Lage inkomens en De Energierekening Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 35 Laatste
Acties:
  • 173.976 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
JeroenNietDoen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

En dan zijn er een aantal in dit topic die dat terecht vinden, anders gaan die bedrijven, zoals ASML als voorbeeld, weg uit Nederland. Je zal je maar zo laten chanteren zeg.
Vind dat ook absoluut niet terecht, maar zo werkt het wel in de echte wereld. De welvaart die bedrijven als ASML genereren is vele malen meer dan de steun die ze krijgen.

En dat weten overheden en bedrijven. Dus is er een continue strijd tussen overheden om bedrijven binnen te halen. Zo hebben 'we' als NL het Europees Geneesmiddelenagentschap binnengehaald na de Brexit. Weet niet hoeveel dat gekost heeft, maar het levert ook weer heel veel banen op.

Blijft lastige kwestie.

Op zijn minst zou overduidelijk vast moeten staan dar de kosten voor de samenleving minder zijn dan de opbrengsten. En dan bij kosten alles meerekenen zoals milieuoverlast etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52
jeroenkb schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:09:
[...]

Vind dat ook absoluut niet terecht, maar zo werkt het wel in de echte wereld. De welvaart die bedrijven als ASML genereren is vele malen meer dan de steun die ze krijgen.

En dat weten overheden en bedrijven. Dus is er een continue strijd tussen overheden om bedrijven binnen te halen. Zo hebben 'we' als NL het Europees Geneesmiddelenagentschap binnengehaald na de Brexit. Weet niet hoeveel dat gekost heeft, maar het levert ook weer heel veel banen op.

Blijft lastige kwestie.

Op zijn minst zou overduidelijk vast moeten staan dar de kosten voor de samenleving minder zijn dan de opbrengsten. En dan bij kosten alles meerekenen zoals milieuoverlast etc etc.
Eens. Het moet onder de streep wel wat opleveren. Bedrijven moeten gewoon hun eigen broek kunnen ophouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Dennis1812

Amateur prutser

ASML gaat echt niet weg hoor.
Hooguit gaat de directeur met zijn directe slaafjes in Londen zitten waardoor ze alsnog proberen belasting te ontduiken.

De rest blijft gewoon waar het al zit.
Al die gebouwen en materialen verplaatsen is veel te kostbaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:49
rant

[ Voor 102% gewijzigd door polthemol op 01-09-2022 10:34 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 17:16
Dennis1812 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:14:
ASML gaat echt niet weg hoor.
Hooguit gaat de directeur met zijn directe slaafjes in Londen zitten waardoor ze alsnog proberen belasting te ontduiken.

De rest blijft gewoon waar het al zit.
Al die gebouwen en materialen verplaatsen is veel te kostbaar.
Eens. Daarbij heeft ASML sterk geinvesteerd in de samenwerking met TU-Eindhoven, dat bouw je ook niet 'zomaar' elders op.
Ik vind het ook een fundamenteel andere discussie of je het over ASML hebt (wat intrinsiek niet heel vervuilend lijkt), of over een bedrijf als TaTa steel, wat een van de grootste vervuilers van NL is. Als je daar al steun aan wilt geven in het 'vergroenen' van het bedrijf, moet het effect naar mijn idee net zo rigoreus effectief zijn als de beoogde stikstofmaatregelen bij de boeren.
Maar dit punt hoort in het politiek De landelijke Nederlandse politiek 2022 onderwerp thuis :)

Wel is het uiterst wrang als je gisteren het debat (deels) gevolgd hebt, dat er geen enkele ruimte lijkt voor sturen op het huidige beleid en er weinig empathie voelbaar is vanuit 'Vak K' voor hen die het moeilijk gaan hebben komende winter. En dan wel deze financiele injectie naar Wijk aan Zee.

Dat de premier zich niet wil commiteren aan een stevig gesprek met de energiemaatschappijen toen Wilders daarom vroeg vond ik tenenkrommend en premier onwaardig. Dat je geen 100% garanties kunt geven dat het werkt begrijpt iedereen, maar je kunt je toch maximaal voor inspannen dat komende winter NIEMAND omwille van kosten van de vitale levensbehoefte electriciteit en warmte wordt afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Wij als ’gewone’ mens denken toch ook op die manier? Als onze nabije cirkel het goed heeft dan is het al heel ok.

Verder dan de nabije cirkel worden de problemen al snel abstract en liggen we er niet of toch veel minder wakker van.

Het verschil tussen lokale politiek (gemeenten) en nationale/europese politiek is hierin heel duidelijk. Op lokaal niveau valt er meestal wel een noodwoning te regelen na een brand of overstroming, er wordt voedsel gedeeld, openbare gebouwen worden indien nodig ter beschikking gesteld,... genoeg voorbeelden die aantonen dat primaire zaken goed en snel geregeld kunnen worden op lokaal niveau. Wel wat meer ad hoc maar je kan nu eenmaal niet op alles voorzien zijn.

Als het echt een harde winter zal worden dan zal het lokale niveau het grootste verschil maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:56
TheBrut3 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:40:
[...]

Geen gek idee. Je ziet het bij huur soms al gebeuren. Gevels en dak er af, kozijnen er uit en daarna nieuwe gevels met isolatie er tegenaan, kozijnen met het modernste glas en een nieuw dak met zonnepanelen. Huizen zien er gelijk modern(er) uit en hebben gelijk een dikke label bump.
Dit gebeurde ook bij mijn vriendin vorig jaar met haar 60 jaar oude sociale rijtjes huurwoning, die ging van energieklasse E naar A+. Kreeg een komplete verbouwing met een isolerende buitenmuur met nieuwe steenstrips, nieuw dak met 12 zonnepanelen, hybride warmtepomp, alle ramen vervangen met A++ glas, etc. Was een dure grap voor de woningbouwvereniging, volgens de uitvoerder koste dit 74 duizend Euro per huis. Zij kreeg vanwege de upgrade slechts een huurverhoging van €40,= per maand, maar verdiend dit dik terug door overschot aan kWh van de zonnepanelen en veel minder gasverbruik door de htybrideWP. Ik heb voor haar in februari een 5 jarig contract bij Zonder Gas afgesloten en ze betaalt nu €23,= p/m maar dit is nog te veel, eigenlijk zou ze niets moeten betalen en dan krijgt ze nog geld toe, maar ze is hier al heel blij mee. En inderdaad ziet het huis er nu modern uit met de nieuwe muren en nieuw dak, ipv 60 jaar oud lijkt het nu een nieuw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:34
Gaaf als zoiets gebeurt, helaas is dit niet de realiteit voor het overgrote deel van de mensen in slecht geïsoleerde huizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
ArcticWolf schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:55:
https://www.telegraaf.nl/...a-van-2100-euro-per-maand

van 500 naar 2100 euro per maand :X

Maar gelukkig voelen ze het nu zelf ook }:O
Je zou haast medelijden krijgen met van Haga als hij zegt dat hij zijn rekening nog maar moeilijk kan betalen met zijn salaris als kamerlid. Kamerleden krijgen ruim 120 duizend Euro per jaar, exclusief onkostenvergoeding en velen hebben er nog schnabbels bij. https://www.metronieuws.n...lid-salaris-tweede-kamer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:43:
Gaaf als zoiets gebeurt, helaas is dit niet de realiteit voor het overgrote deel van de mensen in slecht geïsoleerde huizen.
Klopt, zij had geluk hiermee, zoiets zou eigenlijk bij iedereen moeten gebeuren in slecht geïsoleerde huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:51
R0181 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Je zou haast medelijden krijgen met van Haga als hij zegt dat hij zijn rekening nog maar moeilijk kan betalen met zijn salaris als kamerlid.
Ga er maar vanuit dat alle kamers op 21 graden staan in de winter voor die 500,-
Alles een beetje terugschroeven en hij kan zo weer aan die 500,- komen.
Werd een beetje misselijk hoe hij daar zielig wilde doen, totdat de interviewer zoiets zei van; Je gaat me toch niet vertellen dat je er van in de problemen komt.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0181
Bad Brains schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:50:
[...]
Ga er maar vanuit dat alle kamers op 21 graden staan in de winter voor die 500,-
Alles een beetje terugschroeven en hij kan zo weer aan die 500,- komen.
Werd een beetje misselijk hoe hij daar zielig wilde doen, totdat de interviewer zoiets zei van; Je gaat me toch niet vertellen dat je er van in de problemen komt.
Kamerleden en ministers die voor ons beslissingen nemen, kunnen zich met hun salarissen nooit verplaatsen in mensen aan de onderkant van de ladder. Zij zullen niet in de kou gaan zitten of een biefstukje minder eten vanwege de inflatie, hooguit houden ze iets minder over per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

als je insinueert dat men fraudeert, moet je dit onderbouwen

[ Voor 72% gewijzigd door polthemol op 01-09-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Verbaas me nog steeds dat tijdens Corona de bedrijven tot 100 miljard steun konden krijgen er nu geen geld is. Laat al die bedrijven de steun terug betalen en dit gebruiken voor de burgers.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
worldfastest schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:01:
Verbaas me nog steeds dat tijdens Corona de bedrijven tot 100 miljard steun konden krijgen er nu geen geld is. Laat al die bedrijven de steun terug betalen en dit gebruiken voor de burgers.
En waar denk je dat dat geld naar toe gegaan is?

Na het doorbetalen van salarissen van de medewerkers. En guess what? Dat zijn burgers.

laten we eens stoppen om bedrijven te zien als separate entiteiten. Het zijn ook maar groepen mensen / burgers die samen iets maken en dan verkopen.
\
En dat de bestuurders te veel salaris krijgen en er teveel winst voor de aandeelhouders is? Zeker

Maar zelfs met 20% winst gaat er nog 80% naar kosten. En vaak is het groot gedeelte daarvan salarissen. Dus weer geld voor de burgers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Kzal je nog sterker vertellen waarom de politiek niet voelt wat wij voelen.
Ik heb 2 nichtjes de ene is havo/vwo en de ander mavo/mbo
Het nichtje met havo/vwo wordt overal beter behandeld en krijgt veel meer opties en mooier en vaker schoolreisjes dan de mbo/mavo.
Als de havo/vwo nicht gaat klagen dan zal ze wel gelijk hebben. Maar als de nicht met mavo/mbo klaagt dan is ze een zeur.
En dat is in elke voorval zo.

Hoveel de havo vwo dame wordt voorgetrokken is echt totaal niet meer normaal.
Als me ene vwo nichtje ziek is. Dan is dat prima. En de andere wordt gewoon thuis gebeld of ze wel echt ziek is. (Zelfde school en zelfde baantje bij dezelfde baas hebben ze, en ze hebben hetzelfde karakter en inzet. dus ik zie het heel goed van dichtbij hoe dat gaat)

Het levensplezier is dan ook groter bij mijn nichtje met havo/vwo dan bij het mavo/mbo nichtje, en dat zie je in alles met wat ze doen, de ene moet elke dag vechten voor wat ze wil en de andere krijgt alles aangereikt en kan meer lachen

Vertel mij niet dat de politiek ooit zal weten wat de lage en de nog lagere voelt en ziet.

En dit is geen lulverhaal of verzonnen. Nee dit is echt de realiteit.
Schandalig gewoon.

[ Voor 19% gewijzigd door Mel33 op 24-08-2022 15:14 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
marcelcee schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 06:58:
[...]

Klopt maar dan heb je er ook 0,0 aan, die duurzame energie door zonnepanelen. Je capped het dus op de laagste opbrengst van zeg december of januari. (Ik weet dat je dit niet voorstelt). Dus omwille van het milieu toch maar liever wel deze discussie :)
offtopic:
De verschillen tussen december en juni zijn flink, maar gemiddeld gezien van maand tot maand 'slechts' een factor 10. Daar kan je op zich nog tegenaan plannen als netbeheerder. Als je van dag tot dag bekijkt(zelfs binnen een week) is het verschil nog veel groter en daar valt niet tegenop te plannen. Aftoppen zorgt er vooral voor dat je ~30 dagen per jaar minder aan het net levert(12.00-16.00) waar iedereen bij gebaat is, zonder aftoppen schakelt PV zich namelijk volledig uit. Dan heb jij niets en de buurman volledige teruglevering. :P

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:51
De dag dat Rutte zich hardop afvroeg waarom mensen in de bijstand vakantiegeld zouden moeten krijgen is de dag waarop ik de definitieve bevestiging kreeg van hetgeen ik (en velen met mij) al langer weten: veel politici hebben een heel andere leef- en dientengevolge ook denkwijze. Ze hebben vaak gewoon echt geen flauw benul hoe zwaar het leven aan de zogenaamde "onderkant" van de maatschappij is/kan zijn. Als je op wat voor manier dan ook ervaring hebt met of in de bijstand (lees: laag/lager loon in het algemeen), dan weet je dat het vakantiegeld voor de overgrote meerderheid het verschil betekent tussen wel of niet kopje onder gaan op allerlei gebieden (en dan druk ik me nog zacht uit).

Met de huidige energieprijzen en de winter in het verschiet wordt het, zonder ingrijpen van overheidswege, een slagveld voor heel veel mensen, niet enkel aan de "onderkant"...

[ Voor 4% gewijzigd door derhenno op 24-08-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
xabre16v schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:44:
[...]

Ik vraag mij af hoe die aan 2100 komt, een giga villa zonder enige isolatie ofzo... mijn energielasten zijn ook verdubbeld maar nog geen eens een tiende van die 2100.
Beetje groot huishouden en een vrijstaand/2 onder 1 kap dan kom je al snel aan 400 a 500 euro per maand als je niet al te zuinig doet hoor (met de oude prijzen).
Deze week stond de gasprijs al op 4,5 euro/m3... dus dan gaat de prijs 4x over de kop, dan klopt het wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Koppensneller schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:39:
[...]

Dat valt goed tegen. Het leeuwendeel van het personeel is meegekomen vanuit Londen, en het grootste deel van nieuw aangenomen personeel komt uit het buitenland. Die mensen moeten dan natuurlijk allemaal op zoek naar een plekje om te wonen. Inkomstenbelasting wordt er niet betaald, maar ze geven hun geld natuurlijk wel (voornamelijk) uit in de Nederlandse economie. Daarnaast krijgt het Agentschap allerlei belastingvoordelen (zoals btw-vrije energie) en hogergeplaatst personeel (lees: middenmanagement en hoger) kan bijvoorbeeld autorijden zonder wegenbelasting te betalen.
Weet ik. Had het iets genuanceerden kunnen opschrijven.

Mijn hoop is dan nog dat er in ieder geval een ambtenaar wat rekensommetjes heeft gemaakt en de business case onder aan de streep positief is voor de samenleving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:34
Gelukkig zit van Haga niet in het kabinet. Daar hoeven we niks van te verwachten voor de gewone man. Nee, voor ons strijdt het huidige kabinet. Ieder moment kun je een concreet en helder stappenplan verwachten voor deze torenhoge inflatie en energiecrisis die miljoenen huishoudens raakt.

Any minute now..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:35
Tik, tok, tik, tok, tik, tok, tik, tok....

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:07
Wij als bevolking geven partijen voor een rechts-midden kabinet al decennia de meerderheid, dat we daarmee rechts-midden beleid krijgen lijkt mij evident. Rechts-midden beleid heeft niet heel veel aandacht voor minima. Dat is dus blijkbaar wat we willen.

Wanneer het dan gaat over het hier en nu qua lage inkomens en energieprijzen dan denk ik dat het heel slim is om niet te snel allerlei compensaties te bedenken en communiceren. Juist de gedachte aan toekomstige pijn kan ertoe leiden dat mensen zelf al de nodige maatregelen nemen. De wetenschap dat de politiek het probleem wel gaat oplossen of zelfs voorkomen kan ertoe leiden dat het probleem juist groter wordt door die compenserende maatregelen.

Kortom ik verwacht nog wel wat demping, maar zeker niet te snel en zeker niet teveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Ik vraag mij af hoe die aan 2100 komt, een giga villa zonder enige isolatie ofzo... mijn energielasten zijn ook verdubbeld maar nog geen eens een tiende van die 2100.
Afbeeldingslocatie: https://www.h3.nl/assets/components/phpthumbof/cache/2601.0c7c304a2b2408004de02b76de2ee5ac209.jpg
Als zo'n woning verbouwd is voor het jaar 2000(dubbel glas, enkelvoudige wand-isolatie) dan was 500 per maand niet vreemd. Met de huidige prijzen is 2100 dan niet heel erg hoog.
Wil je zo'n oude boerderij een beetje up to date krijgen dan ontkom je er niet aan om er een tweede schil omheen te bouwen, alleen mag dat vaak niet :P waardoor je intern aan de gang moet en in alle richtingen een halve meter lengte/breedte op moet offeren voor de wand- en dakisolatie. Zo'n glazen erkertje is vaak nog enkel glas (want gebogen dubbel glas is $$$$$) waardoor al je warmte letterlijk naar buiten waait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:55
[...]

Als je een vooroorlogse villa warm gaat stoken, dan is 4000-5000 kuub gas het bijbehorende jaarlijkse verbruik. Met inmiddels 4 euro per kuub en daar bovenop nog kosten voor elektra is dat bedrag van 2100 euro per maand niet heel bijzonder voor de woonsituatie van iemand met een dergelijk inkomen.

En reken maar dat zulke bedragen er bij veel villa-bewoners in zullen hakken. Er zijn er een hoop die zich behoorlijk in de vaste lasten gestoken hebben. En dan is het best een probleem als je energiekosten van 400 euro naar 2000+ euro per maand stijgen.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het voor mensen met lage inkomens nog een veel groter probleem is. Wie een riant inkomen met riante levensstijl heeft, kan nog op allerlei manieren bezuinigen voordat het leven écht vervelend wordt. Daarnaast heeft deze groep ook nog wel vermogen om de eerste klappen op te vangen en om te investeren in het verduurzamen van de woning. Wie al jaren van een minimum inkomen leeft, heeft afgelopen jaren al alle overbodige kostenposten wegbezuinigd en gaat vrijwel zeker kopje onder als gevolg van de huidige prijsstijgingen en heeft ook nauwelijks spaargeld om nog iets mee te redden op korte termijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:15:
Gelukkig zit van Haga niet in het kabinet. Daar hoeven we niks van te verwachten voor de gewone man. Nee, voor ons strijdt het huidige kabinet. Ieder moment kun je een concreet en helder stappenplan verwachten voor deze torenhoge inflatie en energiecrisis die miljoenen huishoudens raakt.

Any minute now..
Derde Dinsdag van September.

Dus ergens in de week ervoor zal alles wel uitlekken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik moest rond 2015 een werkje gaan doen in een villa. De eigenaar vertelde mij dat zijn energierekening toen al 700€/maand bedroeg.

Geen zonnepanelen, geen elektrische auto. Wel een redelijk zwembad met warmtepomp en zonneboiler.
Ik veronderstel wel dat ie sedertdien al wat zonnepanelen laten plaatsen heeft.

Ik lees ondertussen ook wel stevige verhalen over de energierekening van de lokale bakker en slager. Elektrische oven, koelkamers,... die zuipen stevig stroom. Dat moet al over duizenden euro’s per maand gaan. Benieuwd wat dat gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:26
De lokale bakker hier was al maanden geleden aan het klagen dat de prijzen eigenlijk hoger zouden moeten liggen om de kosten te dekken, maar dat ze dat niet kon, want de supermarkt ernaast doet het niet. Dus dat wordt zeker interessant, ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:20
Ivow85 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:06:
[...]

Als je een vooroorlogse villa warm gaat stoken, dan is 4000-5000 kuub gas het bijbehorende jaarlijkse verbruik. Met inmiddels 4 euro per kuub en daar bovenop nog kosten voor elektra is dat bedrag van 2100 euro per maand niet heel bijzonder voor de woonsituatie van iemand met een dergelijk inkomen.

En reken maar dat zulke bedragen er bij veel villa-bewoners in zullen hakken. Er zijn er een hoop die zich behoorlijk in de vaste lasten gestoken hebben. En dan is het best een probleem als je energiekosten van 400 euro naar 2000+ euro per maand stijgen.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het voor mensen met lage inkomens nog een veel groter probleem is. Wie een riant inkomen met riante levensstijl heeft, kan nog op allerlei manieren bezuinigen voordat het leven écht vervelend wordt. Daarnaast heeft deze groep ook nog wel vermogen om de eerste klappen op te vangen en om te investeren in het verduurzamen van de woning. Wie al jaren van een minimum inkomen leeft, heeft afgelopen jaren al alle overbodige kostenposten wegbezuinigd en gaat vrijwel zeker kopje onder als gevolg van de huidige prijsstijgingen en heeft ook nauwelijks spaargeld om nog iets mee te redden op korte termijn.
Al die grote villabewoners waarbij de energierekening te hoog wordt moeten gewoon de radiatorknop uit zetten op 1 vertrek na. Vroeger was het heel normaal dat je niet het hele huis verwarmde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

aljooge schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:59:
[...]

Al die grote villabewoners waarbij de energierekening te hoog wordt moeten gewoon de radiatorknop uit zetten op 1 vertrek na. Vroeger was het heel normaal dat je niet het hele huis verwarmde.
Ook al die jaren 30 huizen bv werden maar met 1 kachel gestookt en dat was goed te doen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
digifun schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Ook al die jaren 30 huizen bv werden maar met 1 kachel gestookt en dat was goed te doen.
Vroegah bij mijn ouders, een huis uit 18nogwat zaten we smorgens in de keuken bij een muurkacheltje.
De rest van het huis was steen koud bloemen op de ramen en als het knap vroor dan zat er ijs op je dekbed en kussen waar je ademde.

Smiddags als alles weer uit school en van werk terug was dan kwam de grote kachel in de woonkamer aan.

Ik had nog geluk dat die asbest! Schoorsteen door mijn slaapkamer ging dan was het als ik op bed moest tenminste een beetje lekker in mijn kamertje.

Maar dat was in record tijd weer afgekoeld als de kachel uit ging.

Niet dat ik terug wil naar die omstandigheden maar we zijn tegenwoordig ook wel wat verwend....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49
Is het tegenwoordig ook niet dat je steeds moet verwarmen om geen schimmelvorming te krijgen?
We kunnen immers niets meer hebben met onze tere zieltjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:25
FabianGTI schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:33:
Is het tegenwoordig ook niet dat je steeds moet verwarmen om geen schimmelvorming te krijgen?
We kunnen immers niets meer hebben met onze tere zieltjes.
Zolang je maar alles door laat luchten. In de garage zit geen verwarming, maar ook geen schimmel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Trichoglossus schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Zolang je maar alles door laat luchten. In de garage zit geen verwarming, maar ook geen schimmel.
Exact. Schimmel vormt zich bij vochtophoping en weinig tot geen luchtcirculatie.

Dus dagelijks goed luchten kan zeker een grote bijdrage leveren aan het voorkomen van schimmelvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Gas per m3 € 4,63003

Hoe kan een alleenstaande dit ooit betalen? Ik zit nog op een variabel stroom/gas contract waar ik 1.01EUR er m3 betaald. Dat zou dus als die afloopt in November 2022 dus 4x duurder worden??

[ Voor 9% gewijzigd door Rockvee2 op 24-08-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rockvee2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:01:

Gas per m3 € 4,63003

Hoe kan een alleenstaande dit ooit betalen? Ik zit nog op een variabel stroom/gas contract waar ik 1.01EUR er m3 betaald. Dat zou dus als die afloopt in November 2022 dus 4x duurder worden??
Tegen die tijd 8x verwacht ik.
Maar dat is ongeveer correct ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Tegen die tijd 8x verwacht ik.
Maar dat is ongeveer correct ja.
Ik verwacht wel in de winter een nieuwsbericht dat er een explosieve stijging is qua zelfmoorden is vanwege dit.

[ Voor 64% gewijzigd door Rockvee2 op 24-08-2022 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gas per m3 € 4,63003

Ik ben bang van wel ja.

Ik zou mezelf gaan verwarmen in jouw geval (elektrische dekens/kussens) en warm douchen/warm water gebruik zo kort mogelijk houden (of douchen in de sportschool etc.)

Het is gewoon een fucked up klote situatie, maar probeer je niet gek te laten maken en probeer te denken in realistische oplossingen waarop je nu nog enige voorbereiding kunt treffen. Meer kun je niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rockvee2 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:09:
[...]

Ik verwacht wel in de winter een nieuwsbericht dat er een explosieve stijging is qua zelfmoorden is vanwege dit.
Dan is het dus heel druk op t werk. Kan ik extra werken.
Daar zal t wel warm zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
4,60 per kuub...
Gvd toen wij deze tempel kochten stookten we 3000m3 per jaar weg... gewoon 10800 euro tegenwoordig.

Ik dank god (al geloof ik niet in dat sprookje) op mijn blote knieën dat ik al vroeg begonnen ben met bekijken hoe ik vaste lasten kon drukken.

Hypo zo snel mogelijk naar beneden.
Energie kosten onder eigen beheer proberen te krijgen.
Niet voor de mooi maar altijd nieuwe kleren en gadgets aanschaffen.
Het oude spul moet eerst op repareren waar mogelijk en financieel nuttig.
Huis (1930) isoleren en opwaarderen waar mogelijk.

Tegenwoordig 20 euro per maand omdat het niet lager kan, krijg alles plus nog wat terug.

Als ik dan om me heen kijk naar mijn generatie en klasgenoten en waar sommigen van hen de prioriteiten hadden..
En nu klagen dat energie zo duur is.

Let wel dat zijn mensen die niet beslist de juiste keuzes gemaakt hebben betreffende hun uitgaven.
Groot groter grootst.. mooi mooier mooist.
Daar heb ik geen medelijden mee.

Daarintegen ken ik ook mensen die altijd stinkend hun best doen maar met een kut inkomen in een tochtig huurhok zitten.
Daar heb ik dan wel een gevoel bij, geen medelijden maar kijken of ik ergens wat kan betekenen.
Desnoods dat ze mij eens even helpen met iets en dat ik dan wat terug kan doen waar ze langere tijd wat aan hebben.
Want er is dan ook nog zo iets als trots waar je omheen moet werken...

Je kunt niet alles en iedereen over 1 kam scheren zoveel is mij wel duidelijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:11

Gas per m3 € 4,63003

Laten we wel wezen die 4,63 is natuurlijk geen realistische prijs. Als je kijkt naar de termijnmarkt in heel Europa en de prijzen in omringende landen dan zit er ook een heel groot gedeelte speculatie ingeprijsd. Wat als Putin Nordstream 1 niet meer opent na het onderhoud straks, wat als alle leveringen gestopt worden, wat als.

Uiteindelijk verwacht ik in de winter dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij nu opgediend wordt. Als er rondom dat onderhoud gewoon niks gebeurd dan zal de markt vanzelf een beetje kalmeren en verwacht ik dat de prijzen stabiliseren tussen de 2,50-3 euro per m3. Nog steeds heel hoog natuurlijk maar niet meer deze belachelijke prijzen.

Echt een m3 gas winnen en produceren kost natuurlijk echt geen 4,64 euro per m3. Je betaald nu gewoon een paniek toeslag omdat op papier vraag en aanbod gigantisch scheef loopt.

Ik bedoel voor 5 euro per m3 kunnen we Groningen helemaal leegpompen, al die mensen 3 ton geven voor een nieuw huis elders in de provincie en huishoudens compenseren en dan houdt je nog geld over. Ik had het wel geweten, pompen met die handel!

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Davidshadow13 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:32:
[...]

Laten we wel wezen die 4,63 is natuurlijk geen realistische prijs. Als je kijkt naar de termijnmarkt in heel Europa en de prijzen in omringende landen dan zit er ook een heel groot gedeelte speculatie ingeprijsd. Wat als Putin Nordstream 1 niet meer opent na het onderhoud straks, wat als alle leveringen gestopt worden, wat als.

Uiteindelijk verwacht ik in de winter dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij nu opgediend wordt. Als er rondom dat onderhoud gewoon niks gebeurd dan zal de markt vanzelf een beetje kalmeren en verwacht ik dat de prijzen stabiliseren tussen de 2,50-3 euro per m3. Nog steeds heel hoog natuurlijk maar niet meer deze belachelijke prijzen.

Echt een m3 gas winnen en produceren kost natuurlijk echt geen 4,64 euro per m3. Je betaald nu gewoon een paniek toeslag omdat op papier vraag en aanbod gigantisch scheef loopt.

Ik bedoel voor 5 euro per m3 kunnen we Groningen helemaal leegpompen, al die mensen 3 ton geven voor een nieuw huis elders in de provincie en huishoudens compenseren en dan houdt je nog geld over. Ik had het wel geweten, pompen met die handel!
Ik denk dat je redelijk gelijk hebt met de ‘paniek knop’ die op de prijzen zit. Is een enorme bubbel, want productie kosten zijn niet amper gestegen. Daarnaast is een deel van de kosten door de (tijdelijk?) afgeknepen Nord stream, de inkoop van gas door verschillende landen voor de winterse gas voorraad, de slechte toelevering van kolen etc aan electriciteit centrales en het stilvallen van waterkracht en kerncentrales voor electriciteit. Hierdoor nog meer vraag naar gas om de electriciteit te kunnen opwekken die we nodig hebben.
Wat veel mensen niet bedenken, is dat tegen deze tarieven de economie implodeert als er niets gebeurd: de kledingzaak, bakker, supermarkt, frituur etc kunnen tegen de huidige tarieven niet op een economisch verantwoorde manier open blijven. Mijn praktijk gebruikt 25k electra voor warmte en licht etc. Ik kan me niet voorstellen dat een 200-300 m2 speciaalzaak daar ver onder zit. Hoe moeten die een stijging *5 van GWL betalen volgend jaar? Die prijzen zich allen gelijk uit de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
digifun schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Jaren 30 woning had meestal een kolenkachel met schouw in de voorkamer, een kolenkachel met schouw in de woonkamer en een kolenfornuis in de keuken.
De voorkamer werd meestal alleen op zondag en bij feesten gebruikt en verwarmd.
In de jaren 60 werden de kolenkachels meestal vervangen door een gaskackel en gasfornuis in woonkamer en keuken. In de voorkamer werd vaak een open haard in de schouw gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0181
[...]
Het is eigenlijk een krom iets, we hebben in Nederland voor eigen gebruik in Groningen, de Waddenzee en de Noordzee genoeg gas in de bodem voor ±20 jaar en we zitten in een gascrisis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
R0181 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:46:
[...]

Het is eigenlijk een krom iets, we hebben in Nederland voor eigen gebruik in Groningen, de Waddenzee en de Noordzee genoeg gas in de bodem voor ±20 jaar en zitten in een gascrisis?
We zitten niet in een gas crisis, beetje macro denken zou niet kwaad kunnen.

