[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 214 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-05 16:29

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Niek_ schreef op zondag 1 januari 2023 @ 16:12:
Ik probeer een overzicht te krijgen van laadpasaanbieders die een vast AC-tarief rekenen (eventueel met abonnement) en dus niet CPO-tarief + eventueel opslag. Klopt het dat dit geen bestaand overzicht is en je op bijvoorbeeld laadpastop10.nl hier niet op kan filteren? Dan wordt het een excel exercitie vermoed ik. @Hachy
Alleen in NL of in EU?

Het zijn er maar een handjevol,

Shell, Eneco, ANWB, Coolblue en nog een paar kleintjes. In Duitsland heeft bijna elke laadpas een vast AC tarief maar ook extra voorwaarden zoals 50% in DE laden. Maingau is een van de weinige uitzonderingen.
Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:49:
Vraag over het laadpaalkompas.

[Afbeelding]

Als ik naar de E-Flux kijk kost een laadpas 2,95 per maand of 29 cent per laadbeurt.

Naast dat het tarief niet klopt in dit laadkompas, zo is laden volgens de EFlux app maar 0,3/kWh bij Equans in Den Haag, staat er rechtsonder "Laadpassen zonder abonnement".

Bedoelen ze daar dan de pas mee die 29 cent per laadbeurt rekent?
Ja
Sowieso klopt dat groene vak van Eflux-Equans niet want laden in Den Haag is bij alle publieke palen 33 cent/kWh volgens de gemeente.
Het zijn gemiddelden van zowel Equans Den Haag als Equans Gelderland. Je kunt niet elke concessie er in verwerken. De tarieven wijzigen alweer zodra je op submit hebt geklikt.
Ankh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:52:
<knipperdeknip>

Het gaat om een MultiTankCard met EU laden. Uiteraard is de vraag of deze pas ook daadwerkelijke overal wordt geaccepteerd. Aangezien ze in de begeleidende brief adviseren om wel 1 of 2 losse app's nog klaar te hebben (bijvoorbeeld Shell Recharge en Vattenfal). Zijn hier meer mensen met een MTC EU Laden, die dit al eens getest hebben (al gezocht in de historie).
MTC EU = Last Mile Solutions. Goede dekking bij zo'n 85-90% van de laadpalen in de meeste EU landen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
JoskevanT schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Heb ik ook voorgehad met een laadpas van Q8 in het verleden.
Op de app van de laadpas stond een lagere prijs per kwh dan op de factuur.
De klantendienst hierop aangeschreven.
Hun antwoord: de uiteindelijke prijs per kwh kan afwijken van de prijs in onze app, het is de uitbater van de laadpaal die de uiteindelijke prijs per kwh bepaalt. Daar zijn wij niet verantwoordelijk voor...
Laadkaart opgezegd en ik ben op zoek gegaan naar een laadkaart met een vaste prijs per kwh ongeacht het type laadpaal. Want die onzekerheid/willekeur wil ik niet telkens voorhebben wanneer ik de wagen ergens ga laden.
Onzin, je hebt een contract met Q8. Niet met hun inkoop partijen. Q8 is verantwoordelijk voor het juist en actueel communiceren van de juiste tarieven van hun laadpas en verder niemand anders, dit staat ook in meerder wetten zoals o.a. Besluit Prijsaanduiding Producten Art.3 en 4.

Deze verantwoordelijkheid proberen af te schuiven op de consument is dus niet alleen moreel verwerpelijk maar ook onrechtmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
HDinHO schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:54:
[...]

Dank voor je info. Ben er wat dieper ingedoken en zie dat dit idd een interessante optie kan zijn.
Het is en blijft een moeilijke rekensom:
- heb je zonnepanelen? Zo ja, dan heb je te maken met de salderingsregeling. Wat krijg je voor 1kWh in de oude en de nieuwe situatie?
- kun je het verbruik aardig sturen of niet? Denk aan een elektrische auto, wasmachine en vaatwasser. Koelkast en vriezer ligt al wat ingewikkelder.
- hoe zien de tarieven er in de toekomst uit en wat doen de grote maatschappijen?
- komen er oplossingen om verstandige dingen te doen met het overschot aan energie zodat ze die niet meer voor weggeef prijzen hoeven te dumpen?
- etc. etc.

Als je in de positie bent om schommelingen naar boven en naar beneden op te vangen, dan ben je op de lange termijn altijd goedkoper uit dan wanneer er een “tussenpersoon” tussen zit die kosten maakt en een winstdoelstelling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

eltron schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Waarom weer aan als je klaar bent met laden?
Gewoon verplaatsen en een ander de kans geven.
Zeker, maar je kan niet altijd tussendoor even weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 13:02
@Hachy dan moet ik je toch even corrigeren. Shell hanteert weliswaar een vast AC-tarief volgens hun Website. Maar dit geld niet voor "Communtiy by Shell Recharge" laadpunten. Dus in de praktijk is er nog steeds afwijking. Ik gebruik zakelijk 100% een Shell Recharge pas maar hier in Alkmaar op de AC-palen toch keuze uit 4-5 verschillende tarieven van € 0,34 tot € 0,61 per kWh.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:50
eltron schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Waarom weer aan als je klaar bent met laden?
Gewoon verplaatsen en een ander de kans geven.
Nou mijn accu is niet vol na 3 uur laden, om dan dubbele kosten te voorkomen doe ik dit. Bij vol en indien mogelijk verplaats ik uiteraard.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Davidshadow13 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:09:
@Hachy dan moet ik je toch even corrigeren. Shell hanteert weliswaar een vast AC-tarief volgens hun Website. Maar dit geld niet voor "Communtiy by Shell Recharge" laadpunten. Dus in de praktijk is er nog steeds afwijking. Ik gebruik zakelijk 100% een Shell Recharge pas maar hier in Alkmaar op de AC-palen toch keuze uit 4-5 verschillende tarieven van € 0,34 tot € 0,61 per kWh.
Dat weet ik. Op de lolo's hanteren ze eigen tarieven die hun klanten instellen. Het vaste tarief geldt ook niet in het buitenland, en zo zijn er altijd uitzonderingen. Eneco bijvoorbeeld hanteert bij Allego weer een afwijkend tarief ten opzichte van alle andere laadpalen.

Je vraag was welke laadpassen een vast tarief hanteren. Ik vind dat Shell met hun prijsmodel in die categorie valt, omdat de AC laadprijs bij alle publieke laadpunten gelijk is. (dus ondanks die uitzondering van die community palen)

[ Voor 3% gewijzigd door Hachy op 03-01-2023 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik ben weer iets blijer met Vattenfall InCharge. Net een kleine dertig procent geladen, voor de zekerheid niet teveel, en er werd bij een Greenflux/Total-paal netjes 39,9 cent per kwh gerekend, inlcusief BTW.

De factuur voor de verkeerde sessie kreeg ik dus gisteravond laat al, en daar heb ik al over gereclameerd.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-05 22:06
greatgonzo schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:02:
[...]

ehh.. als ik een dagje uit ben ga ik echt niet terug om de auto te ontkoppelen. tenzij ik in de buurt ben en zeker weet dat er een andere parkeerplaats vrij is.

Wil best sociaal zijn, maar bijvoorbeeld afgelopen vrijdag een parkeerplaats geboekt in Groningen. Gelukkig, konden net de laatste laadplek claimen.

Maar de tickets waren uitverkocht, dus dan zullen alle plekken ook bezet zijn. Ik ga niet het risico lopen om de plek vrij te maken en naar een ander dek te moeten rijden en dan te hopen dat er toch een plekje vrij is.
Tja het zal per situatie verschillen wat wel of niet mogelijk en wenselijk is.
Ik probeer in elk geval te vermijden dat ik in de situatie geraak een laadpaal langdurig bezet te houden zonder te laden.
In dat geval ga ik daar gewoon niet laden en los het anders op; snellader onderweg of zo.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
HenryP schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Het is en blijft een moeilijke rekensom:
- heb je zonnepanelen? Zo ja, dan heb je te maken met de salderingsregeling. Wat krijg je voor 1kWh in de oude en de nieuwe situatie?
- kun je het verbruik aardig sturen of niet? Denk aan een elektrische auto, wasmachine en vaatwasser. Koelkast en vriezer ligt al wat ingewikkelder.
- hoe zien de tarieven er in de toekomst uit en wat doen de grote maatschappijen?
- komen er oplossingen om verstandige dingen te doen met het overschot aan energie zodat ze die niet meer voor weggeef prijzen hoeven te dumpen?
- etc. etc.

