[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 217 Laatste
Acties:

• wjb033
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-02 21:28
Nieuwe tarieven bij E-flux. Betaalde Euro 1,90 per maand. 70% omhoog in mijn geval.

Je ontvangt deze e-mail omdat je gebruik maakt van de E-Flux laadservice. Op dit moment heb je een actie abonnement op jouw laadpas/tag.
Vanaf 1 februari 2023 wordt jouw abonnement omgezet naar het Orange abonnement. Je betaalt per maand een bedrag van € 3,23 incl. btw voor het gebruik van de laadpas.*

*Dit is het nieuwe tarief dat geldt vanaf 1 februari 2023. In verband met de stijgende prijzen zijn wij genoodzaakt om voor het eerst in 5 jaar tijd een inflatiecorrectie door te voeren.

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 17:57
wjb033 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:17:
Nieuwe tarieven bij E-flux. Betaalde Euro 1,90 per maand. 70% omhoog in mijn geval.

Je ontvangt deze e-mail omdat je gebruik maakt van de E-Flux laadservice. Op dit moment heb je een actie abonnement op jouw laadpas/tag.
Vanaf 1 februari 2023 wordt jouw abonnement omgezet naar het Orange abonnement. Je betaalt per maand een bedrag van € 3,23 incl. btw voor het gebruik van de laadpas.*

*Dit is het nieuwe tarief dat geldt vanaf 1 februari 2023. In verband met de stijgende prijzen zijn wij genoodzaakt om voor het eerst in 5 jaar tijd een inflatiecorrectie door te voeren.
Voor mij gaat het van 1,95 naar 3,23. Een verhoging van 66%. Ik laad gemiddeld 5x per maand waardoor Pay as you charge met een tarief van 0,29 per charge goedkoper is.

GoT, You have to love it!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

pmiddeld schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:20:
[...]

Om te beginnen moet je de app installeren en je registreren bij Be Charge.
Na registratie en toevoegen betaalmethode kun je proberen met de app te laden bij een Greenflux/Total paal.
Allemaal gedaan, maar hoe start je nu een laadsessie?
Geen NFC vermoed ik maar het lijkt erop dat je in de app de "available plug" kiest en daarmee een sessie start? (getikt vanachter mijn buro) En hoe weet je dan wat 1 en 2 is op de paal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06 13:21
Lagune schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:18:
[...]

als je op een greenflux/total paal wil laden waarom zou je dan een bundel van be charge nemen? voor 1ct per kwh extra laad je met vattenfal pas?
Bij Vattenfall betaal je per 1 januari 21% BTW ipv 9% nu. Be Carge heeft ook geen starttarief bij mijn weten. Maar nogmaals: het is een suggestie. Mij boeit het niet zo omdat ik niet in buurt van zulke laadpalen kom.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
hjs schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:59:
[...]

Allemaal gedaan, maar hoe start je nu een laadsessie?
Geen NFC vermoed ik maar het lijkt erop dat je in de app de "available plug" kiest en daarmee een sessie start? (getikt vanachter mijn buro) En hoe weet je dan wat 1 en 2 is op de paal?
Nog nooit geladen met een app? Het belangrijkste is dat je de app moet gebruiken als je bij de paal staat ;) . Meestal wijst het laden met de app zich vanzelf. Volgens mij moet je in de Be Charge app een schuifje naar rechts swipen om het laden te starten. Het nummer van de laadpaal/aansluiting staat op de laadpaal meestal bij de socket. Meestal moet je de stekker pas in de laadpaal steken nadat je het laden gestart hebt. Anders denkt de app dat het laadpunt bezet is. Je kan ook een laadpas aanvragen maar dat kost geld en je weet nog niet eens of het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

pmiddeld schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:41:
[...]

Nog nooit geladen met een app?
Nope :+

Ik ga zaterdag wel ff bij de paal om de hoek klooien, thnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:11
uFx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:43:
[...]

Ze krijgen een shell-laadpas mee. Maar ik kan niet zeggen wat de exacte tarieven zijn want die verschillen op basis van locatie, snel- of traag laden, etc.

Kosten per kilometer zou inderdaad nog wel een idee kunnen zijn! Probleem is dus alleen dat de tarieven voor laden zo uiteen lopen dat je het of hoog in moet zetten of het verlies moet nemen. Want er is nogal een verschil of ze laden voor €0,46 of voor €0,89 per kWh :/
gigantische qr code achterlaten in de auto die je doorverwijst naar de downloadpagina van de shell recharge app.

melden dat ze de app moeten openen en kijken hoeveel het per kwh kost om daar te laden. voor jou duidelijk en voor hun nog duidelijker.

je kan de app gewoon direct gebruiken zonder te registreren

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Nl-jeff
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-06 19:16
Coasterfreak schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:09:
[...]

gigantische qr code achterlaten in de auto die je doorverwijst naar de downloadpagina van de shell recharge app.

melden dat ze de app moeten openen en kijken hoeveel het per kwh kost om daar te laden. voor jou duidelijk en voor hun nog duidelijker.

je kan de app gewoon direct gebruiken zonder te registreren
Kleine off topic toevoeging, bij sixt is dat ook het geval. Die sturen ev huurders door naar shell recharge en plugsurfing. Vroeger gaven ze voor die laatste nog blanco kaarten mee alleen dat is nu ook verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Inmiddels ben ik 15 dagen verder en heeft Vattenfall InCharge, ondanks een hoop nietszeggende beloftes, nog niets gedaan om iets aan die onterechte volumeprijs te doen. De klantenservice is echt hopeloos.

Ze hebben zelfs nog niet eens de prijs aangepast in de app. Je zou denken dat de telefoon daar roodgloeiend staat met klachten zoals die van mij.

Echt zo slecht nog nooit meegemaakt qua klantenservice. Mochten ze toch het lef hebben om die factuur te sturen, zit ik er sterk aan te denken om dat bedrag te storneren en te zien hoe lang het duurt dat ze contact met mij opnemen. Dat zal dan wel weer snel gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 30-12-2022 09:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Op 5 januari a.s. kan ik mijn eerste EV (privé aanschaf) bij de dealer komen ophalen. Ik heb veel gehad aan dit forum. Hierbij een hartelijke dank aan een ieder die hieraan heeft bijgedragen. _/-\o_

De hele situatie rondom CPO’s, MSP’s en de onduidelijkheid die daarmee gecreëerd is rond de tarieven is ongelofelijk. Ik zou wel eens willen weten of de beleidsmakers déze situatie voor ogen hadden, toen ze toestemming gaven om dit model te implementeren. Ik kan het me niet voorstellen.

Gelukkig behoor ik niet uit de early adapters, waardoor ik niet wordt geconfronteerd met de kinderziektes; die zijn er, als ik het mag geloven, inmiddels wel uit gehaald. We zijn van plan om komend jaar een paar keer met de auto Europa in te trekken. Wat zei de Engelsman ook al weer? The proof of the pudding is in the eating. We gaan het meemaken.

Nogmaals, iedereen die informatie heeft gedeeld, bedankt! Uiteraard zal ik in de toekomst ook mijn steentje hier op dit forum proberen bij te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
Ik ben in de gelukkige situatie dat ik een laadpaal op eigen terrein tot mijn beschikking heb. Nadeel is dat mijn energieleverancier waar ik al 21 jaar zit, mij fijntjes wist te melden dat ik niet een vast contract had, maar een variabel contract. Grrrrr…..

Al met al: voor de keren dat ik onderweg moet bijladen, danwel dat ik de moeite neem om op straat een goedkoper alternatief aan te boren, heb ik inmiddels passen aangevraagd van: E-Flux, Shell, ANWB en Maingau. De laatste drie ook met laden in het buitenland in het achterhoofd. Ik hoop dat de levering van de Maingau pas goed gaat; ik hoop het wel, want ik heb de aanwijzingen hier op dit forum (en van laadpastop10) netjes opgevolgd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

Gisteren In Brussel (wijk Elsene) geweest, op bezoek bij een kennis. Die stuurde me deze adressen en kaart: https://electrify.brussels/nl/waar-opladen

Zolang je laadt (en dus aangesloten bent) hoef je niet te betalen voor parkeren, zei ze. Ik had wel ergens gelezen dat dat geldt voor maximaal 4 uur. En bij de parkeerplaats aan de straat stond het parkeerschijfsymbool op de straat. Dus die maar toegevoegd.

