asing schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:45:
[...]
Even gecheckt, het is 200 km achter de linies. Ik ben het niet helemaal eens met je "kan raken wat ze willen". Volgens mij is 200 km nog steeds buiten bereik van zo ongeveer alles wat ze hebben.
Ik had een paar dagen geleden al gepost dat het Saky vliegveld hoogstwaarschijnlijk een inside job was van Krim Tataren. Dat zijn niet per se partisanen want ze staan niet aan de kant van Oekraïne, noch aan de kant van de Russen. De intentie zou zijn om de Russen te irriteren en de oorlog te laten escaleren.
De Russen hebben het in ieder geval weer over een ongeluk:
[
Twitter]
Ik heb het filmpje gezien en er ging een aardige berg ordnance de lucht in. Dat is uiteraard uitstekend, want dat kan niet meer verschoten worden. Ik denk niet dat de UAF hier zelf achter zit. Het is meer waarschijnlijk dat het een lokale actie was.
Dat gezegd hebbende, misschien is dat laatste nog wel veel vervelender voor de Russen. Die weten wel waar de AUF ongeveer zitten, en wat ze kunnen met hun wapens. Dat ze nu ook rekening moeten houden met de bevolking die zich mengt in de strijd in een vorm van geurilla..... Ja dat zou echt nerveus maken. Het idee dat je wapenopslag buiten bereik van HIMARS nog niet veilig is

..
Toch kan ik het verhaal moeilijk 'kopen' dat dit een job is van de krim-tataren die ook geen kant wensen te kiezen.
Ik lees toch wel eens een reportage (wat wel iets anders is dan een statistisch onderzoek) waarbij deze bevolkingsgroep maar al te goed onthouden heeft dat zij door de Russen gedeporteerd zijn.
Oekraine heeft een wat ambivalente houding gehad richting deze groep, maar sinds 2014 zou die band toch wel heel sterk zijn geworden tussen Oekraine en de Tataren. Ik meen dat ze sinds kort ook extra erkenning hebben gekregen van de overheid, ik weet niet meer wat het precies was, misschien dat anderen kunnen helpen.
EDIT: ah, hier heb ik de bron:
Sinds februari dit jaar krijgen de Tataren nog meer voor elkaar, zegt historicus Williams. President Volodymyr Zelensky sprak ze toe op de dag dat ze de deportaties herdenken en gaf ze de lang gewenste status van inheemse bevolking. ‘Voor de Tataren is het essentieel dat ze verwelkomd worden in de Oekraïense schoot. Ze wilden een erkende, inheemse bevolkingsgroep zijn en afgevaardigden krijgen in het Oekraïense parlement. Ineens lukt dat, maar wel pas toen het Oekraïne uitkwam. Is dat niet opmerkelijk?’, zegt Williams.
De Tataarse zender ATR zendt tegenwoordig programma’s uit vanuit Kyiv. Met programma’s waarin de bevolking, die op de Krim via een VPN-verbinding kijkt, keer op keer te horen krijgt moed te houden en dat Oekraïne achter hen staat. Ook zijn er speciale programma’s over de vriendschap tussen Oekraïners en de Krimtataren, waarin bijvoorbeeld Oekraïners die de Tataarse taal leren, worden geïnterviewd.
Hier nog een voorbeeld van zon reportage van vorige maand:
https://www.nrc.nl/nieuws...inden-de-tataren-a4133806
Als de Tataren zelf afstemmen op berichtgeving vanuit Kyiv en het beeld in de media is dat de Tataren toch echt wel zich verbonden hebben aan de Oekraiense zaak, dan lijkt het me dat de Tataren zich wel degelijk lotsverbonden hebben gemaakt. Wie echt onverschillig is gaat ook geen gewaagde acties ondernemen. Het is dwaasheid om te denken dat beide partijen elkaar opeten waar jij als bevolkingsgroep de derde hond bent die met het been ervan door kan gaan.
Ik vermoed dat jouw kennissen de ontwikkelingen gemist hebben die zich nu in sneltreinvaart door de samenleving gaan aldaar, en daarom wellicht wat verrast zijn door het idee dat de Tataren daadwerkelijk enthousiast meedoen met UA.
Maar het lijkt mij, ziende op de enorme kraters, dat een partizanenactie welhaast onmogelijk is.