Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.972 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Een voorschot van € 700 gaat nergens meer over. Dat is zelfs voor veel midden inkomens niet meer te betalen. Waar blijft de actie/reactie vanuit het kabinet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05

Wimo.

Shake and Bake!

Er is natuurlijk wel een typische VVD upside aan dit verhaal! Nog even snel de eigenwoningforfait naar 3% knallen, daarna kijken hoe tienduizenden eigenaren gedwongen hun huis moeten verkopen --> direct hun huizen opkopen en verhuren voor de hoofdprijs --> profit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:57:
Een voorschot van € 700 gaat nergens meer over. Dat is zelfs voor veel midden inkomens niet meer te betalen. Waar blijft de actie/reactie vanuit het kabinet?
Ook die energie toeslag gaat in 2 maanden erdoor heen waardoor onderkant ook het klos is.

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Flozem schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:15:
Nouja… @FaceDown wordt nu even neergemetseld en weggemod, maar ik zat letterlijk een minuut geleden nog een topic te lezen van iemand die met een jubelton een woning heeft kunnen kopen en zich af vraagt of het nadelige gevolgen heeft als ie de woning verkoopt en op wereldreis gaat…

Laten we nou niet het hoofd in de grond steken, want die mensen met andere ‘prioriteiten’ zijn er wel degelijk. En dan natuurlijk achteraf klagen dat het niet goed gaat.

Anyway: ik vind dat via de inkomstenbelasting voldoende genivelleerd wordt. Beter komt er belastingvrijstelling voor de eerste 1xxx m3 gas en 2xxx kwh voor iedereen. Dan houd je nog iets van marktwerking zonder een basisbehoefte direct onbetaalbaar te maken.
Het allergrootste probleem is: We zijn een land van klagers. Open een willekeurig nieuwsbericht op nu.nl en lees de reacties. Bijv over 18 miljoen euro aan steun voor Oekraine. Een peuleschilletje maar vervolgens honderden reacties over hoe erg wij Nederlanders het hebben met onze hoge energieprijzen en brandstofprijzen, terwijl in dat andere land honderdduizenden mensen letterlijk niets meer hebben, geen dak boven hun hoofd en soms geen familieleden meer. Maar wat hebben wij het toch slecht. Als ik dat soort reacties lees dan hoop ik gewoon op een crisis die zijn weerga niet kent. Een lesje nederigheid voor de decadente Nederlander die zich aangetast voelt in zijn vrijheid omdat hij de nieuwste iphone niet meer kan kopen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:23

Mfpower

In dubio

FaceDown schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:10:
[...]

Het allergrootste probleem is: We zijn een land van klagers. Open een willekeurig nieuwsbericht op nu.nl en lees de reacties. Bijv over 18 miljoen euro aan steun voor Oekraine. Een peuleschilletje maar vervolgens honderden reacties over hoe erg wij Nederlanders het hebben met onze hoge energieprijzen en brandstofprijzen, terwijl in dat andere land honderdduizenden mensen letterlijk niets meer hebben, geen dak boven hun hoofd en soms geen familieleden meer. Maar wat hebben wij het toch slecht. Als ik dat soort reacties lees dan hoop ik gewoon op een crisis die zijn weerga niet kent. Een lesje nederigheid voor de decadente Nederlander die zich aangetast voelt in zijn vrijheid omdat hij de nieuwste iphone niet meer kan kopen.
Trieste reactie. Misschien heb je gelijk dat het geld wel gewoon naar Oekraïne moet, maar je kunt leed nou eenmaal niet vergelijken. Alleen al omdat er altijd situaties te vinden zijn dat een ander het slechter heeft, kun je niet zeggen dat iemand die het minder slecht heeft niet mag klagen of het niet ook zwaar heeft. Als jij door de hoge rekening de komende jaren de schuldeisers achter je aan krijgt heeft dat effect op jezelf, je gezin, je moet je huis misschien uit om nog maar niet te spreken over de mentale stress die niet-rondkomen met zich meebrengt. En dan maar hopen op een crisis die zijn weerga niet kent, nou ik spreek je nog wel weer als jij je huis uit moet door die crisis die jij wenst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:44
[...]

Die crisis is er nu voor veel huishoudens. Enorme schulden dreigen door de energiekosten.

Dat er nu een hoop frustratie is over die 18 miljoen gaat vermoedelijk meer over de houding van het kabinet. Het lijkt alsof er geen enkele actie wordt ondernomen om hier in Nederland de pijn te verlichten, maar wel zo even besluiten om geld naar Oekraïne te sturen. Daarmee geven ze een signaal af. Zelfde als CO2 subsidies geven ter waarde van €835 mln voor grote uitstoters. Nog zo een signaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:16
Mfpower schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Trieste reactie. Misschien heb je gelijk dat het geld wel gewoon naar Oekraïne moet, maar je kunt leed nou eenmaal niet vergelijken. Alleen al omdat er altijd situaties te vinden zijn dat een ander het slechter heeft, kun je niet zeggen dat iemand die het minder slecht heeft niet mag klagen of het niet ook zwaar heeft. Als jij door de hoge rekening de komende jaren de schuldeisers achter je aan krijgt heeft dat effect op jezelf, je gezin, je moet je huis misschien uit om nog maar niet te spreken over de mentale stress die niet-rondkomen met zich meebrengt. En dan maar hopen op een crisis die zijn weerga niet kent, nou ik spreek je nog wel weer als jij je huis uit moet door die crisis die jij wenst.
Je mag prima klagen, maar je bent zielig als je tegen je moeder klaagt dat ze van de 1,5 miljoen erfenis die je in de toekomst toebehoort besluit 50 euro weg te geven aan iemand die door toedoen van anderen op brute wijze alles is kwijtgeraakt. Dat is namelijk het niveau bij die berichten. Die 18 miljoen is een euro per nederlander. Succes met schuldeiser-traject afwenden met die euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52
[...]

Mfpower schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Dit dus. Wanneer jij dreigt je huis niet meer te kunnen betalen of voldoende eten op de tafel te toveren omdat de inflatie en energielasten zo ernstig gestegen zijn wordt je in een overlevingsmodus gezet en ga je van dag tot dag leven. Je empathie voor mensen verder dan de directe kring om je heen zakt drastisch. Tis dan hij of ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Je mag prima klagen, maar je bent zielig als je tegen je moeder klaagt dat ze van de 1,5 miljoen erfenis die je in de toekomst toebehoort besluit 50 euro weg te geven aan iemand die door toedoen van anderen op brute wijze alles is kwijtgeraakt. Dat is namelijk het niveau bij die berichten. Die 18 miljoen is een euro per nederlander. Succes met schuldeiser-traject afwenden met die euro.
Ik heb een vriend die dankzij de incasso bureaus in Nederland alles kwijt is geraakt.
Het begon bij niet kunnen betalen van zorgverzekering.. en uiteindelijk is hij letterlijk alles kwijt..
Dus hier in Nederland heb je ook mensen die alles kwijt kunnen raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

[...]

Dit dus. Wanneer jij dreigt je huis niet meer te kunnen betalen of voldoende eten op de tafel te toveren omdat de inflatie en energielasten zo ernstig gestegen zijn wordt je in een overlevingsmodus gezet en ga je van dag tot dag leven. Je empathie voor mensen verder dan de directe kring om je heen zakt drastisch. Tis dan hij of ik.
En toch zijn de mensen die ik mee maak die alles al kwijt zijn of dreigen te raken niet zo eogistisch, het zijn mensen die veel hebben en daar een deel van kwijt zouden kunnen raken die doorgaans deze instelling hebben jij beschrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
sanane schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Ik heb een vriend die dankzij de incasso bureaus in Nederland alles kwijt is geraakt.
Het begon bij niet kunnen betalen van zorgverzekering.. en uiteindelijk is hij letterlijk alles kwijt..
Dus hier in Nederland heb je ook mensen die alles kwijt kunnen raken.
Ten eerste, wat is de relevantie hiervan? Ik zeg toch niet dat je hier niet veel kwijt kan raken? En nee, je vriend is vergeleken met uitgemoord verkracht woning vrienden familie land kwijtraken bij lange na niet alles kwijt. Zeker hier in nederland niet. Hoewel ik goed kan begrijpen dat dat voor hem wel zo aanvoelt. Tot hij weer op zijn benen terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:36

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Je kan daar beter niks van verwachten. Dan kan het alleen maar beter worden. sry maar dat is de harde waarheid. Bereid je zoveel mogelijk voor als dat kan. En bespaar zoveel mogelijk en begin nu al niet tijdens de winter.

Als voorbeeld kan je beter nu geld lenen voor isolatie van de vloer bijvoorbeeld. Dan zo dadelijk een nog hogere schuld hebben dan de schuld van de vloer isolatie. mits je een bedrijf kan vinden die het kan doen. Of je moet het zelf doen.

[ Voor 26% gewijzigd door TheDudez op 23-08-2022 10:32 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
TheDudez schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Je kan daar beter niks van verwachten. Dan kan het alleen maar beter worden. sry maar dat is de harde waarheid. Bereid je zoveel mogelijk voor als dat kan. En bespaar zoveel mogelijk en begin nu al niet tijdens de winter.
Ja, dat gaan we dan maar doen. We hebben een matig geisoleerde 2-onder-1 kap woning. De quick wins zijn hier al toegepast, de isolatiemaatregelen die overblijven vergen heel wat meer investering.