Edit; Mss had je deze nog niet gezien. Die ik eerder deze week gepost heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Bad Brains op 24-08-2022 20:48 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:29
[...]

Een particulier in Rusland krijgt 1m3 voor +/- 7 roebel of 0.12 euro. :+
Daar zit dan een behoorlijke opslag sanctiekosten op, want twee jaar geleden kwam het hier ook behoorlijk goedkoper door de buis.

Edit: de Chinees op de hoek zat twee maanden geleden al op 2600 euro per maand. De visboer had op dat moment al te maken met een verdubbeling van de rekening.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 24-08-2022 20:50 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
*knip* dit soort rants hebben geen toegevoegde waarde, reageer inhoudelijk en ontopic.

[ Voor 93% gewijzigd door defiant op 25-08-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Raymond P schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:48:
[...]

Een particulier in Rusland krijgt 1m3 voor +/- 7 roebel of 0.12 euro. :+
Daar zit dan een behoorlijke opslag sanctiekosten op, want twee jaar geleden kwam het hier ook behoorlijk goedkoper door de buis.
Poetin moet ergens heen met zijn gas, vind het nog een flinke prijs in de vergelijking met paar jaar geleden. Vergeet niet dat het Westen zijn gas niet wil. Voor hem een flink dilemma: gas verkopen naar eigen bevolking voor de prijs van een 🍎 en een 🥚, of toch kijken of die redelijk onsuccesvolle oorlog kan eindigen en er nog snel een graantje meegepikt kan worden van de door hemzelf opgestuwde gasprijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Het is eigenlijk een krom iets, we hebben in Nederland voor eigen gebruik in Groningen, de Waddenzee en de Noordzee genoeg gas in de bodem voor ±20 jaar en we zitten in een gascrisis?
Er zijn afspraken gemaakt over verminderd boren en er zijn nog bestaande contracten met buitenlandse partijen die men niet wil ontbinden. Beetje onhandig dat men nu opeens zich aan afspraken gaat houden. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik zie je al een tijd een hoop chaos posten, misschien is het handig om elke dag 30 minuten filmpjes op YouTube te kijken met baby hondjes en katjes.
Ik begrijp echt niet wat je posts te maken hebben met het topic, ja je bent boos. Dat had ik wel begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
brothermaynard schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:52:
[...]

Poetin moet ergens heen met zijn gas, vind het nog een flinke prijs in de vergelijking met paar jaar geleden. Vergeet niet dat het Westen zijn gas niet wil. Voor hem een flink dilemma: gas verkopen naar eigen bevolking voor de prijs van een 🍎 en een 🥚, of toch kijken of die redelijk onsuccesvolle oorlog kan eindigen en er nog snel een graantje meegepikt kan worden van de door hemzelf opgestuwde gasprijs
De prijs van gas daar is ook iets gestegen. Het is niet 'pas' sinds vorig jaar goedkoop.
De politiek en ecologie eromheen waag ik mij niet aan. Ik wil enkel aangeven hoe goedkoop gas uit de grond gehaald kan worden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Bad Brains schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:56:
[...]

Ik zie je al een tijd een hoop chaos posten, misschien is het handig om elke dag 30 minuten filmpjes op YouTube te kijken met baby hondjes en katjes.
Ik begrijp echt niet wat je posts te maken hebben met het topic, ja je bent boos. Dat had ik wel begrepen.
De totale scheve verhouding in dit land, dat wil ik aangeven en duiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
Raymond P schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:57:
[...]
De prijs van gas daar is ook iets gestegen. Het is niet 'pas' sinds vorig jaar goedkoop.
De politiek en ecologie eromheen waag ik mij niet aan. Ik wil enkel aangeven hoe goedkoop gas uit de grond gehaald kan worden.
Gas is eigenlijk lucht met een luchtje eraan, dus goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
R0181 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:00:
[...]

Gas is geurloos, dat luchtje wordt eraan gebrouwen zodat je niet kassiewijle gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
R0181 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:00:
[...]

Dat luchtje is kunstmatig en aardgas is een totaal andere verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
*knip* eigenrichting bespreken is niet toegestaan.

[ Voor 62% gewijzigd door defiant op 25-08-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
PP_Sound schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:02:
[...]
Dat luchtje is kunstmatig en aardgas is een totaal andere verbinding.
Weet ik, was ook cynisch bedoeld, zo goedkoop als lucht dan als het uit de grond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
R0181 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Weet ik, was ook cynisch bedoelt, zo goedkoop als lucht dan als het uit de grond komt.
Het is zwaarder dan lucht en komt niet vanzelf de bodem uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
PP_Sound schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Het is zwaarder dan lucht en komt niet vanzelf de bodem uit. ;)
Aardgas heeft een dichtheid van ongeveer 0,833 kg/m³ (bij 1 bar, 0°C). De relatieve dichtheid ten opzichte van lucht bedraagt circa 0,65. Het gas 'drijft' dus op lucht. Hierdoor zal het opstijgen, vergelijkbaar met lucht(bellen) onder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Mel33 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:12:
[...]

Aardgas heeft een dichtheid van ongeveer 0,833 kg/m³ (bij 1 bar, 0°C). De relatieve dichtheid ten opzichte van lucht bedraagt circa 0,65. Het gas 'drijft' dus op lucht. Hierdoor zal het opstijgen, vergelijkbaar met lucht(bellen) onder water.
Dan heb ik het verward met een ander gas dat zwaarder is en bij de bodem blijft hangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Bedoel je Kerogeen, de voorloper van aardgas, maar dat is een vaste stof.

Stikstofoxiden blijven onder hangen idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Gaat nogal offtopic dit.
Aardgas winnen is zeker niet gratis maar de huidige prijzen zijn puur het resultaat van machtspolitiek, speculatie, uit de hand gelopen marktwerking en de bevolking mag er voor opdraaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]
Ik vind het eigenlijk meer fascinerend dat het gas in een grof hoog tempo uit de grond is getrokken en soms voor 3 cent per kuub is verkocht. Nog geen 10 jaar terug ging alles voor 30 cent de grond uit.

Beetje econoom had ook kunnen zeggen dat je je voorraad zo lang mogelijk vasthoud en eerst dat goedkope spul uit het buitenland importeert. Maar goed, Nederland is dan een land dat geen aardgasbatenspaarpot heeft aangelegd waar Noorwegen (250k pp) en Qatar (150 k pp) dat wel hebben. Het geld is hier letterlijk weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@brothermaynard Kleine toevoeging na wat zoeken.

Volgens Reuters stijgt de exportprijs van gas uit Rusland dit jaar naar 730 dollar per 1000m3.
bron

Van de 2,685 euro kaal die ik vandaag per 1m3 betaal blijft dus net geen 2 euro (*) aan deze kant van de pijp ergens plakken.
De sanctieopslag vanuit Rusland valt dus imho ontzettend mee (kleine 40 cent). Daarmee lijkt @Davidshadow13 een punt te hebben, en betalen wij hier vooral de hoofdprijs door paniek en (mogelijke) tekorten.

edit: * en dus krap 4 euro als je Eneco erg lief vind.

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 24-08-2022 21:37 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Delerium schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Ik vind het eigenlijk meer fascinerend dat het gas in een grof hoog tempo uit de grond is getrokken en soms voor 3 cent per kuub is verkocht. Nog geen 10 jaar terug ging alles voor 30 cent de grond uit.

