[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 138 ... 233 Laatste
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:13
cyberdj schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:58:
[...]
Verwacht dat ik zelf van de zomer ook discussie(s) ga krijgen als ik met mijn caravan inplug bij een Fastned die de aansluitingen achter elkaar heeft. Pak ik de voorste, dan kan aan de achterste niemand staan, pak ik de achterste dan blokkeer ik de toegang tot de andere plekken of ik kom er zelf niet meer uit.
Wanneer jij met jouw caravan andere laadplekken blokkeert dan zou ik inderdaad ook verwachten dat jij gewoon afkoppelt wanneer je gaat laden. Laden zonder afkoppelen kan dan alleen wanneer het niet druk is. Niet de moeite willen nemen om af te koppelen en anderen blokkeren terwijl je het kan voorkomen vind ik persoonlijk best asociaal.
Ik ga komende zomer ook met een vouwwagen op pad. Ik verwacht ook af en toe te moeten afkoppelen. Kost even 2 minuutjes extra. Maar als het niet druk is laat ik ‘m er ook gewoon achter hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakerpip op 22-03-2024 08:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
Een paar dagen geleden meldde ik hier dat mijn Bonnet-app geen gegevens liet zien. Dus niet de laadpalen op de kaart, laadhistorie, etc.
Vanmorgen vond ik de oorzaak. Op mijn iPhone had ik de VPN op een Britse server gezet, zodat ik BBC kon kijken.
Toen ik weer een Nederlandse server koos, kwam Bonnet ook weer in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
DeGroteMuis schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:17:
@maharens Die ene plek ertussen laten is omdat bij V2 superchargers 2 stations 1 voeding deelden toch? Wel zo logisch dan om als het enigszins past niet naast elkaar te gaan staan en ook een ander te veroordelen tot 75kW traagladen. Als het goed is zou het bij V3 en V4 minder/niet uit moeten maken. Maar inderdaad, met een beetje rekening houden en ook begrip voor elkaar kom je best een eind. En als dat niet voldoende is, lekker een dikke huid hebben.
Klopt, daarom noem ik het ook 'van oudsher', oftewel V2, maar met een V3 of V4 kun je dit gedrag ook weer 'afleren' om eventueel rekening te houden met een ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik heb een Electroverse kaart, maar die werkt niet. Hij is wel zichtbaar en actief in de Electroverse app. Heeft iemand dezelfde ervaring?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:06
gewoon 2 aanslutingen, 1 links achter 1 rechts achter.. nooit gedoe of gezeur waar dan ook?

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kisik
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 20:52
Peter-036 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:43:
Ik moet de eerste locatie waarbij de fietsstrook tussen de parkeerplaats/laadplek en de laadpaal ligt nog vinden.
Ik heb ook nergens gezegd dat er een fietspad tussen de laadpaal en auto in zou lopen. Ik bedoelde zo, even afgezien of er op de stoep wel of geen paal staat, maar dan links vd auto nog een fietspad. Ook zonder fietspad is dit gevaarlijk(er) voor fietsers die er met de trapper achter kunnen blijven haken. Verkeerde kant dus ook daarom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0jw4OUpdcIP08XdplfVA_j67hY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tt4WrASItjZSdgPKMlttMagE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:32

koboy

Heb een idee voor een icon

kisik schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Jezus heeft hier last van de Wet van de remmende voorsprong!

Het is nog steeds dezelfde wegeninfrastructuur waar dat EV voertuig op 4 wielen overheen moet gaan en waar veiligheidsmaatregelen voor nodig zijn. Als je bijvoorbeeld aan een openbare weg de auto aan het laden bent, steekt de stekker plus kabel deels uit over het fietspad bijvoorbeeld in geval van linksachter. Dat is een stuk weginrichting ding dat ze in het land van jezus niet kennen en dus geen rekening mee hebben gehouden. Dat kan je ook dwars noemen, maar vaak is dit zoals het gaat in de praktijk.
Jezus heeft zelfs geen last van de remmende voorsprong. Er is in (rechts rijdend gebied) voor zo ver ik weet maar één enkele echte use case voor de laadpoort links: parkeren in een krappe garage strak langs de muur. Het is gezien het feit dat de VS rechts rijdt gewoon een gigantische ontwerpfout uit het begin waar ze nu vanwege de historische ballast mee door moeten blijven gaan

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
koboy schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:54:
[...]

Jezus heeft zelfs geen last van de remmende voorsprong. Er is in (rechts rijdend gebied) voor zo ver ik weet maar één enkele echte use case voor de laadpoort links: parkeren in een krappe garage strak langs de muur. Het is gezien het feit dat de VS rechts rijdt gewoon een gigantische ontwerpfout uit het begin waar ze nu vanwege de historische ballast mee door moeten blijven gaan
Ook bij de Supercharger in de regen is linksachter de beste plek, met 2 stappen ben je bij de laadpoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:35
maharens schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Ook bij de Supercharger in de regen is linksachter de beste plek, met 2 stappen ben je bij de laadpoort.
Maar voor de gezondheid is rechtsachter dan weer beter. Meer beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06
Nova163 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:03:
[...]

TotalEnergies E17 Gent -> Antwerpen. Ik zie niets bij de paal vermeld staan, vandaar dat ik hem niet had genoemd.

Edit: never mind, als je doorklikt op de individuele aansluiting zie je connection fee staan. Nog niet eerder gezien dat je bij Electroverse twee keer moet doorklikken om te zien dat je naast een tarief per kWh ook een tarief per minuut en een tarief per sessie betaalt.
Op 4 jan 2024 bij die paal :
0,46 cent per kWh.

Is dat toevallig Nazareth ?
Die connection fee was er toen nog niet. En ook de 1 cent per minuut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:14
@kisik My bad, met een situatie als op je foto had ik geen rekening gehouden.
Hoewel de laadkabel op die manier over het trottoir hier in Nederland hooguit gedoogd wordt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
kevertje1977 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Op 4 jan 2024 bij die paal :
0,46 cent per kWh.

Is dat toevallig Nazareth ?
Die connection fee was er toen nog niet. En ook de 1 cent per minuut niet.
Nee, Laarne, eentje verderop. Maar Nazareth is nu hetzelfde: 49 ct per kWh, 1 ct per minuut, 60 cent connection fee.

Maar met al deze extra tarieven nog steeds goedkoop :)

Overigens zag ik dat even verderop bij Kruibeke 12 (?) nieuwe laadpalen zijn gebouwd, maar nog niet in gebruik. Ik ben benieuwd, is een interessante paal voor mensen vanuit Frankrijk naar Nederland.

