Net de replay gekeken, Charles reed met glimmende banden weg
1e run in Q3 ? (2e was natuurlijk alleen de tow)Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:07:
Net de replay gekeken, Charles reed met glimmende banden weg
Hij vroeg het zelf nog en het team gaf de fout toe. Waren gebruikte terwijl ze nieuwe wilde hebben.
Dit 'nieuws' is wel heel snel oud nieuws geworden na de kwalificatiesWolff blijft er echter rustig onder. "Max zal moeilijk te verslaan zijn, maar het gat van acht tienden is bedrieglijk", zo benadrukt de teambaas in gesprek met Auto, Motor und Sport. "Hij is niet zo superieur. Hij bracht duidelijk zijn banden in een perfecte situatie tijdens de ronde."

Iemand de interview van Hamilton gezien bij Sky?
Lijkt erop dat ze afscheid gaan nemen van dit concept. Hij gaat de auto niet missen aan het einde van het jaar en benoemde nadrukkelijk dat het onderwerp verschillend was Ferrari en Red Bull (open deur). Met de opmerkingen bij elkaar geknoopt lijkt het naar mijn idee dat ze toch afscheid van dit concept zullen nemen…
Lijkt erop dat ze afscheid gaan nemen van dit concept. Hij gaat de auto niet missen aan het einde van het jaar en benoemde nadrukkelijk dat het onderwerp verschillend was Ferrari en Red Bull (open deur). Met de opmerkingen bij elkaar geknoopt lijkt het naar mijn idee dat ze toch afscheid van dit concept zullen nemen…
Ja, ze geven dit concept op. Dat wordt een normale sidepod. Maar dan nog, geen vouwende achtervleugel en geen hydraulische ophanging meer.RRCreations schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:13:
een treffende spreuk
Ik snap de quote ook niet zo… is een onderdeel van de beste zijn ook niet het bandenmanagement? Wat een onwijs zure ventmnarijnm schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:12:
[...]
Dit 'nieuws' is wel heel snel oud nieuws geworden na de kwalificaties

per aspera ad astra
Zelf ff snel gekeken, zien er glimmend uit ja. Wellicht bedoelde ze het dan andersom op de boordradio ?Plenkske schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:12:
[...]
1e run in Q3 ? (2e was natuurlijk alleen de tow)
Hij vroeg het zelf nog en het team gaf de fout toe. Waren gebruikte terwijl ze nieuwe wilde hebben.
Waren nieuwe die ze wilde bewaren voor de race start want Max verslaan hadden ze al opgegeven.Plenkske schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:12:
[...]
een treffende spreuk
Verwijderd
Excuus, idd. 2e run was tow met gebruikte bandenPlenkske schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:12:
[...]
Waarbij dat de nieuwe TD voor 2023 hun een voorsprong kan geven want ze lobbyen zo hard...RRCreations schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:13:
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik ben benieuwd, want als ze van concept gaan wisselen beginnen ze in principe waar de teams dit jaar allemaal begonnen, met als verschil dat de andere teams dan allemaal al een jaar ervaring hebben met hun concepten.Chevy454 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:17:
[...]
Waarbij dat de nieuwe TD voor 2023 hun een voorsprong kan geven want ze lobbyen zo hard...
Ja precies, dat is logischer.pro_6or schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:16:
[...]
Waren nieuwe die ze wilde bewaren voor de race start want Max verslaan hadden ze al opgegeven.
Ben benieuwd wat iedereen nog over heeft qua bandjes.
Ja, daar gaan ze nu vast weer vol op inzetten. De laatste races hoorde je geen “ouch my back” meer. Maar nu ze “de plank mis slaan”Chevy454 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:17:
[...]
Waarbij dat de nieuwe TD voor 2023 hun een voorsprong kan geven want ze lobbyen zo hard...
een treffende spreuk
Ff goed in de gaten houden, als ze geen vers rood meer hebben dan weten we het zeker.Plenkske schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:19:
[...]
Ja precies, dat is logischer.
Ben benieuwd wat iedereen nog over heeft qua bandjes.
