[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 235 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

koboy

Heb een idee voor een icon

Brotuck schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:23:
Gisteren weer eens bij een van der Valk geweest die ook Tesla Snelladers heeft. Tarief voor AC laden 60 cent, Tesla zonder abbo 54 cent. Wie gaat er dan nog AC laden zou je zeggen ? Nou vooral veel "patsers" met hun hybride auto die binnen een uurtje vol zit, maar gerust de hele nacht blijft staan.

Waardoor ik dus genoodzaakt ben om dus DC te gaan laden bij Ionity (Met Ford abbo is dit 31 cent ex btw per kWh)
Leuke rant, maar:
1. De meeste PHEV's kunnen slecht 1 fase laden. Volledig laden kost dus niet een uurtje, maar een uur of 3 of meer als de laadpaal geknepen is.
2. Wat een boeit het dat er ook Tesla Superchargers staan waar je met een PHEV helemaal niets mee kan?
3. Waren het allemaal PHEV's? Verschil tussen een Ioniq of Niro PHEV en EV is optisch niet zo groot.
4. Je bent een centenknieper, anders zit je hier niet. Naar de Ionity was je met de Tesla prijzen daar toch gegaan
5. Wat doe je bij de vd Valk? Daar kom je toch alleen als je baas je daar laat slapen of voor een "date"? >:)

edit:
opmerking van @pmiddeld verwerkt

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 28-10 15:50
koboy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Leuke rant, maar:
1. De meeste PHEV's kunnen slecht 1 fase laden. Volledig laden kost dus niet een uurtje, maar een uur of 3 of meer als de laadpaal geknepen is.
2. Wat een boeit het dat er ook Tesla Superchargers staan waar je met een PHEV helemaal niets mee kan?
3. Waren het allemaal PHEV's? Verschil tussen een Kona PHEV en EV is optisch niet zo groot.
4. Je bent een centenknieper, anders zit je hier niet. Naar de Ionity was je met de Tesla prijzen daar toch gegaan
5. Wat doe je bij de vd Valk? Daar kom je toch alleen als je baas je daar laat slapen of voor een "date"? >:)
Er bestaat geen Kona PHEV.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

pmiddeld schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:20:
[...]

Er bestaat geen Kona PHEV.
Pietlut _/-\o_
Ik pas het aan.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-10 17:48
@koboy

Als ik rond 2300 aan kom rijden en ik zie alles op groen, dan vind ik daar wat van.

Het ging me meer om het prijsverschil

3. Waren het allemaal PHEV's? Verschil tussen een Ioniq of Niro PHEV en EV is optisch niet zo groot.

Je kent ze wel range rover phev types..

Ik ben Nederlands en me bewust van de prijzen. Er is een verschil

Als dat het eerste is wat je kan bedenken...a dirty mind is a joy forever toch ? In dit geval gaat het verder niemand wat aan, maar zo spannend was het zeker niet.

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Brotuck schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:50:
@koboy

Als ik rond 2300 aan kom rijden en ik zie alles op groen, dan vind ik daar wat van.

Het ging me meer om het prijsverschil

Je kent ze wel range rover phev types..

Ik ben Nederlands en me bewust van de prijzen. Er is een verschil

Als dat het eerste is wat je kan bedenken...a dirty mind is a joy forever toch ? In dit geval gaat het verder niemand wat aan, maar zo spannend was het zeker niet.
Punt 5 was een plaagstootje vanwege de rant....

Blijft voornamelijk punt 1 over, want ook het verschil in het donker tussen een BMW plugin pc-hooft tractor en de EV versie is niet zo groot.

Alles stond op groen, daar mag je wat van vinden. Maar het was wel 23 uur, en geen 19 uur. Hier is een deel van mening dat je na 22 uur nog naar buiten moet om de auto te verplaatsen, maar hoe realistisch is het om dat van IEDEREEN te verwachten? Het is een hotel locatie, hoeveel mensen checken nog in om 23 uur behalve jij? Bijna iedereen komt aan voor 19 uur, eet een hapje, doet een drankje en gaat plat. Kun je dan eisen van iemand (ook al rijden ze in een "te opvallend dure" auto) dat ze het wijntje/biertje laten staan en de auto verplaatsen voor het geval er een late (PH)EV rijder aankomt?
Daarbij: EV's kunnen tijdens het ontbijt aan de goedkopere! supercharger, PHEV's hebben gewoon benzine aan boord.... Wie wordt er nou in de praktijk dwars gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
koboy schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:09:
[...]

Punt 5 was een plaagstootje vanwege de rant....

Blijft voornamelijk punt 1 over, want ook het verschil in het donker tussen een BMW plugin pc-hooft tractor en de EV versie is niet zo groot.

Alles stond op groen, daar mag je wat van vinden. Maar het was wel 23 uur, en geen 19 uur. Hier is een deel van mening dat je na 22 uur nog naar buiten moet om de auto te verplaatsen, maar hoe realistisch is het om dat van IEDEREEN te verwachten? Het is een hotel locatie, hoeveel mensen checken nog in om 23 uur behalve jij? Bijna iedereen komt aan voor 19 uur, eet een hapje, doet een drankje en gaat plat. Kun je dan eisen van iemand (ook al rijden ze in een "te opvallend dure" auto) dat ze het wijntje/biertje laten staan en de auto verplaatsen voor het geval er een late (PH)EV rijder aankomt?
Daarbij: EV's kunnen tijdens het ontbijt aan de goedkopere! supercharger, PHEV's hebben gewoon benzine aan boord.... Wie wordt er nou in de praktijk dwars gezeten?
Ach ik zal dan wel een uitzondering zijn op vele vlakken :9

Ik zou mijn auto wel weghalen, sterker nog zelfs rond 2400 uur zou ik dat doen. Ach ieder zijn meug hoor.

Het zal wel erbij horen als je in een hotel zit.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-10 16:45
Heeft iemand ervaring met korting bij Shell Recharge via een Brandstofcollectief laadpas? ZZP Nederland biedt deze aan en daarmee zou je 12ct/kWh korting krijgen bij alle Shell Recharge laadpalen. Zou dat dan betekenen dat je bij de 11kW laadpalen die normaal 37ct/kWh kosten kan laden voor slechts 25ct/kWh, of zit er een addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-10 17:06
praseodymium schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:13:
Heeft iemand ervaring met korting bij Shell Recharge via een Brandstofcollectief laadpas? ZZP Nederland biedt deze aan en daarmee zou je 12ct/kWh korting krijgen bij alle Shell Recharge laadpalen. Zou dat dan betekenen dat je bij de 11kW laadpalen die normaal 37ct/kWh kosten kan laden voor slechts 25ct/kWh, of zit er een addertje onder het gras?
je krijgt geen 12 cent korting
je krijgt tot max 12 cent korting

en die 12 cent is niet van toepassing op palen die 37 ct kosten als die er al zijn

die 12 cent is wellicht wel van toepassing op de palen die 1 euro per kWh kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
praseodymium schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:13:
Je betaalt wel €1,59 per maand, maar de vraag is: is die korting 12 ct per kWh of per sessie. Dat staat nl. nergens (zou wel flauw zijn als het per sessie is). En hoe werkt het bij Community by Shell recharge palen? Ik vind de aanbieding niet echt duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 17-03-2024 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

pmiddeld schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:29:
[...]

de vraag is: is die korting 12 ct per kWh of per sessie. Dat staat nl. nergens
Je ontvangt tot wel € 0,12 korting op zowel brandstof als laden per KWH
Lijkt me duidelijk, behalve dat het hele statement door het woordje "tot" natuurlijk niets betekent.

[ Voor 14% gewijzigd door marcieking op 17-03-2024 17:43 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
Als je doorklikt naar de aanbiedingspagina dan staat er “12 cent (incl. btw)* korting bij alle Shell Recharge laadpalen” met “*De genoemde korting is in eurocenten per liter/kWh; inclusief btw. De korting wordt in mindering gebracht op de geldende landelijke Shell adviesprijs.”. Geen “tot” dus, maar het zou me toch ook niet verbazen als er toch nog aanvullende voorwaarden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
praseodymium schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:49:
Als je doorklikt naar de aanbiedingspagina dan staat er “12 cent (incl. btw)* korting bij alle Shell Recharge laadpalen” met “*De genoemde korting is in eurocenten per liter/kWh; inclusief btw. De korting wordt in mindering gebracht op de geldende landelijke Shell adviesprijs.”. Geen “tot” dus, maar het zou me toch ook niet verbazen als er toch nog aanvullende voorwaarden zijn.
https://www.zzp-nederland...6__Elektrischladentankpas

hier staat dat net wat anders omschreven

maar zo staat er ook nog dat je lid moet zijn van zzp nederland
daar heb je dan een abo voor nodig van minimaal 22.50 per jaar waar een gratis shell tankpas bij zou kunnen zitten maar de shell recharge pas is dan weer wat anders..

zo is het met de korting ook maar afwachten

als ik in de shell app shell recharge selecteer zie ik alleen maar snelladers vanaf zon 73 cent

dus alleen over die palen gaat dat dan?

