Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.970 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
boxlessness schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:53:
Ik zie dat de prijs van gas richting de 3,50euro per kuub gaat.
Het kan dus dik uit om te verwarmen op benzine. Een liter benzine heeft ongeveer dezelfde energieinhoud als een m3 gas (~8 a 9kWh).

Kwa electriciteit is het om het even om een aggregaat in te zetten. Een diesel aggregaat doet op z'n best 3kWh per liter diesel. Met de huidige diesel prijzen is dat zo'n 60-65ct per kWh, en waarschijnlijk nog een stukje duurder omdat kleinere aggregaten minder efficient zijn, en voor een huis ook op minder optimaal vermogen draaien.

Gaan we nog een run krijgen op petroleumlampen of benzinebranders?
Aardgas is momenteel bijzonder duur, ook als je het afzet tegen de uit aardolie geraffineerde producten. Zie hieronder enkele voorbeelden. Let op er zal enige afronding in de cijfers zitten. Prijzen van propaan gas (mensen die niet op het gasnetwerk zitten) kan ik zo niet vinden.

Aardgasprijs is de huidge prijs bij Vattenfall, brandstofprijs zijn de landelijke adviesprijzen

1m3 Aardgas = 35.8 MJ/m3 = € 3.65/m3 3.65/35.8 = 0.102 €/MJ

Benzine, 32 MJ/Liter, adviesprijs € 2,175/Liter = 0.067 €/MJ

LPG, 26MJ/Liter adviesprijs € 1,072/Liter = 0.042 €/MJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:29

Spotmatic

Ken sent me

Het milieu is in deze omstandigheden niet de lachende derde. We gaan vast ook meer illegale houtkap en dergelijke zien. Zeker in Nederland met die flut-straffen kan het de komende tijd financieel absoluut uit om je te laten pakken voor dergelijke handelingen.

Ik heb ook nog wel wat liters afgewerkte olie staan. Van de winter maar even in de kachel gooien. Mag overigens ook niet, dat is tegenwoordig vergunningplichtig. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:55
De gasprijs blijft maar stijgen naar ongekende hoogten :N

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHkMrp46gYvZLDbDGG_YUiUhCwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQK6ycs4B9WtFaLNufC4gNQH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:30
Cal-23 Duitsland boven de 700 EUR/MWh. Dat was nog 550 EUR/MWh op vrijdagmiddag. Gas in de winter schrukt heel dicht tegen de 300 EUR/MWh aan (Q4). Gaat parabolisch omhoog, wat een gekkenhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Standaard adviezen op Tweakers zijn nog steeds.
Eet geen vlees
Niet op vakantie
Niet roken
Geen leaseauto
1x per week douchen
Warmtepomp met zonnepanelen
Nog beter geen auto

Dan moet het wel goedkomen?

Ook stadsverwarming is niet losgekoppeld van de gas prijs.

[ Voor 12% gewijzigd door New Yorker op 22-08-2022 15:17 ]

Weg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

Piet_Piraat7 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:00:
De gasprijs blijft maar stijgen naar ongekende hoogten :N

[Afbeelding]
Je zou toch zeggen dat Europa op een gegeven moment moet ingrijpen in voordeel van de burger en een maximale gasprijs vastzet. Dan maar even geen miljarden naar klimaat of Afrika. Dit is veel dringender. Uiteindelijk is het grotendeels door hun sancties dat wij nu in deze ellende zitten.

Ze hadden ook gewoon gas kunnen blijven afnemen van Rusland.

Zelf hebben ze er uiteraard geen last van, maar de normale burger wel.

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@Dennahz ik vind het vooral absurd dat we op een enorme gasbel zitten hier in NL en de gaskraan dicht blijft terwijl we de hoofdprijs betalen voor geimporteerd gas.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:48
Piet_Piraat7 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:10:
ik vind het vooral absurd dat we op een enorme gasbel zitten hier in NL en de gaskraan dicht blijft terwijl we de hoofdprijs betalen voor geimporteerd gas.
Groningen gecontroleerd nog even open en van de winst iedere Groninger 10.000 en de rest van Nederland 1.000 euro geven zal wel te simpel zijn...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
Die hoofdprijs blijf je wel betalen, ook als Groningen wel opengaat.
Er is genoeg gas voor de huishoudens, Groningen zou alleen open gaan voor de (duitse) industrie.

[ Voor 41% gewijzigd door CrazyOne op 22-08-2022 15:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:39
@Dennahz ik vind het vooral absurd dat we op een enorme gasbel zitten hier in NL en de gaskraan dicht blijft terwijl we de hoofdprijs betalen voor geimporteerd gas.
Als ik Pieter Omtzigt mag geloven:
We winnen bijna 20 miljard kubieke meter gas per jaar, waarvan onze huishoudens 10 miljard kuub nodig hebben. Hoe komt het dat we de energie die we zelf winnen, niet wordt gebruikt voor zekerheid en betaalbaarheid voor de eigen bevolking.
De gaskraan ís nog niet eens dicht he, we winnen wel minder dan vroeger, maar nog altijd niet 0.
En toch betalen we in Nederland de hoofdprijs. Fors meer dan in sommige andere Europese landen.

We hebben nu nog leveringscontracten met andere Europese landen, waar we dus ons eigen gas al aan opmaken. Hierdoor wordt de 'pijn' niet gelijkmatig verdeeld over Europa.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
CrazyOne schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:17:
Die hoofdprijs blijf je wel betalen, ook als Groningen wel opengaat.
Er is genoeg gas voor de huishoudens, Groningen zou alleen open gaan voor de (duitse) industrie.
never waste a good crisis

Weg

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De Haagse politiek heeft zich volkomen en stompzinnig in een hoekje geschilderd. Op meerdere dossiers. Groningen is te lang blijven liggen, geen actie ondernemen en er moesten draconische maatregelen komen (de gaskraan dicht). Stikstof, al jaren bekend, al jaren pappen en nathouden en nu gaat het mis, zowel maatschappelijk als in de natuur. En zo nog wat dossiers. Daarbij reageert Den Haag het liefst zo reactief mogelijk (zie corona, van de eerste maatregelen, tot mondkapjes via ic-plekken tot vaccinaties).

Ik vrees dat men pas gaat reageren als de eerste ouderen zijn doodgevroren van de winter. Want regeerakkoord, want geen mogelijkheden op korte termijn etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

PolarBear schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Ik vrees dat men pas gaat reageren als de eerste ouderen zijn doodgevroren van de winter. Want regeerakkoord, want geen mogelijkheden op korte termijn etc.
Ik mis inderdaad enige mate van urgentie bij de overheid. Waar zitten ze eigenlijk op te wachten? Tot ze gelyncht worden op het Binnenhof? Ik begrijp niet waarom ze de burger letterlijk in de kou laten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Spotmatic schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:24:
[...]

Ik mis inderdaad enige mate van urgentie bij de overheid. Waar zitten ze eigenlijk op te wachten? Tot ze gelyncht worden op het Binnenhof? Ik begrijp niet waarom ze de burger letterlijk in de kou laten zitten.
Nou ja 'ze' komen er toch mee weg? Of je nu gedupeerde bent van de toeslagenaffaire (of zelfs je kind uit huis is gezet mede daardoor), of je nu in Groningen woont en scheuren in je huis hebt, of je boer bent en je nu 'opeens' moet stoppen omdat de overheid alleen maar aan het pappen en nathouden was tegen beter weten in. En mensen denken dat dit volledig de schuld is van Rutte maar de rot zit veel dieper. Kijk naar het toneelstukje van Kaag over nieuwe bestuurscultuur. Naar alle eerdere coalitiepartners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:55
De overheid wacht tot er van onderuit creatieve oplossingen komen. En ik vermoed dat dit waarschijnlijk nog de beste oplossing is.

Diegene die kan die past zich aan.

Diegene die niet kan vraagt/krijgt sociale bijstand.

De boel verder oprekken heeft geen zin. We moeten die winter door. We zullen er veel van leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Wozmro schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:31:
De overheid wacht tot er van onderuit creatieve oplossingen komen. En ik vermoed dat dit waarschijnlijk nog de beste oplossing is.

De boel verder oprekken heeft geen zin. We moeten die winter door. We zullen er veel van leren.
Zelfs hier op Tweakers zijn er maar weinig die even 600 - 800 euro per maand (!) voor de energie kunnen ophoesten. Zeker als je bedenkt dat letterlijk alles naast de energie enorm veel duurder is geworden. Goede keuzes zijn op deze manier niet meer te maken. Zien we zitten dat normale mensen met 1,5 baan in een (eigen) rijtjeshuis in de bijstand belanden als gevolg van deze crisis? Alleen maar omdat ze toevallig in september vorig jaar geen energiecontract voor meerdere jaren hebben afgesloten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:52
Dennahz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Je zou toch zeggen dat Europa op een gegeven moment moet ingrijpen in voordeel van de burger en een maximale gasprijs vastzet. Dan maar even geen miljarden naar klimaat of Afrika. Dit is veel dringender. Uiteindelijk is het grotendeels door hun sancties dat wij nu in deze ellende zitten.

