Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste
Acties:
  • 329.526 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:02:
[...]

met als interessante extra toevoeging:

[...]

als Oekraine zich los weet te maken van het Soviet-verleden halen ze ons (en Duitsland) straks links in met inventiviteit, creativiteit, grondstoffen, productie, IT tech etc.
Bijzonder land.

Net als Iran overigens. Ook een volk met grote potentie als ze los zijn van historisch juk.
Daar in die Oostblok landen zit ontzettend veel potentieel. Educatie is ws ook beter dan bv Nederland. Las artikel in plaatselijke krant dat ze Nederlandse onderwijs wel wat makkelijk vonden ( de Oekraïense vluchtelingen) Ik werk voor een multinational en veel van de slimme jongens en dames zitten in het voormalige oostblok. Ook toffe lui die ff tandje bij zetten als het k*t is op locatie en je snel assistentie nodig hebt.

Iran is dan weer dat het in de grote steden echt pro westers en zeer goed opgeleid is maar op het platteland weer van die achterlijke gewelddadige idioten is. Jammer dat die opstand daar niet voltooid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
asing schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:25:
[...]

Neem even in overweging dat de HIMARS zijn (en worden) ingezet om munitie depots te vernietigen, en dat ze de grootste problemen hebben met aanvoer en het lokale verzet wat ze meteen verraad als ze het proberen.

Daarbij, de afstand vanaf "groen" gebied naar Kherson is 30km. HIMARS kan tot 80 dus de Russen moeten het spul waarmee ze schieten op 50 km van Kherson zetten. Anders zijn ze alsnog het bokje. Dat maakt een deel van hun arsenaal al niet bruikbaar of kwetsbaar.

Maar voorlopig zitten er 6 brigades opgesloten in het gebied ten noorden van de rivier dus eerst maar eens zien hoe dat afloopt.
Jij gaat uit van himars 80 km. Nu zijn er al “twijfelachtige” vernietiging op veel grotere afstand. Wellicht dat Ukraine in de laatste packages ook tot 150/300 km raketten heeft gekregen? Dat veranderd nogal wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05
Rofdof schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Jij gaat uit van himars 80 km. Nu zijn er al “twijfelachtige” vernietiging op veel grotere afstand. Wellicht dat Ukraine in de laatste packages ook tot 150/300 km raketten heeft gekregen? Dat veranderd nogal wat
Ik blijf erbij dat tot nu toe alles ontkent wordt en dat het enige bewijs nu afhankelijk is van wat de Russen gaan vinden. Een stukje raket met een berg nummers is genoeg.

Hoe ze dat vliegveld flikten zullen ze niet zeggen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 12:24
Nog even over dat vodje van Amnesty: hoorde net op het radionieuws dat Amnesty inmiddels ook tot inkeer lijkt te komen en alsnog nationale Amnesty-afdelingen om input gaat vragen. Waaronder Amnesty Oekraïne.

https://nos.nl/artikel/24...ger-wordt-opnieuw-bekeken

Veel te laat, want de schade is aangericht. Ik denk dat ze wel geschrokken zijn van de backlash. Ze zullen er niet trots op zijn dat de hashtash #AmnestyStandsWithTerror rond gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Ze hebben het eerder gedaan, was het niet Georgië?

[...]
Maar dat is toch precies wat ik ook zei? Ze bliezen dus wat gebouwen op, niet een radar op een vliegbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

ligt wel in de lijn der verwachtingen.
Zeker als het himars-tijd is wil je ver achter het front zijn en niet in een HQ oid.

UA zei al "nog even wachten, it will be quick'.
Dus kans is aanwezig dat het een officiele terugtrekking is tot achter de Dnjepr.
Russen kunnen prima over de rivier heen shellen. Doen ze ook bij Nikopol, geen probleem.

Eindresultaat: Kherson compleet verwoest straks door Russische shelling.
En denk dat dat het gaat worden.
Russen trekken weg, oekraine krijgt toegang tot Kherson, bevolking wordt snel weggehaald.
Daarna legt Rusland middels eindeloze shelling de hele stad in as totdat het niet meer bestaat op de kaart.
Hoop dat Amnesty ook vindt dat wonen een recht is, en het kapotmaken van woningen een nutteloze daad is.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Rofdof schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:44:
[...]

Daar in die Oostblok landen zit ontzettend veel potentieel. Educatie is ws ook beter dan bv Nederland. Las artikel in plaatselijke krant dat ze Nederlandse onderwijs wel wat makkelijk vonden ( de Oekraïense vluchtelingen) Ik werk voor een multinational en veel van de slimme jongens en dames zitten in het voormalige oostblok. Ook toffe lui die ff tandje bij zetten als het k*t is op locatie en je snel assistentie nodig hebt.

Iran is dan weer dat het in de grote steden echt pro westers en zeer goed opgeleid is maar op het platteland weer van die achterlijke gewelddadige idioten is. Jammer dat die opstand daar niet voltooid is.
Discipline is hoger in Oost-Europa en grote delen van Azië. Bèta's hebben ze iig in O-Europa ook meer.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 21:05

bloody

0.000 KB!!

Jerie schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:27:
[...]

Discipline is hoger in Oost-Europa en grote delen van Azië. Bèta's hebben ze iig in O-Europa ook meer.
Ik werkte en werk veel samen met Oekraïense software ontwikkelaars en ben erg positief over hun kennis en inzet.
Altijd positief, met je meedenken (niet slaafs volgen, ook tegengas), initiatief, goede IT kennis.

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Lekker bezig weer! Laatste brug naar Cherson gebombardeerd, bevoorrading zo goed als onmogelijk!
De Oekraïense troepen hebben de laatste brug die toegang geeft tot Cherson gebombardeerd, meldt het Oekraïense leger. De Amerikaanse denktank Institute for the Study of War heeft bevestigd dat de brug, bij Nova Kakhovka, is verwoest. De brug was eerder al beschoten, maar toen nog begaanbaar. Nu is de brug volgens Oekraïne niet langer bruikbaar. Daarmee is het vrijwel onmogelijk geworden Russische troepen in Cherson nog te bevoorraden. De andere bruggen over de Dnipro waren al eerder onbruikbaar gemaakt. Vermoed wordt dat het uitschakelen van de bruggen een voorbereiding zijn voor een al langer aangekondigd offensief tegen Cherson.
https://www.volkskrant.nl...n-gebombardeerd~bb74903b/

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:28
Ik zat even het weerbericht te kijken op nu.nl. vervolgens zie ik het volgende. Ik kijk voor nieuws nooit op nu . Maar het viel op.

https://www.nu.nl/spannin...en-strategische-brug.html

Vervolgens 170 doden gevallen bron is van Tass

Zit Nu.nl gewoon propaganda van Kremlin te posten?

[ Voor 6% gewijzigd door Amdwarrior op 13-08-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
bloody schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:31:
[...]

Ik werkte en werk veel samen met Oekraïense software ontwikkelaars en ben erg positief over hun kennis en inzet.
Altijd positief, met je meedenken (niet slaafs volgen, ook tegengas), initiatief, goede IT kennis.
Niet Oekraïnes maar voornamelijk Pools. Als die afdeling zou kappen hebben we een groot probleem.
Extreem kundig en op soms domme vragen (van mij) zeer goede antwoorden en ondersteuning. Oplossing direct maar ook goede hints om in de toekomst zelf de oplossing te vinden.
Af en toe sturen we leuke pakketjes met bier op 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:36
Amdwarrior schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:12:
Het probleem is dat beide kampen onverifieerbare cijfers de wereld in slingeren, niets op de voorpagina melden is geen clicks.

Los van dit bericht geloof ik best dat Rusland Oekraïnse doelen raakt en veel slachtoffers maakt: het conflict is redelijk in balans, beide kampen lijden zware verliezen. Heb recent een Russisch filmpje gezien waarop inderdaad een Ceasar beschoten werd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:33

J8S

Amdwarrior schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:12:
Ik zat even het weerbericht te kijken op nu.nl. vervolgens zie ik het volgende. Ik kijk voor nieuws nooit op nu . Maar het viel op.

https://www.nu.nl/spannin...en-strategische-brug.html

Vervolgens 170 doden gevallen bron is van Tass

Dat doen alle nieuwskanalen in Nederland tegenwoordig. Het is letterlijk copy-paste met een aantal 'volgens dit of dit persbureau' en 'Rusland claimt' en dat is het dan wel. Geen nuance, geen achtergrondinformatie, niks daarvan.

Wel grappig eigenlijk, want de Russische nieuwskanalen moeten geblokkeerd worden in de EU, maar dan gaan onze eigen media alles letterlijk kopiëren en plakken. Wat schieten we er dan mee op met die blokkade?

[ Voor 12% gewijzigd door J8S op 13-08-2022 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amdwarrior
hoevenpe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Het probleem is dat beide kampen onverifieerbare cijfers de wereld in slingeren, niets op de voorpagina melden is geen clicks.

Los van dit bericht geloof ik best dat Rusland Oekraïnse doelen raakt en veel slachtoffers maakt: het conflict is redelijk in balans, beide kampen lijden zware verliezen. Heb recent een Russisch filmpje gezien waarop inderdaad een Ceasar beschoten werd.
Sorry hoor maar 99% van Russische claims met bijbehorende video kan je onder categorie b-films plaatsen met Steven Seagal. Een Himars die in een flat stond geparkeerd of Drone van zelfde serienummer meerdere keren is neergehaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rofdof
Amdwarrior schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Sorry hoor maar 99% van Russische claims met bijbehorende video kan je onder categorie b-films plaatsen met Steven Seagal. Een Himars die in een flat stond geparkeerd of Drone van zelfde serienummer meerdere keren is neergehaald.
Ik denk dat Poetin een vrij groot probleem heeft. Die ukrainers zijn Chuck norris style taai. Zijn Troepenmacht word vakkundig door de ukrainers nu vernietigd ( met behulp van heel veel navo “speeltjes”)

Zijn troepen zijn ongemotiveerde idioten al dan niet uit arme gebieden/gevangenissen komen. Durft niet tot algemene mobilisatie.

