[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 136 ... 217 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 21:23
ex87 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:22:
Klopt dit een beetje of betaal ik echt veel te veel?
Valt wel mee, misschien dat je met Freshmile ietsies goedkoper uit bent.
Je zou er wellicht mee onder de 50 cent KUNNEN uitkomen.
In hoofdletters 'kunnen' want afhankelijk van laadsnelheid.

Let wel, minuuttarief, dus bij 'vol' wel loskoppelen anders schiet het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 12:55
Go-Charge schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:45:
[...]
Klopt we hebben helaas nog niet van alle passen data. Maar als je een pas hebt die er niet tussen staat, mail dan de pas aanbieder dat ze hun prijs data met ons delen.. Help je ons enorm mee ;)
Tap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:22
Tap doet in essentie hetzelfde als aanbieders die cpo aanbieden

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:08

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

guido66 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Daar kan geen verschil inzitten want die 11kW lader zit in je auto...
Dat is juist het ding bij de Zoe, het is dus minimaal een 22kW lader. Bij sommige modellen zelfs een 43kW AC lader. Blijkbaar erg inefficiënt.

Het is de auto met de snelste AC lader van allemaal. Echter bestaan er in Nederland vrijwel geen laadpalen die sneller zijn dan 11kW, uitgezonderd de snelladers.

Ik heb zelf in het verleden een Q90 gehad. Opladen was dikke ellende altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:44
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:13:
[...]

Dat is juist het ding bij de Zoe, het is dus minimaal een 22kW lader. Bij sommige modellen zelfs een 43kW AC lader. Blijkbaar erg inefficiënt.

Het is de auto met de snelste AC lader van allemaal. Echter bestaan er in Nederland vrijwel geen laadpalen die sneller zijn dan 11kW, uitgezonderd de snelladers.

In het Rotterdamse zijn veel SGZH2 palen ‘officieel’ 22kW. Meestal zijn ze niet echt 22kW, maar 17kW. Als je op Chargefinder filtert op palen van 22-50 kW zie je er 100den

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
grunaubaby schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:33:
[...]
In het Rotterdamse zijn veel SGZH2 palen ‘officieel’ 22kW. Meestal zijn ze niet echt 22kW, maar 17kW. Als je op Chargefinder filtert op palen van 22-50 kW zie je er 100den
In NL is een basisaansluiting 3x25A en x 230V komt dat uit op 17kW.
Als je meer wilt zijn de vaste kosten voor de aansluiting veel hoger. Daarom zijn er nauwelijks 22kW palen.
En overigens ook nauwelijks auto's die 22kW AC kunnen laden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Zijn hier ook mensen met een PHEV?

Ik heb slechts 10 kWh en kan thuis laden, maar voor werk ben ik elke week wel eens in Leiden of Zwolle, waar ik dan een rekening van de laadpaal krijg, in de richting van €3,50 in Zwolle en €10,50 in Leiden. Ik gebruik Smoov en Plugsurfing.

Voor 2 keer in de week aan een laadpaal wil ik geen kaart met abonnementskosten. Ik probeer gewoon mijn steentje bij te dragen. Ik weet niet wat het rendement is van een moderne EV, maar met dit koude weer doet mijn PHEV zo'n 4 kilometer per kWh als ik de verwarming zachtjes aan heb. Het helpt wel, want Leiden - Utrecht is dan toch 2/3e elektrisch rijden.

Maar hoewel het leuk is om €3,50 voor 40 kilometer te betalen in Zwolle, vind ik die €1,05 per kWh in Leiden eigenlijk te gortig. Dat is haast een ontmoedigingsbeleid. Voor die prijs komt dat duurder-dan-ooit benzine bijna twee keer zo ver per Euro, en je krijgt er nog gratis verwarming bij ook. Dat is toch niet de bedoeling?

Het komt niet alleen door een kleine meerprijs die je per minuut betaalt waarbij de niet-snelladende auto al snel twee euro duurder uit is, maar ook de prijs per kWh is hoger.

Bestaan er ook laadpassen waarmee de incidentele lader ook in het Westen voor een eerlijke prijs elektriciteit in de auto kan stoppen? Of is de regionale economische dispariteit tussen oost en west voldoende voor genoeg mensen om de hogere prijs wel gewoon zonder zeuren te betalen?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:21
In Leiden zou toch goedkoper moeten kunnen. Bij wat voor paal laar je in Leiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:01
Sando schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:02:

Ik heb slechts 10 kWh en kan thuis laden, maar voor werk ben ik elke week wel eens in Leiden of Zwolle, waar ik dan een rekening van de laadpaal krijg, in de richting van €3,50 in Zwolle en €10,50 in Leiden. Ik gebruik Smoov en Plugsurfing.

Voor 2 keer in de week aan een laadpaal wil ik geen kaart met abonnementskosten. Ik probeer gewoon mijn steentje bij te dragen. Ik weet niet wat het rendement is van een moderne EV, maar met dit koude weer doet mijn PHEV zo'n 4 kilometer per kWh als ik de verwarming zachtjes aan heb. Het helpt wel, want Leiden - Utrecht is dan toch 2/3e elektrisch rijden.

Maar hoewel het leuk is om €3,50 voor 40 kilometer te betalen in Zwolle, vind ik die €1,05 per kWh in Leiden eigenlijk te gortig. Dat is haast een ontmoedigingsbeleid. Voor die prijs komt dat duurder-dan-ooit benzine bijna twee keer zo ver per Euro, en je krijgt er nog gratis verwarming bij ook. Dat is toch niet de bedoeling?

Het komt niet alleen door een kleine meerprijs die je per minuut betaalt waarbij de niet-snelladende auto al snel twee euro duurder uit is, maar ook de prijs per kWh is hoger.

Bestaan er ook laadpassen waarmee de incidentele lader ook in het Westen voor een eerlijke prijs elektriciteit in de auto kan stoppen? Of is de regionale economische dispariteit tussen oost en west voldoende voor genoeg mensen om de hogere prijs wel gewoon zonder zeuren te betalen?
er zijn legio opties zonder abonnement waarmee je veel goedkoper uit bent

je hebt nu zo ongeveer de duurste optie met plugsurfing

denk aan

tango
elektroverse
bump
northe (maar daar kan je geen pasje van aanvragen)

allemaal abo vrij

een tango pasje werkt vrijwel overal en die zetten nergens veel bovenop

dat is misschien wel het meest interessant voor je dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Tja, wat is rendement van moderne EV; de mijne komt wel bijna 2x zo ver op 1kWh momenteel.
Maar wat laden betreft moet dit wel een stuk goedkoper kunnen.
Wellicht kan je wat inspiratie opdoen op laadpastop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:05
vind ik die €1,05 per kWh in Leiden eigenlijk te gortig
Is dat wel een openbare paal? Of op een bedrijfsterrein? Zelfs met een Shell Recharge pas (die echt niet bekend staat als goedkoop...) is de prijs bij de meeste openbare palen in Leiden €0,53/kWh.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

GHB363 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:15:
In Leiden zou toch goedkoper moeten kunnen. Bij wat voor paal laar je in Leiden?
Tom Paris schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 01:08:
Is dat wel een openbare paal? (...) de prijs bij de meeste openbare palen in Leiden €0,53/kWh.
Het zijn wel openbare palen. Het is me eigenlijk pas recent opgevallen dat het in Leiden steeds duurder is geworden terwijl het in Zwolle stabiel bleef. Je hebt ooit een prijs die je acceptabel vind en dan ga je niet elke week de prijs opnieuw opzoeken. Een beetje naïef misschien, nu ik zie hoeveel verschillende passen er tegenwoordig zijn.

Ik ben vergeten van wie die palen zijn, moet het even onthouden de volgende keer. Op de factuur staat Threeforce, maar dat staat niet op de palen. Ik kan het ook niet op maps vinden; daar staat Allegro maar dat is al een paar jaar niet meer zo. Bij die van Allegro kon ik in Smoov gebruiken maar die van Treeforce(?) niet.

Laatste factuur Zwolle:
Operator Vattenfall, 32 ct per kWh, 4 uur 35 minuten, 10,4 kWh, totaal: €3,37

Laatste factuur Leiden:
Operator: Threeforce, 59 ct per kWh, plus 1 ct per minuut, 4 uur en 30 minuten, 12 kWh (vreemd) totaal: €9,78
boyette schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:19:
er zijn legio opties zonder abonnement waarmee je veel goedkoper uit bent
je hebt nu zo ongeveer de duurste optie met plugsurfing
denk aan

tango
elektroverse
bump
northe (maar daar kan je geen pasje van aanvragen)

allemaal abo vrij
een tango pasje werkt vrijwel overal en die zetten nergens veel bovenop
dat is misschien wel het meest interessant voor je dan
Bedankt, ik zal deze opties eens nader onderzoeken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 06:50
Sando schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 02:42:
[...]

[...]
Het zijn wel openbare palen. Het is me eigenlijk pas recent opgevallen dat het in Leiden steeds duurder is geworden terwijl het in Zwolle stabiel bleef. Je hebt ooit een prijs die je acceptabel vind en dan ga je niet elke week de prijs opnieuw opzoeken. Een beetje naïef misschien, nu ik zie hoeveel verschillende passen er tegenwoordig zijn.

Ik ben vergeten van wie die palen zijn, moet het even onthouden de volgende keer. Op de factuur staat Threeforce, maar dat staat niet op de palen. Ik kan het ook niet op maps vinden; daar staat Allegro maar dat is al een paar jaar niet meer zo. Bij die van Allegro kon ik in Smoov gebruiken maar die van Treeforce(?) niet.

Laatste factuur Zwolle:
Operator Vattenfall, 32 ct per kWh, 4 uur 35 minuten, 10,4 kWh, totaal: €3,37

Laatste factuur Leiden:
Operator: Threeforce, 59 ct per kWh, plus 1 ct per minuut, 4 uur en 30 minuten, 12 kWh (vreemd) totaal: €9,78

[...]

Bedankt, ik zal deze opties eens nader onderzoeken.
Thanks voor de prijzen, ben wel benieuwd naar het adres van die paal in leiden, 1 cent per minuut komt niet vaak voor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Sando schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 02:42:

Threeforce krijg ik facturen van voor laadbeurten met mijn Zuid-Holland pas. Betreft dan waarschijnlijk Equans of Engie laadpaal.

Om het zuiver te stellen, de factuur die ik krijg is van Equans, Maar de betaling gaat naar Threeforce BV, dat staat in de kleine lettertjes op de factuur (en mijn bankafschrift).

"Voor vragen over uw factuur kunt u contact opnemen met Last Mile Solutions.
E-mail: invoice@lastmilesolutions.com
Last Mile Solutions is een handelsnaam van Threeforce B.V.
Adres: Zeemansstraat 11, 3016 CN Rotterdam, Nederland"

Kan zijn dat hier ook nog andere laadpalen onder vallen.

Het is sowieso verwarrend want de ZH pas wordt uitgevoerd door 50five.

[ Voor 36% gewijzigd door eltron op 13-03-2024 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonger
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:45
Go-Charge schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Voorlopig houden we het even bij een app. Maar goed idee. k zal hem op de backlog zetten :)
+1 voor de web versie. Ik plan graag vooruit op mijn desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54

koboy

Heb een idee voor een icon

Welkom in de wondere wereld van het open markt model, waarin gemeentes een aantal leveranciers selecteren, die vervolgens (prijstechnisch) mogen doet wat ze willen.

Het is de afgelopen weken en klap duurder geworden hier in de regio Leiden. Allego is een connectie tarief gaan rekenen, Park&Charge (threeforce op de rekening) ook waarbij de laatste het kWh tarief een fractie heeft laten zakken en ook nog naast het connectie tarief een parkeertarief erbij heeft gezet.

De palen van Park&Charge hebben 2 soorten aansluiting, 17kW en 5kW. Bij de langzame is het connectie en parkeertarief de helft: beide 25 ipv 50 cent.

Anderen hebben al een lijstje aangeleverd van alternatieven, maar dat is mogelijk niet helemaal actueel. De pas die ik gebruik (Freshmile, niet handig voor 1 fase laden) rekent nog steeds hetzelfde tarief als eerder bij de Allego palen. Park& Charge is in een flink duurder staffel komen te vallen! Even uitzoekwerk dus!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tapelectric
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-05 16:30

tapelectric

Bedrijfsaccount Tap Electric
@DaCoTa We hebben twee weken geleden onze prijsdata (CPO-tarief bij EUR 2.50 per maand) gedeeld met Go-Charge (@Go-Charge ), dus ik ga er vanuit dat we er spoedig tussen staan!

^Nico

[ Voor 4% gewijzigd door tapelectric op 13-03-2024 12:01 . Reden: mentions ]

Tap Electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Geen PHEV, maar wel een BEV motor die maar 15kWh kan tanken. Maar die doet wel 15-18km/kWh :7

Ik heb een vandebron laadpas, voor 1,50eu/maand (als energie klant, anders 3eu/maand).
Laadsessies zijn typisch 6-8kWh voor zo een 2 euro. Maandfacturen zijn zo 15-20eu. Waarvoor de baas 160-200eu aan 21c/km betaald.

Zie zo snel niet hoe het goedkoper kan in dit lage segment.
:)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
_Apache_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Geen PHEV, maar wel een BEV motor die maar 15kWh kan tanken. Maar die doet wel 15-18km/kWh :7

..
Hoe haal jij 55-67 Wh per km? Welke auto gebruik jij?

In mijn Tesla Model 3 RWD zit ik nu op 150 Wh per km gemiddeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hsb85 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:38:
[...]

Ik vermoed geen auto, maar een motorfiets... zoals stond: 'BEV motor'
Met een auto kom je daar zeker niet aan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
[...]

Lezen ? Er staat motor

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
[...]

Staat in z'n signature: een Zero motor.
https://zeromotorcycles.com/model/zero-srs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
@markjanssen @Brotuck @vanaalten Sorry hoor maar motor zou ook gewoon de elektrische motor kunnen zijn die in je auto zit.

Bij motor denk ik niet direct aan een motorfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

hsb85 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:50:
@markjanssen @Brotuck @vanaalten Sorry hoor maar motor zou ook gewoon de elektrische motor kunnen zijn die in je auto zit.

Bij motor denk ik niet direct aan een motorfiets.
Het is idd een BEV motorfiets, de Zero SR/S.
17.4kWh accu, netto iets van 15kWh.
Rij ik binnendoor en met actieve regen bij het remmen zakt het verbruik naar 5-6kWh, snelweg, kou, etc en het gaat naat 7.5-9kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:01

Metro2002

Memento mori

Ik weet niet wat het rendement is van een moderne EV, maar met dit koude weer doet mijn PHEV zo'n 4 kilometer per kWh als ik de verwarming zachtjes aan heb.
Mijn EV (ioniq) zit met deze temperaturen op bijna de helft van jouw verbruik met zo'n 7,5km per Kwh (rond de 13Kwh/100km) en dat is nog op winterbanden (worden maandag vervangen)

Dat is ook precies de reden dat ik een PHEV het slechtste van 2 werelden vindt: het is én een onzuinige ICE door al het extra gewicht van de accu en elektromotor én een onzuinige EV door al het gewicht van de verbrandingsmotor.

Meer dan een euro per Kwh is gewoon afzetterij, daar moet je gewoon echt niet meer laden :X

Genoeg, heb recent een plugsurfing kaartje die redelijk voordelig is, de anwb pas is niet heel duur en heb een druppel van NLmab (nu 50five), allemaal vergelijkbare tarieven, ene is daar wat goedkoper, andere daar maar het verschil is niet enorm. Alleen de laadpas van Shell schiet er bij mij in negatieve zin bovenuit, die heb ik dan ook alleen maar als reserve.
_Apache_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:37:
[...]

Het is idd een BEV motorfiets, de Zero SR/S.
17.4kWh accu, netto iets van 15kWh.
Rij ik binnendoor en met actieve regen bij het remmen zakt het verbruik naar 5-6kWh, snelweg, kou, etc en het gaat naat 7.5-9kWh/100km.
Dat is best indrukwekkend. Ik vond het verbruik van benzinemotorfietsen altijd vies tegenvallen door de slechte stroomlijn, zelfs op een redelijk lichte motorfiets van 500cc was je blij als je 1 op 22 haalde. Dat haalt een zuinige auto ook.
Grappig om te zien dat dat bij elektrische motorfietsen blijkbaar wel een flink verschil maakt. Waar zou dat in zitten?

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2024 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-06 18:41

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
[...]

Mwah dat valt wel mee hoor; 15% is semi-22 (17kW), 60% 11kW en bijna 17% is echt' 22kW.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:03
Metro2002 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Mijn EV (ioniq) zit met deze temperaturen op bijna de helft van jouw verbruik met zo'n 7,5km per Kwh (rond de 13Kwh/100km) en dat is nog op winterbanden (worden maandag vervangen)
Daar verbruik hier off-topic is dus maar kort:
Tesla is dacht ik koning minimaal verbruik (indien AWD vs AWD).
rij jij AWD? en/of veel stadswerk? lange stukken?
met deze buitentemperaturen 7,5 km/kWh is onwaarschijnlijk laag (als ik ioniq forum mag geloven)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:21
Hansieo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:25:
[...]

met deze buitentemperaturen 7,5 km/kWh is onwaarschijnlijk laag (als ik ioniq forum mag geloven)
Gaat waarschijnlijk om een Ioniq 28 kWh (classic) of de facelift daarvan. Met voorwielaandrijving. Dat zijn normale waarden voor zo een auto.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:10
pmiddeld schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Gaat waarschijnlijk om een Ioniq 28 kWh (classic) of de facelift daarvan. Met voorwielaandrijving. Dat zijn normale waarden voor zo een auto.
Dat kan inderdaad wel kloppen, in de winter kan je daar zelfs op uitkomen. In de zomer bij defensief rijden ook wel een stuk lager.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hansieo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Dit is de oude Ioniq, wat een zuinigheidsmonster was. De nieuwe Ioniq 6 kan er ook wat van trouwens. Juni tot nu 15kWh/100km, en daar zit de vakantie naar Oostenrijk met waar het kon en mocht 150 over de Autobahn in. Geen winterbanden, gaan zien wat de hankook ion's volgend jaar doen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Dat is ook precies de reden dat ik een PHEV het slechtste van 2 werelden vindt: het is én een onzuinige ICE door al het extra gewicht van de accu en elektromotor én een onzuinige EV door al het gewicht van de verbrandingsmotor.
Even tussendoor; dat ben ik overigens niet helemaal met je eens. Ik vind het juist het beste van 2 werelden:

1. Betaalbaar. Deze 2012 Chevrolet Volt PHEV heb ik een jaar of 4 geleden gekocht voor €7000, maar hij rijd alsof ie 3 keer zoveel kost.
2. Groen. Op een dag in de week na rijd ik alles volledig elektrisch, en voornamelijk (bij thuis laden) voor 8 cent (winter) tot 5 cent (zomer) per kilometer.
3. Belastingvoordeel. Omdat de meeste reizen volledig elektrisch kunnen krijg je 50% korting op de wegenbelasting. (Hoewel ze dat misschien in 2025 willen afschaffen.)
4. Compatibel met benzine. Op vakantie kan ik de wachtrijen bij de snellaadstations overslaan. EVs zijn niet geschikt voor vaste vakanties waarin iedereen de weg op gaat, zoals de zomervakantie. Maar éénmaal op bestemming kan je wel weer laden, daar is geen rij. Bovendien is de benzine voor de heen- en terugreis in het buitenland goedkoper.

Uiteraard zou het beter zijn als iedereen een 2 jaar oude ioniq rijd ipv een 12 jaar oude hybride. Maar niet iedereen krijgt een leaseauto of doet een particuliere financial lease voor een nieuwere auto. Dat nieuwere auto's beter zijn voor het milieu ben ik met je eens. Ik kijk over twee jaar weer of er al interessante (voor mij) betaalbare occasions zijn.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:03
[...]

ahh, appels met Ananas vergelijking...

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Sando schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:49:
[...]
4. Compatibel met benzine. Op vakantie kan ik de wachtrijen bij de snellaadstations overslaan. EVs zijn niet geschikt voor vaste vakanties waarin iedereen de weg op gaat, zoals de zomervakantie. Maar éénmaal op bestemming kan je wel weer laden, daar is geen rij. Bovendien is de benzine voor de heen- en terugreis in het buitenland goedkoper.
Deze vind ik wel bijzonder. Ik heb tijdens zomervakantie meer met een benzine auto in de rij gestaan voor tankstation dan met mijn BEV, N=1 dat wel, maar om mij heen hoor ik ook geen andere verhalen van lotgenoten. je ziet gewoon in je dashboard of het druk is bij een laadplein en dan neem je gewoon eentje eerder of later. Bij benzine had ik die luxe niet omdat ik meestal echt moest tanken, al op reserve reed en er dan pas bij het tankstation achter kwam dat het druk was etc.
En dat goedkope van die buitenlandse benzine helpt al helemaal niet, dan wordt het nog veel drukker. Al eens in Luxemburg getankt? Stikt er van de Hollanders die goedkoop willen tanken op doorreis naar Frankrijk of terug naar NL.

[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 13-03-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-06 19:39
eltron schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:16:
[...]
Bij benzine had ik die luxe niet omdat ik meestal echt moest tanken, al op reserve reed en er dan pas bij het tankstation achter kwam dat het druk was etc.
Klinkt als een user-error en heeft niets te maken met een benzineauto.

Ik vind het argument dat Sandro noemt wel heel aanneemlijk. Ik zou zelf sowieso niet op zo’n zwarte zaterdag door frankrijk willen reizen, maar met m’n EV zou dat nog een extra reden zijn om het niet te willen doen. Een EV moet gewoon 4x vaker laden dan een benzineauto moet tanken en hij doet er ook nog een 10x zo lang over. De angst dat bij extreme drukte zoals zo’n zwarte zaterdag in de zomervakantie de laders bezet zijn is gewoon reëel.

[ Voor 39% gewijzigd door tweakerpip op 13-03-2024 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Dat is best indrukwekkend. Ik vond het verbruik van benzinemotorfietsen altijd vies tegenvallen door de slechte stroomlijn, zelfs op een redelijk lichte motorfiets van 500cc was je blij als je 1 op 22 haalde. Dat haalt een zuinige auto ook.
Grappig om te zien dat dat bij elektrische motorfietsen blijkbaar wel een flink verschil maakt. Waar zou dat in zitten?
Deze motor verbruikt het equivalent van 0,62l/100km.

Op hun pagina staat waarom, kan het niet plakken. Heeft te maken met hoger rendement naar de aandrijving.

Zie https://zeromotorcycles.com/nl-nl/model/zero-srs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
tweakerpip schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:41:
[...]
Klinkt als een user-error en heeft niets te maken met een benzineauto.

Ik vind het argument dat Sandro noemt wel heel aanneemlijk. Ik zou zelf sowieso niet op zo’n zwarte zaterdag door frankrijk willen reizen, maar met m’n EV zou dat nog een extra reden zijn om het niet te willen doen. Een EV moet gewoon 4x vaker laden dan een benzineauto moet tanken en hij doet er ook nog een 10x zo lang over. De angst dat bij extreme drukte zoals zo’n zwarte zaterdag in de zomervakantie de laders bezet zijn is gewoon reëel.
Kan zijn, op zwarte zaterdag is het sowieso druk, en al tanken benzine auto's 10x zo snel als sommige EV, het zijn er ook 10x zoveel. en die lieden willen ook even lunchen en even plassen etc.
Voor mij maakt het op zwarte zaterdagen niet zoveel uit of je met ICE of met EV bent. Zwarte zaterdagen kun je beter sowieso vermijden als je die mogelijkheid hebt. En om het weer on topic te brengen.
Voor Duitsland maak ik me hier niet druk over, Frankrijk nog wel, maar daar zijn ze wel bezig met inhaalslag wat beschikbaarheid van snelladers betreft.
Een reis van zeg 1.000km is voor mij 2 a 3x ruim kwartier laden. Niet iets om je druk over te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 13-03-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Klopt, inderdaad een ioniq 28Kwh.
Hansieo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:09:
[...]

ahh, appels met Ananas vergelijking...
Ik weet niet waarmee ik 'een PHEV' moet vergelijken, kan van alles zijn ;)

Maargoed, ik pak inderdaad toevallig wel een heel zuinige EV als voorbeeld maar ook bv een tesla model Y zit rond de 17Kwh/100km en dat is toch best een forse auto en alsnog 50% zuiniger dan de genoemde 'PHEV' die op 25Kwh/100km zit

[ Voor 72% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2024 18:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

[...]

Nou, motorfietsen waren nooit gemaakt voor laag verbruik / lage emissies. Het was een recreatieve machine, die op basis van passie en gevoel gekocht werd.

Zeg je '1000cc 4-in-lijn' heb je bij een motor al gauw over een 200PK beest die de 300kmh kan aantikken. Zeg je auto, heb je ~60pk, en het ligt in een stadsauto, of kleine sedan waarschijnlijk nog geholpen door een turbo. De motorblokken zijn heel anders ontworpen. Met bijbehorend verbruik.

Er zijn wel modellen die een goede gooi doen naar zoals een Honda NC die aardig in de buurt van de 1:30 komt.
Maar je loopt gewoon tegen natuurkunde aan (slechte aërodynamica), en verkoop/marketing (liever 30pk extra in een nieuwe model dan 1L/100km eraf).
Combineer dat met een ICE die met moeite 25% van de fossiele energie weet om te zetten in kinetische energie. En een aandrijving die daar nog een 5-10% vanaf haalt (ketting minder, cardan meer) dan kom je op een range net een ICE van 250-350km.

De Zero's electro motor zit direct op het achterwiel. Dus geen koppeling /versnellingsbak, maar met een polycarbon riem direct op het achterwiel.
Dus een extreem efficiënte motor, met heel weinig verlies in de aandrijving die bij het remmen ook nog eens terugwint. (bij het remmen van 120-0 krijg ik er gerust 1 a 2km range bij)

Maargoed, genoeg over inefficiëncy. Lezen jullie de laadsessies ook in voor de administratie (of alleen grafiekjes) thuis?
VandeBron heeft geen api, maar wel een csv export. Dus dat is mijn enige optie vooralsnog.
70% van de laadsessies zijn thuis en die registreer ik, 25% publieke paal (csv import) en zo af en toe tref ik een gratis paal en daar registreer ik nog niets voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Echter bestaan er in Nederland vrijwel geen laadpalen die sneller zijn dan 11kW, uitgezonderd de snelladers.
2 x in de week sta ik toch mooi aan 1 van de 60 laadpunten die 22 geven.
Ondanks dat elke app zegt dat er maar 1 22 geeft en 59 11 geven ze toch echt alle 60 die 22.
Best plezierig met mijn huidige auto. ;)
eltron schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40:

En overigens ook nauwelijks auto's die 22kW AC kunnen laden.
Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Ja, ik zat toevallig net de verkoopstatistieken van EV 2023 te bekijken. In de top 10 zijn totaal 1,2 miljoen EV's verkocht, waarvan zover ik kan zien precies 0 die 22kW AC aan kunnen.
Buiten de top 10 een enkele uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:12
Ik zit nu al een tijdje bij Leaseplan waar ik mijn auto lease en daarbij ook een laadpas heb verkregen.
Ik kan pas maanden na het laden mijn verbruik en kosten inzien. (Teslamate helpt hier gelukkig wel iets in)

Weet iemand of ik voor de laadpas van leaseplan kosten per maand betaal? Kan het niet terugvinden in het contract.
Verder bepaald de laadpaal de prijs toch? Dus als ik de data sneller wil inzien is het gewoon simpel een eigen laadpas aanvragen toch?

Had “Travelcard” de maatschappij al genaderd maar die zeiden dat het niet anders kon i.v.m. leaseplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:08

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zjanzjak schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:23:
[...]

2 x in de week sta ik toch mooi aan 1 van de 60 laadpunten die 22 geven.
Ondanks dat elke app zegt dat er maar 1 22 geeft en 59 11 geven ze toch echt alle 60 die 22.
Best plezierig met mijn huidige auto. ;)

[...]

Hoi!
Als je 22 kWh palen beschikbaar heb is dat wel heerlijk.

Zelf had ik de ervaring met de Zoe als er een andere auto op een SGZH paal was aangesloten, dan was de het start amperage te laag op de andere stekker. Met resultaat dat mijn auto dus niet kon laden omdat hij dan een foutmelding kreeg.

Maar de was dus de Zoe Q90, heb wel is begrepen dat de andere types iets beter waren.
Zelf was ik het na een jaar zo zat dat ik weer een benzine wagen had gekocht. (ook vanwege de range)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

xeoMe schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:35:
Verder bepaald de laadpaal de prijs toch? Dus als ik de data sneller wil inzien is het gewoon simpel een eigen laadpas aanvragen toch?
Met eventueel een toeslag van de pas-aanbieder, of kleeftarief, of extra kosten per minuut, of .. (verzin het maar).

Dus nee, was het maar zo simpel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 21:50
xeoMe schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 00:35:
Ik zit nu al een tijdje bij Leaseplan waar ik mijn auto lease en daarbij ook een laadpas heb verkregen.
Ik kan pas maanden na het laden mijn verbruik en kosten inzien. (Teslamate helpt hier gelukkig wel iets in)

Weet iemand of ik voor de laadpas van leaseplan kosten per maand betaal? Kan het niet terugvinden in het contract.

Had “Travelcard” de maatschappij al genaderd maar die zeiden dat het niet anders kon i.v.m. leaseplan
Kan je hier niks mee?
https://travelcard.nl/app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 16:12
hjs schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:57:
[...]

Met eventueel een toeslag van de pas-aanbieder, of kleeftarief, of extra kosten per minuut, of .. (verzin het maar).

Dus nee, was het maar zo simpel >:)
Toeslag van de pasaanbieder begrijp ik.
Eenmalig tarief per maand of tarief per laadsessie.

Kwhprijs, kleeftarief of extra kosten dat is toch allemaal aan de laadpaalaanbieder?
Mijn laatste zin ging hierover. Had de app geinstalleerd laadpas proberen te koppelen maar was mislukt. Contact gehad en kreeg te horen dat het niet kon ivm Leaseplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-06 21:50
xeoMe schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Kwhprijs, kleeftarief of extra kosten dat is toch allemaal aan de laadpaalaanbieder?

[...]

Mijn laatste zin ging hierover. Had de app geinstalleerd laadpas proberen te koppelen maar was mislukt. Contact gehad en kreeg te horen dat het niet kon ivm Leaseplan.
Ok. Er stond niks over een app in je bericht, vandaar de suggestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

[...]

22kW zijn niet zeldzaam hoor. Tuurlijk 11kW is gangbaarder, maar er zijn best wat 22 palen.
Hier in de wijk (buitengebies randstad) zijn er een paar in de buurt.

Ik pak wel eena een 22 paal als ik snel wil laden. Mijn motor laadt maar met 6.6kW, maar de 11 palen die ik tref zijn regelmatig geknepen / geloadbalanced en das irritatant als ik de range nodig heb om weer verder te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:16
Psycho_Mantis schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:20:
Als je 22 kWh palen beschikbaar heb is dat wel heerlijk.
Dat lijken me echt verschrikkelijke ondingen. Ik wil soms wel meer dan 22 kWh laden. Waarom bepaalt de paal hoe vol mijn accu mag zijn? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:15
Het blijft lastig, verschil tussen kW en kWh....en dan heb je ook nog joule.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Zjanzjak schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Hier hetzelfde, meerdere Vattenfall-laadpalen in m'n dorp (Brabant), heb al bij een paar geladen, meestal de enige aan de paal, gemiddelde snelheid --> 8 kW. Conclusie, het ligt aan Vattenfall. ;)
Nagevraagd, bij Vattenfall. Het klopt, ze hebben last van een bug in de firmware van Alfen waardoor laadsessies steeds stopten op 11kW. Daarom tijdelijk de snelheid verlaagd tot de bug verholpen is, de verwachting is dat eind maart alles weer op volle snelheid werkt. Heb het ook in de laatste nieuwsbrief van LaadpasTop10 gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-06 23:06
Hachy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Nagevraagd, bij Vattenfall. Het klopt, ze hebben last van een bug in de firmware van Alfen waardoor laadsessies steeds stopten op 11kW. Daarom tijdelijk de snelheid verlaagd tot de bug verholpen is, de verwachting is dat eind maart alles weer op volle snelheid werkt. Heb het ook in de laatste nieuwsbrief van LaadpasTop10 gezet.
Aha! Dat is een goede verklaring waarom ik een 2 maanden terug een sessie had, waarbij de paal steeds uitviel... Redelijk wat op en neer gelopen tussen de bank en de laadpaal, mijn stappen van die dag ook weer gehaald. Uiteindelijk via de app gemeld. Bedankt voor het navragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:11
xeoMe schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:12:
[...]

Als je een laadpas krijgt, dan zal de uitgever van die laadpas een prijd per laadsessie bepalen, niet de laadpaal zelf. De prijs die je betaald is dus volledig afhankelijk van je laadpas. Voor de ene laadpas kan je de kosten van een laadpaal doorberekend krijgen, voor een andere laadpas zal je wellicht een vast tarief betalen, of een kleeftarief etc.
Je hebt met de laadpas-provider een overeenkomst over de prijs, en sommige overeenkomsten berekenen (sommige) kosten van de laadpaal door, maar dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@koboy @boyette de palen van Allego in Leiden zijn inderdaad vervangen door "Park n Charge", met een flinke prijsbump als gevolg.

Smoov ondersteunt ze niet. Plugsurfing rekent per minuut. Van Tango en Bump en Northr kan ik de prijzen niet zien online. Maar op Electroverse staat het volgende bij veel palen:
  • €0.58/kWh
  • €0.54/kWh, €0.01/min
Dat geeft de indruk dat ik zou kunnen kiezen, en bij 4,5 uur laden scheelt dat snel €2,30. Maar hoe moet je kiezen? Er zit geen knopje om van tarief te wisselen.

Een andere reden dat de palen duurder zijn is dat het er sterk op lijkt dat ik zo'n 10% - 15% meer kilowatts moet afrekenen voor een volle batterij dan bij Vattenfall of Allego.

De 58 cent per kWh bij Park n Charge is al idioot vergeleken bij 32 cent bij palen van Vattenfall (vandaar dat ze zo vaak vrij zijn), maar als ze ook nog eens 10% - 15% extra rekenen, dan zit je al op 65 cent.

Overigens vind ik die dingen waarbij je een app nodig hebt sowieso irritant. Liever een online kaart of een PWA.

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 14-03-2024 16:42 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Sando schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:35:
@koboy @boyette de palen van Allego in Leiden zijn inderdaad vervangen door "Park n Charge", met een flinke prijsbump als gevolg.

Smoov ondersteunt ze niet. Plugsurfing rekent per minuut. Van Tango en Bump en Northr kan ik de prijzen niet zien online. Maar op Electroverse staat het volgende bij veel palen:
  • €0.58/kWh
  • €0.54/kWh, €0.01/min
Dat geeft de indruk dat ik zou kunnen kiezen, en bij 4,5 uur laden scheelt dat snel €2,30. Maar hoe moet je kiezen? Er zit geen knopje om van tarief te wisselen.

Een andere reden dat de palen duurder zijn is dat het er sterk op lijkt dat ik zo'n 10% - 15% meer kilowatts moet afrekenen voor een volle batterij dan bij Vattenfall of Allego.

De 58 cent per kWh bij Park n Charge is al idioot vergeleken bij 32 cent bij palen van Vattenfall (vandaar dat ze zo vaak vrij zijn), maar als ze ook nog eens 10% - 15% extra rekenen, dan zit je al op 65 cent.

Overigens vind ik die dingen waarbij je een app nodig hebt sowieso irritant. Liever een online kaart of een PWA.
Zijn ze de Allego palen aan het vervangen voor Park&Charge?

Wat ik kan zien is dat de P&C palen meer dan 2 aansluitingen hebben, waarvan er 1 vol vermogen geeft, en de rest naar 5kW (volgens go charge) geknepen is. Als je PHEV 7kW kan laden over 1 fase, dan is dat aan te raden. Op de geknepen aansluitingen krijg je dusdanig weinig (1,6kW op 1 fase) dat je paadverliezen door het dak heen gaan. Degene die het onzalige idee heeft gehad om 5 kW aansluitingen te maken mag van mij €¢^¥π|π|^¥÷¥¥ ook al is het tarief iets lager.

Ik wist trouwens niet dat er in Leiden ook Vattenfall palen staan. Moet dan een restant vanuit de prehistorie zijn.

Hoe het met de elektroverse app zit weet ik niet, maar ik ben bang dat die in de war is door de twee tarieven die er op gelden. Wat ik eerder heb gelezen is Bump een beter alternatief, een pas kun je zelf koppelen met een toegangspas of bieb-pas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sando schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:35:
Maar op Electroverse staat het volgende bij veel palen:
  • €0.58/kWh
  • €0.54/kWh, €0.01/min
Dat geeft de indruk dat ik zou kunnen kiezen, en bij 4,5 uur laden scheelt dat snel €2,30. Maar hoe moet je kiezen?
koboy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:08:

Hoe het met de elektroverse app zit weet ik niet, maar ik ben bang dat die in de war is door de twee tarieven die er op gelden.
Bij het zien van 2 verschillende prijzen in de Electroverse-app geldt in de regel dat het duurste tarief gerekend wordt. Ik spreek uit ervaring. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]

dat gaat dan kennelijk om een update van de firmware die op een aantal palen is doorgevoerd .. want dit is zeker niet overal zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 18:55

Dat is dan misschien ook de oorzaak waarom een van de Equans-palen in Amsterdam waar ik regelmatig laad niet hoger dan 7,9kW komt, ze hebben de laadpaal overgenomen van Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

koboy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:08:
Zijn ze de Allego palen aan het vervangen voor Park&Charge?
Ze hebben een jaar of twee geleden een aantal Allego palen vervangen in Leiden, maar niet allemaal. Geloof ik. Ik zou even moeten kijken op de plek waar ik ze het laatst nog zag.
Ik wist trouwens niet dat er in Leiden ook Vattenfall palen staan. Moet dan een restant vanuit de prehistorie zijn.
Excuses voor de verwarring. Het borduurde voort op mijn eerdere reacties waarin ik Leiden (Park n Charge) vergeleek met Zwolle (Vattenfall) qua prijzen. Ik zal Bump toch eens bekijken dan, hoewel het voor mij twee minpunten heeft omdat ik (1) niet gewoon makkelijk online palen en prijzen kan zien zonder app en (2) een account moet hebben.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Goed weekend :>

[ Voor 12% gewijzigd door Hachy op 15-03-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:29
dat geeft de burger moed, misschien en hopelijk ook in de andere gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:16
In theorie best fijn, want ik heb in een straal van 150 meter drie van die Allego palen.
In de praktijk maakt het niet zo heel veel uit: op 250 meter lopen is de supermarkt waar ik op een thuiswerkdag toch wel eens even binnen wandel. En daar staat een nieuwe Vattenfall-paal voor de deur die maar 29 cent kost. ;)

Maar toch, fijn om te zien dat die prijzen een beetje omlaag gaan. En bij die Allego-palen is vaak wel wat ruimte, omdat mensen denken dat daar nu dat nieuwe kleeftarief geldt. Wat bij deze concessies helemaal niet het geval is.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
boyette schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:42:
[...]

dat gaat dan kennelijk om een update van de firmware die op een aantal palen is doorgevoerd .. want dit is zeker niet overal zo
Hier (Z-limburg) knipperen de oudere Vattenfall palen (laadpas scanner aan de zijkant, en ledring rondom het aansluitpunt) al enkele dagen rood en is laden helemaal niet mogelijk. De nieuwere palen doen het wel gewoon.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Ik ben in contact met Northe ivm de foutieve weergave betreft een laadpaal occupied is of niet.
Er werd mij verteld dat er idd een issue is met het correct uitlezen van de laadpalen van Last Mile Solutions.
punt is dat ik een LMS paal voor mijn deur hebt staan, die altijd occupied word weergegeven in de northe app, en dan kan ik geen laadsessie starten voor 39 cent.
terwijl die paal gewoon leeg is.

Thank you for contacting Northe.

We're currently experiencing issues with this specific charging provider. The charging provider is aware of the issue you've reported and they're working on a resolution.

We apologise for any inconvenience caused! In the meantime, you can use our other connected charging operators that you can find in the Northe app.

Wishing you a lovely Friday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:25
murky123 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:28:
Ik ben in contact met Northe ivm de foutieve weergave betreft een laadpaal occupied is of niet.
Er werd mij verteld dat er idd een issue is met het correct uitlezen van de laadpalen van Last Mile Solutions.
punt is dat ik een LMS paal voor mijn deur hebt staan, die altijd occupied word weergegeven in de northe app, en dan kan ik geen laadsessie starten voor 39 cent.

We're currently experiencing issues with this specific charging provider. The charging provider is aware of the issue you've reported and they're working on a resolution.

We apologise for any inconvenience caused! In the meantime, you can use our other connected charging operators that you can find in the Northe app.

Ik zou je adem niet inhouden, want dit antwoord kreeg ik 2 maanden terug ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
tja, I know. maar wat anders kan je doen , fingers crossed.

tis wel jammer dat je 4 plekken voor de deur heb, die je eigenlijk voor 39 cent zou kunnen gebruiken.
maar dat je nu +10 cent meer kwijt bent bij een ander , op diezelfde locatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

In Utrecht hoef je binnenkort ook niet te verwachten dat je je auto kunt opladen. Heel handig ook met de verwachte invoering van de zero emissiezone...

https://www.rtvutrecht.nl...t-meer-opladen-in-utrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Metro2002 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:33:
In Utrecht hoef je binnenkort ook niet te verwachten dat je je auto kunt opladen. Heel handig ook met de verwachte invoering van de zero emissiezone...

https://www.rtvutrecht.nl...t-meer-opladen-in-utrecht
En dus ga jij die domme clickbait titel nog wat versterken.
Er is sprake van het verminderen van vermogen van laadpalen tot het uitschakelen van die palen tussen 4 en 9.

En zoiets gaan ze ook nooit kunnen oplossen natuurlijk 8)7

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:51

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ik merkte het al sinds de verlaging van het laadtarief. Mijn auto heeft een 1-fase lader, dus het ging ineens wel heel erg sloom... (i.p.v. 3,6/3,7kW).
Maar fijn dat de oorzaak bekend is!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tommie12 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:38:
[...]

En dus ga jij die domme clickbait titel nog wat versterken.
Er is sprake van het verminderen van vermogen van laadpalen tot het uitschakelen van die palen tussen 4 en 9.

En zoiets gaan ze ook nooit kunnen oplossen natuurlijk 8)7
Vermogen verminderen doen ze al:
Om de piek op te vangen wordt al geëxperimenteerd met het terugschroeven van het vermogen van de gemeentelijke laadpalen in de middag en vroege avond. Dat betekent dat het langer duurt voordat je auto is opgeladen. Voor de inwoners van de stad is dat meestal geen probleem, ze hebben de auto pas de volgende dag weer nodig. Maar voor bezoekers van de stad is dat wel een probleem, als die dezelfde middag nog terug naar huis moeten buiten de stad.
Het plan is nu om de palen tussen 4 en 9 helemaal uit te schakelen. Ik vind dat best nogal een ding, leuk als je om 4u thuiskomt en 's avonds nog weg moet. Dit is gewoon wéér een gevolg van telkens achter de feiten aanlopen, dingen niet zien aankomen. Echt een tekortkoming van de politiek van dit moment, wel van alles willen en eisen maar nooit een stilstaan bij de gevolgen daarvan. Wel vol inzetten op EV's en alvast ICE auto's maar vast (deels) verbieden maar intussen de onderliggen de infrastructuur voor EV's niet op tijd aanpassen. Je kunt het groeipijn noemen, ik noem het laks beleid.

Mag hopen dat dit niet ooit bij snelladers gaat gebeuren.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 15-03-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

murky123 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 12:00:
dat geeft de burger moed, misschien en hopelijk ook in de andere gebieden.
Ik hoop dat je een grote buik hebt waar je veel op kunt schrijven. De prijsverlaging is voor gebieden met een actieve concessie en dus prijs regulatie. Allego is hier ofwel aan de concessie gebonden of heeft te maken met palen die niet meer gebruikt worden. Lagere inkomsten is in dat geval beter dan geen inkomsten.

In de open markt model gebieden zijn ze door de lokale overheden gesteund monopolisten (of duopolisten). Daar wordt je dus uitgeknepen tot het niveau dat je voor veel EV's qua brandstofkosten nauwelijks goedkoper uit bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Metro2002 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:43:
[...]
Het plan is nu om de palen tussen 4 en 9 helemaal uit te schakelen.
Waar lees je dat? Ik lees alleen dat het overwogen wordt.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 01:18
[...]

Communicatie is bij Vattenfall iig niet het sterkste punt, na melden in de app en mailen 0.0 reactie, ook niks op hun site, hier op het forum kom je eerder aan de informatie waarom iets mis is... Gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corvi
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-01 12:38
murky123 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:28:

Ik heb 4 laadpalen op 50 meter afstand. Over het Algemeen geeft Northe de status goed weer, maar zie nu ook dat er 3 bezet zijn en de weergave in de app zijn er 2 bezet.
Enige probleem is dat de nummers op de palen niet stroken met de app, maar daar ga ik snel achter komen. Morgen de auto ophalen en dan kan het feest beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Omdat wij overwegen een EV aan te schaffen: weet iemand wat de tarieven zijn voor het laden van een Tesla bij een van de superchargers, of waar ik die tarieven kan vinden? Op https://www.tesla.com/nl_nl/findus kan ik alleen de tarieven voor andere EV's (niet-Tesla) zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
praseodymium schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:28:
Omdat wij overwegen een EV aan te schaffen: weet iemand wat de tarieven zijn voor het laden van een Tesla bij een van de superchargers, of waar ik die tarieven kan vinden? Op https://www.tesla.com/nl_nl/findus kan ik alleen de tarieven voor andere EV's (niet-Tesla) zien.
Dat kan je het beste via de app bekijken, als je dan een tesla koopt kan je de member prijs nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
praseodymium schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:28:
De vraag is of je daar veel gaat laden?
Bij buitenlandse reizen waarschijnlijk wel, binnen NL is het bij gemiddeld gebruik nauwelijks nodig en kost het je extra tijd.
En als je het tarief vandaag weet, kan het morgen anders zijn en kan ook nog verschillen afhankelijk van tijdstip/drukte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 22:02

ChromeFR

Qui est l'exemple?

Als nieuwe EV rijder verbaas ik mij over het verschil in laadtarieven bij de verschillende aanbieders. Shell rekende zojuist bij dezelfde laadpaal 53 cent per kwh, waar vandebron 38 cent per kwh rekent.

Bestaat er een app / website die de prijzen per kwh bij specifieke laadpalen toont? (Go-Charge zou zo'n app zijn maar het enige dat die app op mijn Pixel 8 doet is vastlopen...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geraroz
ChromeFR schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:15:
Als nieuwe EV rijder verbaas ik mij over het verschil in laadtarieven bij de verschillende aanbieders. Shell rekende zojuist bij dezelfde laadpaal 53 cent per kwh, waar vandebron 38 cent per kwh rekent.

Bestaat er een app / website die de prijzen per kwh bij specifieke laadpalen toont? (Go-Charge zou zo'n app zijn maar het enige dat die app op mijn Pixel 8 doet is vastlopen...)
Chargeprice kan je een idee geven, maar een echt sluitende altijd up-to-date app waar alle aanbieders in staan bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
geraroz schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:37:
[...]

Dat kan je het beste via de app bekijken, als je dan een tesla koopt kan je de member prijs nemen.
Dank! Prijs in Rijswijk is vandaag in de daluren €0,36/kWh, zelfde als bij publieke laadpalen hier in Den Haag. Valt me niet tegen!
eltron schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:52:
[...]

De vraag is of je daar veel gaat laden?
Bij buitenlandse reizen waarschijnlijk wel, binnen NL is het bij gemiddeld gebruik nauwelijks nodig en kost het je extra tijd.
En als je het tarief vandaag weet, kan het morgen anders zijn en kan ook nog verschillen afhankelijk van tijdstip/drukte.
Het was me nog niet duidelijk dat die prijzen per dag verschillen, goed om te weten!

En omdat we in een appartement wonen hebben we helaas geen eigen parkeerplaats en laadpaal. Laden aan publieke palen in de straat is hier niet altijd door grote (parkeer)drukte, en bij de Q-Park waar we waarschijnlijk gedwongen worden een parkeerplaats te huren kost laden €0,67/kWh met onduidelijke idle fees. Daarom denk ik dat zo'n supercharger in de buurt nog best uitkomst kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
praseodymium schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Dank! Prijs in Rijswijk is vandaag in de daluren €0,36/kWh, zelfde als bij publieke laadpalen hier in Den Haag. Valt me niet tegen!

[...]

Het was me nog niet duidelijk dat die prijzen per dag verschillen, goed om te weten!

En omdat we in een appartement wonen hebben we helaas geen eigen parkeerplaats en laadpaal. Laden aan publieke palen in de straat is hier niet altijd door grote (parkeer)drukte, en bij de Q-Park waar we waarschijnlijk gedwongen worden een parkeerplaats te huren kost laden €0,67/kWh met onduidelijke idle fees. Daarom denk ik dat zo'n supercharger in de buurt nog best uitkomst kan bieden.
De Tesla prijzen verschillen (hier in de regio Z-limburg althans) niet iedere dag. Ze wisselen wel regelmatig. Kijk ik naar het member tarief, dan wijkt het nauwelijks af van het AC tarief bij de Vattenfall palen hier in de buurt. Vattenfall rekent 0,336/kWh en bij de lokale Tesla charger is de member prijs 0,34/kWh tijdens de daluren (tussen 16:00 en 20:00u 0,38/kWh, die uren moet je dan gewoon mijden).
De Vattenfall prijs is redelijk gunstig (er zijn nog goedkopere regio’s) echter in de Randstad zou Tesla zomaar eens goedkoper kunnen zijn. Persoonlijk zou ik hier in de regio zelfs de snellader prefereren boven de AC lader van Vattenfall. Zelf heb ik echter geen Tesla en kost een membership me 12,99/mnd. Dat is het me dan niet waard en dus “gewoon” AC laden bij Vattenfall 😁. Gezien de snelheid van de palen op dit moment (8kW) duurt het wel een behoorlijke tijd om te laden (om van 10-80% staat de wagen er toch een uurtje of 7), bij Tesla is dat in 20 min geregeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

cyberdj schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:54:
[...]

De Tesla prijzen verschillen (hier in de regio Z-limburg althans) niet iedere dag. Ze wisselen wel regelmatig. Kijk ik naar het member tarief, dan wijkt het nauwelijks af van het AC tarief bij de Vattenfall palen hier in de buurt. Vattenfall rekent 0,336/kWh en bij de lokale Tesla charger is de member prijs 0,34/kWh tijdens de daluren (tussen 16:00 en 20:00u 0,38/kWh, die uren moet je dan gewoon mijden).
De Vattenfall prijs is redelijk gunstig (er zijn nog goedkopere regio’s) echter in de Randstad zou Tesla zomaar eens goedkoper kunnen zijn. Persoonlijk zou ik hier in de regio zelfs de snellader prefereren boven de AC lader van Vattenfall. Zelf heb ik echter geen Tesla en kost een membership me 12,99/mnd. Dat is het me dan niet waard en dus “gewoon” AC laden bij Vattenfall 😁. Gezien de snelheid van de palen op dit moment (8kW) duurt het wel een behoorlijke tijd om te laden (om van 10-80% staat de wagen er toch een uurtje of 7), bij Tesla is dat in 20 min geregeld.
Je kan niet de hele Randstad over 1 kan scheren. Tesla past volgens mij zijn prijzen aan naar de "normale" aanbieders. Hier in Leiderdorp (Allego, OMM) is Tesla zonder abbo 50/55 cent. Rijswijk valt onder den haag, met goedkope gemeente concessie. De SGZH2 palen zijn dit jaar duur, maar dat is als het goed is volgend jaar over. Amsterdam en de rest van Noord Holland hebben een concessie die nu redelijk betaalbaar is. Eigenlijk is alleen de Rijn en bollenstreek door het ontbreken van een concessie t*****duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-05 13:06
cyberdj schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:54:
[...]

Zelf heb ik echter geen Tesla en kost een membership me 12,99/mnd. Dat is het me dan niet waard
Waarom doe je geen tesla account delen met een bekende. Ben je de helft goedkoper uit 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
ChromeFR schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:15:

Shell rekent een vast tarief voor AC laden (DC weet ik even niet, maar mogelijk ook). Daarmee heb je de zekerheid dat je altijd hetzelfde betaalt (uitzonderingen daar gelaten, zoals kleeftarief en community palen). Dat is fijn als je niet te veel wil nadenken / uitzoeken.

Als je bereid bent met wat verschillende passen te lopen en meer uit te zoeken kan je vaak goedkoper uit zijn. Niet altijd, maar vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
basdv schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:21:
[...]

Shell rekent een vast tarief voor AC laden
Dat ehm klopt niet. Althans niet volgens de app als ik naar de prijzen kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

janne_nl schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:52:
[...]

Klopt wel, alleen bij road/EVBox palen zit er een kleeftarief bovenop. Weet je zeker dat je niet een DC punt zit te bekijken?
Zie ook https://shellrecharge.com/nl-nl/onderweg-laden/tarieven

Bovenstaande ervan uitgaand dat het een particulier betreft. De zakelijke Shell pas volgt CPO tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
janne_nl schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:52:
[...]

Hij maakt ook een uitzondering voor kleeftarief en community palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
Precies. Ik zie het nu ik beter kijk in de app. Roaming tarief is het hoge 53ct. Community tarief is 35ct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA2hjBVORtOmkQXTKLSCQnVHewU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Db9H9yafPjDqPfwA6y5sUm2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door janne_nl op 16-03-2024 09:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brotuck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDF9TuV_54TqPrbhAtxkbraVSfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVvpAiO7Xx9rf2FhLTbaI0CT.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk op de A1 thv Stroe 6 aansluitpunten van Ionity. Was heel lang maar 2 punten. Ze werken nog niet, want het plastic zit er nog op.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 22:04
Bij de Engie concessie in Vlaanderen (provincie Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg) heb ik gemerkt dat laadsessies in de avond onmogelijk zijn en lijken verzet te worden naar de nacht.

Ondertussen al twee keer dat het laden start, and voor enkele minuten goed loopt, er ~0.1kWh geladen wordt en dan de app en de auto (Volkswagen ID) "charging error" geeft. Bij opnieuw inpluggen en laadpas gebeurt het zelfde.

Als ik de auto met "charging error" gewoon zo ingeplugged achterlaat, dan begint die tussen 1 en 2u 's nachts vrolijk te laden aan 1 trek door tot die vol is...

Nog mensen met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
cyberdj schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:25:
[...]

Hier (Z-limburg) knipperen de oudere Vattenfall palen (laadpas scanner aan de zijkant, en ledring rondom het aansluitpunt) al enkele dagen rood en is laden helemaal niet mogelijk. De nieuwere palen doen het wel gewoon.
in Noord Limburg is niets aan de hand..
hoe groot is dat gebied in z limburg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
boyette schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:45:
[...]

in Noord Limburg is niets aan de hand..
hoe groot is dat gebied in z limburg ?
Ik zie ze hier in de buurt nog steeds knipperen, maar ook in Maastricht bij P&R noord knipperden de “oude” Vattenfall palen rood vanmiddag. De nieuwe werkte gewoon. In de Incharge app staan ze allemaal als “werkend”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
cyberdj schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Ik zie ze hier in de buurt nog steeds knipperen, maar ook in Maastricht bij P&R noord knipperden de “oude” Vattenfall palen rood vanmiddag. De nieuwe werkte gewoon. In de Incharge app staan ze allemaal als “werkend”.
heb je er al 1 gerapporteerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:53
Brotuck schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:33:

Eindelijk op de A1 thv Stroe 6 aansluitpunten van Ionity. Was heel lang maar 2 punten. Ze werken nog niet, want het plastic zit er nog op.
Ik zag dat ze de IONITY op de A15 thv Ochten ook aan het uitbreiden zijn. Waren ook maar 2 laadpunten.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Gisteren weer eens bij een van der Valk geweest die ook Tesla Snelladers heeft. Tarief voor AC laden 60 cent, Tesla zonder abbo 54 cent. Wie gaat er dan nog AC laden zou je zeggen ? Nou vooral veel "patsers" met hun hybride auto die binnen een uurtje vol zit, maar gerust de hele nacht blijft staan.

Waardoor ik dus genoodzaakt ben om dus DC te gaan laden bij Ionity (Met Ford abbo is dit 31 cent ex btw per kWh)

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Lijkt me dat een hybride een nacht bij tesla aan de paal laten staan een hele hele dure hobby is met 50 a 100ct per minuut. Dus ik schat dat niet veel gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
janne_nl schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:24:
Lijkt me dat een hybride een nacht bij tesla aan de paal laten staan een hele hele dure hobby is met 50 a 100ct per minuut. Dus ik schat dat niet veel gebeurt.
Een hybride kan helemaal niet DC laden, maar haal die bak dan weg !

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Nu kon mijn hybride niet met ccs laden, maar wel degelijk dc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:21
boyette schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:05:
[...]

heb je er al 1 gerapporteerd
In die context kwam ik (volgens mij via de VER) deze site tegen:
https://www.chargeprob.com/
Daar kun je storingen aan laadpalen doorgeven, dan wordt het zichtbaar op de kaart. Of het ook doorgegeven wordt aan de exploitant kan ik zo snel niet vinden.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Brotuck schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Een hybride kan helemaal niet DC laden, maar haal die bak dan weg !
Merc GLE350de kan DC laden met 50 kW en heeft een 30 kWh batterij. (En die raakt daar amper 70km ver mee).

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Mijn outlander was ook niet echt zuinig met stroom. Geldt denk ik wel voor de meeste hybrides
Pagina: 1 ... 136 ... 217 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2