Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 28 Laatste
Acties:
  • 329.527 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Geweldig filmpje. Oekraïense soldaten die munitie "bestellen" bij een bezorgdienst _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:46
Het dorpje Udy zelf is niet heel relevant, het gaat om de verdere intentie van het Russische leger. Blijkbaar hebben ze de omsingeling/verovering van Kharkiv nog niet opgegeven, anders was terugtrekking tot achter de goed verdedigbare Sivertskyi Donetsk rivier veel logischer geweest.

Hetzelfde zie je bij Kherson: als men genoegen zou nemen met de landbrug dan het terugtrekking tot achter de Dnipro en het zelf opblazen van de bruggen voor de hand gelegen. Dan had men drie divisies vrijgemaakt om een doorbraak in het oosten te forceren met minimaal risico op een Oekraïnse tegenaanval.

Blijkbaar denkt de Russische legerleiding dat ze nog serieus kans maken, rond Kyiv hebben ze laten zien dat je bereid zijn tot een 'gesture of goodwill' als de situatie dat vereist.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:38
hoevenpe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:23:
Het dorpje Udy zelf is niet heel relevant, het gaat om de verdere intentie van het Russische leger. Blijkbaar hebben ze de omsingeling/verovering van Kharkiv nog niet opgegeven, anders was terugtrekking tot achter de goed verdedigbare Sivertskyi Donetsk rivier veel logischer geweest.

Hetzelfde zie je bij Kherson: als men genoegen zou nemen met de landbrug dan het terugtrekking tot achter de Dnipro en het zelf opblazen van de bruggen voor de hand gelegen. Dan had men drie divisies vrijgemaakt om een doorbraak in het oosten te forceren met minimaal risico op een Oekraïnse tegenaanval.

Blijkbaar denkt de Russische legerleiding dat ze nog serieus kans maken, rond Kyiv hebben ze laten zien dat je bereid zijn tot een 'gesture of goodwill' als de situatie dat vereist.
Rusland een gesture of goodwill? Zo kun je je gefaal wel goed verkopen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
praliwi schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:26:
Rusland een gesture of goodwill? Zo kun je je gefaal wel goed verkopen inderdaad.
Dat was hun officiële verklaring voor de terugtrekking uit het noorden, staat niet voor niets tussen aanhalingstekens... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:59

_Arthur

blub

hoevenpe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:23:
rond Kyiv hebben ze laten zien dat je bereid zijn tot een 'gesture of goodwill' als de situatie dat vereist.
Je bedoelt dat ze zich hebben verslikt in het feit dat ook Rusland, destijds al niet, een front van 1000+km kon bllijven behouden.

"gesture of goodwill", echt, dat je het zo durft te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
hoevenpe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Dat was hun officiële verklaring voor de terugtrekking uit het noorden, staat niet voor niets tussen aanhalingstekens... ;)
hm, dat heb ik gemist, of verdrongen. Dat was toch dat ze Snake island ontvluchtten?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:31:
hm, dat heb ik gemist, of verdrongen. Dat was toch dat ze Snake island ontvluchtten?
Toen ook, maar dit is Peskov begin april.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Vaak iets te optimistische twitteraar, maar niet gek dat er ook voertuigen naar het oosten gaan. De TV's en wasmachines lopen niet vanzelf naar Rusland.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

RoD schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Rob de Wijk zit vast in z'n westerse mindset waarbij Rusland de grote boeman is die je niet moet provoceren. Dit is een karakteristiek voorbeeld waarbij hij vanuit z'n westerse mindset iets probeert te duiden en daardoor volledig de plank misslaat.
[Twitter] Simpel gezegd, de Wijk is nog steeds niet tot het besef gekomen dat rusland nooit doet wat het zegt, en wat het wel doet, gebaseerd is op macht en kracht. En dat als dat er niet is, dat rusland ook niet "bijt".
Dit is al meermalen in de topics langsgekomen (...geen verwijt trouwens, meer een vaststelling..), en het onderstaande volgens mij ook wel. Rob de Wijk is een Nederlandse geschiedkundige en deskundige op het gebied van internationale betrekkingen en veiligheidszaken. Waarschijnlijk is zijn duiding to the point geweest in de fase dat NAVO en USSR/Rusland elkaar in een balans leken te houden. Militaire ervaring was in die periode van minder onderscheidend belang. Het kwam simpelweg nooit tot het punt dat het van levensbelang werd, in de ogen van genoemde deskundigen en politici dan tenminste.

Hoofddoel in die periode was ook instandhouding van de status quo. Mogelijk heeft dat bij politici (denk ook aan Henry Kissinger (zie nuancering voor Kissinger in Apache4u in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8")), maar ook bij commentatoren een soort beroepskramp veroorzaakt. Rob lijkt wat te zijn blijven hangen in wat in eerdere jaren van zijn hand kwam. Kijk in zijn wiki (Pyrrus in Kosovo, of Hoe het Westen de oorlog niet kon winnen en zelfs bijna verloor(2001), The art of military coercion. Why the West's military superiority scarcely matters (2005).
Jerie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:24:
[...]
Dan luister ik liever naar Ko Colijn.
Ja, die heeft zich ook meer verdiept in militaire kant van de zaak. Op zich wel opmerkelijk hoe persoonlijke bias hierop van invloed is. Van Ko zou je hetzelfde kunnen zeggen als wat ik hierboven over Rob zeg. Ook hij komt uit de (post)koude oorlog tijd, van achtergrond is hij politicoloog/internationale betrekkingen. Wat misschien richtinggevend voor hem is geweest is dat hij een proefschrift heeft geschreven over "Het Nederlandse Wapenexportbeleid". Zoals bekend is dit beleid in Nederland heeeel krachtig, zo krachtig dat we figuurlijk gesproken in ons ondergoed staan. Misschien heeft dit Ko beinvloedt en heeft hij kunnen erkennen dat de militaire optie niet moet worden gereduceerd tot een randverschijnsel waar je kostte wat kost bij weg moet blijven. Ko heeft misschien om die reden een wat sterkere bias naar de militaire arm vermoed ik.

Los van de formele functies van personen zijn ervaringen in de vroege loopbaan blijkbaar vormend voor mensen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Volgens Kiyiv Indepedent:
⚡️Slovakia denies transferring MiG-29 fighter jets to Ukraine.

According to Slovak Defense Minister Jaroslav Nad, the jets will remain in Slovakia until the end of August. Previously media reported that the jets had already been supplied.
En over de toeristenvisa's.
⚡️Official: Poland developing solution to deny visas to Russians.

Polish Deputy Foreign Minister Piotr Wawrzyk said that Poland supports restricting visas for Russian citizens on the EU level. Poland stopped issuing tourist visas to most Russian citizens several months ago.

Lithuania, Latvia, Estonia, the Czech Republic, and Slovakia also support banning tourist visas for Russians. However, Germany, France, and the Netherlands are against the proposal, Wawrzyk said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Die zag ik ook voorbijkomen, maar begrijp het niet helemaal. Betekent dit nou dat de vliegtuigen helemaal niet meer naar Oekraïne gaan, of gaat het er juist om te ontkennen dat ze NU geleverd worden (want nog tot eind augustus in dienst bij Slowakije)?

Het zou wel weer wat zijn als het pingpongen met vliegtuigen wéér doorgaat. Maar ik hoop dat ze alsnog naar Oekraïne gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

_Arthur schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Je bedoelt dat ze zich hebben verslikt in het feit dat ook Rusland, destijds al niet, een front van 1000+km kon bllijven behouden.

"gesture of goodwill", echt, dat je het zo durft te noemen.
Het is een verwijzing naar Rusland hè? Aan de UA zijde noemt men nu iedere Russische nederlaag een gesture of goodwill bij wijze van meme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
RoD schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Die zag ik ook voorbijkomen, maar begrijp het niet helemaal. Betekent dit nou dat de vliegtuigen helemaal niet meer naar Oekraïne gaan, of gaat het er juist om te ontkennen dat ze NU geleverd worden (want nog tot eind augustus in dienst bij Slowakije)?

Het zou wel weer wat zijn als het pingpongen met vliegtuigen wéér doorgaat. Maar ik hoop dat ze alsnog naar Oekraïne gaan.
Ja, dat laat men in het midden inderdaad. Er zal binnenkort wel meer info over komen, of ze worden ook in stukjes geleverd. Maar ik meen te onthouden dat Slowakije met deze levering wel bloot zou gaan, omdat men geen vervanging heeft. Misschien is daar het wachten op (en zit je tegen lange levertijd te kijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

bulle bas schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

Ja, dat laat men in het midden inderdaad. Er zal binnenkort wel meer info over komen, of ze worden ook in stukjes geleverd. Maar ik meen te onthouden dat Slowakije met deze levering wel bloot zou gaan, omdat men geen vervanging heeft. Misschien is daar het wachten op (en zit je tegen lange levertijd te kijken).
Ja, er zou vervanging komen of in ieder geval de garantie dat het luchtruim beveiligd zou worden. Maar na een half jaar oorlog zou dat toch ein-de-lijk wel eens opgelost mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 15:07
bulle bas schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:05:
Volgens Kiyiv Indepedent:

[...]

En over de toeristenvisa's.

[...]
Ben wel benieuwd waarom Nederland tegen zou stemmen. Is er een reden te bedenken om dit niet te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Sjoerd001 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

Ben wel benieuwd waarom Nederland tegen zou stemmen. Is er een reden te bedenken om dit niet te doen?
Verlies van studenten en goedkope arbeidskrachten (lees IT-outsourcing). Bedrijven hebben allerlei banden aangeknoopt met Russische bedrijven en individuen.
Ben benieuwd wat de sancties gaan doen met de luchtvaart. Straks is Europa de enige mogelijke vakantieplek die een beetje praktisch te bereiken is. Uit de reactie van het Kremlin bleek dat ze wel erg bezorgd waren over die maatregel. Volgens Galeev zou de visumban het sociaal contract opheffen tussen Putin en de gewone Rus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
teacup schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Hoofddoel in die periode was ook instandhouding van de status quo. Mogelijk heeft dat bij politici (denk ook aan Henry Kissinger), maar ook bij commentatoren een soort beroepskramp veroorzaakt.

[...]
Grappig dat je Kissinger noemt. Die heeft namelijk de afgelopen week een interview gegeven aan de WSJ waar ie aangeeft dat ie toch wel gedraaid is mbt dit onderwerp.

Nu de Wijk nog 😉

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Apache4u schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Grappig dat je Kissinger noemt. Die heeft namelijk de afgelopen week een interview gegeven aan de WSJ waar ie aangeeft dat ie toch wel gedraaid is mbt dit onderwerp.

[Embed]

Nu de Wijk nog 😉
Leuk dat je dit deelt! Bij mijn ouders was het vroeger altijd Kissinger voor en na. Toen was hij de Houdini van de internationale politiek. De rol die hij de afgelopen weken heeft gehad deed hem bij mij wel een beetje van zijn voetstuk vallen. Weet je, die man is 99. Los van het effect van afgelopen weken (NIET handig) kon ik het hem nauwelijks verwijten dat hij op die gevorderde leeftijd het veranderde tijdsgewricht niet herkende.