Het tarief varieert nogal per paal en exploitant, zo te zien. In de drukke doorgaande wegen waren alle plekken bezet (of ik kon ze niet vinden, ondanks de kaart). Uiteindelijk plek Avenue Guillaume Macau 6 gevonden. Keurig 7 kW per uur geladen a 24 ct - Vandebron. (Openbaarvervoer kan je - ook - met je bankpasje contactloos betalen; je vraagt je af, waarom dat niet bij laadpalen kan. Of verwachten ze dat laden meer dan 50 euro per keer gaart bedragen en je je pincode moet opgeven?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:26
(Openbaarvervoer kan je - ook - met je bankpasje contactloos betalen; je vraagt je af, waarom dat niet bij laadpalen kan. Of verwachten ze dat laden meer dan 50 euro per keer gaart bedragen en je je pincode moet opgeven?)
Is al veel vaker opgemerkt: de pinautomaat,zelfs zonder keypad, kost enkele honderden euro's. dat is best veel ten opzichte van een NFC chip van een paar euro's maximaal.
Die kosten moeten bij een laadpaal verdeelt worden over hooguit een paar transacties per dag, in het openbaar vervoer minstens tientallen. Daarom is een pin-apparaat voor elke laadpaal niet lonend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:36
RJan61 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:34:
[...]
de pinautomaat,zelfs zonder keypad, kost enkele honderden euro's
Zit er goud in ofzo? Zoek op 'wat kost een pin apparaat' en ziet een zelfstandige terminal van €79,- De toetsen zijn overbodig dus het kan voor nog minder.

Overigens is of was de nu gebruikte NFC techiek heel gemakkelijk te onderscheppen. In berichten uit 2019 zie ik dat alleen het nummer van de kaart wordt doorgegeven.
Net als de skimmers bij bankautomaten zou je een extra reader op een laadpaal kunnen plakken en vervolgens je eigen kaarten aanmaken.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:41
MarkV6 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:09:
[...]

Zit er goud in ofzo? Zoek op 'wat kost een pin apparaat' en ziet een zelfstandige terminal van €79,- De toetsen zijn overbodig dus het kan voor nog minder.

Overigens is of was de nu gebruikte NFC techiek heel gemakkelijk te onderscheppen. In berichten uit 2019 zie ik dat alleen het nummer van de kaart wordt doorgegeven.
Net als de skimmers bij bankautomaten zou je een extra reader op een laadpaal kunnen plakken en vervolgens je eigen kaarten aanmaken.
Kan zelfs nog makkelijker. Als je bv in de Fastned app een laadpas wilt koppelen, hoef je enkel het nummer in te voeren. Ik weet niet hoe vaak je dit verkeerd kunt doen, maar dit geeft in ieder geval een mogelijkheid tot bruteforcen.

Daarnaast geeft dit aan dat (nog steeds) enkel het laadpasnummer nodig is om een laadsessie te starten. Denk dat je genoeg fotos van laadpassen (met nummer) op internet kunt vinden om hier wat mee te proberen.

De pakkans (in ieder geval bij DC laden) is wel heel hoog natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

RJan61 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:34:
[...]

Is al veel vaker opgemerkt: de pinautomaat,zelfs zonder keypad, kost enkele honderden euro's. dat is best veel ten opzichte van een NFC chip van een paar euro's maximaal.
Die kosten moeten bij een laadpaal verdeelt worden over hooguit een paar transacties per dag, in het openbaar vervoer minstens tientallen. Daarom is een pin-apparaat voor elke laadpaal niet lonend.
In de trams en bussen in Brussel zit alleen een NFC-(kaart)lezer, geen pin-apparraat. Bij iedere deur. Je moet steeds in- en uitchecken en betaalt per dag maar maximaal euro 7,50.

Daarnaast hangt een lezer voor de chippas, vergelijkbaar met die op een laadpaal, van de vervoersmaatschappij.

De meeste kosten zitten niet in de apperatuur, zeker wanneer er geen mechanische onderdelen in zitten, maar in de software ontwikkeling en het met name het zogenaamde "onderhoud" ervan. De meeste software, weet ik uit ervaring, is gewoon slecht ontworpen, gebouwd en niet te onderhouden. Wie denkt dat dat alleen een probleem is van de belastingdienst, vergist zich. Bij bedrijven komt het gewoon niet in het openbaar.

(Zo werd mijn credit card door MIIO 57 keer ten onrechte voor 20 euro belast. Na meer dan twee uur gesprekken, werden er 57 transacties teruggedraaid, maar het kon niet verhinderen dat ik 57 afzonderlijke brieven kreeg en een gesprek met de afdeling kredietverlening. Die kon niert zien dat de transacties waren teruggedraaid (privacy, zeggen ze, waardoor je binnen hetzelfde telefoongesprek drie keer dezelde vragen moet beantwoorden, de chat bot inbegrepen) Niemand begreep hoe het kon en ze konden ook niet bevestigen dat het niet mijn fout was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:20
Jan Lelie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:53:
[...]
...
De meeste software, weet ik uit ervaring, is gewoon slecht ontworpen, gebouwd en niet te onderhouden. Wie denkt dat dat alleen een probleem is van de belastingdienst, vergist zich. Bij bedrijven komt het gewoon niet in het openbaar.

(Zo werd mijn credit card door MIIO 57 keer ten onrechte voor 20 euro belast. Na meer dan twee uur gesprekken, werden er 57 transacties teruggedraaid, maar het kon niet verhinderen dat ik 57 afzonderlijke brieven kreeg en een gesprek met de afdeling kredietverlening. Die kon niert zien dat de transacties waren teruggedraaid (privacy, zeggen ze, waardoor je binnen hetzelfde telefoongesprek drie keer dezelde vragen moet beantwoorden, de chat bot inbegrepen) Niemand begreep hoe het kon en ze konden ook niet bevestigen dat het niet mijn fout was.)
De chef van de afdeling "software development", die 57 kleinkinderen heeft, zal ze met nieuwjaar alle 57 een MegaMindy- of Superman- outfit als nieuwjaarsgeschenk geven. Niemand in het bedrijf kan nu nog achterhalen waar in 't magazijn die te vinden zouden kunnen zijn. Ze zullen gegarandeerd, bij inventaris einde jaar, geklasseerd worden als "verloren gelegd".

EDIT : ik had niet eens door dat er een bedrijf vernoemd werd. Dat had ik niet goed opgemerkt. Dus voor alle duidelijkheid : dit was een mopje, hee 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door flupp op 30-12-2022 20:58 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:14
Ik wil een abonnement afsluiten bij plugsurfing van 4,99 per maand.
Echter kan ik niks vinden hoe lang hun huidige tarief nog doorloopt.
Bij BMW Charging hebben ze onderhand ook al meerdere keren de prijzen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:26
MarkV6 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:09:
[...]

Maar dan graag wel eentje die vandaal bestendig is en tegen het Nederlandse klimaat kan, die ben ik nog nergens tegengekomen voor redelijke prijzen. Maar als je er eentje weet die in een openbare laadpaal ingebouwd kan worden, bij weer en wind werkt en voldoende stevig is, geef dan maar even de link door.
Probleem bij dit soort apparatuur is nooit de kostprijs van onderdelen, maar eerder het certificeringstraject en de abonnementskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Hoelang duurt het voordat Shell ReCharge geld afschrijft bij laden?

Ik zit nu voor een weekje vakantie in een airbnb appartement in Belgie waar laadpalen van Powerdale in de parkeerkelder staan. Mijn leasepas (mtc/vattenfall) werkte niet met een "kan niet verbinden met server foutmelding".
Mijn backup Shell ReCharge werkte wel en ik kon de auto laden. Ik heb nu 3 dagen geleden de laadsessie gestopt en zie hem in de ReCharge app nog niet terug en er nog geen geld afgeschreven. Ik heb dus ook geen flauw idee wat dit gekost heeft nog.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:26
Danfoss schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:42:

Ik zit nu voor een weekje vakantie in een airbnb appartement in Belgie waar laadpalen van Powerdale in de parkeerkelder staan. Mijn leasepas (mtc/vattenfall) werkte niet met een "kan niet verbinden met server foutmelding".
Mijn backup Shell ReCharge werkte wel en ik kon de auto laden. Ik heb nu 3 dagen geleden de laadsessie gestopt en zie hem in de ReCharge app nog niet terug en er nog geen geld afgeschreven. Ik heb dus ook geen flauw idee wat dit gekost heeft nog.
Ik heb een keer gehad dat een laadsessie van eind july pas op de factuur van oktober kwam, rijkelijk laat dus.

Ook in de app is het maar afwachten wanneer ie bij je laadgeschiedenis zichtbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door maharens op 30-12-2022 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Gister rit Maastricht-Parijs gedaan met ABRP.
Ging best okay, enige minpunt vond ik dat 'ie van Wellin een groot stuk binnendoor (90km/h wegen) naar de volgende stop bij een Carrefour ging. Daar was het trouwens behoorlijk zoeken naar een lader :D en ik was niet de enige die aan het zoeken was.

Wellicht komt de onlogisch route doordat ik Tesla heb uitgeschakeld omdat ik het niet prettig vind daar 2 plekken bezet te houden (Audi E-tron).

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:20
Dean Martin schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:43:
...
Wellicht komt de onlogisch route doordat ik Tesla heb uitgeschakeld omdat ik het niet prettig vind daar 2 plekken bezet te houden (Audi E-tron).
Ik ben nog niet zolang op dit forum, en ik zie dit al enkele keren terugkomen. Misschien een newbie-vraag : bestaat er dan niet eventueel een verleng/adapterkabel om dit op te lossen ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 08:46
@Danfoss Met je shell pas bij een shell dc snellader komt het razendsnel in je overzicht, maar als je de pas bij een andere stroomleverancier gebruikt hebt, ben je afhankelijk van de snelheid waarmee die administratie werkt. En dat gaat ook op voor de administratie van eventuele tussenstappen.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
RJan61 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:10:
[...]
Bij weer en wind werkt en voldoende stevig is, geef dan maar even de link door.
Probleem bij dit soort apparatuur is nooit de kostprijs van onderdelen, maar eerder het certificeringstraject en de abonnementskosten.
Aan het principe hoeft niets te veranderen kaart er bij houden en dat is het. Het certificeringstraject is ook geen probleem met deze aantallen. Abonnementskosten hebben ze nu ook al.
Het punt er dat er over een paar jaar in elke straat wel meerdere Openbare laadpalen zullen staan. Dan is het een beetje laat dat er voor een wel heel gemakkelijk te hacken systeem is gekozen. Daarnaast de onoverzichtelijke tarieven. Het is natuurlijk het verdienmodel van een noodlijdend bedrijf zoals Shell dus die gaan daar niets aan doen.

Maar het zou mee kunnen vallen, als de laadpas dezelfde NFC techniek gebruikt als een bankpas is het een kwestie van software.

De EU heeft een goede stap gemaakt om de CCS stekker te verplichten nu dit nog. En dan brandstof alleen nog te koop met een brandstofpas inc onduidelijke tarieven en onverwachte prijs steigingen van 50%

[ Voor 9% gewijzigd door MarkV6 op 31-12-2022 11:47 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
MarkV6 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:41:
[...]
Het is natuurlijk het verdienmodel van een noodlijdend bedrijf zoals Shell dus die gaan daar niets aan doen.
Shell een noodlijdend bedrijf??????? ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]
Aan het principe hoeft niets te veranderen kaart er bij houden en dat is het. Het certificeringstraject is ook geen probleem met deze aantallen. Abonnementskosten hebben ze nu ook al.
Een bluetooth pin apparaatje is wel even wat anders dan een volwaardige terminal in een laadpaal. Op straat heb je andere eisen mbt weersinvloeden, vandalismebestendigheid en andere eisen die de gemeente of provincie aan de publieke laadpaal stelt. Als het zo simpel was, was het allang gebeurd.
Het punt er dat er over een paar jaar in elke straat wel meerdere Openbare laadpalen zullen staan. Dan is het een beetje laat dat er voor een wel heel gemakkelijk te hacken systeem is gekozen.
Dat is al jaren het geval. De snelheid van implementatie heeft destijds een hogere prio gekregen dan veiligheid en encryptie om drie redenen:

1) Risico is laag (wat ga je met je gekopieerde pas doen dan, elke week bij hetzelfde laadpunt laden?)
2) Kosten van blokkeren en vervangen en evt verzekeren van de misgelopen inkomsten was (en zijn nog steeds) relatief laag
3) Bijna alle aanbieders zijn al van Mifare Classic afgestapt waarbij alleen het pasnummer al een betaalmiddel was. Ze hebben bijna allemaal Desfire inmiddels (AES)

Zolang veiliger alternatieven meer kosten gaat het niet gebeuren. Tenzij iemand dit gaat betalen natuurlijk.
Daarnaast de onoverzichtelijke tarieven. Het is natuurlijk het verdienmodel van een noodlijdend bedrijf zoals Shell dus die gaan daar niets aan doen.
Que :? Shell kocht Newmotion in 2019. Toen was de e-mobility sector al 10 jaar met laadpalen bezig. Shell is juist één van de aanjagers van betalingen met bankkaarten omdat mensen dan veel beter te traceren zijn.
Maar het zou mee kunnen vallen, als de laadpas dezelfde NFC techniek gebruikt als een bankpas is het een kwestie van software.
Stop eens met NFC en RFID door elkaar te halen. Retrofitten van bestaande laadpalen met NFC / betaalkaart lezers is een kostbaar idee, voor nieuwe laadpalen is uitvoeren met NFC lezer en display wellicht nog wel haalbaar maar ergens moet iemand de kosten betalen en dat wordt de publiek ladende EV rijder.
De EU heeft een goede stap gemaakt om de CCS stekker te verplichten nu dit nog. En dan brandstof alleen nog te koop met een brandstofpas inc onduidelijke tarieven en onverwachte prijs steigingen van 50%
Wat verwacht je nu precies van de EU? Dat ze zich gaan bemoeien met de betaalmiddelen industrie?
Tankpassen bestaan al 40 jaar. MSP's bestaan nu een jaar of 10. Een MSP heeft een duidelijke functie, ze zorgen ervoor dat je met één sleutel/betaalmiddel toegang krijgt tot een Europees dekkend laadnetwerk wat bestaat uit 1200 verschillende stroombedrijven.

De prijsstijgingen hebben weinig te maken met welk betaalmiddel er wordt gebruikt, maar met de energiecrisis. En dat heb je ironisch genoeg ook [mede] aan de EU te danken.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:14
Telkens lezen we hoe gemakkelijk het tanken bij een benzinestation is en hoe lastig (het betalen) is bij het laden. Wat ik nooit hoor is dat je voor de goedkoopste pomp er fysiek naar toe moet rijden voor die lage prijs, dus vaak omrijden of dat je de (tol)weg moet verlaten.

Bij het laden kun je met een goedkope pas/abo wel terecht bij die dure laders. Zo heeft alles zijn voor- en nadelen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, dat omrijden hoeven wij niet te doen. We hoeven alleen maar een webformuliertje in te vullen en een ander stukje plastic te swipen om duizenden euro's op jaarbasis te besparen.

De MSP industrie zorgt juist voor interessante business modellen voor zowel de zakelijke markt als voor piet particulier. Als een all-you-can-charge-in-Europe abonnement voor pakweg €100,- per maand uitkan aan de zakelijke kant dan is dat voor een grote groep mensen toch een geweldig product. Dit soort innovaties wordt de nek omgedraaid als we maar blijven vervallen in het oude tanken denken.

Besides kunnen deze ontwikkelingen ook naast elkaar bestaan. Kijk naar de snellaad aanbieders, die zijn allemaal met pinterminals bezig. Creditcardmaatschappijen loeren op hun infrastructuur en zien potentieel nieuwe business modellen (die jij en ik moeten betalen want dit wordt in het tarief verdisconteerd).

Ik sprak laatst een CEO van een zeer grote snellaad-aanbieder. Hij zei dat een groot deel van de snelladers in zijn netwerk inmiddels NFC lezers hadden voor bankpassen. Ik vroeg hoeveel het gebruikt werd. Zijn antwoord? "2% van alle transacties zijn met bankpas, 98% met laadpas".

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

pmiddeld schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:41:
[...]

Nog nooit geladen met een app?
Wat een gedoe zeg :o
Werkte wel prima, maar een pas is wel veel makkelijker. (zeker als mijn dochter de auto leent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

[...]

Beperkte rationaliteit. CCS is lastiger dan CHAdeMO om “vehicle to grid” of “to home”, te implementeren. EU zou verder moeten kijken dan alleen opladen. Het probleem met groene energie bestaat uit het balanceren van aanbod en vraag. Dat is de eigenlijke oorzaak van de prijsverhogingen van opladen.

Leveranciers wentelen hun risico’s op klanten / gebruikers / patiënten /studenten / …. .Zoals ik een leverancier eens hoorde zeggen: “we vissen in dezelfde vijver met gouden hengels.”

Ook hier weer software uitdagingen en, bereid je er maar vast op voor, een oerwoud van prijzen.

Zie ook The road to bidirectional CCS electric car charging https://thedriven.io/2020...cs-electric-car-charging/

De fictie van de zogenaamde marktwerking (waarom is er een autoriteit nodig om de markt te reguleren?) als betere kwaliteit tegen lagere prijs wordt weer bewezen. Wanneer het om een netwerk gaat, is samenwerking productiever dan concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
flupp schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:08:
[...]

Ik ben nog niet zolang op dit forum, en ik zie dit al enkele keren terugkomen. Misschien een newbie-vraag : bestaat er dan niet eventueel een verleng/adapterkabel om dit op te lossen ?
Nee. Het zij kabels die gekoeld worden. Niet de 'huis-tuin-keuken' kabels zoals bij een slowcharger.

Al zijn de nieuwe Tesla booths zo gepositioneerd dat het niet meer uitmaakt.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:41
Danfoss schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:42:

Dat hangt heel erg af van de combinatie laadpas + laadpaalaanbieder. Hier is helaas nog niet echt een standaard in (vandaar ook de verschillende combinaties van deze twee waarmee je wel of niet kunt laden).

Hierdoor is er ook geen standaard in het uitwisselen van laadgegevens tussen paal en pasaanbieder. Kan binnen een uur, een dag, maar ook pas na een maand zijn (of nog langer, als er maar één keer per maand onderling wordt afgerekend).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jurjan Rietveld
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-05 15:45
HenryP schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:44:
Op 5 januari a.s. kan ik mijn eerste EV (privé aanschaf) bij de dealer komen ophalen. Ik heb veel gehad aan dit forum. Hierbij een hartelijke dank aan een ieder die hieraan heeft bijgedragen. _/-\o_

De hele situatie rondom CPO’s, MSP’s en de onduidelijkheid die daarmee gecreëerd is rond de tarieven is ongelofelijk. Ik zou wel eens willen weten of de beleidsmakers déze situatie voor ogen hadden, toen ze toestemming gaven om dit model te implementeren. Ik kan het me niet voorstellen.

Gelukkig behoor ik niet uit de early adapters, waardoor ik niet wordt geconfronteerd met de kinderziektes; die zijn er, als ik het mag geloven, inmiddels wel uit gehaald. We zijn van plan om komend jaar een paar keer met de auto Europa in te trekken. Wat zei de Engelsman ook al weer? The proof of the pudding is in the eating. We gaan het meemaken.

Nogmaals, iedereen die informatie heeft gedeeld, bedankt! Uiteraard zal ik in de toekomst ook mijn steentje hier op dit forum proberen bij te dragen.
Ik kan dit beamen! Ook voor mij komt 5 januari de eerste en heb de afgelopen weken veel nuttige info kunnen lezen:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
Hachy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:28:
Ik sprak laatst een CEO van een zeer grote snellaad-aanbieder. Hij zei dat een groot deel van de snelladers in zijn netwerk inmiddels NFC lezers hadden voor bankpassen. Ik vroeg hoeveel het gebruikt werd. Zijn antwoord? "2% van alle transacties zijn met bankpas, 98% met laadpas".
Wat natuurlijk niet heel verbazingwekkend is als je met je bankpas bijna 45% meer betaalt.
(Vandaag in Duitsland een paar keer bij Aral en EnbW geladen. Met EnbW pas betaal ik 0,55. Met bankpas was dat 0,79.)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Oeff die 0.56€/kWh vanaf vandaag is wel even schrikken vanmorgen bij PitPoint/Chargepoint/Totalenergies als je de €0.29 gewend was.

Was niet op de hoogte dat deze palen ook zoveel duurder werden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bula
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-06 22:45
Malarky schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:28:
Oeff die 0.56€/kWh vanaf vandaag is wel even schrikken vanmorgen bij PitPoint/Chargepoint/Totalenergies als je de €0.29 gewend was.

Geen idee hoe lang het nog zo is, maar momenteel lijkt Electromaps een goede opvolger van Chargepoint.

Heb nog niet getest of het ook werkelijk lukt met laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-D16BXdXCEOZUxwiq-bUuvxwDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKszPQjnFqz7bfMk8sjCYSvm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Bula op 01-01-2023 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Malarky schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:28:

BeCharge is ook alternatief, hier onlangs getipt.
Zaterdag even geprobeerd bij een Total paal nabij de supermarkt en gister pasje en 250kWh gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 01-01-2023 12:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 19:02
Bula schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Geen idee hoe lang het nog zo is, maar momenteel lijkt Electromaps een goede opvolger van Chargepoint.

Dank voor de tip!

Wel weer 15 euro voor een oplaadpas.
Hoe groot is de kans dat ze binnen 3 maanden ook hun tarieven zo hard verhogen?

klaagmodus: Ik raak zo geïrriteerd van dat continue zelf moeten zoeken naar de beste deal en dat ik via dit forum moet horen van tariefwijzigingen. En dat ik geen eigen laadpaal mag plaatsen van de gemeente (geen eigen oprit), dus dat ik geen enkel alternatief kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

hjs schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:08:
[...]

BeCharge is ook alternatief, hier onlangs getipt.
Zaterdag even geprobeerd bij een Total paal nabij de supermarkt en gister pasje en 250kWh gekocht.
Interessant, even geinstalleerd. Wat gebeurd er met te veel krediet of wat je tekort komt?

Die BEXMAS22 lijkt niet meer te werken btw

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 01-01-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Gunner schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Interessant, even geinstalleerd. Wat gebeurd er met te veel krediet of wat je tekort komt?

Die BEXMAS22 lijkt niet meer te werken btw
Tekort wordt de rest 0,60
Teveel zal je wel kwijt zijn, dus reminder in mn agenda gezet op einde vd maand.
Maar in mijn geval lijkt die 250 kWh perfect te passen (wat lastig in te schatten na 7 weken e-auto :+ )

Bexmad22 was idd t/m 31-12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lagune schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:18:
[...]

als je op een greenflux/total paal wil laden waarom zou je dan een bundel van be charge nemen? voor 1ct per kwh extra laad je met vattenfal pas?
Neen, vattenfall is al sinds begin november 59 cent. Dat ze dat nog steeds niet in de app hebben ge-update is op z'n zachts gezegd kwalijk.

Nu staat er wel een ander tarief, maar als je dus klaar bent met laden krijg je alsnog een gepeperde rekening.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 01-01-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

hjs schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Tekort wordt de rest 0,60
Teveel zal je wel kwijt zijn, dus reminder in mn agenda gezet op einde vd maand.
Maar in mijn geval lijkt die 250 kWh perfect te passen (wat lastig in te schatten na 7 weken e-auto :+ )

Bexmad22 was idd t/m 31-12.
DIe 250 lijkt me voor mezelf teveel, de 100 te weinig. maar toch wel interessant genoeg.
Bij Bonnet kan je het wel meenemen.

Teveel is idd weg na een maand
The residual kWh in the current month cannot be accumulated and will be lost at the end of the rateplan. 

[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 01-01-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:37
Ik probeer een overzicht te krijgen van laadpasaanbieders die een vast AC-tarief rekenen (eventueel met abonnement) en dus niet CPO-tarief + eventueel opslag. Klopt het dat dit geen bestaand overzicht is en je op bijvoorbeeld laadpastop10.nl hier niet op kan filteren? Dan wordt het een excel exercitie vermoed ik. @Hachy

[ Voor 194% gewijzigd door Niek_ op 01-01-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Bula schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:05:
[...]

[Afbeelding]
Dank, ik ga er voor. €15 euro laadpas, maar je kan ook kiezen voor €100 euro laadtegoed + laadpas voor €95,00+€3,50: https://shop.electromaps....g-credit-print-at-home-es

5-6 dagen verzenden, wie zien het wel of het lukt. Meest vervelende is als de app prijzen niet meer kloppen. Dus wel veranderd sinds 1 januari, maar nog niet doorgevoerd in de app bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Malarky op 01-01-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-07-2024

gtp

joepie de p schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:05:
[...]

