[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 167 ... 219 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 23:01
vanaalten schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:40:
Begin deze week en gisteravond nog eens de Electroverse app geprobeert te gebruiken voor het opladen.
Slechts 1 laadpaal geprobeerd, dus wellicht dat het aan de paal ligt, maar: starten van een laadsessie via de app lukt niet.

Auto aansluiten op laadpaal en dan in de (iOS) app de sessie starten geeft een nietszeggende foutmelding. Ook geprobeerd eerst te starten en daarna aan te sluiten, maar dat gaat ook fout.

Laadpaal is TotalEnergies/Greenflux, Oranjelaan 16 in De Meern. Auto is een Hyundai Kona Electric (2019).

Als het goed is komt binnenkort de laadpas van Electroverse binnen, maar: is dit een bekend probleem?
Volgens mij is er algeheel iets met de TotalEnergies/Greenflux laadpalen. Op meerdere plekken in Friesland getest, maar krijg alleen maar laden voltooid. Met verschillende laadpassen en apps.

Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:47

koboy

Heb een idee voor een icon

yannienl schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

Centroallee Oberhausen..
Al mijn passen hanteren kleeftarief maar als ik de QR van de paal zelf gebruik dan is er geen kleeftarief..
Anders pak ik lekker een supercharger of fastned, ook prima..
Volgens de Northe app:
De centroallee parkeergarage is 51 cent geen kleef. Brammenring 119 staat ook een bak laders voor 43 cent geen kleef.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

maharens schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:44:
[...]

Je bedoelt dan de DC laders van Shell Recharge denk ik? Met die prijzen willen ze eigenlijk helemaal niet dat je gaat laden bij ze. Dan kunnen alle ICE-rijders zeggen dat er nooit iemand bij die laadpalen staat en dan zijn ze blij dat ze benzine of diesel rijden.
Overdrijven is ook een kunst hoor! Ja ze zijn duurder dan Fastned en Ionity, maar net zo duur als Allego, en waarschijnlijk zijn er wel meer die 79 cent rekenen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
DeJurist schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:56:
Gisteren heb ik voor het eerst in lange tijd weer een Shell-lader gebruikt. Ik heb van 10% naar 80% opgeladen en de rekening was €24,-. Ongelooflijk, als ik niet de Tesla Superchargers had, was ik misschien wel weer overgestapt op een gewone brandstofauto (veel meer range). In mijn ogen zijn de tarieven nog steeds te hoog, en Shell weigert om ze aan te passen. Ze blijven alleen maar stijgen.
Eigenlijk zegt dit heel weinig: voor € 24 geladen, hoeveel kWh dan? Want het is nogal een verschil als je een EV een accupakket heeft van 24kWh, of 88kWh? Waarschijnlijk heb je tussen de € 0,69 en € 1 per kWh betaald? Maar ik weet wel dat Fastned waarschijnlijk goedkoper geweest was, dan Shell.

Shell die prijst zich gewoon uit de markt en misschien doen ze dat expres, omdat ze hun brood voornamelijk verdienen met het verkopen van brandstof. Echter wist je niet op voorhand het tarief? Want als het zo duur was, waarom heb je dat niet elders snel gaan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:57
Gisteren heb ik voor het eerst in lange tijd weer een Shell-lader gebruikt. Ik heb van 10% naar 80% opgeladen en de rekening was €24,-. Ongelooflijk, als ik niet de Tesla Superchargers had, was ik misschien wel weer overgestapt op een gewone brandstofauto (veel meer range). In mijn ogen zijn de tarieven nog steeds te hoog, en Shell weigert om ze aan te passen. Ze blijven alleen maar stijgen.
Fastnet en Ionity zijn goekoper, zelfs met shell pas.
Daarnaast zijn de shell “snelladers” niet ech snell. Beide anderen zijn dat wel en staan er vrijwel naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:16

GateKeaper

#1 Procastinator

fx500 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:04:
[...]

Volgens mij is er algeheel iets met de TotalEnergies/Greenflux laadpalen. Op meerdere plekken in Friesland getest, maar krijg alleen maar laden voltooid. Met verschillende laadpassen en apps.

Meer mensen hier last van?
Ik laad zoveel mogelijk bij TotalEnergies, en heb er nooit problemen mee. Heb altijd de anwb pas gebruikt, en laatste 2 keer ovo via hun app.

Anwb gaf ook netjes de voortgang door. Ovo helaas niet. Daar kwam de eerste status update pas binnen, toen hij zes uur later vol zat.

TotalEnergies + ovo is hier lekker voordelig overigens. 32 cent per kwh. De allego die er naast staat is bijna 2x zo duur.

[ Voor 9% gewijzigd door GateKeaper op 17-08-2024 00:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:44
MathiasMetzger schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 17:42:
[...]
Het wordt juist niet aangeraden om een verlengsnoer te gebruiken bij een granny charger: die ene keer dat er een ICE in de buurt, van het stopcontact stond. Gaf het hotel mij ook een verlengsnoer, echter daardoor gaf de granny charger wel een foutmelding.
Met een goede verlengkabel maakt het niet uit. Heb zelf standaard 15M verlengkabel in de kofferbak liggen met de granny charger voor in geval van "nood". Dit is wel 2,5mm2 kabel en niet de standaard die veelal 1.5mm2 zijn. Daarmee haal ik gewoon de volle laad vermogen van de lader.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:13
lol, heb ik óók.... ca20mtr, en gaat alleen mee als ik naar "uncharted waters" ga :')

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:53
Voor de dapperen onder ons je kan laden in Bali (Indonesië). Geen idee hoe je zou moeten rijden overigens. Volgens mij kan je er niet komen met een Europese auto omdat het stuur hier aan de andere kant zit. En je zal een stuk over zee moeten. Lijkt me wel een uitdaging !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x73UOEqvR69DjY1wxEtrXKku4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sxj0hAwUYCNDUYgfDA76c3u.jpg?f=fotoalbum_large

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Eh, welk tarief is het nu?
Als je op de kaart kijkt is het een ander tarief dan als je doorklikt op de lader :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZw9qKBXKgen-89C_CssR2IXyNI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s1h9aZqlkYOwpzLUdRDgUQmf.jpg?f=user_large

[edit]
Dat ik het screenshot plaatste viel me het uitroep teken rechtsboven op, dus gelijk even gemeld.
En het is dus een bekend probleem en het tarief dat je uiteindelijk krijgt is het juiste.
Dus altijd even doorklikken wil je het zeker weten >:)

[ Voor 27% gewijzigd door hjs op 17-08-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:36
Je hebt een Shell-lader gebruikt, maar vertelt er niet bij welke laadpas je hebt gebruikt (en hoeveel je hebt geladen). Terwijl dat essentieel is voor de prijs die je betaalt!

Ik neem aan dat je de EWE Go laadpas hebt gebruikt en dus € 0,64 per kWh hebt betaald. Er is namelijk niemand die het tarief van € 0,75 per kWh met de Shell Recharge pas betaalt >:) ...

Dat het snelladen bij Tesla tegenwoordig het goedkoopst is, dat is voor de lezers van dit forum wel duidelijk. Maar als je onverhoopt eens ergens anders moet snelladen, dan is de € 0,64 met de EWE Go laadpas een gemiddeld tarief. Ik raad je in ieder geval aan wat vaker te kijken naar de overzichten (laadkompas) die Hachy in dit forum post.

Zelf post ik ook wel eens een snellaad-overzichtje. Hierbij een voorbeeld van 3 maanden geleden (en wellicht dus niet meer actueel): nathalia in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 21:36
Tot 31-08 loopt er een actie met de shell recharge pas waarbij je 20% korting krijgt, als je het activeert in de app, dan kom je op 0,60 euro per kWh uit, daarbuiten is ewe-go een goede optie idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:28
Ik gok dat je dan ook niet bij Fastned staat te laden. Want dan kom je op een vergelijkbaar bedrag uit.

Overigens laad ik 90% van de tijd op AC met 0,36 cent per kWh aan de Total laadpalen van de provincie. Het is dus ook de vraag waarom Tesla het zo goedkoop kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:27
krakendmodem schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Ik gok dat je dan ook niet bij Fastned staat te laden. Want dan kom je op een vergelijkbaar bedrag uit.

Overigens laad ik 90% van de tijd op AC met 0,36 cent per kWh aan de Total laadpalen van de provincie. Het is dus ook de vraag waarom Tesla het zo goedkoop kan doen.
Reken maar dat ze er ook nog behoorlijk op verdienen.
Scherpe stroomcontracten, scherpe contracten voor de locaties en scherpe inkoop/productie van de snelladers.
Het draait allemaal om volume.
Met een kleine(re) marge 10x zoveel omzetten levert meer op dan met de dubbele, of driedubbele marge nauwelijks klanten trekken.
Mogelijk pakken ze ook hier en daar nog wat subsidie als de laders voor al het publiek open staan. Veel andere aanbieders hebben ook europesen en/of nationale subsidies gehad.

En voor hun begrippen is dit eigenlijk al een hoge prijs. In het begin verkochten ze de auto's met levenslang gratis laden! Als je geïnteresseerd bent zijn er op de tweedhandsmarkt nog wel een aantal te vinden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
eltron schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:53:
[...]
En voor hun begrippen is dit eigenlijk al een hoge prijs. In het begin verkochten ze de auto's met levenslang gratis laden! Als je geïnteresseerd bent zijn er op de tweedhandsmarkt nog wel een aantal te vinden.
Volgens mij past het gewoon bij de strategie van Tesla: de markt kapot concurreren, want op een of andere manier bulkt Elon Musk van het geld. Want hij schiet ook nog raketten in de lucht, dus Tesla is niet de enige onderneming van de heer Musk.

Als je op een gegeven moment een groot deel van de markt in handen hebt, de concurrentie grotendeels uitgeschakeld is. Dan kun je op tien vingers af tellen, dat Tesla gewoon de tarieven aan de Superchargers gaat verhogen. Ergens stinkt er iets aan het feit, dat aan een supercharger van Tesla laden goedkoper is dan een publieke laadpaal met marktconform laadtarief van € 0,336 per kWh. ( Ik betaal overdag momenteel meer per kWh thuis, dan aan de publieke laadpaal )

Die Superchargers zijn ook niet bepaald gratis, dus het is best vreemd dat de tarieven dan lager zijn dan langzaam laden. Een normale publieke laadpaal, kost namelijk slechts een fractie van een snellader. Natuurlijk ik zou er ook gaan laden, echter ik geloof niet dat het normale tarieven zijn.

Net zoals het niet normaal is, dat iets op AliExpress goedkoper is om te verzenden helemaal vanuit China. Dan iets op Bol.com bestellen en dan meer verzendkosten moeten te betalen. Iedereen maakt er gebruikt van, alleen het is geen eerlijke concurrentie.

[ Voor 3% gewijzigd door MathiasMetzger op 17-08-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MathiasMetzger schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:07:
[...]

Volgens mij past het gewoon bij de strategie van Tesla: de markt kapot concurreren, want op een of andere manier bulkt Elon Musk van het geld. Want hij schiet ook nog raketten in de lucht, dus Tesla is niet de enige onderneming van de heer Musk.

Als je op een gegeven moment een groot deel van de markt in handen hebt, de concurrentie grotendeels uitgeschakeld is. Dan kun je op tien vingers af tellen, dat Tesla gewoon de tarieven aan de Superchargers gaat verhogen. Ergens stinkt er iets aan het feit, dat aan een supercharger van Tesla laden goedkoper is dan een publieke laadpaal met marktconform laadtarief van € 0,336 per kWh. ( Ik betaal overdag momenteel meer per kWh thuis, dan aan de publieke laadpaal )

Die Superchargers zijn ook niet bepaald gratis, dus het is best vreemd dat de tarieven dan lager zijn dan langzaam laden. Een normale publieke laadpaal, kost namelijk slechts een fractie van een snellader. Natuurlijk ik zou er ook gaan laden, echter ik geloof niet dat het normale tarieven zijn.

Net zoals het niet normaal is, dat iets op AliExpress goedkoper is om te verzenden helemaal vanuit China. Dan iets op Bol.com bestellen en dan meer verzendkosten moeten te betalen. Iedereen maakt er gebruikt van, alleen het is geen eerlijke concurrentie.
Ben bang dat je hier helemaal gelijk in hebt. Past ook helemaal in de manier van zakendoen van de heer Musk.
Net zoals het geintje dat hij met de twitter medewerkers uithaalde: klik binnen een dag hier om ultra veel te gaan werken; als je dat niet doet betekent het dat je ontslag neemt.
(Kostte hem daarna slechts €550k aan schadevergoeding, zie https://fortune.com/europ...emely-hardcore-ultimatum/)

Mij zul je dus nooit een product van dit heerschap zien gebruiken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:58:
[...]

Eigenlijk zegt dit heel weinig: voor € 24 geladen, hoeveel kWh dan? Want het is nogal een verschil als je een EV een accupakket heeft van 24kWh, of 88kWh? Waarschijnlijk heb je tussen de € 0,69 en € 1 per kWh betaald? Maar ik weet wel dat Fastned waarschijnlijk goedkoper geweest was, dan Shell.

Shell die prijst zich gewoon uit de markt en misschien doen ze dat expres, omdat ze hun brood voornamelijk verdienen met het verkopen van brandstof. Echter wist je niet op voorhand het tarief? Want als het zo duur was, waarom heb je dat niet elders snel gaan laden?
Allereerst ging het om een AC-lader met een tarief van 0,41 cent per kWh. Daarnaast is deze prijs sinds de winter van vorig jaar ongewijzigd gebleven, terwijl de energiekosten in de zomer zijn gedaald. Shell heeft echter nagelaten om de prijzen aan te passen.

Verder betaal ik bij Tesla €12 voor het gebruik van een DC-lader. Voor dat bedrag had ik mijn accu twee keer volledig kunnen opladen. Bovendien had ik geen andere keuze: ik had een rit van 300 km gemaakt en had passagiers in mijn auto. Ik wilde hen niet een half uur laten wachten bij een tankstation omdat ik mijn auto moest opladen.

Ik arriveerde met slechts 5% acculading en had gewoon niet genoeg om verder te rijden. Er staat een Shell-laadstation om de hoek bij mij, maar dat gebruik ik zelden vanwege dit soort tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjigy
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo iedereen,

mijn vriendin heeft net een Renault Zoe gekocht die we binnenkort kunnen ophalen. Het is onze eerste EV dus ze is nu al 2 dagen op zoek naar "de beste laadpas". Als ik dit forumdraadje en andere informatie lees dan is mijn conclusie dat er op dit moment geen enkele standaardisatie is op het gebied van opladen. De stekkers zijn hetzelfde, maar iedereen heeft een ander kWh tarief, starttarief, kleeftarief. En dit verschilt niet alleen per aanbieder, maar ook door de tijd en per laadpaal.

Is het een realistische optie om gewoon een aantal laadpassen (zonder abonnement) aan te vragen en per laadsessie te kijken welke de goedkoopste is? Is er een overzicht waar staat welke laadpas per laadpaal het goedkoopste is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Sjigy schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:10:
Hallo iedereen,

mijn vriendin heeft net een Renault Zoe gekocht die we binnenkort kunnen ophalen. Het is onze eerste EV dus ze is nu al 2 dagen op zoek naar "de beste laadpas". Als ik dit forumdraadje en andere informatie lees dan is mijn conclusie dat er op dit moment geen enkele standaardisatie is op het gebied van opladen. De stekkers zijn hetzelfde, maar iedereen heeft een ander kWh tarief, starttarief, kleeftarief. En dit verschilt niet alleen per aanbieder, maar ook door de tijd en per laadpaal.

Is het een realistische optie om gewoon een aantal laadpassen (zonder abonnement) aan te vragen en per laadsessie te kijken welke de goedkoopste is? Is er een overzicht waar staat welke laadpas per laadpaal het goedkoopste is?
Dat laatste is het beste advies
Denk aan tango en elektroverse en anwb eventueel maar die laatste pas kost een paar euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als ik dit forumdraadje en andere informatie lees dan is mijn conclusie dat er op dit moment geen enkele standaardisatie is op het gebied van opladen.
Klopt.

Dit kan je als leidraad gebruiken naast het topic goed lezen.

Hachy in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Verder scheelt het nogal in welk gebied je zit waar je het voordeligste kan opladen, weer i.c.m een bepaalde laadpas.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Ja laadpassen en apps: voor de regio Gelderland, Overijsel, Noord Brabant en Limburg vraag alvast een Vattenfall Incharged laadpas aan. In Limburg vindt je in de regel zelfs bijna enkel laadpalen van Vattenfall, dus bijna overal in onze mooie provincie laad je dan voor € 0,336 per kWh.

Regio Zuid-Holland, de Zuid-Holland laadpas: de oude laadpalen met SGZH1 ofzo? Die zijn nog steeds € 0,31 per kWh. Daarnaast zou ik nog een EcoTap laadpas aanvragen, handig voor de laadpalen in Den Haag. Daar staat daadwerkelijk een tarief op de laadpalen, in geheel Den Haag is het € 0,31 per kWh. Echter dan moet je wel een laadpas van EcoTap hebben, want EcoTap brengt het tarief van de CPO in rekening met een kleine opslag van 1% ofzo?

Electroverse, voor de soms lagere tarieven. De OVO Charge app, om goedkoper te laden aan de SGZH2 laadpalen in Zuid-Holland, voor zolang het nog kan. Laadpas aanvragen is niet nodig, de laadpalen kunnen gestart worden met de app.

Stja en Zeeland? Daar is het gewoon heel duur om te laden, want die hebben geen concessies of dergelijke? Dus overweg naar een strand in Zuid-Holland te gaan voortaan _O-

Daarnaast Lidl Plus app, daar kun je goedkoop mee laden bij Lidl filialen in binnen en buitenland. Je dient wel telkens de landinstellingen aan te passen. Als laatste, download altijd even de app die op de laadpaal zelf staat. Wie weet laad je op die manier wel het goedkoopste? En hou in je achterhoofd, dat het opladen in Duitsland en België juist duurder is dan NL.

Voor België dus even de Interparking P Card aanvragen, dan laad je in die parkeergarages zonder blokkeertarief. Helaas nog steeds € 0,55 per kWh, echter als je die P Card hebt: vervallen tenminste de blokkeertarieven. Ander voordeel, is lagere parkeertarieven.

Ik denk dat dit wel zo'n beetje de laadpassen en apps waren: welkom in de wereld van prive een EV rijden :+ De helft van de laadpassen en apps heb ik daadwerkelijk nog nooit benut, want helaas veranderen de tarieven nog weleens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-06 11:44
eltron schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:53:
[...]

Reken maar dat ze er ook nog behoorlijk op verdienen.
Scherpe stroomcontracten, scherpe contracten voor de locaties en scherpe inkoop/productie van de snelladers.
Het draait allemaal om volume.
Met een kleine(re) marge 10x zoveel omzetten levert meer op dan met de dubbele, of driedubbele marge nauwelijks klanten trekken.
Mogelijk pakken ze ook hier en daar nog wat subsidie als de laders voor al het publiek open staan. Veel andere aanbieders hebben ook europesen en/of nationale subsidies gehad.

Dit is volgens mij precies wat het is: Volume. Als we even uitgaan van het gemiddelde niet-tesla tarief dan denk ik dat ze ongeveer 20ct/kWh aan bruto-marge pakken (verschil tussen verkoop en inkoop energie). Met die bruto marge zullen ze alle vaste lasten moeten terugverdienen. Tja, en van daaruit rekenen is het verder heel simpel. Stel dat ze een tweemaal of driemaal zo’n hoge bezetting hebben dan zijn ze al 20 tot 40 cent voordeliger dan hun concurrent.
Natuurlijk zijn er wel laadstations die een even hoge of hogere bezettingsgraad hebben, maar dat zullen laders zijn bij drukke tankstations. En ja, die zullen qua vaste kosten weer vele malen duurder zijn dan de gemiddelde tesla locatie. Dus daar heb je hetzelfde resultaat dat hun bruto-marge 2-3x zo hoog zal moeten zijn om alles terug te verdienen.
MathiasMetzger schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:07:
[...]
( Ik betaal overdag momenteel meer per kWh thuis, dan aan de publieke laadpaal )
Dat komt omdat de energiebelasting tijdelijk een stuk (8-9 ct/kWh ongeveer) lager is voor energie aan die laadpaal dan de energie thuis. Dit vervalt mogelijk per 1 januari 2025. Ik heb in ieder geval nog niet gezien dat dit verlengd gaat worden. Overigens is de energiebelasting bij snellaadstations nog eens 3-4ct/kwh lager voor de hoeveelheid energie boven de 50.000kWh, wat het overgrote deel zal zijn. Zie voor tarieven: https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

Mocht dit inderdaad vervallen per 1 januari 2025 van worden alle AC laadpalen in een klap 8-9 cent duurder. De prijsstijging voor snellaadstations zal beperkter zijn afhankelijk van hoeveel energie ze leveren omdat het tarief vanaf 50.000kWh een stuk lager wordt. Daar gaat het dus mogelijk maar om stijging die half zo groot is.

