Nou.. net terug uit Oostenrijk met ioniq5.
Dat viel me helemaal niet tegen.
Ik zat vrij vooraan, een reis van 800km.
Ik had 1 maand een inonity abonnement genomen a 6 euro, direct op dezelfde dag opzeggen en je betaalt inderdaad maar 1 maand. Daarmee betaal je in Duitsland en Oostenrijk 49ct/kWh aan de snellader, ionity doet 350kW snelladen.
Vol geladen vertrokken
Heenweg: 3x laden, verbruik 20kW/100km, met redelijk volle accu aangekomen.
Terugweg: 2x laden, verbruik 18kW/100km, met redelijk lege accu aangekomen.
Het laden was een feest.
Ik reed beide keren op maandag, geen enkele keer gewacht en er waren steeds nog laadpunten over.
Auto had steeds in ongeveer 25minuten weer genoeg lading maar helaas….. zo snel kreeg ik de koffie met “hap” niet op.
Kortom: met een benzine auto was het geen minuut sneller geweest.
De automatische laadstop planning direct uit gezet. Steeds na wegrijden “laadstops op route” aangeklikt en dan een ionity punt gezocht waarmee ik nog ongeveer 70km range over zou houden. Dat kwam neer op runs van 3 a 3.5 uur en langer wil ik echt niet doorrijden. Tijden het rijden een beetje in de gaten gehouden of het verschil tussen “te rijden” en “range” niet teveel terug liep.
Ruim voldoende ionity palen. En sowieso elke 40 a 50km wel een tankstation met laadmogelijkheid van “een ander merk” voor als je je helemaal zou vergissen.
In Oostenrijk met de anwb Laadpas. Ruim voldoende mogelijkheden. Electrisch rijden is nog niet erg populair, laadpalen staan vrijwel allemaal vrij. AC laden is wel prijzig, meestal 69ct/kWh en na 120min een kleeftarief van 12 tot 18ct per minuut. Voor die ene keer dat ik in Oostenrijk heb moeten laden is dat geen probleem maar als Oostenrijker ga je met die prijzen werkelijk nooit publiek laden.
Ik snap alleen niet dat er bij de skilift een hele berg laadpalen staat met een kleeftarief na 120minuten.
Een mooie ervaring met dal uit naar beneden rijden. Na een half uur een verbruik van 0kWh/100km. De regeneratie op stand 3 gezet, dat rijdt het rustigst. Het maffe is dat “gas geven” dan “minder remmen” wordt. Dat rijdt erg prettig want je hoeft niet constant op de rem te drukken (i-pedal heeft natuurlijk hetzelfde maar dat gebruik ik normaal niet).
Dat betekent ook wel weer dat je bij dal in rijden op dubbel verbruik (40kWh/100km) moet rekenen want gemiddeld over heen&terug komt het natuurlijk op het “norm gebruik” uit.
[
Voor 12% gewijzigd door
Stefannn op 19-03-2024 07:06
]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV