Complimenten voor de heldere TS

. Ik ben helemaal nieuw in het electrisch rijden (PHEV dan in mijn geval) dus heb veel aan dit topic.
Net even op de Shell kaart gekeken voor openbare laadpalen, maar ik schrik wel van de tarieven zeg! De meeste 53ct in onze wijk. Kan gelukkig thuis op de oprit laden
stylezzz schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:00:
[...]
Particulieren zijn misschien nog wel erger als lease-rijders. Bij laatstgenoemde groep is er nog wel enige controle op brandstof (of energie) verbruik.... Als de hele vloot 1 op 17 rijd, en jij als een van de weinige 1 op 11 omdat je verdomd te stekkeren of je rechtervoet normaal te gebruiken heb je toch wat uit te leggen. Bij particulieren is het voor desinteresse.... In de showroom een mooi verhaal hoe je minder wegenbelasting betaald (en/of BPM dus goedkoper in aanschaf) en henk en ingrid gaan wel voor zo'n kekke PHEV. Na 5 jaar worden ze weer ingeruild met de laadkabel nog netjes in het plastic....

Grappig dat je dit zegt, ik heb een Kuga PHEV gekocht als occassion (was net even wat interessanter dan een BEV in mijn specifieke situatie - maar dat mag via PM ivm offtopic). Deze auto heeft ongeveer een half jaar rondgereden als short lease in Denemarken (ik vermoed een expat die een half jaar een auto nodig had). De laadkabel zat inderdaad nog in de verpakking

.
Zelf ben ik wel van plan om zoveel mogelijk electrisch te rijden: Heb thuis een oprit met buitenstopcontact en 26 PV panelen die nu nog met salderen alles in de WP stoppen. Zodra salderen voorbij is dan kan het overschot van de panelen de auto in, dat gaat serieus geld schelen. Alleen al het verlagen van de teruglever boete.. Tot die tijd betalen we het kwh tarief van mijn 3 jarig contract (38ct..).
Qua publiek laden: Als het druk is of het tarief is hoger dan 50ct (bij een benzine prijs van 2 euro) laat ik de paal voor een BEV rijder, als er genoeg plek is en het tarief is gunstig dan laad ik m in 3u op zodat ik weer naar huis kan rijden

. Zo zie ik een PHEV ook. Ik zeg ook heel eerlijk dat ik met een tarief van boven de 60ct (bij benzine prijs van 2 euro) gewoon op benzine ga rijden, daar heb ik immers een PHEV voor. Maar dat gaat niet vaak gebeuren.
Kortom, het is sterk afhankelijk van hoe de gebruiker ermee omgaat.
[
Voor 4% gewijzigd door
Sport_Life op 24-07-2024 08:02
]