Om even een voorbeeldje te nemen: van hier naar Zell am See is ongeveer 800km en 800m omhoog. Je kunt dit gemiddeld gesproken een vals plat noemen (stijging van 1mm per m), maar in mijn ervaring is de invloed van de hogere snelheden in Duitsland vele malen groter. Net als de zware belasting: die verhoogt de rolweerstand misschien ietsje, maar daar merk ik ook niet veel van. Een dakkoffer daarintegen is desastreus.....
Hier in NL doet de Ioniq 6 ongeveer 13kWh/100km bij lekker zomerweer en weinig/geen wind, en het verbruikers scherm geeft bij 150km/h ongeveer 30kW aan voor de aandrijving. Echt aflezen van het verbruik lukte niet door de vele baustelles. Over de 800km totaal ongeveer 17kWh/100km.....
Is de Ioniq 6 wel net als de OG Ioniq een efficiëntie monster.....
Dan heb je het over een real world (80-10%) range van 400+ km bij normalere snelheden, mocht je 2 uur 150 willen/kunnrn rijden haal je dat net niet.
Moet ik eerlijk zeggen dat ik ook 2 uur geconcentreerd 150 rijden ongeveer haal, en bij lagere snelheden is de blaas van vrouw en kinderen kleiner dan ruim 2 uur. De auto is dan voor we terug zijn alweer ruim boven de 80%.
Wat betreft rijden in de bergen: door de lagere snelheden en de efficiëntie van de Ioniq 6 bij regenereren lig het verbruik gelijk of lager dan in NL. Rondrit vanuit Zell am See over de Grossglockner hadden we een verbruik van net iets meer dan 10kWh/100km!
Edit: We drijven nu wel weer erg lang off topic. Er is voor dit soort discussies een lange reizen met de EV topic waarvan ik de naam niet precies uit mijn hoofd weet.
[
Voor 4% gewijzigd door
koboy op 29-06-2024 17:24
]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!