[ Voor 18% gewijzigd door Nova163 op 22-03-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:37
Peter-036 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:10:
@kisik My bad, met een situatie als op je foto had ik geen rekening gehouden.
Hoewel de laadkabel op die manier over het trottoir hier in Nederland hooguit gedoogd wordt.
Met een publieke laadpaal op een parallel parkeerplaats heb je hetzelfde: tenzij je tegen het verkeer in parkeert zit je aansluiting aan de straatkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
tweakerpip schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Wanneer jij met jouw caravan andere laadplekken blokkeert dan zou ik inderdaad ook verwachten dat jij gewoon afkoppelt wanneer je gaat laden. Laden zonder afkoppelen kan dan alleen wanneer het niet druk is. Niet de moeite willen nemen om af te koppelen en anderen blokkeren terwijl je het kan voorkomen vind ik persoonlijk best asociaal.
Ik ga komende zomer ook met een vouwwagen op pad. Ik verwacht ook af en toe te moeten afkoppelen. Kost even 2 minuutjes extra. Maar als het niet druk is laat ik ‘m er ook gewoon achter hoor.
Het gaat mij meer om de infrastructuur waar niet over nagedacht is. Ik heb geen moeite met afkoppelen, echter een caravan aan en afkoppelen is net iets tijdsintensiever dan een vouwwagen. Iedere 150 km caravan afkoppelen is geen feest. Waarschijnlijk ontkom ik ook niet aan een stukje spookrijden, caravan ergens achteraan op de parking zetten en dan weer terug richting lader. Ik typeer mezelf als best wel sociaal als het om het opladen van mijn auto gaat, zo zet ik altijd een alarm als de auto klaar is met laden aan de publieke paal en haal ik hem direct weg. Of ik iedere 2 uur de caravan ga afkoppelen komende zomer weet ik nog niet. Wil toch wel zo’n 600km rijden op een dag, dat zou betekenen zo’n 3x extra aan en afkoppelen, iemand naast de caravan zetten, disseslot erop etc etc

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
4v4t4r schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:31:
gewoon 2 aanslutingen, 1 links achter 1 rechts achter.. nooit gedoe of gezeur waar dan ook?
Ja. Vreemd dat ze dat bij een vloeibare brandstof auto nooit bedacht hebben toch? Had je niet meer op dat pijltje hoeven letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
janne_nl schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Ja. Vreemd dat ze dat bij een vloeibare brandstof auto nooit bedacht hebben toch? Had je niet meer op dat pijltje hoeven letten.
Audi heeft de AC laadaansluiting aan beide kanten (bij sommige modellen althans), dat is het beste van beide werelden.

En ja, Tesla moet zijn laadpalen aanpassen zodat je geen 2 plaatsen moet inpalmen en ik dacht dat het opgelost was met de V4 palen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
janne_nl schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:28:
[...]

ja stom eigenlijk, ik probeerde ook altijd mn auto te tanken op de openbare weg terwijl ik geparkeerd stond..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:51
interessant artikel

Medio april wordt de nieuwe Europese wetgeving van kracht die het opladen aan laadpalen een stuk transparanter moet maken. Wat verandert er allemaal? We lijsten de belangrijkste nieuwigheden op

https://www.tijd.be/netto...ansparanter/10534407.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:37
Helaas, 'Dit artikel is alleen voor Abonnees.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
DeGroteMuis schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:29:
nee hoor
mits en tenzij

[ Voor 3% gewijzigd door boyette op 22-03-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:27
*knip* betaalmuren omzeilen doen we niet.

[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 22-03-2024 17:10 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
je kan beperkt aantal artikelen lezen op de tijd als je er geen misbruik van maakt anders moet je betalen

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 22-03-2024 17:11 . Reden: quote het dan ook niet ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
*knip*

[ Voor 101% gewijzigd door twain4me op 22-03-2024 17:12 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
*knip* offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 22-03-2024 17:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 22-03-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
DeGroteMuis schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:29:
Of je leest dit artikel van Autovisie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Grappig dat ze wat AFIR dingen op een rijtje hebben gezet zoals de betaalterminals bij nieuw geplaatste snelladers.

Het meeste is hier al voorbij gekomen maar voor veel Belgen is het nog relatief nieuw.

Wat ik vooral interessant vind wat er gaat veranderen is het verbod op prijsdiscriminatie door CPO's bij het bepalen van de roaming tarieven. Een CPO mag dus niet zomaar MSP 'A' twee keer zoveel in rekening brengen dan MSP 'B' puur omdat het een andere MSP is. Kleine (transactiekosten achtige) verschillen mag nog wel mits redelijkerwijs verdedigbaar, maar compleet andere tarieven mogen dus niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Hachy op 22-03-2024 19:53 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

cyberdj schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:58:
[...]

In Frankrijk ook al een Tesla laadplek gehad waar de palen naast de parkeerplekken staan in plaats van achter de parkeerplek. Dan kun je het voertuig andersom neerzetten (je staat dan wel een stukje uit het vak, maar beter dan 2 plekken bezet te houden. Heb ook wel een Enyaq gezien die naar een andere stall ging (laatste plekje aan de zijkant) toen die vrij kwam (in overleg met een wachtende Tesla). Hierdoor kwamen er 2 stalls vrij en was iedereen happy!

