Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.974 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
SgtElPotato schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:06:
[...]

Heb je gekeken naar de titel van dit topic?
Er moet iets veranderen. Als dat niet nu gebeurt betalen we later allemaal hier aan mee. Maar gezien je eerdere reacties heb je oogkleppen op, dat is prima, maar dan moet je hier niet gaan reageren :)
Eigenlijk hoort dit een inkomensafhankelijk topic te zijn voor de minima. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:14
Schrijnend voorbeeld van hoe wij dingen oplossen hier in Nederland.

We moeten een ‘opvang’ maken voor de mensen die in de rij van het 'asiel-opvang’ staan!
(Asiel beleid, heden ten dage) |:(

De domheid en het beperkte zicht straalt er vanaf. En dat is echt iets van deze generatie vd afgelopen 20 jaar hier in nl.

[ Voor 19% gewijzigd door Mel33 op 23-08-2022 17:18 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33
FaceDown schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:28:
[...]

Ben ik effe blij dat Welkom vorig jaar failliet ging en nu dus met een goedkoop 3 jarig contract zit. Ik voorzie wel een shitstorm als tegen de winter een hele rits maatschappijen om gaan vallen en al die klanten bovenstaande prijzen of nog veel hoger voor hun kiezen krijgen. Betaal je 1500 euro per maand om je huis warm te stoken. Eerlijk gezegd denk ik dat alleen de echt grote partijen dit gaan overleven. De rest is voor november kassie wijlen.
Het lijkt alweer te beginnen inderdaad

https://www.ad.nl/binnenl...elijk-gedupeerd~a870bcd5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
R0181 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Verwacht jij dat jouw (en mijn) huidige leverancier (Engie) zulke extreme verhogingen gaat doorvoeren vanaf januari, dat je van 150 Euro naar 4 à 500 Euro per maand gaat? Dit zou voor mij ook gelden want ik betaal hetzelfde maandtarief als jij. Engie is tot nu toe steeds coulant geweest voor bestaande klanten met variabele tarieven, wat tussentijdse verhogingen betreft. Het voorbeeld wat jij geeft zou betekenen dat de huidige tarieven zo'n beetje verdrievoudigen vanaf januari?
Ik denk dat alles een beetje richting de 3 euro/m3 gaat als het zo doorgaat... ze zitten nu allemaal rond de 1,60 euro/m3. Maar toen waren de dagprijzen ook al ~2,20 euro/m3. De huidige prijzen zitten al op 4,50 euro/m3... dus worst case is het misschien zelfs nog meer dan 3 euro/m3. Ben er echt bang voor...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
Schandelijk dat elke kluns hier een energieboer kan optuigen, er zijn er na Flexenergie in 2018 nu wat, nog 6 of 7 omgevallen?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Peatsmoke schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:43:
[...]
Er is een grote groep mensen in Nederland die niet eens het geld hebben om een laptop bij de kringloopwinkel te kopen, een kaartje voor het OV of een tweedehands Ganzenbord, bordspel.
Gelukkig hoor ik zelf tot de groep mensen die je benoemd, heb ik meer dan voldoende buffer en een energiecontract dat nog een paar jaar doorloopt. Voor mezelf hoeft ingrijpen in de markt ook niet, maar doordat we al jaren te maken hebben met een stijgende inflatie (dankzij de Euro) en stagnerende lonen/uitkeringen (dankzij kabinetsbeleid) staat bij steeds meer mensen het water aan de lippen.
Maar dan zijn deze hoge energieprijzen in zekere zin niet eerder een druppel die de emmer doet laten overlopen?
Uiteindelijk gaat niemand je tegenhouden om de thermostaat op 15*C te zetten deze winter.
Dat lijkt mij een beter plan dan jezelf opzadelen met 1000-2000 euro schuld na de winter.
Ik zit zelf ook met een contract voor 1,84e per m3, dus zelfs met mijn 600m3 op jaarbasis wordt stoken een dure hobby. Dan maar een paar dekentjes en dikke truien kopen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

DaWaN schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

Maar dan zijn deze hoge energieprijzen in zekere zin niet eerder een druppel die de emmer doet laten overlopen?
Uiteindelijk gaat niemand je tegenhouden om de thermostaat op 15*C te zetten deze winter.
Dat lijkt mij een beter plan dan jezelf opzadelen met 1000-2000 euro schuld na de winter.
Ik zit zelf ook met een contract voor 1,84e per m3, dus zelfs met mijn 600m3 op jaarbasis wordt stoken een dure hobby. Dan maar een paar dekentjes en dikke truien kopen.
Ik ben meer aan het rekenen of het goedkoper is drie maand vakantie te houden in een warm land,

Dus Salaris min huur min energie min evt reiskosten < "hotel/tentje x 30 dagen"

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Niet iedereen kan die keuze maken. Voor bejaarden, zieke en mensen met kleine kinderen is een te koud (en daarmee te vochtig) huis nog slechter voor de gezondheid dan voor mensen die jong en gezond zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:34
mrc4nl schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Ik ben meer aan het rekenen of het goedkoper is drie maand vakantie te houden in een warm land,

Dus Salaris min huur min energie min evt reiskosten < "hotel/tentje x 30 dagen"
Met deze gasprijzen loont het gewoon enorm om in januari of februari naar een warm land te gaan en je CV een maand lang uit te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

[...]

Druppel? Afgezien van of het uberhaupt voor iedereen haalbaar is om in 15C te gaan zitten (zie @Peatsmoke ) is 600kuub van 1.84 naar 3,50 is een verschil van zo'n 1000 euro. Dan praten we niet meer over wel of geen tweedehands laptop van de kringloop, zoals werd aangehaald.

Er zijn legio mensen die geen 1000 euro per jaar over hebben.
En die 1000 euro is, in ieder geval met het huidige tempo, het einde niet. Laat de winter dan ook nog eens extra fris zijn...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:20:
[...]
Met deze gasprijzen loont het gewoon enorm om in januari of februari naar een warm land te gaan en je CV een maand lang uit te hebben
Winkelen gaat straks geld opleveren ipv dat het geld kost, thuis de kachel uit en lekker op een bankje in een overdekt en verwarmd winkelcentrum de dag volmaken, bij thuiskomst gelijk onder de wol en je hebt aardig wat bespaard.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

R0181 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Winkelen gaat straks geld opleveren ipv dat het geld kost, thuis de kachel uit en lekker op een bankje in een overdekt en verwarmd winkelcentrum de dag volmaken, bij thuiskomst gelijk onder de wol en je hebt aardig wat bespaard.
Lekker de hele dag chillen in de Basic Fit met Netflix, sixpackje bier en frikandellenbroodjes op de legmaster2000.

Daarna nog ff douchen en dan lekker naar huis onder de wol, of eerst nog ff de kroeg in.

Denken in oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
CornermanNL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:25:
@TheBrut3 het gaat nu te snel om nog aan te kunnen passen. Aan de kostenkant is geen tijd meer om nog wat te doen, laten we zeggen de hypotheek versneld aflossen. Want dat is toch nog altijd de grootste kostenpost. Dat is een langdurig proces.

Aan de inkomsten kant is er voor velen al jaren loonmatiging. Dus waar het normaal wat vooruit liep is dat ook niet meer van toepassing. Dus aan die kant is er ook geen verbetering te verwachten.

Je kan niet jarenlange laksheid bij mensen zelf, want dat is er bij een goed deel met prima inkomens ook echt wel geweest nu nog wegpoetsen.

Aan de andere kant is er ook gewoon afwezigheid van beleid geweest. Geen strategische belang aan energie hechten is een van de vele voorbeelden, naast de veel genoemde overtrokken marktwerking.

Je gaat het nu niet meer recht kunnen trekken , tenzij er een ingrijpen komt. Een bevriezing van de tarieven en een inkomens afhankelijk btw tarief op energie. Zoiets. Zodat de zwaardere schouders ook wat van de last gaan dragen.
Ondanks dat ik het in algemene zin met je eens ben denk ik niet dat laksheid een terechte constatering is. Met relatief goedkope energie en een overheid/bedrijfsleven/energieprijzen die amper motiveerden om actie te ondernemen hebben veel gezinnen een “business case” gemaakt. Er was geen (zichtbare) urgentie en isolatie/gasloos was vooral een motivatie om wat kosten te besparen, niet om te overleven.

Een trend waarin de energie jaarlijks 20% duurder wordt geeft urgentie en een reden om in actie te komen. Nu is de prijs in 1 jaar tijd al 4-5x zo hoog. Dat je daar niet op geanticipeerd hebt is denk ik geen onwil maar eerder gewoon niet mogelijk.

Laat ik het op mezelf betrekken. Wij verbruiken 1400m3 en -500kWh (PV) in een vrijstaande woning van 220m2 uit 1979. Dat was hoger maar na HR++ en spouwmuur isolatie hebben we flink kunnen besparen. Wij verdienen zeer goed en er was geen reden om verder te investeren met 100€ per maand aan kosten.

Vanwege een verbouwing is nu de keuze om van het gas af te gaan. Goed idee gezien de onvoorspelbaarheid van de prijzen. Daarvoor moet een warmtepomp + opnieuw isoleren (uitgraven) en opbouwen van de vloer worden gedaan. Totaalkosten 35000€. Daar heb ik weinig zin in eerlijk gezegd. Ben ik dan laks als over 5 jaar blijkt dat ik toch die enorme investering had moeten doen?

We hebben ook emigratie plannen 5-10 jaar vanaf hier. Ook dat compliceert een dergelijke investering. Wat ik bedoel te zeggen: zonder enige voorspelbaarheid is het altijd gokken.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 23-08-2022 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:17:
[...]

Lekker de hele dag chillen in de Basic Fit met Netflix, sixpackje bier en frikandellenbroodjes op de legmaster2000.

Daarna nog ff douchen en dan lekker naar huis onder de wol, of eerst nog ff de kroeg in.

Denken in oplossingen.
Plottwist: Basic Fit zet de verwarming ook op 15 graden.

Al wordt het vanzelf wel warmer door al die sportende en zwetende mensen :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
[...]

Denken in oplossingen.
Stations, vluchthavens, gemeentehuizen, publieke ruimtes. = GettoLand.
Maar idd op kantoor blijven en overwerken, kids langer in de dagverbijven en op school laten hangen. Dat zijn de oplossingen. :9

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

Plottwist: Basic Fit zet de verwarming ook op 15 graden.

Al wordt het vanzelf wel warmer door al die sportende en zwetende mensen :P
Ik heb jarenlang in een niet verwarmde garage gesport. Dat ging ook gewoon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:07
Uitgaande van een normale moderne Nederlandse winter moeten we het probleem ook weer niet groter maken dan het is natuurlijk. Ja het wordt opeens uiterst aantrekkelijk om wel bewust met energie om te gaan. Ongemak zeker, maar overleven zonder echte ontberingen zal voor de meeste mensen best mogelijk zijn. Verwarm de persoon, niet de ruimte is al een heel betaalbare oplossing.

Is het laksheid om wel de middelen te hebben en niet voorbereid te zijn? Ik denk het niet, het gaat nu wel heel snel. Echter respectvol omgaan met niet hernieuwbare bronnen zou zo langzamerhand de norm moeten zijn, zeker voor mensen met nageslacht. Dat zijn namelijk de mensen die je het moeilijk maakt met jouw verspilling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:44

Spotmatic

Ken sent me

[...]

Denken in oplossingen.
Lid worden van Ikea Family. Elke dag gratis koffie en thee, en ondertussen chillen in de warme fake huiskamers die ze daar uit hebben gestald. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik ben overigens wel benieuwd hoe het bij een eventuele Corona opleving zoals afgelopen jaar zal gaan. Het advies om thuis te werken en blijven wordt dan een heel duur advies. Ik vermoed dat niet iedereen dat nu zo graag zal aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Aghanim schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:23:

Een trend waarin de energie jaarlijks 20% duurder wordt geeft urgentie en een reden om in actie te komen. Nu is de prijs in 1 jaar tijd al 4-5x zo hoog. Dat je daar niet op geanticipeerd hebt is denk ik geen onwil maar eerder gewoon niet mogelijk.
Nou, het is al een tijdje duidelijk dat de gaskraan dicht zou gaan in Groningen en het was al helemaal duidelijk dat we dan via de Nordstream gas uit ueber-stabiel Rusland zouden krijgen en dat die noooooit met de afsluiter zou spelen. Het is nu een samenkomst van meerdere worst case scenario's, maar wel een hele logische. Dat de overheid verder een zwakke partij is tov de energiemarkt maakt het de huidige situatie tot de enige realistische situatie.
Laat ik het op mezelf betrekken. Wij verbruiken 1400m3 en -500kWh (PV) in een vrijstaande woning van 220m2 uit 1979. Dat was hoger maar na HR++ en spouwmuur isolatie hebben we flink kunnen besparen. Wij verdienen zeer goed en er was geen reden om verder te investeren met 100€ per maand aan kosten.
Dit hoor ik vaker, te vaak. De enige situatie dat dit rendabel is, is bij goedkoop gas. En dat was met het dichtdraaien van groningen al geen realistisch scenario. Gas eruit en alles elektrificeren. Dan zit je pas op realistischere kosten. En dan is driedubbel glas, extra isolatie en een warmtepomp een no-brainer. We hebben als NL gewoon geluk gehad met de gasbel in Groningen.
Vanwege een verbouwing is nu de keuze om van het gas af te gaan. Goed idee gezien de onvoorspelbaarheid van de prijzen. Daarvoor moet een warmtepomp + opnieuw isoleren (uitgraven) en opbouwen van de vloer worden gedaan. Totaalkosten 35000€. Daar heb ik weinig zin in eerlijk gezegd. Ben ik dan laks als over 5 jaar blijkt dat ik toch die enorme investering had moeten doen?
35k? Ik neem aan gewoon offertes gevraagd bij klusbedrijven? Ik heb het geluk dat ik net voor de Corona een 'opknappand' had gekocht, dus wilde meteen alles goed doen. R6 op het garagedak, R8 op het woondak, R6 onder de vloer, alles driedubbelglas, buitenmuren isoleren waar binnenmuren niet geisoleerd kunnen worden met R4. Ik doe nagenoeg alles zelf met een persoon die ik inhuur, maar materialen vallen reuze mee. Het zijn de bouw- en klusbedrijven die gewoon ranzige bedragen vragen.

Maar ja dakisolatie is een uitgave als je dak gewoon goed is. Maar is het wel dubbel en dwars waard. Maar 35k? Dan zou ik persoonlijk toch gaan kijken wat je wilt isoleren, wat de meeste winst heeft. Genoeg vloerverwarmingsmogelijkheden waarbij je niet de hele vloer hoeft weg te kappen.

De enige reden waarom ik nu niet zou investeren in een duurzaam huis is een eventuele bankencrisis die vanuit China hier naar toe waait ala de hypotheekcrisis van 2007/2008 in de VS. Dan kan alles weer vrij snel goedkoop worden. De containerprijzen uit China zakken nu weer maandelijks.

Overigens, de huizenvoorraad in NL is gemiddeld ofzo van de jaren 70 meen ik, dus technisch nog in goede staat, maar te slecht geisoleerd om echt zuinig te noemen. Meeste huizen zullen energielabel C/D en slechter hebben terwijl je nu nog net niet een passief huis wilt met zoveel PV als er op de daken passen.

[ Voor 5% gewijzigd door siggy op 23-08-2022 17:37 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
delpit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:29:
Uitgaande van een normale moderne Nederlandse winter moeten we het probleem ook weer niet groter maken dan het is natuurlijk. Ja het wordt opeens uiterst aantrekkelijk om wel bewust met energie om te gaan. Ongemak zeker, maar overleven zonder echte ontberingen zal voor de meeste mensen best mogelijk zijn. Verwarm de persoon, niet de ruimte is al een heel betaalbare oplossing.

Is het laksheid om wel de middelen te hebben en niet voorbereid te zijn? Ik denk het niet, het gaat nu wel heel snel. Echter respectvol omgaan met niet hernieuwbare bronnen zou zo langzamerhand de norm moeten zijn, zeker voor mensen met nageslacht. Dat zijn namelijk de mensen die je het moeilijk maakt met jouw verspilling.
Maar de mensen waar wij het hier over hebben, die hebben de middelen en geld niet, en het huis er ook niet voor. En dat zijn nu juist de mensen die geen 400eu per maand extra hebben en ook geen potje.
Dat is nu net de crux.
Maar de tip verwarm de persoon is een mooie, ruimte waar je in zit kleiner maken is er ook 1 van

[ Voor 5% gewijzigd door Mel33 op 23-08-2022 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Aghanim heb je je wel gerealiseerd dat bij nulverbruik je geld toe krijgt? Als je nu €100 per maand betaalt, kan je besparing oplopen tot €200/maand (teruggave energiebelasting en vastrecht gas, 1m³ ruilen voor 2kWh).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
Aghanim schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:23:
[...]

Ondanks dat ik het in algemene zin met je eens ben denk ik niet dat laksheid een terechte constatering is. Met relatief goedkope energie en een overheid/bedrijfsleven/energieprijzen die amper motiveerden om actie te ondernemen hebben veel gezinnen een “business case” gemaakt. Er was geen (zichtbare) urgentie en isolatie/gasloos was vooral een motivatie om wat kosten te besparen, niet om te overleven.

Precies dat is het probleem, het is geen excel vergelijking , met slechts de nauwe blik op rendement als alleen financieel. Er is ook zoiets als welvaart in de vorm van leefomgeving, duurzaamheid, gezondheid etc.

Er is door de overheid, omdat deze het ziet als voornamelijk een marktprobleem en dat sturen ze dan met hier en daar een subsidie, geen echt belangrijk onderwerp van gemaakt. Door altijd maar te hameren op terugverdientijd is het idee ontstaan dat doe ik ooit nog wel.

Terwijl als je het in bijvoorbeeld 10 jaar doet er niet veel aan de hand is. Met een beetje geluk hadden veel mensen het ook nog tegen zeer gunstige voorwaarden kunnen financieren , zeker met de gestegen woningwaardes en de rentes.

Dan zijn zaken als zonnepanelen echt een no brainer gebleken. Maar voor veel mensen was het te duur, men ging letterlijk liever op ski vakantie. Er is nooit duidelijk gemaakt dat het niet alleen om geld ging. Maar om het behoud van brede welvaart. Nu iets investeren om later , en dat bleek sneller ,veel sneller dan gedacht, de welvaart te behouden. En niet alleen uitgedrukt in euro's.

Maar dat is geen speerpunt van dit en de voorgaande kabinetten. De verwachting was dat mensen als vanzelf wel alvast gingen isoleren , zonnepanelen aanleggen en warmtepompen installeren. Er was toch immers subsidie ? Daar stopt de aanmoediging. Zoals met ieder probleem wordt er een berg(je) geld tegenaan gegooid en laten we het aan de bedrijven en burgers om zelf de 'rekensom' te maken.

En laten mensen nu net enorm slecht zijn in het inschatten van risico's en het bepalen van risico ten opzichte van tijd. En bedrijven verkopen gewoon waar ze de meeste marge op maken en wat het minste moeite kost. En daar zitten "nieuwe" of "onbekende" dingen vaak niet tussen.

Het is dus te weinig gebeurd, en erger , het deel waar de overheid verantwoordelijk voor is, is ook niet aan verduurzaming gegaan. De sociale huurwoningen zijn voor een groot deel een ramp.

Niets wordt aangepakt volgens een , laat ik het even noemen delta plan methode. Een doordachte strategie om eindelijk eens een nijpend probleem op te lossen. Waarbij de overheid op de bestuurdersstoel gaat zitten en pas stopt als we als samenleving zijn waar we wezen moeten.

We moeten echt af van dat overdreven marktdenken en het geloof in de zelfredzaamheid van het individu.
Zoals met alle grote problemen die een samenleving treffen is de overheid de scherprechter die bepaald waar er heen gegaan moet worden. En daarbinnen is prima ruimte voor marktwerking en kapitalisme. Maar als je zoals nu alles zo enorm open laat dan gaat het niet veranderen in de goede richting.

En dan betalen we veel langer en veel meer dan nodig is als samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie dit net:

Dat lijkt me ook nog wel chill op de écht koude dagen.

Misschien eens 1 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Mel33 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

ruimte waar je in zit kleiner maken is er ook 1 van
Ik ben weinig thuis, en als ik thuis ben zit ik het grootste deel van de tijd in mijn kantoortje. Als ik daar zit, hoef ik de woonkamer niet te verwarmen. Ik heb inmiddels een elektrisch kacheltje (zo'n olie unit met thermostaat) klaarstaan, als ik daarmee m'n kantoortje kan verwarmen kan de CV weer een graadje lager, hoop ik.

Evengoed gaat ook mijn rekening minstens het viervoudige worden vanaf oktober (nieuw contract...) :X Van ~70 euro per maand naar 280 ja, precies :/

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

ArcticWolf schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:17:
[...]

Ik denk dat alles een beetje richting de 3 euro/m3 gaat als het zo doorgaat... ze zitten nu allemaal rond de 1,60 euro/m3. Maar toen waren de dagprijzen ook al ~2,20 euro/m3. De huidige prijzen zitten al op 4,50 euro/m3... dus worst case is het misschien zelfs nog meer dan 3 euro/m3. Ben er echt bang voor...
Ga maar uit van 5 euro voor de winter. Niet alsof Putin ineens de gaskraan zou openen, die gaat gegarandeerd met die kraan spelen in de winter, tenzij plots de oorlog voorbij zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
CornermanNL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:39:
[...]

Precies dat is het probleem, het is geen excel vergelijking , met slechts de nauwe blik op rendement als alleen financieel. Er is ook zoiets als welvaart in de vorm van leefomgeving, duurzaamheid, gezondheid etc.

Er is door de overheid, omdat deze het ziet als voornamelijk een marktprobleem en dat sturen ze dan met hier en daar een subsidie, geen echt belangrijk onderwerp van gemaakt. Door altijd maar te hameren op terugverdientijd is het idee ontstaan dat doe ik ooit nog wel.

Terwijl als je het in bijvoorbeeld 10 jaar doet er niet veel aan de hand is. Met een beetje geluk hadden veel mensen het ook nog tegen zeer gunstige voorwaarden kunnen financieren , zeker met de gestegen woningwaardes en de rentes.

Dan zijn zaken als zonnepanelen echt een no brainer gebleken. Maar voor veel mensen was het te duur, men ging letterlijk liever op ski vakantie. Er is nooit duidelijk gemaakt dat het niet alleen om geld ging. Maar om het behoud van brede welvaart. Nu iets investeren om later , en dat bleek sneller ,veel sneller dan gedacht, de welvaart te behouden. En niet alleen uitgedrukt in euro's.

Maar dat is geen speerpunt van dit en de voorgaande kabinetten. De verwachting was dat mensen als vanzelf wel alvast gingen isoleren , zonnepanelen aanleggen en warmtepompen installeren. Er was toch immers subsidie ? Daar stopt de aanmoediging. Zoals met ieder probleem wordt er een berg(je) geld tegenaan gegooid en laten we het aan de bedrijven en burgers om zelf de 'rekensom' te maken.

En laten mensen nu net enorm slecht zijn in het inschatten van risico's en het bepalen van risico ten opzichte van tijd. En bedrijven verkopen gewoon waar ze de meeste marge op maken en wat het minste moeite kost. En daar zitten "nieuwe" of "onbekende" dingen vaak niet tussen.

Het is dus te weinig gebeurd, en erger , het deel waar de overheid verantwoordelijk voor is, is ook niet aan verduurzaming gegaan. De sociale huurwoningen zijn voor een groot deel een ramp.

Niets wordt aangepakt volgens een , laat ik het even noemen delta plan methode. Een doordachte strategie om eindelijk eens een nijpend probleem op te lossen. Waarbij de overheid op de bestuurdersstoel gaat zitten en pas stopt als we als samenleving zijn waar we wezen moeten.

We moeten echt af van dat overdreven marktdenken en het geloof in de zelfredzaamheid van het individu.
Zoals met alle grote problemen die een samenleving treffen is de overheid de scherprechter die bepaald waar er heen gegaan moet worden. En daarbinnen is prima ruimte voor marktwerking en kapitalisme. Maar als je zoals nu alles zo enorm open laat dan gaat het niet veranderen in de goede richting.

En dan betalen we veel langer en veel meer dan nodig is als samenleving.
Volledig akkoord.
We zijn teveel opgevoed met denken in euro’s.

Denken dat alle kosten en risico’s verwerkt zitten in het prijskaartje wat je in de winkel ziet is heel riskant.

En we kunnen nu niet alle verantwoordelijkheid afschuiven op de overheid. Want ook voor de huidige energiecrisis werd er al volop gekafferd op de overheid, netbeheerders, energieproducenten,... dat het allemaal zakkenvullers zijn en dat elektriciteit/gas veel te duur is.
Bijna niemand was toen bereid om te luisteren naar de moeilijke boodschap.

En het zijn trouwens niet de mensen die echt in de problemen zitten die klagen op internet want die hebben daar geen geld en tijd voor, die zijn 24/24 bezig met overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BeaM-R

Powerrrrr

Ik dacht voorlopig nog wel goed te zitten met mijn 5 jarig contract wat pas in juni 2024 afloopt maar nu ik dit soort berichten zie vraag ik me af hoe heilig zo'n vast contract is.
https://www.bndestem.nl/o...aan-we-failliet~a870bcd5/

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
BeaM-R schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:18:
Ik dacht voorlopig nog wel goed te zitten met mijn 5 jarig contract wat pas in juni 2024 afloopt maar nu ik dit soort berichten zie vraag ik me af hoe heilig zo'n vast contract is.
Tja het worden sowieso interessante tijden met veel onzekerheden. Faillissementen, beroep op overmacht, ingrepen door de overheid, niets moet ons verbazen denk ik de komende winter. En geen enkele partij zal er helemaal onkwetsbaar voor zijn. Het goede nieuws is, je kunt er niets tegen doen, dus vooral niet druk over maken.

[ Voor 5% gewijzigd door delpit op 23-08-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Niet. Als het bedrijf failliet zou gaan mogen ze de contracten gewoon openbreken. En als het bedrijf failiet gaat en je moet overstappen zit je toch op de 'gangbare' tarieven. Als je nou bij een grootte als Essent is, die reserves hebben, die kunnen het langer volhouden, maar die zijn ook financieel niet gek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
Wozmro schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Volledig akkoord.
We zijn teveel opgevoed met denken in euro’s.

Denken dat alle kosten en risico’s verwerkt zitten in het prijskaartje wat je in de winkel ziet is heel riskant.

En we kunnen nu niet alle verantwoordelijkheid afschuiven op de overheid. Want ook voor de huidige energiecrisis werd er al volop gekafferd op de overheid, netbeheerders, energieproducenten,... dat het allemaal zakkenvullers zijn en dat elektriciteit/gas veel te duur is.
Bijna niemand was toen bereid om te luisteren naar de moeilijke boodschap.

En het zijn trouwens niet de mensen die echt in de problemen zitten die klagen op internet want die hebben daar geen geld en tijd voor, die zijn 24/24 bezig met overleven.
Klopt , en tijd is gewoon enorm belangrijk. Je ziet het op andere vlakken ook, dat bestuur op zelfredzaamheid en alles zelf uitzoeken. Je kan in veel grotere steden vergroeningssubsidie aanvragen voor een straat, wijk etc. Je kan dan je straat autoluw maken, bomen planten, wadi's aanleggen enzovoorts.

Dat zijn best stevige potten subsidie. Waar komen die terecht ? Bij de mensen met tijd, geld en organisatie vermogen om zoiets aan te vragen. 2 wijken verder is het een betonnen jungle met amper openbaar groen er razen de auto's door de straat. Wie wonen daar ? De sociaal zwakkeren zonder tijd , geld en organisatie vermogen. Vaak is überhaupt van het bestaan afweten van zo'n subsidie al een voorrecht.

De reactie van de gemeente ? Het staat heel duidelijk op de website en iedereen kan het aanvragen. Gaan volledig voorbij aan de hobbels die er wel degelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:32
R0181 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Je hebt ook verwarmd kleding, kijk eens bij de vis sport winkels.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
Zie daar de mooie vrije markt werking, men nam het risico om speculant te gaan spelen en richtte een energiebedrijf op. Dat is het natuurlijk helemaal niet, het is een marketing bedrijf met een handelstakje.

Door vooruit geld op te halen en dan lekker te gokken op dalende prijzen kan je het verschil in je zak steken.
Ze hebben fysiek helemaal niets, geen gas geen electra niks.

Al die prijsstunters zijn niets meer dan gokkers op de energiemarkt, futures handelende cowboys. Met jouw eerste levensbehoefte namelijk energie. Ook hier weer door gebrek aan regels. En dankzij de kleine letters in het contract ligt het risico voor bijna alles bij de consument.

En wat doet de cowboy? die gaat failliet en begint opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

delpit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

Tja het worden sowieso interessante tijden met veel onzekerheden. Faillissementen, beroep op overmacht, ingrepen door de overheid, niets moet ons verbazen denk ik de komende winter. En geen enkele partij zal er helemaal onkwetsbaar voor zijn. Het goede nieuws is, je kunt er niets tegen doen, dus vooral niet druk over maken.
Als je de buffers hebt, zeker niet. Maar zit je nu al met de vraag hoe je deze maand weer rond moet komen, weet ik niet of je nu fijne maanden tegemoet gaat.

Ik krijg ook een mooie 'helaas kunnen we niets voor u betekenen' van de huurcommissie als ik dingen wil laten verbouwen/aanpassen maar huurbaas werkt niet mee, zo is de wet geregeld en zo zal het zijn. En die van mij is dan nog niveau 'aardig' als ik ze wegzet tegen de echte huisjesmelkers.
Het is raar dat bij bank/verzekering/geld wereld je aanzienlijke regels hebt gekregen (die ook omzeild worden, maargoed), maar energiebedrijfje spelen is blijkbaar gewoon een goeie startup en strakke marketing. Maarja, ACM zal zich zeker niet geroepen voelen, terwijl zij de vergunning hebben afgegeven :P

Essent of een Eneco doet half miljard tot een miljard omzet per jaar, dat is een compleet ander orde van grootte om bepaalde periodes te moeten overbruggen.

Edit, zit nu wat door te zoeken over die prik energie.. humor dat zo'n bedrijf met jouw energie mag spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 23-08-2022 18:50 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 18:51
We hadden verwacht dat de prijzen wel zouden dalen en het wel goed zou komen.
Lees: We hebben gegokt en verloren. We hebben langdurige contracten afgesloten met onze klanten maar geen energie ingekocht hiervoor. Gegokt dat prijzen gingen dalen en we lekker konden cashen. Nu zitten we er naast en mogen jullie betalen. Anders laten we de toko klappen en gaan wij lekker op vakantie van het geld wat we de afgelopen jaren aan ons zelf hebben uitgekeerd :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een week of twee geleden gaf Essent bij mij nog aan m'n maandbedrag naar €0,00 te zetten... _O-

Heb mijn contract nog vast staan tot eind 2024 maar ga toch maar eens overwegen zo'n elektrisch kacheltje te scoren voor in de werkkamer de komende winter.. Better safe than sorry -O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@D-Ed beter een airco dan een straalkacheltje. Die warmte is 4-5x goedkoper.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Proton_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:58:
Voor een winter is het prima. 20 euro vs 1500 euro :+

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mel33
Sp3dy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

[...]

Lees: We hebben gegokt en verloren. We hebben langdurige contracten afgesloten met onze klanten maar geen energie ingekocht hiervoor. Gegokt dat prijzen gingen dalen en we lekker konden cashen. Nu zitten we er naast en mogen jullie betalen. Anders laten we de toko klappen en gaan wij lekker op vakantie van het geld wat we de afgelopen jaren aan ons zelf hebben uitgekeerd :w
Publiekelijk aan de schandpaal nagelen mag ook al niet meer, wat moeten wij als burgers hier nou tegen doen!
De rechter? dezelfde rechter die dit allemaal mogelijk maakt!

Kwordt er echt kwaad om gvdomme man! dit kan toch zo niet langer geaccepteerd worden!.
Hoop dat ik dit even mag ventileren hier in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:58:
Ik woon in een appartement en kan niet zomaar een installatie buiten aan de muur hangen helaas.

Het voordeel is dat ik op de 2e verdieping woon (onder/boven en naast ons buren). We stoken dus niet zoveel en gebruiken relatief weinig gas/electra. Dus zo'n kacheltje is meer een extra 'just in case' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
D-Ed schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:09:
[...]

Ik woon in een appartement en kan niet zomaar een installatie buiten aan de muur hangen helaas.

Het voordeel is dat ik op de 2e verdieping woon (onder/boven en naast ons buren). We stoken dus niet zoveel en gebruiken relatief weinig gas/electra. Dus zo'n kacheltje is meer een extra 'just in case' ;)
Maar die buren naast jou stoken ook minder, weg voordeel. (merkte ik afgelopen winter toen ze naast mij leeg stonden)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Mel33 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:07:
[...]

Publiekelijk aan de schandpaal nagelen mag ook al niet meer, wat moeten wij als burgers hier nou tegen doen!

Kwordt er echt kwaad om gvdomme man! dit kan toch zo niet langer geaccepteerd worden!.
Geen probleem toch om af en toe je frustratie te uiten? Ik voel (al langer) de 'woede' of eigenlijk meer 'onmacht'... Gelukkig getrouwd, run een klein bedrijfje met mijn vrouw, twee zware jaren achter de rug ivm corona maar gaat gelukkig allemaal weer goed en mooie toekomstperspectieven maar het koste wel mentale energie en incasseringsvermogen om de boel weer vlot te trekken.

Totaal niet erg natuurlijk want we kunnen heel wat aan maar als ik dan die politieke discussies van de laatste jaren zie en het zakkenvullen van bedrijven die voorzien in basisbehoeften.. Ik schaam me kapot op zoveel vlakken en kan als ik met mijn dochter het nieuws kijk niet eens meer een fatsoenlijk antwoord geven op haar vragen.. Ik snap wel dat Kaag er ziek van is |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Mel33 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:15:
[...]

Maar die buren naast jou stoken ook minder, weg voordeel. (merkte ik afgelopen winter toen ze naast mij leeg stonden)
Onze onderburen zijn nogal bourgondisch ingesteld, altijd gevulde koelkast en altijd de temperatuur op 22 graden volgens mij. Ik verwacht niet dat die die snel gaan bezuinigen ;) En als dat wel is dan mag hier de verwarming wel wat hoger hoor, het is niet dat we zuinig doen om maar zuinig te doen. Gewoon wat bewust omgaan met energie enzo..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

[...]

Privatize the gains, socialize the losses.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
WhySoSerious schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:18:
[...]

Privatize the gains, socialize the losses.
Ik geef je een plusje maar eigenlijk moet ik ervan kotsen.. Dat is echt precies het onderschrift van het land Nederland... -O-

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Afgelopen oktober hebben wij zonnepanelen laten plaatsen. Je vraagt een offerte op bij een aanbieder en met die offerte ga je naar de gemeente voor een stimulerings of verduurzamingskrediet tegen 1% rente. In ons geval ging het om 30 panelen en een kleine 10k euro. Dat krediet kost €70-80 per maand en dat 10 jaar lang. Aangezien onze energiekosten €120 waren vond ik het een prima besparing. Dan had ik de saldering niet eens meegenomen. Onderaan de streep was het direct -50 euro negatief bij de energieleverancier en dus betalen we effectief €20 per maand. Nu wordt het tarief voor teruglevering verdubbeld en kunnen we 30 euro extra per maand aflossen. Prima deal.

Waarom zeg ik dit nu… bij aanvraag van het verduurzamingskrediet wordt er een BKR toets gedaan om te kijken of mensen kredietwaardig zijn voor een dergelijke lening. Dat is waar ik kortsluiting krijg. Iemand die niet kredietwaardig is volgens het BKR op basis van bepaalde parameters wordt niet geacht 50-70 euro te kunnen betalen voor zonnepanelen maar 300-400 euro aan de energiemaatschappij moeten ze maar zien te regelen. Lossen we niet meerdere problemen op zoals CO2 en binnen de energiecrisis als die BKR toets achterwege gelaten wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
D-Ed schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:21:
[...]

Ik geef je een plusje maar eigenlijk moet ik ervan kotsen.. Dat is echt precies het onderschrift van het land Nederland... -O-
Ik gaf ook een duimpje omhoog. Maar meer omdat dat precies de methode is die er wordt gespeeld/gehanteerd. Al sinds de icesave bank (ijsland) 2008/10crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BeaM-R

Powerrrrr

siggy schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:27:
[...]

Niet. Als het bedrijf failliet zou gaan mogen ze de contracten gewoon openbreken. En als het bedrijf failiet gaat en je moet overstappen zit je toch op de 'gangbare' tarieven. Als je nou bij een grootte als Essent is, die reserves hebben, die kunnen het langer volhouden, maar die zijn ook financieel niet gek.
Ik zit toevallig bij Essent, dus die zullen niet zomaar failliet gaan.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
BeaM-R schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Ik zit toevallig bij Essent, dus die zullen niet zomaar failliet gaan.
Ja was dat maar een zekerheid. Maar als niemand zijn rekening kan betalen valt die ook om.
Over 10 jaar bestaan deze bedrijven niet meer(als het goed is). Niemand koopt dan nog gas. Dat zien zij ook wel aankomen.
Voor nu.. weten ze dat wij nog afhankelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:29
Mel33 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:02:
[...]

Ik gaf ook een duimpje omhoog. Maar meer omdat dat precies de methode is die er wordt gespeeld/gehanteerd. Al sinds de icesave bank (ijsland) 2008/10crisis.
Tel daar maar een jaar of 2000-3000 (en waarschijnlijk nog meer) van af. :X

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52
Kenny_026 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:27:
met die offerte ga je naar de gemeente voor een stimulerings of verduurzamingskrediet tegen 1% rente.
Ik wil hetzelfde doen met kunststof kozijnen. Aannemers weten dit ook en de prijzen voor kozijnen en montage zijn bizar gestegen. Offerte voor enkel de benedenverdieping kwam uit op 20K, en dat was niet eens zo bijzonder uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

In ieder geval heeft het weinig zin om je woede te ventileren tegen een paar ondernemers die naar eer en geweten een energiebedrijfje hebben gestart. Voor hetzelfde geld waren de energieprijzen alweer gedaald en had iedereen zich bekocht gevoeld met zijn te dure contract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
stylezzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:36:
[...]

In ieder geval heeft het weinig zin om je woede te ventileren tegen een paar ondernemers die naar eer en geweten een energiebedrijfje hebben gestart. Voor hetzelfde geld waren de energieprijzen alweer gedaald en had iedereen zich bekocht gevoeld met zijn te dure contract...
Maar ze hebben regels waaraan ze moeten voldoen. Het kan toch niet zo zijn dat jij als individu wel vast zit, en zij niet?
Als zij jou een te duur contact geven en de prijs zakt, dan gaan ze ook niet zakken voor jou, zolang je contract loopt. Dus ik in de schuld
En nu het andersom is kan opeens de boel zo zijn dat ze geen schuld krijgen die ze moeten voldoen. Failliet en geen ene regel die zegt dat ze mij moeten blijven leveren en zij zich in de schuld moeten stoppen met wat ik heb afgesproken in mijn lopende contract?

Zijn de rechters helemaal gek geworden hier.
Nee toch :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Nu hebben wij nog redelijk zachte winters en hopelijk aankomende winter ook weer. Maar hoe zit het met EU landen Finland en Zweden, waar het in de winter gewoon 30 graden kan vriezen, hebben die ook last van de absurde gasprijzen? Je hoort weinig van die landen, of krijgen zij nog steeds redelijk goedkoop met Roebels betaald gas vanuit Rusland terwijl ze ook EU landen zijn?
Lijkt mij dat je met min 30 graden helemaal giga veel gas verstookt en als ze dezefde tarieven hebben als wij, is met die temperaturen1500 Euro per maand zo weggestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
R0181 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:16:
Nu hebben wij nog redelijk zachte winters en hopelijk aankomende winter ook weer. Maar hoe zit het met EU landen Finland en Zweden, waar het in de winter gewoon 30 graden kan vriezen, hebben die ook last van de absurde gasprijzen? Je hoort weinig van die landen, of krijgen zij nog steeds redelijk goedkoop met Roebels betaald gas vanuit Rusland terwijl ze ook EU landen zijn?
Lijkt mij dat je met min 30 graden helemaal giga veel gas verstookt en als ze dezefde tarieven hebben als wij, is met die temperaturen1500 Euro per maand zo weggestookt.
ik kwam deze chart tegen, misschien geeft dit een soort beeld erover
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A56S9aaMO2JeVpToSSzYexHwn8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzME4b3odNxYOq1ueh6ppAwP.jpg?f=fotoalbum_large

ook al gaat het over electriciteit

nothing stops this train

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
geweldig die vrije markt

""Eneco gaat klanten met zonnepanelen die stroom teruggeven fors minder betalen"

bron: nu.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 16:40
Kenny_026 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:27:
Nu wordt het tarief voor teruglevering verdubbeld en kunnen we 30 euro extra per maand aflossen. Prima deal.
Bij welke leverancier zit je dan? Vreemd dat Eneco het drastisch omlaag brengt, maar een andere aanbieder verdubbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Finland staat er niet bij, wel bij de stroomtarieven, maar niet bij de gastarieven. De Zweden zullen ook problemen krijgen aankomende winter, die staan bovenaan qua kWh-€ct.

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 24-08-2022 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Gas wordt in de eu vaak als kwh verkocht het kan dus zijn dat je met een kuub gas meer kwh kan halen in jou bepaalde situatie

dit is niet de HK

[ Voor 60% gewijzigd door polthemol op 24-08-2022 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
Mr. Detonator schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:36:
geweldig die vrije markt

""Eneco gaat klanten met zonnepanelen die stroom teruggeven fors minder betalen"

bron: nu.nl
Vooral het laatste stukje is ronduit cynisch. Pleur alsjeblieft op bedoelen ze eigenlijk

Het bedrijf houdt rekening met een uitstroom van klanten. ….. Door de tariefwijziging krijgen klanten de kans om de overeenkomst op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
TheBrut3 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Bij welke leverancier zit je dan? Vreemd dat Eneco het drastisch omlaag brengt, maar een andere aanbieder verdubbeld.
Powerpeers. Medewerker vertelde me aan de lijn dat het zeer waarschijnlijk naar 0.20 zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
delpit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:58:
[...]

Vooral het laatste stukje is ronduit cynisch. Pleur alsjeblieft op bedoelen ze eigenlijk

Het bedrijf houdt rekening met een uitstroom van klanten. ….. Door de tariefwijziging krijgen klanten de kans om de overeenkomst op te zeggen.
Uitstroom van klanten is waarschijnlijk precies wat ze willen. Als er genoeg klanten vertrekken dan kunnen ze gas/electra dat ze op de long term markt hebben gekocht verkopen voor de hoofdprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Mel33 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Maar ze hebben regels waaraan ze moeten voldoen. Het kan toch niet zo zijn dat jij als individu wel vast zit, en zij niet?
Als zij jou een te duur contact geven en de prijs zakt, dan gaan ze ook niet zakken voor jou, zolang je contract loopt. Dus ik in de schuld
En nu het andersom is kan opeens de boel zo zijn dat ze geen schuld krijgen die ze moeten voldoen. Failliet en geen ene regel die zegt dat ze mij moeten blijven leveren en zij zich in de schuld moeten stoppen met wat ik heb afgesproken in mijn lopende contract?

Zijn de rechters helemaal gek geworden hier.
Nee toch :F
Tsjah, tenzij dat energiebedrijf een vof blijkt te zijn (vast niet) is het nou eenmaal zo dat als een bedrijf failliet gaat je als consument vrijwel achteraan in de rij staat. Bestel jij een nieuwe tv bij coolblue en zijn ze morgenochtend failliet. Success... maar houd wel voor ogen dat ook deze ondernemers er niet in zijn gestapt om nu richting een faillisement te werken. Boos worden op de rechter heeft ook geen nut, die weegt immers de wetten af die door den haag gemaakt zijn. Kortom, richt je frustratie naar hen.... en bij voorkeur de volgende keer in het stemhokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Kenny_026 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:16:
Powerpeers. Medewerker vertelde me aan de lijn dat het zeer waarschijnlijk naar 0.20 zou gaan.
Ik zie dat ze op de site hadden staan dat het naar 21 cent zou gaan per 1 september, ik zie ook dat ze dat er weer af hebben gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
stylezzz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:19:
[...]

Tsjah, tenzij dat energiebedrijf een vof blijkt te zijn (vast niet) is het nou eenmaal zo dat als een bedrijf failliet gaat je als consument vrijwel achteraan in de rij staat. Bestel jij een nieuwe tv bij coolblue en zijn ze morgenochtend failliet. Success... maar houd wel voor ogen dat ook deze ondernemers er niet in zijn gestapt om nu richting een faillisement te werken. Boos worden op de rechter heeft ook geen nut, die weegt immers de wetten af die door den haag gemaakt zijn. Kortom, richt je frustratie naar hen.... en bij voorkeur de volgende keer in het stemhokje.
Ja wetten worden in denhaag gemaakt idd maar precedenten worden geschapen door rechters.
Ik klaag toch bij beide als u dat goed vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Paar gasflesjes uit hongarije overhalen, zo'n 10kg ding kan je denk ik wel een paar dagen mee vooruit :P
[...]

De humor is natuurlijk, waar wil je heen? Variabel straks de hoofdprijs? Modelcontract?

De volgende rush zal wel op thuis-accu's gaan komen, zo huppel je van het ene tekort in het ander :P

[ Voor 44% gewijzigd door polthemol op 24-08-2022 08:05 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:18

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

Vuiligheid dit. Waar moet je heen? Want niemand biedt een gunstig langdurig vast contract. Oftewel ze zetten je klem en dan zeggen ze met een grijns 'tsja u mag gewoon opzeggen hoor!'. Fijn ja die marktwerking... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31
SinergyX schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:19:
De volgende rush zal wel op thuis-accu's gaan komen, zo huppel je van het ene tekort in het ander :P
Dat is nog een jaar of 5 down the road. Die kunnen nog niet economisch gemaakt worden en met Nederland gaan wij het verschil niet maken in fabricage kosten. Sowieso is de winst zeer klein in Nederland, dus moeten ze goedkoop zijn willen die enigszins rendabel zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vipertje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:53:
[...]

Dat is nog een jaar of 5 down the road. Die kunnen nog niet economisch gemaakt worden en met Nederland gaan wij het verschil niet maken in fabricage kosten. Sowieso is de winst zeer klein in Nederland, dus moeten ze goedkoop zijn willen die enigszins rendabel zijn
Rendabel, de drijvende veer achter elke vorm van progressie. Logisch, dat zeker, maar ergens is het best grappig. Milieu? Alleen als het geld opleverd. EV? Als het goedkoper is. Diervriendelijk? Als het maar niet duurder is. Zie nu ook met teruglevertarieven. Waar de ene kant het juist de schuld is, is het de andere kant al jaren de enige verkoopargument die gemiddelde marketeer kan proberen te verkopen. En het zal me niet verbazen dat er straks nog een punt komt dat woningen simpel economisch 'totalloss' verklaard worden omdat het ombouwen naar A label simpel voorbij de hele prijs gaat van gewoon een compleet nieuwe woning neerzetten.

Het zet alleen weinig zoden aan de dijk als het invididueel afhankelijk principe blijft, kijk naar auto's, maar neem bv zonnepanelen, 1,5 miljoen van de bijna 8 miljoen woningen hebben pas zonnepanelen. Natuurlijk, dele kan niet, maar vergeet ook niet dat gemiddelde energielabel in Nederland nog steeds D is, ondanks we de afgelopen 10 jaar al richting B/A bouwen, en met de wet van gemiddelden.. moeten er dus net zoveel E/F zijn als er nu A/B bijkomen. Dus even een ruwe schets, met puur een snelle D naar B en setje zonnepanelen, praat je over makkelijk 60 miljard wat je nodig hebt om dat te bereiken. (uitgaande van woninbouw van afgelopen 10jaar, afgezet tegen gemiddelde, kleine 4 miljoen woningen zonder panelen en D niveau). En dit is nog volledig buiten het plaatje van gas-loos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nog een leuk detailtje:
Volgens Eneco is 9 cent per kWh een marktconforme prijs.
Bron: https://nos.nl/artikel/24...n-zonnestroom-flink-terug

Dat is dus een mooie bovengrens voor het in deze en andere draden veel voorgestelde wettelijk maximum op de prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2022 05:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 04:46:

Dat is dus een mooie bovengrens voor het in deze en andere draden veel voorgestelde wettelijk maximum op de prijs.
Het stukje waar iedereen overheen lijkt te stappen is de saldering. Als jij nu 5000kWh op jaarbasis verbruikt en 5000kWh terug levert via zonnepanelen dan ga je er bij Eneco nog niet op achteruit. Je gaat pas minder geld krijgen wanneer je op jaarbasis meer kWh terug levert dan dat je verbruikt.
Objecten die meer kWh terug leveren dan dat ze verbruiken doen dit voornamelijk in de twee zomermaanden, rond twee uur in de middag. Op _dat_ moment is de prijs voor energie vaak heel laag of zelfs negatief.
Als heel NL haar zonnepanelen zo af zou knijpen dat ze het hele jaar door consistent terug leveren dan hadden we deze discussie niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 14:16
jadjong schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 06:30:
[...].
Als heel NL haar zonnepanelen zo af zou knijpen dat ze het hele jaar door consistent terug leveren dan hadden we deze discussie niet gehad.
Klopt maar dan heb je er ook 0,0 aan, die duurzame energie door zonnepanelen. Je capped het dus op de laagste opbrengst van zeg december of januari. (Ik weet dat je dit niet voorstelt). Dus omwille van het milieu toch maar liever wel deze discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 01:03:
[...]
Het zal me niet verbazen dat er straks nog een punt komt dat woningen simpel economisch 'totalloss' verklaard worden omdat het ombouwen naar A label simpel voorbij de hele prijs gaat van gewoon een compleet nieuwe woning neerzetten.
Dat is in essentie ook geen heel rare situatie en iets wat impliciet nu ook al gebeurt. Een groot aandeel in de koopprijs is effectief de grond en in mindere mate het object dat daar op staat. Een vervallen woning levert al minder op en een woning die gedateerd is - en dat is het als er nog steeds een bovenverdiepingen met enkel glas is - levert ook minder op.

De krapte op de markt is natuurlijk wel een factor dit dat enigszins beperkt maar niet volledig voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
R0181 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:16:
Finland en Zweden verwarmen minder op gas en meer elektrisch dmv. warmtepompen / airco's. De elektra was daar veel goedkoper dan hier in Nederland, maar begreep dat de kWh prijs daar nu ook al richting de euro/kWh gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:09
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 04:46:
[...]

Nog een leuk detailtje:

[...]

Eh, nee. De overtollige zonne-energie moet door de energieleverancier op de spot-markt verkocht worden wanneer het aanbod héél groot is, dus de prijzen heel laag zijn en soms zelfs negatief.

Als jij als consument ook van die hele lage en negatieve prijzen wilt profiteren, dan kun je een energiecontract met day-ahead prijzen nemen.

Kun je op sommige momenten geld toe krijgen voor het gebruik van energie, en betaal je op andere momenten de hoofdprijs. De energieleverancier middelt normaal die prijzen uit, met daar bovenop een risico toeslag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzCA_iS8jGrEOCNks6tjKwpA0DQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xel2oaDDCZGYUzlk0cgSf2gT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
En het zal me niet verbazen dat er straks nog een punt komt dat woningen simpel economisch 'totalloss' verklaard worden omdat het ombouwen naar A label simpel voorbij de hele prijs gaat van gewoon een compleet nieuwe woning neerzetten.
Geen gek idee. Je ziet het bij huur soms al gebeuren. Gevels en dak er af, kozijnen er uit en daarna nieuwe gevels met isolatie er tegenaan, kozijnen met het modernste glas en een nieuw dak met zonnepanelen. Huizen zien er gelijk modern(er) uit en hebben gelijk een dikke label bump.

Ik woon in een koop hoekhuis en ben er ook niet tegen om mijn hypotheek te verhogen voor een modernisering of zelfs herbouw. Echter dan moet natuurlijk de gehele rij meedoen en dat gaat nooit lukken! Alleen al de buren hebben afgelopen jaren voor zo'n 30k verbouwd, dus die gaan er nooit in mee. De buren daarvan wonen er pas een paar jaar, dus die hebben ook aardig verbouwd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
https://www.telegraaf.nl/...a-van-2100-euro-per-maand

van 500 naar 2100 euro per maand :X

Maar gelukkig voelen ze het nu zelf ook }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Laatst online: 16:02

Vrijdag

De Zwarte

ArcticWolf schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:55:
https://www.telegraaf.nl/...a-van-2100-euro-per-maand

van 500 naar 2100 euro per maand :X

Maar gelukkig voelen ze het nu zelf ook }:O
Ik "hoop" dat echt íedereen dit gaat voelen. Of je nu in de bijstand zit of zes keer modaal binnenhaalt. Niet omdat ik afgunstig ben maar zolang het niet bij heel veel mensen direct in de portemonnee is te voelen zal het weinig/niet genoeg aandacht krijgen. Dus óók de studerende kinderen van welvarende gezinnen die ineens bakken geld extra nodig hebben om hun studentenkamer te verwarmen.

De achterban van de regeringspartijen moeten vocaler worden. Die kunnen zich immers beter zichtbaar maken met hun netwerken.

[ Voor 9% gewijzigd door Vrijdag op 24-08-2022 09:10 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
[...]

Rendabel, de drijvende veer achter elke vorm van progressie. Logisch, dat zeker, maar ergens is het best grappig. Milieu? Alleen als het geld opleverd. EV? Als het goedkoper is. Diervriendelijk? Als het maar niet duurder is. Zie nu ook met teruglevertarieven. Waar de ene kant het juist de schuld is, is het de andere kant al jaren de enige verkoopargument die gemiddelde marketeer kan proberen te verkopen. En het zal me niet verbazen dat er straks nog een punt komt dat woningen simpel economisch 'totalloss' verklaard worden omdat het ombouwen naar A label simpel voorbij de hele prijs gaat van gewoon een compleet nieuwe woning neerzetten.

Het zet alleen weinig zoden aan de dijk als het invididueel afhankelijk principe blijft, kijk naar auto's, maar neem bv zonnepanelen, 1,5 miljoen van de bijna 8 miljoen woningen hebben pas zonnepanelen. Natuurlijk, dele kan niet, maar vergeet ook niet dat gemiddelde energielabel in Nederland nog steeds D is, ondanks we de afgelopen 10 jaar al richting B/A bouwen, en met de wet van gemiddelden.. moeten er dus net zoveel E/F zijn als er nu A/B bijkomen. Dus even een ruwe schets, met puur een snelle D naar B en setje zonnepanelen, praat je over makkelijk 60 miljard wat je nodig hebt om dat te bereiken. (uitgaande van woninbouw van afgelopen 10jaar, afgezet tegen gemiddelde, kleine 4 miljoen woningen zonder panelen en D niveau). En dit is nog volledig buiten het plaatje van gas-loos.
Dat er nog heel wat woningen A/B kunnen worden heb je gelijk in. Maar vergeet niet dat heel veel woningen nog een D, E of F label hebben omdat er simpelweg geen nieuwe label is aangevraagd. De zonnepanelen zijn gelegd, of men heeft HR++(+) laten plaatsen en het is klaar.
Vaak word er pas een nieuwe label aangevraagd als men gaat verhuizen oid. In werkelijkheid zijn ze al een stuk duurzamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Vrijdag schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Ik "hoop" dat echt íedereen dit gaat voelen. Of je nu in de bijstand zit of zes keer modaal binnenhaalt.
Reken maar dat de mensen in de "oude" villawijken dit ook gaan voelen. Je weet wel, die grote vrijstaande jaren 30 villa's met enkel glas en amper isolatie. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Tux3.14 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Dat er nog heel wat woningen A/B kunnen worden heb je gelijk in. Maar vergeet niet dat heel veel woningen nog een D, E of F label hebben omdat er simpelweg geen nieuwe label is aangevraagd. De zonnepanelen zijn gelegd, of men heeft HR++(+) laten plaatsen en het is klaar.
Vaak word er pas een nieuwe label aangevraagd als men gaat verhuizen oid. In werkelijkheid zijn ze al een stuk duurzamer.
Als ik hier in het dorp kijk hoe weinig huizen echt goede isolatie hebben... das echt zeldzaam. Zelfs de huizen die nu verkocht worden voor absurde prijzen (5 ton voor een rijtjes huis uit 60/70). Mijn huis uit 1969 had een C-label (oude regeling) met "dubbelglas en dakisolatie".
Met of zonder dakisolatie... je had het verschil niet gemerkt hoe slecht die isolatie was (1,5cm tempex met een open spaanplaat dakbeschot).

Alleen de huurwoningen hier hebben de volledige make-over gekregen en een deel daarvan is verkocht.

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 24-08-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]
en met de wet van gemiddelden.. moeten er dus net zoveel E/F zijn als er nu A/B bijkomen.
Wat data bij deze zin:

https://energiecijfers.da.../dashboard/energielabels/

Het lastige is natuurlijk dat een energielabel pas verplicht is als een woning verkocht wordt. zolang je er blijft wonen is er nul verplichting en derhalve weinig inzicht in die woningen. Daar kan je wel een aanname voor doen maar daar houdt het wel mee op.

Effectief heb je nu dus enkel zich op 58% van de woningen
van de 58% is de verdeling als volgt:

A 30%
B 17%
C 26%
D 12%
E 7%
F 4%
G 4%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:48:
[...]

Vuiligheid dit. Waar moet je heen? Want niemand biedt een gunstig langdurig vast contract. Oftewel ze zetten je klem en dan zeggen ze met een grijns 'tsja u mag gewoon opzeggen hoor!'. Fijn ja die marktwerking... |:(
Je zou bijna hopen dat alle klanten dan ook opzeggen. Dag eneco! :w

Met bankiers is het net zoiets. Die zijn ook vergeten dat zij bestaan dankzij ons en dat wij dus in staat zijn die banken omver te trekken.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Je zou bijna hopen dat alle klanten dan ook opzeggen. Dag eneco! :w

Met bankiers is het net zoiets. Die zijn ook vergeten dat zij bestaan dankzij ons en dat wij dus in staat zijn die banken omver te trekken.
En al die mensen met euro-tekens in de ogen die nu gebruik proberen te maken van de hoge energieprijzen (= vrije markt) om extra te verdienen op hun zonnepanelen (meer bijleggen dan nodig, aparte contracten voor stroom en gas, tweede meter voor alle stroom) vinden het dan niet leuk als dezelfde vrije markt prijzen bijstelt.

Heel zuiver klopt het gewoon wat Eneco doet: echt marktwerking is prijzen op het moment van teruglevering. En zonnepanelen doen dat allemaal op hetzelfde moment: in de zomer in de middag. En dan heb je dus heel veel aanbod - weinig vraag -> lage prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:32
Ik vraag me af welke maatregelen helpen, nu deze situatie zoveel mensen raakt. Het is niet alleen de minima of mensen met een uitkering/pensioen die problemen hebben. Elke keer een eenmalige uitkering van een X geldbedrag aan deze groep is natuurlijk geen structurele oplossing, alleen acute symptoombestrijding. Je ziet ook veel eenverdieners met een goede baan of middeninkomens met problemen nu.

Of we moeten accepteren dat we allemaal collectief armer gaan worden totdat de situatie ooit stabiliseert en tot die tijd alleen de ''armste'' groep helpen. Ik vind sowieso dat we als maatschappij vaak veel kijken en roepen richting de overheid en de zelfredzaamheid van de burger de afgelopen jaren (gevoelsmatig) minder is geworden. Als iets slecht of niet goed gaat ligt het al vaak aan Rutte of de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Tux3.14 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Ook wel logisch, zo'n label kost al snel 350 euro waar je verder niets mee kan, vandaar dat mensen het enkel bij de verkoop van het huis moeten doen.
Dat heb ik ook bij mijn oude huis gedaan (G naar C) en moet het bij ons huidige huis ook nog doen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Prijzen maximaliseren/btw eraf halen/ bedrijven fors meer belasten/ energie en gas nationaliseren en eerlijke prijzen rekenen.

100%subsidie op besparende maatregelen tot x inkomen. Dan dalende subsidies maar nog altijd hoog genoeg om interesse te kweken

Er is genoeg te bedenken. Alleen het probleem is dat we geen regering hebben die de burger gaat helpen.
De regering gaat pas iets doen als bedrijven in de knel komen of de enorm rijken. En dat zal dan de vorm hebben van een prijs/belastingverlaging voor de bedrijven of rijkeren.
Iets wat opgevangen zal worden door de modale en lagere inkomens.

Dit terwijl het andersom hoort natuurlijk.

Ik heb nog geen toespraak van onze minister gezien, überhaupt niet eens om zijn medeleven te betuigen aan het feit dat iedereen kapot gaat aan de hoge prijzen. Ook onze koning is enorm stil.
De politiek en monarchie vertoont ook geen medelijden of medeleven. Er is geen enkele connectie met de burger voor mijn gevoel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Cheezborger schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:15:

Ik vind sowieso dat we als maatschappij vaak veel kijken en roepen richting de overheid en de zelfredzaamheid van de burger de afgelopen jaren (gevoelsmatig) minder is geworden. Als iets slecht of niet goed gaat ligt het al vaak aan Rutte of de overheid.
Grappig dat je dit zegt.

Rutte en zijn vrienden zetten al 15 jaar in op zelfredzaamheid.

En dat is volgens jou dus minder geworden; nog een reden dat hij zo snel mogelijk opstapt. Na 15 jaar nog niet bereikt hebben wat je wilde doen. Er zijn er voor minder ontslagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Laatst online: 16:02

Vrijdag

De Zwarte

Ik vind sowieso dat we als maatschappij vaak veel kijken en roepen richting de overheid en de zelfredzaamheid van de burger de afgelopen jaren (gevoelsmatig) minder is geworden. Als iets slecht of niet goed gaat ligt het al vaak aan Rutte of de overheid.
In weze is dat natuurlijk ook een gevalletje "voorbeeld doet volgen". Privatize the gains, socialize the losses is wat de burger nu ook doet. Gaat het goed, dan heeft de burger het zelf gedaan en zijn de baten voor zichzelf. Gaat het slecht, dan moet de overheid bijspringen en beschermen tegen de boze marktwerking.

Grote multinationals en bedrijven doen al jaren hetzelfde. De overheid moet zich er vooral niet mee bemoeien, totdat het moeilijk wordt, dan wordt staatssteun verwacht ;)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vrijdag schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:22:
[...]

In weze is dat natuurlijk ook een gevalletje "voorbeeld doet volgen". Privatize the gains, socialize the losses is wat de burger nu ook doet. Gaat het goed, dan heeft de burger het zelf gedaan en zijn de baten voor zichzelf. Gaat het slecht, dan moet de overheid bijspringen en beschermen tegen de boze marktwerking.

Grote multinationals en bedrijven doen al jaren hetzelfde, de overheid moet zich er vooral niet mee bemoeien, totdat het moeilijk wordt, dan wordt staatssteun verwacht ;)
Jammer is alleen dat ze die staatssteun dan ook krijgen.
En de burger wordt genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennis1812 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Zo gaat het toch altijd onder Rutte? Als Shell graag wat extra zakgeld wil doen ze even een SMSje naar Mark en de miljoenen zijn onderweg.

Als de gewone Nederland geld nodig heeft is het antwoord: Nee sorry, dat lukt niet.

Ik ga ook maar een paar maanden de huur niet betalen. Kan ik van dat geld eens lekker op vakantie! Nee, dat werkt natuurlijk niet zo.. Maar in Den Haag vreemd genoeg wel, en wij laten ze er keer op keer mee weg komen. Hoe kan dat? Waarom hebben wij dit soort debielen niet allang keihard afgestraft door ze naar 0 zetels te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:37
Of we moeten accepteren dat we allemaal collectief armer gaan worden totdat de situatie ooit stabiliseert en tot die tijd alleen de ''armste'' groep helpen. Ik vind sowieso dat we als maatschappij vaak veel kijken en roepen richting de overheid en de zelfredzaamheid van de burger de afgelopen jaren (gevoelsmatig) minder is geworden. Als iets slecht of niet goed gaat ligt het al vaak aan Rutte of de overheid.
Ik denk dat deze zelfredzaamheid geen rekening heeft gehouden met het feit dat we een historisch lage rente en historisch lage energiekosten hadden. Geen zorgen voor de dag van morgen toch?

Nog niet zo lang geleden las je wekelijks berichten over hoe men dankzij corona flink wat spek op de financiële botten had vanwege het gereduceerde uitgavenpatroon. Dit met de kanttekening dat ook hier de baten ongelijk verdeeld waren, immers minima waren sowieso niet degenen die zich nu hun 2020/2021 Lowlands, Qubase en Sziget tickets gespaard hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31
[...]
En het zal me niet verbazen dat er straks nog een punt komt dat woningen simpel economisch 'totalloss' verklaard worden omdat het ombouwen naar A label simpel voorbij de hele prijs gaat van gewoon een compleet nieuwe woning neerzetten.
Hier ben ik helemaal voor. Heb zelf al eens een jaren 60 woning opgeknapt en geïsoleerd waar mogelijk een jaar niet ingewoond terwijl we aan het klussen waren, maar het blijft een jaren 60 woning waar amper eer aan te behalen valt tenzij je all out wil gaan en nieuwe gevels wil neerzetten wat economisch amper/niet rendabel is. Daarom moeten we ook zoveel mogelijk van dit soort jaren 40 tot 80 niet monumentale woningen waar niemand aan gehecht is platbuldozeren en vervangen voor betere duurzame woningen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Vipertje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Hier ben ik helemaal voor. Heb zelf al eens een jaren 60 woning opgeknapt en geïsoleerd waar mogelijk een jaar niet ingewoond terwijl we aan het klussen waren, maar het blijft een jaren 60 woning waar amper eer aan te behalen valt tenzij je all out wil gaan en nieuwe gevels wil neerzetten wat economisch amper/niet rendabel is. Daarom moeten we ook zoveel mogelijk van dit soort jaren 40 tot 80 niet monumentale woningen waar niemand aan gehecht is platbuldozeren en vervangen voor betere duurzame woningen.
Hier in Rotterdam slopen ze die oude goedkope woningen, vervolgens krijgen we onbetaalbare yuppen woningen.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Vipertje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:03:
[...]
Daarom moeten we ook zoveel mogelijk van dit soort jaren 40 tot 80 niet monumentale woningen waar niemand aan gehecht is platbuldozeren en vervangen voor betere duurzame woningen.
Puur daarnaar kijkend heb je zeker gelijk. Maar over het hele plaatje gezien kan dit gewoon niet. Niet in een tijd met enorme woning- en personeelstekorten en crisissen links en rechts.

Als ik eens even heel erg grof mag zijn: wat wij nodig hebben is een enorme natuurramp of oorlog. Daarna zijn er ineens wel mogelijkheden om te doen wat jij voorstelt. Er is blijkbaar iets nodig wat ons collectief de schouders eronder doet zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:51

ThunderNet

Flits!

R0181 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Finland staat er niet bij, wel bij de stroomtarieven, maar niet bij de gastarieven. De Zweden zullen ook problemen krijgen aankomende winter, die staan bovenaan qua kWh-€ct.
Hier in Zweden wordt eigenlijk geen gas gebruikt, daarnaast is het land verdeeld in verschillende zones qua tarieven.

https://www.svk.se/en/national-grid/the-control-room/

Op deze pagina staat ook een kaartje met huidige prijzen, in zone SE1 (het noorderlijkste gebied) was het vorige week nog 17eur, nu dus 50eur. Hier in het zuiden (ik woon in SE4) kon het wel eens pijnlijk duur gaan worden komende winter.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52
Dennis1812 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

En dan zijn er een aantal in dit topic die dat terecht vinden, anders gaan die bedrijven, zoals ASML als voorbeeld, weg uit Nederland. Je zal je maar zo laten chanteren zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ach, weten we meteen waarom de vvd er nog zit.

Pagina: 1 ... 15 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.