Poetin heeft twee troefkaarten. Das een nucleaire bom. *knip*

En gas verder afknijpen. En daar gaat Europa toch al vanuit. Winter word zwaar heel zwaar voor de bevolking.

Maar dan deze foto. Vroeg in de oorlog. Jonge moeder. Lief klein baby’tje. Bom op haar flat en allebei en anderen dood. Dit maakte grote indruk op mij. Fuck putin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfNfsMlq5LA5uuTABWUtoAr7hRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYA0ZJV0GAzBqyNMKFYiJmNt.jpg?f=fotoalbum_large

Naamverbasteringen laten we achterwege, tevens flamebaits.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Welk fimpje is dat? De enige die ik heb gezien is een lachwekkend slechte montage van ongerelateerde beelden waarbij iets wordt beschoten en gemist dat zeker geen Ceasar is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Amdwarrior schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:23:
Sorry hoor maar 99% van Russische claims met bijbehorende video kan je onder categorie b-films plaatsen met Steven Seagal.
Ik vind het lastig: als je Russische propaganda weert is het dan nog in balans als je Oekraïnse claims wel prominent brengt? Krijgt de lezer dan nog een reëel beeld van de strijd en de verliezen van beide partijen?

Zoek bewust Russische filmpjes om zo ook Oekraïnse verliezen te zien, zo de nauwkeurigheid effectiviteit van beide partijen te vergelijken is. De thuisploeg doet het op dat vlak een stuk beter, maar ook daar vliegen op Youtube helaas een hoop tanks en troepen de lucht in.

Rob Lee is redelijk gebalanceerd, laat filmpjes van beide kanten zien.

[ Voor 7% gewijzigd door hoevenpe op 13-08-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Deze, de installatie zelf wordt niet geraakt maar de ontploffing op korte afstand zal imo significante schade aanrichten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
J8S schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:18:
[...]

Dat doen alle nieuwskanalen in Nederland tegenwoordig. Het is letterlijk copy-paste met een aantal 'volgens dit of dit persbureau' en 'Rusland claimt' en dat is het dan wel. Geen nuance, geen achtergrondinformatie, niks daarvan.

Wel grappig eigenlijk, want de Russische nieuwskanalen moeten geblokkeerd worden in de EU, maar dan gaan onze eigen media alles letterlijk kopiëren en plakken. Wat schieten we er dan mee op met die blokkade?
Denk dat we daar zelf ook aan hebben bijgedragen. Het verdienmodel van een nieuwsmedium is tegenwoordig een klik en de bijbehorende advertentieinkomsten.

Het draait niet meer om leden/bijdragen/abonnementen. De lezer is niet de klant maar het product. Een onzinnige titel verdient geld, een goed geschreven artikel kost alleen maar geld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:46:
[...]

Ik vind het lastig: als je Russische propaganda weert is het dan nog in balans als je Oekraïnse claims wel prominent brengt? Krijgt de lezer dan nog een reëel beeld van de strijd en de verliezen van beide partijen?

Zoek bewust Russische filmpjes om zo ook Oekraïnse verliezen te zien, zo de nauwkeurigheid effectiviteit van beide partijen te vergelijken is. De thuisploeg doet het op dat vlak een stuk beter, maar ook daar vliegen op Youtube helaas een hoop tanks en troepen de lucht in.
Door Russische en Oekraïnse 'bronnen' te vergelijken dan wel op gelijke voet te plaatsen zet je jezelf al buiten spel denk ik. Dan heb je ergens een verkeerde afslag gepakt.

Natuurlijk kun je alles vanuit de Oekraïense kant met een korrel zout nemen, en is het belangrijk kritisch te blijven en is zeker niet alles waar of verifieerbaar.

Maar de Russische kant is volslagen kolder en complete idioterie. Dat hoeft verder niet vergeleken of 'gebalanceerd' te worden, dat kan gewoon niet serieus genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Brazos schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:01:
Door Russische en Oekraïnse 'bronnen' te vergelijken dan wel op gelijke voet te plaatsen zet je jezelf al buiten spel denk ik.
Ik zie ze zeker niet als gelijkwaardig, *knip* dit zul je ook moeten onderbouwen met bronnen, anders is het alleen stemmingmakerij.

[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 14-08-2022 23:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Of kijk naar de lijsten van Oryx zodat je kan vergelijken wie wat verliest, per dag.

Verder zou je als medium simpelweg kritisch moeten zijn op claims en deze moeten checken met beschikbare kennis, om er zo wat zinnigs over te zeggen (is het waar, is het aannemelijk? is het in lijn met wat we weten). En als je dat doet weet je dat je russische claims over HIMARs etc kan negeren, en dat je Oekraïense claims serieus moet nemen, maar wel moet verifiëren om het propagandasausje eraf te halen.

Wat Nu.nl doet in het hierboven aangehaalde artikel is een russische bron doorgeven zonder dat de benodigde kanttekeningen bij te zetten, en dat is simpelweg fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Ik zie ze zeker niet als gelijkwaardig,*knip*
Dat leek even zo uit je reactie. Maar met 'Oekrainse kant' insinueer je dat er een andere kant is. De vraag is dan welke.

Overigens denk ik dat je jezelf nogal tekort doet met het volgen van de 'Oekrainse kant'. Ik zie aan die 'kant' toch wel erg veel verhalen over een tekort aan zware wapens, een Russisch artillerieoverwicht, vele slachtoffers en de realisatie dat het land een lange strijd wacht.

Waar lees jij zoal je nieuws vraag ik me dan af.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 14-08-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
[...]

Ctrl+F teveel moeite gevraagd? Ik heb nog nooit Oekraïense claims gepost .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:15

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ukrainian Pravda kopt dat eenvijfde van de Russische eenheden inmiddels is verslagen.

One-fifth of Russian units in Ukraine have been defeated – Zaluzhnyi
KATERYNA TYSHCHENKO — SATURDAY, 13 AUGUST 2022, 20: 08

The Armed Forces of Ukraine have defeated one-fifth of the Russian units involved in the war in Ukraine.

Source: The Commander-in-chief of the Armed Forces, Valerii Zaluzhnyi, following a conversation with the chairman of the US Joint Chiefs of Staff, Mark Milley

Quote: "During today's telephone conversation, we once again checked the estimates of Russian losses in this war.
We noted that the enemy has been suffering significant losses, primarily in manpower – one-fifth of the units of the Russian armed forces involved in combat operations in Ukraine have been defeated."

Details: Zaluzhnyi also informed Milley that active fighting is currently taking place along 1,300 km of the front.

"We really need to strengthen artillery fire – I again appealed to our partners for this," said the commander-in-chief of the armed forces of Ukraine.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Amdwarrior schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:15:
Ctrl+F teveel moeite gevraagd? Ik heb nog nooit Oekraïense claims gepost .
*knip* geen meta-discussie in het topic. En als je een algemene opmerking maakt en iemand anders wel quote met zo'n opmerking is het handig dat ook te vermelden.

[ Voor 37% gewijzigd door defiant op 14-08-2022 23:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Oorlogscrimineel Girkin zou zijn gearresteerd door de russen toen hij naar Cherson wilde reizen (vermoedelijk om zich aan te sluiten bij de strijd). Ze zouden hem naar de Krim hebben gebracht.

Christo Grozev (van Bellingcat) meldt er eea over: https://twitter.com/christogrozev/status/1558523940984823810

Edit, hier een verwijzing naar het originele bericht (in het russisch):

[ Voor 19% gewijzigd door RoD op 13-08-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 22:33
asing schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Dat is eigenlijk niet belangrijk :) . Het belangrijkste is dat er schade is gedaan aan Russisch wapentuig. Als bonus geven ze aan dat het een ongeluk was.
Nee sorry.. daar neem ik geen genoegen mee :P. Ik vind het juist wel belangrijk om te weten hoe de vork in de steel zit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
Rofdof schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Niet Oekraïnes maar voornamelijk Pools. Als die afdeling zou kappen hebben we een groot probleem.
Extreem kundig en op soms domme vragen (van mij) zeer goede antwoorden en ondersteuning. Oplossing direct maar ook goede hints om in de toekomst zelf de oplossing te vinden.
Af en toe sturen we leuke pakketjes met bier op 😋
al zolang als ik het kan herinneren met pro Gaming vroeger had ik veel mensen uit UA / Oostblok.

En vertaald vandaag de dag zich in veel programmeurs van uit die kant, onze halve Magento ontwikkeling kwam vroeger uit UA en Noord Macedonië.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* s.v.p. geen commentaar op elkaars postgedrag, maak een topic report aan s.v.p. als je vind dat moderatie een post moet beoordelen.

[ Voor 56% gewijzigd door defiant op 14-08-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
IJzerlijm schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Het is niet echt een logische plek. Wegen vanuit daar ricthing Odesa zijn er bijna niet en wat er is gaat door dat rare Transnistria. En om per schip materiaal naar Odesa te sturen zou het einde betekenen van de graantransporten en een nieuwe blokkade, dat is het niet waard gezien de veel eenvoudigere logistiek vanuit Polen.

Een brug over de Donau bij Izmail zou wel iets zijn voor de lange termijn om die rare oud Bessarabische regio te verbinden met Europa.
Toch veel die kant op volgens flightradar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

wauskoek schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Nee sorry.. daar neem ik geen genoegen mee :P. Ik vind het juist wel belangrijk om te weten hoe de vork in de steel zit. ;)
Russische propaganda lezen helpt daar niet bij, eerder het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:05
wauskoek schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:22:
[...]