Verwacht dat ik zelf van de zomer ook discussie(s) ga krijgen als ik met mijn caravan inplug bij een Fastned die de aansluitingen achter elkaar heeft. Pak ik de voorste, dan kan aan de achterste niemand staan, pak ik de achterste dan blokkeer ik de toegang tot de andere plekken of ik kom er zelf niet meer uit. Bij Tesla laden gaat hem waarschijnlijk helemaal niet worden met de caravan. Dan moet ik afkoppelen en de ervaring tot nu toe met de Tesla superchargers in Frankrijk is dat het vaak ook bij grote winkelcentra ligt waar het zonder caravan al krap aan is (of hoogte beperking van 2.20m). Elektrisch rijden is leuk, maar er is niet overal over nagedacht. Persoonlijk begrijp ik ook niet waarom Shell bij hun pompstations de ieiwe laders zo neer zet dat laden met een aanhanger (zonder af te koppelen) niet mogelijk is. Laatst zag ik wel een Shell waar de laadpaal in plaats van een tankzuil was gekomen. Dit was echter de voorste plek, midden voor de shop. Met caravan/ grote aanhanger ook niet echt praktisch (je bezet dan de achterste dinosap pomp als je er überhaupt al in komt).
EV + Caravan: Jeremy Clarkson van Topgear had hier een leuke aflevering over kunnen maken. ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Ronald Tameling (The huge car guy) heeft er een Youtubefilmpje over:
YouTube: CARAVAN vs VOUWWAGEN achter je EV: dit scheelt het! | Range Test met...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeizer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 22:18
Ik zoek al een tijd naar een goede laadpas voor het Equans netwerk in Amsterdam. Heb het topic doorzocht en ook laadpastoptien, maar kom er niet uit.
Tot 1 maart maakte ik gebruik van Elbizz die netjes het tarief van Equans doorgaven met een opslag van 5 eurocent. Dit was kennelijk iets te schappelijk want het bedrijf rekent sindsdien forse startkosten.
In dit forum wordt de charge app veel genoemd. Deze heeft echter als nadeel dat hij telefoongebonden is, als je (zoals wij) liever een kaart of druppel gebruiken aan de autosleutel, is het geen handige oplossing.
Kent iemand een pas die het beste past bij Equans?
NB: Equans geeft zelf geen laadpassen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barnas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:42
dekeizer schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:41:
Ik zoek al een tijd naar een goede laadpas voor het Equans netwerk in Amsterdam. Heb het topic doorzocht en ook laadpastoptien, maar kom er niet uit.
Tot 1 maart maakte ik gebruik van Elbizz die netjes het tarief van Equans doorgaven met een opslag van 5 eurocent. Dit was kennelijk iets te schappelijk want het bedrijf rekent sindsdien forse startkosten.
In dit forum wordt de charge app veel genoemd. Deze heeft echter als nadeel dat hij telefoongebonden is, als je (zoals wij) liever een kaart of druppel gebruiken aan de autosleutel, is het geen handige oplossing.
Ik heb een druppel van e-Flux (Road), daarmee betaal ik 31ct per kWh en een starttarief van 32ct.
https://e-flux.io/producten/laadpassen/#Abonnementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 18:31
Check de Tab app en bij een abbo van 2,50 pm krijg je een druppel. Zelf vind ik de app erg functioneel.

E-Flux ben ik mee gestopt, is iets duurder.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeizer
Brotuck schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Check de Tab app en bij een abbo van 2,50 pm krijg je een druppel. Zelf vind ik de app erg functioneel.

Dat lijkt idd de oplossing. Mooie app ook.
Klopt het dat bij het abonnement hij de werkelijke laadtarieven in rekening brengt? In de app lijkt het daar wel op maar kan het niet precies vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
dekeizer schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Dat lijkt idd de oplossing. Mooie app ook.
Klopt het dat bij het abonnement hij de werkelijke laadtarieven in rekening brengt? In de app lijkt het daar wel op maar kan het niet precies vinden.
Dat klopt het is CPO tarief en je krijgt ook een mooie voortgang te zien inclusief kosten tijdens laden

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:15
Brotuck schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:20:

Tab? Zegt mij even niets, zoektocht in play store brengt me veelal 'guitar tabs'-apps. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Zjanzjak schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:59:
[...]

Tab? Zegt mij even niets, zoektocht in play store brengt me veelal 'guitar tabs'-apps. :?
Tap met een P dus, soms denk ik sneller dan ik tik en maak ik een typo

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-07 19:07
Ikzelf heb een laadpas van Engie maar dat is overgenomen door 50five. Je daar eens kunnen kijken. Rekeningen lopen via Equans.

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Wilde vandaag laden bij Fastned de Veenen. Alle stalls bezet op de 50 kW na.
Bezet… nou een grote DHL bus, die 2 plekken in beslag nam.

Ben doorgereden naar de Buunderkamp en had die ruimte. Overigens daar even later ook alle stalls vol. Ik kan me voorstellen, dat ik mensen die 2 plekken innemen niet zo lief vind op vakantie deze zomer…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekeizer
Brotuck schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:50:
[...]

Dat klopt het is CPO tarief en je krijgt ook een mooie voortgang te zien inclusief kosten tijdens laden
Heb het abbo genomen en krijg over enkele dagen de druppel. Benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
dekeizer schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Heb het abbo genomen en krijg over enkele dagen de druppel. Benieuwd.
Gebruik de app best vaak omdat je de absurde prijsverschillen in de omgeving goed kan zien. En de reactietijden van de service is altijd goed geweest bij mij. Ze zitten ook op tweakers trouwens. @tapelectric

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:38

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Maurice- schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:58:
[...]

Om het even voor mijn jezus-figuur op te nemen. :+ Laten we niet vergeten dat zij de EV-revolutie zijn begonnen en andere fabrikanten ook gewoon de laadpoort linksachter hadden kunnen ontwerpen. Waarom zo dwars doen en ze op andere plekken installeren? Het is niet dat de brandstoftank het probleem kan zijn.

Daarnaast staat Tesla voor besparen achter de komma, logisch dus dat ze dure kabels in eerste instantie niet langer hebben gemaakt dan nodig.
Als ik AC wil laden langs de openbare weg is rechts de meest logische keuze omdat men vaker aan de rechterkant parkeert en de rechterkant voor de laadpoort dan logisch is imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geforce660
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09-2024
Iemand bekend met EV Company en hun laadpassen/backoffice systeem? Werken precies samen met LMS?
Tevreden of niet tevreden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
niki_lauda schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:37:
[...]

Als ik AC wil laden langs de openbare weg is rechts de meest logische keuze omdat men vaker aan de rechterkant parkeert en de rechterkant voor de laadpoort dan logisch is imo
En daar denken ze in Engeland dan weer heel anders over :)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:46
Geforce660 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:45:
Iemand bekend met EV Company en hun laadpassen/backoffice systeem? Werken precies samen met LMS?
Tevreden of niet tevreden van?
Gebruik zo nu en dan hun pasje bij de Allego/Smoov laadpaal in de straat. Werkt altijd en zonder gezeur i.t.t. de Smoov app. Ze maken inderdaad gebruik van LMS backoffice.
Opslag op de CPO tarieven zijn schappelijk, eind van de maand een rekening. Tevreden gebruiker dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Stond vanavond bij een Shell Recharge 275 kW.
(Tilburg)

Kabel erin. Autoriseren. Maar niks laden , twee pogingen gedaan. 🙈
Weet niet wat ik fout doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Azqi schreef op zondag 24 maart 2024 @ 01:31:
Stond vanavond bij een Shell Recharge 275 kW.
(Tilburg)

Kabel erin. Autoriseren. Maar niks laden , twee pogingen gedaan. 🙈
Weet niet wat ik fout doe.
hoe authoriseren?
welke laadpasaanbieder?

kan je het volledige verhaal vertellen anders wordt het een behoorlijk groot giswerk..

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 24-03-2024 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 12:36
Iemand wel eens naar Vlieland of Terschelling geweest en de auto op de parkeerplaats waddentermjnal gezet? Er zouden 50 oplaadplekken moeten zijn, maar wat ze kosten en of je dan de hele week je auto kunt laten staan (lijkt me niet en zou je het zelf willen), is niet bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Desnoods via Electroverse, dan zit er zo te zien geen toeslag op.
Equans zelf via de app 0,3177 per kWh
Via electroverse 0,31 zo te zien. Ik zal het vandaag eens proberen , wellicht is dat ook 0,3177 of het is dus zelfs goedkoper :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0sJR8cOfXQlGpUEO-VWf271kMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISBKRloknsB8e7HT6AOfmMkf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:53
keko12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:23:
Iemand wel eens naar Vlieland of Terschelling geweest en de auto op de parkeerplaats waddentermjnal gezet? Er zouden 50 oplaadplekken moeten zijn, maar wat ze kosten en of je dan de hele week je auto kunt laten staan (lijkt me niet en zou je het zelf willen), is niet bekend
Dat heet skieppedykje 1 (langparkeren) en het zijn bluemarble charging palen, als dat is wat je bedoelt?
Me mattie had daar geladen met Shell voor 53 cent/kwh..

[ Voor 8% gewijzigd door yannienl op 24-03-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
yannienl schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:58:
[...]

Dat heet skieppedykje 1 (langparkeren) en het zijn bluemarble charging palen, als dat is wat je bedoelt?
Me mattie had daar geladen met Shell voor 53 cent/kwh..
Thnx! Maar kun je hem dan ook een week laten staan? Want ik ben t.z.t. een week weg. Normaal is dat nogal lomp en niet de bedoeling…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
keko12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:23:
Kom je daar helemaal leeg aan dan? En is het dus nodig dat je daar laadt?
Ik zou verwachten dat die palen voor mensen zijn die een dagje naar het eiland gaan, dus dan is een week een laadplaats bezetten niet heel sociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
keko12 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Thnx! Maar kun je hem dan ook een week laten staan? Want ik ben t.z.t. een week weg. Normaal is dat nogal lomp en niet de bedoeling…
Waarom moet je daar ter plekke laden? Voor een overtocht naar de eilanden moet je toch wel op tijd aanwezig zijn lijkt mij ivm verkeer. Die wachttijd kun je dan mooi benutten om kort voor Harlingen even een snellader te bezoeken. Sla je twee vliegen in 1 klap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lang parkeren impliceert ook dat je lang kunt laden.

Op Schiphol zet je hem ook aan de laadpaal bij langparkeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Laatst online: 18-09 23:11
Wolly schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:20:
Lang parkeren impliceert ook dat je lang kunt laden.

Op Schiphol zet je hem ook aan de laadpaal bij langparkeren.
Als je de laadetiquette hanteert die hier vaak genoemd word is het de bedoeling dat je na 1 dag vakantie even terugvliegt om je auto van de laadpaal te halen en te verzetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

boyette schreef op zondag 24 maart 2024 @ 01:37:
[...]

hoe authoriseren?
welke laadpasaanbieder?

kan je het volledige verhaal vertellen anders wordt het een behoorlijk groot giswerk..
Autoriseren met een druppel van Travelcard. Dat ging ook goed. Op de Recharge paal krijg je dan groene vinkjes bij iconen naast elkaar te zien. Icoon aansluiten groen en icoon autoriseren een groen vinkje)

De paal las mijn accupercentage ook netjes uit. Alleen er werd niet geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Laatst online: 12-09 13:12
BoerFrits schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Als je de laadetiquette hanteert die hier vaak genoemd word is het de bedoeling dat je na 1 dag vakantie even terugvliegt om je auto van de laadpaal te halen en te verzetten :+
Dat is niet wat op de langparkeren site van schiphol staat. Vooralsnog staat daar dat als er een paal vrij is je geluk hebt. Schiphol kan dan ook met relatief weinig vermogen heel veel palen beschikbaar stellen. De meeste zullen immers niet laden.

Bij de Valet parking kan het personeel zorgen dat je auto vol is bij terugkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keko12
Peter-036 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Kom je daar helemaal leeg aan dan? En is het dus nodig dat je daar laadt?
Ik zou verwachten dat die palen voor mensen zijn die een dagje naar het eiland gaan, dus dan is een week een laadplaats bezetten niet heel sociaal.
Vandaar mijn vraag. Maar het is een parkeerplaats voor lang parkeren, dus ik was wel benieuwd naar het hoe en wat.
Maar de oplossing van PeterZon lijkt me het meest logisch en handig. Je bent te vroeg, dus mooi moment om dan even in de buurt te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
voor diegenen die nog een goedkope fulli khiwi pas zoeken

https://www.groupon.nl/deals/elektrische-oplaadkaart-fulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
Wat is het voordeel van die kaart? Ik kon de door Groupon beweerde van/voor prijs van 19 euro niet vinden op de site van Fulli, wel een van 9,90 en een van 24 euro. Groupon kennende zal het wel die van 9,90 zijn. Maar dan moet je eerst betalen voor een kaart, en betaal je alsnog ook nog maar liefst 70 ct. voor elke kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik kom zelf zelden in .fr, maar volgens laadpastop10:

Verschillende tarieven op verschillende Franse netwerken. Bij de gratis aanbieders zoals bij Ikea en Auchan betaal je alléén €0,70 per sessie; maar bij bijvoorbeeld SDE09 aan de Cotê d'Azur berekenen ze €0,44 per kWh + €0,70 voor de sessie.

