[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 134 ... 215 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:40
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Ik zie eigenlijk meer heil in betaalbare 50 of 75kW DC laders bij supermarkten.
Ik denk dat snelladers op plaatsen waar je toch altijd wel een keer komt, zoals supermarkten, bouwmarkten enz... de toekomst is i.p.v. overal maar AC laders neerzetten waar je niet mag blijven staan of blokkeerkosten hebt. Een AC in de buurt heb je dan eigenlijk alleen nodig als je een keer echt vol wilt vertrekken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

murky123 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:00:
na een aantal vragen aan mijn gemeente waarom er niet voor een consessiemodel is gekozen, kreeg ik een antwoord :
[antwoord]
Het is ook lekker makkelijk, want als gemeente kun je niet de beschuldiging krijgen dat je slecht onderhandeld hebt - dat doet immers de markt. Het feit dat de markt dondersgoed doorheeft dat er mensen zijn die volledig ongevoelig zijn voor prijs lijkt bij sommige gemeentes nog niet echt ingedaald te zijn.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:14
Ik volg dit forum nu een half jaar.
Als privé ioniq5 eigenaar wordt ik me steeds meer bewust van de zegening van een laadpaal op eigen oprit.
Ik heb het idee dat dit forum (terecht) voor een groot deel gaat over de frustratie van "voorkomen dat je 20% tot 30% meer betaalt voor je dagelijkse kilometers" als je geen eigen laadpaal hebt.

Data gezegd hebbende...
Ik ga binnenkort op wintersport naar Oostenrijk.
ik ben een privé rijder met een ioniq5 die baat heeft bij laadsnelheid groter dan 150kW.
Ik wil niet teveel betalen maar ga ook niet voor een paar euro extreme moeite doen.
Ik heb al gezien dat ik het op heen en terugweg met 2x ionity voor elkaar heb.

Is het een rare gedachte om die ionity chargers te targetten en een 1-maand abonnement op ionity te nemen voor 5.99euro? Dan krijg ik 0.49euro/kWh en dat lijkt me eerlijk gezegd behoorlijk tof.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
Stefannn schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:50:
Als privé ioniq5 eigenaar wordt ik me steeds meer bewust van de zegening van een laadpaal op eigen oprit.
Ik heb het idee dat dit forum (terecht) voor een groot deel gaat over de frustratie van "voorkomen dat je 20% tot 30% meer betaalt voor je dagelijkse kilometers" als je geen eigen laadpaal hebt.

Data gezegd hebbende...
ik ben een privé rijder met een ioniq5 die baat heeft bij laadsnelheid groter dan 150kW.
Ik wil niet teveel betalen maar ga ook niet voor een paar euro extreme moeite doen.

Is het een rare gedachte om die ionity chargers te targetten en een 1-maand abonnement op ionity te nemen voor 5.99euro? Dan krijg ik 0.49euro/kWh en dat lijkt me eerlijk gezegd behoorlijk tof.
Dat is idd geen slechte deal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05 09:40
geraroz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:45:
[...]

Daar had ik hem wel vandaan nadat Bonnett de tarieven had bijgewerk, afgezien van de ESB kaart die ik helaas niet kan krijgen is dit voor zover ik weet de laatste strohalm voor de SGZH2 palen.
Dan zit er niets anders op dan mijnzelf over de streep te trekken en de app te installeren, creditcard eraan koppelen en testen maar.

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:35

Data gezegd hebbende...

Ik ga begin juni naar Frankrijk. Bij het hotel waar wij overnachten staan ook IONITY palen. Voor € 5,99 ga ik in ieder geval voor een maand een abonnement afsluiten. Verdient zich vanzelf terug😁

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:51
Denk er aan dat je bij Ionity een maand opzegtermijn hebt, dus ik schat dat je 2 maanden moet betalen. Daar hou ik in ieder geval rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:35
janne_nl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:58:
Denk er aan dat je bij Ionity een maand opzegtermijn hebt, dus ik schat dat je 2 maanden moet betalen. Daar hou ik in ieder geval rekening mee.
Ik heb me nog niet verdiept in de voorwaarden. Zal bij het afsluiten meteen weer opzeggen. In ieder geval bedankt voor de tip👍

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:32
Ik kom toch vandaag tot een schokkende ontdekking..
Eneco heeft nu blijkbaar ook een pasvariant zonder abonnement..
Ze hadden ooit een PDF met speciale tarieven maar die is er niet meer, het bedrijf waar ik werk stond daar toen ook op..
Vandaag geprobeerd, 32kwh geladen, 7 euro.. zo'n 22 cent per kwh.. En lekker 23 euro reiskosten per retourrit krijgen..

Dus mocht je op jouw kantoor ook Enecopalen hebben, ik zou het zeker even proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
yannienl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:30:
Ik kom toch vandaag tot een schokkende ontdekking..
Eneco heeft nu blijkbaar ook een pasvariant zonder abonnement..
Ze hadden ooit een PDF met speciale tarieven maar die is er niet meer, het bedrijf waar ik werk stond daar toen ook op..
Vandaag geprobeerd, 32kwh geladen, 7 euro.. zo'n 22 cent per kwh.. En lekker 23 euro reiskosten per retourrit krijgen..

Dus mocht je op jouw kantoor ook Enecopalen hebben, ik zou het zeker even proberen..
pas kost 3 euro en dan 40 cent starttarief is dat nieuw ?
kan ook via de app zonder pas maar dan moet je pas wel gekoppeld zijn

https://play.google.com/s...m.greenflux.charge.assist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
boyette schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:37:
[...]

pas kost 3 euro en dan 40 cent starttarief is dat nieuw ?
kan ook via de app zonder pas maar dan moet je pas wel gekoppeld zijn

https://play.google.com/s...m.greenflux.charge.assist
Het was altijd een pas met abonnement van 3 euro per maand zoiets..
Geen idee hoe lang ze dat nu al aanbieden zonder abonnement..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
yannienl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:42:
[...]

ja dat was inderdaad wel ooit
en ze hadden zon incompleet pdfje

maar nu gewoon een chargemap

https://www.eneco-emobility.com/chargemap

maar daar zijn alle palen 0,51 en die van allego zelfs 0,58 ongeacht het daadwerkelijk tarief. Dus een allego paal van 0,40 of minder gaat bij eneco ook gewoon voor 0,58 de deur uit

en je kan hun eigen palen niet filteren voor het gemak

maar dat zijn er ook niet veel
stonden er geloof ik zon 100 in dat pdfje

Ik denk dat Eneco voor niemand een voordeel biedt tenzij je een eneco paal voor je deur hebt staan toevallig

[ Voor 35% gewijzigd door boyette op 05-03-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
boyette schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:56:
[...]

ja dat was inderdaad wel ooit
en ze hadden zon incompleet pdfje

maar nu gewoon een chargemap

https://www.eneco-emobility.com/chargemap

maar daar zijn alle palen 0,51 en die van allego zelfs 0,58 ongeacht het daadwerkelijk tarief. Dus een allego paal van 0,40 of minder gaat bij eneco ook gewoon voor 0,58 de deur uit

en je kan hun eigen palen niet filteren voor het gemak

maar dat zijn er ook niet veel
stonden er geloof ik zon 100 in dat pdfje
Klopt ja, maar die PDF bestond (grotendeels?) uit Enecopalen die op geen enkele map staan, ook niet op hun eigen map zoals de palen bij mij op kantoor..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJEn56_znDepM5IAOeQipr4014g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i6h50tF0rZVO09kZivgc68Ur.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door yannienl op 05-03-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
yannienl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:05:
[...]

Klopt ja, maar die PDF bestond (grotendeels?) uit Enecopalen die op geen enkele map staan, ook niet op hun eigen map zoals de palen bij mij op kantoor..

[Afbeelding]
inderdaad en grotendeels ook uit palen die op priveparkings stonden of semi publiek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

Die Nor+h app tip is erg goed. Dank daarvoor.

Ik zit in de ardenne (met een hybrid) en ben een beetje aan het scannen, maar overal is Nor+h goedkoper dan alle anderen.

Overigens is het handig in BE om bij supermarkten te gaan kijken gezien die soms gratis laden aanbieden. Moet je geen haast hebben natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XwNHl1RpkZOzO6utKGNELX9Zwl8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pp6HBc3EBSGkjwf7jV6O4Rbl.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door World Citizen op 06-03-2024 00:27 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:08
World Citizen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 00:23:
Ik zit in de ardenne (met een hybrid) en ben een beetje aan het scannen, maar overal is Nor+h goedkoper dan alle anderen.

Overigens is het handig in BE om bij supermarkten te gaan kijken gezien die soms gratis laden aanbieden. Moet je geen haast hebben natuurlijk.

[Afbeelding]
Ai, deze komt net een weekje te laat voor mij helaas:( Supermarkten klopt, net als bij de Decathlon trouwens, die heeft mij een gratis volle accu opgeleverd. Het is een beetje sketchy, je ziet het nergens staan en in de winkel weten ze t ook niet maar gelukkig wist een local het:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonger
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-05 14:02
Tommie12 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Ik zie eigenlijk meer heil in betaalbare 50 of 75kW DC laders bij supermarkten. Als je dan 2 keer per week daar een half uur je boodschappen doet, dan zal dat voor veel mensen voldoende zijn voor hun wekelijkse laadbehoefte. Liever 4x 75kW lader dan ééntje van 300kW.

Ik verwacht geen snellader voor mijn deur, maar zelfs als die op 1-2km zit, en ik kan niks anders doen, dan is dit verloren tijd. Snelladers bij een plaats waar ik normaal sowieso een half uur ben, zijn dan veel efficienter.
Ik meende dat AH bij zijn XL filialen overal snelladers zou gaan plaatsen ? Dat zou idd ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 15:24
Bij de AH XL aan de Limburglaan in Eindhoven is juist het Fastned-station met 50kW-laders weggehaald afgelopen maand. Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, dus geen idee waarom en of er iets voor in de plaats terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:48
Stolpert schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 04:51:
Ai, deze komt net een weekje te laat voor mij helaas:( Supermarkten klopt, net als bij de Decathlon trouwens, die heeft mij een gratis volle accu opgeleverd. Het is een beetje sketchy, je ziet het nergens staan en in de winkel weten ze t ook niet maar gelukkig wist een local het:)
Ik was mid februari met mijn vrouw een weekendje weg naar Antwerpen. Op die zaterdag parkeerde ik in de P+R Merksem parkeergarage en zag daar een hele rij laadpalen. Dus daar geparkeerd en mijn auto aan de lader gehangen om een volle accu te hebben na ons Antwerpen bezoek. Laden geactiveerd met de Road / E-flux pas.

Na terugkomst accu op 100% en tot op heden heb ik nog geen rekening hiervan in mijn Road / E-flux overzicht gekregen. Zijn die laadpalen toevallig ook gratis? Kon het nergens vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonger
millerman_sf schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:45:
Bij de AH XL aan de Limburglaan in Eindhoven is juist het Fastned-station met 50kW-laders weggehaald afgelopen maand. Ik kon er geen nieuwsbericht over vinden, dus geen idee waarom en of er iets voor in de plaats terugkomt.
Misschien omdat AH zou gaan samenwerken met Eneco voor hun eigen snelladers. Maar dat is natuurlijk gissen.

https://www.rtlnieuws.nl/...en-snelladers-bij-winkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:21
Ik laad gelukkig meestal thuis. Ik ben ZZP-er en rijd zakelijk voor Btw en Ib.
Wat lastig is dat je in binnen en buitenland facturen krijgt die btw verlegd zijn.
In mijn geval moet ik die apart in btw aangifte betrekken.
Het is niet te voorspellen of je een btw factuur als gebruikelijk of een met btw verlegd of een met buitenlandse btw, hetgeen naarmijn mening onjuist is.

Hoe ervaren jullie dit?

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 20:09
Haay schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Ik was mid februari met mijn vrouw een weekendje weg naar Antwerpen. Op die zaterdag parkeerde ik in de P+R Merksem parkeergarage en zag daar een hele rij laadpalen. Dus daar geparkeerd en mijn auto aan de lader gehangen om een volle accu te hebben na ons Antwerpen bezoek. Laden geactiveerd met de Road / E-flux pas.

Na terugkomst accu op 100% en tot op heden heb ik nog geen rekening hiervan in mijn Road / E-flux overzicht gekregen. Zijn die laadpalen toevallig ook gratis? Kon het nergens vinden...
Die rekening komt nog wel. Ik ben erg benieuwd naar de prijs! Omdat alle BlueCorner laadpalen (ook die in de P&R Merksem) een hoog kWh tarief hebben (58ct / kWh) en daarnaast een kleeftarief van 3ct / minuut verwacht ik een pittige rekening. Als je een heel weekend aan de paal hebt gestaan kan dat dus al snel naar (zeg, 30 uur) = 54 euro zijn + de kosten voor het laden.

https://www.laadkaarten.be/bluecorner-laadpas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:25
Gonger schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Misschien omdat AH zou gaan samenwerken met Eneco voor hun eigen snelladers. Maar dat is natuurlijk gissen.

https://www.rtlnieuws.nl/...en-snelladers-bij-winkels
Dan liever 4 * 100kW of 8 * 50kw plekken
Als ik iets of wat boodschappen doe, ben ik toch wel minstens een half uurtje bezig.

225kW is hoogstens nuttig als je 's middags even iets haalt om te lunchen.
(*in een winkel context welteverstaan)

[ Voor 3% gewijzigd door IceTeaGX op 06-03-2024 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:48
oltk schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:38:
Die rekening komt nog wel. Ik ben erg benieuwd naar de prijs! Omdat alle BlueCorner laadpalen (ook die in de P&R Merksem) een hoog kWh tarief hebben (58ct / kWh) en daarnaast een kleeftarief van 3ct / minuut verwacht ik een pittige rekening. Als je een heel weekend aan de paal hebt gestaan kan dat dus al snel naar (zeg, 30 uur) = 54 euro zijn + de kosten voor het laden.

https://www.laadkaarten.be/bluecorner-laadpas/
Nee, ik heb niet het hele weekend aan die paal gestaan, ben je gek! :D
's Ochtends om een uur of 11 geparkeerd, en 's avonds na het avondeten weer weggereden naar het hotel.
Ik zal m'n bericht hier wel updaten zodra ik de rekening heb gekregen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:11
[...]
Tesla abonnement voor een maand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 14:22
DaCoTa schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:09:
[...]

Net naar Oostenrijk geweest. idd met Ionity Passport, maar ook Tesla voor een maandje. Bij Ionity is er tegenwoordig redelijke kans dat je even moet wachten. De heenweg 1 keer gehad dat er na onze aankomst een laadfile ontstond van een stuk of 3 auto's, terug zelf 1 keer 5 minuten moeten wachten én vervolgens discussie met een voorkruiper moeten voeren over zijn gedrag.

Tesla abbo kost meer, maar je komt dan ook laadplekken tegen waar je voor €0,40 laadt p/kwh.

Per saldo lekker op de Waze app gereden. Flitsers en files aanwezig. De app heeft tegenwoordig ook instellingen voor electrisch rijden. Je selecteert Ionity en Tesla en die worden keurig in je navi op de route aangegeven. Je gaat gewoon rijden en ziet dan onderweg wel waar je gaat laden ipv alles vooraf in te plannen en dan nét niet uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonger
kisik schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Per saldo lekker op de Waze app gereden. Flitsers en files aanwezig. De app heeft tegenwoordig ook instellingen voor electrisch rijden. Je selecteert Ionity en Tesla en die worden keurig in je navi op de route aangegeven. Je gaat gewoon rijden en ziet dan onderweg wel waar je gaat laden ipv alles vooraf in te plannen en dan nét niet uit te komen.
Staan in Waze alle snellaadpunten in ? Of alleen in bepaalde landen ?

Ik vind het nog een beetje 'eng' om ongepland een beetje verder te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Gonger schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:08:
[...]

In de 'bewoonde' wereld is dat toch meestal maar een tankstation verder. Met 20% durf ik dat zo, met 7% ga ik eerst kijken, en dan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:29
[...]

Ik ken de app van Waze niet, maar je hoeft ook niet blind verder te rijden. Over het algemeen moet je toch even wachten tijdens het laden. Je hebt dan alle tijd om even na te kijken wat de volgende stop is en hoe vol je dan moet zijn voordat je verder gaat rijden.

Ik rijd zelf Tesla en hoewel ik de routeplanning inmiddels 100% vertrouw, kijk ik zelf ook nog altijd even. De reden daarvoor is vooral dat het ene laadpunt net wat prettiger is qua voorzieningen dan de andere. Ik pas om die reden soms nog wel wat handmatig aan.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakerpip op 06-03-2024 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 14:22
[...]

Zie: https://support.google.com/waze/answer/13259753?hl=en met ook een lijstje landen

Ik ben afgelopen vakantie met het continu plannen gestopt. Onnodig, kost teveel tijd en het komt vaak niet uit. De heenweg hadden we bijvoorbeeld al heel veel file vanaf Arnhem. De eerste laadstop die ik vooraf bedacht had bij Keulen, kwam helemaal niet uit, want het verbruik bij 20-50 km/u is heel laag. Het enige argument om nog een laadplek vooraf te zoeken is financieel gedreven. Overal staan immers snelladers.

De vraag is welke pas/abonnement je hebt en wat je dan gaat betalen. Ik kijk pas waar ik ga laden als ik nog ongeveer 100km bereik heb. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:30

koboy

Heb een idee voor een icon

DaCoTa schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:09:
[...]

Met een Ioniq 5?

Het schijnt te werken nu, maar omdat het geen 800V systeem is max 150kW.
Ionity levert de volle 230kW, en zakt de laadcurve pas door de 150kW heen bij 60% vol of zo.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:25
Ik weet niet of mijn vraag in dit topic thuis hoort of in het grote Tesla topic dus excuses als ik verkeerd zit.

Ik rijd sinds 1 februari elektrisch en ben gebonden aan openbare laadpalen. Ik zit in regio Limburg dus ik heb gelukkig Vattenfall met een vrij goedkoop tarief (0.336/kWh).
De palen zouden in principe 11 kW kunnen leveren maar ik ben in een maand tijd nooit hoger gekomen dan 8kW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3QepwIe4UCv5zOpcdxP3FxwGdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Iyqf7iuRTa9Vfxtv45wXkOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een paal met 2 aansluitingen maar omdat de 2e parkeerplek bij de paal altijd bezet is door een ICE auto ben ik de enige die gebruik maakt van de paal maar toch komt ie nooit hoger uit dan de 8kW. Is er een instelling die ik mis in de auto of komt dit vaker voor bij Vattenfall palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-05 09:31
Bobo221 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:25:
Ik weet niet of mijn vraag in dit topic thuis hoort of in het grote Tesla topic dus excuses als ik verkeerd zit.

Ik rijd sinds 1 februari elektrisch en ben gebonden aan openbare laadpalen. Ik zit in regio Limburg dus ik heb gelukkig Vattenfall met een vrij goedkoop tarief (0.336/kWh).
De palen zouden in principe 11 kW kunnen leveren maar ik ben in een maand tijd nooit hoger gekomen dan 8kW:

[Afbeelding]

Het is een paal met 2 aansluitingen maar omdat de 2e parkeerplek bij de paal altijd bezet is door een ICE auto ben ik de enige die gebruik maakt van de paal maar toch komt ie nooit hoger uit dan de 8kW. Is er een instelling die ik mis in de auto of komt dit vaker voor bij Vattenfall palen?
Komt dus vaker voor. Bij mij in de wijk ook. Hij staat maar op 13A ipv 16A zoals je ziet in je app. Dus de paal wordt geknepen.

Of kan je die 13A soms verhogen in de app?
Ik heb geen tesla dus weet dat niet

[ Voor 3% gewijzigd door MvdV75 op 06-03-2024 17:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als iemand die momenteel in oostenrijk zit met een Kia Niro... ik ben voor de tesla-subscription gegaan.
De rit hierheen heeft gekost (13,- voor 1 maand tesla subscription), en 4x laden (13.78, 17.64, 17.22 en 16.81) en 1 mislukte sessie van 43ct. Uiteraard vertrokken met een thuis volgeladen accu (95%+)

Hier in het dorp zit ook nog een tesla-lader, zodat ik voor de terugweg 'm ook nog even vol kan gooien.

Vorige jaren dit zelfde ritje gedaan met een Fastned of EnBW subscription, maar fastned heeft niets onder Munchen, en EnBW is alleen voor duitsland. Dus met tesla heb ik er ook in .at en .nl nog wat aan, voor de terugreis en daarna nog 3 weken in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Qua app kan ik ook "ABetterRoutePlanner' aanraden, die voorspelde hier tot de procent de remaining charge iedere keer. Vorige jaren ook gebruikt voor het ritje oostenrijk. De rest van het jaar vind ik 't de moeite niet waard, in NL hoef ik eigenlijk nooit te snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:44
Hier hetzelfde, meerdere Vattenfall-laadpalen in m'n dorp (Brabant), heb al bij een paar geladen, meestal de enige aan de paal, gemiddelde snelheid --> 8 kW. Conclusie, het ligt aan Vattenfall. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Zjanzjak schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Hier hetzelfde, meerdere Vattenfall-laadpalen in m'n dorp (Brabant), heb al bij een paar geladen, meestal de enige aan de paal, gemiddelde snelheid --> 8 kW. Conclusie, het ligt aan Vattenfall. ;)
zijn nog een heleboel andere mogelijke verklaringen

de minst waarschijnlijke is het ligt aan vattenfall

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 06-03-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:14
markjanssen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:52:
[...]

Als iemand die momenteel in oostenrijk zit met een Kia Niro... ik ben voor de tesla-subscription gegaan.
De rit hierheen heeft gekost (13,- voor 1 maand tesla subscription), en 4x laden (13.78, 17.64, 17.22 en 16.81) en 1 mislukte sessie van 43ct. Uiteraard vertrokken met een thuis volgeladen accu (95%+)

Hier in het dorp zit ook nog een tesla-lader, zodat ik voor de terugweg 'm ook nog even vol kan gooien.

Vorige jaren dit zelfde ritje gedaan met een Fastned of EnBW subscription, maar fastned heeft niets onder Munchen, en EnBW is alleen voor duitsland. Dus met tesla heb ik er ook in .at en .nl nog wat aan, voor de terugreis en daarna nog 3 weken in nederland.
Dank,
Ik ga het proberen met alleen de ionity subscriptie. Ik heb al gezien dat er onderweg genoeg ionity stations zijn. Ik heb de tesla app wel al op mijn telefoon (en ook al eens gebruikt) dus als ik die toch nodig heb kan ik altijd nog "snel" een abbonement doen.
ik ben benieuwd!

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:08
Stefannn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:52:
[...]

Dank,
Ik ga het proberen met alleen de ionity subscriptie. Ik heb al gezien dat er onderweg genoeg ionity stations zijn. Ik heb de tesla app wel al op mijn telefoon (en ook al eens gebruikt) dus als ik die toch nodig heb kan ik altijd nog "snel" een abbonement doen.
ik ben benieuwd!
Mocht je toch een keertje bij Tesla moeten laden, neem dan geen abonnement. Je hebt wat lagere tarieven met abo, maar dit haal je er niet met één keer laden niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-05 16:34

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
yannienl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:42:
[...]