Deze winter maar veel stoken op hout en de verwarming 's avonds uit, extra dikke kleding aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
In hoeverre mag je het voorschot voorstel omlaag aanpassen? Mijn ouders betalen al jaren een veel hoger voorschot dan ze (eneco) vragen. Dit jaar zullen ze waarschijnlijk minder betalen dan het voorschot voorstel en veel zuiniger gaan doen. Warmtepomp en panelen komen er ook snel aan.

[ Voor 7% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-08-2022 10:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:56

Snow_King

Konijn is stoer!

Het is een *** situatie die zijn weerga niet kent, maar ik reageer hier onder.
[...]

Ik denk dat de nuance net iets anders ligt, maar wel in grote lijnen met wat jij zegt.

De overheid kan wel 1000, 2000 of 3000 euro aan elke Nederlander geven of iets met toeslagen doen. En dan? Dat geld vloeit via de consument gewoon direct naar de kassen van Shell, BP, Aramco en nog een paar grote energiereuzen.

Wat we hier zien is de donkere kant van kapitalisme. De energieprijzen zijn niet omhoog gegaan omdat het duurder is, maar de prijzen stijgen omdat het kan. Pure hebzucht en een kapitalistisch systeem die het toe staat.

Je kan als overheid dus wel geld gaan geven, maar daarmee houd je dit systeem in stand en gaan die prijzen gewoon nog verder stijgen.

Als de vraag echter af neemt (doordat het zo duur is!) zakt de prijs ook weer. De tijd daar naartoe is gewoon heel pijnlijk, maar de oplossing lijkt niet te zijn om maar geld te geven aan mensen.

Heb ik de oplossing? Nee, zeker niet! Ons systeem is echter verdomde complex en we kunnen niet verwachten dat het een kwestie van 1 knopje indrukken is en dit probleem verholpen is.

We hebben nu gewoon last van het feit dat we jarenlang lekker goedkoop gas konden halen in Rusland. We hebben nu last van rivieren die droog staan waardoor kerncentrales niet meer kunnen koelen. Waardoor kolencentrales slecht bevoorraad kunnen worden. We hebben last van een vrije markt.

Dit is wel de realiteit waar we in leven en die is keihard. Meer kan ik er ook niet van maken.

Maar eindeloos naar Den Haag wijzen en verwachten dat daar een mirakel vandaan gaat komen is gewoon niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Ten eerste, wat is de relevantie hiervan? Ik zeg toch niet dat je hier niet veel kwijt kan raken? En nee, je vriend is vergeleken met uitgemoord verkracht woning vrienden familie land kwijtraken bij lange na niet alles kwijt. Zeker hier in nederland niet. Hoewel ik goed kan begrijpen dat dat voor hem wel zo aanvoelt. Tot hij weer op zijn benen terecht komt.
Ja, verkrachting en een opgeblazen woning is natuurlijk verschrikkelijk. Maar failliet gaan en 'alles' kwijtraken doet ook heel wat met je emotioneel, mensen kunnen daar tot hun dood last van hebben. Ook dat is gewoon verschrikkelijk. Het is triest om te zien dat een stuk speelgoed van je kinderen word afgepakt, waar je 2 jaar voor moet hebben sparen. Ik denk dat je beter even kunt inhouden, want dit voegt echt niks toe aan de discussie hier en totaal niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Nu online
Snow_King schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:35:
[...]

Het is een *** situatie die zijn weerga niet kent, maar ik reageer hier onder.

[...]

Ik denk dat de nuance net iets anders ligt, maar wel in grote lijnen met wat jij zegt.

De overheid kan wel 1000, 2000 of 3000 euro aan elke Nederlander geven of iets met toeslagen doen. En dan? Dat geld vloeit via de consument gewoon direct naar de kassen van Shell, BP, Aramco en nog een paar grote energiereuzen.

Wat we hier zien is de donkere kant van kapitalisme. De energieprijzen zijn niet omhoog gegaan omdat het duurder is, maar de prijzen stijgen omdat het kan. Pure hebzucht en een kapitalistisch systeem die het toe staat.

Je kan als overheid dus wel geld gaan geven, maar daarmee houd je dit systeem in stand en gaan die prijzen gewoon nog verder stijgen.

Als de vraag echter af neemt (doordat het zo duur is!) zakt de prijs ook weer. De tijd daar naartoe is gewoon heel pijnlijk, maar de oplossing lijkt niet te zijn om maar geld te geven aan mensen.

Heb ik de oplossing? Nee, zeker niet! Ons systeem is echter verdomde complex en we kunnen niet verwachten dat het een kwestie van 1 knopje indrukken is en dit probleem verholpen is.

We hebben nu gewoon last van het feit dat we jarenlang lekker goedkoop gas konden halen in Rusland. We hebben nu last van rivieren die droog staan waardoor kerncentrales niet meer kunnen koelen. Waardoor kolencentrales slecht bevoorraad kunnen worden. We hebben last van een vrije markt.

Dit is wel de realiteit waar we in leven en die is keihard. Meer kan ik er ook niet van maken.

Maar eindeloos naar Den Haag wijzen en verwachten dat daar een mirakel vandaan gaat komen is gewoon niet realistisch.
Heb jij dan hiervoor een verklaring ?

https://www.dagelijksesta...-ons-300-euro-hoe-kan-dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Tux3.14 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Ja, verkrachting en een opgeblazen woning is natuurlijk verschrikkelijk. Maar failliet gaan en 'alles' kwijtraken doet ook heel wat met je emotioneel, mensen kunnen daar tot hun dood last van hebben. Ook dat is gewoon verschrikkelijk. Het is triest om te zien dat een stuk speelgoed van je kinderen word afgepakt, waar je 2 jaar voor moet hebben sparen. Ik denk dat je beter even kunt inhouden, want dit voegt echt niks toe aan de discussie hier en totaal niet relevant.
Het ging er om dat mensen klagen over dat er hulp aan anderen wordt gegeven en denken dat als die hulp niet het land uit zou gaan dat dat het land zou fixen. Hulp die voor anderen wel degelijk zoden aan de dijk zet maar voor een nederlander echt 0,0 uit zou maken.

groningen anwenden voor t volk en groningse gedupeerden ipv voor buitenland, dat maakt echt verschil

[ Voor 5% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-08-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:56

Snow_King

Konijn is stoer!

Nee, die heb ik niet. Maar het is wel een vrije markt. Niet keihard gereguleerd waardoor dit dus kan gebeuren. Zoals ik schreef: De donkere kant van kapitalisme.

Je kan wel een prijsplafond gaan instellen en dat werkt op korte termijn. Grote kans dat Nederland daarna niet meer interessant is om te investeren voor bedrijven. Dan moet je je dus afvragen wat dat op langere termijn doet.

We hebben in NL behoorlijk zitten slapen sinds we goedkoop gas uit Groningen kregen, ookwel de 'Dutch Disease':

Maar nu daar een oplossing voor vinden is heel, heel, heel erg complex. Er is gewoon geen silver bullet voor dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De overheden van meerdere landen hebben al ingegrepen op de gasmarkt, productie van gas kost bij lange na geen 300 euro per MWh... maar de overheid hier weigert in te grijpen omdat het een "private" markt is en er consequenties aan ingrijpen zitten.
Maar goed, ik voorspelde het afgelopen jaar al, de overheid heeft binnenkort geen keus meer om de hele zooi te nationaliseren anders zit straks half Nederland in de schuldsanering. Maar nationalisering gaat gruwelijk veel geld kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Laatst online: 10:27
Marktwerking? De heilige graal die alle problemen oplost en de kosten laaghoudt? Je kan het de ondernemingen niet kwalijk nemen, de politiek stelt de regels, zij maken er gebruik van. De bevolking kiest de politiek en heeft structureel voor partijen gekozen die dit wel best vinden.

Overigens wel een interessant statement dat Nederland de gasbel van Europa is. Das war einmal, of niet? Leuk dat we Groningen hebben, maar de opbrengsten zijn weg en wat er nog van over is laten we zitten waar het zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:00

Destruction

(ex-)Automonteur

Wimo. schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Dan zeg maar gedag tegen bedrijven als ASML. Gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Ik zou zeggen, laat ze vertrekken als ze toch niet wensen bij te dragen aan de staatskas.

Ik moet toch ook gewoon overal belasting over betalen? Zo hoort dat.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:12
Snow_King schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:35:

De overheid kan natuurlijk wel de markt reguleren en een maximum prijs instellen voor gas, zeker als het klopt dat er nu onnodig veel geld wordt betaald omdat bedrijven exorbitante winsten willen maken. Sommige zaken kan je de markt kennelijk niet mee vertrouwen. Het wordt tijd dat de overheid dit in gaat zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Appels en peren het geld moet en naar Oekraïne, om dat land dat voor ons een oorlog uitvecht tegen een crimineel regime, en er moet een oplossing gevonden worden voor deze energie crisis.

We zijn laks geweest en hebben als samenleving te lang geteerd op goedkope energie waarvan we wisten dat het eindig is.

Nu komen er mensen aan de beurt die nooit echt problemen hebben gekend van deze omvang. En zelf keer op keer hebben gestemd op een politiek geloof dat zelfredzaamheid en maakbaarheid van het leven propageert.

