog geen sprake van voor zover ik weet.
Ik heb op 14 november 2022 een email gekregen van EV Company waarin ze deze wijziging uitgebreid en helder hebben toegelicht. Ze hebben daarin alleen niet aangegeven waarom ze dit aangepast hebben.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nathalia
evtje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:48:
@nathalia
Ik heb die app CenEnergy even bekeken en dat ziet er het zelfde uit als Evcompany. En dus het zelfde probleem dat er heel wat laadpalen niet meer zichtbaar zijn dus ook de prijs niet. Zou dat nu bij alle aanbieders van LMS zo zijn vraag ik mij nu af?

Edit
Edge Mobility het zelfde probleem dus ja zal wel een LMS probleem zijn dan.
Ik ben zelf ook gaan testen.

Adres: Sweelinckhof 1 te Wognum
Laadpaal van E-Flux met CPO tarief van € 0,34

Eerst met de CenEnergy pas gekeken. Je verwacht CPO-tarief + € 0,12 startkosten. Maar nee hoor! Tarief bij CenEnergy is € 0,39 en zonder sessiekosten.

Daarna met de EDGe Mobility pas gekeken. Je verwacht CPO-tarief + € 0,11 startkosten. Maar nee hoor! Tarief bij EDGe Mobility is € 0,38 + een sessietarief van € 0,30.

Toen nog met de Ecotap pas gekeken. Je verwacht CPO-tarief + € 0,01 per kWh. Maar nee hoor!
Tarief bij Ecotap is € 0,36

---------------------------------------------------------------------------

Adres: Vossestaart 7 te Wognum
Laadpaal van Vattenvall (MRA-regio) met CPO tarief van € 0,34

Eerst met de CenEnergy pas gekeken. Je verwacht CPO-tarief + € 0,12 startkosten. Maar nee hoor! Tarief bij CenEnergy is € 0,39 en zonder sessiekosten.

Daarna met de EDGe Mobility pas gekeken. Je verwacht CPO-tarief + € 0,11 startkosten. Maar nee hoor! Tarief bij EDGe Mobility is € 0,38 + een sessietarief van € 0,30.

Toen nog met de Ecotap pas gekeken. Je verwacht CPO-tarief + € 0,01 per kWh. Maar nee hoor!

Adres: Westfriese Parkweg 1 te Hoorn
Laadpaal van Allego (DC-lader) met CPO tarief van € 0,94

Eerst met de CenEnergy pas gekeken. Je verwacht CPO-tarief + € 0,12 startkosten. Maar nee hoor! Tarief bij CenEnergy is € 0,99 en zonder sessiekosten.

Daarna met de EDGe Mobility pas gekeken. Je verwacht CPO-tarief + € 0,11 startkosten. Maar nee hoor! Tarief bij EDGe Mobility is € 0,98 + een sessietarief van € 0,30.

Tarief bij Ecotap is € 0,97

Conclusie van de test:
  • CenEnergy is een LMS-laadpas die helemaal niet het CPO-tarief + € 0,12 sessiekosten rekent. Zij rekenen CPO-tarief + € 0,05 per kWh
  • EDGe Mobility is een LMS-laadpas die helemaal niet het CPO-tarief + € 0,11 sessiekosten rekent. Zij rekenen CPO-tarief + € 0,04 per kWh + een sessietarief van € 0,30
  • Ecotap is een LMS-laadpas die helemaal niet het CPO-tarief + € 0,01 per kWh rekent. Zij rekenen het CPO-tarief + € 0,02 per kWh bij AC-laden en het CPO-tarief + € 0,03 per kWh bij DC-laden

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
nathalia schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:17:
[...]

Ik ben zelf ook gaan testen.

Adres: Sweelinckhof 1 te Wognum
Laadpaal van E-Flux met CPO tarief van € 0,34

Adres: Vossestaart 7 te Wognum
Laadpaal van Vattenvall (MRA-regio) met CPO tarief van € 0,34

Adres: Westfriese Parkweg 1 te Hoorn
Laadpaal van Allego (DC-lader) met CPO tarief van € 0,94

Eerst met de CenEnergy pas gekeken. Je verwacht CPO-tarief + € 0,12 startkosten. Maar nee hoor! Tarief bij CenEnergy is € 0,99 en zonder sessiekosten.

Daarna met de EDGe Mobility pas gekeken. Je verwacht CPO-tarief + € 0,11 startkosten. Maar nee hoor! Tarief bij EDGe Mobility is € 0,98 + een sessietarief van € 0,30.

Tarief bij Ecotap is € 0,97

Conclusie van de test:
  • CenEnergy is een LMS-laadpas die helemaal niet het CPO-tarief + € 0,12 sessiekosten rekent. Zij rekenen CPO-tarief + € 0,05 per kWh
  • EDGe Mobility is een LMS-laadpas die helemaal niet het CPO-tarief + € 0,11 sessiekosten rekent. Zij rekenen CPO-tarief + € 0,04 per kWh + een sessietarief van € 0,30
  • Ecotap is een LMS-laadpas die helemaal niet het CPO-tarief + € 0,01 per kWh rekent. Zij rekenen het CPO-tarief + € 0,02 per kWh bij AC-laden en het CPO-tarief + € 0,03 per kWh bij DC-laden
Ik vind dit wel schrikbarend wat je hier allemaal laat zien. Je moet er dus gewoon duur achterkomen. Pff. Ik had vorige jaar nog een vraag neergelegd bij Evcompany over een tarief van een laadpaal bij een bedrijf in Enkhuizen waar je toen voor 27ct/kWh kon laden maar bij Evcompany op de rekening 42ct/kWh kwam te staan. De Evcompany had de vraag doorgestuurd naar LMS hieronder de vraag en antwoord.

Onze klant vraagt zich af waarom wij aan de Westeinde 62 te Enkhuizen een tarief van 0,42 ct hanteren terwijl de CPO en andere aanbieders van laadpassen op 0,27 ct staan?

Onze backoffice partner komt met de volgende conclusie:

Wij hebben de prijs gebaseerd op wat de CPO bij ons in rekening brengt. Het kan zijn dat de CPO bij haar eigen klanten een andere prijs in rekening brengt dat bij haar partners.

Hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Nou hiermee moet ik mee doen en LMS komt er zo mee weg. Ik ben toen gaan laden met de Shell Recharge die daar wel 27ct berekend nu per januari is dat 30ct geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Jaapio_B schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:27:

Daar staat bij mij bezet en de knop van starten is weg, niets voor in de plaats. Dit was afgelopen weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Nu de prijzen zo sterk gestegen zijn zie ik bij de app van Bosch 'Charge my EV' nog steeds lage prijzen. Start tarief van 82ct en 34.4 cent per kWh.
Klopt het dat je alleen met de app kan starten, ik zie niet dat je een kaart kan aanvragen.
Gebruikt iemand de Bosh?

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Pagina: 1 ... 21 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2