[ Voor 24% gewijzigd door tweakerpip op 18-08-2024 10:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
DeJurist schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Allereerst ging het om een AC-lader met een tarief van 0,41 cent per kWh. Daarnaast is deze prijs sinds de winter van vorig jaar ongewijzigd gebleven, terwijl de energiekosten in de zomer zijn gedaald. Shell heeft echter nagelaten om de prijzen aan te passen.

Verder betaal ik bij Tesla €12 voor het gebruik van een DC-lader. Voor dat bedrag had ik mijn accu twee keer volledig kunnen opladen. Bovendien had ik geen andere keuze: ik had een rit van 300 km gemaakt en had passagiers in mijn auto. Ik wilde hen niet een half uur laten wachten bij een tankstation omdat ik mijn auto moest opladen.

Ik arriveerde met slechts 5% acculading en had gewoon niet genoeg om verder te rijden. Er staat een Shell-laadstation om de hoek bij mij, maar dat gebruik ik zelden vanwege dit soort tarieven.
Jij kunt niet thuis aan de eigen oprit laden en weet dus bij de aanschaf van een EV dat je aangewezen bent op openbare laadpalen. Dan bedenk je toch van te voren wat voor jou prijstechnisch aantrekkelijker is: een auto op fossiele brandstof of een EV?

Nu ga je achteraf klagen dat je beter weer had kunnen overstappen op een gewone brandstofauto als je geweten had dat het laden zó duur was. Je vindt € 0,41 per kWh bij een AC lader namelijk superduur, terwijl dat een vrij normaal en gangbaar tarief is.

Het is inderdaad duurder dan DC-laden bij Tesla, maar als dat voor jou de benchmark is en je dus verwacht dat AC-laden altijd goedkoper moet zijn dan DC-laden bij Tesla, dan heb je je van te voren niet goed genoeg in de materie verdiept.

Als je een EV koopt, dan kijk je voor de aanschaf toch in de straten rondom het huis welke AC-laadpalen daar zijn en dan vraag je je toch af wat het laden daar kost? Op basis daarvan weet je toch wat je bijv. per 100 km kwijt bent? En dan beslis je toch of een auto op fossiele brandstof wellicht aantrekkelijker is?

Wat betreft de klaagzang over Shell en dat de prijs bij deze AC-laadpaal niet verlaagd is: het tarief met een Shell Recharge laadpas bij een Shell Recharge AC-laadpaal is € 0,44 per kWh. Als jij met een Shell Recharge laadpas dus € 0,41 per kWh moet betalen, dan gaat het waarschijnlijk om een Community by Shell Recharge laadpaal. Het tarief daarvan wordt NIET door Shell bepaald, maar door de eigenaar van de laadpaal. Spreek dan dus de eigenaar van die paal aan en wellicht is hij/zij bereid het tarief te verlagen.

Overigens: als je € 24,- moest betalen aan Shell en het tarief was € 0,41 dan heb je dus ongeveer 58 kWh geladen. Je had nog 5% over voordat je ging laden, dus er zat nog circa 3 kWh in de accu. Dat betekent dat je nog wel 20 km had kunnen rijden. Hoe ver zit die Tesla DC-charger dan bij je vandaan dat je de volgende dag niet meer daarheen kon rijden?

Enfin, als je € 0,41 per kWh bij een AC-lader al te veel vindt, had je in mijn ogen nooit een EV moeten gaan rijden.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nathalia schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:36:
[...]
Enfin, als je € 0,41 per kWh bij een AC-lader al te veel vindt, had je in mijn ogen nooit een EV moeten gaan rijden.
Tja.... ik denk dat ik gemiddeld voor al mijn laden nog wel onder de 41ct kom, en voor AC laden zeker, aangezien ik dat alleen doe als 't <25ct is. De enige ritten die duurder laden zijn vakantie-ritten, en dan zal het altijd wel DC-laden zijn, voor 40-50ct/kwh.

Maar dat is wel idd omdat ik ook thuis kan laden, of op straat voor 33/36ct.

Als je die mogelijkheid niet hebt, en alleen voor 50+ct op straat kan laden, dan zou ik eerst kijken naar alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MathiasMetzger schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:28:
[...]

Ja laadpassen en apps: voor de regio Gelderland, Overijsel, Noord Brabant en Limburg vraag alvast een Vattenfall Incharged laadpas aan. In Limburg vindt je in de regel zelfs bijna enkel laadpalen van Vattenfall, dus bijna overal in onze mooie provincie laad je dan voor € 0,336 per kWh.

Regio Zuid-Holland, de Zuid-Holland laadpas: de oude laadpalen met SGZH1 ofzo? Die zijn nog steeds € 0,31 per kWh. Daarnaast zou ik nog een EcoTap laadpas aanvragen, handig voor de laadpalen in Den Haag. Daar staat daadwerkelijk een tarief op de laadpalen, in geheel Den Haag is het € 0,31 per kWh. Echter dan moet je wel een laadpas van EcoTap hebben, want EcoTap brengt het tarief van de CPO in rekening met een kleine opslag van 1% ofzo?

Electroverse, voor de soms lagere tarieven. De OVO Charge app, om goedkoper te laden aan de SGZH2 laadpalen in Zuid-Holland, voor zolang het nog kan. Laadpas aanvragen is niet nodig, de laadpalen kunnen gestart worden met de app.

Stja en Zeeland? Daar is het gewoon heel duur om te laden, want die hebben geen concessies of dergelijke? Dus overweg naar een strand in Zuid-Holland te gaan voortaan _O-

Daarnaast Lidl Plus app, daar kun je goedkoop mee laden bij Lidl filialen in binnen en buitenland. Je dient wel telkens de landinstellingen aan te passen. Als laatste, download altijd even de app die op de laadpaal zelf staat. Wie weet laad je op die manier wel het goedkoopste? En hou in je achterhoofd, dat het opladen in Duitsland en België juist duurder is dan NL.

Voor België dus even de Interparking P Card aanvragen, dan laad je in die parkeergarages zonder blokkeertarief. Helaas nog steeds € 0,55 per kWh, echter als je die P Card hebt: vervallen tenminste de blokkeertarieven. Ander voordeel, is lagere parkeertarieven.

Ik denk dat dit wel zo'n beetje de laadpassen en apps waren: welkom in de wereld van prive een EV rijden :+ De helft van de laadpassen en apps heb ik daadwerkelijk nog nooit benut, want helaas veranderen de tarieven nog weleens.
Toevoeging qua Zuid Holland: de rijn en bollenstreek is ook zonder concessie, en dus zonder trucs duur, en dan wisselen de trucs ook nog per laadpaal aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:38
markjanssen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Tja.... ik denk dat ik gemiddeld voor al mijn laden nog wel onder de 41ct kom, en voor AC laden zeker, aangezien ik dat alleen doe als 't <25ct is. De enige ritten die duurder laden zijn vakantie-ritten, en dan zal het altijd wel DC-laden zijn, voor 40-50ct/kwh.

Maar dat is wel idd omdat ik ook thuis kan laden, of op straat voor 33/36ct.

Als je die mogelijkheid niet hebt, en alleen voor 50+ct op straat kan laden, dan zou ik eerst kijken naar alternatieven.
Hangt natuurlijk wel af van welke auto je af komt he, lang niet iedereen rijdt in een auto die 1 op 20 of beter doet..
Ik ben zelfs bij 1,10 euro p/kwh nog goedkoper uit dan mijn vorige benzine auto's (320 en 207 1.6 vti)..

Liefst laad ik natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar toen ik EV ging rijden was 50-70 cent wat ik prima kon accepteren.
Nu laad ik bij Tesla voor 30 cent en op kantoor voor 23 cent, dus even een keer langs Fastned doet me weinig..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
[...]

Jij kunt niet thuis aan de eigen oprit laden en weet dus bij de aanschaf van een EV dat je aangewezen bent op openbare laadpalen. Dan bedenk je toch van te voren wat voor jou prijstechnisch aantrekkelijker is: een auto op fossiele brandstof of een EV?

Nu ga je achteraf klagen dat je beter weer had kunnen overstappen op een gewone brandstofauto als je geweten had dat het laden zó duur was. Je vindt € 0,41 per kWh bij een AC lader namelijk superduur, terwijl dat een vrij normaal en gangbaar tarief is.

Het is inderdaad duurder dan DC-laden bij Tesla, maar als dat voor jou de benchmark is en je dus verwacht dat AC-laden altijd goedkoper moet zijn dan DC-laden bij Tesla, dan heb je je van te voren niet goed genoeg in de materie verdiept.

Als je een EV koopt, dan kijk je voor de aanschaf toch in de straten rondom het huis welke AC-laadpalen daar zijn en dan vraag je je toch af wat het laden daar kost? Op basis daarvan weet je toch wat je bijv. per 100 km kwijt bent? En dan beslis je toch of een auto op fossiele brandstof wellicht aantrekkelijker is?

Wat betreft de klaagzang over Shell en dat de prijs bij deze AC-laadpaal niet verlaagd is: het tarief met een Shell Recharge laadpas bij een Shell Recharge AC-laadpaal is € 0,44 per kWh. Als jij met een Shell Recharge laadpas dus € 0,41 per kWh moet betalen, dan gaat het waarschijnlijk om een Community by Shell Recharge laadpaal. Het tarief daarvan wordt NIET door Shell bepaald, maar door de eigenaar van de laadpaal. Spreek dan dus de eigenaar van die paal aan en wellicht is hij/zij bereid het tarief te verlagen.

Overigens: als je € 24,- moest betalen aan Shell en het tarief was € 0,41 dan heb je dus ongeveer 58 kWh geladen. Je had nog 5% over voordat je ging laden, dus er zat nog circa 3 kWh in de accu. Dat betekent dat je nog wel 20 km had kunnen rijden. Hoe ver zit die Tesla DC-charger dan bij je vandaan dat je de volgende dag niet meer daarheen kon rijden?

Allereerst, lees beter. Het feit dat jij je eigen draai aan mijn woorden geeft, is jouw probleem. Ik heb nooit gezegd dat het "super" duur zou zijn, maar het is duidelijk dat de prijsstelling verre van gunstig is, vooral gezien het feit dat elektriciteit steeds goedkoper wordt terwijl de tarieven (in sommige regio's) van publieke laadpalen juist de pan uitrijzen. En daar speelt Shell ook een grote rol in.

Ten tweede, dit is mijn eerste elektrische auto. Niemand, en ik herhaal, niemand kan met alle variabelen rekening houden als je voor het eerst overstapt op een nieuwe technologie. Je leert door ervaring, net zoals een beginnende bestuurder veel uren moet maken om gevorderd te worden.

Ten derde, klagen doe je altijd achteraf, wanneer je geconfronteerd wordt met een situatie waar je niet tevreden over bent. Dat is simpelweg hoe het werkt. En laat één ding duidelijk zijn: ik bepaal nog steeds zelf wat ik typ en zeg. Als je het daar niet mee eens bent, begin dan je eigen platform. Jij gaat mij niet voorschrijven wat ik wel of niet moet doen.

Ten vierde klopt je aanname ook niet. Niet alle batterijen zijn hetzelfde gekalibreerd. Als mijn auto aangeeft nog maar 5% te hebben, kan ik echt niet nog 20 kilometer rijden. Dat had je gemakkelijk kunnen weten. Er staan genoeg video's op YouTube waarin mensen met verschillende auto's tegelijkertijd een accutest doen en waarbij de laatste 10% altijd verschillende resultaten geeft. Het ene voertuig kan langer door, terwijl het andere van 5% naar 1% schiet met slechts een paar kilometer op de teller.

Ten vijfde, ik bepaal zelf wel of ik een EV moet rijden of niet. Als je alleen maar luchtige praat wilt zien, moet je je niet mengen in een discussie waarin ook de negatieve kanten van elektrisch rijden aan bod komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
koboy schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

Toevoeging qua Zuid Holland: de rijn en bollenstreek is ook zonder concessie, en dus zonder trucs duur, en dan wisselen de trucs ook nog per laadpaal aanbieder.
En Festivals, waarbij hele dorpen worden afgesloten: voor de laadpaal staat nu een frietkraam :X Gelukkig heb ik voldoende rijbereik, maar opladen in Berg aan de Maas is tot en met maandag vrijwel onmogelijk om te laden aan de publieke laadpaal.

Het jammere is, dat je hiervan geen melding krijgt in de Vattenfall Incharged app. Dus je rijdt er dan naartoe, om er achter te komen dat de twee laadpalen in het dorp beide niet bereikbaar zijn _O-

Dus kom niet naar Augst Festival, als je van ver moet komen: want de enige reden dat de laadpaal als beschikbaar staat, is dat de frietkraam deze blokkeert. Naar mijn mening zouden ze EV's gewoon naar de laadpaal moeten laten rijden, als er verder geen laadinfrastructuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:25
Jeetje, lekker geslapen? Het is de toon die de muziek maakt. ;)
DeJurist schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:57:
Ten tweede, dit is mijn eerste elektrische auto. Niemand, en ik herhaal, niemand kan met alle variabelen rekening houden als je voor het eerst overstapt op een nieuwe technologie. Je leert door ervaring, net zoals een beginnende bestuurder veel uren moet maken om gevorderd te worden.
Ik moet je helaas teleurstellen met jouw 2de punt. Heb wel degelijk rekening gehouden met variabelen.
Ben iemand die zich nooit en te nimmer rijk rekent, maar zelfs met een redelijk worst case scenario was ik beter af met een EV en daarom destijds overgestapt. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik nogal een geek ben en me naast de kosten voor een EV onwijs verdiept had in laadtarieven en dat is niet aan iedereen.
Maar laten we niet generaliseren iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:25
[...]
Allereerst, lees beter. Het feit dat jij je eigen draai aan mijn woorden geeft, is jouw probleem. Ik heb nooit gezegd dat het "super" duur zou zijn, maar het is duidelijk dat de prijsstelling verre van gunstig is, vooral gezien het feit dat elektriciteit steeds goedkoper wordt terwijl de tarieven (in sommige regio's) van publieke laadpalen juist de pan uitrijzen. En daar speelt Shell ook een grote rol in.
Zou hier bij Shell opzet achter zitten, om zo te proberen fossiel concurrerend te houden met elektrisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 09:38
MathiasMetzger schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:58:
[...]

En Festivals, waarbij hele dorpen worden afgesloten: voor de laadpaal staat nu een frietkraam :X Gelukkig heb ik voldoende rijbereik, maar opladen in Berg aan de Maas is tot en met maandag vrijwel onmogelijk om te laden aan de publieke laadpaal.

Het jammere is, dat je hiervan geen melding krijgt in de Vattenfall Incharged app. Dus je rijdt er dan naartoe, om er achter te komen dat de twee laadpalen in het dorp beide niet bereikbaar zijn _O-

Dus kom niet naar Augst Festival, als je van ver moet komen: want de enige reden dat de laadpaal als beschikbaar staat, is dat de frietkraam deze blokkeert. Naar mijn mening zouden ze EV's gewoon naar de laadpaal moeten laten rijden, als er verder geen laadinfrastructuur is.
Het is vervelend dat je nu tijdelijk niet kan laden vanwege een evenement.
Al hadden ze de frietkraam ergens anders neergezet dan was het waarschijnlijk toch al onmogelijk geweest om veilig met de auto bij de laadpaal te komen aangezien ze bij de meeste evenementen ook rekening moeten houden met eventuele mafkezen die met hun auto op bezoekers in willen rijden.

Hier heeft de gemeente er voor gekozen om geen laadpalen te plaatsen op parkeerplaatsen die ook voor andere doeleinden, zoals de weekmarkt of een evenement, worden gebruikt.
Het nadeel hiervan is dat het 90% van de tijd wel ideale plaatsen zijn om een laadpaal neer te zetten.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yannienl
Zjanzjak schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:06:

Ik moet je helaas teleurstellen met jouw 2de punt. Heb wel degelijk rekening gehouden met variabelen.
Ben iemand die zich nooit en te nimmer rijk rekent, maar zelfs met een redelijk worst case scenario was ik beter af met een EV en daarom destijds overgestapt. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik nogal een geek ben en me naast de kosten voor een EV onwijs verdiept had in laadtarieven en dat is niet aan iedereen.
Maar laten we niet generaliseren iig.
Haha ja dat was ook voor mij een leuke tijd, alles uitzoeken maar ook echt tot in ALLE details..
Welke passen zijn er, waar zijn die palen, met welke pas kun je daar terecht, voor hoeveel cent per kwh, hoe lang mag je er staan/parkeren, wat betekent die 5 cent per minuut etc..

Ik snap dat mensen een EV zien als een normale auto aankoop, maar ik begrijp het niet..
Steeds vaker zie ik dat mensen pas na de aankoop erachter komen hoe het werkt..
Stond gister bij Fastned, komt er een vrouwtje naar me toe die al ff stond te kutten "kan je me helpen? ik weet niet hoe ik moet laden, heb de auto pas een dag..."..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:44
[...]
Nou, dat is wel kort door de bocht. Ben het met @DeJurist eens.

Ik vind persoonlijk € 0,41 per kWh bij een AC-lader absurd duur. Wellicht verwend hier in het Zuiden met 33ct de kWh (en dat vind ik al veel) :+.

Dan nog mag ik zelf bepalen dat ik EV rijd.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:13
yannienl schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:27:
[...]

Haha ja dat was ook voor mij een leuke tijd, alles uitzoeken maar ook echt tot in ALLE details..
Welke passen zijn er, waar zijn die palen, met welke pas kun je daar terecht, voor hoeveel cent per kwh, hoe lang mag je er staan/parkeren, wat betekent die 5 cent per minuut etc..

Ik snap dat mensen een EV zien als een normale auto aankoop, maar ik begrijp het niet..
Steeds vaker zie ik dat mensen pas na de aankoop erachter komen hoe het werkt..
Stond gister bij Fastned, komt er een vrouwtje naar me toe die al ff stond te kutten "kan je me helpen? ik weet niet hoe ik moet laden, heb de auto pas een dag..."..
idem dito.
Net als voorbereiden op een mooie reis dubbel plezier voor ons is..
was de EV voorpret ook dubbel plezier.

Dat het laden tóch net even wat meer aandacht nodig heeft op de lange rit,
kan ik ruimschoots wegstrepen tegen het comfortabele EV rijden.

En ja, ook wij zijn verbaasd dat overschakelen naar iets nieuws voor sommige??? mensen niet onderzocht is.

Of dat nu inductie koken vs gas, of L/L wtp vs gasketel, maakt niet uit,
we lezen ons in, zodat we weten wat we kunnen verwachten.

Wellicht dat voor -ons- type mensen die transities altijd meevallen, en voor andere tegen?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

tweakerpip schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:38:

Mocht dit inderdaad vervallen per 1 januari 2025 van worden alle AC laadpalen in een klap 8-9 cent duurder.
Is dat echt zo fors ja? Dat is in veel gevallen een prijsstijging van 25 procent per kWh.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Jaapio_B schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Het is vervelend dat je nu tijdelijk niet kan laden vanwege een evenement.
Al hadden ze de frietkraam ergens anders neergezet dan was het waarschijnlijk toch al onmogelijk geweest om veilig met de auto bij de laadpaal te komen aangezien ze bij de meeste evenementen ook rekening moeten houden met eventuele mafkezen die met hun auto op bezoekers in willen rijden.

Hier heeft de gemeente er voor gekozen om geen laadpalen te plaatsen op parkeerplaatsen die ook voor andere doeleinden, zoals de weekmarkt of een evenement, worden gebruikt.
Het nadeel hiervan is dat het 90% van de tijd wel ideale plaatsen zijn om een laadpaal neer te zetten.
Het was vervelender geweest, als ik vastgezeten had op het boerenveld dat als parkeerplaats toegewezen was. Maar het ontbreekt hier gewoon in communicatie, vanuit de organisatie. Natuurlijk zijn ICE's nog in de meerderheid. Er stond echter geeneens een officieel bord, waar gecommuniceerd werd dat de laadpaal tijdens het festival niet gebruikt kon worden.

Nu ben ik geen festivalganger: alleen het is niet erg handig, om de laadinfrastructuur te blokkeren als je een festival organiseert. In dit geval was in de wijde omgeving ook geen enkele laadpaal, want het is niet voor niets een oogstfeest. Dus bij allemaal boerenland rondom dat dorpje.

Maar zo zie je wel, dat de apps erg tekort schieten: een melding dat de laadpaal tijdelijk niet bereikbaar was. Dat het ik wel fijn gevonden, dan weet je waar je aan toe ben. Nu was het een verassing allemaal, want ik dacht die laadpaal gewoon bereikbaar was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nathalia
[...]

Ten derde, klagen doe je altijd achteraf, wanneer je geconfronteerd wordt met een situatie waar je niet tevreden over bent. Dat is simpelweg hoe het werkt. En laat één ding duidelijk zijn: ik bepaal nog steeds zelf wat ik typ en zeg. Als je het daar niet mee eens bent, begin dan je eigen platform. Jij gaat mij niet voorschrijven wat ik wel of niet moet doen.

Ten vierde klopt je aanname ook niet. Niet alle batterijen zijn hetzelfde gekalibreerd. Als mijn auto aangeeft nog maar 5% te hebben, kan ik echt niet nog 20 kilometer rijden. Dat had je gemakkelijk kunnen weten. Er staan genoeg video's op YouTube waarin mensen met verschillende auto's tegelijkertijd een accutest doen en waarbij de laatste 10% altijd verschillende resultaten geeft. Het ene voertuig kan langer door, terwijl het andere van 5% naar 1% schiet met slechts een paar kilometer op de teller.

Ten vijfde, ik bepaal zelf wel of ik een EV moet rijden of niet. Als je alleen maar luchtige praat wilt zien, moet je je niet mengen in een discussie waarin ook de negatieve kanten van elektrisch rijden aan bod komen.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Je moet helemaal zelf weten of je een EV gaat rijden of niet.
  • Ik citeer je even voor jouw 1e punt: "...de rekening was € 24,-. Ongelooflijk, als ik niet de Tesla Superchargers had, was ik misschien wel weer overgestapt op een gewone brandstofauto". Hieruit maak ik op dat je de € 0,41 per kWh die je bij de Shell AC-lader moest betalen heel erg duur vond;
  • Daarna zeg je over het tarief: "Daarnaast is deze prijs sinds de winter van vorig jaar ongewijzigd gebleven, terwijl de energiekosten in de zomer zijn gedaald. Shell heeft echter nagelaten om de prijzen aan te passen." Je stond (volgens het tarief van € 0,41 per kWh) bij een Community by Shell laadpaal. Shell heeft bij die laadpalen helemaal niets te zeggen over het tarief, omdat de eigenaren het tarief zelf mogen instellen. Het lijkt in dit geval dus ongepast om Shell te gaan bashen. Je zou moeten klagen bij/over de eigenaar van de laadpaal;
Maar nogmaals, je hebt helemaal gelijk dat je zelf moet weten of jij wel of niet in een EV zou moeten gaan rijden. Stel dat je 50% van jouw laadsessies bij de Tesla DC-laders doet voor bijv. € 0,25 per kWh en de andere helft doe je voor € 0,41 per kWh bij de "dure" laadpaal van Community by Shell bij jou om de hoek, dan laad je voor gemiddeld € 0,33 per kWh. Dat is gewoonweg zeer netjes! Bij mij zou de business case dan in het voordeel van een EV uitvallen.

Stel dat je 100% van de laadsessies voor € 0,41 per kWh had moeten doen. Dan zou bij de meeste lezers op dit forum de business case ten faveure van EV-rijden nog steeds sluitend te krijgen zijn. Ik verbaasde me gewoonweg dat € 0,41 per kWh voor jou de reden zou zijn, wellicht weer over te stappen op een auto op fossiele brandstof. Natuurlijk moet je dat helemaal zelf weten en is dat jouw goed recht, maar op dit forum mag ik toch mijn mening hierover geven?

Mijn mening is dat ik dit een beetje onzin vind. Voor een gemiddeld laadtarief van € 0,41 per kWh zou een EV aantrekkelijker moeten kunnen zijn dan een auto op fossiele brandstof.

Jij vindt dat ik me niet moet mengen in een discussie waarin ook de negatieve kanten van elektrisch rijden aan bod komen. Ik ben van mening dat het mijn goed recht is om een reactie te geven op jouw bericht waar je slechts aangaf dat je van 10% naar 80% geladen had voor € 24,- en dat je dat erg duur vond. Je lokte hiermee zelf een reactie uit, omdat geen enkele lezer wist of je slechts 15 kWh of misschien wel 60 kWh had geladen. Later gaf je aan dat het tarief € 0,41 per kWh was, waardoor alle lezers wisten dat het hier helemaal niet ging om een Shell Recharge laadpaal kon gaan. Je had dus ten onrechte Shell lopen bashen. Ook gaf je opeens aan dat de accu nog maar 5% vol was, terwijl dat eerst nog 10% was. Jouw berichten waren zo tegenstrijdig en onsamenhangend dat het mijn wenkbrauwen deed fronsen en ik daarop een reactie wilde geven. Had ik achteraf niet moeten doen. Mijn excuses!

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
deejeebv schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:13:
Zou hier bij Shell opzet achter zitten, om zo te proberen fossiel concurrerend te houden met elektrisch?
_O-

Anyways....
Zjanzjak schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:39:
En wat gebeurt er vanochtend toen ik de app uit nieuwsgierigheid even wilde openen... update!
Nu werkt het aanklikken van de rode pin weer direct zoals het hoort.
Heb alleen nog niet geladen ben benieuwd of ik bij het laden gewoon weer de status zie ipv de hele tijd op 'initialiseren' blijven staan (maar wel gewoon laden). We gaan het zien.
Te vroeg gejuicht, toch weer gehannes zoals eerst, weliswaar wat minder maar toch.
Maar vooral, tijdens het laden blijf ik hetzelfde euvel houden, hij blijft hangen op initialiseren, hij laadt wel maar helaas kan ik het proces niet volgen en stop ik het laden via 'Sessie annuleren' tijdens dat initialiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:11

-tom-562

Oliesjeik

Is er nog een handige manier/website/app op het laadtarief van een paal die niet (volledig) openbaar is te achterhalen?
Ik sta op een camping in Zuid Limburg, hier hebben ze een laadpaal, alleen deze is niet terug te vinden in de apps die ik gebruik (Vattenfall/Go-charge/E-flux). Ik heb mijn auto er maar aangehangen voor een korte sessie (met mijn Vattenfall pas). Pas nadat ik mijn sessie had afgesloten kon ik de operator pas zien (LMS), en het tarief 53ct/kWh voor sloom AC laden :X

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:06
Je komt zo'n beetje langs een Tesla SuC als je naar Berg aan de Maas rijdt volgens mij.

Ik neem aan dat nu de oogstdank feesten zijn en een beetje voorbereiding had je denk ik een hoop ellende bespaard.

Zijn zowieso 3 vattenfal palen daar volgens google maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

janne_nl schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:10:
Je komt zo'n beetje langs een Tesla SuC als je naar Berg aan de Maas rijdt volgens mij.

Ik neem aan dat nu de oogstdank feesten zijn en een beetje voorbereiding had je denk ik een hoop ellende bespaard.

Zijn zowieso 3 vattenfal palen daar volgens google maps.
Waar ik sta (Landgraaf/Rimburg) is een Vattenfall paal op 5/10 minuten lopen, dus daar heb ik voornamelijk geladen. Maar vanuit gemak heb ik bij aankomst direct bij de camping geladen. Ik was vooral benieuwd of er manieren zijn om vooraf de prijs te kunnen zien van een niet openbare laadpaal

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

-tom-562 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:14:
[...]

Waar ik sta (Landgraaf/Rimburg) is een Vattenfall paal op 5/10 minuten lopen, dus daar heb ik voornamelijk geladen. Maar vanuit gemak heb ik bij aankomst direct bij de camping geladen. Ik was vooral benieuwd of er manieren zijn om vooraf de prijs te kunnen zien van een niet openbare laadpaal
Als ze niet op de app van een laadpas staan is er geen betrouwbare manier om het tarief te weten te komen. Soms weten ze het bij de receptie....
Als vuistregel kun je stellen: geen tarief in de app, dan niet laden. Nu viel het in dit geval een beetje mee maar voor je het weet heb je een rekening van 400 euro en wil je arme mensen over de balie sleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
[...]

In zon geval als het niet op de website staat en in geen 1 app dan mail ik de locatie vantevoren

Nog nooit meegemaakt dat je dan geen antwoord krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hallo iedereen,

Go-charge app geeft bij laadpaal aan welke pas het voordeligst is. Je kunt daarbij ook je eigen laadpassen invoeren zodat je inzicht krijgt welke daarvan het voordeligst is.

Verder is het verstandig om vooral uit te zoeken wat het voordeligst is op de plekken waar je vaak laadt.
Op overige plekken moet je vooral blij zijn dat je kunt laden als je het nodig hebt en je niet te druk maken dat het wel eens meer kost. Gemiddeld blijft het dan hopelijk nog leuk zonder dat je er al teveel energie in hoeft te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
koboy schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:34:
[...]
Als ze niet op de app van een laadpas staan is er geen betrouwbare manier om het tarief te weten te komen. Soms weten ze het bij de receptie....
Als vuistregel kun je stellen: geen tarief in de app, dan niet laden. Nu viel het in dit geval een beetje mee maar voor je het weet heb je een rekening van 400 euro en wil je arme mensen over de balie sleuren.
1. klopt helemaal. Geen tarief is niet laden.
2. receptie weet niet welk tarief door de laadpas wordt gerekend, dus niet doen
3. € 400 euro is nog te weinig als je 28 uur een laadpaal bezet houd. Dit had 2x zoveel mogen zijn. Het is geen parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
lfah2000 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

1. klopt helemaal. Geen tarief is niet laden.
2. receptie weet niet welk tarief door de laadpas wordt gerekend, dus niet doen
3. € 400 euro is nog te weinig als je 28 uur een laadpaal bezet houd. Dit had 2x zoveel mogen zijn. Het is geen parkeerplaats.
Alternatieven zijn er ook:
- Gebruik een pas met vast AC tarief
- Doe een proeflaadsessie van een minuut om te zien wat het kost. Als dat acceptabel is kun je door. (Wel opletten dat je niet nog tegen een blokkeertarief aanloopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
[...]

Om heel eerlijk te zijn: zeer waarschijnlijk zal die Vattenfall laadpaal in combinatie met de Vattenfall Incharged laadpas, ten alle tijden goedkoper zijn geweest dan die laadpaal op de camping. Voor mij is het een no-brainer, om de auto op 5 a 10 minuten lopen op te laden.

In Oostenrijk in Montafon zit ik straks op 10 minuten lopen van de Lidl af, daar kan ik voor € 0,19 per kWh laden. Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee, dus ga daar wel de auto opladen. Heb ik vorig jaar toen ik in Montafon was ook gedaan.

Wanneer ik accomodatie boek, kijk ik vaak ook wat voor publieke laadpalen er in de buurt liggen. Want sommige hotels of accommodaties, hebben of geen laadpaal of van die hele dure. Dan liever aan een publieke laadpaal. Dat kan dus ook een supermarkt keten zijn, welke goedkoop laden aanbied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
eltron schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:30:
[...]

Alternatieven zijn er ook:
- Gebruik een pas met vast AC tarief
Ik heb een shell pas die ook een vast tarief zou hebben maar dat dus niet heeft. En het vaste tarief dat ik moet betalen voor de paal in mijn straat is 51 cent ipv 31 cent.

Wil je niet nadenken en heb je veel geld over pak je een pas met een vast tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MathiasMetzger schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:30:
[...]

Om heel eerlijk te zijn: zeer waarschijnlijk zal die Vattenfall laadpaal in combinatie met de Vattenfall Incharged laadpas, ten alle tijden goedkoper zijn geweest dan die laadpaal op de camping. Voor mij is het een no-brainer, om de auto op 5 a 10 minuten lopen op te laden.

In Oostenrijk in Montafon zit ik straks op 10 minuten lopen van de Lidl af, daar kan ik voor € 0,19 per kWh laden. Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee, dus ga daar wel de auto opladen. Heb ik vorig jaar toen ik in Montafon was ook gedaan.

Wanneer ik accomodatie boek, kijk ik vaak ook wat voor publieke laadpalen er in de buurt liggen. Want sommige hotels of accommodaties, hebben of geen laadpaal of van die hele dure. Dan liever aan een publieke laadpaal. Dat kan dus ook een supermarkt keten zijn, welke goedkoop laden aanbied.
Ja, die Vattenfall paal zit op 33ct o.i.d., daar heb ik 'm ook elke keer opgeladen (en bij wat Vattenfall palen ik Valkenburg), stepje van mijn zoontje achterin de kofferbak en je halveert de looptijd :P
Ik was gewoon benieuwd of er nog andere manieren waren, buiten de bekende apps (en natuurlijk navragen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
-tom-562 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:24:
[...]

Ja, die Vattenfall paal zit op 33ct o.i.d., daar heb ik 'm ook elke keer opgeladen (en bij wat Vattenfall palen ik Valkenburg), stepje van mijn zoontje achterin de kofferbak en je halveert de looptijd :P
Ik was gewoon benieuwd of er nog andere manieren waren, buiten de bekende apps (en natuurlijk navragen)
Uitstapjes naar Duitsland: dan laad je voor € 0,29 per kWh het goedkoopste bij de Aldi of Lidl. Als er dan ook nog een DM en McDonalds is, dan is het eigenlijk gewoon een leuk uitstapje met je gezin.

Maar zover ik weet, heb hier in Limburg eigenlijk enkel de Vattenfall Incharged laadpas nodig: in Valkenburg weet ik sowieso, waar gratis te parkeren dichtbij het centrum. Als je dagje naar Heerlen komt, parkeer dan in de wijk Douve Weien. Nabij de Plus, meer dan genoeg publieke laadpalen en op slechts 20 minuten loopafstand van het centrum.

Maar misschien is een laadpas van EcoTap voor erbij nog handig? Die rekent het CPO tarief, zo'n laadpas en wellicht eentje die een vast kWh tarief rekent? Zijn altijd handig om erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MathiasMetzger schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Uitstapjes naar Duitsland: dan laad je voor € 0,29 per kWh het goedkoopste bij de Aldi of Lidl. Als er dan ook nog een DM en McDonalds is, dan is het eigenlijk gewoon een leuk uitstapje met je gezin.

Maar zover ik weet, heb hier in Limburg eigenlijk enkel de Vattenfall Incharged laadpas nodig: in Valkenburg weet ik sowieso, waar gratis te parkeren dichtbij het centrum. Als je dagje naar Heerlen komt, parkeer dan in de wijk Douve Weien. Nabij de Plus, meer dan genoeg publieke laadpalen en op slechts 20 minuten loopafstand van het centrum.

Maar misschien is een laadpas van EcoTap voor erbij nog handig? Die rekent het CPO tarief, zo'n laadpas en wellicht eentje die een vast kWh tarief rekent? Zijn altijd handig om erbij te hebben.
Ah goede tips! Ik laad weinig openbaar (meestal thuis), en anders bij de Vattenfall laadpas bij mij thuis om de hoek of op mijn werk met een E-flux laadpas en gereduceerd tarief. Heb dus nog weinig ervaring met openbaar laden (1x bij Tesla geladen).
Helaas zit de vakantie er weer op (morgen naar huis) dus aan je Limburg tips heb ik helaas niks (iig voorlopig niet meer). Van de DM is wel een goede, daar gaat mijn vriendin regelmatig naartoe :X :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
lfah2000 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:04:
[...]Ik heb een shell pas die ook een vast tarief zou hebben maar dat dus niet heeft. En het vaste tarief dat ik moet betalen voor de paal in mijn straat is 51 cent ipv 31 cent.

Wil je niet nadenken en heb je veel geld over pak je een pas met een vast tarief.
Het is meer dat je op een onbekende plek liever voor zekerheid van iets hoger vast tarief gaat, dan risico's op extreme kosten te lopen.

Bij jou in de straat is alles bekend en pak je uiteraard de goedkoopste pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MathiasMetzger schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:30:
[...]

Oostenrijk wil nog wel eens erg leuk zijn qua snellaad tarieven. Op de parkeerplaats van de Valisera Bahn staat een 150kW lader die met de Stromladen app 42 euro per uur kost.
Met de laadcurve van onze Ioniq 6 duik je dan onder de 20 cent, maar ik weet niet wat jij voor auto hebt.
Vorig jaar waren we in Zell am See, en toen veel lol gehad ter plekke van die Stromladen app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:12
MathiasMetzger schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

#dtv Wat is DM?

EcoTap heeft toch een procentuele opslag op CPO tarief?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-06 22:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
HansAuutB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:58:
[...]

#dtv Wat is DM?

EcoTap heeft toch een procentuele opslag op CPO tarief?
DM is een grote drogisterijketen

Ecotap doet CPO + 0,02 (ongeveer).

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:51
Intressant stukje over opbouw laadprijzen

YouTube: Sjoemelen met laadtarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Kan iemand me ff helpen, ik kan dat stukje over welke pas je moet hebben voor Bump die compatible zijn zonder foutmeldingen niet vinden..
Druppel verloren en gelijk maar verwijderd..

Update
Laat maar, gevonden!

[ Voor 8% gewijzigd door yannienl op 19-08-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

vanaalten schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:40:
Begin deze week en gisteravond nog eens de Electroverse app geprobeert te gebruiken voor het opladen.

Als het goed is komt binnenkort de laadpas van Electroverse binnen, maar: is dit een bekend probleem?
Dit weekend ook voor het eerst Electroverse gebruikt. De app gaf 0,43/kwh aan, dus ik de kaart er tegenaan, en laden maar. Na het stoppen van de laadsessie brachten ze echter 0,65/kwh in rekening. Zullen ze vast een reden voor hebben gehad, maar de volgende keer gebruik ik een ander.

---

Bij OVO vind ik het vooral jammer dat ze de betaling opbreken in twee transacties. Eerst 5 euro, en dan het restbedrag. Waardoor je twee transacties op je creditkaart hebt, en ook de factuur niet het gehele bedrag toont. Zal eens kijken of dat anders kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakerpip
GateKeaper schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:22:
[...]
Dit weekend ook voor het eerst Electroverse gebruikt. De app gaf 0,43/kwh aan, dus ik de kaart er tegenaan, en laden maar. Na het stoppen van de laadsessie brachten ze echter 0,65/kwh in rekening. Zullen ze vast een reden voor hebben gehad, maar de volgende keer gebruik ik een ander.
ik heb bij meerdere laadpassen/-apps wel eens gehad dat er iets anders in rekening gebracht werd dan in de app stond of dat er een hoeveelheid energie in rekening gebracht is wat onmogelijk is (zoals 30kWh in anderhalf uur laden terwijl mijn auto maar maximaal 11kW op een AC-laadpaal doet).

In alle gevallen werd dit na een berichtje naar de klantenservice hersteld met bijbehorende excuses. Ik heb om die reden wel de gewoonte ontwikkeld om even een screenshot te maken van de laadtarieven die in de app gecommuniceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

@tweakerpip , dat is goed om te weten! Weet je ook of ze je melding dan gebruiken om die paal te fixen, of laten ze het gewoon voor wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
GateKeaper schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:33:
@tweakerpip , dat is goed om te weten! Weet je ook of ze je melding dan gebruiken om die paal te fixen, of laten ze het gewoon voor wat het is?
Weten doe ik dat niet. Ik kan er alleen maar vanuit gaan dat ze als er iets niet goed staat dit corrigeren. Al was het maar omdat het afhandelen van vragen/klachten gewoon reteduur is voor bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

12 juli mijn ShellRecharge pas aangevraagd. Vandaag maar eens contact gelegd om te vragen waar hij blijft. Blijkt het dat ze een storing hebben, waardoor mijn pas niet is verzonden? Ze gaan 't nu handmatig oplossen.

Vraag me nu af of dat wellicht hetzelfde systeem is als OVO, ook die pas lijkt maar niet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:23
Gisteren probeerde ik op de terugweg van mijn vakantie te laden bij een Vattenfall snellader bij de McDonalds Gronsveld in Limburg.
Nederlander als ik ben, checkte ik natuurlijk eerst wat de goedkoopste optie was. Voor zover ik kon zien was dat Northe maar ik kreeg de boel niet aan de praat. Twee keer geprobeerd maar niet gelukt. Althans, sessie werd wel gestart in de app, maar er werd niks geladen. Ik zie dan ook twee sessies van 0 euro in de app. Toen maar InCharge kaart gebruikt en daarmee lukte het wel in één keer.

Doe ik iets fout of zijn anderen hier eerder ook tegenaan gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Mailtje naar Electroverse sturen, krijg je een tegoed van ze op de kaart.
Vaak binnen paar dagen al (positief) antwoord.
Het tarief passen ze soms wel aan, soms niet.
Paar maanden terug stonden er bij sommige laadpunten 2 tarieven vermeld, het hoogste tarief geldt dan.
Laadpas al een flinke tijd niet meer gebruikt dus weet niet of dit is opgelost maar als de app een goedkoper tarief zegt dan dat ze daarna afrekenen krijg je altijd het verschil terug, als tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Stolpert schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:18:
Gisteren probeerde ik op de terugweg van mijn vakantie te laden bij een Vattenfall snellader bij de McDonalds Gronsveld in Limburg.
Nederlander als ik ben, checkte ik natuurlijk eerst wat de goedkoopste optie was. Voor zover ik kon zien was dat Northe maar ik kreeg de boel niet aan de praat. Twee keer geprobeerd maar niet gelukt. Althans, sessie werd wel gestart in de app, maar er werd niks geladen. Ik zie dan ook twee sessies van 0 euro in de app. Toen maar InCharge kaart gebruikt en daarmee lukte het wel in één keer.

Ben het afgelopen tijd niet meer tegengekomen maar gebeurt vaker en zeker niet alleen bij de Mc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Zjanzjak schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

Mailtje naar Electroverse sturen, krijg je een tegoed van ze op de kaart.
Vaak binnen paar dagen al (positief) antwoord.
Het tarief passen ze soms wel aan, soms niet.
Paar maanden terug stonden er bij sommige laadpunten 2 tarieven vermeld, het hoogste tarief geldt dan.
Laadpas al een flinke tijd niet meer gebruikt dus weet niet of dit is opgelost maar als de app een goedkoper tarief zegt dan dat ze daarna afrekenen krijg je altijd het verschil terug, als tegoed.
Haha ik ben juist electroverse aan het gebruiken nu, goedkoper dan Bump (in de meeste gevallen) en voor zover ik kan zien op veel meer laadpalen te gebruiken..
Ben nog niet tegengekomen dat er een verkeerd tarief wordt gerekend..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Dat was snel. Berichtje gestuurd via de in-app chat, en vrijwel gelijk het verschil in tegoed gekregen. Ze hebben ook direct het tarief op de kaart aangepast. Ik zie er nu 0,65/kwh bij staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Stolpert schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:18:

Dat komt vaker voor

De incharge app zelf of pas gebruiken is gewoon de beste oplossing voor hun eigen palen

Zijn al veruit het goedkoopste overal

Voor die max 1 cent verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Laatst online: 09:23
boyette schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:46:
[...]

Dat komt vaker voor

De incharge app zelf of pas gebruiken is gewoon de beste oplossing voor hun eigen palen

Zijn al veruit het goedkoopste overal

Voor die max 1 cent verschil
Behalve bij snelladers, daar was het verschil nu 11ct/kWh. Maar ach, gebruik hun laders toch zo weinig dat het me nu ook weinig boeit. Goed in te weten dat ik niet de enige ben met problemen:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-06 07:36
Hansieo schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

idem dito.
Net als voorbereiden op een mooie reis dubbel plezier voor ons is..
was de EV voorpret ook dubbel plezier.

Dat het laden tóch net even wat meer aandacht nodig heeft op de lange rit,
kan ik ruimschoots wegstrepen tegen het comfortabele EV rijden.

En ja, ook wij zijn verbaasd dat overschakelen naar iets nieuws voor sommige??? mensen niet onderzocht is.

Of dat nu inductie koken vs gas, of L/L wtp vs gasketel, maakt niet uit,
we lezen ons in, zodat we weten wat we kunnen verwachten.

Wellicht dat voor -ons- type mensen die transities altijd meevallen, en voor andere tegen?
Ik denk dat het soort reacties waar jullie op ingaan een uiting is van de volwassenwording van een -voorheen- techonderwerp. Ik zie dat met EV's en met PV's:

EV's waren een fijn tech-onderwerp waarin je kon experimenteren en je de wetenswaardigheden met elkaar kon delen. Deze wereld wordt nu betreden door een ander soort mensen. Dit zijn mensen die een EV kopen:
a) vanuit een onwrikbare verwachting dat het ding zich gedraagt zoals een ICE. Dus instappen, rijden, af en toe tanken laden en door.
b) zich helemaal niet willen inlezen of voorpret hebben over nog iets goedkoper laden en pasjes of trucs. Dat leidt maar af, het is lastig, Waarom is laden zo moeilijk met al die pasjes etc.
c) wellicht zit er ook een verwachting achter dat stroom goedkoper is, en een eV dus hetzelfde soort ding is, maar dan tegen een goedkoper tarief.
Dan krijg je teleurstellingen en mensen die afhaken. Ook als een kWh tarief nog concurrerend is. De rest eromheen is gewoon voor hen niet fijn en het rendement niet wat ze hadden verwacht. Nu een kwestie van afwachten tot de maatschappijen door hebben dat deze groep mensen uiteindelijk de muziek moeten maken en de gehele beleving zal veranderen.

Ik zie ook iets vergelijkbaars (dat andere mensen instappen) met zonnepanelen (PV). Voorheen ook een feestje voor techies: kijken hoeveel kWh per dag wordt opgewekt, zelf aanleggen, wat voor omvormer, wat kan je met batterijen, etc. Dat domein is door de saldering in het domein gekomen van de koopjesjagers en verdieners: 2 stroommeters aanleggen waarbij afname een ander tariefsoort (dynamisch) is dan teruglevering (abbo) en zo duizenden euro's per jaar konden worden verdiend. Ook hier boosheid en teleurstelling, maar nu omdat de energieleveranciers dit verdienmodel hebben gestopt.

Techies zijn gewoon andere consumenten dan de reguliere consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:31
GateKeaper schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:52:
12 juli mijn ShellRecharge pas aangevraagd. Vandaag maar eens contact gelegd om te vragen waar hij blijft. Blijkt het dat ze een storing hebben, waardoor mijn pas niet is verzonden? Ze gaan 't nu handmatig oplossen.

Vraag me nu af of dat wellicht hetzelfde systeem is als OVO, ook die pas lijkt maar niet te komen.
Ik was de mijne kwijtgeraakt en heb woensdag een nieuwe aangevraagd. Op zaterdag zat-ie in de brievenbus.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Heb OVO ook gevraagd of ze toevallig een idee hadden wanneer ik de kaart kan verwachten. Kreeg de volgende reactie:
Unfortunately not, but we have been made aware that some users from abroad noticed a delay in delivery. The reason is unknown really as the cards show to be shipped correctly. Our RFID supplier suggests to wait until Wednesday and if the card is still not there, there might be a reorder needed.
However if your card does arrive, please let us know as well.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
lfah2000 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:04:
[...]

Ik heb een shell pas die ook een vast tarief zou hebben maar dat dus niet heeft. En het vaste tarief dat ik moet betalen voor de paal in mijn straat is 51 cent ipv 31 cent.

De Shell Recharge pas heeft toch vaste tarieven?
  • Bij een AC-lader betaal je € 0,53 per kWh plus € 0,35 starttarief
  • Bij een DC-lader van Shell betaal je € 0,73 per kWh plus € 0,35 starttarief
  • Bij een DC-lader van Shell langs de snelweg betaal je € 0,75 per kWh plus € 0,35 starttarief
  • Bij een DC-lader van een andere aanbieder betaal je € 0,76 per kWh plus € 0,35 starttarief
Alleen bij AC-laders van Community by Shell Recharge is het tarief variabel, omdat de eigenaren zelf het tarief mogen bepalen. De prijzen voor deze laadpalen vind je in de app.

Kortom, een Shell Recharge pas heeft toch echt vaste tarieven. Als je een andere pas met vaste tarieven zoekt, is de pas van Eneco wellicht een optie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBwDC19x_LY-QVqbTpO8iPukup0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xP0ewwGIWweEG3AxkIbqT9Cv.png?f=user_large

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

nathalia schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

[Knip]
Met de toevoeging dat dit geldt voor de particuliere Shell pas. De zakelijke Shell pas gaat uit van CPO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:31
[...]

• Bij een DC-lader van Shell langs de snelweg betaal je € 0,75 per kWh plus € 0,35 starttarief
  • Bij een DC-lader van een andere aanbieder betaal je € 0,76 per kWh plus € 0,35 starttarief
Alleen bij AC-laders van Community by Shell Recharge is het tarief variabel, omdat de eigenaren zelf het tarief mogen bepalen. De prijzen voor deze laadpalen vind je in de app.

Kortom, een Shell Recharge pas heeft toch echt vaste tarieven. Als je een andere pas met vaste tarieven zoekt, is de pas van Eneco wellicht een optie:

[Afbeelding]
Je kunt hier niet spreken van een vast tarief, maar meer van vier vaste tarieven en een variabel tarief ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqDHIs414eYZjdXeiDzvz5wPOeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFg8pmMwdQo2iQRxn3HbXWgz.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de zakelijke pas. De eerste hebben 2 verschillende prijzen (SGZH1 & SGZH2).
Snelladers van Shell zijn € 0,75, Fastnet € 0,69, Ionity € 0,65).

Zoals je ziet is er niks vast aan deze prijzen, en als dat wel zo is betaal je teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
lfah2000 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de zakelijke pas. De eerste hebben 2 verschillende prijzen (SGZH1 & SGZH2).
Snelladers van Shell zijn € 0,75, Fastnet € 0,69, Ionity € 0,65).

Zoals je ziet is er niks vast aan deze prijzen, en als dat wel zo is betaal je teveel.
Tja, ik ben ervan uit gegaan dat het ging om een particuliere Shell Recharge pas. Je gaf namelijk aan "Ik heb een Shell pas die ook een vast tarief zou hebben".

Maar ik zie nu dus dat jij een zakelijke Shell pas hebt... Die heeft inderdaad geen vaste tarieven. Als er tegen jou gezegd is, dat je met deze pas vaste tarieven zou krijgen, dan ben je dus verkeerd voorgelicht...

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:12

Zorian

What the fox?

[...]

[Afbeelding]
Die prijzen zijn toch ook nog eens zonder BTW? Want als ik bij bijvoorbeeld FastNed oplaad betaal ik écht geen 0,69 cent + starttarief, dat ligt na een goeie laadbeurt ruim 20-30% hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
Zorian schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:51:
[...]

Die prijzen zijn toch ook nog eens zonder BTW? Want als ik bij bijvoorbeeld FastNed oplaad betaal ik écht geen 0,69 cent + starttarief, dat ligt na een goeie laadbeurt ruim 20-30% hoger...
De prijzen die bij mij staan zijn incl BTW. Er zijn geen start kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
[...]

Ik neem aan dat je doelt op de tarieven met de Eneco laadpas? Met die pas is het tarief bij een DC-lader van Fastned inderdaad € 0,69 per kWh plus een starttarief van € 0,39. Dit tarief is incl. BTW.

Als je met de Shell Recharge pas voor particulieren gaat laden bij Fastned, dan is het tarief € 0,76 per kWh plus een starttarief van € 0,35. Ook dit tarief is incl. BTW.

Als jij 30% meer betaalt, dan zit je dus rond de € 1,- per kWh. Ik zou dan zeker contact opnemen met de klantenservice van de pas die je gebruikt...

Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjigy
  • Laatst online: 07-10-2024
Bedankt iedereen die reageerde op mijn vragen, en alle andere mensen voor het maken van een onbedoelde maar heel handige berg aan informatie. Duimpjes voor allen :)

Mijn vriendin heeft nu ik geloof twee laadpassen aangevraagd, en we gaan de komende maanden wel kijken welke manieren en passen praktisch werkbaar en betaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
[...]

Ik betaal als particulier toch gewoon 69ct bij Fastned. Direct bij Fastned zonder pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

nathalia schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Ik neem aan dat je doelt op de tarieven met de Eneco laadpas? Met die pas is het tarief bij een DC-lader van Fastned inderdaad € 0,69 per kWh plus een starttarief van € 0,39. Dit tarief is incl. BTW.

Als je met de Shell Recharge pas voor particulieren gaat laden bij Fastned, dan is het tarief € 0,76 per kWh plus een starttarief van € 0,35. Ook dit tarief is incl. BTW.

Als jij 30% meer betaalt, dan zit je dus rond de € 1,- per kWh. Ik zou dan zeker contact opnemen met de klantenservice van de pas die je gebruikt...
Met zowel de Shell als de Tango Electric pas betaal ik terug gerekend 0,93 cent per kwh exclusief startkosten bij FastNed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
Zorian schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Met zowel de Shell als de Tango Electric pas betaal ik terug gerekend 0,93 cent per kwh exclusief startkosten bij FastNed.
Heel bijzonder..
Als ik in de Shell app kijk is het 76 cent bij Fastned en in de app kan je gewoon het tarief zien bij je facturen, dat hoef je niet terug te rekenen..
Maar waarom laad je met een Shell pas bij Fastned....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

yannienl schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:49:
[...]

Heel bijzonder..
Als ik in de Shell app kijk is het 76 cent bij Fastned en in de app kan je gewoon het tarief zien bij je facturen, dat hoef je niet terug te rekenen..
Maar waarom laad je met een Shell pas bij Fastned....
Uh. Hoe anders? Heb gewoon het kaartnummer ingegeven in de Fastned app en hij gooit het daar op. Naast die Shell pas heb ik de Tango Electric pas maar die gebruik ik niet omdat je daar alleen met creditcard kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
Zorian schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:28:
[...]

Uh. Hoe anders? Heb gewoon het kaartnummer ingegeven in de Fastned app en hij gooit het daar op. Naast die Shell pas heb ik de Tango Electric pas maar die gebruik ik niet omdat je daar alleen met creditcard kan betalen.
Je kunt bij fastned met ideal betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

lfah2000 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Je kunt bij fastned met ideal betalen.
Je kan zelfs gewoon je pinpas tegen de paal houden.

OVO doet 62 cent bij fastned, zonder starttarief. Dat alleen is de 2 euro per maand al waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Laatst online: 10:46
Ik heb ook een shell recharge pas (particulier) aangevraagd omdat mijn MTC pas niet in het buitenland werkt. Als je dan op vakantie gaat is het wel fijn om iets achter de hand te hebben.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat toen ik 6 jaar geleden begon met EV rijden en elektrisch laden, de tarieven voor een paal op straat 17 cent waren. Is de stroom over de tijd heen nou zo achterlijk duur geworden? Moeten de investeringen terugverdiend worden of is het gewoon graaierij van de paal en pasaanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:44
GateKeaper schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Je kan zelfs gewoon je pinpas tegen de paal houden.

OVO doet 62 cent bij fastned, zonder starttarief. Dat alleen is de 2 euro per maand al waard.
Nog veel makkelijker is Autocharge activeren, connector aansluiten en het laden begint. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:05:
[...]

Nog veel makkelijker is Autocharge activeren, connector aansluiten en het laden begint. :)
Klopt. Werkt dat ook als je de kaart van een andere partij koppelt? Zeg een tweede ovo kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
GateKeaper schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:07:
[...]

Klopt. Werkt dat ook als je de kaart van een andere partij koppelt? Zeg een tweede ovo kaart?
Dat lijkt mij wel, het is een betaalmiddel en dat staat m.i. los van Autocharge. Voor de zekerheid kun je nog ff de Faq raadplegen. Ik heb zelf mijn bankrekening gekoppeld.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
sahinasappelsap schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:59:
Ik heb ook een shell recharge pas (particulier) aangevraagd omdat mijn MTC pas niet in het buitenland werkt. Als je dan op vakantie gaat is het wel fijn om iets achter de hand te hebben.

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat toen ik 6 jaar geleden begon met EV rijden en elektrisch laden, de tarieven voor een paal op straat 17 cent waren. Is de stroom over de tijd heen nou zo achterlijk duur geworden? Moeten de investeringen terugverdiend worden of is het gewoon graaierij van de paal en pasaanbieders?
De stroom was zeker wat goedkoper, maar ook het kip ei probleem moest worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-06 23:08
PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:05:
[...]

Klopt helemaal, maar helaas ondersteunen lang niet alle EV’s deze mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Is dat echt een fastned dingetje, of zijn er ook al andere apps / palen die dat ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
plattie83 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:16:
[...]

Klopt helemaal, maar helaas ondersteunen lang niet alle EV’s deze mogelijkheid.
Met o.a. de ID3 kan het niet, maar je kan op de site controleren of het met jouw EV wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:02
GateKeaper schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:18:
Is dat echt een fastned dingetje, of zijn er ook al andere apps / palen die dat ondersteunen?
Fastned heeft zijn autocharge, wat basically het mac-adres van de auto aan je account koppelt

Er is ook plug & charge, ISO-15118, wat iets vergelijkbaars doet, maar de communicatie tussen auto en laadpaal is dan "secure" via key exchange mechanisme

Volkswagens hebbgen geen "vast" mac-adres en kunnen dus in ieder geval niet bij fastned terecht voor autocharge. Of plug & charge wel zou kunnen (gaan) werken, geen idee.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:34
Is het normaal dat die charging stats niet worden bijgewerkt? Tweede keer laden en merk dat t beide keren niet wordt bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-dscxYnBt7bFpVT_VwPpIu_ABo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eOhl6usWUDnLBE7TyncjCfb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Tricto schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:12:
Is het normaal dat die charging stats niet worden bijgewerkt? Tweede keer laden en merk dat t beide keren niet wordt bijgewerkt.
Normaal, nee. Maar het gebeurd wel eens. Niet al te druk om maken. Waarschijnlijk krijg je de status update bij 't beëindigen van de sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Gisteren tegenover ons hotel geladen aan een ESB lader in Ierland met de Shell kaart. Mijn kaart van 50five-Numobi werd niet aanvaard.
Tarief was heftig volgens de Shell app met 0,94ct /kwh.
Dit was een 50kW lader en ik heb ca 40 kWh geladen. Vandaag in de app gezien dat ik maar 2,4 kWh moet betalen omdat de laadsessie zogezegd maar 3 min heeft geduurd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:31:
Gisteren tegenover ons hotel geladen aan een ESB lader in Ierland met de Shell kaart. Mijn kaart van 50five-Numobi werd niet aanvaard.
Tarief was heftig volgens de Shell app met 0,94ct /kwh.
Dit was een 50kW lader en ik heb ca 40 kWh geladen. Vandaag in de app gezien dat ik maar 2,4 kWh moet betalen omdat de laadsessie zogezegd maar 3 min heeft geduurd.
en nu?
Je wil alsnog graag de overige 37,6 kw betalen en je wilt weten hoe.. of wat is je vraag precies?
Pagina: 1 ... 167 ... 219 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2