Ik heb vrij veel ervaring met Vandebron aangezien ik bijna 4 jaar lang nagenoeg uitsluitend hun druppel gebruik. Mijn sitatie is anders dan de jouwe want ik moet vrijwel altijd openbaar laden. Voor mij is het belangrijk dat ik maar 1 factuur per maand heb. Gelukkigerwijs zit ik in Engie gebied en heb met Vdb het voordeel van het lage tarief (€0,31 per kWh), zonder dat ik daarvoor een Engiepas of Zuid-Hollandpas nodig heb. De €3,50 abbonnementskosten voor de Vdb druppel heb ik t.o.v Shell recharge er al met ca 22 kWh uit. Als ik op een Allego-paal zou moeten laden dan is de situatie omgekeerd omdat Vdb €0,60 rekent tegen €0,46 door Shell.

Voor internationale reizen gebruik ik de flatrates van EnelX (juice app).

Als jij voornamelijk thuis laadt en weinig openbaar, dan lijkt mij een abbonnement niet financieel aantrekkelijk.
Ik heb ook een vandebron laadpas en ben afhankelijk van openbaar laden, ik gebruik de Allego laadpalen bij ons in de straat. Op 9 december betaalde ik nog €0,37 per kWh, maar sinds 14 december is het verhoogd naar €0,60 per kWh voor dezelfde Allego laadpaal. Ligt dat aan vandebron of aan Allego, deze verhoging? Kan ik een lager tarief krijgen met een andere laadpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89pF_wiZ1jWzaUiuBhp8VDxlxRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xpA1WIkxR5bW8s9sMZQGkZhb.png?f=fotoalbum_large

Lekker amateuristisch.. Rechnung.docx.pdf? :X :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:03
Ik heb een Eneco laadpas en kan die in de Smoov app toevoegen. Handig, want zo kan ik ook het laden starten met de app als ik de laadpas niet mee heb. Weten jullie van nog meer apps waarbij dat kan? Dus dat je de charging naar je bestaande laadpas laat gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:04
gtp schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:10:
[...]

Ik heb ook een vandebron laadpas en ben afhankelijk van openbaar laden, ik gebruik de Allego laadpalen bij ons in de straat. Op 9 december betaalde ik nog €0,37 per kWh, maar sinds 14 december is het verhoogd naar €0,60 per kWh voor dezelfde Allego laadpaal. Ligt dat aan vandebron of aan Allego, deze verhoging? Kan ik een lager tarief krijgen met een andere laadpas?
Vdb rekent het kale CPO-tarief, zonder opslag. Als Allego het tarief verhoogt dan neemt Vdb dit nieuwe tarief over.

Goedkoper ziijn Shell recharge en Coolblue. Maingau is ook goedkoper maar rekent een kleeftarief. Zie https://gathering.tweaker...message/73893914#73893914

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 20:01
Ik heb een New Motion laadpaal thuis. Op dit moment gebruik ik een MKB brandstof pas om de laadkosten te verrekenen naar de zaak. Nu wil ik eigenlijk van MKB brandstof af. Helaas kan je niet elke pas koppelen met de backoffice van New Motion (Shell Recharge). Heeft iemand ervaring met een andere pas die wel gekoppeld kan worden? E-flux werkt bijvoorbeeld niet. Lijkt in eerste instantie gekoppeld te kunnen worden, maar je krijg hem niet toegevoegd (geen foutmelding, maar op de achtergrond HTTP 400 error met "ProviderNotSupported" als omschrijving). Heb hier in het verleden al contact over gehad met New Motion, maar was allemaal lastig en moeilijk, moest maar een andere pas gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:58
Gunner schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Neen, vattenfall is al sinds begin november 59 cent. Dat ze dat nog steeds niet in de app hebben ge-update is op z'n zachts gezegd kwalijk.

Nu staat er wel een ander tarief, maar als je dus klaar bent met laden krijg je alsnog een gepeperde rekening.
Niet overal.
Bij een laadpaal hier dichtbij (Utrecht, De Meern) staat het nog op 0,3997/kWh in de app. En afgelopen vrijdag op 0,36/kWh en vrijdag/zaterdag heb ik voor dat bedrag kunnen laden: 50.84kWh voor €18,62 (laadsessie overzicht in de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:06
Snirpo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 03:35:
Ik heb een New Motion laadpaal thuis. Op dit moment gebruik ik een MKB brandstof pas om de laadkosten te verrekenen naar de zaak. Nu wil ik eigenlijk van MKB brandstof af. Helaas kan je niet elke pas koppelen met de backoffice van New Motion (Shell Recharge). Heeft iemand ervaring met een andere pas die wel gekoppeld kan worden? E-flux werkt bijvoorbeeld niet. Lijkt in eerste instantie gekoppeld te kunnen worden, maar je krijg hem niet toegevoegd (geen foutmelding, maar op de achtergrond HTTP 400 error met "ProviderNotSupported" als omschrijving). Heb hier in het verleden al contact over gehad met New Motion, maar was allemaal lastig en moeilijk, moest maar een andere pas gebruiken.
Je kunt toch anders gewoon als gast laden? Kun je met elke pas laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Gunner schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Hier is Amsterdam kan je bij een Vattenval met een e-flux nog steeds voor €0.31 laden. Met de Vattenval pas is het €0.34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@MarkV6 @vanaalten Dat maakt het allemaal nog een stuk minder transparant.
Ik heb diverse screenshots gemaakt toch ik achter dit feit kwam dus ergens ga ik er vanuit dat ze dit voor me gaan corrigeren.

Maar goed, het was sowieso de eerste en de laatste keer met de Vattenfall-pas. Ik wil weten waar ik aan toe ben, en op deze manier gaat dat niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 02-01-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:21
Snirpo schreef op maandag 2 januari 2023 @ 03:35:
Ik heb een New Motion laadpaal thuis. Op dit moment gebruik ik een MKB brandstof pas om de laadkosten te verrekenen naar de zaak. Nu wil ik eigenlijk van MKB brandstof af.
...
Beter om even te posten / vragen in het Thuisladen van je EV deel 2

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Gunner schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:58:
Maar goed, het was sowieso de eerste en de laatste keer met de Vattenfall-pas
Niet helemaal, in mijn woonplaats zijn alleen Total laadpalen en die zijn veruit het goedkoopste €0.39 met Vattenval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MarkV6 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Niet helemaal, in mijn woonplaats zijn alleen Total laadpalen en die zijn veruit het goedkoopste €0.39 met Vattenval
Misschien snap je m'n probleem niet. ik heb laatst voor het eerst de vattenfall-pas gebruikt. Dat zou 38 cent de kw/h kosten volgens de app. (screenshot aanwezig)

Vervolgens zie ik in de app de factuur van de sessie en werd er 60 cent afgerekend. Ik heb hier in de straat ook een Total paal en die staat nu ook voor 39 cent in de app. Maar ik kan daar dus niet meer op vertrouwen of zeg jij dat dat dus nog gewoon 39 cent is? Ik wil niet weer diezelfde fout maken.

Toegegeven, dat was een Allego-paal, maar in de app stond toen gewoon de 38 cent prijs. En de website van Vattenfall InCharge zegt (nog steeds) "Check de app voor de actuele tarieven"

Het is dus totaal niet transparant en gewoon misleidend.

Maar ik ben dus al ruim 2 weken bezig met de 'klantenservice' om dit gecorrigeerd te krijgen maar dat schiet nog niet op.

edit: ik zie nu in de app bij een Allego-paal wel 60 cent staan. dus ik ga straks die Total-paal proberen met de VF-pas

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 02-01-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Gunner schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:28:
[...]
Vervolgens zie ik in de app de factuur van de sessie en werd er 60 cent afgerekend.
Als je daar al niet van uit kan gaan is de chaos compleet. Een matrix maken welke pas bij welke paal het beste tarief geeft werkt ook niet, het is ook nog eens regio gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MarkV6 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Als je daar al niet van uit kan gaan is de chaos compleet. Een matrix maken welke pas bij welke paal het beste tarief geeft werkt ook niet, het is ook nog eens regio gebonden.
Precies, maar toch ben ik er dus tegen gelopen. Als ik toen in de app had gezien dat het 59,9 cent was had ik natuurlijk niet die pas gebruikt maar die van Shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Op 30 december maakte ik in dit forum melding van de levering van mijn eerste EV op 5 januari a.s. Sindsdien heb ik een aantal pasjes aangevraagd zodat ik onderweg kan bijtanken.

Door de recentelijk doorgevoerde prijsverhoging op energie, is het laden aan mijn eigen laadpaal in een paar dagen veel duurder dan het laden via een openbare laadpaal bij mij in de buurt. Op een volle lading scheelt dit al snel meer dan €20.

Onderzoek naar oplossingen bracht mij bij dynamische energie tarieven (zie eventueel een ander forum op tweakers). Van het weekend nagedacht en vandaag de knoop doorgehakt. Ik heb besloten om mijn Vattenfall variabel contract op te zeggen voor een contract bij de concurrent die energie verkoopt met dynamische energieprijzen. Mijn huidig variabel contract vertoont inmiddels veel gelijkenis met zo’n dynamisch energiecontract zonder dat ik daar de vruchten van pluk.

Door de overstap kan ik zo meteen toch gebruik maken van mijn eigen laadpaal zonder de belachelijk hoge energieprijzen te moeten betalen. Voor mij zal het laden wel een kwestie van “goed plannen” worden.

En ja… als het tarief via de dynamische prijs eens ver boven het tarief van de openbare laadpaal uit komt en ik moet met spoed energie “tanken”, dan loont het om voor die enkele keer op straat te laden of even langs een van de snellaadstations te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:16
Ik heb laatst geprobeerd om te laden langs de snelweg bij TotalEnergies. Ik heb de laadpassen van Shell, de ANWB en Plugsurfing geprobeerd, maar ik kreeg telkens de melding dat er geen autorisatie gegeven kon worden. Klopt het dat deze passen niet werken bij Total? Welke werken er dan wel?

(Ik weet dat je ook een app kunt gebruiken, maar ik had geen zin en tijd om ter plekke een app te installeren.)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
MarkV6 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Hier is Amsterdam kan je bij een Vattenval met een e-flux nog steeds voor €0.31 laden. Met de Vattenval pas is het €0.34
vanaf 21 januari worden vattenfall palen in amsterdam 68 cent per kwh

https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven

de totalenergies palen in amsterdam (of mra-e? gebied) zijn al 69 cent per kwh

wtf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gtp
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-07-2024

gtp

Als ik het goed begrijp van alle reacties hier moeten we, als we onder de €0,60 per kWh willen laden, een stuk of 10 verschillende laadpassen aanvragen en voor elke laadsessie kijken wat het goedkoopste is en dan maar erop vertrouwen dat de informatie die je krijgt correct is? Wat een chaos….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Die link naar Vattenval geeft tegenstrijdige informatie, er is een regio Amsterdam (€0.67) en Metropoolregio Amsterdam (€0.34).
Alleen Metropoolregio is Amsterdam inclusief enkele omliggende gemeentes, dus is groter.

[ Voor 12% gewijzigd door MarkV6 op 02-01-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
MarkV6 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:30:
Die link naar Vattenval geeft tegenstrijdige informatie, er is een regio Amsterdam (€0.67) en Metropoolregio Amsterdam (€0.34).
Alleen Metropoolregio is Amsterdam inclusief enkele omliggende gemeentes, dus is groter.
in de Incharge APP zie ik andere bedragen als die de app geeft.
met MRA-E (Metropool regio amsterdam) worden laadpalen in dit gebied bedoeld:
https://laadkaart.mrae.nl/

met als voorbeeld deze in zaandam:
Hof van Blois 33
1508 XW Zaandam
https://www.google.com/ma...90063477,4.82030391693115

onder amsterdam valt gewoon amsterdam, en die prijzen zullen 21 januari pas 68 cent worden, dus check nogmaals na 3 weken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:51
Coasterfreak schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:14:
[...]

vanaf 21 januari worden vattenfall palen in amsterdam 68 cent per kwh

https://incharge.vattenfall.nl/onderweg-laden/tarieven

de totalenergies palen in amsterdam (of mra-e? gebied) zijn al 69 cent per kwh

wtf?
Wat ik dus onbegrijpelijk vind is dat dus de Vattenfall snellladers bij McDonalds gewoon fors goedkoper zijn (
€ 0,5566) dan laden aan een AC-paal. Dit kan toch echt onmogelijk de bedoeling zijn :|

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraag over het laadpaalkompas.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FklZZu7WQAQA2c7?format=png&name=large

Als ik naar de E-Flux kijk kost een laadpas 2,95 per maand of 29 cent per laadbeurt.

Naast dat het tarief niet klopt in dit laadkompas, zo is laden volgens de EFlux app maar 0,3/kWh bij Equans in Den Haag, staat er rechtsonder "Laadpassen zonder abonnement".

Bedoelen ze daar dan de pas mee die 29 cent per laadbeurt rekent?

Sowieso klopt dat groene vak van Eflux-Equans niet want laden in Den Haag is bij alle publieke palen 33 cent/kWh volgens de gemeente.

[ Voor 24% gewijzigd door Wolly op 02-01-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:51

Ankh

|true

Ter voorbereiding op mijn nieuwe leaseauto (Skoda Enyaq) volg ik dit topic al enige tijd, maar nog niet actief gereageerd. Mijn auto wordt (vrijdag) 13 januari geleverd. De leasemaatschappij/dealer heeft afgelopen week de zaken ingeregeld met kenteken, dus afgelopen zaterdag kreeg ik sneller dan verwacht al mijn nieuwe laad/tankpas.

Het gaat om een MultiTankCard met EU laden. Uiteraard is de vraag of deze pas ook daadwerkelijke overal wordt geaccepteerd. Aangezien ze in de begeleidende brief adviseren om wel 1 of 2 losse app's nog klaar te hebben (bijvoorbeeld Shell Recharge en Vattenfal). Zijn hier meer mensen met een MTC EU Laden, die dit al eens getest hebben (al gezocht in de historie).

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Ankh schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:52:
Ter voorbereiding op mijn nieuwe leaseauto (Skoda Enyaq) volg ik dit topic al enige tijd, maar nog niet actief gereageerd. Mijn auto wordt (vrijdag) 13 januari geleverd. De leasemaatschappij/dealer heeft afgelopen week de zaken ingeregeld met kenteken, dus afgelopen zaterdag kreeg ik sneller dan verwacht al mijn nieuwe laad/tankpas.

Het gaat om een MultiTankCard met EU laden. Uiteraard is de vraag of deze pas ook daadwerkelijke overal wordt geaccepteerd. Aangezien ze in de begeleidende brief adviseren om wel 1 of 2 losse app's nog klaar te hebben (bijvoorbeeld Shell Recharge en Vattenfal). Zijn hier meer mensen met een MTC EU Laden, die dit al eens getest hebben (al gezocht in de historie).
hoort gwn prima te werken, heb ermee prima kunnen laden in BE DE FR CH IT dus geen zorgen. voor de zekerheid gewoon een paar gratis/betaalde passen in de auto achterlaten als backup, zoals vattenfall incharge, shell recharge, plugsurfing, virta (kost normaal €20 per pas, deze link gebruiken om gratis virta pas aan te vragen: https://rekisteroidy.lataus.helen.fi/register ) en dan kan je altijd wel ergens laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-06 20:01
Inspired schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Je kunt toch anders gewoon als gast laden? Kun je met elke pas laden.
Dat kan inderdaad, maar dan kan ik niet plug-and-charge gebruiken. Moet ik de pas gebruiken om laden te starten. Luiigheid misschien, maar ik vind het irritant.
Wellicht verkeerde topic inderdaad, ik vraag het daar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjan Rietveld
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-05 15:45
Het lukt mij niet om die Maingau pas aan te vragen, hebben meer mensen hier problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
Coasterfreak schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:36:
[...]
met MRA-E (Metropool regio amsterdam) worden laadpalen in dit gebied bedoeld:
https://laadkaart.mrae.nl/
De link geeft alle MRA-E laadpalen aan. Van sommige weet ik dat die van Total zijn. Dat staat er ook. Het zegt niet over tarieven. (Het gaat kennelijk alleen om degene die in Metropool Amsterdam staan. Helaas voor mij staan die niet in Amsterdam Sloterdijk.

Dus iedere dag maar kijken waar en met welke pas het beste is.

[ Voor 5% gewijzigd door MarkV6 op 02-01-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
HenryP schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:43:
Op 30 december maakte ik in dit forum melding van de levering van mijn eerste EV op 5 januari a.s. Sindsdien heb ik een aantal pasjes aangevraagd zodat ik onderweg kan bijtanken.

Door de recentelijk doorgevoerde prijsverhoging op energie, is het laden aan mijn eigen laadpaal in een paar dagen veel duurder dan het laden via een openbare laadpaal bij mij in de buurt. Op een volle lading scheelt dit al snel meer dan €20.

