Metro2002 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:00:
[...]
Dat is best indrukwekkend. Ik vond het verbruik van benzinemotorfietsen altijd vies tegenvallen door de slechte stroomlijn, zelfs op een redelijk lichte motorfiets van 500cc was je blij als je 1 op 22 haalde. Dat haalt een zuinige auto ook.
Grappig om te zien dat dat bij elektrische motorfietsen blijkbaar wel een flink verschil maakt. Waar zou dat in zitten?
Nou, motorfietsen waren nooit gemaakt voor laag verbruik / lage emissies. Het was een recreatieve machine, die op basis van passie en gevoel gekocht werd.
Zeg je '1000cc 4-in-lijn' heb je bij een motor al gauw over een 200PK beest die de 300kmh kan aantikken. Zeg je auto, heb je ~60pk, en het ligt in een stadsauto, of kleine sedan waarschijnlijk nog geholpen door een turbo. De motorblokken zijn heel anders ontworpen. Met bijbehorend verbruik.
Er zijn wel modellen die een goede gooi doen naar zoals een Honda NC die aardig in de buurt van de 1:30 komt.
Maar je loopt gewoon tegen natuurkunde aan (slechte aërodynamica), en verkoop/marketing (liever 30pk extra in een nieuwe model dan 1L/100km eraf).
Combineer dat met een ICE die met moeite 25% van de fossiele energie weet om te zetten in kinetische energie. En een aandrijving die daar nog een 5-10% vanaf haalt (ketting minder, cardan meer) dan kom je op een range net een ICE van 250-350km.
De Zero's electro motor zit direct op het achterwiel. Dus geen koppeling /versnellingsbak, maar met een polycarbon riem direct op het achterwiel.
Dus een extreem efficiënte motor, met heel weinig verlies in de aandrijving die bij het remmen ook nog eens terugwint. (bij het remmen van 120-0 krijg ik er gerust 1 a 2km range bij)
Maargoed, genoeg over inefficiëncy. Lezen jullie de laadsessies ook in voor de administratie (of alleen grafiekjes) thuis?
VandeBron heeft geen api, maar wel een csv export. Dus dat is mijn enige optie vooralsnog.
70% van de laadsessies zijn thuis en die registreer ik, 25% publieke paal (csv import) en zo af en toe tref ik een gratis paal en daar registreer ik nog niets voor.