Of het was een heel uitgebreide truc om Max op rood te laten te starten. Maar dat denk ik absoluut niet hoor.
een treffende spreuk
Is daar een fragment van?RRCreations schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:13:
Mijn boefje is liev!
Het leuke daarvan is dat de FIA het tegenvoorstel van onder andere RBR, Ferrari en McLaren overneemt.Chevy454 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:17:
[...]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Maar ik denk dat dit best een aardige sessie was voor Max.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Tsss... P15 als resultaat voor morgen. K*T qualiDaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:27:
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ja, het was redelijk voor zijn doen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:27:
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Is er al eerder een auto zo naar de grid gebracht na quali?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:27:
Mijn boefje is liev!
Zou je echt denken.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:27:
https://streamable.com/toss4k
Vettel in Singapore 2013. Keek ook vanuit de garage hoe hij pole haalde.JB schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:29:
[...]
Is er al eerder een auto zo naar de grid gebracht na quali?
[ Voor 20% gewijzigd door TinusXIII op 27-08-2022 18:33 ]
Dan is die morgen dus boos en nog sneller.Will_M schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:28:
[...]
Tsss... P15 als resultaat voor morgen. K*T quali
Ik ga het toch maar even vragen: Dit resultaat telt voor Max "gewoon" als Poleposition in de boeken toch?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Een geweldige sessie door Verstappen! Zoveel sneller dan al het andere... Magistraal gewoon.
Met wie ik wel een beetje klaar ben is Russel! Die heeft de afgelopen weken zo hard geïnsinueerd dat RB en Ferrari de boel hadden bedonderd, das gewoon een sneu persoon geworden. Vanaf de GP in België zou het gat veel kleiner zijn.... Nou kreeg hij deze even terug vandaag.
Ik krijg door het gedrag van team(baas) en rijders keer op keer steeds minder sympathie voor Mercedes.
Met wie ik wel een beetje klaar ben is Russel! Die heeft de afgelopen weken zo hard geïnsinueerd dat RB en Ferrari de boel hadden bedonderd, das gewoon een sneu persoon geworden. Vanaf de GP in België zou het gat veel kleiner zijn.... Nou kreeg hij deze even terug vandaag.
Ik krijg door het gedrag van team(baas) en rijders keer op keer steeds minder sympathie voor Mercedes.
[ Voor 3% gewijzigd door Bullet NL op 27-08-2022 18:47 ]
Cogitationis poenam nemo patitur
Maarten_E schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:39:
Ik ga het toch maar even vragen: Dit resultaat telt voor Max "gewoon" als Poleposition in de boeken toch?
Antwoord op je pole vraag stond iets eerder in het topicGewoon_Jansen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:47:
[...]
Dit klopt, Max krijgt deze pole op zijn naam. Er is een verschil tussen pole en P1 erven op de startgrid. Uitslag staat zoals ie is.
[ Voor 25% gewijzigd door chevsticks op 27-08-2022 18:40 ]
Klopt, maar op de data die er was de achterstand op 1 ronde bijna een 1seconde (in kwalificatie zelfs 1,8 seconden). Op race pace was het een halve seconde en de rest zat daar weer achter. In het algemeen is de balans dat Mercedes in niemandsland zit, dus achter de top en voor de rest.stekkiekiller schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:07:
[...]
Erg veel longrundata is er toch niet?
Morgen kan er een hoop gebeuren en ik zou ook eens leuk zijn als een ander team wat een podium kan pakken dan Mercedes.
Buiten de drie kandidaten voor de te verdelen podiumplekken is er nog een vierde 'speler' aanwezig in de Ardennen welke vrij onberekenbaar is.Chocoball schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:43:
[...]
Klopt, maar op de data die er was de achterstand op 1 ronde bijna een 1seconde (in kwalificatie zelfs 1,8 seconden). Op race pace was het een halve seconde en de rest zat daar weer achter. In het algemeen is de balans dat Mercedes in niemandsland zit, dus achter de top en voor de rest.
Morgen kan er een hoop gebeuren en ik zou ook eens leuk zijn als een ander team wat een podium kan pakken dan Mercedes.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Waarom? Na de laatste race lijkt mij niks onmogelijk.Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:47:
Max gewoon favoriet bij de bookies?
