Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Over ca 3 weken reis ik via de kanaaltunnel en de UK naar Ierland. Rondje zuiden van het land met Dublin als begin en eindpunt.Tommie12 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:19:
Ik heb het hier al eerder gevraagd, maar ben benieuwd of er iemand al met de EV in Ierland geweest is, of binnenkort plant om er naar toe te gaan.
Ik ga in de tweede helft van Augustus.
We rijden eerst naar Cherbourg om daar de nachtboot te nemen die ons de volgende dag aan land zet in Dublin.
Daarna gaat het vooral door het zuidelijke gedeelte van het land. SuC zijn niet dik gezaaid, en andere snelladers werken niet altijd met de gebruikelijke EU kaarten blijkbaar al zou de situatie beter aan het worden zijn.
Voor het laden daar heb ik alvast een ESB laadpas geregeld (is een pre-paid).
Die hebben de grootste laadpaal dekking en ik hoop met deze pas gedoe met apps en slecht 3/4/5G bereik te voorkomen.
Hou ons op de hoogte (en tag me pleaaaaasedeboss65 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:26:
[...]
Over ca 3 weken reis ik via de kanaaltunnel en de UK naar Ierland. Rondje zuiden van het land met Dublin als begin en eindpunt.
Voor het laden daar heb ik alvast een ESB laadpas geregeld (is een pre-paid).
Die hebben de grootste laadpaal dekking en ik hoop met deze pas gedoe met apps en slecht 3/4/5G bereik te voorkomen.
Ik ben natuurlijk niet zo enthousiast over pre-pay passen. Die krijg je nooit echt helemaal op, en als mijn werkgerverspas werkt heeft het ook geen zin.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nagenoeg dezelfde verlaging als Gelderland/Overijssel (2,2 / 2,3%). Wel vreemd dat het op dezelfde dag ingaat, maar op een andere datum op de site verschijnt. Volgen de andere regio's nog?boeha schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:24:
Vattenfall in de mra regio verlaagd per 1 juli de prijzen een beetje. Van € 0,4899 naar € 0,4786. Zet niet echt zoden aan de dijk..
Cash is king.
Is niet heel vreemd wanneer je bedenkt dat het allemaal andere concessies zijn. In die concessies is vastgelegd hoe de prijsvorming van de maximale prijs tot stand komt. Vattenfall zal zich moeten aanpassen aan de procedures per regio. Of en wanneer prijzen in andere regio’s ook wijzigen is totaal afhankelijk van de voorwaarden die de betreffende regio’s hebben voorgeschreven.mk1992 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:30:
[...]
Nagenoeg dezelfde verlaging als Gelderland/Overijssel (2,2 / 2,3%). Wel vreemd dat het op dezelfde dag ingaat, maar op een andere datum op de site verschijnt. Volgen de andere regio's nog?
No one knows, tenzij je bij Vattenfall werkt. Of misschien dat @Hachy wat inside info heeft.mk1992 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:30:
Volgen de andere regio's nog?
Ik check deze pagina wel eens (beetje naar beneden scrollen); https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven
Staat het gewoon op aangegeven.
Niet helemaal want in de MRA regio waren de Vattenfall palen al voor die tijd geïnstalleerd. De enkele die er staat is dan meteen half in prijs van de Total's als je de Vattenfall pas gebruikt.tweakerpip schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:54:
[...]
Vattenfall zal zich moeten aanpassen aan de procedures per regio. Of en wanneer prijzen in andere regio’s ook wijzigen is totaal afhankelijk van de voorwaarden die de betreffende regio’s hebben voorgeschreven.
Op een gegeven moment heeft Vattenfall dat ingezien en hebben ze een apart tarief voor de MRA regio geïntroduceerd. Die is zelfs boven de Total prijs.
Op de website staat:
Het laadtarief in Metropool regio Amsterdam stijgt, omdat de inkoopkosten van energie ook stijgen.
Nu woon ik ook in dat gebied maar wat ik thuis betaal daalt alleen maar. Het zal wel met draagkracht van de regio te maken hebben.
RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3
Een aantal dagen geleden werd alleen nog de wijziging voor Gelderland/Overijssel benoemd. Niks voor MRA.Zjanzjak schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:49:
[...]
No one knows, tenzij je bij Vattenfall werkt. Of misschien dat @Hachy wat inside info heeft.
Ik check deze pagina wel eens (beetje naar beneden scrollen); https://incharge.vattenfall.nl/onze-tarieven
Staat het gewoon op aangegeven.
Cash is king.
Ik was vorige maand met vakantie in Argentinië gedurende een paar weken. Gezien benzine daar sinds kort €0,80/l kost (voorheen de helft) verwacht je geen elektrische auto's. Maar zelfs in dat land heb ik twee elektrische auto's zien rijden. En ook één laadpaal aangetroffen bij een duur hotel. De trend is niet te kerenengelbertus schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:38:
In Italië rijden nog maar weinig elektrische auto’s op vakantie in Italië (Sardinië) stonden mensen erg te knipperen met hun ogen toen mijn vriendin vertelde dat we in Nederland een elektrische auto reden. Echt.. helemaal elektrisch? Dus geen plug-in of hybride bedoel je? Was de reactie…. Ze konden het blijkbaar maar moeilijk begrijpen . Je ziet daar wel laadpalen, maar bij lange na nog niet zoveel als in Nederland..
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Dat hangt af van de prijs van een kWh tov benzine. Niet van alleen de benzine prijs. En natuurlijk ook de laad infrastructuur in vergelijking tot tanken.fonsoy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:39:
[...]
Gezien benzine daar sinds kort €0,80/l kost (voorheen de helft) verwacht je geen elektrische auto's.
Elektriciteit kost daar waarschijnlijk zowat niks..fonsoy schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:39:
[...]
Ik was vorige maand met vakantie in Argentinië gedurende een paar weken. Gezien benzine daar sinds kort €0,80/l kost (voorheen de helft) verwacht je geen elektrische auto's. Maar zelfs in dat land heb ik twee elektrische auto's zien rijden. En ook één laadpaal aangetroffen bij een duur hotel. De trend is niet te keren
Beetje vreemde opmerking van Vattenfall want op hun site staat juist dat het oude tarief 0,4899 was en per 1 juli dat het 0,4786 word.MarkV6 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:35:
[...]
Niet helemaal want in de MRA regio waren de Vattenfall palen al voor die tijd geïnstalleerd. De enkele die er staat is dan meteen half in prijs van de Total's als je de Vattenfall pas gebruikt.
Op een gegeven moment heeft Vattenfall dat ingezien en hebben ze een apart tarief voor de MRA regio geïntroduceerd. Die is zelfs boven de Total prijs.
Op de website staat:
Het laadtarief in Metropool regio Amsterdam stijgt, omdat de inkoopkosten van energie ook stijgen.
Nu woon ik ook in dat gebied maar wat ik thuis betaal daalt alleen maar. Het zal wel met draagkracht van de regio te maken hebben.
Dat is dan toch geen stijging ? :-)
Ja maar nu dus wel. En wie weet volgen er nog meer regio's. Of niet.mk1992 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:46:
Een aantal dagen geleden werd alleen nog de wijziging voor Gelderland/Overijssel benoemd. Niks voor MRA.
Maar goed, je vraag was;
En dat weten we dus niet, hou die pagina dus in de gaten.mk1992 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:30:
Volgen de andere regio's nog?
