[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:57
GateKeaper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:28:
@gertvdijk,
Dus puur naar de energie gekeken, is elektrisch rijden niet perse goedkoper dan diesel/benzine.
Het is maar hoe je rekent. Mijn vorige C4 haalde de 1 op 14 op benzine niet. Omgerekend is dat 13,5 cent per km.
Nu mijn id3 (uitgaande van winterverbruik) van 17kWh/100 km is naar boven afgerond 5 cent bij openbaar AC laden van 28 cent.

Over een tijdje met mijn dynamisch contract kom ik daar nog ver onder.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Wat ik fijn vind aan de Electroverse app: je kan laadstations aanmerken als favoriet - en als je een auto met Apple Carplay hebt, kan je de app op het autoscherm openen waarbij hij laat zien welk favoriete laadstation bezet is of niet. :)

Dus dan kan ik vanuit werk richting huis rijden en onderweg bepalen naar wel laadstation in de buurt ik ga rijden om op te laden - da's wel heel fijn!
De Shell Recharge app zou dat theoretisch ook moeten kunnen maar is vooral heel goed in crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
vanaalten schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:42:
Wat ik fijn vind aan de Electroverse app: je kan laadstations aanmerken als favoriet - en als je een auto met Apple Carplay hebt, kan je de app op het autoscherm openen waarbij hij laat zien welk favoriete laadstation bezet is of niet. :)
Werkt ook met Android Auto (in de e-Niro). Met fancy 3D-kaartmateriaal waar zelfs bomen op staan getekend. 😂

Wel beetje buggy, maar heeft potentie. Soms krijg ik de foutmelding dat hij geen locatie/GPS heeft en als ik na uitschakelen/weglopen van de auto de Electroverse app open op de telefoon kan ik niets doen behalve de 'receipts' view, verder alleen 'something went wrong'. Een force close van de app op telefoon is dan nodig om hem weer te laten functioneren.

De Android Auto app openen triggert ook een permission check over gegevens van de auto kunnen opvragen. Ik had de hoop iets te kunnen zien wat betreft SoC a la ABRP, maar zie daar niets van terug. Welke gegevens hij dan wel gebruikt van de auto is mij niet duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMyuRBm8CwJs9tV2nhrNvVjB4vI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/X055IK32rov58geyNPeGfEnD.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 10-08-2024 14:56 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Die laadapps zijn gewoon een noodzakelijk kwaad: thuis wordt er gewoon bij de publieke Vattenfall laadpaal geladen voor € 0,336 per kWh. Wanneer de Aldi Süd laadpaal eens werkt, dan kunnen we daar laden voor € 0,29 tijdens de wekelijkse boodschappen in Duitsland. Helaas zijn die laadpalen best wel vaak stuk, wat ik ook totaal niet begrijp. Want ja Duitse degelijkheid?

Maar ze bieden dus een dienst aan: lokken klanten daarmee naar hun winkels, omdat ze zogenaamd iets goeds willen doen voor het klimaat. Alleen vervolgens blijkt die laadpaal maanden lang storing te hebben, waarbij ik mij soms afvraag of mijn telefonisch meldingen doorgezet worden aan een storingsdienst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgXnWH1Vmer7CFVK3dmhizcAWWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzJzafHTLhQztSHw6V9xkqvA.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij staat de Lidl Plus app dus tegenwoordig tussen de laadapps: in Nederland werkt het ondertussen ook zo, alleen die laadtarieven bij Lidl Nederland zijn totaal niet aantrekkelijk. Maar zoals ik al eerder vertelde, je kunt er voor € 0,19 per kWh in het mooie Oostenrijk mee opladen. En in Duitsland € 0,29 per kWh AC, alleen jammer dat je auto er vaak maar een paar uurtjes mag staan. Bij de Aldi Süd staat vaak "parken nur für Kunden" of dergelijke, nou dat ben je dus als je auto aan de laadpaal hangt :+

Wie trouwens zin heeft naar de Belgische kust te gaan: bij Lidl Knokke Heist, kun je lekker goedkoop laden voor € 0,38 per kWh en er is geen parkeerlimiet. Dus ook gratis parkeren: helaas slechts een type 2 aansluiting, want er staat zo'n CCS snellader. Ik zit nu dus op gemiddeld € 0,045 per km aan stroom, dat is vele malen goedkoper dan benzine rijden.

Je betaald in Nederland toch al gauw € 2 per liter voor E10, als je dan gemiddeld 18km/l rijdt zit je op € 0,11 per km. Maar er schijnt vergeten te worden, dat vanwege deze benzine: dat erbij ieder onderhoudsbeurtje weer een injectie reiniger a € 20 bij de benzine gemengd wordt, want een echte autoliefhebber gaat geen E10 tanken. Voor behoudt van zo'n benzinemotor, tank je het beste E5 of E0 zoals Shell V-Power. Dat heeft echter ook zijn meerprijs, maar dan kun je wel nee zeggen tegen die injectie reiniger. Sowieso is het onderhoud duurder bij een ICE.

Maar goed Electroverse, OVO Charge en Vattenfall Incharged zijn de apps/laadpassen die ik gebruik. Alle andere apps, daar zijn de tarieven meestal niet lager van. Nissan Charge heb ik zelfs 0x gebuikt _O- En Podpoint heb ik puur geïnstalleerd, voor als ik ooit de moed heb om met mijn EV naar Engeland te rijden. Daar schijnt het veel erger te zijn met de laadapps en passen, heb ik mij door een Engelsman laten vertellen. Als er al laadpalen zijn....

In Nederland is het eigenlijk gewoon heel goed geregeld en soms klagen wij, omdat het gewoon de nationale hobby is >:) Stja en zelfs al betaal je € 0,50 per kWh, als je rechtervoet een beetje in bedwang houdt en een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km weet te realiseren? Dan zit je op € 7,50 per 100km, oftewel € 0,075 per km. Alleen met een frikandellen auto als de Toyota Aygo ga je op benzine misschien goedkoper rijden. Maar dat is peren met appels vergelijken. Een EV is namelijk veel efficiënter, dan een benzineauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:00
MathiasMetzger schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:29:
Die laadapps zijn gewoon een noodzakelijk kwaad: thuis wordt er gewoon bij de publieke Vattenfall laadpaal geladen voor € 0,336 per kWh. Wanneer de Aldi Süd laadpaal eens werkt, dan kunnen we daar laden voor € 0,29 tijdens de wekelijkse boodschappen in Duitsland. Helaas zijn die laadpalen best wel vaak stuk, wat ik ook totaal niet begrijp. Want ja Duitse degelijkheid?

Maar ze bieden dus een dienst aan: lokken klanten daarmee naar hun winkels, omdat ze zogenaamd iets goeds willen doen voor het klimaat. Alleen vervolgens blijkt die laadpaal maanden lang storing te hebben, waarbij ik mij soms afvraag of mijn telefonisch meldingen doorgezet worden aan een storingsdienst.

[Afbeelding]

Bij mij staat de Lidl Plus app dus tegenwoordig tussen de laadapps: in Nederland werkt het ondertussen ook zo, alleen die laadtarieven bij Lidl Nederland zijn totaal niet aantrekkelijk. Maar zoals ik al eerder vertelde, je kunt er voor € 0,19 per kWh in het mooie Oostenrijk mee opladen. En in Duitsland € 0,29 per kWh AC, alleen jammer dat je auto er vaak maar een paar uurtjes mag staan. Bij de Aldi Süd staat vaak "parken nur für Kunden" of dergelijke, nou dat ben je dus als je auto aan de laadpaal hangt :+

Wie trouwens zin heeft naar de Belgische kust te gaan: bij Lidl Knokke Heist, kun je lekker goedkoop laden voor € 0,38 per kWh en er is geen parkeerlimiet. Dus ook gratis parkeren: helaas slechts een type 2 aansluiting, want er staat zo'n CCS snellader. Ik zit nu dus op gemiddeld € 0,045 per km aan stroom, dat is vele malen goedkoper dan benzine rijden.

Je betaald in Nederland toch al gauw € 2 per liter voor E10, als je dan gemiddeld 18km/l rijdt zit je op € 0,11 per km. Maar er schijnt vergeten te worden, dat vanwege deze benzine: dat erbij ieder onderhoudsbeurtje weer een injectie reiniger a € 20 bij de benzine gemengd wordt, want een echte autoliefhebber gaat geen E10 tanken. Voor behoudt van zo'n benzinemotor, tank je het beste E5 of E0 zoals Shell V-Power. Dat heeft echter ook zijn meerprijs, maar dan kun je wel nee zeggen tegen die injectie reiniger. Sowieso is het onderhoud duurder bij een ICE.

Maar goed Electroverse, OVO Charge en Vattenfall Incharged zijn de apps/laadpassen die ik gebruik. Alle andere apps, daar zijn de tarieven meestal niet lager van. Nissan Charge heb ik zelfs 0x gebuikt _O- En Podpoint heb ik puur geïnstalleerd, voor als ik ooit de moed heb om met mijn EV naar Engeland te rijden. Daar schijnt het veel erger te zijn met de laadapps en passen, heb ik mij door een Engelsman laten vertellen. Als er al laadpalen zijn....

In Nederland is het eigenlijk gewoon heel goed geregeld en soms klagen wij, omdat het gewoon de nationale hobby is >:) Stja en zelfs al betaal je € 0,50 per kWh, als je rechtervoet een beetje in bedwang houdt en een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km weet te realiseren? Dan zit je op € 7,50 per 100km, oftewel € 0,075 per km. Alleen met een frikandellen auto als de Toyota Aygo ga je op benzine misschien goedkoper rijden. Maar dat is peren met appels vergelijken. Een EV is namelijk veel efficiënter, dan een benzineauto.
Deze nog even toevoegen misschien?
https://play.google.com/s...?id=app.ladefuchs.android

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:51

[Afbeelding]

Ik zie steeds meer 50KW laadpalen bij McDonald’s die ook kapot aan het gaan zijn in NL. Drachten, Heerenveen en Joure, drie op een rij. 1 in storing, 1 staat helemaal uit en de ander valt de DC stekker bijna van de kabel af.

De defecte paal in Drachten is al weken offline, maar ik krijg niet het idee dat Vattenfall tijd heeft om die te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:19
krakendmodem schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:30:
[...]

Ik zie steeds meer 50KW laadpalen bij McDonald’s die ook kapot aan het gaan zijn in NL. Drachten, Heerenveen en Joure, drie op een rij. 1 in storing, 1 staat helemaal uit en de ander valt de DC stekker bijna van de kabel af.

De defecte paal in Drachten is al weken offline, maar ik krijg niet het idee dat Vattenfall tijd heeft om die te repareren.
Altijd slechte ervaring met die palen. Vaker stuk dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
krakendmodem schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:30:
[...]

Is de status wel correct aangegeven in de betreffende apps? Als je het van tevoren weet vind ik buiten werking zijn niet zo'n probleem.

Ik zie twee McDonald locaties met snellader in Drachten. Beide beschikbaar waarvan eentje zelfs in gebruik.
https://electroverse.octopus.energy/map/location/1225031
https://electroverse.octopus.energy/map/location/1224215 (in gebruik)

Bij die in Heerenveen lijken er twee palen te staan waarvan 1 onbekende status en 1 beschikbaar. Is dat foutieve info en staat er eigenlijk maar 1 die uit staat?
https://electroverse.octopus.energy/map/location/1225169

Joure zie ik hem ook in gebruik staan gewoon?
https://electroverse.octopus.energy/map/location/1225862

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
gertvdijk schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:43:
[...]

Is de status wel correct aangegeven in de betreffende apps? Als je het van tevoren weet vind ik buiten werking zijn niet zo'n probleem.

Ik zie twee McDonald locaties met snellader in Drachten. Beide beschikbaar waarvan eentje zelfs in gebruik.
https://electroverse.octopus.energy/map/location/1225031
https://electroverse.octopus.energy/map/location/1224215 (in gebruik)

Bij die in Heerenveen lijken er twee palen te staan waarvan 1 onbekende status en 1 beschikbaar. Is dat foutieve info en staat er eigenlijk maar 1 die uit staat?
https://electroverse.octopus.energy/map/location/1225169

Joure zie ik hem ook in gebruik staan gewoon?
https://electroverse.octopus.energy/map/location/1225862
laadpaal in Drachten Bohrlaan is juist het exemplaar wat al weken defect is. Ik werk er vlakbij en af en toe pakte ik even die snellader als ik toch nog ergens heen moet. Vandaag was ik er ook even, scherm is zwart. Vaak al te zien dat er EV’s staan maar zonder de kabel aangesloten.

In de Vattenfall app is de laadpaal wel met onbekende status opgenomen.

Komt mij ook vaak genoeg voor dat het systeem totaal niet bruikbaar is maar wel als actief/online in de app wordt gezien (Heerenveen). En bij die Mac staat ook maar 1 laadpaal met drie aansluitingen. Dus dat lijkt mij Electroverse niet goed te staan.

Joure ben ik al een tijdje niet geweest, die paal functioneerde wel maar de stekker hing er maar half aan, de draden lagen al bloot. Kan inmiddels al weer gerepareerd zijn, maar dat duurde ook weken. Kon wel gebruikt worden, maar het zag er niet echt veilig uit.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 10-08-2024 18:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
@krakendmodem Heb je het al gemeld bij Vattenfall? Als niemand het doet gebeurt er niet zo veel denk ik. Vooral niet bij dat geval met die stekker waar de stroomdraden blootliggen.

[ Voor 12% gewijzigd door pmiddeld op 10-08-2024 18:26 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:39
Dus puur naar de energie gekeken, is elektrisch rijden niet perse goedkoper dan diesel/benzine.
Even een disclaimer bij dit bericht;

Voor jou.
Denk dat jij die ene procent bent van de 100, en 99% dus wel (veel) goedkoper rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:03
@gertvdijk, ik had dus ook verwacht dat elektrisch rijden goedkoper zou zijn dan benzine, maar dat klopt dus niet. Begrijp me niet verkeerd, ik klaag niet, want ik geniet van mijn auto. De rijervaring is het waard. Maar per km was de diesel en zelfs een benzine voordeliger.

Mijn auto (Peugeot e-2008, bouwjaar 2022) heeft een verbruik van ~ 17.5 kWh/100km. Met Shell Recharge zou dat 9,80 per 100 km zijn (0,56/kwh, en we laten de 0,35 per sessie even buiten beschouwing)

Benzineprijs schommelt hier tussen de 1,85 - 1,95, dus neem 9,80 / 1,90 = 5,15 liter/100km. Beetje moderne auto rijdt toch wel 1:20 lijkt mij. Mijn ingeruilde diesel deed zelfs al ~ 4,5/100 (bj 2016).

Snelladen maakt het nog onvoordeliger. Met brandstof kan je snelwegtanken redelijk eenvoudig voorkomen. Met een EV is snelladen voorkomen een stuk moeilijker.

Ik mis nog wat punten in deze argumentatie, namelijk dat de brandstofprijzen tijdelijk verlaagd zijn door accijnskorting die is verlengd voor 2024.
Daartegenover staat dat bij elektrisch laden bij de periodieke aanpassing van de concessieprijzen in veel gevallen de prijsstijgingen van het begin van de Oekraïne oorlog pas in 2024 worden doorberekend. Je mag verwachten dat die met de genormaliseerde energieprijzen bij de volgende prijsaanpassing weer tot prijsdalingen leidt. die zijn ook op meerdere plekken al zichtbaar en mede oorzaak voor de huidige grote prijsverschillen.
Dus kijk even een maand of 5 vooruit en kijk dan wat het structurele prijsverschil is. Zonder accijnskorting en met normale energiemarkt. Mijn inschatting is dat de accijnskorting eraf gaat per 1-1-25 en dat de laadtarieven gemiddeld genomen op termijn gaan zakken richting ca. 0,35ct/kWh (AC).
En wie daar niet op kan wachten kan ook nu al bij de Superchargers van Tesla terecht.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Gelukkig heb ik hier goedkope Vattenfall palen.

Het enige waar ik spijt van heb/beter had moeten uitzoeken was het type laders.
Mijn Renault Zoe heeft een type2 lader. Volgens de verkoper volkomen standaard lader en zou het overal in kunnen.

Jumbo, McDonald, tesla, andere snelladers. Past allemaal niet.
Enkel de 22kWh laders "op straat" kan ik aan laden.
Over het algemeen dikke prima. Maar als je een dagje weg gaat of wat verder weg zou je willen moet je het toch op 1 lading redden. En dan ter plekke bijladen eventueel.
Anders sta je 4uur te wachten.

Daar ga ik met een toekomstige EV wel wat beter op letten. Want nu komen we voor verre uitstapjes en weekendjes weg toch bij de Diesel aan. Ook al zou het wel passen.
Voor vakantie moet ik sowieso met de Megane. Anders kan ik de dakkoffer niet kwijt en mn bagage niet.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:47:

Mijn Renault Zoe heeft een type2 lader. Volgens de verkoper volkomen standaard lader en zou het overal in kunnen.

Over het algemeen dikke prima. Maar als je een dagje weg gaat of wat verder weg zou je willen moet je het toch op 1 lading redden. En dan ter plekke bijladen eventueel.

Daar ga ik met een toekomstige EV wel wat beter op letten. Want nu komen we voor verre uitstapjes en weekendjes weg toch bij de Diesel aan. Ook al zou het wel passen.
Voor vakantie moet ik sowieso met de Megane. Anders kan ik de dakkoffer niet kwijt en mn bagage niet.
Type2 is wel standaard voor AC laden maar niet voor DC laden. Dus blijkbaar is jou een halve waarheid verteld en ben je daardoor misleid. Sta je toch redelijk sterk in een claim richting verkoper als je dit kunt aantonen.
Afhankelijk welk type ZOË te hebt kun je ook nog wel sneller AC laden, ik dacht tot 43kW of zo, maar dat soort palen zijn zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Type connector, bedoel je?

De Renault Zoe is een vreemde eend in de bijt. Er zijn generaties geweest die alleen op 3-fase konden laden, enkelfase werkt niet. Voor thuisladen (granny) heb je dan een groot blok die het voltage van enkelfase omhoog moet pompen. En daarnaast dus helemaal geen snelladen via CCS ondersteunt (de connector met type2 plus DC pinnen dat zo'n beetje standaard is). In plaats daarvan vonden ze het bij Renault een goed idee om 64A 43kW AC erop te zetten. Tja, daar heb je het in de praktijk lastig mee. Er zijn maar heel weinig 43kW AC-laadpalen (22kW is al veel minder gebruikelijk dan 11kW/17kW in veel gebieden).

ev-database toont de Q90 Zoe ook als 22kW AC-lader, en dan onderaan 43kW AC als snelladen. Vreemd, het is volgens mij dezelfde laadtechniek, alleen dubbele stroom. Maar het tekent wel hoe afwijkend het is op dat model. https://ev-database.org/nl/auto/1078/Renault-Zoe-Q90

Anyway, je hebt gewoon een slecht advies gekregen van de verkoper, vind ik, want het is een bekende tekortkoming van de Zoe.

Daarnaast is alleen de Nissan Leaf nog een vreemde met ChaDeMo en het is nog vreemder dat je die nog steeds nieuw kunt kopen in 2024 met die aansluiting.

Verder kan echt elke BEV wel snelladen met CCS en hoef je er buiten die modellen niet echt op te letten als koper kwa afwijkende laadconnector.

Tja, er zijn wel wat Chinese merken die het een goed idee vinden om met een Chinese laadstekker de auto hier te leveren en daar dan een adapter bij te leveren, maar dat zijn echt hele vage uitzonderingen. YouTube: HiPhi Z charging problems with CCS to GB/T adapter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
pmiddeld schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:23:
@krakendmodem Heb je het al gemeld bij Vattenfall? Als niemand het doet gebeurt er niet zo veel denk ik. Vooral niet bij dat geval met die stekker waar de stroomdraden blootliggen.
Ja, van die defecte kabels had ik zelfs foto’s van doorgestuurd naar Vattenfall. De manager van de Mac daar had de noodknop eerst maar ingedrukt, op verzoek van Vattenfall.

Dit kapotte kabel was overigens wel enkele weken terug. Kom niet dagelijks langs Joure anders had ik wel een keertje kunnen kijken of die al gemaakt is.

Heb tot nu toe altijd van defecte laadpalen een melding gedaan. Bij Vattenfall krijg ik zoals ik al aangaf de indruk dat ze er weinig mee doen.

Bij de laadpalen van EVnetNL deed ik altijd braaf een mailtje (aangezien het eerst de enige laadpaal hier in het dorp was) maar daar ging ook weken overheen voordat die weer gefixt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

@eltron goed punt. Ik zit er (nog) niet diep genoeg in, en had geen idee van de concessie.

Begrijp ik het dan goed dat prijzen dus niet dagelijks wijzigen, maar voor een langere termijn vast staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

gertvdijk schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Type connector, bedoel je?

De Renault Zoe is een vreemde eend in de bijt. Er zijn generaties geweest die alleen op 3-fase konden laden, enkelfase werkt niet. Voor thuisladen (granny) heb je dan een groot blok die het voltage van enkelfase omhoog moet pompen. En daarnaast dus helemaal geen snelladen via CCS ondersteunt (de connector met type2 plus DC pinnen dat zo'n beetje standaard is). In plaats daarvan vonden ze het bij Renault een goed idee om 64A 43kW AC erop te zetten. Tja, daar heb je het in de praktijk lastig mee. Er zijn maar heel weinig 43kW AC-laadpalen (22kW is al veel minder gebruikelijk dan 11kW/17kW in veel gebieden).

ev-database toont de Q90 Zoe ook als 22kW AC-lader, en dan onderaan 43kW AC als snelladen. Vreemd, het is volgens mij dezelfde laadtechniek, alleen dubbele stroom. Maar het tekent wel hoe afwijkend het is op dat model. https://ev-database.org/nl/auto/1078/Renault-Zoe-Q90

Anyway, je hebt gewoon een slecht advies gekregen van de verkoper, vind ik, want het is een bekende tekortkoming van de Zoe.

Daarnaast is alleen de Nissan Leaf nog een vreemde met ChaDeMo en het is nog vreemder dat je die nog steeds nieuw kunt kopen in 2024 met die aansluiting.

Verder kan echt elke BEV wel snelladen met CCS en hoef je er buiten die modellen niet echt op te letten als koper kwa afwijkende laadconnector.

Tja, er zijn wel wat Chinese merken die het een goed idee vinden om met een Chinese laadstekker de auto hier te leveren en daar dan een adapter bij te leveren, maar dat zijn echt hele vage uitzonderingen. YouTube: HiPhi Z charging problems with CCS to GB/T adapter
Tja, dat elke andere auto het wel kan behalve de Leaf heb ik vrij weinig aan gezien de zoe al een paar maanden voor de deur staat :+ .
Gelukkig hebben we de diesel auto nog. Maar die kan dus simpelweg niet de deur uit. Terwijl hij fors minder gebruikt wordt en het eigenlijk zonde is dat hij daar wegenbelasting staat te kosten. Maargoed. Wijze les.
eltron schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Type2 is wel standaard voor AC laden maar niet voor DC laden. Dus blijkbaar is jou een halve waarheid verteld en ben je daardoor misleid. Sta je toch redelijk sterk in een claim richting verkoper als je dit kunt aantonen.
Afhankelijk welk type ZOË te hebt kun je ook nog wel sneller AC laden, ik dacht tot 43kW of zo, maar dat soort palen zijn zeldzaam.
43kWh palen kan ik niet veel vinden op de kaart. In het dorp is alles 22kWh. Maar meestal laad hij met 11 naar mijn idee. Hij is in elk geval zelden na 2uur vol.
Prima verder. Want dat is gewoon thuis.

Maar juist voor verre dagjes weg leek snelladen mij erg handig. Dat gaat dus niet.
Denk dat je mogelijk gelijk hebt over de claim. Echter is het enkel mondeling. Dus zie het maar te bewijzen.

En is het verder een hele fijne garage waar ik al 8 jaar kom en ook mijn andere auto onder onderhoud heb. En hoop nog vaak terug te komen wegens snelle service en lekker dichtbij.
Daarnaast ben ik zelf wellicht te laks geweest met advies/praatje te geloven en heb ik niet geheel aan mijn eigen onderzoeksplicht voldaan.

Nogmaals, ik ben erg blij met de auto en het rijd fantastisch. Maar ik zorg bij de volgende dat ik daar alerter op ben. (Er staat een spaarpotje ingesteld om de Megane ook te vervangen. Twijfelen nog enigzins richting welk model. Maar ik vind de renault Scenic of Megane EV beiden wel heel gaaf. Tegen de tijd dat spaarpotje wat gevuld is eens verdiepen en wat proefritjes maken. En connectoren bekijken :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
GateKeaper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:12:
@eltron goed punt. Ik zit er (nog) niet diep genoeg in, en had geen idee van de concessie.

Begrijp ik het dan goed dat prijzen dus niet dagelijks wijzigen, maar voor een langere termijn vast staat?
Over het algemeen hebben gemeenten/provincies/regio's aanbestedingen gedaan waarbij concessies zijn verleend aan CPO's. Daarin zijn meestal ook afspraken gemaakt over de prijzen en aanpassingsmechanismen, meestal met frequentie jaarlijks of concessieperiode, maar kwartaal komt dacht ik ook voor. Ze staan in de meeste concessies voor langere tijd vast en volgen met een flinke timelag de ontwikkelingen op de energiemarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

@eltron verklaard dat dan naar jouw mening ook waarom er zo'n groot prijsverschil zit tussen twee palen die op slechts 100 meter van elkaar af staan?

Concurrentietechnisch zou ik verwachten dat tarieven dicht bij elkaar liggen wanneer palen dicht bij elkaar staan, maar dat lijkt totaal niet het geval.

Gebaseerd op wat jij schrijft, zou het dus kunnen dat de ene paal eerder werd geplaatst, en dat het tarief nog vast stond toen de andere er werd bijgezet die dus wel een nieuw tarief kon vastzetten?

[ Voor 24% gewijzigd door GateKeaper op 10-08-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:19:

43kWh palen kan ik niet veel vinden op de kaart. In het dorp is alles 22kWh. Maar meestal laad hij met 11 naar mijn idee. Hij is in elk geval zelden na 2uur vol.
voor 43kW heb je in NL meestal een triple charger nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2sLAVR7PvuGPrWr1Wi5IQEbhHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L2TKqrqDkN8P1XVPtCsX4hOk.png?f=fotoalbum_large
Die zijn er hier en daar nog wel, maar er komen geen nieuwe bij en er gaan er wel af. Vooral omdat 43kW AC incourant is en chademo ook en de CCS met 50kW eigenlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Laatst online: 13-09 11:04
@gertvdijk, ik had dus ook verwacht dat elektrisch rijden goedkoper zou zijn dan benzine, maar dat klopt dus niet. Begrijp me niet verkeerd, ik klaag niet, want ik geniet van mijn auto. De rijervaring is het waard. Maar per km was de diesel en zelfs een benzine voordeliger.

Mijn auto (Peugeot e-2008, bouwjaar 2022) heeft een verbruik van ~ 17.5 kWh/100km. Met Shell Recharge zou dat 9,80 per 100 km zijn (0,56/kwh, en we laten de 0,35 per sessie even buiten beschouwing)

Benzineprijs schommelt hier tussen de 1,85 - 1,95, dus neem 9,80 / 1,90 = 5,15 liter/100km. Beetje moderne auto rijdt toch wel 1:20 lijkt mij. Mijn ingeruilde diesel deed zelfs al ~ 4,5/100 (bj 2016).

Snelladen maakt het nog onvoordeliger. Met brandstof kan je snelwegtanken redelijk eenvoudig voorkomen. Met een EV is snelladen voorkomen een stuk moeilijker.

Ik heb hier in het Noorden toch wel hele andere prijzen. Thuis laad ik voor 0,24/kwh, op het werk voor 0,18/kwh en bij de superchargers in deze omgeving tussen de 22-28/kwh afhankelijk van het tijdstip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

@realmadridsi klik gerust rond in Leeuwarden. Tesla is inderdaad goedkoop, maar de dichtstbijzijnde zit in Drachten (~ 30 km enkele reis).

De snellader die ik nog wel eens wil pakken, is deze Lidl tijdens het boodschappen doen, kost 0,55 per kwh.

De door jou gequote reactie was een reactie op daarboven met shell recharge tarieven.

Thuis laden kan ik niet, en ik werk zelfstandig/vanuit huis, dus ook kan ik niet bij de baas laden.

In mijn directe omgeving heb ik allego palen (0,627/kwh + 0,276/uur) en park&charge (0,55/kwh + 0,006/uur). Op 800 meter heb ik nog een paal van TotalEnergies voor € 0,386/kwh.

Die laatste is dus waar ik de auto bij voorkeur parkeer.

* prijzen nu net uit de Tap afgelezen. Zie bovenstaande als kennisdeling, en niet als geklaag. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:19:
[...]

Maar juist voor verre dagjes weg leek snelladen mij erg handig. Dat gaat dus niet.
offtopic:
Geheel offtopic? Is het erg als je een uurtje aan een 22kW laadpaal staat? Er vanuit gaande dat die ook daadwerkelijk 22kWh in een uur levert? Als het 11kWh is, dan weet je inderdaad dat hij niet op volle snelheid geladen heeft.

Of het is gewoon helemaal geen 22kW laadpaal, want het is mij al diverse malen opgevallen in de regio Barendrecht dat de 22kW laadpalen die ik gevonden had in de app. In daadwerkelijk waarschijnlijk gewoon 11kW laadpalen waren, dan klopt de informatie niet. Want overdag als de zon schijnt, worden die palen echt niet geknepen. De stroom is dan aanwezig in overvloed.

Maar goed als je dus een 22kW laadpaal weet te vinden: Lidl Duitsland heeft bijvoorbeeld veel CCS snelladers, waar ze bewust de keuze gemaakt hebben voor een exemplaar waar dus ook met 22kW AC geladen kan worden. Jouw ZOE kan dan gewoon met 22kW laden, voor € 0,29 terwijl iemand met een Leaf slechts 6.6kW haalt. Ik weet niet wat je gemiddeld verbruik is? Volgens mij is 12kWh/100km wel haalbaar met een ZOE? Dan laad je in een klein uurtje, dus gewoon 200km bij aan een AC laadpaal.

Kostentechnisch, ben jij dus spekkoper: want alle andere EV's van dat tijdperk zijn bijna allemaal met een phase boordlader uitgerust, dus maximaal 6.6kW. Terwijl jij alle drie de phases kan gebruiken en dus 3x zo snel laadt. Een Dacia Spring, kan volgens mij hooguit 30kW snelladen CCS? Ik denk dat als je een beetje doet plannen, lekker lunchen etc. Auto aan ( goedkope ) AC laadpaal? Dan heb jij je buikje vol en die auto van je, is dan ook bijna vol geladen.

Alleen jammer dat inderdaad op de rustplaatsen, op een enkele na ( ik weet niet precies bij welke Fastned het was? Maar op zo'n 10km van Den Haag, daar staat gewoon zo'n publieke 11kW laadpaal waar je met de Zuid Holland laadpas voor € 0,31 per kWh laadt. En er ligt een burger king: jij lacht het laatste, want die Fastned snellader ( was ) is kapot. En ik stond daar 1x met 3.3kW te laden, om die Fastned snellader kapot was. Echter die publieke laadpaal van 11kW was wel mijn redding.

Weet je ik snap zelf ook niet zo goed, waarom er enkel snelladers bij de rustplaatsen staan: ik snap dat de zakelijke rijders haast hebben, want tijd is geld. Maar ik heb een gezinnetje en als er een Burger King ofzo bij die rustplaats ligt? Dan stoppen wij al gauw voor een uur, zolang kan mijn auto niet aan de snellader blijven. Want zelfs een Leaf is dan allang vol en is dan het kleven....

Een uurtje aan een 22kW AC laadpaal, is dan naar mijn mening een betere optie. Alleen die keuze krijg je niet, want dan zul je de snelweg moeten verlaten. Maar voor jouw is snelladen helaas totaal geen optie. Voor de Leaf heb je nu ook een CHAdeMO naar CCS adapter beschikbaar, dus ze kunnen nu wel aan de CCS snelladers mits je € 1000 dokt voor de experimentele adapter. Ik ben liever niet beta tester, dus ga zo'n adapter niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Misschien begrijp ik je verkeerd. Maar ik kan toch ook niet bij de Lidl Duitsland laden?
CCS is toch ook een andere connector dan de type 2 connector?

Verder is een uurtje prima. Maar dat moet wel ingecalculeerd en duidelijk zijn. En ook dan de beloofde stroom leveren.
En het is inderdaad vaak een dorp in en een vrije paal zoeken. Nu zijn daar allerhande apps voor.
Maar persoonlijk vind ik een pauze van een uur/anderhalf best lang. Zeker als ik ergens in een dorp sta met weinig tot geen faciliteiten op patatzaak henk en Chinees golden city na.

Dan pak ik eerder toch de diesel auto en kom dan 1.5uur eerder thuis. En heb wellicht krap aan iets duurdere brandstof. Maar dat compenseert ruimschoots een uur/anderhalf wachten. Of langer blijven bij 11kWh en compenseert ook de kosten van de (in jouw voorbeeld) burger king.

Snelladen en een bak koffie voor 20 minuten vind ik persoonlijk echt veel meer acceptabel klinken en had ik mij ook enigzins op ingesteld na het verkoop gesprek. Dat blijkt niet zo te zijn.

Al begrijp ik nu van jou dat er dus wel weer adapters zouden moeten zijn om CCS te laden? Wat vaak ook wat sneller is?

Als ik ergens rustig ga dineren is 11kWh natuurlijk prima. Dan zit je zo 2 uur en heb je er weer 22kWh inzitten. Dan kom ik toch weer een aardig stukkie.
Maar de radius vanaf compleet vol is 280km in optimale omstandigheden.
Dus reken met 250.

Ik rijd deze auto gewoon prima op en pak voor alles verder weg dan 200km de diesel. En als ik ter plekke niet kan laden ga ik maximaal 125km.
Met die kilometers aanhouden komt t tot nu toe altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
NightHawk4 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Ja het kleeftarief is belachelijk hoog, en ja het is makkelijk te omzeilen door je auto op tijd te verplaatsen.
Of, als de algehele toestand autorijden niet meer toelaat ;) trek je gewoon de stekker er uit.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
GateKeaper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:35:
[...]
Ik geniet enorm van mijn auto, maar het laden is voor mij reden genoeg om twijfelaars af te raden electrisch te gaan rijden.
Komaan, als je het onderste uit de kan wil hebben en een gierige inslag hebtdan doe je dat; anders kom je met 2 pasjes en je credit card toch eigenlijk overal wel uit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 19:32

koboy

Heb een idee voor een icon

GateKeaper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:54:
@realmadridsi klik gerust rond in Leeuwarden. Tesla is inderdaad goedkoop, maar de dichtstbijzijnde zit in Drachten (~ 30 km enkele reis).

De snellader die ik nog wel eens wil pakken, is deze Lidl tijdens het boodschappen doen, kost 0,55 per kwh.

De door jou gequote reactie was een reactie op daarboven met shell recharge tarieven.

Thuis laden kan ik niet, en ik werk zelfstandig/vanuit huis, dus ook kan ik niet bij de baas laden.

In mijn directe omgeving heb ik allego palen (0,627/kwh + 0,276/uur) en park&charge (0,55/kwh + 0,006/uur). Op 800 meter heb ik nog een paal van TotalEnergies voor € 0,386/kwh.

* prijzen nu net uit de Tap afgelezen. Zie bovenstaande als kennisdeling, en niet als geklaag. 🙂
Vandaag terug gereden van vakantie in Duitsland, 150 op de cruise control als het kon/mocht, gemiddelde snelheid van de stints ruim boven de 100km/h. 733 km in 7u14. Verbruik van de Ioniq 6 was qua laadsessies bij elkaar opgeteld (aangekomen met ongeveer dezelfde lading als bij opladen voor vertrek) 147kWh voor €59.
Dat lukt je niet op benzine of diesel voor die prijs bij die snelheden.
(Edit plus 4 euro voor het Ionity abbo in de aanbieding, de helft van 8 wegens alleen terugweg. Daardoor 39 cent bij de twee Ionity laadsessies, voor vertrek 43 cent op de lokale AC paal met Northe)

Rij nu 1,5 jaar EV, het aantal keren dat ik meer dan 45cent/kWh heb betaald is op 1 hand te tellen, met dank aan alle tips en ervaringen hier. N.B. dit is inclusief snelladen, en geen gebruik van Tesla! En dan hebben we dure Allego en Park&Charge hier in Leiderdorp. Bump doet het leuk op de Park&Charge geloof ik, maar het kan goed dat dat met de overname door Quello (?) nu anders wordt. Allego lukt voor 45 cent icm met Freshmile als je als enige aan de paal staat en direct na voltooien van het laden de auto kunt verplaatsen (prijs per kWh + per minuut). Geloof dat dat ook met Bump kan....

[ Voor 4% gewijzigd door koboy op 10-08-2024 23:35 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
Kom net terug uit Engeland. AC laadpalen zijn echt met een lampje te zoeken. Je bent als toerist toch met name afhankeljk van snelladers. De Tesla Superchargers zijn echter lang niet allemaal open voor andere merken. Verder zijn nogal wat snelladers kleine sites bij benzinepompen met 2 of 3 stalls. En dan werken geen van de 7 pasjes niet, gelukkig dan wel vaak de credit card.. het is allemaal wel gelukt maar het was hier en daar weleven plannen geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
Ik heb getracht mijn huiswerk te doen, maar ik kom er nog niet uit.

Normaalgesproken laad ik thuis, maar heel soms maken we een langere rit en is het handig om de autonavigatie de laadstops in te laten plannen.
Dat kan zomaar bij Fastned zijn en die bieden de optie om middels auto herkenning te laden zonder de app of een pasje te gebruiken.

Ik heb in dit topic alle Fastnet posts gelezen van 2024 en lees dat de laadpas van Freshmile daar het goedkoopst is en ik lees ook “Bij FastNed chargers ben je sowieso voordeliger uit met een abonnement van FastNed zelf”.
Ook las ik: “Voor mij is snelladen met feshmile heel voordelig (iig bij fastned, allego, esso 30cent/kwh+30cent/min)”.
Wat ik ook las is: “maar is het maingau die een vast tarief aan wil bieden in heel Nederland en Fastned te duur vind dus die niet meer aanbiedt”.

Ik heb ook contact gehad met ANWB over de tarieven van Fastnet icm de ANWB laadpas en zij zeggen: “Bij het koppelen van je laadpas aan de Fastned app betaal je het tarief van Fastned, dat standaard hoger ligt vanwege snelladen. Daarnaast wordt er een starttarief per sessie in rekening gebracht, tenzij je een laadpasabonnement hebt, dan kost het 3,99 per maand.”.
Betaal je dat starttarief alleen aan de laadpasaanbieder of betaal je dat ook als je je Fastned app aan je bankrekening koppelt?

Ik ben het een beetje kwijt.

Betaal je bij Fastnet nou minder dan het standaard Fastnet tarief als je een Freshmile pas gebruikt?

Ik kan me zo voorstellen dat de meeste laadpas aanbieders een opslag rekenen op het tarief van Fastned, zodat je bankrekening koppelen aan je Fastned app het goedkoopste is.
Ik heb die vraag neergelegd bij Fastned, maar hun antwoord was: “Dat weten we niet.”.

Maar wat is het nou?

Is het het goedkoopst om je bankrekening te koppelen aan Fastned, of zijn er echt laadpassen die laden bij Fastned goedkoper maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

ASS-Ware schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:32:

Normaalgesproken laad ik thuis, maar heel soms maken we een langere rit en is het handig om de autonavigatie de laadstops in te laten plannen.
Dat kan zomaar bij Fastned zijn en die bieden de optie om middels auto herkenning te laden zonder de app of een pasje te gebruiken.

Ik heb in dit topic alle Fastnet posts gelezen van 2024 en lees dat de laadpas van Freshmile daar het goedkoopst is en ik lees ook “Bij FastNed chargers ben je sowieso voordeliger uit met een abonnement van FastNed zelf”.
Ook las ik: “Voor mij is snelladen met feshmile heel voordelig (iig bij fastned, allego, esso 30cent/kwh+30cent/min)”.
Wat ik ook las is: “maar is het maingau die een vast tarief aan wil bieden in heel Nederland en Fastned te duur vind dus die niet meer aanbiedt”.

Ik heb ook contact gehad met ANWB over de tarieven van Fastnet icm de ANWB laadpas en zij zeggen: “Bij het koppelen van je laadpas aan de Fastned app betaal je het tarief van Fastned, dat standaard hoger ligt vanwege snelladen. Daarnaast wordt er een starttarief per sessie in rekening gebracht, tenzij je een laadpasabonnement hebt, dan kost het 3,99 per maand.”.
Betaal je dat starttarief alleen aan de laadpasaanbieder of betaal je dat ook als je je Fastned app aan je bankrekening koppelt?

Betaal je bij Fastnet nou minder dan het standaard Fastnet tarief als je een Freshmile pas gebruikt?

Ik kan me zo voorstellen dat de meeste laadpas aanbieders een opslag rekenen op het tarief van Fastned, zodat je bankrekening koppelen aan je Fastned app het goedkoopste is.
Ik heb die vraag neergelegd bij Fastned, maar hun antwoord was: “Dat weten we niet.”.

Maar wat is het nou?

Is het het goedkoopst om je bankrekening te koppelen aan Fastned, of zijn er echt laadpassen die laden bij Fastned goedkoper maken?
Wat betreft het ANWB verhaal, dat starttarief steekt de ANWB in de zak als handling fee. Koppel je je bankpas in de Fastned app betaal je alleen het Fastned tarief van 69 cent (of minder met abbo).

Het kan inderdaad goedkoper met Freshmile, maar dan moet je wel stevig kunnen doorladen. Onze Ioniq 6 trekt op een snellaadsessie (tot 80%) gemiddeld 120kW of meer, dan kom je op 45 cent/kWh of minder uit. Nadeel is wel dat je door het rare nummer op de Freshmile pas je niet het automatisch laden bij insteken kunt configureren; je moet dus een pasje of de app gebruiken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
ASS-Ware schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:32:

Maar wat is het nou?

Waarom maak je het jezelf zo verschrikkelijk moeilijk..
Je gaat sporadisch een lange trip maken, wat maken je de kosten dan uit op die trip..
Moet je elke dag snelladen dan is het een ander verhaal..
Download de fastned app, stel je auto in, rij naar een fastned om daar je auto te activeren voor autocharge en be done with it..

Serieus, je hebt het over een af en toe trip, of je dan 56 of 69 cent p/kwh betaalt maakt dan toch geen zak uit.. Stel jij laadt 50kwh, dan hebben we het niet eens over een tientje verschil..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
yannienl schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:49:
[...]

Je gaat sporadisch een lange trip maken, wat maken je de kosten dan uit op die trip..
Download de fastned app, stel je auto in, rij naar een fastned om daar je auto te activeren voor autocharge en be done with it..

Serieus, je hebt het over een af en toe trip, of je dan 56 of 69 cent p/kwh betaalt maakt dan toch geen zak uit.. Stel jij laadt 50kwh, dan hebben we het niet eens over een tientje verschil..
Absoluut een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:59
GateKeaper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:54:

De CPO prijs van Allego is minder: 57 ct/kWh + 25ct/uur. Met een Light boost van OVO à 2 euro/maand kan je daar 10% afhalen. Daarnaast zou ik even de Bump app checken, die rekent ook meestal minder dan de CPO prijs.

Edit: Bump is 62 ct, dus dat is niet meer goedkoper.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

pmiddeld schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:16:
[...]

De CPO prijs van Allego is minder: 57 ct/kWh + 25ct/uur. Met een Light boost van OVO à 2 euro/maand kan je daar 10% afhalen. Daarnaast zou ik even de Bump app checken, die rekent ook meestal minder dan de CPO prijs.

Edit: Bump is 62 ct, dus dat is niet meer goedkoper.
De Allego paal achter mij staat voor 46 ct in Bump, dat scheelt behoorlijk ja. Ook staat er geen prijs per minuut bij. Toont bump die gewoon niet, of wordt die dan inderdaad ook niet in rekening gebracht?

* edit, ah, nee. Die is van qwello. Bij qwello heb ik op 't moment echt geen idee wat ik kwijt ben / welke app ik kan vertrouwen.

Bump geeft inderdaad 62 cent aan voor Allego palen.

[ Voor 13% gewijzigd door GateKeaper op 11-08-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:43:
Misschien begrijp ik je verkeerd. Maar ik kan toch ook niet bij de Lidl Duitsland laden?
Je begrijpt het inderdaad verkeerd: die CCS snelladers van Lidl, hebben twee CCS stekkers. Dus twee autos kunnen snelladen. Maar omdat niet iedereen CCS heeft, zijn veel van deze snelladers ook uitgerust met een type 2 aansluiting. Waar je met je eigen laadkabel dan tot 22kW kunt laden.

Dat Fastned en co dat niet doen, is omdat ze alleen geïnteresseerd zijn in het grote geld. Er zullen waarschijnlijk relatief weinig mensen met type 2 langs de snelweg willen laden, dus daarom wordt het ook niet aangeboden.

Je komt dat soort snelladers ook tegen in België bij de Lidl: waarschijnlijk zullen de triple chargers waar dus met 43kW AC geladen had worden, tot 50kW CHAdeMO en CCS op termijn verdwijnen. Want ik zie nu al regelmatig, dat ze vervangen zijn door een CCS snellader met type 2 aansluiting erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Oooh, OVO is nice! Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:44
GateKeaper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:35:
[...]

Ik begrijp niet dat de overheid hier niet iets aan doet. Ik geniet enorm van mijn auto, maar het laden is voor mij reden genoeg om twijfelaars af te raden electrisch te gaan rijden.
Dat heet de open vrije markt. Als je wilt dat de overheid alles voor je regelt verhuis je toch naar Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:44
Ik houd alles bij wat ik laad. 7 cent per km. En ik heb een dure shell pas. Voor de laadpaal in de straat van 33 cent/kWh rekent shell gewoon 51 cent rn op het werk tegenwoordig ook gewoon 55 cent.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hvc9eYFENfyJlTLLZuBIquZsk00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iApYMqzyqgauLzT7w0dUa4WT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Het valt me op dat Tesla ook niet zo snel is met het herstellen van hun laders.
Bij de SuC in Wavre zijn al minstens een week 4 van de 24 laadpunten defect.
Ze geven het netjes aan, en ik denk dat het nogal mee valt met de bezetting, maar toch.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:20
yannienl schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:49:
[...]

Heb ik ook zo gedaan. Laad bijna altijd thuis en maak in Nederland incidenteel gebruik van snelladers en dan bij voorkeur Fastned omdat ik daar niet met pasjes e.d. hoef te kl**en. Kabel insteken en laden maar. 😊

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MathiasMetzger schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:44:
[...]

Je begrijpt het inderdaad verkeerd: die CCS snelladers van Lidl, hebben twee CCS stekkers. Dus twee autos kunnen snelladen. Maar omdat niet iedereen CCS heeft, zijn veel van deze snelladers ook uitgerust met een type 2 aansluiting. Waar je met je eigen laadkabel dan tot 22kW kunt laden.

Dat Fastned en co dat niet doen, is omdat ze alleen geïnteresseerd zijn in het grote geld. Er zullen waarschijnlijk relatief weinig mensen met type 2 langs de snelweg willen laden, dus daarom wordt het ook niet aangeboden.

Je komt dat soort snelladers ook tegen in België bij de Lidl: waarschijnlijk zullen de triple chargers waar dus met 43kW AC geladen had worden, tot 50kW CHAdeMO en CCS op termijn verdwijnen. Want ik zie nu al regelmatig, dat ze vervangen zijn door een CCS snellader met type 2 aansluiting erbij.
Ah, dank voor de uitleg. Ga er eens op letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

MathiasMetzger schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 00:44:
[...]

Fastned zou ook voor de type 2 aansluiting 69 cent kunnen vragen, dus de redenering van het grote geld gaat niet op. De reden dat er pure CCS laders zijn heeft aan de ene kant te maken met vraag zoals je zelf al aangeeft, maar ook complexiteit van de lader: deze hangt aan het 10kV AC net, een maakt daar (instelbaar) DC van. Voor een type 2 aansluiting moet er een trafo bij om hier 230V AC van te maken.

Je zult de combinatie CCS/type 2 voornamelijk tegenkomen bij laders met een max vermogen van 50kW want deze hangen gewoon aan een hoog amperage 3 fase 230V aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dennis1812 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:43:

Verder is een uurtje prima. Maar dat moet wel ingecalculeerd en duidelijk zijn. En ook dan de beloofde stroom leveren.
En het is inderdaad vaak een dorp in en een vrije paal zoeken. Nu zijn daar allerhande apps voor.
Maar persoonlijk vind ik een pauze van een uur/anderhalf best lang. Zeker als ik ergens in een dorp sta met weinig tot geen faciliteiten op patatzaak henk en Chinees golden city na.

Dan pak ik eerder toch de diesel auto en kom dan 1.5uur eerder thuis. En heb wellicht krap aan iets duurdere brandstof. Maar dat compenseert ruimschoots een uur/anderhalf wachten. Of langer blijven bij 11kWh en compenseert ook de kosten van de (in jouw voorbeeld) burger king.

Snelladen en een bak koffie voor 20 minuten vind ik persoonlijk echt veel meer acceptabel klinken en had ik mij ook enigzins op ingesteld na het verkoop gesprek. Dat blijkt niet zo te zijn.

Al begrijp ik nu van jou dat er dus wel weer adapters zouden moeten zijn om CCS te laden? Wat vaak ook wat sneller is?

Als ik ergens rustig ga dineren is 11kWh natuurlijk prima. Dan zit je zo 2 uur en heb je er weer 22kWh inzitten. Dan kom ik toch weer een aardig stukkie.
Maar de radius vanaf compleet vol is 280km in optimale omstandigheden.
Dus reken met 250.

Ik rijd deze auto gewoon prima op en pak voor alles verder weg dan 200km de diesel. En als ik ter plekke niet kan laden ga ik maximaal 125km.
Met die kilometers aanhouden komt t tot nu toe altijd goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iag1Y1oTuwOUwpOz6Asc0tiPc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5fm4wNjFRa0hcR110AsqOl31.png?f=fotoalbum_large

Als de lader bij de Lidl in Duitsland een Type 2 aansluiting heeft, dan kun je daar ook laden. CSS hebben die twee dikke pinnen onderaan de stekker, die past niet nee.

Ik weet zo niet hoe de laders van Lidl eruit zien, ik zie meerdere modellen als ik snel op google zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
De triple lader die hier bij de LIDL staat (1x CCS [50kW], 1x Chademo en 1x type 2) kan slechts één van de beide snel(lere) laadopties aan: als Chademo in gebruik is kan type 2 wel, maar CCS niet.
CCS en Chademo sluiten elkaar dus uit, maar of dat alleen hier in Emmen zo is....?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
Peter-036 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:22:
De triple lader die hier bij de LIDL staat (1x CCS [50kW], 1x Chademo en 1x type 2) kan slechts één van de beide snel(lere) laadopties aan: als Chademo in gebruik is kan type 2 wel, maar CCS niet.
CCS en Chademo sluiten elkaar dus uit, maar of dat alleen hier in Emmen zo is....?
Klinkt ook als de McDonalds laders.. Bij Lidl ook 2 gereserveerde plekken?
Mensen die het niet weten staan dan vaak een kwartier te kutten om erachter te komen dat het niet werkt en wat doen ze dan vaak, op de noodknop drukken..
Was me tijdje geleden ook overkomen en toen kregen we allebei de kabels niet meer uit de auto, zelfs met de releaseknop in mijn auto niet, moest de klantenservice bellen om ons vrij te geven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

koboy schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Fastned zou ook voor de type 2 aansluiting 69 cent kunnen vragen, dus de redenering van het grote geld gaat niet op. De reden dat er pure CCS laders zijn heeft aan de ene kant te maken met vraag zoals je zelf al aangeeft, maar ook complexiteit van de lader: deze hangt aan het 10kV AC net, een maakt daar (instelbaar) DC van. Voor een type 2 aansluiting moet er een trafo bij om hier 230V AC van te maken.

Je zult de combinatie CCS/type 2 voornamelijk tegenkomen bij laders met een max vermogen van 50kW want deze hangen gewoon aan een hoog amperage 3 fase 230V aansluiting.
Aanvulling hierop, als er een trafo bij moet en je moet per laadplek ook een bepaalde omzet halen op de geleverde kWh, dan kan dat niet uit voor 69 cent. In elk geval niet op A locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
HDoc schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:27:
[...]Kom net terug uit Engeland. AC laadpalen zijn echt met een lampje te zoeken. Je bent als toerist toch met name afhankeljk van snelladers. De Tesla Superchargers zijn echter lang niet allemaal open voor andere merken. Verder zijn nogal wat snelladers kleine sites bij benzinepompen met 2 of 3 stalls. En dan werken geen van de 7 pasjes niet, gelukkig dan wel vaak de credit card.. het is allemaal wel gelukt maar het was hier en daar weleven plannen geblazen.
In dit soort gevallen laad ik meestal met de granny bij huisje of hotel. Was dat geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Azqi schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:02:
[...]

Aanvulling hierop, als er een trafo bij moet en je moet per laadplek ook een bepaalde omzet halen op de geleverde kWh, dan kan dat niet uit voor 69 cent. In elk geval niet op A locaties.
Okay, maar dan zet Fastned toch gewoon een Slowned neer op de 220v aansluiting? Ik snap dat het niet zo makkelijk is, om dat met de snelladers te doen. Een normale 22kW AC laadpaal is tevens vele malen goedkoper, dan een DC snellader.

Maar misschien gaat dat ook wel in de toekomst gebeuren: als de tankstations langs de snelweg sluiten, kunnen wij daar gezellig Slowneds neerzetten. Voor de mensen die geen haast hebben en een hapje willen doen, zonder dat ze een snellader onnodig bezetten. Dit laatste gebeurt veel bij die triple chargers bij McDonalds.... daar zouden ze ook gewoon normale laadpalen neer moeten zetten naar mijn mening.

Voor de rest heb ik er trouwens de ballen verstand van: maar vragen snelladers niet meer van ons stroomnetwerk, dan gewone AC laadpalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:11
MathiasMetzger schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:00:
[...]
Dit laatste gebeurt veel bij die triple chargers bij McDonalds.... daar zouden ze ook gewoon normale laadpalen neer moeten zetten naar mijn mening.
Bij een triple kun gelijktijdig zowel AC als DC laden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien een hele stomme vraag, maar als bijna-EV-rijder snap ik iets niet. Ik was vorige week op een vakantiepark zonder receptie in Zeeland (Nieuwvliet) en daar stond volgens de site van het park(je) een laadpaal, maar die kon ik in geen enkele app terugvinden. Uit interesse eens rondgelopen en inderdaad er staat een paal. Er staat ecotap op, ik heb er auto’s zien laden, maar ik vind hem nergens terug online.

Nu geloof ik wel dat de paal zou werken als ik er een pasje tegenaan houdt, maar hoe kan ik dan achterhalen wat de kosten zijn en welke laadsnelheid beschikbaar is? Of is dat dan weer ecotap-breed?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Ugchel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:01:
Misschien een hele stomme vraag, maar als bijna-EV-rijder snap ik iets niet. Ik was vorige week op een vakantiepark zonder receptie in Zeeland (Nieuwvliet) en daar stond volgens de site van het park(je) een laadpaal, maar die kon ik in geen enkele app terugvinden. Uit interesse eens rondgelopen en inderdaad er staat een paal. Er staat ecotap op, ik heb er auto’s zien laden, maar ik vind hem nergens terug online.

Nu geloof ik wel dat de paal zou werken als ik er een pasje tegenaan houdt, maar hoe kan ik dan achterhalen wat de kosten zijn en welke laadsnelheid beschikbaar is? Of is dat dan weer ecotap-breed?
Pas gebruiken die een app heeft waar je direct afgerekend wordt en dan een paar minuten laden? Kan je zelf omrekenen wat het kost..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk

Sommige palen zijn in sommige apps niet te zien. En soms is het zo erg dat ik een paal zie die ik maar in één of twee apps (van de tien apps ofzo) terugzie. Zeker in Duitsland was het een ramp vond ik. Daar heb ik kunnen laden met een laadpas van een aanbieder die de paal niet in de app had staan. En de app van een andere laadpas toonde hem wel in de app met prijs, maar die pas werd juist geweigerd. 8)7

Ook heb ik bepaalde palen gezien die qua adres goed zijn ingevoerd, maar als locatie op de kaart echt compleet ergens anders staan.

Hier een voorbeeld: deze paal staat volgens het adres in Pijnacker, maar op de kaart staat hij in Honselersdijk. 8)7 Emmastraat 147, Pijnacker, SGZH1-03910, op de site van Equans (laadpaaluitbater) zelf ook fout, dus het gaat al fout bij de bron. https://equanssgzh.evc-net.com/Locations
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPE-zBBylDNPr0k92JVxDKqivKo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/gyxeCqRgr4AMcr46e1QL24eq.png?f=fotoalbum_small

Over het algemeen kan je bij twijfel of geen resultaten een laadpaal het ook vinden met de code op de connector. Sommige apps laten je daarop zoeken en dan kan je om dergelijke fouten heen werken.

Maar om even mee te kijken hier, heb je een adres/locatie van die paal? Wellicht kunnen we even meekijken wat hier aan de hand is. Ook concrete informatie over welke apps je precies hebt gebruikt om hem te vinden als dat kan.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 11-08-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MathiasMetzger schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:00:
[...]

Okay, maar dan zet Fastned toch gewoon een Slowned neer op de 220v aansluiting? Ik snap dat het niet zo makkelijk is, om dat met de snelladers te doen. Een normale 22kW AC laadpaal is tevens vele malen goedkoper, dan een DC snellader.

Maar misschien gaat dat ook wel in de toekomst gebeuren: als de tankstations langs de snelweg sluiten, kunnen wij daar gezellig Slowneds neerzetten. Voor de mensen die geen haast hebben en een hapje willen doen, zonder dat ze een snellader onnodig bezetten. Dit laatste gebeurt veel bij die triple chargers bij McDonalds.... daar zouden ze ook gewoon normale laadpalen neer moeten zetten naar mijn mening.

Voor de rest heb ik er trouwens de ballen verstand van: maar vragen snelladers niet meer van ons stroomnetwerk, dan gewone AC laadpalen?
Een slowned zoals je dat noemt zou kunnen. De 220V aansluiting ligt er waarschijnlijk toch al voor de verlichting. Het is alleen wel inefficiënt gebruik van de dure grond op de snelweg locaties. Op het parkeerterrein in Zell am See bij de Areitbahn staat een 350kW (dacht ik) snellader gebroederlijk naast een normale AC paal.

Voor die triple chargers heb je wat meer nodig dan een goedkope 3x16A aansluiting. Daar heb je wat in de volksmond krachtstroom heet voor nodig, een dure 3x60A of hoger. Hebben supermarkten en de McDonalds die toch al liggen voor de koeling en de friteuses, dus daar kun je dan op meeliften.

Snelladers vragen inderdaad qua piekbelasting meer van het netwerk dan een AC lader. Gemiddeld over het hele net en over langere tijd maakt het niet uit, de kWh-tjes worden geleverd, of het nou snel of langzaam gaat. Volgens mij wordt er wel aan/met accu opslag gewerkt dacht ik om de ergste pieken er uit te kunnen (gaan) halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

gertvdijk schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:26:
[...]

Maar om even mee te kijken hier, heb je een adres/locatie van die paal? Wellicht kunnen we even meekijken wat hier aan de hand is. Ook concrete informatie over welke apps je precies hebt gebruikt om hem te vinden als dat kan.
Het gaat om droompark bad meersee, mettenijedijk 33 in Nieuwvliet. Ik heb gekeken in Chargemap, anwb app, ABRP, easy charging (volgens mij iets van ecotap zelf?) en de webversie van de ecotap kaarten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Ugchel schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:39:
Het gaat om droompark bad meersee, mettenijedijk 33 in Nieuwvliet. Ik heb gekeken in Chargemap, anwb app, ABRP, easy charging (volgens mij iets van ecotap zelf?) en de webversie van de ecotap kaarten…
Dat is een EuroParcs park, met beleggingsobjecten (zo noemen ze het zelf :| ) die worden verhuurd toch? Was het gewoon een wall-box? Mogelijk is dat een paal van iemand privé en staat hij daarom niet op de kaart.

Anyways, ik zie daar ook niets staan met verschillende apps. Het blijft gissen waarom die niet aangemeld staat. Langere tijd buiten werking, de keuze om hem niet publiek aan te melden van de eigenaar, etc. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

gertvdijk schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 21:52:
[...]

Dat is een EuroParcs park, met beleggingsobjecten (zo noemen ze het zelf :| ) die worden verhuurd toch? Was het gewoon een wall-box? Mogelijk is dat een paal van iemand privé en staat hij daarom niet op de kaart.

Anyways, ik zie daar ook niets staan met verschillende apps. Het blijft gissen waarom die niet aangemeld staat. Langere tijd buiten werking, de keuze om hem niet publiek aan te melden van de eigenaar, etc. ...
Dank voor het meekijken. Het is een niet-afgesloten terrein en ik zou het me kunnen voorstellen dat ‘ze’ niet willen dat niet-gasten komen laden. Het is geen wallbox maar echt een paal met twee laadmogelijkheden. Dan is gewoon inpluggen en kijken wat er gebeurt de enige optie 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 17:41

Even navragen bij de receptie of op de website kijken
Ook is er vaak een qr code op de paal waarmee je het tarief kan opvragen

Dat geeft nog altijd geen zekerheid bij de pas die je gaat gebruiken overigens

Of je probeert het een paar minuten en kijkt dan naar de sessie

Je kan bij verschillende apps ook de paal aanmelden of rapporteren zodat het tarief zichtbaar wordt

Als je even mededeeld welke paal het is is dit vast wel op te zoeken

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 12-08-2024 05:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
eltron schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:26:
[...]
In dit soort gevallen laad ik meestal met de granny bij huisje of hotel. Was dat geen optie?
Dat was een optie geweest, ik heb voor nood altijd een granny achteronderin de auto. Er was op 15 min rijden wel een 50 kW lader bij een supermarkt, die heb ik dan maar gebruikt. Bij een rondrit van een dag lang door Schotland was het wel passen en meten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
[...]

Mijn paal staat ‘semi-publiek’.
Je kan er laden met een Shell pas en nog wat anderen, maar die staat niet op kaarten.
Dit is zo gekozen zodat mijn kinderen met hun bedrijfswagen ook hier kunnen laden op kosten van hun werkgevers.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36
[...]

Vorig jaar ook geweest, de meeste passen werkten niet, nergens online de prijs te vinden en uiteindelijk 0,69 per kWh in rekening gebracht. Laden bij de strand parkeerplaatsen was goedkoper (en in overvloed)

Succes ook met de hitte in het huisje! Ik zou vannacht in de auto overnachten :'(

Instant update: je eerdere bericht niet gelezen. Je bent alweer thuis. Ook voor een ervaren EV'er is er niets over te vinden dus. Gelukkig een zeldzaamheid.

[ Voor 11% gewijzigd door Maurice- op 12-08-2024 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

@Dennis1812 Ik denk dat je een nieuwe Zoe zonder CCS optie hebt gekocht. Er zijn inmiddels een aantal nieuwe Zoe's op de markt waarbij de CCS (DC snelladen) aansluiting optioneel is. Vooral bij handelaren die weinig verstand hebben van EV verkopen deze zoe's voor een extra zacht prijsje maar vertellen er niet bij dat je 100% afhankelijk bent van AC laden tot max 22kW en dus niet DC kan snelladen.

Het extra CCS klepje onder de Type2 connector zit dan wel in de neus maar er zit niets achter (geen koperen pinnen in)
Vooral bij import modellen kom je dit tegen. Goed op letten bij de nieuwe Zoe's dus.

De oude modellen Zoe Q210 en Q90 (2011 - 2018) konden nog AC43kW (over Type2) maar deze nieuwe zoe's kunnen AC tot max 22kW waardoor je in veel landen bij geen enkel snellaad station meer terecht kan. In Frankrijk toevallig nog wel, daar heeft elke snellader ook 22kW AC, maar echt snel is dat vooralsnog niet (ongeveer 100km per uur erbij) en bovendien vind je dat in Frankrijk ook op alle reguliere laadpalen.

De verkoper heeft gelijk dat Type2 de standaard is, maar wel de standaard voor regulier laden. Als snelladen nadrukkelijk als optie aan jou verkocht is dan ben je verkeerd voorgelicht. Zoe's die de CCS optie wél hebben kunnen DC 'snel' laden met 50kW, hoewel dat nog niet overhoudt kun je in een uurtje in elk geval zo'n 250km toevoegen, heel iets anders dan die 100km via AC.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH85
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-06 15:21
Wij gaan naar de Ardeche toe met de Enyaq en vouwwagen. Hebben jullie tips qua laadpassen voor onderweg? Bezit nu Anwb en Eflux.

Hoor het graag.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:55
RH85 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:13:
Wij gaan naar de Ardeche toe met de Enyaq en vouwwagen. Hebben jullie tips qua laadpassen voor onderweg? Bezit nu Anwb en Eflux.

Hoor het graag.

Dank voor de reacties!
Voor de reis zou ik Tesla en/of Ionity aanraden. Nette prijzen en het kan al snel uit om even een abonnementje te nemen voor 1 maand.
Het starten gaat met een app.

Voor de volledigheid kan je ook als extra nog een Shell recharge pas aanvragen omdat die ook een grote dekking heeft.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:20
RH85 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:13:

Hoor het graag.

Dank voor de reacties!
Ben in Juni in de Ardèche geweest. Hoofdzakelijk geladen bij Ionity (met 1 maand abo). In het binnenland met de Shell Recharge pas en de Freshmile pas geladen. IECharge is ook een aanrader maar zijn nog niet overal (€ 0,30 kWh).

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartD95
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-08 23:21
Ik kan (op iOS) de Bump Charge app niet meer downloaden. In de store onvindbaar en als je de url opent https://apps.apple.com/fr/app/bump-charge/id1570600332

“Deze app is momenteel niet beschikbaar in jouw land of regio”

Nadeel is dat ik tarieven nu niet kan checken voor het laden. Geen idee of Android Play Store nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
BartD95 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:41:
Ik kan (op iOS) de Bump Charge app niet meer downloaden. In de store onvindbaar en als je de url opent https://apps.apple.com/fr/app/bump-charge/id1570600332

“Deze app is momenteel niet beschikbaar in jouw land of regio”

Nadeel is dat ik tarieven nu niet kan checken voor het laden. Geen idee of Android Play Store nog werkt.
App even verwijderd en in playstore nog gewoon te downloaden voor mij.
Geen idee of het uitmaakt maar ik zie in je link fr, misschien in frankrijk niet te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]

Volgens mij gaat die redenering ook niet (helemaal) op. Op een alpitronic lader is de AC socket een optie van een paar honderd euro. Een eenvoudige business case in elk geval.

Ik denk dat ze er hoofdzakelijk niet voor gekozen hebben zodat mensen niet gaan langzaam laden bij Fastned met hun eigen kabel en de misverstanden die dat destijds opleverde, dat mensen hun Porsche Taycan aan AC aansluiten en dan verbaasd zijn over de lage snelheid. Bovendien duren die laadsessies natuurlijk ook best wel lang altijd, langer dan de gewenste 15-20 minuten waarbij Fastned graag wil dat je weer plek maakt voor de volgende. Dat in combinatie dat 6% van de laadsessies AC was heeft hen ertoe doen besluiten volledig te stoppen met AC, ook al worden er nog altijd auto's geleverd zonder DC techniek.

Ik heb wel eens gepleit om in een hoekje van een Fastned station dan alsnog enkele AC type 2 laadpaaltjes neer te zetten voor o.a. oudere modellen auto's (en vergeet ook de motoren niet) maar Fastned ging daar helaas niet in mee. Allego heeft het nog een tijdje in hun reclame campagne gebruikt ("Bij ons kun je wél met elk voertuig terecht") , met zo'n regenboog thema, maar ook zij zijn daar inmiddels volledig vanaf gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartD95
yannienl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

App even verwijderd en in playstore nog gewoon te downloaden voor mij.
Geen idee of het uitmaakt maar ik zie in je link fr, misschien in frankrijk niet te krijgen?
Het betreft wel een nieuwe installatie (nog nooit eerder gedownload). Misschien dat dat nog verschil maakt.

De url veranderen van fr naar nl werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Hier even getest. Niet beschikbaar in je land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
BartD95 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Het betreft wel een nieuwe installatie (nog nooit eerder gedownload). Misschien dat dat nog verschil maakt.

De url veranderen van fr naar nl werkt helaas niet.
Even afgezien van de link, kijk eens in de appstore zelf op welk land je dit hebt staan en draai je toevallig een vpn of iets?
Anders moet je hem even op NL zetten en geen vpn gebruiken en dan vanuit de appstore zelf downloaden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-08 22:46
[...]

Snelladers worden ook op laagspanning aangesloten. De gelijkrichters krijgen 3 fasen, 400v AC binnen en maken hier vervolgens DC van. Een snellaadstation heeft doorgaans wel een eigen transformatorstation die is aangesloten op het middenspanningsnet.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:26

AlphaRomeo

FP PowerMod
MadMan81 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:32:
[...]
Snelladers worden ook op laagspanning aangesloten. De gelijkrichters krijgen 3 fasen, 400v AC binnen en maken hier vervolgens DC van. Een snellaadstation heeft doorgaans wel een eigen transformatorstation die is aangesloten op het middenspanningsnet.
Aansluitwaarde 630A :o Dat zullen serieus dikke kabels zijn dan tussen dat trafostation en de lader!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
AlphaRomeo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Aansluitwaarde 630A :o Dat zullen serieus dikke kabels zijn dan tussen dat trafostation en de lader!
En dan is dit 'maar' 400kW, bij Megawatt Charging gaat het tot 3,75MW. Ben wel benieuwd of dat ook nog steeds via laagspanning gaat.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MadMan81 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:32:
[...]

Het is maar wat je de aansluiting noemt.....
Even gekeken op de alpitronic website jouw linkje: aansluiting met 2x 300mm² per fase max strand van 33mm². Dat is een doorsnede van ongeveer 2 cm per ader, opgebouwd uit draden van max ongeveer 3mm...... Gelukkig zit dit in de grond, en is het te gevaarlijk voor koperdieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:44
koboy schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:27:
[...]

Klopt helemaal, net als de campingwinkel, de snackbar etc.
Je rol wc papier kost in de campingwinkel ook een euro, een patatje 5 euro en de mayonaise er bij nog een euro. En dan heb je waarschijnlijk schuurpapier en een niet te vreten klef bakkie slappe zooi.
Dit had ook kunnen gebeuren met een flesje wijn op het terras, en was een jaar of 20 geleden veel voorkomende met de mobiele telefoon en later de mobiele data rekening.

Hier gaan gewoon een aantal zaken mis:
- meneer is naïef en koopt iets zonder de prijs te weten
- in toeristische gebieden wordt je financieel uitgekleed als je niet oplet
- meneer heeft zich niet voorbereid qua laden

Je vergeet er nog 1:
- meneer is ook gewoon een jankorgel (maar da's mijn persoonlijke mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartD95
yannienl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:02:
[...]

Even afgezien van de link, kijk eens in de appstore zelf op welk land je dit hebt staan en draai je toevallig een vpn of iets?
Anders moet je hem even op NL zetten en geen vpn gebruiken en dan vanuit de appstore zelf downloaden..
Geen VPN, land staat gewoon ingesteld op Nederland. Ik ben begonnen in de app store zelf te zoeken, helaas is de Bump Charge app daar niet te vinden. Vandaar dat ik Google geprobeerd heb, maar het lijkt niet meer beschikbaar, voor nieuwe downloads tenminste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:41
BartD95 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Geen VPN, land staat gewoon ingesteld op Nederland. Ik ben begonnen in de app store zelf te zoeken, helaas is de Bump Charge app daar niet te vinden. Vandaar dat ik Google geprobeerd heb, maar het lijkt niet meer beschikbaar, voor nieuwe downloads tenminste
Is het niet gewoon deze?

https://apps.apple.com/nl...570600332?platform=iphone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartD95
Bedankt allemaal, nadat ik deze url heb aangeklikt verschijnt hij wel in de app store! Wel vreemd, want de link die ik als eerste postte (met Franse url) werkt nu ineens ook voor mij en komt bij dezelfde app uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:32
eltron schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:30:
[...]

En bij Nieuwerkerk gaat het iets minder hard.
Die werd op 30/4 al gesignaleerd door @LigeTRy maar toen ik er eergisteren langs reed was het nog niet operationeel al stonden de stalls wel op hun plek, maar nog in wit plastic verpakt.
https://supercharge.info/map?siteID=7990 (en in deze link staat dat het nog 40 dagen duurt...)
Deze zou een dezer dagen toch open moeten gaan lijkt mij... Zal er vanavond eens langs rijden om te gaan kijken of heb jij toevallig nog nieuws/iets gezien? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeVre
  • Laatst online: 20:09
Ik probeer via de My Renault app (als Kia eigenaar) de Mobilize laadpas te bestellen maar blijf na het verifiëren van de CC bij het teruggaan naar de app 'hangen' en kan vervolgens niet zien of de CC is geregistreerd. Wel kan ik de reservering van €1,00 op de CC zien (door meerdere pogingen intussen 3 x €1,00). Kan iemand aangeven op welke manier de registratie succesvol is gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RodeVre schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:17:
Ik probeer via de My Renault app (als Kia eigenaar) de Mobilize laadpas te bestellen maar blijf na het verifiëren van de CC bij het teruggaan naar de app 'hangen' en kan vervolgens niet zien of de CC is geregistreerd. Wel kan ik de reservering van €1,00 op de CC zien (door meerdere pogingen intussen 3 x €1,00). Kan iemand aangeven op welke manier de registratie succesvol is gegaan?
Als er een reservering is dan is het toch succesvol zou ik zeggen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeVre
  • Laatst online: 20:09
PeterZ(on) schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Als er een reservering is dan is het toch succesvol zou ik zeggen.
Dat zou ik dan toch ook in de app moeten kunnen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:47
Uit de nieuwsbrief van laadpas top 10
Allego verandert connectietarief naar kleeftarief

Toen Allego op hun AC laadpalen een connectietarief introduceerde, ontstond er direct kritiek. Het connectietarief was bedoeld om laadpaalkleven tegen te gaan, maar voor doodnormale laadsessies van enkele uren moest nu ook een opslag betaald worden. 24/7, dus ook in de nacht. Het bedrag van de opslag was dan wel beperkt tot €0,25/uur, maar daardoor stond het effect ervan ook ter discussie. Je kunt je tenslotte afvragen wie voor €0,25 per uur de auto gaat verplaatsen.

Allego heeft geluisterd naar alle feedback en vanaf 1 september 2024 veranderen de spelregels. Het connectietarief heet nu kleeftarief. Dit kleeftarief geldt voor laadsessies die 4 uur of langer duren, tussen 07.00 en 23.00 en bedraagt €0,05/minuut. (€3,- per uur).

Het idee erachter is dat mensen die de laadpaal gebruiken zoals bedoeld, niet worden geconfronteerd met extra kosten. Ook niet als zij hun auto 's nachts aan de laadpaal laten staan. Als je overdag langer dan 4 uur de laadpaal bezet houdt zul je wel met extra kosten te maken krijgen om je te motiveren de laadpaal weer vrij te maken voor een ander.

Let op, dit tarief is niet van toepassing op Allego palen die vanuit een openbare aanbesteding zijn geplaatst zoals in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. In Allego's app 'Smoov' kun je straks checken of dit ook voor jouw favoriete Allego laadpalen van toepassing is.

Het is onduidelijk of en hoe de verschillende laadpas aanbieders deze kleeftarieven gaan doorberekenen. Er zijn nog geen aanbieders die concrete aankondigingen hierover hebben gedaan.
Blijkbaar hebben ze toch wel een beetje geluisterd naar de klanten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RodeVre schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Dat zou ik dan toch ook in de app moeten kunnen zien?
Ja ik denk het wel. Heb je alle stappen goed doorlopen, account geactiveerd en dat bevestigd gekregen. Bij een succesvolle aanvraag van de pas krijg je bericht je account te activeren en daarna ook bevestiging, en daarna bevestiging over de 1 euro reservering. Dus vier emails heb ik ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:56
RodeVre schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:17:
Je hebt van dit proces 4 e-mails gehad, als het goed is.
2x van Renault ivm account en 2x van Mobilize ivm de pas.

Ik heb overigens eerst de gratis pas aangevraagd (binnen een week thuis) en daarna mijn CC gekoppeld en ga eerdaags het Intense abo activeren.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

JeroenV_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:39:
Uit de nieuwsbrief van laadpas top 10

[...]

Blijkbaar hebben ze toch wel een beetje geluisterd naar de klanten...
En dan kijk je op website van Allego op de kaart naar de prijs van de laadpaal om de hoek en dan staat die op 82cent! Dat noem ik niet naar de klanten luisteren maar ze van achteren nemen met een barkruk!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw2-Yfe8ei29XVCdJUKKGGzMtyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5W1XAYQYyV8txUJlS91siHH.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: in de ANWB app staat nog de oude prijs van 59 cent (=57 cent CPO), maar die zal dus binnenkort wel gesynchroniseerd worden.
Dit is echt een tarief wat van de zotte is want het is zelfs meer dan hun snellaad tarief van 79 cent.

[ Voor 42% gewijzigd door koboy op 13-08-2024 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:42
koboy schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

En dan kijk je op website van Allego op de kaart naar de prijs van de laadpaal om de hoek en dan staat die op 82cent! Dat noem ik niet naar de klanten luisteren maar ze van achteren nemen met een barkruk![Afbeelding]

Edit: in de ANWB app staat nog de oude prijs van 59 cent (=57 cent CPO), maar die zal dus binnenkort wel gesynchroniseerd worden.
Dit is echt een tarief wat van de zotte is want het is zelfs meer dan hun snellaad tarief van 79 cent.
51 cent met OVO, dat is een beetje mijn go-to wanneer het geen supercharger is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 17:50
[...]

En dan kijk je op website van Allego op de kaart naar de prijs van de laadpaal om de hoek en dan staat die op 82cent! Dat noem ik niet naar de klanten luisteren maar ze van achteren nemen met een barkruk!
Bespottelijk tarief inderdaad. Tipje: bij Electroverse staat deze nu op 52 cent/kwh (kennelijk zonder kleef-/blokkeer-/winstmaaktarief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

geraroz schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

51 cent met OVO, dat is een beetje mijn go-to wanneer het geen supercharger is :)
OVO is in de basis toch ook CPO? In elk geval even en screenshot maken voor de zekerheid.
Ik gebruik altijd Freshmile. De paal is zelden dubbel bezet dus dan zit ik op 45 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:42
koboy schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

OVO is in de basis toch ook CPO? In elk geval even en screenshot maken voor de zekerheid.
Ik gebruik altijd Freshmile. De paal is zelden dubbel bezet dus dan zit ik op 45 cent.
Klopt, dit is het tarief met mijn abonnement (light 2 euro per maand) en dan krijg je 10% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Ik snap niks van laadpastop10. Waarom staan shell en anwb zo hoog? Ik heb tot noch toe vrolijk anwb gebruikt voor de meeste sessies. Maar ovo voor langzaam- en freshmile voor snelladen lijkt me de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Rogar schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:57:
[...]

Deze zou een dezer dagen toch open moeten gaan lijkt mij... Zal er vanavond eens langs rijden om te gaan kijken of heb jij toevallig nog nieuws/iets gezien? O-)
Nee, niks gezien, kom wel regelmatig in de buurt, maar vanaf snelweg zie je het niet. Hij is in elk geval ook in de app nog niet zichtbaar, dus ik vermoed dat het ergens op wacht, iets met netcongestie of zo(?), de laders staan er zometeen bijna halfjaar zonder in gebruik te zijn genomen. Maar Elon heeft geloof ik ook bijna al het laadpaalpersoneel ontslagen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 20:17
koboy schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:29:
[...]

Dat is vaak zo, maar soms pakt het anders uit. Zo zijn de SGZH2.0 palen om onduidelijke redenen terug naar het tarief van vorig jaar. En in het buitenland zie ik ook wel eens hele andere tarieven dan het CPO-tarief in de OVO-app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMan81
[...]

En dan kijk je op website van Allego op de kaart naar de prijs van de laadpaal om de hoek en dan staat die op 82cent! Dat noem ik niet naar de klanten luisteren maar ze van achteren nemen met een barkruk![Afbeelding]

Die manier om een tarief aan te geven is ook niet heel duidelijk :F In hun app (Smoov) doen ze dit beter imho. Wat je hier ziet is dus het tarief van 1 kWh + 1h laden. Als je verder klikt zie je dat dit 57cent/kWh + 25cent per uur is. Dat laatste deel gaat dus per 1 september op de schop en betaal je dus alleen extra als je overdag langer dan 4 uur staat te laden.

Cupra Born

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MadMan81 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:29:
[...]

Die manier om een tarief aan te geven is ook niet heel duidelijk :F In hun app (Smoov) doen ze dit beter imho. Wat je hier ziet is dus het tarief van 1 kWh + 1h laden. Als je verder klikt zie je dat dit 57cent/kWh + 25cent per uur is. Dat laatste deel gaat dus per 1 september op de schop en betaal je dus alleen extra als je overdag langer dan 4 uur staat te laden.
Dat scheelt dan weer. Maar ik ben bang dat ze per 1 oktober om het tarief weer omhoog gooien, gewoon omdat het kan (lees: compenseren van het connectie tarief).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Volgens de laadpastop10 nieuwsbrief van augustus is EnBW door de knieën en gaan zij vanaf oktober ook klanten uit andere Europese landen toelaten.
Ik was al laadklant bij EnBW maar nu voor anderen ook mogelijk.

En volgende stap zou wat mij betreft kunnen zijn dat je ook electricy of gas customer kunt worden zodat je van het advantagetarief gebruik kunt maken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 21:32
Ik ben nieuw in de elektrische auto wereld. Met welke app of pas kan ik tegen de laagste kosten laden op een publieke paal van Equans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
grippa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:48:
Ik ben nieuw in de elektrische auto wereld. Met welke app of pas kan ik tegen de laagste kosten laden op een publieke paal van Equans?
Wat heb je zelf al voor onderzoek gedaan? Zijn het Equans SGZH1/SGZH2 palen of heb je bepaalde locaties die je kan delen zodat we concreet kunnen helpen? Als het SGZH1/SGZH2-palen zijn is er genoeg in dit topic te vinden, gebruik de search.

Woon je zelf in een gemeente waar die dingen staan of niet? Dat maakt uit of je een 50five pas kan aanvragen bijvoorbeeld.

Ik woon zelf in Delft en heb voor SGZH1-palen twee opties als goedkoopste: de 50five pas voor regulier €0,31/kWh tarief zonder starttarief, OVO (by Bonnet) voor hetzelfde met evt wat korting via abonnement. En voor SGZH2-palen ligt het allemaal wat hoger en die vermijd ik, maar daarvoor is OVO het goedkoopst met €0,38/kWh zonder abonnement.

Pagina: 1 ... 165 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2