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 17-03-2024 18:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
praseodymium schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:49:
Vertel mij eens de landelijke Shell adviesprijs per kWh :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praseodymium
boyette schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:03:
[...]
als ik in de shell app shell recharge selecteer zie ik alleen maar snelladers vanaf zon 73 cent

dus alleen over die palen gaat dat dan?
Waarschijnlijk is dat het addertje onder het gras. De Q-Park Den Haag Centrum staat vol met Shell Recharge palen, maar alleen de dure 300 kW palen (75ct/kWh) staan ook echt als "Shell Recharge" in de app. De goedkopere 11 kW palen (37ct/kWh) staan er als "Community by Shell Recharge" in, en ik denk dat ze daar geen korting op geven.

[ Voor 4% gewijzigd door praseodymium op 17-03-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

pmiddeld schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:42:
[...]

Vertel mij eens de landelijke Shell adviesprijs per kWh :+
53 cent per kWh voor ac laden, dc weet ik niet.

[ Voor 7% gewijzigd door bert pit op 18-03-2024 08:31 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
bert pit schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:30:
[...]

53 cent per kWh voor ac laden, dc weet ik niet.
Dit geldt alleen voor niet-Shell palen, de rest is variabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-10 22:00
ChromeFR schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:15:
Als nieuwe EV rijder verbaas ik mij over het verschil in laadtarieven bij de verschillende aanbieders. Shell rekende zojuist bij dezelfde laadpaal 53 cent per kwh, waar vandebron 38 cent per kwh rekent.

Bestaat er een app / website die de prijzen per kwh bij specifieke laadpalen toont? (Go-Charge zou zo'n app zijn maar het enige dat die app op mijn Pixel 8 doet is vastlopen...)
Probeer tap electric eens, geeft een heel aardig beeld m.i.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:15
daemonix schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:04:
Ik niet, gezien de prijs van een EV. ;) En ook niet gezien het enorme aantal Tesla's, die lekker bij de Supercharger laden (stukken goedkoper)...
Ik weet niet of je met de Atto3 ook wil gaan laden bij Tesla, maar dat schijnt bij de V3 Superchargers wegens een hardware issue niet te kunnen.
Go-Charge schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:00:
Working on it! En gebruik vooral die feedback knop. Dan weten we precies bij welke locaties de prijzen niet kloppen.
De feedback werkt tot nu toe niet zo feedbackerig? Tango meldt nog steeds 35 cent starttarief in hun eigen app, maar 42 cent volgens GoCharge.

En op zich kan ik wel snappen dat als ik een Vattenfall laadplek in de buurt selecteer, ik Multitankcard die ik niet heb krijg als goedkoopste optie, als die ook echt goedkoper is dan alle kaarten die ik wel heb. Maar waarom niet een kaart die ik wel heb als die even duur is all-in? En als bij doorklikken Tango Electric (met starttarief) en daarna pas Vattenfall (volgens de app zelfde kWh tarief, geen startkosten, lagere all-in prijs) vermeld wordt, vind ik dat vreemd. Beide vaker gemeld.
Brotuck schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:23:
Gisteren weer eens bij een van der Valk geweest die ook Tesla Snelladers heeft. Tarief voor AC laden 60 cent, Tesla zonder abbo 54 cent. Wie gaat er dan nog AC laden zou je zeggen ? Nou vooral veel "patsers" met hun hybride auto die binnen een uurtje vol zit, maar gerust de hele nacht blijft staan.

Waardoor ik dus genoodzaakt ben om dus DC te gaan laden bij Ionity (Met Ford abbo is dit 31 cent ex btw per kWh)
Voor de prijsbewuste lader lijkt volladen aan de v/d Valk AC laadzuil dan sowieso niet de beste optie toch? Oké, misschien was Ionity uit de richting, maar zeker als je aangeeft dat je zelf de auto gerust na middernacht nog van de lader afhaalt, waarom dan niet even aan de Tesla Supercharger hangen, inchecken, even relaxen en dan even de auto loskoppelen en wegzetten? Trouwens ook wel een prijzige supercharger, de laatste keer aan de supercharger betaalde ik 47 cent / kWh tussen 17:30 en 18:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tussen 16:00 en 20:00 is dan ook Piektarief bij tesla... buiten die 4 uur is het eigenlijk altijd 4-6 cent goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
Precies wat ik bedoel, Brotuck kwam aan rond 23:00, dan vind ik 7 cent duurder dan het piektarief wat ik betaalde toch zo'n 10-15 cent meer dan verwacht. Ook eigenlijk nog nooit meer dan 50 cent per kWh betaald aan de supercharger. Maar ja, dat kan aan de locaties liggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
DeGroteMuis schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:37:
Precies wat ik bedoel, Brotuck kwam aan rond 23:00, dan vind ik 7 cent duurder dan het piektarief wat ik betaalde toch zo'n 10-15 cent meer dan verwacht. Ook eigenlijk nog nooit meer dan 50 cent per kWh betaald aan de supercharger. Maar ja, dat kan aan de locaties liggen natuurlijk.
Ja, heb met de wintersport trip afgelopen maand ook een paar keer net een tesla lader dichterbij of verderweg gepakt als de tarieven hier flink afweken van de (door de routeplanner) gekozen optie.
Meestal zijn dat ook net de lokaties met >20 stalls, en vaak ook wat meer voorzieningen, dus rare keus van de navigatie.

Ik zal zelf in ieder geval nooit laden voor >50ct (zowel AC als DC) ... en nooit AC laden voor prijzen hoger dan dat ik voor DC kan vinden in de zelfde omgeving.

Gelukkig kan ik meestal AC-laden thuis voor ~20-25ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-10 17:47
DeGroteMuis schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Ik weet niet of je met de Atto3 ook wil gaan laden bij Tesla, maar dat schijnt bij de V3 Superchargers wegens een hardware issue niet te kunnen.

[...]

De feedback werkt tot nu toe niet zo feedbackerig? Tango meldt nog steeds 35 cent starttarief in hun eigen app, maar 42 cent volgens GoCharge.
Lijkt me dat Tango ex btw is, en GoCharge incl btw; 35 cent *1,21 = 42,35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

markjanssen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:52:
[...]

Als iemand die momenteel in oostenrijk zit met een Kia Niro... ik ben voor de tesla-subscription gegaan.
De rit hierheen heeft gekost (13,- voor 1 maand tesla subscription), en 4x laden (13.78, 17.64, 17.22 en 16.81) en 1 mislukte sessie van 43ct. Uiteraard vertrokken met een thuis volgeladen accu (95%+)

Hier in het dorp zit ook nog een tesla-lader, zodat ik voor de terugweg 'm ook nog even vol kan gooien.

Vorige jaren dit zelfde ritje gedaan met een Fastned of EnBW subscription, maar fastned heeft niets onder Munchen, en EnBW is alleen voor duitsland. Dus met tesla heb ik er ook in .at en .nl nog wat aan, voor de terugreis en daarna nog 3 weken in nederland.
Dank voor je input, ik ga volgende week ook richting Oostenrijk (Lech) met de eNiro en ik denk dat ik de zelfde strategie ga hanteren met tijdelijk voor 1 maandje een Tesla abonnement kopen. Volgens mij heb je die extra kosten na heen en terug er wel uit. Even snel gerekend met een voorbeeld station voor onderweg:

Tesla station Weibersbrunn
Geen lid: 0,62
Lid: 0,47
Verschil: 32%
Volgens ABRP is de rit ~180 kWh. Heen en weer = 360kWh (even niet meegerekend dat je op de terugweg flink minder nodig heb i.v.m. regeneratie etc.) 40kWh er vanaf met de hoop dat ik op de locatie zelf kan laden = 320kWh.
320kWh * €0,62 = €198,40 voor het non-abonnement tarief. *0,7 (30% er vanaf) = €138,88. Verschil van €59,52, afgerond 60 euro. Dan heb je alsnog 47 euro winst over de gehele rit. Daar zit nog genoeg marge in (sommige stations zullen minder rekenen, dal uur vs. spits uur) dat dit een redelijk winstgevend verhaal gaat worden.
kisik schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:23:
[...]
Per saldo lekker op de Waze app gereden. Flitsers en files aanwezig. De app heeft tegenwoordig ook instellingen voor electrisch rijden. Je selecteert Ionity en Tesla en die worden keurig in je navi op de route aangegeven. Je gaat gewoon rijden en ziet dan onderweg wel waar je gaat laden ipv alles vooraf in te plannen en dan nét niet uit te komen.
Met Waze navigeren klinkt uitnodigend en dit gebruik ik vooralsnog altijd in NL. Echter zodra ik de grens over ga begint het altijd rommelig te worden. Met ABRP kan je zien hoe vol een station is en rekent hij mee met je verbruik / slaat een station over of plot er eentje tussen a.d.v. verbruik. Maar met Waze heb je (naar mijn weten) een veel beter route navigatie systeem. Handig voor files onderweg, filters etc.