Onderzoek naar oplossingen bracht mij bij dynamische energie tarieven (zie eventueel een ander forum op tweakers). Van het weekend nagedacht en vandaag de knoop doorgehakt. Ik heb besloten om mijn Vattenfall variabel contract op te zeggen voor een contract bij de concurrent die energie verkoopt met dynamische energieprijzen. Mijn huidig variabel contract vertoont inmiddels veel gelijkenis met zo’n dynamisch energiecontract zonder dat ik daar de vruchten van pluk.

Door de overstap kan ik zo meteen toch gebruik maken van mijn eigen laadpaal zonder de belachelijk hoge energieprijzen te moeten betalen. Voor mij zal het laden wel een kwestie van “goed plannen” worden.

En ja… als het tarief via de dynamische prijs eens ver boven het tarief van de openbare laadpaal uit komt en ik moet met spoed energie “tanken”, dan loont het om voor die enkele keer op straat te laden of even langs een van de snellaadstations te rijden.
Heb je in een tarief vergelijking ook rekening gehouden met de invloed van het prijsplafond (2.900 kWh voor max € 0,40 per kWh).

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
Kijk zelf maar eens naar de gegevens achter deze link https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

Het prijsplafond heb je met name nodig als je vast zit aan een variabel energiecontract.

[ Voor 26% gewijzigd door HenryP op 02-01-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
Door thuis je auto te laden schiet je binnen no-time door je prijsplafond. Een optie is dus om de thuislaadpaal niet te gebruiken en een openbare paal te zoeken. Wat je dan betaald, lees je bijvoorbeeld in voorgaande posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Venomer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:03:
Ik heb laatst geprobeerd om te laden langs de snelweg bij TotalEnergies. Ik heb de laadpassen van Shell, de ANWB en Plugsurfing geprobeerd, maar ik kreeg telkens de melding dat er geen autorisatie gegeven kon worden. Klopt het dat deze passen niet werken bij Total? Welke werken er dan wel?

(Ik weet dat je ook een app kunt gebruiken, maar ik had geen zin en tijd om ter plekke een app te installeren.)
OK, ik ben maar even onder mijn steen vandaan gekropen en ontdekte LaadpasTop10... 8)7 Daar staat dat alle drie de passen bij Total geaccepteerd zouden moeten worden. Dan zal er wel een of andere storing zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 16:57
S_Chief schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:02:
Lekker amateuristisch.. Rechnung.docx.pdf? :X :F
Is al tijden zo daar, lijkt er bijna op dat ze die rekeningen gewoon handmatig maken en versturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 15:51

Ankh

|true

Coasterfreak schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:00:
[...]

hoort gwn prima te werken, heb ermee prima kunnen laden in BE DE FR CH IT dus geen zorgen. voor de zekerheid gewoon een paar gratis/betaalde passen in de auto achterlaten als backup, zoals vattenfall incharge, shell recharge, plugsurfing, virta (kost normaal €20 per pas, deze link gebruiken om gratis virta pas aan te vragen: https://rekisteroidy.lataus.helen.fi/register ) en dan kan je altijd wel ergens laden
Goed om te weten. Zal ik doen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-06 19:13
Malarky schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Dank, ik ga er voor. €15 euro laadpas, maar je kan ook kiezen voor €100 euro laadtegoed + laadpas voor €95,00+€3,50: https://shop.electromaps....g-credit-print-at-home-es

5-6 dagen verzenden, wie zien het wel of het lukt. Meest vervelende is als de app prijzen niet meer kloppen. Dus wel veranderd sinds 1 januari, maar nog niet doorgevoerd in de app bijvoorbeeld.
Ik heb vandaag de app gedownload, mijn creditcard als betaalkaart toegevoegd en via de app geladen bij een TotalEnergies laadpaal in de buurt.

Het starten en stoppen van de sessie ging zonder problemen. Echter komt de in app opgegeven prijs van 0,3570 EUR/kWh niet overeen met de daadwerkelijke transactiekosten: 2,05 EUR voor 3,5 kWh.

Ik heb een mail naar Electromaps gestuurd hierover. Zodra ik antwoord heb, zal ik het terugkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoskevanT
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-03 23:25
bubbelbart schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:07:
[...]

Ik heb vandaag de app gedownload, mijn creditcard als betaalkaart toegevoegd en via de app geladen bij een TotalEnergies laadpaal in de buurt.

Het starten en stoppen van de sessie ging zonder problemen. Echter komt de in app opgegeven prijs van 0,3570 EUR/kWh niet overeen met de daadwerkelijke transactiekosten: 2,05 EUR voor 3,5 kWh.

Ik heb een mail naar Electromaps gestuurd hierover. Zodra ik antwoord heb, zal ik het terugkoppelen.
Heb ik ook voorgehad met een laadpas van Q8 in het verleden.
Op de app van de laadpas stond een lagere prijs per kwh dan op de factuur.
De klantendienst hierop aangeschreven.
Hun antwoord: de uiteindelijke prijs per kwh kan afwijken van de prijs in onze app, het is de uitbater van de laadpaal die de uiteindelijke prijs per kwh bepaalt. Daar zijn wij niet verantwoordelijk voor...
Laadkaart opgezegd en ik ben op zoek gegaan naar een laadkaart met een vaste prijs per kwh ongeacht het type laadpaal. Want die onzekerheid/willekeur wil ik niet telkens voorhebben wanneer ik de wagen ergens ga laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xrfx
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-04 13:26
Jaapio_B schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:17:
[...]

Dit probleem heb ik ook met Alfen laadpalen van Vattenfall in combinatie met mijn e208.

Auto aansluiten en sessie starten met laadpas gaat zonder problemen maar als je na enige tijd terug komt bij de auto is er niks bijgeladen.
Een aantal keer kreeg ik wel een melding van de peugeot app dat het laden is gestopt maar andere keren ook weer niet.

Bij een van de laadpalen sprak ik iemand anders met BMW die ook vond dat de betreffende paal erg traag was.
Hier in de gemeente Kerkrade zijn er allerlei nieuwe laadpalen van Alfen (Vattenfall) bijgekomen, maar bij al deze nieuwe laadpalen wil mijn e-Niro (1e lichting) niet laden. Er lijkt iets fout te gaan in de communicatie. Hij knippert en tijdje en springt weer terug op de zandloper op de laadpaal. Bij de de palen die er al een tijdje staan (precies hetzelfde uiterlijk) geen problemen. En uiteraard is Alfen zelf heel slecht te bereiken en wordt het probleem niet opgelost. Het lijkt me dat er een of ander nieuw protocol of module is in die palen waar de niro niet mee overweg kan oid.

Hebben andere mensen hier ook last van?

Het is voor mij overigens een van de redenen om toch weer terug te gaan naar een verbrander voor de nieuwe leaseauto. Ze moeten echt eens dat laden feilloos werkend gaan krijgen. Te vaak gehad dat sessies stoppen uit het niets of zoals die nieuwe palen die dan niet meer compatibel zijn met je oudere auto (4 jaar oud?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
xrfx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Hier in de gemeente Kerkrade zijn er allerlei nieuwe laadpalen van Alfen (Vattenfall) bijgekomen, maar bij al deze nieuwe laadpalen wil mijn e-Niro (1e lichting) niet laden. Er lijkt iets fout te gaan in de communicatie. Hij knippert en tijdje en springt weer terug op de zandloper op de laadpaal. Bij de de palen die er al een tijdje staan (precies hetzelfde uiterlijk) geen problemen. En uiteraard is Alfen zelf heel slecht te bereiken en wordt het probleem niet opgelost. Het lijkt me dat er een of ander nieuw protocol of module is in die palen waar de niro niet mee overweg kan oid.

Het is voor mij overigens een van de redenen om toch weer terug te gaan naar een verbrander voor de nieuwe leaseauto. Ze moeten echt eens dat laden feilloos werkend gaan krijgen. Te vaak gehad dat sessies stoppen uit het niets of zoals die nieuwe palen die dan niet meer compatibel zijn met je oudere auto (4 jaar oud?).
Gelukkig geen last van gehad met bijna even oude e-Niro (3,5jr) en 100k km op de teller. Kan eigenlijk altijd overal laden in binnen- en buitenland.
Zou niet terug willen naar verbrander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xrfx
Verscheidene collega's van mij hebben hetzelfde probleem trouwens. Waaronder twee met een e-Niro en een met een EV6. Dat vond ik dan wel weer opmerkelijk.Een ander met een Niro weer niet. Weird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:11
[...]

