[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 218 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:07
eltron schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:51:
Wel klasse dat zo'n handhaver hier op let en ook optreedt. :)

Maar in jouw geval dus niet terecht. Maar volgens mij had je het ook achteraf wel kunnen aantonen dat je auto bij het aankoppelen wel is gaan laden en dat het laden later is gestopt doordat de paal uitviel, eventueel met wat medewerking van Vattenfall. Maar je hebt toch ook in je laadapp en de autoapp wel informatie waaruit blijkt dat je stond te laden en dat dit uitiel terwijl het nog lang niet klaar was?
Ach ja natuurlijk, uiteindelijk wel ja. 8)7
Sessies daar duren om de een of andere reden regelmatig een paar dagen voor ze zichtbaar zijn, dus geen rekening mee gehouden dat 't zo te bewijzen is.
pmiddeld schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:21:
Bezie het ook eens van de andere kant: goed dat er actief gehandhaafd wordt. ;)
Zeker goed, want de plekken zijn vooraan bij de supermarkt, dus ook regelmatig bezet door haastige mensen met een ICE. En ook vandaag weer, de Mercedes niet-zo-plugin-e-klasse naast me kreeg wel een bon.
daemonix schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:38:
Nee, dat ligt genuanceerder volgens het Gerechtshof (er is dus jurisprudentie):
https://www.anwb.nl/auto/...lang-parkeren-op-laadplek

Kabel inpluggen en verder niets doen.
Daar kan ik op zich wel achter staan ja. De uitspraak dat je kan zien hoe lang je moet laden is wel wat simpel vind ik. De mijne doet zo'n 4-5 uur om vol te laden, maar heeft er ook wel eens 8 uur over gedaan toen de Ecotap - Allego laadzuilen nog een variabele snelheid aanhielden.

Regels zijn regels en je wil ook niet de boel blokkeren voor een ander, maar wel fijn als Handhaving en/of Politie met je meedenken. In Italië ook wel eens een storing gehad bij een DC lader, maximaal 1 uur parkeren vlakbij het politiebureau. Toen ik na ongeveer 40 minuten de auto op kwam halen stond er al een agent bij de laadpaal te bellen met Alperia, om de storing op te lossen. :+ Toen mocht ik ook gewoon nog wat langer blijven staan met mijn ~8% SoC..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:47
eltron schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:41:
[...]

Ik zou die discussie bij de rechter wel aandurven. Je staat wel te laden, ook als de techniek, in dit geval van de laadpaal niet meewerkt. Je auto staat gewoon in de laadstand, je hebt de laadsessie geïnitieerd met app of pas en zodra de laadpaal stroom levert/blijft leveren klopt het helemaal. De actie aan jouw kant is compleet, aan de kant van de paal niet, maar er staat toch nergens hoe lang de laadpaal er over mag doen om wel of niet veel of weinig stroom te leveren? Als daar wel een voorschrift voor zou zijn zou de laadpaal een boete moeten krijgen :+
Het hangt er maar net vanaf in hoeverre die rechter bereid is om mee te denken. Je hoort vaak genoeg rare uitspraken. Laatst nog een noodarts, die had fout geparkeerd i.v.m. een spoedgeval en kreeg een boete. Dat soort zaken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:38:
[...]

Nee, dat ligt genuanceerder volgens het Gerechtshof (er is dus jurisprudentie):
https://www.anwb.nl/auto/...lang-parkeren-op-laadplek

Kabel inpluggen en verder niets doen.
Het verhaal in dat artikel gaat over blokkeren, niet over een afgebroken laadsessie. Dus niet vergelijkbaar.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:15
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:48:
[...]

Het hangt er maar net vanaf in hoeverre die rechter bereid is om mee te denken. Je hoort vaak genoeg rare uitspraken. Laatst nog een noodarts, die had fout geparkeerd i.v.m. een spoedgeval en kreeg een boete. Dat soort zaken.
Dat behoeft enige nuance. Dat betrof geen spoedgeval, maar reguliere (terminale) zorg aan een patient. Het leveren van terminale zorg is zwaar en belastend, maar geen reden om niet te betalen voor parkeren, aldus de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-06 17:09
tweakerpip schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Het begint bij het bepalen wat de kosten zijn per paal per dag. Hierbij moet je denken aan alle kosten. De afschrijving op de investeringskosten. De jaarlijkse kosten van de lening om de investering te kunnen doen. De onderhoudskosten. De kosten van verzwaring aansluiting. Die kosten zal je moeten verdelen over de afgenomen kWh’s.
Palen in dergelijke niet-publieke ruimtes zullen over het algemeen veel minder gebruikt worden dan publieke laadpalen. Als voorbeeld gaf ik laatst ook de tientallen palen die ze in een parkeergarage in Haarlem hebben gezet waar bewoners een plekje hebben gehuurd. Het zal me niets verbazen dat die gemiddeld zo’n 4-5x minder kWh’s leveren per dag of maand dan een gemiddelde publieke laadpaal.
Wat rekent de goedkoopste aanbieder van publieke laadpalen in Nederland? Is dat InCharge? 30ct/kWh? Welke deel daarvan is inkoop elektriciteit en belastingen? Ongeveer 15ct/kWh? De overige 15ct/kWh zullen dan hun kosten plus een kleine marge zijn.
Nou, als je een laadpaal hebt die 4x minder gebruikt wordt dan redt je het niet met die 15ct/kWh en ga je richting de 60ct/kWh om de vaste kosten te dekken.

Moraal van het verhaal? Palen die relatief weinig energie leveren kosten gewoon veel en daardoor is de prijs hoog.
Je betaalt in het geval van een Incharge paal als consument een 'stuksprijs' + BTW.
Vattenfall zelf heeft inderdaad inkoopkosten elektriciteit + belastingen + transactiekosten + overhead + winst, commercieel gezien zit het mogelijk iets ingewikkelder in elkaar. Maar de door jouw gestelde component belasting/opslag klopt niet:
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
Als je paal boven de 50.000kWh uit komt betaal je iets meer dan 0,001 Eur/kWh. Onder de 50.000kWh is het tarief ook maar 0,04 Euro.
Dus de marges zijn groter dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-06 08:49
Master Yoda 3 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:27:
[...]
Onder de 50.000kWh is het tarief ook maar 0,04 Euro.
Dus de marges zijn groter dan je denkt.
Precies. Met btw is dat 5 cent. Daarbovenop komt nog de inkoopprijs van elektriciteit. Ook met btw erop. Die 15 cent totale inkoopprijs +btw was een wilde gok om een punt te maken. Het kan een paar cent lager zijn maar heel gek was m’n schatting niet denk ik.
Het verschil tussen wat wij betalen en die leverkosten + belasting zal grotendeels de overige kosten zijn. Ik ga daarvan uit omdat het het resultaat is van een openbare aanbesteding. Daarop is de concurrentie groot en de marges zullen dan ook niet extreem hoog zijn.

Het punt wat ik wilde maken was dat dat deel van de kosten nagenoeg onafhankelijk is van de kWh die geleverd worden en dus snel extreem hoog worden bij palen die minder frequent gebruikt worden.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakerpip op 08-03-2024 21:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:42
janne_nl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:58:
Denk er aan dat je bij Ionity een maand opzegtermijn hebt, dus ik schat dat je 2 maanden moet betalen. Daar hou ik in ieder geval rekening mee.
Nope: je betaalt maar 1 maand.

Vandaag afgesloten.
Even geduld.. het duurde een kwartiertje tot het abonnement actief was.
Na een uur gecanceld: eind datum staat netjes over 1 maand

- 6euro voor 1 maand
- met 1 laadbeurt van 50kWh spaar ik al 10euro uit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bobo221 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:25:
Het is een paal met 2 aansluitingen maar omdat de 2e parkeerplek bij de paal altijd bezet is door een ICE auto ben ik de enige die gebruik maakt van de paal maar toch komt ie nooit hoger uit dan de 8kW. Is er een instelling die ik mis in de auto of komt dit vaker voor bij Vattenfall palen?
Ik had hetzelfde, via de app een probleem gemeld. Twee dagen later wel netjes 11kW. Kan dus ook een probleem zijn met de paal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:02
Dennischo schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:18:
[...]

Ik had hetzelfde, via de app een probleem gemeld. Twee dagen later wel netjes 11kW. Kan dus ook een probleem zijn met de paal :)
ook dat is nog geen honderd procent zekerheid dat het een probleem met de paal was

welke netbeheerder was hier van toepassing?

ik neem aan dat je geen terugkoppeling hebt gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:43
Stefannn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:08:
[...]

Nope: je betaalt maar 1 maand.

Vandaag afgesloten.
Even geduld.. het duurde een kwartiertje tot het abonnement actief was.
Na een uur gecanceld: eind datum staat netjes over 1 maand

- 6euro voor 1 maand
- met 1 laadbeurt van 50kWh spaar ik al 10euro uit.
Nu vind ik na een uur opzeggen iets anders. Maar die maand staat op zich gewoon op de site van Ionity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:47

koboy

Heb een idee voor een icon

janne_nl schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:34:
[...]

Nu vind ik na een uur opzeggen iets anders. Maar die maand staat op zich gewoon op de site van Ionity.
Ik heb tot nu toe een aantal abbo's op laadpassen geannuleerd: Hyundai, Enel en Thüga. Overal staat iets in de trant van minimale looptijd 1 maand en of 1 maand opzegtermijn. Elke keer weer was het dat de huidige maand afgemaakt werd, en daarna stopte het abbo.

Vroeger was het inderdaad gebruikelijk om die extra maand te rekenen, net als automatisch verlengen met een jaar. Nou is dat laatste door een EU verordening al heel wat jaren geleden verboden, kan best dat die "extra" maand opzegtermijn daar ook in verboden is.
Telefoon abbo's met een maand opzegtermijn rekenen ook niet de "extra" maand.

Edit: nog even nagezocht, zie dit linkje naar de ACM: https://www.acm.nl/nl/ver...everingscontract-opzeggen
Formeel mogen ze na opzeggen een volle maand door laten lopen. Waarschijnlijk is laten eindigen op de factureringsdag eenvoudiger.

[ Voor 20% gewijzigd door koboy op 09-03-2024 10:15 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
janne_nl schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:34:
[...]

Dat bedoel ik: "als je op dezelfde dag na een uur opzegt dan betaal je geen 2 maanden".
(of je als je de volgende dag opzegt wel 2 maanden betaalt weet ik niet, dat ga ik ook niet testen)

Ik moest wel ongeveer een kwartier wachten tot het actief was. Dus "na 5 minuten opzeggen" is dan weer "te snel"

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:28
Momenteel bezit ik laadpassen van Shell, Vattenfall en Tesla. Bij mijn ouders zijn de laadpalen voornamelijk van Greenflux, maar ik heb nog geen manier gevonden om voor deze provider een pas aan te vragen.

Welke app toont eigenlijk objectief de laagste prijzen per aanbieder? Ik gebruik nu Chargerprice, maar dat is toch niet de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-06 11:07
DeJurist schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:22:
Momenteel bezit ik laadpassen van Shell, Vattenfall en Tesla. Bij mijn ouders zijn de laadpalen voornamelijk van Greenflux, maar ik heb nog geen manier gevonden om voor deze provider een pas aan te vragen.
Ook niet hier: https://e-flux.io/producten/laadpassen/ ?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Welke app toont eigenlijk objectief de laagste prijzen per aanbieder? Ik gebruik nu Chargerprice, maar dat is toch niet de enige?
Greenflux/Total is vandebron weer optie a 0,45.

[edit]
De e-flux app die hierboven wordt genoemd laat de greenflux palen in mijn wijk niet zien 🤷🏻‍♂️

[ Voor 10% gewijzigd door hjs op 09-03-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 01:18
WilliamP schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:26:
Hoi allemaal, sindskort zijn mijn vriendin en ik eigenaar van een plugin hybride. We hebben een ANWB laadpas geregeld en laden onze auto regelmatig op.

Het komt wel eens voor dat er een laadpaal is waar we opladen en dat de laadsessie dan niet zichtbaar is in de app. Vervolgens als we klaar zijn met laden zien we ook geen kosten in de app voor die sessie. Heeft iemand enig idee waarom dit is?
Dat kan van alles zijn..van een storing bij de laadpaal in het doorgeven van de laadsessies, tot het later doorgeven van de sessies aan anwb...

Ik heb hier hetzelfde bij een Vattenfall laadpaal, al vanaf januari met 3 verschillende passen geen sessie meer gezien en afgerekend op die paal.... Ik houd globaal de laadsessies ff bij in een bestand ...datum begin eind en ongeveer wat ik geladen heb... Dat kun je wel bepalen...want die rekening ja.... Kan zomaar een half jaar later opeens binnen komen.

Overigens check goed je tarieven met anwb... Als jij bijvoorbeeld altijd bij een Vattenfall paal gaat laden neem dan ook de Vattenfall pas...anwb zet er 2 cent per kWh bovenop ..en vraagt start tarief ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Chargeprice is leuk voor in het buitenland en buitenlandse passen, maar is zeker voor de Nederlandse passen niet actueel. Handig om voor op vakantie een startpunt te geven voor een lokale pas/app, en als je in duur (Allego) gebied zo nu en dan eens te kijken of er een leuke buitenlandse pas opduikt.
Voor de Nederlandse situatie doet de go-charge app het prima, hoewel beperkt in de ondersteunde laadpassen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luucc
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:32

Naast Chargeprice vind ik Air Electric ook goede info geven, vooral in Duitsland en Oostenrijk. in Nederland minder nuttig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:13

Zoek je zoiets?

https://www.go-charge.io

Geeft aan bij een laadpaal in NL met welke pas je voor welk tarief c.q. het voordeligst kunt laden.

[ Voor 17% gewijzigd door eltron op 09-03-2024 14:41 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 12:56
eltron schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:39:
[...]

Zoek je zoiets?

Geeft aan bij een laadpaal in NL met welke pas je voor welk tarief c.q. het voordeligst kunt laden.
Ik vind deze Go-charge app eerlijk gezegd maar matigjes qua accuraatheid. Altijd even double checken in de app van de MSP.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:28
pmiddeld schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:24:
[...]

Ik vind deze Go-charge app eerlijk gezegd maar matigjes qua accuraatheid. Altijd even double checken in de app van de MSP.
MSP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-05 21:10
Managed Service Provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Simon59 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:49:
[...]

Mobility Service Provider

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 18:45

Metro2002

Memento mori

Vandaag weer even een klein frustratiemomentje. We waren een dagje naar de sauna en op de parkeerplaats behoorlijk wat laadpalen dus waarom niet inpluggen right? Alleen stonden die palen in geen enkele app, geen idee wat de kosten zijn dus. Stond niet op de paal zelf, niet op het scherm, niet in de supportsite. Binnen nagevraagd maar niemand die een idee had. Uiteindelijk de gok maar genomen en het bleek (achteraf) 55 cent per Kwh te zijn (could be worse) maar zet dat verdorie gewoon eens op het scherm zelf! Echt ik ben zó klaar met die openbare laadpalen waar het tarief gewoon nergens te vinden is of van de onderlinge prijsverschillen die soms echt gigantisch kunnen zijn. Van de week even uit eten. Parkeerplein 1 stonden palen voor 33 cent per Kwh en parkeerplein 2 stonden palen voor 55 cent per Kwh én een 'kleeftarief' van 5 cent per minuut en Heb 1 keer een paal gehad die zelf 70 cent per Kwh rekende :X
Zonder apps kom je hier alleen niet achter en als je even niet oplet betaal je de hoofdprijs... Moet je eens indenken dat je bij tankstation A 2 euro per liter betaalt en bij tankstation B 4 euro per liter zonder dat je dat van te voren duidelijk wordt gemaakt...

