Die laadapps zijn gewoon een noodzakelijk kwaad: thuis wordt er gewoon bij de publieke Vattenfall laadpaal geladen voor € 0,336 per kWh. Wanneer de Aldi Süd laadpaal eens werkt, dan kunnen we daar laden voor € 0,29 tijdens de wekelijkse boodschappen in Duitsland. Helaas zijn die laadpalen best wel vaak stuk, wat ik ook totaal niet begrijp. Want ja Duitse degelijkheid?
Maar ze bieden dus een dienst aan: lokken klanten daarmee naar hun winkels, omdat ze zogenaamd iets goeds willen doen voor het klimaat. Alleen vervolgens blijkt die laadpaal maanden lang storing te hebben, waarbij ik mij soms afvraag of mijn telefonisch meldingen doorgezet worden aan een storingsdienst.
Bij mij staat de Lidl Plus app dus tegenwoordig tussen de laadapps: in Nederland werkt het ondertussen ook zo, alleen die laadtarieven bij Lidl Nederland zijn totaal niet aantrekkelijk. Maar zoals ik al eerder vertelde, je kunt er voor € 0,19 per kWh in het mooie Oostenrijk mee opladen. En in Duitsland € 0,29 per kWh AC, alleen jammer dat je auto er vaak maar een paar uurtjes mag staan. Bij de Aldi Süd staat vaak "parken nur für Kunden" of dergelijke, nou dat ben je dus als je auto aan de laadpaal hangt
Wie trouwens zin heeft naar de Belgische kust te gaan: bij Lidl Knokke Heist, kun je lekker goedkoop laden voor € 0,38 per kWh en er is geen parkeerlimiet. Dus ook gratis parkeren: helaas slechts een type 2 aansluiting, want er staat zo'n CCS snellader. Ik zit nu dus op gemiddeld € 0,045 per km aan stroom, dat is vele malen goedkoper dan benzine rijden.
Je betaald in Nederland toch al gauw € 2 per liter voor E10, als je dan gemiddeld 18km/l rijdt zit je op € 0,11 per km. Maar er schijnt vergeten te worden, dat vanwege deze benzine: dat erbij ieder onderhoudsbeurtje weer een injectie reiniger a € 20 bij de benzine gemengd wordt, want een echte autoliefhebber gaat geen E10 tanken. Voor behoudt van zo'n benzinemotor, tank je het beste E5 of E0 zoals Shell V-Power. Dat heeft echter ook zijn meerprijs, maar dan kun je wel nee zeggen tegen die injectie reiniger. Sowieso is het onderhoud duurder bij een ICE.
Maar goed Electroverse, OVO Charge en Vattenfall Incharged zijn de apps/laadpassen die ik gebruik. Alle andere apps, daar zijn de tarieven meestal niet lager van. Nissan Charge heb ik zelfs 0x gebuikt

En Podpoint heb ik puur geïnstalleerd, voor als ik ooit de moed heb om met mijn EV naar Engeland te rijden. Daar schijnt het veel erger te zijn met de laadapps en passen, heb ik mij door een Engelsman laten vertellen. Als er al laadpalen zijn....
In Nederland is het eigenlijk gewoon heel goed geregeld en soms klagen wij, omdat het gewoon de nationale hobby is

Stja en zelfs al betaal je € 0,50 per kWh, als je rechtervoet een beetje in bedwang houdt en een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km weet te realiseren? Dan zit je op € 7,50 per 100km, oftewel € 0,075 per km. Alleen met een frikandellen auto als de Toyota Aygo ga je op benzine misschien goedkoper rijden. Maar dat is peren met appels vergelijken. Een EV is namelijk veel efficiënter, dan een benzineauto.