Het feit dat hij nu in staat blijkt te zijn op zijn schreden terug te kunnen keren maakt hem voor mij een wijs man. Iets wat Bruno Maçães, de twitteraar, ook onderkent. Het voordeel voor Kissinger is dat hij niemand meer iets heeft te bewijzen. Even los van de effecten van afgelopen weken kunnen we hem nog iets anders meegeven, ondanks zijn 99 jaar heeft hij grote betrokkenheid getoond met wat er gebeurt.

Zal hem even doorstrepen. Of zal ik Schroder ervoor in de plaats zetten?

......Naaahhh, nee, die is te licht, die gooien we terug....

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]

Als dit bericht een letterlijke vertaling is staat er dat de toestellen na augustus geleverd worden (en niet al geleverd zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Weer een uur lang Perun. Dit keer over de Oekraiense kant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

pro_6or

amateur_60r

teacup schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Leuk dat je dit deelt! Bij mijn ouders was het vroeger altijd Kissinger voor en na. Toen was hij de Houdini van de internationale politiek. De rol die hij de afgelopen weken heeft gehad deed hem bij mij wel een beetje van zijn voetstuk vallen. Weet je, die man is 99. Los van het effect van afgelopen weken (NIET handig) kon ik het hem nauwelijks verwijten dat hij op die gevorderde leeftijd het veranderde tijdsgewricht niet herkende.

Het feit dat hij nu in staat blijkt te zijn op zijn schreden terug te kunnen keren maakt hem voor mij een wijs man. Iets wat Bruno Maçães, de twitteraar, ook onderkent. Het voordeel voor Kissinger is dat hij niemand meer iets heeft te bewijzen. Even los van de effecten van afgelopen weken kunnen we hem nog iets anders meegeven, ondanks zijn 99 jaar heeft hij grote betrokkenheid getoond met wat er gebeurt.

Zal hem even doorstrepen. Of zal ik Schroder ervoor in de plaats zetten?

......Naaahhh, nee, die is te licht, die gooien we terug....
Sorry, maar dat is te aardig. Als je niet kan zien en onderkennen hoe echt de maidan revolutie was, hoe graag de Ukrainers vrijheid willen, dan spreek je niet over het niet herkennen van veranderend tijdsgewricht.

Gelukkig is hij bijgedraaid, dat wel.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05
Brazos schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:08:
[...]

Als dit bericht een letterlijke vertaling is staat er dat de toestellen na augustus geleverd worden (en niet al geleverd zijn)
Volgens mij was dat al bekend. Ja ze gingen ze leveren. Nu even verzamelen/checken/controleren/papierwerk doen en dan komen ze ergens september.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Lekker vaag houden, dat is prima. Weinig nuttige reden dat de bevolkingen van Rusland of EU dit soort informatie accuraat hoeven te weten (het is enkel nuttig als propaganda: hoop voor UA, intimidatie voor RU, en dominoeffect EU).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

pro_6or schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:11:
[...]

Sorry, maar dat is te aardig. Als je niet kan zien en onderkennen hoe echt de maidan revolutie was, hoe graag de Ukrainers vrijheid willen, dan spreek je niet over het niet herkennen van veranderend tijdsgewricht.

Gelukkig is hij bijgedraaid, dat wel.
Ik denk niet dat dit de kwestie is. Kissinger zal die revolutie wel hebben gewaardeerd voor wat hij was. Kijk uit wie je beticht. Die man heeft heel wat vuile handen gemaakt in de internationale politiek, en daar de consequenties van geïncasseerd. Hij heeft dit herkend, daar heb ik geen twijfel over.

Een tweede is wel dat hij dit beoogde op te lossen met Rusland. Hij heeft van het Russische bewind geen juiste inschatting gemaakt. Te weinig Sovjet ratio over voor een rationele afspraak die wordt nagekomen. Hij projecteerde een soort Brezjnev op Poetin. Dat Poetin in een irrationele waan leeft zal voor een Realpoliticus lastig zijn te verstouwen. Zijn issue is denk ik geweest dat het huidige Rusland niet is te vergelijken met de vroegere Sovjet Unie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
teacup schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:33:
Hij heeft van het Russische bewind geen juiste inschatting gemaakt. Te weinig Sovjet ratio over voor een rationele afspraak die wordt nagekomen. Hij projecteerde een soort Brezjnev op Poetin.
Dat is de reden dat zelfs voor wie dat wil er geen weg meer terug is: zelfs tijdens decennia van koude oorlog zijn de gasafspraken altijd stipt nagekomen. Wat er ook gebeurde de Soviets waren een betrouwbare handelspartner.

Poetin heeft die reputatie onomkeerbaar geschonden, dat is de nieuwe realiteit waarmee rekening gehouden moet worden. De situatie van 23 februari komt niet terug.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 14-08-2022 18:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Rob de Wijk zit vast in z'n westerse mindset waarbij Rusland de grote boeman is die je niet moet provoceren. Dit is een karakteristiek voorbeeld waarbij hij vanuit z'n westerse mindset iets probeert te duiden en daardoor volledig de plank misslaat.
[Twitter] Simpel gezegd, de Wijk is nog steeds niet tot het besef gekomen dat rusland nooit doet wat het zegt, en wat het wel doet, gebaseerd is op macht en kracht. En dat als dat er niet is, dat rusland ook niet "bijt".
en dan ook nog gebruik maken van de Russische naam voor de Oekraiense stad Zaporizja.
Het heeft mij ook lang geduurd, m'n hoofd vol met de namen uit de geschiedenisboeken van bijv. WO2, maar na een half jaar mag je als 'kenner' toch zelf ook wel een zelfcorrectie door hebben kunnen maken.
Of verraadt het hier zijn mogelijke Russische mindset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

teacup schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

Ik denk niet dat dit de kwestie is. Kissinger zal die revolutie wel hebben gewaardeerd voor wat hij was. Kijk uit wie je beticht. Die man heeft heel wat vuile handen gemaakt in de internationale politiek, en daar de consequenties van geïncasseerd. Hij heeft dit herkend, daar heb ik geen twijfel over.

Een tweede is wel dat hij dit beoogde op te lossen met Rusland. Hij heeft van het Russische bewind geen juiste inschatting gemaakt. Te weinig Sovjet ratio over voor een rationele afspraak die wordt nagekomen. Hij projecteerde een soort Brezjnev op Poetin. Dat Poetin in een irrationele waan leeft zal voor een Realpoliticus lastig zijn te verstouwen. Zijn issue is denk ik geweest dat het huidige Rusland niet is te vergelijken met de vroegere Sovjet Unie.
Wat Poetin was, en nog steeds is, was vanaf het begin toch ook duidelijk? Ik verbaas me er echt niet over.

Ik had wel gehoopt dat zelfs voor hem en zijn boevenbende oorlog gewoon te onpraktisch was, economisch een te slechte zet.

Dat was eigenlijk het enige waardoor ik nog enigszins positief kon kijken naar de toekomst, we zijn allemaal economisch zo met elkaar verweven dat iedereen altijd verliest met een grote oorlog. Een soort mutually assured destruction. Maar dan zonder de radioactieve fallout.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

en dan ook nog gebruik maken van de Russische naam voor de Oekraiense stad Zaporizja.
Het heeft mij ook lang geduurd, m'n hoofd vol met de namen uit de geschiedenisboeken van bijv. WO2, maar na een half jaar mag je als 'kenner' toch zelf ook wel een zelfcorrectie door hebben kunnen maken.
Of verraadt het hier zijn mogelijke Russische mindset?
Ja. Simpelweg ja. Dit kan geen per ongelukje meer zijn. Wat mij betreft niet meer aan het woord laten komen als expert. Lijkt me ongepast om hem geld te laten verdienen aan de ellende van Oekraïne.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
Alweer een ongelukje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
pro_6or schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:11:
[...]

Ja. Simpelweg ja. Dit kan geen per ongelukje meer zijn. Wat mij betreft niet meer aan het woord laten komen als expert. Lijkt me ongepast om hem geld te laten verdienen aan de ellende van Oekraïne.
Er zijn nogal wat spellingswijzen:

De Nederlandse (foneties fonetisch vanuit het Nederlands gericht)

De Engelse (zeer praktisch met rest van de wereld; die kennen bijvoorbeeld geen oe)

De Russische (er spreken in de wereld meer mensen Russisch dan Oekraïens maar we zullen tegenwoordig weinig zaken meer met ze doen)

De Oekraïnse (in opkomst in Oekraïne en dus ook van groter belang).

Ook kunnen oudere mensen steeds lastiger zich aanpassen en meegaan met de ontwikkelingen in de maatschappij. Ze geraken vastgeroest. Ik wil niet discriminerenop leeftijd; ik heb compassie. Ik stel simpelweg voor minder naar ze (= de mensen die er consequent naast zitten, ook al zijn het experts met een titel) te luisteren. Er zijn veel interessantere experts, met inzichtvolle of informatieve bijdragen.

edit:
Overigens zie ik nu: hij houdt dezelfde spelling aan als gelinkte Vlaamse bron. Daar valt wat voor te zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 14-08-2022 19:45 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Wat ik al dacht denken de Amerikanen nu ook : https://www.telegraaf.nl/...orvoerland-russische-olie

In ander nieuws, ik gooi even een bom naar binnen. Een kennis van mij heeft schoonfamilie in saky. Ja naast de opgeblazen luchthaven.

Het was geen slordige Rus, noch de Oekraïners. Het schijnen de Krim Tataren geweest te zijn. Zij hebben een hekel aan beide en blijkbaar waren ze uit op escalatie. Dat mislukte >:)

De schoonfamilie is in ieder geval veilig.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:42:
Wat ik al dacht denken de Amerikanen nu ook : https://www.telegraaf.nl/...orvoerland-russische-olie

In ander nieuws, ik gooi even een bom naar binnen. Een kennis van mij heeft schoonfamilie in saky. Ja naast de opgeblazen luchthaven.

Het was geen slordige Rus, noch de Oekraïners. Het schijnen de Krim Tataren geweest te zijn. Zij hebben een hekel aan beide en blijkbaar waren ze uit op escalatie. Dat mislukte >:)

De schoonfamilie is in ieder geval veilig.
eindresultaat is in elk geval goed.

Domestic terrorism. Krim-Tataren. Nou die zullen dan nu wel extra op hun donder krijgen.
Maar hoe hebben ze dat gedaan dan?
het was flinke schade.
Hebben ze wapens naar de Krim gesmokkeld? bijv. mortieren? Of Tataars grondpersoneel met toegang tot die locaties en een paar bommetjes geplaatst?

Heb je trouwens ook een link naar een bron? Of is het hearsay via je schoonfamilie?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2022 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

eindresultaat is in elk geval goed.

Domestic terrorism. Krim-Tataren. Nou die zullen dan nu wel extra op hun donder krijgen.
Maar hoe hebben ze dat gedaan dan?
het was flinke schade.
Hebben ze wapens naar de Krim gesmokkeld? bijv. mortieren? Of Tataars grondpersoneel met toegang tot die locaties en een paar bommetjes geplaatst?

Heb je trouwens ook een link naar een bron? Of is het hearsay via je schoonfamilie?
Ik heb verder geen bron, alleen wat de persoon postte die een Oekraïense vrouw heeft. Hoe ze het gedaan hebben weet ik dus niet, dit is gegeven als insider info van de bewoners van dat dorp.