[Afbeelding]
Die zijn optimistisch...
Vaak bu'j te bang!
"Minder sympathie" is een understatement.Bullet NL schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:40:

Apart, Mercedes heeft juist aangegeven door te gaan met hun "no sidepod" concept omdat ze er in geloven (windtunnel zegt nog steeds is het beste concept). Alsnog sidepods op dit concept plaatsen zal ook niet helpen omdat er meerdere problemen in het concept zitten.RRCreations schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:13:
Hun hoop was natuurlijk dat TD039 ze een paar tienden dichterbij aan de top zou brengen maar vooralsnog lijkt het veld niet veranderd. Mochten ze toch voor een inwash (Ferrari) of downwash (Red Bull) concept kiezen dan lopen ze weer een seizoen achter omdat ze dat concept ook moeten leren begrijpen.
In Hongarije was Red Bull lang niet zo dominant in de FPs en Q, en reed hij P10 => P1. Nu start hij waarschijnlijk P15, dus maar 5 plekken verder terug, waarbij hij ook al het hele weekend alles en iedereen vernederd. Met Leclerc, zijn enige concurrent, achter zich. Perez zal Verstappen langs moeten laten, dus dan blijft Sainz over als "probleem geval". En in Spa is inhalen een stuk makkelijker, omdat de baan breder is. In Hongarije heeft hij toen nog een tijdje vast gezeten achter ik meen Norris (of Norris => Hamilton => Verstappen) en een gat naar Sainz moeten aanhouden. In Spa kan die gewoon doorrijden, aansluiten en voor de aanval gaan.Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:47:
Max gewoon favoriet bij de bookies?
[Afbeelding]
Die zijn optimistisch...
Of het een P1 wordt? Geen idee. Maar bij een clean race is alles buiten het podium slecht.
Als je voor Charles eindigt dan loop je altijd op punten uit. Dat is altijd positief, hoewel ik een overwinning ook prima vind.RobertMe schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:03:
Of het een P1 wordt? Geen idee. Maar bij een clean race is alles buiten het podium slecht.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Hij is geknakt... Zo komt hij iig wel over.
Heel teleurgesteld.
Als je LEC, SAI, HAM en RUS hoort heeft VER een behoorlijke deuk in het moreel geslagen tijdens de kwali. RUS denkt zelfs dat ze geen kans op podium hebben omdat VER de race gaat winnen. Bizar joh, de kwali was indrukwekkend maar het gevoel dat bij de rest achterblijft lijkt destructief
Hopelijk komt iedereen morgen goed door T1 en dan hebben we een leuke race in het vooruitzicht
Hopelijk komt iedereen morgen goed door T1 en dan hebben we een leuke race in het vooruitzicht

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Billenknijp gehalte was wel wat hoger aldaarTinusXIII schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:32:
[...]
Vettel in Singapore 2013. Keek ook vanuit de garage hoe hij pole haalde.
[YouTube: The day Sebastian Vettel only needs ONE lap to take pole position : SAVAGE !]
Mijn boefje is liev!
Op 0:40 zegt Ham dat hij de auto niet zal missen aan het einde van dit jaar.Sir_Lion schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
Heel teleurgesteld.
Betekent dit dat Ham er mee gaat stoppen of dat Merc een andere auto aan het bouwen is met een ander concept?
Gewoon dat hij déze auto niet zal missen. Na 10 jaar dominante sjeesmobiel.murphydrz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:26:
[...]
Op 0:40 zegt Ham dat hij de auto niet zal missen aan het einde van dit jaar.
Betekent dit dat Ham er mee gaat stoppen of dat Merc een andere auto aan het bouwen is met een ander concept?
een treffende spreuk
Ik denk dat het beste is voor hem om na dit seizoen afscheid te nemen. Hij is duidelijk over zijn top heen.murphydrz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:26:
[...]
Op 0:40 zegt Ham dat hij de auto niet zal missen aan het einde van dit jaar.
toch wel een bijzonder seizoen.
Ver die een 360 doet en wint. En pole (snelste tijd in Q) pakt en het met 2 min te gaan het wel mooi vind. ;-)
Denk dat het morgen ook wel een leuke race kan worden.
SAI en PER op racepace met elkaar aan het vechten.
Benieuwd hoe de mercedessen het doen.
En dan LEC en VER die een inhaal race moeten doen.
Waarbij LEC toch wat pace mistte vandaag. En VER lijkt over de baan te kunnen vliegen.
Mogelijk een "aggressive" strategie op Rood voor RB morgen.
Om weer z.s.m. naar HAM te rijden.
Vraag me af of LEC dit kan bijhouden?
Ver die een 360 doet en wint. En pole (snelste tijd in Q) pakt en het met 2 min te gaan het wel mooi vind. ;-)
Denk dat het morgen ook wel een leuke race kan worden.
SAI en PER op racepace met elkaar aan het vechten.
Benieuwd hoe de mercedessen het doen.
En dan LEC en VER die een inhaal race moeten doen.
Waarbij LEC toch wat pace mistte vandaag. En VER lijkt over de baan te kunnen vliegen.
Om weer z.s.m. naar HAM te rijden.
Vraag me af of LEC dit kan bijhouden?
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Sowieso Verstappen die slechts één getimede ronde per kwalificatiesessie doet. En dan gewoon met 0,6 seconden de snelste tijd
Met die 1lap-runs per Q, heeft hij hierdoor ook banden bespaard?TinusXIII schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:33:
Sowieso Verstappen die slechts één getimede ronde per kwalificatiesessie doet. En dan gewoon met 0,6 seconden de snelste tijd
Zou op geel starten niet slimmer zijn. Kan Max veel langer door. En het wordt rond de 20 graden in de middag.DarkSide schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:28:
Dat scheel nog al met vandaag.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Waarschijnlijk drie setjes soft. Want hij deed Q2 ook op gebruikte banden.Bloodclot schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:35:
[...]
Met die 1lap-runs per Q, heeft hij hierdoor ook banden bespaard?
Volgens mij wel. Volgens mij deed hij Q2 ook op gebruikte banden.Bloodclot schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:35:
[...]
Even wachten op de tweet van Pirelli met beschikbare banden.
Ja, want Q2 deed hij zelfs op gebruikt rood.Bloodclot schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:35:
[...]
een treffende spreuk
Hamilton was 'altijd' beter ná de zomerstop. Consequent, jaar op jaar. Misschien dat ie iets van hoop had dat ze er beter bij zoudn zitten, maar dit gat is wel enorm.Sir_Lion schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
Heel teleurgesteld.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Verwijderd
Kan wel zijn... Maar favoriet? Van P15??-tom-562 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:58:
[...]
Waarom? Na de laatste race lijkt mij niks onmogelijk.
Vergeet niet dat Ferrari in Hongarije ook weer flink geblunderd heeft...
Oh. Wacht..
Ik denk dat de zomerbreak gewoon een soort psychologische grens is voor iedereen. Van tevoren heb je nog hoop op betere tijden omdat je nog altijd pás op de eerste helft van de rit zit. Je bent wat relaxter omdat je het aspect van tijd nog hebt.Sir_Lion schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
Heel teleurgesteld.
Maar als je na de zomerbreak nog altijd ruk rijd dan hakt dat er mentaal aardig in omdat je bijvoorbeeld de tegenstander steeds verder ziet uitlopen en ook andere discussies krijgt (voorspellingen bij welke race max al kampioen kan zijn).
Toch doet de temperatuur nu ook grotendeels vervelend voor hun denk ik, maar goed bijna 2 seconden is bietje tevuelsiggy schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:40:
[...]
Hamilton was 'altijd' beter ná de zomerstop. Consequent, jaar op jaar. Misschien dat ie iets van hoop had dat ze er beter bij zoudn zitten, maar dit gat is wel enorm.
Mijn boefje is liev!
Een moment van realisatie. Gewoon beseffen dat de situatie ook voor de rest van het seizoen teleurstellend zal zijn. Misschien zelfs het besef dat Toto de boel opjut, maar geen winnende auto kan brengen en voor volgend jaar ook zijn twijfels heeft.Sir_Lion schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:18:
[...]