Er is hierover al veel gezegd in deze draad. Zal met de zoekfunctie wel terug te vinden zijn. Een samenvatting: Wat er in gebieden gebeurt waar met concessies gewerkt wordt is dat een of meerdere partijen het alleenrecht krijgt om in de publieke ruimte palen te plaatsen. De concessies worden verleend door overheden door marktpartijen te laten bieden op de concessie. De prijscomponent is vaak sterk aanwezig als beoordelingscriterium bij die concessies. Vattenfall zal in MRA een tijd terug die concessie hebben gewonnen met de beste prijs. De prijs is vaak een opslag op de marktprijs. Wat de reden is van de hoge prijzen in MRA nu is dat de aanbestedende regio een definieert hoe de marktprijs bepaald wordt. Dit is vaak gedaan door een gemiddelde prijs te nemen over een historische periode. Dit was op moment van schrijven van de concessie heel logisch omdat de elektriciteitsprijzen heel stabiel waren. Toen kwam de oorlog… Het bepalen van de referentieperiode betekent ook dat Vattenfall de stroom vooraf inkoopt corresponderend met de periode dat de marktprijs als referentie dient van de prijs aan de paal. Geldt voor 2024 als basis de marktprijs van 2022 dan zal Vattenfall in 2022 inkopen voor 2024 (dit is een indicatief voorbeeld; ik heb niet gekeken wat er in de tender van deze concessie staat) Waarschijnlijk kunnen ze kiezen om het niet ruim vooraf in te kopen, maar dan lopen ze een prijsrisico wanneer de prijzen nog meer stijgen in de jaren erna. Vattenfall zal dus stroom vooraf hebben ingekocht met hoge prijzen. De kans is groot dat Vattenfall niet meer of minder verdient in MRA dan in Gelderland/Overijssel.MarkV6 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:35:
[...]
Niet helemaal want in de MRA regio waren de Vattenfall palen al voor die tijd geïnstalleerd. De enkele die er staat is dan meteen half in prijs van de Total's als je de Vattenfall pas gebruikt.
Op de website staat:
Dit werkt overigens ook andersom. Midden in de energiecrisis kon je bij sommige palen laden voor tarieven die de helft of minder waren dan de prijzen thuis op een dynamisch of flexibel contract.
De prijzen van die concessie hebben in ieder geval niets te maken met de draagkracht van de mensen in de regio. Dat is mogelijk anders voor gebieden of palen waar het vrije marktmodel gehanteerd wordt waarbij iedereen vergunningen mag aanvragen/kopen om palen te plaatsen. Ook dat zien we in een aantal regio’s wat over het algemeen tot hogere prijzen leidt, is mijn (verder niet door mij te onderbouwen) observatie.
[ Voor 8% gewijzigd door tweakerpip op 12-06-2024 10:04 ]
Ik vind dit nogal een asociaal concept en ben benieuwd naar andere ervaringen en meningen op dit concept
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er aanbieders zijn van deel auto's die een kleine vergoeding geven voor het verplaatsen van een auto.richards3 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:54:
Sinds kort hebben we een elektrische mywheels auto in de buurt. Deze laad op op publieke laad plekken en als die niet verhuurd wordt houdt die dus altijd een laadpaal bezet.
Ik vind dit nogal een asociaal concept en ben benieuwd naar andere ervaringen en meningen op dit concept
Dus wanneer een auto aan de laadpaal vol staat krijg je een notificatie, kan je deze accepteren en de auto verplaatsen. Lijkt me een goed idee, moeten er wel genoeg mensen zijn in de buurt die dit willen doen.
Ik kan helaas niet terugvinden waar ik dat heb gelezen.
🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp
Als aanvulling op de open markt model gebieden:tweakerpip schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:49:
[...]
De prijzen van die concessie hebben in ieder geval niets te maken met de draagkracht van de mensen in de regio. Dat is mogelijk anders voor gebieden of palen waar het vrije marktmodel gehanteerd wordt waarbij iedereen vergunningen mag aanvragen/kopen om palen te plaatsen. Ook dat zien we in een aantal regio’s wat over het algemeen tot hogere prijzen leidt, is mijn (verder niet door mij te onderbouwen) observatie.
Hier in de Rijn en Bollenstreek zijn door de samenwerkende gemeenten 5 partijen geselecteerd om de palen te mogen plaatsen. Hier zit geen enkele energieleverancier tussen zoals Vattenfall, Engie, Eneco etc. Met het afvallen van Allego (die geen AC palen meer bij plaatst) zie je nu Park&Charge dominant opkomen. De andere 4 heb ik nog geen paal van gezien.
Er is hier geen sprake van echte concurrentie, dat heeft een aantal redenen:
- de toegang tot de markt is gelimiteerd tot 5 vooraf geselecteerde partijen
- Allego is dominant, en bepaalt de richtprijs
- De laadpalen worden beschermd door een verbod op VPA, dus de concurrentie met prive laadpalen wordt sterk beperkt
- 90% is lease, dus "daar kun je aan vragen wat je wilt"
- Dominantie inkopen door de aanvrager van een paal 25 euro te geven (Park&Charge)
Effectief heb ik hier de afgelopen 2 jaar de CPO prijzen alleen maar (licht) zien stijgen, naar 55 a 60 cent plus connectie tarief.....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Is hier al eens eerder aan bod gekomen. Elke Mywheels auto heeft een beheerder die de auto kan wegzetten als dat nodig is. Waarschijnlijk zijn met deze beheerder ook afspraken te maken om direct contact te onderhouden. "Klagen" bij Mywheels helpt dus.richards3 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:54:
Sinds kort hebben we een elektrische mywheels auto in de buurt. Deze laad op op publieke laad plekken en als die niet verhuurd wordt houdt die dus altijd een laadpaal bezet.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Altijd? Ik gebruik ook de elektrische MyWheels en de meesten hebben geen vaste plek, hoor.richards3 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:54:
Maar daarvan afgezien, ja, kan irritant zijn. Maar het werkt twee kanten op. Deelauto's zullen ook de parkeerdruk verlagen, niet nu maar in de toekomst zal de buurt minder auto's kopen.
Als er trouwens te weinig laadplekken zijn, moeten er nieuwe worden aangevraagd. Sommige gemeenten zijn daar erg vlot mee. Eigenlijk moet MyWheels dat doen natuurlijk. Maar ja, ik weet niet of ze daar aandacht voor hebben.
Als 'ie écht in de weg staat: je kunt gratis lid worden en je opgeven voor "ontladen":
/f/image/UmPQYXrumvI0NW9lGkNyRDpV.png?f=fotoalbum_large)
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
ik zit ook in dit gebied. waar alleen allego / LMS palen staan. ik heb ook een poging ondernomen om eens aan de gemeente te vragen waarom er niet met consessies gewerkt word.koboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:46:
[...]
Als aanvulling op de open markt model gebieden:
Hier in de Rijn en Bollenstreek zijn door de samenwerkende gemeenten 5 partijen geselecteerd om de palen te mogen plaatsen. Hier zit geen enkele energieleverancier tussen zoals Vattenfall, Engie, Eneco etc. Met het afvallen van Allego (die geen AC palen meer bij plaatst) zie je nu Park&Charge dominant opkomen. De andere 4 heb ik nog geen paal van gezien.
- De laadpalen worden beschermd door een verbod op VPA, dus de concurrentie met prive laadpalen wordt sterk beperkt
- Dominantie inkopen door de aanvrager van een paal 25 euro te geven (Park&Charge)
Effectief heb ik hier de afgelopen 2 jaar de CPO prijzen alleen maar (licht) zien stijgen, naar 55 a 60 cent plus connectie tarief.....
ik kreeg een antwoord :
In het huidige beleid is gekozen om een openmarktmodel te hanteren.
Het openmarktmodel zorgt ervoor dat we de marktwerking niet in de weg zitten. Daarnaast hebben kleinere en/of lokale partijen meer kans om publieke laadpalen te realiseren.
Ook is er meer keuzemogelijkheden en/of concurrentie als het gaat om de plaatsing van nieuwe laadpalen en keuze voor inwoners om te kiezen voor een specifieke aanbieder.
De regie voor het bepalen van de locaties ligt bij ons, de rest laten we over aan de markt om de behoefte in te vullen. Het nadeel hiervan is dat de prijzen niet gereguleerd worden.

Is toch een duidelijke en onderbouwde keuze? Hoef je het niet mee eens te zijn, maar gemeenten de taak " opleggen" om laadpalen te beheren gaat me wat ver.murky123 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:12:
[...]
ik zit ook in dit gebied. waar alleen allego / LMS palen staan. ik heb ook een poging ondernomen om eens aan de gemeente te vragen waarom er niet met consessies gewerkt word.
ik kreeg een antwoord :
In het huidige beleid is gekozen om een openmarktmodel te hanteren.
Het openmarktmodel zorgt ervoor dat we de marktwerking niet in de weg zitten. Daarnaast hebben kleinere en/of lokale partijen meer kans om publieke laadpalen te realiseren.
Ook is er meer keuzemogelijkheden en/of concurrentie als het gaat om de plaatsing van nieuwe laadpalen en keuze voor inwoners om te kiezen voor een specifieke aanbieder.
De regie voor het bepalen van de locaties ligt bij ons, de rest laten we over aan de markt om de behoefte in te vullen. Het nadeel hiervan is dat de prijzen niet gereguleerd worden.
Cash is king.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Nah, het is gewoon liberaal graaiwensdenken dat je de toegang tot een markt kunt reguleren, eventuele concurentie/prijsdruk van thuisladen kapot kunt reguleren en dat je dan toch nog een competitieve markt kunt hebben.mk1992 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:30:
[...]
Is toch een duidelijke en onderbouwde keuze? Hoef je het niet mee eens te zijn, maar gemeenten de taak " opleggen" om laadpalen te beheren gaat me wat ver.
Als je je tegen een markt aan bemoeit moet je het goed doen en OOK de prijzen reguleren.
Nu krijg je dat een leaserijder een park&Charge paal aanvraagt want dan krijgt hij 25 euro. De boeven tarieven die er aan zitten boeien hem niet, want de baas betaalt. De particuliere rijder kan geen extra/tweede goedkope paal van een ander bedrijf aanvragen (als dat al kan binnen de paar geselecteerde bedrijven) want er staat er al 1 dichtbij genoeg.....
Gisteren en vandaag stond er vlak bij mijn werk een Mywheels Zoe op een laadplek die zelfs niet aangekoppeld was. Even gemeld bij de BOA's en nu zit er een prent op van €120. Die schijnt MyWheels in rekening te brengen bij de desbetreffende gebruiker.TucanoItaly schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:09:
[...]
Altijd? Ik gebruik ook de elektrische MyWheels en de meesten hebben geen vaste plek, hoor.
Maar daarvan afgezien, ja, kan irritant zijn. Maar het werkt twee kanten op. Deelauto's zullen ook de parkeerdruk verlagen, niet nu maar in de toekomst zal de buurt minder auto's kopen.
Als er trouwens te weinig laadplekken zijn, moeten er nieuwe worden aangevraagd. Sommige gemeenten zijn daar erg vlot mee. Eigenlijk moet MyWheels dat doen natuurlijk. Maar ja, ik weet niet of ze daar aandacht voor hebben.
Als 'ie écht in de weg staat: je kunt gratis lid worden en je opgeven voor "ontladen":
[Afbeelding]
Ook zij mogen dit niet bij publieke laadpalen en hierop kan gehandhaafd worden maar in dit geval is een kleeftarief effectiever of dan betaalt men er iig voorrichards3 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:54:
Het beheren van laadpalen is ook niet aan de orde voor gemeenten die kiezen voor een concessiemodel. Sterker nog: in de concessie die ik gezien hebt rekenen de gemeenten gewoon een opslag per kWh op de prijs om de kosten voor de aanbesteding te dekken. Het is dus kostenneutraal voor de gemeenten en het is uiteindelijk voordeliger voor de eindgebruiker. Er lijkt me niets op tegen om bij de gemeenten die hebben gekozen voor een open marktmodel aan te geven dat je er niet blij mee bent. Ik zou die onvrede overigens vooral kenbaar maken aan de politieke partijen en niet zozeer aan de ambtenaren die alleen maar uitvoeren wat de politiek wil.mk1992 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:30:
[...]
Is toch een duidelijke en onderbouwde keuze? Hoef je het niet mee eens te zijn, maar gemeenten de taak " opleggen" om laadpalen te beheren gaat me wat ver.
Peejeehuu schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:38:
nu zit er een prent op van €120
Hmm interessant. Hij is nogal bare-bones maar het werkt. Als er geen Ionity station op een bepaald punt in de route is, dan komt hij met een alternatief.Hachy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:04:
Ionity heeft een beta routeplanner geintroduceerd:
https://ionity.eu/en/network/route-planner
Iets typisch: ik heb diverse routes geprobeerd, maar krijg nooit een Fastned of Tesla charger als alternatief. Maar dat kan aan mij liggen, natuurlijk.
Het lijkt er ook op dat deze laadpaal automatisch de kabel ontgrendelt als de auto klaar is met laden. Op het display stond dat je de kabel van een andere auto kon ontkoppelen zodat je kon gaan laden. Op zich een prima systeem, behalve dat ze hier per laadpaal 1 parkeerplek hebben dus je schiet er niks mee op
Ik denk dat een laadpaal niet meer kan doen dan datbasdv schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:44:
Ik had gisteren voor het eerst een laadpaal waar het tarief op het scherm stond. Wel met de melding eronder dat het uiteindelijke tarief door de laadpasaanbieder wordt bepaald, dus je hebt er niet echt wat aan (tenzij je weet dat je het CPO tarief betaalt).
Het lijkt er ook op dat deze laadpaal automatisch de kabel ontgrendelt als de auto klaar is met laden. Op het display stond dat je de kabel van een andere auto kon ontkoppelen zodat je kon gaan laden. Op zich een prima systeem, behalve dat ze hier per laadpaal 1 parkeerplek hebben dus je schiet er niks mee op
Hoe zou het beter kunnen dan???
Juist wel. De paal geeft het CPO tarief en als jij als gebruiker de keuze hebt gemaakt om een pas te gebruiken die een ander tarief rekent weet jij ook wat dat tarief is.basdv schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:44:
Ik had gisteren voor het eerst een laadpaal waar het tarief op het scherm stond. Wel met de melding eronder dat het uiteindelijke tarief door de laadpasaanbieder wordt bepaald, dus je hebt er niet echt wat aan (tenzij je weet dat je het CPO tarief betaalt).
Aan alles komt een eind.
De laadpaal kan het inderdaad niet beter doen. Wel de persoon die bepaalt hoeveel laadpalen er per parkeerplek zijn.boyette schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:48:
[...]
Ik denk dat een laadpaal niet meer kan doen dan dat
Hoe zou het beter kunnen dan???
Misschien wel voor alle users op tweakers. Maar niet iedereen heeft er zoveel interesse in, en dan heb je niet zoveel aan de prijs op het display.Jaapio_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:49:
[...]
Juist wel. De paal geeft het CPO tarief en als jij als gebruiker de keuze hebt gemaakt om een pas te gebruiken die een ander tarief rekent weet jij ook wat dat tarief is.
Ik vond het al tamelijk onbegrijpelijk. Op het display stond:
36ct/kwh, 61ct starttarief
In de Tango app stond een laadpaal op die locatie maar het nummer kwam niet overeen. De kosten bij Tango waren 42ct/kwh en 1.75 starttarief. Daardoor begon ik toch te twijfelen (maar het bleek achteraf te kloppen).
[ Voor 25% gewijzigd door basdv op 13-06-2024 09:27 ]
Welke prijs zou er dan op moeten staan?basdv schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:24:
[...]
Misschien wel voor alle users op tweakers. Maar niet iedereen heeft er zoveel interesse in, en dan heb je niet zoveel aan de prijs op het display.