Als je in de positie bent om schommelingen naar boven en naar beneden op te vangen, dan ben je op de lange termijn altijd goedkoper uit dan wanneer er een “tussenpersoon” tussen zit die kosten maakt en een winstdoelstelling heeft.
Dank je voor deze aandachtspunten. Mijn netto verbruik na saldering zonnepanelen is dit jaar excl EV bijna nul. EV per jaar ongeveer 2000 kWh, maar ik heb naast mijn eigen laadpaal op 140 meter loopafstand een Vattenfall-paal die dit jaar € 0,34 kost. Dus voor de elektra denk ik niet dat het zinvol lijkt, maar misschien nog wel voor het gasverbruik :)

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:00
DancePlaza schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:48:
Wat is het verschil tussen de BP Pulse snellaadpleinen en niet bij de "normale" BP Pulse snellaadpunten.

Bedoel je daarmee de snellaadpleinen rondom amsterdam? En de "normale" zoals die bij nieuwegein?
Zie voor meer info over de snellaadpleinen van BP Pulse: https://www.bp.com/nl_nl/...ulse_snellaadpleinen.html

En vind hier meer info over de "normale" sneladers van BP Pulse: https://www.bp.com/nl_nl/...pulse_onderweg_laden.html

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:24
Davidshadow13 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:09:
Maar dit geld niet voor "Communtiy by Shell Recharge" laadpunten. Dus in de praktijk is er nog steeds afwijking.
Die community zijn meestal voordeliger echter zijn dit geen openbare laadpalen. Dus of je staat bij iemand op de oprit of je ziet hem achter het hek van een bedrijf staan. Als ik het goed begrepen heb kunnen ze ook limiteren tot bepaalde passen. Bij Vattenval heb je dat ook maar dan zie je het niet aan de naam. Meestal vallen ze op omdat er maar 1 laadpunt is.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 23:10
hjs schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Dat kleeftarief is toch ook een wassenneus?
Beetje opletten en je schuift in de app de laadsessie uit en geen kleeftarief, lijkt me.

Of zullen ze zien dat de stekker er nog in zit?
In principe idd een wassen neus, maar vaak zijn deze commando's locatiegebonden. Maw, je moet dan wel in de buurt van de laadpaal zijn. Weet niet of dat voor BeCharge ook geldt. Maar daar zijn ook weer workarounds voor had ik begrepen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 13:02
MarkV6 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Die community zijn meestal voordeliger echter zijn dit geen openbare laadpalen. Dus of je staat bij iemand op de oprit of je ziet hem achter het hek van een bedrijf staan. Als ik het goed begrepen heb kunnen ze ook limiteren tot bepaalde passen. Bij Vattenval heb je dat ook maar dan zie je het niet aan de naam. Meestal vallen ze op omdat er maar 1 laadpunt is.
Dat is niet altijd waar, hier in Alkmaar bijvoorbeeld hangen er Community palen in alle gemeentelijke parkeergarages en op sommige gemeentelijke parkeerterreinen. Niet dat het mij hier perse om gaat. Maar meer op het feit dat zelfs met een pas die een vast tarief "lijkt" te hebben wil dat niet altijd waar zijn.

Als je afhankelijk bent van enkel publieke of semi-publieke laadpunten bij je thuis is er eigenlijk maar één goede strategie. Verzamel de 3 tot 5 laadpunten in jouw buurt waar je 9/10 keer zal laden en check per laadpas aanbieder wat die kost. Schrijf dan voor jezelf op welke pas bij welke paal het goedkoopst is en hang deze in je auto op een kaartje of zet deze in te telefoon. Update dit 1x per maand en alleen dan weet je zeker dat je altijd het laagste tarief mogelijk betaald. :)

Een voorbeeld. Voor mij is het nu goedkoper om 's nachts te gaan laden in een bepaalde parkeergarage hier in de buurt, dan gratis aan de straat. Vanwege het prijsverschil van €0,34 en €0,61 heb ik na 21 kWh laden de prijs van een parkeerticket al terugverdiend :) En er zullen vast wel meer mensen zijn waarvoor dit geld.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nathalia
Davidshadow13 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:24:
[...]

... is er eigenlijk maar één goede strategie. Verzamel de 3 tot 5 laadpunten in jouw buurt waar je 9/10 keer zal laden en check per laadpas aanbieder wat die kost. Schrijf dan voor jezelf op welke pas bij welke paal het goedkoopst is en hang deze in je auto op een kaartje of zet deze in te telefoon. Update dit 1x per maand en alleen dan weet je zeker dat je altijd het laagste tarief mogelijk betaald. :)
David, dit is precies wat ik ook altijd zeg! Hierbij een voorbeeld van zo'n overzichtje. Dit update ik iedere maand even. Er staan er nu te veel op, maar dit zijn alle laadpalen op max. 2 km van mijn woning. Die range kan ik beter op 1 km zetten ;-) Wie weet is dit voor anderen een goede template...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PAFb7x6cQF3nlSbjYkYbckFrrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6Sc5gOd40I2PN0bckeiBlke.png?f=fotoalbum_large

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:45
Laatst was hier al voorbij gekomen dat Engie (Equans) 2 soorten tarieven heeft afhankelijk van de paal (SGZH1 en SGZH2).
Afgelopen week was ik op bezoek in nootdorp waar ze 4 van deze palen hebben staan... 2x SGZH1 en 2x SGZH2... De goedkopere (SGZH1) werken alleen niet meer sinds enkele weken, verdenk ze ervan deze te hebben uitgeschakeld omdat de SGZH2 meer opleveren.
En als het contract veranderd, hebben ze er alvast 4 staan...

Zou dit graag aankaarten bij de gemeente/provincie, maar waar begin je (aan)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

greatgonzo

schit-te-rend!

klopt het dat Lidl gestopt is met gratis snelladen bij bepaalde filialen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Google is je beste vriend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:37

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

greatgonzo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:45:
Ja. In Duitsland vaak wel, net als ALDI(-SUD). Je kan vaak wel met de Lidl kaart goedkoper laden dan bij reguliere laadpalen. Soms kwam ik nog laadpalen tegen die wel gratis waren. Let ook op, meestal betaal je met een andere kaart je CPO-tarief.

In België was het vermogen afgelopen jaar teruggebracht, ik meen tot 17kWh. In Frankrijk rekende ze bij de palen die ik tegenkwam - als ze het al deden - een marktconform tarief.

Bij Carrefour kan een uur op een AC lader gratis geladen worden. Met een Carrefour-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 22:20

Malarky

Wils voor wat ieder

[...]

Dat kleeftarief is toch ook een wassenneus?
Beetje opletten en je schuift in de app de laadsessie uit en geen kleeftarief, lijkt me.
Zo ga ik om met die idle-fees:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3oa8U5jIO52oS4PCNqlkOeTR3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFRfj9xGnDwXvWzPRs1jcRuh.png?f=fotoalbum_large

Ze kijken maar even.
[...]
Of zullen ze zien dat de stekker er nog in zit?
Als dat zou werken, is het nog waard dat ik dit ook even test:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaSWZHWqH5ubMbdOq8LBSEJRCvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4TkTPJJZNH4lKzQWGrXmaTDr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Malarky op 04-01-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

nathalia schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:00:
[...]

David, dit is precies wat ik ook altijd zeg! Hierbij een voorbeeld van zo'n overzichtje.
Mijn palen thuis zijn allemaal hetzelfde, dus ik hoef er maar 1 bij te houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ssb4S3O_k1ID2uFZYR5t43gbHu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XMflRNSL1DY7x2eIfkDJS5h1.png?f=fotoalbum_large

Ik ga het BeCharge package nog proberen als die binnen is, maar het lijkt erop dat Vattenfall weer veel gebruikt gaat worden inderdaad, net als bij jou. EVBox is nog 2022 tarief van TotalEnergies, vertrouw ik niet. Heb geen pasje nog om het te testen.

Start tarief EFlux is ondertussen 29ct volgens mij: https://help.e-flux.nl/nl...82-wat-kost-publiek-laden.

[ Voor 54% gewijzigd door Malarky op 05-01-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532727

Ongeveer een maand terug nog bij de Lidl in Almere gratis kunnen laden. Nog speciaal even nagevraagd aangezien ik het bericht had gelezen dat Lidl zou stoppen met gratis laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 11:57
Misschien een tip voor sommigen die in de buurt wonen, of Nederlanders op doortocht!

Als je in België in de buurt van 3550 Heusden-Zolder bent, kan je voor 0,20€/kWh laden!
Je krijgt onmiddelijk na het laden een sms, met alle info en de prijs.

0 euro starttarief, 0 euro per tijdseenheid, en geen gedoe met laadpassen.
Er word maandelijks netjes afgerekend.

Er staan 9 CCS laadpalen van 50.0 kW ter beschikking

Eerste keer moet je wel ff een account aanmaken via qr code en bank gegevens ingeven.
Als dit niet lukt helpen de mensen u graag verder.

Let wel op, Is alleen werkdagen toegankelijk tussen 8h00 en 18h00, dus best uiterlijk rond 16h00 starten met laden.

Week-end gesloten!

Bedrijf ligt op industrie terrein, op een rotonde.
Alleen bord met Movanis te zien , je moet helemaal naar achteren rijden waar de palen zijn.
Google is uw vriend ;-)
https://movanis.be/nl/ Mijnwerkerslaan 14 3550 Heusden-Zolder België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:28
Via deze filters in de Chargemap-app:

43 kW, CCS, alleen gratis oplaadstations

vind ik nog een handvol Lidls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-04 11:55
Anoniem: 532727 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:56:
[...]

Ongeveer een maand terug nog bij de Lidl in Almere gratis kunnen laden. Nog speciaal even nagevraagd aangezien ik het bericht had gelezen dat Lidl zou stoppen met gratis laden.
Is het dan een kwestie van inpluggen en de sessie start? Of heb je wel een kaart nodig?

Tesla model 3 2019 Long Range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gremsems
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 07:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZNg8grV0N-PNAyPEDvsdDLNlDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7LdQ3e8S7CQ4pcYuoIbjhBI.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit niet nogal traag voor een 11kw laadpaal waar ik als enige aan het laden ben?

*Ben nu bijna 4 uur aan het laden, zit aan de 14 KWH en heb er volgens de accupercentage op Kia Connect nog geen 20% bijgekregen...

[ Voor 12% gewijzigd door gremsems op 04-01-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

DrDeJe schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Is het dan een kwestie van inpluggen en de sessie start? Of heb je wel een kaart nodig?
In Hoorn was het twee weken terug inpluggen en op start drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Iemand ervaring met Totalenergies palen (in Frankrijk)? Werkt de MTC pas? Indien niet, creditcard wel mogelijk, of?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

gremsems schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:08:
[Afbeelding]

Is dit niet nogal traag voor een 11kw laadpaal waar ik als enige aan het laden ben?

*Ben nu bijna 4 uur aan het laden, zit aan de 14 KWH en heb er volgens de accupercentage op Kia Connect nog geen 20% bijgekregen...
Lijkt dan wel of de paal op 3.7kw/h aan het laden is.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-05 14:54
Dean Martin schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:30:
Iemand ervaring met Totalenergies palen (in Frankrijk)? Werkt de MTC pas? Indien niet, creditcard wel mogelijk, of?
Ik heb er afgelopen rit naar Spanje drie keer geladen, twee Shell en een Chargemap. Shell is duurder dan Chargemap. Met Maingau zou je daarmee, dacht ik, ook moeten kunnen laden. Verder hebben ze vaak veel laders per locatie.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532727

[...]

Inpluggen en de sessie start. Geen kaart nodig. Althans niet bij deze Lidl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52

Oekol

waka waka hey hey

Ja, dat las ik wel op Google. Toevallig van de week in Zeeland bij een net geopende lidl gratis geladen in heinkenszand.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Ik heb er afgelopen rit naar Spanje drie keer geladen, twee Shell en een Chargemap. Shell is duurder dan Chargemap. Met Maingau zou je daarmee, dacht ik, ook moeten kunnen laden. Verder hebben ze vaak veel laders per locatie.
Positief dus! Dan ga ik het aandurven! Met shell bedoel je de sessie starten met de Shell kaart/app of?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Dat eerste.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-05 14:54
Dean Martin schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:56:
[...]

Positief dus! Dan ga ik het aandurven! Met shell bedoel je de sessie starten met de Shell kaart/app of?
Geladen heb ik met de NewMotion druppel. Voor FR komen Ionity en TotalEnergies bovenaan te staan op mijn lijstje als betrouwbare laadlocatie, naast Fastned natuurlijk. Maar ik zou voor vertrek toch altijd even checken of er meldingen zijn, zeker als je daar op je laatste procenten arriveert.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Krijg ook mijn Maingau niet gekoppeld aan Fastned. Altijd de melding ' Laadpas niet geldig'.
De laadpas wel succesvol gekoppeld in de Maingau app, wellicht moet ik hem eerst een keer gebruiken om 'actief te laten zijn'
Jurjan Rietveld schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:02:
Het lukt mij niet om die Maingau pas aan te vragen, hebben meer mensen hier problemen mee?
Dit was mijn oplossing: Basket Kees in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basta3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-07-2024
Vraagje: ik heb op 31/12 m’n model Y opgehaald en ontving daar 10.000km gratis supercharge bij. Nu gisteren aan de supercharger gehangen maar heb toch 20 euro moeten aftikken. Iemand met hetzelfde issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 13:16
Basta3 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:59:
Vraagje: ik heb op 31/12 m’n model Y opgehaald en ontving daar 10.000km gratis supercharge bij. Nu gisteren aan de supercharger gehangen maar heb toch 20 euro moeten aftikken. Iemand met hetzelfde issue?
Ik heb geen Tesla, maar heb je geen voucher gekregen of zo die je moet activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjan Rietveld
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-05 08:05
Malarky schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 01:13:
Krijg ook mijn Maingau niet gekoppeld aan Fastned. Altijd de melding ' Laadpas niet geldig'.
De laadpas wel succesvol gekoppeld in de Maingau app, wellicht moet ik hem eerst een keer gebruiken om 'actief te laten zijn'

[...]

Dit was mijn oplossing: Basket Kees in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Thanks, ik ga het proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:41

Lagune

Its time for warp

Gunner schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Neen, vattenfall is al sinds begin november 59 cent. Dat ze dat nog steeds niet in de app hebben ge-update is op z'n zachts gezegd kwalijk.

Nu staat er wel een ander tarief, maar als je dus klaar bent met laden krijg je alsnog een gepeperde rekening.
:? is geen vattenfal paal dus valt dan niet onder Amsterdam metropolitan area ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZY-cMV9hhu3s0iNvWBPMceXycQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dAX56WddMOoP4AmdJmIxS4JA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Lagune Lees de rest van m'n postings in deze thread ook even, dan zie je hoeveel verschil er in kan zitten al dan niet door fouten in hun app :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagune
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:41

Lagune

Its time for warp

Gunner schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:15:
@Lagune Lees de rest van m'n postings in deze thread ook even, dan zie je hoeveel verschil er in kan zitten al dan niet door fouten in hun app :)
greenflux klopt iig in de app, vorig jaar 36 ct de kwh, nu 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@Lagune dat heb ik idd eergister geconstateerd, zie Gunner in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3" . Daarom zeg ik; lees wat ik hier verder nog over heb geschreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:33
Ik heb een MTC druppel voor binnen Nederland. Deze werkt overal behalve bij Ionity, is dat een probleem wat vaker voorkomt?

Heb maar 1 Ionity geprobeerd, A1 bij Apeldoorn, dus weet eigenlijk niet of het bij alle Ionity's zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xrfx
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-04 13:26
marteltor schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Same here wat betreft Nederland. In buitenland toch vaak wat trickier. Frankrijk afgelopen zomer was hit and miss. Wat dat betreft zijn de grote snelladers langs de snelweg (ionity, total, shell, fastned) beter dan de ac laders in dorpjes.

Overigens in Duitsland en Oostenrijk werkt het allemaal wel als een speer. 1x pakte een ac lader mn laadpas van werk niet, maar wel een eigen prive laadpas.

Voor mij sowieso geen verbrandingsmotor meer. Ben met eniro met skikoffer in Oostenrijk in de winter; dat lijkt me een van meest uitdagende scenarios met een EV, maar ging prima.
Cool! Het is vooral een gedragsverandering. Nu is Oostenrijk, zeker vanuit Zuid-Limburg, ook wel goed te doen met een elektrische auto. Duitsland heeft zijn infrastructuur sowieso wel op orde.

Uiteindelijk is het nog altijd too much of a trade off op het moment voor mij, ook wel omdat de e-Niro niet heel erg snel laadt. Over 5 jaar zal het vast veel beter zijn qua infrastructuur (ook in Zuid-Frankrijk, Schotland en Wales, etc) en laadtijden. Bovendien moeten we dan sowieso aan een elektrische auto. Ik ben vooral benieuwd wat het gaat doen als er ook in het buitenland steeds meer mensen met een elektrische auto gaan reizen en de infra niet snel genoeg meegroeit. In Nederland is het meer dan op orde!

Ook in Duitsland overigens al eens een tussenstop gepland om te laden en dan erachter komen dat alle 3 de plekken bezet zijn. Na een half uur konden we er eindelijk aan, en dan moet je ook nog jouw eigen laadtijd gaan meetellen. Vervolgens iedere 2 dagen Burger King lunchen was ook niet heel relaxed (in de periferie waren 2 jaar geleden niet veel laadpalen, inmiddels wel meer). Dat zijn dingen waar ik op een vakantie niet over wil nadenken.

Elektrisch rijden zeker fijn. Geen geratel (behalve bij de e-Niro dan :X ) en het is gewoon soepel. Ik had een testrit in de Kia Sportage, dat ding is echt bokkig als de pest t.o.v. de e-Niro. Zeker nog wel enigszins tevreden met de auto, maar niet met de Kia garages. Een andere reden om niet meer voor een Kia te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:09

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Vanochtend weer een mooie ervaring (en waarschuwing voor anderen). Mijn vrouw is onze EV gaan laden bij de P&R van het lokale metrostation in de omgeving van Rotterdam (beheerd door de RET). Het laadtarief vòòr 1 januari was met de Engie/Equans laadpas gelijk aan de laadtarieven van de overige palen in ZH (€0,27 per kWh met eenmalig starttarief van €0,30).

In de app nog even gekeken of het tarief na 1 januari aangepast was, in de app was netjes de BTW aangepast van 9% naar 21% en het tarief dus omhoog van €0,27 naar 0,30.

Het was mijn vrouw al opgevallen dat de laadpalen vervangen waren. Blijkbaar een andere aanbieder want na een paar kWh laden zag ik in de app dat het tarief van de gekoppelde laadpaal op €0,60 stond. De betreffende lader staat niet op de kaart van de Engie app. De laadsessie dus maar gestopt via de app (nog voldoende stroom om vanavond te laden).

Weet niet of dit op alle P&R plekken van de RET is gebeurd, maar voor ons een les om ook na het starten van het laden te controleren wat het betreffende tarief is. Jammer dat dit nodig is en wat mij betreft is dan ook enige regulering op het gebied van laadtarieven, passen en zichtbaarheid tarief aanbieder op paal (via een klein schermpje) noodzakelijk. Het is niet uit te leggen dat het laadtarief verdubbeld is terwijl de palen op straat enkel van €0,27 naar €0,30 zijn gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door [BoSS] op 05-01-2023 10:44 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 20:47
Het is echt misdadig. Vooral ook omdat veel AC laadpalen 's nachts, tijdens daltarieven, pas echt drukbezet zijn.

Ik kan me voorstellen dat gemeentes zich nu heel hard afvragen hoe hun laadpaalstrategie eruit moet zien. Blijkbaar werkt het systeem met concessies niet goed, want er wordt meteen misbruik van het semi-monopolie gemaakt door de laadpaal aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[BoSS] schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:43:
Vanochtend weer een mooie ervaring (en waarschuwing voor anderen). Mijn vrouw is onze EV gaan laden bij de P&R van het lokale metrostation in de omgeving van Rotterdam (beheerd door de RET). Het laadtarief vòòr 1 januari was met de Engie/Equans laadpas gelijk aan de laadtarieven van de overige palen in ZH (€0,27 per kWh met eenmalig starttarief van €0,30).

In de app nog even gekeken of het tarief na 1 januari aangepast was, in de app was netjes de BTW aangepast van 9% naar 21% en het tarief dus omhoog van €0,27 naar 0,30.

Het was mijn vrouw al opgevallen dat de laadpalen vervangen waren. Blijkbaar een andere aanbieder want na een paar kWh laden zag ik in de app dat het tarief van de gekoppelde laadpaal op €0,60 stond. De betreffende lader staat niet op de kaart van de Engie app. De laadsessie dus maar gestopt via de app (nog voldoende stroom om vanavond te laden).

Weet niet of dit op alle P&R plekken van de RET is gebeurd, maar voor ons een les om ook na het starten van het laden te controleren wat het betreffende tarief is. Jammer dat dit nodig is en wat mij betreft is dan ook enige regulering op het gebied van laadtarieven, passen en zichtbaarheid tarief aanbieder op paal (via een klein schermpje) noodzakelijk. Het is niet uit te leggen dat het laadtarief verdubbeld is terwijl de palen op straat enkel van €0,27 naar €0,30 zijn gegaan.
Dus tijdens het laden werd de app geupdate? Dat is wel heel toevallig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 21:33
Basta3 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:59:
Klopt, zou in januari bijgeschreven worden en als ik het goed begrijp heeft iedereen het inmiddels. Dan was het tijdens jouw sessies nog niet bijgeschreven. Zou bericht in je Loot Box moeten staan,

[ Voor 10% gewijzigd door maharens op 05-01-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Wolly schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Dus tijdens het laden werd de app geupdate? Dat is wel heel toevallig :?
Nee, de laadpaal op de kaart en de laadpaal waarmee de auto verbonden is waren niet dezelfde (ander ID). De (nieuwe) verbonden laadpaal staat niet op de kaart en de oude laadpaal wel.

Voor leken niet meer te volgen en je moet echt goed weten wat je doet om niet 2x zoveel te betalen voor een laadsessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Ik begrijp dus niet waarom de CPO tarieven een vaste prijs hebben. Met uurprijzen werken is toch veel handiger en eerlijker ?

Gelukkig zie je nu ook de eerste aanbieders van pasjes/apps hiermee gaan werken zoals miio (helaas nog niet in NL)

[ Voor 5% gewijzigd door Brotuck op 05-01-2023 11:29 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Hier ook al ervaring met EV company die een ander bedrag in de app heeft staan dan op de afrekening.
Het wordt toch eens tijd dat ze iig CPO tarief gewoon op de paal gaan vermelden, wat een gedoe steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:29
Brotuck schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:28:
Ik begrijp dus niet waarom de CPO tarieven een vaste prijs hebben. Met uurprijzen werken is toch veel handiger en eerlijker ?

Gelukkig zie je nu ook de eerste aanbieders van pasjes/apps hiermee gaan werken zoals miio (helaas nog niet in NL)
Uurprijzen ? Bedoel je dan alleen belasten hoelang je aan een paal staat en geen kWh tarief ?

Ik heb een 1 fase e-niro. Daar ga ik niet vrolijk van worden. (3.6 kw per uur >> 18 uren laden )
Iemand met een on-board 22kw lader, zoals de Megane is dan heel happy.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
driel24 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Uurprijzen ? Bedoel je dan alleen belasten hoelang je aan een paal staat en geen kWh tarief ?

Ik heb een 1 fase e-niro. Daar ga ik niet vrolijk van worden. (3.6 kw per uur >> 18 uren laden )
Iemand met een on-board 22kw lader, zoals de Megane is dan heel happy.
Nee kWh prijzen per uur bedoel ik dat is dan eerlijker.
Dan ben je wel meer kwijt per uur als je een Megane hebt dan een E-Niro.

Overigens ben ik dan wel voor kleeftarief prijzen die fors zijn, zodat je de auto sneller zal weghalen.
Misschien haal je hiermee ook veel hybride klevers eerder weg, die zijn een groot probleem in woonwijken.

[ Voor 23% gewijzigd door Brotuck op 05-01-2023 11:39 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[BoSS] schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Nee, de laadpaal op de kaart en de laadpaal waarmee de auto verbonden is waren niet dezelfde (ander ID). De (nieuwe) verbonden laadpaal staat niet op de kaart en de oude laadpaal wel.

Voor leken niet meer te volgen en je moet echt goed weten wat je doet om niet 2x zoveel te betalen voor een laadsessie.
Dus de oude palen waren verwijderd en nieuwe palen neergezet. De app was nog niet up to date.

Kan gebeuren natuurlijk, daar zal geen kwade bedoeling achter zitten. Wel goed dat je waarschuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Wolly schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Dus de oude palen waren verwijderd en nieuwe palen neergezet. De app was nog niet up to date.

Kan gebeuren natuurlijk, daar zal geen kwade bedoeling achter zitten. Wel goed dat je waarschuwt.
Ben vooral verbaasd dat het tarief van de nieuwe palen 2x zo hoog is als de oude. Ik neem aan dat de gemeente hier toch enige zeggenschap over heeft (zijn tenslotte net zoals laadpalen op straat publieke laadlocaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basta3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-07-2024
maharens schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Klopt, zou in januari bijgeschreven worden en als ik het goed begrijp heeft iedereen het inmiddels. Dan was het tijdens jouw sessies nog niet bijgeschreven. Zou bericht in je Loot Box moeten staan,
Klopt helemaal wat je zegt! 👍🏼 Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
Brotuck schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Dan ben je wel meer kwijt per uur als je een Megane hebt dan een E-Niro.

Overigens ben ik dan wel voor kleeftarief prijzen die fors zijn, zodat je de auto sneller zal weghalen.
Misschien haal je hiermee ook veel hybride klevers eerder weg, die zijn een groot probleem in woonwijken.
Duurder met een Megane dan een E-Niro ?
Megane heeft 60kWh accu (55 kWh bruikbaar) en een e-niro 68 kWh accu (64 kWh bruikbaar)

Met 22kw lader, bedoel ik de snelheid van de auto zelf.
Bij "prijs per kWh" zijn de kosten per auto gelijk. Het verbruik bepaald de kosten.
Met "uurprijzen" ben je met een Megane VEEL goedkoper.
Megane is bij een snelle 22kw AC paal in 2,5 uur vol.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
driel24 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Duurder met een Megane dan een E-Niro ?
Megane heeft 60kWh accu (55 kWh bruikbaar) en een e-niro 68 kWh accu (64 kWh bruikbaar)

Met 22kw lader, bedoel ik de snelheid van de auto zelf.
Bij "prijs per kWh" zijn de kosten per auto gelijk. Het verbruik bepaald de kosten.
Met "uurprijzen" ben je met een Megane VEEL goedkoper.
Megane is bij een snelle 22kw AC paal in 2,5 uur vol.
Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar ik bedoelde energie uurprijzen...

Dus bij een kWh prijs van 15 cent betaal je naar verhouding minder per uur met de e-niro omdat er niet veel in kan.

Maar als de prijs dan zakt naar 10 cent het volgende uur ben je zelfs nog goedkoper uit

[ Voor 15% gewijzigd door Brotuck op 05-01-2023 12:44 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS-Ah
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-05 12:48
Tsja, de Allego palen in Arnhem waren vorig jaar nog onder de 30 cent, vanaf December ineens 0.60,- met 9%. Dus nu boven de 0,60 bij laden met Van De Bron 🤔 kan ik beter snelladen met Powerpass bij Ionity.... a 0.35,- per Kwh

Tot juni nog voordeel met AC laden ook tot 0.35,- bij de Allego palen. Van de Bron die gebruik ik maar even niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
Ik hoop dat ik deze vraag in de juiste forum stel. Maar zijn er meer Lease EV eigenaren die nu sinds de Electra prijzen zo hoog zijn niet meer aan de eigen privé laadpaal opladen maar nu alsnog via een publieke laadpaal gaan laden?

In principe vergoed de lease maatschappij de Electra kosten. Echter gezien het prijsplafond van 2900 KWH (p/j) die ons huishouden (dankzij de EV) met gemak overschrijdt. Ga ik nu liever een stukje lopen om de auto bij een vrije publieke laadpaal in de wijk op te laden.

Tevens betrap ik mijzelf er nu op om de auto (een Polestar 2) nu volledig tot 100% op te laden, dit tegen het advies in van de door de dealer geadviseerde 90%, om toch iets minder frequent te hoeven laden.

Ik vroeg me af wat de ervaringen van mede EV gebruikers zijn gezien de huidige hoge Electra kosten.

P2 LRDM|Midnight|20"|Pilot,Plus,Per|Nappa|350KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
dutchman666 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:28:
Maar zijn er meer Lease EV eigenaren die nu sinds de Electra prijzen zo hoog zijn niet meer aan de eigen privé laadpaal opladen maar nu alsnog via een publieke laadpaal gaan laden?
Ik heb een eigen laadpaal op de oprit staan en vanuit de werkgever wordt een maximaal bedrag per kWh vergoed dat je kunt declareren. Toen de prijs per kWh boven dat maximale bedrag uit kwam, ben ik ook publiek gaan laden. Dat is ook goedkoper voor de werkgever, omdat de afspraken met de laadpasaanbieder aantrekkelijker zijn dan de hoogte van de vergoeding per kWh maar onbeperkt te blijven verhogen.

Het voelt natuurlijk wel vreemd en biedt een stuk minder comfort, gelukkig heb ik 6 laadpalen binnen 250 meter afstand staan die nauwelijks bezet zijn. Maar het vergt toch wat extra inspanning, extra gedoe en bijv. voorverwarmen vindt nu vanuit de accu plaats, omdat ik de auto direct ophaal en op de oprit zet als die vol is.

De publieke laadpalen zijn overigens allemaal van TotalEnergies icm Greenflux, dus gelukkig hoef ik niet met een stapel laadpassen te stoeien :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dean Martin schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:30:
Je kunt op laadpastop10.nl filteren welke laadpassen wel/niet bij TotalEnergies worden geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Je kunt op laadpastop10.nl filteren welke laadpassen wel/niet bij TotalEnergies worden geaccepteerd.
Thanks maar daar staat de pas van MTC niet tussen. Ook heeft MTC tig verschillende kaarten afhankelijk van de typecodering die erop zit (kwam ik ook pas na wat googlen achter). Ik stuur de wagenparkbeheerder wel eens een mailtje om een lijst op te vragen. Ik speel op safe en ga voor Tesla en Fastned voor de terugrit ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:51
Ik hoop dat ik deze vraag in de juiste forum stel. Maar zijn er meer Lease EV eigenaren die nu sinds de Electra prijzen zo hoog zijn niet meer aan de eigen privé laadpaal opladen maar nu alsnog via een publieke laadpaal gaan laden?

In principe vergoed de lease maatschappij de Electra kosten. Echter gezien het prijsplafond van 2900 KWH (p/j) die ons huishouden (dankzij de EV) met gemak overschrijdt. Ga ik nu liever een stukje lopen om de auto bij een vrije publieke laadpaal in de wijk op te laden.

Tevens betrap ik mijzelf er nu op om de auto (een Polestar 2) nu volledig tot 100% op te laden, dit tegen het advies in van de door de dealer geadviseerde 90%, om toch iets minder frequent te hoeven laden.

Ik vroeg me af wat de ervaringen van mede EV gebruikers zijn gezien de huidige hoge Electra kosten.
Ik doe het ook niet meer, ondanks de zonnepanelen en een flink overschot. Wij hebben een teruglever vergoeding van 98 cent per kWh tot september 2023. Alles wat ik in de auto stop kan ik niet cashen tegen 98 cent. Laadpalen genoeg hier in de buurt voor 31-39 cent. Dus per kWh levert het me ongeveer 70 cent op om niet thuis te laden.
Iets minder makkelijk maar meestal gooi ik hem op het werk aan de lader voor 36 cent. Hij staat daar toch 8 uur per werkdag.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:37

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Brotuck schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Verdelingssystemen zijn inherent oneerlijk. Wanneer je ook nog met de (onzekerheid) van de toekomst probeert rekening te houden nog meer. In het verleden was winst een premie op het nemen van risico, in Nederland dat die schepen met specerijen terug zouden komen. Daarom vereenigden men zich.

Winst berekenen we door de inkomsten (verkochte eenheden maal verkoopprijs) van de uitgaven af te trekken: de investering plus de ingekochte eenheden maal de inkoopprijs). Wanneer je alles, zoals bij elektriciteit, verkoopt, gaat het vanuit het bedrijf over het verdelen van de investeringen over het volume. Daarin kan je een volumeresultaat hebben (meer of minder verkocht dan verwacht, maar ook langere of kortere bedrijfsduur), een efficiëntie resultaat (meer of minder rendement - ondermeer wind, zon, uitval,…) een kwaliteitsresultaat (meer of minder “groene” stroom), en een prijsresultaat (….). Waar we hier mee te maken hebben is dat laatste. Over de winst betaalt een bedrijf - in principe - belasting en daarom mag het toerekeningssysteem over de investering niet veranderen. Anders zouden bedrijven de winst kunnen manipuleren (! Hier zit al een eerste “probleem” wanneer multinationals belast worden door “nationals”).

Dat prijsresultaat zit in principe ingecalculeerd, mits de prijzen zich aan de trend houden (ongeveer 14 procent minder in constante dollar of euro per verdubbeling van het verkochte volume. Dit is een ervaringswet die opmerkelijk goed opgaat over de lange termijn; geldt zelfs voor de ic’s). Wanneer, zoals nu, de prijzen sterk fluctueren, zou een overheid dat als “bedrijfsrisico” moeten zien en wordt het in principe verrekend via de (teruggave van) winstbelasting. Dat was in Nederland een periode van zeven jaar.

Bij elektriciteit doet zich een extra probleem voor: specerijen en goederen je nog wel opslaan, maar hierbij is dat onevenredig “duur”.

We kunnen nu zien hoe energie bedrijven achterdeurtjes hebben ingebouwd om prijsfluctuaties af te wentelen op de consument. Zoals altijd gaat het bij prijsstijgingen harder omhoog dan bij prijsdalingen omlaag. De leiding van bedrijven gebruikt vervolgens het argument van “investeringen” om zich te verzetten tegen meer belastingbetaling. Ondertussen worden ook niet ingecaluleerde kosten (verlies aan natuur, klimaatverandering, …. ) afgewenteld op de maatschappij.

Het eerlijkste systeem lijkt mij om stroom weer een gemeenschapsvoorziening te maken en de fictie van de “onzichtbare hand” die zorgt dat bedrijven door te concurreren een beter prijs prestatie leveren toe te geven. Alleen samenwerken maakt zaken goedkoper, waarbij het paradoxaal genoeg lijkt alsof we concurreren. Zelfs de aartsvader van de economie, Adam Smith, beveelt aan dat overheden ingrijpen in de samenwerkende bedrijven.

Toevoeging: en het zou veel tijd, inspanning en stress schelen. Mensen hebben meer last van het idee dat ze meer betalen dan een ander, dan van het feit dat ze teveel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dean Martin schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Thanks maar daar staat de pas van MTC niet tussen. Ook heeft MTC tig verschillende kaarten afhankelijk van de typecodering die erop zit (kwam ik ook pas na wat googlen achter). Ik stuur de wagenparkbeheerder wel eens een mailtje om een lijst op te vragen. Ik speel op safe en ga voor Tesla en Fastned voor de terugrit ;)
Da's waar dat kan verwarrend zijn. Als je echt MTC wilt testen kijk dan bij 'Movemove'. Hun 'EU' pas is er eentje van Last Mile Solutions en kan je dus vergelijken met bijv. die van Ecotap (zelfde backoffice).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-04 21:10
hjs schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:13:
[...]

In Hoorn was het twee weken terug inpluggen en op start drukken.
Waar is dat als ik vragen mag ?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Het prijsplafond is geen issue, zolang je maar tegen het ‘echte’ tarief (dus zonder prijsplafond) kan declareren. Alles wat de auto dan laad (en waarmee je over het plafond gaat) krijg je dan vergoed.. ik laad vooralsnog thuis, al ga ik denk ik binnenkort aan de straat laden (30 meter lopen) om de werkgever niet met mijn hoge kosten op te zadelen..

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:13

Ik laad gewoon nog op de oprit. Ja, het gaat nu naar 90c. Ik heb voorgesteld om een SAP te laten instelleren en een dynamisch energie contract op naam van WG te zetten - willen ze niet. Ik heb ook jaren lang voor 15-20c geladen. Toen had de WG een voordeel tov publiek laden. Nu even nadeel. Het is maar zo. Met een SAP en 's nachts laden zou het veel voordeliger voor ze zijn. Dat is allemaal te lastig blijkbaar, dan vind ik 300 meter lopen ook te lastig.

Het prijsplafond boeit dus verder niet als je gewoon je normale tarief in de paal zet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:00
Wilde schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:05:
[...]
Het prijsplafond is geen issue, zolang je maar tegen het ‘echte’ tarief (dus zonder prijsplafond) kan declareren. Alles wat de auto dan laad (en waarmee je over het plafond gaat) krijg je dan vergoed.. ik laad vooralsnog thuis, al ga ik denk ik binnenkort aan de straat laden (30 meter lopen) om de werkgever niet met mijn hoge kosten op te zadelen..
Maar als je door het laden boven het prijsplafond komt dan betaal je toch ook meer voor je eigen gebruik? Daarom laad ik niet meer thuis, ondanks dat ik de werkelijke prijs kan doorberekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:13
Henry65 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Maar als je door het laden boven het prijsplafond komt dan betaal je toch ook meer voor je eigen gebruik? Daarom laad ik niet meer thuis, ondanks dat ik de werkelijke prijs kan doorberekenen
Het gaat wat off-topic maar nee, dit maakt niet uit. Zolang je maar gewoon het normale tarief in de paal zet. Bv 80c. Nu verkoop je kWhs van 40c voor 80c aan de baas en dat verschil gebruik je dan weer voor je privé kWhs.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 13:48
xrfx schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Cool! Het is vooral een gedragsverandering. Nu is Oostenrijk, zeker vanuit Zuid-Limburg, ook wel goed te doen met een elektrische auto. Duitsland heeft zijn infrastructuur sowieso wel op orde.

Uiteindelijk is het nog altijd too much of a trade off op het moment voor mij, ook wel omdat de e-Niro niet heel erg snel laadt. Over 5 jaar zal het vast veel beter zijn qua infrastructuur (ook in Zuid-Frankrijk, Schotland en Wales, etc) en laadtijden. Bovendien moeten we dan sowieso aan een elektrische auto. Ik ben vooral benieuwd wat het gaat doen als er ook in het buitenland steeds meer mensen met een elektrische auto gaan reizen en de infra niet snel genoeg meegroeit. In Nederland is het meer dan op orde!

Ook in Duitsland overigens al eens een tussenstop gepland om te laden en dan erachter komen dat alle 3 de plekken bezet zijn. Na een half uur konden we er eindelijk aan, en dan moet je ook nog jouw eigen laadtijd gaan meetellen. Vervolgens iedere 2 dagen Burger King lunchen was ook niet heel relaxed (in de periferie waren 2 jaar geleden niet veel laadpalen, inmiddels wel meer). Dat zijn dingen waar ik op een vakantie niet over wil nadenken.

Elektrisch rijden zeker fijn. Geen geratel (behalve bij de e-Niro dan :X ) en het is gewoon soepel. Ik had een testrit in de Kia Sportage, dat ding is echt bokkig als de pest t.o.v. de e-Niro. Zeker nog wel enigszins tevreden met de auto, maar niet met de Kia garages. Een andere reden om niet meer voor een Kia te kiezen.
Ik was al 1.5 uur onderweg voor we bij de Duitse grens waren. Maar wij rijden met jonge kinderen, en dan moet je toch regelmatig stoppen. En we hadden een overnachting, en een skigebied in Oostenrijk dat relatief dichtbij ligt.

Qua laadplekken: je hebt een aantal plekken waar tientallen autos tegelijkertijd kunnen laden. Nu in de eerste week van januari (wat wel enigszins drukke week is), geen enkele keer hoeven wachten op een laadpunt.

Frankrijk was een andere biscuit afgelopen zomer. Palen die laadpas niet pakten, palen die niet wilden ontkoppelen na het laden, palen op parkeerterreinen waar je niet op kon als je hoger dan 2m was (...fietsen op het dak :( ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

evtje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:39:
[...]

Waar is dat als ik vragen mag ?
Ik zeg niet dat het de grote Lidl is vlak bij de dijk op het Clausplein geloof ik. Staat maar 1 paal is die straks weer bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-05 13:04
Hi,

Hier een EV leek! Ik heb as zaterdag een proefrit in een Kia Niro EV en ben sinds kort aan het oriënteren over laadpalen, laadsnelheid en kosten. Nu probeer ik het een beetje te begrijpen maar word er niet echt wijzer van dus misschien kunnen jullie helpen?

Helaas is het niet mogelijk om een eigen laadpaal te plaatsen, aangezien we geen oprit hebben en de parkeerplaats iets verderop zit.

Bij mij in de buurt zijn er een aantal publieke laadpalen van Allego. Nu zie ik dat het tarief 0,6 euro per kwh is. Dit is toch hardstikke duur? Is het dan mogelijk dat je met een laadpas een ander tarief kan krijgen?

Als ik het zo uitreken is het opladen van de auto dan niet echt goedkoper dan een benzine auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

De BMW Charging tarieven zijn ook wel interessant voor mij als Tesla rijder: https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/tariffs

32ct/kWh tot 1 februari, daarna 39ct/kWh, voor €4,99 p/m.

Moet alleen BMW VIN hebben, maar als dat echt alles is, dan is dat niet zo moeilijk om er 1 te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
kwdtje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:58:
Bij mij in de buurt zijn er een aantal publieke laadpalen van Allego. Nu zie ik dat het tarief 0,6 euro per kwh is. Dit is toch hardstikke duur? Is het dan mogelijk dat je met een laadpas een ander tarief kan krijgen?
Ja, dat is hartstikke duur. En ja, er zijn laadpassen waarmee je goedkoper uitbent. Als je alleen maar van die dure Allego-palen tot je beschikking hebt, is een pas met een vast tarief erg interessant.

Zelf heb ik ook een Kia en allemaal vreselijk dure Allego-palen in de buurt. Ik los dat op met het Advanced-abonnement van Kia Charge. Dat kost wel 9,99 €/maand, maar omdat ik ruim meer dan 9,99 €/maand / (0,60 €/kWh - 0,42 €/kWh) = 55,5 kWh/maand laad, haal ik dat er makkelijk uit.
Als ik het zo uitreken is het opladen van de auto dan niet echt goedkoper dan een benzine auto?
Dat klopt. De prijzen van stroom zijn extreem gestegen, in de tijd dat de benzineprijs juist weer is gezakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 06-01-2023 01:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 00:50
Bij mij in de buurt zijn er een aantal publieke laadpalen van Allego. Nu zie ik dat het tarief 0,6 euro per kwh is. Dit is toch hardstikke duur?
Dat klopt, maar energie is ook een beetje duur geworden :P ik betaal thuis op hoogtarief helaas nog meer dan dat, bijvoorbeeld.
Is het dan mogelijk dat je met een laadpas een ander tarief kan krijgen?
Ja; er zijn verschillende laadpassen waarmee je goedkoper kan laden. Er staan er ontzettend veel in dit topic, en er zijn verschillende websites over volgeschreven. Het meest interessante zijn op dit moment automerkspecifieke abonnementen en buitenlandse apps en pasjes naar mijn mening. Een paar pagina's lezen en je komt er zeker een paar tegen.
Maar: het voordeel van deze pasjes verdwijnt natuurlijk logischerwijs. Eind vorig jaar kon ik met een Shell pas nog voor 40 cent laden, tegenwoordig hebben zij bij veel laders ook al een (bijna) flat AC-tarief van 53 cent. Da's goedkoper dan Allego's prijs, maar: nog steeds duur.

