RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Tarieven gaan pas 1-1 in, dan gaan bij jou de prijzen ook omhoog.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Merkwaardig, verschillende tarieven voor laadpalen waar je nu hetzelfde tarief betaald. Soms zelfs binnen dezelfde gemeente. In de laadpalen met een 1 blijkbaar nog oude electriciteit (dubbele c intentioneel).Tuby schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:49:
[...]
Zojuist e-mail gekregen van Engie Nederland met de nieuwe tarieven van de Zuid-Holland laadpas bij ENGIE/EQUANS-laadpalen in Zuid-Holland.
[Afbeelding]
Iemand een idee hoe je snel een overzicht kan krijgen van alle laadpunten die beginnen met SGZH1 in een bepaalde omgevingTuby schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:49:
[...]
Zojuist e-mail gekregen van Engie Nederland met de nieuwe tarieven van de Zuid-Holland laadpas bij ENGIE/EQUANS-laadpalen in Zuid-Holland.
[Afbeelding]
Heb (via omslachtige manier) al even gekeken, soms staan ze letterlijk een straat van elkaar... Daarvoor loop ik wel een stukje.
Zou handig zijn als je een lijst kan krijgen waar je kan filteren op laadpaal nummer...
Pana WC12H9E8 / 1000L
Dmv van kijken in de laadpaal app?MarFan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:55:
[...]
Iemand een idee hoe je snel een overzicht kan krijgen van alle laadpunten die beginnen met SGZH1 in een bepaalde omgeving
Heb (via omslachtige manier) al even gekeken, soms staan ze letterlijk een straat van elkaar...
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De nieuwe laadpalen zijn 22kW en de oude 11kW, dat kun je meestal in de app zien en dat ‘verklaart’ ook het prijsverschil. Voor mij als Zoe rijder is die krachtiger laadpaal het prijsverschil wel waard.MarFan schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:55:
[...]
Iemand een idee hoe je snel een overzicht kan krijgen van alle laadpunten die beginnen met SGZH1 in een bepaalde omgeving
Heb (via omslachtige manier) al even gekeken, soms staan ze letterlijk een straat van elkaar... Daarvoor loop ik wel een stukje.![]()
Zou handig zijn als je een lijst kan krijgen waar je kan filteren op laadpaal nummer...
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Daar zie je ook alle andere er tussen staan (zo heb ik het al gedaan, maar kost veel tijd, zeker op een locatie waar je niet vaak komt), zou graag een lijst zien ipv puntjes op een map en daar kunnen filteren...
Maar waarschijnlijk zoek ik weer naar klantvriendelijkheid.... en dat bestaat nog niet in EV-land

Ok, dus filteren op 11kW zou al een kleinere lijst moeten geven... ga het testengrunaubaby schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:59:
[...]
De nieuwe laadpalen zijn 22kW en de oude 11kW, dat kun je meestal in de app zien en dat ‘verklaart’ ook het prijsverschil. Voor mij als Zoe rijder is die krachtiger laadpaal het prijsverschil wel waard.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Stieltjesstraat te Rotterdam op 30 minuten rijden.
Dan denk ik.. gast. Jij pakte vroeger toch ook niet de benzine slang als iemand al diesel stond te tanken aan de pomp? Wacht gewoon netjes op je beurt.
Wat een idiote manier van implementeren is dit zegTuby schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:49:
[...]
[Afbeelding]
Hier in de wijk lijkt het 50/50 te zijn. De nieuwste palen zijn ZH2, de oudere ZH1. Bij de ZH1-palen zitten ook 22 kW palen. De palen die van EVbox zijn overgenomen vallen ook onder ZH1.
Weet iemand de ratio achter dit verschil in tarieven?
Tsja dat is denk ik gewoon debet aan het feit dat de bezettingsgraad steeds hoger wordt. Toevallig afgelopen zaterdag een dagje naar Roermond geweest, vanaf de afsluitdijk is dat gewoon 280 km dus 2x snelladen op de heenweg en twee keer op de terugweg. En de Fastned stations zijn dan gewoon allemaal vol tussen zeg 10:00-16:00 op een zaterdag. Ook stations waar ze 8 of 10 plekken hebben tegenwoordig.Danfoss schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:38:
Ik heb nu sinds 2 maanden een elektrische auto en ik vind het heel opvallend dat veel EV rijders alle 'tank' regels en normen compleet vergeten zijn bij de snelladers langs de snelweg. Dan zijn de plekken vol en denken ze, o er is daar een niet gebruikte chademo of ac kabel en mijn auto kan dat dus ik wurm de auto ertussenin, zet hiermee 2 anderen compleet klem en probeer die kabel.
Dan denk ik.. gast. Jij pakte vroeger toch ook niet de benzine slang als iemand al diesel stond te tanken aan de pomp? Wacht gewoon netjes op je beurt.
Dus ik snap wel dat het vervelend is, als er echt een rij is moet je toch gauw 20 á 30 minuten wachten. Dat levert je zo een uur extra reistijd op.
Wat ik wel vaak meemaak is dat mensen hun auto zo onmogelijk parkeren dat ze eigenlijk twee laders blokkeren. Bij Fastned stations moet je als je laadaansluiting achter zit eigenlijk zoveel mogelijk doorrijden bij de 2e lader, doen ze vaak niet waardoor de eerste lader geblokkeerd wordt. Mensen met de aansluiting in de neus moeten op hun beurt altijd de eerste lader pakken of omgekeerd het station op komen rijden.
In die zijn zijn Tesla Superchargers of Ionity stations gewoon handiger. Gewoon 8-10 parkeervakken op een rij waar je dan vooruit dan wel achteruit inparkeerd.
HD4Life @ Full-HD
Ik herken dit gelukkig niet, maar waarschijnlijk mede omdat ik nauwelijks snel laad, alleen op ritten van meer dan 4-500km enkele reis. Vakantie zeg maar. En dan soms wel een rij, maar gedrag is meestal wel redelijk. Al kan het wel voorkomen dat mensen te lang aan de lader staan terwijl er een rij is. Zeg maar laden voorbij 80% SOC. Dan is ook niet altijd duidelijk of het domheid, onverschilligheid of iets anders is (volgende rit door laadwoestijn of zo). ook wel meegemaakt dat auto klaar was met laden (100% SOC) maar berijders nog niet klaar met de lunch.Danfoss schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:38:
Ik heb nu sinds 2 maanden een elektrische auto en ik vind het heel opvallend dat veel EV rijders alle 'tank' regels en normen compleet vergeten zijn bij de snelladers langs de snelweg. Dan zijn de plekken vol en denken ze, o er is daar een niet gebruikte chademo of ac kabel en mijn auto kan dat dus ik wurm de auto ertussenin, zet hiermee 2 anderen compleet klem en probeer die kabel.
Gelukkig is het aantal snelladers flink toegenomen en kan je vaak in plaats van wachten ook wel doorrijden naar de volgende.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Is er ook zo'n map van Duitsland?PeterZ(on) schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:41:
Goed nieuws voor wie via Luxemburg naar het zuiden wil. In Sandaucourt is sinds vandaag? een nieuwe locatie met 5 CCS snelladers van e-Vadea. https://www.google.com/ma...%2C5.861765161255983&z=17
If you don’t have enough time, stop watching TV.