Aan de andere kant is het wel een kleine prestige kwestie om aan de mede collega's en vrienden eens te laten zien dat je zonder laadplanning tegenwoordig al naar Oostenrijk kan rijden :D

[ Voor 48% gewijzigd door Yariva op 18-03-2024 16:11 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Yariva schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Aan de andere kant is het wel een kleine prestige kwestie om aan de mede collega's en vrienden eens te laten zien dat je zonder laadplanning tegenwoordig al naar Oostenrijk kan rijden :D
Ik weet niet of het de nieuwe eNiro is..... In elk geval de navigatie vanaf de EV6 of nieuwer doet het qua laadstops plannen prima, en als je het filter instelt op alleen Tesla pakt hij die ook bij de berekening. Data qua bezetting, files etc komen ook perfect door.

N.B. Ionity passport is nog goedkoper, zowel per kWh als per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

koboy schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Ik weet niet of het de nieuwe eNiro is..... In elk geval de navigatie vanaf de EV6 of nieuwer doet het qua laadstops plannen prima, en als je het filter instelt op alleen Tesla pakt hij die ook bij de berekening. Data qua bezetting, files etc komen ook perfect door.

N.B. Ionity passport is nog goedkoper, zowel per kWh als per maand.
2021 model, volgens mij heb ik die luxe niet volledig aan boord. Maar ik zal het nog even checken in het eNiro forum.

Wat betreft Ionity: ik heb er naar gekeken. Je kan ook vanuit Kia het een en ander aanvragen begreep ik en dan krijg je ook 15 cent korting op iedere laadbeurt(?) Is dit de zelfde constructie waar jij over praat, gezien het vanuit Kia (Kia charge Plus) 7,49 euro is maar daar zie ik hele andere bedragen staan https://www.kia.com/nl/elektrisch/publiek-laden/ namelijk 79 cent laden per kWh.

Verder was ik ook een beetje geschrokken door berichten zoals deze:
kisik in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
janne_nl in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Aan de andere kant.. Misschien koop ik voor die 5 euro wel een Ionity abonnement erbij. Even wat flexibeler en om nou moeilijk te doen voor die 5 euro :)

[ Voor 21% gewijzigd door Yariva op 18-03-2024 16:26 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
hsb85 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:42:
[...]

Lijkt me dat Tango ex btw is, en GoCharge incl btw; 35 cent *1,21 = 42,35
Volgens de app 35 cent incl btw starttarief en dat is ook wat er doorberekend wordt, maar het kan idd dat de vertaling daar misgaat. Scherp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Voor mijn rit (Den Haag -> Zell am Ziller -> Amersfoort -> Den Haag) kwam ik uit op

Ik heb uiteindelijk gebruikt (voor de heenrit): 12.99 voor abbo +
41 kwh @ 41ct == 16.81 Troisdorf
41 kwh @ 42ct == 17.22 Rauenberg
42 kwh @ 42ct == 17.64 Ulm
33 kwh @ 43ct == 14.39 Niederndorf.at
En daarna nog wat geladen bij het huisje en gratis bij de skilift

En voor de terugweg
33 kwh @ 40ct == 13.20 Schweitenkirchen
39 kwh @ 42ct == 16.38 Dettelbach
30 kwh @ 40ct == 12.00 Montaubaur
12 kwh @ 45ct == 5.40 Hilden
15 kwh @ 43ct == 6.45 Duiven
42 kwh @ 36ct == 15.12 Bunnik

En daarna thuis weer volgeladen voor 20ct/kwh ofzo) ... Totaal ~147 euro, en dan kan ik nog de rest van de maand eens langs een supercharger voor abbo-prijs.

Edit: En ja... op de terugweg heb ik het 'gaspedaal' wel wat verder ingedrukt ;) ... heenweg was ook verspreid over 2 dagen.

[ Voor 6% gewijzigd door markjanssen op 18-03-2024 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-10 20:39
[...]
Dat kan al een poosje. 2019 gingen we voor het eerst met de e-Niro op wintersport. Dakkoffer er op en bagagekoffer op de trekhaak. Dus toch wel wat laadstress en plannen waar we moesten laden.
Heb me daar toen al niet aan gehouden en bij volgende ritten niet meer gepland. Tegenwoordig kijken we nergens meer naar en stoppen gewoon als het ons uitkomt. Er staat dan altijd wel ergens een lader. Komt nauwelijks meer voor dat je alleen stopt omdat je moet laden.
Het laden duurt wel vaak net wat langer dan je normaal zou stoppen omdat de e-Niro zo langzaam laadt.

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 18-03-2024 18:14 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Nu online

Yariva

Power to the people!

eltron schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Dat kan al een poosje. 2019 gingen we voor het eerst met de e-Niro op wintersport. Dakkoffer er op en bagagekoffer op de trekhaak. Dus toch wel wat laadstress en plannen waar we moesten laden.
Heb me daar toen al niet aan gehouden en bij volgende ritten niet meer gepland. Tegenwoordig kijken we nergens meer naar en stoppen gewoon als het ons uitkomt. Er staat dan altijd wel ergens een lader. Komt nauwelijks meer voor dat je alleen stopt omdat je moet laden.
Het laden duurt wel vaak net wat langer dan je normaal zou stoppen omdat de e-Niro zo langzaam laadt.
Herkenbaar. Dit gaat het 3de jaar worden dat ik met de eNiro naar Oostenrijk rijd. Altijd goed gegaan maar voor de zekerheid altijd nog ABRP er naast gehouden.

Misschien is het nu wel tijd om dat laatste stukje ook maar los te laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:36
[...]

..........
Tesla station Weibersbrunn

[...]
Ben ik de heenweg rond etenstijd terecht gekomen. Super lekker gegeten 2 of 3 deuren verder bij hotel Jägershof of zo.
Like!
En qua drukte.... ik was er met de voorjaarsvakante, dus misschien valt het nu ook wel mee met de drukte bij Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Yariva schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:08:
[...]

2021 model, volgens mij heb ik die luxe niet volledig aan boord. Maar ik zal het nog even checken in het eNiro forum.

Wat betreft Ionity: ik heb er naar gekeken. Je kan ook vanuit Kia het een en ander aanvragen begreep ik en dan krijg je ook 15 cent korting op iedere laadbeurt(?) Is dit de zelfde constructie waar jij over praat, gezien het vanuit Kia (Kia charge Plus) 7,49 euro is maar daar zie ik hele andere bedragen staan https://www.kia.com/nl/elektrisch/publiek-laden/ namelijk 79 cent laden per kWh.

Verder was ik ook een beetje geschrokken door berichten zoals deze:
kisik in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"
janne_nl in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Aan de andere kant.. Misschien koop ik voor die 5 euro wel een Ionity abonnement erbij. Even wat flexibeler en om nou moeilijk te doen voor die 5 euro :)
Ondertussen is al geprobeerd het Ionity abbo "direct" op te zeggen, dan wordt alleen de maand gerekend. De opzegtermijn mag trouwens maximaal 1 maand zijn vanaf opzeggen. Meeste bedrijven rekenen gewoon vanaf de facturatie dag, alleen ziggo niet die wil de volle maand heb ik vorige week gemerkt.
Ionity passport is een ander abbo dan via Kia/Hyundai: veel goedkoper 6 euro/mnd voor zo ver ik kan zien 49 cent/kWh (=20 cent korting) in DE en AT. Aan te vragen via de Ionity app.

Qua route planning heb je waarschijnlijk pech, maar je kunt eens kijken wat hij doet als je je eindbestemming ingeeft. Heb je de laaste update al geïnstalleerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-10 08:03
Nou.. net terug uit Oostenrijk met ioniq5.
Dat viel me helemaal niet tegen.
Ik zat vrij vooraan, een reis van 800km.
Ik had 1 maand een inonity abonnement genomen a 6 euro, direct op dezelfde dag opzeggen en je betaalt inderdaad maar 1 maand. Daarmee betaal je in Duitsland en Oostenrijk 49ct/kWh aan de snellader, ionity doet 350kW snelladen.

Vol geladen vertrokken
Heenweg: 3x laden, verbruik 20kW/100km, met redelijk volle accu aangekomen.
Terugweg: 2x laden, verbruik 18kW/100km, met redelijk lege accu aangekomen.
Het laden was een feest.
Ik reed beide keren op maandag, geen enkele keer gewacht en er waren steeds nog laadpunten over.
Auto had steeds in ongeveer 25minuten weer genoeg lading maar helaas….. zo snel kreeg ik de koffie met “hap” niet op.
Kortom: met een benzine auto was het geen minuut sneller geweest.

De automatische laadstop planning direct uit gezet. Steeds na wegrijden “laadstops op route” aangeklikt en dan een ionity punt gezocht waarmee ik nog ongeveer 70km range over zou houden. Dat kwam neer op runs van 3 a 3.5 uur en langer wil ik echt niet doorrijden. Tijden het rijden een beetje in de gaten gehouden of het verschil tussen “te rijden” en “range” niet teveel terug liep.

Ruim voldoende ionity palen. En sowieso elke 40 a 50km wel een tankstation met laadmogelijkheid van “een ander merk” voor als je je helemaal zou vergissen.

In Oostenrijk met de anwb Laadpas. Ruim voldoende mogelijkheden. Electrisch rijden is nog niet erg populair, laadpalen staan vrijwel allemaal vrij. AC laden is wel prijzig, meestal 69ct/kWh en na 120min een kleeftarief van 12 tot 18ct per minuut. Voor die ene keer dat ik in Oostenrijk heb moeten laden is dat geen probleem maar als Oostenrijker ga je met die prijzen werkelijk nooit publiek laden.
Ik snap alleen niet dat er bij de skilift een hele berg laadpalen staat met een kleeftarief na 120minuten.

Een mooie ervaring met dal uit naar beneden rijden. Na een half uur een verbruik van 0kWh/100km. De regeneratie op stand 3 gezet, dat rijdt het rustigst. Het maffe is dat “gas geven” dan “minder remmen” wordt. Dat rijdt erg prettig want je hoeft niet constant op de rem te drukken (i-pedal heeft natuurlijk hetzelfde maar dat gebruik ik normaal niet).

Dat betekent ook wel weer dat je bij dal in rijden op dubbel verbruik (40kWh/100km) moet rekenen want gemiddeld over heen&terug komt het natuurlijk op het “norm gebruik” uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 19-03-2024 07:06 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
Stefannn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:02:

In Oostenrijk met de anwb Laadpas. Ruim voldoende mogelijkheden. Electrisch rijden is nog niet erg populair, laadpalen staan vrijwel allemaal vrij. AC laden is wel prijzig, meestal 69ct/kWh en na 120min een kleeftarief van 12 tot 18ct per minuut. Voor die ene keer dat ik in Oostenrijk heb moeten laden is dat geen probleem maar als Oostenrijker ga je met die prijzen werkelijk nooit publiek laden.
Ik snap alleen niet dat er bij de skilift een hele berg laadpalen staat met een kleeftarief na 120minuten.
In voorbereiding op de zomervakantie i.c.m. nog te bestellen EV zat ik alvast wat te kijken in diverse laadapps en in de Northe app zie ik op veel plaatsen in Oostenrijk voor 11 kW AC laden €0,37 per kWh. En geen vermelding van kleeftarief.
En met de EnBW bundels is de kWh prijs ook lager €0,57 of €0,50 per kWh. Dan wel weer kleeftarief na 4 uur.
Oostenrijkers zelf kunnen waarschijnlijk met bundels van hun eigen energiemaatschappij goedkoper laden.

Kleeftarief bij skiliften is niet onlogisch denk ik, omdat mensen anders van 9 tot 17u de paal bezetten.Ter dekking van gemiste marge op niet verkochte kWh's en de beschikbaarheid van vrije palen is dan praktisch 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:02:
Nou.. net terug uit Oostenrijk met ioniq5.
Dat viel me helemaal niet tegen.
Ik zat vrij vooraan, een reis van 800km.
Ik had 1 maand een inonity abonnement genomen a 6 euro, direct op dezelfde dag opzeggen en je betaalt inderdaad maar 1 maand. Daarmee betaal je in Duitsland en Oostenrijk 49ct/kWh aan de snellader, ionity doet 350kW snelladen.

Vol geladen vertrokken
Heenweg: 3x laden, verbruik 20kW/100km, met redelijk volle accu aangekomen.
Terugweg: 2x laden, verbruik 18kW/100km, met redelijk lege accu aangekomen.
Het laden was een feest.
Ik reed beide keren op maandag, geen enkele keer gewacht en er waren steeds nog laadpunten over.
Auto had steeds in ongeveer 25minuten weer genoeg lading maar helaas….. zo snel kreeg ik de koffie met “hap” niet op.
Kortom: met een benzine auto was het geen minuut sneller geweest.

De automatische laadstop planning direct uit gezet. Steeds na wegrijden “laadstops op route” aangeklikt en dan een ionity punt gezocht waarmee ik nog ongeveer 70km range over zou houden. Dat kwam neer op runs van 3 a 3.5 uur en langer wil ik echt niet doorrijden. Tijden het rijden een beetje in de gaten gehouden of het verschil tussen “te rijden” en “range” niet teveel terug liep.

Ruim voldoende ionity palen. En sowieso elke 40 a 50km wel een tankstation met laadmogelijkheid van “een ander merk” voor als je je helemaal zou vergissen.

Een mooie ervaring met dal uit naar beneden rijden. Na een half uur een verbruik van 0kWh/100km. De regeneratie op stand 3 gezet, dat rijdt het rustigst. Het maffe is dat “gas geven” dan “minder remmen” wordt. Dat rijdt erg prettig want je hoeft niet constant op de rem te drukken (i-pedal heeft natuurlijk hetzelfde maar dat gebruik ik normaal niet).

Dat betekent ook wel weer dat je bij dal in rijden op dubbel verbruik (40kWh/100km) moet rekenen want gemiddeld over heen&terug komt het natuurlijk op het “norm gebruik” uit.
Mooi verslag, maar ik denk dat je 'dal' en 'berg' met elkaar verwart.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Jammer, deze week nog gebruikt, maar aan alles komt een eind.
Per vandaag opgezegd.

Lieber Nutzer,

Ihr Nutzerkonto für die Ladekarte wurde erfolgreich zur Abmeldung vorgemerkt.
Sie können den Service selbstverständlich bis zum Ablauf Ihrer Berechtigung am 28.03.2024 weiterhin nutzen.

Mit freundlichen Grüßen,

Thüga Energie GmbH

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Tommie12 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Zeker mooi verslag en goed te vernemen dat niet-weekend dagen heel goed te doen zijn. Je bent zeker geen wintersporter :) Skidorpen hebben wel eens de neiging om achterin een dal te zitten, alwaar ze vanzelf ook hoger liggen dan voor in het dal. Vandaar op deze wijze beschreven. Zie voor de beeldvorming ook: https://nl.bergfex.com/sommer/oetztal/panorama/ Ötz voorin ligt op 800m, skidorpen achterin tot wel 2000m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10 09:14
Brotuck schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:09:
Jammer, deze week nog gebruikt, maar aan alles komt een eind.
Per vandaag opgezegd.

Lieber Nutzer,

Ihr Nutzerkonto für die Ladekarte wurde erfolgreich zur Abmeldung vorgemerkt.
Sie können den Service selbstverständlich bis zum Ablauf Ihrer Berechtigung am 28.03.2024 weiterhin nutzen.

Mit freundlichen Grüßen,

Thüga Energie GmbH
Jep, heb nog geen goeie vervanger gezien..
Alleen met een combinatie van passen is het te overzien..
Eneco 23 cent op kantoor, Incharge 44 cent AC Total/GFX en Bump 56 cent DC..

Dus als iemand inmiddels al een goeie vervanger weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Tommie12 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Niet door elkaar, maar ook niet helemaal precies.
Met “dal” bedoel ik “van de hoofdweg af, stroom opwaarts de bergpas in”.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Niet door elkaar, maar ook niet helemaal precies.
Met “dal” bedoel ik “van de hoofdweg af, stroom opwaarts de bergpas in”.
tja, een dal ligt toch altijd lager dan "de berg".
Je kan het draaien zoals je wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Tesla heeft zijn prijzen weer verlaagd. Je kunt nu al snelladen voor 35 cent per kwh....in de daltijden en afhankelijk van welk station. Maar alle prijzen zijn verlaagd.

https://www.tesla.com/nl_...hertogenboschsupercharger

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 07:51
mrme12345 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:22:
Tesla heeft zijn prijzen weer verlaagd. Je kunt nu al snelladen voor 35 cent per kwh....in de daltijden en afhankelijk van welk station. Maar alle prijzen zijn verlaagd.

