Spurrea schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:40:
Ik ga de stad in of een pretpark. Ter plaatse zijn voldoende laadmogelijkheden. Stilstaan is laden! Kortom, ik plug de auto aan de paal en zie bijvoorbeeld dat E-flux voor mij de goedkoopste optie is. Na 2 uur zit de auto weer op 80%, dat heb ik zo ingesteld. Maar mijn verblijf zit er nog niet op. En ik zit net lekker op een terrasje. Ben ik nu verplicht de auto te verplaatsen? Of krijg ik standaard een “blokkeertarief” aan mn broek?
Blokkeertarief ben ik zelf nog niet tegengekomen bij openbare AC laders, alleen nog maar bij DC snelladers. Als je niet persé hoeft te laden maar heel gemakkelijk thuis kan laden, kan je het ook laten, zeker omdat niet elk AC laadpunt het beloofde vermogen levert. Dus voor een uurtje of 2 is het amper de moeite als je daarna toch nog op de terugweg langs een snellader moet. Ook is het laden niet overal even goedkoop, laatst een paar uurtjes aan de lader bij het Drielandenpunt gehangen, bleek € 1 per kWh. Ik heb zelf ook een mapje vol maar in de praktijk gebruik ik zelf toch ook maar 2 passen.
Voorbeeld: Als je thuis vertrekt met 90% en je komt bij het pretpark aan met 40% dan kan je hem natuurlijk wel aan de AC lader hangen (want dan hoef je niet langs een snellader op de terugweg) maar dan duurt het in een gunstig geval een uur of 4 tot 5 voordat je weer op 90% zit. Dan ben je ook wel weer klaar met alle achtbanen en is dat prima (en zal niemand er wat van zeggen of vinden als je een uurtje later pas bij je auto bent).
Als je met 60% de stad in gaat en je auto is 50% als je hem weg zet, ga je hem niet aan de AC lader hangen want veel gedoe voor die paar procent die je er in kan krijgen.
Wanneer het kleeftarief wél telt: als je je EV bij een supermarkt aan een DC lader hangt, zoals in Nederland vaak bij de LIDL. Dan kan het zomaar zijn dat je auto na een half uurtje helemaal vol is en het kleeftarief ingaat. Als ik dan in de supermarkt nog niet klaar ben zet ik hem zelf natuurlijk ook eventjes ergens anders. Niet meer dan logisch dat iedereen dat van je verwacht, er zijn vaak maar enkele plekken.
..zo ingewikkeld vind ik het na inmiddels een half jaar EV niet meer.
De avatar is een echte foto..