Sinds 1 februari. Ik heb er uitgebreid over geschreven op LinkedIn want ze zijn de enige die voor alle niet-nl landen hetzelfde AC tarief in rekening brengen. Best bijzonder.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasperM10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-02 17:17
Ik ben op zoek naar een laadpas voor mijn situatie. Ik heb al veel gelezen maar er zijn mij nog enkele zaken niet duidelijk. Voor de duidelijkheid mijn situatie: ik laad elke werkdag 1x 11kwh bij een semi-openbare laadpaal (parkeergarage bedrijventerrein), de laadpaal is van Last Mile Solutions/Equans en hier wordt geadverteerd met €1,21 starttarief en €0,44 per kwh. Nu heb ik allerlei apps die laadpassen ‘verkopen’ gedownload en dit laadpunt opgezocht en hier staat bij elke app iets anders. Bij veel apps is de prijs rond de €0,50/kwh maar er staat niks over starttarief, betaal ik evengoed altijd dit starttarief of verschilt dit ook per laadpas. Omdat, ik weet dat bijvoorbeeld ANWB een abonnement heeft voor €4 per maand, betaal ik dan met dit abonnement geen starttarief? Kan iemand mij adviseren over de beste laadpas voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-05 19:00
markjanssen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:52:
[...]
EnBW gebruik ik ook buiten Duitsland, wordt bijna overal geaccepteerd. Het enige is dat hun eigen laders nog goedkoper zijn en die staan wel in Duitsland maar verder nergens (zo ver ik weet).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
CasperM10 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:09:
Ik ben op zoek naar een laadpas voor mijn situatie. Ik heb al veel gelezen maar er zijn mij nog enkele zaken niet duidelijk. Voor de duidelijkheid mijn situatie: ik laad elke werkdag 1x 11kwh bij een semi-openbare laadpaal (parkeergarage bedrijventerrein), de laadpaal is van Last Mile Solutions/Equans en hier wordt geadverteerd met €1,21 starttarief en €0,44 per kwh. Nu heb ik allerlei apps die laadpassen ‘verkopen’ gedownload en dit laadpunt opgezocht en hier staat bij elke app iets anders. Bij veel apps is de prijs rond de €0,50/kwh maar er staat niks over starttarief, betaal ik evengoed altijd dit starttarief of verschilt dit ook per laadpas. Omdat, ik weet dat bijvoorbeeld ANWB een abonnement heeft voor €4 per maand, betaal ik dan met dit abonnement geen starttarief? Kan iemand mij adviseren over de beste laadpas voor mijn situatie?
https://laadpastop10.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:21
koboy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:00:
[...]

Met een Ioniq 5?

Het schijnt te werken nu, maar omdat het geen 800V systeem is max 150kW.
Ionity levert de volle 230kW, en zakt de laadcurve pas door de 150kW heen bij 60% vol of zo.
Als je op reis gaat haal je die 13€ voor een maand er wel uit.
Onze Volvo stel je gewoon in alleen Tesla en dan stuurt hij je langs Teslaladers die open zijn voor alle merken.
Soms stuurt hij te ver om en dan laden we niet-Tesla

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:01
ik wil om advies vragen :

vorige week de eerste keer geladen middels de app van Northe.
toen ik de stekker in de wagen en in de paal had gedaan en via de app het laadpunt selecteerde kreeg ik 2x een time out melding in de app.
maar de laadsessie starte wel na de 2de time-out melding.

klaar met laden, stekker uit de auto en uit de LMS paal gehaald, de blauwe lamp op de paal ging terug naar groen, dat is voor mij een indicatie dat de laadsessie is gestopt.
blauwe lamp op de paal = bezet.

tot op heden nog geen sessie zichtbaar in de app, ook niets te zien op mijn CC en op de site ( je dashboard ) is alleen 2 x een error sessie te zien. en nul kW geladen.

wat zal ik doen? afwachten? of is dit een gevalletje mazzel, of contact opnemen met hun? gaat mij niet om die centen, ik ben geen dief, al helemaal niet voor dat bedrag ( hooguit 15 euro stroom )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 19:54
murky123 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:49:
ik wil om advies vragen :

vorige week de eerste keer geladen middels de app van Northe.
toen ik de stekker in de wagen en in de paal had gedaan en via de app het laadpunt selecteerde kreeg ik 2x een time out melding in de app.
maar de laadsessie starte wel na de 2de time-out melding.

klaar met laden, stekker uit de auto en uit de LMS paal gehaald, de blauwe lamp op de paal ging terug naar groen, dat is voor mij een indicatie dat de laadsessie is gestopt.
blauwe lamp op de paal = bezet.

tot op heden nog geen sessie zichtbaar in de app, ook niets te zien op mijn CC en op de site ( je dashboard ) is alleen 2 x een error sessie te zien. en nul kW geladen.

wat zal ik doen? afwachten? of is dit een gevalletje mazzel, of contact opnemen met hun? gaat mij niet om die centen, ik ben geen dief, al helemaal niet voor dat bedrag ( hooguit 15 euro stroom )
In mijn ervaring komt ie vanzelf toch een keer tevoorschijn. Dat kan rustig een paar maanden duren. Ik zou het afwachten. Het is hoe dan ook niet jouw schuld dat je (nog) niet hebt betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Nova163 op 06-03-2024 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:30

koboy

Heb een idee voor een icon

Waterblok schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:31:
[...]

Als je op reis gaat haal je die 13€ voor een maand er wel uit.
Onze Volvo stel je gewoon in alleen Tesla en dan stuurt hij je langs Teslaladers die open zijn voor alle merken.
Soms stuurt hij te ver om en dan laden we niet-Tesla
Da's leuk met een Volvo. eGMP auto's zoals de Ioniq 5/6 en EV6 hebben heel lang ruzie gehad met Tesla Superchargers. V2 ging nog, maar max 100kW, V3 werkte niet of max 50kW. De problemen met de V3 laders zijn nu opgelost, maar omdat die geen 800V kunnen leveren halveert je maximale laadsnelheid.
Mooie aan de e-GMP auto's is dat ze tot bijna 50% opladen met dik 230kW als de paal dat kan leveren, daarna gaat het naar beneden om rond de 80% onder de 100kW te zakken.

Zoals al eerder aangehaald, het Tesla abbo is ruim 2x zo duur, de prijs per kW is misschien iets lager, maar je staat ook flink langer te laden. Ionity ligt ook altijd bij een raststatte, met Tesla moet je dat maar afwachten.
Onze afgelopen zomervakantie had ik nog een Enel bundel, die het ook prima deed bij Ionity, maar als we komende zomer weer naar Duitsland gaan denk ik dat ook ik voor een Ionity maand abbo ga (als ik niet weer iets leuks als Enel heb op dat moment). Tegen die tijd even uitzoeken of ik die aan mijn Hyundai pas kan koppelen, hoef ik ook niet te klooien met een app.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 12:05
boyette schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:58:
[...]

zijn nog een heleboel andere mogelijke verklaringen

de minst waarschijnlijke is het ligt aan vattenfall
Ik ben wel benieuwd naar de andere mogelijke verklaringen want ik heb ook de ervaring dat sommige Vattenfall palen niet boven de 8Kw uit komen.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat de palen die Vattenfal nu plaatst de laadsnelheid kan aanpassen om het net te ontlasten dus mogelijk is dat een verklaring voor de lagere snelheid.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Jaapio_B schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:04:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de andere mogelijke verklaringen want ik heb ook de ervaring dat sommige Vattenfall palen niet boven de 8Kw uit komen.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat de palen die Vattenfal nu plaatst de laadsnelheid kan aanpassen om het net te ontlasten dus mogelijk is dat een verklaring voor de lagere snelheid.
als dat zo zou zijn zou je dit probleem nooit snachts hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeha
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-05 10:02
Jaapio_B schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:04:
[...]

Sinds ze hier in Brabant de tarieven omlaag gezet hebben naar 0.336 euro is ook de maximale laadsnelheid omlaag gegaan naar 8 kw de hele dag, waarom is mij een raadsel want juist als er veel stroom lokaal is van zonnepanelen zou je zeggen zet de boel op 11 kw open...rond begin avond juist omlaag.... Ik heb deze vraag een tijd terug naar Vattenfall gemaild . Uiteraard geen enkele reactie op terug gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
boeha schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:23:
[...]

Sinds ze hier in Brabant de tarieven omlaag gezet hebben naar 0.336 euro is ook de maximale laadsnelheid omlaag gegaan naar 8 kw de hele dag, waarom is mij een raadsel want juist als er veel stroom lokaal is van zonnepanelen zou je zeggen zet de boel op 11 kw open...rond begin avond juist omlaag.... Ik heb deze vraag een rijd terug naar Vattenfall gemaild . Uiteraard geen enkele reactie op terug gekregen...
ook dat is al vreemd
bovendien lijkt het me ook niet echt in het belang van vattenfall om dat te ondersteunen want dat kost hen geld

mogelijk dat de netbeheerder hier dan achter zit maar vraag me ook af of die de amperes kunenn terugschroeven netwijs..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
boyette schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:09:
[...]

als dat zo zou zijn zou je dit probleem nooit snachts hebben
Dat is een verklaring, maar als meerdere mensen op verschillende tijdstippen altijd maar 8kW (of is het 7,6kW afgerond) krijgen, dan zie ik weinig andere redenen dan dat die palen beperkt zijn in vermogen.
Om met 11kW te laden hoeft je batterij niet eerst helemaal geconditioneerd te zijn, dat lukt in principe altijd.

Het vermogen 7,6kW kan er op wijzen dat de palen slechts 2 van de 3 fases leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Dat is een verklaring, maar als meerdere mensen op verschillende tijdstippen altijd maar 8kW (of is het 7,6kW afgerond) krijgen, dan zie ik weinig andere redenen dan dat die palen beperkt zijn in vermogen.
Om met 11kW te laden hoeft je batterij niet eerst helemaal geconditioneerd te zijn, dat lukt in principe altijd.

Het vermogen 7,6kW kan er op wijzen dat de palen slechts 2 van de 3 fases leveren.
maar dan zou dit altijd zo zijn niet afhankelijk van het tijdstip lijkt me sterk dat Vattenfall een fase kan uitschakelen.

autos die maar op 1 fase kunnen laden laden wel trager op een 11 kw paal dan op een 22kw paal

sommige palen van Vattenfall zijn 22kw.

ook als er 2 aan hangen kan het verschil maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

[Afbeelding]

Toen ik nog geen eigen laadpaal had ging ik ook laden bij een Vattenfall paal. Dat was ook een paal met 2 aansluitingen, maar 1 'parkeerplek'. Het viel mij destijds ook al op dat ik op de aansluiting aan de zijde van de parkeerplek ook maar 7-8 kW laadvermogen kreeg. Na een tijdje heb ik ingeplugd op de andere zijde, en daar kreeg ik gewoon 11 kW.
Daarna nog een keer direct de andere zijde geprobeerd, maar weer 7 of 8 kW. Ik heb toen maar elke keer de andere zijde gebruikt.

Weet niet of dat toeval is geweest, of een bewuste inrichting, maar je zou het eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:25
Willianv schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Toen ik nog geen eigen laadpaal had ging ik ook laden bij een Vattenfall paal. Dat was ook een paal met 2 aansluitingen, maar 1 'parkeerplek'. Het viel mij destijds ook al op dat ik op de aansluiting aan de zijde van de parkeerplek ook maar 7-8 kW laadvermogen kreeg. Na een tijdje heb ik ingeplugd op de andere zijde, en daar kreeg ik gewoon 11 kW.
Daarna nog een keer direct de andere zijde geprobeerd, maar weer 7 of 8 kW. Ik heb toen maar elke keer de andere zijde gebruikt.

Weet niet of dat toeval is geweest, of een bewuste inrichting, maar je zou het eens kunnen proberen.
Ohh goeie nooit aan gedacht. Ik zal kijken of ik vanavond de andere aansluiting kan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Pollo Diablo
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-05 22:54

El Pollo Diablo

3-wieler

Dinsdag overnacht in een B&B Hotel in Wiesbaden. Hotel heeft een eigen parkeergarage met op het onderste parkeerdek met 10 stuks 11kW EV-Laders. Prima voor elkaar dus.

Ik kon alleen in de Deftpower App de kosten niet zien. In de afrekening wel: EUR 1,075 per kW/h
EUR 73,07 voor 67,96 kWh
Ik heb nog nooit zo duur geladen, zelfs niet bij snelladers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Dat is bij mij in de straat ook. Beetje vreemd.

Er staan 2 exact dezelfde palen van dezelfde leverancier die op dezelfde tijd zijn geplaatst.

Elke paal heeft 2 aansluitingen.
De apps geven aan dat er 3 traag zijn en 1 snel.
Maar in werkelijkheid zijn er 3 snel en 1 traag.

Aan de paal is dus niks te zien. Geen stickers of wat dan ook die onderscheid maken.

Joost mag weten waarom. Maar printscreen hieronder is dus verkeerd om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wChhUUTPhm_SmFvqZlTt--IdPgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VBKixD6CrCAQqrtmEXhLbzGv.jpg?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
El Pollo Diablo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:31:
Dinsdag overnacht in een B&B Hotel in Wiesbaden. Hotel heeft een eigen parkeergarage met op het onderste parkeerdek met 10 stuks 11kW EV-Laders. Prima voor elkaar dus.

Ik kon alleen in de Deftpower App de kosten niet zien. In de afrekening wel: EUR 1,075 per kW/h
EUR 73,07 voor 67,96 kWh
Als het deze zijn: https://chargemap.com/cla...baden-89-mainzer-str.html In chargemap staat de prijs als 0.359 euro / kWh.
Dan heeft je MSP wel een heel hoge upcharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

EUR 73,07 voor 67,96 kWh
Ik zou beleefd vragen of ze hun vergissing willen corrigeren.
>1€ per kWh is simpelweg afzetterij.
En ander schrijf je een negatieve review en je gaat daar nooit meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Ik zou beleefd vragen of ze hun vergissing willen corrigeren.
>1€ per kWh is simpelweg afzetterij.
En ander schrijf je een negatieve review en je gaat daar nooit meer terug.
Het zijn prive laadpalen, en hotels willen geld verdienen. Sommige hotels snappen dat laadpalen mensen aantrekken en houden hun marge beperkt, maar niet alle hotels doen dat. Infrastructuur voor zoveel laadpalen is best heel duur.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
daemonix schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Het zijn prive laadpalen, en hotels willen geld verdienen. Sommige hotels snappen dat laadpalen mensen aantrekken en houden hun marge beperkt, maar niet alle hotels doen dat. Infrastructuur voor zoveel laadpalen is best heel duur.
Hotels willen in de eerste plaats volle kamers.
Infrastructuur voor 10 palen valt enorm mee als je weet wat een kamer kost aan aanbouw, en jaarlijks onderhoud.
Vermits hotels (en als ze 10 palen hebben zeker) meestal al behoorlijk zware aansluitingen hebben betalen ze voor stroom een pak minder dan jij en ik, en is er aan redelijke prijzen genoeg te verdienen.

Als je als particulier zowat 2500€ per paal betaalt zal dat voor 10 palen makkelijk naar 1000-1500€ gaan.
Aan 40ct winst per kWh (aankoop 10ct, verkoop 50ct), moet je 3750 kWh laadstroom verkopen.
Per paal is dat 10 kWh per dag, en de paal is op 1 jaar betaald.

Lijkt me geen moeilijke business case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:07

WCA

daemonix schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Allemaal prima, maar dan moet het wat mij betreft van tevoren wel duidelijk zijn wat de prijs is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-05 13:33

EUR 73,07 voor 67,96 kWh
Met de Shell recharge pas kost deze €0,59 per kWh. Maar er geldt wel een blokkeertarief. Wellicht dat jou een blokkeertarief is aangerekend?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
WCA schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Allemaal prima, maar dan moet het wat mij betreft van tevoren wel duidelijk zijn wat de prijs is.
En dat is het punt waar het om draait! Niet of ze duur of goedkoop zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-05 16:34

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:36

EUR 73,07 voor 67,96 kWh
Als ik even in de Laadpaal app zoekt (die puur het CPO-tarief toont) dan zie ik voor deze laders € 0,59 per kWh en € 0,071 per minuut na 240 minuten.

Dus stel dat je daar 12 uur hebt staan laden dan is het CPO-tarief (68 kWh x € 0,59 =) € 40,12 stroomkosten + (8 uur x 60 min. x € 0,071=) € 34,08 blokkeertarief. Dus dat is ongeveer wat je ook betaalt hebt met jouw laadpas/app.

Het kWh-tarief is al aan de hoge kant maar vooral dat blokkeertarief maakt het echt prijzig. Het was het handigst geweest als je na 4 uur of uiterlijk 6 uur toen je EV ongeveer vol was hem had afgekoppeld. Maar dat was waarschijnlijk midden in de nacht... :z

Kortom bij vreemde laadpalen altijd goed om vooraf het tarief te checken om vervelende verrassingen te voorkomen, en eventueel de meest gunstige laadpas of -app te kiezen. Bv. met Shell Recharge had je ook € 0,59 per kWh betaald maar max. € 12,00 aan blokkeringskosten (bij € 0,10 per minuut na 240 minuten). Dat had je ruim € 20 bespaard zonder 's nachts af te hoeven koppelen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:45
@Hachy Interessant en veel herkenbare punten gehoord, thanks voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:41:
Dat is bij mij in de straat ook. Beetje vreemd.

Er staan 2 exact dezelfde palen van dezelfde leverancier die op dezelfde tijd zijn geplaatst.

Elke paal heeft 2 aansluitingen.
De apps geven aan dat er 3 traag zijn en 1 snel.
Maar in werkelijkheid zijn er 3 snel en 1 traag.

Aan de paal is dus niks te zien. Geen stickers of wat dan ook die onderscheid maken.

Joost mag weten waarom. Maar printscreen hieronder is dus verkeerd om.

[Afbeelding]
is dit een Vattenfall paal ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Hotels willen in de eerste plaats volle kamers.
Infrastructuur voor 10 palen valt enorm mee als je weet wat een kamer kost aan aanbouw, en jaarlijks onderhoud.
Vermits hotels (en als ze 10 palen hebben zeker) meestal al behoorlijk zware aansluitingen hebben betalen ze voor stroom een pak minder dan jij en ik, en is er aan redelijke prijzen genoeg te verdienen.

Als je als particulier zowat 2500€ per paal betaalt zal dat voor 10 palen makkelijk naar 1000-1500€ gaan.
Aan 40ct winst per kWh (aankoop 10ct, verkoop 50ct), moet je 3750 kWh laadstroom verkopen.
Per paal is dat 10 kWh per dag, en de paal is op 1 jaar betaald.

Lijkt me geen moeilijke business case.
Marge op palen is niet zo goed als jij denkt. Ook niet op 10. Je doet nogal wat aannames om op de door jou gewenste uitkomst te komen. Bij aanleg laadpalen bij bedrijven zit het geld niet in de palen, maar in de infrastructuur. Graafwerk, voedingen, aanpassingen/bijplaatsen verdelers, verzwaring aansluiting.

Kortom, je hebt te weinig informatie over deze specifieke locatie om de business case uit te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-05 23:23
Northe lijkt een truc gevonden te hebben om het laden bij dure SGZH2 palen te stoppen. Ze hebben al die palen op “nul beschikbaar” gezet, als of er 2 auto’s te laden staan.

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 12:08
grunaubaby schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:58:
Northe lijkt een truc gevonden te hebben om het laden bij dure SGZH2 palen te stoppen. Ze hebben al die palen op “nul beschikbaar” gezet, als of er 2 auto’s te laden staan.
Voor mijn deur in ieder geval niet .... waar ze al wel heel lang last van hebben is een slechte koppeling/update van de palen. Dit is helaas niks nieuws en daarom check ik dus voordat ik ga parkeren of die paal wel "groen" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

boyette schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:11:
[...]

is dit een Vattenfall paal ?
Ik zie in de apps “park en charge” maar ik zal even kijken als ik terug van vakantie ben.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 21:38

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Op de park&charge palen zit een 'smooth'-smiley en 'power'-clock sticker per kant van de paal.. en de kant die minder kwh heeft is de smooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

CT schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:40:
Op de park&charge palen zit een 'smooth'-smiley en 'power'-clock sticker per kant van de paal.. en de kant die minder kwh heeft is de smooth.
Yes check! Maar in de praktijk is er dus 1 paal met 2x powerclock en 1 paal die powerclock en smooth heeft.
En in de apps staat het verkeerd om. Ik vond het zo raar omdat ze beide op hetzelfde moment geplaatsts zijn.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:37:
[...]

Ik zie in de apps “park en charge” maar ik zal even kijken als ik terug van vakantie ben.
ja precies die palen hebben dat
dat is daarvan bekend
Tenminste dat ze die zo in de markt zetten

ik heb zelf nooit getest.of ze echt zo zijn gedeeld

Vattenfall is zo niet geconfigureerd
dus dat verhaal heeft niks met dit Vattenfall issue te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
grunaubaby schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:58:
het is een stop.loss

was ook te verwachten
nu gaan ze hun api updaten en alle tarieven gaan omhoog + wachttijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Azqi schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Marge op palen is niet zo goed als jij denkt. Ook niet op 10. Je doet nogal wat aannames om op de door jou gewenste uitkomst te komen. Bij aanleg laadpalen bij bedrijven zit het geld niet in de palen, maar in de infrastructuur. Graafwerk, voedingen, aanpassingen/bijplaatsen verdelers, verzwaring aansluiting.

Kortom, je hebt te weinig informatie over deze specifieke locatie om de business case uit te rekenen.
Dan nog, dan duurt het iets langer, maar er is zeker geld te verdienen.
Er zitten idd wat aannames in die ik niet zeker ken, maar bv 10 kWh per paar pel dag lijkt me makkelijk haalbaar. Er hoeft maar 1 auto met een lege batterij aan te komen die 50 kWh tankt en de paal haalt zijn weekquotum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 12:08
boyette schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:19:
[...]

het is een stop.loss

was ook te verwachten
nu gaan ze hun api updaten en alle tarieven gaan omhoog + wachttijd
dit is niet het geval, de app is gewoon niet zo goed (ergens in de koppeling met de palen loopt het niet lekker) maar ik zie tientallen SGZH2 palen beschikbaar, het update alleen waardeloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
geraroz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:24:
[...]

dit is niet het geval, de app is gewoon niet zo goed (ergens in de koppeling met de palen loopt het niet lekker) maar ik zie tientallen SGZH2 palen beschikbaar, het update alleen waardeloos ;)
de oplossing zou dan een fysieke laadpas zijn

maar die is lastig aan te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Hachy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:06:
Ik heb er uitgebreid over geschreven op LinkedIn want ze zijn de enige die voor alle niet-nl landen hetzelfde AC tarief in rekening brengen. Best bijzonder.
Linkje voor de geïnteresseerden:
https://www.linkedin.com/...p-maarten-hachmang-4fpie/

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Tommie12 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:37:
[...]
Dan nog, dan duurt het iets langer, maar er is zeker geld te verdienen.
Er zitten idd wat aannames in die ik niet zeker ken, maar bv 10 kWh per paar pel dag lijkt me makkelijk haalbaar. Er hoeft maar 1 auto met een lege batterij aan te komen die 50 kWh tankt en de paal haalt zijn weekquotum.
Het begint bij het bepalen wat de kosten zijn per paal per dag. Hierbij moet je denken aan alle kosten. De afschrijving op de investeringskosten. De jaarlijkse kosten van de lening om de investering te kunnen doen. De onderhoudskosten. De kosten van verzwaring aansluiting. Die kosten zal je moeten verdelen over de afgenomen kWh’s.
Palen in dergelijke niet-publieke ruimtes zullen over het algemeen veel minder gebruikt worden dan publieke laadpalen. Als voorbeeld gaf ik laatst ook de tientallen palen die ze in een parkeergarage in Haarlem hebben gezet waar bewoners een plekje hebben gehuurd. Het zal me niets verbazen dat die gemiddeld zo’n 4-5x minder kWh’s leveren per dag of maand dan een gemiddelde publieke laadpaal.
Wat rekent de goedkoopste aanbieder van publieke laadpalen in Nederland? Is dat InCharge? 30ct/kWh? Welke deel daarvan is inkoop elektriciteit en belastingen? Ongeveer 15ct/kWh? De overige 15ct/kWh zullen dan hun kosten plus een kleine marge zijn.
Nou, als je een laadpaal hebt die 4x minder gebruikt wordt dan redt je het niet met die 15ct/kWh en ga je richting de 60ct/kWh om de vaste kosten te dekken.

Moraal van het verhaal? Palen die relatief weinig energie leveren kosten gewoon veel en daardoor is de prijs hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 16:49
tweakerpip schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:46:
[...]
..

Moraal van het verhaal? Palen die relatief weinig energie leveren kosten gewoon veel en daardoor is de prijs hoog.
Maar.... palen die een hoge prijs hebben zullen (bij een volledige transparante markt) ook minder gebruikt worden. Dus moet je tarief nog hoger om de kosten te laten dekken, waardoor nog minder mensen er gebruik van maken.

Probleem op dit moment is alleen dat de markt totaal niet transparant is en de meeste (lease rijders) zijn al helemaal niet bewust van de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
hsb85 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:13:
[...]
Probleem op dit moment is alleen dat de markt totaal niet transparant is en de meeste (lease rijders) zijn al helemaal niet bewust van de kosten.
Of je het wel of niet transparant vindt is maar net hoe je er naar kijkt. Ik open een app en ik zie van nagenoeg alle palen in de omgeving wat ik er betaal. Afhankelijk van de app die ik gebruik kan ik zelfs een scherm krijgen met palen in de buurt en de prijzen daarvan.
Dat is 100x transparanter dan dat ik een brood bij een bakker wil kopen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
tweakerpip schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Het begint bij het bepalen wat de kosten zijn per paal per dag. Hierbij moet je denken aan alle kosten. De afschrijving op de investeringskosten. De jaarlijkse kosten van de lening om de investering te kunnen doen. De onderhoudskosten. De kosten van verzwaring aansluiting. Die kosten zal je moeten verdelen over de afgenomen kWh’s.
Palen in dergelijke niet-publieke ruimtes zullen over het algemeen veel minder gebruikt worden dan publieke laadpalen. Als voorbeeld gaf ik laatst ook de tientallen palen die ze in een parkeergarage in Haarlem hebben gezet waar bewoners een plekje hebben gehuurd. Het zal me niets verbazen dat die gemiddeld zo’n 4-5x minder kWh’s leveren per dag of maand dan een gemiddelde publieke laadpaal.
Wat rekent de goedkoopste aanbieder van publieke laadpalen in Nederland? Is dat InCharge? 30ct/kWh? Welke deel daarvan is inkoop elektriciteit en belastingen? Ongeveer 15ct/kWh? De overige 15ct/kWh zullen dan hun kosten plus een kleine marge zijn.
Nou, als je een laadpaal hebt die 4x minder gebruikt wordt dan redt je het niet met die 15ct/kWh en ga je richting de 60ct/kWh om de vaste kosten te dekken.

Ik verwacht juist bij een goed bezet business hotel met eigen parking dat de palen elke dag goed gebruikt worden. En mensen komen aan met lege EV's die makkelijk 30-50kWh willen.
Een paal hoeft niet afgeschreven te zijn in 1 jaar, en dus blijft een prijs van 1€/kWh gewoon te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 16:49
tweakerpip schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Of je het wel of niet transparant vindt is maar net hoe je er naar kijkt. Ik open een app en ik zie van nagenoeg alle palen in de omgeving wat ik er betaal. Afhankelijk van de app die ik gebruik kan ik zelfs een scherm krijgen met palen in de buurt en de prijzen daarvan.
Dat is 100x transparanter dan dat ik een brood bij een bakker wil kopen in de buurt.
En hoeveel mensen denken je dat die app ook openen op dit moment? Of alle apps openen die ze hebben om te kijken sta ik nu op de beste plek en laad ik met de beste pas.
Ik denk bijzonder weinig, aangezien ik in mijn buurt alleen al zie dat de palen van Allego waar je 0,57 per kWh betaalt, vele malen vaker bezet staan dan de palen van Allego (die er hetzelfde uitzien) waar je 0,40 per kWh betaalt.

Transparant vind ik dat nieuwe V4 station van Tesla in Duitsland waar bij de ingang van het terrein duidelijk staat wat het tarief is (zoals je ook bij tankstations ziet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
hsb85 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:25:
Ik denk bijzonder weinig, aangezien ik in mijn buurt alleen al zie dat de palen van Allego waar je 0,57 per kWh betaalt, vele malen vaker bezet staan dan de palen van Allego (die er hetzelfde uitzien) waar je 0,40 per kWh betaalt.
Ja, of het interesseert die mensen gewoon niet. Ze kiezen de dichtstbijzijnde paal. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Het gaat om centen. Net zoals dat er mensen zijn die er geen probleem mee hebben om 5 euro te betalen voor een koffie2go op het station terwijl ze hetzelfde kunnen krijgen voor de helft 50 meter buiten het treinstation. Of ze betalen de kosten zelf niet. Dan kijken ze ook niet. Maar ik ken weinig producten/diensten waar je in één app kan zien wie er in de nabije buurt hetzelfde aanbieden en wat ze precies kosten zodat je kan kiezen waar je heen gaat. Hoewel ik best veel verbeterpunten zie, meen ik tegelijkertijd dat het ook een zekere mate van transparantie heeft die je niet veel ziet.
hsb85 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:25:
Transparant vind ik dat nieuwe V4 station van Tesla in Duitsland waar bij de ingang van het terrein duidelijk staat wat het tarief is (zoals je ook bij tankstations ziet).
Het is maar wat je transparant noemt. Ik kan van nagenoeg alle CPO’s de tarieven zien in een willekeurige app die CPO-tarieven hanteert. Ik ben in die apps echter nog nooit de prijs van een Tesla Supercharger V4 tegengekomen. Niet heel transparant dus. Ik begrijp jouw standpunt ook wel hoor. En je hebt evengoed gelijk, want of iets wel of niet transparant is, is een mening. Ik geef bewust een beetje tegengas omdat er gewoon andere gezichtspunten mogelijk zijn over de vraag wat transparant is.

[ Voor 44% gewijzigd door tweakerpip op 08-03-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05 09:40
Ik ben op zoek naar de juiste app van hun (Eneco) zodat ik kan zien wat zij rekenen aan de AC paal hier in de buurt.
Naar mijn idee rekenen zij echt niet minder dan wie dan ook.

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:45
Vandaag een bijzondere meegemaakt, bij een winkelcentrum in de buurt op marktdag. Altijd wat lastiger parkeren op marktdag, maar er was zowaar een plekje aan de laadpaal. Dus ik parkeerde bij de laadpaal, sloot de auto aan en ging even de markt over en de supermarkt door. De auto was aan het laden toen ik wegliep. Toen ik terugkwam stond er iemand van Handhaving een bon uit te schrijven. Want ik stond aan een laadpaal niet te laden... Laadpaal zonder stroom, reageerde nergens op. Volgens de handhaver mocht ik daar niet staan zonder te laden en er brandde geen laadlampje (maar ook geen klaar-met-laden lampje), dus wilde hij een bon uitschrijven. Tja, het laadt een beetje lastig zonder stroom op de laadpaal he? :+

Na bellen met Vattenfall (op de speaker) besloot de handhaver niet te schrijven, maar toch raar. Zoals ik het begreep krijgt je tegenwoordig geen bon meer onder je ruitenwisser. Stel de handhaver had wel al geschreven, hoe kan je zoiets dan nog succesvol aanvechten als je een tijdje later een boete op de deurmat krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 22:35
DeGroteMuis schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:08:
Vandaag een bijzondere meegemaakt, bij een winkelcentrum in de buurt op marktdag. Altijd wat lastiger parkeren op marktdag, maar er was zowaar een plekje aan de laadpaal. Dus ik parkeerde bij de laadpaal, sloot de auto aan en ging even de markt over en de supermarkt door. De auto was aan het laden toen ik wegliep. Toen ik terugkwam stond er iemand van Handhaving een bon uit te schrijven. Want ik stond aan een laadpaal niet te laden... Laadpaal zonder stroom, reageerde nergens op. Volgens de handhaver mocht ik daar niet staan zonder te laden en er brandde geen laadlampje (maar ook geen klaar-met-laden lampje), dus wilde hij een bon uitschrijven. Tja, het laadt een beetje lastig zonder stroom op de laadpaal he? :+

Na bellen met Vattenfall (op de speaker) besloot de handhaver niet te schrijven, maar toch raar. Zoals ik het begreep krijgt je tegenwoordig geen bon meer onder je ruitenwisser. Stel de handhaver had wel al geschreven, hoe kan je zoiets dan nog succesvol aanvechten als je een tijdje later een boete op de deurmat krijgt?
aanvechten hiermee: De auto was aan het laden toen ik wegliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Laatst online: 10:48
Hoi allemaal, sindskort zijn mijn vriendin en ik eigenaar van een plugin hybride. We hebben een ANWB laadpas geregeld en laden onze auto regelmatig op.

Het komt wel eens voor dat er een laadpaal is waar we opladen en dat de laadsessie dan niet zichtbaar is in de app. Vervolgens als we klaar zijn met laden zien we ook geen kosten in de app voor die sessie. Heeft iemand enig idee waarom dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Wel klasse dat zo'n handhaver hier op let en ook optreedt. :)

Maar in jouw geval dus niet terecht. Maar volgens mij had je het ook achteraf wel kunnen aantonen dat je auto bij het aankoppelen wel is gaan laden en dat het laden later is gestopt doordat de paal uitviel, eventueel met wat medewerking van Vattenfall. Maar je hebt toch ook in je laadapp en de autoapp wel informatie waaruit blijkt dat je stond te laden en dat dit uitiel terwijl het nog lang niet klaar was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:20
Michel_1970 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Ik ben op zoek naar de juiste app van hun (Eneco) zodat ik kan zien wat zij rekenen aan de AC paal hier in de buurt.
Naar mijn idee rekenen zij echt niet minder dan wie dan ook.
Zie https://www.eneco-emobility.com/chargemap

De Nederlandse niet-Eneco laadpalen zie je voor € 0,51/kWh + € 0,39 starttarief
Het lijkt er op dat de enige uitzondering hierop de Allego palen zijn voor € 0,58/kWh + € 0,39 starttarief
De meeste Nederlandse Eneco laadpalen zie je voor € 0,23/kWh + € 0,39 starttarief

Maar het verhaal van Maarten ging eigenlijk over laden met de Eneco pas in het buitenland: Op alle laadpalen aan de andere kant van onze landsgrenzen betaal je dezelfde prijs: €0,65/kWh, bij alle snelladers €0,87/kWh

[ Voor 6% gewijzigd door nathalia op 08-03-2024 17:39 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:40
eltron schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Wel klasse dat zo'n handhaver hier op let en ook optreedt. :)

Maar in jouw geval dus niet terecht. Maar volgens mij had je het ook achteraf wel kunnen aantonen dat je auto bij het aankoppelen wel is gaan laden en dat het laden later is gestopt doordat de paal uitviel, eventueel met wat medewerking van Vattenfall. Maar je hebt toch ook in je laadapp en de autoapp wel informatie waaruit blijkt dat je stond te laden en dat dit uitiel terwijl het nog lang niet klaar was?
Maar wat heb je daaraan? Want niet laden is een boete, of de paal nu uitviel of anderszins, je bent dan niet aan het laden. Dus volgens de letter van de wet in overtreding.

Natuurlijk zou je geen boete moeten krijgen als dat gebeurt, maar we weten allemaal hoe het in de toeslagen affaire ging. Wet is wet, zo werd geredeneerd. Ben benieuwd naar de uitspraak van de rechter als iemand er een zaak van maakt, want ooit er zal er iemand een rechtszaak beginnen in zo'n situatie.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Iets dergelijks had ik hier ook.

Bij ons is een parkeerplaats die redelijk druk is. Er staan in het midden 4 laadplaatsen met laadpalen. Nu kom ik vaak later thuis dus dan is de parkeerplaats vol. Mensen parkeren dan in de berm en het gras. Dat word geaccepteerd ivm drukte. Niemand krijgt een bon.

Meestal zijn alle 4 de laadplekken leeg, dus ik zet daar mijn BEV in. Ik vergat een keer de kabel aan te sluiten, en hoppe een bon.

Toen ben ik even gaan bellen en gaf Handhaving aan dat dit niet mocht. Oke soit, dan zet ik hem in de berm gezien dat gedoogd is. Ik hoef niet elke dag te laden.

Maar toen stelde hij voor dat ik gewoon de kabel aansluit en een sessie start. Ik heb hem uitgelegd dat daar starttarieven aan zitten. Dus als ik in de avond even de deur uit wil, dan moet ik 2x voor vrijwel niks startarieven betalen.

Hij dacht er even over na en nu hebben we de afspraak dat als er geen normale plek meer is, ik toch op die laadplek plek mag staan maar dat ik dan de kabel er wel in steek. Ik hoef echter geen sessie te starten. Zo lang de kabel er in zit mag ik er staan en krijg ik geen bon. Als er al 1 plek bezet is dan mag het niet.

Ik vond het wel redelijk en het is 3 jaar goed gegaan.

Top.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
World Citizen schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:03:
Als er al 1 plek bezet is dan mag het niet.
En als er iemand na jou komt inpluggen?
Kan ome agent het verschil zien?
Ik veronderstel dat de palen soms wel gebruikt worden, anders is het spijtig van de parkeerplaatsen en van de laadpalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld

Bezie het ook eens van de andere kant: goed dat er actief gehandhaafd wordt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

IceTeaGX schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:14:
[...]

En als er iemand na jou komt inpluggen?
Kan ome agent het verschil zien?
Ik veronderstel dat de palen soms wel gebruikt worden, anders is het spijtig van de parkeerplaatsen en van de laadpalen.
Helemaal sluitend is het niet nee, maar onze handhavers rijden regelmatig een rondje op de parkeerplaats. Ik vermoed dat ze redelijk zijn en wellicht soms zien dat ik in een normale plek sta? Ik weet het ook niet precies, maar na die ene bon is het altijd goed gegaan.

Het is ook wel zo dat de 4 plekken echt enkel op zondag gebruikt worden. Ik woon in een bejaarden complex en daar komen alleen op zondag elektrische auto's. (ooit toevallig in die woning gekomen net voordat er allemaal regels waren over wie erin mocht).

Wellicht hebben ze zelf onderling afgesproken niet te moeilijk te doen omdat er toch nooit een elektrische auto staat buiten de mijne en wat andere op zondag. Op zondag zet ik hem er sowieso niet neer.

Dit gaat ooit wel een keer veranderen natuurlijk, maar voor nu heb ik niks dan lof over het beleid. Ik hoop dat ze een keer een briefje onder de ruit steken als het gaat veranderen, en zo niet dan betaal ik gewoon weer een keer die bon en gaan we weer vragen wat de beste oplossing is.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
nathalia schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Zie https://www.eneco-emobility.com/chargemap

De Nederlandse niet-Eneco laadpalen zie je voor € 0,51/kWh + € 0,39 starttarief
De meeste Nederlandse Eneco laadpalen zie je voor € 0,23/kWh + € 0,39 starttarief
Ze staan er ook voor 58 cent, zoals de Allego palen bij mij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Maar wat heb je daaraan? Want niet laden is een boete, of de paal nu uitviel of anderszins, je bent dan niet aan het laden. Dus volgens de letter van de wet in overtreding.

Natuurlijk zou je geen boete moeten krijgen als dat gebeurt, maar we weten allemaal hoe het in de toeslagen affaire ging. Wet is wet, zo werd geredeneerd. Ben benieuwd naar de uitspraak van de rechter als iemand er een zaak van maakt, want ooit er zal er iemand een rechtszaak beginnen in zo'n situatie.
Nee, dat ligt genuanceerder volgens het Gerechtshof (er is dus jurisprudentie):
https://www.anwb.nl/auto/...lang-parkeren-op-laadplek

Kabel inpluggen en verder niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
PeterZ(on) schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Ik zou die discussie bij de rechter wel aandurven. Je staat wel te laden, ook als de techniek, in dit geval van de laadpaal niet meewerkt. Je auto staat gewoon in de laadstand, je hebt de laadsessie geïnitieerd met app of pas en zodra de laadpaal stroom levert/blijft leveren klopt het helemaal. De actie aan jouw kant is compleet, aan de kant van de paal niet, maar er staat toch nergens hoe lang de laadpaal er over mag doen om wel of niet veel of weinig stroom te leveren? Als daar wel een voorschrift voor zou zijn zou de laadpaal een boete moeten krijgen :+

Pagina: 1 ... 134 ... 215 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2