Het wordt echt tijd dat de overheid eens gaat verplichten de prijzen te vermelden op openbare laadpalen en wellicht ook bij snelladers want daar staat het ook lang niet altijd bij. En ja, ik snap dat dat soms kan afwijken per laadpas maar bij deze palen zat een scherm waar na RFID'en gewoon de prijs vermeld had kunnen worden, daarom ben ik ook altijd tegen die laadpassen geweest, het maakt het gewoon ontzetttend onduidelijk.

/ rant over :P Verder geen klagen over elektrisch rijden.

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 09-03-2024 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:31

_Apache_

For life.

Ik heb nu bij verschillende palen gehad dat de laadsessie niet wil starten.

Het lijkt erop dat bepaalde merk/type combinaties er meer gevoelig voor zijn in welke volgorde je aansluit.

Stekker in motor
Stekker in laadpaal
Autoriseren

Als het mis gaat ahoor ik de paal piepen of rood knipperen.
Even opnieuw stekker erin/eruit wil nog wel eens helpen.

Hebben kullie dit ook wel eens?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
Grappig, hetzelfde een keer meegemaakt bij de sauna. Ook navragen binnen had geen resultaat, alleen de baas wist het. Toch vreemd dat de medewerkers het zelf niet weten.

Was bij een sauna in een klein dorp in Friesland, zal toch niet dezelfde zijn? Ik betaalde toen €0,70 per kWh, maar heb maar 30 minuten geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
_Apache_ schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:24:

Het lijkt erop dat bepaalde merk/type combinaties er meer gevoelig voor zijn in welke volgorde je aansluit.

Stekker in motor
Stekker in laadpaal
Autoriseren

nooit en ik gebruik zeer veer verschillende laadpalen

ik denk dat dit of een slechte kabel is of een auto die niet mee werkt of misschien een laadpas die slecht meewerkt hoewel die volgensmij altijd lokaal geautoriseerd worden
is het wel een originele kaart of heb je die pas zelf gemaakt ?

dus ik zou de kabel en de pas eens wijzigen om te zien of dat uit maakt
de auto kan je natuurlijk niet wijzigen

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 09-03-2024 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 23:19
Metro2002 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:26:
We waren een dagje naar de sauna en op de parkeerplaats behoorlijk wat laadpalen dus waarom niet inpluggen right?
Nee, not right.
Want je geeft zelf het antwoord al:
Metro2002 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:26:
Alleen stonden die palen in geen enkele app, geen idee wat de kosten zijn dus.
Kan me voorstellen dat als je MOET laden het een ander verhaal is, of zoals ik wel eens doe, dat ik stiknieuwsgierig ben wat de prijs is. Maar als ik ergens kom, en ik hoef niet eens te laden, een laadpaal zie waar met geen mogelijkheid een tarief te vinden is..... dan haal ik m'n schouders op en loop gewoon door.
Metro2002 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:26:Het wordt echt tijd dat de overheid eens gaat verplichten de prijzen te vermelden op openbare laadpalen en wellicht ook bij snelladers want daar staat het ook lang niet altijd bij.
Zoek eens voor de gein op het woordje 'overheid' en hoe vaak dit al gezegd is in dit topic....

Accepteer, for now, dat het is, zoals het is. ;)

Wat onderaan elke pagina staat, staat er ook niet voor niets;

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben.
_Apache_ schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:24:

Stekker in motor
Stekker in laadpaal
Autoriseren

Mijn dealer adviseerde andersom, stekker in laadpaal dus eerst, werkt in 9 van de 10 gevallen ook.
Als het niet werkt doe ik het andersom en wil het dan nog niet werken dan gaat de hele trucendoos open.
Bij een laadpunt ooit eens meegemaakt dat ik eerst moest autoriseren, dan stekker in auto, dan in laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
[...]

Is nog vrij nieuw/in ontwikkeling wellicht. Je feedback gewoon sturen daar wordt het dan weer beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

boyette schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:04:
[...]

nooit en ik gebruik zeer veer verschillende laadpalen

ik denk dat dit of een slechte kabel is of een auto die niet mee werkt of misschien een laadpas die slecht meewerkt hoewel die volgensmij altijd lokaal geautoriseerd worden
is het wel een originele kaart of heb je die pas zelf gemaakt ?

dus ik zou de kabel en de pas eens wijzigen om te zien of dat uit maakt
de auto kan je natuurlijk niet wijzigen
Ik zal er eens op letten, eerst de paal en dan de motor.

Ik heb een vandebron laaddruppel, gebruik verder niets anders. Vind het wel gebruiksvriendelijk, zit altijd aan de sleutelbos die ik toch al mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
_Apache_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Ik heb een vandebron laaddruppel, gebruik verder niets anders. Vind het wel gebruiksvriendelijk, zit altijd aan de sleutelbos die ik toch al mee heb.
eerst de kabel in de auto
dan in de paal

dan na detectie direct de pas voor houden

en probeer de paal eens vanuit de app te starten bijv. voor de afwisseling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

_Apache_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Bij een motor moet alles licht aen compact zijn. Hoeveel fase kan de motor laden? (11 of 22kW is 3 fase, alle andere waarden zijn 1 of 2 fase).
Als het maar 1 fase is, is de kans groot dat je een 1 fase laadkabel hebt meegekregen. Deze is dunner en lichter. Kan best dat laadpalen dat niet zo lekker vinden omdat ze op 3 fasen een aansluiting verwachten ipv 1.
Met Google kun je wel een aansluitschema vinden van de pinnen. Meet de kabel eens door, en probeer als het een 1 fase kabel is eens een 3 fase kabel van iemand te lenen.

Poosje geleden was er iemand met vergelijkbare problemen en een 1 fase PHEV, en nog wat langer geleden ook iemand met een motor. Kan me alleen niet meer herinneren hoe het kabel experiment toen is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

koboy schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Bij een motor moet alles licht aen compact zijn. Hoeveel fase kan de motor laden? (11 of 22kW is 3 fase, alle andere waarden zijn 1 of 2 fase).
Als het maar 1 fase is, is de kans groot dat je een 1 fase laadkabel hebt meegekregen. Deze is dunner en lichter. Kan best dat laadpalen dat niet zo lekker vinden omdat ze op 3 fasen een aansluiting verwachten ipv 1.
Met Google kun je wel een aansluitschema vinden van de pinnen. Meet de kabel eens door, en probeer als het een 1 fase kabel is eens een 3 fase kabel van iemand te lenen.

Poosje geleden was er iemand met vergelijkbare problemen en een 1 fase PHEV, en nog wat langer geleden ook iemand met een motor. Kan me alleen niet meer herinneren hoe het kabel experiment toen is gegaan.
De motor laadt met 2 fasen, die heeft 2x 16A laders aanboord.
Er is een extra upgrade beschikbaar voor ene extra lader aan boord - die dus de derde fase - benut. Maar die heb ik niet.

De motor laadt in mijn configuratie met 6.6kW, totale capaciteit is 17.3kWh.
Mits de paal dat geeft, want regelmatig sta ik te 11kW delen, waardoor ie ergens bij 4-5kW blijft steken. Maar dat is voor mij geen bezwaar, omdat ik toch vrij snel klaar ben.

De kabel kan 11kW hebben, en zou niet de bottleneck moeten zijn.
https://evplug.eu/collect...-16a-3-fase-11-kw-5-meter

Bij verschillende palen heb ik met 6.6kW staan laden, dus heb wel vertrouwen in de kabel.

Ik vermoed dus dat er palen moeite hebben als er maar 2 fasen contact leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

_Apache_ schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:21:
[...]

De motor laadt met 2 fasen, die heeft 2x 16A laders aanboord.
Er is een extra upgrade beschikbaar voor ene extra lader aan boord - die dus de derde fase - benut. Maar die heb ik niet.

De motor laadt in mijn configuratie met 6.6kW, totale capaciteit is 17.3kWh.
Mits de paal dat geeft, want regelmatig sta ik te 11kW delen, waardoor ie ergens bij 4-5kW blijft steken. Maar dat is voor mij geen bezwaar, omdat ik toch vrij snel klaar ben.

De kabel kan 11kW hebben, en zou niet de bottleneck moeten zijn.
https://evplug.eu/collect...-16a-3-fase-11-kw-5-meter

Bij verschillende palen heb ik met 6.6kW staan laden, dus heb wel vertrouwen in de kabel.

Ik vermoed dus dat er palen moeite hebben als er maar 2 fasen contact leggen.
Bedankt voor de uitleg! Om mijn nieuwsgierigheid en de zoekmachines te helpen: om wat voor motor gaat het?

Als er niet omheen gewerkt kan worden met de volgorde: probeer het eens op het forum van de motor. Misschien is er iets van een dummy laadmodule door iemand ontwikkeld die de problemen oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
eltron schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Is nog vrij nieuw/in ontwikkeling wellicht. Je feedback gewoon sturen daar wordt het dan weer beter van.
Ik heb diverse malen feedback gegeven over laadpalen bij mij in de buurt. Is niks mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-05 15:55
nathalia schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Zie https://www.eneco-emobility.com/chargemap

De Nederlandse niet-Eneco laadpalen zie je voor € 0,51/kWh + € 0,39 starttarief
Het lijkt er op dat de enige uitzondering hierop de Allego palen zijn voor € 0,58/kWh + € 0,39 starttarief
De meeste Nederlandse Eneco laadpalen zie je voor € 0,23/kWh + € 0,39 starttarief
Nog even vergeleken met de Shell Recharge en zie duidelijk prijs verschillen waarbij de Eneco-pas toch een stukje goedkoper is.
Hier staan over het algemeen SGZH2 palen waarvoor ik €0,58/kwh betaal (zonder start tarief gezien mijn Engie-pas). Met de Eneco-pas betaal ik €0,51/kwh +€0,39 start.
Op een laadbeurt van 50 kw wordt dat een besparing van €3,11

Alleen inbuitenland wordt een blokkeer tarief gehanteerd, maar je dan laat ik de auto niet langer dan 5 uur staan.

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Laatst online: 08-06 22:09
Hebben jullie deze situatie wel eens meegemaakt? Ik woon in Rotterdam en kan met zuid-Holland laadpas bij equans voor 31 cent laden. Vlak bij mijn huis stonden 2 laders, prima. Maar nu zijn er twee laders, ook van equans, bijgekomen. Zelfde pas, zelfde bedrijf maar dan voor 58 cent. Dus 4 equans parkeervakken naast elkaar waarvan er 2 bijna 2 x zo duur zijn. Vrij bizar dit. Alsof je bij shell aan pomp 1 voor 1 euro tankt en pomp 2 voor 2 euro per liter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mstuniek
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-04 18:51
Heel simpel.
SGZH1 palen = 0.31 ct.
SGZH2 palen = 0.58 ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

koboy schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:30:
[...]

Bedankt voor de uitleg! Om mijn nieuwsgierigheid en de zoekmachines te helpen: om wat voor motor gaat het?

Als er niet omheen gewerkt kan worden met de volgorde: probeer het eens op het forum van de motor. Misschien is er iets van een dummy laadmodule door iemand ontwikkeld die de problemen oplost.
Het gaat om een Zero SR/S, in premium uitvoering (6.6kW lader, ipv 3.0, en nog wat comfort opties).

Ik ga het even in de gaten houden hoe het gaat met laden. Ik vermoed zo dat het de volgorde was waar het bij verschillende palen net niet lekker werkt.

Heb wel eens dat de paal steeds de pas weigerde (een paal die eerder geen problemen had) , maar na een telefoontje konden ze de paal op afstand reseten en toen begon ie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
mstuniek schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:44:
Heel simpel.
SGZH1 palen = 0.31 ct.
SGZH2 palen = 0.58 ct
Misschien iets meer informatie? Wat is SGZH? Kan je met SGZH2 sneller laden? Ik merk geen verschil. Blijft een enorm prijsverschil. Die SGZH2 zal dan niet gebruikt worden, zonde van de parkeerplekken die ze innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:58
Ingmar7 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:41:
Hebben jullie deze situatie wel eens meegemaakt? Ik woon in Rotterdam en kan met zuid-Holland laadpas bij equans voor 31 cent laden. Vlak bij mijn huis stonden 2 laders, prima. Maar nu zijn er twee laders, ook van equans, bijgekomen. Zelfde pas, zelfde bedrijf maar dan voor 58 cent. Dus 4 equans parkeervakken naast elkaar waarvan er 2 bijna 2 x zo duur zijn. Vrij bizar dit. Alsof je bij shell aan pomp 1 voor 1 euro tankt en pomp 2 voor 2 euro per liter.
Ja bij mij in Rotterdam Zuid ook, 58 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:11

DoctorV64

Cosmopoliet

Ingmar7 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:52:
[...]

Misschien iets meer informatie? Wat is SGZH? Kan je met SGZH2 sneller laden? Ik merk geen verschil. Blijft een enorm prijsverschil. Die SGZH2 zal dan niet gebruikt worden, zonde van de parkeerplekken die ze innemen.
Ook Rotterdam hier, de SGZH1 zijn meestal tot max 11 kW hier in de wijk en de SGZH2 11 kW en hoger tot aan 22 kW.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
pmiddeld schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Ik heb diverse malen feedback gegeven over laadpalen bij mij in de buurt. Is niks mee gedaan.
aan Go-charge? over de combi van laadpas/laadpaal dan neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:24
Ingmar7 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:52:
[...]

SGZH1 is een (oudere/andere) aanbesteding met andere prijsafspraken, alle nieuwe palen zijn SGZH2 en hebben een ander tarief, deze is sinds 1 Jan 2024 58ct en zal 1 Jan 2025 pas weer aangepast worden naar een (hopelijk lager) nieuw tarief. Zoek in deze draad maar op SGZH2 voor alle klachten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
Best bizar die prijsstijging.
2,5 jaar geleden schafte ik een Engie ZH-pas aan onder het mom van "voordelig en vast laag tarief voor de inwoners van Rotterdam eo".
Nu ben ik met een Eneco-pas voordeliger uit. Wat een sprookje was dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
geraroz schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:50:
[...]

SGZH1 is een (oudere/andere) aanbesteding met andere prijsafspraken, alle nieuwe palen zijn SGZH2 en hebben een ander tarief, deze is sinds 1 Jan 2024 58ct en zal 1 Jan 2025 pas weer aangepast worden naar een (hopelijk lager) nieuw tarief. Zoek in deze draad maar op SGZH2 voor alle klachten ;(
Ok dank je voor uitleg, bizarre situatie. Hier gaan duidelijk dingen mis, wie gaat er in hemelsnaam dan met zo’n SGZH2 paal opladen als er een goedkope naast staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:25
Ingmar7 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Ok dank je voor uitleg, bizarre situatie. Hier gaan duidelijk dingen mis, wie gaat er in hemelsnaam dan met zo’n SGZH2 paal opladen als er een goedkope naast staat?
1. mensen die niet naar de prijs kijken, bv iemand waarvan de baas betaald
2. Mensen die op bezoek zijn en perse de dichtstbijzijnde paal willen hebben
3. Mensen die niet doorhebben dat kosten wijzigen en pas over een paar maanden denken 'he waarom is die rekening voor mijn laden opeens hoger geworden de laatste maanden?'
4. Mensen die het überhaupt niets interesseren.

Ik denk dat de meeste in bakje 1 of 3 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 18:45

Metro2002

Memento mori

Meestermaas schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:25:
Grappig, hetzelfde een keer meegemaakt bij de sauna. Ook navragen binnen had geen resultaat, alleen de baas wist het. Toch vreemd dat de medewerkers het zelf niet weten.

Was bij een sauna in een klein dorp in Friesland, zal toch niet dezelfde zijn? Ik betaalde toen €0,70 per kWh, maar heb maar 30 minuten geladen.
Dit was bij Spa one in Oosterhout dus niet dezelfde. 70 cent is wel echt afzetterij ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel_1970
Ingmar7 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:10:
[...]

In mijn wijk staan 12 palen, waarvan slechts 1 een SGZH1 is.
Dus geen keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
Metro2002 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:26:
[...]

Dit was bij Spa one in Oosterhout dus niet dezelfde. 70 cent is wel echt afzetterij ja.
Tja soms tref je een goedkope private laadpaal en soms een dure, daarom altijd even testen.

Echter blijf ik bij mijn punt: als je grotendeels thuis of goedkoop laadt is een keer duur laden niet een heel groot probleem. En zolang blijkt dat het gebruik van een openbare laadpaal niet prijsgevoelig is, snap ik de aanbieders wel. Lekker geld verdienen en meer palen plaatsen. Ik vind het persoonlijk niet zo erg dat de leaserijders zorgen voor een betere laad infrastructuur met hun roekeloze laadgedrag. Dan kan ik tenminste overal laden, van Tzummarum tot Vlissingen.

Ik zocht altijd precies uit met welke pas en waar ik zo goedkoop mogelijk kon laden, maar merk dat ik er makkelijker in word. Ik kan vaak makkelijker AC laden en goedkoper DC (Tesla), maar dan kirs ik toch voor AC. Ben ondertussen ook bijna zover dat ik eigenlijk maar 1 pasaanbieder wil en mogelijk 2 a 3 apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yo!Bananas
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 10:14
mstuniek schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:44:
Heel simpel.
SGZH1 palen = 0.31 ct.
SGZH2 palen = 0.58 ct
Als je SGZH2 moet laden check even of Freshmile goedkoper kan zijn. Sommige palen staan op 23 cent plus 4 cent per minuut (voorbeeld: Engelsestraat 23, Delft). Het blijft duur vind ik maar in onderstaand voorbeeld scheelt het 10-12 cent per kWh. Nadeel: min 50eur balans op de FM account.

Weet iemand of de laadsnelheid halveert als een tweede auto ook begint te laten op een SGZH2 paal? Zo ja dan is het niet meer interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mV4lcDtziR5PC-ovHeSpbmJl30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvscoDK0sYTVv0U50OAlSZA3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Laatst online: 15-04 11:58
In (verlengde) afwachting van mijn EV ben ik alvast aan de slag gegaan met het vergelijken en verzamelen van laadkaarten en apps. Waarschijnlijk heb ik er nu al een paar aangemaakt die ik nooit zal gebruiken. Hoort bij de laadstress van een EV-rookie, I guess? :-)

Als voorbereiding op onze zomervakantie (Italië) was ik bij een paar stops al eens aan het nagaan wat ik van laadinfrastructuur en tarief kan verwachten.

Redelijk wat apps geprobeerd, maar de meeste blijven beperkt tot hun achterliggende aanbieder van palen en/of prijzen.

Enerzijds zou ik graag een app hebben die per locatie de verschillende prijzen per pasje toont. Al gevonden met Chargeprice maar is niet zo'n vlotte app. Ernaast vroeg ik mij af of de ervaren EV-rijders eigenlijk nog prijzen gaan vergelijken of in het buitenland gewoon vertrouwen op hun vaste aanbieder(s) (en welke dan)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:10
Baats schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:38:
In (verlengde) afwachting van mijn EV ben ik alvast aan de slag gegaan met het vergelijken en verzamelen van laadkaarten en apps. Waarschijnlijk heb ik er nu al een paar aangemaakt die ik nooit zal gebruiken. Hoort bij de laadstress van een EV-rookie, I guess? :-)

Als voorbereiding op onze zomervakantie (Italië) was ik bij een paar stops al eens aan het nagaan wat ik van laadinfrastructuur en tarief kan verwachten.

Redelijk wat apps geprobeerd, maar de meeste blijven beperkt tot hun achterliggende aanbieder van palen en/of prijzen.

Enerzijds zou ik graag een app hebben die per locatie de verschillende prijzen per pasje toont. Al gevonden met Chargeprice maar is niet zo'n vlotte app. Ernaast vroeg ik mij af of de ervaren EV-rijders eigenlijk nog prijzen gaan vergelijken of in het buitenland gewoon vertrouwen op hun vaste aanbieder(s) (en welke dan)?
Stop maar….

Ik heb naast mijn kaart van de LM nog 3 kaarten en 4 apps gergeld.
Enkel Shell gebruikt tot heden, en in Zweden nog een app moeten installeren op vakantie.

De overlap is enorm.

En nu begin ik mails te krijgen van…. Wanneer kom je eens laden aub.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
eltron schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:16:
[...]

aan Go-charge? over de combi van laadpas/laadpaal dan neem ik aan?
Uiteraard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn

Ik heb er 3 en een app:
- Anwb en e-flux: je betaalt het aanbieders tarief +34ct. Goede dekking. Alleen anwb zou genoeg zijn. De e-flux is meer voor als de anwb kaart om 1 of andere reden niet werkt.
- charge-my-hyundai. Dat is van Hyundai zelf. Is ongeveer net zo duur maar heeft een starttarief van bijna een euro. Deze gebruik ik in principe niet maar het is een echte internationale kaart met wellicht nog wat extra dekking.
- ionity-app. Daarvoor heb ik dan voor 1 maand een abonnement a 6euro afgesloten. Dat is wel ideaal voor heel erg voordelig snelladen langs de snelweg a 50ct per kWh. De palen staan alleen nogal ver uit elkaar dus je moet wel van te voren kijken of het op jouw route zin heeft. In Duitsland staan ze mooi op een auto-hof. In Engeland had ik er een op een tochterig industrieterrein met helemaal niks, dat ga ik waarschijnlijk niet meer den want na het laden ben ik nog een stop verderop koffie gaan drinken.

En verder…..
In veel gevallen kan je ook gewoon met je creditcard betalen. Dat scheelt wel echt per land. Op googlemaps vind je nog veel meer laadpalen die je in de app van bijvoorbeeld anwb niet ziet en waar je dan met creditcard kan laden. Laatste keer Engeland heb ik uiteindelijk geen enkele Laadpas gebruikt, alleen creditcard.

Googlemaps: bovenaan bij de categorieën naar rechts vegen tot de 3 puntjes “more” dan kan je laadpunt categorie zoeken. Als je het vaak genoeg doet verschijnt die vanzelf in het default lijstje.
NB: mijn ervaring is trouwens dat nieuwe palen veel eerder op Googlemaps staan dan in het navigatie systeem van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

@Stefannn Ionity passport is toch 0,59 ct tegenwoordig? Geen 50 ct ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Azqi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:28:
Zo'n enorme verlaging zou wel opvallen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonger
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 14:45
eltron schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:39:
[...]

Zoek je zoiets?

Niet alle passen/apps staan er helaas in. De meer exotische vaak niet. Dus als ik de tijd heb dan zoek ik toch nog ff verder en soms lukt het mij om onder de genoemde prijzen te komen. Maar het wordt wel steeds beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
"Dankzij de enorme inhaalbeweging van vorig jaar bedroeg de verhouding elektrische auto’s per snellader eind 2023 een knappe 56,4:1. In Nederland is die ratio dubbel zo groot: 106,9 EV’s per DC-laadpaal. Met dat resultaat bevinden we ons met België tussen Duitsland (59,7 EV’s per snellader) en Frankrijk (52,2) in, maar gezien de geplande investeringen zou ons land eind dit jaar wel eens de Europese koploper kunnen zijn."

Bron : Autogids https://www.autogids.be/a...uur-belgie-beent-bij.html

NL was zeker sneller dan B in de uitrol, en nu verwondert het me hoe veel auto's er zijn per snellaadpaal.

Ik kom dagelijks voorbij een Fastned waar aan 8 stekkers toch meestal 4-6 in gebruik zijn rond 18h30.

Er zouden in NL toch meer laadfiles moeten zijn dan in B.
Zou de onzekerheid over de verdere uitrol het investeringsklimaalt terug vertraagd hebben?

Als we binnen een paar jaar 30 en 50% EV's hebben op de straten, dan moet het aantal laadpunten toch nog sterk stijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Azqi schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:28:
Verschilt per land. In Duitsland en Oostenrijk 49ct met abonnement. In Nederland 59ct ja.

https://ionity.eu/en/network/access-and-payment

[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 11-03-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:55:
"Dankzij de enorme inhaalbeweging van vorig jaar bedroeg de verhouding elektrische auto’s per snellader eind 2023 een knappe 56,4:1. In Nederland is die ratio dubbel zo groot: 106,9 EV’s per DC-laadpaal. Met dat resultaat bevinden we ons met België tussen Duitsland (59,7 EV’s per snellader) en Frankrijk (52,2) in, maar gezien de geplande investeringen zou ons land eind dit jaar wel eens de Europese koploper kunnen zijn."

NL was zeker sneller dan B in de uitrol, en nu verwondert het me hoe veel auto's er zijn per snellaadpaal.

Ik kom dagelijks voorbij een Fastned waar aan 8 stekkers toch meestal 4-6 in gebruik zijn rond 18h30.

Zou de onzekerheid over de verdere uitrol het investeringsklimaalt terug vertraagd hebben?

Als we binnen een paar jaar 30 en 50% EV's hebben op de straten, dan moet het aantal laadpunten toch nog sterk stijgen.
Eigen lader op oprit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
De ruimtelijke ordening kennend verwacht ik meer belgen met een eigen laadpaal dan nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:18:
[...]

De ruimtelijke ordening kennend verwacht ik meer belgen met een eigen laadpaal dan nederlanders.
Ik niet, gezien de prijs van een EV. ;) En ook niet gezien het enorme aantal Tesla's, die lekker bij de Supercharger laden (stukken goedkoper)...

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 11-03-2024 10:04 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Voor het buitenland kijk ik even in Chargeprice om uit te zoeken hoe ik betaalbaar (met een lokale app ofzo) op locatie kan laden. Als komende zomer Ionity nog steeds zo goedkoop is gaan we kijken. Of we langs Ionity de route kunnen plannen.

We wonen met een Ioniq 6 in duur Allego gebied hier, dus de basis pas is voor ons nu nog Thüga. Dit wordt over een week of 2 weer Freshmile. Met Freshmile kun je vaak ook zeer betaalbaar snelladen, vooral als je een 800V auto hebt. Enige nadeel is de tijd-component, dus afkoppelen zodra vol.
Voor goedkopere gebieden gebruik ik de ANWB pas voor die enkele keer dat het voorkomt, als backup Shell.

De charge my Hyundai pas ligt in de opslag. Wat een stel afzetters zijn dat zeg! Moeten betalen voor CPO tarief + opslag! (Is een poos nog veel erger geweest, toen ze helemaal geen abbo hadden een maand of 9 geleden). Ook in de opslag Enel (niet meer buiten IT te gebruiken en Maingau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Gonger schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:54:
[...]
Niet alle passen/apps staan er helaas in. De meer exotische vaak niet. Dus als ik de tijd heb dan zoek ik toch nog ff verder en soms lukt het mij om onder de genoemde prijzen te komen. Maar het wordt wel steeds beter.
Je kunt je eigen passen toevoegen, maar de vraag is dan natuurlijk wel hoe de aansluiting is met de info in de app. Al verwacht ik wel dat die verbetert naarmate meer passen worden toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Tja, in NL gebruik ik nooit een snellader omdat ik altijd voldoende range heb. De snelladers die ik gebruik zijn in buitenland tijdens langere reizen; België, Duitsland, Frankrijk etc.

Voor mij heeft het niet zoveel zin om te weten hoeveel EV er in NL zijn per snellader in NL, het gaat juist om de druk op de buitenlandse laders die je voor langere trips nodig hebt en ook dan zegt het aantal Belgische of Duitse EV niet zoveel. die hebben waarschijnlijk hetzelfde als ik dat je voor dagelijks gebruik geen snellader nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonger
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 14:45
eltron schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:49:
[...]

Je kunt je eigen passen toevoegen, maar de vraag is dan natuurlijk wel hoe de aansluiting is met de info in de app. Al verwacht ik wel dat die verbetert naarmate meer passen worden toegevoegd.
Hoe doe je dat dan ? Ik kan alleen kiezen uit "brands" die er al in staan. Ik kan niet een kaart toevoegen die nog niet in het lijstje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05

Verrassende statistiek, maar zou België niet meer doorgaand autoverkeer hebben (NL naar FR of omgekeerd bv.) dan grote delen van Nederland, waardoor de snelladers meer bezet worden?

Plus, de concentratie snelladers in België is zeker niet overal dezelfde, sommige delen zijn echt laadwoestijnen. Om nog maar te zwijgen van veel snelladers die ergens van de weg af op een industrieterrein / bedrijfsparking gelegen zijn, die zitten ook mee in die statistiek maar daar heeft het doorgaande verkeer weinig aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Gonger schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Hoe doe je dat dan ? Ik kan alleen kiezen uit "brands" die er al in staan. Ik kan niet een kaart toevoegen die nog niet in het lijstje staat.
Je hebt gelijk. was al weer even geleden dat ik mijn cards heb ingevoerd. Maar waarschijnlijk kan je via menu en share feedback wel vragen om een nieuwe kaart in de lijst op te nemen als je er één hebt die er nog niet in staat.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 11-03-2024 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Independer heeft een onderzoek gedaan.
Gemeenten waar het naar verhouding goedkoop is om je auto op te laden zijn:

Ameland (Friesland): 24 cent per kWh
Teylingen (Zuid-Holland): 27 cent per kWh
Opsterland (Friesland): 27 cent per kWh
Ooststellingwerf (Friesland): 27 cent per kWh
Amsterdam (Noord-Holland): 27 cent per kWh
Den Haag (Zuid-Holland): 27 cent per kWh
West Maas en Waal (Gelderland): 28 cent per kWh
Waadhoeke (Friesland): 29 cent per kWh
Beuningen (Gelderland): 29 cent per kWh
Bronckhorst (Gelderland): 30 cent per kWh
Methodologie
Bij de analyse is enkel gekeken naar publiek toegankelijke reguliere laadpalen. Snellaadpunten (vanaf 50 Kw) zijn hierbij uitgesloten. Aangezien deze prijzen dagelijks (per uur) kunnen wisselen, is dit een momentopname van 1 maart. De aanbieder van de laadpas kan extra kosten in rekening brengen. Dit hangt af van de pas en het soort abonnement. Ook gaan we hierbij uit van het gemiddelde tarief per gemeente waardoor er zelfs binnen gemeenten verschillen kunnen ontstaan. De gehanteerde prijzen zijn zonder BTW en eventuele kortingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:05:
Independer heeft een onderzoek gedaan.

[...]

[...]
Leuk dit soort onderzoeken, maar vanwege het gemiddelde tarief wordt het probleem niet goed weergegeven. De vraag is immers gemiddeld over wat?

Leiderdorp staat op de kaart voor gemiddeld 42 cent. Hoe dan? Er staan hier alleen maar dure Allego en Park&Charge palen van 57 cent! Is het het gemiddelde van 3: Allego, P&C en Lidl?

Edit: Lidl kan niet zo'n verschil maken, die staat op 50 cent..... Ik heb wat rond zitten tikken bij de enige parkeergarage hier, het gemeentehuis etc. Lidl is nog wel de goedkoopste, maar 42 cent ex btw (50 incl) gemiddeld kan ik niet aan komen. Enige wat ik kan bedenken is dat ze niet openbaar geplaatste palen van particulieren die opengesteld staan meerekenen.

[ Voor 23% gewijzigd door koboy op 11-03-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 09:53
koboy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Leuk dit soort onderzoeken, maar vanwege het gemiddelde tarief wordt het probleem niet goed weergegeven. De vraag is immers gemiddeld over wat?

Leiderdorp staat op de kaart voor gemiddeld 42 cent. Hoe dan? Er staan hier alleen maar dure Allego en Park&Charge palen van 57 cent! Is het het gemiddelde van 3: Allego, P&C en Lidl?
correct ook ik kan mij niet vinden in de conclusies van het onderzoek. let wel het zijn ex BTW tarieven die weergegeven worden. ook dat snap ik niet, waarom ex BTW tarieven laten zien in een onderzoek ?

[ Voor 11% gewijzigd door murky123 op 11-03-2024 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Interessant nieuws, inmiddels een weekje oud:

LEAP24 gaat snelladers bij Shurgard neerzetten
https://leap24.eu/shurgar...d-en-verenigd-koninkrijk/

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
koboy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Edit: Lidl kan niet zo'n verschil maken, die staat op 50 cent..... Ik heb wat rond zitten tikken bij de enige parkeergarage hier, het gemeentehuis etc. Lidl is nog wel de goedkoopste, maar 42 cent ex btw (50 incl) gemiddeld kan ik niet aan komen. Enige wat ik kan bedenken is dat ze niet openbaar geplaatste palen van particulieren die opengesteld staan meerekenen.
Het gaat alleen om publiek toegankelijke reguliere laadpalen.

Ik vermoed dat ze de tarieven hebben gepakt die de eigenaren van de palen rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:24
Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Ik vermoed dat ze de tarieven hebben gepakt die de eigenaren van de palen rekenen.
Geen idee hoe ze in Zoetermeer e.o. op deze prijs komen aangezien deze helemaal vol staat met SGZH2 palen .... maargoed ... dit is niet het eerste onderzoek in de EV space waar niks van klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
geraroz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Geen idee hoe ze in Zoetermeer e.o. op deze prijs komen aangezien deze helemaal vol staat met SGZH2 palen .... maargoed ... dit is niet het eerste onderzoek in de EV space waar niks van klopt :)
Zoetermeer 47ct/kWh excl btw staat erop independer.

Komt op 57ct gemiddeld, dat kan toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 14:31
Ik merk dat tegenwoordig Shell (recharge) voor mij eigenlijk altijd het goedkoopste is. Ik laad voornamelijk in Rotterdam (gebruik dan wel m'n lokale kaart als het kan voor de korting bij SGZH1 hier in de stad) en Noord-Holland (Haarlem/IJmuiden) en Dordrecht maar, het valt me op dat Shell altijd 53ct/KWh is en Plugsurfing echt wisselt tussen de 55/60 ct tegenwoordig.

Klopt dit een beetje of betaal ik echt veel te veel? We laden ook niet echt veel, zit deze maand op 53.77 kWh bij Shell voor 29,55 en ik vraag me af hoeveel moeite het waard is om het nog beter uit te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:53:
[...]

42 cent ex is ongeveer 50 cent inclusief btw. Alle reguliere aanbieders zitten ruim boven de 50 cent, en wanneer je connectie en parkeertarieven meerekent kruip je richting de 60 cent. Je kunt alleen op 50 cent gemiddeld uitkomen door palen mee te rekenen die in particulier bezit zijn, open staan voor gastgebruik, maar niet openbaar toegankelijk zijn omdat ze bijvoorbeeld op een oprit staan. Ik heb ze alleen met wat tikken in de ANWB app niet kunnen vinden......
Het zouden er ook best veel moeten zijn, want als je rekent met 60 cent (duur/regulier) en 30 cent voor de goedkope palen, dan zou het al 1 goedkope paal op 2 dure moeten zijn om op die 50 cent te komen.

Goedkoopste CPO tarief wat ik tot nu toe heb gezien is een paar aansluitingen bij de Lidl, voor 50 cent inclusief. De park&charge zit 51 cent plus 50/25 cent per uur voor de 17 en 5kW aansluitingen. ANWB geeft dan ook nog een zelfde parkeertarief aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
koboy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:40:
[...]
Het zouden er ook best veel moeten zijn, want als je rekent met 60 cent (duur/regulier) en 30 cent voor de goedkope palen, dan zou het al 1 goedkope paal op 2 dure moeten zijn om op die 50 cent te komen.
Als je het puur in palen telt is het toch als volgt: (1x0,30+2x0,60)/2=0,50
Als je in kWh telt zal het anders zijn want die goedkope paal wordt (bijvoorbeeld) 4x zoveel gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel_1970
ex87 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:22:
Ik merk dat tegenwoordig Shell (recharge) voor mij eigenlijk altijd het goedkoopste is. Ik laad voornamelijk in Rotterdam (gebruik dan wel m'n lokale kaart als het kan voor de korting bij SGZH1 hier in de stad) en Noord-Holland (Haarlem/IJmuiden) en Dordrecht maar, het valt me op dat Shell altijd 53ct/KWh is en Plugsurfing echt wisselt tussen de 55/60 ct tegenwoordig.

Klopt dit een beetje of betaal ik echt veel te veel? We laden ook niet echt veel, zit deze maand op 53.77 kWh bij Shell voor 29,55 en ik vraag me af hoeveel moeite het waard is om het nog beter uit te zoeken?
Met een pas (zonder abo) van Eneco zou met die aantal kW's €27,81 betalen. Pas met abo €27,42 maar dan betaal je wel €3 per maand.
Dit alles berekend op een SGZH2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik laad niet veel publiek, maar de vattenval palen doen met mijn vattenvalpas 0.338ct/kWh. Volgens de app dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Stefannn schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Ik heb er 3 en een app:
- Anwb en e-flux: je betaalt het aanbieders tarief +34ct. Goede dekking. Alleen anwb zou genoeg zijn. De e-flux is meer voor als de anwb kaart om 1 of andere reden niet werkt.
- charge-my-hyundai. Dat is van Hyundai zelf. Is ongeveer net zo duur maar heeft een starttarief van bijna een euro. Deze gebruik ik in principe niet maar het is een echte internationale kaart met wellicht nog wat extra dekking.
- ionity-app. Daarvoor heb ik dan voor 1 maand een abonnement a 6euro afgesloten. Dat is wel ideaal voor heel erg voordelig snelladen langs de snelweg a 50ct per kWh. De palen staan alleen nogal ver uit elkaar dus je moet wel van te voren kijken of het op jouw route zin heeft. In Duitsland staan ze mooi op een auto-hof. In Engeland had ik er een op een tochterig industrieterrein met helemaal niks, dat ga ik waarschijnlijk niet meer den want na het laden ben ik nog een stop verderop koffie gaan drinken.

En verder…..
In veel gevallen kan je ook gewoon met je creditcard betalen. Dat scheelt wel echt per land. Op googlemaps vind je nog veel meer laadpalen die je in de app van bijvoorbeeld anwb niet ziet en waar je dan met creditcard kan laden. Laatste keer Engeland heb ik uiteindelijk geen enkele Laadpas gebruikt, alleen creditcard.

Googlemaps: bovenaan bij de categorieën naar rechts vegen tot de 3 puntjes “more” dan kan je laadpunt categorie zoeken. Als je het vaak genoeg doet verschijnt die vanzelf in het default lijstje.
NB: mijn ervaring is trouwens dat nieuwe palen veel eerder op Googlemaps staan dan in het navigatie systeem van de auto.
@Baats
De belangrijkste tip staat er daarmee nogal verborgen in: “neem creditcard mee”.
Die zou ik er voor aanschaffen als je die niet hebt.
Ondanks alle pasjes was afgelopen zomer erg moeilijk geweest in Engeland zonder creditcard.
Creditcard deed het echter echt overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-03 11:46

Go-Charge

Bedrijfsaccount Go-Charge
Zjanzjak schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:16:
[...]

On it!

Feedback geven trouwens beetje lastig omdat de feedback pagina niet scrollt bij mij (Samsung S22) maar goed, blind typen is mij niet vreemd. :P

Keep up the good work Dennis!
Dat is bijzonder. Ik heb toevallig zelf ook een S22+ ik ga er naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

multikoe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:29:
Ik ben de Go_charge app aan het uitproberen en heb twee van mijn kaarten (Eneco, Vattenfal) kunnen toevoegen. Ik zie alleen niet de Kia Charge card in de lijst staan. Klopt dat is Kia Charge onderhuids een wel bekende aanbieder?
Klopt we hebben helaas nog niet van alle passen data. Maar als je een pas hebt die er niet tussen staat, mail dan de pas aanbieder dat ze hun prijs data met ons delen.. Help je ons enorm mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

Yoade75 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:21:
[...]

Komt er ook een website waarin je de tarieven kunt vergelijken?
Voorlopig houden we het even bij een app. Maar goed idee. k zal hem op de backlog zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

[...]

Working on it! En gebruik vooral die feedback knop. Dan weten we precies bij welke locaties de prijzen niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

Mobility Service Provider, oftewel je laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

pmiddeld schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:31:
[...]

Ik ontvang de feedback ook netjes! Heel erg bedankt daarvoor. Ik kan helaas niet alle feedback meteen aanpassen. Maar het helpt zeker! Keep it comming! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

Brotuck schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:03:
Beste @Go-Charge

Mag ik als suggestie meegeven dat je ergens een switch kan omzetten om alleen de prijzen te zien van je eigen kaarten ? Nu geef ik ze wel op maar alsnog staat multitankkaart bovenaan en die heb ik niet.

En ik heb niet zoveel aan de laagste prijs als ik op locatie sta, dan wil ik alleen de goedkoopste kaart zien die ik bij me heb.
Hi als je je passen toevoegt aan je go-charge wallet dan staan jou paasen (mits we daar prijsdata voor hebben) bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

Piddybull schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:31:
Werkt deze ook in België ?
Frankrijk ?

https://www.go-charge.io/

Bedankt voor enige reactie's !
Hi, voor nu nog alleen NL maar we zijn bezig om ook andere landen in Europa toe te voegen. Ik hoop jullie hier later dit jaar gelukkig mee te kunnen maken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Go-Charge

Go-Charge

Bobo221 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:58:
Als nieuw (prive) elektrisch rijder heb ik al de nodige apps gedownload waaronder ook Go-Charge.
Deze geeft bij veel palen in mijn regio MTC als goedkoopste aan, alleen kan ik deze pas/druppel nergens bestellen als particulier. Zie ik iets over het hoofd of is deze aanbieder alleen voor ondernemers?
Klopt dit is een zakelijke kaart waarmee je zowel kunt laden als tanken. Ik zal kijken of we hier met filters iets mee kunnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Go-Charge schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Hi als je je passen toevoegt aan je go-charge wallet dan staan jou paasen (mits we daar prijsdata voor hebben) bovenaan.
Ideetje: aangezien er zo'n oerbos is aan CPO passen: is er een mogelijkheid om het CPO tarief weer te geven? Een logische stap daarna is het zelf definiëren van een pas op basis van CPO plus opslagen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 10:37
Iemand ervaring met laadverliezen?
Ik kieper net 38,28kWh in een 41kWh Zoe (uit 2017). Paal van Vattenfall was nog aan het laden toen ik aankwam (99%/100%).

Lijkt me wel erg ruim gezien:
41 kWh capaciteit
-10% verlies capaciteit in 7 jaar (conservatief geschat) (-4,1kWh)
-7% lading in de auto tijdens het neerzetten. (0,07 * 36,9kWh = 2,58kWh)

Er zou dus maximaal 41 - 4,1 - 2,58 = 34,32 kWh in de accu passen. 11,5% laadverlies?

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 19:57

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

mk1992 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:26:
Ik kieper net 38,28kWh in een 41kWh Zoe (uit 2017). Paal van Vattenfall was nog aan het laden toen ik aankwam (99%/100%).

41 kWh capaciteit

Er zou dus maximaal 41 - 4,1 - 2,58 = 34,32 kWh in de accu passen. 11,5% laadverlies?
Volgens EVDB heeft de Zoe een accu van 44.1 kWh waarvan 41.0 kWh bruikbaar is. Dus je hebt nog 3.1 kWh buffer.
Het capaciteit verlies gaat zo ver ik weet eerst van je buffer af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
9.7% laadverlies leert google bij een Zoe als je laad met 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 10:37
janne_nl schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:44:
9.7% laadverlies leert google bij een Zoe als je laad met 11kW.
Aan een wallbox. Had stiekem van een publieke laadpaal betere verwachtingen.
het viel me meer op dat er 2kWh meer in was gegaan zonder ooit te voren, en dat zonder er allerlei alarmbellen over range af zijn gegaan.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
mk1992 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:50:
[...]

Aan een wallbox. Had stiekem van een publieke laadpaal betere verwachtingen.
het viel me meer op dat er 2kWh meer in was gegaan zonder ooit te voren, en dat zonder er allerlei alarmbellen over range af zijn gegaan.
Daar kan geen verschil inzitten want die 11kW lader zit in je auto...

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
mk1992 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:26:

41 kWh capaciteit

Zie dit artikel (percentage wordt hierboven al aangehaald): https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

janne_nl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:22:
Ik laad niet veel publiek, maar de vattenval palen doen met mijn vattenvalpas 0.338ct/kWh. Volgens de app dan.
Volgens de Vattenfall app verschilt dat per paal. Bijv. in Utrecht doet een Vattenfall paal 0,4265, in Leiden 0,4598, in Breda 0,336, etc.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
TucanoItaly schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Volgens de Vattenfall app verschilt dat per paal. Bijv. in Utrecht doet een Vattenfall paal 0,4265, in Leiden 0,4598, in Breda 0,336, etc.
dat is niet per paal maar per gemeente of provincie
Pagina: 1 ... 135 ... 218 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2