Interessant. Ik had tijdelijk een Renault Zoe en die had hetzelfde probleem met een aantal Vattenfall palen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDinHO
  • Registratie: Maart 2017
  • Niet online
HenryP schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:42:
Kijk zelf maar eens naar de gegevens achter deze link https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

Het prijsplafond heb je met name nodig als je vast zit aan een variabel energiecontract.
Dank voor je info. Ben er wat dieper ingedoken en zie dat dit idd een interessante optie kan zijn.

E-Niro DPL64 MY22 Easee 24k WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
[...]

je moet ook niet alfen bellen maar incharge, staat een storingsnummer die je kan bellen op de paal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xrfx
Coasterfreak schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:43:
[...]

je moet ook niet alfen bellen maar incharge, staat een storingsnummer die je kan bellen op de paal
Dat nummer bedoelde ik ook. Al 4 keer gebeld en er wordt niks gedaan. Ook al vaak via de app gemeld. Ik kreeg zelfs een keer de opmerking via de telefoon "maar die paal hebben we helemaal niet in beheer, welk nummer heeft u gebeld?" |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
dan maar doen alsof die paal nooit is geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:18
Coasterfreak schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:43:
[...]

Ik heb één keer met het storingsnummer gebeld maar die konden niet veel meer doen dan zeggen dat het aan de auto ligt.
Nu meld ik het iedere keer via de inCharge app, al verwacht ik niet dat er veel mee wordt gedaan

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 10:54

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik wacht al drie maanden op de mogelijkheid om te laden op een nieuwe Alfen/Vattenfall paal. Heeft het ooit 2 dagen gedaan, waarschijnlijk installatiefout.

Bellen naar Vattenfall, bellen naar Alfen, storing melden in de app, mailen.. maakt allemaal geen verschil. Ze weten van het defect, maar hebben waarschijnlijk geen personeel oid om het te fixen, of ze moeten wachten tot een installateur nieuwe kabels aansluit, als het een hardwarematige storing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:03
eltron schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:00:
[...]

Gelukkig geen last van gehad met bijna even oude e-Niro (3,5jr) en 100k km op de teller. Kan eigenlijk altijd overal laden in binnen- en buitenland.
Zou niet terug willen naar verbrander.
Same here wat betreft Nederland. In buitenland toch vaak wat trickier. Frankrijk afgelopen zomer was hit and miss. Wat dat betreft zijn de grote snelladers langs de snelweg (ionity, total, shell, fastned) beter dan de ac laders in dorpjes.

Overigens in Duitsland en Oostenrijk werkt het allemaal wel als een speer. 1x pakte een ac lader mn laadpas van werk niet, maar wel een eigen prive laadpas.

Voor mij sowieso geen verbrandingsmotor meer. Ben met eniro met skikoffer in Oostenrijk in de winter; dat lijkt me een van meest uitdagende scenarios met een EV, maar ging prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
marteltor schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:44:
[...]

[...knip...]

Voor mij sowieso geen verbrandingsmotor meer. Ben met eniro met skikoffer in Oostenrijk in de winter; dat lijkt me een van meest uitdagende scenarios met een EV, maar ging prima.
Nog uitdagender: er zijn ook EV-rijders die met een caravan achter de EV naar het zuiden trekken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:25

DancePlaza

ninja

kaanmijo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:35:
Ik heb gisterenavond geladen bij BP Pulse Nieuwegein, naast de A27. Wat me daar opviel is dat er een rij van 6 auto's voor Fastned stond, maar dat het bij IONITY en BP compleet leeg en uitgestorven was. Waarom zou je in de rij gaan staan bij Fastned als er 20 meter verderop nog 150kW palen staan om te laden? Kan iemand mij dat uitleggen, behalve "merkbinding"? IONITY is iets duurder dan Fastned, maar BP zit er nog (ver) onder.

Ander ding wat me negatief verraste was de sticker dat de betaalpassen uitgeschakeld worden. BP rekent met je betaalpas 40ct/kWh, maar nu mocht ik dus gewoon het Shell Recharge tarief aftikken (aka 15 euro meer) :(

[Afbeelding]
ik denk dat de meeste mensen voor gemak en herkenbaarheid gaan. En dat ik bij Fastned Autocharge wordt ondersteund, dus ik hoef mijn leaseplan tag niet aan te bieden...

Nu moet ik met ionitiy (plugsurfing polestar 35 cent) en pulse (betaalpas 40 cent) dit apart declareren bij mijn leasemaatschappij. Maar dit neem ik voor lief met die verschil met fastned (83 cent).

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 12:56
DancePlaza schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:07:
[...]

ik denk dat de meeste mensen voor gemak en herkenbaarheid gaan. En dat ik bij Fastned Autocharge wordt ondersteund, dus ik hoef mijn leaseplan tag niet aan te bieden...

Nu moet ik met ionitiy (plugsurfing polestar 35 cent) en pulse (betaalpas 40 cent) dit apart declareren bij mijn leasemaatschappij. Maar dit neem ik voor lief met die verschil met fastned (83 cent).
Als het goed is, is BP Pulse van € 0,40 naar € 0,72 per KWh gegaan als je met QR-code, pinpas, creditcard of NFC (telefoon, smartwatch) betaalt. En dit kan alleen bij de BP Pulse snellaadpleinen en niet bij de "normale" BP Pulse snellaadpunten.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:25

DancePlaza

ninja

Wat is het verschil tussen de BP Pulse snellaadpleinen en niet bij de "normale" BP Pulse snellaadpunten.

Bedoel je daarmee de snellaadpleinen rondom amsterdam? En de "normale" zoals die bij nieuwegein?

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

JoskevanT schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:53:
Hun antwoord: de uiteindelijke prijs per kwh kan afwijken van de prijs in onze app, het is de uitbater van de laadpaal die de uiteindelijke prijs per kwh bepaalt. Daar zijn wij niet verantwoordelijk voor...
Dat is exact wat de InCharge-klantenservice ook tegen me zij. Ik moest maar gaan klagen bij de exploitant (allego).

Waarom ze dan op hun site (meermaals) zeggen "check de app voor het actuele tarief" hadden ze natuurlijk geen antwoord op.

Een jaar overal en nergens probleemloos kunnen laden met Shell Recharge, alles klopte altijd, maar toch zijn er aanbieders die er een zootje van lijken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

pmiddeld schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:52:
Voor de kostenbewuste Greenflux/TotalEnergy laders is dit misschien wel een interessante app: Be Charge.
Sinds kort hebben ze, net als EnelX, maandbundels. Be Charge heeft roaming in NL in ieder geval op LMS en GFX palen.

Ze hebben wel een kleeftarief na 60 minuten nadat je klaar bent met laden, geldt niet tussen 23.00-7.00u.
Zie ook https://www.bec.energy/en/rates/
Wie weet is het wat....
Dat kleeftarief is toch ook een wassenneus?
Beetje opletten en je schuift in de app de laadsessie uit en geen kleeftarief, lijkt me.

Of zullen ze zien dat de stekker er nog in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:26
hjs schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Dat kleeftarief is toch ook een wassenneus?
Beetje opletten en je schuift in de app de laadsessie uit en geen kleeftarief, lijkt me.

Of zullen ze zien dat de stekker er nog in zit?
Uit en vervolgens een minuut later weer aan toch ?

Just here for the fun

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
Brotuck schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Uit en vervolgens een minuut later weer aan toch ?
Waarom weer aan als je klaar bent met laden?
Gewoon verplaatsen en een ander de kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 10:54

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Waarom weer aan als je klaar bent met laden?
Gewoon verplaatsen en een ander de kans geven.
ehh.. als ik een dagje uit ben ga ik echt niet terug om de auto te ontkoppelen. tenzij ik in de buurt ben en zeker weet dat er een andere parkeerplaats vrij is.

Wil best sociaal zijn, maar bijvoorbeeld afgelopen vrijdag een parkeerplaats geboekt in Groningen. Gelukkig, konden net de laatste laadplek claimen.

Maar de tickets waren uitverkocht, dus dan zullen alle plekken ook bezet zijn. Ik ga niet het risico lopen om de plek vrij te maken en naar een ander dek te moeten rijden en dan te hopen dat er toch een plekje vrij is.
Pagina: 1 ... 16 ... 217 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2