Heel teleurgesteld.
Alles hangt eigenlijk af van Hamilton zijn talent en een boel geluk.
Ze hebben de plank misgeslagen.DoeEensGek schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
Een moment van realisatie. Gewoon beseffen dat de situatie ook voor de rest van het seizoen teleurstellend zal zijn. Misschien zelfs het besef dat Toto de boel opjut, maar geen winnende auto kan brengen en voor volgend jaar ook zijn twijfels heeft.
Alles hangt eigenlijk af van Hamilton zijn talent en een boel geluk.
een treffende spreuk
De plank schuurde te veel af. Mocht toch geen OSB plankje zijn om kostn te besparen.
[ Voor 4% gewijzigd door siggy op 27-08-2022 19:49 ]
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
zn teamgenoot heeft het al eens gedaanTinusXIII schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:43:
Winnen vanaf P15 zou wel bizar zijn.
Bedoel je dit?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Er zit wat sleet op.
een treffende spreuk
Praktisch gezien heeft die al eens van de laatste plek gewonnen.Wognummer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:52:
[...]
zn teamgenoot heeft het al eens gedaan
Toen in Sakhir Verstappen de muur in ging en Perez zijn neus verloor (na actie van Leclerc) en vanaf laatste plek naar voren reed.
[ Voor 36% gewijzigd door cannibal op 27-08-2022 19:57 ]
Kan hij doen wat Hamilton vorig jaar in Brazilie deed.TinusXIII schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:43:
Krijg je later het gezeur over de motor.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
2015 (en 16,17,18,19,20,21) belde net en wil je comment terugBullet NL schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:40:
Kan prima toch? In Formule 1 zijn de auto’s totaal niet aan elkaar gewaagd. Tel daar het inhaaltalent van Verstappen en het beste strategische team bij op.TinusXIII schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:43:
Schumacher deed het in 1995 vanaf P16 op Spa.TinusXIII schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:43:
Je vergeet 2022.sNielz123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:08:
[...]
2015 (en 16,17,18,19,20,21) belde net en wil je comment terug
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Heel leuk dat Lec en Ver morgen samen van 15 en 16 starten. Hopelijk een race met veel inhaalmomenten.
Zouden ze bij Max qua brandstof ook niet gegokt hebben op zo weinig rondes in de Q? Dan rijd je de eerste ronde dus al lichter rond dan de rest.
Zouden ze bij Max qua brandstof ook niet gegokt hebben op zo weinig rondes in de Q? Dan rijd je de eerste ronde dus al lichter rond dan de rest.
Ter vergelijking, in 2020 stond de nummer 10 na Q3 “slechts” 1.4 seconden achter pole en de top 13 (tijden van Q2 voor 11-13) binnen de 1.8 seconden.JB schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:43:
[...]
Toch doet de temperatuur nu ook grotendeels vervelend voor hun denk ik, maar goed bijna 2 seconden is bietje tevuel
Sakir 2020 won Perez vanaf laatste + achterstand. Kwam dan wel terug met een SC en wat blunders bij Mercedes, maar tegelijkertijd was dat ook maar in een Racing Point en geen Red Bull. En zo zijn er wel vaker races gewonnen vanaf een flinke achterstand. Canada 2011 of wat was het, Button die laatste rijdt op een ronde achterstand, maar uiteindelijk in de laatste ronde de leiding neemt is een ander voorbeeld.TinusXIII schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:43:
Ze hebben allemaal brandstof voor 3 rondjes hé. Ze tanken gewoon in de pitbox.sNielz123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:14:
Heel leuk dat Lec en Ver morgen samen van 15 en 16 starten. Hopelijk een race met veel inhaalmomenten.
Dat is geen gokken, in Q3 rijdt iedereen met exact voldoende benzine voor de out-, hot-, inlap. En in principe doet iedereen dat in de ultieme ronde (ook de Williamsen zullen dat in hun laatste run van een Q deel doen bv). Enige uitzonderingen zijn bv bij regen, dan blijven ze op de baan rijden. En eventueel op een stratencircuit met veel geel, dat ze rekening houden met een afgebroken hot lap en nog een ronde erna kunnen doen.sNielz123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:14:
Er zit vaak meer brandstof in, voor 4 of 5 rondjes, zodat er nog een hotlap achteraan geplakt kan worden als een van de rondes misgaat (verkeer, spin, etc). Zeker bij een lang circuit als Spa ben je zeker in Q3 heel veel tijd kwijt als je naar de pits terug *moet* omdat je moet tanken, wat bovendien in de garage moet, en dan kan je run in gevaar komen. Alleen als je het heel zeker weet ga je met de absolute minimumhoeveelheid de baan op, en dat is meestal alleen de allerlaatste run in Q3 als er sowieso geen tijd meer is voor extra rondes. Doorgaans niet de eerste Q3-run al.TinusXIII schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:25:
[...]
Ze hebben allemaal brandstof voor 3 rondjes hé. Ze tanken gewoon in de pitbox.
[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 27-08-2022 20:29 ]
Oh echt? Ik dacht dat ze voor Q3 moesten tanken en dan q321 allemaal met 1 tank deden.TinusXIII schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:25:
[...]
Ze hebben allemaal brandstof voor 3 rondjes hé. Ze tanken gewoon in de pitbox.
Kan me herinneren dat er vorig jaar iemand was met te weinig benzine om met q2 of 3 mee te doen omdat ze er niet op bedacht waren.
Tenzij er weer ergens een regel is verandert, is het zoals jij beschrijft.sNielz123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:31:
[...]
Oh echt? Ik dacht dat ze voor Q3 moesten tanken en dan q321 allemaal met 1 tank deden.
Kan me herinneren dat er vorig jaar iemand was met te weinig benzine om met q2 of 3 mee te doen omdat ze er niet op bedacht waren.
Google zegt dit.. weet niet of het klopt?
Teams can change fuel load during any practice session and during qualification, except qualy session 3 or after qualifications. Fuel left after qualifications should be used for race. During race, refueling is allowed. If race is suspended, refueling is forbidden.
Dan zou je dus na de eerste run in q3 niet mogen bijtanken als ik het goed lees.
https://www.formula1-dict...efueling%20is%20forbidden.
En dan zou het dus kunnen dat Max op 1 snelle ronde heeft gegokt, zo licht mogelijk. En daardoor ook geen mogelijkheid had om PER een tow te geven of nog een ronde te rijden.
Teams can change fuel load during any practice session and during qualification, except qualy session 3 or after qualifications. Fuel left after qualifications should be used for race. During race, refueling is allowed. If race is suspended, refueling is forbidden.
Dan zou je dus na de eerste run in q3 niet mogen bijtanken als ik het goed lees.
En dan zou het dus kunnen dat Max op 1 snelle ronde heeft gegokt, zo licht mogelijk. En daardoor ook geen mogelijkheid had om PER een tow te geven of nog een ronde te rijden.
[ Voor 14% gewijzigd door sNielz123 op 27-08-2022 20:36 ]
Dit is natuurlijk heel oud.sNielz123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:35:
Tijdens de race tanken ze al jaren niet meer.
Refeuling is al HEEEEEEEEEL lang niet meer toegestaan tijdens de race.sNielz123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:35:
F1 cars do refuel during qualifying, but only in between their hot laps in their garage. This is because the team will fill up the car with just enough fuel to do a few laps, so the car is as light and therefore as fast as possible. This means the cars will be topped up with fuel every so often.
dit ook gevonden en lijkt betrouwbaarder.
Ik vraag me dan wel af waarom ze in Q3 zoveel sneller zijn dan in Q1. Ik dacht namelijk dat dat door de brandstof kwam en de auto steeds lichter werd.
Ik vraag me dan wel af waarom ze in Q3 zoveel sneller zijn dan in Q1. Ik dacht namelijk dat dat door de brandstof kwam en de auto steeds lichter werd.
Hij zat nog wel in de auto om Leclerc te coveren. Denk niet dat hij leeg was. Ging er pas uit toen Lec ook niet meer ging.sNielz123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:35:
een treffende spreuk
Ik was op een verjaardag dus heb het niet 100% meegekregen moet ik toegeven. Maar als LEC niet meer echt ging dan snap ik het inderdaad wel.
Meer de baan die beter wordt doordat er meer wordt gereden wellicht, niet zozeer de brandstof die voor elke 3 rondes gelijk is.sNielz123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:40:
F1 cars do refuel during qualifying, but only in between their hot laps in their garage. This is because the team will fill up the car with just enough fuel to do a few laps, so the car is as light and therefore as fast as possible. This means the cars will be topped up with fuel every so often.
Vrijdag had Red Bull last van hoge bandenslijtage in de vrije trainingen. De Herr Dokter weet te melden dat Red Bull maatregelen heeft genomen waardoor het minder is dan vrijdag. Alleen gaat morgen wel warmer wordem dan vandaag. Rond 15.00 wordt 22-23 graden voorspeld wat mogelijk in het nadeel van Red Bull kan zijn. In ieder geval gaat men met optimisme de race in.
Dat vooral ja, track evolution. Daarom willen ze ook altijd het liefst zo laat mogelijk naar buiten tijdens Q3, want dan is de baan het snelste.dutchgio schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:45:
[...]
Meer de baan die beter wordt doordat er meer wordt gereden wellicht, niet zozeer de brandstof die voor elke 3 rondes gelijk is.
Opmerkelijk
🗣 "The tow is very powerful with the DRS closed. We discussed ahead of time and agreed that tactically P2 may be a better place to start."
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) 27 augustus 2022
Reaction from Max, Checo and Christian ahead of the #BelgianGP 🇧🇪
Ik denk dat Horner gewoon Perez aan het afdekken is. Want die had makkelijk vooraan moeten starten morgen met hoe snel de RB18 hier is. Uiteindelijk kreeg Sainz wel een forse tow, maar het scheelde alsnog maar weinig.
Die laatste ronde van hem was echt enorm rommelig. Sowieso 1x bijna van de baan en 1x half van de baan met tot gevolg een hoop gravel óp de baan. Nou heb ik de onboards verder niet gezien, maar bijvoorbeeld Perez had een goede eerste en laatste sector, maar slechte middelste sector. Mogelijk door die gravel? Volgens mij had niemand echt een denderende laatste lap tijdens de kwali.ParaDroid2 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:38:
Die tow van Sainz was in zijn laatste rondje, die niet sneller was dan zijn eerdere nietwaar?
Dat sneller worden valt volgens mij wel mee. De topteams die met voldoende marge Q3 bereiken bouwen het wel op. Maar het verschil bij de andere teams is veel minder. Kijk maar eens naar de Q2 tijden tov de Q3 rijden voor de nummer 5 t/m 10 van vandaag: https://www.formula1.com/...8/belgium/qualifying.htmlsNielz123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:40:
Alleen Ocon heeft een aardige stap gemaakt in Q3, wellicht een foutje in Q2. De rest reed niet veel harder of zelfs langzamer in Q3.
Als dat echt zo was hadden ze geen 2e run hoeven doen toch
Het viel mij inderdaad ook op dat een aantal coureurs (beide Mercedessen bijvoorbeeld) gele minisectoren hadden na het stofmoment van Sainz.SomerenV schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:41:
[...]
Die laatste ronde van hem was echt enorm rommelig. Sowieso 1x bijna van de baan en 1x half van de baan met tot gevolg een hoop gravel óp de baan. Nou heb ik de onboards verder niet gezien, maar bijvoorbeeld Perez had een goede eerste en laatste sector, maar slechte middelste sector. Mogelijk door die gravel? Volgens mij had niemand echt een denderende laatste lap tijdens de kwali.
Wellicht al voorbij gekomen en heb ik het gemist, maar krijgt Max nu wel de officiele Pole Position in de statistieken, of gaat die dus maar Sainz?
Ja, Max krijgt de pole achter zijn naam.CousinBoneless schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:53:
Wellicht al voorbij gekomen en heb ik het gemist, maar krijgt Max nu wel de officiele Pole Position in de statistieken, of gaat die dus maar Sainz?