Als ik het mij goed herinner zijn ze in Spanje juist verhoogd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-10 15:38

Dat is echt flink minder dan Ionity of Fastned...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58

Met abonnement betaal je in Den Bosch slechts 27 cent tijdens daluren. Goedkoper dan mn Vattenfallpaal voor de deur: 29 cent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:42
Stolpert schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:10:
[...]

Met abonnement betaal je in Den Bosch slechts 27 cent tijdens daluren. Goedkoper dan mn Vattenfallpaal voor de deur: 29 cent.
Je moet uiteraard appels met appels vergelijken. Zonder te betalen voor een abonnement en als je niet gebonden wil zijn aan bepaalde tijden is Vattenvall in Den Bosch nog steeds een stuk goedkoper. Maar: wel echt voordelig voor snelladen.
Ik ben overigens wel benieuwd waar die Vattenfall-paal voor 29 cent staat? volgens mij betaal je overal in Den Bosch bij Vattenfall 33,6ct/kWh.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:58
Of-Aaargh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Je moet uiteraard appels met appels vergelijken. Zonder te betalen voor een abonnement en als je niet gebonden wil zijn aan bepaalde tijden is Vattenvall in Den Bosch nog steeds een stuk goedkoper. Maar: wel echt voordelig voor snelladen.
Ik ben overigens wel benieuwd waar die Vattenfall-paal voor 29 cent staat? volgens mij betaal je overal in Den Bosch bij Vattenfall 33,6ct/kWh.
Klopt, beetje valsspelen, ik had nog een abo die liep vanwege een vakantie naar België:) Vattenfallpaal staat overigens in Zwolle, een van de goedkopere/goedkoopste aanbieders hier.

Het verbaasde mij vooral hoe goedkoop Tesla snelladen weet aan te bieden met (en zonder) abonnement. Het kost weinig kWh's om je abo er tegen die prijs uit te halen tov bij Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:06
W116-1964 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:29:
Sinds enige tijd is Ionity druk bezig in Gorinchem met de aanleg van een laadplein. 24 stuks snelladers zijn er geplaatst. Vandaag even langs gereden, is nog niet open maar duurt vast niet lang meer.

[Afbeelding]

Jammer dat er (nog) prullebaken staan. :)

Neem de afrit Avelingen ( no 24) op de A27 , dan richting Gorinchem de Nieuwe Wolpherensedijk. Direct na de BP aan de rechterzijde.
Hij lijkt open en de palen lijken te werken, maar schijn bedriegt. Krijg er nog geen elektriciteit uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okcRuRkdt6QSQpBQUEWr-v1m95w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2XXUWPUUF3Z7ithqbBfXKlF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeachboyNL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-10 13:16
Met jaloezie lees ik in dit topic de kwh prijzen wat betaald wordt door menig mens.
Aan de hand van de laatste afrekening heb ik de afgelopen maand verspreid over 4 verschillende laadpalen de volgende tarieven betaald:
Paal 1 kantoor Amstelveen: €0.5679
Paal 2 katoor Nieuwegein: €0.5754
Paal 3 wijk Noordwijk: €0.5839
Paal 4 wijk Noordwijk (nieuwe paal): €0.4229

Helaas geen mogelijkheid voor zonnepanelen op dak...

Jullie hebben niets aan deze info, maar bevestigd maar weer de prijsverschillen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:56

Oef nou wordt het wel heel verleidelijk om uitsluitend te gaan superchargen.

Ik heb een SC op nog geen 5 min rijden van mijn woonplaats.

Vattenfall = 0.336 per kWh
Tesla SC = 0.27 per kWh (sneller en goedkoper)

Rest nog alleen de vraag wat voor impact uitsluitend DC laden heeft op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10 09:14
BeachboyNL schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:44:
Met jaloezie lees ik in dit topic de kwh prijzen wat betaald wordt door menig mens.
Aan de hand van de laatste afrekening heb ik de afgelopen maand verspreid over 4 verschillende laadpalen de volgende tarieven betaald:
Paal 1 kantoor Amstelveen: €0.5679
Paal 2 katoor Nieuwegein: €0.5754
Paal 3 wijk Noordwijk: €0.5839
Paal 4 wijk Noordwijk (nieuwe paal): €0.4229

Helaas geen mogelijkheid voor zonnepanelen op dak...

Jullie hebben niets aan deze info, maar bevestigd maar weer de prijsverschillen in Nederland.
Idd werkelijk niks, maar wel altijd leuk om te lezen :D
Wat voor palen zijn het bij je op kantoor?
Ik kwam er ook laatst pas achter dat bij mij op kantoor de Eneco palen een bijzonder tarief hebben als je een Eneco laadpas gebruikt..
Ik ging dus van 49 cent naar 23 cent..
Misschien dat er bij jou ook zoiets van toepassing is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Bobo221 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:47:
[...]

Oef nou wordt het wel heel verleidelijk om uitsluitend te gaan superchargen.

Ik heb een SC op nog geen 5 min rijden van mijn woonplaats.

Vattenfall = 0.336 per kWh
Tesla SC = 0.27 per kWh (sneller en goedkoper)

Rest nog alleen de vraag wat voor impact uitsluitend DC laden heeft op de accu.
Vergeet niet de vaste maandelijkse kosten bij Tesla (13 euro per maand).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:56
Of-Aaargh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Vergeet niet de vaste maandelijkse kosten bij Tesla (13 euro per maand).
Ik rijd een Tesla dus ik heb die maandelijkse kosten niet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017

Viel mij ook al op ... absurd dat de SGZH2 11kw paal in de straat 58 cent kost, en ik (buiten 16:00 - 20:00) voor 28-30 cent kan fastchargen ..... fijn dat Tesla bestaat (of je het nou eens bent met Musk of het beleid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:03

In Spanje misschien niet, maar in Frankrijk ook, de Tesla Supercharger waar ik vorige week stond is op dat tijdstip van 0,50 naar 0,40 gegaan. Toch prettig, 20% prijsverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

BeachboyNL schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:44:

Tenzij je natuurlijk geen zin hebt in fluctuerende tarieven, dan betaal je ze gewoon niet.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-10 16:20
'De publieke laadpalen in Den Haag veranderen van exploitant. Equans draagt deze palen in een overgangsperiode stapsgewijs over aan de nieuwe exploitant Vattenfall. Deze overgangsperiode loopt van 1-3-2024 tot uiterlijk 31-10-2024. Tijdens de overgangsperiode kan het laadtarief maandelijks wijzigen. Wijzigingen zijn op basis van maandelijkse energiemarkt prijzen.'

https://equans.nl/special...biel-betalen-in-den-haag/

Ben benieuwd waar het op uit gaat komen wanneer Vattenfall het zaakje in beheer heeft. Tarief van €0,33 was altijd erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Verhoogd zul je bedoelen. Alle prijzen waar ik snellaadde zijn nu omhoog en boven de prijs die ik thuis betaal. Tilburg was 0,34 in daltarief, nu 0,40 bijvoorbeeld.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
daemonix schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Verhoogd zul je bedoelen. Alle prijzen waar ik snellaadde zijn nu omhoog en boven de prijs die ik thuis betaal. Tilburg was 0,34 in daltarief, nu 0,40 bijvoorbeeld.
Zuidbroek is ook verlaagd, samen met alle andere SuC's in het Noorden. Ik weet niet wanneer je voor het laatst de prijs gecheckt hebt, maar de prijs is een paar maanden geleden omhoog gegaan en nu weer naar beneden, maar nog niet op het laagste niveau van vorig jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
hsb85 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Zuidbroek is ook verlaagd, samen met alle andere SuC's in het Noorden. Ik weet niet wanneer je voor het laatst de prijs gecheckt hebt, maar de prijs is een paar maanden geleden omhoog gegaan en nu weer naar beneden, maar nog niet op het laagste niveau van vorig jaar..
Als in zojuist. Prijs is omhoog in grote delen van het land waar ik heb gecontroleerd. Misschien alleen bij de drukke SuC's?

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 20-03-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
daemonix schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:35:
[...]

Als in zojuist. Prijs is omhoog in grote delen van het land waar ik heb gecontroleerd. Misschien alleen bij de drukke SuC's?
Als ik nu bij Tilburg kijk, dan is de prijs 0,32 tot 16.00 en 0,35 tussen 16.00 en 20.00. Dan is de prijs toch ook verlaagd vanuit 0,34 in daltarief.

Ik denk dat je dan waarschijnlijk op de findus site keek en het tarief voor niet Tesla/abonnee's bekeek.. (die is wel 0,40) https://www.tesla.com/nl_...ion=Tilburgnlsupercharger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
hsb85 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:42:
[...]

Als ik nu bij Tilburg kijk, dan is de prijs 0,32 tot 16.00 en 0,35 tussen 16.00 en 20.00. Dan is de prijs toch ook verlaagd vanuit 0,34 in daltarief.

Ik denk dat je dan waarschijnlijk op de findus site keek en het tarief voor niet Tesla/abonnee's bekeek.. (die is wel 0,40) https://www.tesla.com/nl_...ion=Tilburgnlsupercharger
Ik keek op de link van @mrme12345 uiteraard.

Er is dus niets veranderd aan de tarifering blijkbaar. Dat tarief staat al een hele tijd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
daemonix schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Ik keek op de link van @mrme12345 uiteraard.

Er is dus niets veranderd aan de tarifering blijkbaar. Dat tarief staat al een hele tijd.
De tarieven zijn heel nederland gisteren gedaald met ongeveer 7 cent, ik heb wel screenshots voor je als je dat wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10 19:17
C00KW4US schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:52:
'De publieke laadpalen in Den Haag veranderen van exploitant. Equans draagt deze palen in een overgangsperiode stapsgewijs over aan de nieuwe exploitant Vattenfall. Deze overgangsperiode loopt van 1-3-2024 tot uiterlijk 31-10-2024. Tijdens de overgangsperiode kan het laadtarief maandelijks wijzigen. Wijzigingen zijn op basis van maandelijkse energiemarkt prijzen.'

Ben benieuwd waar het op uit gaat komen wanneer Vattenfall het zaakje in beheer heeft. Tarief van €0,33 was altijd erg fijn.
Dacht dat de prijs van 33ct vaststond tot eind 2024. Maar blijkbaar is die nu al 36ct.

Vraag me af waar het heen gaat, want als ik op de Vattenfall app kijk zijn hun prijzen nu 57ct in Den Haag. Hoop niet dat het die kant op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
geraroz schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:02:
[...]

De tarieven zijn heel nederland gisteren gedaald met ongeveer 7 cent, ik heb wel screenshots voor je als je dat wil :)
2 cent hier, net geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipper646
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 00:02

zipper646

...shit happens

C00KW4US schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:52:

https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/308747

Apple iMac 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:37
Dit jaar willen wij net als vorig jaar naar Oostenrijk met de Enyaq. Ik heb vorig jaar 9 van de 10 keer bij een Tesla laadplek geladen. Dat werkte altijd goed en meestal was er plek genoeg.
Eén keer liep het echter niet heel goed af. Ergens in Duitsland stonden wij weer bij een Tesla laadstation. Het was daar wat drukker want er was een plek om te lunchen vlakbij en er was een Laadstation van Ionity oid. Bij die Ionity laadpalen was alles bezet. Maar goed, bij de pakweg 20 Tesla laadplekken was de helft bezet, dus heb ik de auto daar aan de lader gehangen.
Vanaf de lunchplek zag je de auto's van en naar de laadplekken rijden. Elke keer keek ik weer of er veel Tesla's aan kwamen rijden. Op een gegeven moment waren dat er aardig wat dus ging ik even snel kijken en zag ik dat vrijwel alle Tesla plekken bezet waren. Er stonden ook een paar Duitsers bij onze Enyaq boos te gebaren dat de eigenaar asociaal bezig was. Toen ik aan kwam lopen zei ik tegen hen in m'n beste Duits dat ik er maar even wou staan en dat ik de auto weer weg zou rijden.
Volgens mij bezette ik niet één, maar twee laadpunten met mijn auto. Heeft te maken met de korte slang van de Tesla laadstations en de plek waar de lader in de auto gaat. Ik snap dus wel dat Tesla rijders daar behoorlijk chaggie van raken als zij zien dat er een Enyaq staat en twee plekken bezet houdt.
Ik denk dat ik net op tijd was om de Tesla rijders die net aan kwamen rijden van een laadplek te voorzien. Ik hield het in de gaten. Maar scheve gezichten krijg je sowieso in die situatie.
Hebben jullie soortgelijke ervaringen? Of laden jullie nooit bij Tesla laadstations?
Wij gaan nu hartje zomer naar Oostenrijk dus ik kan me voorstellen dat het nog drukker wordt aan de laadpaal. Ik ben dan ook bang dat laadstations anders dan Tesla veel te druk zijn. En de Tesla laadstations vermijd ik nu ook liever. Toch zal ik ergens moeten laden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
technoaddict schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:25:
Dit jaar willen wij net als vorig jaar naar Oostenrijk met de Enyaq. Ik heb vorig jaar 9 van de 10 keer bij een Tesla laadplek geladen. Dat werkte altijd goed en meestal was er plek genoeg.
Eén keer liep het echter niet heel goed af. Ergens in Duitsland stonden wij weer bij een Tesla laadstation. Het was daar wat drukker want er was een plek om te lunchen vlakbij en er was een Laadstation van Ionity oid. Bij die Ionity laadpalen was alles bezet. Maar goed, bij de pakweg 20 Tesla laadplekken was de helft bezet, dus heb ik de auto daar aan de lader gehangen.
Vanaf de lunchplek zag je de auto's van en naar de laadplekken rijden. Elke keer keek ik weer of er veel Tesla's aan kwamen rijden. Op een gegeven moment waren dat er aardig wat dus ging ik even snel kijken en zag ik dat vrijwel alle Tesla plekken bezet waren. Er stonden ook een paar Duitsers bij onze Enyaq boos te gebaren dat de eigenaar asociaal bezig was. Toen ik aan kwam lopen zei ik tegen hen in m'n beste Duits dat ik er maar even wou staan en dat ik de auto weer weg zou rijden.
Volgens mij bezette ik niet één, maar twee laadpunten met mijn auto. Heeft te maken met de korte slang van de Tesla laadstations en de plek waar de lader in de auto gaat. Ik snap dus wel dat Tesla rijders daar behoorlijk chaggie van raken als zij zien dat er een Enyaq staat en twee plekken bezet houdt.
Ik denk dat ik net op tijd was om de Tesla rijders die net aan kwamen rijden van een laadplek te voorzien. Ik hield het in de gaten. Maar scheve gezichten krijg je sowieso in die situatie.
Hebben jullie soortgelijke ervaringen? Of laden jullie nooit bij Tesla laadstations?
Wij gaan nu hartje zomer naar Oostenrijk dus ik kan me voorstellen dat het nog drukker wordt aan de laadpaal. Ik ben dan ook bang dat laadstations anders dan Tesla veel te druk zijn. En de Tesla laadstations vermijd ik nu ook liever. Toch zal ik ergens moeten laden ;)
Ik heb als Tesla rijder toch eens een ID4 tegen gehouden om gewoon achteruit te gaan laden en dus 2 stalls te bezetten op een moment dat de bezettingsgraad hoog was.
Nu was die parkeerplaats zo dat je wat verder door kon rijden, zodat hij voorwaarts, maar half op het gras toch zo kon staan dat er maar één plaats bezet werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:37
Tommie12 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Ik heb als Tesla rijder toch eens een ID4 tegen gehouden om gewoon achteruit te gaan laden en dus 2 stalls te bezetten op een moment dat de bezettingsgraad hoog was.
Nu was die parkeerplaats zo dat je wat verder door kon rijden, zodat hij voorwaarts, maar half op het gras toch zo kon staan dat er maar één plaats bezet werd.
Ik kijk ook inderdaad of het mogelijk is om de 1e of laatste laadpaal te pakken en op die manier één laadplek te bezetten. Situatie toen was dat die plekken bezet waren (of het kon niet omdat vlak langs de laadpaal een hek stond).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• koboy

koboy

Ik zie het simpeler, zeker voor een tech-bedrijf dat Tesla zegt te zijn:
1. Zorg er voor dat je snoeren lang genoeg zijn
2. Als 1 nu iets lukt, zorg er dan voor dat je de juiste stall aan de juiste auto toewijst, of dat je een extra stall als "geblokkeerd" markeert
3. Alle klachten over bovenstaande moeten naar Tesla, niet de rijder van een niet Tesla auto, anders hadden ze de boel maar niet open moeten stellen

Maar goed, dat zou betekenen dat de grootste Tesla fans moeten erkennen dat hun jezus-figuur een gewone sterveling is.....
Schouders erover ophalen, niet langer bezet houden dan nodig, en doorrrrrrrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-10 10:37
Ik herken dit verhaal wel. met mijn IONIQ classic heb ik (zeker bij de oudere tesla varianten) ook vaak dat ik de auto schuin moet zetten om de afstand te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
Ja, herkenbaar. Met de Kona moet je vooruit links van de paal, zo ver mogelijk rechts, gaan staan. Als je hem er dan zo goed als tegenaan zet, haalt de laadkabel het net en bezet je geen twee plekken.
Of ga rechts staan van de meest rechter paal, als dat kan.