Er komt vast een film. Of meerdere. Mark Felton en co hebben straks ook weer materiaal te over.

Dus het komt vast goed :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Nog een bericht van Ukrainian Pravda

Ukrainian Armed Forces bring down another Russian drone on Donetsk front
Saturday, 13 August 2022, 19:55
KATERYNA TYSHCHENKO – SATURDAY, 13 AUGUST 2022, 19:55

The Ukrainian Armed Forces have brought down another Russian Orlan-10, the unmanned aerial vehicle (UAV) on the Donetsk front.

Source: Air Force Command of the Armed Forces of Ukraine on Facebook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKNMkComqQ4wHO1JNo17X7XxHgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/byP5aRfrHBSWe7cqe5fM58v3.jpg?f=user_large
Zie ik nu nog steeds Ducttape om de vleugels in elkaar te flansen? Wordt dat nog steeds naar RU geëxporteerd, of hebben Russen daarvan nog een grote voorraad vanwege de grote vraag bij de Russische strijdkrachten[...]. "De oorlog met Oekraïne is beëindigd, de Ducttape was op" zou een mooie bevestiging zijn van het succes van de sancties.
Quote: "At about 16:00 today, on 13 August, an anti-aircraft missile unit of the Air Force of the Ukrainian Armed Forces brought down another Orlan-10 unmanned aerial vehicle on the Donetsk front."

Background: The Joint Forces Task Force earlier reported that anti-aircraft missile troops of the Khortytsia Air Defence Command destroyed a Russian Orlan-10 UAV on the morning of 13 August.
Nu is het neerhalen van een drone eigenlijk al niet meer iets waarvan we opkijken, een maand of twee terug nog wel. Er is wat dat betreft een resultaatinflatie aan de gang :X

Reden waarom ik deze drone eigenlijk meld is de naam van de eenheid: Khortytsia Air Defence Command. Nu voel ik mij nog steeds een noob over Oekraïne. Veronderstelde daarom dat "Khortytsia" mij iets over de plaats kon vertellen. Dit is ook wel zo, Khortytsia is een (schier)eiliand in de Dnjepr zoals het Noordereiland dat voor Rotterdam is. Khortytsia ligt dicht bij Zaporizja, wat het op zich op zijn plek doet vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLahJE90HirULqLinaAacy4xM8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qgfALCyBCiHZq8Tk4n7gxtzM.png?f=user_large
Wat mij echter op het verkeerde been deed zetten is dat Khortytsia ook een product blijkt te zijn van het Oekraïense Infozahist. Hun khortytsia-m lijkt me een soort radiodetectiesysteem te zijn wat, zoals ik het het interpreteer, ook zowel drone aansturing als jamming kan onderscheppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taDla1A8ziMwUC-nd0pfhNTQ9xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e46NDfETSqSwzcRpl2uihtvA.png?f=fotoalbum_large
Means of drone detecting and disrupting
Currently, one of the best solutions on the market for drone detecting and disrupting devices is the R&S® ARDRONIS.
INFOZAHYST, as a professional integrator of ROHDE & SCHWARZ solutions for the local Ukrainian market, offers services for adaptation and integration of R&S® Ardronis - from the protection object examining and equipment selection to professional installation and service.
Dus even los van de localiteit Khortytsia, zou die drone mede met behulp van hun eigen spullen zijn gededecteerd?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

We moeten even oppassen dat we het niet meteen als een algemeen verschijnsel interpreteren, maar een veeg teken is het onderstaande anekdotische bericht uit d Ukranian Pravda wel (Ja, weer, ik kom maar niet weg bij die bron):

"There’s a whole lot of people who refuse to fight": Ukrainian Intelligence intercepts Russian soldier’s phone call
Saturday, 13 August 2022, 21:52
KATERYNA TYSHCHENKO – SATURDAY, 13 AUGUST 2022, 21:52

In a conversation intercepted by Ukrainian intelligence officers, a Russian soldier deployed in Ukraine is complaining about the high numbers of Russian forces currently deployed in Ukraine who refuse to fight.

Source: an intercepted telephone conversation released by the Chief Intelligence Directorate of the Ministry of Defence of Ukraine
Quote: "There are only 11 people left in my platoon; there should be 30. We have a battalion of 320 people but there’s only 52 of us left. Not just because people have been killed or injured, but because some have refused to fight…a whole lot of them."

Details: The Russian soldier who was in Kharkiv Oblast at the time of the call talks about the state of recruitment in the occupiers’ armed forces. He notes that since the restrictions on recruitment have been lifted, only "good-for-nothing" people have been joining.

He also discusses where the soldiers of the Russian Armed Forces come from and notes that there is no-one from Russian-occupied Crimea in his unit.
Twee nieuwswaardige gegevens wat mij betreft:
  • Het 268 van een 320 man sterk Bataljon vechten niet. Naast doden en gewonden hebben ze ook de nodige soldaten geweigerd om verder te vechten. Het wordt niet duidelijk wat met die militairen gebeurt, het lijkt te worden geaccepteerd. maar dat is mijn interpretatie.
  • Na de verruiming van de recruitment criteria is het de man op gevallen dat de nieuwe militairen "nergen goed voor zijn".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Dat soort onderschepte telefoontjes vraag ik me toch van af wat er van waar is. Kan makkelijk fake zijn om de soldaten van Oekraïne een boost in moraal te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 16:41

Garyu

WW

teacup schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:15:
Nog een bericht van Ukrainian Pravda

Ukrainian Armed Forces bring down another Russian drone on Donetsk front
Saturday, 13 August 2022, 19:55

[...]

[Afbeelding]
Zie ik nu nog steeds Ducttape om de vleugels in elkaar te flansen? Wordt dat nog steeds naar RU geëxporteerd, of hebben Russen daarvan nog een grote voorraad vanwege de grote vraag bij de Russische strijdkrachten[...]. "De oorlog met Oekraïne is beëindigd, de Ducttape was op" zou een mooie bevestiging zijn van het succes van de sancties.

[...]

Nu is het neerhalen van een drone eigenlijk al niet meer iets waarvan we opkijken, een maand of twee terug nog wel. Er is wat dat betreft een resultaatinflatie aan de gang :X

Reden waarom ik deze drone eigenlijk meld is de naam van de eenheid: Khortytsia Air Defence Command. Nu voel ik mij nog steeds een noob over Oekraïne. Veronderstelde daarom dat "Khortytsia" mij iets over de plaats kon vertellen. Dit is ook wel zo, Khortytsia is een (schier)eiliand in de Dnjepr zoals het Noordereiland dat voor Rotterdam is. Khortytsia ligt dicht bij Zaporizja, wat het op zich op zijn plek doet vallen.

[Afbeelding]
Wat mij echter op het verkeerde been deed zetten is dat Khortytsia ook een product blijkt te zijn van het Oekraïense Infozahist. Hun khortytsia-m lijkt me een soort radiodetectiesysteem te zijn wat, zoals ik het het interpreteer, ook zowel drone aansturing als jamming kan onderscheppen:

[Afbeelding]

[...]

Dus even los van de localiteit Khortytsia, zou die drone mede met behulp van hun eigen spullen zijn gededecteerd?
Lijkt me toeval qua naam. Infozahist zit in Kyev, niet op dat eiland. De verbinding met R&S zie ik verder ook niet (behalve dan dat ze reseller / integrator zijn)?

Verder natuurlijk goed dat er een drone is neergehaald.

Info

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Ik zie ze zeker niet als gelijkwaardig, *knip*
Als ik de Oekraïnse kant lees, lees ik heel vaak dat ze het heel zwaar hebben. Het is niet voor niets dat ze om wapens blijven vragen.

In ander nieuws, wat lees ik nu weer? Strelkov aangehouden? Huh..

*ik ga even mijn telefoon opzoeken en zijn telegram checken
- Laatste bericht om zes uur in de avond.
En hij was wel weer lekker op dreef de laatste dagen. :D

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 14-08-2022 23:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

En ik vind het vrij simpel, maar het is inderdaad duidelijk dat jij het lastig vindt. Je bent het al maandenlang stelselmatig op deze toon aan aan het pakken, hoezeer je ook er op wordt gewezen dat je neutraliteit claimen niet neutraal is (het mag hier zelfs niet).

Rusland praat 90% poep (leugens). Als iemand, bijvoorbeeld je papa, 90% van de tijd poep praat, dan luister je niet meer naar die persoon. En of het nou je papa is of god of de leider van je lievelingsland dat maakt geen drol uit.

Oekraïne praat niet 90% van de tijd poep. Nee, niet alles wat ze naar buiten brengen klopt. Maar een heleboel klopt wel gewoon. Je moet dan kijken naar de authenticiteit van je bron.

Betrouwbare bron: Zelenski. Bellingcat. James Vasquez. Ilja Ponomorenko. Andere OSINT groepen.

Onbetrouwbare bron: Putin, Tass, Trump, de gek van de Kim Jong familie die vandaag aan het roer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Dat hangt ervan af hoe iemand erin staat. Bijvoorbeeld: iemand die Rusland als de vijand ziet heeft misschien geen behoefte om neutraal naar de oorlog te kijken.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:27:
[...]

Als ik de Oekraïnse kant lees, lees ik heel vaak dat ze het heel zwaar hebben. Het is niet voor niets dat ze om wapens blijven vragen.

[Embed]

Edit:
Bloemlezing van Strelkovs kanaal van de laatste dagen. Russen dissen moet je echt aan Russen overlaten, die kunnen dat zelf echt het beste.