Ergens in het voorjaar heb ik onder het genot van een ijsje zitten toekijken hoe een Leaf-rijden na 25x steken eindelijk de Chademo-kabel kon aansluiten van een gedeelde lader waar al een auto aan de css kabel hing.Danfoss schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:38:
Meneer wist blijkbaar niet dat er aan zo'n laden geen 2 auto's tegelijk kunnen laden.
Aan alles komt een eind.
Let op dat op deze door een gebruiker gemaakte kaart nu ook de geplande en in aanbouw zijnde snelladers staan (met de oranje bolletjes), deze zijn dus nog niet open.PeterZ(on) schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:41:
Goed nieuws voor wie via Luxemburg naar het zuiden wil. In Sandaucourt is sinds vandaag? een nieuwe locatie met 5 CCS snelladers van e-Vadea. https://www.google.com/ma...%2C5.861765161255983&z=17
Als je deze uitvinkt ('Construction confirmée' en 'Planifié/Construction non confirmée') wordt de huidige dekking een stuk minder, zie het onderstaande verschil. Links met in aanbouw/gepland, rechts alleen wat echt open is.
/f/image/HKAZNKqky1m3whKLYcMq3jZw.png?f=fotoalbum_large)
Er wordt dus flink bijgebouwd, maar als je morgen door Frankrijk rijdt heb je daar nog niet veel aan.
Opel Ampera-e (2020)
Tot nu toe iedere keer langs de A1 in Frankrijk bij diverse snelladers hetzelfde gedrag gezien. Het is in feite ook gek dat er vaak 3 aansluitpunten aan 1 laadpaal zitten.Jaapio_B schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:42:
[...]
Ergens in het voorjaar heb ik onder het genot van een ijsje zitten toekijken hoe een Leaf-rijden na 25x steken eindelijk de Chademo-kabel kon aansluiten van een gedeelde lader waar al een auto aan de css kabel hing.
Meneer wist blijkbaar niet dat er aan zo'n laden geen 2 auto's tegelijk kunnen laden.
Just here for the fun
Bij die 50 kW triplechargers kunnen de CCS- en Chademo-stekkers niet tegelijk gebruikt worden, maar de AC43-stekker kan wel tegelijk met één van die twee DC-stekkers gebruikt worden. Vandaar ook dat er meestal twee parkeervakken bij zijn. Maar dit staat vaak niet aangegeven, dus dan moet je het maar net weten.Brotuck schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:51:
[...]
Tot nu toe iedere keer langs de A1 in Frankrijk bij diverse snelladers hetzelfde gedrag gezien. Het is in feite ook gek dat er vaak 3 aansluitpunten aan 1 laadpaal zitten.
Het is dan soms weer verwarrend dat mensen bij het in gebruik zijn van de CCS-stekker dan maar de AC43 (type 2) stekker pakken, om op lagere AC-snelheid te laden. Maar, afhankelijk van je AC-laadsnelheid, als je niet veel kWh nodig hebt kan dat een sneller alternatief zijn dan wachten tot de CCS-stekker vrijkomt.
[ Voor 6% gewijzigd door Wesco op 23-12-2022 15:31 ]
Opel Ampera-e (2020)
Heeft ook te maken met auto leken die nu een EV rijden. In 2018 kwam je bij de FastNed echt Pioneers tegen mensen met 10 pasjes, die alles uitgezocht hadden en die wisten hoe hun auto werkt.Wesco schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:28:
[...]
Bij die 50 kW triplechargers kunnen de CCS- en Chademo-stekkers niet tegelijk gebruikt worden, maar de AC43-stekker kan wel tegelijk met één van die twee DC-stekkers gebruikt worden. Vandaar ook dat er meestal twee parkeervakken bij zijn. Maar dit staat vaak niet aangegeven, dus dan moet je het maar net weten.
Afgelopen weken weer erg gelachen bij types die geen idee hebben hoe ze hun Corsa-e of elektrische Mini moeten opladen. Pakt dan eerst AC of ChaDeMo loopt een tijd de duwen.
Dit soort mensen pakken ook altijd de 175/300kW lader ook al kan hun auto dat niet aan. Hierover mag wel iets meer informatie worden verstrekt door verkopers. Gewoon bij het opladen even 10 minuten besteden aan hoe je het beste moet laden met een bepaalde auto.
HD4Life @ Full-HD
De laders mogen ook wel eerlijker zijn over hun capaciteit vind ik. Gisteren nog hing ik aan een Fastned 300kw lader (volgens de stickers). Mijn auto begint met laden 150kw (vond ik al vreemd). Komt er een 2e auto aan de paal zakt mijn snelheid meteen in naar 75kw op het moment dat die ook begint te laden. Dus die hele paal kon maar max 150kw leveren...Davidshadow13 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:39:
[...]
Dit soort mensen pakken ook altijd de 175/300kW lader ook al kan hun auto dat niet aan. Hierover mag wel iets meer informatie worden verstrekt door verkopers. Gewoon bij het opladen even 10 minuten besteden aan hoe je het beste moet laden met een bepaalde auto.
Handige kaart. Er ontbreken er wel een aantal, ondermeer de (DC) Allego stations bij Nissan dealers in Frankrijk (door de importeur geregeld), ondermeer in Amiens (heeft ons een keer gered toen die bij Lidl het niet deed), Chartres en Bourges. Ook weleens bij Hyundai (we hebben een Kona) in Reims kunnen opladen. Misschien omdat die alleen tijdens openingsuren beschikbaar zijn (?).Wesco schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:49:
[...]
Let op dat op deze door een gebruiker gemaakte kaart nu ook de geplande en in aanbouw zijnde snelladers staan (met de oranje bolletjes), deze zijn dus nog niet open.
Als je deze uitvinkt ('Construction confirmée' en 'Planifié/Construction non confirmée') wordt de huidige dekking een stuk minder, zie het onderstaande verschil. Links met in aanbouw/gepland, rechts alleen wat echt open is.
[Afbeelding]
Er wordt dus flink bijgebouwd, maar als je morgen door Frankrijk rijdt heb je daar nog niet veel aan.
Ik weet er ook verschillende die er niet op staan, maar ik denk dat er geen enkele kaart is waar ze echt allemaal op staan. Als je een overzicht van alle laders wilt hebben dan zul je verschillende bronnen moeten raadplegen.Jan Lelie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:27:
[...]
Handige kaart. Er ontbreken er wel een aantal, ondermeer de (DC) Allego stations bij Nissan dealers in Frankrijk (door de importeur geregeld), ondermeer in Amiens (heeft ons een keer gered toen die bij Lidl het niet deed), Chartres en Bourges. Ook weleens bij Hyundai (we hebben een Kona) in Reims kunnen opladen. Misschien omdat die alleen tijdens openingsuren beschikbaar zijn (?).
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
[ Voor 90% gewijzigd door Niek_ op 24-12-2022 08:42 ]
- chargeassist app
- fastned
- smoov
Nu heb ik het idee dat de fastned inderdaad fijn is voor de snelwegen en niet voorkomt in die andere twee apps. Bij charassist en smoov heb ik het idee dat ze hetzelfde doen, kunnen. Klopt dit en kan ik bijv smoov weer verwijderen? Chargeassist zag er op 't 1e gezicht fijner uit.
Als ik dit topic een beetje doorlees is er geen algemene oplossing en is smoov van allegro en charge assist van het tankstation Total Energies? Hoe gebruiken jullie al die apps?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Hier had uw reclame kunnen staan.
Ze kon hem niet proberen te resetten omdat er toen al een andere auto aan hing (en alle momenten dat ik later ging kijken was dat hetzelfde probleem), ze dacht echter dat het geen zin zou hebben aangezien ze kon zien dat ze geen “stroom” had. Paal knippert rood.
Hier een maand geleden eentje gemeld. Duurde uiteindelijk drie weken. Misschien nu met de feestdagen wat langer.Dersan schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:31:
Heeft iemand ervaring met hoe snel Allego een openbare laadpaal repareert? Hier in de straat heb ik ruim een week geleden al voor gebeld maar hij staat nog steeds in storing… na de kerst maar weer eens bellen.
Ze kon hem niet proberen te resetten omdat er toen al een andere auto aan hing (en alle momenten dat ik later ging kijken was dat hetzelfde probleem), ze dacht echter dat het geen zin zou hebben aangezien ze kon zien dat ze geen “stroom” had. Paal knippert rood.
Alsnog sneller dan een EVNet paal vlakbij, daar mag ik volgende week het eerste kaarsje voor uitblazen sinds die kapot is
[ Voor 3% gewijzigd door oltk op 25-12-2022 10:26 ]
oltk schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:25:
Is er een storing bij Vattenval op AC palen? Eergisteren en gisteren probeerde ik te laden (Zoetermeer) rondom de Adigestroom. 2x een LMS paal. De vattenval pas wilde niet activeren, maar de Eneco/ANWB pas (10 ct duurder / kWh!!) deed het wel.. De andere auto (met andere vattenval pas) idem. De vattenval pas wil wel werken aan de McDonalds snellader
Ah, dan heb ik wellicht ook een verklaring voor mijn probleem met een Vattenfall pas gisteravond.Ronvgs schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:27:
Bij Agris werkte de Vattenfall pas net ook niet.
Eiríkr in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Ik heb vrijdagmiddag een Vattenfall pas gebruikt bij een AC paal (TotalEnergies/Pitpoint in Utrecht/De Meern) en zaterdagochtend afgekoppeld - geen problemen ervaren.oltk schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:25:
Is er een storing bij Vattenval op AC palen? Eergisteren en gisteren probeerde ik te laden (Zoetermeer) rondom de Adigestroom. 2x een LMS paal. De vattenval pas wilde niet activeren, maar de Eneco/ANWB pas (10 ct duurder / kWh!!) deed het wel.. De andere auto (met andere vattenval pas) idem. De vattenval pas wil wel werken aan de McDonalds snellader
Ik zaterdag middag bij Totalenergies/Pitpoint in Almere. Ook geen problemen.vanaalten schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:08:
[...]
Ik heb vrijdagmiddag een Vattenfall pas gebruikt bij een AC paal (TotalEnergies/Pitpoint in Utrecht/De Meern) en zaterdagochtend afgekoppeld - geen problemen ervaren.
Ook bij kleine batterijen. Omslagpunt met Shell is snel bereikt. Alleen Vattenfall Incharge is nu nog interessanter zonder Abbo.Hyena schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:27:
Voor de rijders met grote batterijen. Bosch Charge my EV. Bosch e-mobility. Pitpoint/Total Energies AC starttarief €0.822 maar €0.344 zonder Abbo of kleeftarief.
vanaalten schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:08:
[...]
Ik heb vrijdagmiddag een Vattenfall pas gebruikt bij een AC paal (TotalEnergies/Pitpoint in Utrecht/De Meern) en zaterdagochtend afgekoppeld - geen problemen ervaren.
Gisteravond werkte het in ieder geval niet bij Ecotap.Hyena schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:27:
[...]
Ik zaterdag middag bij Totalenergies/Pitpoint in Almere. Ook geen problemen.
Ik heb zojuist maar wat extra kaarten besteld (Greenchoice, ANWB, Ecotap) en zal de Shell pas de volgende keer ook niet vergeten

bij mij duurde dat 3-4 weken ook rood knipperen, ook geen stroom er op. Ik had toen nog gevraagd wat precies de fout was omdat het destijds door mijn eigen auto kwam. Toen was dit Ground failure ofzo, dit betekende dat de aardlek schakelaar eruit lag en deze kunnen ze blijkbaar niet op afstand omzetten.Dersan schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:31:
Heeft iemand ervaring met hoe snel Allego een openbare laadpaal repareert? Hier in de straat heb ik ruim een week geleden al voor gebeld maar hij staat nog steeds in storing… na de kerst maar weer eens bellen.
De Fastned app werkt alleen bij de Fastned snelladers. De apps van Smoov (van Allego) en Charge Assist (van Greenflux) werken in elk geval met hun eigen laadpalen en een deel van de andere laadpalen, door middel van een QR-code op de laadpalen. In de praktijk werkt dat soms wel, soms niet en soms moeizaam of traag. Een fysieke laadpas of laaddruppel werkt (bijna) altijd, en is in elk geval sneller.Oekol schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:13:
De leasemaatschappij gaf drie apps aan die fijn zijn voor pasloos laden:
- chargeassist app
- fastned
- smoov
Nu heb ik het idee dat de fastned inderdaad fijn is voor de snelwegen en niet voorkomt in die andere twee apps. Bij charassist en smoov heb ik het idee dat ze hetzelfde doen, kunnen. Klopt dit en kan ik bijv smoov weer verwijderen? Chargeassist zag er op 't 1e gezicht fijner uit.
Als ik dit topic een beetje doorlees is er geen algemene oplossing en is smoov van allegro en charge assist van het tankstation Total Energies? Hoe gebruiken jullie al die apps?
Ik neem aan dat je ook een fysieke laadpas van de leasemaatschappij hebt gekregen? Die zal in principe bij alle laadpalen in Nederland werken, en de laadkosten worden meteen verrekend. Wat wil je dan precies bereiken met de andere apps?
Opel Ampera-e (2020)
Dank voor je uitleg! Ik heb een MTC/Eneco combipas en ik haal morgen mijn nieuwe auto op, een Tesla. Aangezien het Supercharger netwerk de auto automatisch ziet via de CSS stekker is het laden daar heel fijn. Echter kan de MTC/Eneco pas daar niet gebruikt worden en moet ik dan eerst zelf voorschieten dus irritant. De leasemaatschappij heeft denk ik getracht met die mail om met deze opties het makkelijke van het laden te introduceren bij de leaserijders. Echter was het dan niet helemaal duidelijk met die apps wat het verschil was. Volgens mij heeft elk pompstation, merk nu een app en dat schiet z'n doel echt totaaaaal voorbij. Leek me gewoon handig dat ik de pas in de app koppel en je dan gewoon de laadkabel er in kunt stoppen en voila. Zo werkt het thans bij fastned middels autocharge. Bij die andere twee apps ga ik er achter komen.Wesco schreef op maandag 26 december 2022 @ 01:02:
[...]
De Fastned app werkt alleen bij de Fastned snelladers. De apps van Smoov (van Allego) en Charge Assist (van Greenflux) werken in elk geval met hun eigen laadpalen en een deel van de andere laadpalen, door middel van een QR-code op de laadpalen. In de praktijk werkt dat soms wel, soms niet en soms moeizaam of traag. Een fysieke laadpas of laaddruppel werkt (bijna) altijd, en is in elk geval sneller.
Ik neem aan dat je ook een fysieke laadpas van de leasemaatschappij hebt gekregen? Die zal in principe bij alle laadpalen in Nederland werken, en de laadkosten worden meteen verrekend. Wat wil je dan precies bereiken met de andere apps?
[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 26-12-2022 07:21 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dan kun je vervolgens laden zoals bij de supercharger. Gewoon inpluggen. Geen pas of app meer nodig.
Yes, dat is exact wat ik in mijn 1e post zei.denneappel schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:18:
@Oekol Je kunt ook je laadpas koppelen aan je Fastned account.
Dan kun je vervolgens laden zoals bij de supercharger. Gewoon inpluggen. Geen pas of app meer nodig.
Was meer wat smoov tov chargeassist als voordeel heeft. Maar ik denk dat het niet de 1 of de ander is want smoov zijn alle allego palen wat ik begrijp en die andere zijn weer van 'n ander merk. De leasemaatschappij gaf specifiek deze drie apps aan als 'pasloos' laden.
Model 3 LR (model 2023)
Verwacht je veel te moeten snelladen?Oekol schreef op maandag 26 december 2022 @ 06:56:
[...]
Dank voor je uitleg! Ik heb een MTC/Eneco combipas en ik haal morgen mijn nieuwe auto op, een Tesla. Aangezien het Supercharger netwerk de auto automatisch ziet via de CSS stekker is het laden daar heel fijn. Echter kan de MTC/Eneco pas daar niet gebruikt worden en moet ik dan eerst zelf voorschieten dus irritant. De leasemaatschappij heeft denk ik getracht met die mail om met deze opties het makkelijke van het laden te introduceren bij de leaserijders. Echter was het dan niet helemaal duidelijk met die apps wat het verschil was. Volgens mij heeft elk pompstation, merk nu een app en dat schiet z'n doel echt totaaaaal voorbij. Leek me gewoon handig dat ik de pas in de app koppel en je dan gewoon de laadkabel er in kunt stoppen en voila. Zo werkt het thans bij fastned middels autocharge. Bij die andere twee apps ga ik er achter komen.
Mijn ervaring is dat dit in NL niet of nauwelijks nodig is als je voldoende gebruik kunt maken van thuis- en/of bestemmingsladen. (En onder thuisladen ook te verstaan de publieke paal in de wijk).
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Voor AC laden openbaar bestaat er geen Plug&Charge laden, om de simpele reden dat de laadpaal niet slim genoeg is om je auto te herkennen. Je kan er wel met talloze apps "pasloos" laden, maar niet op de manier zoals jij voor ogen hebt. Je MTC/Eneco pas gebruiken is veel handiger dan met de apps klooien.Oekol schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:22:
[...]
Yes, dat is exact wat ik in mijn 1e post zei.![]()
Was meer wat smoov tov chargeassist als voordeel heeft. Maar ik denk dat het niet de 1 of de ander is want smoov zijn alle allego palen wat ik begrijp en die andere zijn weer van 'n ander merk. De leasemaatschappij gaf specifiek deze drie apps aan als 'pasloos' laden.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik had een dag later problemen met het starten van een sessie bij 2 Ecotop palen in Weert.Eiríkr schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:15:
Stond gisteravond in Nijmegen bij een publieke Ecotap (?) paal waar ik niet kon laden. Had alleen een Vattenfall pas bij me en die werd niet geaccepteerd. Grrrr.
Zowel met mijn E-flux als Shell pas kon ik geen sessie starten.
Aan alles komt een eind.
Was er al een beetje bang voor. Dat pasloos laden is zeker starten vanuit de app en niet zoals tesla superchargers en fastned het doen via de aansluiting met die unieke code? We gaan het zien, verwacht niet per se veel te snelladen maar wie weet. Is morgen wel de eerste lader waar we heen gaan, fastned.pmiddeld schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:59:
[...]
Voor AC laden openbaar bestaat er geen Plug&Charge laden, om de simpele reden dat de laadpaal niet slim genoeg is om je auto te herkennen. Je kan er wel met talloze apps "pasloos" laden, maar niet op de manier zoals jij voor ogen hebt. Je MTC/Eneco pas gebruiken is veel handiger dan met de apps klooien.
Ja, je start bij Smoov de laadsessie dan vanuit de app, en moet daar per keer een bankrekening of creditcard invoeren voor de betaling, dat is extra gedoe. Ook kun je sommige laadpassen in die app registreren, maar per saldo is laden via zo’n app altijd vertragend ten opzichte van een fysieke laadpas.Oekol schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:19:
[...]
Was er al een beetje bang voor. Dat pasloos laden is zeker starten vanuit de app en niet zoals tesla superchargers en fastned het doen via de aansluiting met die unieke code? We gaan het zien, verwacht niet per se veel te snelladen maar wie weet. Is morgen wel de eerste lader waar we heen gaan, fastned.
Zo’n Smoov of Charge assist app is eigenlijk alleen handig als je geen fysieke laadpas hebt. Je kunt ze natuurlijk ook alleen gebruiken om laadpalen te zoeken, en dan gewoon met je laadpas opladen.
Opel Ampera-e (2020)
Blijft bijzonder gezien een paal die niks levert ook niets voor hun verdient…jaroen89 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:51:
[...]
bij mij duurde dat 3-4 weken ook rood knipperen, ook geen stroom er op. Ik had toen nog gevraagd wat precies de fout was omdat het destijds door mijn eigen auto kwam. Toen was dit Ground failure ofzo, dit betekende dat de aardlek schakelaar eruit lag en deze kunnen ze blijkbaar niet op afstand omzetten.
Andere (noob) vraag, waarom staan hier de SC aan het begin van het parkeervak?
https://maps.app.goo.gl/z1MonqdshBMDSRp87?g_st=ic
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Hotelbaas wilde dat, goedkoper voor infra (zie dat transformatorkastje), betere uitbreidingsmogelijkheden, you name it.Dersan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:31:
[...]
Blijft bijzonder gezien een paal die niks levert ook niets voor hun verdient…
Dersan schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:31:
[...]
Blijft bijzonder gezien een paal die niks levert ook niets voor hun verdient…
[ Voor 17% gewijzigd door Buske op 27-12-2022 10:15 . Reden: Te snel gereageerd. ]
Vattenfall pas icm Greenflux laadpalen geeft op dit moment het goedkoopste tarief wat ik tot nu toe heb kunnen vinden: 0.36/kwh + start van 0.32.maxvdh schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:35:
Ik heb vandaag mijn e208 na bijna een jaar in ontvangst genomen. Een stapel laadpassen had ik al een jaar geleden al aangevraagd.
Voor mij in de buurt (Utrecht, Vattenfal/Incharge palen) is de ChargePoint pas volgens mij het goedkoopst (36 cent per kWh).
Deze pas heb ik echter bij een 4 tal verschillende adressen geprobeerd (zowel app als fysieke pas) en overal krijg ik een error. ChargePoint geeft aan dat bij sommige third party palen eea niet meer werkt en dat ze niets anders kunnen dan een melding maken. Weinig hoopvol dus. M’n E-Flux pas werkte direct.
Aangezien ik hier grotendeels zal moeten laden, weet iemand welke laadpas nu de beste tarieven heeft voor deze palen?
Het viel mij trouwens op dat de laadpaalprijzen in Utrecht steevast velen malen hoger liggen dan in andere steden, zelfs in hartje Amsterdam kan je op veel plekken goedkoper laden. Heb even met de E-flux app in Utrecht rondgekeken, en wat blijkt: het CPO-tarief is overal 65 cent per kWh! Vervolgens las ik op de website van de gemeente Utrecht "We proberen de prijzen van verschillende laadpalen in de stad zo veel mogelijk gelijk te houden. We hebben met verschillende aanbieders vaste afspraken over de prijzen."
:fill(white):strip_exif()/f/image/KaLQ9xUQRy9V4ZUuCpOaWJO0.png?f=user_large)
De huidige prijs aan de paal is voor ons €0,19 inclusief btw. Dit betekent een verdubbeling van de kosten. Ik weet dat dit ten opzichte van veel andere regio's nog steeds goedkoop is. Maar stel jij deze verdubbeling van de een op andere dag eens voor voor bezine/diesel. Denk dat NL dan te klein is.
Stijgende energieprijzen vindt ik persoonlijk een beetje een marger argument. De prijzen dalen al een geruime tijd. Afgelopen dagen met ons dynamisch contract gemiddeld €0,15 - €0,20 (+/-) per kWh betaalt.
Nog drie maanden en dan kunnen we thuis laden
Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl
Probeer dat inderdaad aan een benzinerijder uit te leggen en je wordt vierkant uitgelachen.
Daarbij snap ik het überhaupt niet dat ze ermee wegkomen dat je het maar moet uitzoeken op locatie wat de prijs is. Het is niet dat de benzinepompen dar nooit voor elkaar gekregen hebben.
Nu ja, hopelijk kopen er veel meer palen in België en verhoogt dat de concurrentie wat
Thanks! Dat goedkope tarief heb ik inderdaad ook gezien - echter heb ik geen pas van Vattenfal (werden tijd niet geleverd) en via de app start/stoppen kreeg ik niet aan de praat.hallom schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:30:
[...]
Vattenfall pas icm Greenflux laadpalen geeft op dit moment het goedkoopste tarief wat ik tot nu toe heb kunnen vinden: 0.36/kwh + start van 0.32.
Het viel mij trouwens op dat de laadpaalprijzen in Utrecht steevast velen malen hoger liggen dan in andere steden, zelfs in hartje Amsterdam kan je op veel plekken goedkoper laden. Heb even met de E-flux app in Utrecht rondgekeken, en wat blijkt: het CPO-tarief is overal 65 cent per kWh! Vervolgens las ik op de website van de gemeente Utrecht "We proberen de prijzen van verschillende laadpalen in de stad zo veel mogelijk gelijk te houden. We hebben met verschillende aanbieders vaste afspraken over de prijzen."![]()
Dat verklaart een hoop, maar snap echt niet dat ze dachten dat dit een goed idee was.. weg concurrentie..
Pas krijg ik als het goed is wel snel binnen!
Enig idee tot wanneer hun contracten lopen? Want ergens denk ik dat ook zij binnenkort de prijzen gaan verhogen. Ook hun contracten moeten ooit verlopen zijn.
Of is dit ook een subsidie regeling?
Volgens laadpastop10 gaat de prijs daarvan in Noord-Holland, Utrecht , Flevoland en Noordoost polder naar €0,61kx22 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:00:
Bij mij in regio mid NL, betaal ik al ruim 1,5 jaar dezelfde prijs aan de openbare laadpaal van 0,34 euro per kWh. Het is een Total Pitpoint laadpaal.
Enig idee tot wanneer hun contracten lopen? Want ergens denk ik dat ook zij binnenkort de prijzen gaan verhogen. Ook hun contracten moeten ooit verlopen zijn.
grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp
Je betaald nu al 0,50 en per 1-1 dus nog meer.kx22 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:00:
Bij mij in regio mid NL, betaal ik al ruim 1,5 jaar dezelfde prijs aan de openbare laadpaal van 0,34 euro per kWh. Het is een Total Pitpoint laadpaal.
Deze was inderdaad behoorlijk balen. Het goede nieuws is dat wel dat het nu opeens weer interessant wordt om thuis te ladenWOWZERZ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:17:
Prachtige mail van Vattenfall ontvangen:[Afbeelding]
De huidige prijs aan de paal is voor ons €0,19 inclusief btw. Dit betekent een verdubbeling van de kosten. Ik weet dat dit ten opzichte van veel andere regio's nog steeds goedkoop is. Maar stel jij deze verdubbeling van de een op andere dag eens voor voor bezine/diesel. Denk dat NL dan te klein is.
Stijgende energieprijzen vindt ik persoonlijk een beetje een marger argument. De prijzen dalen al een geruime tijd. Afgelopen dagen met ons dynamisch contract gemiddeld €0,15 - €0,20 (+/-) per kWh betaalt.
Nog drie maanden en dan kunnen we thuis laden
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
afgelopen weekend in maastricht geladen voor 22 cent op een vattenfal paalWOWZERZ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:17:
Prachtige mail van Vattenfall ontvangen:[Afbeelding]
medelijden met mensen die in allego gebieden wonen
Maar het is wat het is
Zijn er onder de privé rijders nog andere opties qua aanbieders? Misschien mensen uit regio Alkmaar/Haarlem die recentelijk onderzoek hebben gedaan?
met vattenfal kan je voor 36 ct laden bij total energies toch?omgwtfbbq schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:04:
Onlangs zijn bij mij in de gemeente de prijzen van de TotalEnergies palen ook flink gestegen (van 0,31 naar 0,50 per kWh). Vind dat toch wel schrikken dat de prijs zo snel meer dan 50% kan stijgen. Als de benzine overnight zo zou stijgen dan wordt er aan alle kanten ingegrepen, maar de onduidelijkheid van alle laadpassen, palen en providers maken dit niet echt makkelijk.
Maar het is wat het isOp zoek naar de volgende goedkoopste aanbieder! De laadpas van Vattenfall is onderweg, hier kan ik volgens de app voorlopig nog even met 0,33/kWh laden, wel met start tarief maar dan doe ik maar wat grotere laadsessies.
Zijn er onder de privé rijders nog andere opties qua aanbieders? Misschien mensen uit regio Alkmaar/Haarlem die recentelijk onderzoek hebben gedaan?
Ik verdenk Vattenfal ervan dat ze de palen met goedkope tarieven (tijdelijk?) even offline halen ("storing"). Bij ons werkt vattenfal niet meer op LMS (was 38ct). Gelukkig ben ik erachter gekomen dat plugsurfing op dezelfde paal 31 ct is. Eneco/ANWB cq shell was al 50ct.Lagune schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:36:
[...]
met vattenfal kan je voor 36 ct laden bij total energies toch?
Je hebt gelijkt, moet 0,36 zijn in mijn eerdere post 👌Lagune schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:36:
[...]
met vattenfal kan je voor 36 ct laden bij total energies toch?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73915920omgwtfbbq schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:04:
Onlangs zijn bij mij in de gemeente de prijzen van de TotalEnergies palen ook flink gestegen (van 0,31 naar 0,50 per kWh). Vind dat toch wel schrikken dat de prijs zo snel meer dan 50% kan stijgen. Als de benzine overnight zo zou stijgen dan wordt er aan alle kanten ingegrepen, maar de onduidelijkheid van alle laadpassen, palen en providers maken dit niet echt makkelijk.
Maar het is wat het isOp zoek naar de volgende goedkoopste aanbieder! De laadpas van Vattenfall is onderweg, hier kan ik volgens de app voorlopig nog even met 0,33/kWh laden, wel met start tarief maar dan doe ik maar wat grotere laadsessies.
In Den Haag blijkt uit https://denhaag.raadsinfo...r+personenautos+2021-2024 dat tot begin 2024 het tarief gelijk blijft. De btw verlaging heeft twee maanden geduurd…Lagune schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:31:
[...]
afgelopen weekend in maastricht geladen voor 22 cent op een vattenfal paalthuis (noord-holland) 30 cent, damn, je zou er haast voor gaan verhuizen
(trouwens belachelijk dat elke provincie/stad/gemeente weer andere afspraken heeft)
medelijden met mensen die in allego gebieden wonen
“ Begin 2020 zijn alle laadpalen in de markt gezet door middel van een concessie. Het exploitatierecht van de laadpalen is geveild tot begin 2024. Hiervoor ontvangt de gemeente een vast bedrag per laadpaal per jaar. De opbrengst voor 2021 bedraagt circa € 1,9 miljoen en de verwachting
is dat de opbrengst, door de groei van het netwerk, de komende jaren zal toenemen. Op dit moment zijn de opbrengsten voldoende om circa 200 nieuwe laadpalen in de openbare ruimte te realiseren en de reguliere beheer- en onderhoudskosten te financieren. Uitgangspunt hierbij is dat de financiële en fiscale omstandigheden gelijkblijvend zijn. In de huidige concessie is het laadtarief door de concessiehouder bepaald, op een maximum van € 0,33 per kWh inclusief btw. Wijzigingen in de financiële en fiscale omstandigheden, zoals bijvoorbeeld de (fiscale) regelgeving kunnen van invloed zijn op de businesscase. In dat geval zal het laadtarief mogelijk worden aangepast. Daarnaast zijn de volgende incidentele middelen voor laadinfra beschikbaar…”
Ik heb nu 56 kWh geladen voor 13 euro incl btw. Dat komt neer op 23 cent per kW...
Just here for the fun
Inderdaad ik zie dat ik ergens tussen 10 en 21 december van 0,28 naar 0,46 ben gaan betalen (excl btw). Dus straks gaat het nog meer worden.hjs schreef op woensdag 28 december 2022 @ 06:38:
[...]
Je betaald nu al 0,50 en per 1-1 dus nog meer.
Toevallig gedownload....Brotuck schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:18:
Gisteren geladen in Frankrijk bij Fastned via Elli highway abbo (oude prijzen). Nu ging dat prima, maar ik vond de prijs wat aan de lage kant. Zijn die oude tarieven nog te vinden ergens ?
Ik heb nu 56 kWh geladen voor 13 euro incl btw. Dat komt neer op 23 cent per kW...
Valid from 07/14/2022
France Standard
AC : 0.06 EUR/min
DC : 0.31 EUR/min
AC kleef 180 min 0.05 EUR/min
DC kleef 90 min 0.15 EUR/min
France IONITY 0.35 EUR/kWh
Kleef 90 min 0.15 EUR/min
Als je dus een snel ladende auto hebt, kan het zomaar kloppen.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
[ Voor 98% gewijzigd door Inspired op 28-12-2022 12:43 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dan klopt het ineens wel.driel24 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:30:
[...]
Toevallig gedownload....
Valid from 07/14/2022
France Standard
AC : 0.06 EUR/min
DC : 0.31 EUR/min
AC kleef 180 min 0.05 EUR/min
DC kleef 90 min 0.15 EUR/min
France IONITY 0.35 EUR/kWh
Kleef 90 min 0.15 EUR/min
Als je dus een snel ladende auto hebt, kan het zomaar kloppen.
42 minuten geladen is precies 13 euro.
Leuk laden zo !
Just here for the fun
[ Voor 96% gewijzigd door Hachy op 28-12-2022 13:30 ]
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Enkele keren gaan we verder weg met een weekendje of vakantie. We zullen dan voornamelijk DC gaan laden maar uiteraard ook wel AC op een bestemming.
Ik dacht eerst aan de E-Flux of Vandebron laadpassen vanwege de lage abonnementskosten. Echter lijkt me die van Shell Recharge ook interessant. Deze rekent wel 32 ct transactiekosten, maar tot een maximum van 6,32 per maand. AC laden is hier echter wel "slechts" 46 ct per kWh. Bij E-Flux is dat 60 ct (bij Allego palen althans).
Iemand ervaring met deze passen? Of eventueel een tip welke ik beter kan gebruiken?
Toevallig anderen hier die misschien kunnen bevestigen of Allego ooit heeft gewerkt bij Elli, of wat voor info dan ook met die combinatie?
Thank you for contacting Elli's customer support.Rimevan schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:05:
Vlak voor het ingaan van de nieuwe Elli tarieven nog net een abonnement kunnen afsluiten. Nu zit ik helaas met 1 probleem: ik gebruik eigenlijk alleen maar Allego laadpalen en blijkbaar is er een storing waardoor Elli niet werkt met Allego. Nou had ik toevallig vorige maand van iemand anders ook al gelezen dat Allego het niet deed bij Elli. Daarom dat ik nu aan het twijfelen ben of ik het abonnement misschien maar beter op kan zeggen nu het nog kan, want ik heb geen idee hoe lang dit kan duren en of het wel opgelost gaat worden. Support via email en NL telefoon reageert niet of traag, en EN support kan niks anders dan bevestigen dat er inderdaad een probleem is...
Toevallig anderen hier die misschien kunnen bevestigen of Allego ooit heeft gewerkt bij Elli, of wat voor info dan ook met die combinatie?
We apologize again for the issues you have faced while trying to charge at public charging stations. The difficulties with Allego stations are still under investigation and our technical team is working together with Allego to solve it as soon as possible. In the mean time, we recommend to use stations by other operators.
Ik wacht ondertussen al 2 maanden. Wanneer het opgelost is weten ze niet, kan morgen zijn maar ook pas over 6 maanden.
Aangezien het een toch wel groot bedrijf is achter Elli. Tenminste de founders zijn dat wel, verwacht ik wel dat dit issue opgelost gaat worden. Maar ik verwacht dit niet voor het nieuwe jaar.gremsems schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:31:
[...]
Thank you for contacting Elli's customer support.
We apologize again for the issues you have faced while trying to charge at public charging stations. The difficulties with Allego stations are still under investigation and our technical team is working together with Allego to solve it as soon as possible. In the mean time, we recommend to use stations by other operators.
Ik wacht ondertussen al 2 maanden. Wanneer het opgelost is weten ze niet, kan morgen zijn maar ook pas over 6 maanden.
Overigens werkt Elli ook niet bij de snellaadpalen bij supermarkten in Frankrijk. Gisteren zelf meegemaakt bij die hele grote supermarkt bij Lille net over de grens. (Auchan)
E-Flux werkte dan weer wel, maar ja dat is CPO + Starttarief
Just here for the fun
Sinds kort hebben ze, net als EnelX, maandbundels. Be Charge heeft roaming in NL in ieder geval op LMS en GFX palen.
Er zijn 4 bundels. Bij afname van 500 kWh betaal je 175 euro (€0,35/kWh), bij afname van 50 kWh betaal je 20 euro (€0,40/kWh). Er tussenin zijn nog twee bundels. Ik woon zelf niet in de buurt van deze palen anders zou ik het even getest hebben, maar met de app een korte testsessie (zonder bundel) doen is wel aan te bevelen om te zien of het echt werkt.
Ze hebben wel een kleeftarief na 60 minuten nadat je klaar bent met laden, geldt niet tussen 23.00-7.00u.
Zie ook https://www.bec.energy/en/rates/
Wie weet is het wat....
/Edit: ze hebben deze week een actie, je krijgt 5 euro korting op je volgende laadsessie. Invoeren in de app onder coupons and codes; BEXMAS22. Kun je gratis testen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0EVE7XLZp2De8gsJhBlz6JBm.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door pmiddeld op 28-12-2022 15:11 ]
Als je maar heel incidenteel een laadpas nodig hebt, dan zou ik niet voor een laadpas met een abonnement kiezen.Baldeagle schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:29:
In de eerste week van 2023 krijgen wij onze Dacia Spring. Ik ben me ook aan het oriënteren welke laadpas ik moet bestellen. Aangezien we veel korte afstanden rijden, gaan we hoofdzakelijk thuis laden (wat voor ons "gratis" is i.v.m. zonnepanelen).
Enkele keren gaan we verder weg met een weekendje of vakantie. We zullen dan voornamelijk DC gaan laden maar uiteraard ook wel AC op een bestemming.
Ik dacht eerst aan de E-Flux of Vandebron laadpassen vanwege de lage abonnementskosten. Echter lijkt me die van Shell Recharge ook interessant. Deze rekent wel 32 ct transactiekosten, maar tot een maximum van 6,32 per maand. AC laden is hier echter wel "slechts" 46 ct per kWh. Bij E-Flux is dat 60 ct (bij Allego palen althans).
Iemand ervaring met deze passen? Of eventueel een tip welke ik beter kan gebruiken?
De Shell Recharge laadpas is een gratis laadpas met redelijke tarieven, al wijzigen de tarieven momenteel regelmatig. Het is daardoor moeilijk een ‘beste’ laadpas te adviseren, zeker als je bij wisselende AC- en DC-laadpalen gaat laden.
Als je straks merkt dat je regelmatig bij de Fastned en/of Allego snelladers staat, dan zou je kunnen kijken naar een extra Maingau laadpas specifiek voor snelladen (momenteel € 0,59 per kWh maar kan volgende week weer anders zijn).
Opel Ampera-e (2020)
2 maanden is toch wel een flink probleem dan, Allego is nou niet bepaald een kleine speler. Werkten ze daarvoor wel? Evt. kan ik een paar maanden uitzitten, want het tarief van Elli scheelt toch wel flink met het CPO tarief; 0,35 vs 0,67 per 1 januari.gremsems schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:31:
[...]
Thank you for contacting Elli's customer support.
Ik heb vrij veel ervaring met Vandebron aangezien ik bijna 4 jaar lang nagenoeg uitsluitend hun druppel gebruik. Mijn sitatie is anders dan de jouwe want ik moet vrijwel altijd openbaar laden. Voor mij is het belangrijk dat ik maar 1 factuur per maand heb. Gelukkigerwijs zit ik in Engie gebied en heb met Vdb het voordeel van het lage tarief (€0,31 per kWh), zonder dat ik daarvoor een Engiepas of Zuid-Hollandpas nodig heb. De €3,50 abbonnementskosten voor de Vdb druppel heb ik t.o.v Shell recharge er al met ca 22 kWh uit. Als ik op een Allego-paal zou moeten laden dan is de situatie omgekeerd omdat Vdb €0,60 rekent tegen €0,46 door Shell.Baldeagle schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:29:
In de eerste week van 2023 krijgen wij onze Dacia Spring. Ik ben me ook aan het oriënteren welke laadpas ik moet bestellen. Aangezien we veel korte afstanden rijden, gaan we hoofdzakelijk thuis laden (wat voor ons "gratis" is i.v.m. zonnepanelen).
Voor internationale reizen gebruik ik de flatrates van EnelX (juice app).
Als jij voornamelijk thuis laadt en weinig openbaar, dan lijkt mij een abbonnement niet financieel aantrekkelijk.
Nog even kijken hoe het in de praktijk gaat natuurlijk. Maar het maximum is 6,32 per maand. Valt uiteindelijk ook nog mee.Wesco schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:52:
[...]
Als je maar heel incidenteel een laadpas nodig hebt, dan zou ik niet voor een laadpas met een abonnement kiezen.
De Shell Recharge laadpas is een gratis laadpas met redelijke tarieven, al wijzigen de tarieven momenteel regelmatig. Het is daardoor moeilijk een ‘beste’ laadpas te adviseren, zeker als je bij wisselende AC- en DC-laadpalen gaat laden.
Als je straks merkt dat je regelmatig bij de Fastned en/of Allego snelladers staat, dan zou je kunnen kijken naar een extra Maingau laadpas specifiek voor snelladen (momenteel € 0,59 per kWh maar kan volgende week weer anders zijn).
Bedankt voor de tip wat betreft de sneladers.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De bundeltjes van BeCharge en Enel X zijn ook weer niet zo groot. Dat komt overeen met 2 tot 3 keer laden. Als je na het weekendje weg nog wat kWh's over hebt, dan kun je gewoon even aan de straatpaal gaan staan of even langs een compatibele snellader langsgaan om het op te maken. Als je daarmee 20+ cent per kWh mee kunt besparen... (uiteraard is altijd een persoonlijke afweging of iets wel/niet de extra moeite waard is)Wesco schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:52:
[...]
Als je maar heel incidenteel een laadpas nodig hebt, dan zou ik niet voor een laadpas met een abonnement kiezen.
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
Hier zitten we juist in een gebied waar veel Allego zit (2 palen binnen 200 meter). Vandaar dat het me inderdaad opviel dat deze goedkoper is met Shell dan E-Flux / Vandebron. In dat geval heb je in 1 laadsessie die 32 ct er al uit.joepie de p schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:05:
[...]
Ik heb vrij veel ervaring met Vandebron aangezien ik bijna 4 jaar lang nagenoeg uitsluitend hun druppel gebruik. Mijn sitatie is anders dan de jouwe want ik moet vrijwel altijd openbaar laden. Voor mij is het belangrijk dat ik maar 1 factuur per maand heb. Gelukkigerwijs zit ik in Engie gebied en heb met Vdb het voordeel van het lage tarief (€0,31 per kWh), zonder dat ik daarvoor een Engiepas of Zuid-Hollandpas nodig heb. De €3,50 abbonnementskosten voor de Vdb druppel heb ik t.o.v Shell recharge er al met ca 22 kWh uit. Als ik op een Allego-paal zou moeten laden dan is de situatie omgekeerd omdat Vdb €0,60 rekent tegen €0,46 door Shell.
Voor internationale reizen gebruik ik de flatrates van EnelX (juice app).
Als jij voornamelijk thuis laadt en weinig openbaar, dan lijkt mij een abbonnement niet financieel aantrekkelijk.
Thuis druppel ik met 3,7 kWh mijn Dacia vol. Het kan best zijn dat ik met iets meer haast de paal om de hoek een keer zou pakken.
Aangezien de Shell Recharge pas gratis is ga ik daar maar voor. Even aankijken hoe het in de praktijk gaat. Er kan er later altijd nog een bij.
Wel op tijd de auto weer weghalen want de tijd tikt door, ook als-ie vol is.
[ Voor 15% gewijzigd door pmiddeld op 28-12-2022 15:43 ]
Als ik het goed begrijp heb je dan een maandelijkse bundel? Ik kan dit niet duidelijk zien op de website.Floris112 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:18:
[...]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De bundeltjes van BeCharge en Enel X zijn ook weer niet zo groot. Dat komt overeen met 2 tot 3 keer laden. Als je na het weekendje weg nog wat kWh's over hebt, dan kun je gewoon even aan de straatpaal gaan staan of even langs een compatibele snellader langsgaan om het op te maken. Als je daarmee 20+ cent per kWh mee kunt besparen... (uiteraard is altijd een persoonlijke afweging of iets wel/niet de extra moeite waard is)
Wellicht dat we met de Dacia volgend jaar zomer een "roadtrip" naar Frankrijk willen doen met de Dacia Spring. We zullen dan maximaal 300 km per dag rijden met overnachtingen. Wellicht is het dan ook handig om een maandabonnement te nemen van Fastned oid. Deze zijn maandelijks opzegbaar toch?
Ioniq Electric 2020 (38kWh)
4 pagina's terug heb ik het volgende bericht geplaatst: nathalia in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"Baldeagle schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:29:
Wellicht kan je er iets mee
Mazda MX-30
Hoe test je dan zoiets?pmiddeld schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:52:
Voor de kostenbewuste Greenflux/TotalEnergy laders is dit misschien wel een interessante app: Be Charge.
Sinds kort hebben ze, net als EnelX, maandbundels. Be Charge heeft roaming in NL in ieder geval op LMS en GFX palen.
Als ik deze maand eens bekijk in de VDB app heb ik deze maand 195 kWh geladen voor 82,- en dan moet ik morgen laden (bij Green/Total palen). Zou die 250/90 dus perfect passen.
Maar om nu gelijk 90,- te storten

Testen ga ik zeker even proberen, maar weet jij toevallig al wat de minimum contractduur is voor zo'n bundel en wat er gebeurt/welke opties je hebt als het op is?pmiddeld schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:52:
Voor de kostenbewuste Greenflux/TotalEnergy laders is dit misschien wel een interessante app: Be Charge.
Er zijn 4 bundels. Bij afname van 500 kWh betaal je 175 euro (€0,35/kWh), bij afname van 50 kWh betaal je 20 euro (€0,40/kWh). Er tussenin zijn nog twee bundels. Ik woon zelf niet in de buurt van deze palen anders zou ik het even getest hebben, maar met de app een korte testsessie (zonder bundel) doen is wel aan te bevelen om te zien of het echt werkt.
Ze hebben wel een kleeftarief na 60 minuten nadat je klaar bent met laden, geldt niet tussen 23.00-7.00u.
Zie ook https://www.bec.energy/en/rates/
Wie weet is het wat....
/Edit: ze hebben deze week een actie, je krijgt 5 euro korting op je volgende laadsessie. Invoeren in de app onder coupons and codes; BEXMAS22. Kun je gratis testen![]()
[Afbeelding]
voor de komende wintersport is zo'n 500kWh bundel een mooie, maar mijn normale maandgebruik is fors lager
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Om te beginnen moet je de app installeren en je registreren bij Be Charge. Dat laatste kan waarschijnlijk via de app of anders via hun website. Ik heb de app al anderhalf jaar en hun pas ook (à 10 euro) ivm reis naar Italië. Dus ik herinner me niet meer hoe je je kunt registreren.hjs schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:13:
[...]
Hoe test je dan zoiets?
Als ik deze maand eens bekijk in de VDB app heb ik deze maand 195 kWh geladen voor 82,- en dan moet ik morgen laden (bij Green/Total palen). Zou die 250/90 dus perfect passen.
Maar om nu gelijk 90,- te storten
Na registratie en toevoegen betaalmethode kun je proberen met de app te laden bij een Greenflux/Total paal. Dit gaat dan tegen het reguliere tarief van Be Charge (0,60/kWh) dus niet te lang testen 😉
Als dat lukt kan je een bundel kopen in de app en beginnen met serieus laden.
Ik weet het niet zeker, maar als ik in de app kijk lijkt het erop dat het net zo werkt als bij EnelX, dus per minimaal een maand en als je wil stoppen op tijd van tariefplan (bijv. pay as you go) veranderen. Het zijn beide Italiaanse bedrijven, dus ze zullen het wel van elkaar hebben afgekeken.Kird03 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:54:
[...]
Testen ga ik zeker even proberen, maar weet jij toevallig al wat de minimum contractduur is voor zo'n bundel en wat er gebeurt/welke opties je hebt als het op is?
voor de komende wintersport is zo'n 500kWh bundel een mooie, maar mijn normale maandgebruik is fors lager
als je op een greenflux/total paal wil laden waarom zou je dan een bundel van be charge nemen? voor 1ct per kwh extra laad je met vattenfal pas?pmiddeld schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:20:
[...]
Om te beginnen moet je de app installeren en je registreren bij Be Charge. Dat laatste kan waarschijnlijk via de app of anders via hun website. Ik heb de app al anderhalf jaar en hun pas ook (à 10 euro) ivm reis naar Italië. Dus ik herinner me niet meer hoe je je kunt registreren.
Na registratie en toevoegen betaalmethode kun je proberen met de app te laden bij een Greenflux/Total paal. Dit gaat dan tegen het reguliere tarief van Be Charge (0,60/kWh) dus niet te lang testen 😉
Als dat lukt kan je een bundel kopen in de app en beginnen met serieus laden.
Als ik zelf rij kan ik dat prima accepteren en ik wil ook best wat extra tijd steken in het vinden van de meest goedkope oplossing. Maar als huurder wil je eigenlijk gewoon vooraf de tarieven kunnen zien als je gaat laden (en nee, opzoeken via een app is niet handig). Daarnaast is het verschil in tarief soms zo groot dat het niet te verantwoorden is. Hopelijk wordt hier op termijn vanuit de politiek wat mee gedaan.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Los daarvan zou ik de auto per kilometer verhuren en de laadkosten voor eigen rekening nemen. dat scheelt een hoop gedoe.
Ze krijgen een shell-laadpas mee. Maar ik kan niet zeggen wat de exacte tarieven zijn want die verschillen op basis van locatie, snel- of traag laden, etc.DDDikkiedik schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:34:
Waarom geef je ze niet een Shell-laadpas mee?
Los daarvan zou ik de auto per kilometer verhuren en de laadkosten voor eigen rekening nemen. dat scheelt een hoop gedoe.
Kosten per kilometer zou inderdaad nog wel een idee kunnen zijn! Probleem is dus alleen dat de tarieven voor laden zo uiteen lopen dat je het of hoog in moet zetten of het verlies moet nemen. Want er is nogal een verschil of ze laden voor €0,46 of voor €0,89 per kWh

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Volgens het schema van Laadpastop10 is de goedkoopste aanbieder 0,49 cent (vanaf 1/1) bij die palen. Dus een grotere bundel is dan goedkoper toch?Lagune schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:18:
[...]
als je op een greenflux/total paal wil laden waarom zou je dan een bundel van be charge nemen? voor 1ct per kwh extra laad je met vattenfal pas?
https://www.linkedin.com/...vity:7011680926342500352/
Iemand dezelfde ervaring?
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2