Ik hoop dat Tesla in een volgende update van hun superchargers meer rekening houdt met andere autotypen.

Edit: rechts/links verduidelijkt :P

[ Voor 42% gewijzigd door Nova163 op 21-03-2024 11:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kisik
koboy schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:58:
[...]

2. Als 1 nu iets lukt, zorg er dan voor dat je de juiste stall aan de juiste auto toewijst, of dat je een extra stall als "geblokkeerd" markeert
3. Alle klachten over bovenstaande moeten naar Tesla, niet de rijder van een niet Tesla auto, anders hadden ze de boel maar niet open moeten stellen

Maar goed, dat zou betekenen dat de grootste Tesla fans moeten erkennen dat hun jezus-figuur een gewone sterveling is.....
Dit dus..... Daarnaast sta ik daar, omdat Tesla mij de dienst aanbiedt als niet-tesla rijder én betaal ik een maandelijks abonnement (Wat Tesla rijders niet eens betalen!!!!). Wat kan ik er aan doen dat de laadkabels zo kort zijn? Ik sta daar niet voor niets ook en ga pas weg als de accu vol genoeg is.

Het zou denk ik ook een stuk meer helpen als Tesla rijders zich beklagen bij Tesla, dan wordt er misschien eerder wat aan gedaan ook.

[ Voor 6% gewijzigd door kisik op 21-03-2024 19:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-10 10:34
ik heb zelf een Tesla dus heb het probleem niet, maar ik zou me er niet veel van aantrekken als ik jou was. In de VS adviseert Tesla zelfs dat niet-Tesla eigenaren die kunnen laden ‘gewoon’ 2 plekken in gebruik te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Afgelopen zomer bij de tesla laadpalen bij de Folkestone terminal van de channel tunnel.
Grote chaos, enorm druk. Ik kon me met moeite in een gaatje wurmen.
Ik denk echter dat het “omdat het zo’n chaos was” het punt van ergernis al voorbij was.
Ongeveer de helft van de tesla palen waren “vanaf de verkeerde kant” ingeplugd door niet-tesla rijders.

Er stond iets verderop een hele batterij non-tesla snelladers met plastic er nog omheen. Ik gok dus dat die inmiddels wel in gebruik zijn zodat de chaos minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
Ben ik de enige bij wie de Bonnet app geen gegevens laadt. In ieder geval sinds vanmorgen 8 uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Gerard1950 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:43:
Ben ik de enige bij wie de Bonnet app geen gegevens laadt. In ieder geval sinds vanmorgen 8 uur?
Ik heb zonet nog de app gebruikt zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
kisik schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:37:
[...]

Dit dus..... Daarnaast sta ik daar, omdat Tesla mij de dienst aanbiedt als niet-tesla rijder én betaal ik een maandelijks abonnement (Wat Tesla rijders niet eens betalen!!!!). Wat kan ik er aan doen dat de laadkabels zo kort zijn? Ik sta daar niet voor niets ook en ga pas weg als de accu vol is.

Het zou denk ik ook een stuk meer helpen als Tesla rijders zich beklagen bij Tesla, dan wordt er misschien eerder wat aan gedaan ook.
Het scheelt als iedereen een beetje rekening houdt met elkaar totdat elke site langere kabels heeft. Dus parkeer je IDx bijv naast een andere IDx om zodoende zo min mogelijk plekken te bezetten zou het advies moeten zijn. Tesla rijders houden van oudsher een plek er tussen, maar daarmee blokkeren ze onbewust juist andere EV's. Dus als beide partijen een beetje opletten gaat het al een stuk beter.

Als je echt moet laden totdat ie vol is, dan snap ik dat, maar vaak is het beter om met 80/90% weer verder te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kisik
maharens schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Het scheelt als iedereen een beetje rekening houdt met elkaar totdat elke site langere kabels heeft. Dus parkeer je IDx bijv naast een andere IDx om zodoende zo min mogelijk plekken te bezetten zou het advies moeten zijn. Tesla rijders houden van oudsher een plek er tussen, maar daarmee blokkeren ze onbewust juist andere EV's. Dus als beide partijen een beetje opletten gaat het al een stuk beter.

Als je echt moet laden totdat ie vol is, dan snap ik dat, maar vaak is het beter om met 80/90% weer verder te gaan.
Niet alleen rekening houden, maar een beetje begrip voor een ander is ook niet mis. Afgelopen voorjaarsvakantie heb ik dus mijn Id.x gedeeltelijk op een voetpad naar het toilet moeten parkeren om de te korte kabel in de auto te krijgen.... Helaas is je in een ander verplaatsen soms lastig en toen kreeg ik afkeurende blikken en opmerkingen over mijn milimeterwerk-parkeerkunsten. Ik heb geleerd dat je je beter niet druk maakt om dingen waar je toch geen invloed op hebt. Punt is dat sommige mensen denken overal invloed op te (kunnen) hebben.

Die laatste 20% duurt net zo lang als de eerste 80%, dus dat doen niet zoveel mensen die echt weten hoe het werkt lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGroteMuis
@maharens Die ene plek ertussen laten is omdat bij V2 superchargers 2 stations 1 voeding deelden toch? Wel zo logisch dan om als het enigszins past niet naast elkaar te gaan staan en ook een ander te veroordelen tot 75kW traagladen. Als het goed is zou het bij V3 en V4 minder/niet uit moeten maken. Maar inderdaad, met een beetje rekening houden en ook begrip voor elkaar kom je best een eind. En als dat niet voldoende is, lekker een dikke huid hebben.

@kisik Je vermeldde zelf dat je bleef staan tot vol, ik vermoed daarom de opmerking van Maharens over 80-90%. Ik vind het zelf trouwens ook geen probleem om al los te pluggen bij een lagere SoC als ik toch niet zoveel nodig heb en het druk is. En inderdaad, er is altijd wel een kans dat je 't wel verkeerd doet in iemands ogen, wat je ook doet. Gewoon zelf rekening houden met anderen waar het kan en begrip tonen, meer kan je niet. En je verder niet teveel aantrekken van mopperend volk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Bij de laatste lange trip heb ik iedere keer ont-plugged zodra het laden onder de 60kw inzakte (en de plaspauze / snackpauze voorbij was).

Met de hoeveelheid tesla laders op de route ga ik niet langer wachten dan nodig is, dus weg zodra 't niet meer met max-snelheid gaat en er genoeg kwh is om weer een paar laadpunten verder te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar NL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-10 11:59
Nova163 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:07:
Ja, herkenbaar. Met de Kona moet je vooruit links van de paal, zo ver mogelijk rechts, gaan staan. Als je hem er dan zo goed als tegenaan zet, haalt de laadkabel het net en bezet je geen twee plekken.
Of ga rechts staan van de meest rechter paal, als dat kan.

Ik hoop dat Tesla in een volgende update van hun superchargers meer rekening houdt met andere autotypen.

Edit: rechts/links verduidelijkt :P
Bij de nieuwe V4 laders van Tesla is hier rekening mee gehouden. Deze hebben een langere laadkabel.
Ik heb nog niet gezien dat ze bij Tesla oudere laadstallen (v2) hebben vervangen, dus ik denk dat de ergernis hierover nog wel even zal blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juerd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:03
markjanssen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:28:
Bij de laatste lange trip heb ik iedere keer ont-plugged zodra het laden onder de 60kw inzakte (en de plaspauze / snackpauze voorbij was).
Ik ben blij als mijn auto 48 kW haalt op het snelste deel van de laadcurve... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Nog even een anekdote over laadprijzen en prijsopbouw.
Ik heb laadpalen op het terrein gezet. Prijs ingesteld op 0,40 cent. Collega die bij mij laadt met eigen Vattenfall pas betaalt 0,84 ct. daar zie ik dus niks van en wil ik ook niet. Zijn de opslagen van iedereen, die er aan moet verdienen 🙈.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Vandaag met Electroverse geladen, staat op de factuur Additional fees €0.60. Iemand dat eerder gezien? Wat voor fee is dat?

Verder een fee van € 0,01 per minuut, maar omdat het een snellader was, maakte dat niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Nova163 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:43:
Vandaag met Electroverse geladen, staat op de factuur Additional fees €0.60. Iemand dat eerder gezien? Wat voor fee is dat?

Verder een fee van € 0,01 per minuut, maar omdat het een snellader was, maakte dat niet veel uit.
misschien moet je ff posten welke paal het was...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-10 18:53

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Azqi schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:49:
Nog even een anekdote over laadprijzen en prijsopbouw.
Ik heb laadpalen op het terrein gezet. Prijs ingesteld op 0,40 cent. Collega die bij mij laadt met eigen Vattenfall pas betaalt 0,84 ct. daar zie ik dus niks van en wil ik ook niet. Zijn de opslagen van iedereen, die er aan moet verdienen 🙈.
Welke CPO? Is niet heel gebruikelijk.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Hachy schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:25:
[...]

Welke CPO? Is niet heel gebruikelijk.
Ik heb de palen zelf gekocht?
Road doet de afhandeling.
https://e-flux.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ok road dus. Default het dubbele vragen is nog steeds opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Hachy schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:37:
Ok road dus. Default het dubbele vragen is nog steeds opmerkelijk.
Schijnt in de marge van Vattenfall te zitten, wat mij verteld wordt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Is wel een kritische vraag aan Vattenfall waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Laatst online: 10-12-2024
Solar NL schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Bij de nieuwe V4 laders van Tesla is hier rekening mee gehouden. Deze hebben een langere laadkabel.
Ik heb nog niet gezien dat ze bij Tesla oudere laadstallen (v2) hebben vervangen, dus ik denk dat de ergernis hierover nog wel even zal blijven.
In Frankrijk ook al een Tesla laadplek gehad waar de palen naast de parkeerplekken staan in plaats van achter de parkeerplek. Dan kun je het voertuig andersom neerzetten (je staat dan wel een stukje uit het vak, maar beter dan 2 plekken bezet te houden. Heb ook wel een Enyaq gezien die naar een andere stall ging (laatste plekje aan de zijkant) toen die vrij kwam (in overleg met een wachtende Tesla). Hierdoor kwamen er 2 stalls vrij en was iedereen happy!

Verwacht dat ik zelf van de zomer ook discussie(s) ga krijgen als ik met mijn caravan inplug bij een Fastned die de aansluitingen achter elkaar heeft. Pak ik de voorste, dan kan aan de achterste niemand staan, pak ik de achterste dan blokkeer ik de toegang tot de andere plekken of ik kom er zelf niet meer uit. Bij Tesla laden gaat hem waarschijnlijk helemaal niet worden met de caravan. Dan moet ik afkoppelen en de ervaring tot nu toe met de Tesla superchargers in Frankrijk is dat het vaak ook bij grote winkelcentra ligt waar het zonder caravan al krap aan is (of hoogte beperking van 2.20m). Elektrisch rijden is leuk, maar er is niet overal over nagedacht. Persoonlijk begrijp ik ook niet waarom Shell bij hun pompstations de ieiwe laders zo neer zet dat laden met een aanhanger (zonder af te koppelen) niet mogelijk is. Laatst zag ik wel een Shell waar de laadpaal in plaats van een tankzuil was gekomen. Dit was echter de voorste plek, midden voor de shop. Met caravan/ grote aanhanger ook niet echt praktisch (je bezet dan de achterste dinosap pomp als je er überhaupt al in komt).

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
boyette schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:47:
[...]

misschien moet je ff posten welke paal het was...?
TotalEnergies E17 Gent -> Antwerpen. Ik zie niets bij de paal vermeld staan, vandaar dat ik hem niet had genoemd.

Edit: never mind, als je doorklikt op de individuele aansluiting zie je connection fee staan. Nog niet eerder gezien dat je bij Electroverse twee keer moet doorklikken om te zien dat je naast een tarief per kWh ook een tarief per minuut en een tarief per sessie betaalt.

[ Voor 32% gewijzigd door Nova163 op 21-03-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Nova163 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:03:
[...]

TotalEnergies E17 Gent -> Antwerpen. Ik zie niets bij de paal vermeld staan, vandaar dat ik hem niet had genoemd.

Edit: never mind, als je doorklikt op de individuele aansluiting zie je connection fee staan. Nog niet eerder gezien dat je bij Electroverse twee keer moet doorklikken om te zien dat je naast een tarief per kWh ook een tarief per minuut en een tarief per sessie betaalt.
idd er staat gewoon connection fee 60 cent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
koboy schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:58:
[...]

Om het even voor mijn jezus-figuur op te nemen. :+ Laten we niet vergeten dat zij de EV-revolutie zijn begonnen en andere fabrikanten ook gewoon de laadpoort linksachter hadden kunnen ontwerpen. Waarom zo dwars doen en ze op andere plekken installeren? Het is niet dat de brandstoftank het probleem kan zijn.

Daarnaast staat Tesla voor besparen achter de komma, logisch dus dat ze dure kabels in eerste instantie niet langer hebben gemaakt dan nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:18
Die aansluitingen zitten bij een Tesla juist op wel een goede plek.
Achteruit inparkeren is objectief beter dan vooruit inparkeren.

Staan hier in de buurt een Audi e-tron en een BMW ix3, en die hebben de (overdreven grote) laadklep net vóór de bestuurdersdeur of juist net achter het achterportier. Dan zit je altijd te emmeren met je kabel die dan ook een stuk langer moet zijn. Dat begrijp ik dan ook niet van die merken.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 07:51
fonsoy schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:31:

Staan hier in de buurt een Audi e-tron en een BMW ix3, en die hebben de (overdreven grote) laadklep net vóór de bestuurdersdeur of juist net achter het achterportier. Dan zit je altijd te emmeren met je kabel die dan ook een stuk langer moet zijn. Dat begrijp ik dan ook niet van die merken.
Het is maar net wat het uitgangspunt is. Bij parkeren langs de weg in de rijrichting steekt de connector uit richting de weg en vind ik niet zo handig, echter bij een SuC is het weer een ander verhaal. Een laadaansluiting aan de voorzijde is weer handig omdat je direct op de lader kunt afrijden zonder keren en steken met het risico dat een aso zijn auto er er nog even vlug insteekt. Zo is er voor iedere locatie wel iets te zeggen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
De laadpoort aan de linkerzijde ipv de rechterzijde vind ik ook een onbegrijpelijk verkeerde keuze ivm parallel parkeren. Ik bedoel ze kunnen het weten, vroeger zat de tankdop alleen bij linksrijdende (Engelse en Japanse) auto's aan de 'verkeerde' kant, en was het al lastig om die auto's auto van energie te voorzien omdat je de slang helemaal om je auto heen moet halen en in je auto moet steken terwijl vlak achter je rug het verkeer langsraast. Je bent nu eigenlijk min of meer gedwongen om je auto tegen de rijrichting in te parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Laatst online: 10-12-2024
Of-Aaargh schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:10: Je bent nu eigenlijk min of meer gedwongen om je auto tegen de rijrichting in te parkeren.
wat je in Duitsland een boete kan opleveren! Daar mag je nl alleen parkeren in de rijrichting.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:01
fonsoy schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:31:

Als ze die kleppen nu naar boven laten scharnieren is dat probleem ook opgelost :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
Maurice- schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:58:
[...]

Om het even voor mijn jezus-figuur op te nemen. :+ Laten we niet vergeten dat zij de EV-revolutie zijn begonnen en andere fabrikanten ook gewoon de laadpoort linksachter hadden kunnen ontwerpen. Waarom zo dwars doen en ze op andere plekken installeren? Het is niet dat de brandstoftank het probleem kan zijn.

Daarnaast staat Tesla voor besparen achter de komma, logisch dus dat ze dure kabels in eerste instantie niet langer hebben gemaakt dan nodig.
Jezus heeft hier last van de Wet van de remmende voorsprong!

Het is nog steeds dezelfde wegeninfrastructuur waar dat EV voertuig op 4 wielen overheen moet gaan en waar veiligheidsmaatregelen voor nodig zijn. Als je bijvoorbeeld aan een openbare weg de auto aan het laden bent, steekt de stekker plus kabel deels uit over het fietspad bijvoorbeeld in geval van linksachter. Dat is een stuk weginrichting ding dat ze in het land van jezus niet kennen en dus geen rekening mee hebben gehouden. Dat kan je ook dwars noemen, maar vaak is dit zoals het gaat in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:24
Ik moet de eerste locatie waarbij de fietsstrook tussen de parkeerplaats/laadplek en de laadpaal ligt nog vinden.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Pagina: 1 ... 137 ... 235 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2