De laadpaal weet niet meer dan zijn eigen CPO tarief.
Jij als gebruiker bied een pas aan, dat nummer wordt opgeslagen met het geladen aantal kwh en dat wordt bij de MSP gefactureerd.
Wat de MSP aan jouw als eindgebruiker factureert voor die betreffende laadbeurt daar heeft de CPO verder niks meer mee te maken en geen weet van.
Lijkt mij juist heel erg duidelijk wat er staat. Is hetzelfde als wat er op de pomp staat bij een tankstation.basdv schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:24:
Ik vond het al tamelijk onbegrijpelijk. Op het display stond:
36ct/kwh, 61ct starttarief
Wat Tango in de app aangeeft is wat een gebruiker van de Tango laadpas betaalt dat hoeft niet de CPO prijs te zijn.basdv schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:24:
In de Tango app stond een laadpaal op die locatie maar het nummer kwam niet overeen. De kosten bij Tango waren 42ct/kwh en 1.75 starttarief. Daardoor begon ik toch te twijfelen (maar het bleek achteraf te kloppen).
Aan alles komt een eind.
Kan je ook niet op de parkeerplaats ernaast laden? Ik ken laadpalen waarvan er maar 1 parkeerplaats is gereserveerd voor EV. Een ICE mág dus op de andere plek staan. Ben ik wel eens tegengekomen. Gelukkig kon ik op de plaats naast de ICE en was m'n kabel lang genoegbasdv schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:44:
...
[...]
Lijkt mij juist heel erg duidelijk wat er staat. Is hetzelfde als wat er op de pomp staat bij een tankstation.
[...]
Dat is ook niet altijd wat je dan uiteindelijk betaalt... zeker als je een tankpas gebruikt, soms kan je korting krijgen, soms meer, soms minder.
Hoe dan ook ... de laadpaal en de tankpomp, weten beide niet wat jouw uiteindelijke tarief is
edit: Ze kunnen hooguit weten wat het 'default' tarief is
[ Voor 6% gewijzigd door markjanssen op 13-06-2024 11:45 ]
Dat de prijs erop staat zou fijn zijn als je direct bij de paal af kan rekenen, zoals bij een tankstation. Maar goed, zo te lezen sta jij er totaal anders in . Ik vind dat je er bijzonder weinig aan hebt met het huidige oerwoud aan laadpassen, vooral voor een gemiddelde Nederlander die niet de hele tijd tweakers uitpluist voor de beste Laadpas.Jaapio_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:53:
[...]
Welke prijs zou er dan op moeten staan?
De laadpaal weet niet meer dan zijn eigen CPO tarief.
Jij als gebruiker bied een pas aan, dat nummer wordt opgeslagen met het geladen aantal kwh en dat wordt bij de MSP gefactureerd.
Wat de MSP aan jouw als eindgebruiker factureert voor die betreffende laadbeurt daar heeft de CPO verder niks meer mee te maken en geen weet van.
[...]
Lijkt mij juist heel erg duidelijk wat er staat. Is hetzelfde als wat er op de pomp staat bij een tankstation.
[...]
Wat Tango in de app aangeeft is wat een gebruiker van de Tango laadpas betaalt dat hoeft niet de CPO prijs te zijn.
Nee volgens mij niet, maar zal zondag nog eens kijken als ik hem ophaal. Het is bij de veerdienst naar Schiermonnikoog, waar je niet echt een andere optie hebt dan kleven. Dan zou het juist handig zijn als andere mensen jouw kabel eruit kunnen halen zodat de paal vrijkomt.TCroezing schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:10:
[...]
Kan je ook niet op de parkeerplaats ernaast laden? Ik ken laadpalen waarvan er maar 1 parkeerplaats is gereserveerd voor EV. Een ICE mág dus op de andere plek staan. Ben ik wel eens tegengekomen. Gelukkig kon ik op de plaats naast de ICE en was m'n kabel lang genoeg
Dat ontgrendelen van de laadkabel is vaak een instelling: direct, of pas bij ontgrendelen van de deuren van de auto.pmiddeld schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:52:
Als de paal automatisch ontgrendelt na het laden, wordt in de meeste auto's ook de kabel aan de autozijde ontgrendeld. Dat lijkt me een gemakkelijke prooi voor laadkabeldieven...
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik ben ook een Bollenstreeker. Mij viel ook op dat er eigenlijk alleen maar Allego palen zijn.koboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:46:
[...]
Als aanvulling op de open markt model gebieden:
Ik ben gaan zoeken naar een andere en zag een Vattenfall paal.
Als ik de brug over ga sta ik Noord Holland daar staat een paal die 20cent goedkoper is.
Ik hoop dat hier snel verandering in komt.
Is er trouwens een app die de afstand tot een laadpaal laat zien met daar achter direct het tarief?
Hachy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:04:
Ionity heeft een beta routeplanner geintroduceerd:
https://ionity.eu/en/network/route-planner
En een uur langere end-to-end tijd op mijn voorbeeld route naar Lyon tov als ik in ABRP Tesla en Fastned als voorkeur opgeef (dat wordt mijn strategie deze zomer denk ik. Afgelopen zomer was het Tesla en Ionity zonder ABRP onderweg en zonder één of ander voorbereidings-/planningsinspanning die vanwege file of onvoorziene sanitaire stop toch niet uitkomt. Ik ga midden juli, dus best druk en ik wil Ionity met soms beperkte capaciteit juist vermijden denk ik ik dit jaar (helemaal nu ze toch wel een aantrekkelijke prijssstelling hebben misschien).TucanoItaly schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:22:
[...]
Hmm interessant. Hij is nogal bare-bones maar het werkt. Als er geen Ionity station op een bepaald punt in de route is, dan komt hij met een alternatief.
Iets typisch: ik heb diverse routes geprobeerd, maar krijg nooit een Fastned of Tesla charger als alternatief. Maar dat kan aan mij liggen, natuurlijk.
Ik vraag me altijd af waarom ze dit soort investeringen doen en belangrijker: wie zou het gaan gebruiken?
TapElectricJovink538 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:08:
[...]
Ik ben ook een Bollenstreeker. Mij viel ook op dat er eigenlijk alleen maar Allego palen zijn.
Als ik de brug over ga sta ik Noord Holland daar staat een paal die 20cent goedkoper is.
Is er trouwens een app die de afstand tot een laadpaal laat zien met daar achter direct het tarief?
Volgens mij moet ik mijn auto ontgrendelen voor dat gebeurt. Maar zal het eens proberen.pmiddeld schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:52:
Als de paal automatisch ontgrendelt na het laden, wordt in de meeste auto's ook de kabel aan de autozijde ontgrendeld. Dat lijkt me een gemakkelijke prooi voor laadkabeldieven...
Als je 11kW kunt laden en zodra klaar kunt loshalen is Allego "te doen" met Freshmile. Kom je op ongeveer 45 cent/kWh. Helaas wordt het wat meer als er een ander ook aankoppelt en je zakt naar 8,5kW....Jovink538 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:08:
[...]
Ik ben ook een Bollenstreeker. Mij viel ook op dat er eigenlijk alleen maar Allego palen zijn.
Verandering komt alleen maar als je klaagt bij de gemeente, en vooral ook bij gemeenteraadsleden. Laat je niet in de luren leggen met het commentaar dat de rest van Zuid Holland 58 cent is en dus net zo duur. Dit is de correctie van de energiecrisis van winter '22-'23 die nu pas doorgevoerd kon worden binnen de SGZH2 concessie. Per 1 januari wordt deze prijs weer herzien.
Gelukkig zijn wij ongeveer 1x per week bij mijn schoonmoeder met een SGZH1 paal op de hoek. Over het algemeen komen we daar de tijd mee door.
Ik zal mijn gemeente eens een brief sturen. Eens kijken hoe ze reageren.koboy schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:27:
[...]
Als je 11kW kunt laden en zodra klaar kunt loshalen is Allego "te doen" met Freshmile. Kom je op ongeveer 45 cent/kWh. Helaas wordt het wat meer als er een ander ook aankoppelt en je zakt naar 8,5kW....
Verandering komt alleen maar als je klaagt bij de gemeente, en vooral ook bij gemeenteraadsleden. Laat je niet in de luren leggen met het commentaar dat de rest van Zuid Holland 58 cent is en dus net zo duur. Dit is de correctie van de energiecrisis van winter '22-'23 die nu pas doorgevoerd kon worden binnen de SGZH2 concessie. Per 1 januari wordt deze prijs weer herzien.
Gelukkig zijn wij ongeveer 1x per week bij mijn schoonmoeder met een SGZH1 paal op de hoek. Over het algemeen komen we daar de tijd mee door.
Ik werk net buiten de Bollenstreek en kan daar ook goedkoper laden. Binnenkort krijgen we op de zaak ook een laadpaal. Hoop daar nog meer voordeel uit te kunnen halen.
ABRP is extreem optimistisch als het om zuivere rijtijd gaat. Vergelijk maar eens met Google Maps. Op die afstand kan dat inderdaad zo een uur schelen. Zegt niks over de laadstrategie.kisik schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:10:
En een uur langere end-to-end tijd op mijn voorbeeld route naar Lyon tov als ik in ABRP Tesla en Fastned als voorkeur opgeef.
Adresseer die brief dan aan de gemeenteraad, met bijvoorbeeld ook een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders. Maar niet alleen aan het college.Jovink538 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:30:
[...]
Ik zal mijn gemeente eens een brief sturen. Eens kijken hoe ze reageren.
Ik werk net buiten de Bollenstreek en kan daar ook goedkoper laden. Binnenkort krijgen we op de zaak ook een laadpaal. Hoop daar nog meer voordeel uit te kunnen halen.
Als je het aan de gemeenteraad stuurt, heb je kans dat er in een (openbare) vergadering inderdaad vragen gaan komen. Als je 'm (alleen) aan het college stuurt, dan zetten zij 'm gewoon door naar een ambtenaar waar je dan een antwoord van krijgt.
Even als voorbeeld hoe het in Groningen gaat met ingekomen brieven/mails, en volgens mij is het bij de meeste gemeenten redelijk vergelijkbaar https://gemeenteraad.gron...w-e-mail-of-brief-gebeurt
[ Voor 0% gewijzigd door gvg op 13-06-2024 13:13 . Reden: irritante typefouten ]
Met een CPO pas is dat ook het tarief wat je na het laden afrekent.basdv schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:45:
[...]
Dat de prijs erop staat zou fijn zijn als je direct bij de paal af kan rekenen, zoals bij een tankstation. Maar goed, zo te lezen sta jij er totaal anders in . Ik vind dat je er bijzonder weinig aan hebt met het huidige oerwoud aan laadpassen, vooral voor een gemiddelde Nederlander die niet de hele tijd tweakers uitpluist voor de beste Laadpas.
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze om voor iedere mogelijke situatie een andere laadpas te willen hebben.
Persoonlijk gebruik ik voor AC laden 99% van de tijd mijn E-Flux druppel waarmee ik voor CPO tarief kan laden. Voor palen die duurder zijn en als backup heb ik nog een Shell druppel aan mijn autosleutel hangen maar die gebruik ik nauwelijks.
Als een paal duidelijk aangeeft wat het CPO tarief is kan ik terplekke kiezen welke pas ik moet gebruiken zonder daarvoor eerst een app te moeten openen.
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander die particulier een EV rijdt één of hooguit twee laadpassen heeft en dus niet zo veel hoeft uit te pluizen voor het laden.
Aan alles komt een eind.
Dat denk ik niet.Jaapio_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:51:
[...]
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander die particulier een EV rijdt één of hooguit twee laadpassen heeft en dus niet zo veel hoeft uit te pluizen voor het laden.
De zakelijke rijder zal het worst wezen en die zal hooguit enkele passen hebben.
De privé rijder zal meer passen hebben, want die wil zo laag mogelijke kosten.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Particuliere rijder hier.... Voor Nederland heb ik 3 passen: ANWB voor als we CPO laden (weet ik, is niet de goedkoopste, was wel gratis), Freshmile voor laden in ons OMM gebied en Shell als backup.......HansAuutB schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:55:
[...]
Dat denk ik niet.
De zakelijke rijder zal het worst wezen en die zal hooguit enkele passen hebben.
Voor de vakantie kijk ik even welke app ik er bij pak op locatie, en waarschijnlijk een maandje Ionity voor onderweg. (Ik weet, Tesla is goedkoper, maar ik heb geen zin in Musk sponsoren en wil ook niet de Ioniq 6 met halve snelheid laden)
Ik rijd particulier, heb een pas of 10, plus wat apps.Jaapio_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:51:
Gebruik actief gemiddeld 2 a 3 passen en soms een app (vaak Tesla).
Als ik ergens heen ga waar ik nog niet eerder geweest ben dan pluis ik het even uit wat het goedkoopste is.
Is een fluitje van een cent (daarom begrijp ik het 'geklaag' soms niet hier er over).
Overigens, de 2 a 3 passen die ik gebruik zijn niet altijd dezelfde, soms valt er eentje af en komt er weer een
andere bij, ligt aan de tariefveranderingen.
Want dit;
Oh en ik laad ook wel eens thuis, daar hoef ik gelukkig geen pas of app voor te gebruiken.HansAuutB schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:55:
In de praktijk laad ik eigenlijk alleen thuis, met dynamische tarieven op goedkope momenten. Binnen nederland kan ik dan altijd wel overal komen tussen laadmomenten. Voor reizen en buitenland beperk ik me dan eigenlijk altijd tot 1 netwerk van DC-laders, en skip ik AC-laden omdat 't simpelweg niet voorspelbaar is, en meestal ook niet goedkoper (tenzij gratis).
De laatste tijd is het DC-laden dan altijd Tesla (of EnBW indien duitsland)
Alle pasjes die ik heb worden dus eigenlijk nooit, of 1-2x per jaar gebruikt. Maar hollander, dus goedkoop is de uitdaging.
Aangezien jullie in dit topic reageren vallen jullie daar niet onder.vooral voor een gemiddelde Nederlander die niet de hele tijd tweakers uitpluist voor de beste Laadpas.
Ik doelde juist op de niet tweakers die na het kopen van een EV (of PHEV) er pas achter komen dat je een laadpas nodig hebt om ergens te laden.
Iemand die vvor de zo laag mogelijke kosten gaat heeft dat schermpje op die paal helemaal niet nodig want die heeft er, zoals de meeste in dit topic, al een hele studie van gemaakt om uit te zoeken welk pasje of app bij welke paal het goedkoopste is.
Anderen, zoals ik, hebben geen zin in al dat gepuzzel en kiezen voor een pas die in de, voor die persoon, meest voorkomende situatie het goedkoopst is en nemen voor lief dat je soms wat duurder uit bent.
Weer anderen kopen een nieuwe auto en krijgen bij aflevering een laadpas van de dealer en maken alleen gebruik van die ene pas.
Aan alles komt een eind.
Gelukkig kan ik thuisladen op de zon. Als ik in NL onderweg ben meestal Fastned. En voor AC laden de passen die je ook noemt. Plus nog een Nuon/Vattenval pas die ik al uit het verleden bij de PHEV had om vooraan te kunnen parkeren😎
En op vakantie is Ionity het plan richting Spanje in november. En daar zal best af en toe een dure AC tussenzitten, maar ja vakantie.
Ik heb toch ook wel meer dan een tiental passen/app's in mijn bezit, welke ik al heb sinds 2018/9. En niet zozeer voor de goedkoopste kWh prijs maar meer om te kunnen laden. En dan niet in NL maar juist voor het buitenland waar je toch meer lokaal gebruikte passen/app's nodig hebt.Jaapio_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:32:
Anderen, zoals ik, hebben geen zin in al dat gepuzzel en kiezen voor een pas die in de, voor die persoon, meest voorkomende situatie het goedkoopst is en nemen voor lief dat je soms wat duurder uit bent.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Studie.Jaapio_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:32:
@HansAuutB en @Zjanzjak met mijn opmerking over de particuliere rijder doelde ik op dit:
Aangezien jullie in dit topic reageren vallen jullie daar niet onder.
Ik doelde juist op de niet tweakers die na het kopen van een EV (of PHEV) er pas achter komen dat je een laadpas nodig hebt om ergens te laden.
Iemand die vvor de zo laag mogelijke kosten gaat heeft dat schermpje op die paal helemaal niet nodig want die heeft er, zoals de meeste in dit topic, al een hele studie van gemaakt om uit te zoeken welk pasje of app bij welke paal het goedkoopste is.
Weer anderen kopen een nieuwe auto en krijgen bij aflevering een laadpas van de dealer en maken alleen gebruik van die ene pas.
Gepuzzel.
Jeetje.
Vind het echt wel meevallen.
Toen ik nog diesel reed zocht ik ook uit waar ik het goedkoopste kon tanken, deed er misschien iets sneller over dan nu maar met mijn iq (2 punten lager en ik ben een tomaat) vind ik het allemaal vrij simpel.
Voordat ik elektrisch ging rijden heb ik mij eerst wat verdiept omdat het toch net allemaal wat anders is dan ik al jaaaaaaaaaaaaaaaren gewend was. Ik zie het als een leercurve.
Ik zit in dit topic, HansAuutB ook, maar wij vallen volgens jou niet onder de doelgroep.Jaapio_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:32:
@HansAuutB en @Zjanzjak met mijn opmerking over de particuliere rijder doelde ik op dit:
Aangezien jullie in dit topic reageren vallen jullie daar niet onder.
Maar jij zit toch ook in dit topic?

Als we dan jouw stelling volgen dan val jij er toch ook niet onder?
Je spreekt jezelf een beetje tegen.
Wij zitten allemaal in dit topic omdat we enige mate van interesse hebben in de techniek en het gebeuren om het electrische rijden heenZjanzjak schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:37:
Ik zit in dit topic, HansAuutB ook, maar wij vallen volgens jou niet onder de doelgroep.
Maar jij zit toch ook in dit topic?![]()
Als we dan jouw stelling volgen dan val jij er toch ook niet onder?
Je spreekt jezelf een beetje tegen.
Ik heb mij, onder andere door dit topic, goed geinformeerd voordat ik keuze heb gemaakt voor een laadpas.
Ook ik heb meerdere passen en apps gebruikt maar uiteindelijk levert het, in mijn situatie, niet veel op en ik vind het gemak van die druppel die aan mijn sleutel hangt meer wegen dan soms een paar cent goedkoper laden.
Waar kan zal ook voor de goedkopere opplossing gaan.
Ik ben aangewezen op publieke laadpalen.
Zo laad ik bijna nooit bij de Allego paal (€0,34/kWh) die hier recht voor de deur staat maar kies ik voor één van de 4 Vattenfal palen (€0,29/kWh) in een straal van 300 meter.
Maar ik kies ook regelmatig voor de gemakkelijke optie die iets duurder is.
Als ik bijvoorbeeld bij mijn moeder op bezoek ben kies ik er vaak voor om mijn auto daar op te laden (Vattenfall €0,34/kWh) zodat ik thuis niet meer hoef te laden en mijn auto meteen op mijn eigen plaats kan zetten.(parkeergarage vve en geen laadmogelijkheid)
Ik kies er bij een van mijn klanten voor om duurder te laden zodat ik in één keer naar huis kan rijden terwijl ik onderweg ook zou kunnen stoppen bij Tesla.
De particulieren met een EV (of PHEV) die ik ken zijn, voor zover ik weet, geen van allen echt bezig met het zoeken naar de goedkoopste laadoplossing.
De ene gebruikt de pas of app die hij bij zijn Volvo kreeg, een ander heb ik er laatst op moeten wijzen dat er een paar straten van zijn huis een vattenfall paal staat waar ie voor €0,34/kWh kan laden terwijl hij gebruik maakte van een dure concessieloze Allego paal.
Weer een ander heeft zij PHEV in 3 jaar tijd nog nooit aan een laadpaal gehad en heeft de auto alleen maar gekocht omdat er op de ICE versie een lange levertijd zat.
Aan alles komt een eind.
Op dat en mijn verhaal over laadpassen zijn ze kwa laden afgehaakt. Op het thuisladen na uiteraard.
En dan is een PHEV eigenlijk weer het slechtste van 2 werelden.
Jij durft zeg! Een (voormalige concessie?) Allego paal van 34 cent/kWh duur noemen. Zit het connectie tarief er daar ook op?Jaapio_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:03:
[...]
Wij zitten allemaal in dit topic omdat we enige mate van interesse hebben in de techniek en het gebeuren om het electrische rijden heen
Ik heb mij, onder andere door dit topic, goed geinformeerd voordat ik keuze heb gemaakt voor een laadpas.
Ook ik heb meerdere passen en apps gebruikt maar uiteindelijk levert het, in mijn situatie, niet veel op en ik vind het gemak van die druppel die aan mijn sleutel hangt meer wegen dan soms een paar cent goedkoper laden.
Waar kan zal ook voor de goedkopere opplossing gaan.
Ik ben aangewezen op publieke laadpalen.
Zo laad ik bijna nooit bij de Allego paal (€0,34/kWh) die hier recht voor de deur staat maar kies ik voor één van de 4 Vattenfal palen (€0,29/kWh) in een straal van 300 meter.
Maar ik kies ook regelmatig voor de gemakkelijke optie die iets duurder is.
Als ik bijvoorbeeld bij mijn moeder op bezoek ben kies ik er vaak voor om mijn auto daar op te laden (Vattenfall €0,34/kWh) zodat ik thuis niet meer hoef te laden en mijn auto meteen op mijn eigen plaats kan zetten.(parkeergarage vve en geen laadmogelijkheid)
Ik kies er bij een van mijn klanten voor om duurder te laden zodat ik in één keer naar huis kan rijden terwijl ik onderweg ook zou kunnen stoppen bij Tesla.
De particulieren met een EV (of PHEV) die ik ken zijn, voor zover ik weet, geen van allen echt bezig met het zoeken naar de goedkoopste laadoplossing.
De ene gebruikt de pas of app die hij bij zijn Volvo kreeg, een ander heb ik er laatst op moeten wijzen dat er een paar straten van zijn huis een vattenfall paal staat waar ie voor €0,34/kWh kan laden terwijl hij gebruik maakte van een dure concessieloze Allego paal.
Weer een ander heeft zij PHEV in 3 jaar tijd nog nooit aan een laadpaal gehad en heeft de auto alleen maar gekocht omdat er op de ICE versie een lange levertijd zat.
Voor Allego is die prijs namelijk ongeveer gratis......
Aan alles komt een eind.
Dank u!

Ik kan je echt de electroverse pas aanraden. Ik kom daar bijna altijd voordeliger mee uit. Zelfs in amsterdam betaal je hetzelfde tarief als op de Equans palen.koboy schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:10:
[...]
Particuliere rijder hier.... Voor Nederland heb ik 3 passen: ANWB voor als we CPO laden (weet ik, is niet de goedkoopste, was wel gratis), Freshmile voor laden in ons OMM gebied en Shell als backup.......
Voor de vakantie kijk ik even welke app ik er bij pak op locatie, en waarschijnlijk een maandje Ionity voor onderweg. (Ik weet, Tesla is goedkoper, maar ik heb geen zin in Musk sponsoren en wil ook niet de Ioniq 6 met halve snelheid laden)
Hier in de straat 3 laadpalen. 2 x Equans die altijd bezet zijn, 1 x Total die veel duurder is en amper gebruikt word.Jaapio_B schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:03:
[...]
Alleen mywheels staat er wel eens aan
[ Voor 92% gewijzigd door kevertje1977 op 14-06-2024 08:37 ]
Ik zou dit een bijzondere aanpassing vinden bij laadpalen want vanochtend in de krant :basdv schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:12:
[...]
Volgens mij moet ik mijn auto ontgrendelen voor dat gebeurt. Maar zal het eens proberen.
https://www.ad.nl/binnenl...ro-aan-koper-in~aedd0180/
Nog een keer gekeken, maar helaas: 52 cent/kWh...... Mogelijk alleen interessant voor die enkele keer dat we als tweede inpluggen, maar wat ik me zo herinner is het verschil minimaal. Voordeel van Freshmile is dan dat ik profiteer van de 45 cent/kWh als de andere aansluiting niet aan het laden is.kevertje1977 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:33:
[...]
Ik kan je echt de electroverse pas aanraden. Ik kom daar bijna altijd voordeliger mee uit. Zelfs in amsterdam betaal je hetzelfde tarief als op de Equans palen.
Tsja, dat soort koperdieven met betonschaar or slijptol kun je op geen enkele manier tegenhouden. Maar vergrendeling van de kabel aan de auto tot je deze ontgrendelt houdt wel de gauwdief tegen.kevertje1977 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:20:
[...]
Ik zou dit een bijzondere aanpassing vinden bij laadpalen want vanochtend in de krant :
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Een flinke ruk en dan is hij ook daar los. Als je het echt tegen wilt gaan heb je een soort van kabel goot waar je een wiel op zet.Of-Aaargh schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:35:
[...]
Tsja, dat soort koperdieven met betonschaar or slijptol kun je op geen enkele manier tegenhouden. Maar vergrendeling van de kabel aan de auto tot je deze ontgrendelt houdt wel de gauwdief tegen.
Maar in het artikel ging het over snellader kabels, die zijn veel dikker, een als ze niet zijn ingeprikt weet je ook zeker dat er geen spanning op staat.
Ben trouwens benieuwd naar de Equans cijfers in Zuid-Holland sinds hun prijsverhogingen van de 2.0 palen. Die waren hier in de wijk hiervoor 80% in gebruik, nu zijn ze eigenlijk altijd vrij.kevertje1977 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:36:
[...]
Hier in de straat 3 laadpalen. 2 x Equans die altijd bezet zijn, 1 x Total die veel duurder is en amper gebruikt word.
Alleen mywheels staat er wel eens aan
[...]
Ben trouwens benieuwd naar de Equans cijfers in Zuid-Holland sinds hun prijsverhogingen van de 2.0 palen. Die waren hier in de wijk hiervoor 80% in gebruik, nu zijn ze eigenlijk altijd vrij.
[/quo
Hier in delft zuid oost zijn de nieuwe equans laders bijna twee keer zo duur als de bestaande lasdpalen 100 meter verder.
0,31 voor de 1.0 vs 0,58 voor de 2.0 neem ik aan?jardinero schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:53:
[quote]Chevalley schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:21:
[...]
Ben trouwens benieuwd naar de Equans cijfers in Zuid-Holland sinds hun prijsverhogingen van de 2.0 palen. Die waren hier in de wijk hiervoor 80% in gebruik, nu zijn ze eigenlijk altijd vrij.
[/quo
Hier in delft zuid oost zijn de nieuwe equans laders bijna twee keer zo duur als de bestaande lasdpalen 100 meter verder.
Uitstraling van de paal kan je nog wel eens foppen. Wij hebben een 2.0 paal in de wijk die eruitziet als alle oude 1.0 palen.
Dan hebben jullie wel ijverige BOA's: wanneer ik melding maak, krijg ik drie weken later een mailtje dat ze geen auto hebben kunnen aantreffen. Ja duh, foutparkeerders gaan niet zitten wachten tot de BOA eindelijk eens langs komt. Daarom stuurde ik telkens fotos mee, maar daar doen ze niets mee. In Duitsland schijnbaar wel: sommige maken daar hun hobby van en hebben zelfs een eigen Wikipedia artikelPeejeehuu schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:38:
[...]
Gisteren en vandaag stond er vlak bij mijn werk een Mywheels Zoe op een laadplek die zelfs niet aangekoppeld was. Even gemeld bij de BOA's en nu zit er een prent op van €120. Die schijnt MyWheels in rekening te brengen bij de desbetreffende gebruiker.
Ik kreeg in de email van de handhaving dus te horen, dat wanneer ik daar ter plaatse last van ondervond. Dan moest ik de handhaving bellen: ware het alleen dat de handhaving enkel tijdens kantooruren ma t/m vrij telefonisch bereikbaar is. Dus ik had ze helemaal niet kunnen bellen, want avonds reed ik pas naar de laadpaal.
Omdat het de zoveelste keer was dat ik dit meemaakte, heb ik maar een briefje onder de ruitenwisser gedaan bij de desbetreffende benzineauto. Met het vriendelijke verzoek, om deze parkeerplaats bedoeld voor het opladen van electrische auto's niet te blokkeren. Het lijkt mij namelijk ook echt gemakzuchtig: waarschijnlijk gaan ze er niet vanuit, dat er nog iemand avonds zijn auto komt aansluiten op de laadpaal. En de handhaving geeft hier zeer weinig prioriteit aan: maar zet je auto eens in het centrum gebied op een zondag, dan krijg je wel een parkeerboete als je geen parkeerkaartje gekocht hebt
PS aanvragen van een publieke laadpaal is heel frustrerend: hier kwam die dan eindelijk na een half jaar, maar vervolgens werd de laadpaal constant door een benzineauto geblokkeerd. Uiteindelijk is de laadpaal weggehaald en waarom? De laadpaal zorgde ervoor, dat doorgang op de stoep te smal was. Alsof men dat niet had kunnen vaststellen, voordat besloten werd de laadpaal op deze plek te installeren.
ik kreeg een mailtje van TankE dat ze er mee stoppen, en geven een kortingscode zodat je gratis de MainGau pas aan kan vragen:
Alternativ haben wir ein exklusives Angebot für Sie: Mit der MAINGAU Autostrom Lade-App und Ladekarte können Sie Ihr Elektroauto an rund 127.000 Ladepunkten in Deutschland und über 600.000 Ladepunkten in Europa laden. Mit dem Code „TANKE2024“ erhalten Sie eine kostenlose Ladekarte. Geben Sie den Code einfach bei der Registrierung in das Feld „Aktionscode“ ein. Der Aktionscode kann nur über die App-Registrierung eingelöst werden. Das Angebot gilt nur für Neukunden, die das Angebot der MAINGAU noch nicht genutzt haben und nur bis zum 14.08.2024. Weitere Informationen erhalten Sie auf der Webseite der MAINGAU.
Hier idem.Chevalley schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:21:
[...]
Staan soms nog wel ICE's die hun auto nergens anders meer kwijt kunnen. En wij EV's maken ons daar niet druk om want we laden daar toch niet meer.
Maar is natuurlijk eigenlijk wel zot.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik wil de laadpassen eigenlijk gewoon in de auto laten liggen. Is er een reden om dit niet te doen ?
www.mariovisser.com
Kan mij geen reden bedenken. Behalve dat je eraan moet denken om bij diefstal van je auto de laadpassen te blokkeren.Mavi86 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:57:
Wij rijden sinds een dag electrisch ( EX 30)
Ik wil de laadpassen eigenlijk gewoon in de auto laten liggen. Is er een reden om dit niet te doen ?
En dat je wat vaker in en uit moet stappen tijdens laden om pas te pakken/terug te leggen
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Heb ze er ook altijd in liggen.Dennis1812 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:05:
[...]
Kan mij geen reden bedenken. Behalve dat je eraan moet denken om bij diefstal van je auto de laadpassen te blokkeren.
En dat je wat vaker in en uit moet stappen tijdens laden om pas te pakken/terug te leggen
Maar vaker in en uitstappen doe ik niet. Als ik de auto aan de lader zet pak ik bij uitstappen gelijk de pas mee die ik wil gebruiken, die steek ik in mijn zak. En als ik vertrek gebruik ik die pas dus weer en leg hem weer in mijn auto. Op die manier weet ik ook altijd met welke pas ik het laden ben gestart, die heb ik namelijk op zak en de rest ligt in de auto.
Sinds paar maanden wel een complicatie omdat we nu ook de tweede auto door EV hebben vervangen. Dan wordt de vraag in welke auto de passen (moeten) liggen? In de praktijk valt het wel mee omdat we hoofdzakelijk thuisladen of met autocharge met de Tesla.
[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 15-06-2024 15:15 ]
Misschien in de frunk, heeft die ook een bestemming. Daar gaat niemand zoeken denk ik.Mavi86 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:57:
Dat valt wel mee. Je auto weet zelf wat goed voor hem/haar is en bepaalt zelf de daarbij behorende max laadsnelheid. Die is o.a. afhankelijk van SOC en temperatuur. En wordt uitgedrukt in kW vermogen.Simon59 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:38:
In het algemeen wordt aangenomen dat snelladen minder goed is voor je accu. Is daarbij nog verschil of je met 235 kWh of met 100 kWh laadt??
(als je 1 kW gedurende een uur laadt dan heb je 1 kWh energie geladen).
Dat is een hele grote accuSimon59 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:38:
In het algemeen wordt aangenomen dat snelladen minder goed is voor je accu. Is daarbij nog verschil of je met 235 kWh of met 100 kWh laadt??
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
bij mij factureren ze rond de 15e van elke maanddanny1909 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:33:
Meer mensen hier met een Eneco laadpas? Heb nu al 3 keer geladen mbv de pas maar de enige factuur die ik ooit betaald heb is die voor de pas zelf. Eerste keer laden was 3 mei, laatste keer eergisteren.
Sla dit topic er maar eens op na, gebeurt wel eens dat de laadsessie-registratie lang op zich laat wachten.danny1909 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:33:
Meer mensen hier met een Eneco laadpas? Heb nu al 3 keer geladen mbv de pas maar de enige factuur die ik ooit betaald heb is die voor de pas zelf. Eerste keer laden was 3 mei, laatste keer eergisteren.
Tot maanden verder, ik had dat met de Vattenfall-pas vorig jaar, kreeg de factuur half jaar later.
En begin dit jaar met de Freshmile-pas geladen maar nog steeds niets afgeschreven.
In de regel komt de rekening heus wel, wanneer is de vraag en als je heel veel geluk hebt komtie nooit.
Het is niet alleen afhankelijk van Eneco, maar ook van de CPO. Als het laden niet goed/tijdig wordt gecommuniceerd aan MSP dan gaat die ook geen factuur sturen.danny1909 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:33:
Maar wat niet is kan komen. Er zijn hier verhalen genoeg van laadsessies die vele maanden later alsnog werden afgerekend.
Toen ik net terugkwam bij de auto was mijn kabel uit de laadpaal getrokken, maar hij zat nog vast in de auto.kevertje1977 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:20:
[...]
Ik zou dit een bijzondere aanpassing vinden bij laadpalen want vanochtend in de krant :
Er zijn 6 plekken per 4 laadpalen (2 laadpalen met 2 aansluitingen). Ik vind het eigenlijk wel een slimme oplossing, zo worden de palen efficiënter benut. Het enige jammere was dat ik hem niet een uur voor aankomst nog van 80 naar 100% kon laden.
Zoals al genoemd, kan dat en doen denk ik de meeste rijders dat ook. Blokkeren indien gestolen, en belangrijk bij het wegleggen: zorg dat het pasnummer niet zichtbaar is van buitenaf.Mavi86 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:57:
Met het pasnummer kan men bijvoorbeeld deze instellen als betaalmethode, bijvoorbeeld bij FastNed in de app. Deze moet je dus echt prive houden.
[ Voor 3% gewijzigd door da_Mastah op 16-06-2024 19:10 ]
Ik zou dat niet doen. Als je veel pasjes hebt ben je toch even bezig en misschien vergeet je er één of kom je er pas later achter. Is toch beetje hetzelfde als bankpas met pincode briefje in auto laten liggen.da_Mastah schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:09:
[...]
Zoals al genoemd, kan dat en doen denk ik de meeste rijders dat ook. Blokkeren indien gestolen, en belangrijk bij het wegleggen: zorg dat het pasnummer niet zichtbaar is van buitenaf.
Met het pasnummer kan men bijvoorbeeld deze instellen als betaalmethode, bijvoorbeeld bij FastNed in de app. Deze moet je dus echt prive houden.
Er is wel een groot verschil.Zapato schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:16:
[...]
Ik zou dat niet doen. Als je veel pasjes hebt ben je toch even bezig en misschien vergeet je er één of kom je er pas later achter. Is toch beetje hetzelfde als bankpas met pincode briefje in auto laten liggen.
Bij een bankpas kan je behoorlijk wat cash afhalen, en met wat vermomming is de dief behoorlijk moeilijk te herkennen door de camera’s bij de cash machine.
Met een laadpas kan je maar kleine bedragen uitgeven, en enkel voor stroom. Meestal zal het ook maar 1 keer lukken om met een gestolen pas te laden, en vrijwel zeker staat de nummerplaat ergens op een camera.
Ik vraag me af of er al veel criminelen met een EV rijden. Dus denk ik dat de aantrekkelijkheid van een laadpas heel klein is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bedankt voor de reactie! ook aan de rest die heeft gereageerdda_Mastah schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:09:
[...]
Zoals al genoemd, kan dat en doen denk ik de meeste rijders dat ook. Blokkeren indien gestolen, en belangrijk bij het wegleggen: zorg dat het pasnummer niet zichtbaar is van buitenaf.
Het was meer omdat mijn vriendin ook in de auto rijdt en ik voornemens was om voor ons beide passen te gaan bestellen. Maar toen kreeg ik het idee om gewoon de pas in de auto te laten liggen zodat we beiden gewoon de pas uit de auto kunnen pakken. Net zo makkelijk
www.mariovisser.com
Nog een idee om toe te voegen: wij hebben een RF blokkerend mapje om de sleutel in te doen. Daar zit ook een vakje voor wat pasjes in. Zo hebben we kentekenbewijs en laadpassen tegelijk met de sleutel opgeborgen, en altijd mee met degene die met de auto vertrekt.Mavi86 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:23:
[...]
Bedankt voor de reactie! ook aan de rest die heeft gereageerd
Het was meer omdat mijn vriendin ook in de auto rijdt en ik voornemens was om voor ons beide passen te gaan bestellen. Maar toen kreeg ik het idee om gewoon de pas in de auto te laten liggen zodat we beiden gewoon de pas uit de auto kunnen pakken. Net zo makkelijk
Denk dat mijn 40 kW accu sowieso niet de meest aantrekkelijke auto is om te stelen, dus dat komt vast goed.
Ik laat ze dus lekker in de auto liggen.
ik moet 80% van de tijd de sessie in de app starten omdat die rfid lezers zo raar reageren snap er nooit een zak van met knippert 10x groen paars blauw het werkt wel niet etc. sta je daar weer als jan-lul te wachten en te kijken, in de app druk je op start en het werkt
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2