70ct startkosten + CPE tarief dus blijkbaar

Mar ik denk dat je die met andere passen of gewoon pinnen/creditcard ook wel haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Of-Aaargh schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Wat is het voordeel van die kaart? Ik kon de door Groupon beweerde van/voor prijs van 19 euro niet vinden op de site van Fulli, wel een van 9,90 en een van 24 euro. Groupon kennende zal het wel die van 9,90 zijn. Maar dan moet je eerst betalen voor een kaart, en betaal je alsnog ook nog maar liefst 70 ct. voor elke kWh?
het is een alternatief.. geen idee wanneer je daar voordeel aan hebt.. khiwi was een tijd wel in trek.. zon periode kan altijd weer aanbreken.. je mag verwachten dat in de toekomst wanneer laadpasaanbieders groeien ze hier en daar wel deatjes sluiten met bepaalde Cpos.. dus je weet maar nooit

het is altijd goed om een aantal pasjes op zak te hebben
zeker als je op veel exotische plekken komt.. dan kan je altijd laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 19:33
Het valt mij de laatste twee weken op dat de laadpaal bij ons in de buurt "maar" 6.9 kW levert; vroeger was dat 11 kW. Is er sprake van een storing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNNhIUdA1weSuSw7xY9PxHJJ6h4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQktwKn0fyFdsbAMUTwaaiMz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Goeie vraag. Wat zei LMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ynnoz schreef op maandag 25 maart 2024 @ 00:38:
Het valt mij de laatste twee weken op dat de laadpaal bij ons in de buurt "maar" 6.9 kW levert; vroeger was dat 11 kW. Is er sprake van een storing?

[Afbeelding]
is dit ook daadwerkelijk zo of alleen zo weergegeven in je app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
boyette schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:38:
[...]

is dit ook daadwerkelijk zo of alleen zo weergegeven in je app?
Zo te zien ook in de Tesla app. Heb het aangemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Of-Aaargh schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:10:
Wat is het voordeel van die kaart?
Ik zie sowieso een voordeel voor Leiden, daar betaal je kennelijk met die Kiwhi Fulli pas €0,42/kWh. Ook kan ik laadpaaltjes in Utrecht vinden voor €0,336. Dat is echt goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Mn vrouw gebruikt nu een shell laadpas om haar auto te laden, maar wat ik zo lees helemaal niet zo interessant meer ivm plak tarief. Ze heeft een laadpas van 50Five nu (zuid holland laadpas) maar daar zijn de tarieven ook van gestegen, maar volgens mij geen plaktarief?

Ze heeft een dacia spring, kan niet snelladen en laad eigenlijk alleen in de randstad. Wat is voor haar dan een gunstige pas?

Ze is niet iemand die steeds een andere app gebruikt, of een ander pasje gaat aanvragen. Zo veel laad ze niet - het is dus een afweging van gemak en prijs :)

[ Voor 16% gewijzigd door 4v4t4r op 25-03-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
TucanoItaly schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Ik zie sowieso een voordeel voor Leiden, daar betaal je kennelijk met die Kiwhi Fulli pas €0,42/kWh. Ook kan ik laadpaaltjes in Utrecht vinden voor €0,336. Dat is echt goedkoop.
misschien wel handig zon pasje via groupon dan
ben blij dat het voor iemand een voordeel oplevert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland_otto
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 18:29
Hi allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij kort helpen, kom er niet helemaal uit. Ik rij nu een Tesla Model Y (zakelijke leaseauto). Nu switch ik van werkgever en heb ik per 1 mei een Lynk & Co 01 gekocht. Nu heb ik een thuislader (Alfen), maar welke laadpas kan ik dan het beste nemen? Auto zal voornamelijk korte stukken rijden dus het meeste op de hybride batterij (range ong 60km) waarbij ik denk ik niet meer dan 10x per maand de pas zal gebruiken.

Wie zouden jullie dan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
4v4t4r schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:42:
Mn vrouw gebruikt nu een shell laadpas om haar auto te laden, maar wat ik zo lees helemaal niet zo interessant meer ivm plak tarief. Ze heeft een laadpas van 50Five nu (zuid holland laadpas) maar daar zijn de tarieven ook van gestegen, maar volgens mij geen plaktarief?

Ze heeft een dacia spring, kan niet snelladen en laad eigenlijk alleen in de randstad. Wat is voor haar dan een gunstige pas?

Ze is niet iemand die steeds een andere app gebruikt, of een ander pasje gaat aanvragen. Zo veel laad ze niet - het is dus een afweging van gemak en prijs :)
Kleeftarief geldt alleen voor E-Flux (Road) en EVBox. Laadt ze daar dan regelmatig?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Laatst online: 04-09 07:09
roland_otto schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:18:
Hi allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij kort helpen, kom er niet helemaal uit. Ik rij nu een Tesla Model Y (zakelijke leaseauto). Nu switch ik van werkgever en heb ik per 1 mei een Lynk & Co 01 gekocht. Nu heb ik een thuislader (Alfen), maar welke laadpas kan ik dan het beste nemen? Auto zal voornamelijk korte stukken rijden dus het meeste op de hybride batterij (range ong 60km) waarbij ik denk ik niet meer dan 10x per maand de pas zal gebruiken.

Wie zouden jullie dan kiezen?
Bij welke laadpaal ga je die 10 keer laden? Regio speelt een rol bij AC laden. Sommige laadpasproviders zijn goedkoop bij specifieke laadpaalexploitanten. Andere kunnen weer duur zijn. Vaak is er een maandbedrag, starttarief per sessie en vaak ook een kleeftarief (paal bezet houden). Het advies is ook om een extra pas ernaast te nemen die algemeen en internationaal geaccepteerd is zonder een maandbedrag. Met een hybride zal geen maandbedrag waarschiijk de voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
pmiddeld schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:47:
[...]

Kleeftarief geldt alleen voor E-Flux (Road) en EVBox. Laadt ze daar dan regelmatig?
Zo te zien EQUANS palen hier voornamelijk volgens Chargemap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:05
kleef tarief geeft toch niet, we willen toch helemaal niet kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
murky123 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:22:
kleef tarief geeft toch niet, we willen toch helemaal niet kleven.
wel als dat snachts ook geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland_otto
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 18:29
Gecko123 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Bij welke laadpaal ga je die 10 keer laden? Regio speelt een rol bij AC laden. Sommige laadpasproviders zijn goedkoop bij specifieke laadpaalexploitanten. Andere kunnen weer duur zijn. Vaak is er een maandbedrag, starttarief per sessie en vaak ook een kleeftarief (paal bezet houden). Het advies is ook om een extra pas ernaast te nemen die algemeen en internationaal geaccepteerd is zonder een maandbedrag. Met een hybride zal geen maandbedrag waarschiijk de voorkeur hebben.
Ik bedoelde met 10 keer per maand laden via de thuislader (Alfen). Ik zal hoogstwaarschijnlijk bijna nooit een publieke lader pakken, hoogstens 1/2 x per jaar op vakantie.