Wat de Krim Tataren betreft: deze zijn door Stalin aan het eind van WO2 gedeporteerd. Putin zou ze erna in ere herstellen maar draaide dat ook terug. Met andere woorden: ze zijn niet heel blij. Maar de vijand van je vijand is je vriend dus daar ging de luchthaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Een Wagner HQ is ge-HIMARSd vanmiddag:

RU opsec in actie.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:01:
Een Wagner HQ is ge-HIMARSd vanmiddag:
[Embed]

RU opsec in actie.
gebrek aan opsec.
Je zou beter verwachten van Wagner maar blijkbaar zijn het ook geen snuggere dodo's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rob Lee heeft er ook een draadje over:

Lijkt er op dat Prigozhin niet is omgekomen, maar alsnog een mooie actie.

edit: ik zie nu dat deze al was geplaatst in het Donbass topic.. Jammer dat de verschillende topics vaak dubbelop gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door user109731 op 14-08-2022 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

pro_6or schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:09:
[...]
Wat Poetin was, en nog steeds is, was vanaf het begin toch ook duidelijk? Ik verbaas me er echt niet over.

Ik had wel gehoopt dat zelfs voor hem en zijn boevenbende oorlog gewoon te onpraktisch was, economisch een te slechte zet.

Dat was eigenlijk het enige waardoor ik nog enigszins positief kon kijken naar de toekomst, we zijn allemaal economisch zo met elkaar verweven dat iedereen altijd verliest met een grote oorlog. Een soort mutually assured destruction. Maar dan zonder de radioactieve fallout.
Ik denk dat het meer is dat we het niet wilden zien. Het westen is heel lang collectief blind geweest. Momenteel (ik schiet niet erg op :| ) lees ik De Mannen van Poetin van Catherine Belton. Wat dat boek mij nu openbaart had ik ook niet verzonnen zelfs als ik die man zo ook al niet had vertrouwd.

Van meet af aan was Poetin aan het wheelen en dealen met Europese bedrijven, personen en instellingen. In die tijd (midden jaren '80) zat hij in Dresden. Een epicentrum voor de smokkel en handel naar de toenmalige Sovjet Unie. Toen was dat nog om de Sovjet Unie van valuta en vitale goederen te voorzien.

Toen in 1989 de Sovjet Unie viel ging de KGB met die netwerken en contacten ondergronds. Poetin bekleedde een begin jaren '90 een belangrijke rol in het stadsbestuur van St. Petersburg.

Onder deze facade ging zijn operatie die in Dresden al aanvang hadden genomen verder. Met het geld dat de "underground KGB" verdiende heeft ze zich naar het centrum van de macht gewerkt. Met in 1999 Poetin als Vice Premier onder Jetsin en tegelijkertijd hoofd van de FSB (opvolger KGB), kortom, toen al het centrum van de macht. En in 2000 premier. De rest is wel bekend veronderstel ik.

Deze man heeft velen om de tuin kunnen leiden, maar wat er in zijn hoofd omging, dat hebben er maar weinig geweten. Wat er is gebeurd tussen de periode van laten we zeggen de Nordstream deals en nu, dat laat zich raden. Heeft hij altijd een alternatieve agenda gehad? Of is hij pas de laatste paar jaren, de corona tijd, het padje kwijt geraakt? De eerdere acties in Georgië en Transnistrië kunnen erop wijzen dat Poetin (toen ook al niet succesvol) bezig was met wederopbouw van "Sovjet Unie 2.0". Maar ook daarmee zijn we weer interpretaties aan het maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:46
user109731 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:36:
Rob Lee heeft er ook een draadje over:
[Twitter]
Lijkt er op dat Prigozhin niet is omgekomen, maar alsnog een mooie actie.

edit: ik zie nu dat deze al was geplaatst in het Donbass topic.. Jammer dat de verschillende topics vaak dubbelop gaan.
Ja idd. Deze topic gaat veel minder snel dan eerst. De andere topics vam de fronten nog minder. Waarom niet samenvoegen? Bovendien komt 3/4 in beide topics terug...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
teacup schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:24:
Heeft hij altijd een alternatieve agenda gehad? Of is hij pas de laatste paar jaren, de corona tijd, het padje kwijt geraakt?
Denk dat Poetin oprecht dacht dat hij in drie dagen een marionet in Kiev (pun intended) had kunnen plaatsen, Oekraïne op een vergelijkbare manier gepacificeerd zou zijn als Wit-Rusland en Kazachstan (wat mede hierdoor mislukt is).

Paar weken gepruttel uit het westen en daarna kon Nord Stream 2 alsnog open...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Deze man heeft velen om de tuin kunnen leiden, maar wat er in zijn hoofd omging, dat hebben er maar weinig geweten. Wat er is gebeurd tussen de periode van laten we zeggen de Nordstream deals en nu, dat laat zich raden. Heeft hij altijd een alternatieve agenda gehad? Of is hij pas de laatste paar jaren, de corona tijd, het padje kwijt geraakt? De eerdere acties in Georgië en Transnistrië kunnen erop wijzen dat Poetin (toen ook al niet succesvol) bezig was met wederopbouw van "Sovjet Unie 2.0". Maar ook daarmee zijn we weer interpretaties aan het maken.
(Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het de laatste stuiptrekking is van een regime gebouwd op fossiele brandstoffen.)

De München speech was in 2008.

Wat is er in de tussentijd gebeurd? Wel, 2008 Georgië (weet niet of dat er voor of erna was?), 2013/2014 Euromaidan -> Krim -> Donetsk/Luhansk.

Wat ik heel typisch vond is te zien in Derk Sauer's Zomergasten aflevering. Poetin wint de verkiezingen. Jeltsin belt op om hem te feliciteren. Krijgt hem niet te pakken, P. belt ook niet terug en heeft J. daarna nooit meer gesproken.

Wat ik zo mooi vind aan je opvolger feliciteren is dat ongeacht dat je het misschien over veel oplossingen en ideologieën niet met elkaar eens bent (neem bijv recente tegenstellingen Bush <-> Obama, Obama <-> Trump, Trump <-> Biden) je toch een gemeenschappelijk belang hebt, en een gemeenschappelijke pijn. Het gemeenschappelijke belang is het wel en wee van het land, de pijn is de enorme hoeveelheid tijd en energie die je in het werk moet stoppen (ten koste van bijvoorbeeld je gezin). En zo is het ook in andere leidinggevende rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
caspervc schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:34:
[...]

Ja idd. Deze topic gaat veel minder snel dan eerst. De andere topics vam de fronten nog minder. Waarom niet samenvoegen? Bovendien komt 3/4 in beide topics terug...
Dat kun je hier bespreken: Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic specifiek user109731 in "Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
[...]

Ik denk dat het meer is dat we het niet wilden zien. Het westen is heel lang collectief blind geweest. Momenteel (ik schiet niet erg op :| ) lees ik De Mannen van Poetin van Catherine Belton. Wat dat boek mij nu openbaart had ik ook niet verzonnen zelfs als ik die man zo ook al niet had vertrouwd.

Van meet af aan was Poetin aan het wheelen en dealen met Europese bedrijven, personen en instellingen. In die tijd (midden jaren '80) zat hij in Dresden. Een epicentrum voor de smokkel en handel naar de toenmalige Sovjet Unie. Toen was dat nog om de Sovjet Unie van valuta en vitale goederen te voorzien.

Toen in 1989 de Sovjet Unie viel ging de KGB met die netwerken en contacten ondergronds. Poetin bekleedde een begin jaren '90 een belangrijke rol in het stadsbestuur van St. Petersburg.

Onder deze facade ging zijn operatie die in Desden al aanvang hadden genomen verder. Met het geld dat de "underground KGB" verdiende heeft ze zich naar het centrum van de macht gewerkt. Met in 1999 Poetin als Vice Premier onder Jetsin en tegelijkertijd hoofd van de FSB (opvolger KGB), kortom, toen al het centrum van de macht. En in 2000 premier. De rest is wel bekend veronderstel ik.

Mooi overzicht, dat boek staat op de planning!

Die speech in 2008 blijft me ook wel bezig houden trouwens.
En een naam die ik nu niet voorbij zie komen maar vast en zeker wel in dat boek:

*knip* dit plaatje voegt niets toe zonder context/toelichting.

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 15-08-2022 00:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Volgens mij is niemand hier neutraal, iedereen die ik ken wil Rusland grandioos zien falen.

Dat is wat anders dan proberen objectief naar de Oekraïnse kansen en gebeurtenissen op de grond te kijken, zie de patstelling van Rob de Wijk eerder gebeuren dan een grote Oekraïnse doorbraak. Zonder blauw-gele bril ben je echt geen heimelijke Thierry aanhanger.
Geen idee waarom Thierry er weer bij de haren bijgetrokken wordt, maar de context was Russische propaganda. Als iets bewezen propaganda is, zoals Russische staatsmedia, dan kan dat prima geblokkeerd worden. Het heeft niets met journalistiek te maken. En daarbij heb je geen propaganda nodig om Oekraïense verklaringen te kunnen verifiëren.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
XWB schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Geen idee waarom Thierry er weer bij de haren bijgetrokken wordt, maar de context was Russische propaganda. Als iets bewezen propaganda is, zoals Russische staatsmedia, dan kan dat prima geblokkeerd worden. Het heeft niets met journalistiek te maken. En daarbij heb je geen propaganda nodig om Oekraïense verklaringen te kunnen verifiëren.
Het grote probleem hiermee is dat er geprobeerd wordt om objectieve informatie te krijgen door het geheel van beide kanten te bekijken. En meestal wil je dat ook, maar in dit geval is de russische propaganda zo wijdverspreid aanwezig dat al het nieuws dat van rusland zelf komt in 90% van de gevallen klinkklare onzin is (bewijsbaar). Wat je daarmee krijgt is dat je nieuws objectiever zal zijn als je alleen de Oekrainse informatie pakt en daar de normale sanity-checks op doet. Zodra je daar russische informatie bij gaat halen gaat de betrouwbaarheid alleen maar omlaag.

Oftewel er kan wel geroepen blijven worden dat het verhaal van 2 kanten bekeken moet worden. Je loopt daarin alleen snel vast omdat 1 kant bewijsbaar aardig betrouwbaar is, en de andere kant juist bewijsbaar zo onbetrouwbaar is dat je er helemaal niets mee kunt.

De russische kant blokkeren is zoals je zelf ook al zegt daarmee logisch omdat het niets met journalistiek te maken heeft. Het liefst zou je dan een betrouwbare bron voor russisch nieuws erbij hebben, maar dis is er simpelweg niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Voor wie het leuk vindt, een filmpje van Oekrainers op training in de UK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het uitzenden van oude films van een overgelopen B-acteur in Nederland is wel erg offtopic. Die discussie is daarom verwijderd. On-topic weer s.v.p.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:17
💳 Russia orders about 1,000 reconnaissance drones from Iran – journalist

Well-known Middle East analyst Elijah Magnier, citing his sources, reports that Russia has already concluded agreements with Iran on the supply of 1,000 reconnaissance and strike drones to Russia.

“Russia signed a contract with Iran for the purchase of 1,000 drones after Iran supplied several drones and a simulator on which Russian officers trained. The first drones have already been used in Ukraine,” Magnier writes.

Recall that Iranian Shahed drones are able to stay in the air for more than a day and perform both strike platforms and spotters of artillery and missile systems

Komt van telegram 'ukraine now'

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Graag even de aandacht voor het volgende:

De afgelopen periode is er een meta-discussie geweest in het topic waarin mensen opmerkingen maken over hoe dit topic de oorlog benaderd, vaak met de beschuldiging van vermeende bias of vermeende overdreven positiviteit t.o.v. een bepaalde partij.

Er wordt op die manier impliciet vanuit gegaan dat mensen in het topic zich als een groep gedragen en hier ook als zijnde een groep op aangesproken kunnen worden.

In het algemeen is het al zo dat we dit soort meta-discussies niet toestaan vanwege het hoge risico op ontsporing. Maar in dit geval willen we nogmaals benaderdrukken dat zoiets ongewenst is. Er ontstaat zelden een constructieve discussie als een heel topic over 1 kam wordt geschoren en is bijna altijd generaliserend en doet geen recht aan de pluriformiteit van individuele meningen en attitudes t.o.v. het onderwerp.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Rubberen schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:25:
💳 Russia orders about 1,000 reconnaissance drones from Iran – journalist

Well-known Middle East analyst Elijah Magnier, citing his sources, reports that Russia has already concluded agreements with Iran on the supply of 1,000 reconnaissance and strike drones to Russia.

“Russia signed a contract with Iran for the purchase of 1,000 drones after Iran supplied several drones and a simulator on which Russian officers trained. The first drones have already been used in Ukraine,” Magnier writes.

Recall that Iranian Shahed drones are able to stay in the air for more than a day and perform both strike platforms and spotters of artillery and missile systems

Komt van telegram 'ukraine now'
Ik had eerder op twitter het getal van 1000 drones gelezen, maar zonder bronvermelding. We hebben nu in ieder geval een bron. 1000 lijkt me een groot aantal, het zijn geen kleine jongens die Iraanse drones. Het lijkt me geen goed nieuws voor zowel de artillerie als de Oekraiense stellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:06

ZenTex

Doet maar wat.

bulle bas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 01:15:
[...]

Ik had eerder op twitter het getal van 1000 drones gelezen, maar zonder bronvermelding. We hebben nu in ieder geval een bron. 1000 lijkt me een groot aantal, het zijn geen kleine jongens die Iraanse drones. Het lijkt me geen goed nieuws voor zowel de artillerie als de Oekraiense stellingen.
1000 drones is wel heel erg veel

Volgens Wikipedia
The Saegheh was revealed in October 2016.[6]

A number of western sources have expressed doubt that the Saegheh is weapons-capable, and say it is solely an ISR platform.[7][8]

As of 2017, 10 Saegheh drones were in production, and Iran planned to procure at least 50 by 2025.
Het zijn geen simpele drones, die 1000 stuks kan misschien wel kloppen, maar dan duurt het nog tot 2030 op z'n vroegst totdat de order compleet is, mits Iran een fikse productielijn opzet.

Edit; ah, het lijkt eerder om de shahel 129 te gaan ipv de veelbesproken rq170 clones. Alsnog vind ik 1000 stuks erg onrealistisch.

Enfin, we zijn nu officeel in het drone tijdperk baland qua oorlogsvoering.
Ze werden al in eerdere conflicten met veel succes ingezet, maar dit is het eerste grootschalige conflict tussen 2 geavanceerde landen met modern wapentuig.

We gaan de komende maanden zien of drones werkelijk de nieuwe meta gaan worden, of dat de counters het gaan winnen.

[ Voor 4% gewijzigd door ZenTex op 15-08-2022 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZenTex schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 02:15:
[...]

1000 drones is wel heel erg veel

Volgens Wikipedia

[...]

Het zijn geen simpele drones, die 1000 stuks kan misschien wel kloppen, maar dan duurt het nog tot 2030 op z'n vroegst totdat de order compleet is, mits Iran een fikse productielijn opzet.

Edit; ah, het lijkt eerder om de shahel 129 te gaan ipv de veelbesproken rq170 clones. Alsnog vind ik 1000 stuks erg onrealistisch.

Enfin, we zijn nu officeel in het drone tijdperk baland qua oorlogsvoering.
Ze werden al in eerdere conflicten met veel succes ingezet, maar dit is het eerste grootschalige conflict tussen 2 geavanceerde landen met modern wapentuig.

We gaan de komende maanden zien of drones werkelijk de nieuwe meta gaan worden, of dat de counters het gaan winnen.
dat hebben we de afgelopen maanden al gezien.
De drones zorgen voor:

- recon (je kunt niet altijd meer wachten tot er een satelliet boven hangt, je wil actuele intel op lokaal niveau)
- airstrikes (van groot tot klein, raketten op een vrachtwagen of anti-airsysteem, of een pipebom op een infanterienest)

Technisch gezien is er sinds WO1 niets veranderd. Sinds een geallieerd vliegtuig een gat zag in de Duitse linies en de troepen daar op inspeelden is dat aan de orde van de dag: luchtverkenning.
Inclusief toen de granaatjes en bommetjes die ze met de hand lieten vallen.
Eigenlijk zijn we weer terug bij af. De grote vliegtuigen zijn op lokaal niveau niet meer zo van toepassing: het gebeurt weer kleinschalig.

Van gamers die zich aan het front met drones nuttig inzetten tot de grotere jongens zoals Bayraktar.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2022 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Denk dat Poetin oprecht dacht dat hij in drie dagen een marionet in Kiev (pun intended) had kunnen plaatsen, Oekraïne op een vergelijkbare manier gepacificeerd zou zijn als Wit-Rusland en Kazachstan (wat mede hierdoor mislukt is).

Paar weken gepruttel uit het westen en daarna kon Nord Stream 2 alsnog open...
dat dacht ie waarschijnlijk inderdaad.
Arestovich was het daar echter niet mee eens en stak daar een stokje voor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Uit een Volkskrant artikel over Kherson, met informatie die we al weten nog wel het volgende:

Volkskrant: Cherson nog verder geïsoleerd door verwoesting laatste brug over de Dnipro

De Volkskrant interpreteert dat de Russische aanvallen rond Donetsk vooral bedoeld zijn om de druk bij Kherson weg te nemen:

Pisky

Om de druk op Cherson te verlichten vallen Russische troepen de Oekraïners nu in het oosten van het land aan met alles wat ze hebben. De hoop is dat Oekraïne troepen uit het zuiden moet vrijmaken om die in het oosten te hulp te schieten, wat de Oekraïense opmars bij Cherson zou vertragen.

Gevochten wordt er even buiten de industriestad Donetsk, die in handen is van de afvallige, pro-Russische ‘Donetsk Volks Republiek’. Daar heeft Rusland zaterdag na zware gevechten naar eigen zeggen het dorp Pisky ‘bevrijd’.

Satellietbeelden suggereren dat Pisky zelf die bevrijding niet heeft overleefd: wat er van het dorp nog overeind stond, is met de grond gelijkgemaakt. Ooit een welvarende voorstad van Donetsk, was het in 2014 en 2015 al ernstig gehavend. Bijna iedereen vluchtte weg, en bleef weg. In 2016 telde een bezoekende BBC-journalist er nog maar 18 inwoners, van de 2.000 die er ooit waren.
Het onderstaande was nieuw voor mij en zag ik zo snel niet in het topic terug:

Admiraal Igor Osipov

De explosies die op 9 augustus de vliegbasis Saki op de Krim grotendeels verwoestten, hebben geleid tot de val van de Russische admiraal Igor Osipov. De bevelhebber van de Zwarte-Zeevloot werd uit zijn functie ontheven en vervangen door zijn vice-admiraal Viktor Sokolov. Op de vliegbasis van de marine, die gebruikt werd voor luchtaanvallen op Oekraïens grondgebied, werden op 9 augustus zeker acht Russische gevechtsvliegtuigen vernietigd.

De Russen gingen ervan uit dat de cruciale basis op de Krim buiten bereik van Oekraïne lag. Dat bleek een grove misrekening. Eenzelfde inschattingsfout leidde eerder al tot de ondergang van het Russische vlaggenschip Moskva, dat op 13 april 2022 door Oekraïense raketten tot zinken werd gebracht. Admiraal Osipov kwam er destijds bij president Vladimir Poetin met een berisping van af. De tweede misser op de Krim leidden alsnog tot zijn ontslag, dat door Russische media is gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Explosions at Tokmak at Russian base
liveuamap zet het wolkje alleen bij het station, en niet bij het vliegveld.

https://liveuamap.com/en/...at-tokmak-at-russian-base

[ Voor 22% gewijzigd door Tens op 15-08-2022 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tens schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Als het bij het vliegveld was, had er wel 'air base' gestaan? :)

In het filmpje ziet het er ook uit als in de stad iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 21:05

bloody

0.000 KB!!

Tens schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Als ik dat vliegveld (noordkant stad) bekijk op google maps / satelliet weergave, dan kan ik als leek iig geen vliegtuigen zien. Ziet er dor en doods uit.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:07:
[...]

Als het bij het vliegveld was, had er wel 'air base' gestaan? :)

In het filmpje ziet het er ook uit als in de stad iig.
kan, maar ook in maps vind ik geen base waar liveuamap zijn vlaggetje heeft gezet, alleen een station een school en een woonwijk zo te zien. zoeken op Tokmak military base geeft ook niks.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 15-08-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:47

Fanta

FordPerformance™️

Een base hoeft niet per definitie een luchthaven te zijn. Een station kan prima als basis dienen in oorlogstijd.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

kan, maar ook in maps vind ik geen base waar liveuamap zijn vlaggetje heeft gezet, alleen een station een school en een woonwijk zo te zien. zoeken op Tokmak military base geeft ook niks.
'base' is een wat breder begrip, bij de 'wagner base' stonden gisteren ook geen vlaggetjes :)
"Russian reporter published images of mercenaries base in residential apartments block in Popasna on 8th August"

(wat precies de grens is om iets een base te noemen ipv een groepje bij elkaar blijft wel wat subjectief, misschien dat er een commandant aanwezig moet zijn oid)

(die 1e strike op popasna staat op livemap ook op het station gepinned, misschien dat ze niet alles goed geolocaten
https://liveuamap.com/en/...se-of-russian-mercenaries )

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 15-08-2022 10:23 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Fanta schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:13:
Een base hoeft niet per definitie een luchthaven te zijn.
tsja, dat zegt ook niemand, maar het is het enige militaire terrein in de omgeving zo te zien.
Een station kan prima als basis dienen in oorlogstijd.
een gebouwtje van 10 bij 20 meter...... kan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Tens schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:19:
[...]
tsja, dat zegt ook niemand, maar het is het enige militaire terrein in de omgeving zo te zien.

[...]
een gebouwtje van 10 bij 20 meter...... kan inderdaad.
Groot zat om een flink aantal Russen in te huisvesten. Paar vrachtwagens en andere voertuigen er omheen, en je spreekt al snel over een 'basis'. Ik denk dat je iets te zwart wit naar het woordje 'basis' kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Fanta schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Groot zat om een flink aantal Russen in te huisvesten. Paar vrachtwagens en andere voertuigen er omheen, en je spreekt al snel over een 'basis'. Ik denk dat je iets te zwart wit naar het woordje 'basis' kijkt.
Even terug naar mijn oorspronkelijk bericht: ik vraag me alleen af waar precies die raket is neergekomen en met welk effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:31:
Even terug naar mijn oorspronkelijk bericht: ik vraag me alleen af waar precies die raket is neergekomen en met welk effect.
Dat spoorknooppunt platleggen zou de russische transportcapaciteit enorm hinderen.

Dacht dat via Tokmak de enige verbinding tussen de Donbass en Kherson is?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bij wartranslated:

Day 170, August 12. Summary of Arestovych and Feygin daily broadcast

https://wartranslated.com...d-feygin-daily-broadcast/
The Ukrainian general staff said today that the enemy had partial success on the Bakhmut direction. This means that they pushed back our forces closer to the eastern outskirts of Bakhmut. This advance is about 1.5km. Arestovych calls for people to not “lose their heads” over this advance. The tempo and the scale of this advance are such that they will not allow the Russians to take Bakhmut, Siversk or other towns. There will not be a repeat of Lysychansk and Severodonetsk. Arestovych says the Ukrainians have advanced north of Dov’henke and are probing near Kam’yanka. No real changes on the rest of the front, same attempts at attacking in the same places.
Kleine verschuivingen op de kaart zeggen niet veel.
Explosions in Nova Kakhovka. The Ukrainians continue to destroy HQ’s, storage depots and other military targets in the south on a daily basis. Explosions in Horlivka and Donetsk. HIMARS are working well and the UK has given an additional 3 M270. Right now it is a war of attrition and it is going according to plan. Only a long build up can produce the desired effects in such a conflict. According to Arestovych, the Russian offensive in the Donbass currently has at best 1/3 of the power the Russians had in Lysychansk/Severodonetsk.
Grinding werkt, de Russische slagkracht in de Donbass is 1/3 van wat ze in Lysychansk/Severodonetsk hadden.
The transition of the strategic initiative to Ukraine was marked by 2 events: 1. the return of McDonald’s to Ukraine 2. the strike on the Russian airbase in Saky. The Ukrainian army has shown that it can liberate cities without civilian casualties by flanking and forcing the enemy to retreat like what was seen in Bucha and Irpin where the Russians retreated when they became outflanked. Similar events could happen in Kherson, Enerhodar and many other places.
Oekraïne heeft aangetoond dat steden bevrijd kan worden zonder burgerslachtoffers. Zorg ervoor dat de vijand in de val dreigt te zijn, dan trekken ze terug.

Van Kamil weten we dat de Russen niets aantrekken van het lot van de medemens. Zeker als het financieel goed gecompenseerd is. Maar de Russen geven wel om hun eigen leven, een hogere prioriteit dan geld, nieuwe auto of appartement betaald door de overheid.
The 3 ways that Russia could change their situation are:

1. Increase their army by 80-100k well trained soldiers (“volunteer battalions” they are attempting to raise do not count as such). Even then, this would only change the situation temporarily, and the Russians would be stopped again after taking a few more towns.

2. Developing their military industry and accelerating war production however this would not take effect for a few years and is impossible if sanctions are not lifted (which they will not be)

3. The third way is a mass use of nuclear weapons. However, variants 2 and 3 are never going to happen.
De mogelijke keuzes voor Rusland.
  1. Meer goed getrainde troepen naar het front, verlengt de oorlog een beetje.
  2. Oorlogsindustrie en -productie versnellen, wordt niet alleen door sancties tegen gehouden. Voor de hogere oligarchen mogen de lagere oligarchen die de fabrieken runnen, niet teveel rijkdom en macht vergaren. Dan offshoren ze nog liever naar de EU en indien nodig wordt Russische technologie aan een ander land doorgeven. Bedrijven in een ander land gaan de winsten niet gebruiken om invloed in Rusland te kopen en mogen dus geld verdienen. Russische fabrieksbazen die teveel geld kunnen verdienen, kunnen dat wel aanwenden om de machtsbalans tussen de oligarchen te veranderen.
  3. Kernwapens gaat niet gebeuren.
Even the Belarusian army invading somewhere would not change the situation. The Russians have no options left and they understand this perfectly well. This is why the Russians are trying to get a ceasefire and to carry out referendums. The war will come to Crimea and Ukraine has the initiative. The Russians are wasting combat power assaulting Pisky head on and if the situation in Bakhmut gets out of hand, the Ukrainians will simply commit reserves that they have to resolve the situation. Nothing can save the Putin regime now. Strategically, the war is lost.

That is why Arestovych dislikes the fixation on the tactical level which suggests that the Russians are somehow winning. The Putin regime exploits the anxiety of average people. The Russians are now issuing orders that cannot be executed. This leads to a complete erosion of trust in their own troops both in victory and in their high command. This leads to plummeting morale.
De Russen verspillen veel slagkracht in Pisky en als Bakhmut uit de hand loopt, dan zet Oekraïne gewoon de reserve in. Dit is waarom Arestovych niet van het blindstaren op paar dorpen op een kaart houdt.

Het is Putin die graag de angsten van de mensen uitbuit en zoals op de beurs extrapoleert de mens graag alles. Elke dag beetje opschuiven op de kaart wordt al snel geëxtrapoleerd tot de Russen zullen uiteindelijk alles veroveren.

De Russen geven orders die niet uitgevoerd kan worden en het vertrouwen tussen de soldaten en officieren gaat volledig verdwijnen.
In response to Russian threats to the west, Arestovych says that only 4 Ukrainian planes with anti radiation missiles from the 80s obliterated all Russian air defences on the west bank of the Dniepr. NATO, if it has to, can use 2100 planes. In the event of NATO war with Russia, “there will be nothing left alive up to the Ural mountains”, he clarifies that this only applies to military personnel and targets, not civilians.
4 Oekraïense vliegtuigen met jaren 80 anti-radiatie-raketten heeft de Russische luchtafweer gesloopt. The west bank of the Dniepr is in roos op de onderstaande kaartje ingekleurd:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Right-Bank_Ukraine.png

Laat staan wat er gebeurd als de NAVO 2100 vliegtuigen inzet. Alles tot aan de Oeralgebergte afslachten.

Day 171, August 13. Summary of Arestovych and Feygin daily broadcast

Russian sources are claiming to have captured Pesky (for “eight time”!) and to have entered the East suburbs of Bakhmut. While the enemy is indeed slowly approaching Bakhmut from the East, Ukraine denies that Russia entered Pesky or Bakhmut. The future advance is possible but extremely costly to Russia. Yet, the further misinformation campaign by Russia is likely to continue.
De Russen hebben de gewoonte om bij het naderen van een dropgrens de verovering van het hele dorp te claimen.
In the Kherson and Energodar direction Ukraine has made several strikes on Russian bases on the left (East) side of the river Dnipro: 5-6 strikes on Russian forces as far as Melitopol. More strikes on Russian forces on both of Dnipro are expected. The UAF aim to weaken not just the Russian troops occupying Kherson, which remains a strategic target, but also the Russian forces in the Melitopol.
De vijand in de diepte verzwakken.
Russian Federation begging for ceasefire

“To avoid a defeat, USA must force Zelensky to the negotiation table – this would be the best scenario for the US…” Chief of North American department Ministry of Foreign Affairs, A. Dorchiev (via TASS)

“USA are on the edge of a nuclear war with Moscow and Beijing… Ukraine must be recognised as a de facto NATO member.” H. Kissinger

Feygin considers that while the US and China have already reached an agreement, Russian tries to voice their own wishes via Dorchiev and promote its rhetoric with the “useful idiots” like Kissinger. Arestovych, avoiding offending Mr. Kissinger, commented that he “listened with interest to the opinion of the specialist on US politics”.

Commenting on the attempt of Moscow to force Ukraine into negotiations by pressuring Western allies, (via grain deal and now the ZNPP), Arestovych pointed out that the Kremlin is afraid of a major defeat in Southern Ukraine. Russia is afraid of:

1) Liberation of Kherson and having Russian soldiers being surrounded and captured en masse.

2) Major Ukrainian strike on Melitopol that would completely compromise the Russian operations in Kherson, Melitopol, Energodar and Mariupol.
Om het verliezen van de oorlog te ontwijken, worden useful idiots, appeasers,... ingezet en het dreigen met het opblazen van de grootste kerncentrale van Europa.
The two military solution for the current Russian situation are:

1) finding 60k of fresh, well-trained troops – which is physically impossible. Or

2) starting a nuclear war – which is a suicide for Russia and the Kremlin-regime, leaving RF without a military solution.

Therefore, Russia is trying to push for a ceasefire and negotiations to avoid a military defeat.
Militair is Rusland al uitgespeeld.
“The ceasefire and negotiations with RF [without restoration of Ukrainian borders] would mean defeat. There is only negotiation on the prisoner exchange between the two sides.” – M. Podoliak, Adviser to the Head of the Office of President of Ukraine.

Most likely, to reduce military losses, Ukraine is going to continue to systematically destroy Russian logistics and weaken the Russian forces until they lose the attack potential and collapse.
Oekraïne blijft de Russen verder verzwakken totdat ze door de hoeven zakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
rapture schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:56:
Bij wartranslated:

Therefore, Russia is trying to push for a ceasefire and negotiations to avoid a military defeat.
Dat gerucht wordt op meer plekken gemeld, nog niet bij de meer serieuze media.
A highly placed Kremlin official has secretly approached the West to help end the Ukraine invasion, it was claimed last night.
https://www.mirror.co.uk/...ricken-officials-27738405

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

[...]

dat hing al langer in de lucht maar het wordt nu officieler?
Ik ben benieuwd wat het Pentagon gaat doen.
Ben benieuwd wat Zelensky gaat zeggen.

Het zou slecht zijn als er een cease-fire komt. Dat betekent waarschijnlijk met behoud van de huidige bezette gebieden. Misschien dat ze zich in ruil daarvoor terugtrekken op de linkerbank van de Dnjepr maar linksom of rechtsom is het niet in het voordeel van UA en vooral in het voordeel van RF.

Zou wel goed zijn voor de gewone burger in UA. Als het shelling stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

[...]

[...]

End the ukraine invasion? 8)7
Of bedoelen ze de invasie die zij in Oekraïne aan het doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

dat hing al langer in de lucht maar het wordt nu officieler?
Ik ben benieuwd wat het Pentagon gaat doen.
Ben benieuwd wat Zelensky gaat zeggen.

Het zou slecht zijn als er een cease-fire komt. Dat betekent waarschijnlijk met behoud van de huidige bezette gebieden. Misschien dat ze zich in ruil daarvoor terugtrekken op de linkerbank van de Dnjepr maar linksom of rechtsom is het niet in het voordeel van UA en vooral in het voordeel van RF.

Zou wel goed zijn voor de gewone burger in UA. Als het shelling stopt.
dat, samen met de 'tactische terugtrekking' van de Russische militaire leiding ten westen van Kherson toch de eerste tekenen van het verval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrekDr0p schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:23:
[...]
Engelse taal is daar wat ambigue in.
Maar wat er staat bedoelen ze inderdaad de special operation in Oekraïne mee.

Maar wel een goed teken dat Rusland wil onderhandelen. Dat laat zien dat ze vanuit een positie van zwakte dit opperen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

[...]

Als dat zo is is het een grove belediging aan het adres van Oekraine. RF heeft UA voortdurend voor het lapje gehouden met schijnbesprekingen, onderwijl pogend Zelensky te vermoorden, gedraagt zich als nazi's richting de Oekrainers, en vernedert Oekraine door ze niet eens als gesprekspartner te zien. Het westen moet maar 1 ding doen: afwimpelen en doorsturen naar Oekraine.
En die laatste kan beter geen enkele concessie doen. Men heeft hard gewerkt om uiteindelijk de betere kaarten in de hand te hebben. Nu het spel uitspelen of de tegenstander laten bekennen dat hij schaakmat staat.

Maar dan nog: voor Putin is een einde van de oorlog niet zo gunstig, of zijn greep op het binnenlandse bestuur is nog formidabeler dan we voor mogelijk kunnen houden. Een adempauze kan ik me goed voorstellen, en die gaat UA natuurlijk niet geven. Links- of rechtsom is het dus kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Als de andere partij een staakt het vuren wil dan is dat het moment om door te zetten, zelfs als de Russen (voor het eerst ooit) ook daadwerkelijk stoppen met bombarderen dan is dat tijd die ze zullen gebruiken hun posities te verstevingen, verse munitie aan te voeren en de volgende aanval te plannen. De burgers van Oekraine zullen dan alsnog het slachtoffer zijn.

Putin zal niet opgeven tot hij z'n Nurenburg tribunaal heeft gehad dat ze nu aan het voorbereiden zijn in Mariupol en er nog een kans is op een strenge winter in Europa.

[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 15-08-2022 11:28 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Auredium

Informaticus Chaoticus

rapture schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:56:
Bij wartranslated:

Day 170, August 12. Summary of Arestovych and Feygin daily broadcast

[...]

Kleine verschuivingen op de kaart zeggen niet veel.

[...]

Grinding werkt, de Russische slagkracht in de Donbass is 1/3 van wat ze in Lysychansk/Severodonetsk hadden.

[...]
Oekraïne heeft aangetoond dat steden bevrijd kan worden zonder burgerslachtoffers. Zorg ervoor dat de vijand in de val dreigt te zijn, dan trekken ze terug.

Van Kamil weten we dat de Russen niets aantrekken van het lot van de medemens. Zeker als het financieel goed gecompenseerd is. Maar de Russen geven wel om hun eigen leven, een hogere prioriteit dan geld, nieuwe auto of appartement betaald door de overheid.

[...]
De mogelijke keuzes voor Rusland.
  1. Meer goed getrainde troepen naar het front, verlengt de oorlog een beetje.
  2. Oorlogsindustrie en -productie versnellen, wordt niet alleen door sancties tegen gehouden. Voor de hogere oligarchen mogen de lagere oligarchen die de fabrieken runnen, niet teveel rijkdom en macht vergaren. Dan offshoren ze nog liever naar de EU en indien nodig wordt Russische technologie aan een ander land doorgeven. Bedrijven in een ander land gaan de winsten niet gebruiken om invloed in Rusland te kopen en mogen dus geld verdienen. Russische fabrieksbazen die teveel geld kunnen verdienen, kunnen dat wel aanwenden om de machtsbalans tussen de oligarchen te veranderen.
  3. Kernwapens gaat niet gebeuren.
[...]

De Russen verspillen veel slagkracht in Pisky en als Bakhmut uit de hand loopt, dan zet Oekraïne gewoon de reserve in. Dit is waarom Arestovych niet van het blindstaren op paar dorpen op een kaart houdt.

Het is Putin die graag de angsten van de mensen uitbuit en zoals op de beurs extrapoleert de mens graag alles. Elke dag beetje opschuiven op de kaart wordt al snel geëxtrapoleerd tot de Russen zullen uiteindelijk alles veroveren.

De Russen geven orders die niet uitgevoerd kan worden en het vertrouwen tussen de soldaten en officieren gaat volledig verdwijnen.

[...]
4 Oekraïense vliegtuigen met jaren 80 anti-radiatie-raketten heeft de Russische luchtafweer gesloopt. The west bank of the Dniepr is in roos op de onderstaande kaartje ingekleurd:
[Afbeelding]

Laat staan wat er gebeurd als de NAVO 2100 vliegtuigen inzet. Alles tot aan de Oeralgebergte afslachten.

Day 171, August 13. Summary of Arestovych and Feygin daily broadcast

[...]
De Russen hebben de gewoonte om bij het naderen van een dropgrens de verovering van het hele dorp te claimen.

[...]

De vijand in de diepte verzwakken.

[...]
Om het verliezen van de oorlog te ontwijken, worden useful idiots, appeasers,... ingezet en het dreigen met het opblazen van de grootste kerncentrale van Europa.

[...]

Militair is Rusland al uitgespeeld.

[...]
Oekraïne blijft de Russen verder verzwakken totdat ze door de hoeven zakken.
Dit komt overeen met het schema wat eigenlijk al een beetje werd genoemd voor langere tijd. We zijn in augustus en de Russische oorlogsmachine staat te huffen en te puffen. Ik denk dat Oekraïne echt gewoon moet doorduwen in het zuidelijk offensief. Een snelle terugtocht uit de gebied door de Russen is vrij moeilijk. Het is effectief bijna een pocket aangezien de revier als natuurlijke barrière veel troepen en materiaal doet insluiten.
Ik vraag mij af welke Russische meesterstrateeg het idiote idee had om het gebied van Kherson vol te duwen met troepen en materiaal?
Ik heb al eerder (iig elders, mogelijk ook hier) aangegeven dat de verdediging van Kherson een domme zet is. Ik was terug getrokken tot achter de rivier en had daar een defensieve opstelling gepakt. Nu dreigen ze veel troepen te verliezen in een pocket waar ze moeilijk uit kunnen.
Dit klinkt als een sommige orders die Hitler en Stalin deden geven in WO2; houd stand ten alle kosten zonder duidelijk strategisch doel.

Maar ik begrijp wel dat het verlies van Kherson schokgolven teweeg zal brengen in Rusland. Het zou mij niet verbazen als onderdrukte minderheden langzaam in Rusland zelf de wapens beginnen te grijpen nu duidelijk is dat Rusland een papieren tijger is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
TrekDr0p schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

"Ukraine invasion" = in Oekraïne
"Ukrainian invasion" = door Oekraïne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:28:
Als de andere partij een staakt het vuren wil dan is dat het moment om door te zetten, zelfs als de Russen (voor het eerst ooit) ook daadwerkelijk stoppen met bombarderen dan is dat tijd die ze zullen gebruiken hun posities te verstevingen, verse munitie aan te voeren en de volgende aanval te plannen. De burgers van Oekraine zullen dan alsnog het slachtoffer zijn.

Putin zal niet opgeven tot hij z'n Nurenburg tribunaal heeft gehad dat ze nu aan het voorbereiden zijn in Mariupol en er nog een kans is op een strenge winter in Europa.
Dit is zo'n geval waar de beschaafde wereld duidelijke grenzen moet stellen. Open een dergelijk schijntribunaal en we trekken wat NATO-personeel een Oekraïens uniform aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:31:
[...]

Dit is zo'n geval waar de beschaafde wereld duidelijke grenzen moet stellen. Open een dergelijk schijntribunaal en we trekken wat NATO-personeel een Oekraïens uniform aan.
de kooien zijn al praktisch klaar. Heeft iemand westerse instanties er al iets over horen zeggen?
Volgende week vindt dat tribunaal plaats namelijk... Uiterlijk de 25e augustus, de onafhankelijkheidsdag van UA.
En dan gaan ze de doodstraf krijgen waarschijnlijk.
Nog steeds niet gehoord over Kateryna ('Ptashka/Birdie') en consorten.
Die drie of vier mercenaries uit het UK en Zweden zullen vast ook de doodstraf gaan krijgen.

En wat betreft dat NATO-personeel: zou dat vrijwillig gaan? Of zitten er units te springen om ook tegen RF te vechten?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

de kooien zijn al praktisch klaar. Heeft iemand westerse instanties er al iets over horen zeggen?
Volgende week vindt dat tribunaal plaats namelijk... Uiterlijk de 25e augustus, de onafhankelijkheidsdag van UA.
En dan gaan ze de doodstraf krijgen waarschijnlijk.
Nog steeds niet gehoord over Kateryna ('Ptashka/Birdie') en consorten.
Die drie of vier mercenaries uit het UK en Zweden zullen vast ook de doodstraf gaan krijgen.

En wat betreft dat NATO-personeel: zou dat vrijwillig gaan? Of zitten er units te springen om ook tegen RF te vechten?
De tijd kan wel dringen, maar dan moet je nog sneller een waarschuwing naar buiten brengen.

Vrijwilligheid lijkt me niet zo'n groot punt, het was in ieder geval geen punt in de andere proxy-oorlogen (denk aan Korea bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

bulle bas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Als dat zo is is het een grove belediging aan het adres van Oekraine. RF heeft UA voortdurend voor het lapje gehouden met schijnbesprekingen, onderwijl pogend Zelensky te vermoorden, gedraagt zich als nazi's richting de Oekrainers, en vernedert Oekraine door ze niet eens als gesprekspartner te zien. Het westen moet maar 1 ding doen: afwimpelen en doorsturen naar Oekraine.
En die laatste kan beter geen enkele concessie doen. Men heeft hard gewerkt om uiteindelijk de betere kaarten in de hand te hebben. Nu het spel uitspelen of de tegenstander laten bekennen dat hij schaakmat staat.

Maar dan nog: voor Putin is een einde van de oorlog niet zo gunstig, of zijn greep op het binnenlandse bestuur is nog formidabeler dan we voor mogelijk kunnen houden. Een adempauze kan ik me goed voorstellen, en die gaat UA natuurlijk niet geven. Links- of rechtsom is het dus kansloos.
Putin heeft thuis helemaal niks te vrezen. Hij heeft alle touwtjes in handen en de Russen zelf, voor het meerendeel, vinden dat prima.

USA was al bijna gekaapt door een brallende nietskunner. En hij kan zo weer terug komen ook. Putin schat ik slimmer in.

Social media hebben de 30% van de samenleving die alles op onderbuik doet veel macht gegeven.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het ombouwen van een concertzaal tot volksgericht is wel symbolisch voor wat Rusland nu is geworden. In 1984 beschreef Orwell het al in de speech van O'Brien:
There will be no loyalty, except loyalty towards the Party. There will be no love, except the love of Big Brother. There will be no laughter, except the laugh of triumph over a defeated enemy. There will be no art, no literature, no science.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:46:
[...]

Putin heeft thuis helemaal niks te vrezen. Hij heeft alle touwtjes in handen en de Russen zelf, voor het meerendeel, vinden dat prima.

USA was al bijna gekaapt door een brallende nietskunner. En hij kan zo weer terug komen ook. Putin schat ik slimmer in.

Social media hebben de 30% van de samenleving die alles op onderbuik doet veel macht gegeven.
Het zou kunnen, maar hier twijfel ik toch wel over. Alles is pais en vree zolang iedereen zijn natje en zijn droogje heeft. Nu ruler rules alone. En de bejaarde Putin heeft de taart nu wel kleiner gemaakt voor iedereen. Politieke affiliatie en enthousiasme voor de grote zaak wordt niet gestimuleerd in RU, integendeel. Wellicht is dit het sociale contract: jij geeft ons comfort (groei), wij doen alsof je de waarheid spreekt. Als men niet intrinsiek enthousiast is over Putin, of "De Partij", en het gaat alleen maar slechter voor de gewone Rus, waar moet Putin dan op steunen? Op repressie. Maar die komt uit dezelfde familie als de gewone Rus.
Het wordt een klus voor Putin die met PR alleen niet op te lossen is lijkt me. De Russen weten dat Putin gefaald heeft. Als je wilt dat ze het spelletje spelen dat er niks aan de hand is moet daar ook wat tegenover staan. Ik zie eigenlijk vooral lege handen bij Putin.
De belofte van opwaartse mobiliteit kan een worst zijn, maar dat staat op gespannen voet met het hele contingent van apparatchiks van Putin. Putin heeft 2 partijen die hij tevreden moet houden: het volk en het bestuursapparaat. Hij zal een van beide moeten opofferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

UA claimde dit weekend meerdere helikopters neergehaald te hebben. Dat is altijd wat twijfelachtig, gezien het aantal geclaimde neergehaalde vliegtuigen/helikopters vs wat Oryx bevestigd heeft, maar van nummer 3 is nu beeld opgedoken. Geeft hoop dat die anderen ook daadwerkelijk getroffen zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Wat voor zin hebben vredesbesprekingen nu nog? Elke keer als Lavrov zijn gevorkte tong laat zien klinken er leugens. Het was Macron die uren en uren bezig was te onderhandelen voor de oorlog begon, onderwijl Putin met droge ogen beweerde echt niet te escaleren en dat ze zeker niet binnen zouden vallen. Wis en waarachtig, de zoveelste leugen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Elk Russich woord zou een leugen kunnen zijn. Wat zijn afspraken dan nog waard. Zelfs als er al een akkoord zou komen, dan kunnen/moeten we er van uit gaan dat Rusland een moment van Westerse zwakte af zal wachten en dit grapje voor de 3e keer probeert (na de Krim in 2014) over 5 of 10 jaar.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
bulle bas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Het zou kunnen, maar hier twijfel ik toch wel over. Alles is pais en vree zolang iedereen zijn natje en zijn droogje heeft. Nu ruler rules alone.
Volgens the dictator's handbook zijn er 2 stabiele staatsvormen:
  1. Een dictatuur gebaseerd op grondstof extractie, waarbij het volk qua belangen compleet genegeerd kan worden.
  2. Een vertegenwoordigende democratie met een hoog ontwikkelde economie, die alleen goed en stabiel functioneert als iedereen vertegenwoordigd wordt.
Alles wat ertussen zit is inherent onstabiel, omdat er dan altijd conflicten zijn tussen de belangen en vertegenwoordiging. China probeert al wel het probleem te kraken van hoe je type 2 kan hebben met de dictatuur van type 1, maar je ziet ook daar dat het intern niet zo stabiel is als het aan de buitenkant lijkt.

Rusland is natuurlijk nog steeds een type 1 dictatuur een klein gedeelte van de economie hoeft maar ontwikkelt te worden voor resource extraction en controle van het volk via media, leger en politie is in Rusland een bekend en opgelost probleem. Inherent kan dat stabiel blijven zolang het geld maar blijft binnenstromen en de de cronies de taart kunnen verdelen om loyaliteit te kopen.

En daarin zit het echte zwakke punt van Rusland, als de resources steeds minder opleveren dan wordt het ook moeilijker om in de hiërarchie neerwaarts mensen om loyaliteit te kopen. Als alles alleen draait om loyaliteit, maar die kan niet meer afgekocht worden dan gaat het systeem schuiven.

En dat is ook precies de reden waarom de strategie van Rusland waarschijnlijk zal zijn om het in hun ogen zwakke en corrupte westen (het is altijd projectie wat ze doen) weer te overtuigen de kas te gaan vullen door resources te verkopen. Het westen moet alleen standvastig zijn en dit juist niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 03:25
Michael_OsGroot schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:46:
Wat voor zin hebben vredesbesprekingen nu nog? Elke keer als Lavrov zijn gevorkte tong laat zien klinken er leugens. Het was Macron die uren en uren bezig was te onderhandelen voor de oorlog begon, onderwijl Putin met droge ogen beweerde echt niet te escaleren en dat ze zeker niet binnen zouden vallen. Wis en waarachtig, de zoveelste leugen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Elk Russich woord zou een leugen kunnen zijn. Wat zijn afspraken dan nog waard. Zelfs als er al een akkoord zou komen, dan kunnen/moeten we er van uit gaan dat Rusland een moment van Westerse zwakte af zal wachten en dit grapje voor de 3e keer probeert (na de Krim in 2014) over 5 of 10 jaar.
Een vredesbespreking heeft natuurlijk nog wel zin. Alleen niet sec op basis van vertrouwen (als dat ooit al zo was), maar op basis van machtsverhoudingen.
Iedereen die de Oekraïne graag Rusland weg wil laten vagen (of dan toch in ieder geval uit de Oekraïne) moet niet vergeten dat dat hoe dan ook duizenden doden gaat kosten. Ik ben sterk voorstander van staakt het vuren en zo snel mogelijk een bestand. Maar de voorwaarden daarvoor (mijn wens: terugtrekking RU uit Oekraine en wellicht wat zelf-bestuur voor de Krim, Luhansk en Donetsk) zijn wel ontzettend belangrijk. Net als de afdwingbaarheid er van.
Belangrijk voordeel is ook dat een Russische escalatie / algemene mobilisatie hiermee nog onwaarschijnlijker wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 15-08-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

blissard schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

Een vredesbespreking heeft natuurlijk nog wel zin. Alleen niet sec op basis van vertrouwen (als dat ooit al zo was), maar op basis van machtsverhoudingen.
Iedereen die de Oekraïne graag Rusland weg wil laten vagen (of dan toch in ieder geval uit de Oekraïne) moet niet vergeten dat dat hoe dan ook duizenden doden gaat kosten. Ik ben sterk voorstander van staakt het vuren en zo snel mogelijk een bestand. Maar de voorwaarden daarvoor (mijn wens: terugtrekking RU uit Oekraine en wellicht wat zelf-bestuur voor de Krim, Luhansk en Donetsk) zijn wel ontzettend belangrijk. Net als de afdwingbaarheid er van.
Belangrijk voordeel is ook dat een Russische escalatie / algemene mobilisatie hiermee nog onwaarschijnlijker wordt.
Dat is niets meer dan uitstel van executie. Prima als Rusland wil praten en tijdelijk stopt met bommen gooien, dat is een mooi moment voor Ukraine om door te duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fanta schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:59:
[...]

Dat is niets meer dan uitstel van executie. Prima als Rusland wil praten en tijdelijk stopt met bommen gooien, dat is een mooi moment voor Ukraine om door te duwen.
ware het niet dat UA bij een ceasefire ook niet door mag duwen...

wie heeft het meeste baat bij een ceasefire?
Degene die de diepte-logistiek van de tegenstander succesvol weet te dwarsbomen, of degene die moeite heeft met troepenopbouw voor een nieuw offensief richting Mykolaiv en Odesa?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 14:34

polthemol

Moderator General Chat
blissard schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

op basis waarvan wil je naleving van dat akkoord afdwingen dan? VN krijgt veto om de oren van Rusland zelf, NATO gaat niets doen, weinig landen die effectief neutraal zijn en bij macht om scherprechter te zijn om toe te zien op naleving en Rusland zelf heeft het ene na het andere akkoord al door de schredder geduwd vanaf dat het hun niet uit kwam.

Er is geen enkele basis om succesvolle vredesbesprekingen te houden. Het idee dat je daarmee escalatie, danwel Russische algemene mobilisatie tegen kunt houden of onwaarschijnlijker kunt maken is ook wishful thinking. Alles wat ze doen is selfserving voor een heel selecte groep mensen. De seconde dat ze geen andere optie hebben dan algehele mobilisatie om aan hun voetvolk te komen, zullen ze meteen die weg gaan inslaan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Degene die de diepte-logistiek van de tegenstander succesvol weet te dwarsbomen, of degene die moeite heeft met troepenopbouw voor een nieuw offensief richting Mykolaiv en Odesa?
Precies. Om die reden zou een akkoord zelfmoord zijn voor UA.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

[...]

Wie heeft het over een ceasefire? Dat is nog een stap verder, zou het zover überhaupt komen. En dat gaat echt niet gebeuren, want UA schiet daar niets mee op. Daarbij zie ik UA niet zo snel aanschuiven aan een onderhandelingstafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ik denk niet dat Oekraine instemt met een cease fire. Alle voorgaande keren heeft rusland gewoon doorgebombardeerd, of het nu een gevechtspauze is of een groene corridor om burgers van het front weg te halen.

Rusland kan wel willen praten maar alle voorgaande keren heeft rusland gewoon door gevochten en burgers geshelled met artillerie en raketten.

Gaat dus gewoon niet gebeuren, dat cease fire. Misschien dat Oekraine ook wel wil praten maar ondertussen de gevechtshandelingen niet stopt totdat er iets significants is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The New Zealand government has decided to send 120 troops to Britain to train Ukrainian military alongside instructors from a number of other countries.
https://www.ukrinform.net...-recruits-in-britain.html

Nog meer instructeurs naar de UK.
Goed teken dat er nog meer mensen een degelijke basistraining kunnen krijgen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 03:25
polthemol schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

op basis waarvan wil je naleving van dat akkoord afdwingen dan? VN krijgt veto om de oren van Rusland zelf, NATO gaat niets doen, weinig landen die effectief neutraal zijn en bij macht om scherprechter te zijn om toe te zien op naleving en Rusland zelf heeft het ene na het andere akkoord al door de schredder geduwd vanaf dat het hun niet uit kwam.

Er is geen enkele basis om succesvolle vredesbesprekingen te houden. Het idee dat je daarmee escalatie, danwel Russische algemene mobilisatie tegen kunt houden of onwaarschijnlijker kunt maken is ook wishful thinking. Alles wat ze doen is selfserving voor een heel selecte groep mensen. De seconde dat ze geen andere optie hebben dan algehele mobilisatie om aan hun voetvolk te komen, zullen ze meteen die weg gaan inslaan.
Ik ga er vanuit dat RU alleen zal onderhandelen als ze (denken) er slecht voor te staan. De basis voor onderhandelen is dan het voorkomen van de volledige afgang en grote hoeveelheden verlies van mensen en materieel. Dat (de veranderde machtsverhouding op het slagveld) is dan ook direct de methode om het af te dwingen. Het is dan Oekraïne zelf die scherprechter zal zijn, daarbij materieel gesteund door de huidige steunende partijen. Zou RU dit niet eerbiedigen, dan zal Oekraïne RU verder vernederen.
Ik ga er daarnaast vanuit dat voor algehele mobilisatie in RU nog steeds een zekere juridische grond nodig is. Met een staakt het vuren zou die vervallen.
Maar toegegeven het zijn nogal wat mitsen en maren. Zolang RU er vanuit gaat dat ze overwicht hebben, zullen ze echter niet gaan onderhandelen. Blijkbaar is die machtsverhouding dus gekanteld. Dat is positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
blissard schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Ik ga er vanuit dat RU alleen zal onderhandelen als ze (denken) er slecht voor te staan. De basis voor onderhandelen is dan het voorkomen van de volledige afgang en grote hoeveelheden verlies van mensen en materieel. Dat (de veranderde machtsverhouding op het slagveld) is dan ook direct de methode om het af te dwingen. Het is dan Oekraïne zelf die scherprechter zal zijn, daarbij materieel gesteund door de huidige steunende partijen. Zou RU dit niet eerbiedigen, dan zal Oekraïne RU verder vernederen.
ik denk dat die analyses niet meer op gaan. We zien nu al dat mensenlevens weinig tot geen waarde hebben in Putin's Rusland. Verlies of vernedering kent hij niet, dat zijn termen die je laten volharden if any, want het doel heiligt alle middelen.
Ik ga er daarnaast vanuit dat voor algehele mobilisatie in RU nog steeds een zekere juridische grond nodig is. Met een staakt het vuren zou die vervallen.
Maar toegegeven het zijn nogal wat mitsen en maren. Zolang RU er vanuit gaat dat ze overwicht hebben, zullen ze echter niet gaan onderhandelen. Blijkbaar is die machtsverhouding dus gekanteld. Dat is positief.
welke juridische gronden heb je persé nodig daar? Verdragen hebben ook juridische grondslagen en die werden simpelweg aan de kant geschoven wanneer het uit kwam. Het enige wat Putin hoeft te doen is aangeven dat het een oorlog is en stoppen met het eufemistische 'speciale militaire operatie'-geneuzel.

Men heeft al fiks wat aanheden ingezet die juridisch gezien niet ingezet hadden mogen worden, oa. dienstplichtigen. Dat heeft ze totaal niet weerhouden.

Dus de enige weg naar vrede is Oekraïne wat valt of Oekraïne wat doorvecht tot de laatste Russische militair al hun grondgebied, inclusief de Krim, verlaten heeft. Er is 0 basis voor andere opties op dit moment.

Dit zou heel misschien kunnen veranderen als China zich er mee gaat bemoeien, maar ook dat is twijfelachtig, die geloven het wel (immers: het is altijd wijs je heel rustig en afzijdig te houden als 2 vijanden beginnen met elkaar te vechten, stoor ze vooral niet in hun activiteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
blissard schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

@polthemol eens; als je met jezelf afspreekt dat je Rusland geen tik op de vingers zal geven ga je er ook geen afspraken mee maken. Rusland krijgt van ons die macht, het eerste gebod van een dictator is might makes right => Rusland vergrijpt zich, ze kunnen het zichzelf niet kwalijk nemen zonder een radicale bekering in denken, wat pas mogelijk is bij het opbreken van de hele tent.

Maar nu slaan we stappen over: we weten niet wat de ware aard is van het gerucht. Ik lees ook dat het zou gaan om mensen uit de Russische elite die zich zorgen beginnen te maken of Putin daadwerkelijk de messias nog wel is. Ik zie dat drie scenario's mogelijk zijn bij dit nieuws:

1. Deze contactpoging is verzonnen dan wel opgeblazen en wordt door het Westen als psy-ops gebruikt: maak Putin onrustig.

2. De contactpoging was er daadwerkelijk en
2a. het is met goedkeuring van Putin: lijkt me een poging om de wateren te testen en te zien hoeveel rubber er nog in de ruggengraten zit. Wat Putin nodig heeft is een adempauze, kijken wat er mogelijk is.

2b. het is zonder medeweten van Putin: deze elite denkt iets buiten Putin om te kunnen regelen. Dat lijkt me dan meteen een heel interessant scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:40:
UA claimde dit weekend meerdere helikopters neergehaald te hebben. Dat is altijd wat twijfelachtig, gezien het aantal geclaimde neergehaalde vliegtuigen/helikopters vs wat Oryx bevestigd heeft, maar van nummer 3 is nu beeld opgedoken. Geeft hoop dat die anderen ook daadwerkelijk getroffen zijn :)
[Embed]
Vliegtuigen en helicopters zijn natuurlijk wel de moeilijkste om echt hard visueel te confirmen. Wrak valt ergens in een bos, rivier, brand uit, slaat te pletter en blijft niet veel van over.

Maar goed, qua tanks zitten we op 950 visually confirmed. De UA cijfers zijn ongeveer het dubbele. Dat lijkt me wat veel. Met die T-80U van die guards divisie bij Kharkiv in de eerste invasie golf zat Oryx spot on met de interne Russische cijfers bleek later. Maar ja, toen was het front golvend en kwam het terrein weer in Oekraïense handen. UA cijfer delen door 2, of vooruit, 1,5?

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
bulle bas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

@polthemol eens; als je met jezelf afspreekt dat je Rusland geen tik op de vingers zal geven ga je er ook geen afspraken mee maken. Rusland krijgt van ons die macht, het eerste gebod van een dictator is might makes right => Rusland vergrijpt zich, ze kunnen het zichzelf niet kwalijk nemen zonder een radicale bekering in denken, wat pas mogelijk is bij het opbreken van de hele tent.

Maar nu slaan we stappen over: we weten niet wat de ware aard is van het gerucht. Ik lees ook dat het zou gaan om mensen uit de Russische elite die zich zorgen beginnen te maken of Putin daadwerkelijk de messias nog wel is. Ik zie dat drie scenario's mogelijk zijn bij dit nieuws:

1. Deze contactpoging is verzonnen dan wel opgeblazen en wordt door het Westen als psy-ops gebruikt: maak Putin onrustig.

2. De contactpoging was er daadwerkelijk en
2a. het is met goedkeuring van Putin: lijkt me een poging om de wateren te testen en te zien hoeveel rubber er nog in de ruggengraten zit. Wat Putin nodig heeft is een adempauze, kijken wat er mogelijk is.

2b. het is zonder medeweten van Putin: deze elite denkt iets buiten Putin om te kunnen regelen. Dat lijkt me dan meteen een heel interessant scenario.
Als we iets zouden geleerd moeten hebben in al die jaren Rusland is het dat het overanalyseren geen enkel zin heeft: de wateren zijn intens modderig en worden zo gehouden. Waar we naar moeten kijken is wat er daadwerkelij kgebeurt, niet de woorden maar de acties. En die acties geven 0 blijk van de wens voor vredesbesprekingen.

De acties die je daarvoor wilt zien zijn Russische militairan die georganiseerd en collectief stoppen met aanvallen en terug de Russische grens overtrekken. Alles anders dan dat is de huidige status quo: oorlog en die zul je moeten voeren wil je niet Russisch worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

pro_6or schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Vliegtuigen en helicopters zijn natuurlijk wel de moeilijkste om echt hard visueel te confirmen. Wrak valt ergens in een bos, rivier, brand uit, slaat te pletter en blijft niet veel van over.

Maar goed, qua tanks zitten we op 950 visually confirmed. De UA cijfers zijn ongeveer het dubbele. Dat lijkt me wat veel. Met die T-80U van die guards divisie bij Kharkiv in de eerste invasie golf zat Oryx spot on met de interne Russische cijfers bleek later. Maar ja, toen was het front golvend en kwam het terrein weer in Oekraïense handen. UA cijfer delen door 2, of vooruit, 1,5?
Yep, dus relatief minder vliegtuigen/helikopters zullen visueel bevestigd zijn. Een van de leden van de Oryx-club zei een paar dagen geleden wel dat door de nieuwe fase waarin we zijn beland, er waarschijnlijk veel verliezen nog niet visueel bevestigd zijn. Er zijn gigantisch veel entries op de lijst van Oryx gezet na de terugtrekking van de russen uit het noorden en het dus duidelijker werd wat de russen hadden verloren doordat de Oekraïners de gebieden weer innamen. En zelfs maanden nadien kwamen er nog tientallen entries op de lijst door het opnieuw uitpluizen van oud beeldmateriaal uit Kyiv oblast.

Kortom, ik denk dat de discrepantie tussen de lijst van Oryx en de daadwerkelijke verliezen momenteel wat hoger is dan een paar maanden geleden. En qua vliegtuigen zal het relatieve verschil waarschijnlijk nog groter zijn, om de redenen die je al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
polthemol schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Als we iets zouden geleerd moeten hebben in al die jaren Rusland is het dat het overanalyseren geen enkel zin heeft: de wateren zijn intens modderig en worden zo gehouden. Waar we naar moeten kijken is wat er daadwerkelij kgebeurt, niet de woorden maar de acties. En die acties geven 0 blijk van de wens voor vredesbesprekingen.

De acties die je daarvoor wilt zien zijn Russische militairan die georganiseerd en collectief stoppen met aanvallen en terug de Russische grens overtrekken. Alles anders dan dat is de huidige status quo: oorlog en die zul je moeten voeren wil je niet Russisch worden.
Met dat laatste ben ik het uiteraard eens. Maar net als dat het Westerse blok niet als een zien, zo is het ook redelijk om te veronderstellen dat het Kremlin-blok niet als 1 is.
Als je kijkt naar wat er op de grond gebeurt lijkt het alsof het belang/wil van Putin nu voorop staat: doorrotzooien. Maar in een andere post had ik het ook over de ruler die niet alleen regeert.
In deze draad leek het (ik bedoel niet jou) dat we aannemen dat die contactpoging er een was vanuit het kamp Putin. Zelfs als die poging echt was, hoeft het niet uit het kamp Putin te komen. Ik vind het belangrijk om die stap terug te doen.
Dat dit soort zaken modderig en geheimzinnig zijn: ja, maar in het westen komen dit soort dingen toch in de pers. Naast de focus op wat er militair gebeurt vind ik het minstens zo interessant om te zien hoe stevig de grip van Putin nog is. Daar krijgen we maar weinig info over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fanta schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Wie heeft het over een ceasefire? Dat is nog een stap verder, zou het zover überhaupt komen. En dat gaat echt niet gebeuren, want UA schiet daar niets mee op. Daarbij zie ik UA niet zo snel aanschuiven aan een onderhandelingstafel.
staakt het vuren stond in de post van blissard die je citeerde.

en 'praten en stoppen met bommen gooien' klinkt mij een soort cease-fire :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
bulle bas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:13:
Naast de focus op wat er militair gebeurt vind ik het minstens zo interessant om te zien hoe stevig de grip van Putin nog is.
Daar krijgen we maar weinig info over.
dat is meteen je antwoord op de vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

staakt het vuren stond in de post van blissard die je citeerde.

en 'praten en stoppen met bommen gooien' klinkt mij een soort cease-fire :P
Tis toch wel bijzonder hoe voorspelbaar dat dan verloopt en hoe voorspelbaar het antwoord van UA zal zijn:

'We praten wel als jullie Ukraine hebben verlaten.'

Rusland: 'Oh kijk hoe onredelijk ze zijn, wij bieden aan om te praten maar ze willen nieehieet.'

Of iets in die variatie.

Die file over de brug met de Krim is wel mooi om te zien - maar ook typisch. Waarom zou Rusland daar een file laten staan als je weet dat het in potentie een doelwit is. Nou, daarom dus. Want zolang het vol staat met Russische vakantiegangers, zal Ukraine er geen raket op laten landen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1 ... 13 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid