Niet vergeten om, mocht je voor 2 euro een light abonnement nemen, even ergens een referral code vandaan te plukken. Iedere app gebruiker heeft er een en dan ontvangen beide kanten eenmalig 9 euro oplaadkrediet.Tricto schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:45:
Even gedownload en wat zie ik tot mijn verbazing. In mijn straat zijn de palen niet 58 maar 38 cent.
is niet toegestaan
[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 07-08-2024 19:04 ]
Zag net in de Shell Recharge app dat je in augustus 20% korting kan krijgen op je laad sessies. Weet niet of ik de korting code mag delen maar staat in de app bij account, acties en kortingen.
Is wel alleen de lijst van laders in de PDF met voorwaarden. Komt er zo te zien op neer dat het alle Shell Recharge snelladers zijn (niet AC). Dan kom je effectief op €0,58-0,60 per kWh uit met die actie.codegro schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:02:
Zag net in de Shell Recharge app dat je in augustus 20% korting kan krijgen op je laad sessies. Weet niet of ik de korting code mag delen maar staat in de app bij account, acties en kortingen.
Wat betreft goede tarieven om te snelladen kom je toch bij Tesla SuC uit nog altijd, denk ik. En daarna Q8/Tango met Electroverse voor €0,49 per kWh. Waarom dat zo'n groot verschil is met Tango's eigen app snap ik niet.
Verder gaat het al snel naar de 60 cent (afgezien van abonnementen of speciale passen van je auto).
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Arthur kreeg rekening van 479,60 euro voor laden auto in Frankrijk: ‘Voelt alsof ik ben opgelicht’
Artikeltje in het AD over laadpaalkosten in het buitenland. Misschien had Arthur zijn auto niet 26 uur aan een laadpaal moeten hangen
Artikeltje in het AD over laadpaalkosten in het buitenland. Misschien had Arthur zijn auto niet 26 uur aan een laadpaal moeten hangen
Zo lang aan de laadpaal is zeker niet netjes, maar dik 400 euro in rekening brengen hiervoor al helemaal niet. Dat is gewoon schandalig.kaanmijo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:33:
Arthur kreeg rekening van 479,60 euro voor laden auto in Frankrijk: ‘Voelt alsof ik ben opgelicht’
"Het is niet zo dat ik de laadpaal bezet hield".. Dan verdien je die boete gewoon..kaanmijo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:33:
Dit is toch niet normaal dat je na 45min laden 30ct per minuut moet betalen voor een AC lader, het kost uren voordat je accu vol. Dat heeft niets meer met blokkeerkosten te maken maar is een "verdienmodel".kaanmijo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:33:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Andere woordkeuze had misschien handig geweest, moet eerlijk zeggen de hoogte van die kosten en de toepassing ervan zijn wel schandalig (30 ct/ per minuut na 45 minuten). Zeker wanneer er nog tig laadpalen beschikbaar zijn.yannienl schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:41:
[...]
"Het is niet zo dat ik de laadpaal bezet hield".. Dan verdien je die boete gewoon..
Het feit dat meneer dit absurd vindt, maar zijn eigen gedrag niet valt ook wel in dezelfde categorie, alsof je je ICE auto normaal gesproken ook 26 uur bij Pomp 9 laat staan nadat je voor een 10'tje getankt hebt.
Ik heb een tijdje terug eens zitten kijken naar laadpalen in Frankrijk in de buurt van ons mogelijke vakantieadres en daar was het overigens ook heel gebruikelijk dat er tijdens het laden al kosten in rekening gebracht werden voor het "bezet houden" van de paal. Het is dus niet zo dat dit zo maar een uitzondering is. Overigens ook allerlei locaties waar je per minuut een bedrag betaalde, en niet per geladen kWh. Maar na 45 minuten al een blokkeertarief is inderdaad wel heel buitensporig.PeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:46:
[...]
Dit is toch niet normaal dat je na 45min laden 30ct per minuut moet betalen voor een AC lader, het kost uren voordat je accu vol. Dat heeft niets meer met blokkeerkosten te maken maar is een "verdienmodel".
[ Voor 37% gewijzigd door TIGER1125 op 08-08-2024 07:55 ]
Lesson learned zeggen we dan, 26 uur en ook nog aan een 50kW paal is asociaal terwijl de auto na 1,5 uur vol zit, dat andere palen vrij zijn doet er niet toe.kaanmijo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:33:
Laatst zat ik eens in België te kijken naar laders in de buurt van St Vith en daar kwam ik ook zulke praktijken tegen met bijvoorbeeld 30ct p/kWh, schappelijk zou je zeggen maar er kwam ook nog 30ct p/min bij. Vanaf de eerste minuut al of na een half uur of zoiets. Zoiets zou gewoon strafbaar moeten zijn want een EV zou je zonder blokkeerkosten gewoon moeten kunnen volladen.TIGER1125 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:46:
[...]
Ik heb een tijdje terug eens zitten kijken naar laadpalen in Frankrijk in de buurt van ons mogelijke vakantieadres en daar was het overigens ook heel gebruikelijk dat er tijdens het laden al kosten in rekening gebracht werden voor het "bezet houden" van de paal. Het is dus niet zo dat dit zo maar een uitzondering is. Overigens ook allerlei locaties waar je per minuut een bedrag betaalde, en niet per geladen kWh. Maar na 45 minuten al een blokkeertarief is inderdaad wel heel buitensporig.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Klopt helemaal, net als de campingwinkel, de snackbar etc.PeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:46:
[...]
Dit is toch niet normaal dat je na 45min laden 30ct per minuut moet betalen voor een AC lader, het kost uren voordat je accu vol. Dat heeft niets meer met blokkeerkosten te maken maar is een "verdienmodel".
Je rol wc papier kost in de campingwinkel ook een euro, een patatje 5 euro en de mayonaise er bij nog een euro. En dan heb je waarschijnlijk schuurpapier en een niet te vreten klef bakkie slappe zooi.
Dit had ook kunnen gebeuren met een flesje wijn op het terras, en was een jaar of 20 geleden veel voorkomende met de mobiele telefoon en later de mobiele data rekening.
Hier gaan gewoon een aantal zaken mis:
- meneer is naïef en koopt iets zonder de prijs te weten
- in toeristische gebieden wordt je financieel uitgekleed als je niet oplet
- meneer heeft zich niet voorbereid qua laden
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Maar bijna niemand heeft meer chademo. Dus eigenlijk is het gewoon een type 2 laadpaal geworden. Na 45 minuten een kleeftarief is dan wel gortig. Doe het dan na een uurtje of 3 ofzo met een maximum van 60 euro. Zou voldoende moeten zijn als afschrikking.edutch schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:10:
[...]
Lesson learned zeggen we dan, 26 uur en ook nog aan een 50kW paal is asociaal terwijl de auto na 1,5 uur vol zit, dat andere palen vrij zijn doet er niet toe.
Overduidelijk is Arthur niet actief in dit topic, anders had hij allang geweten dat je altijd eerst de tarieven moet controleren. Maar toch vind ik het eigenlijk eigen schuld dikke bult, want hij heeft gewoon zitten laadpaal kleven.kaanmijo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:33:
Is al besproken in een ander topic.knakworst schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:27:
[...]
Maar bijna niemand heeft meer chademo. Dus eigenlijk is het gewoon een type 2 laadpaal geworden. Na 45 minuten een kleeftarief is dan wel gortig. Doe het dan na een uurtje of 3 ofzo met een maximum van 60 euro. Zou voldoende moeten zijn als afschrikking.
Het kleeftarief bij de AC paal start pas 45minuten nadat het laden gestopt is.
Dan heb je tijd genoeg gehad, en dat is héél redelijk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik kan het artikel achter een betaalmuur niet lezen. Staat er iets in over wat voor laadpaal en wat voor auto?kaanmijo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:33:
Kan mij bij mijn auto (64kWh) voorstellen dat aan een langzame AC lader (zeg, 2.5kW) het zo 25 uur duurt, als de accu flink leeg is.
Thx, idd stekker type overheen gekeken, blijft dat 26 uur lomp gedrag is.knakworst schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:27:
[...]
Maar bijna niemand heeft meer chademo. Dus eigenlijk is het gewoon een type 2 laadpaal geworden. Na 45 minuten een kleeftarief is dan wel gortig. Doe het dan na een uurtje of 3 ofzo met een maximum van 60 euro. Zou voldoende moeten zijn als afschrikking.
Eens. Maar dan nog zou ik bijvoorbeeld een maximum kleeftarief best redelijk vinden. Voor fout parkeren krijg je (tot op zekere hoogte) ook een vast bedrag aan boete. Ja er zijn apps waar je tarieven kan raadplegen, maar ik begrijp dat niet iedereen dat doet want heel veel EVBox palen is het tarief opzoeken bijvoorbeeld vrij kansloos.Tommie12 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:03:
[...]
Is al besproken in een ander topic.