Wat zou je dan adviseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

roland_otto schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:59:
[...]

Ik bedoelde met 10 keer per maand laden via de thuislader (Alfen). Ik zal hoogstwaarschijnlijk bijna nooit een publieke lader pakken, hoogstens 1/2 x per jaar op vakantie.

Wat zou je dan adviseren?
Ik zou even contact opnemen met de installateur/leverancier van de laadpaal die je thuis hebt hangen. Die kunnen je hier beter in adviseren dan wij, aangezien we niet weten aan welke backend de paal hangt, hoe eventuele facturatie verloopt etc. Je wilt een pas die eigenlijk de hele backend passeert omdat je gewoon je eigen stroom gaat gebruiken en die waarschijnlijk niet wilt doorbelasten aan je nieuwe baas (anders had je geen auto gekocht...).

Mocht je hulp nodig hebben bij het contact, kun je beter je probleem nog een keer voorleggen in het thuisladen forum :)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:20
koboy schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:42:
[...]

Ik zou even contact opnemen met de installateur/leverancier van de laadpaal die je thuis hebt hangen. Die kunnen je hier beter in adviseren dan wij, aangezien we niet weten aan welke backend de paal hangt, hoe eventuele facturatie verloopt etc. Je wilt een pas die eigenlijk de hele backend passeert omdat je gewoon je eigen stroom gaat gebruiken en die waarschijnlijk niet wilt doorbelasten aan je nieuwe baas (anders had je geen auto gekocht...).

Mocht je hulp nodig hebben bij het contact, kun je beter je probleem nog een keer voorleggen in het thuisladen forum :)
@roland_otto
Klopt!
Wat je eigenlijk wilt is dat ze de paal gewoon "van hun service afhalen", want daar betaal je waarschijnlijk een bedrag per maand voor. Een paal is niks anders dan een intelligent relais dat de spanning op je auto kan zetten. Als het je eigen auto is en je hebt geen heel exacte facturen nodig dan werkt dat prima als "domme paal".

(de moderne wereld is een beetje doorgeslagen mbt abonnementen. Dit is echt te gek voor woorden, zo'n paal doet niks anders dan de auto verbinden met je eigen meterkast. De charger zit notabene in de auto. En hij houdt dan bij hoeveel stroom er geleverd is en via een clioud platform maken ze daar een mooie facturatie van. Erg snel verdiend om daar een tientje per maand voor te vragen)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Heb even hier in de wijk in Leiderdorp op de Fulli kaart gekeken:
Allego 0,5652/kWh +0,25/h
Park&Charge 0,66/kWh

Wat voor paal was dat in Leiden? Ik heb er daar ook een paar gekeken, en zie daar dezelfde tarieven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 08:38
Ik werk nu aan een elektrische bus/camper. Hierbij zou ik wel snelladen willen, maar dat is weer een hoofdstuk apart met kosten van dien. Dat wil ik later bekijken.

Het is relatief weinig moeite om AC 43kW (of eigenlijk 40kW) laden te maken.
Er is al veel aanwezig aan AC laders in de bus, tegen geringe meerkosten kan ik dus wel 40kW laden maken.

AC 43kW laders is natuurlijk iets wat niet meer geplaatst wordt, en uiteindelijk wel weg zal gaan.
Maar het valt me op dat er flink wat van die laders zijn.
Het is niet handig om echt lange afstanden daarop te doen, maar voor trips tot 500/600km vanaf huis, scheelt het wel.
Ik hoop dat de bus straks 250km haalt of met lekker rustig toeren 300km. Dit alles in de gunstigste omstandigheden die je maar kan bedenken.

De vraag is even wat de praktijk is, of ze wel werken. Ik heb toch wel eens gezien (met m'n gewone EV die DC snellaad) dat zo'n 43kW lader dan eventjes niet werkte.

Dus ja, 43kW AC laden is uitstervend ras, maar het zou toch wel makkelijk zijn als ik in 2 uur die bus weer vol op. Dan kunnen er wat roadtrips gedaan worden, als je de tijd hebt.

Het heeft echter geen zin als blijkt dat ze de helft van de tijd niet werken. Dan hou ik het lekker bij 22kW laden.
Of 2x 22kW laden, kan ook nog, twee palen in beslag nemen :o die dan vervolgens gaan loadbalancen naar beneden :+
Uiteindelijk wil ik er wel snelladen op, maar dat is voor de toekomst.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 25-03-2024 18:00 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Nu online
[...]

Waar zie jij die prijs van 42ct/kWh? Ik heb op de Fulli website (https://www.fulli.com/nl/kaart-elektrische-laadstations) willekeurig een aantal laadpalen in Leiden aangeklikt, maar daar betaal je met Fulli overal ruim 56ct/kWh, plus 25ct/uur connectietarief. Dan is Electroverse goedkoper, met 52ct/kWh. In Utrecht varieert het tussen 42ct en 80ct/kWh. Maar goed, Vattenfall zelf rekent daar ook 42 cent.
[edit: sorry voor verdubbeling]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

koboy schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:53:
Wat voor paal was dat in Leiden? Ik heb er daar ook een paar gekeken, en zie daar dezelfde tarieven....
Ik snap het al... mijn vorige bericht ging over een paaltje op een bedrijfsterrein. Ik heb maar een paar paaltjes andere gevonden met dergelijke lagere tarieven. Ik vermoed dat die ook op privé terrein staan. Balen, ik had gehoopt echt dat het meer voorkomend was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ezw2C1xwzSM4bGfjCRDSn37RDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4vxP6l28R4qnhqkW97v6aAGF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jc6iyEcwUnyRiDVY1u4cDAqW6h0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ttBQsMy7A0oT0w7vVyoErCq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 25-03-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:19
!null schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:57:
Ik werk nu aan een elektrische bus/camper. Hierbij zou ik wel snelladen willen, maar dat is weer een hoofdstuk apart met kosten van dien. Dat wil ik later bekijken.

Het is relatief weinig moeite om AC 43kW (of eigenlijk 40kW) laden te maken.
Er is al veel aanwezig aan AC laders in de bus, tegen geringe meerkosten kan ik dus wel 40kW laden maken.

AC 43kW laders is natuurlijk iets wat niet meer geplaatst wordt, en uiteindelijk wel weg zal gaan.
Maar het valt me op dat er flink wat van die laders zijn.
Het is niet handig om echt lange afstanden daarop te doen, maar voor trips tot 500/600km vanaf huis, scheelt het wel.
Ik hoop dat de bus straks 250km haalt of met lekker rustig toeren 300km. Dit alles in de gunstigste omstandigheden die je maar kan bedenken.

De vraag is even wat de praktijk is, of ze wel werken. Ik heb toch wel eens gezien (met m'n gewone EV die DC snellaad) dat zo'n 43kW lader dan eventjes niet werkte.

Dus ja, 43kW AC laden is uitstervend ras, maar het zou toch wel makkelijk zijn als ik in 2 uur die bus weer vol op. Dan kunnen er wat roadtrips gedaan worden, als je de tijd hebt.

Het heeft echter geen zin als blijkt dat ze de helft van de tijd niet werken. Dan hou ik het lekker bij 22kW laden.
Of 2x 22kW laden, kan ook nog, twee palen in beslag nemen :o die dan vervolgens gaan loadbalancen naar beneden :+
Uiteindelijk wil ik er wel snelladen op, maar dat is voor de toekomst.
Ik rijd nog wel eens met mijn Zoe (de versie met AC snelladen) naar vrienden elders in het land, dat vergt wel goede planning, want zoals je al zegt AC snelladers verdwijnen rap. Ik heb ook wel regelmatig dat er 1tje het niet doet, of de combi paal door een andere auto bezet wordt gehouden en het laden gewoon niet wil starten. Het is ook lastig in apps de juiste paal te selecteren, vaak kan je snelladen kiezen ofzo maar dan is het al meer kW dan 43. Het beste werkt voor mij nog altijd Fastned. In de app kan je goed aangeven hoe snel je kan laden of wat voor auto je hebt, dan krijg je vanzelf te zien waar je terecht kan. En tot nu toe werken de palen ALTIJD.
Maar ook daar verdwijnen ze best vlot, iedere keer dat er een nieuwe snelle paal bijkomt sneuvelt deze oude combi.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik toch toekomst gericht bouwen, zonde van alle moeite als je over een paar jaar niet meer kan laden.
Behalve als je vaak naar Frankrijk op vakantie gaat, daar blijven de oldskool palen nog wel wat jaren bestaan. Verplicht overheids beleid.

Foto van je electro camper? Hoe groot is je accupack?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Impstoker Het betreft "gewoon" een Mercedes Sprinter, 6 meter versie met 9 persoons indeling. Al omgebouwd door een Duits bedrijf en kapot, nu ben ik hem aan het fixen.
Ik stop er nu 80kWh in (van een BMW IX3) en dat kan ik dan blijven uitbreiden tot 120kWh afhankelijk van gewicht)
Hij zal vooral gebruikt worden onder gunstige omstandigheden, geen lange ritten in de winter.

43kW AC laden gaat natuurlijk alleen maar minder worden. Maar inderdaad, zuidwaards is het er nog wel veel.

Er zitten nu al 20kW aan AC laders in, die moet ik nog aan de praat krijgen.
Maar om te kunnen inductie koken en oventje enzo, wil ik toch stroom pakken van de hoog voltage accu, en dan beland je automatisch met krachtige 3 fase omvormers.
Die omvormer wil ik dan (ook) gebruiken om te kunnen laden, want dat kan hij ook. Dat heb ik sneller aan de praat dan de al aanwezige laders.

Met een beetje meer kosten heb ik dat ook op 20 a 22kW.
Met wat meer tijd krijg ik die oude ook weer aan de praat en dan heb ik 40kW potentieel.
Dus daar kan ik dan 2x 22kW laadpalen mee bezetten (lekker asociaal, maar je hebt het over paar keer jaar) of 1x40kW.
Of ik verkoop die oude laders, en blijf over met 1x20kW laden.

Snelladen kan gemaakt worden, maar voor toekomstbestendige oplossing voor dit soort DIY spul, zal ik waarschijnlijk wel iets moeten afnemen van 2 a 3K kosten, want ik wil dat het tot 800 volt werkt (voor als ik uitbreidt)
Helaas is CCS wat ingewikkelder, Chademo is een stuk goedkoper wat dat betreft.
Maar ik stel dat bewust allemaal uit, die investering in tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Met zo'n enorme batterij had ik er 1x een 20kW OBC ingezet. In twee uurtjes van 30 naar 80% dat is toch prima te doen en ook te combineren met van alles en nog wat. (overnachting, bezoek aan een museum etc).

Je kunt dan thuis en overnight tot 100% laden, gewoon met 1 laadkabel en socket.In het buitenland zijn publieke palen heel vaak 22kW dus daar kom je over de Europese wegen heel ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Hachy De OBCs zitten er al in, zelfs watergekoelde en al. Ik moet ze alleen op de CAN bus aan gaan sturen, en laadpoort controller erbij. Is wel te overzien, een van de vele taken op de todo lijst.

Echter gaan de OBCs niks leveren, daar kan ik niet op koken :+

Dus ik ga toch wel een zonne hybride omvormer erop zetten, want dan kan je ineens zoveel meer.
Als de camper thuis staat is het een gigantische V2H setup geworden (AC gekoppeld)
En ik kan hem verhuren als aggregaat.
Daarnaast kan ik nog een berg zonnepanelen meenemen en die op een zonnige plek uitstallen om te laden (is niet het doel, maar je krijgt er meteen een 10 of 20kW zonnepaneel bij)

Het begint een beetje bij de 10kW en voor 600 euro meer heb je in hetzelfde gewicht en formaat 20kW. Dus ja, verder is het allemaal dezelfde moeite.

Door de hybride omvormer in te zetten met een simpele connector die zorgt dat de EVSE spanning geeft (CP en PP), heb je in no-time dus ook een OBC gemaakt. Om dat later allemaal netter en slimmer te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Afgelopen week even geladen met Electroverse bij een Equans paal.
Equans rekent in Amsterdam per kWh : 0,3177
Electroverse zegt dat het 0,31 rekent maar de factuur klopt niet :

55.58 kWh geladen voor 0,31 = volgens Electroverse 17,34.
Dat zou volgens mij 17,2298 moeten zijn.

In ieder geval wel iets goedkoper dan met de Equans app. Dus voor jou zou Electroverse wel een goede oplossing zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSLpjGzKwIYuQ9sZReNSjGnPcp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NpzepZy2gOlrgXptUcv6SOgX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:39
kevertje1977 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:08:
[...]

Afgelopen week even geladen met Electroverse bij een Equans paal.
Equans rekent in Amsterdam per kWh : 0,3177
Electroverse zegt dat het 0,31 rekent maar de factuur klopt niet :

55.58 kWh geladen voor 0,31 = volgens Electroverse 17,34.
Dat zou volgens mij 17,2298 moeten zijn.

In ieder geval wel iets goedkoper dan met de Equans app. Dus voor jou zou Electroverse wel een goede oplossing zijn.

[Afbeelding]
Dit lijkt op 20% BTW?
2,89 / 14,45 = 0,2

Door zelf te pielen met de verhoudingen en 21% BTW kom ik ook niet op het juiste bedrag uit trouwens.
Maar prima prijs verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
schumacher schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Dit lijkt op 20% BTW?
2,89 / 14,45 = 0,2

Door zelf te pielen met de verhoudingen en 21% BTW kom ik ook niet op het juiste bedrag uit trouwens.
Maar prima prijs verder :)
Ze ronden volgens mij af op hele kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:02

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Ford and Allego Partner to Electrify European Dealership Network with Ultra-Fast Charging

https://ir.allego.eu/even...trify-european-dealership

Afbeeldingslocatie: https://mms.businesswire.com/media/20240326001015/en/2079419/4/2024_FORD_ALLEGO_716.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Miesjh op 26-03-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Miesjh schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:42:
Ford and Allego Partner to Electrify European Dealership Network with Ultra-Fast Charging

https://ir.allego.eu/even...trify-european-dealership

[Afbeelding]
Begrijp ik goed dat dit alleen voor Ford klanten toegankelijk zal zijn? Dan lijkt het me lastig terug te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Nova163 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:22:
[...]

Begrijp ik goed dat dit alleen voor Ford klanten toegankelijk zal zijn? Dan lijkt het me lastig terug te verdienen.
In elk geval betreft de auto die op de gelinkte pagina met "press release" is afgebeeld een Tesla die op het punt staat bij Allego te laden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:02

Miesjh

[...]

Delivering up to 400 kW charging, Allego ultra-fast charging stations at Ford dealerships will be accessible to EV drivers around the clock and compatible with vehicles that offer DC charging capability regardless of manufacturer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[Afbeelding]
Het is mij ook opgevallen dat laden heel erg traag gaat op SGZH palen. Na een uur heb heb je praktisch nog amper wat geladen. Vorige week kreeg ik ook maar 6.9 kW, terwijl ik de enige was die aan de paal hing.

Mijn vrouw had precies dezelfde ervaring bij een SGZH paal in een andere plaats. Daar hing wel een andere auto aan, maar dat ging dus zo enorm traag dat ze maar enkele procenten heeft kunnen laden in 1,5 uur.
Ze heeft een Mini Cooper SE, dus in een uur zou die auto al wel weer een 1/3 geladen kunnen hebben.

Zouden ze terug geschroefd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Psycho_Mantis schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:50:
[...]

Het is mij ook opgevallen dat laden heel erg traag gaat op SGZH palen. Na een uur heb heb je praktisch nog amper wat geladen. Vorige week kreeg ik ook maar 6.9 kW, terwijl ik de enige was die aan de paal hing.

Mijn vrouw had precies dezelfde ervaring bij een SGZH paal in een andere plaats. Daar hing wel een andere auto aan, maar dat ging dus zo enorm traag dat ze maar enkele procenten heeft kunnen laden in 1,5 uur.
Ze heeft een Mini Cooper SE, dus in een uur zou die auto al wel weer een 1/3 geladen kunnen hebben.

Ik heb die ervaring ook wel bij SGZH-1 palen. Bij SGZH-2 palen is het meestal 17kW en kun je als je er alleen staat maximaal laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
[...]

is dat alleen wanneer er ook een andere auto tegelijk staat te laden aan dezelfde paal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163

[Afbeelding]
Ik heb de omgekeerde ervaring. Vroeger waren de SGZH-palen tijdens piekuren beperkt tot 50% voor mijn 1-fase-ladende auto. Dus ~1,8 kW. Nu start het laden met 1,8 kW maar binnen een minuut wordt het vermogen verhoogd tot 3,7 kW. Ik kreeg daarvan het idee dat ze misschien (eindelijk) detecteren of er met 1 of 3 fasen geladen wordt en bij 1 fase niet meer afknijpen.

Kortom, zou het kunnen dat het te maken heeft met een aanpassing van hoe de loadbalancing werkt bij SGZH-palen? Dat onderdeel daarvan zowel een aanpassing omhoog voor 1-fase-laden als een aanpassing omlaag voor 3-fase-laden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
[...]

Nee dit betekent enkel dat Fordpass houders via het eigen netwerk met plug en play kunnen gaan laden bij Allego. Dit veranderd niets aan de toegankelijkheid voor andere merken. Ik verwacht dat ik dus een fixed tarief ga krijgen met de Ford.

Deze vond ik wat duidelijker;
https://aftersalesmagazin...enwerking-allego-en-ford/

Overigens is Ford erg ondoorzichtig met de tarieven. Maar Ionity en Aral Pulse zijn al aangesloten op dit moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Brotuck op 27-03-2024 10:11 ]

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Laatst online: 12:06
Brotuck schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Nee dit betekent enkel dat Fordpass houders via het eigen netwerk met plug en play kunnen gaan laden bij Allego. Dit veranderd niets aan de toegankelijkheid voor andere merken. Ik verwacht dat ik dus een fixed tarief ga krijgen met de Ford.

Deze vond ik wat duidelijker;
https://aftersalesmagazin...enwerking-allego-en-ford/

Overigens is Ford erg ondoorzichtig met de tarieven. Maar Ionity en Aral Pulse zijn al aangesloten op dit moment.
Grappig dat die CEO van Allego "Bonnet" van zijn achternaam heet :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
[...]

"Over het algemeen maken deze laders gebruik van een slim laadprofiel en passen ze zich soms aan aan de drukte op het energienetwerk" was het antwoord wat ik kreeg van LMS. Ze adviseerden mij om contact op te nemen met Equans wat ik heb gedaan. Wordt hopelijk vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ynnoz schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:55:
[...]

"Over het algemeen maken deze laders gebruik van een slim laadprofiel en passen ze zich soms aan aan de drukte op het energienetwerk" was het antwoord wat ik kreeg van LMS. Ze adviseerden mij om contact op te nemen met Equans wat ik heb gedaan. Wordt hopelijk vervolgd.
is wel een beetje vreemd want die palen kunnen dat niet meten dus dat wordt dan in samenwerking met de netbeheerder gedaan

en leidt in principe tot omzet verlies
Pagina: 1 ... 138 ... 233 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2