Beetje econoom had ook kunnen zeggen dat je je voorraad zo lang mogelijk vasthoud en eerst dat goedkope spul uit het buitenland importeert. Maar goed, Nederland is dan een land dat geen aardgasbatenspaarpot heeft aangelegd waar Noorwegen (250k pp) en Qatar (150 k pp) dat wel hebben. Het geld is hier letterlijk weggegooid.
Beide landen hebben een iets grotere voorraad in combinatie met het zwarte goud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Die bijna 2 Euro mag de bevolking betalen dankzij die zo geroemde privatisering en marktwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

brothermaynard schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:52:
[...]

Het Westen wil zijn gas juist dolgraag. Zelfs 5x zo duur. Echter knijpt Gazprom de kraan.

Pure powerplay om onze Westerse samenleving te ondermijnen, een laatste wanhooppoging in de hoop onze steun aan Oekraïne op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Dat ondermijnen is in ons gave landje niet echt nodig, daar zorgt de regering zelf wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Delerium schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Dat is bijna helemaal uitgegeven in het westen vh land. Groningen 1% gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Meer oplossingsgericht:
Warme voeten
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/fe152460bc8a62de31bbe9c412275200.jpeg
Warme rug en nek
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/31f83526cc0610e1f4f9dd47c6c9f026.jpeg
Linkje
Voor maximaal €40 en 1,2 kWh per dag je persoonlijke sauna. Daar kan een warmtepomp niet tegenop.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Mel33 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Dat is bijna helemaal uitgegeven in het westen vh land. Groningen 1% gekregen.
Source?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85

Gas per m3 € 4,63003

Een alleenstaande kan prima er voor kiezen om uitsluitend één niet al te grote kamer te verwarmen. Kom je met een paar honderd kuub de winter wel door.

Aantal jaren terug woonde ik in een hele kleine (ex-)seniorenwoning uit 1960 ofzo. Op dubbel glas na geen enkele moderne isolatie, maar met ca 500 kuub per jaar was de woonkamer van 15m2 gewoon altijd 20-21 graden op het moment dat ik daar zat. Keuken, badkamer en slaapkamer stookte ik minimaal.

Natuurlijk niet leuk om te horen als je een ruime woning hebt dat je nu het beste de grootste slaapkamer kan inrichting als verblijfsruimte. Maar het is feitelijk niets anders dan wat echt alle generaties voor ons deden in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

PP_Sound schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:45:
Dat ondermijnen is in ons gave landje niet echt nodig, daar zorgt de regering zelf wel voor.
We hebben idd niet de meest daadkrachtige en sociale regering. :+

Maar die is daar niet vanzelf terechtgekomen. Dus mogen we concluderen dat we het met zijn allen hebben laten gebeuren. Pas wanneer we dat onder ogen zien, kan het veranderen.

Een betere democratie begint bij jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:49:

Natuurlijk niet leuk om te horen als je een ruime woning hebt dat je nu het beste de grootste slaapkamer kan inrichting als verblijfsruimte. Maar het is feitelijk niets anders dan wat echt alle generaties voor ons deden in de winter.
In de winter zat men meestal met het hele gezin zoveel mogelijk in de keuken bij de stoofpot en het warme fornuis. :)

Wordt lastig tegenwoordig met die open keukens en kookeilanden..

[ Voor 6% gewijzigd door PP_Sound op 24-08-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Maar die is daar niet vanzelf terechtgekomen. Dus mogen we concluderen dat we het met zijn allen hebben laten gebeuren. Pas wanneer we dat onder ogen zien, kan het veranderen.

Doe mij even een stemadvies dan...
Ik zou het niet weten.
Het is allemaal pappen en nathouden en mijn stoeltje veilig stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 01:53
Proton_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:47:
Meer oplossingsgericht:
Warme voeten
Warme rug en nek
Linkje
Voor maximaal €40 en 1,2 kWh per dag je persoonlijke sauna. Daar kan een warmtepomp niet tegenop.
Bedankt, ik had het nog niet warm genoeg :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Proton_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:47:
Meer oplossingsgericht:
Warme voeten
[Afbeelding]
Warme rug en nek
[Afbeelding]
Linkje
Voor een gezin van 6 is dat een investering van 240 euro en dagelijks 7kWh of een kleine 170 euro per maand. Net geen 1000 euro voor een winter. Ik vrees dat dit buiten budget valt voor de lage inkomens.
On the bright side, als je nog geen kinderen hebt ziet dat eruit als een bijzonder effectief anticonceptiemiddel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
[...]

Daarom stem ik alleen lokaal, die landelijke politiek mogen ze van mij wel afschaffen en Nederland aan Duitsland verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0181
[...]

Ik herinner me nog dat Wilders bijna een miljoen stemmen kreeg (waaronder een hoop proteststemmen van teleurgestelden in de toen huidige coalitie) en daarmee de 2e partij in de kamer werd, die werd genegeerd en niemand wilde met hem samenwerken. Die bijna miljoen mensen hun stemmen verdwenen daardoor in de prullenbak en alles bleef zoals het was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald.42 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

Ik zou het niet weten.
Klopt. Maar bekijk het eens van de andere kant. Stel je bent een zeer capabel persoon met politieke ambities en moraalbesef.

Je zet de tv eens aan en ziet de boeren hooibalen in het rond strooien en asbest dumpen op de snelweg. Je besluit twitter maar eens te bekijken, en ziet een wappie een foto van Rutte delen met een hagedissenkop en een injectienaald in zijn arm met een vatje gif.

Dat is niet echt een motivatie om tegen 3 a 4x modaal de politieke topper uit te gaan hangen.

Het zal eerst nog veel erger moeten worden voordat het beter wordt.

Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Het bericht kan ik zo niet 123 vinden
Maar hier zie je globaal waar het merendeel is terecht gekomen.
https://www.rtvnoord.nl/n...van-de-gaswinning-naartoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Zo te zien is het meeste terecht gekomen bij grote bouwondernemers en adviesbureaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Betuwelijn enz idd ,minstens 80% in het westen besteed. Hier nog meer info daarover
Groningen is er met 2% bekaaid afgekomen
https://www.rekenkamer.nl...iten-cijfers-en-scenarios

De dikste en hardste schreeuwers kregen het. En boven zwolle bleven de uitgaven beperkt

[ Voor 15% gewijzigd door Mel33 op 24-08-2022 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ivow85 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:49:
Aantal jaren terug woonde ik in een hele kleine (ex-)seniorenwoning uit 1960 ofzo. Op dubbel glas na geen enkele moderne isolatie, maar met ca 500 kuub per jaar was de woonkamer van 15m2 gewoon altijd 20-21 graden op het moment dat ik daar zat. Keuken, badkamer en slaapkamer stookte ik minimaal.
Die 500 kuub is alsnog goeie 2000 euro tegen huidige prijzen (1 juli mensen krijgen per 1 januari nog nieuwe prijzen, dus het kan ook voor hun nog), gooi die grotendeels over de 4 koude maanden en je praat toch over 300-400 voor gas alleen.

Maar je hebt een punt over vroeger, ik ben opgevoegd met 'selectief' verwarmen.. s'avonds TV kijken onder deken of in slaapzak, mijn slaapkamer was niet vaak boven de 15 graden in de winter. Fijn is anders, maar je leert er wel mee omgaan. Dus ik had het prima met 18 graden, kon rustig dagen zonder verwarming omdat ik andere ruimtes simpel niet nodig had (of van slaapkamer naar douch naar werk ging, dus die 20 minuten die je s'ochtends thuis bent had geen nut te gaan verwarmen).

Maar bij ons was het een 'opvoedingskeuze', als het nu een noodzaak is omdat je simpel niet anders kan, terwijl 2 huizen verderop alles warmpjes 23 graden is, scheef zal het zeker worden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mel33
Ronald.42 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

Ik zou het niet weten.
Het maakt niet uit wie of wat je stemt.
Het is de lobby die bepaald. Schreeuw je hard en met velen dan krijg je je zin.
Ben je nuchter en bedeesd dan zien ze je niet staan.
Het geluid in en rondom randstad en denhaag is zo hard dat het noorden niet eens meer bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Mel33 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:32:
[...]

Het maakt niet uit wie of wat je stemt.
Het is de lobby die bepaald. Schreeuw je hard en met velen dan krijg je je zin.
Ben je nuchter en bedeesd dan zien ze je niet staan.
Het geluid in en rondom randstad en denhaag is zo hard dat het noorden niet eens meer bestaat.
Dat is wel iets ja.
Als je met een onderbouwd verhaal komt maar de tegenpartij heeft meer lawaai dan red je het niet..
Net als het uitstellen van keuzes tot er nog maar één optie overblijft dus dan moeten we dat wel doen.
Maar wij hebben het niet beslist dus ons treft geen blaam..

Politiek is kut en ik ben daar slecht in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Raymond P schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:35:
@brothermaynard Kleine toevoeging na wat zoeken.

Volgens Reuters stijgt de exportprijs van gas uit Rusland dit jaar naar 730 dollar per 1000m3.
bron

Van de 2,685 euro kaal die ik vandaag per 1m3 betaal blijft dus net geen 2 euro (*) aan deze kant van de pijp ergens plakken.
De sanctieopslag vanuit Rusland valt dus imho ontzettend mee (kleine 40 cent). Daarmee lijkt @Davidshadow13 een punt te hebben, en betalen wij hier vooral de hoofdprijs door paniek en (mogelijke) tekorten.

edit: * en dus krap 4 euro als je Eneco erg lief vind.
Dit soort cijfers is voor een instituut als ‘ follow the money’ iets om in te duiken. Of wellicht Pieter Omtzigt. Want als het gas uit Rusland nog steeds voor <1€/kuub wordt ingekocht, wordt er momenteel ‘ergens’ schandalig veel geld binnen geharkt ( ik schrijf hier bewust niet: verdiend). Als dat echter bekend wordt, vrees ik inmiddels publiek eigen rechting…
‘Never waste a good crisis’?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
delpit schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:25:
Wij als bevolking geven partijen voor een rechts-midden kabinet al decennia de meerderheid, dat we daarmee rechts-midden beleid krijgen lijkt mij evident. Rechts-midden beleid heeft niet heel veel aandacht voor minima. Dat is dus blijkbaar wat we willen.
Pardon, geen aandacht voor minima? Ik observeer toch echt iets anders:
- Al decennia lang is er enorme belastingdruk voor werkenden tot 5x modaal omdat zij moeten betalen voor de riante voorzieningen die aan minima worden verstrekt. Beleid van Rechts-Midden.
- Toeslagen en gemeentelijke regelingen die het werken onrendabel maken voor minima zijn onder Rechts-Midden regeringen in stand gehouden.
- Toeslagen voor minima die (uitgezonderd de kinderopvangtoeslag) geen urencriterium kennen waardoor voltijd werken niet loont zijn onder Rechts-Midden onverminderd in stand gehouden.
- Met uitzondering van studenten hebben alle minima een zelfstandige woning die ze zonder huurregulatie en huurtoeslag niet zouden kunnen betalen. Minima wonen daarmee allemaal boven hun stand, met de steun van Rechts-Midden.
- Ad-hoc energietoeslagen voor minima waar geen verplichting tot vermindering van gebruik tegenover staat. Ook hier weer met de steun Rechts-Midden.
- Geen quotum op het aantal asielzoekers waardoor de groep minima steeds groter wordt en de belastingdruk voor werkenden daarmee nog groter wordt. Met steun van Rechts-Midden.

Ik zie juist dat het beleid er op gericht is om iedereen afhankelijk te maken en houden van toeslagen zodat bij iedere verkiezingen mensen opnieuw zullen kiezen voor partijen die dit systeem in stand houden. Wie afhankelijk is heeft feitelijk geen keuze om het systeem van Iedereen-Even-Arm te veranderen. Mensen die bovenmodaal verdienen worden met hoge belastingen gehinderd om financieel onafhankelijk te worden. Zij moeten immers blijven betalen voor de minima.

We hebben een ander systeem nodig om uit de crisis(sen) van nu te komen:
- Significante verlaging van de belastingdruk te beginnen bij de eerste schijf zodat iedereen die werkt of een uitkering ontvangt hun koopkracht herstelt ziet.
- Afschaffen van alle toeslagen en aftrekposten in het belastingsysteem.
- Onzelfstandige woningen (kamerhuur) wordt de norm voor iedereen die zelf geen woning kan betalen. Bestaande sociale huurwoningen moeten daarom heringedeeld en herverdeeld worden.
- De overheid moet snijden in haar uitgaven o.a. door de uitvoeringsorganisaties in te krimpen. Ambtenaren kunnen gezien de gunstige arbeidsmarkt nu goed terecht in de private sector.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

brothermaynard schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Dit soort cijfers is voor een instituut als ‘ follow the money’ iets om in te duiken. Of wellicht Pieter Omtzigt. Want als het gas uit Rusland nog steeds voor <1€/kuub wordt ingekocht, wordt er momenteel ‘ergens’ schandalig veel geld binnen geharkt ( ik schrijf hier bewust niet: verdiend). Als dat echter bekend wordt, vrees ik inmiddels publiek eigen rechting…
Aangezien niet al het gas uit Rusland komt, hoeft die prijs niet heel raar te zijn.
Opslaan in de grond + accijns + btw, en blijkbaar is markt sentiment een grote drijver nu:
De laatste weken is de gasprijs weer bezig records te breken, zonder dat daar duidelijke redenen voor aan te wijzen zijn. Volgens Jasper Elzinga, energie-analist bij AgroEnergy, spelen naast vraag en aanbod vooral angst en speculatie een rol.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Ronald.42
Daarom schoppen ze nu ook de boeren het eerste eruit, en de auto en het kapitalistische shoppen wordt behouden. Het kunstmatige en chemische gedijden meer dan het schone frisse, en rustige dingen verdwijnen.
Beton beton beton. Asfalt asfalt asfalt. Auto auto auto.
Je kan het gewoon ruiken als je van het noorden naar het westen gaat. (En dat moet je niet in de auto doen, want dan ruik je constant de uitlaat.
Maar ga maar eens fietsen van een stad naar een bos. Dan weet je wat fris en natuurlijk is.
Dan weet je wat chemie en kunstmatige troep is.
(Maar kheb nou wel zo iets van. Blijf maar lekker hutjemutje daar in het westen schreeuwen. We willen je hier niet meer. Vroeger bestonden we niet voor ze, en nu moeten we ze hier niet.)
Kheb nog nooit in een file gestaan, heerlijk gewoon.)
Maar ik wijk af, ik probeer een mentaliteit in Nederland te duiden. En waar deze armoede problemen uit zijn ontstaan en de keus van de politiek door wordt bepaald.
Ze doen alles om maar geld te verdienen maar ondertussen maken we ons kleine land maar zo afhankelijk als wat. En afhankelijk vd verkeerde dingen.
Tegenwoordig is tering naar de nering zetten niet meer iets te laten zitten, maar om het toch te halen via een omweg. Heel het spreekwoord wordt verkracht ipv begrepen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:51
Podcast als bron? Mwa.. Ieder geval wel een mooi stukje achtergrond. Is van alle geschiedenis ooit - Groningen en het gas.

https://open.spotify.com/...TJEg&utm_source=copy-link

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ari3 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:02:
[...]

Observatie is slechts beperkt door de kleur bril die je op hebt..

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Raymond P
brothermaynard schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Follow the money houdt denk ik al snel op. Nederland / Gasterra wilt geen Russisch gas in roebels betalen en daarmee is de (directe) levering gestopt. Hoe het allemaal wel zit lijkt staatsgeheim.
Het goede nieuws is dat Gasterra daarin allemaal geen problemen voorziet. :+

Van wat ik begrepen heb missen wij daardoor een kleine 2 miljard m3 gas dit jaar (op een totaal van > 40 miljard m3), maar dat zou anders gecompenseerd zijn.
Feitelijk gezien zou hier dus geen Russisch gas moeten vloeien en zijn onze reserves (bijna) tot aan 80% of 13 miljard m3 gevuld vanuit andere bronnen, wat voldoende is voor het jaarlijkse verbruik van de Nederlandse huishoudens.

Als je daar (historische) Europese data naast houdt dan kan ik daar helemaal niets meer van volgen.
Of onze gasopslag is niet zo vol als gerapporteerd wordt, of er is Russisch gas gekocht via een kromme omweg, of Noorwegen heeft z'n totale exportcapaciteit verveelvoudigd (waar het niet op lijkt).

Hoe die markt verder in elkaar steekt heb ik totaal geen weet van, ik zal dan ook vast fouten hebben in interpretatie van data.
Wel heb ik het idee dat (gedeeltelijke) privatisering van die gasopslag niet de meest briljante lange termijn zet is geweest.

@YakuzA Opslaan doen we hier al tig jaar, de kostprijs daarvoor is niet anders dan voorheen. Ik weet alleen niet of gebruikersrechten van die opslagvelden nog (deels) in handen zijn van Gazprom en wat daar dan bij komt kijken.
(Ik noemde ook bewust de kale prijs zonder ode/btw/accijns/winst)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
oosterhofjf schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:25:
[...]

Podcast als bron? Mwa.. Ieder geval wel een mooi stukje achtergrond. Is van alle geschiedenis ooit - Groningen en het gas.

https://open.spotify.com/...TJEg&utm_source=copy-link
Je bloed gaat er weer van koken als Groninger hoe dit allemaal is gegaan. En nog steeds gaat. Lagelonen en tochtige huizen hebben we hier aan over gehouden.
Voor het geval mensen denken dit is off-topic

Ter Apel is ook in Groningen.
Nog steeds minachting en maar lachen daar in denhaag.
En dan boeren nu dus….
En nu zeker de paaltjes in Amsterdam eerst redden natuurlijk. Nou! Over mijn lijk!

[ Voor 17% gewijzigd door Mel33 op 25-08-2022 02:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
YakuzA schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:04:
[...]

Aangezien niet al het gas uit Rusland komt, hoeft die prijs niet heel raar te zijn.
Opslaan in de grond + accijns + btw, en blijkbaar is markt sentiment een grote drijver nu:

[...]
toch is een substantieel deel van het gas-aanbod Russisch, als er zo word geacteerd op het sluiten van Nordstream. Immers, als die bron (door politieke keuzes) niet zou bijdragen, zou dat het sentiment amper kleuren.
Er blijft linksom of rechtsom bij een beperkte groep mensen/bedrijven enorm veel aan de strijkstok hangen in het huidige sentiment. Hoewel ik me vooral liberaal voel, maakt het me kotsmisselijk als ik dan zie dat de stroomrekening van de lage inkomens de waarde van (de helft of hoger) hun uitkering begint te benaderen.
En nogmaals, met dit soort prijzen is het over niet al te lange tijd ook niet meer alleen een koopkracht plaatje, maar de hele middenstand implodeert (explosief gestegen kosten, met door koopkrachtdaling van publiek sterk gedaalde inkomsten= kaalslag in winkelstraten en MKB-bedrijven). DAN zijn de rapen pas echt gaar.
Hoe het moet, geen idee, maar die prijzen moeten voor de winter genormaliseerd zijn (tot een waarde die we 1-1-22 nog steeds absurd vonden wrsch), anders is de schade aan de economie eind 2023 niet te overzien.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

brothermaynard schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:18:
[...]
toch is een substantieel deel van het gas-aanbod Russisch, als er zo word geacteerd op het sluiten van Nordstream. Immers, als die bron (door politieke keuzes) niet zou bijdragen, zou dat het sentiment amper kleuren.
Voor Nederland is/was dit slechts in kleine mate van invloed.
Er kwam een ca 15% uit Rusland gas voor onze markt, maar in dit jaar is er al meer dan die 15% bespaard in gebruik van gas.

Dus de invloed komt ergens anders vandaan, mogelijk omdat er op Europees nivo meer uit Rusland kwam etc, maar de oorzaak voor deze buitensporige stijging van de prijs in NL blijft voor mij ook nog wat vaag.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• brothermaynard
YakuzA schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:22:
[...]

Voor Nederland is/was dit slechts in kleine mate van invloed.
Er kwam een ca 15% uit Rusland voor onze markt, maar in dit jaar is er al meer dan die 15% bespaard in gebruik van gas.

Dus de invloed komt ergens anders vandaan, mogelijk omdat er op Europees nivo meer uit Rusland kwam etc, maar de oorzaak voor deze buitensporige stijging van de prijs in NL blijft voor mij ook nog wat vaag.
een interne europese markt. Maar ergens in die markt wordt ziek veel geld overgehouden zo lijkt het.
En dat gaat ten koste van de minima, modaal, 2-3x modaal inmiddels en onze economie. De bedrijfswinsten van bijv Shell exploderen, maar dat wordt betaald door diegene die al geen cent te makken heeft. Weinig maatschappelijk verantwoord. de premier staat erbij, kijkt er naar en doet ogenschijnlijk niets, verwijzend naar prinsjesdafg (en lijkt het wel best te vinden zolang hij op zijn stoeltje mag zitten, maar dat hoort meer in een kroegtopic)

Mijn favoriete band zag het enkele jaren geleden blijkbaar aankomen (lees de songtekst, of beter, luister naar het nummer :9 ):

https://www.marillion.com/music/lyric.htm?id=1113/ YouTube: The New Kings (Live in Cardiff)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:15:

Any minute now..
Dat komt met Prinsjesdag en dan wordt het heel lastig om nog in het lopende jaar wat te doen. Trok u eind 2021 begin 2022 al aan de bel? Toen moest je wachten op de voorjaarsnota. Tijdens de voorjaarsnota was je overigens eigenlijk al te laat.

Maar in 2023 gaat het echt helemaal goed komen hoor!

8)7

Wat een stel prutsers, ze hebben gegokt op dat inflatie slechts van tijdelijke aard was en / of dat oorlog in Oekraine afgelopen zou zijn ipv scenario's uitwerken inc bijbehorend beleid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:07
ari3 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:02:
[...]

- Al decennia lang is er enorme belastingdruk voor werkenden tot 5x modaal omdat zij moeten betalen voor de riante voorzieningen die aan minima worden verstrekt. Beleid van Rechts-Midden.
“Riante voorzieningen die aan de minima worden verstrekt “.

Tja jouw beeld bij riant is waarschijnlijk een beetje anders dan die van mij.

Alle arbeidsongeschikten en langdurig werklozen in armenhuizen zodat de werkenden er geen last van hebben. Tja dat is ook een idee. Tot 1900 was jouw systeem de norm. Ik vind het best aardig dat we tegenwoordig menswaardig met mensen omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:51
delpit schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

“Riante voorzieningen die aan de minima worden verstrekt “.

Tja jouw beeld bij riant is waarschijnlijk een beetje anders dan die van mij.

Alle arbeidsongeschikten en langdurig werklozen in armenhuizen zodat de werkenden er geen last van hebben. Tja dat is ook een idee. Tot 1900 was jouw systeem de norm. Ik vind het best aardig dat we tegenwoordig menswaardig met mensen omgaan.
Ook vermeldenswaardig is dat de huurtoeslag een prijsopdrijvend effect heeft welke terecht komt bij mensen die "vaak" al "riant" in hun voorzieningen zitten / rechts-midden stemmen. Rechts-midden zorgt goed voor zichzelf ;)

[ Voor 5% gewijzigd door derhenno op 25-08-2022 10:31 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.