We hebben de lokale kapperszaak en de ijskar ingenomen!
En voor de vierde keer dit gehucht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTfnp9N_APcbM__1Eeqf3Zg5Df0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVPcvJYsQHiQnC4QT4FHJNbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Terugtrekking optie:
Kremlin een schilderbeurt geven met geel-blauw... _O-
(Volgens deepl, vertaald als geel-blauw, niet geel-zwart).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohj_yir5S4KEYDWQtcFLbmeNFEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHYVqdY4n82BG4T49OEYAla8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan deze niet helemaal op waarde schatten. Of het een dis is, of bewondering.... Drie keer herhaald achter elkaar met, twee keer een video gelinkt. (Hij wilde in ieder geval dat de boodschap over kwam.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4DyMqOvUPxu_sFa0D69LKJ99Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkQj7KTkkEjEuR8JC10VqXai.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:01:
Dat hangt ervan af hoe iemand erin staat. Bijvoorbeeld: iemand die Rusland als de vijand ziet heeft misschien geen behoefte om neutraal naar de oorlog te kijken.
Volgens mij is niemand hier neutraal, iedereen die ik ken wil Rusland grandioos zien falen.

Dat is wat anders dan proberen objectief naar de Oekraïnse kansen en gebeurtenissen op de grond te kijken, zie de patstelling van Rob de Wijk eerder gebeuren dan een grote Oekraïnse doorbraak. Zonder blauw-gele bril ben je echt geen heimelijke Thierry aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Bijzonder verhaal.
Hij ontkent deze ochtend aangehouden te zijn, en zegt (nog) niet naar het front te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 12:27
sugarlevi01 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:27:
[...]

[Embed]

Heh, die gozer is toch pro russia?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jelmer93 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Heh, die gozer is toch pro russia?
Hij is een pro-Russische nationalist die meent dat het Russische leger en Putin de klus volledig verprutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:29
XWB schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:01:
[...]

Teveel optimisme werkt niet goed, daarom is een neutralere blik in dit soort situaties beter op langere termijn - neem aan dat sommige mensen de Stockdale paradox wel kennen?

Afbeeldingslocatie: https://modelthinkers.com/storage/app/public/model_image/t4CJAemX7V7mvkP8biuMJ5k5IAHg1LBn9S6NJgCC.png

Optimisme kan er namelijk toe leiden dat de verwachtingen tegenvallen, waardoor de hoop uiteindelijk wordt opgegeven:
In a discussion with Collins for his book, Stockdale speaks about how the optimists fared in camp. The dialogue goes:

“Who didn’t make it out?”
“Oh, that’s easy,” he said. “The optimists.”
“The optimists? I don’t understand,” I said, now completely confused,
given what he’d said a hundred meters earlier.
“The optimists. Oh, they were the ones who said, ‘We’re going to be out by
Christmas.’ And Christmas would come, and Christmas would go. Then
they’d say,’We’re going to be out by Easter.’ And Easter would come, and
Easter would go. And then Thanksgiving, and then it would be Christmas
again. And they died of a broken heart.”
https://bigthink.com/heal...ng-reality-vital-success/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
hoevenpe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Volgens mij is niemand hier neutraal, iedereen die ik ken wil Rusland grandioos zien falen.

Dat is wat anders dan proberen objectief naar de Oekraïnse kansen en gebeurtenissen op de grond te kijken, zie de patstelling van Rob de Wijk eerder gebeuren dan een grote Oekraïnse doorbraak. Zonder blauw-gele bril ben je echt geen heimelijke Thierry aanhanger.
Sorry hoor, maar iemand die stelt dat Donbas en de Krim Russisch zijn kan ik echt niet neutraal, dan wel objectief noemen. Ik denk ook dat er hier weinig zijn die denken dat UA de Russen zo maar even het land uitschopt. En wat jij doet; Russische successen veel aandacht geven..tsja dat zegt imho toch echt wel iets over jou.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:06
Als reactie op de Russische claim dat ze weer alle raketten onderschept hebben. :+
Antonovsky bridge has successfully intercepted all missiles.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:58:
[...]

En ik vind het vrij simpel, maar het is inderdaad duidelijk dat jij het lastig vindt. Je bent het al maandenlang stelselmatig op deze toon aan aan het pakken, hoezeer je ook er op wordt gewezen dat je neutraliteit claimen niet neutraal is (het mag hier zelfs niet).

Rusland praat 90% poep (leugens). Als iemand, bijvoorbeeld je papa, 90% van de tijd poep praat, dan luister je niet meer naar die persoon. En of het nou je papa is of god of de leider van je lievelingsland dat maakt geen drol uit.

Oekraïne praat niet 90% van de tijd poep. Nee, niet alles wat ze naar buiten brengen klopt. Maar een heleboel klopt wel gewoon. Je moet dan kijken naar de authenticiteit van je bron.

Betrouwbare bron: Zelenski. Bellingcat. James Vasquez. Ilja Ponomorenko. Andere OSINT groepen.

Onbetrouwbare bron: Putin, Tass, Trump, de gek van de Kim Jong familie die vandaag aan het roer staat.
*knip* generaliserende statements zoals dit voegen niets toe, laat ze s.v.p. achterwege.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 15-08-2022 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Waarbij de ene zijde daartoe verplicht wordt doordat de andere dit anders misbruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 15-08-2022 00:10 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat is zo'n uitspraak die je vanuit je luie stoel doet om je ook slachtoffer te voelen. De mensen in Oekraine sterven, de waarheid is nog steeds wat het altijd is geweest.

De historie van de uitspraak is boeiend, de eerste die terug te vinden is was in WO1 toen isolationisten in de VS ermee op de proppen kwamen om de wandaden van Duitsland in bezet Belgie te kunnen negeren. Het is oorlog, in oorlog liegt iedereen dus je kan nooit zeker weten wat er speelt en wie de schurken zijn.

Nu 100 jaar later nog is de informatievoorziening vele malen beter maar toch blijft het terug komen.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 15-08-2022 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Tens schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:19:
Als reactie op de Russische claim dat ze weer alle raketten onderschept hebben. :+

[...]

[Twitter]
Zo! Forse explosie op die brug zeg, ik ben benieuwd naar de beelden overdag..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Die brug was eind juli al flink beschadigd. Nu de genadeklap?

Dat was toch de laatste aanvoerlijn voor de russen in Kherson?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Alsof we buiten oorlogstijd er wel op kunnen vertrouwen dat alles wat we horen waar is. Dus dit is een dooddoener. Zet het op een tegeltje en hang het op het toilet, tussen de andere tegeltjeswijsheden.

[ Voor 12% gewijzigd door defiant op 15-08-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
LZ86 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:11:
Dat was toch de laatste aanvoerlijn voor de russen in Kherson?
Dat is toch de dam meer naar het noorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Dat is toch de dam meer naar het noorden?
Beide. Dat zijn de twee verbindingen met de westkant van de Dnepjr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 17-09 16:37
Lijkt er nu toch op dat Oekraïne de Russen uit Pisky heeft geschopt. Zeer belangrijk, want op de Russische propaganda kanalen wordt al dagen (al dan niet al weken) geroepen dat ze Pisky hebben veroverd en dat de UA Army met hun staart tussen de benen is weggelopen.

Zeer goed nieuws i.i.g.!

https://liveuamap.com/en/...nies-russian-control-over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:39
RoD schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Beide. Dat zijn de twee verbindingen met de westkant van de Dnepjr.
En je had nog een spoorbrug, die ook al naar de vaantjes was. De Russen bij Cherson ziiten nu als ratten in de val. Dat wordt in beste 'een brug te ver' stijl de Dnjepr overzwemmen. Hoeveel man kunnen er tegelijk op zo'n pont? Paar honderd zonder materieel. Dat wordt nog dringen bij de uitgang.

Oh oh Cherson.... :)

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Je verwart gezindheid met kwaliteit van informatiewinning. Onder het mom dat de anderen allemaal willen dat Rusland faalt ga jij slechte bronnen citeren met Russische falsehoods. Dat is op zijn minst erg dom te noemen.
De patroon in jouw posts zijn voornamelijk pogingen tot false balance. Ik zeg niet dat het bewust is, want dat kan ik niet vanaf hier beoordelen, maar we schieten er niks mee op.

Wanneer er iets positiefs te melden is over Oekraine maak jij een stropop; de poster zou alleen maar positief nieuws over UA tot zich nemen. Het is geen eerlijke beoordeling van het discours alhier. De dagstaatjes van UA worden hier gepost, omdat we wel hebben gezien dat deze meebewegen met andere bronnen zoals OSINT en Britse + Amerikaanse intel. We weten allemaal dat wij de absolute cijfers die deze dagstaatjes geven niet kunnen natrekken, hooguit naast de genoemde andere intel kunnen leggen. Zo hebben we in het topic eerder vragen gesteld bij de geclaimde neergehaalde Russische vliegtuigen, omdat we dat niet terug zagen in OSINT. Wat we nadien wel hebben kunnen zien is dat de Russische luchtmacht inderdaad nog maar beperkt opereert. En zo leggen we hier heel losse draadjes neer die we uiteindelijk aan elkaar hopen te knopen.
Dat is iets anders om bij Oekraiens succes dan maar Russische propaganda te delen onder het mom van: nou, nou, niet zo enthousiast, de waarheid ligt ergens in het midden. Daar hebben we helemaal niks aan.

