[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 158 ... 220 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-05 15:55
Brotuck schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:36:
Als ik een type SGZH1 laadpaal pak in de regio dan heb ik bijna altijd dat ik maar 5 kW aangeboden krijg. Bij een SGZH2 paal (die dus stukken duurder is) heb ik dat nooit.

Is dat nog iemand opgevallen ? Lijkt wel of dit bewust afgeknepen is.
Nooit opgemerkt, terwijl ik altijd bij een SGZH1 paal sta.

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:51
MadMarky schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:49:
[...]Das allemaal leuk, maar bij het bestellen van een pas op de Maingau website kun je enkel Duitsland kiezen voor je adres:
[Afbeelding]
ik heb destijds gewoon besteld met Duitsland als land en NL adres, ik geloof bij de plaats ook nog Nederland of NL vermeld en postcode of zo.
Lang verhaal kort. Het kwam gewoon keurig aan. De Deutsche Post en Post NL komen daar wel uit. En bij Maingau en anderen is het een geautomatiseerd proces waar verder niet naar wordt gekeken.
Ging ook goed bij andere Duitse aanbieder (EnbW).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:11
eltron schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:34:
[...]

ik heb destijds gewoon besteld met Duitsland als land en NL adres, ik geloof bij de plaats ook nog Nederland of NL vermeld en postcode of zo.
Lang verhaal kort. Het kwam gewoon keurig aan. De Deutsche Post en Post NL komen daar wel uit. En bij Maingau en anderen is het een geautomatiseerd proces waar verder niet naar wordt gekeken.
Ging ook goed bij andere Duitse aanbieder (EnbW).
Dit staat ook op de bestel pagina (vertaald met google vertalen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JpvBRGsWpO5acNevu6NLRan-Y0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nAmvbHQjOc9bqXdUV6Ypq8b3.png?f=user_large

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-06 00:15

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Faeshaas schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:00:
Even een vraag die jullie wellicht kunnen beantwoorden. Ik heb een gratis laadpas van de ANWB. Bij mijn werkgever staan laadpalen van Vandebron, deze zijn niet openbaar, als in deze zijn ook niet zichtbaar in de app.

Nu heb ik bij deze paal mijn auto (PHEV) opgeladen waarbij ik 3,54kWh heb geladen. Hiervoor factureert de ANWB mij 2,88euro. Dat zou betekenen, met aftrek van starttarief, dat ik 69ct per kWh heb betaald. Aangezien me dat wat onwaarschijnlijk leek heb ik contact gehad met mijn werkgever (toevallig Essent) en die weer met Vandebron. Ik heb toen van Vandebron de specificatie van deze laadsessie gekregen en zij hebben 1,28 in rekening gebracht, wat neerkomt op 36ct per kWh. Nu ben ik hierover in contact met de ANWB, maar die zeggen doodleuk: "Het is geen openbare laadpaal dus wij zijn niet verantwoordelijk voor de kosten als deze niet in de app te vinden zijn". Is dit terecht?

Het gaat hier natuurlijk niet om een wereldbedrag (het gaat om 1,24 euro...) maar het gaat me wel om het principe. Dit bedrag moet ergens vandaan komen en het lijkt er nu op dat dat bij de ANWB erbij is gekomen. Iemand hier wellicht hetzelfde ervaren met niet openbare laadpaal maar wel met een gratis ANWB pas?
Ja het is terecht. De ANWB geeft je geen locatie én geen prijs voor die locatie. Dat het product werkt is op eigen risico, je kunt de ANWB niet verplicht houden een tarief te delen voor laadpalen die zij niet kennen in de app weergeven, zo simpel is het.
Robertos147 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:10:
Deze vraag is al eens gesteld in dit topic, maar ik zag niet dat een antwoord op is gekomen:

Heeft iemand ervaringen met een gekrulde laadkabel? Of het dan daadwerkelijk makkelijker dan het gekloot elke keer om een dikke stugge laadkabel op te rollen, of dat er ook nadelen aanzitten.

[Afbeelding]
Ik gebruik al jaren zo'n kabel, en vind dat echt ideaal. Hangt nooit over de grond, met enige creativiteit kun je er zeker een meter of 4 mee overbruggen, enige nadeel is dat hij vrij zwaar is omdat ik de 22kW versie heb (die is dikker, achteraf was een 11kW versie beter geweest)

Afbeeldingslocatie: https://www.lanovalaadpalen.nl/wp-content/uploads/2018/05/DSF8114e.png

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-06 16:10
Hachy schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Ja het is terecht. De ANWB geeft je geen locatie én geen prijs voor die locatie. Dat het product werkt is op eigen risico, je kunt de ANWB niet verplicht houden een tarief te delen voor laadpalen die zij niet kennen in de app weergeven, zo simpel is het.

[...]

Ik gebruik al jaren zo'n kabel, en vind dat echt ideaal. Hangt nooit over de grond, met enige creativiteit kun je er zeker een meter of 4 mee overbruggen, enige nadeel is dat hij vrij zwaar is omdat ik de 22kW versie heb (die is dikker, achteraf was een 11kW versie beter geweest)

[Afbeelding]
Is dat terecht? De ANWB zegt ook dat ze alleen CPO en startkosten rekenen. Als Vandebron als CPO dan €1,60 minder rekent dan ANWB en (en dit is belangrijk) de werkgever zelf geen hoger tarief heeft ingesteld, komt dat zonder de startkosten neer op ongeveer het dubbele. Dat vind ik een groot verschil.

Los daarvan ben ik het er wel helemaal mee eens dat je de ANWB niet verantwoordelijk kan houden voor hoge CPO tarieven op semi-publieke laadplekken of laadplekken die helemaal niet geregistreerd staan. Als iemand in de binnenstad gek wordt van vreemdladers op zijn oprit en het gastgebruik op de laadpaal op 3 euro per kWh instelt en je laadt toch bij hem op de oprit, kan je jezelf ook niet beroepen op zijn Essent tarief en klagen dat de ANWB teveel rekent.

Hoe zit het met die kabels en krassen? Ik ben afhankelijk van publiek laden op parallel (file-)parkeerplekken met een lader in het midden en kan dus niet altijd de laadpoort dichtbij de laadpaal hebben aan de juiste kant. Dan loopt de kabel dus langs de flank van de auto, of achter de auto langs naar de andere kant. Met mijn gewone kabel leg ik die dan over de grond, het stukje naar boven bij de laadpoort komt ook met een stevige bries niet tegen de auto. Dat lijkt me bij zo'n spiraalkabel wel sneller kunnen gebeuren en mogelijk krassen geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShuShu21
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-01 20:34
Hachy schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:15:

Hier ben ik het niet mee eens en dat komt door de algemene voorwaarden die gelden bij een laadpas van de ANWB. Daarin staat namelijk het volgende:
2.4 Alle laadpalen binnen het Laadnetwerk zijn te vinden in de ANWB Laadpas app. De ANWB Laadpas
app is beschikbaar via de App Store of Google Play.
In de algemene voorwaarden wordt laadnetwerk als volgt omschreven:
1.3.10 Laadnetwerk. De verzameling van Laadpalen waar een EV-rijder met de ANWB Laadpas
toegang toe heeft.
Wat dus zou moeten betekenen dat je niet kan laden bij een laadpaal die zich niet bevindt in de app. Bovendien schiet de ANWB zich in zijn eigen voet door het volgende te zeggen over de laadtarieven:
6.2 Door het starten van een Laadsessie gaat de EV-rijder akkoord met de voor die Laadsessie geldende
tarieven. Daarmee is de EV-rijder verplicht de kosten voor de Laadsessies op tijd aan ANWB te
betalen. De EV-rijder kan de laadtarieven die gelden voor een Laadsessie en eventuele extra
voorwaarden bekijken in de ANWB Laadpas app. Alle tarieven zijn inclusief btw
Doordat je niet kan zien in de app (of ergens anders) wat het tarief is en wat de eventuele voorwaarde zijn, kan er geen vermoeden zijn dat je hiermee akkoord ben gegaan als je een laadsessie start.

