Dit was helaas exact wat ik in sept/okt al voorspeld had, AC prijzen van rond 55-60 cent. Makkelijk te beredeneren obv kale stroomprijs + hogere BTW + opslag laadpaalinfra (was immers altijd al 5-10 ct/kwh duurder dan thuis), en als klap op de vuurpijl het vervallen van de vrijstelling voor ODE-belasting op laadpalen. Dit zat al jaren in de pijplijn maar komt werkelijk op het slechts denkbare moment mogelijk; de grootste explosie in energieprijzen sinds 50 jaar. Mss dat Shell dit even vergeten was en de prijs daarom zo snel weer aangepast wordt.
Grote vragen;
1) gaan de prijzen (net zo hard) ook weer dalen als de stroomprijzen structureel verbeteren, of zitten we hier nu jaren aan vast? Had gezien de miljardenwinsten van oliemaatschappijen die in de laadpalen stappen verwacht dat ze tijdelijk enigszins zouden toeleggen op deze tak, om zich goed te positioneren en een wit voetje te halen tav "vergroening", na alle ellende die ze mede veroorzaakt hebben. Immers, handhaven van wat lagere laadprijzen zou een druppeltje zijn op de begroting van Shell, Total enz. Helaas blijkt het tegendeel waar.
2) wat voor km tarief gaan we dan in het beste geval op uitkomen tov benzine, ik denk partij als Shell nu rekent met kale stroomprijs ca. 35ct incl BTW (prijspijl mid-2022) +15 cent energiebelasting (incl. ODE; dit is samen gevoegd dit jaar), +5 cent opslag kosten laadinfra = 55 cent/kwh. Kale prijs wordt in beste geval 20 cent denk ik, dan lijkt +- 0,40/kwh haalbaar. Maar ondertussen gaat benzine 1-juli met 17 cent omhoog. Betekent benzine rond 1,90/L.
Bij verbruik 160wh/km en 1:17 is dit resp. 6,2 en 11cent/km.
3) thuisladers kunnen voordeel behalen met dynamisch energiecontract (mits niet teveel zonnepanelen) door s nachts te laden, maar; zouden er ook dynamische prijzen kunnen komen voor AC palen? Immers de exploitant heeft er toch ook baat bij dat er meer in de daluren geladen wordt?
Tot slot, vergeet niet dat in 2025 EV ook MRB mogen gaan aftikken, wat door hun hoge gewicht behoorlijk in de papieren gaat lopen; dit is vaak 2-3x zo hoog als een benzine auto van vergelijkbare klasse. K hoop nog op een soort last minute accugewichtskorting in later stadium (begroting 2024), maar voorlopig heeft de overheid wel wat anders aan het hoofd.
De EV business case begint er voor de gewone automobilist alleen maar slechter op te worden. Terwijl de voorspellingen waren dat het alsmaar zou verbeteren, worden middenklasse EV's bepaald niet goedkoper en lijken betaalbare A/B segment instappers al helemaal een utopie. Leuk voor de lease rijder die toch verplicht gaat worden EV te rijden en de kosten (grotendeels) niet hoeft te dragen, en een enkele liefhebber die de beperkingen van een EV voor lief neemt in ruil voor de fijnere rij-eigenschappen... Maar voor 90% van NL blijft het onbereikbaar duur speelgoed, en zo blijft de tweedehands markt ook slapjes in aanbod.
Ik zie het scenario voor me dat ICE nog heel lang op de occasionmarkt blijven, tegen die tijd heel oude auto's die beter vervangen hadden kunnen worden voor een modern brandstof/hybride voertuig, maar ja, ' dat mag niet meer'. Een soort Cuba-light. En de rest rijdt in EV's die reeel gezien beginnen bij zeg 35K nieuwprijs.
Disclaimer: een tevreden EV-rijder (afhankelijk van publieke palen) die dit hele proces met lede ogen aanziet. (Nota bene een e-Up, uit productie gehaald door VW omdat het niet meer uit kan. Tot zover de betaalbare EV

)