Ze hadden ook gewoon gas kunnen blijven afnemen van Rusland.

Zelf hebben ze er uiteraard geen last van, maar de normale burger wel.
Als ze nu voor de beeldvorming Straatsburg 'uitschakelen'... maar zelfs dat zit er niet in. Die mensen leven op een totaal andere planeet en dat gaat ons steeds meer opbreken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Deze prijsstijgingen gaan zo hard dat niemand ze kan betalen. Er zal dus een flinke berg speculatie nog inzitten ook op termijnmarkten. Als we het dan positief bekijken kan er een flinke crash komen in de prijzen omdat er een bubbel aan het vormen is.

Of dat zo is ? Geen idee ik heb geen glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Wozmro schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:31:

En wat als dit verhaal meerdere winters gaat duren? Leren we er dan veel van, of moeten we naar oplossingen zoeken?
Spotmatic schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:37:
Alleen maar omdat ze toevallig in september vorig jaar geen energiecontract voor meerdere jaren hebben afgesloten.
Uiteindelijk zorgt een dergelijke beslissing vooral voor een tweedeling van de kostenverdeling inderdaad. Impopulaire mening dan maar (en dit zeg ik terwijl ik zelf vorige maand een 3 jarig contract heb afgesloten): Dat zou een heel stuk meer solidair moeten áls de gasprijs lange tijd zo hoog blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 12:48
Gaat wat worden met stadsverwarming, dat tarief wordt elk jaar in december vastgesteld en is gekoppeld aan de dan geldende gasprijs:
In de Warmtewet staat dat de warmtetarieven aan de gasprijs zijn gekoppeld. Het idee is dat de warmtegebruiker niet meer betaalt dan de consument die geen warmte gebruikt. Daarom is het warmtetarief aan de gasprijs gekoppeld. Dit betekent dat gasprijzen de hoogte van het maximale warmtetarief bepalen. Stijgen de gasprijzen? Dan stijgt ook het maximale warmtetarief.

Het warmtetarief bestaat uit een variabel en een vast deel. Het variabele tarief betaalt u voor de warmte die u gebruikt. Dit tarief is direct gekoppeld aan de gasprijzen. In de wet staat precies hoe wij dit variabele tarief moeten berekenen. Wij moeten uitgaan van de gasprijzen die de 10 grootste gasleveranciers per 1 januari 2022 gemiddeld rekenen. De gasleveranciers geven ons de tarieven door die zij bij een jaarcontract berekenen.

Ook moeten wij de belasting op gas en de Opslag Duurzame Energie (ODE) in het tarief meenemen. Uiteindelijk betaalt u dus niet meer dan wat een consument betaalt voor gas, een cv-ketel en het vastrecht voor gas.
Betaal nu rond de 50 euro per GJ, benieuwd waar het volgend jaar uitkomt.
Dan maar warme truien vragen aan Sinterklaas... :/

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05

Wimo.

Shake and Bake!

hoevenpe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:51:
Gaat wat worden met stadsverwarming, dat tarief wordt elk jaar in december vastgesteld en is gekoppeld aan de dan geldende gasprijs:

[...]

Met de huidige prijzen en inzichten schrik ik niet van 250 euro per g/j. Bijkomend voordeel van stadsverwarming is ook de monopoliepositie en jaarlijkse indexering. Dus je weet ook meteen dat je het hele jaar de hoofdprijs mag betalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Dat hele stadsverwarming is helemaal een grap nu inderdaad. Die regeling is al jaren totaal belachelijk, en dat wordt nu alleen maar erger.

Ondergetekende heeft lange tijd zich helemaal blauw betaald aan de huur van de hardware terwijl er bijna geen gas verbruikt werd :P dat is al raar, en nu ga je zin dat gewone woningen op stadsverwarming muurvast zitten aan torenhoge kosten per GJ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:56
Wimo. schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:55:
[...]

Met de huidige prijzen en inzichten schrik ik niet van 250 euro per g/j. Bijkomend voordeel van stadsverwarming is ook de monopoliepositie en jaarlijkse indexering. Dus je weet ook meteen dat je het hele jaar de hoofdprijs mag betalen 8)7
Is die 250 euro ergens op gebaseerd of ben je me voor niks aan het bang maken? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

banaliteit schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Is die 250 euro ergens op gebaseerd of ben je me voor niks aan het bang maken? ;(
Pak je huidige tarief en vergelijk die met de huidige kuub prijs van gas. Haal de vaste kosten per g/j er eerst vanaf. Je schrikt je dood met 4+ euro per kuub.

Ik zit op 47 euro per g/j en dat is nu 'spotgoedkoop'

[ Voor 7% gewijzigd door Wimo. op 22-08-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 17:16
CornermanNL schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:40:
Deze prijsstijgingen gaan zo hard dat niemand ze kan betalen. Er zal dus een flinke berg speculatie nog inzitten ook op termijnmarkten. Als we het dan positief bekijken kan er een flinke crash komen in de prijzen omdat er een bubbel aan het vormen is.

Of dat zo is ? Geen idee ik heb geen glazen bol.
laten we het hopen. Ik heb een ruim inkomen, dus ontspring de dans nog even, zonnepanelen liggen (te laat, juni dit jaar) inmiddels op het dak van de uitbouw, maar warmte komt via een verplicht warmte netwerk. ik houdt mijn hart vast wat die prijs gaat doen.
Maar 'Jan Modaal' is zwaar de klos momenteel. Naar mijn idee zal de regering toch iets moeten gaan doen met de energieprijzen, en dan is het het makkelijkst dit generiek te doen. Ik snap ook niet zo goed waarom dat niet kan? energie maakt ' aan de onderkant' een relatief groot aandeel uit van de vaste lasten, dus dan zou je door daar op in te haken via een generieke maatregel toch nivellerend werken (immers, de korting van 1€ is voor 2x modaal minder groot dan voor 1x modaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
brothermaynard schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:10:
[...]

laten we het hopen. Ik heb een ruim inkomen, dus ontspring de dans nog even, zonnepanelen liggen (te laat, juni dit jaar) inmiddels op het dak van de uitbouw, maar warmte komt via een verplicht warmte netwerk. ik houdt mijn hart vast wat die prijs gaat doen.
Maar 'Jan Modaal' is zwaar de klos momenteel. Naar mijn idee zal de regering toch iets moeten gaan doen met de energieprijzen, en dan is het het makkelijkst dit generiek te doen. Ik snap ook niet zo goed waarom dat niet kan? energie maakt ' aan de onderkant' een relatief groot aandeel uit van de vaste lasten, dus dan zou je door daar op in te haken via een generieke maatregel toch nivellerend werken (immers, de korting van 1€ is voor 2x modaal minder groot dan voor 1x modaal).
Iedereen is de klos, ook 2x modaal voelt dit linksom of rechtsom. Hoe dan ook moet je iets in je leven gaan aanpassen. Ik ga waarschijnlijk vanaf januari ook van 150 euro/maand naar 400 ~500 euro/maand en dan heb ik nagenoeg alles aan m'n huis geïsoleerd (alleen HR++ glas moet nog). Die 250 ~ 350 euro die je minder te besteden hebt moet ergens vandaan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
ArcticWolf schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:17:
[...]

Iedereen is de klos, ook 2x modaal voelt dit linksom of rechtsom. Hoe dan ook moet je iets in je leven gaan aanpassen. Ik ga waarschijnlijk vanaf januari ook van 150 euro/maand naar 400 ~500 euro/maand en dan heb ik nagenoeg alles aan m'n huis geïsoleerd (alleen HR++ glas moet nog). Die 250 ~ 350 euro die je minder te besteden hebt moet ergens vandaan komen.
voor de regering is de makkelijkste manier om iets aan de prijzen te doen:
1. Verlaag energiebelastingen (kost relatief weinig als ze % van de prijs zijn, wat het lijkt, ipv lump-sum)
2. verlaag BTW/BTw naar 0% voor (duurzame) energie
3. fixeer de prijzen voor gas of stadswarmte op een maximaal bedrag (1e is ongewenst, 2e is voor een kleine groep al een uitkomst).
4. faciliteer energiebesparingen (langere termijn)
5. ga extra gas winnen enkel en alleen voor de interne markt en gebruik de extra inkomsten daarvan voor royale beloning Groningers. De gasprijs kun je dan vastzetten of tov de markt verlagen. (zal wel gezeur geven met europa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
@brothermaynard in Frankrijk doen ze al aan prijscaps voor de energieprijzen voor consumenten. In het verenigd koninkrijk is het heel wat rotter gesteld dankzij de tory's. Daar hebben ze onder andere de gasopslag capaciteit jaren geleden al naar beneden gedaan. Daar is Eating or Heating al jaren een fenomeen. Alleen nu voor veel meer mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
[...]

Ik durf het bijna niet te zeggen in een draad als deze, maar niet iedereen is de klos. Ik ga wellicht in januari iets omhoog want ik zit al jaren op een variabel contract; maar in mijn nieuwbouwhuis zonder gas, met warmtepomp en zonnepanelen betaal ik momenteel maar €29 per maand. En dat zijn alleen de vaste lasten die niet onder de overheidsteruggave vallen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:55
Ja maar, zelfs al breng je de btw en belastingen op energie naar 0% dan nog blijft het toch duur?

Dan heb je nog altijd de prijs van het gas zelf en de netkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Dat gasprijzen worden verhoogd is 1, maar ik zie dat een kwh nu zomaar tussen de 70 en 80 cent kost. Ik heb mijn contract in juli over moeten zetten, maar ik betaal 40 cent kwh. Waarom is dit nu ook verdubbeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
brothermaynard schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

voor de regering is de makkelijkste manier om iets aan de prijzen te doen:
1. Verlaag energiebelastingen (kost relatief weinig als ze % van de prijs zijn, wat het lijkt, ipv lump-sum)
2. verlaag BTW/BTw naar 0% voor (duurzame) energie
3. fixeer de prijzen voor gas of stadswarmte op een maximaal bedrag (1e is ongewenst, 2e is voor een kleine groep al een uitkomst).
4. faciliteer energiebesparingen (langere termijn)
5. ga extra gas winnen enkel en alleen voor de interne markt en gebruik de extra inkomsten daarvan voor royale beloning Groningers. De gasprijs kun je dan vastzetten of tov de markt verlagen. (zal wel gezeur geven met europa)
De gas heffing en btw verlagen heeft echt geen nut meer, met deze inkoop prijzen is dat een druppel op een gloeiende plaat.
Punt 3, 4 en 5 ben ik wel mee eens.

Al is punt 3 wel een hele lastige... want de inkoop is mega hoog, dus wat ga je doen? Nationaliseren en dan maar gas met belastinggeld betalen? In Principe lijd de staat dan mega veel verlies wat wij als burger moeten opvangen, dus linksom of rechtsom betaal je het al zelf.
Het voordeel is wel, als Groningen weer maximaal open gaat (en dat is grotendeels in handen van de overheid) je alles voor kostprijs kunt verkopen (wat waarschijnlijk veel lager is dan de huidige "paniek" prijzen).
Kees schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Ik durf het bijna niet te zeggen in een draad als deze, maar niet iedereen is de klos. Ik ga wellicht in januari iets omhoog want ik zit al jaren op een variabel contract; maar in mijn nieuwbouwhuis zonder gas, met warmtepomp en zonnepanelen betaal ik momenteel maar €29 per maand. En dat zijn alleen de vaste lasten die niet onder de overheidsteruggave vallen.
Daarom bouwen ze ook de salderingsregeling af O-)

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticWolf op 22-08-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

[...]

Hier ook, nieuwbouwhuis (2015), we hadden nog niet geinvesteerd in zonnepanelen omdat we ergens in het komende jaar op zoek willen gaan naar een volgende woning (buiten NL). We hebben wel een EV maar die gaat er denk ik uit omdat rijden op benzine onderhand goedkoper is. Best wel raar eigenlijk. Ik zal nog even uitzoeken of ik toch nog last minute panelen kan leggen, maar ja, winter en geen inverters te krijgen. Ik heb 2 panelen die kwamen bij de bouw, wellicht dat zo'n inverter kan blijven maar ik denk van niet.

Verder mijn plannen:
- temperatuur op 18 graden (vloerverwarming)
- max 2x in de week douchen voor onszelf en 3 kinderen
- verwarming op de tweede verdieping uit, zolderkamer (werkkamer) maar met een elektrisch kacheltje als het echt niet anders kan.
- minder rijden zit er niet in, auto is nodig voor werk

Als ik die EV blijf rijden gaan we van 250 naar 700-800 euro schat ik als in november m'n contract afloopt. Ik heb een goed inkomen en net een nieuwe baan maar dit kunnen wij eigenlijk niet betalen. Mijn vrouw is arbeidsongeschikt dus ik moet het allemaal in m'n eentje binnenhalen. Best stressvol, snel de emigratieplannen doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
CarJunkyXL schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:48:
Dat gasprijzen worden verhoogd is 1, maar ik zie dat een kwh nu zomaar tussen de 70 en 80 cent kost. Ik heb mijn contract in juli over moeten zetten, maar ik betaal 40 cent kwh. Waarom is dit nu ook verdubbeld?
Morgen tussen 19u en 20u is de uurprijs al 94ct. Het begint wel heel extreem te worden. Ook voor elektriciteit. Gasdagprijs zit op het moment op 3.40 maar energieleveranciers met een variabel contract vragen al meer dan 4 euro. Zie vattenfall.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:40
Daniel. schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Morgen tussen 19u en 20u is de uurprijs al 94ct. Hè begint wel heel extreem te worden. Ook voor elektriciteit. Gasdagprijs zit op het moment op 3.40 maar energieleveranciers met een variabel contract vragen al meer dan 4 euro. Zie vattenfall.
Het modelcontract van Vattenfall staat op 89 cent per kWh zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:28
hoevenpe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:51:

[...]

Tenzij men in den haag heel snel iets weet te regelen zijn we keihard de sjaak. Maar verwacht het niet.... Meneer Jetten heeft ergens in Mei al geroepen dat het echt niet ging lukken om die tarieven los te koppelen van de gasprijs dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Uit het stuk van RTL nieuws waar ook mijn plaatje vandaan kwam;

Want ook op de elektriciteitsmarkt is het crisis: Franse kerncentrales die uitvallen, Duitse kolencentrales die niet bevoorraad kunnen worden door de lage waterstand in de Rijn en door de droogte kan zelfs in landen als Noorwegen veel minder energie uit waterkracht opgewekt worden.

De elektriciteitsprijs is op sommige moment zó hoog, dat gas verstoken om elektriciteit op te wekken nog steeds behoorlijk winstgevend is, vertelt Van den Beukel. Daardoor blijft de vraag naar gas dus erg groot. En helaas: op de momenten dat wind en zon het laten afweten, is er dus ook geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Insert12 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Het modelcontract van Vattenfall staat op 89 cent per kWh zelfs.
Het verschil tussen laag tarief en hoog tarief is ook enorm. Waar vroeger dat maar 4/6ct was is dat nu ook ruimd 20/30ct. Allemaal maar in de nacht leven en werken 8)7 . Bespaart wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
stylezzz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Tenzij men in den haag heel snel iets weet te regelen zijn we keihard de sjaak. Maar verwacht het niet.... Meneer Jetten heeft ergens in Mei al geroepen dat het echt niet ging lukken om die tarieven los te koppelen van de gasprijs dit jaar.
Ze moeten Jetten per direct vervangen, die kerel liep afgelopen voorjaar nog te pleiten dat hij het stom vond dat de kolencentrale op de Maasvlakte niet dicht wilde.

https://nos.nl/artikel/24...aasvlakte-toch-niet-dicht
'Zeer teleurgesteld'
Minister Jetten schrijft aan de Tweede Kamer dat hij "zeer teleurgesteld" is over het besluit van Riverstone om de centrale langer open te houden. "Het is een slechte beslissing voor het klimaat. Er lag een goed pakket aan afspraken en een passende subsidieregeling. Om die reden vind ik het onverstandig dat Onyx Power terugkomt op deze afspraak."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Piet_Piraat7 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Uit het stuk van RTL nieuws waar ook mijn plaatje vandaan kwam;

Want ook op de elektriciteitsmarkt is het crisis: Franse kerncentrales die uitvallen, Duitse kolencentrales die niet bevoorraad kunnen worden door de lage waterstand in de Rijn en door de droogte kan zelfs in landen als Noorwegen veel minder energie uit waterkracht opgewekt worden.

De elektriciteitsprijs is op sommige moment zó hoog, dat gas verstoken om elektriciteit op te wekken nog steeds behoorlijk winstgevend is, vertelt Van den Beukel. Daardoor blijft de vraag naar gas dus erg groot. En helaas: op de momenten dat wind en zon het laten afweten, is er dus ook geen alternatief.
waarom vallen die franse kerncentrales uit? gebrek aan koel-water? die electra-prijzen zullen bij normalisatie van de huidige waterstanden wel gaan zakken dan, bij jouw items lees ik overal vooral 'lange droogte' als oorzaak. Dan kan wellicht ook de gasprijs omlaag (als er minder opgestookt wordt voor electra, en hopelijk in combinatie met Gronings Gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Daniel. schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Het verschil tussen laag tarief en hoog tarief is ook enorm. Waar vroeger dat maar 4/6ct was is dat nu ook ruimd 20/30ct. Allemaal maar in de nacht leven en werken 8)7 . Bespaart wel.
Terwijl je overdag nog miljarden MW aan zonne-energie het net ingepompd krijgt. Kun je je nog herinneren dat de stroomprijs eerder overdag (tijdelijk) negatief was? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Daniel. schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:51:
[...]

Morgen tussen 19u en 20u is de uurprijs al 94ct. Het begint wel heel extreem te worden. Ook voor elektriciteit. Gasdagprijs zit op het moment op 3.40 maar energieleveranciers met een variabel contract vragen al meer dan 4 euro. Zie vattenfall.
Vattenfall durft met 1400 m3 en 4000 kwh € 765,71 p.m. te vragen. 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
brothermaynard schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:58:
[...]

Terwijl je overdag nog miljarden MW aan zonne-energie het net ingepompd krijgt. Kun je je nog herinneren dat de stroomprijs eerder overdag (tijdelijk) negatief was? 8)7
Ja 20 dagen terug nog. Ongelooflijk wat er in 20 dagen kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
CarJunkyXL schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:59:
[...]
Vattenfall durft met 1400 m3 en 4000 kwh € 765,71 p.m. te vragen. 8)7 8)7 8)7 8)7
Holy crap.. dit is toch niet meer te betalen?

En ondertussen boeken ze record winsten..

[ Voor 7% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 22-08-2022 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
ArcticWolf schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

Ze moeten Jetten per direct vervangen, die kerel liep afgelopen voorjaar nog te pleiten dat hij het stom vond dat de kolencentrale op de Maasvlakte niet dicht wilde.

https://nos.nl/artikel/24...aasvlakte-toch-niet-dicht

[...]
Met de post 'klimaat en energie' heb je ook wel een lastig pakket gekregen in deze tijd. Maar goed, in het kader van klimaat zou je zeggen dat ze stadsverwarming fors goedkoper moeten maken. Als ik voor aankomende winter nog een warmtepomp in mijn huis zou kunnen krijgen had ik nu de aanvraag tot afsluiten gedaan. Ongelooflijk wat een incompetentie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Mfpower schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:50:
We hebben wel een EV maar die gaat er denk ik uit omdat rijden op benzine onderhand goedkoper is.
Heel vaag ja.
Ik ben blij dat sinds 2 weken hier de panelen erop liggen. Dat drukt de elektra rekening door de EV enorm.
Al probeer ik zo veel mogelijk het rijden te voorkomen.
Zelfs als ZZP'er is het niet leuk meer. Mijn partner is het studeren dus ik mag overal alleen voor opdraaien :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Vooral de gas leveranciers zelf, de energiemaatschappijen staan ook onder druk omdat er genoeg niet meer betalen. Het hele spel stort straks in elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
stylezzz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Met de post 'klimaat en energie' heb je ook wel een lastig pakket gekregen in deze tijd. Maar goed, in het kader van klimaat zou je zeggen dat ze stadsverwarming fors goedkoper moeten maken. Als ik voor aankomende winter nog een warmtepomp in mijn huis zou kunnen krijgen had ik nu de aanvraag tot afsluiten gedaan. Ongelooflijk wat een incompetentie....
stadverwarming is inderdaad zuiniger dan CV-ketels. Nadeel van veel van die stadsverwaming contracten, is dat je daar dus verplicht aan vast zit. ik zou graag 10k investeren in een warmtepomp, maar dat mag dus niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Des te duurder het is. des te meer mensen het gewoon niet kunnen betalen. hoeveel mensen hebben 600 euro over elke maand?

Het kan verbeteren door subsidies vanuit de overheid, waarbij energiebelasting of iets anders als middel gebruikt word.

Ik vraag me af of dit niet ook gewoon het moment moet zijn om op langere termijn een betere oplossing te creeren. Zoals bijvoorbeeld leningen a la studiefinanciering voor het verduurzamen van woningen. Al gaat het echt niet helpen dat er gewoon te weinig vakmensen of materialen zijn om dat daadwerkelijk uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
brothermaynard schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

stadverwarming is inderdaad zuiniger dan CV-ketels. Nadeel van veel van die stadsverwaming contracten, is dat je daar dus verplicht aan vast zit. ik zou graag 10k investeren in een warmtepomp, maar dat mag dus niet :(
Nee er zijn al gerechtelijke uitspraken dat je ook daarvan jezelf mag laten afsluiten. De prijsstelling is al decennia lang krom, waardoor er de afgelopen jaren diverse zaken zijn geweest van mensen die zich laten afsluiten.

https://www.stadsverarmin...ming-voor-e423-doe-je-zo/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 18:51
Dat is waar de groothandelsprijs momenteel ongeveer ligt.
https://www.epexspot.com/...0&data_mode=table&period=
Dat valt te verklaren door de hoge gasprijs. De energiemarkt werkt als een veilig waarbij iedere aanbieder ieder uur een hoeveelheid vermogen beschikbaar stelt voor een bepaalde prijs. Afnemers doen hetzelfde maar dan andersom. Uiteindelijk wordt daar een prijs vastgesteld op het snijpunt van deze lijnen. Die prijs is wat iedere afnemer betaald en dus iedere producent ontvangt.
Waarom stroom nu zo duur is, komt omdat we momenteel (bijna) ieder uur van de dag gas centrales nodig zijn om aan de stroom vraag te voldoen. Een gas centrale heeft een rendement van ongeveer 60%, een kuub gas bevat ongeveer 10kwh energie en kost momenteel ongeveer 2,50 op de gasbeurs.
Dat betekend dat een kWh elektra opgewekt in een gas centrale alleen aan gas momenteel ongeveer 42 cent kost. Die centrale heeft ook geld gekost, moet onderhouden worden, personeel moet betaald worden. Al met al zijn gas centrales momenteel de duurste energiebron.
We zijn ze alleen wel nodig (afgelopen week kwam ongeveer een derde van de totale stroomvraag uit gas centrales) en met hoe de energiemarkt werkt betekend dit dat voor stroom uit zon, wind en kolen net zoveel betaald moet worden als uit gas. Afgelopen zomer hebben we gezien dat zodra er voldoende opwek is door andere bronnen en we geen gas centrales nodig zijn de prijzen ook weer heel hard kunnen dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:00:
[...]

Het gaat inderdaad echt nergens meer over, ik heb eens voor onszelf gekeken.
Wij zijn beide modaal verdieners die 40+ uur per week werken, we hebben dus geen recht op enige vorm van toeslag ergens voor.

We hebben op het moment een relatief klein hoekhuis van 76M², we zouden in de toekomst graag iets meer ruimte hebben maar het sparen gaat steeds minder makkelijk.
We hebben op aanraden van onze energiemaatschappij nog een variabel contract, we betalen geloof ik nu nog €0,29 per kWh en €1,51 per M³ gas,

Ik heb voor de 'grap' eens opnieuw ingevuld op het verbruik van afgelopen jaar en dan hebben we een maandbedrag van €241,-
Als ik hem invul zoals het advies is van de energiemaatschappij is het zelfs €448,- per maand.

Ons verbruik van afgelopen jaar was 1200 KwH en 750 M³ gas,
De verwarming staat in de winter maximaal op 18 graden en we zijn beide door het werk weinig thuis, veel meer kunnen we dus ook niet besparen.
We hebben dit jaar maar LLWP en zonnepanelen laten plaatsen om hopelijk iets minder kosten te hebben, maar bij die laatste moeten we uiteraard weer wachten op die BTW teruggave die we fijn mochten voorschieten. :(

Het is echt om strontziek van te worden. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:36
Richh schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Als ik Pieter Omtzigt mag geloven:
[...]

De gaskraan ís nog niet eens dicht he, we winnen wel minder dan vroeger, maar nog altijd niet 0.
En toch betalen we in Nederland de hoofdprijs. Fors meer dan in sommige andere Europese landen.

We hebben nu nog leveringscontracten met andere Europese landen, waar we dus ons eigen gas al aan opmaken. Hierdoor wordt de 'pijn' niet gelijkmatig verdeeld over Europa.
Sjah, onze overheid heeft nooit echt de indruk gewekt dat het staat voor haar bevolking. Belastingparadijs, de economie en Brussel, dat is waar het om draait. Wij allemaal moeten onze smoel houden en financieel kapot gaan.

Oh, en over 2.5 jaar weer VVD stemmen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
PolarBear schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Heel fout om te zeggen, maar ergens zou je bijna hopen dat het zo ver komt en de spreekwoordelijke stront aan de fan komt. Het moet maar eens klaar zijn met Nederlands dramatische politiek. Echt tijd voor een dikke hervorming. Ook dat kost tijd en zal ellendig zijn. Maar er moet wat gaan veranderen. Het is ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 22:52
Nutral schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:10:
Ik vraag me af of dit niet ook gewoon het moment moet zijn om op langere termijn een betere oplossing te creeren. Zoals bijvoorbeeld leningen a la studiefinanciering voor het verduurzamen van woningen. Al gaat het echt niet helpen dat er gewoon te weinig vakmensen of materialen zijn om dat daadwerkelijk uit te voeren.
Het is een risico maar als de nood echt aan de man is kan wellicht eens de subsidie-eis worden losgelaten dat een aannemer de werkzaamheden moet uitvoeren. Dan bedoel ik niet zoiets als een warmtepomp (hoewel daar dacht ik ook wel varianten van zijn die geen certificering vereisen om te mogen installeren). Maar bijv. isolatie aanbrengen.

Dan zit je niet met je halve provincie te wachten tot een bedrijf tijd heeft om je zolder van binnenuit te isoleren. Toch een klus die veel mensen denk ik graag zouden willen uitvoeren.

Anderzijds is dit het lage inkomens topic en dan is alles minder dan 100% subsidie vaak te laag om tot actie over te kunnen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
marcelcee schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:34:
[...]
Anderzijds is dit het lage inkomens topic en dan is alles minder dan 100% subsidie vaak te laag om tot actie over te kunnen gaan.
Volgens mij kan je het lage inkomens wel al weglaten. Dit raakt inmiddels ook de middeninkomens die boven modaal verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een werkend, praktisch, relatief goedkoop en volstrekt onhaalbaar idee heb ik hier geopperd:
Proton_ in "De Duurzame Kroeg deel 4"
McKibben had het idee al in februari.
https://billmckibben.subs...mps-for-peace-and-freedom

Het is intussen alle hens aan dek, dat kan ook, dus doe dat dan ook.
Stook het beetje gas dat we hebben alsjeblieft in een centrale, zodat we maar de helft ervan nodig hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
[...]
Verwacht jij dat jouw (en mijn) huidige leverancier (Engie) zulke extreme verhogingen gaat doorvoeren vanaf januari, dat je van 150 Euro naar 4 à 500 Euro per maand gaat? Dit zou voor mij ook gelden want ik betaal hetzelfde maandtarief als jij. Engie is tot nu toe steeds coulant geweest voor bestaande klanten met variabele tarieven, wat tussentijdse verhogingen betreft. Het voorbeeld wat jij geeft zou betekenen dat de huidige tarieven zo'n beetje verdrievoudigen vanaf januari?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
JeroenNietDoen schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:25:
[...]
Sjah, onze overheid heeft nooit echt de indruk gewekt dat het staat voor haar bevolking. Belastingparadijs, de economie en Brussel, dat is waar het om draait. Wij allemaal moeten onze smoel houden en financieel kapot gaan.

Oh, en over 2.5 jaar weer VVD stemmen natuurlijk.
Dat komt mede doordat beleidsbepalers in Brussel en Den Haag geen inlevingsgevoel hebben omdat zij met hun hoge inkomens de huidige energietarieven makkelijk kunnen blijven betalen en ook niet veel van de inflatie merken, wellicht houden ze iets minder over per maand van het vele dat ze overhouden. Dat er veel mensen getroffen worden en ipv overhouden tekort gaan komen is voor veelverdieners moeilijk te bevatten.

[ Voor 15% gewijzigd door R0181 op 22-08-2022 21:12 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Over Brussel kan je veel zeggen, maar als we tien jaar terug al aan de plannen van Timmermans waren begonnen hadden we er nu veel beter voor gestaan.
Die visie wordt node gemist bij onze lokale politiek.

Duurzaam leek duur, omdat de kosten van nietsdoen voor het gemak vergeten werden. Dat lukt nu niet meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 22-08-2022 21:12 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
R0181 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Dat komt mede doordat beleidsbepalers in Brussel en Den Haag geen inlevingsgevoel hebben omdat zij met hun hoge inkomens de huidige energietarieven makkelijk kunnen blijven betalen en ook niet veel van de inflatie merken, wellicht houden ze iets minder over per maand van het vele dat ze overhouden. Dat er veel mensen getroffen worden en ipv overhouden tekort gaan komen is voor veelverdieners moeilijk te bevatten.
Ook als miljonair ga je het merken hoor!. De bedragen die jij, ik en de miljonair straks aan Essent doneren kunnen niet ergens anders aan uitgegeven worden. Geen nieuwe iPhone, geen zwembad via Coolblue en geen thuisbezorgd meer voor jou en mij. Die bedrijfjes naar de bodem en raad eens wie daar de aandelen van bezit... ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 20:40
Zullen we niet alleen de politiek, maar vooral ook onszelf “de schuld” geven van de impact van deze situatie? We zijn decennia lang een hedonistisch paradijs geweest waarbij partijen die met lastige boodschappen kwamen werden weggehoond. Hadden wij als bevolking wat meer en vooral wat eerder duurzaamheid nagestreefd in plaats van consumeren dan was de impact een stuk kleiner geweest. Elk land krijgt de leiding die het verdient.

Qua nabije toekomst hoop ik wel dat het lukt om de ergste pijn weg te nemen en ook vooral onconventionele maatregelen niet uit de weg te gaan. Warm onder een elektrische deken in een fris huis is al beter dan koud in een fris huis. Verwarm de mensen in doortocht woningen en niet de ruimte. En maak miljarden vrij voor isoleren, isoleren, isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Proton_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:08:
Over Brussel kan je veel zeggen, maar als we tien jaar terug al aan de plannen van Timmermans waren begonnen hadden we er nu veel beter voor gestaan.
Die visie wordt node gemist bij onze lokale politiek.

Duurzaam leek duur, omdat de kosten van nietsdoen voor het gemak vergeten werden. Dat lukt nu niet meer.
De plannen van Timmermans neem ik niet direct serieus ( hij heeft de biocentrales buiten de co2 balans gezet). Maar dat is totaal off-topic. Ik ben het wel met je eens dat een eerdere instap in de energie transitie veel ellende had gescheeld. Overigens: een deel van de ‘trage’ transitie is wel gunstig, de zonnepanelen van nu zijn echt een pak beter dan die van enkele jaren terug

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
brothermaynard schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:42:
[...]

De plannen van Timmermans neem ik niet direct serieus ( hij heeft de biocentrales buiten de co2 balans gezet). Maar dat is totaal off-topic. Ik ben het wel met je eens dat een eerdere instap in de energie transitie veel ellende had gescheeld. Overigens: een deel van de ‘trage’ transitie is wel gunstig, de zonnepanelen van nu zijn echt een pak beter dan die van enkele jaren terug
Gas was toch ook duurzaam investeren volgens Brussel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@sambalbaj volgens de taxonomie onder voorwaarden: het offline halen van eenzelfde vermogen aan kolenopwek bijvoorbeeld.
Laten we nuances niet uit het oog verliezen en niets is perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:02
delpit schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:40:
Zullen we niet alleen de politiek, maar vooral ook onszelf “de schuld” geven van de impact van deze situatie? We zijn decennia lang een hedonistisch paradijs geweest waarbij partijen die met lastige boodschappen kwamen werden weggehoond. Hadden wij als bevolking wat meer en vooral wat eerder duurzaamheid nagestreefd in plaats van consumeren dan was de impact een stuk kleiner geweest. Elk land krijgt de leiding die het verdient.

Qua nabije toekomst hoop ik wel dat het lukt om de ergste pijn weg te nemen en ook vooral onconventionele maatregelen niet uit de weg te gaan. Warm onder een elektrische deken in een fris huis is al beter dan koud in een fris huis. Verwarm de mensen in doortocht woningen en niet de ruimte. En maak miljarden vrij voor isoleren, isoleren, isoleren.
Dat weghonen gebeurt nog steeds. Opmerkingen over apparaten die te veel stroom verbruiken worden nog steeds stelselmatig verwijderd en weggezet als niet gepast. Mensen worden een beetje boos als hun tv toestel van 65 inch te veel verbruikt en daar iets van gezegd wordt.

De noodzaak lijkt te ontbreken. Het is heel simpel: het aanbod van gas/elektra daalt. Ga je door met hetzelfde consumeren dan stijgt de prijs, totdat alles zo astronomisch duur wordt dat er iets aan het verbruik gedaan wordt, maar dan is het voor veel te laat.

De schuld wordt wel erg makkelijk bij de politiek neergelegd, maar ondertussen zijn wijzelf de schuldige, de totale vraag naar energie en gas is te hoog. Als je de grootverbruikers benoemd, worden we boos. Het is wel erg makkelijk om de schuld bij de VVD of D66 te leggen. Zij zijn niet de schuld van de hoge vraag, dat zijn wij allemaal: de consument en de bedrijven die de spullen maken ten gehoeve van diezelfde consument.

Minder verbruiken moeten we met zijn allen doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 12:52
Kabinet overweegt miljoenenkorting voor energieslurpers als Tata

Tja, grote bedrijven kunnen (dreigen met) vluchten, burgers en mkb bedrijven niet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Ik zet gewoon mijn autistische knop om en in het ergste geval douche ik in ijswater fuck it all maar mijn moeder heeft reuma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

delpit schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:40:
Qft.
Geld is intussen niet echt het probleem meer geloof ik. Er is plenty subsidie. Isoleren is alleen behoorlijk arbeidsintensief (afwerken, schilderen) en moet wel met een plan gebeuren, denk aan dampdichtheid, condens en houtrot, en met kierdichting ook een plan voor ventilatie.
Technische hulp moet dus behoorlijk foolproof zijn, vandaar mijn voorstel voor een overheids-warmtepompje voor iedereen. In de 2-3 kW klasse (denk aan Innova 2.0 monoblock airco ) moet dat op grote schaal voor ca €1k kunnen. Een glaszetter kan er circa 50 per dag installeren (ruit eruit, voorgemonteerde pir of polycarbonaatplaat erin).
Misschien kan er ook wtw ventilatie bij Ervaringen VL-50 & VL100 ventilatie units van Mitsubishi? , dan is het technisch helemaal af :)

Klinkt duur (7 miljard?) maar is wel overzichtelijk, helpt daadwerkelijk en geeft mensen opties.

@aljooge
Alle beetjes helpen... Een beetje.

Als je meer dan een beetje wil veranderen dan kom je er niet met huishoudens pesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

alexbl69 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:10:
Kabinet overweegt miljoenenkorting voor energieslurpers als Tata

Tja, grote bedrijven kunnen (dreigen met) vluchten, burgers en mkb bedrijven niet.
En dan mag je de VVD of D66 niet aankijken... |:(

* Destruction vraagt zich serieus af welke middelen (buiten verkiezingen...) er zijn om een kabinet tussentijds de laan uit te sturen. Als er geen geld is om de laagste inkomens te helpen in deze tijden (noodzaak), dan is er ook geen geld om grote bedrijven enige korting te geven (luxe). Anders kan ook een paar maand geen huur betalen en van dat geld eens lekker op vakantie gaan 8)7

Telkens is het hetzelfde liedje met Rutte en zijn vriendjes. Hoelang pikken we dit nog?

[ Voor 11% gewijzigd door Destruction op 22-08-2022 22:18 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sambalbaj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:44:
[...]

Gas was toch ook duurzaam investeren volgens Brussel?
Volgens Duitsland.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Destruction schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

* Destruction vraagt zich serieus af welke middelen (buiten verkiezingen...) er zijn om een kabinet tussentijds de laan uit te sturen. Als er geen geld is om de laagste inkomens te helpen in deze tijden (noodzaak), dan is er ook geen geld om grote bedrijven enige korting te geven (luxe). Anders kan ook een paar maand geen huur betalen en van dat geld eens lekker op vakantie gaan 8)7

Telkens is het hetzelfde liedje met Rutte en zijn vriendjes. Hoelang pikken we dit nog?
Zolang het gros van de Nederlandse bevolking het prima heeft... En hoe hard de Nederlanders ook klagen, zolang het maar bij klagen blijft denk ik dat het niet ernstig is gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
De vraag is beter: waarom wordt er keer op keer op dezelfde ellende gestemd? Daar mag je je medelanders dankbaar voor zijn. Maar goed, met mijn lage vertrouwen in de politiek had ik eigenlijk zowat geen enkele partij/coalitie iets beters verwacht.

Hier met iets boven modaal inkomen is er nog geen probleem, maar ik begin me zorgen te maken over 2-3 maanden, ik had al een variabel contract, maar dat zal ongetwijfeld geen €170 p/m meer worden :/ In Maart/april stond er nog leuk: U kunt verlagen tot €92, gelukkig toen juist dat maandbedrag hoger gegooid, ik sta nu exact goed met 30 euro in de plus.

Ik ben nu wel blij dat we met gas op 450m3 zitten p/j, maar als elektra ook erg gaat stijgen wordt dat wel een groot probleem (inductie koken, vaatwasser, grote inbouwoven).

[ Voor 10% gewijzigd door ByteMe_ op 22-08-2022 22:44 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Tata draagt 3 miljard bij aan de Nederlandse economie per jaar. Er werken direct en indirect 22.000 mensen. De Telegraaf kop doet ook geen recht aan het verhaal.

Prima als we vinden dat Tata geen plek heeft in Nederland hoor. Maar laten we niet doen alsof die bedrijven voor de lol gas verstoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
PWM schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Tata draagt 3 miljard bij aan de Nederlandse economie per jaar. Er werken direct en indirect 22.000 mensen. De Telegraaf kop doet ook geen recht aan het verhaal.

Prima als we vinden dat Tata geen plek heeft in Nederland hoor. Maar laten we niet doen alsof die bedrijven voor de lol gas verstoken.
Is dan bijna een miljard aan belasting "korting" van toepassing?
Bij jou en mij ging er 12% van af maar per saldo meer belasting voor de regering vanwege de prijzen van het gas.

Ik snap wat je zegt, maar 800+ miljoen subsidie lijkt me een beetje veel.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ach ja, schijnbaar vindt het kabinet het belangrijker om 65M vrij te maken voor de wederopbouw van Ukraine dan aan haar eigen bevolking.

Bron: https://www.rijksoverheid...d-en-wederopbouw-oekraine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Bad Brains schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:20:
[...]
Ik snap wat je zegt, maar 800+ miljoen subsidie lijkt me een beetje veel.
Dat is het ook. En gebeurt dan ook niet. Het is een besproken korting over alle bedrijven in Nederland heen, niet voor Tata. Geen idee waar ze het verder vandaan hebben, zie er verder geen andere bronnen voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
JeroenNietDoen schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:22:
Ach ja, schijnbaar vindt het kabinet het belangrijker om 65M vrij te maken voor de wederopbouw van Ukraine dan aan haar eigen bevolking.

Kijk dit hoeft wat mij betreft ook niet wat je doet, die mensen zitten totaal aan de grond.
Van mij mag er wel 200m heen en dan trek ik wel 3 truien aan en doe de PC 2 dagen per week niet aan.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:21

Dennis1812

Amateur prutser

Het zorgt wel voor meer enorm meer onvrede
Enerzijds roept het kabinet: geld is op, jullie kunnen allemaal de pot op.
En aan de andere kant trekken ze de portemonnee gewoon weer voor anderen

Ik gun het Oekraïne van harte, maar de hele stijl van het kabinet en de communicatie rondom de centen raakt kant noch wal. De gemiddelde burger snapt hier niets meer van.
Wij helpen al jaren allerlei landen. Ook miljarden naar zuid Europa.
Nu dreigen wij een derde wereldland te worden. Er is alleen niemand die voor ons klaar staat. Niet eens onze eigen regering. Die staat immers al klaar voor de rest.

Nogmaals, ik gun het Oekraïne van harte. En ze hebben dit en meer nodig. Maar het kabinet heeft enorme oogkleppen op voor het eigen land.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Dennis1812 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:35:
Dat zeggen ze niet, er is een pot en dat moet naar 500 verschillende dingen.
Niet helemaal eerlijk wat je nu zegt, maar wtf weet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bad Brains schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:39:
[...]

Dat zeggen ze niet, er is een pot en dat moet naar 500 verschillende dingen.
Niet helemaal eerlijk wat je nu zegt, maar wtf weet ik.
Had beter kunnen staan: geld voor de burger is op want we geven het liever aan anderen uit.

Dan klopt het beter denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
Dennis1812 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:42:
[...]

Had beter kunnen staan: geld voor de burger is op want we geven het liever aan anderen uit.

Dan klopt het beter denk ik.
Ja hier stopt het voor mij, eigenlijk stopte het al toen je zei Nederland derde wereldland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:55

Onbekend

...

Die 65 miljoen lijkt veel, maar is bijna niks. Er zijn 8,1 miljoen huishoudens in Nederland. Als de huishoudens dat geld zouden krijgen zou er dus gemiddeld 8 euro naar een huishouden gaan.
Die (eenmalige) 8 euro valt nauwelijks op tussen de grote uitgaven van een huishouden.

En die wederopbouw gaat naar Nederlandse bedrijven (met doorgaans Nederlanders in dienst), dus dat geld is niet ineens kwijt.

Maar even terug op het complete probleem: Een hele hoge energierekening voor mensen met een laag inkomen (in een minder goed geïsoleerd huis).
Ik heb geen exacte gegevens dus nu wat geschatte waarden. Stel dat mensen 2000 m³ gas gebruiken tegen € 4,00/m³, dan kost dat dan € 8.000,--. En stel dat 1 miljoen huishoudens dit niet kunnen betalen, wil de overheid dan eenmalig 8 miljard euro schenken aan energiekosten? Ik verwacht van bepaalde bewoners niet dat ze zuiniger aan gaan doen, en dat ze zich expres veel dieper in de schulden zullen werken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bad Brains schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:44:
[...]

Ja hier stopt het voor mij, eigenlijk stopte het al toen je zei Nederland derde wereldland.
onze reputatie gaat in snel tempo omlaag ja qua levensomstandigheden.
Als er niets gebeurd om e.e a te veranderen vervalt een groot tot heel groot deel van het land in armoede en schulden doordat ze de rekeningen niet meer kunnen betalen.
Daarbij komt dat mensen de basisbehoeften niet eens kunnen betalen. Dus horeca, theater, amusent, pretparken en noem maar op gaan failliet. Er is simpelweg geen geld beschikbaar. Recessie dus.
De eerste groep wordt dus nu alleen maar enorm veel groter.

En ondertussen wordt wel ook je normale boodschap een stuk duurder.

Op dit moment nee, maar ik zie NL met de huidige koers en instellingen van ons nieuwe leiderschap wel snel die kant op afzakken de kant van een 3e wereld land.

Eigenlijk kan alleen COVID ons nog redden. Dat levert steeds miljarden aan steun op. Dan kan het wel. Nog niet helemaal voor de particulier maar het kwam in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Onbekend schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:44:
[...]

Maar even terug op het complete probleem: Een hele hoge energierekening voor mensen met een laag inkomen (in een minder goed geïsoleerd huis).
Ik heb geen exacte gegevens dus nu wat geschatte waarden. Stel dat mensen 2000 m³ gas gebruiken tegen € 4,00/m³, dan kost dat dan € 8.000,--. En stel dat 1 miljoen huishoudens dit niet kunnen betalen, wil de overheid dan eenmalig 8 miljard euro schenken aan energiekosten? Ik verwacht van bepaalde bewoners niet dat ze zuiniger aan gaan doen, en dat ze zich expres veel dieper in de schulden zullen werken.
Als de overheid mijn exacte rekening wil overnemen. Dankjewel alvast.
Maar dan is mijn incentive om zuinig tot niks te gebruiken wel weg. Of ik dan in 16 graden zit met 2 truien en 2 paar sokken of in een verwarmd huis van 21,5.
Maakt niets uit.

Dus als ze dat willen prima, maar kondig dat niet op voorhand aan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bad Brains
Dennis1812 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:56:

Op dit moment nee, maar ik zie NL met de huidige koers en instellingen van ons nieuwe leiderschap wel snel die kant op afzakken de kant van een 3e wereld land.
Zolang je kind er niet uitziet als gratenpakhuis met en rijstbuik en er een dozijn vliegen om hem heenhangen, je vrouw en dochter niet 5 uur per dag moeten lopen met een kruik op hun hoofd om een liter water te halen voor de hele familie valt het allemaal reuze mee.

En nu ben ik echt klaar met je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
Dennis1812 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:35:
En aan de andere kant trekken ze de portemonnee gewoon weer voor anderen

Ik gun het Oekraïne van harte, maar de hele stijl van het kabinet en de communicatie rondom de centen raakt kant noch wal. De gemiddelde burger snapt hier niets meer van.
Wij helpen al jaren allerlei landen. Ook miljarden naar zuid Europa.
Nu dreigen wij een derde wereldland te worden. Er is alleen niemand die voor ons klaar staat. Niet eens onze eigen regering. Die staat immers al klaar voor de rest.

Nogmaals, ik gun het Oekraïne van harte. En ze hebben dit en meer nodig. Maar het kabinet heeft enorme oogkleppen op voor het eigen land.
Ik heb daar wel een visie op, maar het is een onderwerp waar niemand het over heeft op dit moment.

We krijgen met de klimaatsverandering een groot probleem in Nederland, wij zijn het eerst aan de beurt als je de voorspelling van het stijgen vd zeespiegel aan ziet komen.
We lopen als eerste vol met water en dan hebben wij mensen, opvang nodig! Daarom geven wij ook veel hulp en geld aan andere landen, mede om die reden dus.

Het is een vooruitziende blik en een scenario waar wij in Nederland rekening mee moeten houden.

En reken maar dat de wereld echt niet in 50 jaar gaat veranderen zolang andere landen geen probleem zien, of het probleem wel aankunnen en zelf geen probleem zien. Kijk naar Bangladesh, de wereld en hun mensen doet amper iets veranderen voor die mensen
. Dit onderlopen van ons land, -en daarmee een van de wereld grootste en beste voedsel producenten- lijkt mij daarom een heel plausibel scenario voor Nederland.

En de rest vd wereld ziet dat gevaar ook wel. Dus ik zie een verplaatsing van die industrie ook een reden zijn waarom het kabinet dit allemaal doet. Maar ze durven het niet te vertellen, want dan is het chaos natuurlijk.

Of gaan we het voorkomen, of iig proberen te voorkomen... en als de cijfers over 20 jaar beter worden, dan heeft dit vreselijk rampzalig toekomstbeeld nooit bestaan. :?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rijstbuikjes zien we al in toenemende mate terug binnen ziekenhuizen helaas.
Mensen die een enkel dieet geven on geld besparen maar geen idee hebben van de gevolgen. Zien we echt steeds meer. Ik kan geen precieze data opleveren. Die heb ik gewoonweg niet voorhanden. Kan morgen eens kijken of er vergelijkende studies gedaan zijn

Water op t hoofd lopen hoeft inderdaad niet. Op dit moment doet de kraan het prima.
Wel wordt het natuurlijker duurder en duurder.

3e wereld land is niet alleen scheurbuik, sloppenwijken, criminaliteit en gebrek aan letterlijk alles.

Maar ook: forse armoede waar geen nationale hulp voor opgesteld wordt en forse armoede is ook wonen in een koud huis dat je niet kan verwarmen door de kosten.
Bang voor het nieuws, dagelijks, wat is er vandaag weer verhoogd? Boodschappen of een rekening?

Ik denk dat we andere definities nahouden. Maar hoop dat we uiteindelijk hetzelfde nastreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Dennis1812 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:16:

Ik denk dat we andere definities nahouden. Maar hoop dat we uiteindelijk hetzelfde nastreven
Ik snap wat je zegt (of ik het daar mee eens ben is een ander ding) maar de definitie voor een derde wereldland is al 50 jaar hetzelfde.
Dus of we noemen het beestje bij naam of we gaan overdrijven en chaos creëren in en topic waar al teveel chaos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Bad Brains schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 00:18:
[...]

Ik snap wat je zegt (of ik het daar mee eens ben is een ander ding) maar de definitie voor een derde wereldland is al 50 jaar hetzelfde.
Dus of we noemen het beestje bij naam of we gaan overdrijven en chaos creëren in en topic waar al teveel chaos is.
Bedoel je dan deze van Cordaid?:

Een ontwikkelingsland is een land dat kampt met grote armoede en een laag welvaartsniveau.

Voorheen werd hier ook wel de term derdewereldland voor gebruikt. Men leeft vaak in slechte omstandigheden: zo is er lang niet voor iedereen voedsel, drinkwater of onderdak beschikbaar.

We hebben armoede en krijgen dit belachelijk veel meer. 2x modaal is niet meer genoeg ongeveer, slechte omstandigheden check

Voedsel is er niet voor ieder onbetaalbaar en voedselbanken zijn vol.

Nutsbedrijven en water zijn er wel. Maar vergeet de prijzen niet. Daardoor kan je er amper meer gebruik van maken.

En ja elk willekeurig land in Afrika zal het slechter hebben. Sowieso!
Maar wel denk ik dat onze regering 100x meer zichtbaar moet zijn. We moeten er samen doorheen. Dus ook met regering. De club die we nooit zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:04
Nouja… @FaceDown wordt nu even neergemetseld en weggemod, maar ik zat letterlijk een minuut geleden nog een topic te lezen van iemand die met een jubelton een woning heeft kunnen kopen en zich af vraagt of het nadelige gevolgen heeft als ie de woning verkoopt en op wereldreis gaat…

Laten we nou niet het hoofd in de grond steken, want die mensen met andere ‘prioriteiten’ zijn er wel degelijk. En dan natuurlijk achteraf klagen dat het niet goed gaat.

Anyway: ik vind dat via de inkomstenbelasting voldoende genivelleerd wordt. Beter komt er belastingvrijstelling voor de eerste 1xxx m3 gas en 2xxx kwh voor iedereen. Dan houd je nog iets van marktwerking zonder een basisbehoefte direct onbetaalbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
ByteMe_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:41:
De vraag is beter: waarom wordt er keer op keer op dezelfde ellende gestemd? [...] Maar goed, met mijn lage vertrouwen in de politiek had ik eigenlijk zowat geen enkele partij/coalitie iets beters verwacht.

[...]
Je beantwoord je eigen vraag. We hebben niemand in de politiek die vertrouwen wekt dus stemt men maar op hetgeen wat er al zit. Pas als Rutte zijn pensioen aankondigt gaan we echte verandering zien.

Ik begin me zelf ook een beetje zorgen te maken om de gasprijzen, vooral omdat ik maar weinig kan doen om mijn verbruik significant te verminderen. Ik wil mogelijk wel aan een hybride CV maar ik kan momenteel niet eens iemand vinden voor het onderhoud van mijn huidige, normale CV.

De wederopbouw van Oekraïne is ook in ons belang, al zouden we ze misschien beter eerst kunnen helpen de oorlog te winnen.

Overigens wel off-topic.

@Vrijdag hieronder:
Ik heb het ook serieus overwogen maar ik ben bang dat ze als ze ooit zouden meeregeren vooral dierendingen die me niet interesseren voor elkaar krijgen, en niet de systeemverandering waar het mij om gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikT738 op 23-08-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

ErikT738 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Je beantwoord je eigen vraag. We hebben niemand in de politiek die vertrouwen wekt dus stemt men maar op hetgeen wat er al zit. Pas als Rutte zijn pensioen aankondigt gaan we echte verandering zien.

Ik begin me zelf ook een beetje zorgen te maken om de gasprijzen, vooral omdat ik maar weinig kan doen om mijn verbruik significant te verminderen. Ik wil mogelijk wel aan een hybride CV maar ik kan momenteel niet eens iemand vinden voor het onderhoud van mijn huidige, normale CV.
offtopic:
Ik stem al jaren de Partij voor de Dieren, omdat die het beste aansluit met mijn waarden. En omdat ze níet de "economie moet groeien!!1!einz" als basis hebben :) Ze hebben de naam een beetje tegen en in de publieke opinie is links natuurlijk vreselijk, maar ze kijken tenminste naar mens en milieu en de lange termijn hiervan.

Ik zit naar mijn energietarieven te kijken, op dit moment betaal ik bij Eneco ongeveer €1 en een beetje per m3 gas en is mijn maandtarief €149. Twijfel of ik dit omhoog moet gooien, of geld opzij leggen voor de eindafrekening. Het het idee dat linksom of rechtsom het aan het eind van het jaar mij toch bakken met geld gaat kosten, ondanks de warme zomer.

Ik gebruik niet al te veel en heb vrijwel al mijn elektronica op stekkerdozen aangesloten die ik volledig uitschakel. Alleen mijn CV en router staan altijd aan/standby. En ook maar van dat isolatie folie kopen voor op de ramen, zodat ik van de winter toch een beetje het mythische dubbel glas gevoel heb :P

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Mijn ouders hebben gister hun nieuwe voorschotbedrag gekregen. Twee jaar geleden betaalde ze 170 euro per maand. Vorig jaar 300 euro. En dit jaar 710 euro per maand. En dat voor een hoekwoning van 110 m2. Hij heeft een pensioen vanuit de schilderswereld en mijn moeder werkt in de zorg. Ze krijgen geen energietoeslag. Echt bizar dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Ik heb gelukkig nog mijn contract vast kunnen zetten aan het begin van dit jaar. Het was al duurder, maar niks vergeleken met dit.
Nu ben ik verre van laag inkomen, maar als alleenverdiener met een studerende partner is het ook uitkijken.
Gelukkig heb ik de laatste jaren investeringen kunnen doen zoals isolatie en sinds kort zonnepanelen.

Nu leveren die panelen me natuurlijk geld op wat fijn is, maar wat belangrijker is is dat elke KW die door zonnepanelen en windmolens wordt opgewekt niet fossiel opgewekt hoeft te worden.

Ik snap dan ook compleet niet waarom de overheid niet volle prio geeft aan de netverzwaring zodat het uitschakelen van zonneparken en windmolens zo veel mogelijk wordt vermeden. Elke M3 gas die we niet hoeven te verspillen aan elektriciteit-opwekking kan nuttiger ingezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Flozem schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:15:
Nouja… @FaceDown wordt nu even neergemetseld en weggemod, maar ik zat letterlijk een minuut geleden nog een topic te lezen van iemand die met een jubelton een woning heeft kunnen kopen en zich af vraagt of het nadelige gevolgen heeft als ie de woning verkoopt en op wereldreis gaat…

Laten we nou niet het hoofd in de grond steken, want die mensen met andere ‘prioriteiten’ zijn er wel degelijk. En dan natuurlijk achteraf klagen dat het niet goed gaat.

Anyway: ik vind dat via de inkomstenbelasting voldoende genivelleerd wordt. Beter komt er belastingvrijstelling voor de eerste 1xxx m3 gas en 2xxx kwh voor iedereen. Dan houd je nog iets van marktwerking zonder een basisbehoefte direct onbetaalbaar te maken.
Even een "fun-fact" wat betreft nivelleren en inkomstenbelasting: een hele tijd terug zag ik een infographic van VOX over de historie van inkomstenbelastingen en "tax brackets" in de USA.
Wanneer je daar naar kijkt denk ik zelf dat belastingverhoging voor de rijken gepaard kan gaan met het introduceren van meer tax brackets zoals dat voor de '80s in de VS ook was. Je gaat dan naar een meer progressieve belasting toe dan een bracket-systeem. Op het hoogtepunt hadden ze 100+ brackets.

En tenzij jij een miljoen op de bank hebt staan, of meer dan anderhalve ton binnen harkt per jaar, dan denk ik dat het jou niet veel gaat raken... de "angst" voor nivelleren is meer ingegeven door VVD-propaganda dan dat het reëel is voor de gemiddelde Nederlander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
[...]

Sowieso gaat er iets mis. Het zou niet mogelijk moeten zijn dat bedrijven welke miljarden winst maken (ongeacht het type bedrijf in NL) dat ze nog subsidies krijgen vanuit de overheid.

Maak je meer dan X winst kan je fluiten naar alle subsidies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:40
Flozem schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:15:

Ook zonder belasting is de prijs voor energie inmiddels enorm en onbetaalbaar voor velen. Als je kijkt naar de prijsopbouw van energie:

- Prijs per kWh: € 0,891153. Variabele leveringskosten enkeltarief: € 0,809732 per kWh, Overheidsheffing: € 0,081421 per kWh,
- Prijs per M3: € 4,188318 per m³, Variabele leveringskosten: € 3,644157 per m³, Overheidsheffing: € 0,544161 per m³

De overheidsheffingen zijn inmiddels maar een klein deel meer van de totale prijs. Vorige zomer betaalden we hier thuis nog €0,78 per M3 gas, toen waren de overheidsheffingen nog het overgrote deel van de totaalprijs. Het is inmiddels dusdanig gek aan het gaan dat dat niet meer het geval is. En dan kwam er gister nog eens 20% bij de prijs per mWh gas op. Het gaat dus naar €5 per M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Robbie T schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Sowieso gaat er iets mis. Het zou niet mogelijk moeten zijn dat bedrijven welke miljarden winst maken (ongeacht het type bedrijf in NL) dat ze nog subsidies krijgen vanuit de overheid.

Maak je meer dan X winst kan je fluiten naar alle subsidies.
Dan zeg maar gedag tegen bedrijven als ASML. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.

Wat iedereen wil is wel de baten van de verkoop van overheidsonderdelen maar niet de kosten als het foute boel is en de markt echt gaat werken...

[ Voor 14% gewijzigd door Wimo. op 23-08-2022 09:52 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vier weken geleden een levendige discussie over 750 per maand aan energie en of dat wel realistisch is voor Jan met de Pet.
kx22 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:07:
Maar is 750 per maand nou echt realistisch? Die persoon zal ongetwijfeld is een kast van een huis wonen met heel veel dames die 3 uur per dag douchen.

Ik woon in een tussenwoning met een vrouw en 2 kinderen en verbruik per jaar 3500kWh en 2100m3 gas. Ging van iets van 180 naar nu 380 euro. Dat is enorm veel verschil van 2400 per jaar, maar het is natuurlijk wel representatiever dan iemand die 750 nu betaald?

200 per maand is veel geld en velen kunnen dat niet missen, maar met wat goede bespaartips moet iedereen die niet in de minima zit het toch wel redden?
Phoolie schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Ìdd, hier ook een tussenwoning, die nog niet geweldig geïsoleerd is. Verbruiken zo'n 4100 kWh en 1000 m3 gas per jaar. Dan moeten de prijzen toch nog behoorlijk omhoog gaan wil dat op 750 euro uitkomen.
Sunri5e schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:33:
Mijn ouders hebben gister hun nieuwe voorschotbedrag gekregen. Twee jaar geleden betaalde ze 170 euro per maand. Vorig jaar 300 euro. En dit jaar 710 euro per maand. En dat voor een hoekwoning van 110 m2. Hij heeft een pensioen vanuit de schilderswereld en mijn moeder werkt in de zorg. Ze krijgen geen energietoeslag. Echt bizar dit.
That didn't age well... :X
Pagina: 1 ... 13 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.