Kortom je zou zelfs kunnen beredeneren dat Feashaas schade heeft geleden (waarschijnlijker duurder tarief betaalt) doordat de ANWB zich niet heeft gehouden aan zijn eigen algemene voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:23
Even op moeten wachten, maar SuC Almere is open. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 11:46
Iemand ervaring bij van der valk Akersloot? Ik dacht om 0430 ff bij de nieuwe V4 palen te gaan laden maar het hek zat dicht en niemand reageerde op de bel bij het hek..

Sta je dan met 4%.. Gelukkig/jammer genoeg Fastned voor 69 cent dichtbij genoeg in Heemskerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
yannienl schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:49:
Iemand ervaring bij van der valk Akersloot? Ik dacht om 0430 ff bij de nieuwe V4 palen te gaan laden maar het hek zat dicht en niemand reageerde op de bel bij het hek..

Sta je dan met 4%.. Gelukkig/jammer genoeg Fastned voor 69 cent dichtbij genoeg in Heemskerk..
Daar nog niet geweest, maar bij van der valk Hoorn ging 't hek wel gewoon open om 03:00 ... ik moest alleen binnen 15 minuten weer buiten zijn, want de automaat stond binnen, en daar werd niet open gedaan.
Gelukkig genoeg kunnen laden om daarmee weer tot SUC leiden te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
markjanssen schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:52:
[...]

Daar nog niet geweest, maar bij van der valk Hoorn ging 't hek wel gewoon open om 03:00 ... ik moest alleen binnen 15 minuten weer buiten zijn, want de automaat stond binnen, en daar werd niet open gedaan.
Heb ze net gemaild en kreeg al snel antwoord. Akersloot sluit het hek van 2330 - 0600. Maar ja dan moet de nachtportier wel op z'n plek zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Van 't weekend geladen bij de Tesla Supercharger in Geneva, en nu keek ik toevallig in de Tesla app, en zag ik een "unpaid balance" notificatie. Normaalgesproken wordt na een laadsessie het verschuldigde bedrag automatisch afgeschreven van mijn gekoppelde creditcard, maar nu om een of andere reden dus niet. Ik kon hem ook gewoon direct betalen, dus het is niet dat mijn CC niet meer werkt. Komt dit wellicht omdat het een niet-EUR betaling is? Ik heb dit nog nooit eerder gezien, en vind het ook raar dat ik hier niet via een andere weg bericht over kreeg. Herkent iemand dit gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
ErnstH schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:39:
Van 't weekend geladen bij de Tesla Supercharger in Geneva, en nu keek ik toevallig in de Tesla app, en zag ik een "unpaid balance" notificatie. Normaalgesproken wordt na een laadsessie het verschuldigde bedrag automatisch afgeschreven van mijn gekoppelde creditcard, maar nu om een of andere reden dus niet. Ik kon hem ook gewoon direct betalen, dus het is niet dat mijn CC niet meer werkt. Komt dit wellicht omdat het een niet-EUR betaling is? Ik heb dit nog nooit eerder gezien, en vind het ook raar dat ik hier niet via een andere weg bericht over kreeg. Herkent iemand dit gedrag?
Het kan ook zijn dat je CC dit heeft geblokkeerd omdat ze een frauduleuze transactie vermoeden.
Sommige CC hebben een regionale begrenzing standaard, en kan je die apart vrij schakelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:41:
[...]

Het kan ook zijn dat je CC dit heeft geblokkeerd omdat ze een frauduleuze transactie vermoeden.
Sommige CC hebben een regionale begrenzing standaard, en kan je die apart vrij schakelen.
Het rare is dat toen ik op die notificatie klikte de betaling wel gewoon zonder verificatie of wat dan ook voltooid werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:29
markjanssen schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:52:
[...]

In hoorn kan je tot 45 minuten blijven staan. Bord geeft aan 15 min. maar dat is niet zo. Hebben ze specifiek voor de laders gedaan want ze werden gek van het valideren van de parkeerkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Akemi schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:47:
[...]
In hoorn kan je tot 45 minuten blijven staan. Bord geeft aan 15 min. maar dat is niet zo. Hebben ze specifiek voor de laders gedaan want ze werden gek van het valideren van de parkeerkaarten.
Ah, goed om te weten voor als ik er nog eens langs kom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

koboy

Heb een idee voor een icon

Akemi schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:47:
[...]

Dus worden ze nu helemaal gek van de vragen aan de balie waarom de automaat je kaartje weigert terwijl je over de 15 minuten zit.....

Voor de 800V laders onder ons staan er daar ook een paar Allego snelladers. 30+30 tarief met Freshmile.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

ErnstH schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:50:
[...]

Het rare is dat toen ik op die notificatie klikte de betaling wel gewoon zonder verificatie of wat dan ook voltooid werd.
Ik heb het ook één keer meegemaakt. Misschien een glitch, ging er iets mis in al die protocollen. Volgens mij ook in Zwitserland, op weg naar Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:55
Als ik het "abonnement van Polestar Charge" neem, en ik wil maar één maand nemen, moet ik dan (net zoals bij bv. Tesla) dezelfde dag nog opzeggen?
Mij is dit niet duidelijk, aangezien men vermeld dat "the cancelation period" 14 days is.

Twee maanden geleden had ik een abonnement genomen, en dit meteen geanulleerd (in de veronderstelling dat dit was zoals bij Tesla).
Vreemde is wel dat toen mij de dag zelf (na annulatie dus) en de week nadien (bij terugkomst) de abonnements prijzen zijn aangerekend (met korting dus!) maar geen abonnement geld zelf is afgeboekt.
Heb ik éénmalig geluk gehad, of werkt dit alleen maar de eerste keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:29
koboy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:39:
[...]

Dus worden ze nu helemaal gek van de vragen aan de balie waarom de automaat je kaartje weigert terwijl je over de 15 minuten zit.....
Nee, ik laad wel eens een uur en dan kan je gewoon met je kaartje naar de balie. Die wordt dan gevalideerd voor je. Je hoeft helemaal niet parkeergeld te betalen als je alleen laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Akemi schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Nee, ik laad wel eens een uur en dan kan je gewoon met je kaartje naar de balie. Die wordt dan gevalideerd voor je. Je hoeft helemaal niet parkeergeld te betalen als je alleen laad.
Hebben ze geen automatische automaat, die hebben ze wel in Tilburg binnen hangen. Nooit een probleem, ook niet als ik een uurtje (of langer) laadt. Volgens mij begin je pas te betalen als je er meer dan 4 uur staat.

Daarnaast staat in Tilburg de vrachtwagen ingang vaak open, ook 's nachts.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
daemonix schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:41:
[...]

Hebben ze geen automatische automaat, die hebben ze wel in Tilburg binnen hangen. Nooit een probleem, ook niet als ik een uurtje (of langer) laadt. Volgens mij begin je pas te betalen als je er meer dan 4 uur staat.

Daarnaast staat in Tilburg de vrachtwagen ingang vaak open, ook 's nachts.
Ik zie jullie het hebben over een parkeerkaartje maar volgens mij is dat niet zo bij Akersloot. Dan zal het daar wel alleen ff aanbellen zijn bij de nachtportier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pmd2Tn2NKs9zyDKBP9h4AF5mGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZfF9Ftc6P9iHREiGMKTwhJKl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Akemi schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Dat staat dan misschien in de Tesla app, maar als niet Tesla lader weet ik dat natuurlijk niet. Ik sta dus voor die automaat, die alleen maar de mededeling kaart ongeldig geeft. Dan maar naar de balie waar ze zeggen (na een aantal minuten op je beurt wachten) dat je gewoon uit kunt rijden......
Hang dan even een briefje op de automaat dat het gewoon uitrijden is als de gratis tijd nog niet om is, en nog beter: pas het bord aan.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57
DanielAlm schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:01:
Even op moeten wachten, maar SuC Almere is open. oOo
Dat is heel fijn! :) Alleen, waarom zie ik die SuC niet in de Tesla (Android) app? Op de Tesla website (https://www.tesla.com/findus) zie ik de Tesla snellader wel netjes op de kaart staan, maar in de Tesla app is de dichtstbijzijnde Tesla snellader die in Eemnes. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNickert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 16:37
Haay schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:19:
[...]

Dat is heel fijn! :) Alleen, waarom zie ik die SuC niet in de Tesla (Android) app? Op de Tesla website (https://www.tesla.com/findus) zie ik de Tesla snellader wel netjes op de kaart staan, maar in de Tesla app is de dichtstbijzijnde Tesla snellader die in Eemnes. :?
Ik heb/had zelfde probleem. Maar de suc staat alleen nog maar open voor Tesla, niet voor andere voertuigen. Te zien op de map van Tesla zelf op de website. Ik heb het idee dat de app standaard alleen de suc's toont die open staan voor alle merken omdat ik geen tesla gekoppeld heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13:52
Ik gebruik nu al twee maanden uitsluitend de Superchargers van Tesla, maar ik merk dat andere aanbieders zoals Shell en Vattenfall hun prijzen niet verlagen, ondanks dat de stroom weer goedkoper is geworden.

Zonder de Tesla Superchargers zou ik elektrisch rijden veel minder aantrekkelijk vinden, vooral als ik tarieven van €0,41 per kWh zou moeten betalen, naast een deel van de wegenbelasting volgend jaar.

Ik hoop echt dat de tarieven zullen dalen, want zonder een eigen lader thuis wordt elektrisch rijden een stuk minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
MrNickert schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:23:
[...]

Ik heb/had zelfde probleem. Maar de suc staat alleen nog maar open voor Tesla, niet voor andere voertuigen. Te zien op de map van Tesla zelf op de website. Ik heb het idee dat de app standaard alleen de suc's toont die open staan voor alle merken omdat ik geen tesla gekoppeld heb.
Dat klopt, als je geen Tesla EV in de app geregistreerd hebt, krijg je alleen Superchargers die ook open staan voor andere merken te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:03
DeJurist schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:21:
Ik gebruik nu al twee maanden uitsluitend de Superchargers van Tesla, maar ik merk dat andere aanbieders zoals Shell en Vattenfall hun prijzen niet verlagen, ondanks dat de stroom weer goedkoper is geworden.

Zonder de Tesla Superchargers zou ik elektrisch rijden veel minder aantrekkelijk vinden, vooral als ik tarieven van €0,41 per kWh zou moeten betalen, naast een deel van de wegenbelasting volgend jaar.

Ik hoop echt dat de tarieven zullen dalen, want zonder een eigen lader thuis wordt elektrisch rijden een stuk minder aantrekkelijk.
Het tarief van Vattenfall ligt al een stuk lager dan dat van Tesla en is al meerdere keren verlaagd.. dus waar heb je het over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
boyette schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:24:
[...]

Het tarief van Vattenfall ligt al een stuk lager dan dat van Tesla en is al meerdere keren verlaagd.. dus waar heb je het over
Bedoel je de palen van vattenfal of de pas? Want hier in Noord Holland Noord is het veel duurder dan Tesla Superchargers. Bij Tesla 30 cent snelladen en met pas van Vattenfal op een total/greenflux AC lader ruim 49 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57
Huh? Hoe dan? Er staat een Vattenfall laadpaal in een zijstraat van waar ik woon, en met de Vattenfall pas kost het laden daar €0,49 per kWh. Dat is duurder zelfs dan via E-Flux/Road laden bij de Total-Energies paal in de straat (€0,45 per kWh), en dat is weer een stuk duurder dan zonder abonnement als niet-Tesla rijder laden bij een Tesla snellader (€0,29 tot €0,32) per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:03
Haay schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:56:
[...]

Huh? Hoe dan? Er staat een Vattenfall laadpaal in een zijstraat van waar ik woon, en met de Vattenfall pas kost het laden daar €0,49 per kWh. Dat is duurder zelfs dan via E-Flux/Road laden bij de Total-Energies paal in de straat (€0,45 per kWh), en dat is weer een stuk duurder dan zonder abonnement als niet-Tesla rijder laden bij een Tesla snellader (€0,29 tot €0,32) per kWh.
Dat wil niet zeggen dat het vattenfall tarief dan hoger ligt alleen dat die specifieke paal duurder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:28
[...]

Grapjas. Muv Geldenland en Overijsel liggen alle tarieven van Vattenfall hoger dan Tesla voor niet-Tesla rijders. En als Tesla rijder is er geen enkele Vattenfall laadpaal in Nederland die goedkoper is dan of ook maar in de buurt kom van € 0,22 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Haay schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:56:
[...]

Zelfde als Allego, binnen / buiten concessie. Vattenfall is in Gelderland en Overijssel nu 29,43 cent per kWh. In Noord-Brabant vind je nog 33,6 cent per kWh, de rest van Nederlands is volgens mij duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Opzich is het inderdaad wel vreemd dat ze wel factureren voor laadpalen die niet in hun app staan. Je kunt idd beredeneren dat zolang er gefactureerd wordt er ook prijsinfo gegeven moet kunnen worden, de dienst wordt tenslotte wel geleverd en op zo’n factuur staat ook lokatie en bedrag.

Tenzij de paal actief geweigerd wordt omdat hij niet in de app staat maar dat is dus niet het geval.
ShuShu21 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:40:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens en dat komt door de algemene voorwaarden die gelden bij een laadpas van de ANWB. Daarin staat namelijk het volgende:

[...]

In de algemene voorwaarden wordt laadnetwerk als volgt omschreven:

[...]

Wat dus zou moeten betekenen dat je niet kan laden bij een laadpaal die zich niet bevindt in de app. Bovendien schiet de ANWB zich in zijn eigen voet door het volgende te zeggen over de laadtarieven:

[...]

Doordat je niet kan zien in de app (of ergens anders) wat het tarief is en wat de eventuele voorwaarde zijn, kan er geen vermoeden zijn dat je hiermee akkoord ben gegaan als je een laadsessie start.

Kortom je zou zelfs kunnen beredeneren dat Feashaas schade heeft geleden (waarschijnlijker duurder tarief betaalt) doordat de ANWB zich niet heeft gehouden aan zijn eigen algemene voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13:52
[...]

Jij ziet spoken :+. De Vattenfall prijzen goedkoper dan Tesla, waar heb je het over. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-06 19:16

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
Goedkoper vind je het inderdaad niet :)

We rekenen met het 2.50 pm abo alleen de CPO prijzen door. Wat de CPO vraagt (en dus wat je met Tap's app/pas betaalt) vind je altijd in de app, voor elke paal.

Binnenkort lanceren we ook een analyse tool, waarmee je snel ziet wat je in je buurt gemiddeld kwijt bent. Soms is dat rond de 24 ct per kWh, maar ik sprak vandaag iemand in Breda die voor een laadbeurt van 16 kWh minstens een tientje kwijt was op de publieke palen.

^Nico

Tap Electric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor de Frankrijk gangers:
Een zomer tegen lage prijzen voor uw elektrische vakantie! Van 1 juli tot 31 augustus kost opladen met hoog vermogen slechts € 0,25/kWh bij alle IECcharge®-stations. Deze promotie-aanbieding wordt alleen aangeboden voor betalingen via onze IECcharge® mobiele applicatie. Van Lille tot Rennes, van Parijs tot Lyon of zelfs van Brest tot Bordeaux, laat u leiden door onze routeplanner die beschikbaar is op de app en profiteer van het goedkoopste hoogvermogenladen op de Europese markt!

Voor de lange zomervakantie wordt bij IECcharge® krachtig opladen tegen een nog aantrekkelijkere prijs aangeboden. Van 1 juli tot 31 augustus kost uw volledige elektrische lading u slechts € 0,25/kWh , of ongeveer 12 euro voor een actieradius van 300 km. Om van dit exclusieve tarief te profiteren, moet u de mobiele applicatie IECcharge® gebruiken. Deze is beschikbaar op Google Play en de App Store . Eenmaal geregistreerd in de applicatie, is alles ontworpen om uw oplaadervaring te vergemakkelijken!
https://iecharge.io/fr/un...es-les-stations-iecharge/

De palen staan wel op verlaten plaatsen maar werken prima.

[ Voor 69% gewijzigd door Wolly op 28-06-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShuShu21
  • Laatst online: 06-01 20:34
Precies, want op de manier hoe het nu gebeurd is, zou het juridisch kunnen vallen onder misleidende handelspraktijken (zie Artikel hieronder). De prijs informatie, wat essentiële informatie is voor laden, wordt pas laat verstrekt. De dienst is namelijk al afgenomen. Het maakt niet uit of dat dit bewust of onbewust gebeurd.
Artikel 193d

1Een handelspraktijk is bovendien misleidend indien er sprake is van een misleidende omissie.

2Een misleidende omissie is iedere handelspraktijk waarbij essentiële informatie welke de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, wordt weggelaten, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

3Van een misleidende omissie is eveneens sprake indien essentiële informatie als bedoeld in lid 2 verborgen wordt gehouden of op onduidelijke, onbegrijpelijke, dubbelzinnige wijze dan wel laat verstrekt wordt, of het commerciële oogmerk, indien dit niet reeds duidelijk uit de context blijkt, niet laat blijken, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen.

4Bij de beoordeling of essentiële informatie is weggelaten of verborgen is gehouden worden de feitelijke context, de beperkingen van het communicatiemedium alsook de maatregelen die zijn genomen om de informatie langs andere wegen ter beschikking van de consument te stellen, in aanmerking genomen.
Hachy schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:58:
Opzich is het inderdaad wel vreemd dat ze wel factureren voor laadpalen die niet in hun app staan. Je kunt idd beredeneren dat zolang er gefactureerd wordt er ook prijsinfo gegeven moet kunnen worden, de dienst wordt tenslotte wel geleverd en op zo’n factuur staat ook lokatie en bedrag.

Tenzij de paal actief geweigerd wordt omdat hij niet in de app staat maar dat is dus niet het geval.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:17
Zo, ik denk er klaar voor te zijn. Over paar weken richting Oostenrijk met een Shell Recharge pas, een Maingau pass en de Tesla app op mijn telefoon.
Met de Skoda Enyaq ga ik toch vooral bij Tesla supercharge stations opladen. Ik heb bij elk station gekeken welke alternatieven er binnen 20 KM zijn voor als het station druk bezocht is en ik niet twee laadpalen wil bezetten met mijn Skoda. Dan rij ik toch liever door :)
Ik rij de accu leeg tot 20 of 30 % dus ik heb marge om andere plekken te zoeken via de Chargemap of ABRP site/app. Al hoop ik niet dat ik die apps moet openen.
We vertrekken zaterdag 13 juli dus dat zal een redelijk druk weekend worden denk ik. Maar we gaan het zien. Beetje vroeg van huis vertrekken om hopelijk de meeste NL meute voor te zijn. Scheelt misschien weer een paar bezette laadpalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

technoaddict schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:19:. Beetje vroeg van huis vertrekken om hopelijk de meeste NL meute voor te zijn. Scheelt misschien weer een paar bezette laadpalen ;)
Dat denkt half Nederland, Hessen, Berlijn, Brandenburg en Rijnland Palts.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
technoaddict schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 08:19:
Zo, ik denk er klaar voor te zijn. Over paar weken richting Oostenrijk met een Shell Recharge pas, een Maingau pass en de Tesla app op mijn telefoon.
Met de Skoda Enyaq ga ik toch vooral bij Tesla supercharge stations opladen. Ik heb bij elk station gekeken welke alternatieven er binnen 20 KM zijn voor als het station druk bezocht is en ik niet twee laadpalen wil bezetten met mijn Skoda. Dan rij ik toch liever door :)
Ik rij de accu leeg tot 20 of 30 % dus ik heb marge om andere plekken te zoeken via de Chargemap of ABRP site/app. Al hoop ik niet dat ik die apps moet openen.
We vertrekken zaterdag 13 juli dus dat zal een redelijk druk weekend worden denk ik. Maar we gaan het zien. Beetje vroeg van huis vertrekken om hopelijk de meeste NL meute voor te zijn. Scheelt misschien weer een paar bezette laadpalen ;)
Vanaf vrijdagavond tot zaterdagavond kan je overal veel verkeer verwachten op die route.
Neem je tijdm zorg voor een goede volle koelbox en wat lekkers en ‘go with the flow’. Maar wees voorbereid op eens een uurtje file.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

kaanmijo

Picobello B.V.

In Oostenrijk heb je in veel provincies dedicated energiemaatschappijen, bijvoorbeeld Salzburg AG of Energie AG voor Opper-Oostenrijk. Deze bieden vaak lekkere tarieven op hun eigen palen. Misschien handig om even naar te kijken :). Salzburg AG heeft bijvoorbeeld hun “10-dagen gratis laden”-actie. Let er ook op dat je daar bijna altijd ook een minuuttarief hebt op de palen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
20-30% is toch ook bij een Enyaq niet "leeg".
Ik houd zelf bij onze e-Niro en Tesla ca. 5% aan. Die hebben wellicht wat grotere accu(?) want ik heb dan (in de zomer) nog ongeveer 25km marge. Op zo'n rit naar Oostenrijk plan ik het laden niet meer. Meestal is de behoefte om te stoppen/pauzeren er eerder dan de behoefte om te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
eltron schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:58:
[...]

20-30% is toch ook bij een Enyaq niet "leeg".
Ik houd zelf bij onze e-Niro en Tesla ca. 5% aan. Die hebben wellicht wat grotere accu(?) want ik heb dan (in de zomer) nog ongeveer 25km marge. Op zo'n rit naar Oostenrijk plan ik het laden niet meer. Meestal is de behoefte om te stoppen/pauzeren er eerder dan de behoefte om te laden.
Waarom zou je 5% aanhouden, ik snap dat niet zo. Dan kun je dus 500km rijden als je vol vertrekt, dus 475km achter elkaar doorrijden. Ik zou dan al zeker een paar zijn gestopt, en stoppen is laden voor mij. Ik kom dan nooit aan die 5%. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:10:
[...]

Waarom zou je 5% aanhouden, ik snap dat niet zo. Dan kun je dus 500km rijden als je vol vertrekt, dus 475km achter elkaar doorrijden. Ik zou dan al zeker een paar zijn gestopt, en stoppen is laden voor mij. Ik kom dan nooit aan die 5%. :)
Dat is dus precies wat ik zeg. Meestal is de behoefte om te pauzeren er eerder dan de behoefte om te laden.
(en uiteraard wordt er in de pauze wel geladen)
(en de range is wel wat groter dan 500km, afhankelijk van omstandigheden uiteraard)

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 29-06-2024 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Hoe lager je state-of-charge is, hoe langer je met de max-snelheid kan laden. Bij de ritjes oostenrijk ga ik meestal ook wel voor de ~5% en dan stoppen met laden zodra de snelheid inkakt (e-niro is max 75-80kw, dus zodra dat minder wordt, (55kw en later max 40kw) is het tijd om te vertrekken. Voor de meeste stops is dat qua tijd ook genoeg voor een hapje en een pis-pauze. Alleen voor een volledige maaltijd is langer soms handig, en dan kan je tot ~80% laden en dan weer door.

en 500km range, dat haal ik niet, de auto geeft zelf meestal 404 aan op een volle lading, maar met 120/uur mag ik blij zijn met 300km op een volle accu, of eerder 200-250 op ~70% effectief (5-75% soc).
En dat zijn weer afstanden die je in ~2 uur aflegt.

[ Voor 21% gewijzigd door markjanssen op 29-06-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:35
eltron schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:59:
[...]

Dat is dus precies wat ik zeg. Meestal is de behoefte om te pauzeren er eerder dan de behoefte om te laden.
(en uiteraard wordt er in de pauze wel geladen)
(en de range is wel wat groter dan 500km, afhankelijk van omstandigheden uiteraard)
Leuk om te vermelden, maar dan wél graag de omstandigheden erbij, zo ploeps... is veel gokken.
Dit kan aspirant kopers op het (beide) verkeerde been zetten in hun beslissing...

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:10:
[...]

Welnee, op vakantieritten naar het zuiden ga je bergop en volgeladen. Die 500km is dan ineens nog maar 275-325km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Welnee, op vakantieritten naar het zuiden ga je bergop en volgeladen. Die 500km is dan ineens nog maar 275-325km.
Mijn ervaring en ook dat wat ik van anderen hoor is dat rijden in de bergen veel minder van invloed is op het bereik dan wordt gevreesd. AandachtsPUNT is wel dat je bij lage SoC moet oppassen voor een laatste flinke klim, zeker met een kleine accu als in de Ioniq.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:55:
[...]
Mijn ervaring en ook dat wat ik van anderen hoor is dat rijden in de bergen veel minder van invloed is op het bereik dan wordt gevreesd. AandachtsPUNT is wel dat je bij lage SoC moet oppassen voor een laatste flinke klim, zeker met een kleine accu als in de Ioniq.
Bergen an-sich is niet het grote probleem, je gaat meestal ook grote delen weer omlaag tussendoor. Maar als ik naar mijn eigen auto kijk is het verschil in range tussen een dag 100% autosnelweg en een dag stadsverkeer en 80km wegen heel significant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:55:
[...]

Rijden in de bergen is wat anders dan rijden naar de bergen.

Op de snelweg heb je dan 100’en kilometers vals plat en dat merk je echt wel met je range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Lager dan 15% capaciteit wil ik niet komen. Mocht het voorkomen dat ik op een plek kom waar alle palen bezet zijn en er zelfs wachtenden zijn rijd ik liever door naar een volgend punt, en dan rij je er misschien wel weer 5 of zelfs 10% af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Op de snelweg heb je dan 100’en kilometers vals plat en dat merk je echt wel met je range.
Zoals gezegd, niet mijn ervaring. Voor een EV van 2000kg is het ongeveer 0,6kWh per 100m stijging, of dat nu binnen een paar km is of over 100km. Heb je eigenlijk ervaring met rijden in (of naar) de bergen) met een EV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:50:
[...]

Zoals gezegd, niet mijn ervaring. Voor een EV van 2000kg is het ongeveer 0,6kWh per 100m stijging, of dat nu binnen een paar km is of over 100km. Heb je eigenlijk ervaring met rijden in (of naar) de bergen) met een EV?
Rij elk jaar naar Zuid Frankrijk en tussendoor trip naar de Vogezen of ZW-Duitsland Dus ja, ervaring genoeg om te weten dat de range enorm inkakt in die richting :Y)

In de bergen is ander verhaal, dat zijn in mijn geval sowieso maar kleine dagtripjes met max 100km per dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Wolly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Om even een voorbeeldje te nemen: van hier naar Zell am See is ongeveer 800km en 800m omhoog. Je kunt dit gemiddeld gesproken een vals plat noemen (stijging van 1mm per m), maar in mijn ervaring is de invloed van de hogere snelheden in Duitsland vele malen groter. Net als de zware belasting: die verhoogt de rolweerstand misschien ietsje, maar daar merk ik ook niet veel van. Een dakkoffer daarintegen is desastreus.....

Hier in NL doet de Ioniq 6 ongeveer 13kWh/100km bij lekker zomerweer en weinig/geen wind, en het verbruikers scherm geeft bij 150km/h ongeveer 30kW aan voor de aandrijving. Echt aflezen van het verbruik lukte niet door de vele baustelles. Over de 800km totaal ongeveer 17kWh/100km.....
Is de Ioniq 6 wel net als de OG Ioniq een efficiëntie monster.....

Dan heb je het over een real world (80-10%) range van 400+ km bij normalere snelheden, mocht je 2 uur 150 willen/kunnrn rijden haal je dat net niet.
Moet ik eerlijk zeggen dat ik ook 2 uur geconcentreerd 150 rijden ongeveer haal, en bij lagere snelheden is de blaas van vrouw en kinderen kleiner dan ruim 2 uur. De auto is dan voor we terug zijn alweer ruim boven de 80%.

Wat betreft rijden in de bergen: door de lagere snelheden en de efficiëntie van de Ioniq 6 bij regenereren lig het verbruik gelijk of lager dan in NL. Rondrit vanuit Zell am See over de Grossglockner hadden we een verbruik van net iets meer dan 10kWh/100km!

Edit: We drijven nu wel weer erg lang off topic. Er is voor dit soort discussies een lange reizen met de EV topic waarvan ik de naam niet precies uit mijn hoofd weet.

[ Voor 4% gewijzigd door koboy op 29-06-2024 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Rij elk jaar naar Zuid Frankrijk en tussendoor trip naar de Vogezen of ZW-Duitsland Dus ja, ervaring genoeg om te weten dat de range enorm inkakt in die richting :Y)

In de bergen is ander verhaal, dat zijn in mijn geval sowieso maar kleine dagtripjes met max 100km per dag.
Apart, zoals gezegd niet mijn ervaring. Ik hou op mijn Spanje reizen nauwgezet mijn verbruik en geladen kWh's bij en ik zie op een langere afstand geen duidelijke verschillen. Natuurlijk is het op korte trajecten een heel ander verhaal en daar moet je natuurlijk rekening mee houden.

Voorbeeld van mijn laatste rit in maart/april. Het traject van huis naar Macon (laag naar hoog) heb ik 112 kWh verbruikt en van Macon naar huis (hoog naar laag) 119kWh. Nu heb ik terug wat sneller gereden dus niet helemaal vergelijkbaar, maar enorme verschillen zie ik niet.

Edit. Een rit naar Luxemburg heen 9,4kWh/100km tegen 8,2kWh/100km terug. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71923064

[ Voor 6% gewijzigd door PeterZ(on) op 30-06-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Laatst online: 28-06 23:08
Ik ga morgen naar de grens van Belgie / Frankrijk. Dichtsbijzijnde Tesla lader is 50 km rijden. Waar ik naartoe ga is ook een laadpaal, maar ik heb geen idee hoe ik daar kan laden. Mijn laadpas van de leasemaatschappij werkt mogelijk niet in het buitenland.

Zijn een laadpaalkaarten in app vorm, zodat ik met mijn telefoon kan betalen?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Beneveerg schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:43:
Ik ga morgen naar de grens van Belgie / Frankrijk. Dichtsbijzijnde Tesla lader is 50 km rijden. Waar ik naartoe ga is ook een laadpaal, maar ik heb geen idee hoe ik daar kan laden. Mijn laadpas van de leasemaatschappij werkt mogelijk niet in het buitenland.

ja, als je dit draadje doorleest kom je van alles tegen. Veel pasaanbieders hebben ook een app waarmee je vaak ook kan betalen en sommige hebben alleen maar een app.
(en bij grens België Frankrijk zal vast ook wel een stopcontact zijn waar je granny kan inpluggen)

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 30-06-2024 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:52

Shell, Bump, OVO

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:34

En als je een stuk eerder laad dan bij het eindpunt in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 13:26
Enel X verlaagt de tarieven, maar ze blijven hoog: 84 ct/kWh voor 50 kW laders en 94 ct/kWh voor HPC's.
Ook hebben ze een nieuw abonnementje: Voor 9 euro/maand gat er 15 ct van voornoemde prijzen af dus respectievelijk 69 ct en 79 ct. AC met abo is 54 ct/kWh. Voor Italiaanse begrippen een buitenkansje, maar voor Nederlandse begrippen nog steeds afzetterij ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 02-07-2024 12:04 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geraroz
  • Laatst online: 30-06 10:23
Met de huidige Tesla tarieven nogsteeds teveel, maar OVO Charge doet weer 38ct/kWh bij SGZH2 palen (zonder een abbo, die zou er nog 10-15% af kunnen halen)

[ Voor 22% gewijzigd door geraroz op 02-07-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruud1234821
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 10:17
geraroz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:05:
Met de huidige Tesla tarieven nogsteeds teveel, maar OVO Charge doet weer 38ct/kWh bij SGZH2 palen (zonder een abbo, die zou er nog 10-15% af kunnen halen)
Bedankt voor de melding, inderdaad ook hier in de omgeving (Schiedam) weer terug naar 38ct/kWh. Nog steeds iets duurder dan SGZH1, maar als die allemaal bezet zijn is SGZH2 nu weer een goed alternatief. Als het tenminste geen foutje is en binnenkort weer omhoog gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdestructo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 30-06 07:46
ruud1234821 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Bedankt voor de melding, inderdaad ook hier in de omgeving (Schiedam) weer terug naar 38ct/kWh. Nog steeds iets duurder dan SGZH1, maar als die allemaal bezet zijn is SGZH2 nu weer een goed alternatief. Als het tenminste geen foutje is en binnenkort weer omhoog gaat...
Dit dus, mocht alles bezet zijn dan heb ik nog een uitwijkt mogelijkheid.
Gebeurt zelden met 8 palen op loopafstand, maar toch d:)b

Met mijn OvO abbo nu idd 0,34ct per kW :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rdestructo op 02-07-2024 15:07 ]

VW egolf 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
Rdestructo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Dit dus, mocht alles bezet zijn dan heb ik nog een uitwijkt mogelijkheid.
Gebeurt zelden met 8 palen op loopafstand, maar toch d:)b

Met mijn OvO abbo nu idd 0,34ct per kW :)
Mazzelaars, in Zoetermeer staan alleen maar SGZH2 palen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 13:26
geraroz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:09:
[...]

Mazzelaars, in Zoetermeer staan alleen maar SGZH2 palen ;)
Volgens mij gaat het hier juist over SGZH2-palen :)

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
pmiddeld schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Volgens mij gaat het hier juist over SGZH2-palen :)
Ja,maar de SGZH1 palen zijn dus goedkoper, ook na de prijsdaling van SGZH2

Ik blijft thuis laden, of bij tesla als 't buiten de deur moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-05 15:55
ruud1234821 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Omgeving Rdam-Oost nog steeds €0,58 bij de SGH2 palen. Gebruik de Zuid-Holland kaart zonder abo. Misschien een kaart zonder abo erbij.

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-06 20:14
Michel_1970 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:56:
[...]

Omgeving Rdam-Oost nog steeds €0,58 bij de SGH2 palen. Gebruik de Zuid-Holland kaart zonder abo. Misschien een kaart zonder abo erbij.
Die 38 cent is alleen bij OVO, niet bij de Zuid-Holland pas want die is nog steeds 58 cent. Ook hier in Rotterdam dus 38 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-06 11:14
Misschien kan iemand me verder helpen. Ik rij deze zomer naar Italie. In de basis gebruik ik onderweg de Tesla superchargers. Op locatie zijn deze niet in de buurt, maar wel veel Enel X laders.

Enel X heeft een eigen laadpas / app waarbij de tarieven bij pay per use behoorlijk stevig zijn.
Er zijn ook premium abonnementen waarbij je een bedrag per maand betaald en je daardoor bijvoorbeeld 15 ct korting per kw krijgt. Ik kan echter nergens vinden of dit per maand opzegbaar is of dat je daar een jaar aan vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:22
tjerkpolle schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:25:
Misschien kan iemand me verder helpen. Ik rij deze zomer naar Italie. In de basis gebruik ik onderweg de Tesla superchargers. Op locatie zijn deze niet in de buurt, maar wel veel Enel X laders.

Enel X heeft een eigen laadpas / app waarbij de tarieven bij pay per use behoorlijk stevig zijn.
Er zijn ook premium abonnementen waarbij je een bedrag per maand betaald en je daardoor bijvoorbeeld 15 ct korting per kw krijgt. Ik kan echter nergens vinden of dit per maand opzegbaar is of dat je daar een jaar aan vast zit?
EnelX is vaak een zooitje, gaat echt op zijn italiaans...

Kijk ook eens naar OVO, die willen nogal eens stunten. Ik had enorme mazzel met een Electra snellader, die ook veel in Italië staan

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004

ben je van plan veel te rijden ? of is het 1x laden.. op de hele vakantie maakt die paar euro voor mij niet zo uit.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-06 23:22
Brotuck schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:32:
[...]

EnelX is vaak een zooitje, gaat echt op zijn italiaans...

Kijk ook eens naar OVO, die willen nogal eens stunten. Ik had enorme mazzel met een Electra snellader, die ook veel in Italië staan
OVO is gestopt in landen buiten West Europa en dus in Italië. Ik heb eerder dit jaar nog wel iets gehad aan de pas van Electroverse. Vooal bij palen van Acea heb ik voor zo’n 46ct/kWh kunnen laden en dat zonder het kleeftarief dat de CPO zelf wel hanteerd. Acea was niet heel wijdverspreid en op veel landelijke plekken deden de palen het geregeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:26
geraroz schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:05:
Dank voor de tip! Deze prijsstelling van OVO is niet terug te zien in vergelijkingsites zoals Go-Charge.

Ik heb een Pay-as-you-go account gemaakt en kreeg ongevraagd €1,91 als promo op de balans ook nog eens. Echt een mooie backup als de SGZH1 palen bezet zijn! Binnenkort eens proberen. :)

Als ik dit eerder had geweten had me dit aardig wat euries bespaard in Duitsland/België zie ik. :P

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 03-07-2024 11:47 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Zal hem hier ook even delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Ik heb Enel X een tijdje gebruikt toen de tarieven nog scherper waren.
Kon in elk geval toen maandelijks wisselen al was het mogelijk iets anders omdat je feitelijk bundels kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brundle010
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-06 18:00
gertvdijk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Dank voor de tip! Deze prijsstelling van OVO is niet terug te zien in vergelijkingsites zoals Go-Charge.