Verder zijn er ook nog verschillende palen van bijvoorbeeld Vattenfall in verschillende regio's voor <30 cent en bestaan er nog NewMotion laders die op sommige plekken nog steeds 29 cent per kwh factureren. Dat is de sport :P

Die 'sport' kan je fors geld besparen, dat sowieso. Maar nee, het is niet zo dat je 'met het juiste pasje' nog gewoon voor 25 cent per kWh kan laden, zoals een jaar geleden. Die tijd is wel voorbij.
Dat klopt. Elektrisch rijden was altijd grofweg de helft goedkoper, maar de prijzen van een kWh zijn ongeveer keer drie gegaan :P

Tja, momenteel krijgt de benzinerijder nog steeds een accijnsverlaging (die is verlengd, wordt op 1 juli afgebouwd, is momenteel 0,17 per liter benzine). De elektrische rijder heeft bovenop de fors gestegen energieprijzen per 1-1-2023 een hogere energiebelasting gekregen + de BTW is weer teruggedraaid op 21%.

Feitelijk de meest efficiënte vorm van energie van opwek naar verbruik (= stroom + accu's) is de enige vorm van energie die geen overheidsondersteuning krijgt (het prijsplafond is niet namelijk toereikend voor elektrisch rijden). Sterker nog, de enige vorm van groene energie (stroom) wordt zwaarder belast.
Door de bizarre werking van de energiemarkt maakt 'gratis' opwek door windmolens en zonnepanelen daar in de portemonnee veel te weinig impact op. Had ik al gezegd dat 1 m3 gas (€1,40 onder prijsplafond) ongeveer 10 kWh aan energie bevat (€4,00 onder prijsplafond)? :+

Ach ja, ik kan hier een heel verhaal gaan schrijven over hoe krom dit allemaal is maar daar schieten we niks mee op :P feit is inderdaad dat het nu niet goedkoper is*.

*zolang je niet kan laden op je zonnepanelen of een dynamisch contract (ook niet risicoloos overigens). Ja, daar is parkeerruimte op eigen terrein voor nodig helaas.

Met een beetje geluk dalen de occasionprijzen van EV's hierdoor wel een stukje (want die willen ook maar niet omlaag) en hebben we over een bepaalde periode weer iets betaalbaardere energie. Of anders gesteld: hopelijk worden verschillende vormen van energie ooit eens belast naar hun milieubelasting.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-05 12:54
Hallo iedereen,

Met de enel x flat large pass kan ik goedkoop snelladen bij ionity, helemaal top!
Nu zoek ik een manier om zo goedkoop mogelijk te snelladen bij fastned en total energies. Iemand een idee welke pas/tarief/abo het beste is?

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Is het dan mogelijk dat je met een laadpas een ander tarief kan krijgen?

Ja afhankelijk van de locatie en aanbieder is de prijs anders. Je zal verschillende apps moeten installeren om inzicht in de prijzen te krijgen. Ik heb Shell, e-flux en Vattenval.
In de meeste gevallen is Vattenval het voordeligste, alleen gaan die op sommige palen eind jan het tarief verdubbelen, zelfs boven Shell.
Dan laad je bij een Vattenval paal met een Vattenval pas voor € 0.62 en Shell heeft een vaste € 0.52. Hoe zal dat gaan?

Hier een vergelijk benzine/ev:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4DWZr854rEGZF7GBdW-Q5euz-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Atexw77iYnSwzT8sd4LKWntg.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door MarkV6 op 06-01-2023 08:14 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
Wilde schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:05:
[...]

Naast de Kosten van de EV die idd tegen kostprijs vergoed worden hebben we natuurlijk ook gewone Electra kosten. Voor de gewone kosten moeten we dan de volle pond betalen.

In mijn scenario zijn publieke laadpalen voor nu de uitkomst. En iedere avond na het eten een stukje wandelen om de volgeladen wagen weer op te halen is ook goed voor de spijsvertering :)

P2 LRDM|Midnight|20"|Pilot,Plus,Per|Nappa|350KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dutchman666 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:19:
[...]

Naast de Kosten van de EV die idd tegen kostprijs vergoed worden hebben we natuurlijk ook gewone Electra kosten. Voor de gewone kosten moeten we dan de volle pond betalen.
Nee hoor, die gewone kosten verreken je aan het einde van de maand met het ‘teveel’ wat je van de EV hebt gekregen. Die EV heeft immers tegen hoge/te veel kosten staan laden toen hij nog binnen het plafond laadde. Eind van de maand kom je onder aan de streep precies uit. Ervan uitgaande dat je gebruik excl EV die maand wel onder het plafond is gebleven

Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-05 08:27
Malarky schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:46:
De BMW Charging tarieven zijn ook wel interessant voor mij als Tesla rijder: https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/tariffs

32ct/kWh tot 1 februari, daarna 39ct/kWh, voor €4,99 p/m.

Moet alleen BMW VIN hebben, maar als dat echt alles is, dan is dat niet zo moeilijk om er 1 te vinden.
Klinkt interessant. Ben op zoek naar manier om goedkoper bij laadpalen van TotalEnergies te laden, dit zou een mooie optie kunnen zijn. Weet je toevallig of je een willekeurige BMW VIN kan gebruiken, of moet het van een EV zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

bubbelbart schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Klinkt interessant. Ben op zoek naar manier om goedkoper bij laadpalen van TotalEnergies te laden.
BeEnergie al bekeken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

bubbelbart schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:56:
[...]

Klinkt interessant. Ben op zoek naar manier om goedkoper bij laadpalen van TotalEnergies te laden, dit zou een mooie optie kunnen zijn. Weet je toevallig of je een willekeurige BMW VIN kan gebruiken, of moet het van een EV zijn?
Moet nog even een BMW VIN vinden om dat te controleren. Zie wel dat Kia Charge (https://kiacharge.com/web/nl/kia-nl/tariffs) en BMW Charging (https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/tariffs) precies dezelfde websites zijn. Alleen BMW is goedkoper vanaf 1 februari.

Be Charge probeer ik nog aan te melden maar krijg geen SMS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvMek7eMMlohSutKPpJC9HDy66M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4FwINxFYUC2FAMkkSoHYrTa3.png?f=fotoalbum_large

Krijg nog paar pasjes binnen om te testen, maar ik denk dat:
- Vattenfall (prijs nog testen) en daarna Coolblue het goedkoopst zijn zonder gedoe.
- Enel X / Be Charge zijn leuk, maar de voorwaarden weer lastig. Enel steeds op juiste moment nieuw pakket nemen, Be Charge weer een kleeftarief.

Of de BMW optie werkt met alleen een VIN, dan zeker die :P

[ Voor 111% gewijzigd door Malarky op 07-01-2023 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjan Rietveld
Hi,

Hier een EV leek! Ik heb as zaterdag een proefrit in een Kia Niro EV en ben sinds kort aan het oriënteren over laadpalen, laadsnelheid en kosten. Nu probeer ik het een beetje te begrijpen maar word er niet echt wijzer van dus misschien kunnen jullie helpen?

Helaas is het niet mogelijk om een eigen laadpaal te plaatsen, aangezien we geen oprit hebben en de parkeerplaats iets verderop zit.

Ik heb gister een EV aangeschaft en ben ook nog een leek, maar die Allego palen hier zijn ook de duurste. Het is mij nog niet gelukt een pas te vinden die dat tarief dusdanig aanpast. De meeste aanbieders doen cpo + X, en dat is dus sowieso duur gezien het cpo tarief van Allego. Hier in ZH heb je Engie, is een voordelige pas voor Equans palen.

Maar ja, daar hebben we er maar een van, en iedereen ziet het prijsverschil.

Ik sta open voor ieders suggesties mbt Allego palen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-05 23:10
@Jurjan Rietveld @kwdtje Misschien is Freshmile voor jullie interessant, zie mijn eerdere post.
https://gathering.tweaker...message/73944938#73944938

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 22:48
Jurjan Rietveld schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Ik heb gister een EV aangeschaft en ben ook nog een leek, maar die Allego palen hier zijn ook de duurste. Het is mij nog niet gelukt een pas te vinden die dat tarief dusdanig aanpast. De meeste aanbieders doen cpo + X, en dat is dus sowieso duur gezien het cpo tarief van Allego. Hier in ZH heb je Engie, is een voordelige pas voor Equans palen.

Maar ja, daar hebben we er maar een van, en iedereen ziet het prijsverschil.

Ik sta open voor ieders suggesties mbt Allego palen!
Ik gebruik op de Allego palen de pas van EnelX met een maandelijkse kWh bundel. Betaal je €45 voor 145kw. Komt neer op €0,31 per kw all in. Je betaalt ook geen startkosten. Wel goed opletten dat je niet meer gebruikt tov je bundel. Dan betaal je €0,70 per kw bij Allego.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-05 08:27
Heb ik geprobeerd, maar helaas ondersteunen ze geen American Express of PayPal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Oekol schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Ja, dat las ik wel op Google. Toevallig van de week in Zeeland bij een net geopende lidl gratis geladen in heinkenszand.
Lidl Hengelo doet het nog wel, maar ik denk maar even op volle kracht. Kon het niet helemaal checken, maar toen ik aankwam begon hij met 38 kWh te laden. Na een kwartiertje iig maar op 22 kWh, terwijl de batterij op 66% stond, dus niet vol oid

edit, opnieuw aangesloten.. hij is inderdaad gecapped op 22 kWh

[ Voor 6% gewijzigd door greatgonzo op 06-01-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 03:03
Mooi overzicht!
Kan dit misschien in de topic start worden geplaatst?

Ik krijg over 2 weken ook een Total Energie paal vlakbij m’n woning geplaatst en was net op zoek naar wat de goedkoopste laadpas zou zijn!
Is dit tarief voor alle Total Energie palen of zijn er ook weer regionale verschillen?
Ik woon in Hoorn (Noord Holland)
Malarky schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:41:
[...]

[Afbeelding]

- Eneco het goedkoopst is zonder gedoe.
- MAINGAU voor hele korte laadsessie (die testte ik vannacht maar App kan niet inloggen vandaag).
- Freshmile had leuk geweest als je snel kan laden en snel afkoppelen. Mijn TE/GFX paal is altijd 7kWh en heb geen zin elke dag naar mijn auto te rennen. Dit zou incidentieel leuk zijn.
- EVBox/Vattenfall/Electromaps/Ecotap prijzen kloppen waarschijnlijk niet. 2022 prijzen dus, nog wel testen
- Enel X / Be Charge zijn leuk, maar te kleine pakketten voor mij. Elli heeft een heel bizar kleeftarief voor straatladen, gewoon na 3u je stekker erin te hebben ongeacht of je laad.

[ Voor 7% gewijzigd door Supershiva op 06-01-2023 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Supershiva schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:03:

Ik woon in Hoorn (Noord Holland)

[...]
In Hoorn zijn alleen maar Total Energie palen en die hebben zover ik weet de beste prijs met Vattenval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

MarkV6 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:38:
[...]

In Hoorn zijn alleen maar Total Energie palen en die hebben zover ik weet de beste prijs met Vattenval.
Als die prijs van 39,97 nog klopt in 2023. Er is hier meermaals aangegeven dat Vattenfall niet uptodate is met zijn app prijzen. Zodra mijn pas binnen is ga ik testen.

En zelfs dan kan je - voor een gelimiteerd aantal kWh/ onder de juiste omstandigheden - goedkoper laden bij Total Energies: Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

[ Voor 22% gewijzigd door Malarky op 06-01-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:00

kaanmijo

Picobello B.V.

Malarky schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Moet nog even een BMW VIN vinden om dat te controleren. Zie wel dat Kia Charge (https://kiacharge.com/web/nl/kia-nl/tariffs) en BMW Charging (https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/tariffs) precies dezelfde websites zijn. Alleen BMW is goedkoper vanaf 1 februari.

Be Charge probeer ik nog aan te melden maar krijg geen SMS.

[Afbeelding]

- Eneco het goedkoopst is zonder gedoe.
- MAINGAU voor hele korte laadsessie (die testte ik vannacht maar App kan niet inloggen vandaag).
- Freshmile had leuk geweest als je snel kan laden en snel afkoppelen. Mijn TE/GFX paal is altijd 7kWh en heb geen zin elke dag naar mijn auto te rennen. Dit zou incidentieel leuk zijn.
- EVBox/Vattenfall/Electromaps/Ecotap prijzen kloppen waarschijnlijk niet. 2022 prijzen dus, nog wel testen
- Enel X / Be Charge zijn leuk, maar te kleine pakketten voor mij. Elli heeft een heel bizar kleeftarief voor straatladen, gewoon na 3u je stekker erin te hebben ongeacht of je laad.

Gaat het kapen van een VIN van een auto die je niet hebt niet een beetje ver om de goedkoopste prijs te betalen? Je hebt geen idee wat de impact is zodra je een auto die niet van jezelf is gaat koppelen aan je eigen account, de vraag is dan ook of het überhaupt lukt. Het is een extraatje voor BMW rijders, anders hadden ze het wel aan iedereen gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
MatteC schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 04:24:
Met de enel x flat large pass kan ik goedkoop snelladen bij ionity, helemaal top!
Nu zoek ik een manier om zo goedkoop mogelijk te snelladen bij fastned en total energies. Iemand een idee welke pas/tarief/abo het beste is?
Tarieven wijzigen zeer vaak, dus het geven van een overzicht is altijd lastig. Maar wellicht kan je iets met dit overzicht voor DC-laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co7kdZMmVHwIxDdKjGEMbSHOuEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xet5xVnTmn3t0dBHC7ehOrqr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door nathalia op 06-01-2023 13:58 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

kaanmijo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Gaat het kapen van een VIN van een auto die je niet hebt niet een beetje ver om de goedkoopste prijs te betalen? Je hebt geen idee wat de impact is zodra je een auto die niet van jezelf is gaat koppelen aan je eigen account, de vraag is dan ook of het überhaupt lukt. Het is een extraatje voor BMW rijders, anders hadden ze het wel aan iedereen gegeven.
Ik heb wel familie leden/ vrienden/ kennissen met elektrische BMW's. Daar zitten diverse lease rijders bij die een laadoplossing via laadmaatschappij of gewoon werk fleetagency gebruiken. Als die akkoord zijn gebruik ik een VIN van hen. Ze weten er van, is er daarna toch een issue dan annuleer ik mijn account weer (het blijft een abonnement dat je elk moment ook weer kan opzeggen).

Elke BMW zal waarschijnlijk 1 betaald abbo kunnen afsluiten bij BMW zelf, dat principe blijft dus intact.

[ Voor 6% gewijzigd door Malarky op 06-01-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjan Rietveld
markweb4871 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Ik gebruik op de Allego palen de pas van EnelX met een maandelijkse kWh bundel. Betaal je €45 voor 145kw. Komt neer op €0,31 per kw all in. Je betaalt ook geen startkosten. Wel goed opletten dat je niet meer gebruikt tov je bundel. Dan betaal je €0,70 per kw bij Allego.
Dank! Ik ga even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjan Rietveld
pmiddeld schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:24:
Met de absurde prijsverhogingen van Allego AC komt zomaar weer Freshmile in beeld: €0,19/kWh en €0,03 /minuut). Bij 11 kW continu is dat €0,354/kWh. Omslagpunt in vergelijking met Allego is dan 5 kW (€0,55/kWh).
Wel op tijd de auto weer weghalen want de tijd tikt door, ook als-ie vol is.
Ik denk dat ik hier alleen s nachts kan opladen, dus dat per min tarief gaat dan wel aantikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:25
Malarky schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Als die prijs van 39,97 nog klopt in 2023. Er is hier meermaals aangegeven dat Vattenfall niet uptodate is met zijn app prijzen. Zodra mijn pas binnen is ga ik testen.

En zelfs dan kan je - voor een gelimiteerd aantal kWh/ onder de juiste omstandigheden - goedkoper laden bij Total Energies: Malarky in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Hier gisteren/vandaag probleemloos met Vattenfall bij een TotalEnergies paal geladen voor 39,97 cent/kWh, dus die prijs klopt voor deze paal in elk geval.

Ik denk dat, als ik je overzicht zo bekijk, Vattenfall voor mij nog wel de meest interessante is om hier te gebruiken: geen abonnement nodig, geen kleeftarief. Kijk ik bij Ecotap, dan zie ik in de app voor mijn TotalEnergies paal een tarief van 73ct/kWh, dus de tabel lijkt niet overal meer te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurjan Rietveld
markweb4871 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Heb de app even gedownload; klopt het dat de Allego palen geen fee berekenen als je m 60 min na afloop opladen nog erin hebt zitten?
Pagina: 1 ... 17 ... 214 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2