Het klinkt hard , maar maak het leven maar nu. Gewoon ‘hard werken’ en ‘de broekriem aanhalen’

Dit is uitvergroot en licht cynisch uiteraard, maar het is wel wat veel mensen zich niet realiseren. Als het goed gaat lijkt het alsof het alleen door je eigen inzet komt en gaat het minder dan is dat natuurlijk iedereen zijn schuld behalve de eigen schuld.

En moet ‘men’ of de overheid het maar oplossen.

Het leven en omstandigheden zijn niet zodanig naar je hand te zetten , en een meer op collectief gericht beleid mag eindelijk wel weer eens.

Tot die tijd gaan veel mensen het koud hebben deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Daarentegen kan er wel standaard naar Den Haag gewezen worden, maar als ze ons helpen of voorzien van lagere prijzen dan komt dat ergens anders wel naar boven. Je betaald er zelf voor uiteindelijk.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ErikT738 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

De overheid kan natuurlijk wel de markt reguleren en een maximum prijs instellen voor gas, zeker als het klopt dat er nu onnodig veel geld wordt betaald omdat bedrijven exorbitante winsten willen maken. Sommige zaken kan je de markt kennelijk niet mee vertrouwen. Het wordt tijd dat de overheid dit in gaat zien.
De overheid kan de NAM overnemen en zelf het gas gaan uitbaten, scheelt een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Agent47 het gaat over het verdelen.
Windfall profits en het belasten daarvan zijn nu bijvoorbeeld actueel.

Re Oekraïne: iedereen voelt hopelijk wel aan dat hoe eerder daar de boel weer normaal is, hoe eerder dat ook hier geldt? Het is simpelweg in ons directe belang om daar te steunen zoveel we kunnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Proton_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:06:
@Agent47 het gaat over het verdelen.
Windfall profits en het belasten daarvan zijn nu bijvoorbeeld actueel.

Re Oekraïne: iedereen voelt hopelijk wel aan dat hoe eerder daar de boel weer normaal is, hoe eerder dat ook hier geldt? Het is simpelweg in ons directe belang om daar te steunen zoveel we kunnen.
Vooral dat stukje 'het is in ons eigen belang' is iets wat veel mensen die op dergelijke wijze klagen totaal niet in acht nemen. Dat we hier in het topic wel beter weten gelukkig erken ik zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Destruction schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Ik zou zeggen, laat ze vertrekken als ze toch niet wensen bij te dragen aan de staatskas.

Ik moet toch ook gewoon overal belasting over betalen? Zo hoort dat.
Inderdaad, prima als de multinationals weggaan die geen belasting hier betalen. Iedereen moet belasting betalen, dus ook de bedrijven. En dan niet van die rare constructies zoals wij o.a in NL hebben.

Maar helaas zal het onder VVD/D66 bewind nooit gebeuren want die zien Nederland als B.V en de multinationals zullen eerder geholpen worden dan de bevolking..

Hopelijk wordt het geen barre winter, anders ziet Nederland er over een jaar heel anders uit me torenhoge schulden van inwoners

[ Voor 9% gewijzigd door Rockvee2 op 23-08-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005

Mrlten

Premium Deluxe Plus

ArcticWolf schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

De overheid kan de NAM overnemen en zelf het gas gaan uitbaten, scheelt een hoop geld.
Ik vraag mij af of zoiets gaat helpen. Volgens mij wordt het gas op de europese markt verhandeld, ze kunnen het niet in eens voor minder gaan verkopen aan ons zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Rockvee2 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Inderdaad, prima als de multinationals weggaan die geen belasting hier betalen. Iedereen moet belasting betalen, dus ook de bedrijven. En dan niet van die rare constructies zoals wij o.a in NL hebben.

Maar helaas zal het onder VVD/D66 bewind nooit gebeuren want die zien Nederland als B.V en de multinationals zullen eerder geholpen worden dan de bevolking..

Hopelijk wordt het geen barre winter, anders ziet Nederland er over een jaar heel anders uit me torenhoge schulden van inwoners
Lees de originele uitspraak nog eens goed voordat je begint te schuimbekken. Zelfde geldt voor diegene die je quote..

Overigens sterkte voor diegene die nu al met 700 euro in de problemen komen. Dit is pas het begin. De gemeentelijke heffingen vliegen omhoog, water gaat extreem veel duurder worden etc . 2023 slaat Nederland terug de armoede in.

[ Voor 13% gewijzigd door Wimo. op 23-08-2022 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Mrlten schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Ik vraag mij af of zoiets gaat helpen. Volgens mij wordt het gas op de europese markt verhandeld, ze kunnen het niet in eens voor minder gaan verkopen aan ons zelf.
Alleen kan dat dus wel getuige andere landen in die europese markt. Meegaan in vraag en aanbod is meegaan voor maximale winst. Dat hoeft niet een drijfveer te zijn voor een genationaliseerde toko. Het voor een betere prijs verkregen gas gaat dan tegen een schappelijkere prijs naar je bevolking in plaats van de vraag en aanbod markt op. Dat electriciteit zo duur is is niet een kwestie van de kostprijs maar van de marktprijs. Tegen de kostprijs verhandelen kan gewoon. Zelfs als je een dik panelen pakket op je dak hebt liggen die overdag veel meer oplevert dan het verbruikt zou je een lijntje naar je buurman kunnen leggen met een kwh meter er tussen en dan rekent je buurman bij jou af wat je normaal zou krijgen bij terugleveren (wat dus tijdens zonnepiekuren weinig kan zijn en je buurman echt helpt). Sterker nog, je helpt de het netwerk ook nog eens ontlasten. Mooi is natuurlijk een buurtaccu van een paar honderd kwh voor je straat. Een investering van 30k voor 200kWh verdelen over je blok van 10 woningen en dat door heel het land.

[ Voor 62% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23-08-2022 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Wimo. schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Lees de originele uitspraak nog eens goed voordat je begint te schuimbekken. Zelfde geldt voor diegene die je quote..

Overigens sterkte voor diegene die nu al met 700 euro in de problemen komen. Dit is pas het begin. De gemeentelijke heffingen vliegen omhoog, water gaat extreem veel duurder worden . 2023 slaat Nederland terug de armoede in.
Kan jij even normaal reageren met je schuimbekken?

Heb jij de dagelijkse standaard website wel eens verder bekeken ? Dat is een FVD achtige site waar ze Thierry de hemel in prijzen over de corona aanpak , blijkbaar moeten we flink bang gemaakt worden door de NPO voor corona

Zo site neem ik echt niet serieus.

Ze prijzen ook een boek aan over het "echte" verhaal van Corona.

[ Voor 4% gewijzigd door Rockvee2 op 23-08-2022 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Mrlten schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Brussel zou het inderdaad als oneerlijke concurrentie kunnen gaan zien, maar ja... je ziet dat de andere landen al hard aan het ingrijpen zijn. Uniper heeft een injectie kregen van ruim 8 miljard euro. EDF wordt genationaliseerd (ruim 80 miljard euro). Daarnaast hebben ze maximale tarieven opgelegd...
De Duitse staat heeft toch besloten om enkele kernreactors te herstarten etc etc... Als de NAM nationaliseren in ieder geval een deel van Europa helpt, waarom niet... nood breekt wet.
En de Gasunie is/was al 50% van de staat.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 23-08-2022 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Rockvee2 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Kan jij even normaal reageren met je schuimbekken?

Heb jij de dagelijkse standaard website wel eens verder bekeken ? Dat is een FVD achtige site waar ze Thierry de hemel in prijzen over de corona aanpak , blijkbaar moeten we flink bang gemaakt worden door de NPO voor corona

Zo site neem ik echt niet serieus.

Ze prijzen ook een boek aan over het "echte" verhaal van Corona.
Waar heb je het over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Het gaat over extra subsidies naar bedrijven die gigantische winsten maken. Zo'n bedrijf zie ik graag vertrekken uit Nederland. En ik ben blijkbaar niet de enige.

Het is gewoon altijd hetzelfde onder VVD/D66 beleid. Multinational heeft wat geld nodig? Tuurlijk! Hoeveel? Ik maak het gelijk over!

De gewone Nederlander heeft geld nodig: Oh, nee sorry dat is niet mogelijk. :/

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Destruction schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Het gaat over extra subsidies naar bedrijven die gigantische winsten maken. Zo'n bedrijf zie ik graag vertrekken uit Nederland. En ik ben blijkbaar niet de enige.

Het is gewoon altijd hetzelfde onder VVD/D66 beleid. Multinational heeft wat geld nodig? Tuurlijk! Hoeveel? Ik maak het gelijk over!

De gewone Nederlander heeft geld nodig: Oh, nee sorry dat is niet mogelijk. :/
Dus, nogmaals, bedrijven als ASML moeten volgens jou weg uit Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
CornermanNL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:00:
Gewoon ‘hard werken’ en ‘de broekriem aanhalen’
Je kunt je broeksriem ook maar zover aanhalen, wanneer de kosten de ruimte op je riem overtreft heb je gewoon een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Wimo. schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Nee, maar het bedrijfsleven moet ook begrijpen dat het een aandeel in de samenleving heeft. Het kan niet altijd maar bij de bevolking gehaald moeten worden om het huishoudboekje van de overheid op orde te krijgen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Wimo. schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Of gewoon stoppen met die achterlijke subsidies en regelingen voor bedrijven die dat gezien hun winsten totaal niet nodig hebben, dat mag ook.

Een bedrijf dat miljarden winst maakt hoeft maar een SMSje naar Mark te sturen en de miljoenen zijn onderweg.... Mensen die door diezelfde overheid zijn vermalen in het toeslagenschandaal hebben nog geen euro gezien, en ook nu wordt weer eindeloos moeilijk gedaan over koopkracht maatregelen voor de gewone Nederlander die dreigt te verzuipen... En dan lees je wederom dat een multinational belt en er gelijk miljoenen beschikbaar zijn :r

Of wil jij soms beweren dat dit allemaal prima is zo? Mag ik dan ook een paar maanden de huur van mijn huis niet betalen en van dat geld eens lekker op vakantie gaan? En dan daarna tegen de verhuurder zeggen: Ja sorry, dat is niet mogelijk? Want dit is wat de politiek doet. Bij noodzaak is er geen geld, bij luxe spontaan wel, in miljoenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 23-08-2022 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:54

Vrijdag

De Zwarte

https://nos.nl/livestream...r-uitspraken-hoekstra-cda

Het debat is nu bezig. Kaag is er niet, want ziek. Maar wel interessant om alsnog te volgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Vrijdag op 23-08-2022 11:38 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Vrijdag schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:36:
https://nos.nl/livestream...r-uitspraken-hoekstra-cda

Het debat is nu bezig. Kaag is er niet, want ziek. Maar wel interessant om alsnog te volgen.
Kaag moet ontslagen worden. Ze is er nooit als er een debat gaande is waar zij absoluut bij hoort te zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Goh, uitgerekend de minister van financiën is ziek. Toevallig zeg :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Bij deze biedt ik trouwens mijn flatje te ruil aan.

Enige grote kosten is de warmwaterboiler, die zuipt behoorlijk wat aan stroom. Maar verder is alles goed geïsoleerd, en wordt het amper kouder dan 17 graden ook met de verwarming uit.

Dus lukt het niet meer om voor je eigen woning de energiekosten op te brengen, dan is dit de perfecte lowcost oplossing op maar enkele minuten afstand van het centrum van Utrecht!

Gezocht woning met minstens twee slaapkamers, en een ruime tuin!!

Bij interesse neem contact op met 06 12345678

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Met de huidige prijzen kan de topic naam wel aangepast worden naar lage/midden inkomens.. :X

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 22:20

Dennahz

Life feels like hell should.

Volgende maand krijgen we een nieuw voorstel van Eneco, want ons contract loopt (helaas) af. Dit is hun modelcontract:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59T_UAnWfFSDCAYFGGLqu7ytMMc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2VuowGtjFgcfMbFx6jCMJ9ZU.jpg?f=user_large

U leest het goed. € 4,63003 per m3 gas. Nu krijg je als vaste klant een voorstel aan betere tarieven, maar het zal vast niet < € 3,- per m3 zijn. Voor de mensen die zeggen dat Den Haag niks kan doen: ze gaan wel moeten. Wij kunnen het financieel wel even trekken met deze prijzen (hoewel ik het uit principe niet eens wil betalen, dit is gewoon oplichterij), maar hoe moet een "normaal" gezin dit betalen?

Europa / Den Haag moeten de volgende stappen ondernemen of de hel gaat losbarsten deze winter:
  • Sancties intrekken tegen Rusland en gewoon weer gas afnemen. Is natuurlijk gezichtsverlies, maar ze hadden dit in eerste instantie al niet zover op de spits moeten drijven natuurlijk.
  • De gasvelden in Groningen en de Noordzee maximaal benutten. Er zit meer dan genoeg gas daar om Nederland en zelfs een deel van Europa te voorzien. En met de miljarden die ze daarmee gaan verdienen kunnen ze de mensen daar RUIM compenseren en de huizen verstevigen / herbouwen.
  • BTW op energie naar 0% totdat dit hele gedoe is opgelost. Daarna naar 6 of 9%. 21% voor een primaire levensbehoefte is natuurlijk sowieso kolder.
Ze hebben geen keuze. Er zal iets gedaan moeten worden. Anders is volgend jaar het halve land gewoon failliet.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Destruction schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Of gewoon stoppen met die achterlijke subsidies en regelingen voor bedrijven die dat gezien hun winsten totaal niet nodig hebben, dat mag ook.

Een bedrijf dat miljarden winst maakt hoeft maar een SMSje naar Mark te sturen en de miljoenen zijn onderweg.... Mensen die door diezelfde overheid zijn vermalen in het toeslagenschandaal hebben nog geen euro gezien, en ook nu wordt weer eindeloos moeilijk gedaan over koopkracht maatregelen voor de gewone Nederlander die dreigt te verzuipen... En dan lees je wederom dat een multinational belt en er gelijk miljoenen beschikbaar zijn :r

Of wil jij soms beweren dat dit allemaal prima is zo? Mag ik dan ook een paar maanden de huur van mijn huis niet betalen en van dat geld eens lekker op vakantie gaan? En dan daarna tegen de verhuurder zeggen: Ja sorry, dat is niet mogelijk?
Op wie ben je nu boos? De overheid? De 'bedrijven' die miljoenen 'krijgen'?

Alles door elkaar :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

delpit schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:40:
Zullen we niet alleen de politiek, maar vooral ook onszelf “de schuld” geven van de impact van deze situatie? We zijn decennia lang een hedonistisch paradijs geweest waarbij partijen die met lastige boodschappen kwamen werden weggehoond. Hadden wij als bevolking wat meer en vooral wat eerder duurzaamheid nagestreefd in plaats van consumeren dan was de impact een stuk kleiner geweest. Elk land krijgt de leiding die het verdient.

Qua nabije toekomst hoop ik wel dat het lukt om de ergste pijn weg te nemen en ook vooral onconventionele maatregelen niet uit de weg te gaan. Warm onder een elektrische deken in een fris huis is al beter dan koud in een fris huis. Verwarm de mensen in doortocht woningen en niet de ruimte. En maak miljarden vrij voor isoleren, isoleren, isoleren.
Een "hedonistisch paradijs"? Mooi dat gelijk ook weer de quasi religieuze prietpraat van stal wordt gehaald: "we hebben gezondigd en nu moeten we boeten".

De mensen die dit het hardst raakt leefden al niet in een "hedonistisch paradijs" maar een van "hoe ga ik dit nu weer rechtbreien aan het eind van de maand?"
Energy poverty affected 31 million Europeans in 2019,23 and this will have increased recently because of the unprecedented spikes in gas prices.24 While on average, 7.8 per cent of the EU population was not able to adequately heat their home in 2017, the share in poorer countries was higher (Chart 3). Energy poverty also varies across urban and rural areas, and in 11 EU countries, including France, Hungary and Romania, the difficulty in keeping homes warm was higher in sparsely populated areas than in densely populated ones.25
Linkje: https://www.cer.eu/public...-after-energy-price-spike

In Nederland om en nabij 5%. Zal nu vast wel hoger komen te liggen.
Greek Prime Minister Kyriakos Mitsotakis on March 9 called for a temporary intervention in the European gas market, saying prices were no longer being driven by normal market forces.

"Prices are now largely impacted by political statements and fears stemming from the Russian invasion in Ukraine that lead to uncertainty, massive price fluctuations, and speculation," Mitsotakis said in a letter to von der Leyen.

"Neither the production capacity nor the supply chains of natural gas have been affected by the current crisis. This means that we don't have a quantity problem, but we do have a price problem."
https://webcache.googleus...s-dysfunctional-ttf-price

Zie ook:
Prices for natural gas due for delivery in November are hitting extremely high levels in EU countries. Futures prices on the Dutch reference market (Dutch TTF Gas Future)[i] rose by 498 % over the period 29 October 2020 to 27 October 2021.

At 77 %, the equivalent rise in the US reference price, as reported by the economics reference site Trading Economics [ii], has been much more contained. The high rise in prices in the EU is hitting industry, and the chemicals industry especially, very hard. Also suffering are agriculture, with heating glasshouses becoming an issue, and families, which are already having to cope with substantial price rises.

No answers to this problem were forthcoming from the most recent meeting of ministers in the Transport, Telecommunications and Energy Council of the European Union.

In view of this:

1.Is the Commission considering a review of the CO2 credits system within the EU ETS, to curb speculation and control prices and their impact on fossil fuel prices?2.Does it consider that regulatory approval of the new Nord Stream 2 gas pipeline will improve the gas price situation on the EU market?3.Would it not agree that the Fit for 55 decarbonisation package should be revised?
https://www.europarl.euro...t/E-9-2021-004969_EN.html

De Rabo denkt er anders over:
High commodity prices, regulatory reforms, the war in Ukraine, and political will are the key driving forces behind the current high EU emissionallowance prices. Pure financial players are accused of pushing up prices, but their actual role in price setting is far from proven.
https://economics.raboban...tural-inaction-no-option/

Komt nog eens bij dat de gasprijs voor een groot deel wordt bepaald door de European Union Emissions Trading System.
A dozen years ago, commodity markets underwent a financialization period, prefiguring simi-
lar developments for emissions allowance markets that are now arising. In the US, energy and
food prices experienced pronounced run-ups and structural changes in their fluctuations in
the 2000s alongside the increasing economic importance of financial markets6,11,18,31,48,50,58,66.
This reignited an age-old debate about the roles and impacts of financial actors in commod-
ity markets5,27,46,47,61 and led to specific legislation seeking to reign in excessive speculation,
especially in the aftermath of the global financial crisis.
This seems to reflect a deep mistrust against trading for
financial and non-environmental purposes, behind which stands a widespread misconception
that speculation is simply unethical – a form of gambling or even price manipulation or goug-
ing5,66. Yet, financial trading actually does perform several key beneficial market functions:
it increases liquidity, facilitates risk transfer, reduces transaction costs and enhances price
discovery10,12,22,23,24,37,40,69,78,85
That said, financial trading can indeed have harmful repercussions with risks of excessive
speculation and market destabilization through increased price volatility, price bubbles or
manipulation9,25,42,60,76. These concerns are even more acute in politically created markets,
Electronic copy available at: https://ssrn.com/abstract=3985079
such as allowance markets, in which the asset value is not intrinsic (material) but crucially
hinges on political support and credibility
Linkje: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3985079

Nog een: https://www.researchgate....TURAL_GAS_PRICE_IN_EUROPE
Our examination of the price of the month-ahead contract at the
TTF hub for the period 2016 –2019 has shown the price of gas
formation is based on factors determining its demand and supply.
The elasticity coefcients suggested that the demand determined
by the price signals of the German power market and European
price of coal are the most important factors.
Nu gas duur is (of schaars terwijl bovenstaande aangeeft dat er geen schaarste is) gaan we terug naar kolen wat weer leidt tot een hogere prijs voor kolen (vraag en aanbod) wat weer leidt tot een hogere uitstoot aan Co2 waardoor de credits binnen het ETS duurder (schaarser) worden waardoor de gasprijs omhoog gaat (carbon offset dus moet er geswitched worden naar gas want dat is minder vervuilend) waardoor we weer meer kolen gaan verstoken ( want gas is niet te betalen ) waardoor die prijzen weer omhoog gaan waardoor de credits weer schaarser worden waardoor de gasprijs omhoog gaat waardoor........
Je snapt hem wel denk ik.

Linkje: https://www.reuters.com/b...s-switch-coal-2021-10-12/
The ETS price is both affected by wider energy prices and it, in turn, affects them. The carbon price is undoubtedly influenced by the high price for natural gas now. The natural gas price affects the fuel switching level between coal and gas. With high gas prices, the carbon price level which drives fuel switching also increases, as more European Union Allowances (EUAs) are demanded to cover the CO2 emissions from increased coal use in the power mix.

This does not mean that a carbon price below the level that triggers fuel-switching is ineffective at promoting emissions reductions. Quite the contrary. The current continued use of gas for electricity generation is good for the climate. In the absence of a carbon price – or with reduced scarcity or credibility in the carbon market – the use of coal would be far higher.
Linkje: https://energypost.eu/don...-from-doing-its-real-job/

Ergens wordt er gewoon een smak geld verdient aan dit hele geneuzel. Sommigen zeggen dat de markt prima functioneert anderen zeggen dat het gedreven is door speculatie of dat het gewoon niet werkt. Al met al komt het op mij over als een enorm complex systeem met verschillende plekken waar perverse prikkels de werking van het systeem kunnen verstoren. Met stijgingen ter hoogte van 498% (vorig jaar) lijkt het mij in ieder geval totaal gespeend van enige realiteitszin.

De ESMA heeft een onderzoek gedaan naar de invloed van speculatie:
https://www.esma.europa.e...n_emission_allowances.pdf
5 Next steps
126. This preliminary report has been prepared following the publication on 13 October 2021
by the Commission of its Communication on the price of energy. In the short timespan
between the publication of that communication and the finalisation of this report, ESMA
has focused on providing a factual description of the market based on the data available
to it without drawing final conclusions yet on the state of the EUA market or any regulatory
action that could be considered.

127. Other than the time constraints it has faced, ESMA has also worked with some data
limitations due to existing regulatory requirements as some derivatives on EUAs are not
subject to weekly position reporting.

63 The weekly position reports of EEX are affected by a change in the methodology in the reporting of the number of positions
held, which took place in January 2020. Due to this change, it is likely that the number of positions on EEX are underestimated
since January 2020.
39
128. In order to allow the Commission to “assess whether certain trading behaviours would
require further regulatory actions”, ESMA is also requested to complete this preliminary
assessment with a report on the trading of emission allowances by early 2022. In order to
do so, ESMA will deepen its analysis of the situation in this market based on a more
comprehensive data analysis and an overall more in-depth look into recent developments.

It is to be noted though that ESMA works with the regulatory data available according to
the current applicable requirements in MiFID II and EMIR. Issues linked to the absence of
data due to Brexit and to the data quality of reporting might further impact the feasibility of
performing certain analyses by ESMA for the next report
Speculatie is niet het probleem: https://carbonmarketwatch...eculation-truly-to-blame/

Zeg het maar. :)

De oorlog in Oekraïne speelt een grote rol, maar zoals je kunt lezen waren deze grillen ook al aanwezig voor de oorlog en kan deze niet alles verklaren.

Probleem is wel dat we gewoon "along for the ride" zijn en ik denk dat we af moeten van het idee dat deze markten compleet rationeel of voorspelbaar zijn (ze kunnen niet eens uitleggen hoe de prijs precies tot stand komt). Met dit in het achterhoofd kun je mensen niet aan hun lot overlaten of zeggen: ga maar isoleren.

Deze post was een mooie rabbit hole in het gas/olie/kolen/ets systeem, volgens mij klopt het redelijk maar mocht ik ernaast zitten, of het totaal niet snappen: leg het me dan maar uit. :)

Mijn centrale punt: het is een taak van de overheid om zijn burgers te beschermen tegen de grillen van de markt. Met bovenstaande in het achterhoofd: hoe kun je in godsnaam verwachten dat mensen dit snappen of uberhaupt in staat zijn zich te beschermen tegen dit soort "market forces".

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Wimo. schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

Op wie ben je nu boos? De overheid? De 'bedrijven' die miljoenen 'krijgen'?

Alles door elkaar :)
Je kunt ook inhoudelijk reageren...

Jij bent duidelijk van mening dat je niet aan de multinationals mag komen, want anders gaan ze misschien weg! Ben je tevreden met je keuze voor de VVD?

Het gaat erom dat het kabinet zegt geen geld te hebben om noodzakelijke maatregelen door te voeren. Als dat zo is, heeft het kabinet al helemaal geen geld voor luxe dingetjes als extra subsidies aan de vriendjes en vriendinnetjes bij de multinationals. Exact dezelfde situatie als wanneer jij geen geld hebt om de huur/hypotheek te betalen, maar dan wel een nieuwe auto gaat kopen. Dat valt niet met elkaar te rijmen.

[ Voor 33% gewijzigd door Destruction op 23-08-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:43:
Volgende maand krijgen we een nieuw voorstel van Eneco, want ons contract loopt (helaas) af. Dit is hun modelcontract:

[Afbeelding]

U leest het goed. € 4,63003 per m3 gas. Nu krijg je als vaste klant een voorstel aan betere tarieven, maar het zal vast niet < € 3,- per m3 zijn. Voor de mensen die zeggen dat Den Haag niks kan doen: ze gaan wel moeten. Wij kunnen het financieel wel even trekken met deze prijzen (hoewel ik het uit principe niet eens wil betalen, dit is gewoon oplichterij), maar hoe moet een "normaal" gezin dit betalen?

Europa / Den Haag moeten de volgende stappen ondernemen of de hel gaat losbarsten deze winter:
  • Sancties intrekken tegen Rusland en gewoon weer gas afnemen. Is natuurlijk gezichtsverlies, maar ze hadden dit in eerste instantie al niet zover op de spits moeten drijven natuurlijk.
  • De gasvelden in Groningen en de Noordzee maximaal benutten. Er zit meer dan genoeg gas daar om Nederland en zelfs een deel van Europa te voorzien. En met de miljarden die ze daarmee gaan verdienen kunnen ze de mensen daar RUIM compenseren en de huizen verstevigen / herbouwen.
  • BTW op energie naar 0% totdat dit hele gedoe is opgelost. Daarna naar 6 of 9%. 21% voor een primaire levensbehoefte is natuurlijk sowieso kolder.
Ze hebben geen keuze. Er zal iets gedaan moeten worden. Anders is volgend jaar het halve land gewoon failliet.
De overheid moet inderdaad heel snel wat doen, anders heeft de consument geen geld meer om uit te geven = recessie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Je kunt je broeksriem ook maar zover aanhalen, wanneer de kosten de ruimte op je riem overtreft heb je gewoon een probleem.
Exact mijn punt , maar dat is precies wat veel mensen nooit hebben gevoeld, dat er gewoon echt geen geld meer is en echt nergens meer op bezuinigd kan worden. Maar de meerderheid heeft wel decennia lang gestemd op het verleggen van risico van het collectief naar het individu.

En dat risico staat nu op de stoep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Rockvee2 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:50:
[...]

De overheid moet inderdaad heel snel wat doen, anders heeft de consument geen geld meer om uit te geven = recessie
Een recessie gaat sowieso wel gebeuren, maar dit gaat letterlijk over miljoenen mensen die de huur / hypotheek niet meer kunnen betalen door achterlijk hoge energieprijzen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57

[Afbeelding]

Wij mogen nog een maand, maar naar aanleiding van een mail over de wijziging van de terugleververgoeding even snel een overzicht gaan maken omdat de helft van de vergelijkingssites geen vergelijking meer maakt, en de leveranciers die tarieven overal maar wegstoppen. (zou de overheid, zeker nu, ook wel openheid over mogen eisen)

Eneco steekt er echt duidelijk met kop en schouders bovenuit qua gas... Alleen Vattenfall (in mijn overzichtje) komt ook boven de 4 euro uit. Ik zit sterk rond te kijken wat er qua lagere prijzen op dit moment te doen, aangezien Eneco nu zelf de deur op een kier zet om die laatste maand niet vol te maken. :+ Greenchoice komt er op papier op dit moment wel redelijk goed uit (helft van Eneco)
Dennahz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Een recessie gaat sowieso wel gebeuren, maar dit gaat letterlijk over miljoenen mensen die de huur / hypotheek niet meer kunnen betalen door achterlijk hoge energieprijzen.
Zonder ingreep vanuit de Overheid gaan we inderdaad keihard een recessie in, als ik zoveel moet bijleggen gaat de thermostaat een stuk lager (dat staat hij toch al :+ ) en de hand op de knip. O-)

Alhoewel, geen huur/hypotheek meer kunnen betalen is ook een bezuiniging, als je er eenmaal uitgezet bent heb je ook geen energiekosten meer. :+

[ Voor 11% gewijzigd door TIGER1125 op 23-08-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Niet alleen door de hoge energieprijzen maar ook door de hoge prijzen in de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:28
Possible schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:43:
Met de huidige prijzen kan de topic naam wel aangepast worden naar lage/midden inkomens.. :X
Het is niet zozeer lage/midden inkomens, maar eerder de minder goed geïsoleerde huizen. En die vind je helaas vaker bij de lage/midden inkomens ;(, met name sociale huur is drama. Er zijn ook beter geïsoleerde huizen waarbij deze problemen minder spelen ondanks dat ze een laag inkomen hebben, maar dat is een zeldzaamheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
offtopic

[ Voor 107% gewijzigd door polthemol op 23-08-2022 14:26 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Hoe wil je niet bestaande sancties gaan intrekken?
We hebben géén sancties op gas. Want niemand wilt dat. Want we hebben dat gas veels te hard nodig. En elk gesprek daarover wordt meteen de kop ingedrukt.

Wat we wel hebben is een Poetin aan de macht in Rusland, die vorig jaar (!!) al is begonnen met het dichtdraaien van de gaskraan. In de hoop dat wij hem zijn gang zouden laten gaan met het afslachten van de Oekraïense bevolking.

Als het aan ons zou liggen zou er gewoon nog volop gas gekocht kunnen worden. Net zoals we in de afgelopen eeuw deden, ook tijdens de toen lopende conflicten met Rusland.

Helaas ziet Rusland hun grondstoffen nu als een wapen, en ons als te afhankelijk van dat gas. Naar sommige landen heeft hij de kraan al dichtgezet, naar andere wordt de boel afgeknepen.

De enige manier om weer gas te laten vloeien, is als wij Oekraïne in de steek laten en uitleveren aan Rusland. Dan zet Rusland misschien de gaskraan weer open, maar gezien de betrouwbaarheid van Rusland zou ik daar persoonlijk niet op willen vertrouwen, zelfs met een moraliteit waarin dat een optie zou zijn, zou het een behoorlijk domme zet zijn nog langer op Rusland te vertrouwen voor onze energievoorziening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

sugarlevi01 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Hoe wil je niet bestaande sancties gaan intrekken?
We hebben géén sancties op gas. Want niemand wilt dat. Want we hebben dat gas veels te hard nodig. En elk gesprek daarover wordt meteen de kop ingedrukt.

Wat we wel hebben is een Poetin aan de macht in Rusland, die vorig jaar (!!) al is begonnen met het dichtdraaien van de gaskraan. In de hoop dat wij hem zijn gang zouden laten gaan met het afslachten van de Oekraïense bevolking.

Als het aan ons zou liggen zou er gewoon nog volop gas gekocht kunnen worden. Net zoals we in de afgelopen eeuw deden, ook tijdens de toen lopende conflicten met Rusland.

Helaas ziet Rusland hun grondstoffen nu als een wapen, en ons als te afhankelijk van dat gas. Naar sommige landen heeft hij de kraan al dichtgezet, naar andere wordt de boel afgeknepen.

De enige manier om weer gas te laten vloeien, is als wij Oekraïne in de steek laten en uitleveren aan Rusland. Dan zet Rusland misschien de gaskraan weer open, maar gezien de betrouwbaarheid van Rusland zou ik daar persoonlijk niet op willen vertrouwen, zelfs met een moraliteit waarin dat een optie zou zijn, zou het een behoorlijk domme zet zijn nog langer op Rusland te vertrouwen voor onze energievoorziening.
Ben het helemaal met je eens hoor. Rusland is een walgelijke partij (of nou ja: vooral Poetin dan) en we moeten zo snel mogelijk onafhankelijk van ze worden. Alleen momenteel zijn we dit dus nog niet.

Daarom is eigenlijk de enige goede optie de gasvelden in Groningen voor 100% opengooien en zelfs nog de gasvelden in de Noordzee benutten. De huidige prijzen zijn gewoon niet mogelijk om vol te houden. Zelfs niet op korte termijn. Dus het is OF naar Poetin z'n pijpen dansen, OF zelf zorgen dat we gas oppompen.

Uiteraard gaat de voorkeur uit naar de laatste optie. Het is kut voor de mensen in Groningen, maar het is echt even niet anders. Die kan je royaal compenseren met een deel van de winst ipv het in eigen te zakken te steken :)

En op termijn natuurlijk sowieso van het gas af en alles elektrisch. Al is dat natuurlijk ook wel een beetje een single-point-of-failure dan. Alles afhankelijk van één netwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennahz op 23-08-2022 12:32 ]

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
Dennahz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Daarom is eigenlijk de enige goede optie de gasvelden in Groningen voor 100% opengooien en zelfs nog de gasvelden in de Noordzee benutten.
Goed plan, bekijk dit even over wat er daar gebeurt de laatste 30 jaar.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Het lijkt er wel op dat de gasbedrijven er idd op aansturen om zo met de prijs het sentiment te kweken om toch gas te winnen/verkopen dmv Groningen en de wadden.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je een voorbeeld waarbij toegeven aan chantage inderdaad een goed idee was?

Zoals hierboven beschreven hebben de prijzen weinig te maken met de realiteit. Gewoon ingrijpen in de markt zou voldoende moeten zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanane
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

Goh, uitgerekend de minister van financiën is ziek. Toevallig zeg :/
Walgelijk.. geen actieve herinneringen versie 2.0 :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Gister

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3Odxy0L-Gy0A7XM6lMPdhvLcSY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZJio66fYsSYDpWwmOw0v60GT.png?f=user_large

Vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2P-3L1aSxnUcilOjdy5f8HF5lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKvzkqJGK1zdmNe7BSe5hM1m.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Geen uitleg nodig toch?

[ Voor 4% gewijzigd door souljah1h op 23-08-2022 13:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Possible schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:43:
lage/midden/modaal ** :X

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Proton_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Heb je een voorbeeld waarbij toegeven aan chantage inderdaad een goed idee was?

Zoals hierboven beschreven hebben de prijzen weinig te maken met de realiteit. Gewoon ingrijpen in de markt zou voldoende moeten zijn.
Goed punt. Er moet in ieder geval iets gebeuren. Nu doen ze in ieder geval helemaal niks en laten ze het gewoon lekker aan de markt over.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Dennahz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Goed punt. Er moet in ieder geval iets gebeuren. Nu doen ze in ieder geval helemaal niks en laten ze het gewoon lekker aan de markt over.
En had je nog naar die link gekeken, en wat is je standpunt op het opengooien van Groningen nu?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bad Brains schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

En had je nog naar die link gekeken, en wat is je standpunt op het opengooien van Groningen nu?
400.000 mensen opofferen voor de rest van Nederland en een deel van Europa, keus snel gemaakt :+

Maar goed, ik meen dat er laatste tijd ook nieuwe velden buiten bewoond gebied zijn gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:32:
[...]

400.000 mensen opofferen voor de rest van Nederland en een deel van Europa, keus snel gemaakt :+

Maar goed, ik meen dat er laatste tijd ook nieuwe velden buiten bewoond gebied zijn gevonden?
Kijk ik vind het prima dat Groningen open gaat, maar dan moet je wel een oplossing hebben voor mensen die daar wonen.
Het zijn niet een paar mensen het is een hele regio.
En compenseren is niet "geld" geven, maar een oplossing voor wat het met hun huizen en andere gebouwen doet.
En die is er waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Bad Brains schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Kijk ik vind het prima dat Groningen open gaat, maar dan moet je wel een oplossing hebben voor mensen die daar wonen.
Het zijn niet een paar mensen het is een hele regio.
En compenseren is niet "geld" geven, maar een oplossing voor wat het met hun huizen en andere gebouwen doet.
En die is er waarschijnlijk niet.
AFAS heeft het schade-afhandeling dossier onder zich, maar wat ik van het verhaal begreep (was een korte samenvatting) is dat het op dit moment juridisch zo is ingericht dat iedere melding onafhankelijk geverifieerd en afgehandeld moet worden.
Dit doen ze om fraude te voorkomen, het lastige is namelijk dat in de rest van Nederland ook gewoon scheuren ontstaan door zettingen etc... Je kan niet zomaar zeggen dat alle 400.000 betrokkene duizenden euro's aan "slachtoffer" geld krijgen omdat ze toevallig in Groningen wonen.

Het is een langdurig en uitgebreid proces, maar als je een betere methode weet zou ik die naar Omtzigt of een ander kamerlid sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
ArcticWolf schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

. Je kan niet zomaar zeggen dat alle 400.000 betrokkene duizenden euro's aan "slachtoffer" geld krijgen omdat ze toevallig in Groningen wonen.
Dat zeg ik dus, geld geven heeft geen zin.
Als mijn huis naar de klote is en niet meer gerepareerd kan worden zonder er een ton tegenaan te gooien heb ik natuurlijk niets aan 20.000 euro "compensatie".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
[...]

Van dit soort kortzichtige "oplossingen" krijg ik pijn aan mijn gezicht van alle /facepalms die ze veroorzaken.
Hoe snel denk jij dat we "effe" een nieuw gasveld operationeel krijgen?

Lijkt alsof je een beetje vast zit in populisme-modus: "simple solutions for complex problems".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:57
Bad Brains schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

Goed plan, bekijk dit even over wat er daar gebeurt de laatste 30 jaar.
Als daar een goede structurele oplossing voor komt kan die gaskraan gewoon open, echter is dat exact hetzelfde als met de prijzen. Ze doen er niks aan.

Ik zie dat mensen nu al deppressief raken, in de put zitten, wellicht al in de schulden gaan zitten, alleen al door de hogere prijzen die ze voorgeschoteld krijgen.

Weet je, ik mag niet klagen, kan alles met gemak ophoesten, zit er warm (of koud in deze hitte) bij en klaag niet. Maar de mensen om mij heen die het wat minder breed hebben krijgen het zwaar, erg zwaar.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Volgens mij is er een veld bij de Wadden welke doorloopt naar Duits gebied. Heb begrepen dat Duitsland al is begonnen om daar extra te (gaan) pompen. Nou ben ik niet bekend met hoe zo'n veld werkt, maar als Duitsland uiteindelijk ook gas oppompt wat in eerste instantie onder Nederland zat dan hebben wij het weer goed gedaan door er eerst jaren over de discussiëren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 17:16
sambalbaj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:44:
[...]

Gas was toch ook duurzaam investeren volgens Brussel?
volgens mij is dat inderdaad het Europese standpunt (en inhoudelijk redelijk correct, gas heeft een hoge energetische waarde voor de hoeveelheid CO2 die het produceert). Extra merkwaardig in dat opzicht dat we gascentrales sluiten ten behoeve van bio-centrales (meer CO2/MW energie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
SgtElPotato schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Als daar een goede structurele oplossing voor komt kan die gaskraan gewoon open, echter is dat exact hetzelfde als met de prijzen. Ze doen er niks aan.

Ik zie dat mensen nu al deppressief raken, in de put zitten, wellicht al in de schulden gaan zitten, alleen al door de hogere prijzen die ze voorgeschoteld krijgen.

Weet je, ik mag niet klagen, kan alles met gemak ophoesten, zit er warm (of koud in deze hitte) bij en klaag niet. Maar de mensen om mij heen die het wat minder breed hebben krijgen het zwaar, erg zwaar.
Met de tijd krijg je vast een herziening of een knauw vd bank, 300 a 400 pm kan je niet meer aan de hypotheek besteden.
Dit heeft veel meer gevolgen voor veel meer mensen en dingen en budgetprognoses dan wij denken te zien op dit moment. de bank zal ook minder lenen gaan als jij 12 x 400€ minder te besteden hebt. This nu nog voor veel geen probleem maar dat wordt het wel natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
SgtElPotato schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:05:
Ik zie ook mensen die het juist negeren en het niet willen confronteren, lekker doorleven zoals ze deden. Maandbedrag op een dergelijk niveau dat het goed te betalen is, maar straks een eindafrekening van €2k. In september/oktober heb je vaak een periode dat je het huis nog redelijk op temperatuur kan houden (+/- 18 graden) door de zon, ben ook benieuwd hoe mensen welke de knop op 22 hebben staan het die periode gaan doen. Dat is een periode waar je stiekem nog redelijk wat gas kan besparen.

Ik ben en blijf van mening dat mensen zich ook deels kunnen aanpassen, veel meer dan men nu doet of wil doen. Veel verwarmingen staan onnodig hoog open of op onnodige temperaturen. Mensen die de verwarming in de avond/nacht of als ze niet thuis zijn niet omlaag zetten. Verder hoeft bijv. een slaapkamer nauwelijks verwarmd te worden, pak maar een dikke deken en dan is het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Flozem schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:15:
Nouja… @FaceDown wordt nu even neergemetseld en weggemod, maar ik zat letterlijk een minuut geleden nog een topic te lezen van iemand die met een jubelton een woning heeft kunnen kopen en zich af vraagt of het nadelige gevolgen heeft als ie de woning verkoopt en op wereldreis gaat…

Laten we nou niet het hoofd in de grond steken, want die mensen met andere ‘prioriteiten’ zijn er wel degelijk. En dan natuurlijk achteraf klagen dat het niet goed gaat.

Anyway: ik vind dat via de inkomstenbelasting voldoende genivelleerd wordt. Beter komt er belastingvrijstelling voor de eerste 1xxx m3 gas en 2xxx kwh voor iedereen. Dan houd je nog iets van marktwerking zonder een basisbehoefte direct onbetaalbaar te maken.
op zich nog niet zo'n gek idee, om de eerste XX GJ energie die je opmaakt niet te belasten, en daarboven evt progressief. Er zijn al de nodige mensen zonder gasaansluiting, dus ik zou dan de energie in GJ op een hoop gooien.
Dan krijg je een 'vervuiler betaald' principe en heb je daarmee een mooie incentive om milieu bewust te gaan leven. Norm waarde zou in dit idee een 'gemiddeld' gezin (hoekwoning, 2 kinderen, 2 volwassenen) kunnen zijn, wat nu 2,5k kWh (klopt dit?) en 1k m3 gas gebruikt. Dat omrekenen naar GJ energie en dat als energie belasting vrije voet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
Wel sportief dat ze de leveringskosten niet verhogen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dennahz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:24:
[...]

Prima om het aan de markt over te laten. De afgelopen tien/twintig jaar hebben we enorm los geleefd in Nederland. Er was alle ruimte voor ongeveer iedereen om te sparen. Maar we moesten dure nieuwe auto's kopen, nieuwe keukens, de allernieuwste gadgets, videokaarten van 1000+ euro, stapels games van 60 euro per stuk. En nu opeens de energie wat duurder is kijkt iedereen boos naar de regering? Belachelijk. Mensen hadden zelf een buffer moeten opbouwen. Ik wens niet te betalen voor mensen die jarenlang boven hun stand geleefd hebben.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
boxlessness schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Van dit soort kortzichtige "oplossingen" krijg ik pijn aan mijn gezicht van alle /facepalms die ze veroorzaken.
Hoe snel denk jij dat we "effe" een nieuw gasveld operationeel krijgen?

Lijkt alsof je een beetje vast zit in populisme-modus: "simple solutions for complex problems".
Zei ik dat dit "de" oplossing was dan? :? ik maakte alleen een sarcastische opmerking met een mogelijke oplossing.
Niet dat het makkelijk was en geen extra geld kost en geen andere problemen met zich mee brengt.

Grootste probleem bij de overheid (die ik ervaar als semi-ambtenaar) is dat de kabinetstermijn kort is. De enige uitzondering op de regel is het ministerie van IenW, die heeft een lange termijn fonds.

[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 23-08-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@TheBrut3 het gaat nu te snel om nog aan te kunnen passen. Aan de kostenkant is geen tijd meer om nog wat te doen, laten we zeggen de hypotheek versneld aflossen. Want dat is toch nog altijd de grootste kostenpost. Dat is een langdurig proces.

Aan de inkomsten kant is er voor velen al jaren loonmatiging. Dus waar het normaal wat vooruit liep is dat ook niet meer van toepassing. Dus aan die kant is er ook geen verbetering te verwachten.

Je kan niet jarenlange laksheid bij mensen zelf, want dat is er bij een goed deel met prima inkomens ook echt wel geweest nu nog wegpoetsen.

Aan de andere kant is er ook gewoon afwezigheid van beleid geweest. Geen strategische belang aan energie hechten is een van de vele voorbeelden, naast de veel genoemde overtrokken marktwerking.

Je gaat het nu niet meer recht kunnen trekken , tenzij er een ingrijpen komt. Een bevriezing van de tarieven en een inkomens afhankelijk btw tarief op energie. Zoiets. Zodat de zwaardere schouders ook wat van de last gaan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Mel33 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:13:
[...]

Met de tijd krijg je vast een herziening of een knauw vd bank, 300 a 400 pm kan je niet meer aan de hypotheek besteden.
Dit heeft veel meer gevolgen voor veel meer mensen en dingen en budgetprognoses dan wij denken te zien op dit moment. de bank zal ook minder lenen gaan als jij 12 x 400€ minder te besteden hebt. This nu nog voor veel geen probleem maar dat wordt het wel natuurlijk.
Ja dat zit er ook nog aan te komen. Stuk minder hypotheek omdat je anders de rest niet meer kun betalen, stukje risico-inschatting van de bank, dat balletje gaat hard rollen straks.
TheBrut3 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:19:
[...]

Ik zie ook mensen die het juist negeren en het niet willen confronteren, lekker doorleven zoals ze deden. Maandbedrag op een dergelijk niveau dat het goed te betalen is, maar straks een eindafrekening van €2k. In september/oktober heb je vaak een periode dat je het huis nog redelijk op temperatuur kan houden (+/- 18 graden) door de zon, ben ook benieuwd hoe mensen welke de knop op 22 hebben staan het die periode gaan doen. Dat is een periode waar je stiekem nog redelijk wat gas kan besparen.

Ik ben en blijf van mening dat mensen zich ook deels kunnen aanpassen, veel meer dan men nu doet of wil doen. Veel verwarmingen staan onnodig hoog open of op onnodige temperaturen. Mensen die de verwarming in de avond/nacht of als ze niet thuis zijn niet omlaag zetten. Verder hoeft bijv. een slaapkamer nauwelijks verwarmd te worden, pak maar een dikke deken en dan is het goed te doen.
Uiteraard, een beter begin begint bij jezelf. Maar ja, het is wel een issue, want willen ze het niet zien omdat ze naïef zijn of willen ze het niet zien omdat ze bang zijn voor de gevolgen die het heeft voor hun financieël?

Die 'doelgroep' leeft al vaak op het randje qua inkomsten / uitgaven denk ik, dus zullen ze maar zo doorgaan want anders raken ze depressief? Of krijg je allemaal geestelijke gevolgen die niet te overzien zijn.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
[...]

Overigens sterkte voor diegene die nu al met 700 euro in de problemen komen. Dit is pas het begin. De gemeentelijke heffingen vliegen omhoog, water gaat extreem veel duurder worden etc . 2023 slaat Nederland terug de armoede in.
of 2023 echt zo erg wordt is natuurlijk nog even afwachten. Momenteel is de combinatie lage gaslevering + hoog verbruik (oa door lage waterstanden Rijn, waardoor steenkool niet effectief ingezet kan worden voor energie opwekking en ook koeling van de franse kerncentrales op laag pitje staat) funest voor de gas- en electriteitsprijs. Maar ook de stroom prijzen zijn daar deels van afhankelijk (waterkracht centrales in Noorwegen doen momenteel ook weinig). Wellicht hoog verbruik door airco's die bijdragen.
Er zijn dus een aantal variabelen die momenteel ongunstig zijn die kunnen bijdraaien. (maar als ze dat niet doen is ingrijpen noodzakelijk en niet alleen voor de onderkant, maar generiek)

[ Voor 8% gewijzigd door brothermaynard op 23-08-2022 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
FaceDown schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:24:
[...]

Prima om het aan de markt over te laten. De afgelopen tien/twintig jaar hebben we enorm los geleefd in Nederland. Er was alle ruimte voor ongeveer iedereen om te sparen. Maar we moesten dure nieuwe auto's kopen, nieuwe keukens, de allernieuwste gadgets, videokaarten van 1000+ euro, stapels games van 60 euro per stuk. En nu opeens de energie wat duurder is kijkt iedereen boos naar de regering? Belachelijk. Mensen hadden zelf een buffer moeten opbouwen. Ik wens niet te betalen voor mensen die jarenlang boven hun stand geleefd hebben.
Dat zijn niet de mensen onder sociale minimum.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Ben ik effe blij dat Welkom vorig jaar failliet ging en nu dus met een goedkoop 3 jarig contract zit. Ik voorzie wel een shitstorm als tegen de winter een hele rits maatschappijen om gaan vallen en al die klanten bovenstaande prijzen of nog veel hoger voor hun kiezen krijgen. Betaal je 1500 euro per maand om je huis warm te stoken. Eerlijk gezegd denk ik dat alleen de echt grote partijen dit gaan overleven. De rest is voor november kassie wijlen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:44

Spotmatic

Ken sent me

[...]
Wij hebben zelf in ieder geval flink gespaard, maar we konden dat bij nader inzien beter inzetten voor energiebesparende maatregelen. Immers het geld op de bank wordt steeds minder waard door de inflatie, terwijl je energiebesparingen nu keihard terug kunt verdienen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

New Yorker schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

Dat zijn niet de mensen onder sociale minimum.
Misschien niet maar dat is maar een klein deel en niet de klagers die je hier overal ziet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Spotmatic schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Wij hebben zelf in ieder geval flink gespaard, maar we konden dat bij nader inzien beter inzetten voor energiebesparende maatregelen. Immers het geld op de bank wordt steeds minder waard door de inflatie, terwijl je energiebesparingen nu keihard terug kunt verdienen.
Klopt, hebben wij wel gedaan. Maar met een buffer kun je in elk geval schuldenvrij de komende jaren door als het goed is.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

Beetje kijken met oogkleppen op. De mensen met lage inkomens kopen niet dure nieuwe auto's, nieuwe keukens, gadgets, videokaarten en noem het maar op. Die mensen kunnen amper sparen (ook 10 jaar geleden).

De regering is er daarnaast om de bevolking te beschermen (tegen de grote bedrijven en tegen de mensen zelf). Maar die blijven mooi buiten beeld, terwijl je ze in het buitenland beter op ziet treden.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door New Yorker op 23-08-2022 14:39 ]

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

SgtElPotato schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:30:
[...]

Beetje kijken met oogkleppen op. De mensen met lage inkomens kopen niet dure nieuwe auto's, nieuwe keukens, gadgets, videokaarten en noem het maar op. Die mensen kunnen amper sparen (ook 10 jaar geleden).

De regering is er daarnaast om de bevolking te beschermen (tegen de grote bedrijven en tegen de mensen zelf). Maar die blijven mooi buiten beeld, terwijl je ze in het buitenland beter op ziet treden.
We springen opeens allemaal in de bres voor de minima hier terwijl ik daar nooit eerder iemand over hoorde. Het gaat niet over minima. Dit raakt ons allemaal in de portemonnee en dus slaan we allemaal op tilt en beginnen richting Den Haag te roepen terwijl we slachtoffer zijn van onze eigen keuzes. De minima stonden er altijd al beroerd voor. Sommigen eigen schuld anderen niet. Meestal ook een gevolg van beroerde keuzes.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

FaceDown schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:36:
[...]

We springen opeens allemaal in de bres voor de minima hier terwijl ik daar nooit eerder iemand over hoorde. Het gaat niet over minima. Dit raakt ons allemaal in de portemonnee en dus slaan we allemaal op tilt en beginnen richting Den Haag te roepen terwijl we slachtoffer zijn van onze eigen keuzes. De minima stonden er altijd al beroerd voor. Sommigen eigen schuld anderen niet. Meestal ook een gevolg van beroerde keuzes.
Maar nu het middeninkomens raakt is de wereld ineens te klein. Het is wereldvreemd T.net ten voeten uit.
Nog even een onderhandse sneer richting lage inkomens en de cirkel is rond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Gemakshalve ga ik er even van uit dat dit een enorme troll-reactie is. Anders raad ik je aan om je horizon eens te verbreden. |:(
Er is een grote groep mensen in Nederland die niet eens het geld hebben om een laptop bij de kringloopwinkel te kopen, een kaartje voor het OV of een tweedehands Ganzenbord, bordspel.
Gelukkig hoor ik zelf tot de groep mensen die jij benoemt, heb ik meer dan voldoende buffer en een energiecontract dat nog een paar jaar doorloopt. Voor mezelf hoeft ingrijpen in de markt ook niet, maar doordat we al jaren te maken hebben met een stijgende inflatie (dankzij de Euro) en stagnerende lonen/uitkeringen (dankzij kabinetsbeleid) staat bij steeds meer mensen het water aan de lippen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:12
[...]

Lekker makkelijk generaliseren weer. Sure, er zijn mensen die zo leven die nu in de problemen komen. Echter zijn er ook genoeg mensen die wel goed met hun geld omgaan die nu ook de rekening niet meer kunnen betalen. Sowieso zijn de stijgingen inmiddels zo hoog dat een buffer enkel inhoudt dat je het iets langer uit kunt houden voordat je echt in de problemen komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:58
[...]

Dit topic gaat over lage inkomens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
[...]

Er was alle ruimte voor ongeveer iedereen om te sparen.
Gaan we weer. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Nu komt autarkisch leven om de hoek kijken.
Je zou kunnen zeggen dat wij onszelf de ellende vooruit hebben geschoven en onszelf kapot afhankelijk gekocht hebben.

Was ik maar afrikaan die niks heeft. En nergens afhankelijk van is, en niks te maken heeft met een buurman. This makkelijker om iets op te bouwen, dan iets te veranderen met 400 mensen op de km2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:18

Ryan1981

Je ne sais pas

Compensatie voor iedereen tot een bepaalde hoeveelheid m3, alles daarboven flink belasten is wat mij betreft stap nummer 1, we zitten in een noodsituatie en daar moet iedereen zijn best doen om zo min mogelijk te stoken. Verder warme kleding/dekens voor de laagste inkomens ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
[...]

Heb je gekeken naar de titel van dit topic?

Er moet iets veranderen. Als dat niet nu gebeurt betalen we later allemaal hier aan mee. Maar gezien je eerdere reacties heb je oogkleppen op, dat is prima, maar dan moet je hier niet gaan reageren :)

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 14:24
Een algemene extra vaste toelage voor ieder huishouden lijkt me veel beter.

De prijsstijging grotendeels compenseren heeft een ongewenst bijeffect: voor het eerst is vrijwel iedereen geobsedeerd door energie besparing en dat moeten we koesteren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 ... 14 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.