Ik heb een Pay-as-you-go account gemaakt en kreeg ongevraagd €1,91 als promo op de balans ook nog eens. Echt een mooie backup als de SGZH1 palen bezet zijn! Binnenkort eens proberen. :)

Als ik dit eerder had geweten had me dit aardig wat euries bespaard in Duitsland/België zie ik. :P
Interessante prijsstelling dat OVO Charge. Heb een account aangemaakt en creditcard gekoppeld maar hoe gebruik je zoiets. Heb geprobeerd de auto mbv de app op te laden maar krijg het niet aan de praat. Wat doe ik fout? Kan iemand mij een stappenplan voor OVO Charge plaatsen? Moet ik ergens in de app drukken, wat is volgorde van aansluiten? Moet ik iedere keer betaling via Apple Pay accorderen? Kortom, graag jullie reacties. Mvg Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
Brundle010 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:17:
Heb geprobeerd de auto mbv de app op te laden maar krijg het niet aan de praat. Wat doe ik fout? Kan iemand mij een stappenplan voor OVO Charge plaatsen? Moet ik ergens in de app drukken, wat is volgorde van aansluiten?
Heb het nog niet gebruikt, maar misschien moet je even verduidelijken wat je bedoelt met "krijg het niet aan de praat". Heb je een foutmelding, heb je geen idee hoe je moet starten zonder laadpas, ...?

Volgens mij zou het zo moeten werken: lokaliseer de laadpaal, selecteer de juiste connector via de code (controleer dit), sluit de laadkabel aan, druk op de groene knop in de app "Start Charge" (op de 'pagina' van de connector, twee keer drukken feitelijk).

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 03-07-2024 13:28 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 08:11
Omdat ik niet op de hoogte was van het bestaan van dit topic (er zijn er nogal wat...), heb ik mijn vraag in het topic "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" gepost. Gelukkig was tweaker @pmiddeld zo vriendelijk om mij te wijzen op het mooie verslag van zijn reis door Griekenland van @murdoch1980 in dit topic, waarvoor dank d:)b

Het verslag is verhelderend, en nog aardig recent. Dus ik kan er mijn voordeel mee doen op onze aankomende reis door Griekenland. Als er nog mensen zijn die er iets aan toe te voegen hebben (andere laadpas-aanbieders) hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brundle010
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-06 18:00
gertvdijk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Heb het nog niet gebruikt, maar misschien moet je even verduidelijken wat je bedoelt met "krijg het niet aan de praat". Heb je een foutmelding, heb je geen idee hoe je moet starten zonder laadpas, ...?

Volgens mij zou het zo moeten werken: lokaliseer de laadpaal, selecteer de juiste connector via de code (controleer dit), sluit de laadkabel aan, druk op de groene knop in de app "Start Charge" (op de 'pagina' van de connector, twee keer drukken feitelijk).
Thanks. En ik maar denken dat de laadpaal mijn iphone en de app wel herkend en meteen connectie maakt en begint te laden. Maar nu gevonden! Zal het vanmiddag nogmaals proberen. :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
Brundle010 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:05:
[...]

Thanks. En ik maar denken dat de laadpaal mijn iphone en de app wel herkend en meteen connectie maakt en begint te laden. Maar nu gevonden! Zal het vanmiddag nogmaals proberen. :) _/-\o_
Hou er ook maar alvast rekening mee dat soms (op palen met 2 aansluitingen) ze andersom zitten dan de app denkt. Dit zie je al snel als de andere kant van de paal knippert dan verwacht, dan pak je gewoon in de app de andere aansluiting van de paal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:12
Is dit hier al bekend, QR code laadpaal fraude

https://www.redactie24.be...-geld-gaan-afhalen-168864

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:37

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:22
tweakerpip schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:22:
[...]

OVO is gestopt in landen buiten West Europa en dus in Italië. Ik heb eerder dit jaar nog wel iets gehad aan de pas van Electroverse. Vooal bij palen van Acea heb ik voor zo’n 46ct/kWh kunnen laden en dat zonder het kleeftarief dat de CPO zelf wel hanteerd. Acea was niet heel wijdverspreid en op veel landelijke plekken deden de palen het geregeld niet.
Ik kan nog steeds "gewoon" op laden drukken bij de laders in Italie waar ik geweest ben. Maar je kan inderdaad niks meer selecteren op de kaart.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Geen zorgen, een groot deel van de NL laadpassen werken bij alle AC laders van ENEL, zoals bijv. Greenchoice, Green Caravan of Eneco. Je kunt filteren op '80% dekking in Italië' op laadpastop10 om dit goed inzichtelijk te krijgen.

Bij de DC snelladers van ENEL wordt er minder goed geroamed.

Partijen die in hier wel geaccepteerd worden zijn in elk geval Shell, Maingau, ANWB en vast nog een paar die ik vergeet. NextCharge en Becharge zijn lokale laadpassen en werken hier ook. Zij hebben meestal iets gunstiger voorwaarden dus check die ook vooral eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
gertvdijk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Volgens mij zou het zo moeten werken: lokaliseer de laadpaal, selecteer de juiste connector via de code (controleer dit)
Kleine slag om de arm: ik stond vandaag bij een paal waarbij de poorten omgedraaid waren. Geen idee of dat enkel in de OVO app was of ook in andere apps, maar kan me voorstellen dat dit vaker voorkomt? In dit veval viel het op omdat de andere kant aangesloten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Voor degene die tijde hebben om input te geven bij een overheid.
https://futureofcharging.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murdoch1980
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-06 12:01
TCMR schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:46:
Omdat ik niet op de hoogte was van het bestaan van dit topic (er zijn er nogal wat...), heb ik mijn vraag in het topic "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa" gepost. Gelukkig was tweaker @pmiddeld zo vriendelijk om mij te wijzen op het mooie verslag van zijn reis door Griekenland van @murdoch1980 in dit topic, waarvoor dank d:)b

Het verslag is verhelderend, en nog aardig recent. Dus ik kan er mijn voordeel mee doen op onze aankomende reis door Griekenland. Als er nog mensen zijn die er iets aan toe te voegen hebben (andere laadpas-aanbieders) hoor ik het graag.
Graag gedaan, ben ook erg benieuwd naar jouw ervaring een jaar later. Men was druk bezig superchargers neer te zetten :)
fijne EV vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-06 08:54
Goedemorgen,

Met het oog op de vakantie alvast een laadpas van de anwb aangeschaft. Normaal laden wij thuis op dus heb er nog heel weinig ervaring mee. Ik wilde hem vanmorgen testen bij de Willemstunnel (onder Arnhem Centraal) bij de parkeergarage maar kreeg geen enkele paal aan de praat.

Ik doe mijn kabel in de auto, daarna in de laadpaal en vervolgens scan ik de laadpas. Hij gaf echter keer op keer een storingsmelding. De palen hebben helaas geen QR code dus kon ik ze ook niet scannen met mijn app.

Heeft iemand ervaring met deze palen? Of waar ik kan zijn voor eventuele hulp.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:40
kwdtje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:21:
Goedemorgen,

Met het oog op de vakantie alvast een laadpas van de anwb aangeschaft. Normaal laden wij thuis op dus heb er nog heel weinig ervaring mee. Ik wilde hem vanmorgen testen bij de Willemstunnel (onder Arnhem Centraal) bij de parkeergarage maar kreeg geen enkele paal aan de praat.

Ik doe mijn kabel in de auto, daarna in de laadpaal en vervolgens scan ik de laadpas. Hij gaf echter keer op keer een storingsmelding. De palen hebben helaas geen QR code dus kon ik ze ook niet scannen met mijn app.

Alvast bedankt!
Wel ervaring mee. Mijn eFlux pas deed het daar in het verleden gewoon. Geen idee wat te doen. Er zijn er nu verschillende auto's aan het laden zo te zien. Waarom vraag je je af.... Schokkend duur via eFlux.... €0,73

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Goedemorgen,

Alvast bedankt!
Staat deze locatie in de ANWB laadpas app? Zo niet kan het zijn dat hij niet in het "ANWB netwerk" zit, en kun je beter een normale paal op straat pakken om te testen. Zowiezo kunnen laadpunten in parkeergarages (en bij vakantieparken en zo) heel erg wisselend zijn qua werking, en hangt er over het algemeen een belachelijk hoog tarief aan.

Pas geactiveerd/toegevoegd aan je account via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Of waar ik kan zijn voor eventuele hulp.
https://evbox.com/nl-nl/ondersteuning eerste link: probleem oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-06 08:54
koboy schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:47:
[...]

Staat deze locatie in de ANWB laadpas app? Zo niet kan het zijn dat hij niet in het "ANWB netwerk" zit, en kun je beter een normale paal op straat pakken om te testen. Zowiezo kunnen laadpunten in parkeergarages (en bij vakantieparken en zo) heel erg wisselend zijn qua werking, en hangt er over het algemeen een belachelijk hoog tarief aan.

Pas geactiveerd/toegevoegd aan je account via de app?
Ja de 'druppel' is geactiveerd inderdaad en de laadpaal staat in de app. Ik ga het vanmiddag bij ons in de straat maar proberen, misschien werkt het daar wel.

Daarnaast wil ik voor de reis de Tesla superchargers gaan gebruiken en misschien nog maar een extra pas voor de zekerheid, iemand tips?
Thanks, ga ik zeker even induiken :) Wel handig als ik af en toe op kantoordagen kan laden.

[ Voor 14% gewijzigd door kwdtje op 05-07-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Ik ben zeer benieuwd of we dit jaar meer non tesla auto's bij Tesla laadstations gaan zien als vorig jaar. Steeds meer mensen zien het voordeel in van relatief lage kosten (maand abbotje?), snel laden, en nog steeds meer vrije laadpalen dan bij de andere aanbieders. Aan de andere kant, als elke non tesla auto 2 laadpalen bezet kan het heel snel over zijn met de gemiddeld veel vrije laadpalen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:53
technoaddict schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:57:
Ik ben zeer benieuwd of we dit jaar meer non tesla auto's bij Tesla laadstations gaan zien als vorig jaar. Steeds meer mensen zien het voordeel in van relatief lage kosten (maand abbotje?), snel laden, en nog steeds meer vrije laadpalen dan bij de andere aanbieders. Aan de andere kant, als elke non tesla auto 2 laadpalen bezet kan het heel snel over zijn met de gemiddeld veel vrije laadpalen :)
Ik verwacht wel dat het deze zomer een stuk meer zal zijn. En waarom niet? De laders zijn vaak erg betrouwbaar, veel palen per locatie, voor de meeste auto's mooie laadsnelheden en de prijs is ook erg gunstig.

Afgelopen vakantie heb ik volledig op Tesla en Ionity gereden. Voor Tesla moet je dan vaak net even de snelweg af en vaak kost je dat maar een paar minuten. Zoveel maakt mij dat niet uit, het is tenslotte vakantie.
Het viel mij alleen juist op dat er in België en Frankrijk tijdens mijn reisperiode vrijwel alleen Tesla's stonden te laden bij de superchargers. Terwijl bij de normale grotere tankstations/laadstations langs de snelweg wel veel andere (geen Tesla) EV's stonden. Zou dat de onwetendheid zijn? Gemak? Prijzen bij andere snelladers zijn al snel minimaal 2-3x hoger dan de Tesla laders met een maandabonnement.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
Valt misschien wel mee. Er komen ook meer Tesla laadpleinen bij of uitbreidingen. Daarnaast is het niet per sé een voordeel. Ze zitten vaak iets verder van de snelweg. Auto's van de zaak gaan de snelweg ook niet af om te laden. Als ik met vakantie ben, zijn de kosten voor mij iets minder belangrijk, ik wil vooral een beetje gang in de reis houden.

Kosten vallen nog wel mee relatief gezien. Met Ionity Passport laad je voor 0,39 of 0,49, Met Fastned Gold in Frankrijk voor 0,44, Tesla varieert een beetje. Ligt er ook aan waar je naartoe gaat en het tijdstip.

Als Tesla zelf ten slotte bedenkt dat laadpoorten vaak ook rechtsachter zitten en ze misschien hun laadkabels langer moeten maken, dan scheelt dat ook al bezetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Het zou een goede zet zijn als Tesla inderdaad de laadkabels langer maakt. Doe dat in ieder geval bij de laadpleinen die nieuw gebouwd worden. Ik weet niet of ze dat doen?
Vorig jaar in Duitsland meerdere Tesla laadpleinen bezocht. Zitten inderdaad een stukje van de snelweg af, maar het gaat meestal om maar 5 minuten omrijden (wat @Headshot_NL ook schreef).
Ergens vind ik het ook weer niet erg als er meer non tesla auto's bij de Tesla laatstations gaan staan. Vorig jaar stond ik er vaak alleen, en als het plein dan vol liep met Tesla's werd mijn auto vaak door boze mensen bekeken (omdat ik 2 plekken bezet had)..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:56
De laadplek direct naast een 'non-Tesla' is prima bruikbaar voor een andere 'non-Tesla', dus wanneer 'we' dat een beetje handig doen is er per serie 'non-Tesla's' slechts één laadplek niet bruikbaar.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:07
technoaddict schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:18:
Het zou een goede zet zijn als Tesla inderdaad de laadkabels langer maakt. Doe dat in ieder geval bij de laadpleinen die nieuw gebouwd worden. Ik weet niet of ze dat doen?
Dat doen ze, de V4's (die ik tot nu toe heb bezocht) hebben langere kabels en staan vaak midden achter de parkeerplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

kwdtje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:49:
[...]

Ja de 'druppel' is geactiveerd inderdaad en de laadpaal staat in de app. Ik ga het vanmiddag bij ons in de straat maar proberen, misschien werkt het daar wel.

Daarnaast wil ik voor de reis de Tesla superchargers gaan gebruiken en misschien nog maar een extra pas voor de zekerheid, iemand tips?

[...]

Thanks, ga ik zeker even induiken :) Wel handig als ik af en toe op kantoordagen kan laden.
Als de druppel net geactiveerd was kan het dat zijn geweest. Het nummer moet doorgegeven worden aan alle roaming hubs, en soms kost dat even tijd. Aan de andere kant kun je ook even pech hebben gehad.

Wat betreft vakantie: kijk even in de Chargeprice app naar de laadpunten bij je bestemming. Vooral in Oostenrijk kun je vaak flink goedkoper laden met een app van de lokale energieleverancier (die ook de laadpunten regelt). Controleer wel de prijs, want Chargeprice klopt regelmatig niet.
Ikzelf neem voor de vakantie een Ionity abbo voor onderweg denk ik. Tesla is goedkoper, maar omdat we een 800V auto hebben gaat de laadsnelheid door de helft op de 400V Tesla punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 23:24

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

eborn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:32:
[...]

Kleine slag om de arm: ik stond vandaag bij een paal waarbij de poorten omgedraaid waren. Geen idee of dat enkel in de OVO app was of ook in andere apps, maar kan me voorstellen dat dit vaker voorkomt? In dit veval viel het op omdat de andere kant aangesloten was.
Ik laad al jaren met Bonnet/OVO vooral omdat ze ook een NL-btw nummer hebben en je de kosten van het abonnement terug kunt verdienen door bijvoorbeeld steeds andere laders te gebruiken en vragenlijsten te beantwoorden. De betrouwbaarheid is in de afgelopen jaren verbeterd.

Ik heb het ook weleens dat de poorten omgedraaid zijn. Hier in de buurt staat een paal waar zelfs de aanduiding op de paal ondersteboven zit en het laadlicht aan de andere kant gaat branden. Blijkbaar zowel tgv bedrading als software. Tegenwoordig krijg ik deze paal, als enige in de buurt, niet meer aan de praat met de app. De laatste stap - opladen - wordt niet uitgevoerd.
Pagina: 1 ... 158 ... 220 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2