Bij Tesla superchargers is het goed geregeld:
- krijg je 5 minuten vantevoren een push op je mobiel
- berekenen ze geen kleeftarief bij een lage bezettingsgraad
- wordt eerste keer kwijtgescholden uit coulance
Het gaat om een etron. Hij heeft voor €12,46 aan stroom geladen, wat met de kWh prijs van €0,52 neerkomt op 24kWh.vanaalten schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:10:
[...]
Ik kan het artikel achter een betaalmuur niet lezen. Staat er iets in over wat voor laadpaal en wat voor auto?
Kan mij bij mijn auto (64kWh) voorstellen dat aan een langzame AC lader (zeg, 2.5kW) het zo 25 uur duurt, als de accu flink leeg is.
Nee, er staat: Begint 45 min na het starten van de laadsessie. Dus na 45 min direct betalen.Tommie12 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:03:
[...]
Is al besproken in een ander topic.
Alleen daarboven staat dat maar daar staan geen kosten bij. Daaronder staat per min en daar staan wel kosten bij is en is hier van toepassing.
*knip* Dit is niet de bedoelingvanaalten schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:10:
Ik kan het artikel achter een betaalmuur niet lezen. Staat er iets in over wat voor laadpaal en wat voor auto?
[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 08-08-2024 10:13 ]
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Bij het hotel in Lille waar we aankomend weekend heen gaan, heeft de laadpaal een pittig connectie tarief.
Het gaat om deze laadpaal van Total.
Voor als de link niet werkt, de tarieven zijn: overdag €1,25 per kwartier
en 's nachts tussen 20h en 8h €0,25 per kwartier.
Aangezien onze Ioniq uit 2017 nog een 1-fase lader heeft, en het volledig opladen vrij lang duurt, gaan we waarschijnlijk eerst bij een snellader bijladen vlak voor de bestemming.
Wellicht dat we het laatste stukje bijladen na 20 uur 's avonds.
Heeft iemand ervaringen met een tankpas waarmee dit enigszins goedkoop kan?
Voor als de link niet werkt, de tarieven zijn: overdag €1,25 per kwartier
Aangezien onze Ioniq uit 2017 nog een 1-fase lader heeft, en het volledig opladen vrij lang duurt, gaan we waarschijnlijk eerst bij een snellader bijladen vlak voor de bestemming.
☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant
Hmmm, dan moet de laadpaal wel enorm afgeknepen zijn, rond 1kW, om voor die 24kWh 26 uur nodig te hebben. Da's niet waarschijnlijk, dus vrij zeker een flink deel van die 26 uur onnodig aan de paal gehangen.kaanmijo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:20:
[...]
Het gaat om een etron. Hij heeft voor €12,46 aan stroom geladen, wat met de kWh prijs van €0,52 neerkomt op 24kWh.
Mja, wat mij betreft wel als er een tekort aan laadpalen is. Als normaal er altijd een paar vrij zijn doe je niemand kwaad als je lang onnodig blijft hangen.edutch schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:10:
[...]
Thx, idd stekker type overheen gekeken, blijft dat 26 uur lomp gedrag is.
Je kunt het beste wat verschillende apps proberen en kijken wat het tarief daar is. Als ik dat laadpunt opzoek in de Shell Recharge app bijv, kom je terecht op een tarief van 0,08 ct p/minuut. Dus je betaalt dan alleen voor de tijd en niet voor de stroom.Trokken schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:28:
Bij het hotel in Lille waar we aankomend weekend heen gaan, heeft de laadpaal een pittig connectie tarief.
Voor als de link niet werkt, de tarieven zijn: overdag €1,25 per kwartieren 's nachts tussen 20h en 8h €0,25 per kwartier.
Als het EV-box laadpalen zijn kan het nummer aan de binnenkant van het connector klepje staan.dekoningterijk schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:26:
[...]
Naast bovengenoemd voordeel vind ik het ook fijn dat je geen laadpaalnummer meer hoeft te hebben. De 80 laadpalen bij mij op werk zijn met OVO bijna 40 procent goedkoper dan met diverse andere laadpassen, maar hebben geen nummer op de paal staan. Dus moet ik nu eerst met een andere pas de sessie starten, het nummer zien, de sessie stoppen en dan met OVO verder. Hoop gedoe, kan niet wachten tot de pas er is.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Kunnen laadpaalaanbieders zelf zien of hun paal in storing is eigenlijk? In de buurt staan er enkele die weken, zo niet maanden, lang met een rood lampje branden. (Ik ga ze niet bellen, er zijn andere palen die wel werken
)
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Hier in de buurt kwam dat ook regelmatig voor terwijl alle vergelijkbare palen bezet waren; 's ochtends stond laadpaal al op groen maar laat in de middag/avond stond dezelfde auto er nog steeds. Laatste tijd lijkt dat beter te gaan dus wellicht wordt er meer gehandhaafd?Gunner schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:09:
26 uur je auto laten staan is ook wel een beetje voor hufters.
m'n medelijden is iets verminderd
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XcSQJcbePnOfInQe7AOfEedr.jpg?f=user_large)
Dit is overigens ook een interessante; foutje in de OVO app
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X64ipbjK7PCsuO0FRltlNiOp.jpg?f=user_large)
Ik bedacht mij laatst iets vergelijkbaars nadat ik in Duitsland een DC paal tegenkwam die niet wilde beginnen met laden. Maar feitelijk is dat juist met laadpalen heel mooi geregeld. Als ze al niet zien dat er bovenmatig vaak een storing optreedt bij een bepaalde paal, dan zien ze wel dat de afname via die paal enorm inkakt. Het enige dat zo'n bedrijf hoeft te doen is een paar keer per jaar met een busje langs de palen te rijden die minder opleveren dan de rest en kijken wat er aan de hand is. Eigenlijk is dat dus veel beter dan met bijvoorbeeld een onbemande benzinepomp, die kan maar zo een jaar lang een probleem hebben zonder dat iemand (behalve de eindklant) dat doorheeft.Keiichi schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:34:
Kunnen laadpaalaanbieders zelf zien of hun paal in storing is eigenlijk?
Dat is precies de fout die ik ook al noemde; connectoren staan er dubbel in. gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"ruud1234821 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:40:
Dit is overigens ook een interessante; foutje in de OVO app? Eén laadaansluiting die al 30 dagen bezet is maar tegelijkertijd ook beschikbaar...
[Afbeelding]
Bij die laadpalen lukt laden voor mij via OVO nooit, vermoedelijk een technisch probleem van dezelfde oorzaak met deze twee symptomen. Hopelijk lukt dat wel met de laadpas als die aankomt.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Het is vandaag voor het eerst dat ik dit zie, voorheen toonde OVO voor deze paal het juiste aantal aansluitingen. Meerdere keren succesvol geladen bij deze paal, nog niet geprobeerd of dat nu nog lukt. Even snel gecheckt; ik zie nu twee SGZH1 palen in de directe omgeving waarbij OVO verkeerde aantal aansluitingen weergeeft, gelukkig geldt dat niet voor de paal die ik meestal gebruik, en zijn er nog genoeg andere palen...gertvdijk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:43:
[...]
Dat is precies de fout die ik ook al noemde; connectoren staan er dubbel in. gertvdijk in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
Bij die laadpalen lukt laden voor mij via OVO nooit, vermoedelijk een technisch probleem van dezelfde oorzaak met deze twee symptomen. Hopelijk lukt dat wel met de laadpas als die aankomt.
Heb je dit al bij OVO gemeld?
Mensen, hou bij het laden op vakantie (ook in NL) het aantal kWh in de gaten.
De laadpalen bij Center Parcs het Meerdal lijken grofweg 3x zoveel kWh te rekenen als dat er daadwerkelijk is geladen.
Ik heb dit ondertussen gemeld bij Eneco, de laadpasprovider, en zij gaan er aan mijn kant mee verder. Maar ik heb het vermoeden dat het aan de palen ligt.
/f/image/zSosJQR0t3cJmVjLa0VRIzXY.png?f=fotoalbum_large)
En hieronder staat wat er daadwerkelijk is geladen volgens Tessie (Supercharger even buiten beschouwing laten):
De laadpalen bij Center Parcs het Meerdal lijken grofweg 3x zoveel kWh te rekenen als dat er daadwerkelijk is geladen.
Ik heb dit ondertussen gemeld bij Eneco, de laadpasprovider, en zij gaan er aan mijn kant mee verder. Maar ik heb het vermoeden dat het aan de palen ligt.
/f/image/zSosJQR0t3cJmVjLa0VRIzXY.png?f=fotoalbum_large)
En hieronder staat wat er daadwerkelijk is geladen volgens Tessie (Supercharger even buiten beschouwing laten):
/f/image/UDijBlprlzOM2z1ZXb2bpDvZ.png?f=fotoalbum_large)
Be small, act BIG.
30/30 is een regulier Freshmile tarief (als voorbeeld). Daar is niks mis mee. Houd je als bestuurder ook attent om niet te kleven.PeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:12:
[...]
Laatst zat ik eens in België te kijken naar laders in de buurt van St Vith en daar kwam ik ook zulke praktijken tegen met bijvoorbeeld 30ct p/kWh, schappelijk zou je zeggen maar er kwam ook nog 30ct p/min bij. Vanaf de eerste minuut al of na een half uur of zoiets. Zoiets zou gewoon strafbaar moeten zijn want een EV zou je zonder blokkeerkosten gewoon moeten kunnen volladen.
En in het geval van Arthur: boontje komt om zijn loontje. Hij was na 2 uur wel klaar met laden maar laat de auto toch 26 uur staan, dat is behoorlijk a-sociaal.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ja dit kunnen zij zien al doen niet alle CPO's hier pro-actief iets mee. Soms gebeurt er direct iets, soms moeten ze op een onderdeel wachten of iets waardoor reparatie langer duurt, en er zijn ook CPO's die gewoon niets toen totdat iemand een klacht indient.Keiichi schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:34:
Kunnen laadpaalaanbieders zelf zien of hun paal in storing is eigenlijk? In de buurt staan er enkele die weken, zo niet maanden, lang met een rood lampje branden. (Ik ga ze niet bellen, er zijn andere palen die wel werken)
Laadpaal kleven moet inderdaad worden afgestraft.
Maar de situatie/locatie maakt het wel wat opmerkelijk. Stel je zit op een camping in the middle of nowhere.
De laadpalen die er staan is dan echt alleen voor de camping bewoners. Iemand gaat niet omrijden om even AC te gaan laden. Waarom zou je dan als er veel laadpalen zijn hem niet 1 dagje mogen laten staan.
Ik snap, en ben het eens met de redenatie dat je alleen weet of het druk was toen je het laden startte, en dus niet weet of je er lang kan blijven staan want misschien is het 3 uur later opens wel heel druk.
Maar bij een camping is dat gewoon niet. Als je er al een paar dagen staat en ziet dat het 'laadplein' altijd meer dan 75% leeg is. Er komt niet ineens een EV caravaan die ze allemaal nodig gaat hebben bij een camping.
Prima om er kosten voor te vragen maar op een camping kan je het ook anders doen. Bv, kenteken aan campingplaats koppelen en gewoon dan vragen he je staat er nu al 12 uur, kan je hem verplaatsen.
Aangezien de auto er staat weet je dat ze op de camping zijn dan he
Maar de situatie/locatie maakt het wel wat opmerkelijk. Stel je zit op een camping in the middle of nowhere.
De laadpalen die er staan is dan echt alleen voor de camping bewoners. Iemand gaat niet omrijden om even AC te gaan laden. Waarom zou je dan als er veel laadpalen zijn hem niet 1 dagje mogen laten staan.
Ik snap, en ben het eens met de redenatie dat je alleen weet of het druk was toen je het laden startte, en dus niet weet of je er lang kan blijven staan want misschien is het 3 uur later opens wel heel druk.
Maar bij een camping is dat gewoon niet. Als je er al een paar dagen staat en ziet dat het 'laadplein' altijd meer dan 75% leeg is. Er komt niet ineens een EV caravaan die ze allemaal nodig gaat hebben bij een camping.
Prima om er kosten voor te vragen maar op een camping kan je het ook anders doen. Bv, kenteken aan campingplaats koppelen en gewoon dan vragen he je staat er nu al 12 uur, kan je hem verplaatsen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Wil hier graag even de loftrompet steken voor Bonnet/OVO. Paal hier vlakbij kost normaal gesproken €0,54/kWh. Zij rekenen daar €0,45/kWh voor met hun app. Wel een tijd-fee: na 2 uur €0,97 per uur (€0,02 per minuut). Goeie winst te halen al. Gisterenavond hun laadpas besteld voor €5,50. Toen ik besteld had, kreeg ik daar een maand gratis Boost Lite bij, á €2,-. Maakt de laadpas weer 2 euro goedkoper en ik krijg nu 10% korting op al mijn laadsessies.
Dit maakt de laadpaal hier in de buurt niet €0,54, niet €0,45 maar €0,40/kWh. Nog mooier! Gisteren nog wat surveys ingevuld via hun app waarmee je reward credits kan verdienen. Heeft me €1,97 aan wallet credits opgeleverd, die automatisch worden toegepast bij je laadsessie. Ik heb vorig jaar ook al wat met Bonnet geladen; daar had ik schijnbaar nog wallet credits van over.
All-in, heb ik zojuist opgeladen via de app. Uiteindelijk heb ik voor 33,56kWh een whopping €6,96 moeten betalen. Dat komt neer op ongeveer 20 cent per kWh! Ik heb denk ik nog nooit zo goedkoop publiek kunnen laden. Ook zonder die credits is het nog steeds een mooie deal, maar dit wilde ik toch wel even delen hier.
Dit maakt de laadpaal hier in de buurt niet €0,54, niet €0,45 maar €0,40/kWh. Nog mooier! Gisteren nog wat surveys ingevuld via hun app waarmee je reward credits kan verdienen. Heeft me €1,97 aan wallet credits opgeleverd, die automatisch worden toegepast bij je laadsessie. Ik heb vorig jaar ook al wat met Bonnet geladen; daar had ik schijnbaar nog wallet credits van over.
All-in, heb ik zojuist opgeladen via de app. Uiteindelijk heb ik voor 33,56kWh een whopping €6,96 moeten betalen. Dat komt neer op ongeveer 20 cent per kWh! Ik heb denk ik nog nooit zo goedkoop publiek kunnen laden. Ook zonder die credits is het nog steeds een mooie deal, maar dit wilde ik toch wel even delen hier.
Vrijwel geen enkele paal heeft blauw bord meer, bij sommige laadpalen (of ze werken of niet) wordt nooit geladen. Als ik uitbater van die palen zou zijn, zou ik er wel iets van vinden dat het geen 'gereserveerde' plek isAlphaRomeo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:42:
[...]
Ik bedacht mij laatst iets vergelijkbaars nadat ik in Duitsland een DC paal tegenkwam die niet wilde beginnen met laden. Maar feitelijk is dat juist met laadpalen heel mooi geregeld. Als ze al niet zien dat er bovenmatig vaak een storing optreedt bij een bepaalde paal, dan zien ze wel dat de afname via die paal enorm inkakt. Het enige dat zo'n bedrijf hoeft te doen is een paar keer per jaar met een busje langs de palen te rijden die minder opleveren dan de rest en kijken wat er aan de hand is. Eigenlijk is dat dus veel beter dan met bijvoorbeeld een onbemande benzinepomp, die kan maar zo een jaar lang een probleem hebben zonder dat iemand (behalve de eindklant) dat doorheeft.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Dus dan moet de camping allerlei zaken gaan verzinnen omdat mensen te lui zijn om hun auto weg te zetten? Omgekeerde wereld of niet...Kodess schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:18:
Laadpaal kleven moet inderdaad worden afgestraft.
Ja het kleeftarief is belachelijk hoog, en ja het is makkelijk te omzeilen door je auto op tijd te verplaatsen.

Stukje gewenning waar nog steeds veel EV en Hybride rijders niet mee om kunnen of willen gaan.
Dit soort artikels helpt daar dan wel weer bij
0,46ct/kWh volgens Bump. Deze kan je, zo te zien, gewoon starten met de app.Trokken schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:28:
Voor als de link niet werkt, de tarieven zijn: overdag €1,25 per kwartieren 's nachts tussen 20h en 8h €0,25 per kwartier.
Bump levert geen passen, maar je kan zelf een eigen RFID-kaart (oude OV-kaart ofzo) koppelen in de app. Dat is makkelijker met Android dan iOS, want die laatste is heel kieskeurig in wat 'ie wel en niet via de NFC-chip wil lezen.
Ook voor AC laden?HansAuutB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:58:
[...]
30/30 is een regulier Freshmile tarief (als voorbeeld). Daar is niks mis mee. Houd je als bestuurder ook attent om niet te kleven.
Of de sessie onderbreken en hervatten, dan was meneer of 34 cent of 68 cent extra kwijt geweest (+/-13,50 EUR), volgens mij werkt dat ook.NightHawk4 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Dus dan moet de camping allerlei zaken gaan verzinnen omdat mensen te lui zijn om hun auto weg te zetten? Omgekeerde wereld of niet...
Ja het kleeftarief is belachelijk hoog, en ja het is makkelijk te omzeilen door je auto op tijd te verplaatsen.![]()
Stukje gewenning waar nog steeds veel EV en Hybride rijders niet mee om kunnen of willen gaan.
Afin, ik ben het er mee eens dat het kleeftarief hoog is en vroeg start, maar ik heb zelf ook al meegemaakt dat zonder zo'n tarief men niet de moeite neemt om de auto te verplaatsen. Als je van dagtrips houdt, dan is het wel vervelend als alle palen bezet blijven, ook al zitten deze gasten op de camping/park. Er zijn genoeg accomodaties waar er maar 2 - 6 laadpalen zijn en een veelvoud aan elektrische auto's.
Die zet zichzelf wel als sukkel te kakken zeg.
Ik zou mij in een hoekje stilletjes gaan schamen en de schade als duur leergeld beschouwen.
Deze Arthur zet zelfs in de krant hoe stom hij is geweest.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Inderdaad maar daarom nog even wat nagekeken, blijf dit echt grappig vinden.eltron schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:05:
[...]
Die zet zichzelf wel als sukkel te kakken zeg.
Ik zou mij in een hoekje stilletjes gaan schamen en de schade als duur leergeld beschouwen.
Deze Arthur zet zelfs in de krant hoe stom hij is geweest.
Je zit dus een week of langer op die camping.
En in al die tijd heb je dus niet gekeken hoe laadpalen daar in de buurt werken en wat ze kosten.
De laadpalen staan op het parkeerterrein vooraan de camping, kan dus ook gewoon openbaar geladen worden.
En meer dan een dag van tevoren ga je dan nog 'even' wat laden en laat je je auto 26 uur op die plek staan.
En last but not least....je zit in Zuid-Frankrijk daar is alles t@ringduur
En binnen 10 minuten zat ik al op de site van Ivizia waar het echt wordt weergegeven...
Een beetje tweaker had de app van Ivizia al gedownload om weer 75 cent te besparen
:strip_exif()/f/image/7x5DRMiWACGOoP5Pmj0X1FRy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door NightHawk4 op 08-08-2024 13:15 ]
Je kunt er van vinden wat je wil en had hij maar goed moeten opletten. Maar een AC laadpaal is toch bedoelt om ter plekke je EV op te laden, helemaal en niet een beetje. Maar ik ken geen enkele EV die dat aan AC binnen 45 min voor elkaar krijgt. Blokkeertarieven prima maar het moet wel in verhouding zijn. Als die ingaan nadat er niet meer geladen wordt is dat prima. Maar toch zeker niet midden in de nacht en een maximum bedrag lijkt mij ook redelijk. Die 52ct p/kWh is al niet goedkoop maar die 30ct p/min na 45 min laden schaar ik onder onfatsoenlijk zaken doen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u34DCD8grdDtTvEuMlqCe1SZ.jpg?f=user_large)
Helemaal mee eens. Maar misschien is dit een beetje onbewust gegaan omdat alle laadpalen hier hetzelfde tarief hebben, ook de 50kW snellader?PeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:32:
Je kunt er van vinden wat je wil en had hij maar goed moeten opletten. Maar een AC laadpaal is toch bedoelt om ter plekke je EV op te laden, helemaal en niet een beetje. Maar ik ken geen enkele EV die dat aan AC binnen 45 min voor elkaar krijgt. Blokkeertarieven prima maar het moet wel in verhouding zijn. Als die ingaan nadat er niet meer geladen wordt is dat prima. Maar toch zeker niet midden in de nacht en een maximum bedrag lijkt mij ook redelijk. Die 52ct p/kWh is al niet goedkoop maar die 30ct p/min na 45 min laden schaar ik onder onfatsoenlijk zaken doen.
[Afbeelding]
Cupra Born
Helemaal mee eens, maar bij zo goed als elk vakantiepark, camping, restaurant etc in NL is laden al duur. Gooi daar nog eens de opslag van toeristisch Franse Alpen bovenop, en het verbaast me helemaal niet. Meneer had zeker in Frankrijk beter moeten weten aangezien een (deel)prijs per minuut daar heel gewoon is.PeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:32:
[Afbeelding]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Als ik daar zo even aan reken...stel 50kWh laden, met 11kW in mijn geval, kom ik uit op 5 uur ongeveer, met 4 uur blokkeertarief a 0,30 per minuut, kom ik volgens mij uit op 98 euro.....En zelf daarvan zou ik al diep ongelukkig worden.
Kortom, als het niet absoluut nodig is, daar niet laden.
[ Voor 11% gewijzigd door janne_nl op 08-08-2024 14:07 ]
Precies, ook al volg je keurig de laadetiquette, dan nog ben je een vermogen kwijt.janne_nl schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:07:
Als ik daar zo even aan reken...stel 50kWh laden, met 11kW in mijn geval, kom ik uit op 5 uur ongeveer, met 4 uur blokkeertarief a 0,30 per minuut, kom ik volgens mij uit op 98 euro.....En zelf daarvan zou ik al diep ongelukkig worden.
Wat daar aan de hand is denk ik, men heeft de bijkomende tijdstarief kosten van een snellader genomen i.p.v. aangepaste voor AC laden, want ik kan mij niet indenken dat dit met opzet is gedaan door die camping want ik zou daar dan nooit meer heengaan. Dit is absoluut geen reclame voor de camping.
Je betaalt daar dus ook die extra 30 cent per minuut gedurende de laadsessie. Dan wordt het helemaal zaak om eerst in de laadapp te kijken wat de tarieven zijn.
Overigens moet het dan wel duidelijk zijn waar je naar kijkt. In de MTC app staat er voor Allego laadpaaltarief in Leiden onderstaand. Volgens de website van Allego gaat na 1 uur een connectiviteitstarief van 30 cent in werking. Dat haal je dan weer niet uit de MTC app. Laat staan als je ergens in het buitenland zit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UaYhvnyIkb84csaMdvmL4Dl7.jpg?f=user_large)
Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3
Volgens mij net al duidelijk aangegeven dat dit helemaal niet van de camping is.PeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:14:
[...]
Precies, ook al volg je keurig de laadetiquette, dan nog ben je een vermogen kwijt.
Wat daar aan de hand is denk ik, men heeft de bijkomende tijdstarief kosten van een snellader genomen i.p.v. aangepaste voor AC laden, want ik kan mij niet indenken dat dit met opzet is gedaan door die camping want ik zou daar dan nooit meer heengaan. Dit is absoluut geen reclame voor de camping.
Gewoon een commerciële partij (Ivizia in deze) die laadlocaties op de parkeerplaats bij de camping heeft geplaatst. Weet ook niet of dat parkeerterrein van de camping is.
Weet ook niet of het vrijgeven vaan de energieprijs in Frankrijk hier van toepassing op is.
Volgens mij was alleen aangegeven dat de laadpalen 'op het parkeerterrein vooraan de camping' staan. Zo'n campingeigenaar kan volgens mij prima aan Izivia gevraagd hebben om hier laders neer te zeggen, of in ieder geval het beheer ervan te regelen.NightHawk4 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:20:
[...]
Volgens mij net al duidelijk aangegeven dat dit helemaal niet van de camping is.
Gewoon een commerciële partij (Ivizia in deze) die laadlocaties op de parkeerplaats bij de camping heeft geplaatst. Weet ook niet of dat parkeerterrein van de camping is.
Weet ook niet of het vrijgeven vaan de energieprijs in Frankrijk hier van toepassing op is.
De betreffende locatie: https://chargemap.com/camping-sunelia-les-3-vallees.html
Cupra Born
Nou dat was mij niet echt duidelijk maar is verder ook totaal irrelevant. Of de camping nu de prijs bepaald of IZIVIA is om het even, ik denk dat er een fout is gemaakt want je kunt onmogelijk in 45 min de EV volladen. Overigens schreef jij zelf, "Dus dan moet de camping allerlei zaken gaan verzinnen omdat mensen te lui zijn om hun auto weg te zetten?"NightHawk4 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:20:
[...]
Volgens mij net al duidelijk aangegeven dat dit helemaal niet van de camping is.
Het lijkt erop dat het prijsplan van de 50kW laders in de langzame laadpalen is geladen.PeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:42:
[...]
Nou dat was mij niet echt duidelijk maar is verder ook totaal irrelevant. Of de camping nu de prijs bepaald of IZIVIA is om het even, ik denk dat er een fout is gemaakt want je kunt onmogelijk in 45 min de EV volladen. Overigens schreef jij zelf, "Dus dan moet de camping allerlei zaken gaan verzinnen omdat mensen te lui zijn om hun auto weg te zetten?"
Sorry was iets te scherp met mijn reactie, zo was het niet bedoeldPeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:42:
[...]
Nou dat was mij niet echt duidelijk maar is verder ook totaal irrelevant. Of de camping nu de prijs bepaald of IZIVIA is om het even, ik denk dat er een fout is gemaakt want je kunt onmogelijk in 45 min de EV volladen. Overigens schreef jij zelf, "Dus dan moet de camping allerlei zaken gaan verzinnen omdat mensen te lui zijn om hun auto weg te zetten?"

En je hebt gelijk misschien vraagt de camping wel een deel als het hun terrein is, weet ik ook niet.
En die reactie was op een andere reactie waar men het probleem bij de camping neer wilde leggen.
[knip]
Naast hun eigen laadnetwerk hebben ze ook eigen laadpas waarbij ze vrij veel per minuut rekenen...
Wel een heel stuk minderTarif avec Pass IZIVIA info
Puissance maximale 22kW. 0,605€/kWh + entre 07h-23h, 0€/min pendant 3h puis 0,099€/min.
In Barcelona rekenen ze al na een kwartier 5,5 cent per minuut...
Tarif avec Pass IZIVIA info
0.382€/kWh + Une fois la charge terminée : 15 min à 0€/min puis 0.055€/min
[ Voor 6% gewijzigd door NightHawk4 op 08-08-2024 15:19 ]
Enfin, het moraal van het verhaal is helder, controleer voor je gaat laden altijd de prijs.
Precies. Er worden hier een aantal zaken over het hoofd gezien. Allereerst de etiquette om je auto even weg te halen na een paar uur, ongeacht hoeveel palen er zijn.PeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:20:
Enfin, het moraal van het verhaal is helder, controleer voor je gaat laden altijd de prijs.
Daarnaast even een check als je zo op de kosten bent, chargeprice.app is een prima hulpmiddel.
Op de camping waar ik in Oostenrijk twee weken geleden was waren er slechts twee palen en haalde iedereen gelukkig steeds weer snel de wagens weg. Ik heb daar via een sloveense aanbieder geladen voor 30 cent per kWh, dit ging overigens ook tegen een tarief per minuut.
Via Shell Recharge zou dit meer dan een euro per kWh zijn geweest. Even checken loont dus al snel.
Ik probeer zo af en toe eens onze Ampera-E bij een Tesla Supercharger te laden. Dat heb ik een tijd terug (toen het nog niet zo lang kon) probleemloos gedaan.
Echter vorig jaar en dit jaar (het komt maar een paar keer voor) lukt het steeds niet.
Ik heb de app, doorloop de stappen en hij begint dan succesvol met laden. Vervolgens stopt hij weer na een tientallen seconde. En als ik dan een andere Supercharger pak, gebeurt er precies hetzelfde.
Daarna rij ik dan naar een andere snellader die er naast staat (Allego ofzo, iets wat 2 tot 3 keer zo duur is) en dat werkt allemaal wel gewoon.
Het lijkt in ieder geval een software ding te zijn, en de betaling info (credit card) is nog steeds goed.
Hij zegt alleen maar dat hij weer gestopt is.
Het zou ook aan de auto kunnen liggen, maar die laadt dus prima op bij andere snelladers, en het heeft eerder ook gewerkt.
Iemand een suggestie waar ik naar kan kijken?
Echter vorig jaar en dit jaar (het komt maar een paar keer voor) lukt het steeds niet.
Ik heb de app, doorloop de stappen en hij begint dan succesvol met laden. Vervolgens stopt hij weer na een tientallen seconde. En als ik dan een andere Supercharger pak, gebeurt er precies hetzelfde.
Daarna rij ik dan naar een andere snellader die er naast staat (Allego ofzo, iets wat 2 tot 3 keer zo duur is) en dat werkt allemaal wel gewoon.
Het lijkt in ieder geval een software ding te zijn, en de betaling info (credit card) is nog steeds goed.
Het zou ook aan de auto kunnen liggen, maar die laadt dus prima op bij andere snelladers, en het heeft eerder ook gewerkt.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn Ampera-E. Ooit bij de tesla supercharger in Meerkerk zonder probleem geladen. Eind Juni in krefeld bij supercharger willen laden hetzelfde probleem en uiteindelijk ook maar bij Allego geladen. Ligt het misschien aan de chargers? Want de palen waren wel verschillend.!null schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:05:
Ik probeer zo af en toe eens onze Ampera-E bij een Tesla Supercharger te laden. Dat heb ik een tijd terug (toen het nog niet zo lang kon) probleemloos gedaan.
Heb je ooit nog wel succesvol kunnen laden bij Tesla? Of nooit meer succesvol?CrazyMinded schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:08:
[...]
Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn Ampera-E. Ooit bij de tesla supercharger in Meerkerk zonder probleem geladen. Eind Juni in krefeld bij supercharger willen laden hetzelfde probleem en uiteindelijk ook maar bij Allego geladen. Ligt het misschien aan de chargers? Want de palen waren wel verschillend.
Ik heb verder geen idee van welk type Supercharger ik dan heb, misschien dat sommige (oudere?) types wel werken.
Na Krefeld heb ik niet meer geladen bij Tesla. Na wat snel onderzoek is die in Meerkerk een V2 in die in Krefeld een V4. Dat is het enige verschil wat ik weet.!null schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:13:
[...]
Heb je ooit nog wel succesvol kunnen laden bij Tesla? Of nooit meer succesvol?
Ik heb verder geen idee van welk type Supercharger ik dan heb, misschien dat sommige (oudere?) types wel werken.
Ik gok dat het door een software update van Tesla komt. Voor nieuwe auto's moeten ze dat ook doen. Misschien eens een berichtje naar Tesla er aan wagen.
Wat bedoel je, voor nieuwe auto's moeten ze dat ook doen?PeterZ(on) schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:21:
[...]
Ik gok dat het door een software update van Tesla komt. Voor nieuwe auto's moeten ze dat ook doen. Misschien eens een berichtje naar Tesla er aan wagen.
Ik heb dat wel eens voorbij horen komen in een video, weet niet meer precies. Zou over die 800V auto's kunnen zijn. Ik ben daar verder niet in thuis, was een ingeving. Eerst wel kunnen laden en nu niet en meerdere niet, dan zou ik het in die hoek zoeken.!null schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:28:
[...]
Wat bedoel je, voor nieuwe auto's moeten ze dat ook doen?
Ik heb dit jaar tijdens onze vakantie naar Noord-Spanje met onze Ampera-e ook enkele keren geladen bij een Tesla Supercharger. Ik had tevoren ook even in de Ampera-e groep op Facebook gevraagd en daar waren wisselende ervaringen (en verwarring over de verschillende v2/v3/v4 Superchargers).!null schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:05:
...
De eerste Supercharger in Noord-Spanje (Reocin) was een oudere v2 met dubbele stekkers. Daar ging het opladen prima al was het wel krap aan met de korte laadkabel. Een weekje later bij Lugones (v3 met enkele stekker) ook zonder problemen kunnen laden.
Op de terugweg mislukte een laadpoging bij een nieuwere v4 Supercharger (met de hogere laadstations en langere kabels) in Hernani (bij San Sebastian), de auto gaf een foutmelding "Kan niet opladen, gebruik de standaard laadkabel". Nog een keer opnieuw geprobeerd en ook bij een andere laadpaal maar dat hielp allemaal niks. Dus toen hebben we maar in een dorpje verderop bij een Endesa snellader geladen. Vervolgens ging het opladen bij twee v3 Superchargers in Frankrijk (Bègles bij Bordeaux en Angoulême) weer zonder problemen.
Op de laatste dag van onze terugreis probeerden we te laden bij de Supercharger bij Bourg-Achard bij Rouen, maar bij deze v3 lader lukte het ook niet. Ook daar nog weer een andere laadpaal geprobeerd maar helaas. Dus daar maar uitgeweken naar een nabijgelegen Powerdot snellader.
In Nederland heb ik deze week nog even wat bijgeladen bij de Tesla v4 Supercharger in Harderwijk, en dat werkte prima (al bleef de app op 'initialiseren' hangen).
Samen met de ervaringen van anderen herken ik dus wel dat het vaak wel lukt maar soms ook niet, maar ik kan er niet echt de vinger op leggen waar dat door komt. Het lijkt in elk geval niet specifiek voor een bepaald type Superchargers. En de Opel Ampera-e/Chevrolet Bolt bestaat al sinds 2017 dus het ligt niet aan de nieuwigheid van deze auto's.
Gezien de lage tarieven (zeker met een maandje Tesla-abonnement) en de grote aantallen laadplekken bij Tesla zijn deze dus op zich wel aan te raden voor Opel Ampera-e rijders, maar ik zou er wel rekening mee houden dat het misschien een keer niet werkt.
Dus zorg dat je een alternatieve snellader in de buurt hebt (soms staan die er praktisch naast) en dat je wat range overhoudt om daar te komen voor als het niet lukt bij Tesla.
Opel Ampera-e (2020)
@Wesco
Ok bedankt. Degene die ik laatst probeerde was blijkbaar een V3 (bij Hilversum) en die ik kan herinneren van lang terug was een V3+V4.
Ook nog in UK geprobeerd vorig jaar, dacht dat het toen ook niet lukte.
Ik blijf het wel eens proberen. Het scheelt veel geld.
Edit:
Ik heb even terug gekeken wat ik vorig jaar succesvol heb geladen in de UK en NL en dat waren V2 en V3 varianten.
Ok bedankt. Degene die ik laatst probeerde was blijkbaar een V3 (bij Hilversum) en die ik kan herinneren van lang terug was een V3+V4.
Ook nog in UK geprobeerd vorig jaar, dacht dat het toen ook niet lukte.
Ik blijf het wel eens proberen. Het scheelt veel geld.
Edit:
Ik heb even terug gekeken wat ik vorig jaar succesvol heb geladen in de UK en NL en dat waren V2 en V3 varianten.
[ Voor 20% gewijzigd door !null op 08-08-2024 17:14 ]
Ik heb 2 jaar geleden op een camping gestaan met 15 plaatsen. Er waren 2 laadpalen. Je mocht geen gasten ontvangen op de camping zonder te betalen, of te wel, niemand had gasten. Ik was de enige EV en de camping was vol (alle andere campeerders waren caravan gangers). Je hebt overzicht over de camping en kan zien of mensen toch gasten ontvangen.NightHawk4 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:29:
[...]
Dus dan moet de camping allerlei zaken gaan verzinnen omdat mensen te lui zijn om hun auto weg te zetten? Omgekeerde wereld of niet...
Ja het kleeftarief is belachelijk hoog, en ja het is makkelijk te omzeilen door je auto op tijd te verplaatsen.![]()
Sorry maar dan vind ik het niet erg om een paar uur langer te staan.
Maar daar ging dit geval niet over
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Kosten of niet, na een uur of 6-7 haal je je auto weg, of ten laatste ‘s morgens na de nacht.Kodess schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:32:
[...]
Ik heb 2 jaar geleden op een camping gestaan met 15 plaatsen. Er waren 2 laadpalen. Je mocht geen gasten ontvangen op de camping zonder te betalen, of te wel, niemand had gasten. Ik was de enige EV en de camping was vol (alle andere campeerders waren caravan gangers). Je hebt overzicht over de camping en kan zien of mensen toch gasten ontvangen.
Sorry maar dan vind ik het niet erg om een paar uur langer te staan.
Maar daar ging dit geval niet overHet was meer dat ik vond dat we wel heel hard over deze meneer oordeelde alleen maar over EV etiquette. Het voornaamste probleem was naar mijn mening dat hij de kosten niet van tevoren wist of had opgezocht. Over de rest valt in dit geval zonder volledige niet te oordelen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ga deze post even doorsturen naar de lokale apotheek, die op vrijdagmiddag de twee bezorgbussen aan de lader hangt, en ze pas op maandagochtend weghaaltTommie12 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:47:
[...]
Kosten of niet, na een uur of 6-7 haal je je auto weg, of ten laatste ‘s morgens na de nacht.

Je kunt er van vinden wat wilt maar de prijsstellig is onrealistisch en de blokkeerboete is absurd.Tommie12 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:47:
[...]
Kosten of niet, na een uur of 6-7 haal je je auto weg, of ten laatste ‘s morgens na de nacht.
Verder zie ik op GM dat het parkeerterrein niet echt groot is en redelijk bezet is, en door je EV als enige op één van de negen laadplekken te laten staan is er weer meer parkeerruimte voor anderen. Je zou het in die situatie dus zelfs als wenselijk gedrag kunnen zien.
En ja het is niet slim om niet van tevoren te tarieven te checken. Erger vind ik dat het AD de onrealistisch prijsstelling niet aan de kaak stelt, net als de ANWB die je daar niet over hoort en met een flut verklaring komt.
Prijsstelling is sowieso één van de topics in dit draadjePeterZ(on) schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:24:
[...]
Je kunt er van vinden wat wilt maar de prijsstellig is onrealistisch en de blokkeerboete is absurd.![]()
Verder zie ik op GM dat het parkeerterrein niet echt groot is en redelijk bezet is, en door je EV als enige op één van de negen laadplekken te laten staan is er weer meer parkeerruimte voor anderen. Je zou het in die situatie dus zelfs als wenselijk gedrag kunnen zien.
En ja het is niet slim om niet van tevoren te tarieven te checken. Erger vind ik dat het AD de onrealistisch prijsstelling niet aan de kaak stelt, net als de ANWB die je daar niet over hoort en met een flut verklaring komt.
Maar dan vooral hoe je zo goedkoop mogelijk kunt laden. Verder is het eigen verantwoordelijk om kennis van de prijsstelling te nemen voordat je gaat laden, of een kaart te gebruiken die een vast en bekend prijsniveau heeft.
Als een aanbieder het nodig vind om een absurde prijs te rekenen dan hoef ik daar natuurlijk geen gebruik van te maken. Dat is mijn eigen afweging en mijn eigen verantwoordelijkheid. En ik kan melden dat dit in de praktijk best aardig gaat.
Ik denk dat ANWB/AD geen specifieke rol hebben in prijsonderhandelingen (afgezien van de eigen laadpas van de ANWB), maar wel in het vragen om transparantie zodat niemand wordt verrast over tarief.
Niet als de auto dan nog niet is opgeladen.Tommie12 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:47:
[...]
Sommige laadpalen zijn langzaam. Sommige accu's hebben een flinke capaciteit.
Daarnaast, als er meer dan voldoende laadplekken beschikbaar zijn is er geen reden om krampachtig te doen. En wellicht is er eerder een tekort aan gewone parkeerplaatsen dan laadplekken, dan is het eerder gewenst dan ongewenst om een laadplek wat langer bezet te houden.
30ct/minuut is hoe dan ook een absurd tarief voor een parkeersessie bij een laadpaal. Dat tarief is nog absurd voor de binnenstad van een grote stad, laat staan voor een parking in the middle of nowhere.
Zelfs bij een supercharger/fastcharger zou ik niet overwegen om zo'n per minuut prijs te betalen.
Boycotten die dingen, misschien dat ze dan de prijsstelling aanpassen, omdat je er geen cent aan verdient als niemand ze gebruikt, en een vriendelijk persoon met een labelwriter moet er misschien eens een labeltje op plakken: "PAS OP: €18/uur + kwh-tarief" ... dan zullen ze snel alleen maar als (niet ingeprikte) parkeerplek gebruikt worden
Zelfs bij een supercharger/fastcharger zou ik niet overwegen om zo'n per minuut prijs te betalen.
Boycotten die dingen, misschien dat ze dan de prijsstelling aanpassen, omdat je er geen cent aan verdient als niemand ze gebruikt, en een vriendelijk persoon met een labelwriter moet er misschien eens een labeltje op plakken: "PAS OP: €18/uur + kwh-tarief" ... dan zullen ze snel alleen maar als (niet ingeprikte) parkeerplek gebruikt worden
En wat vinden jullie van de absurde prijzen in veel horeca?
Het is toch je eigen afweging, na onderzoek, of je iets koopt of niet?
Verder graag over tot de orde van de dag.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
HansAuutB schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:39:
En wat vinden jullie van de absurde prijzen in veel horeca?
Vraagje over Electroverse: afgelopen woensdag voor het eerst gebruikt in Antwerpen bij een Q8 tankstation a €0,49/kwh.
De sessie is in de app nog steeds niet zichtbaar. Is dit normaal dat het zo lang kan duren?
Betaalmethode: Apple Pay (ASN Bank). Maestro kaart maar staat in de app als Mastercard vreemd genoeg..
De sessie is in de app nog steeds niet zichtbaar. Is dit normaal dat het zo lang kan duren?
Betaalmethode: Apple Pay (ASN Bank). Maestro kaart maar staat in de app als Mastercard vreemd genoeg..
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met RoboCharge? Ik heb een laadpas van E-Flux/Road.io BV en ik kreeg in Juni een rekening die 3x hoger was dan normaal.
Na wat heen en weer gemail met E-Flux (Wat erg traag gaat!, en mij ook eerst wilde doorschuiven naar RoboCharge terwijl E-Flux mij factureert) Blijkt RoboCharge vanaf 11 Juni opeens een uurtarief te rekenen voor de sessie uren. En na 25 juni niet meer?
Nadat ik vroeg wat hier de reden voor was en of dit zomaar mag zonder enige aankondiging, kreeg ik de volgende reactie:
Na wat heen en weer gemail met E-Flux (Wat erg traag gaat!, en mij ook eerst wilde doorschuiven naar RoboCharge terwijl E-Flux mij factureert) Blijkt RoboCharge vanaf 11 Juni opeens een uurtarief te rekenen voor de sessie uren. En na 25 juni niet meer?
Nadat ik vroeg wat hier de reden voor was en of dit zomaar mag zonder enige aankondiging, kreeg ik de volgende reactie:
Wat is jullie ervaring, mag dit zomaar en kan ik hier nog wat tegen in brengen ?De eigenaar kan dit inderdaad gewoon aanpassen zonder aankondiging. De eigenaar hoeft hier ook geen reden voor op te geven en kan dit altijd aanpassen wanneer gewenst.
Zojuist voor het eerst geladen met Electroverse laadpas bij een Leap24 snellader. Was na een paar minuten live zichtbaar in de app "charging in progress". Afrekening vond plaats voor ik terug de auto in kon stappen na stoppen.Benny schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:49:
Vraagje over Electroverse: afgelopen woensdag voor het eerst gebruikt in Antwerpen bij een Q8 tankstation a €0,49/kwh.
Dus nee, lijkt me niet normaal, maar soms kan het even duren misschien. Heb wel eens gehad dat het een paar uurtjes duurde voor ik een sessie zag in E-Flux app bijv. En dat was één keer gebeurd.
Meastro wordt uitgefaseerd; het gaat over naar Mastercard debit. Waarschijnlijk maken ze geen onderscheid meer of wordt je kaart al op het Mastercard debit betaalkanaal gebruikt via Apple Pay. Zie Mastercard stopt met MaestroBenny schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:49:
Niet normaal maar het gebeurt.Benny schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:49:
Bij elke pas, dus niet alleen bij Electroverse.
Persoonlijk meegemaakt met Vattenfall, E-Flux en Freshmile.
Bij Vattenfall zelfs 2 x, 1 kreeg ik maanden later pas gefactureerd, 1 van anderhalf jaar geleden nog steeds niet. Freshmile ook nog steeds niets van mijn saldo (wat nu ruim voldoende is) afgeschreven, sessies erna werden wel afgeschreven, maar die ene..... nope, ook alweer half jaar geleden ofzo.
Robocharge faciliteert eigenaren/beheerders van palen met een platform. Heeft zelf geen laadpalen.Crp schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:55:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met RoboCharge? Ik heb een laadpas van E-Flux/Road.io BV en ik kreeg in Juni een rekening die 3x hoger was dan normaal.
[...]
Wat is jullie ervaring, mag dit zomaar en kan ik hier nog wat tegen in brengen ?
Nu terug naar jouw vraag: de eigenaar van een paal heeft geen verplichting dit aan te kondigen. Jij moet zelf opletten voor je gaat laden door in jouw app te kijken.
Ik laad nu ongeveer 2 maanden (gemiddeld 1x per week) bij een bedrijf hier in de buurt die een laadpaal heeft staan in de Shell Recharge app. Volgend die app is het ook een Shell recharge paal. Ik heb toestemming van het bedrijf om er te mogen laden, lekker goedkope paal volgens de app, €0,25/kWh, geen kleef tarief.
Ik heb nog steeds geen factuur ontvangen, ook zie ik de laad sessies niet terug in de app.
Hebben mensen ervaring met Shell recharge dat het zo lang kan duren? Is dit normaal?
Ik heb nog steeds geen factuur ontvangen, ook zie ik de laad sessies niet terug in de app.
Hebben mensen ervaring met Shell recharge dat het zo lang kan duren? Is dit normaal?
Ja dit kan erg lang duren. Soms komt de factuur pas na enkele maanden.codegro schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:55:
Ik laad nu ongeveer 2 maanden (gemiddeld 1x per week) bij een bedrijf hier in de buurt die een laadpaal heeft staan in de Shell Recharge app. Volgend die app is het ook een Shell recharge paal. Ik heb toestemming van het bedrijf om er te mogen laden, lekker goedkope paal volgens de app, €0,25/kWh, geen kleef tarief.
Maar ik heb ook meegemaakt dat sessies nooit gefactureerd werden. Althans, ik neem aan dat ze niet 3 jaar later nog een factuur gaan sturen.
Ik ken 1 paal waar ik al zeker 10x heb geladen, 3, 2 en vorig jaar, maar nooit een factuur voor heb gekregen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
CPO's hebben die verplichting zeker wel. Staat in de AFIR. Ook voor semipublieke Road/E-flux/Robocharge/whatever laadpalen die openbaar toegankelijk zijn.Azqi schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:48:
[...]
Robocharge faciliteert eigenaren/beheerders van palen met een platform. Heeft zelf geen laadpalen.
Nu terug naar jouw vraag: de eigenaar van een paal heeft geen verplichting dit aan te kondigen. Jij moet zelf opletten voor je gaat laden door in jouw app te kijken.
Exploitanten van openbaar toegankelijke laadpunten met een laadvermogen van minder dan 50 kW stellen bij de door hen geëxploiteerde laadstations de informatie over de ad-hocprijs en alle prijscomponenten ervan duidelijk en gemakkelijk beschikbaar, zodat die informatie bij de eindgebruikers bekend is voordat zij een laadsessie beginnen en prijsvergelijking wordt vergemakkelijkt. De toepasselijke prijscomponenten worden in de volgende volgorde gepresenteerd:
de prijs per kWh,
de prijs per minuut,
de prijs per sessie, en
alle andere prijscomponenten die van toepassing zijn.
De eerste en de tweede alinea zijn van toepassing op alle laadpunten die geïnstalleerd worden vanaf 13 april 2024
Dan wacht ik gewoon af of er nog iets komt.Headshot_NL schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:59:
[...]
Ja dit kan erg lang duren. Soms komt de factuur pas na enkele maanden.
Maar ik heb ook meegemaakt dat sessies nooit gefactureerd werden. Althans, ik neem aan dat ze niet 3 jaar later nog een factuur gaan sturen.
Ik ken 1 paal waar ik al zeker 10x heb geladen, 3, 2 en vorig jaar, maar nooit een factuur voor heb gekregen.
Het ging in mijn reactie over het aankondigen van prijswijzigingen. Daar staat niks over in jouw gequote stukje?Hachy schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:39:
[...]
CPO's hebben die verplichting zeker wel. Staat in de AFIR. Ook voor semipublieke Road/E-flux/Robocharge/whatever laadpalen die openbaar toegankelijk zijn.
Exploitanten van openbaar toegankelijke laadpunten met een laadvermogen van minder dan 50 kW stellen bij de door hen geëxploiteerde laadstations de informatie over de ad-hocprijs en alle prijscomponenten ervan duidelijk en gemakkelijk beschikbaar, zodat die informatie bij de eindgebruikers bekend is voordat zij een laadsessie beginnen en prijsvergelijking wordt vergemakkelijkt. De toepasselijke prijscomponenten worden in de volgende volgorde gepresenteerd:
de prijs per kWh,
de prijs per minuut,
de prijs per sessie, en
alle andere prijscomponenten die van toepassing zijn.
De eerste en de tweede alinea zijn van toepassing op alle laadpunten die geïnstalleerd worden vanaf 13 april 2024
Een interessante video van NextMove inzake blokkeertarieven, in de video vanaf 20min. In het kort, blokkeertarieven moeten volgens de EU redelijk zijn, dus bijvoorbeeld niet s'nachts. Vanuit de EU lijken er dus voorwaarden te komen voor de blokkeertarieven. Enfin, kijk zelf maar.
Niet om de discussie weer opnieuw te starten maar alleen ter info.
YouTube: nextnews: günstige Ladetarife, Tesla Leasing, Blockiergebühren, KIA ...
Niet om de discussie weer opnieuw te starten maar alleen ter info.
YouTube: nextnews: günstige Ladetarife, Tesla Leasing, Blockiergebühren, KIA ...
Voor de liefhebbers die in de buurt wonen: Bij Nijhof in Baarn kun je nog tot eind augustus gratis je auto opladen: https://www.nijhofbaarn.nl/acties/gratis-opladen
Nou ja de nieuwe prijs moeten ze dan wel weergeven. Dat valt ook onder die regulering.Azqi schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:49:
[...]
Het ging in mijn reactie over het aankondigen van prijswijzigingen. Daar staat niks over in jouw gequote stukje?
Exact, dat is het enige. Dat je de juiste nieuwe prijs weergeeft. Als je die iedere dag wilt veranderen, staat je dat vrij en is er geen wettelijke verplichting om die wijziging apart aan te kondigen.Hachy schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 02:31:
[...]
Nou ja de nieuwe prijs moeten ze dan wel weergeven. Dat valt ook onder die regulering.
Slimme zet. Heb even op Google maps gekeken en zie dat hun dak vol zonnepanelen ligt. En je trekt er altijd wat extra klanten mee.eltron schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:41:
Voor de liefhebbers die in de buurt wonen: Bij Nijhof in Baarn kun je nog tot eind augustus gratis je auto opladen: https://www.nijhofbaarn.nl/acties/gratis-opladen
Dit stoort mij het meest aan electrisch rijden op dit moment. Het aantal apps en passen dat je nodig hebt, omdat je anders meer betaald dan nodig is. Ik begrijp niet dat de overheid hier niet iets aan doet. Ik geniet enorm van mijn auto, maar het laden is voor mij reden genoeg om twijfelaars af te raden electrisch te gaan rijden.dextertje schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:46:
Ik heb onder het kopje 'opladen' 26 apps die iets met opladen doen op mijn iPhone. Zocht echter naar goedkoop laden in Winterberg en Berlijn en ik kom uit op een app die daar niet staat, namelijk de Lidl-Plus-app.
Dat zie ik toch anders want met één of twee passen/app's kun je overal laden. Als je de dagelijkse boodschappen voor de laagste prijs wil doen zul je ook naar veel verschillende winkels moeten, en daar moet je fysiek naartoe. Voor de laagste prijs laden hoef je alleen maar die ene pas te pakken of app te starten.GateKeaper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:35:
[...]
Dit stoort mij het meest aan electrisch rijden op dit moment. Het aantal apps en passen dat je nodig hebt, omdat je anders meer betaald dan nodig is. Ik begrijp niet dat de overheid hier niet iets aan doet. Ik geniet enorm van mijn auto, maar het laden is voor mij reden genoeg om twijfelaars af te raden electrisch te gaan rijden.
Ja het is een wilde Westen met apps, maar het gevolg van de keuze om op benzine te gaan rijden is per kilometer nog duurder. Als je altijd je Shell Recharge pas met vaste prijs zou gebruiken zonder erover na te denken betaal je volgens mij nog altijd echt minder.GateKeaper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:35:
Dit stoort mij het meest aan electrisch rijden op dit moment. Het aantal apps en passen dat je nodig hebt, omdat je anders meer betaald dan nodig is. Ik begrijp niet dat de overheid hier niet iets aan doet. Ik geniet enorm van mijn auto, maar het laden is voor mij reden genoeg om twijfelaars af te raden electrisch te gaan rijden.
Dus eigenlijk stoor je je genoeg aan veel goedkoper vs goedkoper dat je maar voor duur gaat?
Niet rationeel en volledig gebaseerd op emotie. 🤷♂️
Zou mij ook niet verbazen als terugleveren in de zomer duurder is dan gratis weggeven.krakendmodem schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:10:
[...]
Slimme zet. Heb even op Google maps gekeken en zie dat hun dak vol zonnepanelen ligt. En je trekt er altijd wat extra klanten mee.
@gertvdijk, ik had dus ook verwacht dat elektrisch rijden goedkoper zou zijn dan benzine, maar dat klopt dus niet. Begrijp me niet verkeerd, ik klaag niet, want ik geniet van mijn auto. De rijervaring is het waard. Maar per km was de diesel en zelfs een benzine voordeliger.
Mijn auto (Peugeot e-2008, bouwjaar 2022) heeft een verbruik van ~ 17.5 kWh/100km. Met Shell Recharge zou dat 9,80 per 100 km zijn (0,56/kwh, en we laten de 0,35 per sessie even buiten beschouwing)
Benzineprijs schommelt hier tussen de 1,85 - 1,95, dus neem 9,80 / 1,90 = 5,15 liter/100km. Beetje moderne auto rijdt toch wel 1:20 lijkt mij. Mijn ingeruilde diesel deed zelfs al ~ 4,5/100 (bj 2016).
Snelladen maakt het nog onvoordeliger. Met brandstof kan je snelwegtanken redelijk eenvoudig voorkomen. Met een EV is snelladen voorkomen een stuk moeilijker.
Dus puur naar de energie gekeken, is elektrisch rijden niet perse goedkoper dan diesel/benzine.
Dit is overigens wel hoe ik het nu meer en meer begin te doen, maar dan met de ANWB pas. Die lijkt allround het meest voordelig te zijn hier in Leeuwarden. Scheelt op mijn favoriete paal in de buurt, toch even 0,19/kwh, dus zo'n € 7,60 per "tank".
Voor snelladers betaal ik vooralsnog gewoon met de pinpas bij Fastned, zonder hun kortings-abbonement, of ik ga even op het terras zitten bij de Mac.
Mijn auto (Peugeot e-2008, bouwjaar 2022) heeft een verbruik van ~ 17.5 kWh/100km. Met Shell Recharge zou dat 9,80 per 100 km zijn (0,56/kwh, en we laten de 0,35 per sessie even buiten beschouwing)
Benzineprijs schommelt hier tussen de 1,85 - 1,95, dus neem 9,80 / 1,90 = 5,15 liter/100km. Beetje moderne auto rijdt toch wel 1:20 lijkt mij. Mijn ingeruilde diesel deed zelfs al ~ 4,5/100 (bj 2016).
Snelladen maakt het nog onvoordeliger. Met brandstof kan je snelwegtanken redelijk eenvoudig voorkomen. Met een EV is snelladen voorkomen een stuk moeilijker.
Dus puur naar de energie gekeken, is elektrisch rijden niet perse goedkoper dan diesel/benzine.
Je hebt een punt, ik stoor mij eraan dat de ene kaart goedkoper is dan de andere kaart, bij exact dezelfde paal, en dat je zonder diverse apps te openen, niet weet welke dat is. Maar is dat echt zo irrationeel? Moet je je voorstellen dat je bij de Shell je benzinetank vol gooit, je bank-app opent, en dan ziet dat je 2x zoveel hebt betaald als wat het bord aangaf, omdat je met je ING pas hebt betaald ipv met ABN, of erger Deutsche Bank bij de Nederlandse pomp.Dus eigenlijk stoor je je genoeg aan veel goedkoper vs goedkoper dat je maar voor duur gaat? Niet rationeel en volledig gebaseerd op emotie. 🤷♂️
Dit is overigens wel hoe ik het nu meer en meer begin te doen, maar dan met de ANWB pas. Die lijkt allround het meest voordelig te zijn hier in Leeuwarden. Scheelt op mijn favoriete paal in de buurt, toch even 0,19/kwh, dus zo'n € 7,60 per "tank".
Voor snelladers betaal ik vooralsnog gewoon met de pinpas bij Fastned, zonder hun kortings-abbonement, of ik ga even op het terras zitten bij de Mac.
Ik heb mijn kosten bijgehouden vanaf begin (4 maanden) en kom inclusief laadverlies en ca 1500 km met caravan op 7,6 cent per km.
Net https://electroverse.octopus.energy/ gevonden, en die lijkt wel erg voordelig hier in de buurt. Veel palen worden weergegeven voor 0,35/kwh, (al worden Alego palen ook verhoogd met 0,02 per minuut).
De app is ook wel nice, visueel beter dan andere apps die ik heb geprobeerd, en er zit een route planner in.
De app is ook wel nice, visueel beter dan andere apps die ik heb geprobeerd, en er zit een route planner in.
Het hangt er merkwaardig genoeg vooral vanaf waar je woont.GateKeaper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:28:
@gertvdijk
Je kunt 56 cent nemen als uitgangspunt.
Bij mij voor de deur staat een openbare paal die 27 cent kost, dan kost het ineens minder dan de helft.
Aangezien ik veel PV overschot heb, heb ik een eigen lader en kost het 11,5 cent (die ik anders van de energiemaatschappij zou ontvangen)
3 verschillende scenario's waar totaal andere kosten uit komen rollen.
Indien je afhankelijk bent van openbaar laden en je woont in een dure gemeente dan kan het idd zo zijn dat je financieel gezien net zo goed of beter een ICE kunt rijden.
Nou dat verbruik van benzine autos valt hartstikke tegen in de praktijk hoor. En die prijzen van stroom die jij noemt zijn van DC laden gok ik? Het is voor ons namelijk een no brainer om EV te rijden.GateKeaper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:28:
@gertvdijk, ik had dus ook verwacht dat elektrisch rijden goedkoper zou zijn dan benzine, maar dat klopt dus niet. Begrijp me niet verkeerd, ik klaag niet, want ik geniet van mijn auto. De rijervaring is het waard. Maar per km was de diesel en zelfs een benzine voordeliger.
[...]
Je hebt een punt, ik stoor mij eraan dat de ene kaart goedkoper is dan de andere kaart, bij exact dezelfde paal, en dat je zonder diverse apps te openen, niet weet welke dat is. Maar is dat echt zo irrationeel? Moet je je voorstellen dat je bij de Shell je benzinetank vol gooit, je bank-app opent, en dan ziet dat je 2x zoveel hebt betaald als wat het bord aangaf, omdat je met je ING pas hebt betaald ipv met ABN, of erger Deutsche Bank bij de Nederlandse pomp.
We rijden nu een EV van 30k. Dat is voor ons na 3 jaar goedkoper of gelijk aan een 10 jaar oude stationwagon van 15k met 100k km ipv 40k km die de EV heeft gereden (occassions dus).
Wij hoeven alleen te snelladen op vakantie. De auto heeft een 80kWh accu. Publiek laden is bij ons 0,33. Thuis laden 'kost' 0,07 omdat ik het dan niet kan terugleveren en de terugleververgoeding is 0,07 per kWh.
Over de prijzen en apps. Tja dat is hip tegenwoordig. Lidl, AH, Jumbo, Action, Praxis. Ze hebben allemaal apps waarmee je korting krijgt, dus zonder de app betaal je niet de goedkoopste prijs.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ja, die discussie heb ik al meerdere malen kunnen voeren op m’n werk. Men vindt het normaal om voor 80 euro de benzinetank vol te gooien en met een beetje geluk 650km kan rijden. Maar als ik vervolgens aangeef dat ik voor ongeveer 17 euro elektriciteit van een publieke laadpaal ongeveer 330km kan rijden, dan kijken ze of je van een andere planeet bent..gertvdijk schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:48:
[...]
Ja het is een wilde Westen met apps, maar het gevolg van de keuze om op benzine te gaan rijden is per kilometer nog duurder. Als je altijd je Shell Recharge pas met vaste prijs zou gebruiken zonder erover na te denken betaal je volgens mij nog altijd echt minder.
Dus eigenlijk stoor je je genoeg aan veel goedkoper vs goedkoper dat je maar voor duur gaat?
Niet rationeel en volledig gebaseerd op emotie. 🤷♂️
Maar zo zijn er nog wel anderen die beweren dat ze pas na 600km stoppen met rijden en weer gaan tanken. Ik wens ze er veel succes mee. Ik ben weinig extra reistijd kwijt, ik nam met m’n benzine en later dieselauto ook om de 2 uur altijd wel even pauze. Wat dat betreft ben ik niet eens zo heel veel langer onderweg met een EV. Maar ook dan denkt men dat ik van laadpaal naar laadpaal rij ofzo. Want de buurman van een kennis had ooit een Nissan Leaf die maar 100km kon afleggen. Tsja.
Het is gewoon een andere mindset.
We dwalen af qua discussie.
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2