Dat je Rob de Wijk interessant vindt is voor jouw rekening. Een bron die er stelselmatig naast zou ik persoonlijk niet zo heel serieus nemen. Het is wel duidelijk dat in zijn netwerk heel weinig Rusland-expertise zit.
De vraag of UA werkelijk een offensief gaat starten is hier besproken, daarvoor hoeven we niet uit de troebele wateren van Rob te drinken. De strategie van UA is tot op heden geweest het toebrengen van stevige slijtage aan het Russische leger. Wat de Amerikanen zeggen lijkt steeds meer aan te sluiten op de claims van UA, ze geven het Oekraiense leger inmiddels een 12 op de schaal van 10. Ik beoordeel dat als oprecht gemeend. Toch is dat vooral bereikt dankzij defensief optreden en offensief op kleine schaal. Ik verwacht slechts een groot offensief wanneer Rusland dicht bij een culminatiepunt zit in middelen (logistiek) dan wel manschappen+moraal. Daarnaast wordt een aardig leger getraind in de UK, ik kan me voorstellen dat je die wil inzetten icm met ervaren manschappen. Nog een reden om even te wachten.
Het terugveroveren zie ik in fases gaan, en daarom verwacht ik dat het conflict wel een paar jaar duurt. Dat is iets anders dan een stalemate. UA staat niet stil; ik verwacht zelfs dat over iets meer dan een jaar er F16s in UA zullen staan.

Kortom: het is een genuanceerd verhaal waar voldoende reden is om vooral voor de lange termijn optimistisch te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Of die waarheid voor jou sterft licht aan de kwaliteit van jouw denkvermogens en je vermogen tot informatiewinning. Of het oorlog is of niet doet niets af aan de vereisten van kritisch onderzoek.
Als iemand slachtoffer van geweld wordt hem direct bestempelen als leugenaar--de Engelsen hebben er zo'n mooie uitdrukking bij: to add insult to injury.

Dit soort tegeltjes komen uit het assortiment van de Xenos; ik denk dat we ze hier niet moeten ophangen omdat het een variant is van False Balance.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 15-08-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

SkiFan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

En je had nog een spoorbrug, die ook al naar de vaantjes was. De Russen bij Cherson ziiten nu als ratten in de val. Dat wordt in beste 'een brug te ver' stijl de Dnjepr overzwemmen. Hoeveel man kunnen er tegelijk op zo'n pont? Paar honderd zonder materieel. Dat wordt nog dringen bij de uitgang.

Oh oh Cherson.... :)
Klopt, maar die spoorbrug ligt bij Antonovka, die telde ik eigenlijk als dezelfde overgang. Je hebt dus een mogelijkheid bij Cherson en bij Nova Kakhovka. En beide locaties koppen regelmatig HIMARs raketten terug.

Dus inderdaad, aan de westkant zit men in de val. Ook ISW denkt dat de situatie voor de Russen daar penibel wordt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:42
bulle bas schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Dat je Rob de Wijk interessant vindt is voor jouw rekening. Een bron die er stelselmatig naast zou ik persoonlijk niet zo heel serieus nemen. Het is wel duidelijk dat in zijn netwerk heel weinig Rusland-expertise zit.
De vraag of UA werkelijk een offensief gaat starten is hier besproken, daarvoor hoeven we niet uit de troebele wateren van Rob te drinken.
Sowieso is de hele blik van De Wijk op deze zaak vreemd, zie ook dit interview in Humo;

Een aantal dieptepunten hieruit:

‘Als we Poetin te veel provoceren, veegt hij Oekraïne van de kaart. En daarna lopen ook wij gevaar.’

'De belangrijkste vraag is deze: hoe hard willen we bloeden voor een oorlog die niet de onze is?'

'Waarom voeren we een zware economische oorlog tegen Rusland als onze sancties toch niet werken?'

'Poetin zet alleen beroepsmilitairen in'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dutchy007 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:22:
Lijkt er nu toch op dat Oekraïne de Russen uit Pisky heeft geschopt. Zeer belangrijk, want op de Russische propaganda kanalen wordt al dagen (al dan niet al weken) geroepen dat ze Pisky hebben veroverd en dat de UA Army met hun staart tussen de benen is weggelopen.

Zeer goed nieuws i.i.g.!

https://liveuamap.com/en/...nies-russian-control-over
Baseer je dit op dat bericht van Liveuamap? Want daar lees ik alleen dat UA ontkent dat de Russen het hebben ingenomen, wat gisteren werd geclaimd. Vziw is Pisky nog steeds "contested". Ik zat zelf eigenlijk te wachten tot Pisky valt want het lijkt er niet op dat UA dat kan houden. Maar ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb.

Niet dat er iets van Pisky over is gebleven...

Edit: wellicht is deze claim gebaseerd op een uitspraak van Arestovich.

[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 14-08-2022 11:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007

ZenTex

Doet maar wat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/honDX7XH4OeLwyfprWC73xQpUtw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UJryQc4b02TsqD8VYaXoopkx.jpg?f=user_large

Oekraïne doet het goed in de oorlog, zie je wel?

Nee, ik ben het wel een beetje met de azijnpissers hier eens.

Ja, het meeste van Russische kant is kolder. *knip* s.v.p. geen meta-discussie in het topic.

OK, de verschillen I berichtgeving zijn dag en nacht.
Oekraïne claimt een depot uitgeschakeld te hebben. Daarvan zijn legio video's te vinden en Oekraïne claimt tientallen doden.

Rusland claim een depot uitgeschakeld te hebben, beelden hiervan ontbreken maar Rusland claimt honderden doden.

Buiten dat zijn de Russische filmpjes bizar slecht van kwaliteit, dat je je bijbehorende claim niet kunt checken, en vaak hilarisch. Een kamaz is ineens een himars, de 7e alweer, of die himarsn op de 2e verdieping op dat gebouw.

Enfin, de claims van Oekraïne moeten met een korrel zout genomen worden, maar komen over het algemeen in de buurt van schattingen van buitenlandse inlichtingendiensten.

Verder hebben we oryx nog en ja, de Russen zijn een hele hoop wapentuig verloren.

Maar ook Oekraïne verliest het eea, en daar zien of horen we toch een stuk minder van, niet eigenlijk op reddit, behalve een enkele op de combat forum subreddit.

Maar er bestaat ook nog een neutrale subreddit met filmpjes van zowel pro Oekraïne en pro Rusland redditors. Daar staan de filmpjes die we elders nooit te zien krijgen.
Ik ben er ook maar snel weggegaan, als pro Oekraïne werd ik er niet vrolijk van.
Maar inderdaad, wat hoevenpe zegt klopt wel, afgaande het nieuws wat wij te horen krijgen was Rusland allang verslagen.
Ook Oekraïne krijgt flinke klappen. Nu zijn de laatse 2 weken erg positief voor ze geweest, maar het is en blijft een keiharde strijd.

De Russen blijken niet bijster snugger, maar zelfs 120k chimpansees met een geweer en artillerie kunnen nog gevaarlijk zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 15-08-2022 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ZenTex schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:46:
[Afbeelding]

Ja, het meeste van Russische kant is kolder. Maar van oekrainse kant word geslikt als zoete koek, amper een kritische noot te bespeuren.

Oekraïne claimt een depot uitgeschakeld te hebben. Daarvan zijn legio video's te vinden en Oekraïne claimt tientallen doden.

Rusland claim een depot uitgeschakeld te hebben, beelden hiervan ontbreken maar Rusland claimt honderden doden.

Buiten dat zijn de Russische filmpjes bizar slecht van kwaliteit, dat je je bijbehorende claim niet kunt checken, en vaak hilarisch. Een kamaz is ineens een himars, de 7e alweer, of die himarsn op de 2e verdieping op dat gebouw.

Enfin, de claims van Oekraïne moeten met een korrel zout genomen worden, maar komen over het algemeen in de buurt van schattingen van buitenlandse inlichtingendiensten.

Verder hebben we oryx nog en ja, de Russen zijn een hele hoop wapentuig verloren.

Maar ook Oekraïne verliest het eea, en daar zien of horen we toch een stuk minder van, niet eigenlijk op reddit, behalve een enkele op de combat forum subreddit.

Maar er bestaat ook nog een neutrale subreddit met filmpjes van zowel pro Oekraïne en pro Rusland redditors. Daar staan de filmpjes die we elders nooit te zien krijgen.
Ik ben er ook maar snel weggegaan, als pro Oekraïne werd ik er niet vrolijk van.
Maar inderdaad, wat hoevenpe zegt klopt wel, afgaande het nieuws wat wij te horen krijgen was Rusland allang verslagen.
Ook Oekraïne krijgt flinke klappen. Nu zijn de laatse 2 weken erg positief voor ze geweest, maar het is en blijft een keiharde strijd.

De Russen blijken niet bijster snugger, maar zelfs 120k chimpansees met een geweer en artillerie kunnen nog gevaarlijk zijn.
Eigenlijk hoef je alleen maar Def Mon en Oryx te volgen om een goed beeld van de strijd te krijgen.

Daarnaast is een uitspraak dat Oekraïne het goed doet in de oorlog natuurlijk een kwalificatie die subjectief is. Ik vind dat ze het ongelofelijk goed doen, maar dat betekent uiteraard niet dat ze dan ook de russen het land uit kunnen schoppen. Wmb is alleen het tegenhouden van de russen al erg knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
stefanass schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Sowieso is de hele blik van De Wijk op deze zaak vreemd, zie ook dit interview in Humo;

Een aantal dieptepunten hieruit:

‘Als we Poetin te veel provoceren, veegt hij Oekraïne van de kaart. En daarna lopen ook wij gevaar.’

'De belangrijkste vraag is deze: hoe hard willen we bloeden voor een oorlog die niet de onze is?'

'Waarom voeren we een zware economische oorlog tegen Rusland als onze sancties toch niet werken?'

'Poetin zet alleen beroepsmilitairen in'
Oef, ik kan hier niet naar kijken. Ongelofelijk dat deze man vaste gast is bij BNR. Toch hebben we het nog aardig getroffen, in Duitsland bijvoorbeeld heb je horden pacifistische "intellectuelen" die vinden dat jezelf verdedigen de oorlog verlengt en Putin provoceert. We hebben het hier vaak over Baudet, maar aan de andere kant van het hoefijzer heb je passief-agressieve variant die verenigd is in de haat tegen het westen (NAVO=kolonisatie).
Die is in Nederland gelukkig vrij fringe (maar zie de radicaliserende afgebroken tak van de SP-jongerenbeweging met hang naar Marxisme).
offtopic:
De ondermijning van de rechtstaat en ongebreidelde corporatisme bestrijd je niet door je autoritaire geopolitieke vijanden te helpen. Van zelfmoord wordt niemand beter. Dat geluid mis ik in het hedendaagse debat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Maar er bestaat ook nog een neutrale subreddit met filmpjes van zowel pro Oekraïne en pro Rusland redditors. Daar staan de filmpjes die we elders nooit te zien krijgen. Ik ben er ook maar snel weggegaan, als pro Oekraïne werd ik er niet vrolijk van.
Dat soort filmpjes wordt je inderdaad niet vrolijk van, het verklaart echter wel waarom de Russen nog niet het land zijn uitgeschopt. Alleen al daarom blijf ik dat soort kanalen bekijken en twitteraars als Rob Lee volgen.

Dit is bijvoorbeeld een interessant objectief artikel van Illia Ponomarenko over de problemen van Oekraïne in de Donbass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Als je landjepik doet, alleen maar omdat je een groter leger hebt dan je buren, wordt je idd niet zo snel gezien als de ‘good guy’ in de publieke opinie. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
YakuzA schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Als je landjepik doet, alleen maar omdat je een groter leger hebt dan je buren, wordt je idd niet zo snel gezien als de ‘good guy’ in de publieke opinie. :)
En dan zogenaamd strijden tegen nazis.
Ondertussen burgers afslachten verkrachten en burgerdoelen helemaal plat bombarderen.
Het is dat ze nog geen vernietigingskampen hebben maar au oorlogvoering hebben ze de nazis al ingehaald qua gruwelijkheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

Dat soort filmpjes wordt je inderdaad niet vrolijk van, het verklaart echter wel waarom de Russen nog niet het land zijn uitgeschopt. Alleen al daarom blijf ik dat soort kanalen bekijken en twitteraars als Rob Lee volgen.

Dit is bijvoorbeeld een interessant objectief artikel van Illia Ponomarenko over de problemen van Oekraïne in de Donbass.
Dat artikel had ik reeds gedeeld en is hier besproken, ik vermoed dat je het gemist hebt.
[Afbeelding]

Ja, het meeste van Russische kant is kolder. Maar van oekrainse kant word geslikt als zoete koek, amper een kritische noot te bespeuren.

Gelukkig beantwoord jezelf de vraag waarom Russische bronnen minder geschikt zijn om naar voren te brengen. Rusland claimt meer drones neergehaald te hebben dan UA uberhaupt bezat, bewijs van Oekraiense verliezen worden gerust vervalst of tig keer herhaalt met verschillende fotos van het zelfde object. Wat heb je eraan.
Claims van Oekrainse zijde worden hier keurig gecorrigeerd als dat blijkt, of als er gerede twijfel is wordt dat ook gedeeld.

Ik snap de hele stropop dus niet. Misschien hebben de "azijnpissers" in het hoofd dat men hier denkt dat UA Rusland wel even oprolt en dat zij dan even "realisme" moeten brengen. Ik weet het niet, maar ik stel het me dan maar zo voor om die houding te verklaren.
Als dat zo is, is dat een misvatting. We zijn hier wel UA-supporters maar geen groupies. Dat UA het goed doet (volgens Pentagon extreem goed) tegen een verhoudingsgewijze enorme overmacht, daar mag best voor geapplaudisseerd worden. Filmpjes van een ontploffende tank zijn hartstikke leuk hoor, maar heeft voor mij geen waarde voor oordeel; of dat nou een tank van UA of RU was. Hooguit kan je zien, zoals je zelf zegt, dat Rusland enorm zit te prutsen ondanks hun overgewicht. Dan heeft het hooguit anekdotische waarde ter illustratie van een algemener beeld.

Want UA staat naar de getalletjes kijkend voor een onmogelijke klus. Als men niet meer kan dan dat is daarmee de kous af. De effectiviteit van een leger hangt echter van veel meer af. Misschien dat azijnpissers daar wel over in verwarring zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Rofdof schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:21:
[...]

En dan zogenaamd strijden tegen nazis.
Ondertussen burgers afslachten verkrachten en burgerdoelen helemaal plat bombarderen.
Het is dat ze nog geen vernietigingskampen hebben maar au oorlogvoering hebben ze de nazis al ingehaald qua gruwelijkheid.
Maak je geen zorgen, met hun filtratiekampen en gevangenissen beweegt men al in die richting.
Ik neig ernaar om te zeggen dat het inderdaad het beste is om Rusland als terroristisch nest aan te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

pro_6or

amateur_60r

De Russen doen nu, na hun gefaalde invasie in de begindagen, wat wel kostbaar is voor de tegenpartij, een muur van artillerie, zeer langzaam oprukken.

Door Himars is dat moeilijker geworden. Ammo opslaan is gevaarlijk, dus van verder aanvoeren. Dat gaat moeizaam wegens 1 het grote verbruik 2 de transportvloot die sowieso al te kort schoot.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35

pro_6or

amateur_60r

bulle bas schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Maak je geen zorgen, met hun filtratiekampen en gevangenissen beweegt men al in die richting.
Ik neig ernaar om te zeggen dat het inderdaad het beste is om Rusland als terroristisch nest aan te merken.
Full out Nazisme. Of dat terrorisme is, ik zie terrorisme als iets van een kleine groep die een grote groep zo veel mogelijk angst wil aanjagen. Maar alles wat Rusland doet is 1 op 1 WO2 Nazisme/fascisme.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Full out Nazisme. Of dat terrorisme is, ik zie terrorisme als iets van een kleine groep die een grote groep zo veel mogelijk angst wil aanjagen. Maar alles wat Rusland doet is 1 op 1 WO2 Nazisme/fascisme.
het heeft al een term: rashisme.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Twee deelartikelen, een uit de New York Times en een uit de Washington Post, met hun interpretatie van de strijd in Oekraïne en rond Kherson in het bijzonder. Wat deze kranten bieden is natuurlijk ook een interpretatie, net als die wij opbouwen in dit topic. Ook nu krijg ik de indruk dat ook de Amerikanen op het vlak van regie op de achterbank zitten en dat Oekraïne de lead heeft. Dit wil niet zeggen dat Oekraïne geen feedback krijgt van de Amerikanen, maar zeker ook de Engelsen op haar strategie.

Ik krijg de indruk dat het (inmiddels herhaalde O-) ) vernieling van de brug bij Nova Kakhovka gisteren (ben ik de enige die "Nova Kakhovka" goed vindt "bekken"?) van belang is om in het achterhoofd te houden bij de timing van de artikelen. Het Washington Post artikel is van eergisteren, het New York Times artikel is van gisteren, net nadat die aanval op de brug moet hebben plaatsgevonden.

Washington Post

On the Kherson front lines, little sign of a Ukrainian offensive

Enkele kenmerkende passages uit het artikel (maar oordeel vooral zelf, wij leven goddank in een vrij land waarin dat kan):
For weeks, Western intelligence and military analysts have predicted that a Ukrainian campaign to retake the strategic port city of Kherson and surrounding territory is imminent. But in trenches less than a mile from Russia’s positions in the area, Ukrainian soldiers hunker down from an escalating onslaught of artillery, with little ability to advance.
“They’ve dug in,” said Oleksandr Vilkul, head of the military administration in Kryvyi Rih, after returning from a trip to inspect the front lines on Sunday. “We know that they are trying to fortify their positions. The enemy has significantly increased its artillery along the entire line,” he said of the 60-mile long front line, after returning from visiting positions on Sunday.
And Russia has been reinforcing. About 3,000 troops have arrived in the Kherson region over the past week alone, bringing to at least 15,000 the number of Russian troops on the western bank of the Dnieper River, the intelligence adviser said.

Most of them are elite airborne troops who are helping to bolster exhausted Russian forces who have been manning the front line for months, said Kirill Mikhailov, a Kyiv-based analyst with the Conflict Intelligence Team, a Russian research and investigative group.
The forces around Kherson city constitute Russia’s only foothold on that side of the river, a natural defensive barrier that carves through Ukraine and requires supply routes to pass through several highly vulnerable chokeholds.
Outgunned, Ukraine is also using hybrid tactics. In the city, much of the local population is hostile to occupation, said Konstantin Ryzhenko, a Ukrainian journalist in hiding there. Russian soldiers are already not visible on the streets of the city in fear of attacks, he said.
Given the strike in Crimea, Russia’s hold over Kherson is in jeopardy, said Dmitri Alperovitch, chairman of Silverado Policy Accelerator, a Washington-based think tank.“I think the Russians will pull out of Kherson soon,” he said. “It’s becoming untenable — really hard to resupply forces.”

New York Times

With New Weaponry, Ukraine Is Subtly Shifting Its War Strategy
“We do not have the resources to litter the territory with bodies and shells, as Russia does,” Ukraine’s defense minister, Oleksii Reznikov, said in an interview this past week with Pravda, a Ukrainian news media outlet. “Therefore it is necessary to change tactics, to fight in a different way.”
The strategy seems to be producing some results. While the Ukrainian military has not made major territorial gains, it has managed to slow the Russian advance across the country, for now, at least, and stanch the heavy losses Ukraine was suffering in recent months, which had led to wavering morale and some soldiers even deserting their platoons.

But the Russians have continued to apply pressure in the east and the south on Ukrainian frontline positions, with some that are slowly buckling. The incremental advances have indicated that despite setbacks from Ukraine’s attacks, the Russian military effort still has enough forces to continue offensive operations.
Ukraine’s efforts in the south represent less a change in approach than an extension, with the aid of new longer-range weapons, of a strategy adopted at the start of the war meant to level the playing field with Russia. With the Russian army far outmatching Ukraine’s forces in the number of troops, weapons and ammunition, Ukraine’s military has had to be innovative and nimble.
But now, supplied with new longer-range artillery pieces, like the American-made High Mobility Artillery Rocket System or HIMARS, Ukraine has been able to slow Russia’s advance and divert some attention to what Ukraine’s generals see as more advantageous territory in the south.
[...]
The idea, according to Ukrainian commanders, is to make conditions so untenable that Russia withdraws across the Dnipro on its own in the face of the expected Ukrainian counterattack.

“Our soldiers are inventive and progressive, while the Russians are working by the book, deploying battle formations as it was laid out in the Soviet Union,” Vitaliy Kim, the head of the Mykolaiv region’s military administration, said in an interview last week. “Our guys have read this book and understand it perfectly well, and are using it for their own goals.”
While the approach has been aided by the long-range Western weapons, it has also been encouraged by Western officials. Mr. Reznikov, Ukraine’s defense minister, said this week that the American and British defense ministers had both offered him a piece of advice: “The Russians use meat-grinder tactics — if you plan to fight them with the same tactics, we will not be able to help you.”
De indruk die beide artikelen mij geven is dat Oekraïne druk doende is een antwoord te formuleren op de Russische offensieve overcapaciteit. Oekraïne moet hierin weg bewegen bij het reactief beantwoorden van Russische aanvallen. Door het initiatief te nemen kan ze Rusland in onbalans brengen en regie pakken in de strijd. Het orkestreren van dergelijke gecoördineerde plannen zal vooral veel vragen van de Oekraïense commandostructuur en een goede coördinatie tussen alle gevechtsonderdelen en -functies.

Het is al eerder door anderen in dit topic geuit, maar ook door Amerikaanse deskundigen, Oekraïne kan zeker op het vlak van die centrale coördinatie en communicatie nog stappen zetten. En dit is niet erg. Het Oekraïense leger verschilt als licht en donker van het Russische. Tactisch is het zonder twijfel superieur. Haar uitdaging is nu om dat dat strategische niveau toe te voegen. Iedere grote strateeg uit onze geschiedenis heeft ergens moeten beginnen. Is dat voor Oekraïne nu, dan is dat oké. Met de middelen die Oekraïne nu al heeft kan ze met een uitgekookte strategie een verschil maken. Het opdraven van de Russen naar de Kherson regio bewijst ons dat wel. Breng de vijand in onbalans, en zorg dat je kan toeslaan tijdens die onbalans. Dat eerste is met vlag en wimpel gelukt, nu dat tweede erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 13:54
dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door Yaksa op 14-08-2022 12:47 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
pro_6or schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:29:
De Russen doen nu, na hun gefaalde invasie in de begindagen, wat wel kostbaar is voor de tegenpartij, een muur van artillerie, zeer langzaam oprukken.
Wanneer ik het ochtendrapport van de General Staff of Armed Forces of Ukraine mag geloven dan zijn gisteren de meeste RU aanvallen afgeslagen. Wat mij verder de laatste dagen opvalt is dat de Russen nog wel volop bommen en granaten op de UA linies deponeren maar dat eventuele doelen in het achterland (zoals opslagplaatsen, spoorlijnen, depots, verzamelpunten) nauwelijks meer onder vuur liggen. Dat doet mij vermoeden dat de Russen een beetje door hun lange afstandsmunitie aan het raken zijn.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Yaksa schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Wanneer ik het ochtendrapport van de General Staff of Armed Forces of Ukraine mag geloven dan zijn gisteren de meeste RU aanvallen afgeslagen. Wat mij verder de laatste dagen opvalt is dat de Russen nog wel volop bommen en granaten op de UA linies deponeren maar dat eventuele doelen in het achterland (zoals opslagplaatsen, spoorlijnen, depots, verzamelpunten) nauwelijks meer onder vuur liggen. Dat doet mij vermoeden dat de Russen een beetje door hun lange afstandsmunitie aan het raken zijn.
Ze zullen er nog niet zozeer doorheen zijn alsin echt op, maar voornamelijk dat ze het aantal naderen dat ze zien als strategische reserve.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
pro_6or schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Het Latijnse terror staat voor angst en schrik. Wikipedia heeft het over paniek, wat m.i. minder correct is, maar dat daargelaten. Mijn definitie van terrorisme is het aanjagen van angst onder de burgerbevolking doormiddel van ongeoorloofd geweld of het dreigen daarmee. Praktisch de hele militaire doctrine van Rusland is terrrorisme. Het bestoken van steden om angst te zaaien (in de hoop de wil van het volk te breken/westerse appeasers te activeren): check. Filtratiekampen: inzet van verklikkers waardoor je angst hebt om uberhaupt met landgenoten te communiceren: check. Burgers afschieten, soldaten onthoofden en op spiezen te zetten om angst aan te wakkeren: check. Castratie en marteling: check.
"Ja maar echt vechten kunnen we niet". Blijf dan thuis.

De vraag is meer waarom Rusland niet is aangemerkt als terroristische staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:31
Rofdof schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Ik denk dat putler een vrij groot probleem heeft. Die ukrainers zijn Chuck norris style taai. Zijn Troepenmacht word vakkundig door de ukrainers nu vernietigd ( met behulp van heel veel navo “speeltjes”)

Zijn troepen zijn ongemotiveerde idioten al dan niet uit arme gebieden/gevangenissen komen. Durft niet tot algemene mobilisatie.

Putler heeft twee troefkaarten. Das een nucleaire bom. Dan liefst op Twente, ben ik er direct er klaar mee.

En gas verder afknijpen. En daar gaat Europa toch al vanuit. Winter word zwaar heel zwaar voor de bevolking.

Maar dan deze foto. Vroeg in de oorlog. Jonge moeder. Lief klein baby’tje. Bom op haar flat en allebei en anderen dood. Dit maakte grote indruk op mij. Fuck putin

[Afbeelding]
*knip* woon zelf in Twente. Je kan iets van een bepaald gebied vinden of van bv Russen maar om te gaan dreigen ?

Persoonlijk vind ik de mentaliteit van de Russen en ook hun oorlogsvoering niet goed maar om dan te gaan schelden en dreigen is iets anders

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2022 21:14 . Reden: Melden dat je een report maakt laten we achterwege aub. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Het Latijnse terror staat voor angst en schrik. Wikipedia heeft het over paniek, wat m.i. minder correct is, maar dat daargelaten. Mijn definitie van terrorisme is het aanjagen van angst onder de burgerbevolking doormiddel van ongeoorloofd geweld of het dreigen daarmee. Praktisch de hele militaire doctrine van Rusland is terrrorisme. Het bestoken van steden om angst te zaaien (in de hoop de wil van het volk te breken/westerse appeasers te activeren): check. Filtratiekampen: inzet van verklikkers waardoor je angst hebt om uberhaupt met landgenoten te communiceren: check. Burgers afschieten, soldaten onthoofden en op spiezen te zetten om angst aan te wakkeren: check. Castratie en marteling: check.
"Ja maar echt vechten kunnen we niet". Blijf dan thuis.

De vraag is meer waarom Rusland niet is aangemerkt als terroristische staat.
omdat er nog heel veel internationale betrekkingen zijn op het gebied van luchtvaart, ruimtevaart, handel, diplomatie etc.
De relaties mogen dan op hun gat liggen maar de gevolgen van daadwerkelijke classificatie tot terroristische staat zijn astronomisch groot. Dat hakt in op heel veel fronten waar we nauwelijks een idee van hebben wat het betekent.

Het betekent onder andere opzeggen van contracten, verdragen etc. Los van het feit dat Rusland een lid is van de VN-veiligheidsraad gaat dit vele duizenden banen kosten in alle facetten van samenwerking met of rondom Rusland. Verstandhoudingen, verdragen, afspraken, verzin het maar.
Dat is een aardbeving door de wereld als zoiets vast komt te liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rofdof
*off-topic*

[ Voor 96% gewijzigd door tweakduke op 14-08-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

omdat er nog heel veel internationale betrekkingen zijn op het gebied van luchtvaart, ruimtevaart, handel, diplomatie etc.
De relaties mogen dan op hun gat liggen maar de gevolgen van daadwerkelijke classificatie tot terroristische staat zijn astronomisch groot. Dat hakt in op heel veel fronten waar we nauwelijks een idee van hebben wat het betekent.

Het betekent onder andere opzeggen van contracten, verdragen etc. Los van het feit dat Rusland een lid is van de VN-veiligheidsraad gaat dit vele duizenden banen kosten in alle facetten van samenwerking met of rondom Rusland. Verstandhoudingen, verdragen, afspraken, verzin het maar.
Dat is een aardbeving door de wereld als zoiets vast komt te liggen.
Duizenden banen wereldwijd is een kleine prijs. De relatie is erg eenzijdig: Rusland is afhankelijk van het westen. Aan de afhankelijkheid van ons richting Rusland maakt laatstgenoemde zelf een einde.
Het zou een extreme klap zijn voor Rusland, omdat dan alle schepen met Russisch spul stil komen te liggen. Het is een sanctie voor alle goederenstromen in en uit Rusland. Dan valt Rusland in een klap in een heel zwart gat. Het is zeer overwegenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Er is een groot verschil tussen voor welke partij je bent in een conflict en het vraagstuk of je objectief nieuws brengt.

Bijvoorbeeld Rob van Speak the Truth is pro Oekraïne maar is wel objectief in z'n berichtgeving.

Dat je wanneer je de feiten brengt niet meegaat met de alternatieve werkelijkheid van Rusland betekent nog niet dat je niet objectief bent.

Hetzelfde geldt ook voor andere politieke kwesties zoals de stikstofkwestie of het enfant terrible der Amerikaanse democratie.

En Rob de Wijk heeft het mbt deze kwestie diverse keren finaal bij het korte eind gehad. Hij heeft inderdaad geen blauw-gele bril; hij lijkt een zwartkijker. Dan luister ik liever naar Ko Colijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

vincent_1971 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:19:
[...]

Even melding gemaakt woon zelf in Twente. Je kan iets van een bepaald gebied vinden of van bv Russen maar om te gaan dreigen ?

Persoonlijk vind ik de mentaliteit van de Russen en ook hun oorlogsvoering niet goed maar om dan te gaan schelden en dreigen is iets anders
Lees zijn bericht nog een keer. Rustig.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Duitsland heeft nu voor 75% zijn gasopslag gevult. Dat was eigenlijk doel voor 1 september. Ook in nederland word er veel bespaart (lager verbuik dan vorig jaar).

Wellicht backfired dat wapen van putin ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Duizenden banen wereldwijd is een kleine prijs. De relatie is erg eenzijdig: Rusland is afhankelijk van het westen. Aan de afhankelijkheid van ons richting Rusland maakt laatstgenoemde zelf een einde.
Het zou een extreme klap zijn voor Rusland, omdat dan alle schepen met Russisch spul stil komen te liggen. Het is een sanctie voor alle goederenstromen in en uit Rusland. Dan valt Rusland in een klap in een heel zwart gat. Het is zeer overwegenswaardig.
daarom zeg ik dus: we kunnen ons er waarschijnlijk geen voorstelling van maken wat voor gevolgen dit heeft.
Al was het maar vanwege Soyuz waar het westen afhankelijk van is/was. Dat verandert nu maar het is maar 1 dingetje.

En nee, schepen met Russisch spul komen niet stil te liggen.
De sancties worden voornamelijk alleen door westerse landen gedaan. Tweederde van de wereld doet daar niet aan mee.
Als Rusland officieel wordt bestempeld als terroristische staat, wat voor gevolgen heeft dat voor die overige tweederde van de wereld? Gaan we daar dan ruzie mee maken en die ook helemaal kapot sanctioneren omdat ze handel blijven drijven met de Russen? Dat moet dan wel he want landen die handel drijven met terroristische staten worden zelf ook op de vingers getikt.
Sancties op land A kan ervoor zorgen dat land B bestraft wordt als ze iets verhandelen aan land C die het vervolgens weer doorverkoopt aan land A (want land B had dat kunnen weten).
Amerikanen en sancties zijn raar wat dat betreft en met Iran was het maar een relatief klein dingetje maar als je dat ook met Rusland gaat doen wordt dat wel even complexer.

Kijk alleen al naar het gegeven dat het nog niet gedaan is: bestempelen als terreurstaat.
Als het zo makkelijk was, dan was het al gebeurd.
Maar blijkbaar is het complexer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Lees zijn bericht nog een keer. Rustig.
precies, hij woont waarschijnlijk zelf in twente, en wil graag zsm van het gezeik af zijn.
Ik snap dat wel.

Ik zeg het zelf ook altijd: als de kernoorlog begint, ga ik buiten op straat staan, hopen dat ik direct verdamp.
Ik wil namelijk niet overleven en moeten leven in een nucleaire winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jerie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

En Rob de Wijk heeft het mbt deze kwestie diverse keren finaal bij het korte eind gehad. Hij heeft inderdaad geen blauw-gele bril; hij lijkt een zwartkijker. Dan luister ik liever naar Ko Colijn.
De Wijk heeft een publiek dat naar 'm luistert om een 'ander geluid' te horen en nu zit hij vast aan dat standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Rofdof schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:24:
[...]waar denk je dat ik zelf woon.... Of in een klap direct dood of aan stralingsziekte kapot gaan terwijl je al je dierbaren om je heen ook dood ziet gaan.
Geen ongefundeerde speculaties over WW3 was het toch?

Intussen claimt het Russische ministerie van Defensie dat ze volledige controle hebben in Udy (Kharkiv regio).
Poeh, poeh, een boerengehucht van 10 straatjes, wat mooie parken en een prachtige blauwe kerk (als tie er nu nog staat).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

bekijk het vanuit het andere perspectief:
- Rusland had allang gewonnen moeten hebben
- Oekraine krijgt ook flinke klappen, niet verwonderlijk want ze zijn een underdog die allang verslagen had moeten zijn.

Maar Rusland heeft niet gewonnen.
En Oekraine is nog in de ring.

Oekraine kan veel verliezen maar als dat materiaal-technisch kan worden aangevuld door steun van bondgenoten betekent dat dat Oekraine nog bestaat en kan vechten.

Daarom is de conclusie dat Oekraine het heel goed doet. Niet perse omdat ze zo goed zijn maar vanwege het feit dat ze tot nu toe stand weten te houden tegen de Russische overmacht.

Azijnzeikers bekijken het inderdaad anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Geen ongefundeerde speculaties over WW3 was het toch?

Intussen claimt het Russische ministerie van Defensie dat ze volledige controle hebben in Udy (Kharkiv regio).
Poeh, poeh, een boerengehucht van 10 straatjes, wat mooie parken en een prachtige blauwe kerk (als tie er nu nog staat).
is toch weer een stipje op de kaart waar de troepen kunnen uitrusten en een nieuwe forward operation base kunnen maken.

Bebouwing is beter dan het open veld.
En bebouwing staat altijd langs de weg (of de weg is er naar toe gelegd).
Toegang tot onderdak en toegang tot nieuwe wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Rob de Wijk lijkt de mentaliteit te hebben dat onderaan de streep Rusland sowieso wel wint.
Ja, met zo'n mindset wint Rusland inderdaad wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Als Rusland officieel wordt bestempeld als terroristische staat, wat voor gevolgen heeft dat voor die overige tweederde van de wereld? Gaan we daar dan ruzie mee maken en die ook helemaal kapot sanctioneren omdat ze handel blijven drijven met de Russen? Dat moet dan wel he want landen die handel drijven met terroristische staten worden zelf ook op de vingers getikt.
Volgens mij is het precies zoals je zegt. Sancties zijn niet besmettelijk, keurmerk terrorisme volgens mij wel. Als de VS besluit Rusland als terroristische staat te markeren worden handelspartners gedwongen: doen we liever zaken met een krimpende economische dwerg, of doen we liever zaken met de VS. Meeste landen zullen niet zo lang met de rekenmachine in de weer zijn vermoed ik zo.

Het is ook een stevige stok om achter de hand te houden, wellicht heeft het in die zin ook waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007

ZenTex

Doet maar wat.

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

is toch weer een stipje op de kaart waar de troepen kunnen uitrusten en een nieuwe forward operation base kunnen maken.

Daar moeten ze mee oppassen, de oekrainers houden zulke dorpjes aan de weg goed in de gaten.
Daar je voertuigen parkeren en je intrek nemen in die huizen lijkt me vragen om een paar artillerie granaten.

De filmpjes daarvan heb ik inmiddels al zo vaak gezien, als ik een rus was zonder doodswens zou ik liever m'n slaapzak wat verder weg neerleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ZenTex schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Daar moeten ze mee oppassen, de oekrainers houden zulke dorpjes aan de weg goed in de gaten.
Daar je voertuigen parkeren en je intrek nemen in die huizen lijkt me vragen om een paar artillerie granaten.

De filmpjes daarvan heb ik inmiddels al zo vaak gezien, als ik een rus was zonder doodswens zou ik liever m'n slaapzak wat verder weg neerleggen.
en onder een rode fleecedeken gaan slapen uiteraard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Rob de Wijk lijkt de mentaliteit te hebben dat onderaan de streep Rusland sowieso wel wint.
Ja, met zo'n mindset wint Rusland inderdaad wel.
Rob de Wijk zit vast in z'n westerse mindset waarbij Rusland de grote boeman is die je niet moet provoceren. Dit is een karakteristiek voorbeeld waarbij hij vanuit z'n westerse mindset iets probeert te duiden en daardoor volledig de plank misslaat.
Simpel gezegd, de Wijk is nog steeds niet tot het besef gekomen dat rusland nooit doet wat het zegt, en wat het wel doet, gebaseerd is op macht en kracht. En dat als dat er niet is, dat rusland ook niet "bijt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:52:
[...]is toch weer een stipje op de kaart waar de troepen kunnen uitrusten en een nieuwe forward operation base kunnen maken.
Je heb duidelijk niet even op Google Earth gekeken hoe dat dorpje en de omgeving er uit ziet.
Strategisch totaal niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Je heb duidelijk niet even op Google Earth gekeken hoe dat dorpje en de omgeving er uit ziet.
Strategisch totaal niet van belang.
ik zie gebouwing, met een brug over een rivier.
Misschien stelt het dorpje zelf niet zoveel voor maar een locatie met een brug over een rivier vind ik persoonlijk wel handig om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:37:
[...]ik zie gebouwing, met een brug over een rivier.
Misschien stelt het dorpje zelf niet zoveel voor maar een locatie met een brug over een rivier vind ik persoonlijk wel handig om te hebben.
Die "rivier" zoals jij die noemt is de Udy, om deze tijd van het jaar staat die sloot bijna droog, een beetje soldaat springt er zo overheen, in ieder geval geen obstakel voor een leger. Misschien wel voor de gemiddelde dorpsbewoner mocht het bruggetje defect raken.

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid