[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 232 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 04:45

Malarky

Wils voor wat ieder

vanaalten schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Hier gisteren/vandaag probleemloos met Vattenfall bij een TotalEnergies paal geladen voor 39,97 cent/kWh, dus die prijs klopt voor deze paal in elk geval.

Ik denk dat, als ik je overzicht zo bekijk, Vattenfall voor mij nog wel de meest interessante is om hier te gebruiken: geen abonnement nodig, geen kleeftarief. Kijk ik bij Ecotap, dan zie ik in de app voor mijn TotalEnergies paal een tarief van 73ct/kWh, dus de tabel lijkt niet overal meer te kloppen.
Top, zodra mijn Vattenfall pas binnen is, ga ik ermee aan de slag.
Ik zie dat Ecotap een nieuwe en oude app heeft, de nieuwe app toont alwel de 2023 CPO prijs, de oude app nog de 2022 CPO prijs. 8)7

JuicePass kan ook interessant blijven even voor die eerste 145kWh elke maand, maar je moet het zo nauwkeurig bijhouden anders is je voordeel zoweg met die 70ct.

Oef even niet gezien dat MAINGUA ook een idle fee berekent. Heb net 39,93kWh geladen op Total Energies voor €80,47. Dat was een dure test met €2,02 de kWh. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Malarky op 06-01-2023 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
In amsterdam stijgt voor vattenfall palen van 34 (30) naar 68 cent/kwh per 23 januari.
Vattenfall palen in MRA blijft 34 cent/kwh..

Total palen waren altijd 68 cent/kwh, dus dat hebben ze mooi rechtgetrokken -.-

Er gaat toch iets mis als DC/snelladen goedkoper is dan AC laden..

even wat links:
Prijzen vattenfall:
https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven

Palen MRA-E:
https://laadkaart.mrae.nl/

Palen Amsterdam [te bouwen/bestaand]:
https://experience.arcgis...59a54ea1962ee562b52e4d3b/

EDIT: Hey Amsterdam, Als AC laden 70 cent/kwh wordt/is hoef je niks meer te bouwen.. heeft geen zin dit :+

[ Voor 40% gewijzigd door Simply1337 op 06-01-2023 14:48 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Simply1337 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:42:
In amsterdam stijgt voor vattenfall palen van 34 (30) naar 68 cent/kwh per 23 januari.
Vattenfall palen in MRA blijft 34 cent/kwh..

Total palen waren altijd 68 cent/kwh, dus dat hebben ze mooi rechtgetrokken -.-

Er gaat toch iets mis als DC/snelladen goedkoper is dan AC laden..
Dan kan Coolblue interessant voor je zijn, met 44ct/kWh: Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Hoewel: "Het is momenteel niet mogelijk om een Coolblue Laadpas aan te vragen." doet dit formulier het gewoon: https://www.coolblue.nl/laadpalen/laadpas-aanvragen. Kreeg de melding: "Je ontvangt je laadpas binnen 3 werkdagen thuis."

[ Voor 18% gewijzigd door Malarky op 06-01-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:28
Ik zit me even af te vragen hoe het nu precies zit met passen van aanbieders die aangesloten zijn bij LMS. Voorbeelden zijn EcoTap en EV Company.

Ik lees het volgende:
  • Bij EcoTap betaal je het CPO tarief + een opslag van € 0,01 per kWh
  • Bij EV Company betaal je het CPO tarief + een opslag van € 0,015 per kWh + een starttarief van € 0,12
Ik pak zomaar een AC-laadpaal: adres Vossestaart 7 te Wognum.

In de app van EcoTap (de nieuwe Easy Charging Quality app) zie ik een laadtarief van € 0,36 per KWh
In de app van EV Company zie ik een laadtarief van € 0,37 per KWh + starttarief van € 0,12

Het gaat hier om een Vattenfall paal in de MRA-regio, dus het CPO-tarief is dan toch € 0,34? Dan zouden dus zowel EcoTap als EV Company het verkeerde tarief rekenen! Het tarief van EcoTap zou € 0,35 moeten zijn en het tarief van EV Company zou € 0,3515 + € 0,12 starttarief moeten zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door nathalia op 06-01-2023 15:13 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

nathalia schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:55:
Ik zit me even af te vragen hoe het nu precies zit met passen van aanbieders die aangesloten zijn bij LMS. Voorbeelden zijn EcoTap en EV Company.
Hier toont de nieuwe EcoTap app (Easy Charging Quality) het CPO tarief van 2022 (31ct bij TE) en de oude Ecotap app toont het nieuwe CPO tarief (56ct bij TE). Geen woord over opslagen. Dus denk je dat hun apps sowieso niet kan vertrouwen. Ik zou voor CTO + opslag gaan als meest betrouwbaar en anders een testsessie starten voor 1kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
Malarky schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:49:
[...]

Dan kan Coolblue interessant voor je zijn, met 44ct/kWh: Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Hoewel: "Het is momenteel niet mogelijk om een Coolblue Laadpas aan te vragen." doet dit formulier het gewoon: https://www.coolblue.nl/laadpalen/laadpas-aanvragen. Kreeg de melding: "Je ontvangt je laadpas binnen 3 werkdagen thuis."
parkeer mn auto wel in een MRA gebied en step ik terug naar huis 8)7

Gratis step na een sessie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 08:50
nathalia schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:55:

Ik lees het volgende:
  • Bij EcoTap betaal je het CPO tarief + een opslag van € 0,01 per kWh
  • Bij EV Company betaal je het CPO tarief + een opslag van € 0,015 per kWh + een starttarief van € 0,12
Wie van de twee hanteert nu het juiste CPO-tarief?
Volgens mij beide partijen, alleen rondt EVCompany het in de app af

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:28
Malarky schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Hier toont de nieuwe EcoTap app (Easy Charging Quality) het CPO tarief van 2022 (31ct bij TE) en de oude Ecotap app toont het nieuwe CPO tarief (56ct bij TE). Geen woord over opslagen. Dus denk je dat hun apps sowieso niet kan vertrouwen. Ik zou voor CTO + opslag gaan als meest betrouwbaar en anders een testsessie starten voor 1kWh.
Ik zou de oude (groene) EcoTap app niet meer gebruiken. Die is al een aantal maanden geleden opgevolgd door de nieuwe Easy Charging Quality app. En deze nieuwe app geeft bij mij bij Total Energies laadpalen (dus ook Greenflux, Pitpoint, etc.) een tarief van € 0,57 per KWh aan. Die lijkt mij (op het gebied van Total Energies palen) dus te kloppen.

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:14
Opmerkelijk... staat toch echt duidelijk dat (gemeente?) Utrecht per 1-januari-2023 €0,726/kWh rekent. En een oude prijs vorig jaar €0,5232.

Dat komt toch echt niet overeen met wat ik in De Meern (dat volgens mij onder gemeente Utrecht valt... maar wellicht dat daar de verklaring te vinden is) afgelopen dagen betaalde (39 cent/kWh).

Ah, heb 'm door: die €0,726/kWh is de prijs voor laden bij een Vattenfall laadpaal. Voor andere aanbieders geldt "check de app".

Ben benieuwd wanneer er in de tweede kamer wat aandacht komt voor de ondoorzichtigheid van de laadpaaltarieven.

[ Voor 10% gewijzigd door vanaalten op 06-01-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

vanaalten schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Ah, heb 'm door: die €0,726/kWh is de prijs voor laden bij een Vattenfall laadpaal. Voor andere aanbieders geldt "check de app".

Ben benieuwd wanneer er in de tweede kamer wat aandacht komt voor de ondoorzichtigheid van de laadpaaltarieven.
Volgens de app is het starttarief 35,09ct bij TE, maar volgens de website https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven is het 32ct. Ook opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Voor iedereen die zijn MAINGAU pas niet aan Fastned gekoppeld krijgt: Ik had dat probleem ook en gokte op dat eenmalig de MAINGAU pas gebruiken aan een gewone laadpaal ('activeren') deze wellicht op actief zou zetten.

Dat is dus inderdaad zo. Na afronden van mijn laadsessie (sessie zichtbaar in MAINGAU app kan uurtje duren) op een gewone paal kon die wel toegevoegd worden in de Fastned app.

[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 06-01-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
vanaalten schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Opmerkelijk... staat toch echt duidelijk dat (gemeente?) Utrecht per 1-januari-2023 €0,726/kWh rekent. En een oude prijs vorig jaar €0,5232.

Dat komt toch echt niet overeen met wat ik in De Meern (dat volgens mij onder gemeente Utrecht valt... maar wellicht dat daar de verklaring te vinden is) afgelopen dagen betaalde (39 cent/kWh).

Is al vaak gebeurd. Het is zelfs een speerpunt van de ACM. Sindsdien staan er in de meeste apps tarieven vermeld. Nu nog even zorgen dat het klopt met je factuur overal ;)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Vandaag bij een Ionity paal vrijwel gelijk een rood licht, verbindingsfout. Paar keer opnieuw geprobeerd, zonder succes.

Paal ernaast gepakt en ging gelijk goed.
Paar minuten later pakt iemand anders die 1e paal en werkt ook gelijk. Iemand enig idee wat ik fout gedaan zou kunnen hebben?

Wellicht handig om te weten als er een keer geen andere palen vrij zijn :D

[ Voor 11% gewijzigd door Dean Martin op 06-01-2023 18:24 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Malarky schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:07:
Voor iedereen die zijn MAINGAU pas niet aan Fastned gekoppeld krijgt: Ik had dat probleem ook en gokte op dat eenmalig de MAINGAU pas gebruiken aan een gewone laadpaal ('activeren') deze wellicht op actief zou zetten.

Dat is dus inderdaad zo. Na afronden van mijn laadsessie (sessie zichtbaar in MAINGAU app kan uurtje duren) op een gewone paal kon die wel toegevoegd worden in de Fastned app.
Hebben meerdere mensen deze ervaring? Zo ja, dan moet ik ook maar eens mijn laadpas van Maingau activeren via koppeling met een gewone laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:54
markweb4871 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:11:
[...]
Ik gebruik op de Allego palen de pas van EnelX met een maandelijkse kWh bundel. Betaal je €45 voor 145kw. Komt neer op €0,31 per kw all in. Je betaalt ook geen startkosten. Wel goed opletten dat je niet meer gebruikt tov je bundel. Dan betaal je €0,70 per kw bij Allego.
Kan je dit toelichten?
Ik zie deze optie niet op hun site https://www.enelx.com/ro/en/juicepass
en volgens laadpastop10 hebben zij aanbiedingen via hun app, valt dit daar onder?

en 145KWH is niet veel. Zijn er mogelijkheden om dat uit te breiden?
Bijvoorbeeld 3 of 4x de bundel?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 21:21
eltron schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Kan je dit toelichten?
en volgens laadpastop10 hebben zij aanbiedingen via hun app, valt dit daar onder?

3x ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 12:12
HenryP schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:28:
[...]
Hebben meerdere mensen deze ervaring? Zo ja, dan moet ik ook maar eens mijn laadpas van Maingau activeren via koppeling met een gewone laadpaal.
Ik kon mijn Maingau laadpas probleemloos opvoeren in de Fastned app en Autocharge activeren, maar ik had de Maingau pas wel eerder gebruikt.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 12:12
eltron schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:59:
[...]
Kan je dit toelichten?

De tarieven en bundels staan hier: https://www.enelxway.com/en/our-offer/final-consumer-tariff, maar overzichtelijker in hun app.

Als je binnen een maand door de bundel heen bent kun je je abonnement gratis omzetten naar Pay Per Use Basic en zodra die is geactiveerd, kun je weer een nieuwe Flat Large bundel van 145 kWh aanschaffen. Dan wel weer even wachten tot deze is geactiveerd (dit kan enkele minuten tot enkele uren duren) voordat je weer tegen het bundeltarief kunt laden.

Nadeel van Enel X is dus wel dat je zo precies mogelijk je bundel moet opmaken: je laadt snel een paar kWh buiten de bundel, of je moet voortijdig een paar kWh weggooien om een nieuwe bundel af te sluiten.

Verder is de app niet geweldig en werkt soms wat traag. Het aanvragen van de laadpas is volgens mede-Tweakers vaak niet succesvol of duurt enorm lang, dus daar heb ik me nog maar niet aan gewaagd.

Maar met al die nadelen laad je dus wel voor € 0,31 per kWh bij Allego, WeDriveSolar, Ionity en sommige andere laadpalen en snelladers, voor zolang het duurt...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Wesco Kan je al een nieuwe bundel kopen als je nog tegoed hebt dan? Zo niet, hoe kan je dan “voortijdig een paar kWh weggooien om een nieuwe bundel af te sluiten”?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:18
Wolly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:59:
@Wesco Kan je al een nieuwe bundel kopen als je nog tegoed hebt dan? Zo niet, hoe kan je dan “voortijdig een paar kWh weggooien om een nieuwe bundel af te sluiten”?
Je kan in de App de switch weer maken naar het normale pakket. Zodra je dit doet is al je tegoed weg op de bundel. Daarna kun je weer een nieuwe bundel activeren.

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 17:04
Plugsurf abonnement is nog steeds goedkoop (5 euro per maand en dan betaald je DC iets van 52c en AC 33c), alleen is het vervelend met CC. Ik wil een zakelijke eind factuur van de maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOke96NmYH87h_-UGIDbZ-jPulw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tp3wGQ8ZsuJvFRTVBReEW6MM.jpg?f=fotoalbum_large

Heb toch maar de Platinum genomen. Betaal nu 51c per kWh. Met 29c heb je het snel eruit. Laad ongeveer 800kWh per maand.

[ Voor 57% gewijzigd door kx22 op 07-01-2023 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

kx22 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:47:
Plugsurf abonnement is nog steeds goedkoop (5 euro per maand en dan betaald je DC iets van 52c en AC 33c), alleen is het vervelend met CC. Ik wil een zakelijke eind factuur van de maand.
Je betaald 500ct meer voor 4ct korting AC. Dat heb je er na 125kWh al uit. Een nobrainer dat Platinum dus.

Factuur of kosten boek ik hoe dan ook zakelijk als zzper. Of mijn bedrijfsnaam er nou wel of niet boven staat. Het zijn toch autokosten. Liever wel BTW zichtbaar uiteraard.

Ik denk dat je wel een Jaguar laadsleutel nodig hebt, maar heb een nieuwe bij Plugsurfing besteld om te testen.

[ Voor 86% gewijzigd door Malarky op 07-01-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:39
kx22 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:47:

[Afbeelding]

Heb toch maar de Platinum genomen. Betaal nu 51c per kWh. Met 29c heb je het snel eruit. Laad ongeveer 800kWh per maand.
Dat is mooi maar hoe bestel je zo’n abonnement? Ik heb de app en ben geregistreerd. Wel de sleutel besteld tegen eenmalig kosten van eur9,95 maar hoe kun je zo’n aanvullend abonnement bestellen? ?Of kan dat pas nadat je de sleutel hebt geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:59
Robert1962 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Dat is mooi maar hoe bestel je zo’n abonnement? Ik heb de app en ben geregistreerd. Wel de sleutel besteld tegen eenmalig kosten van eur9,95 maar hoe kun je zo’n aanvullend abonnement bestellen? ?Of kan dat pas nadat je de sleutel hebt geregistreerd.
een jaguar ipace kopen, alleen dan kun je zo;n abbo kiezen

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Coasterfreak schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Ok dat dacht ik al nou ik ben tevreden met mijn ev6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Robert1962 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Ok dat dacht ik al nou ik ben tevreden met mijn ev6
dat is helemaal toppie

kun je gebruik maken van kia charge

https://kiacharge.com/web/nl/kia-nl/tariffs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert1962
Coasterfreak schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:43:
[...]

dat is helemaal toppie

kun je gebruik maken van kia charge

https://kiacharge.com/web/nl/kia-nl/tariffs
Yep doe ik al deze houd ik erbij as back up :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

[...]

Accepteert de Jaguar app alleen jaguar pasjes? Want ik kan daar gewoon abbo bestellen hoor. Ze vragen nergens om je auto. Maar moet wel plugsurfing/jaguar sleutel toevoegen, mijn paal ondersteund geen laden vanuit app

[ Voor 6% gewijzigd door Malarky op 07-01-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Malarky schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Accepteert de Jaguar app alleen jaguar pasjes? Want ik kan daar gewoon abbo bestellen hoor. Ze vragen nergens om je auto. Maar moet wel plugsurfing/jaguar sleutel toevoegen, mijn paal ondersteund geen laden vanuit app
nou probeer het even en meld het aan ons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Coasterfreak schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:17:
[...]

nou probeer het even en meld het aan ons
Ik heb een nieuwe plugsurfing kaart besteld, ben mijn vorige kwijt. Als het werkt weet ik nog niet of ik het meldt. Snap ook wel dat dan binnen de korste keren heel Nederland via Jaguar onbeperkt voor 29ct wil laden ;)

Dan zal het feest snel voorbij zijn. De Jaguar app is in ieder geval een 1 op 1 kopie van de Plugsurfing app maar dan met een rood kleurtje. En abbo’s.

Voor iedereen met Home Assisant en een smart-car. Dit werkt met Enel X / Juicepass om de bundel exact op te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4e7DDBf7NKNCuasRd4p0GLyieg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SGB08Z9YJz9Yp1Sx0MVqOCFf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HMzZouXOjLswyvMWIcn6SoDN8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VBA7WUpZsza3BlNLk9vafYEG.png?f=user_large

Ik moet nog even deze input slider als iOS widget zien toe te voegen + de apple watch notificatie toevoegen als de automation getriggerd is. En dan kan je volautomatisch je Enel X bundels exact opmaken. Je krijgt notifcatie op dat moment en dan bestel je nieuwe bundel en start je de laadsessie weer via de JuicePass app.

Het is toch mooi dat Home Assisant tegenwoordig ook voor de simpele niet-programmeur zoals mijzelf zulke handige dingen kan ;) Nu nog functie maken die gewoon die 145kWh aftelt en dan het laden stopt

[ Voor 70% gewijzigd door Malarky op 07-01-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Ja ik heb een iPace, maar je kan de app ook gewoon downloaden zonder je gegevens in te vullen.

Ik heb de app: Jaguar Charging gedownload. Verder alleen een nieuwe account gemaakt.
Dus probeer het ook even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Malarky schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Ik kan me dus niet herinneren dat ik gegevens van mijn auto moest invullen. Alleen de Jaguar app downloaden en nieuwe account aanmaken.

Sterker nog,
Ik heb nog een BMW i3 als prive auto. Daarmee heb ik net ook geladen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Malarky schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Dan zal het feest snel voorbij zijn. De Jaguar app is in ieder geval een 1 op 1 kopie van de Plugsurfing app maar dan met een rood kleurtje. En abbo’s.
Denk dat ze daarna wel op een VIN gaan vragen.
Maar tot die tijd....waarom niet. Als je met de iPace per jaar 6000 euro bespaard (wat ik nu ga doen), zal het ongetwijfeld een populaire auto worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

kx22 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:08:
[...]

Denk dat ze daarna wel op een VIN gaan vragen.
Maar tot die tijd....waarom niet. Als je met de iPace per jaar 6000 euro bespaard (wat ik nu ga doen), zal het ongetwijfeld een populaire auto worden.
Ben benieuwd als mijn pas er is, want dit is inderdaad de beste deal voor velen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcmMn7Ng4JjqGQHLnsjwsMY6tiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phZbFpd0oGkjvMrJYdcPNkBG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
rreevvss schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:10:
Ik zat idd ook in de apps te kijken en tot nu toe maar 1 gevonden.
Stieltjesstraat te Rotterdam op 30 minuten rijden.
En nog een aantal SGHZ1 palen in Schiedam West.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Malarky schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:17:
[...]

Ben benieuwd als mijn pas er is, want dit is inderdaad de beste deal voor velen:

[Afbeelding]
Waarom moet je wachten tot je pas er is?
Je kan nu toch ook al laden?
Via de app kan je ook al laden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

kx22 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Waarom moet je wachten tot je pas er is?
Je kan nu toch ook al laden?
Via de app kan je ook al laden
Veel laadstations ondersteunen dat niet. Mijn Total Energies palen kunnen alleen via Juicepass apps worden geladen. Alle andere apps hebben laadpas nodig staat er.

Ik sta nu wel in Gorinchem te laden aan een Allego laadpaal via de app. Nadat ik mijn abbo had aangeschaft ging de prijs van 69ct naar 29ct en het laden werkt op Tesla.

Lijkt erop dat heel Nederland voor 29ct kan AC laden voor zolang het duurt

[ Voor 24% gewijzigd door Malarky op 07-01-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Malarky schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Veel laadstations ondersteunen dat niet. Mijn Total Energies palen kunnen alleen via Juicepass apps worden geladen. Alle andere apps hebben laadpas nodig staat er.

Ik sta nu wel in Gorinchem te laden aan een Allego laadpaal via de app. Nadat ik mijn abbo had aangeschaft ging de prijs van 69ct naar 29ct en het laden werkt op Tesla.

Ah ok, maar hoe heb jij een pas besteld?
Want in mijn app staat: Uw eMobility-aanbieder heeft momenteel geen producten te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Was het al bekend dat Shell *alweer* de prijzen heeft verhoogd? Bij openen van de app zie ik nieuwe tarieven (per 9 januari)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8OLwUruSX070x1j9QejfOkoqyM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tRdnIrMAIRGfi7kdSpR1hwiR.png?f=user_large

Het oude tarief heeft het dus 9 dagen uitgehouden. Ze geven verder geen reden voor de prijsverhoging.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 07-01-2023 16:04 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 23:49
Gunner schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:48:
Was het al bekend dat Shell *alweer* de prijzen heeft verhoogd? Bij openen van de app zie ik nieuwe tarieven (per 9 januari)

[Afbeelding]

Het oude tarief heeft het dus 9 dagen uitgehouden. Ze geven verder geen reden voor de prijsverhoging.
Het het gezien idd, men wordt steeds onaantrekkelijker tenzij snelladen bij de shell palen. Dat is nog redelijk competatief. Voordeel is wel, eigenlijk overal in europa goed bruikbaar. Dus er een bij je hebben is geen nadeel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spidertje
[...]

[Afbeelding]
Mooi overzicht, zul je wel dagelijks/wekelijks in de gaten moeten houden want er zijn veel wijzigingen momenteel…:)

Ik laadt onderweg eigenlijk alleen bij snelladers, thuis ad paal en bij voorkeur zon.

Mijn ADAC kaart biedt zo flink voordeel, voor zolang het duurt want ook daar verhogingen aangekondigd, en daarnaast veelal Maingau en/of Hyundai die vaak voordelig zijn. Bonnet heeft momenteel ook aardige aanbiedingen trouwens.

Het blijft een cowboy wereld helaas….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

kx22 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Ah ok, maar hoe heb jij een pas besteld?
Want in mijn app staat: Uw eMobility-aanbieder heeft momenteel geen producten te koop
Pas bestellen via plugsurfing app. Laden via Jaguar app. Je kan filteren op laadpalen die zonder pas zijn te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdlrqiu7BHjEdYf4tE7jlrjVeFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADJMGX1AlT0z5qB5LBYY5Syi.jpg?f=fotoalbum_large

Jaguar kan het mede voor 29ct omdat ze die 9% BTW deal hebben weten te verlengen ;)

Wel jammer. Kan ook maar 9% btw terugkrijgen dan als zakelijke rijder.

[ Voor 53% gewijzigd door Malarky op 07-01-2023 17:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:51
Malarky schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:19:
[...]
Jaguar kan het mede voor 29ct omdat ze die 9% BTW deal hebben weten te verlengen ;)

Zo is het ook nóóit goed, hee :(

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fewips
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Gunner schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:48:

[Afbeelding]

Stelletje boeven, onze topicstarter had het al aangekondigd.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:46
Malarky schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Held!!
Heb direct Kia Charge opgezegd. Ga geen 42c betalen wanneer ik aan dezelfde paal, dezelfde stroom kan krijgen voor 29c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:09

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

rreevvss schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:36:
[...]

En nog een aantal SGHZ1 palen in Schiedam West.
Bijna alle palen in Berkel en Rodenrijs zijn SGHZ1.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:05
[...]

[Afbeelding]
ik zag alweer een opmerking van electricFelix dat de Vattenfall prijzen op de Total/Greenflux palen ook alweer omhoog gaan binnenkort.

De tarieven veranderen zo vaak en stijgen zo ongelooflijk hard. Als ze niet gaan dalen is het denk ik een kwestie van bij de gemeentes aandringen op het verwijderen van die laadpalen (en iets verzinnen om wel een kabel op/in/onder de stoep te mogen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

1Mark schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:55:
[...]

ik zag alweer een opmerking van electricFelix dat de Vattenfall prijzen op de Total/Greenflux palen ook alweer omhoog gaan binnenkort.

De tarieven veranderen zo vaak en stijgen zo ongelooflijk hard. Als ze niet gaan dalen is het denk ik een kwestie van bij de gemeentes aandringen op het verwijderen van die laadpalen (en iets verzinnen om wel een kabel op/in/onder de stoep te mogen leggen.
Terwijl de stroomprijzen op de spotmarkt al weer gewoon laag liggen. Vandaag weer max 28ct geweest bij Zonneplan. Heel 2023 nog geen 40ct geweest.

Er is blijkbaar te weinig concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spidertje
Malarky schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Terwijl de stroomprijzen op de spotmarkt al weer gewoon laag liggen. Vandaag weer max 28ct geweest bij Zonneplan. Heel 2023 nog geen 40ct geweest.

Er is blijkbaar te weinig concurrentie.
En dat is dan nog incl belastingen en marges, prijzen liggen veelal rond nul de afg week…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Had nog wel de hoop dat dit jaar prijzen toch nog iets zouden dalen. Niet direct maar later dit jaar misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Pas bestellen via plugsurfing app. Laden via Jaguar app. Je kan filteren op laadpalen die zonder pas zijn te gebruiken.

[Afbeelding]

Ik begrijp het niet helemaal, als ik in de jaguar app kijk staat er overal 56 cent/kWh. Heb plugsurfing ook geïnstalleerd en daar staat hetzelfde.

Wat mis ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coasterfreak
Wolly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:08:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal, als ik in de jaguar app kijk staat er overal 56 cent/kWh. Heb plugsurfing ook geïnstalleerd en daar staat hetzelfde.

Wat mis ik?
abbo nemen a €10/pm bij jaguar app

kx22 in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

[ Voor 13% gewijzigd door Coasterfreak op 07-01-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
[...]

[Afbeelding]

Pas bestellen via plugsurfing app en handmatig toevoegen in de Jaguar app? Of gaat dit vanzelf wanneer je met hetzelfde emailadres aanmeld?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Peutpeut schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Pas bestellen via plugsurfing app en handmatig toevoegen in de Jaguar app? Of gaat dit vanzelf wanneer je met hetzelfde emailadres aanmeld?
Ik had een Plugsurfing pas maar ben die kwijt. Heb vandaag nieuwe besteld, weet dus nog niet hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:01
[BoSS] schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Bijna alle palen in Berkel en Rodenrijs zijn SGHZ1.
Ongeveer de helft van alle palen in Nissewaard id SGHZ1.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
Via de Jaguar app nu het abonnement afgesloten, prijzen zijn inderdaad nu aangepast naar 29 en 56 ct/kWh, AC resp DC.

Binnenkort even proberen, het abonnement is ieder moment opzegbaar volgens de mededelingen bij het afsluiten. Als het niets is, ben ik er zo weer van af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grunaubaby schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Ongeveer de helft van alle palen in Nissewaard id SGHZ1.
In mijn wijk in Zoetermeer zijn alle palen helaas SGHZ2. Vind het wel jammer, scheelt toch €0,07 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:17
Man man alle prijzen van Shell recharge gaan weer omhoog. 23/1 naar 0,55€ ..

Dat met gemiddeld verbruik momenteel van 20kwh/100.
Het maakt het voor de nieuwkomers in de EV niet echt meer aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
fevo-1190 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:05:

Dit weekend twee dagen op stap in België de Shell Recharge pas gebruikt op en AC paal en daar zelfs al 65 cent/kWh. Was eigenlijk van plan met Maingau te laden maar die werkte helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Peutpeut schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:07:
[...]

Dit weekend twee dagen op stap in België de Shell Recharge pas gebruikt op en AC paal en daar zelfs al 65 cent/kWh. Was eigenlijk van plan met Maingau te laden maar die werkte helaas niet.
Als je enkel brandstof tel dan zou m’n vorige auto 308 diesel ongeveer op 0,11 cent zitten per 100 km en nu 0,11€ ook met de EV.

Als dit zo doorgaat word mijn volgende echt geen EV (ondanks het heerlijk rijdt) meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Als ik een abonnement zou nemen a €4,99 p/m zou ac 0,33€ per kwh zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

fevo-1190 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Als ik een abonnement zou nemen a €4,99 p/m zou ac 0,33€ per kwh zijn.
Na 125kWh heb je het duurdere abbo er dus al uit, dat is je omslag punt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Malarky schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Na 125kWh heb je het duurdere abbo er dus al uit, dat is je omslag punt dus.
Zonder abonnement geeft die op de jaguar app 0,66€ aan. Dus al zou ik nu voor €4,99 p/m de kaart aanvragen ben ik gewoon de helft kwijt. Best bijzonder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 22:40
[...]

[Afbeelding]

Kan je uiteindelijk dan ook met de plugsurfing pas gebruik maken van het Jaguar abonnement of blijf je aangewezen op het laden via de app?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

B-Bandit schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Kan je uiteindelijk dan ook met de plugsurfing pas gebruik maken van het Jaguar abonnement of blijf je aangewezen op het laden via de app?
Als iemand die nog een Plugsurfing pas heeft deze probeert te registreren in Jaguar app: dan weten we dat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Bandit
Malarky schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:18:
[...]

Als iemand die nog een Plugsurfing pas heeft deze probeert te registreren in Jaguar app: dan weten we dat
Aha... plugsurfing pas is al besteld hier en zojuist per ongeluk al het Platinum abonnement aangeschaft. Dus zit er nu een maand aan vast volgens mij. Zal wel testen vd week.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:46
[...]

Gaat waarschijnlijk wel lukken. Je wordt vanuit de chat, wanneer je aangeeft van Jaguar Charge gebruik te maken, alsnog richting de plugsurfing kaart gestuurd, dus heb er wel vertrouwen in.

Mocht men het voor wat voor reden dan ook lolliger vinden om Land Rover Charge te gebruiken ipv Jaguar Charge. Zelfde app, andere naam, dus leef je uit 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
Ach ja, onderaan de streep is het voor die grote bedrijven allemaal ook niet zo spannend. Kan hier zelf in Rotterdam en Den Haag met de E-Flux kaart standaard laden voor €0,315 - €0,37. Blijkbaar hebben sommige gemeenten ook nog langlopende contracten met energieleveranciers of wordt het zwaar gesubsidieerd. De pijn van de gestegen tarieven wordt in elk geval verdeeld tussen leveranciers, tussenpersonen en eindgebruikers.

Grootste voordeel voor mij met de plugsurfing route zou zijn dat als ik buiten mijn stad laadt, het ook goed gaat en je niet telkens het tarief hoeft te checken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Maar ergens klopt het toch niet? Hoeveel dingen lees je hier niet over het gebrek aan transparantie. Het is toch zeer klantonvriendelijk van zo'n Shell om binnen 9 dagen het tarief nog maar eens even met 10 procent te verhogen, zonder enige vorm van uitleg.

We worden genept, met groene stroom ook nog eens.

edit: 10 euro abo bij Plugsurfing genomen, paal ondersteunt app-laden gelukkig. een oudere Total-paal in de buurt niet. Nu aan het laden.

[ Voor 27% gewijzigd door Gunner op 08-01-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
[...]

heb er eentje liggen die al geactiveerd is, die kan niet gekoppeld worden in het jaguar portaal wat logisch is

denk dat je zo'n speciale jaguar laadkaart krijgt en die dan wel geactiveerd kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:31
Ik ben benieuwd wanneer de eerste daling te zien gaat zijn. Thuis laad ik sinds kort weer voor minder dan 30ct/kWh, soms zelfs onder de 20 (dynamisch tarief). De energieprijzen zijn behoorlijk gedaald, ondanks dat de BTW weer omhoog is gegaan én de energiebelasting bijna is verdubbeld.
offtopic:
daar hoor je maar weinig over. Bizar dat we complexe systemen als een prijsplafond instellen en de energiebelasting vervolgens enorm omhoog gooien. Bizarre werkverschaffing.

Op laadpalen is de belasting veel minder toegenomen, daar zit nog een korting op voorlopig. Maar daar zie je dus weinig van terechtkomen. Kwalijke zaak, dit vraagt ook om overheidsingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:46
Gunner schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:02:
Maar ergens klopt het toch niet? Hoeveel dingen lees je hier niet over het gebrek aan transparantie. Het is toch zeer klantonvriendelijk van zo'n Shell om binnen 9 dagen het tarief nog maar eens even met 10 procent te verhogen, zonder enige vorm van uitleg.

We worden genept, met groene stroom ook nog eens.

edit: 10 euro abo bij Plugsurfing genomen, paal ondersteunt app-laden gelukkig. een oudere Total-paal in de buurt niet. Nu aan het laden.
Via de Jaguar app? Kan je nu je het abonnement hebt in de Jaguar app een laadpas/tag bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Niek_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Via de Jaguar app? Kan je nu je het abonnement hebt in de Jaguar app een laadpas/tag bestellen?
Ja, via de Jaguar app natuurlijk een abo genomen. maar dat is uiteindelijk een schilletje rondom de Plugsurfing app. Pas kan je nog steeds niet bestellen maar volgens mij kan je gewoon bij Plugsurfing een pas bestellen en die koppelen via de Jaguar app. De koppelingsoptie is er i.i.g

Ik heb het zelf niet nodig, want de palen die ik wil gebruiken ondersteunen laden via de app.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 08-01-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Wesco schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:43:
[...]

De tarieven en bundels staan hier: https://www.enelxway.com/en/our-offer/final-consumer-tariff, maar overzichtelijker in hun app.

Als je binnen een maand door de bundel heen bent kun je je abonnement gratis omzetten naar Pay Per Use Basic en zodra die is geactiveerd, kun je weer een nieuwe Flat Large bundel van 145 kWh aanschaffen. Dan wel weer even wachten tot deze is geactiveerd (dit kan enkele minuten tot enkele uren duren) voordat je weer tegen het bundeltarief kunt laden.

Nadeel van Enel X is dus wel dat je zo precies mogelijk je bundel moet opmaken: je laadt snel een paar kWh buiten de bundel, of je moet voortijdig een paar kWh weggooien om een nieuwe bundel af te sluiten.

Verder is de app niet geweldig en werkt soms wat traag. Het aanvragen van de laadpas is volgens mede-Tweakers vaak niet succesvol of duurt enorm lang, dus daar heb ik me nog maar niet aan gewaagd.

Maar met al die nadelen laad je dus wel voor € 0,31 per kWh bij Allego, WeDriveSolar, Ionity en sommige andere laadpalen en snelladers, voor zolang het duurt...
Bedankt, ik heb inmiddels de Flat Large aangeschaft.
Blijkt daar Italiaanse btw op te zitten (22%). Ex btw komt het dan uit op 25,4ct/kWh. Nu nog uitvogelen hoe ik de Italiaanse btw terug kan vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floris112
  • Laatst online: 03-09 11:21
Om even terug te komen op Jaguar Charge verhaal. Volgens mijn onderstaande vergelijking is Jaguar Platinum pas voordeliger dan Enel X bij 491 kWh/maand of meer. Dan zou ik tegen de 40.000 km per jaar moeten rijden. (toevoeging: tenzij je een Audi fat e-tron (23,8kWh/100km) rijdt, van dan ligt het omslagpunt bij 25k zie ik nu)

Voordeel van Jaguar is wel dat je niet het gedoe hebt van het proberen precies binnen de bundel te blijven en telkens aan en uit moeten zetten.

Voordeel van Enel X is dan wel weer dat je uit dezelfde bundel ook lekker kan snelladen bij in ieder geval Allego en Ionity.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7NxHYNameUKY5XLXVs_0fzXRmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8ju36TmYmnKpQbcWL926lpE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Floris112 op 08-01-2023 12:06 . Reden: voorbeeld van fat e-tron toegevoegd ]

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Floris112 Ik kom bij 150kwh al op een omslagpunt, vergeleken met de nieuwe shell-tarieven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nX_VL0r7oo6WOBHVj5Fdr2_YqZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AytM46V2ueRy4Qq8FjqC51hQ.png?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door Gunner op 08-01-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
@Gunner ja, vergeleken met alle andere opties is inderdaad Jaguar al spotgoedkoop. Mijn vergelijking gaat alleen op als Enel X Juicepass Flat Large 145kwh wordt vergeleken met Jaguar Platinum.

ontopic:
Mbt de fysieke laadpas van Enel X had ik trouwens geluk, want die was binnen een paar dagen binnen. Dus het bestellen van zo'n pas is zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
eltron schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Blijkt daar Italiaanse btw op te zitten (22%). Ex btw komt het dan uit op 25,4ct/kWh. Nu nog uitvogelen hoe ik de Italiaanse btw terug kan vragen.

Aanvulling; btw terugvragen kan eenvoudig via NL belastingdienst als op jaarbasis drempel van € 50 wordt overschreden (dat gaat wel lukken): Wanneer kunt u een verzoek doen?

Kun je met Enel X toch voor 25,4ct/kWh rijden, dat is te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
@eltron zo, voor 25,4 cent is helemaal een goede deal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Floris112 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:34:
@Gunner ja, vergeleken met alle andere opties is inderdaad Jaguar al spotgoedkoop. Mijn vergelijking gaat alleen op als Enel X Juicepass Flat Large 145kwh wordt vergeleken met Jaguar Platinum.
Ik heb een Home Automation om mijn Enel X bundel exact op te maken maar de vraag is in hoeverre het handmatig lukt om consequent op 0 uit te komen.

Elke keer dat je ietsje kWh weggooit of paar kWh tegen 70ct laad gaat t hard met extra voordeel. De app van Enel is er - uiteraard- volledig op gericht om dat te laten gebeuren. Zogenaamd moet een laadsessie verwerken een uur kosten. Dat is elders nooit zo.

Enel X voor snelladen is uiteraard een absolute nobrainer. Blijft Maingau nog over voor de Fastned backup.

Tesla laadpunten zijn zelfs voor Tesla rijders financieel niet meer interessant. Dat is erg jammer.

[ Voor 13% gewijzigd door Malarky op 08-01-2023 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
Een oplossing daarvoor is de laatste paar kWh's laden bij een snellader. Het aantal kWh's op dat schermpje komt dan volledig overeen met wat in rekening wordt gebracht. Bij AC laden kan ik wel uitrekenen hoeveel kWh 1% van de batterij is, maar dan heb je alsnog de laadverliezen. En dat is niet altijd hetzelfde is mijn ervaring.

Ik merk overigens dat de app van Enel X wel steeds beter wordt en sneller het saldo en laadsessies verwerkt. Er staat nu bijvoorbeeld ook op welke datum de bundel verloopt. Eerst moest je dat zelf maar in je agenda zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door Floris112 op 08-01-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Of simpelweg wat aan de krappe kant gaan zitten.
Beter 1kWh minder voor 0,31 (incl btw) dan 1 kWh meer voor 0,70 incl btw.

of een paal uitkiezen waar CPO nog rond de 0,30 zit,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
fevo-1190 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:05:

Dit was helaas exact wat ik in sept/okt al voorspeld had, AC prijzen van rond 55-60 cent. Makkelijk te beredeneren obv kale stroomprijs + hogere BTW + opslag laadpaalinfra (was immers altijd al 5-10 ct/kwh duurder dan thuis), en als klap op de vuurpijl het vervallen van de vrijstelling voor ODE-belasting op laadpalen. Dit zat al jaren in de pijplijn maar komt werkelijk op het slechts denkbare moment mogelijk; de grootste explosie in energieprijzen sinds 50 jaar. Mss dat Shell dit even vergeten was en de prijs daarom zo snel weer aangepast wordt.

Grote vragen;

1) gaan de prijzen (net zo hard) ook weer dalen als de stroomprijzen structureel verbeteren, of zitten we hier nu jaren aan vast? Had gezien de miljardenwinsten van oliemaatschappijen die in de laadpalen stappen verwacht dat ze tijdelijk enigszins zouden toeleggen op deze tak, om zich goed te positioneren en een wit voetje te halen tav "vergroening", na alle ellende die ze mede veroorzaakt hebben. Immers, handhaven van wat lagere laadprijzen zou een druppeltje zijn op de begroting van Shell, Total enz. Helaas blijkt het tegendeel waar.

2) wat voor km tarief gaan we dan in het beste geval op uitkomen tov benzine, ik denk partij als Shell nu rekent met kale stroomprijs ca. 35ct incl BTW (prijspijl mid-2022) +15 cent energiebelasting (incl. ODE; dit is samen gevoegd dit jaar), +5 cent opslag kosten laadinfra = 55 cent/kwh. Kale prijs wordt in beste geval 20 cent denk ik, dan lijkt +- 0,40/kwh haalbaar. Maar ondertussen gaat benzine 1-juli met 17 cent omhoog. Betekent benzine rond 1,90/L.
Bij verbruik 160wh/km en 1:17 is dit resp. 6,2 en 11cent/km.

3) thuisladers kunnen voordeel behalen met dynamisch energiecontract (mits niet teveel zonnepanelen) door s nachts te laden, maar; zouden er ook dynamische prijzen kunnen komen voor AC palen? Immers de exploitant heeft er toch ook baat bij dat er meer in de daluren geladen wordt?

Tot slot, vergeet niet dat in 2025 EV ook MRB mogen gaan aftikken, wat door hun hoge gewicht behoorlijk in de papieren gaat lopen; dit is vaak 2-3x zo hoog als een benzine auto van vergelijkbare klasse. K hoop nog op een soort last minute accugewichtskorting in later stadium (begroting 2024), maar voorlopig heeft de overheid wel wat anders aan het hoofd.

De EV business case begint er voor de gewone automobilist alleen maar slechter op te worden. Terwijl de voorspellingen waren dat het alsmaar zou verbeteren, worden middenklasse EV's bepaald niet goedkoper en lijken betaalbare A/B segment instappers al helemaal een utopie. Leuk voor de lease rijder die toch verplicht gaat worden EV te rijden en de kosten (grotendeels) niet hoeft te dragen, en een enkele liefhebber die de beperkingen van een EV voor lief neemt in ruil voor de fijnere rij-eigenschappen... Maar voor 90% van NL blijft het onbereikbaar duur speelgoed, en zo blijft de tweedehands markt ook slapjes in aanbod.

Ik zie het scenario voor me dat ICE nog heel lang op de occasionmarkt blijven, tegen die tijd heel oude auto's die beter vervangen hadden kunnen worden voor een modern brandstof/hybride voertuig, maar ja, ' dat mag niet meer'. Een soort Cuba-light. En de rest rijdt in EV's die reeel gezien beginnen bij zeg 35K nieuwprijs.

Disclaimer: een tevreden EV-rijder (afhankelijk van publieke palen) die dit hele proces met lede ogen aanziet. (Nota bene een e-Up, uit productie gehaald door VW omdat het niet meer uit kan. Tot zover de betaalbare EV 8)7 )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kx22
davidov2008 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:21:
[...]
Dit was helaas exact wat ik in sept/okt al voorspeld had, AC prijzen van rond 55-60 cent. Makkelijk te beredeneren obv kale stroomprijs + hogere BTW + opslag laadpaalinfra (was immers altijd al 5-10 ct/kwh duurder dan thuis), en als klap op de vuurpijl het vervallen van de vrijstelling voor ODE-belasting op laadpalen. Dit zat al jaren in de pijplijn maar komt werkelijk op het slechts denkbare moment mogelijk; de grootste explosie in energieprijzen sinds 50 jaar. Mss dat Shell dit even vergeten was en de prijs daarom zo snel weer aangepast wordt.

Grote vragen;

1) gaan de prijzen (net zo hard) ook weer dalen als de stroomprijzen structureel verbeteren, of zitten we hier nu jaren aan vast? Had gezien de miljardenwinsten van oliemaatschappijen die in de laadpalen stappen verwacht dat ze tijdelijk lichtelijk zouden toeleggen op deze tak; om zich goed te positioneren en een wit voetje te halen tav " vergroening" na alle ellende die ze mede veroorzaakt hebben. Immers, handhaven van wat lagere laadprijzen zou een druppeltje zijn op de begroting van Shell, Total enz. Helaas blijkt het tegendeel waar.

2) wat voor km tarief gaan we dan in het beste geval op uitkomen tov benzine, ik denk partij als Shell nu rekent met kale stroomprijs ca. 35ct incl BTW (prijspijl mid-2022) +15 cent energiebelasting (incl. ODE; dit is samen gevoegd dit jaar), +5 cent opslag kosten laadinfra = 55 cent/kwh. Kale prijs wordt in beste geval 20 cent denk ik, dan lijkt +- 0,40/kwh haalbaar. Maar ondertussen gaat benzine 1-juli met 17 cent omhoog. Betekent benzine rond 1,90/L.
Bij verbruik 160wh/km en 1:17 is dit resp. 6,2 en 11cent/km.

3) thuisladers kunnen voordeel behalen met dynamisch energiecontract (mits niet teveel zonnepanelen) door s nachts te laden, maar; zouden er ook dynamische prijzen kunnen komen voor AC palen? Immers de exploitant heeft er toch ook baat bij dat er meer in de daluren geladen wordt?

Tot slot, vergeet niet dat in 2025 EV ook MRB mogen gaan aftikken wat door hun hoge gewicht behoorlijk in de papieren gaat lopen; dit is vaak 2-3x zo hoog als benzine auto van vergelijkbare klasse. K hoop nog op een soort last minute accugewichtskorting in later stadium (begroting 2024), maar voorlopig heeft de overheid wel wat anders aan het hoofd.

De EV business case voor de gewone automobilist begint er alleen maar slechter op te worden, terwijl de voorspellingen waren dat het alsmaar zou verbeteren (middenklasse EV's worden ook bepaald niet goedkoper door alle problemen in de wereldmarkt). Leuk voor de lease rijder die toch verplicht gaat worden EV te rijden en de kosten (grotendeels) niet hoeft te dragen, en een enkele liefhebber die de beperkingen van EV voor lief neemt in ruil voor de fijnere rij-eigenschappen, maar 90% van NL blijft het onbereikbaar duur speelgoed, en zo blijft de tweedehands markt ook slapjes in aanbod.

Ik zie het scenario voor me dat ICE nog heel lang op de occasionmarkt blijven, tegen die tijd heel oude auto's die beter vervangen hadden kunnen worden voor een modern brandstof/hybride voertuig, maar ja, ' dat mag niet meer'. Een soort Cuba-light. En de rest rijdt in EV's die reeel gezien beginnen bij zeg 35K nieuwprijs.

Disclaimer: een tevreden EV-rijder (afhankelijk van publieke palen) die dit hele proces met lede ogen aanziet. (Nota bene een e-Up, uit productie gehaald door VW omdat het niet meer uit kan. Tot zover de betaalbare EV 8)7 )
Ik denk dat de pijn nu vooral in het minimale verschil van benzine en stroom zit. Als benzine nog steeds 2,5 euro was, hadden wij als EV rijders ook minder moeite met de stijgende stroomprijzen. Nu de benzineprijs onder de prijzen van begin 2022 zitten en de stroomprijs x4 is gegaan, is het verschil te klein om te "investeren" in een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
...

Overigens heb ik begrepen (bron: nextmove.de)dat de E-Up in Duitsland weer te bestellen is (geen idee van de prijs!).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Peter-036 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Overigens heb ik begrepen (bron: nextmove.de)dat de E-Up in Duitsland weer te bestellen is (geen idee van de prijs!).
€29.995. Een koopje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:12
Dan toch maar een MG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:39
[...]
Goed stuk geschreven. Het is natuurlijk ook van de gekke dat mensen met een leuke laadpaal thuis gaan laden in de wijk omdat dat goedkoper is. Dus die snelle prijsstijgingen zijn daardoor wel te verklaren.
De toekomst gaat echt worden het thuisladen en zoals geschreven met een dynamisch tarief. Beetje lastig voor de mensen met zonnepanelen. Dat lost zich grotendeels zelf ook wel op als salderingsregeling etc. afgebouwd worden.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik weet niet of ik een Chinees kan vertrouwen. Qua softwareveiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
niki_lauda schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Van een auto?!
Ok ik snap het bij een mobiel, want daar heb je emails, passwords en bankpassen.
Nu ben ik wel benieuwd wat voor telefoon je hebt 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply1337
29 cent per kwh? Dan laat ik die step wel liggen. Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Gerardus1956 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Goed stuk geschreven. Het is natuurlijk ook van de gekke dat mensen met een leuke laadpaal thuis gaan laden in de wijk omdat dat goedkoper is. Dus die snelle prijsstijgingen zijn daardoor wel te verklaren.
De toekomst gaat echt worden het thuisladen en zoals geschreven met een dynamisch tarief. Beetje lastig voor de mensen met zonnepanelen. Dat lost zich grotendeels zelf ook wel op als salderingsregeling etc. afgebouwd worden.
Hoezo zijn zonnepanelen lastig met een dynamisch tarief en salderen?
Mijn contract is bijna afgelopen en dan ga ik ook naar dynamisch.

In mijn situatie wekken mijn zonnepanelen 5.000 kWh op per jaar.
Ik verbruik incl EV dan ongeveer 13.000 kWh per jaar. Dus betaal ik 8.000 kWh. Dat is voornamelijk de EV, dus is het een kwestie in de avond voor lagere tarieven laden.

Hoe ze dat doen met het terugleveren en verrekenen bij dynamisch maakt mij ook niet veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
kx22 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Hoezo zijn zonnepanelen lastig met een dynamisch tarief en salderen?
Omdat de prijzen op het moment dat de zonnepanelen veel opwekken laag of zelfs negatief is. Dan ga je soms bijbetalen al je terug levert.
Op die momenten moet je je auto laden, maar die staat dan op mijn werk.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:12
niki_lauda schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:19:
[...]

En waar zit nou niet een stuk software / elektronica in dat uit china komt. Is het niet de auto dan is het wel je telefoon of je router of de router van je internetaanbieder. Enige oplossing daarvoor is terug naar offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
MarkV6 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:43:
[...]

Omdat de prijzen op het moment dat de zonnepanelen veel opwekken laag of zelfs negatief is. Dan ga je soms bijbetalen al je terug levert.
Op die momenten moet je je auto laden, maar die staat dan op mijn werk.
Dus dynamische tarieven is niet handig met zonnepanelen (los van het hebben van een EV)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Nu online
kx22 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Dus dynamische tarieven is niet handig met zonnepanelen (los van het hebben van een EV)?
Het kan voorkomen dat je weinig voor je opgewekte stroom krijgt, en op een ander moment meer moet betalen voor de stroom. Als je de 5000kWh meteen in de auto gooit maakt het niet veel uit. Maar als een gedeelte niet meteen gebruikt dan kan het zijn dat je een paar cent per kWh krijgt hiervoor bij Tibber in de zomer, en 's avonds voor 40 cent moet gaan kopen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 10:18
Dat is juis het issue wat ik afgelopen zomer heb ervaren bij een dynamisch contract, (easyenergy): nagenoeg 0,0€ terug krijgen voor de terug geleverde stroom want op dat moment was de prijs ook niet hoog. frustrerend is dat wel want het heeft een zekere invloed op de terugverdientijd van de investering

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Eerste ervaring met de ‘Jaguar’ app is goed i.c.m platinum abo. 33kwh geladen voor bijna tien euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Inspired schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Het kan voorkomen dat je weinig voor je opgewekte stroom krijgt, en op een ander moment meer moet betalen voor de stroom. Als je de 5000kWh meteen in de auto gooit maakt het niet veel uit. Maar als een gedeelte niet meteen gebruikt dan kan het zijn dat je een paar cent per kWh krijgt hiervoor bij Tibber in de zomer, en 's avonds voor 40 cent moet gaan kopen.
Dat begrijp ik, maar ze salderen toch?
En als je een vast contract heb, zijn de huidige terugleveringstarieven ook vaak maar 10-15cent per kWh.
Dus echt veel verschil is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 21:43

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

eltron schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Minimaal 50 euro per land per jaar. Onze administrateur (kleine coöperatie met een man in Italië) begint er niet aan.

https://www.belastingdien...r_kunt_u_een_verzoek_doen
Pagina: 1 ... 18 ... 232 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2