Nog op Reddit gespot, vergelijk Max met Carlos zijn ronde. Zie je dat die tow echt flink wat winst oplevert, Ferrari zat toch zo'n 3 tienden achter Red Bull in sector 1 zonder.
https://streamja.com/11R76
Probeer dan als eerste te starten, heb je een goeie start rem je op tijd en duik je achter nr 2 aan.
Als je op 2 start en heb je een slechte start ben je gelijk 3e. Maar dat is waarschijnlijk iets te complex, wat als de ander je niet wil inhalen als je 1e ligt...

Sainz kreeg in beide Q3 rondes een tow van Leclerc.ParaDroid2 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:38:
Die tow van Sainz was in zijn laatste rondje, die niet sneller was dan zijn eerdere nietwaar?
Nee, de pole position is de voorste positie op de startgrid. Die is dus voor Sainz.Gewoon_Jansen schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:55:
[...]
Ja, Max krijgt de pole achter zijn naam.
Nog op Reddit gespot, vergelijk Max met Carlos zijn ronde. Zie je dat die tow echt flink wat winst oplevert, Ferrari zat toch zo'n 3 tienden achter Red Bull in sector 1 zonder.
https://streamja.com/11R76
Niet een officiële bron, maar zie bijv. hier:
Wikipedia: 2022 Formula One World Championship
Wel apart dat F1 het dan toch de pole position lap noemt....
https://www.fia.com/sites...ying%20Classification.pdf
[ Voor 6% gewijzigd door MrOleo op 27-08-2022 22:11 ]
erutangiS
Red Bull heeft een 10 km/u hogere topsnelheid dan Ferrari en dat zelfs zonder slipstream en grotere achtervleugel. Zoals ik eerder meldde had Red Bull vrijdag veel bandslijtage en zaterdag wel aanpassingen gedaan om het te verminderen. Echter morgen gaat de temperatuur omhoog wat weer in het nadeel van Red Bull kan zijn wat betreft bandenslijtage. Daarnaast heeft Red Bul nog niet hun lichtere monocoque in gebruik wat ook van invloed is op de bandenslijtage omdat ze zwaarder zijn dan Ferrari. Ferrari heeft blijkbaar gekozen voor een afstelling om de banden te sparen en daarmee voor de winst te gaan.
https://www.auto-motor-un...-setup-technik-direktive/
Dan hoop ik dat ze een betere strategie hebben dan tijdens Q3Chocoball schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:26:
Red Bull heeft een 10 km/u hogere topsnelheid dan Ferrari en dat zelfs zonder slipstream en grotere achtervleugel. Zoals ik eerder meldde had Red Bull vrijdag veel bandslijtage en zaterdag wel aanpassingen gedaan om het te verminderen. Echter morgen gaat de temperatuur omhoog wat weer in het nadeel van Red Bull kan zijn wat betreft bandenslijtage. Daarnaast heeft Red Bul nog niet hun lichtere monocoque in gebruik wat ook van invloed is op de bandenslijtage omdat ze zwaarder zijn dan Ferrari. Ferrari heeft blijkbaar gekozen voor een afstelling om de banden te sparen en daarmee voor de winst te gaan.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Het voorlopige officiele startgrid voor morgen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/XsAQgH3ZxkOwtfHLqch4EAm1.png?f=user_large)
Bron: https://www.fia.com/sites...nal%20Starting%20Grid.pdf
:fill(white):strip_exif()/f/image/XsAQgH3ZxkOwtfHLqch4EAm1.png?f=user_large)
Bron: https://www.fia.com/sites...nal%20Starting%20Grid.pdf
Er is een verschil tussen pole position winnen en vooraan starten bij de GP/sprint. Max krijgt de pole op zijn naam, hij heeft de kwalificatie gewonnen. Hij heeft zich niet als 15e gekwalificeerde, hij start als 15e. Sainz heeft zich niet als 1e gekwalificeerd maar start wel als 1e.MrOleo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:08:
[...]
Nee, de pole position is de voorste positie op de startgrid. Die is dus voor Sainz.
Niet een officiële bron, maar zie bijv. hier:
Wikipedia: 2022 Formula One World Championship
Wel apart dat F1 het dan toch de pole position lap noemt....![]()
https://www.fia.com/sites...ying%20Classification.pdf
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2022
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |